01-08-2019 17:26:24 | ||
---|---|---|
huib1966
![]() |
Ja, naakt, zonder interieur en wat helemaal leuk is: gesleept door de DB cargo 6485! (NB: even fout van mij maar dit is een reactie op de post van 31-07 om 23:05 uur) Laatst bewerkt door huib1966 op 01-08-2019 17:31 |
01-08-2019 17:31:44 | ||
---|---|---|
huib1966
![]() |
bloot en zonder interieur (hey, als ik op reageer druk dan neemt hij de laatste tekst niet over. Foutje ![]() Laatst bewerkt door huib1966 op 01-08-2019 17:33 |
01-08-2019 17:34:14 | ||
---|---|---|
huib1966
![]() |
Quote ja de 3201 |
01-08-2019 17:44:21 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Het lijkt een mooi bericht dat NS een serie treinstellen voor de Benelux dienst besteld heeft, maar is er dan al iets bekend over een nieuw contract met de Belgische collega's?? In het bericht van NS staat b.v niets of NMBS ook stellen besteld, dan wel er een stuk of 7 ervan voor hen besteld zijn. Het zou inmiddels toch duidelijk moeten zijn dan het eenzijdig opdringen van een plan aan collega's over de grens niet werkt ![]() |
01-08-2019 18:00:14 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De Belgische collega's zijn ook op bezoek geweest uiteraard. Diverse elementen in de ICNG-B zijn ook mede door hun commentaar aangepast. |
01-08-2019 19:57:06 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Al een aantal keren met de Beneluxtrein gereisd in deze zomerperiode. Het was erg druk. De huidige samenstelling met 5 tweede klas en 2 eerste klas is niet voldoende. Want regelmatig gezien dat het overvol was. Niet iedereen heeft een zitplaats. Wie weet als de ICNG is ingestroomd. Kunnen ze een aantal Benelux stammen verlengen in de zomerperiode. Heb geen goede gegevens over het aantal zitplaatsen van de huidige Beneluxtrein. Volgens Wikipedia heeft een tweede klas ICR 80 zitplaatsen + ... klapstoeltjes. En een eerste klas ICR 59 zitplaatsen + .... klapstoeltjes. In ieder geval heeft de huidige Beneluxtrein aanzienlijk meer zitplaatsen dan een achtdelige ICNG. Maar als alles doorgaat zijn er wel 20 ICNG - B. Volgens Somda Railwiki is een achtdelige ICNG 164,9 meter. Twee achtdelige is dan 329,8 meter. Vermoed dat dit op de huidige stopstations in België en Nederland geen probleem zal zijn. Laatst bewerkt door icened op 01-08-2019 20:02 |
01-08-2019 20:13:58 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Moet NMBS dan ook 2 keer p/u infraheffingen betalen op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens? Daar deden ze al moeilijk over in het verleden. De huidige Beneluxtrein is al een soort compromistrein geworden om de HSL Antwerpen - Breda inclusief station Noorderkempen te bedienen. De huidige Beneluxtrein is al behoorlijk goed bezet. In deze zomerperiode is het vaak te vol. De huidige samenstelling is te kort. Grote kans dat reizigersgroei toeneemt. Mits de nieuwe IC betrouwbaarder wordt. Het is zoal sneller en comfortabeler. |
01-08-2019 20:41:06 | ||
---|---|---|
samsam538
![]() |
Mij lijkt dit wel te storingsgevoelig. Kan de trein niet gewoon 2x per uur gaan rijden en alternerend Noorderkempen en Breda aandoen? Bijsturing is ook lastiger als je ook naar Hasselt moet. |
01-08-2019 21:28:22 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
NMBS betaalt nu leasekosten voor locomotieven. Als er straks met ICNG gereden gaat worden vallen die kosten voor NMBS natuurlijk weg. Dat verandert de zaak wel enigszins. |
01-08-2019 21:29:41 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dan zal de verdeelsleutel ongetwijfeld op een andere manier uitgevoerd worden, het zal niet ineens zo zijn dat omdat NS de nieuwe treinen besteld heeft de NMBS ineens geen kosten meer heeft![]() |
02-08-2019 21:17:47 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
NMBS wil de Beneluxtrein waarschijnlijk wel behouden tussen Amsterdam - Brussel. En ook Den Haag - Brussel?? Ook al zijn ze aandeelhouder in de Thalys. Is het zo dat NS verreweg de meeste kosten heeft met exploitatie van de Beneluxtrein? En wil NS en NMBS de ICNG - B alleen tussen Amsterdam (Den Haag) - Brussel inzetten? Qua tijdswinst is de serie 9200 door het keren bij Breda niet sneller dan een aparte serie 900 + IC Eindhoven - Brussel (1 keer p/u) met een goede aansluiting bij Breda. Hoef je bij Breda niet meer te keren. Nadeel is een extra overstap voor de (inter)nationale treinreizigers. ICNG Brussel - Breda - Amsterdam/Eindhoven is ook mogelijk. Er zijn nu veel meer mogelijkheden met een ICNG - B of M 7 |
02-08-2019 23:12:16 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote ...uitgaande van een uurdienst. Bij een halfuurdienst wordt het waarschijnlijk interessanter om 1x/u Rtd-België rechtstreeks te rijden, met daarnaast een aparte dienst vanuit Breda (of Eindhoven). Brabant houdt zo een goede verbinding met België, reizigers vanuit de randstad gaan erop vooruit. Wat het bedieningspatroon in België dan wordt zal afhangen van de samenwerking met de Belgen. Het kan best zijn dat er dan 2x/u een verbinding (NL-)Noorderkempen-Antwerpen-Mechelen-Brussels Airport-Brussel ontstaat, reizigers die snel vanuit de randstad in Brussel willen zijn kunnen alsnog Thalys of Eurostar nemen. Vanuit de Belgen is er in ieder geval interesse in een verhoging van de frequentie richting Breda (zie het NMBS Transportplan 2020-2023), dus wellicht wordt dit al eerder gerealiseerd dan per 2025. |
03-08-2019 00:17:56 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Dat hoop ik als Arnhemmer ook, want als alles door zou rijden zonder dat er een andere trein vanuit Breda België ingaat worden wij als oosterlingen weer de sjaak, net als de inwoners van Oost-Brabant. Vergeet niet dat er per saldo meer mensen profiteren van de route via Breda dan van de oude route via Roosendaal; wat verder alleen Zeeland als achterland heeft. |
03-08-2019 11:54:42 | ||
---|---|---|
samsam538
![]() |
Ik hoop dat de NS ook ICNG voor Duitsland gaat bestellen, zodat er een uursdienst komt tussen Amsterdam en Keulen. |
03-08-2019 12:08:30 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Daar rijdt de ICE al en die zal de komende jaren zeker nog wel zeker blijven rijden. De exploitatie wordt door de DB zelf gedaan. Ik hoop eerder een Eindhoven - Aken intercity, welke ze nog kunnen doortrekken naar Keulen. Geen idee of die plannen er zijn, maar de IC Eindhoven - Aken wordt al wel toegejuigd: https://www.treinenweb.nl/news/7749 Maar de Coradia Stream (bij ons ICNG) ga je over enkele jaren ook tussen België en Luxemburg zien. Laatst bewerkt door aarclay op 03-08-2019 12:12 Choo choo..... |
03-08-2019 13:17:58 | ||
---|---|---|
samsam538
![]() |
Ik bedoel dus alternerend ICE en ICNG, zodat er een uursdienst komt. Ik snap wel dat de ICE niet gaat verdwijnen. Ik vraag me af of Eindhoven - Aken haalbaar is, vanwege het korte stuk dat de trein Duitsland rijdt. |
03-08-2019 15:55:11 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Daar komt als het goed is ook een IC bij. Tenminste, de DB ziet dat wel zitten. Inderdaad alternerend. Quote Met het doortrekken van de RE13 en de komst van de 3 landenexpress zie ik persoonlijk weinig toegevoegde waarde voor een IC Eindhoven - Aaken. Dat betekend dat Heerlen - Herzogenrath verdubbeld dient te worden. De NS had ergens wel plannen voor een versie in Duitsland kon rijden. Ik weet echter niet of dit doorkruist is door de bestelling van nieuw IC materieel voor de IC-B. Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. |
03-08-2019 19:56:02 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Zullen we het speculaas (hoe overheerlijk ook ![]() |
03-08-2019 22:43:47 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Heb een specifieke vraag. Een tijdje geleden was er een discussie over pantografen van de Intercity Direct en Intercity Direct International/België. De pantografen van de Intercity Direct International zijn enigszins anders dan die van de nationale Intercity Direct. Zal dat bij de ICNG ook het geval zijn? |
03-08-2019 23:14:00 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Van de Traxx'en? Zijn de Traxx'en in België anders? Kan ik me slecht voorstellen, de Lineas-locs kunnen ook gewoon in BE-NL-D rijden. |
03-08-2019 23:56:58 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Op de Nederlandse HSL wordt dezelfde wisselstroom pantograaf gebruikt als die men in Duitsland, Oostenrijk en op de Betuweroute gebruikt (1950mm); op de Belgische HSL wordt de ándere, smallere (1450mm) wisselstroom pantograaf, gebruikt vanwege de andere ophanging van de bovenleiding. Alle locs zijn verder technisch gelijk. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 03-08-2019 23:57 DDZ in dienst, ik blij! |
04-08-2019 00:41:26 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Ja de ICNGB heeft ietwat andere stroomafnemers, de druk tegen de rijdraad is ook anders. De precieze details ken ik op dit moment nog niet. |
05-08-2019 16:28:15 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Dat klopt. De 'extra' stellen die meer zijn dan het huidige IC-Brussel materieelpark gaan dienst doen voor een verlenging van de trein tot ICNG-16. Er zijn geen signalen voor een aanpassing aan de frequentie. Choo choo..... |
05-08-2019 20:50:07 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Het is definitief: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/05/nederlandse-spoorwegen-bestelt-definitieve-vervanger-voor-de-fyr/ |
05-08-2019 21:39:38 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Quote Ah ja, want als de VRT het plaatst is het meer definitief dan wanneer NS het zelf plaatst %08% |
05-08-2019 23:51:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Tot enige tijd geleden reed de IC Brussel met 6 bakken ICR, wat qua lengte overeenkomt met ICNG-VIII. Er rijden nu 7 rijtuigen in de Benelux, de hoeveelheid zitplaatsen daarvan is ongeveer vergelijkbaar met die van ICNG-VIII (417). 16 rijtuigen ICNG naar België sturen lijkt mij overdreven voor het grootste deel van de dag: dat is de dubbele capaciteit van wat er nu geboden wordt. En hoewel de Benelux best druk kan zijn, denk ik niet dat er een behoefte is aan bijna 840 zitplaatsen in één trein. Als het alleen zou gaan om een capaciteitsuitbreiding denk ik niet dat er 20 achtdelige stellen zouden zijn besteld. Dan zou ik eerder een order voor 22 vijf- of zesdelige stellen verwachten, zodat er op de drukste momenten dubbel gereden kan worden en er in de daluren en aan de dagrand een enkel treinstel kan rijden. Dat er geen frequentieverhoging zou komen, ben ik (nog) niet van overtuigd. De Belgen zijn bijvoorbeeld bezig met een studie naar extra ritten tussen Breda en Brussel (https://www.slideshare.net/NMBSofficial/vervoersplan-nmbs-provincie-antwerpen-19062019, pagina 39). ![]() |
05-08-2019 23:56:21 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote https://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluiten-contract-over-levering-van-79-snelle-intercitys/ Onderaan ![]() De bestelling was al even bekend, maar vandaag zijn de details de media in gegaan. Choo choo..... |
06-08-2019 00:38:52 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Joh, je meent het. Die link is al dagen geleden gepost, daarom ook mijn sarcastische vraag of het bericht van NS zelf niet officieel genoeg was. |
06-08-2019 00:55:41 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ach ja, het heeft even geduurd, maar de details zijn nu wel bekend![]() Laatst bewerkt door aarclay op 06-08-2019 00:55 Choo choo..... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
06-08-2019 01:43:51 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Je neemt mijn berichten veel te serieus. Da's niet handig ![]() Maar zonder gekheid: ik heb vandaag verder niks nieuws gehoord in de berichtgeving. Welke details zouden er dan specifiek naar buiten zijn gebracht? |
06-08-2019 07:11:33 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Laatst bewerkt door icened op 06-08-2019 10:50 |
06-08-2019 07:24:34 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Intern was dat natuurlijk al lang en breed bekend, 't is niet zo dat ze eerst een algemeen bericht naar buiten brengen om vervolgens pas de details vast te leggen. Daarnaast heeft NS het op 25 juli al naar buiten gebracht via haar eigen kanalen. Met alles wat je moet weten. |
06-08-2019 09:01:42 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Sure, die details zijn nu publiekelijk bekend, hé. Gisteren lijkt alles de persbericht-molen in te zijn gegaan. @icened: Haal de komma erachter eens weg? Laatst bewerkt door aarclay op 06-08-2019 09:02 Choo choo..... |
06-08-2019 21:33:24 | ||
---|---|---|
htm1218
![]() |
DDZ7504. Duidelijk verhaal. Ik vraag me nog wel af hoe een en ander bij de Thalys gaat die één type 25kV-stroomafnemer heeft voor NL, B en F Laatst bewerkt door htm1218 op 06-08-2019 21:36 |
06-08-2019 21:42:52 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Ja dat heb ik ook nooit helemaal begrepen. DDZ in dienst, ik blij! |
06-08-2019 21:48:59 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dat is een punt dat ik nooit begrepen heb en evenmin een goed antwoord op heb gekregen. De Belgische lijn 4 en Nederlandse HSL-Zuid zijn volgens de zelfde technische specificaties aangelegd. Toch mag een Traxx lok niet met de smalle stroomafnemer in Nederland rijden (#), maar mag een Thalys stel dat wel. # = Weet niet de huidige stand van de regelgeving is, in de tijd dat ik er beroepsmatig mee van doen had een paar keer gewijzigd.( Smalle Stra niet toegestaan /rit afmaken/ dienst afmaken , zijn alle maal langs gekomen.) Laatst bewerkt door cuneo56 op 06-08-2019 21:49 |
06-08-2019 22:36:33 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Alleen toegestaan om de HSL af te komen bij defect aan de brede stroomafnemer. Mcn Asd |
06-08-2019 23:28:11 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Met max 100 per uur toch? |
06-08-2019 23:29:42 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Klopt helemaal. |
07-08-2019 09:06:37 | ||
---|---|---|
huib1966
![]() |
ICNG krijgt voor: 25kV AC lijnen in Nederland en Belgie: 1600mm brede schuit. 1.5kV DC lijnen: 1950mm brede schuit. Deze 1950 mm. brede schuit zal ook in Belgie op 3,0kV DC worden gebruikt, mogelijk met een iets lagere statische opdrukkracht. |
07-08-2019 12:15:58 | ||
---|---|---|
nsnoord
![]() |
Vind het dom van de NS om treinstellen te bestellen voor de HSL terwijl de staatssecetaris de HSL zo goed al zeker bij de NS wil weg halen en de concessie aan wil besteden, dus NS koopt dus treinen voor een andere vervoerder, Arriva knijpt nu al in zijn handjes, maar persoonlijk denk ik eerder dat Keolgis hoe ze ook heten eerder de winnaar word met een groot aandeelhouder SNCF achter zich. |
07-08-2019 12:26:34 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Als ik mijn geld ergens op in moet zetten dan zou ik denken aan een onhandse gunning van het Hoofdrailnet met geïntegreerde HSL. Edit: aan NS dus Laatst bewerkt door mren op 07-08-2019 12:27 |
07-08-2019 13:52:02 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Voor de ontwikkelingen van de HRN concessie zijn wel andere draadjes hier op Somda. Jeanne Kok |
07-08-2019 17:50:59 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
QuoteEn vermoedelijk heeft Thalys die twee dus ook (Alstom). DDZ in dienst, ik blij! |
07-08-2019 20:32:54 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Had een vraag of de stoppatroon van de nieuwe ICNG België. Blijft dat hetzelfde? Is dit de goede topic voor om deze vraag te stellen? Of zijn er nog andere draadjes op Somda (zie Jeanne)? |
07-08-2019 20:41:02 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote De ICNG België zal 6 keer moeten omschakelen met stroomsysteem. Is de pantograaf van de Thalys daar geschikt genoeg voor in zo'n korte tijd zoveel om te schakelen? Thalys schakelt Parijs - Amsterdam/Köln om bij Halle (25 KV), Antwerpen Noord (ter hoogte van snelweg Antwerpen - Hazeldonk (Nederlandse grens), Barendrecht, Tunnel Rotterdam Noord en voor opstelterrein Hoofddorp. In Italië switcht de AGV Italo regelmatig van HSL naar klassieke spoorlijn. Betekent omschakelen van 25 KV naar 3 KV. Dat gaat prima. Hoe passen ze de ICNG (met pantografen) aan voor regelmatig omschakelen? Dat is bij de Traxx een probleem omdat het eigenlijk toch meer een goederenlocomotief die voor gebouwd is om vooral op de grensovergangen om te schakelen. Laatst bewerkt door icened op 07-08-2019 20:42 |
07-08-2019 21:19:16 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
ICNG gaat dat automatisch doen is mij verteld. |
07-08-2019 22:12:11 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Correct. De ICNG kan volautomatisch spanningssluizen nemen (afschakelen tractie, openen snelschakelaar, stroomafnemer laten zakken, omschakelen, stroomafnemer op, snelschakelaar sluiten, alleen daarna weer tractie geven moet handmatig), mits onder ERTMS/ETCS waarbij informatie doorgestuurd wordt over de bovenleidingsspanning (dus de HSL). Bij Roosendaal/Eijsden grens zal de mcn wel handmatig om moeten schakelen. Laatst bewerkt door mtlx op 07-08-2019 22:13 |
08-08-2019 01:30:07 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Kort antwoord, de stroomafnemer zelf zal dat echt geen probleem vinden om in die rit van een paar uur een paar keer op- en neer te gaan, zeker als er nog twee verschillende stroomafnemers gebruikt worden ![]() Bekijk eens een oude E-lok, waar de voorste stroomafnemer op ging bij stilstand en bij de 40 km/u weer gestreken werd, die ging ook vaak genoeg op- en neer ![]() Problemen met teveel veelvuldig omschakelen zit meer in je omzetter en tractie elektronica en daar zal je vraag ook op geënt zijn en of die dat daadwerkelijk kunnen zal in de toekomst de praktijk pas uitwijzen natuurlijk. |
08-08-2019 09:44:17 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Ik heb begrepen (maar nooit in de praktijk gecheckt) dat de FLIRT van Abellio de spanningssluis bij Zevenaar zelfs met staande maar geïsoleerde stroomafnemer neemt. Dat scheelt nog een flink aantal storingsgevoelige handelingen die je ook niet meer hoeft te automatiseren. Zou voor ICNG-B ook een mooie feature zijn als dat kan. |
08-08-2019 10:04:35 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
In ieder geval op de HSL ga je dan Spanning/ Aarde rijden. Wat een storings melding veroorzaakt en bij de HSL Infraspeed verder verkeer verbiedt tot de zaak gecheckt is. |
08-08-2019 10:28:49 | ||
---|---|---|
Nick86
![]() |
Quote Ook bij Abellio worden bij spanningssluizen de stroomafnemers gestreken. Meerdere keren de grens gepasseerd met de RE19 en het duidelijk te horen wanneer de stroomafnemer gestreken wordt. |
08-08-2019 11:15:09 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Je hebt waarschijnlijk de snelschakelaar gehoord. |
08-08-2019 12:51:06 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
De stroomafnemer moet neer bij de spanningssluis in Zevenaar, doet dat ook automatisch als de machinist het niet doet. Omschakelen en opzetten wel handmatig. Bij de spanningssluis in Elten blijft de stroomafnemer omhoog en kun je nadat je handmatig hebt omgeschakeld de snelschakelaar weer inzetten als er weer stroom op de draad staat. |
08-08-2019 13:02:44 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
QuoteEr is een aanzienlijk verschil tussen een snelschakelaar en een stroomafnemer die op het dak klapt ![]() |
08-08-2019 16:38:52 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Een beetje stroomafnemer vlijt zich op het dak. Ik zal nog eens goed luisteren, maar lawaaiige snelschakelaars komen meer voor. |
09-08-2019 13:05:31 | ||
---|---|---|
dvwijngaar
![]() |
I Laatst bewerkt door dvwijngaar op 09-08-2019 19:21, reden: Hearsay |
09-08-2019 13:10:20 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat klinkt wel wat 'vaag' zonder bronvermelding moet ik zeggen... |
09-08-2019 13:39:29 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Kun je me een linkje geven? Het is zoal in tegenspraak van wat er geschreven is. En te lezen. Er zou meer ruimte komen voor bagage, meer ruimte voor invaliden. En er wordt nu aangegeven dat de vijfdelige ICNG 256 zitplaatsen zal hebben. En de achtdelige ICNG 419 zitplaatsen. ICNG België zal totaal 410 zitplaatsen krijgen. Gezien de extra aandacht voor minder valide reizigers lijk me het onwaarschijnlijk dat er maximaal aantal stoelen in de ICNG gepropt wordt: https://www.locov.nl/Actueel/publicaties/locov-2014-244529-advies-intercity-nieuwe-generatie.aspx |
09-08-2019 13:58:35 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Hahaha, is echt niets van waar. Bovendien staat er al een stel op twitter met interieur. |
09-08-2019 15:23:00 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Besef wel dat deze eerste 8 stellen 'prototypes' zijn dus dat dat opzich niet veel wil zeggen. |
09-08-2019 15:29:46 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Met meer zitplaatsen kun je scoren. Dat je daarna standaard de trombosedienst kunt inschakelen op alle HSL-stations is bijzaak. Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
09-08-2019 16:07:26 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Als ze 4 zitplaatsen op rij in de eerste klasse gaan plaatsen is dat voor mij een reden om deze trein te gaan mijden ... Ik betaal graag voor meer comfort maar dan moet ik t wel krijgen. |
09-08-2019 16:32:36 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Er is op dit moment geen sprake van een grote wijziging van het interieur voor de bestelde treinen en zullen die gewoon zoals voorgesteld geleverd worden. Uiteraard kan dat wellicht veranderen voor toekomstige orders (interieurwijzigingen zijn immers altijd mogelijk) maar dit verhaal kan voor de base order naar het land der fabelen verwezen worden. Laatst bewerkt door mtlx op 09-08-2019 20:03 |
09-08-2019 16:35:14 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Waar is dat stel nou dat onderweg naar Nederland zou zijn? |
09-08-2019 16:38:02 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Er is geen enkel stel onderweg naar NL. De eerste L gaat voor korte tijd naar Velim, de 3e M (die al deels in de NS kleuren was) gaat naar de klimaatkamer in Wenen. |
09-08-2019 16:48:23 | ||
---|---|---|
luytjes
![]() |
Wordt M en L de aanduiding in plaats van 5 en 8? En aangenomen dat M staat voor "middel" of iets dergelijks, is er dus ook rekening gehouden met een nog kortere variant dan 5 bakken? |
09-08-2019 16:53:25 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Oh sorry, automatisme. Intern worden ze inderdaad als M(edium) en L(ong) trainsets aangeduid voor de 5jes resp de 8jes. Geen "officiële" aanduiding voor NS, maar de naamgeving van Alstom. Aangezien die het product (Coradia Stream) ook als kortere samenstelling wordt aangeboden komt daar dus die aanduiding vandaan. Laatst bewerkt door mtlx op 09-08-2019 16:53 |
09-08-2019 19:42:53 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
M staat voor Intermediate Trainset en L voor Long Trainset welke inderdaad resp. de 5 en 8 baks zijn. Zo worden ze intern op het moment aangeduid, ik weet niet of dit in de toekomst nog verandert naar 'gewoon' ICNG V en ICNG VIII |
09-08-2019 19:53:16 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteNog even wachten op je sinterklaas- of kerstcadeautje ![]() |
09-08-2019 20:55:30 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Past dat wel in m’n schoen of onder de kerstboom? |
09-08-2019 23:51:55 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Met wat proppen past het misschien net door de schoorsteen. Choo choo..... |
12-08-2019 14:21:49 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Artikeltje over de ICNG in de NRC van 11/8. Artikel even volledig gekopieerd voor mensen die geen zin hebben in de NRC-betaalmuur. Risico voor NS met grote bestelling van treinmaterieel HSL NS heeft voor 200 miljoen euro aan nieuw treinmaterieel besteld voor de HSL-verbinding tussen Amsterdam en Brussel, zonder te weten of het die treinverbinding na 2025 nog wel mag exploiteren. Het risico bestaat dat een andere vervoerder die concessie straks binnenhaalt en met ander materieel wil werken. De vraag is wat NS dan met het bestelde materieel, zogeheten Intercity’s Nieuwe Generatie (ICNG), moet doen. Verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66) schrijft in een brief over de aankoop aan de Tweede Kamer dat NS rekening moet houden met „alternatieve exploitatie” van dat nieuwe materieel. NS koopt de intercity’s bij de Franse spoorfabrikant Alstom. Eerder bestelde de NS al 79 van dergelijke ICNG’s, die een topsnelheid halen van 200 kilometer per uur. Deze zogenoemde eerste generatie ICNG’s zet het vervoersbedrijf in op de binnenlandse HSL-trajecten: de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam en de intercity tussen Den Haag en Eindhoven. Deze serie ICNG’s is namelijk ongeschikt om mee op het Belgische spoor te rijden. Nieuw bestellen moet Omdat het treinmaterieel dat NS nu gebruikt voor de HSL-verbinding naar Brussel, in 2025 afgeschreven is, moet NS nu al nieuw materieel bestellen. Dat is contractueel vastgelegd in de huidige concessie waarmee NS het hoofdrailnet exploiteert. Er staat in dat NS ervoor zorg moet dragen dat de kwaliteit van het vervoer ook na afloop van de huidige concessieperiode gegarandeerd is. De ministeries van Financiën (aandeelhouder) en Infrastructuur en Waterstaat hebben dan ook ingestemd met de bestelling. Maar Van Veldhoven benadrukt in de brief aan de Tweede Kamer dat daarmee niet wordt vooruit gelopen op besluitvorming over het al dan niet openbaar aanbesteden van de HSL-lijn. Volgend jaar beslist het kabinet of dat hoofdrailnet, inclusief de HSL-lijn, na 2024 opnieuw ondershands aan NS gegund wordt, of openbaar wordt aanbesteed. Ook het apart openbaar aanbesteden van de HSL-lijn, terwijl de rest van het hoofdrailnet aan NS gegund wordt, is daarbij een optie. Het is onduidelijk wat Van Veldhoven in dat scenario bedoelt met die ‘alternatieve bestemming’ van de nu speciaal door NS bestelde tweede generatie ICNG’s voor België. Volgens haar woordvoerder is inzet ervan op het binnenlandse spoornet dan een optie. Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/11/risico-voor-ns-met-grote-bestelling-van-treinmaterieel-hsl-a3969761 Laatst bewerkt door Chrisdb op 12-08-2019 14:22, reden: Bron vergeten te vermelden ;) Langs het spoor staat soms 'Bel TDRL' Ik dacht vroeger dat er 'Bel TROL' stond |
12-08-2019 16:44:19 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Ik weet niet wat voor risico er zou moeten zijn, ik denk eerder dat de Staats enige discussie over het al dan niet onderhands gunnen voor wil zijn. Laatst bewerkt door MasterE op 12-08-2019 16:45 Mcn Asd |
12-08-2019 18:47:12 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
En volgens mij weet de staatssecretaris al lang al wat er in 2025 gaat gebeuren anders snijd je je als 100% aandeelhouder(de staat) wel behoorlijk in de vingers en zomaar even voor 200 miljoen aan nieuwe treintjes kopen voor de HSL lijn die ze dan straks kwijt zijn is niet een hele goedkope oplossing lijkt mij %08% MCN ASD |
12-08-2019 18:57:09 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Dat geld zijn ze sowieso niet kwijt. Er zijn twee dingen mogelijk: of ze worden geleased door de nieuwe vervoerder (of gekocht), of ze worden voor binnenlands vervoer gebruikt. In beide gevallen is er financieel verder geen probleem. In het ene geval betaald de nieuwe vervoerder de leasekosten, in het andere geval NSR. De treinen kunnen gewoon gekoppeld worden met de binnenlandse tegenhanger, dus dat is ook geen probleem. |
12-08-2019 19:43:18 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
![]() |
al zouden we in 2025 afscheid nemen van NS als vervoerder in het HRN dan zal de nieuwe concessiehouder echt niet even ruim 1000 nieuwe treintjes aanschaffen. vooral niet gezien we hier net een hele vloot niewue sprinters binnengehaald hebben en er nieuwe IC materieel aankomt. Het is voor een concessiehouder niet op te brengen om de hele nederlandse vloot te vervangen al was het alleen al niet omdat het nog niet aan het eind van zijn levensduur is. Hoog uit een nieuw uiterlijk. |
12-08-2019 19:46:41 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Zoals ook al hier op het forum eerder gemeld heeft de staatsecretaris deze order opgenomen in de"redelijke regelingen" oftewel een mogelijk nieuwe exploitant van deze treindienst MOET ze wel overnemen ( als ik tenminste de anbtelijke termen allemaal goed begrijp) |
12-08-2019 20:21:21 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Op 25 - 10 - 2016 verscheen een rapport van Ministerie van I & W: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2016/10/25/onderzoeksopdracht-scenario-s-naar-de-ordening-op-het-spoor-op-de-langere-termijn/onderzoeksopdracht-scenario-s-naar-de-ordening-op-het-spoor-op-de-langere-termijn.pdf Hier waren vier opties voor ordenen van hoofdrailnet: 1. Onderhandse gunning van het vervoer over het gehele spoornetwerk aan NS 2. Onderhandse gunning van het vervoer op een hoofdrailnet aan NS en openbare aanbesteding van de gedecentraliseerde treindiensten waarbij gevarieerd wordt in de omvang van het hoofdrailnet 3. Openbare aanbesteding van het vervoer op een hoofdrailnet en van de gedecentraliseerde treindiensten aan (private) vervoersmaatschappijen waarbij gevarieerd wordt in de omvang van het hoofdrailnet. 4. Openbare aanbesteding van het vervoer op het gehele spoornetwerk dat in meerdere kavels is opgedeeld aan (private) vervoersmaatschappijen. |
12-08-2019 20:56:53 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote De zittende vervoerder (ofwel, NS) moet het materieel beschikbaar stellen aan de nieuwe vervoerder. Dat was overigens met de V250 ook al het geval. De nieuwe vervoerder is niet verplicht om dit materieel ook daadwerkelijk te gebruiken. Mocht de HSL vanaf 2025 aan Arriva worden gegund, dan kunnen zij best voorstellen om FLIRT200 te gebruiken. Het zou niet de eerste keer zijn dat een nieuwe vervoerder besluit om redelijk nieuwe treinstellen niet te gebruiken, omdat ze een financieel betere deal kunnen regelen. Zie bijvoorbeeld de truc die Westbahn (Oostenrijk) gaat uithalen, of wat South Western Railway doet: gloednieuwe treinen van Siemens (Class 707, 2 jaar oud) vervangen door nieuwe treinen van Bombardier. |
12-08-2019 21:18:12 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Waarbij dat niet echt goede voorbeelden zijn , Westbahn heeft geen aanbesteding gewonnen, dat is een treindienst op de vrije markt, zo vrij dat ze met de nieuwe dienst van december de helft van hun diensten gaan schrappen en de vrijgekomen stellen verkopen aan een ander en de rest volgt als er ( ooit?) nieuwe treinstellen zijn voor de overgebleven diensten. |
12-08-2019 22:18:06 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Dat zijn redelijk gescheiden werelden: de staatsdeelnemingen vallen onder departement Financiën. |
12-08-2019 22:19:11 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Ware het niet dat deze regelingen zo'n beetje staatsgeheim zijn en niet bij de openbare Kamerstukken te vinden zijn... |
12-08-2019 22:20:56 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Volgens de Wp2000 moet de zittende vervoerder meewerken aan een soepele overgang. Dat is iets anders dan het huidige materieelpark aanbieden. Daar kwam Veolia bijvoorbeeld achter toen NS de Maaslijn-Buffels lekker zelf hield en Wadlopers leverde. |
12-08-2019 23:18:36 | ||
---|---|---|
gkw1969
![]() |
In het programma van eisen (pve) van een aanbesteding wordt met enige regelmaat opgenomen dat de nieuwe vervoerder het bestaande materieel over moet nemen. Dat is o.a. gebeurt bij de Merwede- Linge lijn. Qbuzz heeft de GTW’s van Arriva over genomen evenals Arriva in Limburg de GTW’s van Veolia. Dit staat zelfs ook al beschreven in de marktconsultatie van de Valleilijn. Die zal ik morgen wel ff uploaden. Dus het is niet ondenkbaar dat het HRN openbaar wordt aanbesteed en dat de nieuwe vervoerder het mat van de NS moet overnemen. |
13-08-2019 00:06:25 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat laatste wat je zegt zou ook simpelweg niet eens mogelijk zijn zonder het overnemen van het huidige materieel. Overigens word er steeds gesproken over materieel 'overnemen' maar doorgaans is dat gewoon overkopen hoor ![]() Laatst bewerkt door thom op 13-08-2019 00:07 |
13-08-2019 01:42:26 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
En mocht het echt zo zijn dat de HSL niet aan NS gegund wordt (wat me overigens niet heel reeel lijkt) dan kunnen de ICNGs prima dienst doen op het HRN ter vervanging van de ICMs. Je zit enkel met wat dure installaties aan boord die niet meer gebruikt worden. |
13-08-2019 07:02:10 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Vraag me af of die ICNG België duur(der) is dan die ICNG Nederland. 200 miljoen voor 20 x 8 bakken = 1,25 miljoen gemiddeld per rijtuig. En 800 miljoen voor 495 rijtuigen = 1,616 miljoen gemiddeld per rijtuig. Je zou toch zeggen dat een ICNG België iets duurder moet zijn dan een nationale ICNG vanwege meer beveiligingssystemen en aanpassen voor één extra stroomsysteem. Of is dit een verkeerde redenatie? |
13-08-2019 08:07:03 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Wat bedoel je te zeggen? Je rekent uit dat ICNG-België duurder is, geeft daar een logische reden voor, maar lijkt je te verbazen over de uitkomst van je berekening. |
13-08-2019 08:26:11 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
Hij rekent uit dat ICNG België goedkoper is. Heeft ongetwijfeld mede te maken met de verhouding kop- en tussenrijtuigen en benodigde techniek die niet direct afhankelijk is van het aantal bakken. Bij de binnenlandse stellen is een groot deel van de rijtuigen in 5-delige stellen terug te vinden. Laatst bewerkt door hubertus1 op 13-08-2019 17:27 |
13-08-2019 09:11:48 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik denk dat ik iets te snel las, meende dat er 1,16 stond![]() |
13-08-2019 10:36:10 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Het verschil tussen ICNG-1 en ICNG-B is kan echt niet zo groot zijn omdat de binnenlandse versie voorshands ook al geschikt moet zijn voor een eventueel Nederlands 3 kV DC net. Het wordt pas anders als ze een voor 15 kV AC 16,7 Hz geschikte variant zouden bestellen. Een dergelijke installatie heeft een ander soort transformator nodig, tenzij Alstom altijd standaard transformatoren voor beide systemen inbouwt. Per slot van rekening praat je over een zeer modulair opgebouwd product, maar dat laat onverlet dat er aan de besturingskant toch nog wel iets meer moet worden geëngineerd voor de België variant. Verder vind ik een discusie over HRN hier niet zo relevant daar hebben we wel een ander draadje voor! Jeanne Kok |
13-08-2019 11:10:56 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
In die 800 miljoen zitten ook nog zaken als tekeningen en aannemelijk ook toelating enz. Dat heb je met de ICNG-B natuurlijk ook maar het grote werk is dan al binnen/gedaan. En als je hoort dat er alleen 3D-tekeningen in het contract zitten en 2D-tekeningen er extra (want niet in het contract) bij besteld worden á 50 miljoen euro (hoezo bezuinigingen?) dan heb je enig idee waar die 800 miljoen vandaan komt. Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
13-08-2019 15:36:41 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
De 3kV chopper zit inderdaad in alle ICNGs. En vervolg bestellingen zijn nu eenmaal goedkoper omdat de trein al ontworpen en getest is in het eerste contract. |
13-08-2019 17:19:31 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Wie weet kan de 3 KV chopper van pas komen als er besloten wordt om het Nederlandse spoornet te gaan elektrificeren met 3 KV. Maar dat is toekomstmuziek. |
13-08-2019 17:19:57 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Joh, zou dat niet misschien ook het hele idee zijn %08% |
14-08-2019 09:01:33 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Regeren is vooruitzien. ![]() Bedankt voor de uitleg waarom ICNG België goedkoper in aanschaf is dan een ICNG Nederland. Wanneer zal de ICNG België mogelijk getest gaan worden tussen Nederland - België? En wordt de ICNG België prototype pas getest als de nationale ICNG is toegelaten door IL & T op het Nederlandse spoornet? |
14-08-2019 09:13:27 | ||
---|---|---|
gkw1969
![]() |
Quote 2.2 Uitgangspunten materieel De volgende uitgangspunten Valleilijn zijn van toepassing: ? Er geldt een overnameverplichting voor de 7 treinen; ? Er worden geen nieuwe treinstellen gevraagd voor de nieuwe concessie; Er geldt een overnameverplichting voor de 7 treinstellen op de Valleilijn. Deze treinen moeten ook ingezet worden op de Valleilijn. De provincie is inmiddels gestart met het proces voor de waardebepaling en de (eventuele) overdracht. In de concessiebeschikking uit 2005 is afgesproken dat indien voor een overname wordt gekozen er voor de afschrijving gebruik wordt gemaakt van een annuïteitenberekening. De Protos?treinstellen zijn in 2007 geïntroduceerd en in 2014 zijn er tussen de huidige concessiehouder Connexxion en de provincie afspraken gemaakt over de voorwaarden voor de overname, waarbij een afschrijvingsperiode van 29 jaar is gehanteerd. Er zijn ook afspraken gemaakt over de overnameverplichting van strategische resereveonderdelen. Ook voor de nieuwe Stadler Flirts is de provincie voornemers gebruik te maken van een annuïteitenberekening. Voor de werkplaats Bokkeduinen is de provincie uit het oogpunt van level playing field niet overgegaan tot een overnameverplichting. Er is destijds aangegeven dat, indien gewenst, er in het bestek voor inschrijvers een vrijblijvend bod kan worden opgenomen voor overname van de werkplaats. Er is ook geen overnameverplichting afgesproken voor de afvanginstallatie voor toiletten die in 2018 is gerealiseerd bij de werkplaats. Wat betreft het personeel dat verbonden is aan de uitvoering van de concessie Valleilijn gelden de normale wettelijke regelingen. Er geldt hierbij ook een overnameverplichting voor de onderhoudspersoneel van de treinen. De 5 Protos?treinstellen zijn aan het einde van de nieuwe concessieperiode, eind 2036, afgeschreven. Voor de 2 Stadler Flirts is dat niet het geval. De provincie zal hiervoor een overnameverplichting opnemen voor de concessie na 2036. In februari 2018 zijn er twee extra treinen gaan rijden, waarmee het capaciteitsknelpunt is opgelost. In de NMCA Spoor is de Valleilijn dan ook niet als knelpunten benoemd. Ook uit berekeningen van de provincie blijkt dat er geen knelpunten verwacht worden de komende jaren. Er worden dan ook geen nieuwe trein(en) gevraagd. Marktconsultatiedocument aanbesteding Valleilijn Definitief |
14-08-2019 09:38:53 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Alleen het huidige IC materieel is nog niet op 3 kV voorbereid. De toelating wordt, ten minste als ik het goed begrepen heb, sinds deze zomer door de European Union Agency for Railways (ERA) in Valenciennes gedaan en veelal aangeduid als de "BUREAU". Daar mee is IL&T alleen maar verantwoordelijk voor de typisch Nederlandse zaken, zoals DVIS de typisch Belgische zaken mag doen. Laatst bewerkt door jeanne op 14-08-2019 09:39 Jeanne Kok |
14-08-2019 19:09:34 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Werken deze vaklieden van Dekra Rail indirect ook in opdracht van ERA? Hoewel staat aangegeven dat ze in opdracht van Alstom werken. Quote: Op dit moment is de vakgroep bezig met de toelating van de Intercity Nieuwe Generatie voor de NS. https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/08/14/dekra-rail-test-nieuwe-intercity-op-stoorstromen/ Laatst bewerkt door icened op 14-08-2019 19:14 |