Ontwikkelingen ongereviseerd VIRM
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
01-08-2012 23:39:46
110573
110573
Met andere woorden, men kiest dus voor iets bestaands. Ben benieuwd  

09-08-2012 23:55:34
110573
110573
Nieuwtjes op VIRM gebied rond Hlmwph:

- Zoals broek53 al zei dat het ging gebeuren, is het gebeurd; de 8728 bestaat weer! Na zo'n 8 jaar is de ABv3/4 8128- die ongetwijfeld een van de VIRM's is met het minste aantal gereden kilometers- eindelijk weer deel van een stam.
Het rijtuig verving de 8029 in stam 8629 vanwege brandschade, opgelopen te Ah op de 9e december van het vorige jaar.
Wat verder opviel aan de stam, was dat de mBvk die bij die brand naast de 8029 liep, de 8651, helemaal opnieuw gespoten is en dus als een VIRM-4 oogt. Die had dus kennelijk ook flinke schade opgelopen... Kan iemand dit bevestigen?

- Een paar weken geleden stond de ABv3/4 8111 nog buiten, nu is alleen de ABv6 8384 overgebleven. Het schaderijtuig uit stam 8711 staat keurig verscholen achter het DDZ voor de oude loods. De andere rijtuigen van deze ongeluksstam staan dus allemaal in de werkplaats.

- De reserve-mBvk 8829 staat nog altijd terzijde naast de oude loods.

- De 8641, 8726 en 9504 bevinden zich op het werkplaatsterrein met een voor mij onbekende rede.

- Naast het eeuwige Haarlem SLT'tje 2445 staan nog twee losse VIRM rijtuigen, een mBvk en een ABv3/4 of ABv5. Kan iemand mij aan de nummers van deze twee helpen?

Laatst bewerkt door 110573 op 10-08-2012 00:05
 

10-08-2012 00:04:40
taigagaai
Moderator
taigagaai
Zou 1 van die bakken de 8301 kunnen zijn?  

10-08-2012 00:08:47
110573
110573
Nee dat denk ik niet. Het was duidelijk een ABv3/4 of ABv5. Als het de 8301 was geweest had ik wel panto's gezien (ABv6). Snap je gedachte trouwens wel, het lijkt wel logisch.
Het wordt ook wel eens tijd dat dit rijtuig weer terug in dienst komt. Ook al heel lang niet ingezet. Kan mooi worden gebruikt bij het vormen van een 'nieuwe' 9511 of als proto bij de VIRMm revisie.

Volgens mij staat de 8301 nog steeds opgebokt te Amf, samen met de half opgebouwde casco 8755...

Laatst bewerkt door 110573 op 10-08-2012 00:15
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-08-2012 19:12:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik ben niet geheel thuis in de nummering en codering van de bakken van het VIRM. Ik wist dat er nog 1 ABv over was, dus dat maakte voor mij 1 + 1 = 2. Iemand zal vast wel duidelijkheid kunnen scheppen in deze.  

10-08-2012 19:33:02
110573
110573
Heel begrijpelijk, het is ook ingewikkeld. De ABv6 is de bak met panto's. De ABv3/4 en ABv5 zijn de 'basis' bakken, zonder frutsels. Deze zijn dan ook techisch nagenoeg gelijk.  

10-08-2012 21:27:47
AgentX
AgentX
Quote
110573 (do 09 aug 2012 23:55:34 https://somda.nl/forum/5909/p402655/): Nieuwtjes op VIRM gebied rond Hlmwph:
- De 8641, 8726 en 9504 bevinden zich op het werkplaatsterrein met een voor mij onbekende rede.



Inbouw OBIS? Hoe gaat het eigenlijk gebeuren bij het VIRM-4? Er wordt nu nog structureel geen OBIS inbouw gedaan bij deze laatste serie, waarom?
 

10-08-2012 22:19:19
DingeZ
DingeZ
Simpel. Ze zijn nog niet aan de beurt. De hele VIRM-I serie (86xx+94xx) worden gelijk met ombouw tractieinstallatie gedaan. Daarnaast wordt er nu aan de 87xx gewerkt, in de werkplaats. Als deze klaar zijn zal vermoedelijk eerst het VIRM-2/3 deel van de 95xx serie gedaan en daarna de VIRM-4.  

10-08-2012 22:19:55
broek53
broek53
Quote
110573 (do 09 aug 2012 23:55:34 https://somda.nl/forum/5909/p402655/): Nieuwtjes op VIRM gebied rond Hlmwph:
- De 8641, 8726 en 9504 bevinden zich op het werkplaatsterrein met een voor mij onbekende reden.
Vloerbehandeling, OBIS en botsschade.
 

10-08-2012 22:32:50
vrijgezel
vrijgezel
Quote
110573 (vr 10 aug 2012 19:33:02 https://somda.nl/forum/5909/p402782/): De ABv3/4 en ABv5 zijn de 'basis' bakken, zonder frutsels. Deze zijn dan ook techisch nagenoeg gelijk.


Toch niet; technisch heeft de ABv 3/4 de compressor en "het hart van de boordcomputer" (de beeldschermen daarvan bevinden zich in de cabines). Ook is de ABv 3/4 de "naamgever" van een treinstam IRM.
Wat interieur betreft is de ABv 3/4 aangewezen voor rolstoelers incl. toegankelijk toilet (in de zessen ook in de mBv 7). Het bovendek heeft 3 fictive compartimente 1e klas en 4 fictive compartimenten 2e klas; het onderdek 4 1e klas en 3 2e klas.

De ABv 5 is "technisch functieloos"; indien uit een zes de ABv 5 verwijderd wordt, kan de rest van de stam gewoon doorrijden (al zal men in dat geval ook de mBv 7 uitnemen, die enkel dient om van voldoende tractie te voorzien).

Laatst bewerkt door vrijgezel op 10-08-2012 22:34
 

10-08-2012 23:29:23
110573
110573
Die compressor wist ik niet. Ik praatte er laatst eens met een bevriende Nedtrain monteur over en samen kwamen we na raadpleging van wat (instructie)boekjes en geheugen tot de conclusie dat ze op technisch gebied (niet de indeling en de naamgever kwestie) gelijk waren. Als het mogelijk zou zijn zou het misschien wel handig zijn deze twee rijtuigen met de revisie gelijk te maken en van de ABv6 een naamgever te maken.

@broek53 Bedankt voor de info!
 

12-08-2012 22:38:40
Hoera63
Hoera63
Weet iemand hier of de oranje bestickering van beide stellen erop blijft zitten zoals na de andere olympische spelen? Ik hoorde dat na de OS de stickers eraf gaan.  

12-08-2012 22:57:50
salieri
salieri
Ach, over 4 jaar zijn er weer nieuwe Olympische Spelen %08%  

12-08-2012 23:09:57
dh3201
dh3201
Over 2 jaar al, als je de winterspelen ook meetelt.


Shqiperise-lopers?
 

12-08-2012 23:10:15
b2py
b2py
1,5 hoor, maar dat terzijde  

12-08-2012 23:25:26
aarclay
aarclay
Je weet hoe dat ging met de Mendini ICM 4023, en de andere OS Koplopers?
Het bleef tot de revisie erop zitten. De Mendini had overigens in 2005 al omgebouwd moeten worden wat niet gebeurde.

Vooral het sport/zwembadvloertje in de VIRM zullen ze niet zo snel vervangen denk ik, kost denk ik teveel tijd, tijd die ze bij de revisie beter kunnen doen, tenzij het een vloersticker is...

Dit is wat ik afgelopen jaren dus heb gemerkt, en wat ik denk wat er gaat gebeuren.

Laatst bewerkt door aarclay op 09-09-2012 15:09, reden: typo


Choo choo.....
 

13-08-2012 00:15:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Die vloerstickers zijn er al uit...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 13-08-2012 00:15


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-08-2012 21:39:05
broek53
broek53
Vanmorgen is de nieuw samengestelde stam "8728" van Haarlem naar de Zaanstraat gesleept, ongetwijfeld voor de nieuwe tractie-installaties en OBIS. Stam is overigens nog steeds bekend als 8629 en dat zal vast nog wel voor de nodige verwarring zorgen.  

15-08-2012 22:24:08
DingeZ
DingeZ
NS heeft vandaag medegedeeld dat er 213 intercity-stellen met WiFi zijn. Er zijn 9 actieve DDZ stammen bekend (zonder de 7501 en 7503 die wat experimenten ondergaan). Dat leert ons dat er 65 VIRM stammen omgebouwd zijn. 37% van het totaal.  

16-08-2012 06:53:55
kniesoor
kniesoor
Quote
aarclay (zo 12 aug 2012 23:25:26 https://somda.nl/forum/5909/p403170/): Je weet hoe dat ging met de Mendini ICM 4021, en de andere OS Koplopers?
Het bleef tot de revisie erop zitten. De Mendini had overigens in 2005 al omgebouwd moeten worden wat niet gebeurde.

Vooral het sport/zwembadvloertje in de VIRM zullen ze niet zo snel vervangen denk ik, kost denk ik teveel tijd, tijd die ze bij de revisie beter kunnen doen, tenzij het een vloersticker is...

Dit is wat ik afgelopen jaren dus heb gemerkt, en wat ik denk wat er gaat gebeuren.
4023
 

27-08-2012 16:55:12
broek53
broek53
Is het opgevallen dat er vorige week wat losse VIRM-bakken buiten stonden bij de Zaanstraat? In de Zaanstraat wordt de langverwachte wisseling uitgevoerd tussen de 8625 en 9502. Beide zijn op 21/8 daar binnengelopen en verwacht wordt dat deze en volgende week de 9425 en 8702 het Amsterdamse zullen verlaten.  

27-08-2012 17:01:13
aarclay
aarclay
Ten behoeve waarvan worden ze verwisseld?


Choo choo.....
 

27-08-2012 17:37:58
broek53
broek53
Het zijn op het moment allebei combinaties van oorspronkelijke bakken (DD-IRM, oftwewel VIRM-1) en bakken van de vervolgseries (2 en/of 3). Die moesten denkelijk toch al eens uit elkaar gehaald worden met het oog op de aanstaande revisie van VIRM-1 en nu is een goed moment in het kader van de vervanging van de tractie-installaties in de motorbakken van VIRM-1.
Dat ze van een vier een zes maken en omgekeerd, komt - neem ik aan - voornamelijk omdat de ABv5 mee gewisseld wordt; die zijn in die twee stellen ook van verschillende generaties. De ABv6 doet er uiteraard niet toe (die zijn immers allemaal van de latere generatie).

Laatst bewerkt door broek53 op 27-08-2012 17:38
 

27-08-2012 20:54:56
110573
110573
Dat is interessant. De ABv5 uit de 8625 (8262) is nog een restand van de in 2004 verongelukte 8728. Dit rijtuig is er na een de botsing te Breezand op 29-06-2007 bij de hersamenstelling ingezet.

De hele actie zat er ook wel aan te komen trouwens, soortgelijke acties die in 2009 plaatsvonden zijn nooit voortgezet. Binnenkort zullen ze de 8610 en 8713 ook wel aanpakken. Die hebben ook gemixte bakken, resp. de mBvk's 8705 en 8549.
Ook de 8728 moet ook nog een keer terug worden gewisseld, die bestaat op de naamgever 8128 na volledig uit VIRM-1 bakken.

Laatst bewerkt door 110573 op 27-08-2012 20:58
 

27-08-2012 22:45:21
AgentX
AgentX
Overigens kan ik melden dat van de VIRM's met speciale bestickering de "Lekker lezen"-VIRM 9514 en de NOC*NSF-VIRM 9520 zijn voorzien van OBIS en Wifi.  

30-08-2012 00:46:27
aarclay
aarclay
Dat wordt dus 'Lekker Internetten' in de trein


Choo choo.....
 

30-08-2012 06:48:44
dvdhoven
dvdhoven
Quote
aarclay (zo 12 aug 2012 23:25:26 https://somda.nl/forum/5909/p403170/): Je weet hoe dat ging met de Mendini ICM 4021, en de andere OS Koplopers?
Even zeuren, Mendini was 4023.


Dick van den Hoven
 

09-09-2012 11:21:35
Arjan37
Arjan37
Gisteren gezien op Haarlem werkplaats, de zwaar beschadigde bak van 8711 (diegene met het stelnummer erop) buiten alsmede een spot van de nieuwe combinatie 8702. Tevens een 4tje waarvan ik het nummer niet kon zien, mogelijk de 9425?  

09-09-2012 15:09:11
DingeZ
DingeZ
Ik heb de 8711 en de 8702 vrijdag ook gezien. En volgens mij was de 3e inderdaad de 9425.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-09-2012 17:11:55
john563
john563
Quote
vrijgezel (vr 10 aug 2012 22:32:50 https://somda.nl/forum/5909/p402813/):
Quote
110573 (vr 10 aug 2012 19:33:02 https://somda.nl/forum/5909/p402782/): De ABv3/4 en ABv5 zijn de 'basis' bakken, zonder frutsels. Deze zijn dan ook techisch nagenoeg gelijk.


Toch niet; technisch heeft de ABv 3/4 de compressor en "het hart van de boordcomputer" (de beeldschermen daarvan bevinden zich in de cabines). Ook is de ABv 3/4 de "naamgever" van een treinstam IRM.
Wat interieur betreft is de ABv 3/4 aangewezen voor rolstoelers incl. toegankelijk toilet (in de zessen ook in de mBv 7). Het bovendek heeft 3 fictive compartimente 1e klas en 4 fictive compartimenten 2e klas; het onderdek 4 1e klas en 3 2e klas.

De ABv 5 is "technisch functieloos"; indien uit een zes de ABv 5 verwijderd wordt, kan de rest van de stam gewoon doorrijden (al zal men in dat geval ook de mBv 7 uitnemen, die enkel dient om van voldoende tractie te voorzien).


Het hart van de computer zit wel degelijk in de ABv6 op het balcon met de snelschakelaar, toen het nog IRM was zat ie in de 3/4.
 

09-09-2012 18:41:38
Arjan37
Arjan37
Goed gezien dus! Dank voor de bevestiging. Wanneer in dienst is nu de vraag en wanneer komt de hernieuwde 8728?  

09-09-2012 20:05:00
110573
110573
Die beschadigde bak van de 8711 "met dat nummer" (de 8111) is een tijdje binnen geweest als ik me niet vergis. Misschien heeft men afgelopen weken wel gekeken of de bak nog bruikbaar is voor herstel (lees: rendabel).

Die 8728 staat inderdaad al weken GDST. Nog een achterstand CW's voor rijtuig 8028 misschien?
 

09-09-2012 20:13:26
broek53
broek53
De 8728 is onder het nummer 8629 een week of wat geleden naar de Zaanstraat gegaan voor het wisselen van de tractieinstallatie en aanbrengen OBIS. Ik denk dat hij daarna in Haarlem nog moet worden afgewerkt - omgenummerd en zo, op zijn minst.  

09-09-2012 21:38:13
timtrein
timtrein
Hmm, je zou toch zeggen dat het afwerken van een zesje wel enige prio zou mogen hebben, tikt qua aantal zitplaatsen best aan. Maar misschien moet er op onderdelen ofzo gewacht worden.  

09-09-2012 23:08:57
broek53
broek53
Dat getuigt van een vreemd idee over prio. Zo zou een los rijtuig nooit aan de beurt komen... De 8629 valt onder de bots/brandreserve en aangezien er verder geen zessen op die manier niet inzetbaar zijn, staat hij zeker niet hoog in een prio.  

10-09-2012 20:34:48
broek53
broek53
Heden vandaag is de bakwisseling van de 9502 en 8625 naar 8702 en 9425 ook administratief uitgevoerd. De stellen gaan binnenkort naar Onnen, resp. Maastricht voor onderhoud alvorens ze in dienst komen.  

18-09-2012 20:58:59
broek53
broek53
En vandaag is de 8629 officieel vernummerd in 8728. Dat duidt erop dat hij een dezer dagen ook wel werkelijk in dienst zal komen.  

22-09-2012 18:38:59
SGMm2137
SGMm2137
Quote
broek53 (ma 10 sep 2012 20:34:48 https://somda.nl/forum/5909/p408591/): Heden vandaag is de bakwisseling van de 9502 en 8625 naar 8702 en 9425 ook administratief uitgevoerd. De stellen gaan binnenkort naar Onnen, resp. Maastricht voor onderhoud alvorens ze in dienst komen.
Volgens mij zag ik vanmiddag de 9425 in Ehv staan. Het treinstelnummer stond er niet volledig op. Er stond namelijk 9 25.
 

22-09-2012 20:04:28
Bert13
Bert13
Quote
broek53 (di 18 sep 2012 20:58:59 https://somda.nl/forum/5909/p409855/): En vandaag is de 8629 officieel vernummerd in 8728. Dat duidt erop dat hij een dezer dagen ook wel werkelijk in dienst zal komen.
Vandaag is het stel van Hlm via Dv en Zl naar On toegekomen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

27-09-2012 16:20:38
SGMm2137
SGMm2137
Het viel me op bij VIRM 8645 dat deze boven de deuren een soort ijzeren/metalen strip had zitten die er waarschijnlijk voor zorgt dat het water niet naar binnen loopt als het regent. Was dat altijd al zo?  

27-09-2012 16:44:24
treinefan
treinefan
op 20 juni 2012 in ieder geval nog niet.  

30-09-2012 00:37:04
Hoera63
Hoera63
Ik heb gehoord dat bij de aanstaande revisie van de VIRM-6 de 6-delige stellen 4-delig worden.

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Als reden zou gegeven worden dat het makkelijker te combineren is tot bijvoorbeeld twaalf bakken en dat 3 x 4 energiezuiniger is.
 

30-09-2012 05:16:48
AlexNL
AlexNL
Dat lijkt me niet, NS zou dan ineens een grote hoeveelheid bakken over hebben waar ze niks mee kunnen omdat er niet genoeg kopbakken zijn. Daarnaast zouden alle treinen waar nu een zesje volstaat naar 8 bakken verlengd moeten worden omdat de reizigers er anders niet meer in passen.

Mochten daadwerkelijk alle zesjes omgebouwd worden naar viertjes dan mag men zo zachtjes aan wel eens bij Bombardier aan gaan kloppen voor een ladinkje kopbakken.
 

30-09-2012 05:20:07
maigoda
maigoda
Quote
Hoera63 (zo 30 sep 2012 00:37:04 https://somda.nl/forum/5909/p411605/): Ik heb gehoord dat bij de aanstaande revisie van de VIRM-6 de 6-delige stellen 4-delig worden.

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Als reden zou gegeven worden dat het makkelijker te combineren is tot bijvoorbeeld twaalf bakken en dat 3 x 4 energiezuiniger is.

Ik betwijfel of dat energiezuiniger is. Qua tractie doen twee zesjes (3+3=6 tractiedraaistellen) hetzelfde als drie viertjes (2+2+2=6 tractiedraaistellen).

Alleen zit je met de kwestie: als je alle 80 zesjes tot viertjes verkleint, hou je 160 dubbeldekkerrijtuigen over die niet zondermeer inzetbaar zijn. Dat is een aardige verslechtering in beschikbare capaciteit.

Tot slot kan VIRM in de rijdende dienst met niet meer dan drie stellen gecombineerd rijden. Dat betekend dat er nooit met meer dan 12 bakken gereden kan worden tegen 14 nu. Ook een achteruitgang in spits-capaciteit dus.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 30-09-2012 05:42
 

30-09-2012 05:39:03
maigoda
maigoda
Quote
AlexNL (zo 30 sep 2012 05:16:48 https://somda.nl/forum/5909/p411610/): Mochten daadwerkelijk alle zesjes omgebouwd worden naar viertjes dan mag men zo zachtjes aan wel eens bij Bombardier aan gaan kloppen voor een ladinkje kopbakken.

Waarbij dan weer gesteld moet worden dat de materieelsamenstelling dan zeer afwijkt van "normale viertjes":

mBvk1+ABv5+mBv7+mBvk2

Aan deze samenstelling zitten ook redelijk praktische nadelen vast: de ABv6 is de bak met de stroomafnemers, de snelschakelaar en de centrale computer. Onder de ABv3/4 hangt de compressor. Zijn alle vier toch wel redelijk belangrijk voor het functioneren van een VIRM in het algemeen, maar in de bovengenoemde, afwijkende samenstelling toch behoorlijk afwezig.

Tot slot heb je een viertje samengesteld met drie tractiedraaistellen, daar waar twee normaal is bij viertjes.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 30-09-2012 05:46
 

30-09-2012 08:09:55
phantom
phantom
Dan zou het in elk eval aan tractie/houvast geen gebrek moeten hebben %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-09-2012 11:11:58
michaben
michaben
Alleen viertjes zou ook de mogelijke lengtes beperken, nu kun je 4, 6, 8, 10, 12 of 14 bakken inzetten, dat zou dan alleen 4, 8 of 12 zijn. En 8 bakken inzetten omdat je geen zesjes hebt maar een viertje te kort is lijkt me niet energiezuinig. Of men moet de materieelinzet zo plannen dat die situatie nooit voorkomt, dus NID/ICMm op treinenseries die nu met VIRM-VI rijden.  

30-09-2012 11:21:31
broek53
broek53
Het lijkt mij een ongelooflijke kapitaalvernietiging die alleen kan worden ingegeven door een geloof dat het met het reizigersvervoer het komende decennium niet meer goed komt.
Een stuk goedkoper lijkt mij dan maar geen zeswagenstammen DDZ te vormen...
 

30-09-2012 22:13:08
bert
bert
Quote
broek53 (di 18 sep 2012 20:58:59 https://somda.nl/forum/5909/p409855/): En vandaag is de 8629 officieel vernummerd in 8728. Dat duidt erop dat hij een dezer dagen ook wel werkelijk in dienst zal komen.


Ik snap even iets niet. In een (V)IRM bepaalt toch de 80../81.. het stelnummer? Dus in 8629 is dat de 8029. In de 8728 de 8128.
Vanuit deze redenering zouden er bakken uit 8629 verplaatst naar 8728 en is niet "het stel" vernummerd. Of is er hier wat anders aan de hand? Loopt in de 8729 dan de 8029?

Laatst bewerkt door bert op 30-09-2012 22:13
 

30-09-2012 22:42:32
sik214
sik214
Nee, de 380 8128 loopt met 5 bakken vanuit de oude 8629. Dus 8728 en de losse 380 8029 staat in Hlm.  

30-09-2012 23:53:03
broek53
broek53
Wat er aan de hand is, is in dit topic wel in afleveringen beschreven. Kort gezegd: de 380 8029 is met forse brandschade uit de 8629 gehaald (en zal worden gebruikt als prototype voor de revisie van VIRM). Als vervanger is de 380 8128 geplaatst; dat is een van de herstelde bakken die al jaren in Amersfoort opgeborgen staan. Netjes conform de nummerregels heeft het "nieuwe" treinstel nu het nummer 8728 gekregen. Dat nummer (en het nummer 9528) heeft niet bestaan sinds de 8728 in Roosendaal is verongelukt, ik meen in 2004.  

02-10-2012 15:15:21
ZJ37
ZJ37
Nog niet voorbij zien komen: In stel 8702 zit op de plek van de ABv5 een bak (ben even het nummer kwijt, maar het zit aan mBv7 8845 vast) dat op de bovenverdieping geen 1e klas meer heeft.  

02-10-2012 15:30:45
DingeZ
DingeZ
Alle stellen hebben een bak die onder gedeeld is en boven volledige 2e klas. Zelfs de VIRM-4 serie heeft boven alsnog scheiding tussen 2 compartimenten, ook al is geen van beide stiltecoupé...  

02-10-2012 15:38:58
broek53
broek53
Mooi niet, de zeswagenstellen hebben allemaal ABv's met zowel boven als onder eerse klasse. Althans, dat horen ze te hebben.
De ABv6'en die voor viertjes waren bestemd bij de bouw, zijn de enige die tweede klasse op de bovenverdieping hebben. Helaas zijn ze nummertechnisch of hoe dan ook niet van elkaar te onderscheiden, dus ik vermoed dat er iets over het hoofd gezien is bij de recente bakwisseling tussen 9502 en 8625/8702 en 9425. beste kans dat de 9425 nu vier afdelingen eerste klasse heeft...
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-10-2012 17:20:06
DingeZ
DingeZ
Dus zo zit de vork in de steel. De hele VIRM serie is een stuk ingewikkelder dan die lijkt. Daar komt nog bij dat door bakwisselingen als deze het alleen maar verwarrender wordt. Overigens ontgaat mij de logica waarom IV en VI drie respectievelijk zes 1e klas afdelingen hebben  

02-10-2012 17:35:33
mren
mren
Omdat alles af is geleid van de oorspronkelijke drietjes en daar zaten (net als bij bijvoorbeeld ICM of Plan U) de eerste klas afdelingen zo ver mogelijk van de aangedreven draaistellen af.

Laatst bewerkt door mren op 02-10-2012 17:35
 

02-10-2012 17:42:01
MarkJB
MarkJB
Bij ICM niet, samenstelling is mBk-AB-sBk bij een drietje (met de 1e klas aan de sBk) en mBk-mB-A-sBk bij een viertje (aangedreven draaistel mB aan mBk).  

02-10-2012 17:43:57
mren
mren
In ieder geval geen aangedreven assen onder de eerste klas. Bij de viertjes ICM is het denk ik duidelijker: daar zit wel een aangedreven draaistel onder de B-bak maar niet onder de A-bak.  

02-10-2012 17:57:47
AgentX
AgentX
En de A-bak heeft bewust geen aangedreven draaistel vanwege het geluid wat dan in de 1e klasse niet hoorbaar is?  

02-10-2012 18:14:33
timtrein
timtrein
Dat was het idee ja.  

02-10-2012 19:17:13
niels25
niels25
Is trouwens al duidelijk wat er met de bakken van de 8711 gaat gebeuren? Worden er misschien al bakken hersteld of iets dergelijks?  

02-10-2012 19:48:56
DingeZ
DingeZ
Quote
mren (di 02 okt 2012 17:35:33 https://somda.nl/forum/5909/p411989/): Omdat alles af is geleid van de oorspronkelijke drietjes en daar zaten (net als bij bijvoorbeeld ICM of Plan U) de eerste klas afdelingen zo ver mogelijk van de aangedreven draaistellen af.


Ja dat had ik al door. Maar waarom de scheve verdeling? Een VIRM-IV heeft 3 halve 1e klas afdelingen, en een VIRM-VI heeft er 6. Dat is 2x zo veel voor een stel dat 1,5x langer is.
 

02-10-2012 19:59:23
R1-2010
R1-2010
In de spits is er in een VIRM-IV te weinig 1e klas ruimte. In een VIRM-VI gaat het al beter.  

02-10-2012 20:10:55
daniel81
daniel81
Misschien even het verhaal teruglezen waar dit topic ooit mee begon, (zeg maar de eerste 10 berichten), verheldert een hoop %02%  

02-10-2012 20:39:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
R1-2010 (di 02 okt 2012 19:59:23 https://somda.nl/forum/5909/p412008/): In de spits is er in een VIRM-IV te weinig 1e klas ruimte. In een VIRM-VI gaat het al beter.
Dat lijkt me dan eerder aan de vraag naar 1e klas in specifieke treinen te liggen. Als je bv. ICM met gelijke totale zitplaatscapaciteit vervangt door IRM heb je toch juist relatief teveel 1e klasse?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-10-2012 20:46:20
R1-2010
R1-2010
Tja, de 1e klasse richting Utrecht zit in de spits vanuit alle windrichtingen altijd vol met NS- en Prorail-medewerkers

Laatst bewerkt door R1-2010 op 02-10-2012 20:46
 

02-10-2012 21:14:10
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (di 02 okt 2012 15:38:58 https://somda.nl/forum/5909/p411962/): beste kans dat de 9425 nu vier afdelingen eerste klasse heeft...


Heeft hier iemand een overzicht van VIRM stellen met de verkeerde ABv?
Dus de viertjes met teveel 1e klas en de zesjes met te weinig 1e klas.
 

02-10-2012 21:26:28
ZJ37
ZJ37
Denk dat we de komende dagen even op zoek moeten naar de 8702 en 9425 voor de juiste samenstellingen.  

02-10-2012 21:30:30
SGMm2137
SGMm2137
Ik heb van de 8702 twee video's. http://www.youtube.com/watch?v=kTdeFw6f4Gc & http://www.youtube.com/watch?v=_36VFs2eZGY
Misschien dat je er iets aan hebt.
 

02-10-2012 21:37:32
ZJ37
ZJ37
De baknummers zijn wat lastig te lezen, maar op beide video's zie je wel dat de 3e bak van de 8702 dus alleen beneden een 1e klas afdeling heeft.  

02-10-2012 21:40:40
broek53
broek53
En dat het de ABv6 is, dus het klopt dat het niet klopt. Nu de 9425 nog  

02-10-2012 23:03:06
110573
110573
Quote
BGM104 (di 02 okt 2012 21:14:10 https://somda.nl/forum/5909/p412032/):
Quote
broek53 (di 02 okt 2012 15:38:58 https://somda.nl/forum/5909/p411962/): beste kans dat de 9425 nu vier afdelingen eerste klasse heeft...


Heeft hier iemand een overzicht van VIRM stellen met de verkeerde ABv?
Dus de viertjes met teveel 1e klas en de zesjes met te weinig 1e klas.


Ik heb een overzicht van de samenstellingen. De 8610 en 9468 zijn momenteel de enige twee stammen die bij mij geregistreerd staan met een foutieve ABv6, respectievelijk de en 8310 en 8420. Daar komen de 9425 en 8702 nu dus bij.

Dat 8702 en 9425 nu met een foutieve ABv6 rondrijden komt simpelweg doordat beide stammen kennelijk hun exemplaar hebben behouden uit hun 9502- en 8702-tijd. Vast een foutje om deze niet te vervangen bij de afgelopen wisseling. Hierbij nam men immers ook de moeite om de mBvk en de ABv5 te wisselen. Dan was dat extra rijtuig vast niet zoveel moeite geweest. Vanuit mijn optiek dan...

Laatst bewerkt door 110573 op 02-10-2012 23:05
 

02-10-2012 23:27:09
dh3201
dh3201
Heeft de 8624 niet ook een verkeerde ABv6 gehad in 2002?


Shqiperise-lopers?
 

03-10-2012 01:07:16
110573
110573
Ja klopt, dat was zelfs de allereerste stam met zo'n 'foutje'. Kwam door een schadegeval te Utrecht tijdens een van de eerste testritten als allereerste zesje 8643.
De 8610, 9420, 8624, 9425, 9456, 9468, 8702 en 8730 zijn tot nu toe de stammen die eerder deze 'eer' hebben gehad.

De 9453, 9454, 9455, 9457, 9462, 9463, 9467 en 9476 waren ongeveer vanaf najaar 2005 tot zomer 2006 tijdelijk verkorte zesjes ter besparing van bakkilometers voor de ABv5 en mBv7. Hierdoor reden deze stammen dus ook met de ABv6 van een zesje rond.

Laatst bewerkt door 110573 op 03-10-2012 01:08
 

03-10-2012 21:25:51
hw1969
hw1969
Een foto van de 9468: http://pic.twitter.com/YF19pZGn  

04-10-2012 18:22:11
kleine_man
kleine_man
Quote
110573 (wo 03 okt 2012 01:07:16 https://somda.nl/forum/5909/p412067/): Ja klopt, dat was zelfs de allereerste stam met zo'n 'foutje'. Kwam door een schadegeval te Utrecht tijdens een van de eerste testritten als allereerste zesje 8643.
De 8610, 9420, 8624, 9425, 9456, 9468, 8702 en 8730 zijn tot nu toe de stammen die eerder deze 'eer' hebben gehad.

De 9453, 9454, 9455, 9457, 9462, 9463, 9467 en 9476 waren ongeveer vanaf najaar 2005 tot zomer 2006 tijdelijk verkorte zesjes ter besparing van bakkilometers voor de ABv5 en mBv7. Hierdoor reden deze stammen dus ook met de ABv6 van een zesje rond.


Alleen was dat een gevalletje schade in Amersfoort, niet in Utrecht.

De 8624 is echter voor zijn in dienst stelling voorzien van de juiste ABv6. Dit zeg uit mijn niet betrouwbare geheugen.
 

04-10-2012 20:46:10
edward
edward
Quote
kleine_man (do 04 okt 2012 18:22:11 https://somda.nl/forum/5909/p412310/):
Quote
110573 (wo 03 okt 2012 01:07:16 https://somda.nl/forum/5909/p412067/): Ja klopt, dat was zelfs de allereerste stam met zo'n 'foutje'. Kwam door een schadegeval te Utrecht tijdens een van de eerste testritten als allereerste zesje 8643.
De 8610, 9420, 8624, 9425, 9456, 9468, 8702 en 8730 zijn tot nu toe de stammen die eerder deze 'eer' hebben gehad.

De 9453, 9454, 9455, 9457, 9462, 9463, 9467 en 9476 waren ongeveer vanaf najaar 2005 tot zomer 2006 tijdelijk verkorte zesjes ter besparing van bakkilometers voor de ABv5 en mBv7. Hierdoor reden deze stammen dus ook met de ABv6 van een zesje rond.


Alleen was dat een gevalletje schade in Amersfoort, niet in Utrecht.

De 8624 is echter voor zijn in dienst stelling voorzien van de juiste ABv6. Dit zeg uit mijn niet betrouwbare geheugen.


Vanuit de 9424 is het de 8624 geworden. In 2002 heeft dit stel in proefbedrijf gereden met de 8636 in de trein 501 & 502. Eind 2002 is de ABv6 vervangen oftewel de 335 voor de 306. En de 335 kwam uit de 8643.
 

04-10-2012 21:33:17
110573
110573
@kleine_man Mijn administratie zegt dat de 8643 op 24 juni 2002 zijdelings op DD-AR 7838 botste te Ut. Deze stam had vervolgens schade aan de ABv6 (8335), ABv3/4 en mBvk2.
Deze rijtuigen werden vervolgens vervangen door goede exemplaren uit de net afgeleverde 9424 te Amf. Hierdoor ontstond de 8624 met een foutieve ABv6 (de 8306).

In oktober 2002 werd de foutieve 8306 vervangen door de herstelde 8335, waardoor de 8624 weer klopte. Zoals Edward al zegt.
 

04-10-2012 23:51:49
dh3201
dh3201
De 8643 kwam tijdens proefritten op 26 juni 2002 te Amersfoort (ter hoogte van het voormalige NCS station) zijdelings in aanraking met de 7838 als trein 5645 van Utrecht Centraal naar Zwolle.


Shqiperise-lopers?
 

05-10-2012 01:18:52
110573
110573
Bedankt, waterdicht is het nooit (gelukkig maar!) Pas 't meteen aan.  

05-10-2012 17:26:38
kleine_man
kleine_man
Blij dat mijn geheugen toch nog niet zo slecht is als ik dacht %08%  

05-10-2012 17:32:23
Bert13
Bert13
Ik weet niet of iemand er iets aan heeft, maar ik zag de 8702 vanmorgen met samenstelling 8663+8102+8317+8845+8262+8733. Er zaten 5 halve bakken/verdiepingen aan 1e klas afdelingen in, dacht ik.

Laatst bewerkt door Bert13 op 05-10-2012 17:33


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-10-2012 19:19:11
110573
110573
De 8317 is een ABv6 met 1e klas alleen beneden. Beide stellen zijn nu dus inderdaad foutief.  

05-10-2012 19:21:21
SGMm2137
SGMm2137
Zit nu in de 9425. Zal straks in Nm even kijken naar de nummertjes
EDIT%01%http://www.youtube.com/watch?v=YBSUa28_M80

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 05-10-2012 23:30, reden: video toegevoegd
 

06-10-2012 14:58:46
110573
110573
Ik sta op dit moment naast ABv6 8325. Wat opvalt aan het rijtuig is de ontbrekende beschermkap die normaal langs/op het dak zit. Klopt het dat niet alle ABv6'jes zo'n kap hebben?  

07-10-2012 20:32:57
ZJ37
ZJ37
Of het onder het kopje 'ontwikkelingen bij VIRM' moet horen, weet ik niet, maar ik meld voor de zekerheid: stel 8652 is vanmorgen in alle vroegte vanuit Nm naar Aswplz gekomen nadat het gisteravond als 3077 in aanraking was gekomen met een auto bij Har. Ik neem aan dat het stel nog voor botsschadeherstel naar Hlm gaat.  

19-10-2012 19:15:42
SGMm2137
SGMm2137
In de kopbak van VIRM 9573 met UIC nummer NL NS 94 84 4521312-3 is er iets defect. Je hoort namelijk de hele tijd een pieptoon. Iemand enig idee wat dit is?  

19-10-2012 20:56:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Niks aan de hand hoor, dat is waarschijnlijk gewoon de chopperinstallatie (enkelen hebben een constante pieptoon wanneer de trein op snelheid is).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-10-2012 21:05:07
SGMm2137
SGMm2137
Het geluid kwam uit de cabine. Was het vergeten erbij te zetten. Maar het geluid was ook hoorbaar op het balkon en tijdens stilstand ook.  

20-10-2012 14:57:07
maigoda
maigoda
Klinkt als "het A-storing alarm". Als er een A-storing actief is, wordt dat mede kenbaar gemaakt door een tweetonig alarm. Dat stopt alleen als de machinist een snelremming inzet of als de A-storing verholpen is.
Groetjes,
Emiel
 

20-10-2012 21:49:26
MasterE
MasterE
Het signaal stopt ook als je de brandende A knop indrukt.  

27-10-2012 22:07:57
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik zag op Flickr dat de 8664 op 2 bovenverdiepingen van 2 rijtuigen boven de ramen bestickerd is. Weet iemand welke rijtuigen het zijn en welk motief ze hebben? En of het een proef is of dat er meer stellen komen met sticker boven de ruiten?  

27-10-2012 23:10:12
maurits
maurits
Het gaat om een onderzoek naar treinbeleving. Het stel blijft een paar weken zo rondrijden. Enkele bakken worden beplakt met stickers met een bosmotief, een paar andere bakken moeten een kermis voorstellen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

27-10-2012 23:42:34
aarclay
aarclay
Dan zijn we wel benieuwd naar de foto's....

Laatst bewerkt door aarclay op 27-10-2012 23:42


Choo choo.....
 

27-10-2012 23:53:17
MDDM
MDDM
Nou, plaats een verzoekje in een OD topic en ga op pad


Gr Joop mcn Lls
 

28-10-2012 08:28:12
edje
edje
http://www.flickr.com/photos/47900776@N02/8128081156/sizes/k/in/contacts/ en we hebben beeld.  

28-10-2012 09:34:38
KmNS1
KmNS1
Ik heb helaas geen rijtuignummers genoteerd. Volgens mij waren de posities de ABv5 en mBv7. Dus 2 bakken na een mBvk (koprijtuig).  

28-10-2012 12:54:36
luytjes
luytjes
Quote
maurits (za 27 okt 2012 23:10:12 https://somda.nl/forum/5909/p416581/): Enkele bakken worden beplakt met stickers met een bosmotief, een paar andere bakken moeten een kermis voorstellen.

Bosmotief in de stiltezone en kermismotief in het kippenhokgedeelte? Of zeg ik nou weer iets dat veel te logisch is voor de spoorwegen?
 

28-10-2012 14:11:20
guuglurg
guuglurg
Ja, zoals je ook kunt zien op de foto

Laatst bewerkt door guuglurg op 28-10-2012 14:11
 

28-10-2012 15:23:39
luytjes
luytjes
Ik kan het uit één foto van alleen de stiltezone niet afleiden, hoor. Jij wel?