28-10-2018 20:34:11 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote In de laatste jaren dat dat spul nog reed was ik een van de "men"; en zo spraken we er echt niet over ![]() Dat er een misverstand zou kunnen zijn wat voor soort 1201 je bedoelde kwam uiterst zelden voor. Maar laten we het maar weer over de toekomstige 3100 / 3200'en hebben. ![]() |
28-10-2018 20:43:42 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Quotegaan ze alle 6 dan eerst naar Velim dan? En weetje ook in welke periode daar staan? |
28-10-2018 21:35:37 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Volgens mij worden ze eerst bijna een jaar lang beproefd in Velim (gezien SNG), dus het zou me niets verbazen als er of al een staat, of binnenkort een heen gaat. |
28-10-2018 22:00:22 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Maart 2019 gaat de eerste de 'Ring van Velim' in. Choo choo..... |
28-10-2018 22:10:03 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Als er meteen zes klaar zijn kun je een hoop testen tegelijk doen. Testen in VelÃm, testen in de klimaatkamer in Wenen, en specifieke dingen testen in Nederland. |
28-10-2018 22:31:02 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Nee dat geloof ik wel, want in de spreek-taal kun je vaak aan de context wel begrijpen over welke materieel variant je hebt en hoef je dat niet te benadrukken. In documentatie mbt tot onderhoud en Cw's werden de voorvoegselen wel gebruikt. |
29-10-2018 09:34:05 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote De Trenitalia Coradia Stream worden sneller geleverd: https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJQ5rwxNZbLR8Ac0g0AopQ;_ylu=X3oDMTByZzJoOXByBGNvbG8DaXIyBHBvcwM0BHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1540830577/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.alstom.com%2fpress-releases-news%2f2018%2f3%2falstom-to-supply-54-additional-coradia-stream-pop-regional-trains-to-trenitalia/RK=2/RS=T7JKbvYDZ2UV_b4RyuPsQAwMOVg- De levering van de ICNG loopt enigszins achter op de geplande schema. |
29-10-2018 09:52:24 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Misschien ligt het aan mij, maar in het verhaal van deze link kan ik helaas niets over het ICNG vinden? Kunnen we niet beter een algemeen draadje voor Coradia Stream maken, los van het ICNG draadje? Jeanne Kok |
29-10-2018 11:58:15 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Waarom die "dieselreeks"? Elektrische enkeldekstreinstellen zijn sinds ICM in de 4000 reeks genummerd (ICM 4000 en 4200, Thalys 4300, ICE 4600), dus waarom wordt dat niet gebruikt? Is er een andere logica van nummeren gekomen? |
29-10-2018 12:02:13 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Ik meen te hebben gelezen dat die reeks nu internationaal ingedeeld wordt in samenspraak met onze zuiderburen die ook viercijferig nummeren (met Thalys 43xx, ICE 46xx, Fyra zat er ook in). En veel nieuwe diesels gaan er niet komen ![]() |
29-10-2018 13:42:35 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
3000 is toch motorposten? ![]() |
29-10-2018 13:47:29 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Misschien denk ik heel simpel, maar misschien zijn er geen 2 vrije nummerreeksen 4xxx in alle in-gebruik-zijnde systemen? Immers: 40xx, 42xx, 44xx = ICM, 41xx = NMBS dieseltreintjes, 43xx, 45xx = Thalys, 46xx = ICE, 47xx, 49xx = ICR, 48xx = V250![]() Laatst bewerkt door treinfan op 29-10-2018 13:47 |
29-10-2018 15:29:13 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
44xx en 41xx zijn overbodig (ICM 44xx bestaan niet meer en 41xx komt niet in NL) en kun je opruimen. Dan heb je twee series vrij als het echt binnen de 4yxx-serie moet. Of niet zo eindeloos moelijk doen en gewoon een andere vrije serie kiezen, of de nummers gebruiken die erop staan, net zoals de HSL-locs. |
29-10-2018 17:29:51 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Misschien is dit een beetje vloeken in de kerk (en licht off-topic), maar is het niet eens tijd dat NS (zeker wat betreft internationaal verkeer) overgaat op 6-cijferige materieelnummers zoals in bijvoorbeeld Duitsland? DDZ in dienst, ik blij! |
29-10-2018 17:40:43 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Je bedoelt zoals Keolis naar Duitsland dat doet? Of Eurobahn vanuit Venlo? Of zoals Arriva naar Weener(-Leer) en straks naar Aken? Of moeten we het voorbeeld van de NMBS volgen vanuit Maastricht en Roosendaal België in? Ik zie werkelijk niet wat er mis is het het huidige systeem. |
29-10-2018 18:39:01 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Wat een geneuzel om niks zeg. Wat doet het er nou toe wat voor nummer er aan een treinstel hangt? Zolang er nog enige vorm van logica is (5-jes in 1 serie onderbrengen en 8-jes in 1 serie) maakt t toch helemaal niets uit verder. |
29-10-2018 20:36:13 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
En hierbij sluiten we ee speculatie en suggesties voor de nummering af. Terug naar de echte ontwikkelingen. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
30-10-2018 15:19:13 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Blijkbaar een kleine verandering. Eerst hadden ze over 5 prototypes/treinstellen. Nu zijn het er 6. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&ved=2ahUKEwjYtr3Kra7eAhVNPFAKHSaaCgYQFjAIegQIABAC&url=http%3A%2F%2Fnieuws.ns.nl%2Fdownload%2F180564%2Finfographicicng.pdf%3F10000&usg=AOvVaw0YDdQMmLO--XBAKKdTLW6- Het lijkt erop dat er een kleine vertraging is. Maar dat is gewoon bij dergelijke nieuwe treinen. Voor het gemak moet je er altijd een aantal maanden bijrekenen. Laatst bewerkt door icened op 30-10-2018 15:22 |
30-10-2018 21:56:57 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Ohw... 5 kan ook hoor, pin me er niet op vast. |
29-11-2018 14:57:35 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Vandaag zijn tijdens een persbezoek bij Alstom in het Poolse Katowice een aantal bakken gepresenteerd van de nieuwe ICNG: https://www.facebook.com/Railmagazinenl/ Er moet nog een hoop gebeuren, maar wat ik begrepen uit een eerder contact is dat in maart '19 de eerste ICNG de fabriek uit zal rollen. Die zal dan uiteraard richting Velim gaan voor de nodige testrondjes. Choo choo..... |
29-11-2018 16:05:50 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Het is inderdaad de bedoeling dat de eerste trein dan richting Velim gaat (maart/april). Eerder gaan er als het goed is al statische tests plaatsvinden. De eerste trein zal dus begin 2019 al klaar moeten zijn. |
29-11-2018 18:03:57 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Lijkt inderdaad sterk op POP van Trenitalia. Zien hoe het verder gaat. |
29-11-2018 18:53:31 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Joh, je meent het ![]() Overigens precies andersom. De POP lijkt op de ICNG. De trein is oorspronkelijk ontwikkeld als zijnde "Coradia NS", waarna dat platform de officiële naam Coradia Stream heeft gekregen, wat Trenitalia dus ook besteld heeft, maar dan in een net iets andere regionale variant. |
29-11-2018 19:00:52 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Goh dacht dat ICNG een upgrade was van Trenitalia POP. |
29-11-2018 20:28:47 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Wat ik me afvraag na het zien van wat foto's van de neus,is of men dat grote open gat met koppelingsboom zo gaat laten als de stellen worden afgeleverd ? Aerodynamisch niet echt geweldig,qua zicht ook niet,maar nog belangrijker als men dat zo laat maak je in principe een grote open afvalbak waar van alles in kan vliegen en zich kan op hopen ![]() Lijkt me buiten het aangezicht om toch iets om nog is even over na te denken. (mag zo'n uitstekende boksbal met open gat erachter qua veiligheid wel bij bv een aanrijding ? ) Zomaar iets wat me te binnen schiet ![]() Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
29-11-2018 21:11:17 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Een Stadler Flirt van MTR Express in Zweden ziet er gestroomlijnder uit: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MTR_Express_FLIRT_G%C3%B6teborg_C.JPG Heeft de Europese regelgeving met bots normen ook mee te maken hoe een neus van een snelle Intercity kan uitzien? Denk aan Taurus t.o.v. reeks 18/Vectron, Traxx 186 t.o.v. 186, Coradia Polyvalent t.o.v. Coradia Liner enz. |
29-11-2018 21:43:04 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Ik zou eerst eens wachten tot er daadwerkelijk wat beplating omheen aangebracht is alvorens daar over te oordelen. Daarnaast hoeft dat niet direct tegen te werken in de aerodynamica, als de lucht in dat gat op een mooie manier geleid word afgevoerd is er weinig aan de hand. |
30-11-2018 17:26:30 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote En daar komt nu het heikele punt naar voren. Als je nog beplating aan wilt brengen rondom die koppeling,dan heb je beugels nodig om dat aan op te hangen. In die fotoreeks van railmagazine,zie je een kopbak op een stellage staan,maar daaraan ontdek ik geen koppelingen of scharnieren om dat soort zaken aan te bevestigen ![]() Daaruit trek ik dus de conclusie dat die getoonde situatie zo zou moeten blijven nu men de stellen werkelijk aan het maken is. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
30-11-2018 17:44:03 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het komt niet in je op dat ze die stellen nog aan het bouwen zijn, en dat misschien gewoon nog aangebracht moet worden? ![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
30-11-2018 21:08:54 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Volgens een bron kan er 1 rijtuig per dag gemaakt kunnen worden: https://www.globalrailwayreview.com/news/75574/new-production-line-poland/ 495 rijtuigen : 5 werkdagen = 99 Grofweg in 2 jaar kunnen alle treinen geleverd zijn. Is slechts een grove berekening. |
30-11-2018 23:51:19 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Op concept arts ed is niks te zien voor het gat bij de koppeling. Lijkt me dan niet dat men dat gaat afdekken. Daarnaast steekt de koppeling uit. Die zou dan ingedrukt moeten worden bij het afdekken. Daarbuiten hebben andere railbedrijven dit treintype ook gekocht en geen heeft afdekking. Laatst bewerkt door wouterder op 30-11-2018 23:52 |
01-12-2018 00:03:29 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Kijk die foto van Railmagazine op Facebook maar. Die gele dingen aan de zijkant zijn de pootjes, en gezien het feit dat het een ICNG als 'Nieuwe generatie' is geeft al aan dat deze zal lopen in plaats van rijden. Een totaal nieuwe generatie.... (scheelt weer de blaadjes-trubbels) ![]() Even serieus.... ![]() Ik zet in op het feit wat Thom zegt: Ze zijn nog niet af, en de bevestigingspunten zullen vast nog wel worden aangebracht. Misschien zijn de bevestigingen voor de bevestigingspunten die de beplating moet gaan dragen er al? Het ontwerp zal echt wel gestroomlijnder worden dan deze 'techy robot-look' die we nu nog zien, en het wordt niet veel afwijkender dan de mock-up die we vorig jaar te zien kregen. Kijk anders maar eens naar de Pop van Trenitalia die al gebouwd is. Laatst bewerkt door aarclay op 01-12-2018 00:05 Choo choo..... |
01-12-2018 11:37:42 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ja, en bij die mock-up met zijn nepkoppeling viel me de redelijk grote bek ook al op. Dat kan in de breedte nodig zijn om de koppeling voldoende zijwaartse uitslag te bieden, maar ook in de hoogte vond ik de ruimte aanzienlijk groter dan we gewend zijn. |
02-12-2018 08:05:39 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Quote Trenitalia POP is eerder een downgrade van Coradia ICNG NS: * Dubbeldeurs in plaats van enkeldeurs * 160 km/h als maximumsnelheid in plaats van 200 km/h * Aanvullingen? Trouwens, welke nakomeling was er eerder binnen de Coradia: POP of ICNG? |
02-12-2018 09:58:36 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ze werden toch beide tegelijk officieel gepresenteerd? Laatst bewerkt door aarclay op 02-12-2018 09:59 Choo choo..... |
02-12-2018 10:48:27 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Quote Ik citeer mijzelf maar eens, een paar posts terug... Dat de Trenitalia treinen eerder van de band rollen heeft o.a. te maken met wijzigingen die NS wilde. De design fase van de NS treinen is pas afgelopen voorjaar afgerond, waar Trenitalia een trein 'van de plank' heeft gekocht zonder (al te veel) aanpassingen. Laatst bewerkt door mtlx op 02-12-2018 10:51 |
02-12-2018 11:34:50 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Toch mooi dat wel als kritisch personeel worden afgescheept met "het is toonbankmaterieel dus niets aan te doen"![]() Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
02-12-2018 11:43:13 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Er zijn een heleboel dingen aangepast na opmerkingen van het personeel (de halve cabine is zo ongeveer verbouwd), maar andere dingen ook niet, om allerlei verschillende redenen. Dat liep van kosten/baten tot technisch onmogelijk omdat de trein wel aan alle moderne eisen moet voldoen of omdat het brak met het designconcept. En daarnaast kan je ook nooit iedereen tevreden stellen. Er zullen bij de test- en introductieperiode ongetwijfeld nog dingen naar boven komen die beter hadden gekund, zoals dat met elke trein het geval is. Dat zal dan aangepast worden bij de massa-productie (de eerste treinstellen zijn juist om die reden om te testen), of dat zal met een CW gewijzigd gaan worden. Net zoals dat nu op dit moment met de SNG gebeurd. Laatst bewerkt door mtlx op 02-12-2018 11:48 |
02-12-2018 15:28:35 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Ik hoor een echo van twee heren van NS materieel die eens op een TWO onze kritiek en vragen kwamen beantwoorden over SLT. Bij het 10e door ons aangehaalde punt was hun geduld op en kregen we een preek over toonbankmaterieel en de diverse punten die je noemt in de besluitvorming. Inmiddels zijn we 10 jaar verder met SLT, lijkt de enige doorgevoerde CW (achterwand dichtmaken) stil te liggen en wordt er verder niets verbeterd. Inmiddels merken we de eerste slijtage (deurrubbers gaan loshangen, sluitwerk van de deuren inmiddel zo versleten en krom dat er stevige windruis onstaat) en is een revisie nog ver uit zicht. Ik zie geen enkele aanleiding om te geloven dat de besluitvorming verbeterd is met Flirt, SNG en ICNG. Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
02-12-2018 16:45:40 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
We gaan het zien. Idd geval de dichte achterwand bij nieuw materieel vanaf de flirt is al iets. Grote wonderen moet je niet verwachten. Maar ik kan me een reactie op een bericht van een collega uit een inputgroep op onze pagina op facebook herinneren waarbij een HSL mcn aangaf dat het tweedelige DMI in de mockup cabine geen goede keus was. Bij een foto van de huidige cabine lijkt het tenminste al 1 groot DMI te zijn. https://www.treinreiziger.nl/icng-is-volop-productie-vanaf-maart-2019-op-spoor/ Laatst bewerkt door MCN-GVC op 02-12-2018 16:47 |
02-12-2018 19:19:21 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Dat iets bij de introductie van een bepaalde materieelsoort op een bepaalde manier gaat, wil niet zeggen dat het voor andere materieelsoorten ook geldt. NS heeft inmiddels een aantal initiatieven genomen juist om het rijdend personeel er beter bij te betrekken. Als je op- of aanmerkingen hebt over bestaand materieel, dan kan je terecht bij het Verbeterteam Materieel en zij zullen jouw opmerkingen in ieder geval van inhoudelijk commentaar voorzien waarom het wel of niet mogelijk is om het aan te passen. Voor nieuwe materieelsoorten (SNG/ICNG) kan je terecht bij het programmateam, en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je ook daar inhoudelijk gewoon commentaar op krijgt. Voor SNG is er dan ook inmiddels al een lijst met wijzigingen die doorgevoerd gaan worden en zijn er ook nog dingen in onderzoek. Voor wat betreft die schermen in ICNG moet ik MCN-GVC helaas teleurstellen. Het zijn wel degelijk twee schermen. Je ziet rechts van het scherm ook de knop zitten waarmee er tussen de schermen geschakeld kan worden. Wellicht dat het in de toekomst nog aangepast gaat worden, maar de try-out serie krijgt in ieder geval het dubbele scherm. Laatst bewerkt door mtlx op 03-12-2018 09:58 |
03-12-2018 08:34:47 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
SLT en Flirt is inderdaad 'toonbankmaterieel', bij SNG en ICNG wordt er wel degelijk heel veel gedaan met input van rijdend personeel. Maar zoals al eerder gezegd kun je nooit iedereen tevreden stellen. |
03-12-2018 22:00:04 | ||
---|---|---|
DVR
![]() |
Zowel de SLT als ook de Flirt tijdens de bouw van nabij meegemaakt maar bij de SLT is beslist geen sprake van 'toonbankmaterieel' maar meer een afgeleide van! Laatst bewerkt door DVR op 03-12-2018 22:00 |
04-12-2018 23:33:39 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Ander filmpje bouw ICNG: https://railhobby.nl/railhobby-bezoekt-eerste-ns-icng/ |
15-01-2019 16:38:04 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Het Italiaanse zusje maakt haar eerste ritjes. Nog discreet in folie. http://www.ferrovie.it/portale/articoli/8104 |
15-01-2019 21:27:46 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Krijg je een betere indruk hoe de ICNG er gaat uitzien. Eigenlijk een gewoon design. Het is natuurlijk niet te vergelijken met Shinkansen serie 500. Maar dat hoeft ook niet. Als het maar vooral betrouwbaar is. |
15-01-2019 23:30:11 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Zo werd hij ook gepresenteerd op InnoTrans: https://www.railjournal.com/images/Trenitalia-POP.jpg Dus die folie verbaast me, tenzij ze wat aan het design hebben aangepast wat we nog niet mogen zien. En gaan we straks de ICNG ook zo zien rijden op het test-circuit? ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 15-01-2019 23:34 Choo choo..... |
16-01-2019 01:34:19 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Of om te beschermen tegen het kleuren door derden. Jeanne Kok |
16-01-2019 05:58:56 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Die folie zal wel zijn om hem te beschermen tegen beschadigingen, etc. Alstom wil hem graag schoon en krasvrij opleveren. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
16-01-2019 21:28:23 | ||
---|---|---|
Onno
![]() |
Over folie gesproken: waarom wordt SNG wel gespoten (ook aan de binnenzijde) en ICNG niet? Je zou zeggen dat de motivatie om voor het een of het ander te kiezen dezelfde zou zijn. En nog iets: weet iemand waarom NS geen exclusief kopontwerp heeft bedongen? NS heeft qua design een naam hoog te houden en m.u.v. de spoedbestelling Flirt altijd eigen ontwerpen gehad. Nota bene bij het vlaggenschip van de vloot is men daarvan nu afgestapt en rijden er binnenkort in Italië en Luxemburg treinen rond met dezelfde kop. Ischa Meijer zou zeggen: why? |
16-01-2019 21:33:59 | ||
---|---|---|
Michael98
![]() |
Na het Fyra debacle heeft men besloten om alleen nog maar toonbankmaterieel aan te schaffen. Voor een exclusief kopontwerp moet een op maat gemaakte trein worden ontworpen en er is bij NS niemand meer die een tweede Fyra (in de zin van exclusief ontwerp en het risico op fout gaan daarvan) op zich geweten wil hebben. |
16-01-2019 21:36:25 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
QuoteOmdat het verf systeem ook een beschermende werking heeft voor het onderliggende staal. Ongetwijfeld zal ICNG daarom ook wel degelijk gespoten worden lijkt mij. En volgens mij heeft NS een naam hoog te houden op het gebied van het vervoeren van reizigers en niet op het gebied van treindesign ![]() Ongetwijfeld een geldkwestie. |
16-01-2019 21:44:29 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
ICNG wordt uiteraard gespoten, echter daarna wordt er overheen gestickerd. Zo gaat het bij alle moderne treinen, ook bij de revisies. Men is er volgens mij bij de revisie van de ICM mee begonnen. |
16-01-2019 21:49:07 | ||
---|---|---|
Daniel1
![]() |
ICNG wordt eerst zwart gespoten, maar krijgt daarna de kleurenstickers. Overigens niet bij de eerste stellen: dat zijn de proefstellen die enkel zwart blijven. Laatst bewerkt door Daniel1 op 16-01-2019 21:49 |
16-01-2019 22:24:22 | ||
---|---|---|
Onno
![]() |
Laat ik mijn eerste vraag dan anders formuleren: waarom worden de kleuren bij SNG aangebracht met verf en bij ICNG met stickers? |
17-01-2019 10:06:27 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
andere fabrikant, andere gedachte er blijkbaar over |
17-01-2019 17:14:26 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Zou het (laten) ontwerpen van bv een afschermende kap over die boksbeugel voorop de treinstellen,dan zoveel kosten aan poen en is het met alleen zoiets dan al een aangepast treinstel,wat dus extra moet kosten ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
17-01-2019 21:24:06 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Misschien is de aanschaffende partij (lessor) inmiddels tot andere inzichten gekomen? Jeanne Kok |
18-01-2019 00:06:22 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Dat zou nog wel eens iets te maken kunnen hebben met de HSL-concessie. Mocht NS na 2025 niet meer over de HSL rijden dan zijn ze verplicht om het materieel aan een volgende vervoerder ter beschikking te stellen. Die vervoerder zal er dan wel z'n eigen huisstijl op willen gooien, een stickerlaag is wat makkelijker te verwijderen dan een verflaag. |
18-01-2019 00:18:50 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Geloof je het zelf? |
18-01-2019 00:22:45 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik zou het knap vinden als men nu al ergens op contract heeft staan dat ze bij het verliezen van de HSL het materieel af dienen te staan... Volgens mij kan het hooguit dat in een nieuwe concessie een overname plicht van het materieel zit, maar dan wel mits de materieel eigenaar daar behoefte aan heeft. |
18-01-2019 00:47:32 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Het is maar net wat de staat later met de HRN wil en in een aanbesteding opschrijft. En ja, indirect is die zelfde staat ook eens de eigenaar van het nieuwe ICNG. Jeanne Kok |
18-01-2019 01:10:41 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij kun je als aanbestedende partij niet het materieel van een andere onderneming gaan verkopen, of hen daartoe verplichten. Het is ook immers niet jouw eigendom. Hooguit kun je dat in de concessie eisen opnemen als die onderneming dat wenst, of als daar eerdere afspraken over gemaakt zijn door specifieke wensen of investeringen aan dat materieel. De staat is alleen aandeelhouder in de NV NS en dat is alleen op economische gronden en dat geeft zij geen inspraak op het drijven van de onderneming of inspraak daarop heeft. Dat de politiek dat soms ook niet helemaal begrijpt en met wisselende petten 'aandeelhouder' en 'concessie verlener' vanalles roept en verlangt is een ander verhaal... |
18-01-2019 08:47:58 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Artikel 71 uit de concessie biedt daarover de nodige helderheid: "De concessieverlener en NS hebben een regeling getroffen voor de aan deze concessie gerelateerde productiemiddelen, met uitzondering van Thalys- en Eurostar-materieel en het Traxx/Prio-materieel voor internationale verbindingen. Deze regeling is vastgelegd in de brieven van de concessieverlener aan NS van februari 2007 (kenmerk DGP/SPO/U.06.01721) en van december 2014 (kenmerk IENM/ BSK-2014/257014). Of een concessieverlener dat volgens jou nu wel of niet kan eisen, NS en ministerie hebben er in elk geval (al tijdens de vorige concessie) afspraken over gemaakt. |
18-01-2019 10:47:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Aah duidelijk, dat valt me dan ook niet tegen![]() |
18-01-2019 11:28:46 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteIn Spanje zijn waarschijnlijk de voorzieningen en het personeel nog aanwezig om te kunnen spuiten/schilderen. In Polen met een nieuwe vestiging is men waarschijnlijk iets meer op de toekomst gericht en investeert men minder in spuitcabines en meer in hallen om te stickeren. |
18-01-2019 11:50:34 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Nouja, spuiten moet je toch want je kunt geen blank stalen casco gaan stickeren en vaak heeft een fabrikant toch maar één spuitcabine. Trouwens wle benieuwd als ICNG gestickerd word, bij de Thalys'en is wel te zien dat dat niet altijd een succes is icm hogere snelheden ![]() Laatst bewerkt door thom op 18-01-2019 11:52 |
22-01-2019 21:08:27 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
https://www.fromatob.nl/ns-icng.html Blijkbaar heeft Siemens de mireo(of een variant daarvan) aangeboden bij de aanbesteding van de ICNG. Moet eerlijk zeggen, de NS IC kleuren staat m niet slecht. |
23-01-2019 08:20:52 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Mooie interieur. Beter dan het interieur van Alstom. Maar dat is een kwestie van smaak. Maar het belangrijkste dat de nieuwe ICNG betrouwbaar is. En goed kan omschakelen in spanningssluizen, weinig loss of communication, weinig resetten enz. Is Siemens Mireo een nieuw platform? Of is het ontwikkeld op basis van de Siemens Desiro? https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrP4o_BFEhckUgAcJk0AopQ;_ylu=X3oDMTByZTJwYXBkBGNvbG8DaXIyBHBvcwM5BHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1548256577/RO=10/RU=https%3a%2f%2fmobilitymatters.siemens.nl%2frail%2fmireo-treinen%2f/RK=2/RS=THrWRysaVX7wTjgzgMTpAZaxNNo- |
23-01-2019 11:38:14 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
![]() |
De Mireo is een vrij recente ontwikkeling van Siemens waarvoor al bestellingen uit Baden-Württemberg gekomen zijn, van Go Ahead en DB. #DiscoverEU |
02-02-2019 09:26:19 | ||
---|---|---|
DVR
![]() |
Quote Zoals je zelf wel kunt bedenken is de keuze voor toonbank materieel ipv eigen ontwerp het gevolg van een doorslaggevende financiele afweging. |
02-02-2019 10:17:37 | ||
---|---|---|
DVR
![]() |
Quote Dat de ICNG na het zwart spuiten in de verschillende kleuren gefolied wordt is o.a. noodzakelijk om de krappe afleverplanning te halen. Als de rijtuigen compleet in de verschillende kleuren gespoten moeten worden is de doorlooptijd voor ieder rijtuig i.v.m. het tussentijds drogen en weer afplakken aanzienlijk langer. De folie is in dit geval geen wens van NS. Overigens wordt het voorste gedeelte van de koppen van een treinstel niet gefolied maar in de juiste kleuren gespoten omdat de gekozen folie de vormen van de kop slecht kan volgen. |
15-02-2019 12:52:23 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De eerste ICNG, nummer 6001, heeft de fabriek in Katowice verlaten en zal naar Salzgitter gebracht worden voor statische tests. De trein is nog grotendeels zwart (folie is dus nog niet aangebracht) en heeft ook nog geen interieur omdat dat handiger is met deze tests. Laatst bewerkt door mtlx op 15-02-2019 12:53 |
15-02-2019 13:03:47 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Dacht dat men in de 3100-serie ging nummeren ? |
15-02-2019 13:06:25 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Geen idee. Deze trein heeft in ieder geval nummer 6001 er op geplakt gekregen %08% Wellicht dat het alleen voor de perspresentatie is. Nieuwsbericht en de foto's zijn te vinden op https://nieuws.ns.nl/eerste-intercity-nieuwe-generatie-op-avontuur/ Laatst bewerkt door mtlx op 15-02-2019 14:06 |
15-02-2019 18:14:41 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Wat is dat luikje onder het NS-logo op zijkant van de kop? Op de mockup en conceptfoto stond deze op een kiertje open en op de foto van de de trein in de fabriek lijkt deze dicht te staan? Een ventilatieluikje? Ik gok dat die die dicht kan gaan bij het passeren van een tunnel om de luchtdruk in evenwicht te houden? Of gok ik mis ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 15-02-2019 18:16 Choo choo..... |
15-02-2019 18:23:28 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Vulpunt voor de ruitenwisservloeistof dacht ik. Die zit van voren gezien aan de linkerkant (die is ook deels open). Het luikje aan de rechterkant heeft vziw geen functie bij de NS treinen en is dus om het design aan beide kanten enigszins gelijk te krijgen. Ik meende dat daar, indien de optie gekozen werd, het vulpunt voor de zandstrooiers zou kunnen komen. |
15-02-2019 19:11:49 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Wolf in schaapskleding. Heeft een design van een Sprinter. Maar rijdt als een snelle Intercity. ![]() Zijn de eerste testritten in Velim in maart? Heeft Alstom zelf ook niet een testbaan? |
15-02-2019 19:38:02 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Geen idee, maar op Velim kan je wel rondjes rijden op een baan van 13 kilometer Haast alle treinenbouwers in Europa en misschien wel van daarbuiten sturen hun treinen daarheen voor een serie uitgebreide tests. Ik vermoed sterk dat een testspoortje van Alstom wel erg beperkter dan Velim zou zijn. Het is niet eventjes op en neer rijden. ![]() Choo choo..... |
15-02-2019 19:49:49 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Alstom heeft in Valenciennes (F) een testbaan, V max is daar maar 110 Km/h en ook hebben ze nog een testspoor bij Lerouville ( F) met V max 160. Dus om de v max van de ICNG te testen beide niet geschikt ![]() ( Mag trouwens Lerouville al weer gebruikt worden na het dodelijke ongeluk een tijd terug?) |
15-02-2019 20:15:14 | ||
---|---|---|
didam2009
![]() |
en in Duitsland dan bij Venlo over de grens licht ook een testbaan Groeten uit het weinig spoorse Montferland |
15-02-2019 20:23:20 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Beide luikjes lijken een vierkant slot te hebben op de punt om ze te openen, dus er zal wel iets achter zitten van een reservoir of kraan oid. Wel valt mij op dat aan de linkerzijde in de rijrichting het dicht netjes dicht is, en aan de rechterzijde er een luchtinlaat in gecombineerd lijkt te zitten. |
15-02-2019 21:01:34 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Die testritten in Velim en Alstom testbaan zijn toch niet alleen om de maximumsnelheid van de trein te testen? Bij Velim kunnen ze de 4 belangrijkste Europese stroomsystemen simuleren. Coradia Stream is over een aantal jaren in Italië, Nederland, Nederland - België? en Luxemburg - Duitsland/België. Volgt straks SNCF met Coradia Stream tussen Bordeaux - Marseille? Daar zal straks over de HSL Montpellier - Nimes gereden worden. |
15-02-2019 22:47:56 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Volgens Wikipedia zou er nog meer dan enkel de snelheden getest kunnen worden: Getest worden o.a. het gedrag van de voertuigen, het geluidsniveau, communicatie met European Train Control System (ETCS) en GSM-Rail radio, en simulatie van storingen en wijzigingen in de (elektrische) aandrijving. Choo choo..... |
15-02-2019 23:01:47 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Inderdaad hoeft niet alles op top snelheid getest te worden, Maar: Een hoop zaken worden kritischer bij toenemende snelheid, daarnaast kun je moeilijk zaken vergelijken die je op verschillende locaties getest hebt, nog afgezien van de logistieke uitdaging die dat inhoud. |
15-02-2019 23:30:21 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteDe testbaan in Wildenrath is van Siemens. Dat zal dus niet de eerste keus zijn van concurrent Alstom. De testbaan in Velim is van de Tsjechische spoorwegen (CD). Overigens kan daar ook tot 210km/h worden gereden, Wildenrath komt niet verder dan 160km/h. Laatst bewerkt door dennistd op 15-02-2019 23:30 |
16-02-2019 06:11:34 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Velim is bij mijn weten een onafhankelijk testinstituut. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
16-02-2019 10:35:46 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Is Velim niet simpelweg dichterbij? |
16-02-2019 23:01:10 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Nee hoor: http://www.cdvuz.cz/en/corporate-governance/ Quote Laatst bewerkt door dennistd op 16-02-2019 23:03 |
17-02-2019 00:56:31 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja Ok, maar die bouwen zelf geen treinen toch? Dan ben je zelfstandig tov de fabrikanten. |
17-02-2019 06:14:46 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
QuoteNeemt niet weg dat ze zelfstandig opdrachten van derden mogen aannemen. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
17-02-2019 09:02:03 | ||
---|---|---|
Cfbielok
![]() |
Hier wat meer info https://nl.wikipedia.org/wiki/Ring_van_Velim |
17-02-2019 10:15:18 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
![]() |
Het eerste treinstel is 5 delig en in de 6000 reeks genummerd weet iemand toevallig of ns vroeger al materieel in de 6000 reeks had? |
17-02-2019 10:28:14 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Quote Ja, in de stoomtractietijd.... https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_6000 Laatst bewerkt door qj7141 op 17-02-2019 10:30 |
17-02-2019 14:47:44 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dat zal dan echt niet botsen met de administratie...![]() Benieuwd of het echt bij 6000 blijft, of dat ze toch de nummers van de Wadlopers over gaan nemen. Choo choo..... |
17-02-2019 15:38:51 | ||
---|---|---|
didam2009
![]() |
Volgens de site http://www.railfaneurope.net/ zijn het de wadloper series De 3100 voor de 5 bak en 3200 voor de 8 bak Groeten uit het weinig spoorse Montferland |
17-02-2019 15:42:22 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Kan zijn dat de 6001 een nummer, alleen voor de protoserie ? |
17-02-2019 16:51:15 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Quote Ja, maar daar staan de DDZ ook nog steeds als NID, dus of dat nou zoveel zegt. We zien het wel zodra de eerste stellen definitief richting Nederland komen. |
17-02-2019 18:37:36 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteHet zou geen beste keuze zijn als je van plan bent meer dan 100 stellen van een bepaalde soort & samenstelling te laten bouwen. Dan verf je je bij voorbaat al in de hoek, althans: als je graag een beetje ordentelijk aansluitende nummerseries wilt hebben. |
17-02-2019 20:12:03 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Daar heeft men bij de SNG toch ook geen rekening mee gehouden, wat met de extra 88 stellen toch wat nummerprobleempjes met zich meebrengt. |