De prijs van een treinkaartje in 2026 is bekend. Die wordt zo'n 6,5% hoger. Hoe dat zit Lees het antwoord op onderstaande vijf vragen.1. Mag NS de prijsverhoging zelf bepalen Nee, de prijsverhoging van het gewone treinkaartje is gebonden aan strenge regels die zijn vastgelegd in de concessie. Dit zijn afspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Voor een deel van de abonnementen mag NS zelf de prijs bepalen.2. Hoe is de prijsstijging van 6,52 procent opgebouwd De prijsstijging van 6,52 procent is opgebouwd uit de verwachte inflatie van 2026 en een deel van de achterstallige inflatie van voorgaande jaren, zoals afgesproken met het ministerie van IenW. Verhoging van 6,52 procent bestaat uit:Verwachte inflatie 2026: 2,3 procentUitgestelde prijsverhoging door uitblijven structurele financiële afspraken: 3,05 procentInlopen van een deel van de achterstallige inflatie: 1,17 procent (totaal 3,5 procent, wordt verspreid over 4 jaar)3. De prijs van treinkaartje zou stijgen met 12 procent, nu met 6,52 procent. Hoe zit dat Tot 2025 steeg de prijs van het treinkaartje alleen met de verwachte inflatie. Terwijl de daadwerkelijke inflatie in die jaren veel harder steeg. De prijs van het treinkaartje is daardoor fors achtergebleven bij de inflatie, terwijl de kosten wel opliepen. Zo ontstond er achterstallige inflatie. Dit is op een langere termijn een onhoudbare situatie, omdat er dan meer geld uitgaat dan er binnenkomt. In 2024 kreeg NS een eenmalige compensatie van het Rijk, waardoor de prijs van het treinkaartje in 2024 gelijk is gebleven. In plaats van de stijging van 8,7 procent die toen dreigde. In 2025 zou de verhoging van 8,7 procent er alsnog komen. Plus de reguliere verhoging van 2025 van meer dan 3 procent (de verwachte inflatie dat jaar). Reizigers zouden daardoor in 2025 zo'n 12 procent meer moeten betalen voor hun treinreis. Door een eenmalige afspraak is de uitgestelde verhoging van 8,7 procent toen verdeeld over het Ministerie van IenW, NS en de treinreiziger. De prijs van het treinkaartje steeg door deze afspraak met 6,18 procent in plaats van de 12 procent waar eerder noodgedwongen vanuit werd gegaan.Door het uitblijven van nieuwe afspraken en het feit dat verhogingen van voorgaande jaren uitgesteld waren naar 2026, zou de prijs van het treinkaartje in 2026 stijgen met ongeveer 12 procent. Ondanks dat het kabinet ervoor kiest geen financiële bijdrage te leveren, doet NS dit (net zoals in 2025) wel. Door het uitblijven van structurele afspraken met het Ministerie van IenW blijft er een financieel gat over. Dit deel (3,05 procent) wordt in de prijs van het treinkaartje in 2026 verwerkt. Het overige deel van de voorgenomen tariefstijging wordt over de komende vier jaar verspreid. 4 . Welke kosten zitten er in het treinkaartje De opbrengst van een treinkaartje wordt gebruikt om kosten te betalen. Van die kosten bestaat 43% uit kosten voor het personeel: denk aan machinisten en conducteurs, maar ook aan de mensen die de dienstregeling bedenken. 12% gaat naar de gebruiksvergoeding en de HSL-heffing. Dit betaalt NS vervolgens aan ProRail als vergoeding om op het spoor te mogen rijden. Ook gaat er 12% naar investeringen. Denk aan nieuwe treinen zoals de Dubbeldekker Nieuwe Generatie die besteld is, maar ook de aanpassingen aan de onderhoudslocaties voor een nieuwe trein. Treinen rijden op stroom en die is niet goedkoop. 5% van de kosten bestaat uit de energierekening. 19% gaat naar overige kosten. Denk hierbij vooral aan treinonderhoud. Tot slot betaal je als treinreiziger ook belasting over je treinkaartje: 9% gaat naar de BTW.5. Wat doet NS er zelf aan om prijs van treinkaartje te beperken NS wil dat reizigers betaalbaar met de trein kunnen reizen. Zo reizen kinderen tot en met 11 jaar gratis met een Kids Vrij abonnement of voor €2,50 met een Railrunner. Jongeren kunnen gratis gebruikmaken van het Dal Voordeelabonnement: hiermee ontvangen ze standaard 40% korting op hun treinreis. En voor senioren zijn de Keuzedagen een voordelige manier om te reizen. Daarnaast introduceerde NS vorig jaar landelijke treinkaartjes met een vroegboekkorting onder de naam “PrijsTijd Deal". De korting is geldig in rustige treinen en er is geen abonnement nodig. Hoe eerder het ticket gekocht wordt en hoe rustiger de trein, des te hoger de korting. De korting kan oplopen tot 60 procent. Sinds dit najaar krijgen jongeren 20 procent extra korting op hun NS PrijsTijd Deal.NS wil voorkomen dat de volledige achterstallige inflatie voor rekening van de reiziger komt. Dat zal ook met de nieuwe tarieven niet zo zijn. Ondanks dat het kabinet ervoor kiest geen financiële bijdrage te leveren om de prijsstijging dit jaar te dempen, doet NS dit (net zoals in 2025) wel. NS is wel genoodzaakt om naar besparingsmaatregelen te kijken, die helaas ook impact hebben op treinreizigers. Zoals het stoppen met de verkoop van Jongeren Dagkaart afgelopen zomer. NS bespaart zelf €200 miljoen per jaar, onder meer door het hoofdkantoor te laten krimpen en te besparen op inhuur, IT en huisvestingskosten.