28-06-2021 09:44:59 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Bij de uitrol van ERTMS (B3R2) die aanstaande is, komt ook constant warning time beschikbaar en zal de overweg zo kort mogelijk dicht liggen. Mcn Asd |
28-06-2021 09:54:31 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Bunnik gaat de overweg dicht als de sprinter het sein af rijdt max 80) terwijl bij intercity gaat de overweg dicht als de trein voor het station is.
Bij binnenkomst van Hilversum gaat de overweg later dicht als de trein met 40 van rechter naar linker spoor gaat.
Nu maar weer terug naar ICNG? |
28-06-2021 10:11:45 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Quote Nog even hierop reagerend: volgens mijn info is de 3117 het eerste stel dat alle lopende contructiewijzingen en -aanpassingen heeft en niet terug zou hoeven naar Alstom. Dit vijfje blijft dus hier. |
30-06-2021 13:05:49 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
ICNG kampt met softwareproblemen Bij de nieuwste intercity’s van de Nederlandse spoorwegen, de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), zijn softwareproblemen. Daardoor zullen de treinen op z’n vroegst in 2022 in de dienstregeling verschijnen. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer. DDZ in dienst, ik blij! |
30-06-2021 13:27:57 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Jammer. Er werd al eerder een hint gegeven dat Alstom afhankelijk is van de toeleveraciers. En laat de levering van software voor ICNG uit India komen. Kan niet bepalen hoe groot de invloed van COVID - 19 is voor de levering van software. Maar mogelijk is dat het ermee te maken heeft. |
30-06-2021 15:55:30 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote En zo komen dus onjuistheden en dergelijke in de wereld. De staatssecretaris en NS schrijven dat uit de diverse testen aanpassingen volgen, (das heel normaal) Die aanpassingen resulteren dan in wijzigingen in zowel de Hard- als Software en die moet dan opnieuw getest worden. Covid heeft echter invloed op zowel het uitvoeren van de wijzigingen als het testen ervan. Dat de software het probleem zou zijn wordt niet gezegd! |
30-06-2021 16:21:40 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Blijkt inderdaad uit het rapport:
|
01-07-2021 10:27:18 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ja, softwareontwikkeling in India en een fabriek in Polen zijn ihkv de COVID-19 pandemie niet optimaal, immers in India woekert COVID behoorlijk en ligt heel veel stil en in Polen gaat het vaccineren ook een stuk langzamer dan hier, zie het EU coronadashboard. Kortom, dit zal nog wel behoorlijk wat vertraging gaan opleveren, maar NS is in goed gezelschap, vrijwel alle bedrijven die internationale handel doen hebben hier heel veel last van en dat wordt voorlopig niet beter. |
01-07-2021 12:01:07 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
En zo is er dus een boeman gevonden (COVID) die iedereen geloofwaardig vindt en die voor alle problemen verantwoordelijk wordt gehouden. Een kritische lezer zou de vraag stellen of het project in maart 2020 nog wel op schema lag, maar die vraag heb ik nog niet voorbij horen komen in de officiële stukken... Laatst bewerkt door yappa op 01-07-2021 12:01 |
01-07-2021 12:13:18 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
En zo kan je alles wel in twijfel gaan trekken ;) feit is gewoon dat het allemaal vertraging oploopt, wat zeker ook met COVID te maken heeft en ook logisch is, zeker ook omdat het gewoon een feit is dat ze moeite hadden om het personeel wat nodig was voor de diverse testen en proeven en alles wat er bij komt kijken, naar Nederland te halen vanwege alle beperkingen. Ook andere dingen hebben hierdoor vertraging opgelopen, om maar iets simpels te noemen: het inregelen van diverse treinwas installaties voor de SNG heeft ook veel langer geduurt dan de planning was omdat het personeel hiervoor uit het buitenland moest komen. |
01-07-2021 12:18:15 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
De levering van de POP Coradia Stream in Italië gaat wel naar wens. Dat was net voor Covid uitbrak. En de Alstom vestigingen destijds niet zwaar getroffen heeft. |
01-07-2021 19:00:57 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Hmm, dat is de theorie. In de praktijk is het een statisch stel en wordt als zodanig behandelt omdat ie niet functioneert. |
08-07-2021 22:40:41 2 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Plannen ICNG: |
12-07-2021 15:16:40 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Volgens Op de Rails komt er binnenkort een ICNG aan die de NS gaat gebruiken voor hun testen. Laatst bewerkt door aarclay op 12-07-2021 15:17 |
15-07-2021 10:23:44 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Naar aanleiding van dit bericht over de urinoirs vroeg ik mij af hoe het bij de ICNG zit. Heeft deze bij de aflevering nooit een urinoir gekregen? In de houten mock-up zat die overigens wel, volgens Treinreiziger.nl. Ik weet niet waneer de beslissing genomen is bij NS om niet meer te investeren in uriniors, en of dit ook ten tijde van de aflevering was of later. Iemand die het toilet stiekem al bezocht heeft? |
15-07-2021 10:44:25 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Nee, er zitten gewoon toiletten zonder urinoir in de ICNG. |
28-07-2021 20:45:29 | ||
---|---|---|
B77W
![]() |
Op emplacement van Vorst Zuid, nabij Brussel, staat ICNG 3301 opgesteld. Zojuist gezien bij het passeren hier. Alvast excuus als dit al gemeld is. Kon het niet zo snel terugvinden. Laatst bewerkt door B77W op 28-07-2021 20:46 |
30-07-2021 12:42:59 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dat was in juni al gemeld, treinstel heeft inmiddels al diverse proefritten gemaakt. Opstelterrein daar zou Schaarbeek heten, als ik het goed heb begrepen. Aldus diverse meldingen elders wordt de 3119 momenteel naar Nederland overgebracht. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 30-07-2021 12:43 DDZ in dienst, ik blij! |
30-07-2021 12:49:08 1 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote RADVE111 met ICNG3119 om 12:15uur door Dedensen Gummer (D) richting Bh, lees ik op Facebook. Ik vermoed dat dit een test-stel voor de NS wordt, zodat zij eens een keer achter de knopjes kunnen zitten? Ik las in Op de Rails dat die al in juni zou komen, maar vertraagd was tot in juli. |
30-07-2021 12:58:24 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De 3119 zou (als ik het goed onthouden heb) samen met de reeds in Nederland zijnde 3117 (en nog enkele andere komende treinstellen) gebruikt moeten gaan worden voor de systeemtesten (en later het proefbedrijf zonder reizigers) en opleidingen van NS inderdaad. De treinstellen blijven (net als de eerdere test-treinstellen) echter van Alstom en hebben nog aanpassingen nodig voor ze de reizigersdienst in mogen. Laatst bewerkt door mtlx op 30-07-2021 13:42 |
30-07-2021 14:30:56 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
De komende periode zijn nog de testen van Alstom en staan er nog geen NS-systeemtesten op de rol voor de 3119. Laatst bewerkt door treinfan op 30-07-2021 14:31 |
30-07-2021 14:43:37 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Sowieso gaat dat nog wel even duren voor dat deel van het testprogramma begint, maar het stel is vziw uiteindelijk daar wel voor bedoeld (tenzij dat uiteraard ook alweer gewijzigd is, ik hou niet alle unieke treinstellen en wijzigingen bij :-) ). Laatst bewerkt door mtlx op 30-07-2021 14:48 |
30-07-2021 20:03:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
3119 is naar Amersfoort Wagenwerkplaats gebracht. |
30-07-2021 20:13:28 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Dat klinkt dus, helaas, als gewoon opslag voorlopig |
31-07-2021 08:31:08 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Kortdurende opslag, want als ik het goed heb, zou men na het weekend gelijk willen starten met een eerste rit op eigen kracht. |
31-07-2021 13:39:24 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Staat die echt bij de oude wagenwerkplaats, of op het opstelterrein daar? Laatst bewerkt door aarclay op 31-07-2021 13:40 |
31-07-2021 14:01:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het nog redelijk nieuwe opstelterrein wordt door NS Amersfoort Wagenwerkplaats genoemd. |
01-08-2021 00:07:08 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Voor ICNG is maar één spoor gereserveerd op de Ctw, de rest is reguliere opstel capaciteit en zal daar ook wel volledig voor benut zijn. |
02-08-2021 17:07:52 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote Staat nu (2-8-2021 om 17:07) nog steeds te Amf wagenwerkplaats. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-08-2021 13:39:53 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
ICNG 3301 in Maastricht en Roosendaal (zie Facebook). Dus omschakeling van 3000 volt naar 1500 volt getest. Zien wanneer de HSL Antwerpen - Breda getest wordt. Lijk me ingewikkelder met 3 stroomsystemen en een bug op de grens. Tevens is ETCS van Alstom anders dan de ETCS van Siemens. Beveilgingssystemen is grotendeels ETCS. Tot de verbindingsspoorlijn tussen HSL Antwerpen - Breda v.v. en Roosendaal - Breda v.v. |
07-08-2021 14:53:39 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Wat voor bug bedoel je? |
07-08-2021 15:04:12 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Bedoel op de grens bij Hazeldonk/bedrijventerrein. Herinner me dat de NS Traxx/NMBS reeks 28 in beginperiode van Beneluxtrein op HSL even problemen hadden. Er was ooit een Beneluxtrein een tijdje stil gestaan: Hoe verloopt de overgang van Alstom ETCS naar Siemens ETCS?
Laatst bewerkt door icened200 op 07-08-2021 15:07 |
07-08-2021 15:30:34 | ||
---|---|---|
peters49
![]() |
Best icened, Stroomssytemen is niet correct. Er staat spanning op de bovenleiding, dus spreken we van spanningssystemen! Houd de discussie s.v.p. ook technisch correct! sans rancune, met groet Peters49 |
07-08-2021 15:42:51 1 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Quote Iedereen snapt wat er bedoeld word dus ik snap het probleem niet. We zijn hier geen NEN normen aan het bedenken, maar gezellig aan het discussiëren op een hobby forum. |
07-08-2021 16:53:51 1 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Dat idee had ik ook. Gebruik deze forum om bepaalde dingen te leren. En is hier veel expertise. |
08-08-2021 17:15:31 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Bij Hazeldonk-grens/Meer-grens is er sprake van een zogeheten "RBC Handover". RBC staat voor Radio Block Centre, de ETCS-computer aan de walzijde. Enige tijd voor de grens krijgt de trein een signaal dat er verbinding gelegd moet worden met het RBC in het andere land. De trein belt vervolgens dit RBC op en meldt zich aan, waardoor de trein tijdelijk verbonden is met twee RBCs tegelijkertijd. Na passage van de grens wordt de verbinding met het oorspronkelijke RBC verbroken, en rijdt de trein verder. Als dit niet goed gaat (bijvoorbeeld door slechte GSM-R-dekking, of een softwarefout) zal de trein vlak na de grens tot stilstand komen. De RBC Handover-procedure en -technologie is ontwikkeld tijdens de bouw van de HSL, dit is iets wat oorspronkelijk niet was voorzien. Inmiddels functioneert het al zo'n 13 jaar naar behoren en wordt het proces tientallen keren per dag zonder problemen uitgevoerd. Er is dus geen sprake van een 'bug aan de grens'. |
08-08-2021 17:48:04 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Wat ook een leuke test is als de HSL Nederland in Level 1 staat en je met 160 de technische grens over gaat, komend van Antwerpen ( of is die Bug ook opgelost?) |
08-08-2021 18:57:22 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Bedankt voor de reacties. Weer wat geleerd op deze forum. Heb nu ook een vermoeden waarom de snelheid van de Beneluxtrein op de grens eventjes zakt van 160 km p/u naar een lagere snelheid. Waarna het daarna weer optrekt naar 160 km p/u. Heb dat al een aantal keren op de snelheidsmeter gezien. |
08-08-2021 19:23:28 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Op de grens zit een fasescheiding en moet er van stroomafnemer geschakeld moeten worden, dus daar zal de trein even geen bovenleidingsspanning hebben. |
08-08-2021 20:29:48 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Het issue onder Level 1 bestaat nog steeds, bij harder rijden dan 130 km/h volgt een remingreep. Mcn Asd |
08-08-2021 23:16:22 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Gebeurt dat eigenlijk nog veel, onder Level 1 rijden op de HSL-Zuid? |
08-08-2021 23:21:17 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
De laatste keer dat ik op de HSL in Level 1 heb gereden is een kleine 10 jaar geleden en ik hoor het ook niet van collega's dat het voorkomt. Ik heb verder geen cijfers. Mcn Asd |
09-08-2021 05:53:44 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Ik heb het zelf in de afgelopen 5 jaar 1x meegemaakt, maar inderdaad, het komt dus zeer, zeer zelden voor. |
09-08-2021 09:43:47 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Dus met andere woorden, dan zakt de snelheid van de trein ook iets. Zal wel niet veel zijn. Of dit net genoeg is voor het bedoelde in dit topic? |
22-08-2021 10:37:24 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Testrit 3301 tussen Antwerpen C - Breda (zie Facebook): Gaat NMBS participeren in ICNG? Of zetten ze reeks 28 + I - 11 rijtuigen in tussen België - Nederland zodat station Noorderkempen 2 keer p/u bediend zal worden? Laatst bewerkt door icened200 op 22-08-2021 10:51 |
22-08-2021 11:11:31 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ik snap de vraag niet. Noorderkempen is naar mijn weten nooit bedoeld geweest als station op de route naar Nederland, het is een station voor reizigers vanuit de noorderkempen naar Antwerpen en Brussel. Dat de benelux er nu stopt is simpelweg een truc van NMBS om zonder (extra) inzet van materieel en personeel Noorderkempen 1x per uur te kunnen bedienen. Dat wordt aangevuld met pendelende Desiro's Antwerpen - Noorderkempen. Zou de benelux om welke reden dan ook in de toekomst niet meer stoppen in noorderkempen, dan komt er aannemelijk gewoon een desiro'tje Noorderkempen - Antwerpen bij. |
22-08-2021 11:25:20 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
En over de inzet van I11 naar Nederland zijn ook nog geen plannen bekend gemaakt. Als ICNG-B een succes wordt is dat ook niet eens nodig lijkt mij. DDZ in dienst, ik blij! |
22-08-2021 11:32:27 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Baseer me hierop. Beneluxtrein is inderdaad bedoeld als compromis. Maar regio Kempen wil uitbreiding naar station Antwerpen C. En in de nieuwe concessie staat aangegeven dat NMBS moet uitvoeren. NMBS moet van de Belgische overheid beter gaan presteren. En NS en Nederlandse overheid wil reistijd van 172 minuten versnellen. Die discussie is niet nieuw. Maar kan nu wel uitgevoerd worden omdat NS en NMBS beide treinmaterieel hebben die tussen Nederland - België v.v. kan rijden. |
22-08-2021 11:35:59 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Toelating voor I - 11 zal simpel zijn. Het heeft al naar Maastricht gereden. Wel zal het getest moeten worden op de HSL Antwerpen - Schiphol en rest van Nederlandse spoornet. |
22-08-2021 11:45:31 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
I11 heeft reeds naar Amsterdam gereden. Daarmee is het nog niet simpel. |
22-08-2021 12:08:40 1 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
(Toelating van) I11 is geen ontwikkeling van ICNG. Terug naar ICNG. |
22-08-2021 17:47:36 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Destijds anticipeerde NMBS met 3 Fyra mee. Wel met tegenzin. Nu NS 20 ICNG België heeft en NMBS ook treinmaterieel heeft dat flexibel tussen Nederland - België kan rijden zijn er meer mogelijkheden met dienstregeling tussen Nederland - België. |
22-08-2021 17:50:32 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Laten we het officiële persbericht gewoon maar afwachten voor er eindeloze speculatie komt. Nog even geduld... |
23-08-2021 08:52:59 2 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Somda is een forum van spotters en liefhebbers. Toegegeven, er wordt ook veel gediscussieerd over de inhoud van persberichten en wat daar wel en niet staat, maar dit is nou net de plek waar je wel kunt speculeren over mogelijke bediening en materieelinzet, en waar je wijzer kunt worden doordat ook mensen die er veel van weten bepaalde verhalen weerleggen en andere niet. Of ICNG het enige niet-HST-materieel wordt en blijft op de HSL-Zuid is best een interessante discussie die hier wat mij betreft gevoerd mag worden. Hooguit misschien in een ander draadje dan de 'ontwikkelingen ICNG'. Maar het standpunt 'wacht maar tot er een persbericht komt' is volgens mij niet helemaal de bedoeling van deze site. Laatst bewerkt door yappa op 23-08-2021 08:53 |
23-08-2021 09:32:19 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Maar er is ook gewoon een algemeen draadje over de ontwikkelingen op en rond de HSL: https://somda.nl/forum/15278/ontwikkelingen-hsl/ |
23-08-2021 09:39:15 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote en er is ook een draadje over IC Brussel |
23-08-2021 10:31:22 1 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Er zijn zo te zien een aantal reacties naar de trashcan verplaatst waardoor het nu een wat vreemde discussie wordt. Mijn reactie over het afwachten van het persbericht sloeg vooral op het al dan niet meedoen van NMBS met de ICNG, niet over ontwikkelingen van de trein uiteraard. |
23-08-2021 12:10:34 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Volgens mij staat dit hoofdstuk in de index onder 'Materieel ontwikkelingen' en daarmee zou je zeggen dat het hier over het treinstel ICNG gaat, en de beoogde inzet bedoeld is te bediscussieren in een dienstregeling topic ;) |
23-08-2021 15:47:14 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Dit is wél ontopic: Ze worden steeds verder getest vanaf Utrecht/Watergraafsmeer. Worden de NS machinisten al opgeleid om ICNG te bedienen? Of zijn het nog steeds de (Alstom) testmachinisten? |
23-08-2021 15:50:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij vinden de proefritten plaats met machinisten van Trein Test Centrum van NS. |
23-08-2021 16:27:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Daarbij opgemerkt dat juist de afgebeelde 3119 gebruikt wordt voor opleidingen binnen NS. |
25-08-2021 02:36:05 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Alleen machinisten op de HSL rijden krijgen (binnenkort) instructie. Zover ik weet (verouderde informatie) gebeurt na de aflevering. NS test centrum is belast met testritten, in samenwerking met Alstom en derden. |
25-08-2021 23:21:55 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Krijg je een (nieuwe) pool aan treinmachinisten die zowel met ATB en ETCS overweg kan. Dat zal steeds meer de toekomst worden. Zeker als ETCS gefaseerd uitgerold gaat worden in combinatie met ETCS treinen. |
25-08-2021 23:38:58 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Klein detail, de machinisten die op de HSL rijden zijn nu al reeds bekend met ETCS, dus wat dat betreft niks nieuws onder de zon ;) |
26-08-2021 00:57:02 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Quote Klopt, maar aangezien ICNG in eerste instantie alleen op de HSL gaat rijden als vervanging van de huidige ICD mat. In een latere fase zullen ook andere machinisten op de ICNG rijden. |
26-08-2021 09:22:43 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Jawel iets nieuws: volgens NS vereist rijden onder dual signalling (ETCS op de Hanzelijn, zoals voorzien voor ICNG) een paar aparte opleidingsdagen. |
26-08-2021 15:12:32 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Ik hoorde dat nieuwe machinisten bij NS gelijk opgeleid worden voor ERMTS. Of het klopt weet ik niet. |
26-08-2021 16:15:02 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Elke nieuwe machinist die nu zijn vergunning haalt krijgt gelijk de ERTMS basis opleiding inclusief examen, zelfs die van Arriva of Keolis of noem het maar op. Is namelijk verplicht en onderdeel van de vergunning. De machinisten die nog geen ERTMS hebben moeten dit de komende jaren ook halen omdat anders de vergunning niet meer geldig is over een aantal jaar |
26-08-2021 17:39:17 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Kan ik die vergunning ook zien als licentie? |
26-08-2021 19:33:14 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
John, waarom zou je dat willen zien? Laatst bewerkt door train85 op 26-08-2021 20:39 |
26-08-2021 19:40:18 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
"Waarom zou je dat willen zien?" is het in dit geval he |
26-08-2021 19:54:57 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Quote Ik denk dat John bedoelt of je vergunning kan 'vergelijken' met een licentie. Zoals een rijbewijs om een auto te morgen rijden of een brevet om te mogen vliegen. |
27-08-2021 11:47:31 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
@bart84, zo bedoel ik het ook met zien, vergelijken. Net als een pilooot een licentie moet hebben voor met een vliegtuig te mogen vliegen. Laatst bewerkt door john2 op 27-08-2021 11:48, reden: Typfout hersteld |
27-08-2021 15:57:43 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Mwoah, bijna. Je haalt als piloot een 'license', da's een engelse term, waar we vroeger over 'brevet' spraken en in autotermen over een rijbewijs. |
27-08-2021 16:23:26 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Geldt voor de ERTMS-bevoegdheid hetzelfde als voor materieelbekendheid? In dat geval zouden machinisten van nu die bevoegdheid later opnieuw moeten halen als het nog een aantal jaar duurt voordat ze ermee gaan rijden. Laatst bewerkt door AlbertP op 27-08-2021 16:24 |
27-08-2021 17:37:07 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat is precies waarom de vergunning altijd samen gaat met een aanvullend bevoegdheids bewijs, daar staat alle materieel gerelateerde zaken op en hun verval data :) |
31-08-2021 11:10:05 | ||
---|---|---|
sm@rkie
![]() |
Quote dit wordt opgenomen in de jaarlijkse landelijke herinstructrie voor machinisten. |
01-09-2021 22:59:57 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik heb begrepen dat de 3302 sinds kort ook in België is. Nu heeft de 3301 een partner voor dubbeltractie tot 16 bakken. Laatst bewerkt door aarclay op 01-09-2021 23:01 |
02-09-2021 10:08:17 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Heb wel een filmpje van ICNG 3301 in België: Maar (voorlopig) geen bevestiging dat ICNG 3302 in België is. Zal eens gaan zoeken bij de Belgische collega's.
|
02-09-2021 10:22:31 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Testmachinist bevestigt het zelf DDZ in dienst, ik blij! |
02-09-2021 11:04:01 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Ben overtuigd. Geen fake news. |
02-09-2021 11:25:06 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De 18 ICNG-B treinstellen zullen inderdaad voor Brussel - Amsterdam (- Lelystad) gebruikt gaan worden. Laatst bewerkt door mtlx op 02-09-2021 11:43 |
02-09-2021 11:32:23 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Quote Kan iemand het aantal bevestigen of ontkennen? Ik lees 18 en 20. Volgens mij waren er 2 prototypes besteld (gelijk met de "binnenlandse" versie) en later nog 18 specifiek voor de Benelux. Totaal 20 dus. Klopt dit? |
02-09-2021 11:35:46 1 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Er zijn wat wijzigingen geweest. Het waren er inderdaad 20 (2 prototypes +18 in de vervolgbestelling), maar inmiddels is dat verlaagd naar 18 totaal voor België, wat meer dan genoeg is om de beoogde treindienst uit te voeren. Over de 2 andere stellen uit de bestelling kan/mag ik (nog) niets zeggen. Laatst bewerkt door mtlx op 12-09-2021 12:17 |
02-09-2021 11:46:01 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote 18 ICNG België zijn in ieder geval meer zitplaatsen dan de huidige 11 stammen (NS/NMBS) Traxx + ICR. Dat zal vast wel nodig zijn. Want in de zomer 2019 zelf regelmatig overvolle Beneluxtrein gezien vanwege vele internationale toeristen. En in rustige uurtjes heeft een achtdelige ICNG België voldoende zitplaatsen. Waarmee het ook flexibeler is dan de Traxx + ICR.
Laatst bewerkt door icened200 op 02-09-2021 11:47 |
04-09-2021 14:04:41 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Voor inzet in Duitsland? Daar was eerder namelijk sprake van icm met inzet van de nieuwe ICE's per 2024. |
09-09-2021 20:53:26 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Nee naar Frankrijk, tenminste ik neem aan dat met nieuwe treinen niet SNG wordt bedoeld. Hier te beluisteren: www.bnr.nl |
09-09-2021 23:20:13 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Laatst bewerkt door aarclay op 10-09-2021 01:34 |
10-09-2021 00:15:22 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Ik bedoel helemaal niks. Beluister het fragment, het statement van NSR is dat er in 2025 vanuit Nederland een trein naar Paris komt met meer stops dan de Thalys met materieel wat net is aangeschaft. Voor zover ik weet heeft NS niet net de CFL overgenomen dus die gedachtenkronkel begrijp ik niet. |
10-09-2021 01:35:15 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Zie die link net pas.. Laatst bewerkt door aarclay op 10-09-2021 01:38 |
10-09-2021 11:41:05 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Soort doorgetrokken Izy? |
10-09-2021 15:02:54 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Maar als men door gaat rijden naar Parijs met de voorziene vloot van 18 ICNG-B's dan heb je toch veel te weinig treinstellen? |
10-09-2021 15:26:56 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Zie het bericht van mtlx een stukje terug: de bestelling van 20 stellen verminderd tot 18, maar met de twee overgebleven stellen gaat "iets anders" gebeuren. Het lijkt erop dat het "iets anders" van die twee stellen dus doorrijden naar Parijs wordt, getuige de vage omschrijving bij BNR. Met twee daarvoor geschikte stellen zal dat vast niet ieder uur zijn. Ik vraag me overigens af of "vaker stoppen" een voldoende verkoopargument is om zo'n trein nog gevuld te krijgen. Met Thalys, TGV, IZI en Eurostar lijkt me de zuidkant van Brussel al behoorlijk goed voorzien van verbindingen met Frankrijk. |
10-09-2021 16:27:57 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Of het worden weer twee prototypes, zoals eerder de plannen werden met de ICNG-B stelletjes. Twee stellen naar Parijs als low-budget treindienst lijkt mij aan de krappe kant. Je hebt altijd te maken met onderhoud of schade. Dan verwacht ik minimaal 4 stellen. Tenzij de ICNG-B omgebouwd wordt tot een ICNG-BF, met multi-courant spanningssysteem zodat die ook de Franse prik lust. In ieder geval weten we dat er een optie bij Alstom over is. Laatst bewerkt door aarclay op 10-09-2021 16:31 |
10-09-2021 16:52:56 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Aan de Franse prik zal het niet liggen, ze gebruiken 1,5kV en 25kV, net als Nederland. Het gaat enkel om de beveiligingssystemen lijkt me (en andere 'kleine' toelatingseisen). |
10-09-2021 16:57:32 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Of het zo simpel is weet ik niet. Kijkend naar bijvoorbeeld de in Frankrijk toegelaten 186'ers, die hebben een DC stroomafnemer die er totaal anders uitziet dan de stroomafnemer die op de in Nederland toegelaten locs zit, en ook de AC stroomafnemer lijkt af te wijken van andere smalle stroomafnemers (Belgische / Zwitserse). Aan de andere kant, diezelfde locs hebben ook een Belgische DC stroomafnemer, die gelijk is/kan zijn aan de Nederlandse, en een Duitse AC stroomafnemer die weer gelijk is aan de Nederlandse. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 10-09-2021 16:59 DDZ in dienst, ik blij! |
10-09-2021 21:04:12 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote Zonder dat ik het flauw bedoel, maar heb je een goede bron voor die 20 - 2 = 18 voor Benelux? Ik heb het even nagevraagd bij iemand die dicht bij het vuur zit, maar die ontkende stellig dat er sprake was van een vermindering van het aantal B-stellen. ik herken wat je schrijft inderdaad wel als een plan dat serieuis genomen, maar begrijp dat het uiteindelijk toch niet zo is besloten. Laatst bewerkt door yappa op 10-09-2021 21:06 |
10-09-2021 21:18:24 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Quote Het stond hier, yappa. Quote
|
10-09-2021 23:15:16 1 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote De AC stroomafnemer is dezelfde als die op de HSL in België gebruikt wordt, dus met een smal sleepstuk. De Thalys gebruikt deze ook in Nederland, de Traxx-en schijnen op de grens van stroomafnemer te wisselen. De DC strroomafnemer is afhankelijk van waar je wil rijden in Frankrijk. Onder de midi bovenleiding heb je een groter sleepstuk nodig. Verder gebruikt men in Frankrijk zachtere koolstrips, die mogen in Nederland niet gebruikt worden i.v.m. slijtage, in België wel. |
11-09-2021 01:54:37 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Als je de bestelling van 20 terug brengt naar 18, dan kun je toch niets doen met die 2 overgebleven stellen? Die zijn dan toch niet besteld, dus die worden dan ook niet gebouwd lijkt mij :p |