05-11-2024 11:26:09
wyke2207
wyke2207

Op dinsdag 05-11-2024 werd de NS VIRMm1 IV 9402 binnen genomen in het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9402 is daarmee het 30e stel dat deze revisie ondergaat.

 

07-11-2024 17:45:57
M-BASS
M-BASS

bedankt, hij staat er weer in. En de lijst staat weer op de nieuwe pagina.



Laatst bewerkt door M-BASS op 06-04-2025 16:26
 

10-11-2024 09:06:59
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8662 keerde op vrijdag 08-11-2024 weer terug in de reizigersdienst. E.e.a. na afloop van de revisie aan de laagspanningsbekabeling van de ABv6 en mBv7 bakken. De 8662 was het 27e stel dat deze revisie onderging.

 

11-11-2024 07:39:34
wyke2207
wyke2207

Op maandag 11-11-2024 kwam de NS VIRMm1 VI 8661 aan bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8661 is daarmee het 31e stel dat deze revisie ondergaat.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-11-2024 17:10:44
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de info weer, Wijnand. Stel 9469 zal ook wel bijna klaar zijn.

 

12-11-2024 07:19:56 1
wyke2207
wyke2207

Quote
M-BASS (11-11-2024 17:10:44):


Bedankt voor de info weer, Wijnand. Stel 9469 zal ook wel bijna klaar zijn.

Als het goed is deze week 46 Bas. Aflevering waarschijnlijk op donderdag 14-11.

 

14-11-2024 13:32:06
wyke2207
wyke2207

Vanmorgen reed ik langs het NS Revisiebedrijf. Daar werd mij onderstaande bevestigd:

Op donderdag 14-11-2024 werd de NS VIRMm1 IV 9469 afgeleverd na afloop van de revisie aan de laagspanningsbekabeling van het stel. De 9469 was het 28e stel dat deze revisie onderging. Ook keerde de 9469 op donderdag 14-11-2024 terug in de reizigersdienst.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 18-11-2024 08:16
 

19-11-2024 16:25:05
M-BASS
M-BASS

Quote
wyke2207 (12-11-2024 07:19:56):


Quote
M-BASS (11-11-2024 17:10:44):


Bedankt voor de info weer, Wijnand. Stel 9469 zal ook wel bijna klaar zijn.

Als het goed is deze week 46 Bas. Aflevering waarschijnlijk op donderdag 14-11.


je voorspelling klopte precies :-D .Weet je toevallig ook welk stel nu naar binnen komt?

 

20-11-2024 16:38:29
wyke2207
wyke2207

Morgen, donderdag 21-11-2024, komt de NS VIRMm1 IV 9412 binnen bij het NS Revisiebedrijf voor de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9412 is dan het 32e stel dat deze revisie zal ondergaan. Dan is het daaropvolgende stel ook zo goed als zeker al bekend. Op 16-11 kwam de NS VIRMm1 VI 8610 in botsing met een auto op een overweg te Limmen. De 8610 raakte beschadigd aan één der mBvk bakken en werd aansluitend naar de NS Werkplaats te Haarlem gebracht, Men wil nu bezien in hoeverre de mogelijkheid bestaat om dit stel aansluitend aan de reparatie van de beschadigde mBvk bak, gelijk in revisie te nemen voor de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. Dat zou betekenen dat de 8610 daarmee het 33e stel zou zijn dat deze revisie gaat ondergaan. Het eerstvolgende VIRMm1 VI stel zou normaal gesproken op 27-11-2024 in Haarlem binnenkomen voor deze revisie. (Voor Bas: deze laatste in potlood Bas?? ;-) )



Laatst bewerkt door wyke2207 op 20-11-2024 16:46
 

21-11-2024 12:28:22
M-BASS
M-BASS

Hahaha, ik zet m er idd alvast met potlood in Wijnand 👍

 

27-11-2024 13:18:04
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm1 VI 8658 keerde op woensdag 27-11-2024 terug in de reizigersdienst na z'n revisie te hebben ondergaan van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8658 was het 29e stel dat deze revisie onderging.

 

03-12-2024 15:46:37
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 IV 9402 verblijft nog in het NS Revisiebedrijf. Het stel heeft een lekkage op het dak. Na herstel hiervan gaat de 9402 richting het NS Onderhoudsbedrijf te Maastricht en zal aansluitend weer in de reizigersdienst terugkeren. De NS VIRMm1 VI 8610 is inderdaad na reparatie van de opgelopen schade, gelijk in revisie genomen voor de aanpassingen aan de laagspanningsbekabeling. De 8610 is daarmee nu definitief het 33e stel dat deze revisie ondergaat. Een excte startdatum hiervan kan ik helaas niet geven, maar officieel zou het volgende VIRMm1 VI stel op 27-11-2024 in revisie worden genomen.

 

04-12-2024 08:19:16
M-BASS
M-BASS

Bedankt weer voor de update. Het lijkt me het beste om de datum van 27-11 gewoon aan te houden. Weet je toevallig ook wel 4tje nu aan de beurt is?

 

04-12-2024 08:21:19
wyke2207
wyke2207

Nu nog niet Bas, maar hoop ik dit snel te horen. Het volgende 4tje zou komende maandag 9 december in revisie moeten worden genomen.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 04-12-2024 08:41
 

06-12-2024 08:11:44
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm1 IV 9402 keerde op vrijdag 06-12-2024 terug in de reizigersdienst na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9402 was het 30e stel dat deze revisie onderging.

Op 06-12-2024 komt de NS VIRMm1 IV 9443 naar het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9443 is daarmee het 34e stel dat deze revisie gaat ondergaan.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 06-12-2024 10:07
 

06-12-2024 12:10:04
Talbot
Talbot

De 9443 is een van de weinige viertjes die nog de oude grijze fronten heeft, dus die zal tijdens de revisie ook wel vergeelde fronten krijgen, waarmee het aantal viertjes met de grijze fronten terugloopt naar 4: de 9411, 9431, 9479 en 9556 hebben dan nog een grijze front.

 

14-12-2024 11:00:01
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8661 werd op vrijdag 13-12-2024 afgeleverd na de revisie van de laagstroombekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8661 was het 31e stel dat deze revisie onderging. De 8661 keert op zaterdag 14-12-2024 terug in de reizigersdienst.

 

14-12-2024 16:07:47
wyke2207
wyke2207

Op vrijdag 13-12-2024 kwam de NS VIRMm1 VI 8676 naar het NS Revisiebedrijf te Haarlem voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8676 is daarmee het 35e stel dat deze revisie zal ondergaan. De 8676 zal bij oplevering waarschijnlijk ook zijn voorzien van opgetrokken 'gele' fronten.

 

15-12-2024 07:31:57 1
M-BASS
M-BASS

Bedankt, het staat er weer in

 

18-12-2024 07:20:47
wyke2207
wyke2207

Op woensdag 18-12-2024 keerde de NS VIRMm1 IV 9412 terug in de reizigersdienst na de revisie aan de laagspanningsbekabeling te hebben ondergaan. De 9412 maakte op dinsdag 17-12-2024 z'n afleveringsproefrit. De 9412 was het 32e stel dat deze revisie onderging.

 

19-12-2024 09:19:32
M-BASS
M-BASS

Het staat er weer bij, thnx. Het begint wel op te schieten, bijna op de helft.

 

07-01-2025 14:58:12
wyke2207
wyke2207

Na een korte onderbreking i.v.m. de feestdagen, heeft het NS Revisiebedrijf de 'draad' weer opgepakt en wordt er verder gegaan met het reviseren van de laagspanningsbekabeling aan de VIRMm1 stellen. Als 36e stel kwam vandaag, 7 januari 2025, de NS VIRMm1 IV 9479 naar het NS Revisiebedrijf te Haarlem voor het ondergaan van deze laagspanningsbekabeling revisie. De 9479 was één van de weinige VIRMm1 IV stellen dat nog geen geel front had. Aannemelijk is het dat de ook de 9479 zo'n geel front zal hebben, wanneer het stel weer uit revisie komt. Van de rijdende VIRMm1 IV vloot welke nog niet is voorzien van een geel front, resteren dan nog slechts de 9411 en 9431.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 07-01-2025 15:03
 

07-01-2025 16:29:47
treinhobby
treinhobby

De ‘groene’ 9556 heeft toch ook nog een grijs front?

 

07-01-2025 16:49:20
mat64Hidde
mat64Hidde

Ja. Dat klopt.
Op een foto op Treinposities is overigens te zien dat de 9411 geen grijs front meer heeft.



Laatst bewerkt door mat64Hidde op 07-01-2025 16:51
 

07-01-2025 17:18:37
Rolffiej19
Rolffiej19

De Virm op de foto is niet de 9411 maar de 9418 ;)



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 07-01-2025 17:37
 

07-01-2025 17:46:03
sjoerd
sjoerd

Met daarop de nog steeds bestaande voormalige locomotievenloods van Culemburg!

 

07-01-2025 21:01:25 1
wyke2207
wyke2207

Quote
treinhobby (07-01-2025 16:29:47):


De ‘groene’ 9556 heeft toch ook nog een grijs front?



Zeker, maar dat is een VIRM4. Ik sprak hier over de VIRMm1 serie. ;-)

 

07-01-2025 21:05:28
wyke2207
wyke2207

Quote
Rolffiej19 (07-01-2025 17:18:37):


De Virm op de foto is niet de 9411 maar de 9418 ;)



In het geval dat het daadwerkelijk de 9411 was geweest, dan had treinposities zichzelf tegengesproken. Zie hier ook het overzicht van de VIRMm1 IV serie.

 

08-01-2025 01:37:19
mat64Hidde
mat64Hidde

Sorry. Ik durf te zweren dat deze foto in het overzicht van de 9411 stond maar waarschijnlijk heb ik me vergist. Nogmaals mijn excuses voor de verwarring.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-01-2025 10:51:02
wyke2207
wyke2207

Geen probleem toch? Er staat onder de foto's van de 9411 op Treinposities inderdaad een foto van 05-05-2024 waarbij het lijkt alsof daar de 9411 wordt getoond met geel front. Dit is echter een foto waarbij de 9426 (vooroplopend) wordt getoond met achteroplopend ws. de 9411. Doordat deze spot zo is ingevoerd lijkt het dat de vooroplopende VIRMm1 de 9411 is.

 

08-01-2025 20:41:39 3
Loco_Locon
Loco_Locon

VIRM 8742 is als eerste stel binnengenomen t.b.v. inbouw ECTS

www.linkedin.com



Laatst bewerkt door Loco_Locon op 08-01-2025 20:42
 

08-01-2025 21:54:22
MasterE
MasterE

Bijna goed, er wordt ETCS ingebouwd. 😉

 

10-01-2025 18:46:59
DuLoc
DuLoc

Quote
Loco_Locon (08-01-2025 20:41:39):


VIRM 8742 is als eerste stel binnengenomen t.b.v. inbouw ECTS

www.linkedin.com


Nu is de vraag of van de 8742 ook de afwijkende tractie-installatie zal worden aangepakt (net zoals dit afgelopen jaar al gedaan is bij de 9516 en 9443, die dezelfde afwijking hadden).

Voor degenen die niet weten wat ik bedoel: De tractiemotoren van de 8742 mBvk1 brengen een ander tractiegeluid voort (van binnen, van buiten) dan de rest van de vloot. Er zijn veel geruchten over waardoor dit wordt veroorzaakt (bijv. een aander motortype), maar er is weinig zekerheid over. Wat ik wel zeker weet, is dat de tractie-omvormers de motoren anders aansturen. Simpel gezegd: het 'brommende' geluid dat de 8742 maakt bij de eerste 6 oplopende tonen, maakt iedere 'normale' VIRM ook: namelijk bij de eerste oplopende toon tijdens het aanzetten (voorbeeld: de eerste klinkt schor, die daarna zijn zuiver).

Waaróm de tractie-omvormer dit afwijkende geluid genereert, is mij niet bekend. Ik vermoed dat het ontstaan is na het ongeluk in dec. 2017 te Krabbendijke (voor, na); volgens Treinposities was dit treinstel daarbij betrokken.

Weet iemand wat de reden is voor deze afwijking en of er plannen zijn om dit ongedaan te maken tijdens deze ombouw? (Laten we wel hopen dat 't gewoon zo blijft! :D)



Laatst bewerkt door DuLoc op 12-01-2025 09:43


VVVF Systems: de techniek achter elektrische tractiegeluiden. discord.gg/vvvf
 

10-01-2025 21:30:41
Marco
Marco

Hm, komisch, dit wist ik niet. Ik vermoed juist dat het niet in de aansturing / tractie-installatie zit, want als je daar significante wijzigingen in maakt, moet de elektrische toelating opnieuw. Of je moet op een andere manier aantonen dat er niets is veranderd qua stoorstroomproductie.

Wat het dan wel is: geen flauw idee.

 

11-01-2025 03:46:45
koploper1
koploper1

mijn vermoeden is dat dit VIRM1 rijtuigen zijn.

deze hadden een GTO installatie welke het bekende doedelzak geluid produceerde.

deze zijn omgebouwd naar IGBT installaties in ( ongeveer 2014/2016 ) zoals de rest van de VIRM 2/3.

deze installaties wijkt iets af ( de aansturing ).

 

11-01-2025 12:08:48
Rolffiej19
Rolffiej19

8742 Is gewoon een volledige VIRM-3 nog steeds en heeft geen bakwisselingen gehad.

 

11-01-2025 13:41:09
DuLoc
DuLoc

Quote
koploper1 (11-01-2025 03:46:45):


mijn vermoeden is dat dit VIRM1 rijtuigen zijn.

deze hadden een GTO installatie welke het bekende doedelzak geluid produceerde.

deze zijn omgebouwd naar IGBT installaties in ( ongeveer 2014/2016 ) zoals de rest van de VIRM 2/3.

deze installaties wijkt iets af ( de aansturing ).


Dit is zeker weten geen VIRM1-kopbak. Naast het feit dat er geen bakwisselingen zijn geweest (de bak in kwestie is 290 8745), is aan het formaat van de machinekamer te zien dat deze nooit GTO's gehad kan hebben. (De machinekamers waarin ooit GTO-installaties hebben gezeten, zijn 2 zitplaatsen groter dan bij IGBT.) Daarnaast klonken de oude GTO-installaties geheel anders dan de 8742. Alle GTO-installaties zijn vervangen tussen oktober 2011 en mei 2013.

Het is trouwens wel goed om te vermelden dat bak 290 8586 uit stam 9443 wél ooit GTO's had, en ergens na zijn refit met IGBT's dezelfde afwijking heeft gekregen. Bij deze lijkt de afwijking ontstaan te zijn na herstel van een botsing op 20 december 2019 (voor, na).



Laatst bewerkt door DuLoc op 12-01-2025 09:43


VVVF Systems: de techniek achter elektrische tractiegeluiden. discord.gg/vvvf
 

11-01-2025 13:51:21
DuLoc
DuLoc

Quote
Marco (10-01-2025 21:30:41):


Hm, komisch, dit wist ik niet. Ik vermoed juist dat het niet in de aansturing / tractie-installatie zit, want als je daar significante wijzigingen in maakt, moet de elektrische toelating opnieuw. Of je moet op een andere manier aantonen dat er niets is veranderd qua stoorstroomproductie.

Wat het dan wel is: geen flauw idee.


Misschien zou het kunnen dat het een proef is met andere software of dat 't een glitch is?

Onbedoelde afwijkingen in tractie-omvormers komen overigens wel vaker voor, zoals bijvoorbeeld bij deze mDDM: video 1, video 2. (In de comments staat trouwens dat deze een 'BR101-chopper' zou hebben, maar dat is onzin: de tractie-installatie gebruikt gewoonweg een constante frequentie in plaats van een 'wiebelende' frequentie bij het aanzetten.)



Laatst bewerkt door DuLoc op 12-01-2025 09:43


VVVF Systems: de techniek achter elektrische tractiegeluiden. discord.gg/vvvf
 

11-01-2025 18:12:54
thom
thom

Variabel is het woord wat je zocht denk ik :)

 

11-01-2025 22:46:56
wyke2207
wyke2207

Op vrijdag 10-01-2025 werd de NS VIRMm1 VI 8610 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd nadat de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel werd afgerond. De 8610 keerde op zaterdag 11-01-2025 terug in de reizigersdienst. De 8610 was het 33e stel dat deze revisie onderging.

 

12-01-2025 09:38:53
DuLoc
DuLoc

Quote
thom (11-01-2025 18:12:54):


Variabel is het woord wat je zocht denk ik :)


Eigenlijk wilde ik het woord 'periodiek' gebruiken; deze techniek staat bekend als PCFM (Periodic Carrier Frequency Modulation), maar dat leek me een te lastig begrip om hier te noemen. Vandaar dat ik het maar even 'wiebelend' noemde :P

('Variabel' is overigens veel algemener. Zo heb je ook RCFM, waarbij de R voor 'Random' staat. Die techniek gebruikt bijvoorbeeld de NS SNG.) Maar dit begint een beetje af te dwalen van de 8742 :)




VVVF Systems: de techniek achter elektrische tractiegeluiden. discord.gg/vvvf
 

14-01-2025 07:13:06
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8657 is op maandag 13-01-2025 binnengekomen bij het NS Revisiebedrijf om als 37e stel in revisie te worden genomen voor de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. Naar verwachting zal het stel bij aflevering ook zijn voorzien van gele fronten.




Laatst bewerkt door wyke2207 op 14-01-2025 07:25
 

17-01-2025 15:40:58 1
wyke2207
wyke2207

Op vrijdag 17-01-2025 keert/keerde de NS VIRMm1 IV 9443 terug in de reizigersdienst na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9443 begint/begon als trein 2962 vanuit Maastricht naar Enkhuizen. De 9443 was het 34e stel dat deze revisie onderging.

 

18-01-2025 21:39:51
Rsb
Rsb

En inmiddels is de 8742 in Haarlem om als prototype voor inbouw ETCS, zie

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10925/ns-begint-met-inbouw-van-etcs-in-virm-serie.html



Laatst bewerkt door Rsb op 19-01-2025 11:03, reden: Over eerdere bericht heen gelezen
 

19-01-2025 09:50:23
martijn
martijn

Is 11 dagen geleden hier ook al gemeld. Treinstel is al bijna klaar :P



Laatst bewerkt door martijn op 19-01-2025 09:52
 

19-01-2025 10:22:47
tieske05
tieske05

Quote
martijn (19-01-2025 09:50:23):


Is 11 dagen geleden hier ook al gemeld. Treinstel is al bijna klaar :P



Nu al!? Je zou denken dat dat langer duurt dan net geen 2 weken..

Effe wat anders, ik kan me herinneren dat er ooit een VIRM-4 naar Hlm is gegaan voor ETCS, hoe is het daarmee?

 

19-01-2025 10:57:22
Rolffiej19
Rolffiej19

De 9594 staat in Hlm als proefstel voor de modernisering van de Virm-4 serie, niet voor ETCS.

 

20-01-2025 08:31:34
ToH
ToH

De kop van VIRM 8624 ligt behoorlijk in de kreukels na de aanrijding bij Bunnik vanochtend. Gapende gaten aan de zijkant van de cabine tot het balkon. Is de "goede" kopbak van de Voorschoten-VIRM nog inzetbaar?

 

20-01-2025 08:40:17
M-BASS
M-BASS

Anders is mbvk 8662 ook nog gewoon beschikbaar, die staat al tijden op reserve. Ik werk gelijk even de lijst van de kabelrevisie bij, na een korte afwezigheid hier.

 

21-01-2025 17:03:38
rob46
rob46

Quote
M-BASS (20-01-2025 08:40:17):


Anders is mbvk 8662 ook nog gewoon beschikbaar, die staat al tijden op reserve. Ik werk gelijk even de lijst van de kabelrevisie bij, na een korte afwezigheid hier.


De mBvk 290 8662 vervangt de schadebak van stam 8624 en is zojuist door SR in Hlm afgeleverd.

 

21-01-2025 17:25:06 1
wyke2207
wyke2207

Op 21-01-2025 arriveerde de NS VIRMm1 mBvK bak NL NS 94 84 4901162-6 (290 8662) om kwart voor 5 op Haarlem NS. De VIRMm1 bak werd opgehaald uit de loods in Amersfoort en werd naar Haarlem getrokken door de Strukton Rail 303008. Vanaf Haarlem NS werd de VIRMm1 bak teruggeduwd richting het NS Revisiebedrijf. Hier zal deze bak worden geplaatst in de NS VIRMm1 VI 8624 i.p.v. de beschadigde mBvK1 bak van de 8624, de NL NS 94 84 4901 029-7 (290 8529).



Laatst bewerkt door wyke2207 op 21-01-2025 17:37
 

21-01-2025 19:08:35
ToH
ToH

Ik heb even niet meer scherp wat er met de 8662 gebeurd is. Waarom staat daar een kopbak van reserve?

 

21-01-2025 19:19:58 1
broek53
broek53

Er is al vele jaren een extra mBvk in roulatie. Deze specifieke bak is overgebleven na afloop van de renovatie van VIRM1. Deze bak is ook gerenoveerd en daarna in de loods in Amersfoort gestald.

 

21-01-2025 19:47:27
aarclay
aarclay

Als ik op RailWiki lees dan is de 8662 wel vaker gebruikt voor bakwisselingen. Maar mij is niet duidelijk waar dit rijtuig oorspronkelijk vandaan komt? Of was het altijd een reserve kopbak geweest die gemoderniseerd werd, en altijd klaar stond voor een (tijdelijke) bakwissel met een schadetrein?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-01-2025 20:04:47 5
110573
110573

Komt uit de voormalige stam 9481, maar staat al vanaf 2018 op reserve.

Zoals broek53 aangeeft, is er sedert enige tijd een bak over. Om precies te zijn sinds het verdwijnen van bijna de gehele 8711 in 2012 (botsing Asd).

Lange betrof dat de 290-8722. Na wat schuiven rondom de VIRM1-revisie is dat deze 290-8662. Gerenoveerd en wel.



Laatst bewerkt door 110573 op 21-01-2025 20:09
 

21-01-2025 20:46:30
2296
2296

En die mBvk 290-8662 is op 29-12-2020 door VolkerRail overgebracht van Hlm naar Amf. Aldaar heeft ie tot vandaag in de opslag gestaan.

 

21-01-2025 21:38:21
5431
5431

Quote
110573 (21-01-2025 20:04:47):


Komt uit de voormalige stam 9481, maar staat al vanaf 2018 op reserve.

Zoals broek53 aangeeft, is er sedert enige tijd een bak over. Om precies te zijn sinds het verdwijnen van bijna de gehele 8711 in 2012 (botsing Asd).

Lange betrof dat de 290-8722. Na wat schuiven rondom de VIRM1-revisie is dat deze 290-8662. Gerenoveerd en wel.


Is de in Voorschoten achterop lopende 290 8509 (ex-9405) uiteindelijk eigenlijk met ditzelfde doel hersteld en bewaard als extra koprijtuig?

 

21-01-2025 21:42:06 1
110573
110573

Overigens was de 290-8529 al een keer eerder ongelukkig. Op 17-06-2003 een aanrijding met een pantservoertuig te Ass.

@5431 not sure. Er zijn hier ongetwijfeld mensen die daarop wel het antwoord weten.



Laatst bewerkt door 110573 op 21-01-2025 21:44
 

21-01-2025 23:06:36
geert
geert

Quote
2296 (21-01-2025 20:46:30):


En die mBvk 290-8662 is op 29-12-2020 door VolkerRail overgebracht van Hlm naar Amf. Aldaar heeft ie tot vandaag in de opslag gestaan.



En heeft sinds de revisie van de bak niet meer gereden?

 

22-01-2025 08:53:44
broek53
broek53

Niet meer als deel van een treinstel, nee.

 

22-01-2025 08:57:25 1
broek53
broek53

Quote
5431 (21-01-2025 21:38:21):


Quote
110573 (21-01-2025 20:04:47):


Komt uit de voormalige stam 9481, maar staat al vanaf 2018 op reserve.

Zoals broek53 aangeeft, is er sedert enige tijd een bak over. Om precies te zijn sinds het verdwijnen van bijna de gehele 8711 in 2012 (botsing Asd).

Lange betrof dat de 290-8722. Na wat schuiven rondom de VIRM1-revisie is dat deze 290-8662. Gerenoveerd en wel.


Is de in Voorschoten achterop lopende 290 8509 (ex-9405) uiteindelijk eigenlijk met ditzelfde doel hersteld en bewaard als extra koprijtuig?


Zover bekend is van de 9405 alleen de ABv3/4 in Haarlem geweest en vervolgens gesloopt. De andere drie bakken zijn nooit in Hlm geweest en zouden nog steeds beschadigd en wel in Amf moeten staan.

 

23-01-2025 19:30:31
timtrein
timtrein

Op zich zou je zeggen dat je met de reserve-kopbak erbij toch weer een stel kan maken... maar mogelijk laten de financiën van NS herstel niet toe, dat zou wel treurig zijn.

 

23-01-2025 20:23:48 1
110573
110573


Wellicht interessant, volgens mijn administratie zijn de VIRM-bakken hieronder degene die op dit moment voor langere tijd terzijde staan. Voor de grote opruiming in ‘22 waren dat er een stuk meer. Biedt mijn inziens niet echt ruimte voor het terugbrengen van bijvoorbeeld een 9405. Wellicht hebben anderen hier nog aanvullingen.

mBvk1/2

  • 290 8509 (ex 9405, botsing Vst, schade, Amf)
  • 290 8529 (ex 8624, botsing Bnk, schade, Hlm)
  • 290 8549 (ex 9405, botsing Vst, afgevoerd, Amf)
  • 290 8755 (casco met onderdelen van voormalige 290 8718, Amf)
  • 290 8829 (ex 9582, botsing Mz, hersteld, Amf)

ABv6

  • 380 8308 (ex 9405, botsing Vst, schade, Amf)


Laatst bewerkt door 110573 op 23-01-2025 22:17
 

27-01-2025 07:33:13
wyke2207
wyke2207

Op vrijdag 24-01-2025 kwam de NS VIRMm1 IV 9431 binnen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9431 is het 38e stel dat deze revisie zal ondergaan. De 9431 was tevens één van de laatste 2 VIRMm1 IV stellen dat nog geen geel front had. Na z'n revisie zal de 9431 dit zeker ook aangemeten hebben gekregen. Als deze trend zich doorzet, dan zou je zeggen dat de volgende VIRMm1 IV zich al laat raden......

 

29-01-2025 07:32:13 1
wyke2207
wyke2207

Vanmorgen, woensdag 29-01-2025, werd er op Haarlem NS nog druk gewerkt aan het hersporen van de ABv6 bak NL NS 94 84 4915 026-7 (380 8326) van de NS VIRMm1 VI 8666, welke gisteren uit de rails liep op Haarlem NS. Men heeft de ABv6 bak losgekoppeld van de overige bakken. De mBvK2 bak en ABv3/4 bak stonden nabij spoor 1 van Haarlem NS achter de Strukton Rail 303 008 Danique. De overige bakken (mBv7, ABv5 en mBvK1) stonden achteraan spoor 12 (werkplaats-spoor) nabij het Kenaupark. Foto's van de werkzaamheden van vanmorgen, staan of komen vandaag op de Facebook-site NS V-IRM(m) Regiorunner.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 29-01-2025 07:35
 

29-01-2025 09:47:13
phantom
phantom

Quote
wyke2207 (27-01-2025 07:33:13):


NS VIRMm1 IV 9431 binnen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel.





Quote
wyke2207 (14-01-2025 07:13:06):


NS VIRMm1 VI 8657 is binnengekomen bij het NS Revisiebedrijf om als 37e stel in revisie te worden genomen voor de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel.



Het zal ongetwijfeld wel is uitgelegd zijn,maar ik kan het niet vinden.
Wat is de reden dat bij het ene stel 2 bakken aangepakt worden voor revisie van de laagspanningsbekabeling,en bij andere stellen is dat maar 1 bak ?
Is dat toen men was begonnen niet geheel gelijk getrokken voor men een pauze inlaste of is er iets anders als achterliggende reden/oorzaak dat het wisselt ?

 

29-01-2025 10:46:35
stefanvw14
stefanvw14

Quote
phantom (29-01-2025 09:47:13):


Quote
wyke2207 (27-01-2025 07:33:13):


NS VIRMm1 IV 9431 binnen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel.





Quote
wyke2207 (14-01-2025 07:13:06):


NS VIRMm1 VI 8657 is binnengekomen bij het NS Revisiebedrijf om als 37e stel in revisie te worden genomen voor de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel.



Het zal ongetwijfeld wel is uitgelegd zijn,maar ik kan het niet vinden.
Wat is de reden dat bij het ene stel 2 bakken aangepakt worden voor revisie van de laagspanningsbekabeling,en bij andere stellen is dat maar 1 bak ?
Is dat toen men was begonnen niet geheel gelijk getrokken voor men een pauze inlaste of is er iets anders als achterliggende reden/oorzaak dat het wisselt ?


Omdat een zesje twee bakken heeft gekregen om van DD-IRM naar VIRM te promoveren en een viertje maar één bak. De revisies van de laagspanningsbekabeling zijn namelijk steeds in de bakken die later geleverd zijn.

 

04-02-2025 07:26:05
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8676 werd op maandag 03-02-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8676 is op maandag 03-02-2025 tevens weer teruggekeerd in de reizigersdienst. De 8676 was het 35e stel dat deze revisie onderging. Door de werkzaamheden op Haarlem NS na de ontsporing van de 8666 vorige week, heeft de aflevering van de 8676 even wat langer op zich laten wachten.

NS VIRMm1 IV 9479 werd op maandag 03-02-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9479 was het 36e stel dat deze revisie onderging. Tevens kreeg het stel tijdens deze revisie ook de gele fronten aangemeten.

NS VIRMm1 VI 8672 is op 30-01-2025 binnengekomen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie aan de laagspanningsbekabeling van de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8672 is het 39e stel dat deze revisie ondergaat.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 04-02-2025 08:26
 

04-02-2025 18:08:20
wyke2207
wyke2207

De NS VIRM4 IV 9588 werd vanmiddag, 04-02-2025, afgeleverd door het NS Revisiebedrijf. Stond op Haarlem NS. Binnenkort weer in de reizigersdienst aan te treffen. De beschadigde mBvK werd hersteld en is aan één zijde deels opnieuw gespoten. De 9588 was op 25-10-2024 betrokken bij een aanrijding te Velp.

 

04-02-2025 18:24:13
M-BASS
M-BASS

Ze gaan lekker daar in hlmwph, 3 stellen afgeleverd in 2 dagen 👍 De lijst is weer bijgewerkt.

 

04-02-2025 19:15:23
StefanNLPlays
StefanNLPlays

Quote
martijn (19-01-2025 09:50:23):


Is 11 dagen geleden hier ook al gemeld. Treinstel is al bijna klaar :P



Nee, de 8742 is alles behalve 'bijna klaar'. Veel is al gemonteerd, maar veel ligt er nog gedemonteerd bij (o.a. de stuurtafels en grote delen van het interieur van alle bakken liggen nog open). Reken maar dat dit zeker nog een maand of 3 max kan duren voordat het stel de werkplaats kan/mag verlaten.

Quote
DuLoc (10-01-2025 18:46:59):


Nu is de vraag of van de 8742 ook de afwijkende tractie-installatie zal worden aangepakt (net zoals dit afgelopen jaar al gedaan is bij de 9516 en 9443, die dezelfde afwijking hadden).


Ik heb zelf tijdje terug even rondgesnoept in het diagnosescherm en tractie-installatie van de 8742, het geluid is hoogstwaarschijnlijk mechanisch. Welke cabinezijde was dit? Dan kan ik misschien in de ochtend of in een pauze eventjes gluren of ik iets afwijkends zie. Oh ja, Nee het word niet aangepakt op Zaanstraat, er word alleen ETCS ingebouwd en geen onderhoud/herstellingen gepleegd voor zover ik weet.



Laatst bewerkt door StefanNLPlays op 04-02-2025 19:16, reden: avond > in een pauze
 

05-02-2025 13:38:32
Talbot
Talbot

Het betreft kopbak 290 8745, UIC nummer NL NS 94 84 4921245-5, aldus Treinposities.

 

05-02-2025 21:16:04
aarclay
aarclay

Quote
StefanNLPlays (04-02-2025 19:15:23):


Quote
martijn (19-01-2025 09:50:23):


Is 11 dagen geleden hier ook al gemeld. Treinstel is al bijna klaar :P



Nee, de 8742 is alles behalve 'bijna klaar'. Veel is al gemonteerd, maar veel ligt er nog gedemonteerd bij (o.a. de stuurtafels en grote delen van het interieur van alle bakken liggen nog open). Reken maar dat dit zeker nog een maand of 3 max kan duren voordat het stel de werkplaats kan/mag verlaten.

Ik heb begrepen dat het diagnosesysteem ook volledig vervangen gaat/moet worden. Klopt dat? Of wordt deze software gewoon weer uitgebreid zodat hij ook de ETCS-installaties kan begrijpen?



Laatst bewerkt door aarclay op 05-02-2025 21:17
 

06-02-2025 09:41:48
Talbot
Talbot

Het diagnosesysteem was al eerder vervangen toch, of wordt dit weer een nieuwe update?

 

06-02-2025 13:45:57
aarclay
aarclay

De software (aanvankelijk uit de jaren '90!) werd toen niet vervangen, maar de hardware, zodat de software virtueel kon draaien met betere prestaties als gevolg.
Maar ik heb begrepen dat het hele diagnosesysteem opnieuw gebouwd zou zijn? Klopt dat?



Laatst bewerkt door aarclay op 06-02-2025 13:46
 

06-02-2025 18:22:40
StefanNLPlays
StefanNLPlays

Quote
aarclay (06-02-2025 13:45:57):


Maar ik heb begrepen dat het hele diagnosesysteem opnieuw gebouwd zou zijn? Klopt dat?


Geen idee hoe en wat omtrent de software, ik verwacht zelf van niet (hooguit dat het word aangepast om samen te werken met de ETCS). Heb ook geen idee wanneer de stuurtafel "af" is.

 

10-02-2025 10:29:04
wyke2207
wyke2207

Op maandag 10-02-2025 kwam de NS VIRMm1 IV 9430 naar het NS Revisiebedrijf om als 40e stel de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel te gaan ondergaan.

 

10-02-2025 12:36:40
M-BASS
M-BASS

Hij staat er weer in. Het valt me op dat 9411 nog even door mag met het oude front, wellicht is dat nummer 42?

 

10-02-2025 12:50:52 1
Daan!
Daan!

Ja. Behoorlijk risico wat NS hier neemt met kans op aanrijdingen.

 

10-02-2025 15:49:53
mren
mren

Overdrijven is ook een kunst...

 

10-02-2025 16:42:57 3
BVisser
BVisser

Naar mijn gevoel was de opmerking van Daan cynisch bedoeld.

 

10-02-2025 17:33:33
Daan!
Daan!

Inderdaad. Was niet serieus. 😉

 

10-02-2025 18:00:27
bacr
bacr

Gevalletje smiley vergeten 😀

 

14-02-2025 11:32:13
wyke2207
wyke2207

Op vrijdag 14-02-2025 is de NS VIRMm1 VI 8660 in het NS Revisiebedrijf binnengekomen voor de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en de mBv7 bakken van het stel. De 8660 is het 41e stel dat deze revisie zal ondergaan. Ook zal de 8660 na z'n revisie getooid zijn met gele fronten.

De NS VIRMm1 VI 8657 wordt eveneens vandaag, vrijdag 14-02-2025, door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8657 was het 37e stel dat deze revisie onderging. De 8657 kreeg na de revisie tevens gele fronten.

 

14-02-2025 16:45:00
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de informatie weer, de lijst is weer bijgewerkt.

 

19-02-2025 19:26:42
wyke2207
wyke2207

Op 19-02-2025 werd de NS VIRMm1 IV 9431 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9431 was het 38e stel dat deze revisie onderging. Ook werd de 9431 inmiddels voorzien van gele fronten.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 20-02-2025 09:10
 

23-02-2025 09:36:36
M-BASS
M-BASS

Het staat er weer in; is ook al bekend welk 4-tje nu aan de beurt is?

 

25-02-2025 17:17:42
wyke2207
wyke2207

Dat is sinds vandaag bekend Bas. Op dinsdag 25-02-2025 kwam de NS VIRMm1 IV 9477 bij het NS Revisiebedrijf aan voor het gaan ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9477 is het 42e stel dat deze revisie zal ondergaan.

 

28-02-2025 09:25:30
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8675 zal op vrijdag 28-02-2025 binnenkomen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie aan de laagspanningsbekabeling van de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8675 is het 43e stel dat deze revisie ondergaat. De 8675 zal na deze revisie tevens zijn voorzien van gele fronten.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 28-02-2025 09:32
 

28-02-2025 09:28:35
wyke2207
wyke2207

Op 28-02-2025 wordt/werd de NS VIRMm1 VI 8672 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8672 was het 39e stel dat deze revisie onderging.

 

28-02-2025 14:34:49
M-BASS
M-BASS

De aanvullingen zijn weer verwerkt in de lijst, bedankt Wijnand!

 

10-03-2025 15:50:32
wyke2207
wyke2207

Op donderdag 06-03-2025 werd de NS VIRMm1 IV 9430 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak te hebben ondergaan. Aansluitend ging de 9430 naar de kuilwielenbank te Eindhoven. De 9430 was het 40e stel dat deze revisie onderging. Aansluitend zal de 9430 weer terugkeren in de reizigersdienst.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 10-03-2025 15:52
 

14-03-2025 13:43:41
wyke2207
wyke2207

Op donderdag 13-03-2025 arriveerde de NS VIRMm1 IV 9426 bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9426 is het 44e stel dat deze revisie ondergaat.

 

15-03-2025 05:29:21
M-BASS
M-BASS

Bedankt Wijnand, ze staan er weer in. Stel 8660 zal bijna klaar zijn, die wordt al een maand onder handen genomen.

 

17-03-2025 20:41:33 1
wyke2207
wyke2207

Daar was ie dan Bas. Op maandag 17-03-2025 werd de NS VIRMm1 VI 8660 door het NS Revisiebedrijf te Haarlem afgeleverd nadat het stel z'n revisie had ondergaan van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken. De 8660 werd nabij Haarlem NS geplaatst en keert ook op maandag 17-03-2025 terug in de reizigersdienst. De 8660 rijdt trein 303572 tussen Eindhoven en Delft. De 8660 was het 41e stel dat deze revisie onderging. Zoals verwacht is de 8660 inmiddels ook voorzien van gele fronten.




Laatst bewerkt door wyke2207 op 18-03-2025 07:12
 

19-03-2025 21:30:44
wyke2207
wyke2207

Op donderdag 20-03-2025 komt/kwam de NS VIRMm1 VI 8649 naar het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8649 is het 45e stel dat deze revisie ondergaat. De 8649 zal bij aflevering tevens zijn voorzien van gele fronten.

 

19-03-2025 22:25:51
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Het valt me op dat de ramen op de bovenverdieping van de VIRM wat minder doorzichtig zijn.

Is dat nu vuil/aanslag of zijn ze wat sneller "geschuurd" doordat de ramen niet verticaal staan?

 

20-03-2025 22:25:04
thom
thom

Ik denk ook in combinatie met vuil van het dak van de stroomafnemers.

 

21-03-2025 02:36:30
M-BASS
M-BASS

Quote
wyke2207 (19-03-2025 21:30:44):


Op donderdag 20-03-2025 komt/kwam de NS VIRMm1 VI 8649 naar het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8649 is het 45e stel dat deze revisie ondergaat. De 8649 zal bij aflevering tevens zijn voorzien van gele fronten.


het staat er weer bij, thnx

 

27-03-2025 14:44:16
wyke2207
wyke2207

Op donderdag 27-03-2025 werd de NS VIRMm1 IV 9477 afgeleverd na afloop van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9477 was het 42e stel dat deze revisie onderging. De 9477 is op 27-03-2025 vertrokken naar Maastricht voor regulier onderhoud en keert daarna terug in de reizigersdienst. Vanmorgen, donderdag 03-04-2025, keerde de NS VIRMm1 IV 9477 na z'n revisie en het geplande onderhoud, weer terug in de reizigersdienst.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 03-04-2025 09:07