01-04-2025 08:57:03
wyke2207
wyke2207

Op dinsdag 01-04-2025 arriveert(de) de NS VIRMm1 IV 9418 bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9418 is het 46e stel dat deze revisie ondergaat.

 

06-04-2025 09:39:08
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8675 werd op vrijdag 04-04-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8675 is op zaterdag 05-04-2025 weer teruggekeerd in de reizigersdienst. De 8675 was het 43e stel dat deze revisie onderging.

 

06-04-2025 16:25:43
M-BASS
M-BASS

Bedankt, ik zet ze weer in de lijst (en de lijst weer op de volgende pagina)


9401 4 M__ # 6 Kabel-revisie: in 20-06-2024 uit 22-07-2024 (14)

9402 4 M__ # 7 Kabel-revisie: in 05-11-2024, uit 06-12-2024 (30)

9403 4 M__ # 5

9404 4 M__ # 3

9405 4 M__ # 4 sloop abv3/4 8005 september 2024 (na ongeval Voorschoten)

9406 4 M__ # 9

9407 4 M__ #11 Kabel-revisie: in 17-04-2025, uit 16-05-2025 (48)

8608 6 M__ #36 Kabel-revisie: in 16-08-2024, uit 19-09-2024 (21)

9409 4 M__ #12

8610 6 M__ #48 Kabel-revisie: in 27-11-2024, uit 10-01-2025 (33)

9411 4 M__ # 1

9412 4 M__ #13 Kabel-revisie: in 21-11-2024, uit 17-12-2024 (32)

9413 4 M__ #17 Kabel-revisie: in 09-08-2024, uit 10-09-2024 (20)

8614 6 M__ #41 Kabel-revisie: in 07-04-2025, uit 12-05-2025 (47)

8615 6 M__ #45 Kabel-revisie: in 12-07-2024, uit 17-08-2024 (17)

9416 4 M__ #16

9417 4 M__ #18 Kabel-revisie: in 22-05-2025, (52)

9418 4 M__ #15 Kabel-revisie: in 01-04-2025, uit 29-04-2025 (46)

9419 4 M__ #19 Kabel-revisie: in 07-05-2025, (50)

9420 4 M__ # 8 Kabel-revisie: in 05-03-2024, uit 19-04-2024 ( 5)

8621 6 M__ #38

9422 4 M__ #20 Kabel-revisie: in 28-08-2024, uit 25-09-2024 (22)

9423 4 M__ #21 Kabel-revisie: in 29-03-2024, uit 08-05-2024 ( 6)

8624 6 M__ #43 Kabel-revisie: in 03-09-2024, uit 03-10-2024 (23)

9425 4 M__ #23 Kabel-revisie: in 02-10-2024, uit 31-10-2024 (26)

9426 4 M__ #24 Kabel-revisie: in 13-03-2025, uit 09-04-2025 (44)

9427 4 M__ #25 Kabel-revisie: in 19-04-2024, uit 02-08-2024 ( 8)

8628 6 M__ #49

---29 4 terzijde / sloop (abv3/4 8029)

9430 4 M__ #26 Kabel-revisie: in 10-02-2025, uit 09-03-2025 (40)

9431 4 M__ #27 Kabel-revisie: in 24-01-2025, uit 19-02-2025 (38)

8632 6 M__ #52 Kabel-revisie: in 13-05-2025, (51)

8633 6 M__ #55 Kabel-revisie: in 08-04-2024, uit 22-05-2024 ( 7)

9434 4 M__ #29 Kabel-revisie: in 13-05-2024, uit 13-06-2024 (10)

8635 6 M__ #44

8636 6 M__ #54

8637 6 M__ # 2 Kabel-revisie: in 01-03-2024, uit 03-05-2024 ( 4)

8638 6 M__ #56

8639 6 M__ #58 Kabel-revisie: in 06-07-2022, uit 12-07-2023 ( 1)

8640 6 M__ #35 Kabel-revisie: in 29-07-2024, uit 05-09-2024 (19)

8641 6 M__ #59

8642 6 M__ #61

9443 4 M__ #30 Kabel-revisie: in 06-12-2024, uit 17-01-2025 (34)

8644 6 M__ #64 Kabel-revisie: in 07-06-2024, uit 12-07-2024 (13)

8645 6 M__ #66

8646 6 M__ #62

8647 6 M__ #65

8648 6 M__ #63

8649 6 M__ #68 Kabel-revisie: in 20-03-2025, uit 23-04-2025 (45)

9450 4 M__ #22 Kabel-revisie: in 08-07-2024, uit 07-08-2024 (16)

8651 6 M__ #69

8652 6 M__ #42 Kabel-revisie: in 25-02-2024, uit 16-04-2024 ( 3)

8653 6 M__ #71 Kabel-revisie: in 29-04-2024, uit 07-06-2024 ( 9)

8654 6 M__ #73

8655 6 M__ #74 Kabel-revisie: in 21-05-2024, uit 28-06-2024 (11)

8656 6 M__ #67

8657 6 M__ #72 Kabel-revisie: in 13-01-2025, uit 14-02-2025 (37)

8658 6 M__ #40 Kabel-revisie: in 24-10-2024, uit 27-11-2024 (29)

8659 6 M__ #75

8660 6 M__ #53 Kabel-revisie: in 14-02-2025, uit 17-03-2025 (41)

8661 6 M__ #46 Kabel-revisie: in 11-11-2024, uit 13-12-2024 (31)

8662 6 M__ #77 Kabel-revisie: in 08-10-2024, uit 08-11-2024 (27)

8663 6 M__ #37

8664 6 M__ #76

8665 6 M__ #78

8666 6 M__ #57 Kabel-revisie: in 06-11-2023, uit 05-03-2024 ( 2)

8667 6 M__ #70 Kabel-revisie: in 20-09-2024, uit 18-10-2024 (25)

9468 4 M__ #14

9469 4 M__ #10 Kabel-revisie: in 18-10-2024, uit 14-11-2024 (28)

8670 6 M__ #50

8671 6 M__ #39 Kabel-revisie: in 24-04-2025, uit 28-05-2025 (49)

8672 6 M__ #79 Kabel-revisie: in 30-01-2025, uit 28-02-2025 (39)

9473 4 M__ #28 Kabel-revisie: in 24-07-2024, uit 26-08-2024 (18)

8674 6 M__ #60

8675 6 M__ #80 Kabel-revisie: in 28-02-2025, uit 04-04-2025 (43)

8676 6 M__ #47 Kabel-revisie: in 13-12-2024, uit 03-02-2025 (35)

9477 4 M__ #32 Kabel-revisie: in 25-02-2025, uit 27-03-2025 (42)

9478 4 M__ #34 Kabel-revisie: in 31-05-2024, uit 04-07-2024 (12)

9479 4 M__ #31 Kabel-revisie: in 07-01-2025, uit 03-02-2025 (36)

9480 4 M__ #33 Kabel-revisie: in 16-09-2024, uit 09-10-2024 (24)

8681 6 M__ #51 Kabel-revisie: in 26-06-2024, uit 29-07-2024 (15)

( #)= volgorde binnenkomst voor kabelrevisie



Laatst bewerkt door M-BASS op 29-05-2025 11:06
 

07-04-2025 10:45:23
wyke2207
wyke2207

Op maandag 07-04-2025 kwam de NS VIRMm1 VI 8614 naar het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8614 is het 47e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij terugkeer zal de 8614 ook zijn voorzien van gele fronten.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-04-2025 09:18:34
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 IV 9426 keerde op woensdag 09-04-2025 terug in de reizigersdienst na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. Eerder werd het stel ook op woensdag 09-04-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd. De 9426 was het 44e stel dat deze revisie onderging.

 

17-04-2025 10:00:14
wyke2207
wyke2207

Op donderdag 17-04-2025 arriveerde de NS VIRMm1 IV 9407 bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9407 is het 48e stel dat deze revisie ondergaat.

 

25-04-2025 09:31:14
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8649 werd op woensdag 23-04-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8649 was het 45e stel dat deze revisie onderging. De 8649 werd gelijktijdig met deze revisie ook voorzien van gele fronten. De 8649 stond op vrijdagmiddag nog nabij Haarlem NS.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-04-2025 16:07
 

25-04-2025 15:21:11
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm VI 8666 werd op donderdag 24-04-2025 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf te Haarlem. Op vrijdag 25-04-2025 stond het stel nabij Haarlem NS. Om ca. 13:30 uur kwam de 8666 door Amsterdam Centraal gereden. Het stel is dus weer hersteld van de opgelopen ontsporingsschade te Haarlem NS op 28-01-2025.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 26-04-2025 11:37
 

25-04-2025 15:24:02
wyke2207
wyke2207

Ook werd op vrijdag 25-04-2025 de NS VIRMm2 IV 9510 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf. De 9510 was al geruime tijd 'buiten dienst'.Tussen 09-04 en 25-04 werden er met de 9510 tests m.b.t. de ATB uitgevoerd. Hiertoe werd eerst apparatuur ingebouwd waarna na afronding van de tests weer uitgebouwd. De 9510 stond vanmiddag nog nabij Haarlem NS.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-04-2025 16:36
 

25-04-2025 15:26:31
wyke2207
wyke2207

Op 24-04-2025 werd de NS VIRMm1 VI 8671 binnengenomen in het NS Revisiebedrijf. De 8671 ondergaat als 49e stel de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-04-2025 15:26
 

27-04-2025 11:36:12
M-BASS
M-BASS

Dat gaat wel lekker zo, met het afleveren. De wijzigingen staan er weer in, bedankt.

 

29-04-2025 19:34:19
wyke2207
wyke2207

Op dinsdag 29-04-2025 werd de NS VIRMm1 IV 9418 door het NS Revisiebedrijf te Haarlem afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9418 is ook op dinsdag 29-04-2025 teruggekeerd in de reizigersdienst. De 9418 was het 46e stel dat deze revisie onderging.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 30-04-2025 08:22
 

07-05-2025 09:52:57
wyke2207
wyke2207

Op woensdag 07-05-2025 arriveert(de) de NS VIRMm1 IV 9419 bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9419 is het 50e stel dat deze revisie ondergaat.

 

07-05-2025 10:15:10
M-BASS
M-BASS

Ik zet hem er gelijk in. Stel 8614 zal ook bijna klaar zijn, enig idee welk stel in zijn plek naar binnen komt?

 

12-05-2025 17:31:46
wyke2207
wyke2207

Op dinsdag 13-05-2025 komt/kwam de NS VIRMm1 VI 8632 naar het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8632 is het 51e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij terugkeer zal de 8632 ook zijn voorzien van gele fronten.

 

12-05-2025 17:41:23
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8614 werd op maandag 12-05-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8614 was het 47e stel dat deze revisie onderging. De 8614 werd gelijktijdig met deze revisie ook voorzien van gele fronten.

 

12-05-2025 19:04:22
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de updates, ze staan weer in de lijst.

 

13-05-2025 16:49:05
wyke2207
wyke2207

Op dinsdagochtend 13-05-2025 stond de NS VIRMm1 VI 8632 nabij Haarlem NS te wachten op het overbrengen naar het NS Revisiebedrijf. Op dinsdagmiddag 13-05-2025 stond op dezelfde plek de VIRMm1 VI 8614 te wachten op terugkeer in de reizigersdienst.

 

16-05-2025 17:22:41
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 IV 9407 werd op vrijdag 16-05-2025 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9407 was het 48e stel dat deze revisie onderging. Op maandag 19-05-2025 stond de 9407 nog nabij Haarlem NS. Het stel werd al weer beklad in het weekend.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 19-05-2025 07:14
 

22-05-2025 16:41:47
wyke2207
wyke2207

In tegenstelling tot wat verwacht zou worden, is het 52e stel dat nu binnen wordt genomen bij het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering voor de revisie van de laagspanningsbekabeling, dit keer geen VIRMm1 IV stel maar weer een VIRMm1 VI stel. Dit zal (met inbegrip van de per vandaag in revisie te nemen VIRMm1 VI 8621) de komende 6 keer ook nog het geval zijn. Reden hiertoe is dat men na de zomer (per september) genoeg capaciteit (materieel) beschikbaar wil hebben en daartoe heeft gemeend om een aantal VIRMm1 VI stellen nu eerst in behandeling te nemen. Vanaf vandaag zal er dus iedere 2 a 2½ week een nieuw VIRMm1 VI stel worden binnen genomen voor de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken. Het betreft hier dus de stellen 52 t/m 58, allen uit de 8600 serie. Globaal gezien zou dit betekenen dat de komende stellen zo rond de volgende datums zullen worden binnen genomen:

stel 52: per 22-05 --> 8621 (is al aangekomen)

stel 53: rond 05-06/06-06 --> 86##

stel 54: rond 19-06/20-06 --> 86##

stel 55: rond 03-07/04-07 --> 86##

stel 56: rond 17-07/18-07 --> 86##

stel 57: rond 31-07/01-08 --> 86##

stel 58: rond 14-08/15-08 --> 86##

Of men hierop aansluitend weer terugvalt op het tot op heden gevolgde schema (IV/VI/IV/VI enz..) is momenteel nog niet te zeggen.

De VIRMm1 VI stellen welke momenteel nog in behandeling moeten worden genomen, zijn:

8628

8635, 8636, 8638

8641, 8642, 8645, 8646, 8647, 8648

8651, 8654, 8656, 8659

8663, 8664, 8665

8670, 8674

De VIRMm1 IV stellen welke momenteel nog in behandeling moeten worden genomen, zijn:

9403, 9404, 9406, 9409

9411, 9416, 9417

9468

In behandeling zijn momenteel (22-05) nog:

VIRMm1 VI 8671 (stel 49)

VIRMm1 IV 9419 (stel 50)

VIRMm1 VI 8632 (stel 51)

VIRMm1 VI 8621 (stel 52)



Laatst bewerkt door wyke2207 op 30-05-2025 09:36
 

22-05-2025 16:45:33
broek53
broek53

Dat zal alles te maken hebben met het zoveel mogelijk opvoeren van de bschikbaarheid van ander materieel bij de dreigende gedwongen afvoer van een aantal ICM III-en na de zomer.

 

29-05-2025 11:05:11
M-BASS
M-BASS

Bij station Hlm staat stel 8671 te wachten op het gebruikelijke spoor wanneer een stel afgeleverd is zag ik net met het voorbij rijden; die is dus klaar.

 

30-05-2025 09:24:27
wyke2207
wyke2207

Dat is dan helemaal volgens planning Bas. Je was in de buurt! Hij zou inderdaad woensdag 28-05-2025 afgeleverd worden. Dat is dan ook klaarblijkelijk gebeurd. Het NS Revisiebedrijf was/is donderdag en vrijdag gesloten naar ik begrepen heb. De 8671 was het 49e stel dat deze revisie onderging. De 8671 zal vandaag, vrijdag weer terugkeren in de reizigersdienst. Het stel zal worden ingezet als trein 2234 vanaf Amsterdam naar Vlissingen.

 

31-05-2025 17:52:09
DuLoc
DuLoc

Quote
StefanNLPlays (04-02-2025 19:15:23):


Nee, de 8742 is alles behalve 'bijna klaar'. Veel is al gemonteerd, maar veel ligt er nog gedemonteerd bij (o.a. de stuurtafels en grote delen van het interieur van alle bakken liggen nog open). Reken maar dat dit zeker nog een maand of 3 max kan duren voordat het stel de werkplaats kan/mag verlaten.
(…)

Ik heb zelf tijdje terug even rondgesnoept in het diagnosescherm en tractie-installatie van de 8742, het geluid is hoogstwaarschijnlijk mechanisch. Welke cabinezijde was dit? Dan kan ik misschien in de ochtend of in een pauze eventjes gluren of ik iets afwijkends zie. Oh ja, Nee het word niet aangepakt op Zaanstraat, er word alleen ETCS ingebouwd en geen onderhoud/herstellingen gepleegd voor zover ik weet.


Hoe staat 't er inmiddels voor met de ombouw van de 8742? Ik kan me voorstellen dat die inmiddels al aardig gevorderd is. Staan de eerste testritten al op de planning?

M.b.t. de tractie-installatie (sorry dat ik daar niet op gereageerd heb): het geluid heeft zeker weten een elektrische (mogelijk softwarematige) oorzaak; de pulspatronen zijn aanzienlijk anders. Een mogelijke oorzaak zou misschien een afwijkende tussenkringspanning van de installatie kunnen zijn. (Van de huidige IGBT-installaties weet ik niet wat deze is, maar bij de oude GTO-installaties was deze 2300 V.) Zou je die eens kunnen opzoeken en vergelijken met een 'gewone' tractie-installatie?



Laatst bewerkt door DuLoc op 31-05-2025 18:22, reden: typfoutje
 

31-05-2025 23:18:41 1
StefanNLPlays
StefanNLPlays

Quote
DuLoc (31-05-2025 17:52:09):


Hoe staat 't er inmiddels voor met de ombouw van de 8742? Ik kan me voorstellen dat die inmiddels al aardig gevorderd is. Staan de eerste testritten al op de planning?

M.b.t. de tractie-installatie (sorry dat ik daar niet op gereageerd heb): het geluid heeft zeker weten een elektrische (mogelijk softwarematige) oorzaak; de pulspatronen zijn aanzienlijk anders. Een mogelijke oorzaak zou misschien een afwijkende tussenkringspanning van de installatie kunnen zijn. (Van de huidige IGBT-installaties weet ik niet wat deze is, maar bij de oude GTO-installaties was deze 2300 V.) Zou je die eens kunnen opzoeken en vergelijken met een 'gewone' tractie-installatie?


De 8742 is in principe 'af', met de uitzondering van toelating en enkele storingen. Het stel mag daarom het terrein (nog) niet verlaten. Wel heeft deze al succesvol onder ETCS gereden op het opstel van Zaanstraat. Ook nadert het 2e treinstel (een 4tje) de beginfase van het testen. Ik denk ook niet dat de stellen gaan proefrijden op de hoofdbaan op korte termijn; beide stellen gaan eerst een onderhoudsbeurt krijgen wanneer alles rond is.

Ikzelf heb geen toegang meer tot de 8742, het ombouw gedeelte is af namelijk, dus mijn werk zat erop voor dat stel. Kan altijd nog een kennis vragen die wel momenteel ermee werkt wanneer ze gaan proefritten om ernaar te gluren, mits het schorre geluid er nog is na de onderhoudsbeurt. :P



Laatst bewerkt door StefanNLPlays op 31-05-2025 23:23
 

02-06-2025 07:43:47
aarclay
aarclay

Quote
StefanNLPlays (31-05-2025 23:18:41):


Ook nadert het 2e treinstel (een 4tje) de beginfase van het testen. Ik denk ook niet dat de stellen gaan proefrijden op de hoofdbaan op korte termijn; beide stellen gaan eerst een onderhoudsbeurt krijgen wanneer alles rond is.


Kan je ook vertellen welk viertje het tweede ETCS-stel mag zijn?

Verder kan ik aan de hand van een privé foto van iemand op internet (diegene was bij de Spoorwensdagen) vertellen dat PTO VIRMm-4 9594 inmiddels al in de Flow kleurstelling is gespoten. Verder is mij niet duidelijk hoe het ervoor staat met het interieur, en of dit gelijkwaardig zal zijn aan VIRMm 2/3 (met uitzondering van de bagagekast in de voormalige liftschacht).



Laatst bewerkt door aarclay op 02-06-2025 07:51
 

02-06-2025 07:59:03
wyke2207
wyke2207

Volgens mij is de PTO VIRMm4 9594 ook het 2e ETCS-stel.

 

02-06-2025 09:58:02
aarclay
aarclay

En imiddels heb ik vernomen dat dit stel ook nog geen interieur bevat, en dat ze momenteel de bekabeling inbouwen.

 

02-06-2025 16:09:23
StefanNLPlays
StefanNLPlays

Quote
wyke2207 (02-06-2025 07:59:03):


Volgens mij is de PTO VIRMm4 9594 ook het 2e ETCS-stel.



dat is het PTO stel voor VIRMm4, niet voor ETCS. 9516 is het 2e ETCS stel (en de 2e PTO voor ETCS VIRMm2/3). VIRMm4 volgt pas na VIRMm1 met ETCS. Waarom dit niet gelijk gedaan word met de modernisering, geen idee.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-06-2025 19:07:51
DuLoc
DuLoc

Quote
StefanNLPlays (31-05-2025 23:18:41):


Ikzelf heb geen toegang meer tot de 8742, het ombouw gedeelte is af namelijk, dus mijn werk zat erop voor dat stel. Kan altijd nog een kennis vragen die wel momenteel ermee werkt wanneer ze gaan proefritten om ernaar te gluren, mits het schorre geluid er nog is na de onderhoudsbeurt. :P


Graag! Ook als het afwijkende geluid inmiddels verdwenen is ben ik benieuwd naar wat de tussenkringspanning van de tractie-installatie is. Alle technische info m.b.t. tractie is welkom! :)

Quote
aarclay (02-06-2025 07:43:47):


Verder kan ik aan de hand van een privé foto van iemand op internet (diegene was bij de Spoorwensdagen) vertellen dat PTO VIRMm-4 9594 inmiddels al in de Flow kleurstelling is gespoten.


Ik had verwacht dat dit hier al eens gedeeld zou zijn, maar in deze video is de PTO VIRMm-4 9594 te zien in de werkplaats van Treinmodernisering Haarlem: youtu.be (op 15:21)

Quote
StefanNLPlays (02-06-2025 16:09:23):


dat is het PTO stel voor VIRMm4, niet voor ETCS. 9516 is het 2e ETCS stel (en de 2e PTO voor ETCS VIRMm2/3). VIRMm4 volgt pas na VIRMm1 met ETCS. Waarom dit niet gelijk gedaan word met de modernisering, geen idee.


De 9516? Dat is wel heel toevallig, zeg! De mBvk2 van dat stel (290 8694) stond erom bekend dezelfde tractie-afwijking te hebben als de mBvk1 van de 8742. Bij de 9516 lijkt dit in tot oktober 2023 verholpen te zijn. Ik kan me alleen niet voorstellen waarom zoiets aanleiding zou zijn tot vervroegde ETCS-inbouw, dus voor nu houd ik 't op toeval… tenzij straks de 9443 als volgende aan de beurt blijkt te zijn. ;)



Laatst bewerkt door DuLoc op 02-06-2025 19:11