Dienstregeling 2014, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
06-11-2013 09:38:46
tochjo
tochjo
Quote
Dead_Devil (wo 06 nov 2013 09:31:28 https://somda.nl/forum/12519/p474514/): Oss is volgens mij eerder een van de stations. Hier passen net 8 bakken irm of 8 bakken icm op. 4x plan v wordt al aardig krap.%02%

Volgens het landelijk overzicht nuttige perronlengten van juli 2013 is de nuttige lengte van de perrons 280 en 283 meter. Dat is genoeg voor 10 bakken.
 

06-11-2013 10:13:32
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (wo 06 nov 2013 09:12:37 https://somda.nl/forum/12519/p474508/): Als ik het goed begrepen heb, worden de nieuwe perrons op lengte gebracht nu de oude perrons zijn afgebroken.
Is intussen gebeurt het op lengte brengen van de nieuwe perrons.
Alleen zijn de perrons ter plekke van de oude perrons tijdelijk wat smaller om de bouwers van de noordelijke opgangen wat ruimte te geven.
Perrons zouden 240 meter lang moeten zijn volgens de gemeente.
De eerste klachten zijn er ook al, kaartjes zouden je uit de handen waaien bij de kaartautomaat. Maar dat is straks over%08% .
 

06-11-2013 10:40:58
koos
koos
Als Nml is verlengt, welk perron geeft dan nog aanleiding om met TD7 te rijden, Ost of Wh ?  

06-11-2013 10:55:49
Ht
Ht
Geen, maar we gaan toch geen vaste treinsamenstellingen verlengen als deze in de daluren ook rijden, maar dan wel een stuk leger?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-11-2013 10:57:05
reisthijs
reisthijs
Quote
Dead_Devil (wo 06 nov 2013 09:31:28 https://somda.nl/forum/12519/p474514/): dat geld overigens alleen voor de IC de sprinters 4400 serie kunnen maar max 6 bakken zijn ivm de kleine stations.
Als je kijkt naar de perronlengten zou 8 bakken daar ook moeten passen.
 

06-11-2013 11:07:53
Pim530
Pim530
Quote
Ht (wo 06 nov 2013 10:55:49 https://somda.nl/forum/12519/p474530/): Geen, maar we gaan toch geen vaste treinsamenstellingen verlengen als deze in de daluren ook rijden, maar dan wel een stuk leger?


Waarom niet? Als je een TD6 zou hebben zou het begrijpelijk zijn, maar voor een TD7 heb je toch al twee HC's nodig, in dat opzicht kun je er net zo goed een extra rijtuig aanhangen.
 

06-11-2013 11:21:30
Ht
Ht
Betere, hebben we nog rijtuigen dan? Naar mijn weten kwamen er 4 TD-7 stammen extra voor de 3600 en de rest ging in onderhoud.

Wat hebben we nog?
 

06-11-2013 11:42:17
broek53
broek53
Alles kan, maar denk maar niet dat in deze tijd van "meer met minder' NS 10 rijtuigen extra gaat inzetten voor voornamelijk luchtvervoer.  

06-11-2013 13:18:48
dvdhoven
dvdhoven
Dan kun je beter denken aan de suggestie, die ergens al eerder is gedaan, een A vervangen door een Bf. 1e klas aanbod in de 3600 is redelijk royaal, terwijl je in de spits nog wat extra 2e klas kunt gebruiken. Bovendien snijdt het mes aan 2 kanten, in de spits wat extra staan/klapzitplaatsen en in het dal wat extra fietsruimte en dat is - zeker in het seizoen - geen overbodige luxe op de 3600.


Dick van den Hoven
 

06-11-2013 13:26:15
broek53
broek53
Toch die AB's maar weer terugverbouwen?  

06-11-2013 13:29:40
waalkade
waalkade
Ik heb de indruk dat een AB voor de 3600 zelfs wel vodoende is.  

06-11-2013 13:34:30
sfj
sfj
AB's waren er toch alleen in de Benelux-levering? Ik dacht iig altijd dat het "gewone" ICR bestond uit B, A, BKD (met een deel geschikt voor buurlanden) en na de revisie ook nog BDs. Alleen de Benelux-rijtuigen hadden toch AB's ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-11-2013 13:35:34
ZJ37
ZJ37
Terugverbouwen naar AB lijkt me niet echt efficient als al het ICR op den duur naar de HSL moet.  

06-11-2013 13:37:20
broek53
broek53
Zekers, tien stuks waren er, in de levering ICR-3. Ze hebben nog een tijdje op de IJssellijn gereden, toen ze in de Beneluxdienst door A's vervangen waren en voordat ze in revisie gingen.
@ZJ37; uiteraard gaat dat niet gebeuren (tenzij er voor de HSL-diensten gedetecteerd zou zijn dat ook daar AB's goed tot hun recht zouden komen). Maar hoe dan ook gebeurt dat natuurlijk niet op korte termijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-11-2013 13:41
 

06-11-2013 13:38:08
mren
mren
Quote
sfj (wo 06 nov 2013 13:34:30 https://somda.nl/forum/12519/p474592/): AB's waren er toch alleen in de Benelux-levering? Ik dacht iig altijd dat het "gewone" ICR bestond uit B, A, BKD (met een deel geschikt voor buurlanden) en na de revisie ook nog BDs. Alleen de Benelux-rijtuigen hadden toch AB's ?%unquote
En juist díe AB's hebben een tijd in de 3600 gereden.
 

06-11-2013 13:41:11
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (wo 06 nov 2013 13:37:20 https://somda.nl/forum/12519/p474596/): Zekers, tien stuks waren er, in de levering ICR-3. Ze hebben nog een tijdje op de IJssellijn gereden, toen ze in de Beneluxdienst door A's vervangen waren en voordat ze in revisie gingen.
@ZJ37; uiterard gaat dat niet gebeuren (tenzij er voor de HSL-diensten gedetecteerd zou zijn dat ook daar AB's goed tot hun recht zouden komen). Maar hoe dan ook gebeurt dat natuurlijk niet op korte termijn.
Eens dat de verhouding 1e/2e klasse er beter aan doet om niet met 2 A's te rijden. Denk dat een AB daar niet eens voor nodig is en dat 1 A wel volstaat.
 

06-11-2013 13:58:37
ZJ37
ZJ37
Quote
Iceman (di 05 nov 2013 19:23:11 https://somda.nl/forum/12519/p474452/): Precies. De 1957 en 1961 rijden wel met DDZ (8 bakken neem ik aan), vandaar ik dat het vreemd zou vinden als de 1959 met 2 stellen ICM rijdt;).
Die logica volg ik ook niet, want 1959 rijdt met 2x ICM IV. Trein 1928 zelfs met 7 bakken ICM, dat lijkt me ook wat optimistisch. Ook 1963, 1965, 1967 en 1969 rijden op oorlogssterkte met 2x DDZ. Vooral die laatste lijkt me toch wat overdreven.
 

06-11-2013 14:38:58
Pim530
Pim530
Één A is voor sommige 3600'en wel heel krap hoor...  

06-11-2013 14:52:18
broek53
broek53
Het is ietwat dezelfde makke als de eerste klasse in VIRM VI, bijvoorbeeld. Goed voor een paar lijnen (de 800/3500 bijvoorbeeld) en overkill voor vele andere.  

06-11-2013 14:52:59
waalkade
waalkade
Quote
Pim530 (wo 06 nov 2013 14:38:58 https://somda.nl/forum/12519/p474619/): Één A is voor sommige 3600'en wel heel krap hoor...
Er zullen meer 3600'en zijn waar 5 B's krap zijn.
 

06-11-2013 14:56:50
broek53
broek53
Goed, tot zover deze niet op drgl 2014 betrekking hebbende beschouwingen over de samenstelling van de 3600?  

06-11-2013 19:44:17
michaben
michaben
Quote
Pim530 (di 05 nov 2013 23:28:59 https://somda.nl/forum/12519/p474482/): Iemand enig idee hoe het met de beruchte 730 op zaterdag zit?

Solo VIRM. De 734 op zaterdag is de enige 700 richting Gvc met 2xVIRM. Richting Gn alleen de 575 op zaterdag en de 765 en 769 op zondag, rest van de 700 is of solo VIRM of max 7 bakken ICM. De 12700 vergelijkbaar, alleen de 12732 met 2xVIRM op zaterdag richting Gvc, en op zaterdagmiddag de 12751 met 8+ bakken ICM tot Zl.

Laatst bewerkt door michaben op 06-11-2013 19:45
 

06-11-2013 19:47:14
Pim530
Pim530
Lekker bezig dan, als je er na driekwart jaar nog niet van hebt geleerd... 734 heeft dan weer voldoende aan een IRM-VI.  

07-11-2013 10:30:02
spekmj
spekmj
Hoe zat het ook alweer... het eerste wijzigingsblad is al definitief voor de dienstregeling zelf ingaat? Met andere woorden, ze zullen het in het eerste wijzigingsblad weer terugdraaien misschien?  

07-11-2013 12:00:36
spekmj
spekmj
Tussen 8 en 9 uur 's morgens (ongeveer) vertrekt de 500 volgens de reisplanner in Gn van perron 3b ipv 2b. Arriva naar Nsch vertrekt dan van 2b ipv 3b. Opmerkelijke ruil...of een foutje in de reisplanner...

Laatst bewerkt door spekmj op 07-11-2013 12:01
 

07-11-2013 20:29:36
timtrein
timtrein
Spoor 3b is langer (273 m, 10 bakken), daar zal het vast mee te maken hebben.  

07-11-2013 22:08:58
robbertc
robbertc
2bd is 12 bakken, die is echt langer  

08-11-2013 20:00:52
michaben
michaben
Ik heb aan het experimenteren geweest met scriptjes om statische dienstregeling (die te downloaden is) en de HC diensten te combineren tot overzichtjes per treinserie. Eerste poging staat hier in de vorm van per treinserie per dag een tabel met per trein een overzicht van alle stops (perronsporen/fasen en tijd) en materieelindicatie met lengte op basis van HC inzet van de DRGL 2014:
http://bemined.nl/nsomlopen/

Lengte op basis van HC diensten wordt weergegeven als variabele lengte, exacte lengte is niet te bepalen aan de hand daarvan, er is alleen een minimale en maximale lengte. Waar deze waarden onderweg veranderen is deze opnieuw aangegeven in de tabel. Mogelijk biedt de nieuwe infoplus API mogelijkheden de lengtes verder te specificeren, maar voorlopig heb ik er weinig tijd voor om verder te kijken.

Lijsten zijn automatisch gegenereerd, ik heb ze niet allemaal met de hand bekeken, dus het kan zijn dat er foutjes in zitten hier en daar.

Laatst bewerkt door michaben op 08-11-2013 20:01
 

08-11-2013 20:42:46
Sehukoza
Sehukoza
Er valt weinig aan te veranderen, maar bij de 7900 staat niet met welk materieel ze rijden.
Verder een hele mooie lijst, dankjewel!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-11-2013 23:22:29
BGM104
BGM104
Quote
spekmj (do 07 nov 2013 10:30:02 https://somda.nl/forum/12519/p474751/): Hoe zat het ook alweer... het eerste wijzigingsblad is al definitief voor de dienstregeling zelf ingaat? Met andere woorden, ze zullen het in het eerste wijzigingsblad weer terugdraaien misschien?

Start dienstregeling is ook een wijzigingsblad. Als vervoerder krijg je van ProRail eind augustus te horen wat ze met je treintjes willen voor wat betreft dienstregeling, als je wat anders wil kan je als vervoerder daarna nog zaken aanpassen.

Het 2e wijzigingblad, wijzigingsblad februari, sluit in de dienstregelingsystemen op donderdag 12 december, zie tabel in http://www.prorail.nl/sites/default/files/overzicht_wijzigingsbladen_dienstregeling_2014_tvv_22_okt_2013.pdf
Het materieelplan systeem sluit in de regel 1 dag later. Dus ja, een paar dagen voor start dienstregling is wijzigingsblad februari al afgesloten.
 

09-11-2013 00:01:14
koosmat64
koosmat64
Quote
koosmat64 (di 05 nov 2013 20:58:45 https://somda.nl/forum/12519/p474466/): Hoe zit het eigenlijk met de beruchte 800 in 2014? Ik heb inmiddels vernomen dat trein 828 met een losse Virm Vl gaat rijden. Iets waar ik erg akelig van word. Ook trein 3528, een van de drukste treinen 's ochtends tussen Hrl en Ehv gaat met een Virm Vl rijden.

Om antwoord te geven op mijn Eigen vraag, de 828 en 3528 gaan dus inderdaad slechts een Virm rijden, het is anno 2013 blijkbaar heel erg leuk om mensen de trein uit te jagen.
Trein 3524 en 3526 blijven 's ochtends wel met 2 treinstellen rijden tussen Hrl en Ehv.

Wat me verder opvalt is dat de 826 en 830 wel met 2 treinstellen rijden, hoezo de 828 dan niet?
 

09-11-2013 09:37:02
broek53
broek53
Die discussie kunnen we tot in het oneindige blijven herhalen. NS plant op hun telcijfers van de gemiddelde bezetting en die geven aan dat een Virm6 voor 828 en 3528 voldoende is, en voor 3524 en 3526 niet. Over de juistheid van de telcijfers kun je een boom opzetten (dat gebeurt hier ook nogal eens) en in het vervolg daarvan over hoe heilig je ze als bedrijf zou moeten verklaren, maar dat is een andere kwestie.  

09-11-2013 19:37:42
timtrein
timtrein
Quote
robbertc (do 07 nov 2013 22:08:58 https://somda.nl/forum/12519/p474849/): 2bd is 12 bakken, die is echt langer

Heb ik dan zo scheel gekeken in de lijst van nuttige perronlengtes?
Heeft het dan wellicht iets te maken met het voorkomen van overkruisende rangeerbewegingen van ledig mat?
 

09-11-2013 19:42:38
robbertc
robbertc
Nou, jij noemde 2b. Maar in het verlengde daarvan, achter het wissel, ligt nog een deel van spoor 2; 2d. Totaal maakt 12  

11-11-2013 20:49:25
Amazonous
Amazonous
Sinds een week of drie zit in de IFF ook 2014 (tot 5 oktober). Aangezien ik van de vertrekstaten toch kant-en-klaar JSON heb hierbij wat tabelletjes. Alles is jaarplan!
http://ovtijden.com/iff/dvs/hvsm/20140613

Mocht je ergens uren > 23 uur zien, dat klopt. Ik heb geprobeerd ze er allemaal uit te vissen, maar als ik er een gemist heb, even doortellen vanaf 23. Zo is 26 uur eigenlijk 02:00 volgende dag. CNL's heb ik even weggelaten. Als iets in de stationskeuzelijst niet klopt even zelf de URL aanpassen met de juiste afkorting svp.

Laatst bewerkt door Amazonous op 11-11-2013 21:10
 

12-11-2013 17:17:01
fred67nl
fred67nl
Ziet er prachtig uit allemaal. Complimenten!!. %02%
Zo zie maar dat met de juiste info en juiste programmatuur je iets heel moois kan maken.

Groeten,
Fred
 

12-11-2013 17:26:54
michaben
michaben
Is er ergens trouwens nog een stream met geplande materieelinzet? Er wordt wel sinds kort dus actuele materieelinzet doorgegeven, dan is het op zich een kleine moeite om ook de statische inzet erbij te zetten lijkt mij.  

12-11-2013 17:50:05
Amazonous
Amazonous
De data van treinfan heb ik in een database zitten en was al van plan om die even de joinen en inderdaad matinzetten te tonen. Probleem is dat de overzichtjes van de IFF 1x per dag worden gegenereerd, dus ik ga even kijken wat ik kan doen.

Laatst bewerkt door Amazonous op 12-11-2013 18:23
 

12-11-2013 21:04:01
DingeZ
DingeZ
Leuke tool!

Ik zie echter wel iets raars met 'routelint'. Ten eerste snap ik nog niet waar die nummers vandaan komen, waarom moet een trein naast een treinnummer ook nog een routelintnummer krijgen? Daarnaast gaat het mis bij gekoppelde series zoals de 4700/7400. Bij deze wordt over de hele route het treinnummer gegeven waaronder deze begint. Zo staat 7425 te Ut nog steeds als 4725.
 

12-11-2013 21:09:46
Amazonous
Amazonous
Dat eerste is de manier waarop de IFF-bestanden zijn opgebouwd, op basis van een serviceid. Op basis van dat serviceid koppel je aan footnotes, attributen, platformen e.d. Voor een aantal doeleinden, zoals debugging toon ik die ook. Probleem met een treinnummer is dat het niet uniek genoeg is.

Dat over gekoppelde series is een leuke, waarschijnlijk heb ik ergens iets over het hoofd gezien. Zal er eens naar kijken.

Laatst bewerkt door Amazonous op 13-11-2013 04:14
 

12-11-2013 21:10:53
bart84
Moderator
bart84
Quote
scooter (wo 06 nov 2013 00:12:52 https://somda.nl/forum/12519/p474484/): Als ik snel naar de 3600 kijk,dan tel ik 10 stammen met ICR en 2 omlopen ICM.
Dit zou dus een verhoging betekenen voor het ICR in de 3600 en verklaart ook waar al die rijtuigen uit de 1900 blijven(gedeeltelijk)

Vergeet de uitwisselstammen niet.
10 stammen ICRM in de 3600, 2 op onderhoud geloof ik (incl overbrenging Rsd-Mt).
4 stellen ICM in twee grotendeels gecombineerde diensten (vroege morgen en 's avonds hier en daar een los stelletjes).
In het weekend wordt het ICRM met rust gelaten en doet VIRM dienst. Ook vier stellen ICM in gecombineerde dienst (of gaan ze toch weer solo rijden).


Mvg. Bart
 

13-11-2013 13:07:07
fred67nl
fred67nl
Quote
b2py (di 05 nov 2013 21:12:47 https://somda.nl/forum/12519/p474468/): Niemand opgevallen dat de 1414 op zo/ma nacht met SLT gaat rijden?


Heeft MOGENLIJK te maken dat die trein op Ut aankomt op spoor 5a en de 7410 met SLT rijdt, een half uur later ook van spoor 5a vertrekt.

Groeten,
Fred
 

13-11-2013 13:21:30
ZJ37
ZJ37
De SLT gaat na 1414 trein 14015 rijden. De 7410 komt leeg uit Wgm (!).  

13-11-2013 15:25:05
fred67nl
fred67nl
Foutje van mij.%03% Ik bedoelde de 7408.

Groeten,
Fred
 

13-11-2013 16:12:16
Mat644
Mat644
In de drgl 2014 staat treinserie 5600 aangegeven met DDZ en mDDM.
Dat mDDm is een foutje neem ik aan?
 

13-11-2013 16:13:55
sfj
sfj
Volgens mij was dat de sandite-ddz (worden de 7506/7507) met inderdaad een wat vreemde code.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-11-2013 16:18:19
Amazonous
Amazonous
Ik zie geen mDDM'er staan hoor? http://ovtijden.com/matinzet/2014/00/ http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2014-1/mat.txt Maar inderdaad, dat waren Sandite-ritten.  

13-11-2013 17:52:55
fred67nl
fred67nl
Quote
DingeZ (di 12 nov 2013 21:04:01 https://somda.nl/forum/12519/p475565/): Leuke tool!

Ik zie echter wel iets raars met 'routelint'. Ten eerste snap ik nog niet waar die nummers vandaan komen, waarom moet een trein naast een treinnummer ook nog een routelintnummer krijgen? Daarnaast gaat het mis bij gekoppelde series zoals de 4700/7400. Bij deze wordt over de hele route het treinnummer gegeven waaronder deze begint. Zo staat 7425 te Ut nog steeds als 4725.


Zo zijn er meerdere problemen met de 4700/7400 zowel in als uit de richting Utg.

Groeten,
Fred
 

13-11-2013 18:05:45
sfj
sfj
Quote
fred67nl (wo 13 nov 2013 17:52:55 https://somda.nl/forum/12519/p475641/):
Quote
DingeZ (di 12 nov 2013 21:04:01 https://somda.nl/forum/12519/p475565/): Leuke tool!

Ik zie echter wel iets raars met 'routelint'. Ten eerste snap ik nog niet waar die nummers vandaan komen, waarom moet een trein naast een treinnummer ook nog een routelintnummer krijgen? Daarnaast gaat het mis bij gekoppelde series zoals de 4700/7400. Bij deze wordt over de hele route het treinnummer gegeven waaronder deze begint. Zo staat 7425 te Ut nog steeds als 4725.


Zo zijn er meerdere problemen met de 4700/7400 zowel in als uit de richting Utg.

Groeten,
Fred

Die gekoppelde series zie ik in de reisplanner (iPhone app) ook vaak mis gaan cq. doorlopen in het oorspronkelijke treinnummer. Ook als ze in het weekend tijdelijk gekoppeld zijn ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-11-2013 18:28:29
Amazonous
Amazonous
Zouden jullie het erg vinden om wat concreter te zijn? Dan kan ik het nazoeken en als het echt fout gaat ook melden  

13-11-2013 18:41:25
fred67nl
fred67nl
Ik stel voor om voor dit soort zaken een apart topic te maken, zodat we die dingen kunnen melden en dit topic echt over 2014 te houden.

Groeten,
Fred
 

14-11-2013 02:07:18
Amazonous
Amazonous
Quote
michaben (di 12 nov 2013 17:26:54 https://somda.nl/forum/12519/p475536/): Is er ergens trouwens nog een stream met geplande materieelinzet? Er wordt wel sinds kort dus actuele materieelinzet doorgegeven, dan is het op zich een kleine moeite om ook de statische inzet erbij te zetten lijkt mij.

U vraagt wij draaien, t/m 2/2/2014 zitten de geplande inzetten erin, http://ovtijden.com/iff/dvs/ZL/20140128/

@Fred Ik heb intussen ook even een topic report gemaakt met de vraag of en zo ja waar we dat mogen bespreken hier. Tegelijkertijd wil ik er wel even mee uitkijken, voordat ik straks naar m'n kop gesmeten krijg dat ik aan het spammen zou zijn.

Laatst bewerkt door Amazonous op 14-11-2013 02:14
 

14-11-2013 19:27:53
michaben
michaben
Ik doelde eigenlijk meer op inzet in de vorm van aantal bakken en samenstelling, in de planning zie je alleen maar soort staan en niet lengte. Ik vroeg me af of men die informatie ook opgenomen heeft in de statische data, of dat inzet alleen in de actuele data zit.

Laatst bewerkt door michaben op 14-11-2013 19:28
 

14-11-2013 21:19:20
Amazonous
Amazonous
Ah zo. Nee, dat zit enkel in DVS en DVS is enkel nu ~ 70 min. voor vertrek trein. De IFF (week/jaarplan) heeft geen materieelinzetten. Daarmee wordt het maken van omlopen wel erg makkelijk, en zoals volgens mij iedereen wel weet ligt dat erg gevoelig (en anders licht ik het graag toe via de email).

Laatst bewerkt door Amazonous op 15-11-2013 17:13
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-11-2013 21:12:18
icetha
icetha
Ik heb niet de hele topic doorgenomen, maar vandaag kwam in de media dat er nachtttreinen Ut-Amf v.v. gaan rijden.
Onder nummer 2149x twee ritten naar Amf, en een naar Ut met ICM.
Vertek uit Ut is 02.00 en 03.00; uit Amf 02.38.
Die laatste trein geeft trouwens in Ut en heeeeele krappe overstap op de nachttrein naar Ehv.
Kleine moeite om die trein paar minuten eerder uit Amf te laten vertrekken?
Dit alles is in nacht van vr op zat en zat op zon.
 

15-11-2013 21:49:01
Amazonous
Amazonous
Correct, zie http://ovtijden.com/iff/dvs/amf/20140118/ onderaan  

15-11-2013 21:56:18
daniel_ddr
daniel_ddr
@icetha: D'r zal wel ergens een goederenpad conflicteren ofzo, anders kan ik inderdaad ook niet echt bedenken waarom die trein net te laat in Ut is om die aansluiting te bieden. Qua spoorgebruik in Ut zie ik niet echt conflicten, de nachtelijke pendel Ut-Amf rijdt daarnaast al z'n slagen met hetzelfde treinstel aan de vertreksporen te zien.
Trouwens wel een cross-platform aansluiting in Ut voor Amf-Asd in die nachten, maar die is 10 minuten waarmee het minder relevant is dat die cross-platform is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-11-2013 11:21:04
NS1707
NS1707
Ik zag bij de DRGL 2014 1700 gepland bij serie 13300 en 13400.
Is dat weer een plan voor DD-AR?
Kan iemand mij meer info geven.

Alvast bedankt, Matthijs

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-11-2013 11:43, reden: Bericht verplaatst.
 

17-11-2013 11:27:36
Bert13
Bert13
Heb je al eens bekeken wat de 13300 en 13400 zijn? De 13300 is de LLT Ah - Em om de nachttrein op te halen, en rijdt dus met een solo (of duo) 1700. De 13400 is de serie slaaptreinen die beginnen in Ht ri. Italië, en net als de CNL/EN met een 1700 voorop rijden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-11-2013 12:15:11
fred67nl
fred67nl
Quote
sfj (wo 13 nov 2013 18:05:45 https://somda.nl/forum/14217/p475643/):
Quote
fred67nl (wo 13 nov 2013 17:52:55 https://somda.nl/forum/12519/p475641/):
Quote
DingeZ (di 12 nov 2013 21:04:01 https://somda.nl/forum/12519/p475565/): Leuke tool!

Ik zie echter wel iets raars met 'routelint'. Ten eerste snap ik nog niet waar die nummers vandaan komen, waarom moet een trein naast een treinnummer ook nog een routelintnummer krijgen? Daarnaast gaat het mis bij gekoppelde series zoals de 4700/7400. Bij deze wordt over de hele route het treinnummer gegeven waaronder deze begint. Zo staat 7425 te Ut nog steeds als 4725.


Zo zijn er meerdere problemen met de 4700/7400 zowel in als uit de richting Utg.

Groeten,
Fred

Die gekoppelde series zie ik in de reisplanner (iPhone app) ook vaak mis gaan cq. doorlopen in het oorspronkelijke treinnummer. Ook als ze in het weekend tijdelijk gekoppeld zijn ...


Het probleem doet zich voor bij alle gekoppelde treinseries. Waarschijnlijk is het routelint de oorzaak daarvan. Die geeft het treinnummer bij aanvang van de rit weer bij het startstation. Ik heb het in Ht ook gezien met de 4400-9600 en de 10600-13600. Ook de nachttreinen zorgen voor verwarring daar in.Ik heb geen verstand van programmeren dus kan helaas geen oplossingen daarvoor aandragen. %03%
Ik ben al heel blij en dankbaar dat dit soort overzichten bestaan.%02%

Groeten,
Fred
 

18-11-2013 18:57:20
dvdhoven
dvdhoven
Ik zit in de reisplanner naar Aml-Mrb te kijken en zie toch wel het een en ander veranderen.
De dienstregeling wordt symmetrisch met vertrek Aml om .18 en .48 en vertrek Mrb om .23 en .53 Kruising is altijd in Vhp
In de morgen wordt een aantal uren een uursdienst gereden en in de avond ook.
Wel wordt nu op beide tijden in Mrb aansluiting gegeven van en op de Emmerlijn in beide richtingen en dat is positief.


Dick van den Hoven
 

18-11-2013 19:09:13
Amazonous
Amazonous
Inderdaad, pakken we Vroomshoop erbij (http://ovtijden.com/iff/dvs/vhp/20140120/) dan zie je op een normale maandag vanaf 19.00 een uursdienst ontstaan. Trein ri. Mrb te Vhp a .02 v .03 en trein ri. Aml a .31 v .32  

18-11-2013 19:14:14
martijn
martijn
En tussen 9:00u tot 13:00u ook.  

18-11-2013 20:49:43
dvdhoven
dvdhoven
Ook opvallend, er wordt op zondagmorgen gereden tussen Aml en Mrb. Weer een stukje biblebelt gesneuveld

Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-11-2013 20:50


Dick van den Hoven
 

18-11-2013 21:41:29
noof
noof
Ja, hoewel je overdag op bepaalde momenten idd 'maar' een uursdienst hebt (al is meer er ook niet nodig), is het een grote vooruitgang voor de lijn. Bovendien kan er op diverse dagen nog om 23:57 uit Aml vertrokken worden wil men nog in Emn aankomen. Een vooruitgang van ruim anderhalf uur.. en tsja, inderdaad, de zondag. De eerste trein gaat gewoon 3,5 uur eerder rijden. Kudo's.  

18-11-2013 21:45:43
b2py
b2py
Daar staat wel een smak geld van provincie en overheid tegenover..  

18-11-2013 21:49:40
dvdhoven
dvdhoven
Toch twijfel ik of die uursdienst voldoende is in de morgen. Ik ga regelmatig met de fiets naar Mrb of Co en als ik de trein van 10:23 naar Mrb neem in Aml, dan komt er uit het Mrb treintje een geweldige horde. Als ik die horde dan tel bij de horde, die uit de trein van een half uur eerder is gekomen, dan zit volgens mij de Lint propvol. Probleem is dat de ene kant uit er nauwelijks vervoer is en de andere kant uit juist veel. Om 10:23 heb ik vaak ongeveer privé vervoer naar Mrb.
Verder zie ik dat de aansluitingen op de 7000 nog verder verslechterd zijn. %04% Als ik uit Mrb aan kom, kan ik zonder meer een half uur gaan wachten nadat ik de achterlichten van de 7000 richting Dvc nog bekeken heb.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-11-2013 21:50


Dick van den Hoven
 

18-11-2013 22:33:01
edwin82
edwin82
Zo te zien beginnen de eerste ritten in Mariënberg en eindigen de laatste in Mariënberg.
Mijn vraag is, waar overnachten deze stellen? In Mariënberg of gaan ze als LM naar Hengelo of Zwolle?
 

18-11-2013 23:07:20
broek53
broek53
Braking news: bij nader inzien verdwijnen toch niet meteen alle TD9-stammen uit de serie 1900. Logisch, want er zou gewoon een tekort ontstaan, terwijl niemand weet wat je met al die stammen die in een klap terzijde gaan, daadwerkelijk zou moeten doen. Er keren 5 of 6 stammen terug in de omloop op dagplan per 15/12, beter gezegd: ze verdwijnen dus niet.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-11-2013 23:20
 

18-11-2013 23:21:37
daniel81
daniel81
Een goede en logische keuze; er wordt nú al met extreem weinig materieel gereden en dat zou ineens nóg minder worden zonder echt duidelijke reden. Lijkt mij dat er op z'n minst DDZ-zesjes beschikbaar moeten zijn alvorens ICRm te kunnen missen.
Maar dan leidt dit natuurlijk ook tot een papieren volksverhuizing; er blijft vanuit de 1900 DDZ over en op de IJssellijn kom je TD-7 tekort. DDZ op de IJssellijn of een min of meer contnuering van de huidige materieelinzet?
 

18-11-2013 23:48:38
broek53
broek53
Uitwerking nog onbekend. Voor de IJssellijn verandert er niets, want de uitbreiding van het aantal TD7-stammen (ingekorte TD9-s) gaat gewoon door.  

19-11-2013 06:30:52
robbertc
robbertc
De eerste weken (2013) is het eerst gewoon ICR in de 1900, DDZ op reserve. Vanaf week 2 (2014) gaat er een schuifcircus ontstaan in oost-NL. Meer DDZ in de 4400/9600, meer mat64 in de 7600, 7000, meer SGMm naar de randstad, 4000, 7400..  

19-11-2013 07:58:53
broek53
broek53
Duister gebeuren. Deze drgl was het ook al zo dat het wbl van februari de hele boel op zijn kop zette enzulks met karrenvrachten tegelijk vooruitlopend in dagplan geregeld werd.
Je zou bijna zeggen dat het wellicht voordeliger voor het bedrijf zou zijn als je het first time right zou doen, maar wellicht is het een werkgelegenheidsproject?
 

19-11-2013 13:10:15
Pim530
Pim530
Quote
edwin82 (ma 18 nov 2013 22:33:01 https://somda.nl/forum/14217/p476131/): Zo te zien beginnen de eerste ritten in Mariënberg en eindigen de laatste in Mariënberg.
Mijn vraag is, waar overnachten deze stellen? In Mariënberg of gaan ze als LM naar Hengelo of Zwolle?


Arriva krijgt een standplaats Mrb.
 

20-11-2013 19:50:23
qj7141
qj7141
Quote
mren (di 17 sep 2013 23:52:29 https://somda.nl/forum/14217/p467347/): Vanaf de DRGL 2014 wordt Hilversum Noord hernoemd in Hilversum Media Park, inclusief taalfout.

En de onthulling vond al plaats: http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article25795533.ece/Station-Hilversum-Media-Park-te-vroeg-onthuld?lref=mostread
 

24-11-2013 19:30:37
bossie186
bossie186
Quote
robbertc (di 19 nov 2013 06:30:52 https://somda.nl/forum/14217/p476143/): De eerste weken (2013) is het eerst gewoon ICR in de 1900, DDZ op reserve. Vanaf week 2 (2014) gaat er een schuifcircus ontstaan in oost-NL. Meer DDZ in de 4400/9600, meer mat64 in de 7600, 7000, meer SGMm naar de randstad, 4000, 7400..


De 7600 staat toch in dienstregeling 2014 gewoon gepland met Mat '64?
 

24-11-2013 19:42:03
Amazonous
Amazonous
In de huidige dienstkaartjes SGM http://ovtijden.com/matinzet/2014/00 Waarbij het dus de bedoeling is dit in een later wbl aan te passen.

Laatst bewerkt door Amazonous op 24-11-2013 19:42
 

24-11-2013 21:18:40
Mat644
Mat644
Als ik het goed gezien heb gaan ze met ingang van de nieuwe drgl 2014
DDZ uit de 9600/4400 halen. Dat is nou niet bepaald slim gezien de drukte op dat traject.
Dat kan mat'64 toch nooit opvangen? Tenzij ze met 3 of 4 stellen gaan rijden..
 

24-11-2013 23:06:31
mren
mren
Is het aantal reizigers daar dan enorm geëxplodeerd in die paar maanden dat er DDZ is komen te rijden ipv Plan V?  

25-11-2013 07:25:12
martijn
martijn
DDZ had nog een voorganger he  

25-11-2013 09:50:16
Dead_Devil
Dead_Devil
Al sinds het jaar 2011 is vooral wijchen - nijmegen een groot probleem. Toen reed er mat 64 en later sgmm. Heb toen verschillende keren in de kou mogen wachten op de volgende trein en met veel pech kwam je daar ook niet in. Het traject nijmegen - den bosch wordt steeds drukken t.o.v. 2011 is nu zelfs de intercity oss - den bosch een ware plaag om half 8 maar vooral 8 uur. Met het oog dat de ddz-jes gaan verdwijnen is dat een doren in het oog voor veel reizigers. Lees ook het nieuws bericht op de somda home page van de D66  

25-11-2013 11:09:54
waalkade
waalkade
Wijchen - Nijmegen een groot probleem? Hoezo, dat kippeeindje is toch een bus probleem, geen trein probleem.  

25-11-2013 11:18:33
mich
mich
De bus doet er ongeveer 5 keer langer over dan de trein dus dat is geen alternatief.  

25-11-2013 11:25:00
robbertc
robbertc
Ook treinen die met 3x V rijden zijn soms een probleem in de 4400, terwijl dat meer capaciteit heeft dan een DDZ. Zal het met verdeling te maken kunnen hebben? Kan me voorstellen dat het achterste ri Nm woest onaantrekkelijk is..  

25-11-2013 11:25:59
waalkade
waalkade
Quote
mich (ma 25 nov 2013 11:18:33 https://somda.nl/forum/14217/p476863/): De bus doet er ongeveer 5 keer langer over dan de trein dus dat is geen alternatief.
Ligt het probleem dus toch bij die bus%08%

Laatst bewerkt door waalkade op 25-11-2013 11:27
 

25-11-2013 12:20:35
treinjoop
treinjoop
Oplossing (korte termijn): 2x DD-AR 7300 serie in de brede spits. (Past langs de perrons!)

Laatst bewerkt door treinjoop op 25-11-2013 13:05
 

25-11-2013 12:55:42
dvdhoven
dvdhoven
Quote
robbertc (ma 25 nov 2013 11:25:00 https://somda.nl/forum/14217/p476864/): Ook treinen die met 3x V rijden zijn soms een probleem in de 4400, terwijl dat meer capaciteit heeft dan een DDZ. Zal het met verdeling te maken kunnen hebben? Kan me voorstellen dat het achterste ri Nm woest onaantrekkelijk is..
Dat klopt, je zou horde eens moeten zien rennen, het is soms net een stampede in Nm als er een 4400 binnen gekomen is


Dick van den Hoven
 

25-11-2013 13:23:44
Pim530
Pim530
Zes bakken DD-AR lijkt me wel erg overdreven eigenlijk.  

25-11-2013 13:28:44
mdj
mdj
Waarnaast. Als 3xV al onaantrekkelijk icm de loopafstand, houd je dat met 6 bakken ook natuurlijk.

Te Zl staat op de verrijdbare informatiepalen dat spoor 1 buiten dienst gaat per 8/12.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-11-2013 13:45:00
treinjoop
treinjoop
Maar dan rijden er wel langere treinen. Dat reizigers niet wat verder willen doorlopen is dat niet de schuld van de vervoerder in mijn ogen.

Bij de 2600 (10 bakken VIRM) richting Lls in de spits heb je dit probleem ook. Te Asd op spoor 10a stappen de meeste reizigers voorin de trein. Dat is een volle VIRM-IV, daarachter rijdt een VIRM-VI waarin je de plekken voor het uitzoeken hebt. Terwijl deze situatie ook ontstaat als deze trein op spoor 10b zou laten aankomen, maar dan met de grootste drukte achterin.
 

25-11-2013 16:20:53
Ovindel
Ovindel
Tja, dan moeten we toch maar weer koploper-achtig materieel gaan bestellen? Dat is gewoon het hele probleem met treinstellen waar je niet tussen de stellen heen en weer kunt, al helemaal vreselijk als je drie stellen ICMm oid hebt midden in de vrijdagmiddagspits in de 1900 met de dienstregeling op dit moment. De enige oplossing is treinstellen met doorlopkop, langere treinstellen of rijtuigen met loc. Maar volgens mij zit er een groot liefhebber van korte treinstelletjes bij de NS dus zal het er wel niet van komen... %09%  

25-11-2013 16:37:34
daniel81
daniel81
Juist voor de hierboven beschreven problematiek is het in de 3600 beproefde telsysteem bedoeld. Ik ben erg benieuwd naar de evaluatieresultaten daarvan!

Want beter over het perron spreiden is een nobel streven, maar als je als reiziger een paar keer hebt meegemaakt dat een trein een stelletje korter is dan gepland (of dan je verwachtte) en je mag achteraan sluiten bij de lange rij voor de achterste deur, dan leer je dat snel af
 

25-11-2013 16:50:50
Sehukoza
Sehukoza
Quote
mdj (ma 25 nov 2013 13:28:44 https://somda.nl/forum/14217/p476889/): Te Zl staat op de verrijdbare informatiepalen dat spoor 1 buiten dienst gaat per 8/12.
Voor langere tijd? wat zijn dan eigenlijk de plannen voor de 4600 en 5600?
 

25-11-2013 17:23:20
Bert13
Bert13
Als spoor 3a/5a eruit liggen, gaan de 7900/3600 naar spoor 3b/5b, aannemelijk wordt zo'n zelfde constructie nu bedacht (5600 3a of 4, 4600 5a, 7900 3b, 3600 5b, NO op 6/7 en 9/10).


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-11-2013 17:52:39
BGM104
BGM104
Quote
RickBu (ma 25 nov 2013 16:50:50 https://somda.nl/forum/14217/p476917/):
Quote
mdj (ma 25 nov 2013 13:28:44 https://somda.nl/forum/14217/p476889/): Te Zl staat op de verrijdbare informatiepalen dat spoor 1 buiten dienst gaat per 8/12.
Voor langere tijd? wat zijn dan eigenlijk de plannen voor de 4600 en 5600?

Nee, alleen op zondag 8 december en hier dus off topic.
 

25-11-2013 19:29:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel81 (ma 25 nov 2013 16:37:34 https://somda.nl/forum/14217/p476912/): Want beter over het perron spreiden is een nobel streven, maar als je als reiziger een paar keer hebt meegemaakt dat een trein een stelletje korter is dan gepland (of dan je verwachtte) en je mag achteraan sluiten bij de lange rij voor de achterste deur, dan leer je dat snel af
Mwoh, telsystemen zijn een wellicht wat dure oplossing daarvoor. Aangeven waar de trein gaat stoppen helpt volgens mij al heel aardig, vooral als er dan ook consequent naar gehandeld wordt. (En dus niet zoals op Ut een trein op de A-fase aankondigen en dan seintechnisch zodanig behandelen dat de machinist het keurig volgens het boekje doet als hij grotendeels op de B-fase tot stilstand komt)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-11-2013 20:06:47
gvttreinen
gvttreinen
Met het buiten dienst nemen van Utge per 16/12 wordt ook spoor 16a te Ut buiten dienst genomen waardoor de mogelijkheid om mat van Utctw naar 18b via 16a niet meer kan en dus voor spitversterken men afhankelijk is van het vrij zijn van spoor 18a!  

25-11-2013 20:08:51
Bert13
Bert13
Ja, dat klinkt weer allemaal ontzettend robuust.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-11-2013 20:15:16
tochjo
tochjo
Quote
gvttreinen (ma 25 nov 2013 20:06:47 https://somda.nl/forum/14217/p476940/): Met het buiten dienst nemen van Utge per 16/12 wordt ook spoor 16a te Ut buiten dienst genomen waardoor de mogelijkheid om mat van Utctw naar 18b via 16a niet meer kan en dus voor spitversterken men afhankelijk is van het vrij zijn van spoor 18a!

In drgl 2014 vertrekken alle sprinters richting Gdm toch van spoor 19b en wordt materieel van Utctw over 19a naar 19b gestuurd? Daarom verhuist de 6100 naar spoor 18a en gaat de 8800 van 18b vertrekken, begreep ik.
 

25-11-2013 20:34:01
AgentX
AgentX
Jawel, maar daarmee houd je wel 18a lang bezet. De 9800 zal dan ook wel weer naar 18a verhuizen, waarmee je spoor 18 voor een groot deel van het dienstregeluur bezet houdt.