12-03-2023 14:18:42
aarclay
aarclay

Maar ze hadden twee jaar geleden wel twee retrofitstraten in Katowice opgezet. Dus ik vermoed dat ze dus tegelijkertijd bezig zijn met retrofitten en nieuwe stellen bouwen.

De +/- 10 protostellen met de laagste nummers zullen, wel als laatste komen, verwacht ik.

Dus dan zou je verwachten: stellen van hoger dan 3133, hoger dan 3222. En zo nu en dan wat stellen na de prototypes?

Het afleverlijstje wordt wel interessant zo... ;-)



Laatst bewerkt door aarclay op 12-03-2023 14:25

12-03-2023 14:27:07
Daan!
Daan!

Prima...


12-03-2023 15:25:45
icened200
icened200
Quote
Daan! (12-03-2023 13:55:50):

Nou ik denk niet dat het bij dit aflevertempo blijft. Maar of het elke week of elke twee weken zal zijn, boeit denk ik niet heel veel.

Een ICNG zal meer werk zijn dan een SNG. Ik verwacht een iets lagere frequentie.
De stellen die nog aangepast moeten worden, schuiven naar achteren in het proces.


Niet mee eens. De oorspronkelijke doelstelling was voor dienstregeling 2025 alle Traxx + ICR te vervangen door ICNG. Maar coronacrisis en andere factoren hebben voor vertragingen gezorgd. En het leasen van de Traxx locomotieven van Akiem en Alpha Traxx gaat ook door.

Loopt het contract van de Akiem en Alpha Traxx tot 2025?

Een foto van ICNG:

treinposities.nl


12-03-2023 15:39:20
Daan!
Daan!

Uh waar ben je het nou niet precies mee eens?



12-03-2023 15:58:25
icened200
icened200
Quote
Daan! (12-03-2023 15:39:20):

Uh waar ben je het nou niet precies mee eens?


Je geeft aan dat het niet boeiend is dat de ICNG 1 keer per week of 1 keer per twee weken afgeleverd wordt.

De streefdatum was voor dienstregeling 2025. En NMBS zal ook liever een ICNG willen. Hoeven ze hun reeks 28 niet meer in te zetten in de huidige Benelux verbinding.


12-03-2023 16:26:13
Daan!
Daan!

Oke. Voor NS is het uiteraard heel relevant. Maar ik verwacht niet dat Alstom nu (veel) sneller kan produceren dan eerder. Dus als de afleverfrequentie in 2021 twee keer per week was geweest, zal dat nu ook zo zijn.
Ik heb nergens gelezen dat er elke week één zou komen. Jij wel?

NMBS blijft met Traxx rijden. Die worden straks gebruikt voor de verbinding Brussel - Zaventem - Antwerpen - Breda - Rotterdam.


12-03-2023 17:34:50
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (12-03-2023 15:25:45):

Loopt het contract van de Akiem en Alpha Traxx tot 2025?


Nee.

In het topic Forum - Ontwikkelingen lease-TRAXX'en bij NS - Somda is te lezen dat de uitstroom van de 186'ers die van Alpha Trains worden geleased al is begonnen, tegen september zijn die allemaal weg. Een deel van de AT-vloot is zelfs al vertrokken. Vanaf september heeft NS alleen nog beschikking over de TRAXX-locs van Akiem.

Voor NMBS zal dat anders liggen, ook vanwege de plannen die er zijn voor de inzet van een 'tweede Benelux'. Hiervoor zal NMBS zowel materieel als tractie leveren: I11-rijtuigen en TRAXX-locomotieven.

NMBS heeft bij Alstom een order geplaatst voor de levering van nieuwe TRAXX-locs van de 3e generatie, totdat die geleverd zijn zal NMBS gebruik blijven maken van de HLE 28. Ook na de instroom van ICNG-B en het vertrek van ICR.


12-03-2023 18:15:48
broek53
broek53
Quote
icened200 (12-03-2023 15:25:45):
Quote
Daan! (12-03-2023 13:55:50):

Nou ik denk niet dat het bij dit aflevertempo blijft. Maar of het elke week of elke twee weken zal zijn, boeit denk ik niet heel veel.

Een ICNG zal meer werk zijn dan een SNG. Ik verwacht een iets lagere frequentie.
De stellen die nog aangepast moeten worden, schuiven naar achteren in het proces.


Niet mee eens. De oorspronkelijke doelstelling was voor dienstregeling 2025 alle Traxx + ICR te vervangen door ICNG. Maar coronacrisis en andere factoren hebben voor vertragingen gezorgd. En het leasen van de Traxx locomotieven van Akiem en Alpha Traxx gaat ook door.

Loopt het contract van de Akiem en Alpha Traxx tot 2025?


Niet om muggen te ziften, maar volgens de oorspronkelijke doelstelling zouden in december jl alle Traxx + ICR al vervangen hebben moeten zijn door ICNG en zou het dienstregelingmodel via Amsterdam Zuid en de Airportsprinters naar Amsterdam CS van start zijn gegaan. Niet voor niets heeft NS met stoom en kokend water het opstelterrein Ahgons al in 2021 laten aanleggen om alle Traxxen + ICR te kunnen opstellen als lauwe reserve. De vertraging bij ICNG beloopt dus al zo'n twee jaar. Dat begint nu te knijpen omdat de 20 Traxxen van Alpha Trains ingeleverd moeten worden. Daarmee dreigt NS nu ten dele in de situatie te komen die het bedrijf zo desperaat wilde vookomen (door o.a. een tientallenmiljoeneninvestering in Ahgons): niet genoeg materieel voor de HSL-Zuid (beter bekend als het Fyra-syndroom indecision).


12-03-2023 18:23:51
michaben
michaben

Ik dacht dat alleen het binnenlandse ICR dit jaar door ICNG vervangen had moeten zijn en de Benelux nog wel tot 2025 met ICR had moeten rijden? Niet dat het veel uitmaakt, beide scenario's zijn niet gehaald. Ook voor 2025 werd al gesproken over een terugvaloptie mocht er dan nog steeds onvoldoende ICNG zijn, al wordt nog wel ingezet op het nieuwe dienstregelingmodel per 2025. In 2024 is nog voorzien dat de 900 (als deze dan uberhaupt weer naar Bd doorgaat) een lange stop krijgt in Rtd zodat ICNG 200km/u kan rijden maar dezelfde tijdligging kan behouden bij Asd en Bd.


13-03-2023 12:39:06
icened200
icened200
Quote
AlexNL (12-03-2023 17:34:50):
Quote
icened200 (12-03-2023 15:25:45):

Loopt het contract van de Akiem en Alpha Traxx tot 2025?


Nee.

In het topic Forum - Ontwikkelingen lease-TRAXX'en bij NS - Somda is te lezen dat de uitstroom van de 186'ers die van Alpha Trains worden geleased al is begonnen, tegen september zijn die allemaal weg. Een deel van de AT-vloot is zelfs al vertrokken. Vanaf september heeft NS alleen nog beschikking over de TRAXX-locs van Akiem.

Voor NMBS zal dat anders liggen, ook vanwege de plannen die er zijn voor de inzet van een 'tweede Benelux'. Hiervoor zal NMBS zowel materieel als tractie leveren: I11-rijtuigen en TRAXX-locomotieven.

NMBS heeft bij Alstom een order geplaatst voor de levering van nieuwe TRAXX-locs van de 3e generatie, totdat die geleverd zijn zal NMBS gebruik blijven maken van de HLE 28. Ook na de instroom van ICNG-B en het vertrek van ICR.


Alleen (45) Akiem Traxx locomotieven vanaf september. Moet het wel synchroon gaan met de instroom van ICNG. Want zijn 22 stammen voldoende voor de series 1000 en 1100? Serie 900 is pas vanaf december 2023.


13-03-2023 12:55:06 1
michaben
michaben

Voor de huidige dienstregeling zijn 24 stammen nodig exclusief reserve: 16 voor de 900/1000/1100 en 8 voor de 9200. In wijzigingsblad april zouden er 2 stammen in de 900 (doordeweeks) en 1000 (weekend) door ICNG vervangen moeten worden, al kan dat nog op dagplan uitgesteld worden tot een later moment.


13-03-2023 13:08:47
icened200
icened200
Quote
michaben (13-03-2023 12:55:06):

Voor de huidige dienstregeling zijn 24 stammen nodig exclusief reserve: 16 voor de 900/1000/1100 en 8 voor de 9200. In wijzigingsblad april zouden er 2 stammen in de 900 (doordeweeks) en 1000 (weekend) door ICNG vervangen moeten worden, al kan dat nog op dagplan uitgesteld worden tot een later moment.


Kan NMBS nu al een paar stammen reeks 28 + I - 11 rijtuigen inzetten op serie 9200? NS heeft wel vaker leentjebuur gedaan met NMBS rijtuigen. Zie I - 10.


13-03-2023 14:06:13
marciekemp
marciekemp
Quote
michaben (13-03-2023 12:55:06):

Voor de huidige dienstregeling zijn 24 stammen nodig exclusief reserve: 16 voor de 900/1000/1100 en 8 voor de 9200. In wijzigingsblad april zouden er 2 stammen in de 900 (doordeweeks) en 1000 (weekend) door ICNG vervangen moeten worden, al kan dat nog op dagplan uitgesteld worden tot een later moment.


Het is ook de bedoeling dat vanaf week 16 de 1e stammen richting Ahgons gaan om daar terzijde/reserve te komen staan, maar blijft uiteraard afwachten


13-03-2023 15:01:57
geert
geert

De eerste twee stammen staan al terzijde op Ahgons. Komen hier op korte termijn nog stammen bij?


13-03-2023 15:33:21
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (13-03-2023 13:08:47):

Kan NMBS nu al een paar stammen reeks 28 + I - 11 rijtuigen inzetten op serie 9200? NS heeft wel vaker leentjebuur gedaan met NMBS rijtuigen. Zie I - 10.


Voor zover ik weet zullen die rijtuigen eerst nog wat technische aanpassingen moeten krijgen om op de HSL-Zuid te mogen rijden.


13-03-2023 18:28:16
Basher
Basher
Quote
geert (13-03-2023 15:01:57):

De eerste twee stammen staan al terzijde op Ahgons. Komen hier op korte termijn nog stammen bij?


I suspect that the ICRm vehicles already in Arnhem are effectively withdrawn and will not see service with NS again. The ICRm going there from Week 16 will be there in warm storage ready to re-enter service almost instantly. The original plan was to bring the ICNG into service and place the ICRm & TRAXX at Arnhem as "hot spares" for a while and this possibly what is happening.


13-03-2023 19:47:28
icened200
icened200
Quote
AlexNL (13-03-2023 15:33:21):
Quote
icened200 (13-03-2023 13:08:47):

Kan NMBS nu al een paar stammen reeks 28 + I - 11 rijtuigen inzetten op serie 9200? NS heeft wel vaker leentjebuur gedaan met NMBS rijtuigen. Zie I - 10.


Voor zover ik weet zullen die rijtuigen eerst nog wat technische aanpassingen moeten krijgen om op de HSL-Zuid te mogen rijden.


Testen met communicatie tussen de deurbediening van I - 11 met Traxx?

Vond ik bij een jouw bekende bron.


13-03-2023 20:02:29
icened200
icened200

Zie veel foto's van ICNG 3133 op veel diverse locaties. Blijkbaar zijn ze intensief aan het testen. Goed voorteken?


13-03-2023 20:08:59
VIRMm1
VIRMm1

Vooral kilometers maken om te kijken of deze 'echte' ICNG (met nieuwe software) betrouwbaar(der) is.


13-03-2023 20:20:55
aarclay
aarclay

En een reeks aan testprocedures, verwacht ik. Als voorbeeld: Een rit naar Hdr (zoals gisteren) zou misschien te maken kunnen hebben met het testen van de de stroomafnemerbediening m.b.t. spoorbruggen.


13-03-2023 20:40:27
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (13-03-2023 19:47:28):

Testen met communicatie tussen de deurbediening van I - 11 met Traxx?

Vond ik bij een jouw bekende bron.


Dat soort dingen, en noodremoverbrugging i.v.m. de no stopping zones op de HSL.


13-03-2023 21:53:35
Rsb
Rsb
Quote
icened200 (13-03-2023 13:08:47):
Quote
michaben (13-03-2023 12:55:06):

Voor de huidige dienstregeling zijn 24 stammen nodig exclusief reserve: 16 voor de 900/1000/1100 en 8 voor de 9200. In wijzigingsblad april zouden er 2 stammen in de 900 (doordeweeks) en 1000 (weekend) door ICNG vervangen moeten worden, al kan dat nog op dagplan uitgesteld worden tot een later moment.


Kan NMBS nu al een paar stammen reeks 28 + I - 11 rijtuigen inzetten op serie 9200? NS heeft wel vaker leentjebuur gedaan met NMBS rijtuigen. Zie I - 10.


Is het dan niet handiger de NMBS te vragen I10 ipv I11 in te zetten omdat dat al eerder is gedaan?


13-03-2023 22:28:36
DDZ7504
DDZ7504

I10 is niet drukdicht (of hoe je dat ook noemt) en mag de HSL niet op daaorm. Daarnaast is het ook niet toegelaten om in sandwichbedrijf te rijden met I10 geloof ik.




DDZ in dienst, ik blij!

14-03-2023 07:38:11
Sanderbin
Sanderbin

Hadden ze vorig jaar niet testritten gedaan met I11'en in sandwich met de combinatie loc + rijtuig + rijtuig + stuurstand + loc



Laatst bewerkt door Sanderbin op 14-03-2023 07:39

14-03-2023 08:42:14
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
DDZ7504 (13-03-2023 22:28:36):

I10 is niet drukdicht (of hoe je dat ook noemt) en mag de HSL niet op daaorm.


Zou een vreemd argument zijn, want ICR is dat ook niet en rijd er ook.


14-03-2023 11:40:52
TiemenS
TiemenS
Quote
DDZ7504 (13-03-2023 22:28:36):

I10 is niet drukdicht (of hoe je dat ook noemt) en mag de HSL niet op daaorm. Daarnaast is het ook niet toegelaten om in sandwichbedrijf te rijden met I10 geloof ik.


I10 rijdt in België gewoon over de HSL, zelfs nog met 200km/h en rijdt daarnaast kunnen de I10 rijtuigen iig sandwich rijden met HLE27/HLE18.


14-03-2023 12:06:34 1
AlexNL
AlexNL

Ik zag vorige week in Luik meerdere samenstellingen met I10, I11, M6 en M7 in dezelfde trein. Soms met loc voor en achter, soms met 1 loc en stuurrijtuig.

De Belgen hebben dat nét even wat beter voor elkaar dan wij. smiley


14-03-2023 16:49:39
icened200
icened200
Quote
AlexNL (14-03-2023 12:06:34):

Ik zag vorige week in Luik meerdere samenstellingen met I10, I11, M6 en M7 in dezelfde trein. Soms met loc voor en achter, soms met 1 loc en stuurrijtuig.

De Belgen hebben dat nét even wat beter voor elkaar dan wij. smiley


Laat NS een paar stammen Traxx NS/NMBS + I - 11 leasen vanaf september. Mits de I - 11 + Traxx is aangepast voor HSL.


14-03-2023 16:50:48
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Nou ja, ze hebben meer keuze in rijtuigen dus lekker "mixen&matchen" is ook eenvoudiger. Of al die rijtuigtypes ook toegelaten zijn op een HSL weet ik niet.

In het verleden heeft de NS ook wel rijtuigen door elkaar ingezet maar aangezien we maar 1 smaak hebben tegenwoordig (ICR) is het wat lastig. En tegelijkertijd ook kwetsbaar, zoals blijkt.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-03-2023 00:21:20
thom
thom
Quote
TiemenS (14-03-2023 11:40:52):
Quote
DDZ7504 (13-03-2023 22:28:36):

I10 is niet drukdicht (of hoe je dat ook noemt) en mag de HSL niet op daaorm. Daarnaast is het ook niet toegelaten om in sandwichbedrijf te rijden met I10 geloof ik.


I10 rijdt in België gewoon over de HSL, zelfs nog met 200km/h en rijdt daarnaast kunnen de I10 rijtuigen iig sandwich rijden met HLE27/HLE18.


Dat is ook niet zo moeilijk als die lokken met elkaar babbelen over de UIC kabel, een rijtuig doet daar verder niks mee anders dan dat het 'signaaldrager' is.

Daarnaast kan het best zijn dat op de Belgische HSL er andere eisen gesteld worden aan het materieel dan in Nederland. Hier is bijv. NBA verplicht, en ik twijfel even of de I10'en daarvan voorzien zijn.



Laatst bewerkt door thom op 15-03-2023 00:22

15-03-2023 05:39:14
BVisser
BVisser

Wat is NBA?


15-03-2023 06:42:32
sander14
sander14

Noodremoverbrugging, op een aantal plekken op de HSL (o.a. Groene hart tunnel en tunnel onder Dortse Kil) mag de trein niet stil komen te staan.


15-03-2023 08:58:47
BAKEMONO
BAKEMONO

Wat is er eigenlijk voor info uit die desbetreffende test met de I-11 rijtuigen van vorig jaar gekomen? Was leuk de plaatjes te zien op Zl maar voor de rest niks.




Can I VIRM you?

15-03-2023 09:12:19
Marco
Marco
Quote
BAKEMONO (15-03-2023 08:58:47):

Wat is er eigenlijk voor info uit die desbetreffende test met de I-11 rijtuigen van vorig jaar gekomen? Was leuk de plaatjes te zien op Zl maar voor de rest niks.


Waarschijnlijk testresultaten voor de detectie. Op de Hanzelijn staat een testopstelling voor zowel spoorstroomlopen als assentellers. Dat levert dan papierwerk op wat gebruikt kan worden voor de toelating.

Ik weet trouwens niet goed wanneer dit nou wel en wanneer dit niet nodig is. Zoals de Nightjet en GCT rijtuigen hebben dit volgens mij niet gedaan.


15-03-2023 09:14:05
thom
thom

Dat zijn gewoon UIC toegelaten rijtuigen, en de lok die ervoor zit zal ooit bij zijn toelating die test wel gehad hebben.

Het is ook niet dat men elk nieuw type goederenwagen daarop beproefd :)


15-03-2023 11:03:06
Marco
Marco
Quote
thom (15-03-2023 09:14:05):

Dat zijn gewoon UIC toegelaten rijtuigen, en de lok die ervoor zit zal ooit bij zijn toelating die test wel gehad hebben.

Het is ook niet dat men elk nieuw type goederenwagen daarop beproefd :)


Maar de I11-rijtuigen zijn ook RIC-rijtuigen toch? Ik zie in ieder geval RIC op de zijkant staan op foto's online. Waarom moeten die dan wel?


15-03-2023 11:48:33
DDZ7504
DDZ7504

I11 is ook gewoon in UIC landen toegelaten ... alleen (toen) nog niet met sandwichbedrijf.




DDZ in dienst, ik blij!

15-03-2023 13:40:12
jor[D]1
jor[D]1
Quote
Marco (15-03-2023 11:03:06):
Quote
thom (15-03-2023 09:14:05):

Dat zijn gewoon UIC toegelaten rijtuigen, en de lok die ervoor zit zal ooit bij zijn toelating die test wel gehad hebben.

Het is ook niet dat men elk nieuw type goederenwagen daarop beproefd :)


Maar de I11-rijtuigen zijn ook RIC-rijtuigen toch? Ik zie in ieder geval RIC op de zijkant staan op foto's online. Waarom moeten die dan wel?


Gokje, omdat RIC niet per definite toelating voor de HSL geeft bijvoorbeeld.

Hebben de i11 stuurrijtuigen ook RIC toelating?

Waarom zou men sandwich bedrijf willen/moeten toelaten? achterste lok kan toch in opzending mee, zoals die extra trein met i11 stam Alkmaar van de zomer.


15-03-2023 13:49:18
AlexNL
AlexNL

Naar mijn weten mag een 186 gesleept met maximaal 140 km/u mee, als je 160 wil met een loc achterop moet deze ook tractie geven.


15-03-2023 13:57:04
mtlx
mtlx

115 km/u in sleep zelfs maar tegenwoordig.


15-03-2023 14:11:10
Fairrail
Fairrail
Quote
jor[D]1 (15-03-2023 13:40:12):
Quote
Marco (15-03-2023 11:03:06):
Quote
thom (15-03-2023 09:14:05):

Dat zijn gewoon UIC toegelaten rijtuigen, en de lok die ervoor zit zal ooit bij zijn toelating die test wel gehad hebben.

Het is ook niet dat men elk nieuw type goederenwagen daarop beproefd :)


Maar de I11-rijtuigen zijn ook RIC-rijtuigen toch? Ik zie in ieder geval RIC op de zijkant staan op foto's online. Waarom moeten die dan wel?


Gokje, omdat RIC niet per definite toelating voor de HSL geeft bijvoorbeeld.

Hebben de i11 stuurrijtuigen ook RIC toelating?

Waarom zou men sandwich bedrijf willen/moeten toelaten? achterste lok kan toch in opzending mee, zoals die extra trein met i11 stam Alkmaar van de zomer.


I11-stuurstanden zijn ook RIC-rijtuigen, maar in trek/duwbedrijf alleen toegelaten met een Reeks13/18/19.



Laatst bewerkt door Fairrail op 15-03-2023 14:11

15-03-2023 17:23:20
yappa
yappa
Quote
mtlx (15-03-2023 13:57:04):

115 km/u in sleep zelfs maar tegenwoordig.


Een hele verbetering ten opzichte van de 80 km/h waarmee ik nog te maken heb gehad...


15-03-2023 18:39:55
Henk1619
Henk1619

Waarom wil iedereen toch zo graag een loc achterop, dat kan ook prima zonder.


15-03-2023 18:43:12
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (14-03-2023 16:49:39):
Quote
AlexNL (14-03-2023 12:06:34):

Ik zag vorige week in Luik meerdere samenstellingen met I10, I11, M6 en M7 in dezelfde trein. Soms met loc voor en achter, soms met 1 loc en stuurrijtuig.

De Belgen hebben dat nét even wat beter voor elkaar dan wij. smiley


Laat NS een paar stammen Traxx NS/NMBS + I - 11 leasen vanaf september. Mits de I - 11 + Traxx is aangepast voor HSL.


Er is een risico dat er te weinig loccen zijn. Als je al iets wilt gaan huren dan kun je natuurlijk ook NMBS vriendelijk vragen of ze 186's beschikbaar hebben. Wat voor toegevoegde waarde hebben die rijtuigen dan nog?


15-03-2023 18:52:11
BAKEMONO
BAKEMONO
Quote
Henk1619 (15-03-2023 18:39:55):

Waarom wil iedereen toch zo graag een loc achterop, dat kan ook prima zonder.


Ik neem aan met oog op de dienst de de NS wilt hebben en de frequentie hiervan. Om omlopen te vermijden in wgm etc




Can I VIRM you?

15-03-2023 19:01:40
bnv
bnv

Waarschijnlijk minder loc'n nodig dan nu in sandwitch samenstelling. Wel wat ingewikkelder qua omloop en mogelijk meer personeel nodig. Maar als het moet om de dienstregeling draaiende te houden zou het kunnen.


15-03-2023 20:20:46
AlexNL
AlexNL
Quote
Henk1619 (15-03-2023 18:39:55):

Waarom wil iedereen toch zo graag een loc achterop, dat kan ook prima zonder.


Zo werd het jaren gedaan, totdat de boel overging van NS Hispeed naar NSR.

Maar destijds ging het over 2x/u Amsterdam - Breda (en tijdens de spitsen een extra ritje Amsterdam - Rotterdam v.v. indien er een reservestam beschikbaar was).

Met de dienstregeling zoals die vandaag de dag gereden moet worden gaat constant locs omlopen niet goed werken, denk ik.

In de 9200 wil je sowieso met 2 locs blijven werken ivm de kering in Breda, in Rotterdam gaat elk kwartier een locwissel een zware wissel trekken op capaciteit (al dan niet bij de trdl), en locwissels onder de kap in Amsterdam en Den Haag lijkt me vandaag de dag al helemaal uitgesloten.


15-03-2023 20:54:04
DDZ7504
DDZ7504

Dan maar op Rtng omlopen laugh




DDZ in dienst, ik blij!

15-03-2023 22:55:43
mvschoon
mvschoon

Rtst lijkt me handiger ;-)


15-03-2023 23:11:27
yappa
yappa

Wat is er mis met een loc omlopen in Gvc? Althans, omlopen gaat niet maar afkoppelen, omhalen als de stam weg is en aankoppelen voor de volgende stap moet nog steeds prima kunnen toch? Als het in Amf lukt met de ICB, dan moet er toch meer mogelijk zijn...



Laatst bewerkt door yappa op 15-03-2023 23:12

16-03-2023 00:00:49
BAKEMONO
BAKEMONO

Dus als omlopen over het algemeen wat minder gewild is, wat is er mis met gewoon een trek-duw formatie met Belgisch mat




Can I VIRM you?

16-03-2023 00:22:02 3
broek53
broek53

Ja, dit topic gaat echt over ICNG....


16-03-2023 00:22:27
DDZ7504
DDZ7504
Quote
mvschoon (15-03-2023 22:55:43):

Rtst lijkt me handiger ;-)


Niet als je vanuit het zuiden komt. En de Beneluxtrein komt toch echt uit het zuiden.




DDZ in dienst, ik blij!

16-03-2023 01:05:02
BAKEMONO
BAKEMONO
Quote
broek53 (16-03-2023 00:22:02):

Ja, dit topic gaat echt over ICNG....


Ja ik heb door dat we een beetje aan t ontsporen zijn hebben we een beneluxtrein topic zou een moderator miss. even verzoeken ons daarheen te sturen (wil k wel ff)




Can I VIRM you?


16-03-2023 08:22:05
yappa
yappa
Quote
broek53 (16-03-2023 00:22:02):

Ja, dit topic gaat echt over ICNG....


Niet rechtstreeks, maar het gaat wel degelijk over de instroomplanning van ICNG, en hoe de reizigersdienst overeind gehouden kan worden met het oog op de uitstroom van de loccen en de vertraagde instroom van ICNG.

ik laat het aan de moderators of zij een beter draadje voor deze discussie weten of misschien een nieuw topic openen 'instroom en gebruik ICNG'


16-03-2023 08:41:14
michaben
michaben

Voorlopig is het vooral speculatie want er is nog niet officieel sprake van dat er onvoldoende ICNG beschikbaar zal zijn in september.


16-03-2023 10:22:08
Henk1619
Henk1619
Quote
AlexNL (15-03-2023 20:20:46):
Quote
Henk1619 (15-03-2023 18:39:55):

Waarom wil iedereen toch zo graag een loc achterop, dat kan ook prima zonder.


Zo werd het jaren gedaan, totdat de boel overging van NS Hispeed naar NSR.

Maar destijds ging het over 2x/u Amsterdam - Breda (en tijdens de spitsen een extra ritje Amsterdam - Rotterdam v.v. indien er een reservestam beschikbaar was).

Met de dienstregeling zoals die vandaag de dag gereden moet worden gaat constant locs omlopen niet goed werken, denk ik.

In de 9200 wil je sowieso met 2 locs blijven werken ivm de kering in Breda, in Rotterdam gaat elk kwartier een locwissel een zware wissel trekken op capaciteit (al dan niet bij de trdl), en locwissels onder de kap in Amsterdam en Den Haag lijkt me vandaag de dag al helemaal uitgesloten.


Het gaat nu wel in erg grote stappen: van een paar stammetjes I11 naar alles en vervolgens geextrapoleerd dat als het ergers niet kan, het nergens kan.

Ik zou eens beginnen met de lange verbindingen zoals de Benelux en Ehv-Gvc. Dat kopmaken van de Benelux in Bd is gemakkelijk te vermijden door nu eindelijk eens de belofte dat die trein over de HSL tijdswinst op zou leveren in te lossen en nonstop Rtd-Atw te doen.

In Ehv en Gvc is omlopen/locwissel prima te doen. Nu NSR eindelijk heeft ontdekt dat we prima zonder het stukje Rtd-Bd kunnen van de IC Direct, wordt het tijd om Rtd-Gvc van de verbinding uit Ehv af te slopen en door te rijden naar Asd. In Asd maken ook wel eens goederentreinen kop op de hoge sporen dus ik zou niet weten waarom dat met een reizigerstrein niet zou kunnen.

In Rtd zou zonder de treinen van de Hoekselijn juist meer ruimte moeten zijn om om te lopen. Hooguit gaat het je een paar stammetjes meer kosten door een langere keertijd. Aan de andere kant wordt die pendel Asd-Rtd redelijk overbodig buiten de spits met de langere sets uit Ehv. Desnoods ga je in de ochtendspits met een hand vol treinen rijden op het momenten dat het daadwerkelijk nodig is: ledig mat Wgm-Ht-Bd en dan met reizigers Bd-Rtd-Asd.


16-03-2023 11:13:43
MetroRET
MetroRET

De huidige 9200 gaat Rtd-Atw non-stop rijden met ICNG.

De nieuwe 9400 (De Belgische IC met TRAXX en i11) gaat Rtd-Bd-Ndkp-Atw rijden.


16-03-2023 11:20:12
michaben
michaben

Ik zag pas juist de nummmerreeks 9500 langskomen voor de snelle IC Brussel.


16-03-2023 11:32:09
treinfan
treinfan

9400 is in België al in gebruik voor de Thalys van/naar Duitsland, dus 9500 klinkt een stuk logischer.


16-03-2023 11:47:50
icened200
icened200
Quote
Henk1619 (16-03-2023 10:22:08):
Quote
AlexNL (15-03-2023 20:20:46):
Quote
Henk1619 (15-03-2023 18:39:55):

Waarom wil iedereen toch zo graag een loc achterop, dat kan ook prima zonder.


Zo werd het jaren gedaan, totdat de boel overging van NS Hispeed naar NSR.

Maar destijds ging het over 2x/u Amsterdam - Breda (en tijdens de spitsen een extra ritje Amsterdam - Rotterdam v.v. indien er een reservestam beschikbaar was).

Met de dienstregeling zoals die vandaag de dag gereden moet worden gaat constant locs omlopen niet goed werken, denk ik.

In de 9200 wil je sowieso met 2 locs blijven werken ivm de kering in Breda, in Rotterdam gaat elk kwartier een locwissel een zware wissel trekken op capaciteit (al dan niet bij de trdl), en locwissels onder de kap in Amsterdam en Den Haag lijkt me vandaag de dag al helemaal uitgesloten.


Het gaat nu wel in erg grote stappen: van een paar stammetjes I11 naar alles en vervolgens geextrapoleerd dat als het ergers niet kan, het nergens kan.

Ik zou eens beginnen met de lange verbindingen zoals de Benelux en Ehv-Gvc. Dat kopmaken van de Benelux in Bd is gemakkelijk te vermijden door nu eindelijk eens de belofte dat die trein over de HSL tijdswinst op zou leveren in te lossen en nonstop Rtd-Atw te doen.

In Ehv en Gvc is omlopen/locwissel prima te doen. Nu NSR eindelijk heeft ontdekt dat we prima zonder het stukje Rtd-Bd kunnen van de IC Direct, wordt het tijd om Rtd-Gvc van de verbinding uit Ehv af te slopen en door te rijden naar Asd. In Asd maken ook wel eens goederentreinen kop op de hoge sporen dus ik zou niet weten waarom dat met een reizigerstrein niet zou kunnen.

In Rtd zou zonder de treinen van de Hoekselijn juist meer ruimte moeten zijn om om te lopen. Hooguit gaat het je een paar stammetjes meer kosten door een langere keertijd. Aan de andere kant wordt die pendel Asd-Rtd redelijk overbodig buiten de spits met de langere sets uit Ehv. Desnoods ga je in de ochtendspits met een hand vol treinen rijden op het momenten dat het daadwerkelijk nodig is: ledig mat Wgm-Ht-Bd en dan met reizigers Bd-Rtd-Asd.


Er zijn vanaf 2025 nog meer varianten mogelijk. Serie 900 of serie 1000 doortrekken naar Leeuwarden/Groningen via Amsterdam Zuid. Serie 1100 kunnen ze handhaven.

Er zijn met ICNG (België) en NMBS Intercity een aantal varianten te maken omdat ze veel flexibeler zijn in te zetten.


16-03-2023 17:19:11 4
VIRMm1
VIRMm1

Even weer ontopic dan maar;

Aankomend weekend wordt de 3135 in NL verwacht.

Volgend weekend niets, en het weekend erna zowel de 3134 als de 3136.

Dit alles onder voorbehoud uiteraard.

Het gaat hard nu :)



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 16-03-2023 17:19

16-03-2023 17:55:37
icened200
icened200
Quote
VIRMm1 (16-03-2023 17:19:11):

Even weer ontopic dan maar;

Aankomend weekend wordt de 3135 in NL verwacht.

Volgend weekend niets, en het weekend erna zowel de 3134 als de 3136.

Dit alles onder voorbehoud uiteraard.

Het gaat hard nu :)


Hopen dat de planning voor december 2024 gehaald wordt.


17-03-2023 05:48:45
icened200
icened200

Al een aantal filmpjes gezien van achtdelige ICNG gezien. Valt op dat deze ICNG 1 of 2 pantografen gebruiken onder 1500 volt. Blijkbaar kan het beiden.


17-03-2023 07:32:28
mtlx
mtlx

Daar is eerder al wat over geschreven in dit draadje. De oudere software zet standaard beide 1,5 kV DC stroomafnemers op, de nieuwere software slechts één van beiden, met de mogelijkheid om handmatig beide stroomafnemers op te zetten als snelheden boven de 160 km/u onder 1,5 kV DC bereikt moeten worden, maar zolang de Hanzelijn daar nog niet geschikt voor is, zal die laatste functie nog niet gebruikt worden.

Onder 25 kV AC staat er standaard 1 stroomafnemer op.



Laatst bewerkt door mtlx op 17-03-2023 07:33

17-03-2023 07:43:16
VIRMm1
VIRMm1

Als het goed is zie je nu nog alleen de 3208 met 2 stroomafnemers rijden, de 3204 en 3222 rijden met nieuwe software smiley

Hoe het met de Belgische stellen zit weet ik eigenlijk niet.


17-03-2023 11:06:59 1
icened200
icened200
Quote
mtlx (17-03-2023 07:32:28):

Daar is eerder al wat over geschreven in dit draadje. De oudere software zet standaard beide 1,5 kV DC stroomafnemers op, de nieuwere software slechts één van beiden, met de mogelijkheid om handmatig beide stroomafnemers op te zetten als snelheden boven de 160 km/u onder 1,5 kV DC bereikt moeten worden, maar zolang de Hanzelijn daar nog niet geschikt voor is, zal die laatste functie nog niet gebruikt worden.

Onder 25 kV AC staat er standaard 1 stroomafnemer op.


Zal dat zoveel kosten om de Hanzelijn aan te passen voor 200 km p/u? Toch gewoon meer energie via onderstations? Of is dit te kort door de bocht?

De overheid verweet NS vanaf december 2012 dat het geen treinen had die met 200 km p/u op de Hanzelijn kon rijden. De kop in de media: De Hanzelijn is niet af.

Nu heeft NS die treinen. Maar willen ze niet extra betalen voor snelheidsverhoging tot 200 km p/u.


17-03-2023 11:49:39
Muizeneus
Muizeneus

Waarom zou NS dat dan moeten doen? Als de overheid zo graag wil dat er met 200 km/h over de Hanzelijn gereden wordt moeten ze dat zelf maar betalen....


17-03-2023 13:33:58
icened200
icened200
Quote
Muizeneus (17-03-2023 11:49:39):

Waarom zou NS dat dan moeten doen? Als de overheid zo graag wil dat er met 200 km/h over de Hanzelijn gereden wordt moeten ze dat zelf maar betalen....


Dat bedoel ik ook. Zie je dat de overheid de ingebruikname van de Hanzelijn voor politiek doeleinden gebruikte.


17-03-2023 15:53:15
MasterE
MasterE
Quote
icened200 (17-03-2023 13:33:58):
Quote
Muizeneus (17-03-2023 11:49:39):

Waarom zou NS dat dan moeten doen? Als de overheid zo graag wil dat er met 200 km/h over de Hanzelijn gereden wordt moeten ze dat zelf maar betalen....


Dat bedoel ik ook. Zie je dat de overheid de ingebruikname van de Hanzelijn voor politiek doeleinden gebruikte.


De HZL is gewoon geschikt voor 200 km/h er wordt nu alleen niet op onderhouden. Het duurt wellicht wat langer om op 200 km/h te komen, maar het kan gewoon




Mcn Asd

17-03-2023 16:03:46
Oldskool
Oldskool

ICE heeft er 200 km/h gereden.


17-03-2023 16:18:46
BVisser
BVisser
Quote
icened200 (17-03-2023 11:06:59):
Quote
mtlx (17-03-2023 07:32:28):

Daar is eerder al wat over geschreven in dit draadje. De oudere software zet standaard beide 1,5 kV DC stroomafnemers op, de nieuwere software slechts één van beiden, met de mogelijkheid om handmatig beide stroomafnemers op te zetten als snelheden boven de 160 km/u onder 1,5 kV DC bereikt moeten worden, maar zolang de Hanzelijn daar nog niet geschikt voor is, zal die laatste functie nog niet gebruikt worden.

Onder 25 kV AC staat er standaard 1 stroomafnemer op.


Nu heeft NS die treinen. Maar willen ze niet extra betalen voor snelheidsverhoging tot 200 km p/u.


Waarom zou NS dat doen? Het is een politieke keuze om die mogelijkheid van 200 km/h ook daadwerkelijk te gaan gebruiken. Dan gaan ze alle systemen die dat nu niet toelaten op eigen kosten daarop aanpassen of vervangen. De rijksoverheid is er immers de eigenaar van.



Laatst bewerkt door BVisser op 17-03-2023 16:19

17-03-2023 16:22:00
mtlx
mtlx
Quote
MasterE (17-03-2023 15:53:15):
Quote
icened200 (17-03-2023 13:33:58):
Quote
Muizeneus (17-03-2023 11:49:39):

Waarom zou NS dat dan moeten doen? Als de overheid zo graag wil dat er met 200 km/h over de Hanzelijn gereden wordt moeten ze dat zelf maar betalen....


Dat bedoel ik ook. Zie je dat de overheid de ingebruikname van de Hanzelijn voor politiek doeleinden gebruikte.


De HZL is gewoon geschikt voor 200 km/h er wordt nu alleen niet op onderhouden. Het duurt wellicht wat langer om op 200 km/h te komen, maar het kan gewoon


Helaas, was het maar zo'n feest. Ook daar is al het nodige over gezegd en geschreven, maar tl;dr: zowel onderhoud als de energievoorziening voldoen momenteel niet. Er wordt gehoopt dat uiteindelijk de snelheid op 180 km/u kan komen zonder al te grote investeringen, maar in eerste instantie zal de snelheid gelimiteerd zijn op 160 km/u. 200 zal er niet gereden gaan worden, daarvoor zouden de investeringen te hoog zijn tegenover te weinig tijdswinst op dat stuk.



Laatst bewerkt door mtlx op 17-03-2023 16:25

17-03-2023 18:44:39
DDZ7504
DDZ7504
Quote
VIRMm1 (17-03-2023 07:43:16):

Hoe het met de Belgische stellen zit weet ik eigenlijk niet.

Ik heb de 3301 en 3302 met 2 stroomafnemers op gezien en de 3303 met 1.




DDZ in dienst, ik blij!

18-03-2023 08:08:28
Sanderbin
Sanderbin

Dan zal de 3303 ook wel de nieuwe software hebben. Die software zorgt voor naast het sneller opstarten, ook voor dat er met de 8jes maar 1 panto tegen de draad staat onder 1.5kV


18-03-2023 09:34:17
phantom
phantom

Heeft de keus tussen 1 of 2 panto's tegen de draad nog invloed op het acceleratie vermogen
Of trekt icng net zo snel op bij 1 panto,als bij 2 tegen de draad ?


18-03-2023 16:29:12
Marco
Marco
Quote
phantom (18-03-2023 09:34:17):

Heeft de keus tussen 1 of 2 panto's tegen de draad nog invloed op het acceleratie vermogen
Of trekt icng net zo snel op bij 1 panto,als bij 2 tegen de draad ?


Volgens mij is hier op Somda gezegd dat 1 snelschakelaar beperkt is tot 2000A. Bij 1500V is dat 3MW. Motorvermogen van een achtje is 3,5 MW, dus ja, dan is een achtje met 1 stra iets in vermogen beperkt.


19-03-2023 09:49:50
phantom
phantom

Ik geloof gelijk dat dat hier ergens gestaan heeft,alleen zoiets terug vinden valt niet altijd mee.
En bovendien verteld dat mij als niet kenner van icng, niet of een icng sneller kan accelereren met 2 panto's tegen de draad.
Of dat er dan alsnog ergens beperkingen in icng kunnen zitten die dan alsnog de boel "tegenhouden" om meer te doen dan er is ingebakken in dat treinstel,een extra begrenzer ergens zeg maar.
Vandaar de vraag en nieuwsgierigheid.


20-03-2023 11:23:14
icened200
icened200

De komende drie jaar alle Traxx + ICR vervangen door ICR. Vanaf 2025 de ICM-M vervangen door ICNG en DD - NG:

https://youtu.be/HP2XHGxP2lU


20-03-2023 11:28:28
Ysbergsla
Ysbergsla

Wat heeft jouw uitspraak met de gelinkte film te maken?


20-03-2023 11:34:06 4
Daan!
Daan!

@Icened: Sorry, maar wat klets je toch weer een end heen om hier maar een bericht/fimpje te kunnen plaatsen.

Ten eerste wordt Traxx/ICR niet vervangen door ICR, maar dat zal een typefout zijn.
Ten twee wordt ICM niet vervangen door DDNG per 2025. DDNG is er immers pas vanaf 2028 volgens huidige planning.
Ten derde, het is allemaal niet in beton gegoten. De aankomende jaren (tot ong. 2030) zijn er een hoop grote wijzigingen in het materieelpark, infra en dienstregeling. Die hangen allemaal met elkaar samen waardoor niet precies te voorspellen is hoe het lopen gaat.
Ten vierde is er na Corona een nieuwe wereld ontstaan qua reizigersgedrag. De vraag is hoe zich dat in de komende jaren gaat ontwikkelen.

Kortom, een hoop onzekerheid/losse eindjes die pas in een laat stadium aan elkaar worden geknoopt. NS probeert flexibel te zijn door meerdere materieelbestellingen te hebben lopen.
Het enige wat zeker is, is dat Traxx/ICR vervangen wordt door ICNG. Maar dat is geen nieuws.



Laatst bewerkt door Daan! op 20-03-2023 11:34

25-03-2023 00:38:33
VIRMm1
VIRMm1

Helaas wordt de levering van de 3135 wederom een week opgeschoven.


25-03-2023 05:37:40
icened200
icened200

Mooi filmpje van Stefan:

youtu.be

Bij 15:44 zie je hoe ICNG vanuit stilstand op spanningssluis snel optrekt. Het automatisch omschakelen in spanningssluis en fasescheiding werkt goed. Beter dan met Traxx + ICR


25-03-2023 12:52:06
AlexNL
AlexNL

Maar Traxx + ICR schakelt helemaal niet automatisch om...?


25-03-2023 13:30:26
sigma
sigma

Klopt maar een icng dus wel


25-03-2023 13:51:00 1
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (25-03-2023 05:37:40):

Mooi filmpje van Stefan:

youtu.be

Bij 15:44 zie je hoe ICNG vanuit stilstand op spanningssluis snel optrekt. Het automatisch omschakelen in spanningssluis en fasescheiding werkt goed. Beter dan met Traxx + ICR


Nou fantastisch. Je ziet een trein die helemaal niet in een spanningssluis staat maar gewoon voor het 'inrijsein' van de HSL onder 1500 V prik en in slakken tempo optrekt to 70 km/h om door die spanningssluis heen te rollen. Dat er automatisch word omgeschakeld is alleen maar een tekstje in beeld. Precies wat je zou kunnen doen met een 186 en ICR's maar dan met een paar handelingen van iemand die daarvoor is opgeleid.

Wat heeft dit te maken met de ontwikkelingen van ICNG? Ik krijg meer de indruk dat je ergens een afslag gemist hebt en nog steeds denkt dat de op een na grootste miskoop van NS een keerpunt in de wereld geschiedenis is...


25-03-2023 14:55:12 2
AlexNL
AlexNL
Quote
Henk1619 (25-03-2023 13:51:00):

de op een na grootste miskoop van NS


Dat er dingen tijdens het bouw- en leveringsproces niet goed zijn gegaan, is bekend. Daarvoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen, waarvoor de schuld deels bij Alstom ligt en deels bij externe oorzaken.

Deze kwalificatie lijkt me op dit moment voorbarig. Laten we maar afwachten tot de trein in dienst is, om te zien hoe deze zich houdt wanneer 'zelfladend cargo met een Twitter-account' ervan gebruik kan maken. smiley

Wat me opviel in de video van Stefan, iets wat me vorig jaar bij de presentatie in Rotterdam ook al opviel, is dat er vrij kort na het niet-toegankelijke toilet een loungebank staat. Het gangpad is daardoor vrij smal en ik verwacht dat de nodige mensen zich hieraan gaan stoten. Het zou me niet verbazen als een deel van deze bank, en het bagagerek dat erboven hangt, binnen 2 jaar zijn weggehaald. Screengrab uit de video van Stefan: imgur.com



Laatst bewerkt door AlexNL op 25-03-2023 14:59

25-03-2023 15:00:39
icened200
icened200
Quote
Henk1619 (25-03-2023 13:51:00):
Quote
icened200 (25-03-2023 05:37:40):

Mooi filmpje van Stefan:

youtu.be

Bij 15:44 zie je hoe ICNG vanuit stilstand op spanningssluis snel optrekt. Het automatisch omschakelen in spanningssluis en fasescheiding werkt goed. Beter dan met Traxx + ICR


Nou fantastisch. Je ziet een trein die helemaal niet in een spanningssluis staat maar gewoon voor het 'inrijsein' van de HSL onder 1500 V prik en in slakken tempo optrekt to 70 km/h om door die spanningssluis heen te rollen. Dat er automatisch word omgeschakeld is alleen maar een tekstje in beeld. Precies wat je zou kunnen doen met een 186 en ICR's maar dan met een paar handelingen van iemand die daarvoor is opgeleid.

Wat heeft dit te maken met de ontwikkelingen van ICNG? Ik krijg meer de indruk dat je ergens een afslag gemist hebt en nog steeds denkt dat de op een na grootste miskoop van NS een keerpunt in de wereld geschiedenis is...


Overdrijven is een kunst. Miskoop zal de NS Coradia Stream vast niet zijn. Je weet zelf vast aan hoeveel spoorvervoerders het geleverd wordt. En in hoeveel landen het zal rijden.

Ben wel gefixeerd op rijden van ICNG in spanningssluizen en fasescheidingen. Hield destijds via Intercity Defect bij wanneer de Intercity Direct strandde. En dat was duidelijk in de spanningssluizen en fasescheidingen.

Was daarom nieuwsgierig hoe de ICNG aangepast zou worden voor het rijden op de HSL. O.a. met automatisch omschakelen. Natuurlijk kunnen de Traxx treinmachinisten met iets meer handelingen hetzelfde ook. Mijn ervaringen zijn ook dat het tegenwoordig prima gaan.

Maar hoe minder storingen des te beter. Als automatisch omschakelen daarbij helpt is het meegeholpen.


25-03-2023 15:08:47
icened200
icened200
Quote
AlexNL (25-03-2023 14:55:12):
Quote
Henk1619 (25-03-2023 13:51:00):

de op een na grootste miskoop van NS


Dat er dingen tijdens het bouw- en leveringsproces niet goed zijn gegaan, is bekend. Daarvoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen, waarvoor de schuld deels bij Alstom ligt en deels bij externe oorzaken.

Deze kwalificatie lijkt me op dit moment voorbarig. Laten we maar afwachten tot de trein in dienst is, om te zien hoe deze zich houdt wanneer 'zelfladend cargo met een Twitter-account' ervan gebruik kan maken. smiley

Wat me opviel in de video van Stefan, iets wat me vorig jaar bij de presentatie in Rotterdam ook al opviel, is dat er vrij kort na het niet-toegankelijke toilet een loungebank staat. Het gangpad is daardoor vrij smal en ik verwacht dat de nodige mensen zich hieraan gaan stoten. Het zou me niet verbazen als een deel van deze bank, en het bagagerek dat erboven hangt, binnen 2 jaar zijn weggehaald. Screengrab uit de video van Stefan: imgur.com


Zie het ook. Inderdaad merkwaardig. De loungebank één meter achter en iedereen kan er eenvoudig langs.

De reacties zullen verschillend zijn. Maar er zijn vast een aantal die er opmerkingen over maken. Maar kun je het iedereen naar de zin maken?:

Miskoop vind ik wat overdreven. Hoe kan Alstom van velen een order krijgen als het een miskoop is?


25-03-2023 15:17:59
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (25-03-2023 15:08:47):
Zie het ook. Inderdaad merkwaardig. De loungebank één meter achter en iedereen kan er eenvoudig langs.

De reacties zullen verschillend zijn. Maar er zijn vast een aantal die er opmerkingen over maken. Maar kun je het iedereen naar de zin maken?:


Dit lijkt mij een gevalletje theorie vs. praktijk. Op de tekentafel past het allemaal goed en wordt er aan alle normen voldaan (gangpad minstens x cm breed, bijvoorbeeld), maar in de praktijk blijkt soms dat dingen toch net even niet zo handig uitpakken.

De plaatsing van die bank vind ik sowieso vreemd. Zelfs als er in de hele levensduur van de ICNG er nooit iemand zich aan zal stoten, lijkt het mij maar een onhandig geplaatst ding. Als er iemand op die bank zit zullen diens benen deels het gangpad innemen, wat de doorstroming niet ten goede komt.


25-03-2023 20:22:52
VIRMm1
VIRMm1

Volgens mij hebben de oude ICNGs (dus die van de presentatie in rtd) inderdaad een smalle doorloop met bagagerekken die in de weg hangen maar de nieuwere (serie)ICNGs hebben daar veel meer ruimte gekregen.


25-03-2023 20:41:47
rogierdegr
rogierdegr
Quote
VIRMm1 (25-03-2023 00:38:33):

Helaas wordt de levering van de 3135 wederom een week opgeschoven.


Is er nog een specifieke reden waarom de levering vertraagd is. Aangezien de Traxx eloc binnenkort geleidelijk uitgefaseerd gaan worden, is het wenselijk dat de levering vlot gaat. Anders mag men de dienstregeling op de HSL verder afschalen.


25-03-2023 20:49:29
treinfan
treinfan

Het treinstel zou nog niet gereed zijn om aan NS te kunnen worden overgedragen. De leveringen van de M34 en M36 staan ook niet meer tegelijkertijd gepland.



Laatst bewerkt door treinfan op 25-03-2023 20:50

25-03-2023 21:00:04
VIRMm1
VIRMm1
Quote
rogierdegr (25-03-2023 20:41:47):
Quote
VIRMm1 (25-03-2023 00:38:33):

Helaas wordt de levering van de 3135 wederom een week opgeschoven.


Is er nog een specifieke reden waarom de levering vertraagd is. Aangezien de Traxx eloc binnenkort geleidelijk uitgefaseerd gaan worden, is het wenselijk dat de levering vlot gaat. Anders mag men de dienstregeling op de HSL verder afschalen.


Ja uiteraard is het wenselijk, zoiets zal ook niet opzettelijk gaan.

De planning die ik hier vorige week postte was toen actueel maar nu helaas helemaal niet meer want ook de 3134/3136 komen niet meer volgens planning.


25-03-2023 21:46:10 1
thom
thom
Quote
icened200 (25-03-2023 15:00:39):
Quote
Henk1619 (25-03-2023 13:51:00):
Quote
icened200 (25-03-2023 05:37:40):

Mooi filmpje van Stefan:

youtu.be

Bij 15:44 zie je hoe ICNG vanuit stilstand op spanningssluis snel optrekt. Het automatisch omschakelen in spanningssluis en fasescheiding werkt goed. Beter dan met Traxx + ICR


Nou fantastisch. Je ziet een trein die helemaal niet in een spanningssluis staat maar gewoon voor het 'inrijsein' van de HSL onder 1500 V prik en in slakken tempo optrekt to 70 km/h om door die spanningssluis heen te rollen. Dat er automatisch word omgeschakeld is alleen maar een tekstje in beeld. Precies wat je zou kunnen doen met een 186 en ICR's maar dan met een paar handelingen van iemand die daarvoor is opgeleid.

Wat heeft dit te maken met de ontwikkelingen van ICNG? Ik krijg meer de indruk dat je ergens een afslag gemist hebt en nog steeds denkt dat de op een na grootste miskoop van NS een keerpunt in de wereld geschiedenis is...


Overdrijven is een kunst. Miskoop zal de NS Coradia Stream vast niet zijn. Je weet zelf vast aan hoeveel spoorvervoerders het geleverd wordt. En in hoeveel landen het zal rijden.

Ben wel gefixeerd op rijden van ICNG in spanningssluizen en fasescheidingen. Hield destijds via Intercity Defect bij wanneer de Intercity Direct strandde. En dat was duidelijk in de spanningssluizen en fasescheidingen.

Was daarom nieuwsgierig hoe de ICNG aangepast zou worden voor het rijden op de HSL. O.a. met automatisch omschakelen. Natuurlijk kunnen de Traxx treinmachinisten met iets meer handelingen hetzelfde ook. Mijn ervaringen zijn ook dat het tegenwoordig prima gaan.

Maar hoe minder storingen des te beter. Als automatisch omschakelen daarbij helpt is het meegeholpen.


Storingsonderzoek doe je niet door alleen het aantal voorvallen te tellen, maar juist te kijken naar wat de aanleidingen tot die voorvallen zijn.

Je kunt zonder die achtergrond daar ook helemaal geen oordeel overvellen, als er bijvoorbeeld concequent een bedieningsfout word gemaakt zegt dat namelijk niets over het materieel.


26-03-2023 00:23:22
Dionysusnu
Dionysusnu

Dan zegt het dat het materieel te vatbaar is voor, blijkbaar te verwachten, bedieningsfouten. In dit geval zal de ICNG dat minder zijn omdat er simpelweg minder bediening nodig is bij de spanningssluizen.


26-03-2023 10:10:35
VIRMm1
VIRMm1

Elk nieuw materieel heeft in de beginperiode te maken met bedieningsfouten, dat was bij de slt, flirt en sng niet anders.



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 26-03-2023 10:10

26-03-2023 11:22:28
icened200
icened200
Quote
VIRMm1 (26-03-2023 10:10:35):

Elk nieuw materieel heeft in de beginperiode te maken met bedieningsfouten, dat was bij de slt, flirt en sng niet anders.


Belangrijker is nog dat er geleerd is van de technische fouten van het verleden. Dat was door de onervarenheid met HSL.

En voor 2009 had men andere ideeën over exploitatie van HSL. Ze waren teveel gefixeerd op snelle verbindingen naar Brussel/Parijs. Daar is de HSL eigenlijk voor aangelegd.

Voortschrijdende inzicht heeft geleerd dat de HSL beter geëxploiteerd kan worden door de HSL te integreren in het hoofdrailnet. Het internationaal treinvervoer blijft ook belangrijk. Eigenlijk is het meer een mix van de oude Intercity Max plan en de Fyra plan geworden. Daar is de ICNG uit voortgekomen.


26-03-2023 12:09:52
phantom
phantom
Quote
icened200 (26-03-2023 11:22:28):

Belangrijker is nog dat er geleerd is van de technische fouten van het verleden.
Dat was door de onervarenheid met HSL.

En voor 2009 had men andere ideeën over exploitatie van HSL. Ze waren teveel gefixeerd op snelle verbindingen naar Brussel/Parijs. Daar is de HSL eigenlijk voor aangelegd.


Men heeft de HSL ook veel ingewikkelder gemaakt dan nodig was.
Alleen door het toegeven aan wensen van steden,die een aansluiting op die HSL wilde en kregen,is het zo'n ingewikkelde brei geworden,met spannings sluizen en diverse beveiligings systemen.

Had men dat niet gedaan ( dat toegeven),of dat anders aangepakt door bv stations die waren komen te liggen tussen HSL en conventioneel spoor,maar niet met elkaar waren verbonden,dan had "de brei" er niet geweest.

Vandaar dat er nu dus ook ingewikkelde treinen moeten komen om op die HSL te rijden zoals icng.
Ik durf gerust te stellen,dat meer conventionele HSL treinen goedkoper hadden geweest enkel doordat je bespaart op een hoop electronica e.d.


26-03-2023 12:25:26 1
Daan!
Daan!

Als je vindt dat er te veel steden aangesloten zijn, kun je alleen maar Breda bedoelen. Het is echter niet de aansluiting van Breda die zorgt voor een complexe lijn, maar het ontwerp van de spanningsluizen. En dat heeft dus niets te maken met de aansluiting van steden.

Hadden die spanningsluizen wel goed ontworpen geweest, was de ICNG echt geen simpelere trein geworden hoor.