15-07-2016 19:12:19
michaben
michaben
NS had in de aanbesteding gevraagd om de opties voor circa 80, 110 en 160 meter. Als het tussenbakken van 15 meter zijn zoals bij SLT zou het kunnen zijn dat de 5- en 8-delige varianten waar men het nu over heeft respectievelijk de 80 en 110 meter varianten zijn waar men het over had. De 160 meter versie zal dan misschien in een vervolgoptie komen, voor de HSL is niet echt nodig aangezien ik hier niet zo snel treinen van 300+ meter zie gaan rijden, dan zijn eenheden van 80 en 110 meter efficiënter.

15-07-2016 19:25:02
geert
geert
Quote
nohab (di 03 mei 2016 17:54:23 https://somda.nl/forum/15040/p577078/):
Quote
icened (di 03 mei 2016 16:30:46 https://somda.nl/forum/15040/p577062/): Welke bovenleidingsspanning hebben ze tussen Parijs en Montluçon? 1500 Volt of 25 kV?
Hangt daar dan inmiddels draad? Zover ik weet is het daar nog niet elektrisch. De lijn naar Clermont-Ferrand heeft 25 kV.
Tussen Paris en Bourges wel, 1500V en max 200 tussen Les Aubrais en Vierzon. 230 onder 1500V wordt alleen gereden tussen Poitiers en Bordeaux door de TGV (iets anders rijdt daar ook amper)

15-07-2016 20:04:41
Daan!
Daan!
Quote
michaben (vr 15 jul 2016 18:44:59 https://somda.nl/forum/15040/p584932/): Waarom zou je aan 5+5+5+5 niets hebben? De NS zet nu ook ICM 3+3+3+3 in.


Maar hoe vaak, wanneer en waar?

Overigens kleine correctie op mezelf, want moet wel rekening houden met enkeldeks materieel en geen vergelijking met VIRM.


Maar iemand die weet hoe lang de bakken daadwerkelijk zijn?

Laatst bewerkt door Daan! op 15-07-2016 20:10

15-07-2016 20:35:07
Z2N
Z2N
Precies weten doe ik het niet (het is nog niet zeker of het gaat om een versie van de Coradia Liner V200), maar de SNCF heeft van het Regiolis-type (met dezelfde opbouw) vierbakstreinen van 71,6 meter, en zesbakstreinen van 110 meter. De vijfbakstreinen zouden dan dus rond de 90 meter zijn, de achtbakstreinen rond de 140. De daadwerkelijke lengte per bak verschilt, dus dat maakt lengtebepaling lastig.

Laatst bewerkt door Z2N op 15-07-2016 20:35


16-07-2016 01:31:19
dennistd
dennistd
Dat komt er dus op neer dat 2 tussenbakken samen 38,4m lang zijn. En 1 tussenbak dus 19,2m. De kopbakken zijn samen (71,6-38,4)=33,2m dan. Een kopbak is dan 16,6m lang. Wel vreemd dat een kopbak dan korter zou zijn dan een tussenbak? Stel dat het klopt dan zou een vijfdeling stel dus 90,8m zijn en een achtdelig stel 148,5m.

16-07-2016 02:38:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Volgensmij klopt er iets niet, de kopbakken zijn namelijk weldegelijk langer dan de tussenbakken (beiden), als ik tot nu toe alle illustraties en foto's mag geloven tenminste. In iedergeval, ik zou het voorlopig nog allemaal even afwachten voordat we conclusies trekken op een totaal ander type treinstel.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 16-07-2016 03:11


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

16-07-2016 03:06:39
Z2N
Z2N
Ik heb het nog even naberekend met de 3-baks (56 m) en de 4-baks (71,6) varianten van de Régiolis, daar is het verschil 15,6 m, dus 1 tussenbak zou dan 15,6 m zijn. De kopbakken zouden dan 20,2 m zijn, wat zo te zien qua berekening klopt. Alleen de 6-baks lijkt dan niet te kloppen, maar misschien zit mijn Franse bron dan verkeerd.

In ieder geval zou hiermee een vijfbaks-stel 87,2 meter worden, een achtbaks-stel 134 meter.

16-07-2016 03:16:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt, maar die mist zijn lange snuit (die heeft de liner V200 wel), voor de rest zou ik ook niet al te veel gokken op de regionalis/polyvalent specificaties, aangezien deze een dusdanige andere opbouw hebben dan de liner versie. Helemaal omdat daarvan ook nog is eens Hybride, DMU's en EMU's versies van zijn.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

16-07-2016 08:25:16
sjoerd
sjoerd
En onder die lange vrij hoog gebouwde snuit zal nog wel een baanschuiver worden aangebracht...

17-07-2016 00:26:08
belmij67
belmij67
Ja maar daar gaat het toch ook over om Traxx en ICRm te vervangen. Maar deze nieuwe treinen kunnen niet naar Belgie rijden aangezien ze niet geschikt zijn voor 3KV=
Quote
phantom (ma 02 mei 2016 17:40:36 https://somda.nl/forum/15040/p576943/):
Quote
icened (ma 02 mei 2016 11:44:13 https://somda.nl/forum/15040/p576900/): Want er staat voorlopig alleen vast dat deze nieuwe IC in Nederland op de HSL zal rijden.

En daarna is het afwachten of het verder op andere delen van het hoofdrailnet zal rijden. En eventueel wordt ingezet in het buitenland.


Waar lees je dat deze nieuw IC op de HSL zal gaan rijden ?
Het enigste wat ik lees is dat deze treinen op de HSL zouden kunnen rijden.

Een IC rijd voornamelijk op het HRN,meer daar dan op een HSL.
Inzet in het buitenland/grens overschrijdende diensten zijn voorlopig al helemaal niet aan de orde,als men dat wil(geen idee op welke lijnen/diensten dat zou moeten wezen) dan zal bij de start van de bouw e.e.a. ingebouwd moeten worden om extra onkosten te vermijden.
Nogmaals ik kan me niet voorhalen waarom men grensoverschrijdend zou willen rijden meer dan de Benelux diensten van en naar Belgie

17-07-2016 01:07:35
AlexNL
AlexNL
Klopt, deze batch ICNG kan niet naar België rijden. Dat is ook nooit de bedoeling geweest, NS wil t/m 2024 met ICR naar onze zuiderburen blijven sporen.

Wat er daarna gebeurd weet nu nog niemand.

17-07-2016 07:13:07
Jack5812
Jack5812
Er is een optie op meer stellen afgesloten. Oa een uitvoering die uitsluitend op het HRN kan rijden, zover ik begrepen heb.

17-07-2016 09:53:42
icened
icened
In NS Nieuws lees je letterlijk de volgende tekst:

De trein is gebaseerd op het Coradia-concept van Alstom waarvan al in meerdere landen treinen rijden. De Coradia-trein wordt nu aangepast voor NS, zodat de trein geschikt is voor inzet in Nederland op zowel de hogesnelheidslijn (HSL) als het hoofdrailnet (HRN). De trein moet vanaf 2021 gaan rijden op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda over de hogesnelheidslijn. Daarna gaat de trein ook rijden tussen Den Haag en Eindhoven (deels over de HSL). NS heeft de mogelijkheid in het contract om meer treinen te kunnen bestellen.

Daarom was mijn interpretatie een tijdje geleden dat de nieuwe IC op korte termijn (t/m 2024) op de HSL zou gaan rijden. Wat vanaf 2025 gaat gebeuren met de levering van de Alstom IC hangt ook van de overheid af. Hoe pakt de nieuwe concessie op de HRN & HSL voor NS uit? Op basis daarvan gaat NS Alstom vragen meer ICNG te leveren.

Tot 2025 zal de NMBS Traxx + NS ICR + NS Traxx tussen Amsterdam - Brussel blijven rijden. Maar de oude ICR zullen een keer vervangen moeten worden. Wat vanaf 2025 gaat gebeuren op de verbinding Amsterdam - Brussel is nu gissen. Wat wil NMBS? Wat wil NS? Wat wil de Nederlandse overheid?

Laatst bewerkt door icened op 17-07-2016 09:54

17-07-2016 11:08:49
rick
rick
Quote
michaben (vr 15 jul 2016 19:12:19 https://somda.nl/forum/15040/p584934/): NS had in de aanbesteding gevraagd om de opties voor circa 80, 110 en 160 meter. Als het tussenbakken van 15 meter zijn zoals bij SLT zou het kunnen zijn dat de 5- en 8-delige varianten waar men het nu over heeft respectievelijk de 80 en 110 meter varianten zijn waar men het over had. De 160 meter versie zal dan misschien in een vervolgoptie komen, voor de HSL is niet echt nodig aangezien ik hier niet zo snel treinen van 300+ meter zie gaan rijden, dan zijn eenheden van 80 en 110 meter efficiënter.
Ik dacht dat korte bakken iets was voor stoptreinen en niet voor IC materieel. Dan zou er nu dus sprake zijn van de 110 en 160 m lange versies.

17-07-2016 11:41:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat raakt kant noch wal. De korte bakken komen voort door de Jacobsdraaistellen, kijk bijvoorbeeld naar de Thalys t.o.v. V-IRM, ook die heeft kortere bakken.

Thalys bestaat uit 2 motorwagens en 8 rijtuigen, totaal zo'n 200 meter.
Pak je 10 bakken V-IRM dan zit je grofweg op zo'n 270 meter.

Dat komt simpelweg doordat de draaiafstand per bak hetzelfde moet blijven wil je dezelfde bochtradiussen behouden. Per draaistel mis je dus zo'n 3 a 4 meter, keer 2 per bak, keer 10 rijtuigen kom je dus ongeveer op dat verschil uit dus

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 17-07-2016 11:54


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

17-07-2016 11:54:29
rick
rick
Goh.

Korte bakken van 15 m bij de SLT, bij de Thalys zijn de tussenrijtuigen 19 m (en dat zijn dan ongeveer 110 en 160 m bij de 5 en 8 delige ICNG).

17-07-2016 11:57:00
michaben
michaben
Dat raakt wel degelijk de kant, want met jacobsdraaistellen kun je nog altijd tussenbakken van 19 meter lang maken. het heeft echter niets te maken met stoptrein of intercity maar met bakovergangen en afstand tussen deur en perron. Met traditioneel materieel is het vaak zo dat de afstand tussen de draaistellen 19 meter is en de bak vervolgens nog zo'n 3,5 meter uitsteekt voorbij het draaistel (bij de kop iets meer). Bij jacobsdraaistellen rusten twee bakken op hetzelfde draaistel en is die uitsteek er dus niet meer (behalve bij de kop). Je krijgt dan tussenbakken van maximaal 19 meter en kopbakken van maximaal 23 meter.

Dat SLT nog korter is kan te maken hebben met de afstand tussen deur en perron. Doordat je de deuren niet meer boven de draaistellen kunt positioneren met deze bouwwijze zal je in buitenbogen een grotere afstand tussen deur en perron krijgen. Dat kun je compenseren door de bakken wat korter te maken. Aangezien ICNG ook rolstoeltoegankelijk moet worden zal men hier ook rekening moeten houden met de afstand tussen deur en perron. Maar het kan ook zijn dat men betere klaptreden heeft bij ICNG die het probleem van binnen- en buitenbogen kunnen opvangen.

Laatst bewerkt door michaben op 17-07-2016 11:58

17-07-2016 13:08:27
sjoerd
sjoerd
Wat ik nog niet vermeld zie hierboven, maar wat al veel eerder ook ter sprake is geweest, is de bakovergang. Het uitsteken van de bak voorbij de draaistellen maakt dat de bak verder uitzwaait in bogen. Het gevolg is dat twee bakken in elkaars tegenboog maximaal ten opzichte van elkaar uitzwaaien. Met een smalle bakovergang van de normale vouwbalg/buisbalg is dat geen probleem, maar als je brede wagenovergangen wilt zoals bij SLT, bijvoorbeeld voor overzicht over de gehele trein, lukt dat niet met uitzwaaiende bakken en moet je zorgen dat ze minimaal ten opzichte van elkaar uitzwaaien. Dat lukt het beste met Jacobsdraaistellen.

17-07-2016 13:12:54
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (zo 17 jul 2016 09:53:42 https://somda.nl/forum/15040/p585023/): In NS Nieuws lees je letterlijk de volgende tekst:

De trein is gebaseerd op het Coradia-concept van Alstom waarvan al in meerdere landen treinen rijden. De Coradia-trein wordt nu aangepast voor NS, zodat de trein geschikt is voor inzet in Nederland op zowel de hogesnelheidslijn (HSL) als het hoofdrailnet (HRN). De trein moet vanaf 2021 gaan rijden op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda over de hogesnelheidslijn. Daarna gaat de trein ook rijden tussen Den Haag en Eindhoven (deels over de HSL). NS heeft de mogelijkheid in het contract om meer treinen te kunnen bestellen.

Daarom was mijn interpretatie een tijdje geleden dat de nieuwe IC op korte termijn (t/m 2024) op de HSL zou gaan rijden. Wat vanaf 2025 gaat gebeuren met de levering van de Alstom IC hangt ook van de overheid af. Hoe pakt de nieuwe concessie op de HRN & HSL voor NS uit? Op basis daarvan gaat NS Alstom vragen meer ICNG te leveren.

Tot 2025 zal de NMBS Traxx + NS ICR + NS Traxx tussen Amsterdam - Brussel blijven rijden. Maar de oude ICR zullen een keer vervangen moeten worden. Wat vanaf 2025 gaat gebeuren op de verbinding Amsterdam - Brussel is nu gissen. Wat wil NMBS? Wat wil NS? Wat wil de Nederlandse overheid?


OVMagazine zat onlangs met de handen in de koekenpot om het volgende stuk speculaas de kamer in te jagen:

"In 2025 worden de Traxx-locs en ICRm-rijtuigen afgelost door de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), waarvoor Alstom als preferred bidder is geselecteerd. NS hoopt de bestelling van de ICNG deze zomer definitief te kunnen maken."

Zie https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-bestelt-laatste-locs-voor-de-hsl-zuid-2231/

Vraag me nog altijd af waarop ze dat baseren, of zoeken ze sensatie? De spoororderning is nog niet eens geweest. Daarnaast zit NS dadelijk met een overload aan Traxx-locs. Verkopen/leasen is een optie, maar is dat wel logisch na pas 10 jaar in dienst te zijn geweest? Tegelijkertijd heeft NMBS I6, I10 en I11-rijtuigen. Logischer (of het beter is weet ik niet) is het dan dat de rollen worden omgedraaid: NMBS levert de rijtuigen, NS de tractie.

Bij de artist-impression dacht ik overigens een stukje van de V250 in de trein te herkennen.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 17-07-2016 13:13

17-07-2016 13:25:47
broek53
broek53
Over speculeren gesproken.

Als NS het in het hoofd zou halen over tien jaar nog door te klungelen met mankelieke rijtuigen en half-ongeschikte locs, dan kan het beter de concessie meteen inleveren.

17-07-2016 14:20:02
jeanne
jeanne
@Broek: Ik ben het met je eens, maar dat is ook typisch de Nederlandse mores om het toch zo te laten/doen, omdat er "zo vele belangen" mee gemoeid zijn. Voor dat beleid kennen we zelfs een uitdrukking "Polderen". En als klap op de vuurpijl wordt daar ook nog eens niemand echt vrolijk/blij van. Alles onder het motto: Ze dronken een glas, deden een plas, lieten alles zoals het was.


Jeanne Kok

17-07-2016 16:30:25
broek53
broek53
In dit geval echt niet. Daarvoor is is de kwestie al veel en veel te ver heen - los van het feit dat het ook objectief gezien volslagen idioot zou zijn als er na 18 jaar nog steeds 160 over de HSL gerammelkast zou worden. Alsof je nog steeds met een stoomtrein over een 20 jaar geleden geëlektrificeerde lijn zou rijden.
(Ik geef nu vast de teneur van commentaar anno 2025 weer als men dat in zijn hoofd zou halen.)

Laatst bewerkt door broek53 op 17-07-2016 16:30

17-07-2016 16:44:52
icened
icened
En dan te bedenken dat de plannen in het begin zeer ambitieus waren nl. 32 HST tussen Amsterdam - Brussel. Maar na de blamage met de V 250 en de belangen van de NMBS bij de Thalys wilt men een IC laten blijven boemelen met 160 km p/u. Bespottelijk natuurlijk.

18-07-2016 07:37:45
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (zo 17 jul 2016 16:44:52 https://somda.nl/forum/15040/p585047/): En dan te bedenken dat de plannen in het begin zeer ambitieus waren nl. 32 HST tussen Amsterdam - Brussel. Maar na de blamage met de V 250 en de belangen van de NMBS bij de Thalys wilt men een IC laten blijven boemelen met 160 km p/u. Bespottelijk natuurlijk.


Je slaat de spijker op z'n kop!

Hoewel Rogier van Boxtel onlangs nog aangaf dat NMBS en NS dezelfde intenties hebben inzake de Beneluxtrein, klopt dat natuurlijk helemaal niet. Marc Descheemaecker gaf tijdens de Fyra-enquête namelijk aan dat NMBS al beschikte over Thalys en dus totaal geen belang heeft bij de V250 of een ICNG die naar Brussel rijdt. Bovendien is NMBS erop vooruit gegaan. Aangezien Descheemaecker 'de belofte' over de waarheid heeft afgelegd voorafgaand aan zijn verhoor door de enquêtecommissie, hecht ik daar toch meer waarde aan. Dit in tegenstelling tot Van Boxtel: die heeft geen belofte afgelegd en kan dus gewoon met zijn PR-afdeling een mooi verkooppraatje in elkaar flansen.

NMBS is daarnaast niet het meest rijke spoorwegbedrijf in Europa. Mocht ze mee gaan doen aan een Beneluxtrein met ICNG, dan levert hen dat een verlies op, omdat er dan Thalys-reizigers mogelijk overstappen naar het NS-alternatief. Dat zal NMBS nooit toestaan, zeker niet vanwege de besparingen en hervormingen die er plaatsvinden. Bedrijfseconomisch is een ICNG voor NMBS niet van belang.
Door met 160 km/h te blijven rijden, blijft het voor NMBS 'verdedigbaar' om te participeren in de Beneluxtrein. Vandaar dus, de redenering dat er gewoon een switch komt in wie wat levert: NS de tractie (Traxx), NMBS de rijtuigen (I6/I10/I11). Overigens zou I11 volgens mij ook 200 km/h kunnen.

Natuurlijk zou, met het oog op het vierde spoorwegpakket, het wel mogelijk kunnen zijn dat NS zonder NMBS met de Beneluxtrein naar Brussel rijdt en niet meer meedoet met Thalys. NS is geen aandeelhouder (en zal dat lijkt me ook nooit worden, door wat er gebeurd is én vanwege de nieuwe strategie) en deelt dus niet mee in de winst. Voor NS is de Beneluxtrein tot slot ook winstgevend, voor NMBS niet (hooguit break-even). In dat geval zou een ICNG natuurlijk wel kunnen. Het is natuurlijk maar speculeren, maar in sommige gevallen is het slechts 1+1.

Quote
jeanne (zo 17 jul 2016 14:20:02 https://somda.nl/forum/15040/p585039/): @Broek: Ik ben het met je eens, maar dat is ook typisch de Nederlandse mores om het toch zo te laten/doen, omdat er "zo vele belangen" mee gemoeid zijn. Voor dat beleid kennen we zelfs een uitdrukking "Polderen". En als klap op de vuurpijl wordt daar ook nog eens niemand echt vrolijk/blij van. Alles onder het motto: Ze dronken een glas, deden een plas, lieten alles zoals het was.


Grmbl... bij het lezen van de term gaan mijn haren al lichtelijk overeind staan. Polderen best, maar tot zekere hoogte. Nu polderen we soms naar mijn idee alleen om het polderen. Nederland is er kampioen in, het lijkt onderhand wel erfgoed, maar wel tot gevolg dat er nu tot 2025 160 km/h gereden mag worden en daarna zoals het er nu naar uitziet ook. Nog even en we krijgen 'Polderen' als vak op school.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 18-07-2016 08:02

18-07-2016 08:03:31
icened
icened
De I - 11 is geschikt voor 200 km. Alleen zullen ze de NS Traxx niet kunnen aanpassen voor 200 km p/u. Volgens een site van Bombardier kunnen ze de Traxx aanpassen voor een maximumsnelheid van 200 km p/u.

18-07-2016 08:08:53
Chrisdb
Chrisdb
Een maximumsnelheid van 200 km/h.
Dat betekent dus dat ze toch 200 km/h of desnoods 199 km/h kunnen rijden?

Laatst bewerkt door Chrisdb op 18-07-2016 08:10

18-07-2016 11:17:57
wouterder
wouterder
Dat is volgensmij niet de Traxx die NS heeft. Volgensmij kan die van NS 160 + 10%.

18-07-2016 11:21:10
PimTH
PimTH
11 procent meer moet ook nog wel kunnen hoor. Hij is toegelaten voor 160 kilometer per uur en daarvoor reed die 176 kilometer per uur (160 + 10 procent), maar dat betekent niet dat dat ineens de maximumsnelheid is.

18-07-2016 11:24:21
mich
mich
De traxxen hebben een beperking: tramophanging, "goedkope"techniek van voor de oorlog. Loccen die geschikt zijn voor hogere snelheid hebben onafhankelijk opgehangen tractiemotoren zoals de 1300, 1600, Taurus, enz.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-07-2016 11:58:16
cuneo56
cuneo56
Dat de traxxen die voor NS rijden 160 mogen is al een aanpassing aan het concept, niet voor niets staan er twee verschillende UIC rasters op de lok.
Zoals Mich schrijft is de ophanging van de tractie motoren eigenlijk niet goed geschikt voor snelheden boven de 140.
Voor snelheden tot 160 heeft Bombardier een ander draaistel in de aanbieding zoals o.a. toegepast bij de DB serie 146.
Voor nog sneller had Bombardier een draaistel zoals van de DB loks serie 101 in gedachten, maar die combinatie is bij mijn weten nooit gebouwd en zou een flinke aanpassing van het traxx ontwerp nodig maken.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 18-07-2016 11:58

18-07-2016 12:02:50
Dead_Devil
Dead_Devil
Wat mij erg opvalt zijn de 5 en 8 stellen het langste wat ns nu heeft is een 6 wagenstel. Past opzich wel bij de toegenomen hedendaagse drukte op de lijn eindhoven - amsterdam rijden er mistens 6 bakken virm (soms 4) of 7 bakken ICMm (in de rustigste tijden 3/4 bakken)

Ook ben ik benieuwd welke neus er nu op komt want in de coradia serie van Alstom zijn nogal wat varianten bekend. (ik hoop stiekem de coradia liner en anders opgepimpte polyvalent)

18-07-2016 12:08:40
rick
rick
Het aantal bakken zegt niet zoveel, 160 m is even lang als 6 bakken IRM (wat ook nog eens dubbeldeks is).

18-07-2016 13:00:40
thom
thom
Quote
Chrisdb (zo 17 jul 2016 13:12:54 https://somda.nl/forum/15040/p585034/): Daarnaast zit NS dadelijk met een overload aan Traxx-locs. Verkopen/leasen is een optie, maar is dat wel logisch na pas 10 jaar in dienst te zijn geweest? Tegelijkertijd heeft NMBS I6, I10 en I11-rijtuigen. Logischer (of het beter is weet ik niet) is het dan dat de rollen worden omgedraaid: NMBS levert de rijtuigen, NS de tractie.

Aardige speculaas, een deel van die Traxxen is natuurlijk lease, dus dat is niet het probleem van NS.
De aangekochte lokken heeft NS zich aleens over geuit dat ze als ze straks overbodig worden dat ze goed te verkopen zouden moeten zijn.

Tegen die tijd het ICR vervangen door I6 en I10 lijkt me wat onzinnig, want die rijtuigen hebben aardig dezelfde leeftijd.

18-07-2016 14:12:57
moderator
Moderator
moderator
Discussie over snelheid/verkoop/lease TRAXX mag in het daarvoor bestemde topic. Hier terug naar Ontwikkelingen Nieuwe generatie IC materieel.

Laatst bewerkt door moderator op 18-07-2016 14:13


Met vriendelijke groet, Het moderator team

18-07-2016 15:33:36
lex_t
lex_t
Beetje mosterd na de maaltijd, maar wat is de reden om bewust enkeldeks te kiezen bij de aanbesteding? Dat voegt functioneel toch niks toe? Als dubbeldeks de beste keuze zou zijn, waarom niet?

18-07-2016 15:52:34
jelmerrr
jelmerrr
Heeft toch te maken met het gemak voor rolstoel enzo?

Laatst bewerkt door jelmerrr op 18-07-2016 15:52

18-07-2016 16:06:08
lex_t
lex_t
Kan ook anders geregeld worden, lijkt me, net als instaphoogte. Maar is de aanvraag echt gegaan om enkeldeks materieel? Dat kies je toch eventueel uit de aanbiedingen als gunstigste optie?

18-07-2016 16:38:14
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij ging het vooral over veiligheid en sociale controle zoals we dat nu ook bij SLT zien

18-07-2016 17:19:47
Chrisdb
Chrisdb
Quote
VIRMm1 (ma 18 jul 2016 16:38:14 https://somda.nl/forum/15040/p585160/): Volgens mij ging het vooral over veiligheid en sociale controle zoals we dat nu ook bij SLT zien


Los daarvan de vraag of dubbeldeks materieel wel onder onze HSL zou passen.
Plus dat je enkeldeks met enkeldeks vervangt (heb ik ook al meerdere keren vermeld zien worden) om geen overcapaciteit te creëren.

Quote
Dead_Devil (ma 18 jul 2016 12:02:50 https://somda.nl/forum/15040/p585110/): Wat mij erg opvalt zijn de 5 en 8 stellen het langste wat ns nu heeft is een 6 wagenstel. Past opzich wel bij de toegenomen hedendaagse drukte op de lijn eindhoven - amsterdam rijden er mistens 6 bakken virm (soms 4) of 7 bakken ICMm (in de rustigste tijden 3/4 bakken)

Ook ben ik benieuwd welke neus er nu op komt want in de coradia serie van Alstom zijn nogal wat varianten bekend. (ik hoop stiekem de coradia liner en anders opgepimpte polyvalent)


Zolang de bodemplaten er niet onderuit vallen, de batterijen niet in de fik vliegen en we niet bij elke spanningssluis stilstaan (oftewel: als-ie rijdt), mag-ie van mij zelfs op de Coradia Continental gebaseerd zijn

Laatst bewerkt door Chrisdb op 18-07-2016 17:22

18-07-2016 17:20:09
broek53
broek53
Ik moet mij sterk vergissen als we al niet dagenlang over dat onderwerp gediscussieerd hebben. Met als conclusie dat we ook niet weten wat NS bezielt in dezen.

18-07-2016 19:44:19
icened
icened
Alstom heeft ook de order van NS bevestigd:

http://www.alstom.com/press-centre/2016/7/alstom-to-supply-79-intercity-trains-to-ns-in-the-netherlands/

Het valt op dat de levering van de nieuwe NS IC in een aantal dezelfde vestigingen gebeurd als die van de Coradia Liner V 200:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjExbDwxf3NAhXM0hoKHcgCCswQFghcMAs&url=http%3A%2F%2Ftrain-simulator.com%2Falstom-unveils-its-new-main-line-train-the-coradia-liner-v200%2F&usg=AFQjCNHm2nIzwvVboHPwINxhyWvnd1pwBg

Bedrijven als Saint Quen, Tarbes, Ornans en Reichshoffen leveren bij de ontwikkeling van beide Intercity's dezelfde aandeel. Weet niet of dit een bevestiging is dat de NS IC-NG wordt ontwikkeld op basis van de Coradia Liner V 200.

Laatst bewerkt door icened op 18-07-2016 19:45

18-07-2016 19:48:39
michaben
michaben
Daar heeft men het ook over een optie van ongeveer 150 treinen, goed voor 80.000 zitplaatsen. Dan zal deze optie waarschijnlijk voor een groot deel uit een langere variant betreffen, want 79 treinen met 25.000 zitplaatsen schaalt anders niet erg lekker.

18-07-2016 20:47:38
rick
rick
Klein detail, het zijn meerdere opties voor in totaal 80.000 plaatsen.

18-07-2016 21:02:00
MasterE
MasterE
De reden van enkeldek is de gelijkvloerse instap, minder valide personen kunnen dan zelfstandig in en uit de trein komen.


Mcn Asd

18-07-2016 21:11:23
Klaasje
Klaasje
Er zijn ook meerdere dubbeldekstreinen waarbij dat probleem is opgelost met enkeldeksbakken in een dubbeldekstrein. Concepten van Siemens en Bombardier bijvoorbeeld. Dat was ook al eerder langsgekomen in dit topic.

18-07-2016 21:57:02
thom
thom
Quote
Chrisdb (ma 18 jul 2016 17:19:47 https://somda.nl/forum/15040/p585163/):
Quote
VIRMm1 (ma 18 jul 2016 16:38:14 https://somda.nl/forum/15040/p585160/): Volgens mij ging het vooral over veiligheid en sociale controle zoals we dat nu ook bij SLT zien


Los daarvan de vraag of dubbeldeks materieel wel onder onze HSL zou passen.
Plus dat je enkeldeks met enkeldeks vervangt (heb ik ook al meerdere keren vermeld zien worden) om geen overcapaciteit te creëren.

Jij denkt dat de Groene Hart tunnel wat lager is dan gebruikelijk?

Die lijn is gewoon gebouwd op het standaard omgrenzingsprofiel, dus waarom zou dat niet gaan passen...

18-07-2016 23:04:29
jeanne
jeanne
Als we de huidige order van 25.000 zitplaatsen, zijnde 79 treinstellen met 485 bakken, extrapoleren naar de maximale omvang van de raamovereenkomst met 80.000 zitplaatsen, komen we voor de totale overeenkomst uit ongeveer 1552 bakken. In geval dat de rest van de raamovereenkomst in de zelfde verhouding door gebouwd wordt, omvat de raamovereenkomst maximaal 155 vijven en 95 achten.


Jeanne Kok

19-07-2016 07:52:15
icened
icened
Wie weet gaat de ontwikkeling, testen en toelaten van de Coradia Liner en de IC-NG behoorlijk gelijk op. De eisen/specificaties van de SNCF en NS verschillen natuurlijk wel. Maar er zullen ook een aantal overeenkomsten zijn zoals het rijden onder 1500 volt en 25 KV, ERTMS, gelijkvloerse uitstap.

25-07-2016 20:56:29
icened
icened
Rail Color over Coradia Liner V 200:

http://railcolornews.com/2016/07/23/fr-coradia-liner-savior-of-a-neglected-ic-network/

Volgend jaar zal mogelijk het design geleverd worden. De ontwikkelingen van de Coradia Liner V 200 gaat niet zo snel. Ondanks dat het wordt ontwikkeld op basis van de beproefde treinen. Heeft SNCF geen haast? Of moet Alstom vele nieuwe aanpassingen voor de 200 km p/u variant van de Coradia?

25-07-2016 22:31:30
Jack5812
Jack5812
Wat ik weet is dat de Coradia Liner V200 gebaseerd is op de Coradia Polyvalent, beter bekend als Régiolis. Vele componenten zullen ook daar van worden overgenomen. Wellicht dat er andere draaistellen komen ivm de hogere snelheid, maar dat weet ik niet. De polyvalent is geschikt voor 160 km/H en al op vele plekken in Frankrijk te zien in verschillende vormen.

25-10-2016 08:57:56
Dead_Devil
Dead_Devil
In orde staande artikel is een filmpje en foto te zien van wat erg veel lijkt op onze komende IC NG

link: http://railcolornews.com/2016/09/24/it-video-alstom-showcases-its-coradia-configurator-for-trenitalias-future-regional-trains/

25-10-2016 09:00:16
b2py
b2py
Link werkt niet

25-10-2016 09:20:09
Dead_Devil
Dead_Devil
vreemd bij mij wel maar hier nogmaals de link zonder http:// ervoor dus even zelf ervoor zettten!

railcolornews.com/2016/09/24/it-video-alstom-showcases-its-coradia-configurator-for-trenitalias-future-regional-trains/

Laatst bewerkt door moderator op 25-10-2016 09:34, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

25-10-2016 10:54:07
VIRMm1
VIRMm1
Ic ng wordt blauw met geel, dat zie ik in dat filmpje niet voorbij komen?

't model trein is wel hetzelfde inderdaad.


25-10-2016 11:33:44
reisthijs
reisthijs
De eerste impressie die we hebben gezien van de ICNG lijkt inderdaad op de trein uit het filmpje.
Of het ook 't zelfde model trein is, dat moeten we nog gaan zien.

25-10-2016 11:52:06
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik doelde op het model idd niet op de uiteindelijke kleuren.

25-10-2016 14:40:14
aarclay
aarclay
Dat model is nog niet eens zeker. Tot eind 2017 zouden ze nog bezig zijn met het ontwerp van de trein. Vanaf dan zullen we echte de definitieve kop te zien krijgen. NS kennende zal wel wat eisen hebben die niet aansluiten bij een standaard kop.


Choo choo.....

25-10-2016 15:29:49
icened
icened
Hopelijk wordt het wel een standaard kop. Dan komt het ongeveer zo uit te zien:

http://www.connexiontt.com/wp-content/uploads/2016/02/CORADIA-LINER-V-200-718x482.jpg

Vind deze wat mooier dan de kopvorm van de Trenitalia Coradia treinen. Maar die rijdt 160 km p/u. En zou het voor NS niet beter zijn om de IC-NG zoveel mogelijk af te leiden van de Coradia Liner V 200 qua techniek, design? Gewoon een trein ontwikkelen op basis van beproefde techniek.

Natuurlijk zullen de eisen/specificaties van NS en SNCF wel verschillen. Maar er zijn natuurlijk ook overeenkomsten.

25-10-2016 16:28:42
plaid
plaid
Hopelijk heeft NS nog wat designers in dienst.
wat een foeilelijk gedrocht is dit

Laatst bewerkt door moderator op 25-10-2016 16:47, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

25-10-2016 16:31:21
train85
train85
NS is nu ook het ontwerp aan het maken op papier. Tot die tijd is er niks bekend.

25-10-2016 16:42:48
koekje
koekje
Ik hoop dat de kleurstelling van de IC ook gemoderniseerd wordt, zoals bij de sprinters is gedaan. Iets meer wit staat best goed:

http://imgur.com/JaJcRxc

25-10-2016 16:57:49
waalkade
waalkade
Dan hoop ik dat Prorail tegen die tijd puntcontacten tussen de rails geplaatst heeft%08%.
Zoiets blijft toch niet schoon.

Laatst bewerkt door moderator op 25-10-2016 17:07, reden: Quote verwijderd

25-10-2016 17:05:06
Frontier
Frontier
Nee, dan zou je het om moeten draaien, blauw bovenaan, geel in het midden, wit onderaan.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

25-10-2016 17:25:19
icened
icened
Waarom het maken van design van IC-NG niet uitbesteden aan Pininfarina, Bertone of Neumeister?

Laatst bewerkt door icened op 25-10-2016 17:28

25-10-2016 17:53:43
kleine_man
kleine_man
De eerste wordt moeilijk. Hij is al een tijdje op de eeuwige jachtvelden.

25-10-2016 19:02:22
dh3201
dh3201
Quote
waalkade (di 25 okt 2016 16:57:49 https://somda.nl/forum/15040/p596071/): Dan hoop ik dat Prorail tegen die tijd puntcontacten tussen de rails geplaatst heeft%08%.
Zoiets blijft toch niet schoon.

Of even bij DB vragen hoe zei dat doen. Zelfs ICE4 is wit.


Shqiperise-lopers?

25-10-2016 23:36:17
dennistd
dennistd
Ja, maar kijk niet hoe een gemiddelde ICE eruit ziet. De 4682 die ik zaterdagavond van Amsterdam naar Arnhem had was meer bruin/grijs op de kop van wit...

01-11-2016 10:07:25
ToH
ToH
Vandaag, 1 november 2016, is de stoelenkeuze van de ICNG. Dit gebeurt in de Wagenwerkplaats van Amf.

01-11-2016 18:24:47
icened
icened
Hier een impressie:

http://nos.nl/artikel/2140781-tweede-klasse-treinstoel-test-beter-dan-de-eerste-klasse.html

04-12-2016 14:50:35
b2py
b2py
Quote
belmij67 (zo 04 dec 2016 14:29:57 https://somda.nl/forum/15278/p600219/): Maar als IC-NG gearriveerd is kan deze alleen op 1500/1800V/DC rijden. Er is tot op heden geen versie voor 1500/1800 - 3000 V/DC en 25000V/AC besteld

Er is tot op heden �berhaupt geen trein besteld, maar in de vraagspecificatie staat ook nadrukkelijk geschikt voor 25kV en dat meldt NS zelf ook. https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting.xhtml?aankondigingId=39279

Laatst bewerkt door moderator op 06-12-2016 20:43, reden: quote toevoegd ivm afsplitsing HSL topic

04-12-2016 15:01:02
Daan!
Daan!
Je bedoelt waarschijnlijk dat er later een versie zou kunnen komen die wel voor België geschikt is.

04-12-2016 15:04:47
jeanne
jeanne
Alstom gaat toch 79 intercitys maken voor NS, 49 treinstellen 5-delige en 30 8-delige treinstellen. Niet dan?


Jeanne Kok

04-12-2016 15:20:19
Daan!
Daan!
klopt

04-12-2016 15:30:46
VIRMm1
VIRMm1
Maar in de eerste order zijn geen multi courante stellen besteld
Een eventuele vervolg order kan daar wel uit bestaan.

04-12-2016 16:21:29
MCN-GVC
MCN-GVC
De IC-NG zijn voor 1500/1800 volt = en 25 kv ~. Alom bekend omdat deze de (de eigenlijk tijdelijke) traxx stammen gaan vervangen (sommige zeggen deels ook ICM). Later mogelijk meer opties voor vervangen ICM en voor treinen naar Duitsland en België.

04-12-2016 17:02:02
b2py
b2py
Quote
jeanne (zo 04 dec 2016 15:04:47 https://somda.nl/forum/15278/p600223/): Alstom gaat toch 79 intercitys maken voor NS, 49 treinstellen 5-delige en 30 8-delige treinstellen. Niet dan?
Bezwaarperiode loopt nog

04-12-2016 17:14:58
icened
icened
Nee dat is allang niet meer het geval. Siemens heeft de zaak verloren. Zie deze site:

http://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluiten-contract-over-levering-van-79-snelle-intercitys/

Alstom zal eerst 5 testtreinen leveren. Dit is te vergelijken met vroeger de eerste 7 prototype ICM-M. Dat is te lezen aan de rechterzijde als je de infographic vergroot.

Laatst bewerkt door icened op 04-12-2016 17:17

04-12-2016 18:29:45
b2py
b2py
Ohja, foutje bedankt enzulks. Maar dus geen 25kV besteld direct? Dat is dan wel weer een actie die niet in het voordeel van NS gaat uitpakken

04-12-2016 18:46:21
Daan!
Daan!
Ik citeer NS:
De Coradia-trein wordt nu aangepast voor NS, zodat de trein geschikt is voor inzet in Nederland op zowel de hogesnelheidslijn (HSL) als het hoofdrailnet (HRN). De trein moet vanaf 2021 gaan rijden op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda over de hogesnelheidslijn. Daarna gaat de trein ook rijden tussen Den Haag en Eindhoven (deels over de HSL). NS heeft de mogelijkheid in het contract om meer treinen te kunnen bestellen.

Dus ook 25kV. Anders wordt het wat lastig rijden over de HSL.

Laatst bewerkt door Daan! op 04-12-2016 18:46

05-12-2016 09:24:20
icened
icened
Wat ook gunstig is dat rijden onder 1500 volt (Zuid Franse klassieke spoornet) en/of 25 KV 50 Hz standaard is. Weet niet of ERTMS in de Franse Coradia Liner V 200 standaard is want KVB en TVM 430 (Franse HSL) is meer standaard op het Franse spoornet. ERTMS is alleen nog geïnstalleerd op de HSL Parijs - Straatsburg en HSL Dijon - Mulhouse.

Lees op Railcolor dat een zesdelige Coradia Liner V 200 110 meter lang is en 267 zitplaatsen heeft:

http://railcolornews.com/2016/07/23/fr-coradia-liner-savior-of-a-neglected-ic-network/

Indien de IC-NG volgens dezelfde specificaties zou worden ontworpen als de Coradia Liner zou de IC-NG kortere rij - en stuurstandrijtuig krijgen dan een ICM-M.

05-12-2016 09:36:22
Dead_Devil
Dead_Devil
De IC-NG is in de eerste bestelling 1500/1800V dc en 25KV ac.
In mogelijke vervolg opties kunnen ook 3KV en 15KV toegevoegd worden als ik me goed herinner uit het verleden.

Verder zal de IC-NG inderdaad korter worden door jacobs draaistellen gaat de baklengte terug om te voorkomen dat het rijtuig in een bocht het profiel van vrije ruimte overschrijd.

05-12-2016 10:33:34
SchuurB
SchuurB
Wel aardig om in dit verband te noemen is dat bij de nieuwe ICE 4 juist extra lange bakken gebruikt zijn om het gemiddelde vloeroppervlak per meter trein te vergroten (want minder bakovergangen). Kennelijk speelt dat bij NSR niet.

05-12-2016 10:47:07
dennistd
dennistd
Maar de ICE 4 maakt dan ook geen gebruik van Jacobsdraaistellen, iets dat wel handig is als je een lagevloerstrein bouwt: anders krijg je de deuren ver van het einde van de bak te staan.

05-12-2016 12:44:29
SchuurB
SchuurB
Ok, maar waarom kunnen die deuren niet in het midden dan?

05-12-2016 12:48:39
Klaasje
Klaasje
Als het perron in een boog zit..

05-12-2016 12:53:55
AgentX
AgentX
Ja? Dan wat?

05-12-2016 12:58:27
Klaasje
Klaasje
Krijg je óf een heel groot gat, of een trede die tegen het perron aan zit.

05-12-2016 13:31:46
SchuurB
SchuurB
Aha, en mag ik dan aannemen dat zoiets zich dan met uitschuiftreden slechts matig laat oplossen (verlenging halteringstijden o.i.d.)?

05-12-2016 17:55:22
thom
thom
Quote
SchuurB (ma 05 dec 2016 10:33:34 https://somda.nl/forum/15278/p600293/): Wel aardig om in dit verband te noemen is dat bij de nieuwe ICE 4 juist extra lange bakken gebruikt zijn om het gemiddelde vloeroppervlak per meter trein te vergroten (want minder bakovergangen). Kennelijk speelt dat bij NSR niet.

Die snap ik niet helemaal, langere bakken die pér meter trein meer vierkante meters opleveren?

In een meter lengte krijg ik toch alleen een groter oppervlak door de breedte aan te passen... ?

05-12-2016 17:55:44
jor[D]1
jor[D]1
Dat heeft te maken met aantal balkons/deuren per vierkante meter oppervlak. Verleng je de trein maar laat je deuren en balkons gelijk. Krijg je dus relatief meer oppervlak per lengtemeter.

t is toch gewoon een ontwerp keuze dat ice4 langere bakken met deuren in de uiteindes heeft. Volgens mij is zoiets in nederland hopeloos. Te veel reizigers per (smalle) deur. Vrijwel al het ns materieel heeft deuren waar 1,5-2 man doorheen past.

Er zijn zat voordelen aan jacobs draaistellen. Je hebt bijv geen balkon nodig op de bak einden. Dat scheelt ook een zee ruimte.

05-12-2016 18:11:47
thom
thom
Ja, zo kan ik het ook als je de balkons niet meerekent in de oppervlakte, maar waarom zou je dat doen als ook daar reizigers kunnen staan?

Feitelijk stel je het ook verkeerd, je vergroot het dan gemiddelde oppervlak niet door langere bakken, maar door minder balkons per strekkende meter treinlengte in te bouwen.

Sowieso gaat de hele vergelijking ook niet op in dit geval, we hebben het hier over sprintermaterieel waarin gewoon met elke meter beschikbaar oppervlak een potentiele staanplaats is, en bij een ICE word er natuurlijk in het geheel niet gerekend met staanplaatsen.

Nog sterker, een balkon met staanplaatsen herbergt meer mensen dan dezelfde lengte trein met banken...

06-12-2016 21:17:32
icened
icened
Op Tenderned viel te lezen over treinen met een lengte van (ongeveer) 80 meter, 110 meter en 160 meter. Of de IC-NG die lengte krijgt is afwachten.

Wel is bekend dat het vijf of achtdelige treinen zijn. Betekent dat bij de eerste order twee verschillende types qua lengte zullen zijn. Die van 110 meter en 160 meter? Kan dat in combinatie met Jacobsdraaistellen?

Op de HSL kunnen brede treinen rijden vanwege de grotere ruimte tussen de sporen. Maar dat kan natuurlijk niet buiten de HSL sporen. Qua breedte lijk me 3000 mm ongeveer het maximum. In de hoogte zijn er meer mogelijkheden zodat er zoveel mogelijk zitplaatsen gecreëerd kan worden.

In de Ansaldobreda V 250 waren er 545 zitplaatsen. Was het niet bepaald dat in de HSL treinen iedereen een zitplaats moest hebben? Niet dat dit altijd gebeurt. Zie Intercity Direct in de spitsuren. Of als de IC Direct toeslagvrij is vanwege werkzaamheden tussen Schiphol - Leiden en onlangs Den Haag - Rotterdam.

07-12-2016 07:04:20
broek53
broek53
Het is zelfs bepaald dat in gewone intercity's iedereen moet kunnen zitten, dus daar is de HSL niet uniek in.

07-12-2016 11:45:44
reisthijs
reisthijs
In de HSL-concessie was bepaald dat internationale reizigers altijd een zitplaats moesten hebben, binnenlands was er een zeer hoge zitplaatskans geëist.
Dat is nu wat afgezwakt tot een redelijke kans op een zitplaats.

Quote
icened (di 06 dec 2016 21:17:32 https://somda.nl/forum/15040/p600483/): Op de HSL kunnen brede treinen rijden vanwege de grotere ruimte tussen de sporen. Maar dat kan natuurlijk niet buiten de HSL sporen. Qua breedte lijk me 3000 mm ongeveer het maximum. In de hoogte zijn er meer mogelijkheden zodat er zoveel mogelijk zitplaatsen gecreëerd kan worden.
Er is meer ruimte tussen de sporen zodat er meer ruimte is tussen op hoge snelheid kruisende treinen. Het lijkt me toch niet de bedoeling die ruimte weer te verkleinen door de treinen breder te maken.

Los daarvan moet ICNG ook in het buitenland kunnen rijden, de breedte moet dus passen binnen de Belgische en Duitse profielen.
De hoogte maakt niets uit voor de hoeveelheid zitplaatsen in een enkeldeks trein.

07-12-2016 12:49:53
AgentX
AgentX
Is die kans op een zitplaats ook echt als zodanig geformuleerd, of zijn daar wel echt cijfers aan verbonden?

07-12-2016 14:33:06
gvttreinen
gvttreinen
Quote
reisthijs (wo 07 dec 2016 11:45:44 https://somda.nl/forum/15040/p600524/): In de HSL-concessie was bepaald dat internationale reizigers altijd een zitplaats moesten hebben, binnenlands was er een zeer hoge zitplaatskans geëist.
Dat is nu wat afgezwakt tot een redelijke kans op een zitplaats.

Quote
icened (di 06 dec 2016 21:17:32 https://somda.nl/forum/15040/p600483/): Op de HSL kunnen brede treinen rijden vanwege de grotere ruimte tussen de sporen. Maar dat kan natuurlijk niet buiten de HSL sporen. Qua breedte lijk me 3000 mm ongeveer het maximum. In de hoogte zijn er meer mogelijkheden zodat er zoveel mogelijk zitplaatsen gecreëerd kan worden.
Er is meer ruimte tussen de sporen zodat er meer ruimte is tussen op hoge snelheid kruisende treinen. Het lijkt me toch niet de bedoeling die ruimte weer te verkleinen door de treinen breder te maken.

Los daarvan moet ICNG ook in het buitenland kunnen rijden, de breedte moet dus passen binnen de Belgische en Duitse profielen.
De hoogte maakt niets uit voor de hoeveelheid zitplaatsen in een enkeldeks trein.
materieel moet altijd binnen Omgrenzingsprofiel passen en daarnaast heb je ook het wettelijke PVR, brede bakken omdat het spoor verder uit elkaar liggen is dus aan regels gebonden.
PVR-GC heeft een maat van 2.25 (incl. Rode Meetgebied) vanaf hart spoor, hoogte is 4.90 meter BS (Bovenkant Spoorstaaf) en in dat gebied mogen dus geen voorwerpen bevinden, het Omgrenzingsprofiel voor het materieel is altijd krapper dan de PVR.
Je kan dus niet zomaar vrijelijk brede of hoge treinen bouwen.

07-12-2016 17:39:15
icened
icened
Ze zeiden al van V-IRM(-M) met zijn hoogte van 4670 mm al buiten profiel was. Voor de enkeldeks IC-NG zal dat uiteraard niet van toepassing zijn. Al was de Fyra V 250 met een hoogte van 4080 mm tamelijk hoog voor een enkeldekstrein. Was dat o.a. een van de redenen dat het maar liefst 545 zitplaatsen had? Zonder bar/buffetwagen natuurlijk.

Qua breedte weet ik niet de maximum breedte in Duitsland. Maar de ICE 1/ICE 2 is 3020 mm breed. Dat is een van de redenen geweest dat DB de ICE 3 (International) heeft laten ontwerpen door Siemens & Adtranz (nu Bombardier). EBA (Eisenbahn Bundesamt) zal een trein met een breedte van 3000 mm mogeljk toestaan. De maximum breedte van treinen op het Belgische spoornet weet ik niet. Weet niet wat DVIS toestaat.

07-12-2016 17:46:15
mren
mren
Quote
AgentX (wo 07 dec 2016 12:49:53 https://somda.nl/forum/15040/p600532/): Is die kans op een zitplaats ook echt als zodanig geformuleerd, of zijn daar wel echt cijfers aan verbonden?

Probeer daar maar eens een goede definitie aan te hangen, qua bruikbaarheid, meetbaarheid enzo.

07-12-2016 18:15:27
Daan!
Daan!
Quote
icened (wo 07 dec 2016 17:39:15 https://somda.nl/forum/15040/p600551/): Al was de Fyra V 250 met een hoogte van 4080 mm tamelijk hoog voor een enkeldekstrein. Was dat o.a. een van de redenen dat het maar liefst 545 zitplaatsen had?


Wat is nu precies je vraag, want de hoogte van een trein heeft niet direct invloed op het aantal zitplaatsen.

07-12-2016 18:45:44
AlexNL
AlexNL
In de oude concessie stond de zitplaatskans als volgt gedefinieerd:

Quote

6.2 HSA Beheer zal ernaar streven een zitplaats te bieden aan vrijwel al haar
reizigers.
• Door middel van zitplaatsreservering zullen alle internationale reizigers en
binnenlandse business class reizigers verzekerd zijn van een zitplaats.
• Economy class reizigers die gebruik maken van binnenlandse treinen
behoeven geen zitplaats te reserveren. In plaats daarvan zullen deze
reizigers de mogelijkheid hebben optimaal gebruik te maken van het “turn
up and go”-principe. Zij kunnen iedere trein nemen waarvoor zij een
geldig ticket bezitten (de toegang van binnenlandse reizigers tot
internationale treinen is onderworpen aan de uitkomst van de
onderhandelingen tussen HSA Beheer en NMBS en SNCF). De kans dat
deze economy class reizigers een zitplaats hebben dient tenminste 98%
procent te zijn, zelfs in de drukst bezette trein, op werkdagen, op het door
reizigers meest gebruikte traject (Schiphol-Rotterdam). Dit betekent dat
forensen die dagelijks de drukst bezette trein nemen, gemiddeld niet meer
dan een maal per maand behoeven te staan.