12-09-2025 09:35:50
StefanNLPlays
StefanNLPlays

De 8742 en 9516 zijn de prototypes voor VIRMm2/3 ETCS

 

12-09-2025 16:15:10
broek53
broek53

Merci. Betekent dat dat de 9516 de 8742 inmiddels heeft ingehaald? De 8742 werd immers in januari als eerste gemeld die daarvoor binnenliep.



Laatst bewerkt door broek53 op 12-09-2025 16:15
 

12-09-2025 17:17:52
StefanNLPlays
StefanNLPlays

8742 was de eerste die 'af' was, op naslag werk na (dat geld tevens ook voor de 9516), 9516 volgt nu langzamerhand (voor zover ik weet).



Laatst bewerkt door StefanNLPlays op 12-09-2025 17:20
 

16-09-2025 08:02:30
wyke2207
wyke2207

Op maandag 15-09-2025 is VIRMm1 IV 9406 binnengekomen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9406 is het 62e stel dat deze revisie ondergaat.

De NS VIRMm1 IV 9406 zou per Ma 13-10-2025 moeten zijn afgeleverd door het NS Revisiebedrijf na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel, echter:

Er wordt aansluitend aan de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van de VIRMm1 IV 9406 nu ook meerwerk aan de mBvk2 bak 290 8568 van de 9406 uitgevoerd. Om die reden verblijft het stel nog in het NS Revisiebedrijf. Dit meerwerk zou bestaan uit het verhelpen van zgn. 'slechte verbindingen' in de laagspanningsbekabeling van deze mBvk2 bak.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 30-10-2025 10:10
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-09-2025 09:30:20
wyke2207
wyke2207

Op maandag 22-09-2025 wordt de NS VIRMm1 VI 8663 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf na het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8663 was het 59e stel dat deze revisie onderging. De 8663 is nu tevens voorzien van gele fronten. De 8663 gaat eerst naar het OB Onnen voor regulier onderhoud en zal nadien weer in de reizigersdienst verschijnen. De aflevering afgelopen vrijdag kon geen doorgang vinden doordat er op Haarlem NS aan de 'werkplaatssporen' 12 en 13 werd gewerkt. Dit bleek nog noodzakelijk na de ontsporing van de 8666. De wissels werden daar hersteld. De 8663 keerde op vrijdag 26-09-2025 weer in de reizigersdienst terug.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 26-09-2025 09:49
 

21-09-2025 15:48:05
klaass16
klaass16

Welke VIRM stellen hebben nog een grijze neus?

De 8639 sowieso nog.

 

21-09-2025 16:35:13
treinhobby
treinhobby

Quote
wyke2207 (18-06-2025 15:36:17):


Nog niet voorzien van gele fronten, zijn:

8628, 8635, 8636, 8638, 8639, 8641, 8642, 8645, 8646, 8647, 8648. 8654, 8656, 8659, 8663, 8664, 8665, 8670 en 8741 (19x)

9411 (1x)

9556 (1x)

8639 - PTO stel VIRMm1 kabelrevisie (werd nog niet met gele fronten afgeleverd)

8741 - VIRMm3 VI - PTO stel revisie VIRMm2/3 IV & VI (geen flow kleurstelling, geen gele fronten)

9556 - VIRM4 IV - Groene Trein (geen gele fronten)


Op de vorige pagina staat dit overzicht per 18-6.

Dan hoef je alleen de berichten van de laatste 3 maanden de bekijken op wijzigingen op deze lijst.

 

22-09-2025 15:12:11
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8646 kwam op maandag 22-09-2025 binnen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8646 is het 63e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij aflevering zal de 8646 tevens zijn voorzien van gele fronten.

 

26-09-2025 15:07:19
wyke2207
wyke2207

Op vrijdag 26-09-2025 werd de NS VIRMm1 IV 9411 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na het ondergaan van de revisie aan de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9411 maakte eerder vandaag een proefrit. Aansluitend werd de 9411 afgeleverd. De 9411 was het 60e stel dat deze revisie onderging. Tevens kreeg de 9411 nu ook (als laatst reguliere 4tje) gele fronten. De 9411 keerde ook op 26-09-2025 terug in de reizigersdienst. De 'Groene trein' 9556, is nu nog het enige VIRM 4tje dat grijze fronten heeft.

Met de aflevering van de 9411 vandaag, zijn er nog 16 stellen die deze revisie moeten ondergaan. Ik zet ze weer even op een rijtje:

NS VIRMm1 IV: 9403, 9404, 9416, 9417 en 9468. (05)

NS VIRMm1 VI: 8628, 8635, 8636, 8638, 8641, 8642, 8645, 8647, 8654, 8656 en 8664. (11)

In revisie zijn momenteel:

61e revisie: 8648 (zal met gele fronten worden afgeleverd)

62e revisie: 9406

63e revisie: 8646 (zal met gele fronten worden afgeleverd)

64e revisie: VIRMm1 IV (n.n.b) komt binnen op donderdag 2 oktober.

Grijze fronten hebben nog:

VIRMm1 VI: 8628, 8635, 8636, 8638, 8639, 8641, 8642, 8645, 8647, 8654, 8656, 8664 (12)

VIRMm3 VI: 8741 (01)

VIRM4 IV: 9556 (01)



Laatst bewerkt door wyke2207 op 26-09-2025 19:19
 

27-09-2025 08:29:08
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de updates Wijnand, ik zet ze in de lijst en die haal ik ff naar deze pagina.


9401 4 M__ # 6 Kabel-revisie: in 20-06-2024 uit 22-07-2024 (14)

9402 4 M__ # 7 Kabel-revisie: in 05-11-2024, uit 06-12-2024 (30)

9403 4 M__ # 5 Kabel-revisie: in 21-11-2025, uit 14-11-2025 (66)

9404 4 M__ # 3 Kabel-revisie: in 20-10-2025, (70)

9405 4 M__ # 4 sloop abv3/4 8005 september 2024 (na ongeval Voorschoten)

9406 4 M__ # 9 Kabel-revisie: in 15-09-2025, uit (62)

9407 4 M__ #11 Kabel-revisie: in 17-04-2025, uit 16-05-2025 (48)

8608 6 M__ #36 Kabel-revisie: in 16-08-2024, uit 19-09-2024 (21)

9409 4 M__ #12 Kabel-revisie: in 08-08-2025, uit 10-09-2025(58)

8610 6 M__ #48 Kabel-revisie: in 27-11-2024, uit 10-01-2025 (33)

9411 4 M__ # 1 Kabel-revisie: in 28-08-2025, uit 26-09-2025 (60)

9412 4 M__ #13 Kabel-revisie: in 21-11-2024, uit 17-12-2024 (32)

9413 4 M__ #17 Kabel-revisie: in 09-08-2024, uit 10-09-2024 (20)

8614 6 M__ #41 Kabel-revisie: in 07-04-2025, uit 12-05-2025 (47)

8615 6 M__ #45 Kabel-revisie: in 12-07-2024, uit 17-08-2024 (17)

9416 4 M__ #16 Kabel-revisie: in 02-10-2025, uit 31-10-2025 (64)

9417 4 M__ #18 Kabel-revisie: in 05-11-2025, (68)

9418 4 M__ #15 Kabel-revisie: in 01-04-2025, uit 29-04-2025 (46)

9419 4 M__ #19 Kabel-revisie: in 07-05-2025, uit 05-06-2025 (50)

9420 4 M__ # 8 Kabel-revisie: in 05-03-2024, uit 19-04-2024 ( 5)

8621 6 M__ #38 Kabel-revisie: in 22-05-2025, uit 01-07-2025 (52)

9422 4 M__ #20 Kabel-revisie: in 28-08-2024, uit 25-09-2024 (22)

9423 4 M__ #21 Kabel-revisie: in 29-03-2024, uit 08-05-2024 ( 6)

8624 6 M__ #43 Kabel-revisie: in 03-09-2024, uit 03-10-2024 (23)

9425 4 M__ #23 Kabel-revisie: in 02-10-2024, uit 31-10-2024 (26)

9426 4 M__ #24 Kabel-revisie: in 13-03-2025, uit 09-04-2025 (44)

9427 4 M__ #25 Kabel-revisie: in 19-04-2024, uit 02-08-2024 ( 8)

8628 6 M__ #49

---29 4 terzijde / sloop (abv3/4 8029)

9430 4 M__ #26 Kabel-revisie: in 10-02-2025, uit 09-03-2025 (40)

9431 4 M__ #27 Kabel-revisie: in 24-01-2025, uit 19-02-2025 (38)

8632 6 M__ #52 Kabel-revisie: in 13-05-2025, uit 18-06-2025 (51)

8633 6 M__ #55 Kabel-revisie: in 08-04-2024, uit 22-05-2024 ( 7)

9434 4 M__ #29 Kabel-revisie: in 13-05-2024, uit 13-06-2024 (10)

8635 6 M__ #44

8636 6 M__ #54

8637 6 M__ # 2 Kabel-revisie: in 01-03-2024, uit 03-05-2024 ( 4)

8638 6 M__ #56

8639 6 M__ #58 Kabel-revisie: in 06-07-2022, uit 12-07-2023 ( 1)

8640 6 M__ #35 Kabel-revisie: in 29-07-2024, uit 05-09-2024 (19)

8641 6 M__ #59 Kabel-revisie: in 24-10-2025 (67)

8642 6 M__ #61

9443 4 M__ #30 Kabel-revisie: in 06-12-2024, uit 17-01-2025 (34)

8644 6 M__ #64 Kabel-revisie: in 07-06-2024, uit 12-07-2024 (13)

8645 6 M__ #66 Kabel-revisie: in 11-11-2025, (69)

8646 6 M__ #62 Kabel-revisie: in 22-09-2025, uit 23-10-2025 (63)

8647 6 M__ #65 Kabel-revisie: in 08-10-2025, uit 07-11-2025 (65)

8648 6 M__ #63 Kabel-revisie: in 03-09-2025, uit 07-10-2025 (61)

8649 6 M__ #68 Kabel-revisie: in 20-03-2025, uit 23-04-2025 (45)

9450 4 M__ #22 Kabel-revisie: in 08-07-2024, uit 07-08-2024 (16)

8651 6 M__ #69 Kabel-revisie: in 05-06-2025, uit 11-07-2025 (53)

8652 6 M__ #42 Kabel-revisie: in 25-02-2024, uit 16-04-2024 ( 3)

8653 6 M__ #71 Kabel-revisie: in 29-04-2024, uit 07-06-2024 ( 9)

8654 6 M__ #73

8655 6 M__ #74 Kabel-revisie: in 21-05-2024, uit 28-06-2024 (11)

8656 6 M__ #67

8657 6 M__ #72 Kabel-revisie: in 13-01-2025, uit 14-02-2025 (37)

8658 6 M__ #40 Kabel-revisie: in 24-10-2024, uit 27-11-2024 (29)

8659 6 M__ #75 Kabel-revisie: in 24-07-2025, uit 05-09-2025 (57)

8660 6 M__ #53 Kabel-revisie: in 14-02-2025, uit 17-03-2025 (41)

8661 6 M__ #46 Kabel-revisie: in 11-11-2024, uit 13-12-2024 (31)

8662 6 M__ #77 Kabel-revisie: in 08-10-2024, uit 08-11-2024 (27)

8663 6 M__ #37 Kabel-revisie: in 15-08-2025, uit 22-09-2025 (59)

8664 6 M__ #76

8665 6 M__ #78 Kabel-revisie: in 09-07-2025, uit 21-08-2025 (56)

8666 6 M__ #57 Kabel-revisie: in 06-11-2023, uit 05-03-2024 ( 2)

8667 6 M__ #70 Kabel-revisie: in 20-09-2024, uit 18-10-2024 (25)

9468 4 M__ #14

9469 4 M__ #10 Kabel-revisie: in 18-10-2024, uit 14-11-2024 (28)

8670 6 M__ #50 Kabel-revisie: in 02-07-2025, uit 07-08-2025 (55)

8671 6 M__ #39 Kabel-revisie: in 24-04-2025, uit 28-05-2025 (49)

8672 6 M__ #79 Kabel-revisie: in 30-01-2025, uit 28-02-2025 (39)

9473 4 M__ #28 Kabel-revisie: in 24-07-2024, uit 26-08-2024 (18)

8674 6 M__ #60 Kabel-revisie: in 18-06-2025, uit 23-07-2025 (54)

8675 6 M__ #80 Kabel-revisie: in 28-02-2025, uit 04-04-2025 (43)

8676 6 M__ #47 Kabel-revisie: in 13-12-2024, uit 03-02-2025 (35)

9477 4 M__ #32 Kabel-revisie: in 25-02-2025, uit 27-03-2025 (42)

9478 4 M__ #34 Kabel-revisie: in 31-05-2024, uit 04-07-2024 (12)

9479 4 M__ #31 Kabel-revisie: in 07-01-2025, uit 03-02-2025 (36)

9480 4 M__ #33 Kabel-revisie: in 16-09-2024, uit 09-10-2024 (24)

8681 6 M__ #51 Kabel-revisie: in 26-06-2024, uit 29-07-2024 (15)

( #)= volgorde binnenkomst voor kabelrevisie



Laatst bewerkt door M-BASS op 21-11-2025 13:07
 

27-09-2025 08:57:11
wyke2207
wyke2207

Dank voor het bijwerken van de lijst Bas. De 9411 mag je ook nog afmelden. Werd gisteren, vrijdag 26-09-2025, afgeleverd (en rijdt inmiddels al weer. ;-)

 

27-09-2025 08:58:08
M-BASS
M-BASS

Ja ik zag het. Hij staat er in!

 

02-10-2025 12:52:57
wyke2207
wyke2207

Op 02-10-2025 arriveerde de NS VIRMm1 IV 9416 bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9416 is het 64e stel dat deze revisie ondergaat.

 

09-10-2025 09:51:14
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8647 kwam op woensdag 08-10-2025 binnen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8647 is het 65e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij aflevering zal de 8647 tevens zijn voorzien van gele fronten.

 

09-10-2025 10:15:38
wyke2207
wyke2207

Op dinsdag 07-10-2025 werd de NS VIRMm1 VI 8648 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf na het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8648 was het 61e stel dat deze revisie onderging. de 8648 is nu tevens voorzien van gele fronten. De 8648 ging eerst naar Onnen voor onderhoud en zal aansluitend weer terugkeren in de reizigersdienst.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 14-10-2025 07:11
 

17-10-2025 15:34:45
rob46
rob46

Vandaag vond een transport plaats met twee VIRM mBvk1/2 uit de wagenloods Amf naar het Rb Hlm.: mBvk1/2 290 8509+290 8829 en ICM mBFk 4043.

 

17-10-2025 16:43:10
broek53
broek53

De 8509 is de overgebleven mBvk van de in Voorschoten verongelukte 9405. Is de 8829 niet de bak die als casco geleverd is en waarmee Haarlem op een gegeven moment gestopt is er een rijvaardig rijtuig van te maken met apparatuur uit een andere verongelukte bak?

 

17-10-2025 17:00:34
selivio
selivio

De 8829 is weer onderweg terug naar Amersfoort, de andere 2 zijn achtergebleven in Haarlem.



Laatst bewerkt door selivio op 17-10-2025 17:00
 

18-10-2025 09:48:23 2
wyke2207
wyke2207

Railwiki (Somda) zegt hier het volgende over:

Op 22 juli 2010 kwamen de 9582 + 9551 als trein 850 (Maastricht/Heerlen - Schagen) ter hoogte van Maarheeze in botsing met een vrachtwagen. Deze was bij het industrieterrein Den Engelsman bezig met keren. De vrachtwagen was beladen met stalen balken, waarvan 1 het reizigerscompartiment van mBvk 290 8829 van de 9582 doorboorde. Naast de schade door de balk, zorgde ook de trailer voor forse schade en de ontsporing van het eerste draaistel van de mBvk 290 8829. De beide stammen zijn na het hersporen van de 9582 naar Weert overgebracht. Vanuit Weert is de 9582 naar Haarlem overgebracht. Hier is de beschadigde mBvk 290 8829 uit de stam genomen. In afwachting van het herstel werd de mBvk 290 8829 voorlopig terzijde gesteld. In 2011 werd begonnen met het herstel van de mBvk 290 8829. In juni 2012 werd de mBvk 290 8829 na herstel door de Wph afgeleverd.

================

Men heeft in aanvang toen de mBvk 290 8821 uit de 9578 in de 9582 geplaatst. Ik meen dat de 9578 toen vrijwel gelijktijdig ook met schade in Haarlem was. Nadien heeft men de extra gebouwde mBvk 290 8861 in de 9578 geplaatst. Deze extra gebouwde bak (na de aflevering van de 9597) was al geheel 'gebruiks' klaar door Talbot afgeleverd. Daardoor is de mBvk 290 8829 sindsdien 'over'. Men heeft deze situatie nooit meer teruggedraaid en is deze situatie dus tot op de dag van vandaag nog altijd zo.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 18-10-2025 10:09
 

18-10-2025 17:27:55
110573
110573

@broek53 Nope, dat is de 290 8755. Het enige resterende casco van de oorspronkelijke vier. Die enige gekleurde. Waarbij in 2006 inderdaad getracht is om apparatuur uit de verongelukte 290 8718 (stam 8728) in te bouwen.

Wat is men met de 290 8509 van plan?



Laatst bewerkt door 110573 op 18-10-2025 17:32
 

20-10-2025 12:08:40
wyke2207
wyke2207

Op maandag 20-10-2025 is VIRMm1 IV 9403 binnengekomen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9403 is het 66e stel dat deze revisie zal ondergaan.

 

22-10-2025 11:11:00 2
broek53
broek53

Quote
110573 (18-10-2025 17:27:55):


@broek53 Nope, dat is de 290 8755. Het enige resterende casco van de oorspronkelijke vier. Die enige gekleurde. Waarbij in 2006 inderdaad getracht is om apparatuur uit de verongelukte 290 8718 (stam 8728) in te bouwen.

Wat is men met de 290 8509 van plan?


De 8509 wordt hersteld van wat er nog aan schade uit Voorschoten aan zit en zal dan wel reserve-bak VIRM-1 worden. Daarentegen zal de 290 8529 gesloopt worden die zwaar beschadigd is bij de botsing in Bunnik met een graafmachine in januari jl.



Laatst bewerkt door broek53 op 22-10-2025 11:11
 

23-10-2025 16:35:19
wyke2207
wyke2207

Dan zal de VIRMm1 VI 8624 dus blijvend met de mBvk2 290 8662 blijven rijden en wordt de de 290 8509 de nieuwe reserve mBvk1/2 bak voor VIRMm1 materieel.

 

23-10-2025 16:39:23
wyke2207
wyke2207

Op donderdag 23-10-2025 werd er proefgereden met de uit revisie gekomen NS VIRMm1 VI 8646. Zoals eerder gemeld, onderging de 8646 de kabelrevisie aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8646 wordt nog op 23-10 of anders op 24-10-2025 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf. De 8646 was het 63e stel dat deze revisie onderging. Ook de 8646 heeft inmiddels gele fronten.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 23-10-2025 16:45
 

24-10-2025 09:09:43
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8641 kwam op vrijdag 24-10-2025 binnen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8641 is het 67e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij aflevering zal de 8641 tevens zijn voorzien van gele fronten.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-10-2025 10:30
 

25-10-2025 10:24:06
M-BASS
M-BASS

Bedankt weer voor de info, Wijnand. De lijst is weer bijgewerkt.

 

27-10-2025 11:12:48 1
wyke2207
wyke2207

Op maandag 27 oktober werd de NS VIRM4 IV 9547 als 2e VIRM4 binnen genomen bij het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem voor het ondergaan van de grote revisie tot VIRMm4 IV 9547.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 27-10-2025 11:30
 

27-10-2025 19:13:38
Dhany78
Dhany78

Hoi Wijnand,


Dat betekent dus ook dat de Virm 4 treinen nu van de Flow kleurstelling zullen worden voorzien net als de Virm 2 & 3, toch?

 

27-10-2025 19:17:15
StefanNLPlays
StefanNLPlays

VIRMm4 krijgt dezelfde kleurstelling die je ook ziet op VIRMm2/3 stellen. VIRMm4 word wel gespoten ipv bestickerd.



Laatst bewerkt door StefanNLPlays op 27-10-2025 19:17
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-10-2025 19:43:07
aarclay
aarclay

En het interieur zal ook ongeveer gelijkwaardig worden aan de VIRM 2/3? (met uitzondering van de bagagekast omdat die ruimte daar ontbreekt)

 

27-10-2025 20:37:15
Daan!
Daan!

Correct

 

27-10-2025 22:00:49
tieske05
tieske05

Ik dacht dat ze eerst alle kabels wilde reviseren.. Maargoed, fijn dat de laatste serie moderniseringen op gang aan het komen is!

 

28-10-2025 05:35:20
StefanNLPlays
StefanNLPlays

De kabelrevisie van de VIRMm1 stammen is een ander project, VIRMm4 loopt paralel eraan

 

28-10-2025 10:42:14 1
wyke2207
wyke2207

De Kabelrevisie van VIRMm1 IV stellen duurt een krappe maand (3½ week). Die van de VIRMm1 VI stellen ruim een maand (5 weken) Langzamerhand komt het einde van deze revisies in zicht. Momenteel moeten er nog 12 stellen aan bod komen:

VIRMm1 IV: 9404, 9417, 9468

VIRMm1 VI: 8628, 8635, 8636, 8638, 8642, 8645, 8654, 8656, 8664

In behandeling zijn: 9406 (stel 62). 9416 (stel 64), 8647 (stel 65), 9403 (stel 66), 8641 (stel 67)

Stel 94XX (stel 68) komt binnen op 05-11-2025

Er rijden in totaal nu nog 12 stellen rond met een grijs front:

10 VIRMm1 stellen met een grijs front:

8628, 8635, 8636, 8638, 8639, 8642, 8645, 8654, 8656, 8664

1 VIRMm3 stel met een grijs front:

8741

1 VIRM4 stel met een grijs front:

9556



Laatst bewerkt door wyke2207 op 30-10-2025 10:18
 

28-10-2025 10:44:48 1
Muizeneus
Muizeneus

Quote
StefanNLPlays (27-10-2025 19:17:15):


VIRMm4 krijgt dezelfde kleurstelling die je ook ziet op VIRMm2/3 stellen. VIRMm4 word wel gespoten ipv bestickerd.


Wat is eigenlijk de reden dat de flow-overgang blauw-geel net niet overeen komt met het lijnenspel rond de frontruit? Ik vind het er nu zo rommelig uitzien....

 

28-10-2025 16:25:02
frenque
frenque

Op een later moment is een aanpassing geweest aan de flow kleurstelling. Eigenlijk zou vrijwel de hele front blauw worden.
Uit onderzoek is gebleken dat een gele kop beter zichtbaar is. Zo is bij de SNG het front aangepast naar geel, en de FLIRT. Het gaat om de veiligheid bij de Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO).

 

28-10-2025 17:08:38
AlexNL
AlexNL

Niet alleen FLIRT, SNG en VIRM zijn betroffen - de complete vloot is bekeken en waar nodig aangepast. Zelfs de ICNG is aangepast: zoek maar eens naar foto's van het eerste prototypestel en vergelijk de neus daarvan met de ICNGs zoals we ze nu zien. Er is een subtiel verschil.

 

30-10-2025 17:42:49
rob46
rob46

Vanmorgen botste VIRMm1 8633 als trein 3535 naar Venlo t.h.v. Meteren op een op de overweg staande vrachtauto, beladen met peren. De vooroplopende mBvk1 290 8565 raakte zwaar beschadigd en ontspoorde met 1 draaistel, tevens brak de mBvk los van de ABv5 380 8205.

 

30-10-2025 19:04:07
klaass16
klaass16

Quote
rob46 (30-10-2025 17:42:49):


Vanmorgen botste VIRMm1 8633 als trein 3535 naar Venlo t.h.v. Meteren op een op de overweg staande vrachtauto, beladen met peren. De vooroplopende mBvk1 290 8565 raakte zwaar beschadigd en ontspoorde met 1 draaistel, tevens brak de mBvk los van de ABv5 380 8205.



Is het losbreken inmiddels bevestig ? Ik lees het nergens terug

 

30-10-2025 19:04:25
Oldskool
Oldskool

Stel 8656, trein 2734, was ook betrokken bij dit ongeval. Stel werd geschampt door de ontspoorde kopbak van de 8633.

 

30-10-2025 19:12:32
cuneo56
cuneo56

Quote
klaass16 (30-10-2025 19:04:07):


Quote
rob46 (30-10-2025 17:42:49):


Vanmorgen botste VIRMm1 8633 als trein 3535 naar Venlo t.h.v. Meteren op een op de overweg staande vrachtauto, beladen met peren. De vooroplopende mBvk1 290 8565 raakte zwaar beschadigd en ontspoorde met 1 draaistel, tevens brak de mBvk los van de ABv5 380 8205.



Is het losbreken inmiddels bevestig ? Ik lees het nergens terug


Op Facebook deze foto tegengekomen: www.facebook.com en gezien de wat slordig hangende kabels niet een "nette" scheiding tussen de twee bakken.

 

30-10-2025 19:21:12
StefanNLPlays
StefanNLPlays

Om het nog duidelijker te maken, zo te zien is de tussenbakse koppeling compleet van de mBvk af. De loshangende TL/HR leidingen verraden dat ook.....

 

30-10-2025 19:23:09 1
Oldskool
Oldskool

@cuneo56 De trein was al gebroken na de aanrijding.



Laatst bewerkt door Oldskool op 30-10-2025 19:27
 

01-11-2025 09:32:43
rob46
rob46

Afgelopen nacht sleepte DBC 6431 de schadestam 8633 vanuit Gdm naar het Rb Hlm.

 

01-11-2025 11:06:05
broek53
broek53

Denkelijk is er nu meteen een bestemming voor de mBvk 8509 die Hlm net aan het gereedmaken is als reserve-kopbak voor VIRM-1...

 

01-11-2025 12:35:58
vrijgezel
vrijgezel

Voor zover de 8656 er ook niet bij betrokken wordt bij een (tijdelijke) "bakwisseling" en natuurlijk als andere toekomstige schade gevallen het niet verder doorkruisen.

 

01-11-2025 12:49:43
Daan!
Daan!

Is er een inschatting over of de 8633 kopbak te herstellen is?

 

01-11-2025 13:05:15
treinhobby
treinhobby

Als die vannacht is overgebracht naar de werkplaats en de peren tot in de cabine liggen, verwacht ik niet dat ze daar nu al iets zinnigs over kunnen zeggen.

Dat zal de komende weken wel duidelijk gaan worden.

Is alleen de cabine beschadigd, of is de hele bak getordeerd? Dat maakt nogal uit en hoeft niet zo vanaf de buitenkant zichtbaar te zijn.

 

01-11-2025 13:16:45 1
vrijgezel
vrijgezel

Quote
Daan! (01-11-2025 12:49:43):


Is er een inschatting over of de 8633 kopbak te herstellen is?


Een Scania en een geconditioneerde kasten oplegger van Schmitz weegt leeg al zo'n 21 ton, daar mag je de volle lading peren (een wat zwaarder soort fruit, net zoals appels en citrussen) zal ook al zo'n slordige 15 ton wegen en bij die 21 ton optellen.

Je zult waarschijnlijk weinig fantasie nodig hebben om te concluderen dat de trein, en zeker de eerste bak niet als winnaar uit de strijd zal komen. In wedstrijd termen dus eigenlijk een gelijk spel. Maar het is aan de verzekering om te bepalen of herstel zin heeft bij een 30 jaar oude rijtuigbak.

 

01-11-2025 14:53:05
john2
john2

De NS, of de verzekering van de NS, zal wel proberen de schade aan de trein via de verzekering van de transporteur van de vrachtwagen verhalen.

De betreffende vrachtwagen had op het moment dat de overweg gesloten was, niks te zoeken op die overweg.

Heb 2 personen van ProRail in een verslag horen zeggen, als men op een overweg vast komt te staan, de spoorbomen naar de verdoemenis rijden, voor weg te komen.

 

03-11-2025 07:18:34
wyke2207
wyke2207

Op vrijdagnacht/zaterdagochtend 31-10/01-11 werd de VIRMm1 VI 8633 door een DB loc 6400 naar het NS Revisiebedrijf te Haarlem overgebracht. Het transport mocht daarbij niet harder dan 20 km/u rijden. Na aankomst in Haarlem moest de stam nog worden 'gedriehoekt' in de spoorwegdriehoek nabij Haarlem zodat de niet beschadigde mBvk bak richting het NS Revisiebedrijf weer voorop liep. Dit gebeurde met 5 km/u. Uiteindelijk werd de 8633 op het terrein van het NS Revisiebedrijf geplaatst.

 

03-11-2025 08:03:44
broek53
broek53

Quote
vrijgezel (01-11-2025 12:35:58):


Voor zover de 8656 er ook niet bij betrokken wordt bij een (tijdelijke) 'bakwisseling' en natuurlijk als andere toekomstige schade gevallen het niet verder doorkruisen.


De 8656 is sinds gisteren 2/11 weer actief ten zuiden van Ht, aldus treinposities.

 

05-11-2025 08:26:36
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 IV 9417 kwam op woensdag 05-11-2025 binnen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9417 is het 68e stel dat deze revisie zal ondergaan.

 

07-11-2025 08:48:18
wyke2207
wyke2207

Op vrijdag 31-10-2025 werd de NS VIRMm IV 9416 door het NS Revisiebedrijf te Haarlem afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9416 ging nadien eerst naar het NS Onderhoudsbedrijf te Maastricht voor regulier onderhoud. Op vrijdag 07-11-2025 keerde de 9416 terug in de reizigersdienst. De 9416 was het 64e stel dat deze revisie onderging.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-11-2025 06:04:01
wyke2207
wyke2207

Op vrijdag 07-11-2025 werd de NS VIRMm1 VI 8647 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf na het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8647 was het 65e stel dat deze revisie onderging. De 8647 is nu tevens voorzien van gele fronten. Op vrijdag 07-11-2025 keerde de 8647 eveneens weer terug in de reizigersdienst.

 

10-11-2025 09:42:35
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 VI 8645 komt/kwam op dinsdag 11-11-2025 binnen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8645 is het 69e stel dat deze revisie zal ondergaan. Bij aflevering zal de 8645 tevens zijn voorzien van gele fronten.

 

14-11-2025 18:20:21
wyke2207
wyke2207

Op vrijdag 14-11-2025 werd de NS VIRMm1 IV 9403 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9403 was het 66e stel dat deze revisie onderging. Ook op 14-11-2025 keert/keerde de 9403 weer terug in de reizigersdienst.

 

21-11-2025 09:35:23
wyke2207
wyke2207

Op vrijdag 21-11-2025 is VIRMm1 IV 9404 binnengekomen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9404 is het 70e stel dat deze revisie zal ondergaan.

 

21-11-2025 13:09:36
M-BASS
M-BASS

Ik heb weer even tijd gehad om de lijst bij te werken. Bedankt voor de info Wijnand. Overigens staat 9406 nog steeds aan de kant, als ik de digitale bronnen mag geloven.

 

24-11-2025 07:03:59
wyke2207
wyke2207

Dat klopt Bas. Dit stel ondergaat verdergaande aanpassingen (revisie van de bekabeling van de mBvk2 bak van het stel als gevolg van storingen). Daarom is het stel nog steeds bij het NS Revisiebedrijf. Aflevering is momenteel nog niet bekend.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 24-11-2025 07:04
 

24-11-2025 09:12:09
taigagaai
Moderator
taigagaai

Kunnen die storingen in de mBvk 290 8568 nog verband houden met de overslag in de hoogspanningskast van 25 jaar geleden? In oktober 2000 is er hoogspanning op het stuurstroomcircuit gekomen toen het rijtuig in stam 8279 reed. In 2004/2005 is het rijtuig hersteld en kort daarna naar Talbot gestuurd in stam 8227 om verlengd te worden tot stam 9427. Mogelijk zijn bij het herstel dezelfde kwaliteit kabels gebruikt die nu vervangen worden bij de tussenrijtuigen.

 

24-11-2025 10:55:06
Daan!
Daan!

Ik zou dit even naar NS sturen.

 

24-11-2025 22:21:52
tieske05
tieske05

Quote
wyke2207 (24-11-2025 07:03:59):


Dat klopt Bas. Dit stel ondergaat verdergaande aanpassingen (revisie van de bekabeling van de mBvk2 bak van het stel als gevolg van storingen). Daarom is het stel nog steeds bij het NS Revisiebedrijf. Aflevering is momenteel nog niet bekend.


Gaan uiteindelijk meer stellen in nog andere bakken kabelrevisie krijgen? Klinkt een beetje alsof bij de revisie alle kabels van aliexpress zijn geleverd....

 

24-11-2025 22:38:20
thom
thom

Of ze een kabel revisie krijgen, ligt aan het type bekabeling wat erin gebruikt is.

Er is een type kabel gebruikt, waar in de praktijk van gebleken is dat het de geplande levensduur niet haalt en voortijdig verslechterd.

Dat heeft overigens niks met goedkope AliExpress rommel te maken, dat is wel erg overdreven.



Laatst bewerkt door thom op 24-11-2025 22:42
 

26-11-2025 12:01:58
mich
mich

Quote
taigagaai (24-11-2025 09:12:09):


Kunnen die storingen in de mBvk 290 8568 nog verband houden met de overslag in de hoogspanningskast van 25 jaar geleden? In oktober 2000 is er hoogspanning op het stuurstroomcircuit gekomen toen het rijtuig in stam 8279 reed. In 2004/2005 is het rijtuig hersteld en kort daarna naar Talbot gestuurd in stam 8227 om verlengd te worden tot stam 9427. Mogelijk zijn bij het herstel dezelfde kwaliteit kabels gebruikt die nu vervangen worden bij de tussenrijtuigen.



Ja dat kan zeker. Hierdoor kan isolatie van de bekabeling warm geworden zijn. En warm geworden isolatie verouderd sneller en kan zelfs uit elkaar vallen.

 

26-11-2025 14:15:04
wyke2207
wyke2207

Op woensdag 26-11-2025 wordt de NS VIRMm1 VI 8641 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf na het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 en mBv7 bakken van het stel. De 8641 was het 67e stel dat deze revisie onderging. De 8641 is nu tevens voorzien van gele fronten. De 8641 is ook op 26-11-2025 weer teruggekeerd in de reizigersdienst.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 27-11-2025 09:32
 

26-11-2025 14:19:39
wyke2207
wyke2207

Op donderdag 27-11-2025 komt VIRMm1 IV 9468 (als laatste VIRMm1 IV stel) binnen bij het NS Revisiebedrijf voor het ondergaan van de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9468 is het 71e stel dat deze revisie zal ondergaan. Deze VIRMm1 IV komt eerder binnen dan gepland. Het eerstvolgende stel zou immers weer een VIRMm1 VI stel moeten zijn. Er kan momenteel echter geen VIRMm1 VI stel worden gemist uit de exploitatie. De 9468 is zoals gezegd, het laatste VIRMm1 IV stel dat deze revisie zal ondergaan.

 

26-11-2025 22:29:50 1
Daan!
Daan!

En dan denk ik wel, had vier-vijf stellen ICM2 extra in dienst gehouden.

 

27-11-2025 12:08:59
thom
thom

Dit klinkt meer als een (tijdelijk) hoge defecten stand van de VIRM VI'en, waardoor men voor nu liever niet nog een stel onttrekt aan de dienst en de planning aangepast heeft.

Een paar ICM'en kun je niet 1:1 in een dienst van een VIRM6 stoppen, en kosten ook tonnen extra om op de baan te houden, dus een echte oplossing is dat ook niet.



Laatst bewerkt door thom op 27-11-2025 12:15
 

27-11-2025 12:12:28
broek53
broek53

Een hoge defectsand van VIRM VI, bedoel je. De schade aan de 8633 zal daarbij ook niet meehelpen.

 

27-11-2025 12:16:00
thom
thom

Euh ja, uiteraard :p

 

27-11-2025 14:16:04
Daan!
Daan!

Quote
thom (27-11-2025 12:08:59):


Dit klinkt meer als een (tijdelijk) hoge defecten stand van de VIRM VI'en, waardoor men voor nu liever niet nog een stel onttrekt aan de dienst en de planning aangepast heeft.

Een paar ICM'en kun je niet 1:1 in een dienst van een VIRM6 stoppen, en kosten ook tonnen extra om op de baan te houden, dus een echte oplossing is dat ook niet.



Die VIRMs zijn blijkbaar hoog nodig en blijkbaar is er onvoldoende veiligheidsmarge.
Een paar ICM'en kun je niet 1:1 in een dienst van een VIRM6 stoppen, maar wel indirect.

Dat kost dan geld, maar ik denk dat de schade die te weinig materieel tot gevolg heeft (reputatieschade) uiteindelijk veel groter is.

 

27-11-2025 18:26:04
thom
thom

Nouja, een stel wat op een ander moment onttrokken gaat worden aan de dienst maakt nog niet gelijk een materieel tekort, en al helemaal niet iets wat een investering in een paar ICM's van tonnen goed praat.

 

27-11-2025 18:54:51
Daan!
Daan!

ICM2 kan best nog die paar maanden mee tot er voldoende ICNG is. Dat kost geen tonnen (onder de streep).

 

27-11-2025 20:52:19
Muizeneus
Muizeneus

Quote
broek53 (27-11-2025 12:12:28):


Een hoge defectsand van VIRM VI, bedoel je. De schade aan de 8633 zal daarbij ook niet meehelpen.


Zijn de middenbakken ook beschadigd? Anders zou daarmee een viertje tot zesje verlengd kunnen worden

 

30-11-2025 11:55:09
wyke2207
wyke2207

Nu het laatste VIRMm1 IV stel (de 9468) als 71e stel is binnengekomen voor de revisie van de laagspanningsbekabeling, resteren er nog 8 VIRMm1 VI stellen die deze behandeling moeten ondergaan. Dit zijn de VIRMm1 VI stellen:

8628, 8635, 8636, 8638, 8642, 8654, 8656 en 8664.

De eerste van genoemde 8 stellen zal op 9 december binnenkomen bij het NS Revisiebedrijf. Vermoedelijk zal men eind maart 2026 deze resterende 8 revisies hebben afgerond.

Ook zal nog de mBvk1 bak NL NS 94 84 4901 009-9 (290 8509) van stel 9405 ter hand zijn genomen/of dan inmiddels al zijn opgeleverd. Deze achterop lopende mBvk1 bak tijdens de botsing bij Voorschoten op 4 april 2023 werd, zoals bekend, op 17 oktober 2025 overgebracht vanuit de loods in Amersfoort naar het NS Revisiebedrijf te Haarlem. E.e.a. ter herstel van deze bak.

De mogelijkheid lijkt inmiddels aanwezig dat deze bak de verongelukte mBvk1 NL NS 94 84 4901 065-1 (290 8665) kan vervangen in de VIRMm1 VI 8633, maar is dit puur mijn eigen gevoel.

 

30-11-2025 13:18:44 1
treinhobby
treinhobby

Quote
broek53 (27-11-2025 12:12:28):


Een hoge defectsand van VIRM VI, bedoel je. De schade aan de 8633 zal daarbij ook niet meehelpen.


Inmiddels weer een schadestel erbij… aannemelijk stel 9570, welke onderweg was als 3665.

www.omroepbrabant.nl

 

04-12-2025 21:00:57
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm1 IV 9417 werd op 03-12-2025 afgeleverd na de revisie van de laagspanningsbekabeling aan de ABv6 bak van het stel. De 9417 was het 68e stel dat deze revisie onderging. Op donderdag 04-12-2025 keerde de 9417 terug in de reizigersdienst.