28-10-2012 16:47:13 | ||
---|---|---|
guuglurg
![]() |
In de 8664 zijn 2 rijtuigen beplakt, 1 met bosstickers en 1 met kermisstickers. De rijtuigen zaten op de 2e en 3e positie vanuit de kop gezien. Op de 2e positie is een stiltezone, die met bosstickertjes beplakt is (zie foto), en op de 3e is er geen stiltezone, waar logischerwijs dan de kermisbestickering moet zitten![]() |
01-11-2012 20:08:16 | ||
---|---|---|
treinfreak
![]() |
Dit viel mij inderdaad ook op en ziet er zo uit. http://img819.imageshack.us/img819/8765/imag0660c.jpg Ik kan bevestigen dat het inderdaad om de stiltezone/1e klasse betrof van de 8664. Het andere rijtuig was idd bestickert met iets wat leek op een kermis. Laatst bewerkt door treinfreak op 01-11-2012 20:09 wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk! |
01-11-2012 21:10:34 | ||
---|---|---|
279
![]() |
8648 uit OBIS en 8632 weer erin (Zstr). |
05-12-2012 13:56:05 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
De 8615 heeft in de kopbak nieuwe stickers naast de noodrem. Opvallend is dat er de tekst "Niet gebruiken in tunnels" bijstaat. Gevolg van het Schipholgedoe?? He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
![]() |
advertentie |
05-12-2012 14:32:59 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Welk gedoe? Waren geen noodremtrekkers maar brandmeldingen.![]() Gr Joop mcn Lls |
05-12-2012 15:16:36 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Ja, maar ik denk graag te moeilijk, en omdat een keer de schuld werd gegeven aan treinen die te hard remmen in een tunnel. Dus ik dacht: misschien heeft het daar iets mee te maken. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
05-12-2012 15:27:06 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ook in de Fyra wordt dit duidelijk gemaakt op de flyers die er rondhangen. Dat is niet zomaar uit een recent gebeuren ontstaan. VIRM kent ook een noodremoverbrugging, maar hoe die werkt weet ik niet precies. Niet iets wat je geloof ik zomaar zou bedenken, waardoor het in tunnels mogelijk niet vaak wordt gebruikt? SLT kent er overigens een handige schakelaar voor. Kan een mcn hier wat meer over vertellen? Laatst bewerkt door aarclay op 05-12-2012 15:30 Choo choo..... |
05-12-2012 15:54:24 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Ik ben wel geen machinist, maar ik kan je wel vertellen dat er een knopje zit wat ingedrukt kan worden op een brug of in een tunnel. Dan is er geen noodremming mogelijk. Maar dat is in grote lijnen hetzelfde als wat er als stond. Laatst bewerkt door treinefan op 05-12-2012 15:55 |
05-12-2012 17:17:54 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Bij Virm moet de mcn naar de vierde remstand en kan daarna de remmen lossen. De noodremming werkt alleen elektrisch (er wordt dus geen gat in de treinleiding getrokken), als men hierna weer aan een noodrem trekt gebeurt er niets. De mcn moet vervolgens stoppen op een plaats waar hulpverlening mogelijk is. Bij SLT zit er inderdaad een knop die de noodremming lost. Laatst bewerkt door MasterE op 05-12-2012 17:18 |
05-12-2012 17:23:41 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Okee dan, maar wordt dat in de praktijk ook wel gebruikt? Ze waarschuwen niet voor niets dat je in tunnels niet aan de noodrem mag trekken. Choo choo..... |
05-12-2012 18:14:45 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
de noodrem - blok die de machinist kan geven doen ze meestal niet. De machinisten die ik ken tenminste. Meestal gebeurt het toch niet dat er iemand aan trekt op een verkeerd punt. |
05-12-2012 18:20:15 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Internationaal is gebleken dat met een brandende trein in een tunnel stil komen te staan niet handig is. In omringende landen wordt er een noodremoverbrugging ingebouwd. Hier plakken we er een stickertje op..........%03% Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
05-12-2012 19:42:47 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
![]() |
Nieuw materieel (met diagnostisch scherm zoals SLT en VIRM) heeft een overbrugging, maar oud materieel niet dus dan zijn die stickers toch handig Zoomzoomzoom |
05-12-2012 19:50:47 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Bij VIRM zit die sticker er ook. Ze zijn vervangen voor de oude waar dat niet op stond. |
05-12-2012 21:24:46 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Van de noodremoverbrugging staat overigens een filmpje op internet: http://www.youtube.com/watch?v=_xRq5vRzGYA Rond de 2e minuut word de noodrem onderbroken. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
06-12-2012 05:44:58 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
![]() |
Quote vast het zelfde als de: "niet gebruiken tijdens oponthoud op het station" stickers op treinen met een biobak ![]() Zoomzoomzoom |
06-12-2012 08:49:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Noodrem overbrugging is een functie voor als iemand aan de noodrem trekt op het verkeerde moment, een sticker met tekst is een simpele manier om te voorkomen dat gedaan men aan de noodrem trekt, het 1 is een oplossing en het ander een simpele manier van zorgen dat het niet gebeurt,. Gevalletje voorkomen is beter dan genezen, waarom is.dat gelijk zo'n raar idee... ? Laatst bewerkt door thom op 06-12-2012 08:50 |
06-12-2012 09:35:09 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Dat valt best mee. Vooral ICM, waar dus nu een Biobak in zit, zijn de stickers vervangen voor een variant met informatie over het biotoilet. |
06-12-2012 10:56:20 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Een raar idee is het opzich niet. Maar ik heb het idee dat men niet meer zo rationeel denkt en optreed als er spake is van blinde paniek. Overigens heeft men vorig jaar, tijdens een hernieuwde instructie "optreden tijdens calamiteiten in tunnels" in Amf er op gewezen dat noodremoverbrugging ook zal worden ingebouwd in het materieel dat het nog niet heeft. Maar hoe het daar nou mee staat, geen idee. Groetjes, Emiel |
06-12-2012 11:40:44 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Hier nog een -zij het enigszins beroerde- foto van die nieuwe noodremsticker http://i50.tinypic.com/3468i2f.jpg |
25-12-2012 09:55:39 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Gaat het bij deze revisie alleen om de deelserie V-IRM 1? Of krijgen de andere deelseries ook deze revisie? Of gaat men bij het V-IRM 2 en V-IRM 3 nu de LT1 beurt uitvoeren? Dat is in 2015/2016 ook zo'n 12 jaar in dienst. Deze periode werd ook bij het V-IRM 1 gehanteerd voor het uitvoeren van de LT1 beurt. |
29-12-2012 17:32:50 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Volgens mij is dat ICM, maar goed![]() Anyway, bij het doorbladeren van mijn nieuwsarchief van mijn site kwam ik dit tegen, wat in november van dit jaar plaatsvond: Rond de klok van acht uur zondagochtend werd het slaperige Enkhuizen op een wilde manier wakker gemaakt door een mysterieus getoeter. Bij nader onderzoek bleek dat de tyfoon-toeter op een trein spontaan afging. De trein stond stil op het opstelspoor bij het station. Hoe is zoiets nou eigenlijk mogelijk? Of moet ik toch denken aan een kwajongensstreek die een baksteen op het pedaal hebben gelegd? Zomaar tyfoneren kan toch niet zomaar? Laatst bewerkt door aarclay op 29-12-2012 17:33 Choo choo..... |
29-12-2012 20:46:25 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Als men niet zorgvuldig de cabines afsluit, kan dat wel gebeuren. Een andere mogelijkheid is dat er een pedaal bleef hangen. Alleen is dat niet iets wat ik aldaar zou verwachten. Ik kan me zo voorstellen dat je op die opstelsporen de tyfoon niet mag gebruiken. Groetjes, Emiel |
29-12-2012 20:49:53 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Klep kan stuk gaan, heb het wel eens gezien en gehoord onder de kap van Amsterdam Centraal bij een 1800 lok. Na 10 minuten ben je die herrie echt flink zat. |
02-01-2013 22:47:23 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Okee, de 8711 van de treinbosting staat terzijde, en de nu ook de 8744 na de treinbrand van vandaag. Ik denk dat al zou je uitgebrande trein op de baan willen brengen, dat je hem kan inkorten tot de 9444? Of eventueel iets met de 8711 kan bakwisselen? Choo choo..... |
02-01-2013 22:52:35 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
8711 is toch die stam van de botsing in Amsterdam van eind april 2012? Die ligt zowat over zijn hele lengte in puin, de kans dat die op korte termijn bruikbaar is voor dit soort acties lijkt me niet zo heel groot... |
02-01-2013 23:53:55 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Er zijn op dit moment 16 VIRM bakken uit stamverband (lees: voor langere tijd aan dienst onttrokken). Ik heb getracht ze even op een rij te zetten: 8029 (Ah, brandschade, proto VIRMm) 8111 (Asd, botsschade, wordt hersteld) 8144 (Ac, onbeschadigd) 8251 (Asd, botsschade, wordt waarschijnlijk gesloopt) 8278 (Ac, lichte brandschade, wordt waarschijnlijk hersteld) 8301 (Ed, hersteld van brandschade, reserve in loods Amf) 8384 (Asd, botsschade, wordt waarschijnlijk gesloopt) 8425 (Ac, onbeschadigd) 8683 (Asd, botsschade, wordt waarschijnlijk gesloopt) 8722 (Asd, botsschade, wordt hersteld) 8749 (Ac, onbeschadigd) 8750 (Ac, onbeschadigd) 8755 (Casco, ooit bedoeld als vervanger 8718, in loods Amf) 8829 (Mz, hersteld van botsschade, reserve Hlm) 8853 (Asd, botsschade, wordt misschien hersteld) 8878 (Ac, brandschade, nog te vroeg voor status) Extra: Info over bakken van 8711 (botsschade Asd) komt van iemand op Flickr. Deze persoon zou het van een bron binnen Haarlem hebben Op korte termijn kunnen de onbeschadigde bakken van de 8744 (minus de 8278) wel een 9544 vormen met de 8301 uit Amf. Dan moet men echter wel trek hebben de 8301 na 8,5 jaar eens te gaan completeren... Dat is voor zover ik kan zien nu de enige actie welke zonder herstel mogelijk is. Laatst bewerkt door 110573 op 03-01-2013 11:10 |
03-01-2013 09:44:25 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Ik dacht juist op foto's te zien dat de ABv5 8278 ook aardig wat schade heeft opgelopen. Volgens het bovenstaande overzicht is er geen reserve ABv5 rijtuig over. Kan er in theorie een ABv6 rijtuig in de plaats voor komen? Dan zou mogelijk de 8301 (tijdelijk) in de stam opgenomen kunnen worden. Maar dit blijft uiteraard giswerk. |
03-01-2013 10:20:42 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als de 8278 schade heeft opgelopen, zou de 8425 onbeschadigd zijn (los van het feit dat het hele stel wel rookschade zal hebben). Dat zou betekenen dat je de 8301 niet nodig hebt en dat je met weinig moeite een 9544 op de baan kunt brengen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-01-2013 10:45:07 | ||
---|---|---|
niels25
![]() |
Volgens mij is idd ook de (ABv6) 8425 onbeschadigd en de (ABv5) 8278 wel beschadigd, dus deze twee verlengingsbakken kunnen er dan tussenuit en kunnen de resterende 4 bakken stam 9544 worden. Verder zijn ze bezig met het herstel van (ABv3/4) 8111 en (mBvk1/2) 8722, zodat tzt deze twee rijtuigen tezamen met (mBvK1/2) 8829 en (ABv6) 8301 een nieuwe stam 9511 kan worden. Dan blijven over de 4 beschadigde bakken van de 8711 (8683,8251,8853 en 8384) welke wel gesloopt/geplukt gaan worden, maar als de 8853 (mBv7) met een krom balkon toch wel hersteld gaat worden, zal deze wel op reserve gaan en misschien dat ook de 8384 (ABv6) met lichte schade aan de kreukelzone toch wel hersteld gaat worden en dan ook op reserve gaat. De 8029 (ABv3/4) wordt gebruikt als proto VIRMm, de 8718 (8755) blijft reserve??? (Als deze uberhaupt ooit nog afgemaakt wordt). En de gisteren beschadigde bakken van de 8744 (8278 en 8878) kunnen evt na herstel weer gebruikt worden om een 95** stam te verlengen. Misschien worden deze tzt weer herenigd met de eventuele 9544? Laatst bewerkt door niels25 op 03-01-2013 12:16 |
03-01-2013 11:08:56 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Klopt, heb (te) snel gekeken. Het gaat inderdaad om de 8278 en 8878 met schade. Wat dat betreft hebben ze geluk gehad. Nu heb je zoals broek53 al zegt makkelijk een 9544 (met foutieve ABv6!). Zal het in het schema ook even veranderen. Als men het hele verhaaltje van niels25 afwerkt blijven alleen de 8029 en 8755 nog over. Al vermoed ik dat het voor de 9511 nog wel even gaat duren. |
03-01-2013 11:22:37 | ||
---|---|---|
niels25
![]() |
Quote Het vormen van een eventuele stam 9511 zal idd nog wel even duren, wie weet zijn dan de twee bakken met brandschade van gisteren ook weer hersteld en komt er meteen een nieuwe stam 8711 op de baan (ongeacht van gecombineerde VIRM 1/2/3/4 bakken). Dan bestaande uit 8722,8111,8301,8878,8278 en 8829. We zullen zien. Laatst bewerkt door niels25 op 03-01-2013 12:06 |
03-01-2013 11:30:46 | ||
---|---|---|
molenaar12
![]() |
Quote Dit gebeurde bij een tussencabine van een gekoppelde DDAR. De typhoonautomaat ging spontaan af. Deze functie is voor machinisten niet meer te gebruiken, zal dus een storing zijn geweest. |
04-01-2013 23:57:02 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
SleutelMan: discussie over de treinbrand van 2 januari afgesplitst: https://somda.nl/forum/12880/p428010 Laatst bewerkt door SleutelMan op 05-01-2013 00:04 |
08-01-2013 14:10:31 | ||
---|---|---|
Arjan37
![]() |
Het valt mij op dat stel 8726 al geruime tijd verblijft in Haarlem werkplaats. Ik lees verder niets hierover, iemand enig idee wat er met dit stel aan de hand is? |
08-01-2013 16:02:55 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Waarschijnlijk brandschade aldus de OD van 3 augustus 2012. |
10-01-2013 12:23:58 | ||
---|---|---|
Arjan37
![]() |
Ok duidelijk, het zit de 8700 serie afgelopen jaar niet mee met de 8711, 8726 en de 8744. |
19-02-2013 00:55:30 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Wanneer wordt nu eens begonnen aan de inbouw van OBIS in de VIRM-4? De VIRM-2/3s waren in september volledig voorzien. Begin september heeft stel 9594 een proef gehad te Haarlem, maar nog geen enkel stam van de nieuwste serie is gespot met OBIS. |
19-02-2013 00:56:44 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Op de Rails meldt nog steeds stellen in de editie van Februari. Ik gok dat VIRM1, 2, 3 toch eerst nog voltooid wordt ! Ik mis het ook hoor, de ene serie internet, de andere serie stopcontacten. Lastige overweging iedere keer ... Laatst bewerkt door sfj op 19-02-2013 00:57 Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
19-02-2013 09:33:47 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Ja, de eerste klasse reiziger heeft het maar te gokken. Je hebt nooit alles, tenzij in ICMm. |
19-02-2013 11:18:49 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Quote Ik heb vorige week nog in een 6je gezeten dat geen internet had, dus blijkbaar zijn ze nog niet helemaal klaar. |
19-02-2013 12:06:59 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
VIRM 2/3 is volledig voorzien van OBIS in Haarlem. Zie ook de Railwiki pagina. VIRM 1 wordt in de Zaanstraat voorzien van een nieuwe tractie installatie en OBIS. De gegevens hiervan zij bijgewerkt tot aan begin januari van dit jaar. In Haarlem zou dus theoretisch plaats zijn voor de inbouw van OBIS in VIRM 4. Mogelijk speelt een gebrek aan tijd of ruimte een rol dat er nog geen VIRM 4 stam is voorzien van OBIS. |
19-02-2013 12:23:41 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator ![]() |
Ik heb hem momenteel niet bij de hand, maar als ik me goed herinner staat in de laatste Op de Rails dat er in de afgelopen maand een VIRM-4 was binnen genomen in Haarlem voor de inbouw van OBIS. Dus ik neem aan dat het wel goed komt! |
19-02-2013 12:33:12 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Ik heb hem hier voor me liggen: de 9552 is op 6 januari binnengekomen in Haarlem voor 'inbouwen OBIS' |
19-02-2013 12:36:54 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dat klopt, dat is de 9552 die binnen is genomen. En die is -als ik de spots mag geloven- al weer enkele dagen actief in de dienst. Dus we kunnen weer op treinenjacht met de camera....![]() Laatst bewerkt door aarclay op 19-02-2013 12:37 Choo choo..... |
19-02-2013 13:11:48 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
sjaak72 meldt net in het OD dat hij de 9552 in de 3430 heeft gezien. Als deze de omloop volgt zit deze in de 3450 en zie ik die te Hn vanmiddag. Ik houd jullie op de hoogte van de OBIS/WiFi status![]() Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
19-02-2013 17:15:16 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Er kan wel plaats zijn, maar dan moet er ook personeel zijn wat daarvoor weet hoe het werkt. En als dat personeel nu juist op de zaanstraat loopt heb, begin je in Hlm nog niks natuurlijk... |
19-02-2013 18:13:51 | ||
---|---|---|
niels25
![]() |
Volgens mijn administratie zijn de volgende stellen nog niet voorzien van OBIS/WIFI (excl. VIRM-4). VIRM IV: 9479 VIRM VI: 8608, 8610, 8615, 8621, 8637, 8638, 8642, 8649, 8652, 8656, 8663, 8664, 8671 Gezien de spots is het aannemelijk dat nu misschien de 9479, 8642 en 8663 in behandeling zijn. En misschien dat de 8664 inmiddels ook al gedaan is vanwege het recente herstel werk ivm brandschade. Als bovenstaande onjuist is dan verneem ik dit graag. Laatst bewerkt door niels25 op 19-02-2013 18:14 |
19-02-2013 18:23:43 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
de 9552 is inderdaad voorzien, net in 3450/3473 kunnen zien te Hn. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
19-02-2013 21:04:59 | ||
---|---|---|
kniesoor
![]() |
8664 vanochtend gezien zonder OBIS |
19-02-2013 23:23:47 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
QuoteIk mis nog de 9431, de 9469, de 8674 (mogelijk in februari 2012 al omgebouwd), en de 9478 (mogelijk in maart 2012 omgebouwd). Ik heb ff snel alle recente spots van de afgelopen 12 maanden bekeken en zag dat de hierboven genoemde nummers in alle maanden redelijk vaak voorkwamen. Behalve dus de 8674 en 9478, welke ik al genoemd heb met de mogelijk maand van ombouw. Edit: De 8674 was van 20-2 tot 7-3 in Haarlem in verband met een verbrandde verwarmingsschakelaar. Over de 9478 heb ik niets kunnen vinden in Op de Rails en Railmagazine. Laatst bewerkt door taigagaai op 19-02-2013 23:55 |
20-02-2013 00:19:07 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ff tussendoor: OBIS is peanuts vergeleken bij de ombouw waarvoor het VIRM-1 feitelijk naar binnen gaat: het vervangen van de complete tractie-installaties. OBIS wordt erbij gedaan omdat de stellen dan een tijd beschikbaar zijn. Vandaar dat de andere series in Haarlem behandeld zijn/worden en dan ook per stel maar een par dagen binnen staan. In de Zaanstraat staan nu de 9479 (!) sinds 4/2, de 9431 sinds 15/2, 8663 sinds 29/1 en 8642 sinds 8/2. |
20-02-2013 00:24:44 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Vanwaar dat uitroepteken achter de 9479? |
20-02-2013 00:35:18 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Klopt het dat de VIRM-4 serie al bij aflevering gereed was voor OBIS, met bijv. al voorgetrokken kabels? ICMm had deze ook na de revisie, maar zijn enkele jaren niet gebruikt totdat OBIS ingebouwd werd. Choo choo..... |
![]() |
advertentie |
20-02-2013 10:00:46 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
@broek53: Dank voor de aanvullingen |
20-02-2013 11:33:51 | ||
---|---|---|
niels25
![]() |
Quote Dank voor de opmerkingen: Eens kijken of ik kan terug vinden wat mijn "bron" destijds was: 9431 en 8674: Onbekend, kan zijn dat deze foutief in mijn systeem staan 9469: Diverse spots medio april 2012 9478: Diverse spots medio mei 2012 |
20-02-2013 22:51:11 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
9478 heb ik al eens gespot met OBIS/Wi-Fi volgens mijn gegevens. Ik weet niet of die momentel veel te zien is op het spoor. Iets anders: ik heb al een aantal maal gehoord in een VIRM (was elke keer een zesje) dat de HC omroept dat er een vertraging ontstaat doordat we minder snel kunnen wegrijden bij stations. Dit zou liggen aan een aantal tractiemotoren die 'vanwege een defect' uitgeschakeld zijn. Kunnen tractiemotoren dan afzonderlijk uit en aan worden gezet in een stel? Lijkt me typisch, zeker als er ook in treinschakeling mee gereden wordt. Het ene stel heeft dan meer tractievermogen dan het ander. Of zit ik hier mis? |
20-02-2013 22:52:51 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Dat laatste moet geen probleem zijn lijkt me, heb je bij 5 bakken SGMm ook... |
20-02-2013 23:09:11 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Je kan een tractiegroep (1 aangedreven draaistel) buiten dienst zetten ja. Een viertje heeft twee aangedreven draaistellen, een zesje drie. Inderdaad krijg je bij gekoppelde stellen dat de een de ander een beetje gaat trekken of duwen, maar dat is niet heel schrikbarend. Tenslotte mag je ook stellen slepen... |
20-02-2013 23:10:23 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Lijkt mij juist ook het voordeel van meerdere motoren. Als er eentje mee nokt kan je met de rest verder rijden. Met 1 motor is het bij defect over en uit ... Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
20-02-2013 23:12:39 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Ik heb met tractie buiten dienst nog nooit iets gemerkt van trekken of duwen in de trein. Het enige wat je merkt, is dat het langzamer optrekt dan normaal. Groetjes, Emiel |
21-02-2013 00:10:43 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In feite is een treinstel altijd aan het trekken en duwen, aangezien er meer niet- dan wel-aangedreven assen in zitten. Het lijkt mij in dat opzicht niet uitmaken hoe de verdeling daarvan over het stel is. |
21-02-2013 12:50:50 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
In theorie geldt dat hoe ongelijkmatiger de krachten verdeeld zijn, hoe groter de trek- en duwkrachten op de koppelingen worden. Daar zit wel een maximum aan voordat de boel kapot gaat, maar ik geloof nooit dat je daar ook maar bij in de buurt komt.Zeker niet bij IRM dat relatief weinig vermogen heeft t.o.v. zijn gewicht. |
21-02-2013 13:05:12 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Dat laatste is inderdaad de reden dat je het bij een VIRM niet echt kan merken. Met mat'64 kan dat wel. Als je daar met meer stellen rijdt en één heeft geen tractie, dan is dat met optrekken en nog veel meer met uitschakelen bij 40 km/h en 60 km/h goed te merken. Dat voel je gegarandeerd. Groetjes, Emiel |
21-02-2013 14:56:23 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
QuoteIk zie in de spots dat de 9478 tussen 4 maart en 28 maart 2012 niet gespot is. Hij zal dan wel in deze periode voorzien zijn van een nieuwe tractie installatie en OBIS. De exacte data heb ik echter niet terug kunnen vinden in Op de Rails en Railmagazine. |
22-02-2013 12:02:22 | ||
---|---|---|
montrose
![]() |
9586 mist al zn leeslampjes in de eerste klas . Is dit een trend ? |
22-02-2013 12:10:26 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Prima idee. Ik heb nooit begrepen waarom ze daar zaten. Wanneer het lampje aan staat schijnt het op de bovenkant van mijn schouder in plaats van op de krant die ik voor me houd. En zodra je besluit een dutje te doen, zit je met een lampje in je oor! |
22-02-2013 12:14:45 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Ja, die gaan verwijderd worden. |
22-02-2013 12:59:19 | ||
---|---|---|
railmagazi
![]() |
QuoteBijna: van 05-03-2012 tot en met 27-03-2012 in de Zaanstraat behandeld. |
22-02-2013 14:58:58 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Bedankt voor de aanvulling. |
23-02-2013 00:21:25 | ||
---|---|---|
279
![]() |
naar aanleiding van het stranden van tr 3532 nabij Ut op do 21/2 (problemen met de magneetremmen) moeten alle VIRM'en gecontroleerd worden op de juiste werking van de magneetremmen. |
24-02-2013 19:38:07 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
En wat voor gevolgen heeft dit? Gebeurt dit met spoed of gewoon tijdens de normale inspectie ronde? |
24-02-2013 19:39:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Alle stellen die komende nacht nog niet geïnspecteerd zijn, gaan aan de kant. |
24-02-2013 19:48:19 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
En dat zouden er zomaar een hoop kunnen zijn? |
24-02-2013 19:52:40 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Vast niet, anders zou men zo'n oekaze niet afkondigingen. Bovendien lijkt me deze datum tamelijk arbitrair, dus een dag extra lijkt me in theorie weinig verschil te maken. |
24-02-2013 20:06:29 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteVoor de administratie: dit betrof stel 8614. De volgende dag is deze naar On gegaan en verblijft dat nu nog steeds. |
24-02-2013 23:42:30 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteIn theorie niet, in de werkelijkheid wel. Zoals gezegd: alle stellen die na vannacht niet geïnspecteerd zijn, zullen niet meer worden ingezet totdat dat wel gebeurd is. daarover is geen twijfel mogelijk. Of er nog stellen zijn die nog niet bekeken zijn, weet ik overigens niet. |
24-02-2013 23:48:52 | ||
---|---|---|
279
![]() |
afgelopen avond waren er zo'n 120 stuks gecontroleerd. komende nacht hoopt men het karwei af te maken. |
25-02-2013 07:03:50 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
QuoteDa's het beste nieuws op het VIRM-vlak wat ik de afgelopen jaren heb gehoord. Hoe vaak ik m'n hoofd daar al niet aan heb gestoten... |
25-02-2013 11:48:35 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De inbouw van OBIS in VIRM4 is kennelijk echt van start gegaan. Sinds 18/2 staan de 9558 en 9572 daarvoor in Haarlem. In Amsterdam is op 20/2 de 8621 binnengelopen. Verder wordt uit Haarlem gemeld dat er daadwerkelijk een 9544 zit aan te komen (de 8744 minus de bakken met brandschade). |
25-02-2013 12:18:19 | ||
---|---|---|
niels25
![]() |
Quote Is er misschien ook al bekend wat er met de 8726 gaat gebeuren die er al vanaf juli 2012 of zoiets staat. Wat voor een schade heeft dit stel precies?? En wanneer kunnen dit stel eventueel weer terug verwachten? |
25-02-2013 21:25:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Op 19 februari jl. |
25-02-2013 21:47:09 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Die 9544 kan ik bevestigen. De stam staat inmiddels binnen om van de rookscade en dergelijk te worden hersteld. De beschadigde rijtuigen 8278 en 8878 staan buiten, nabij de bakken van de 8711 en 522. Overigens wordt dit ook al weer de derde 'foutieve' VIRM-IV dus met de ABv6 van een zesje. Laatst bewerkt door 110573 op 25-02-2013 21:49 |
26-02-2013 19:54:42 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Misschien stel ik de vraag op de verkeerde plaats, maar weet iemand in welke periode de 8204 zijn introductiebaantjes trok tussen Dordrecht en Roosendaal? Het was ergens begin jaren '90. Ik dacht zelf in 1993, maar weet het niet zeker. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
26-02-2013 20:22:36 | ||
---|---|---|
Erikvd12
![]() |
http://www.youtube.com/watch?v=WenZJ5Xb80s Volgens deze video reden ze eerst op 29 augustus 1994. Maar er kunnen natuurlijk ook eerder proefritten hebben plaatsgevonden. |
26-02-2013 20:44:46 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Is het iemand wel eens opgevallen dat in de 9455 (dacht ik) op 1 bak de 1e en 2e klasse-stickers verwisseld zijn, dus de aanduiding '1' zit boven en de aanduiding '2' beneden? Dat levert soms rare situaties op omdat men er in de afdeling zelf pas achter komt dat men verkeerd zit en dus weer naar boven (of beneden) wil %08% |
26-02-2013 22:15:16 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Dat was ook een feest in de tijd dat de viertjes verlengd werden tot zesjes. Er was een bovenafdeling die tot eerste klas was omgebouwd (ik meen in de ABv5) maar aan de buitenkant nog als 2e klas was aangeduid (ook zonder de 1e klas streep). Dat was toen de rustigste 1e klas afdeling van de trein; 1e klas reizigers kwamen er niet naar toe en 2e klas reizigers verlieten de afdeling snel weer![]() |
27-02-2013 06:42:43 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
QuoteHet eerste DD-IRM was de 8201 en die kwam in Nederland aan in april 1994, dus sowieso later. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
01-03-2013 16:02:39 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
En we hebben weer een afwijkend treinstel te melden![]() bak 380 8419 heeft een wel heel sfeervolle wc: http://t.co/v5GwF1qnI5 Laatst bewerkt door dlm4yjp op 01-03-2013 16:10 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
04-03-2013 18:00:39 | ||
---|---|---|
Arjan37
![]() |
Quote 9455 zal het niet zijn, want die bestaat niet. Ik gok op 9425 ![]() Voorts net op Hlm de bestickerde 9544 buiten zien staan. Die zal snel in dienst treden naar ik aanneem. In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie! |
04-03-2013 20:52:10 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Misschien heb ik iets gemist, maar hoe bedoel je 'bestickerd'? In de zin van geel-blauw zoals op het ICM of (totaal)reclame? |
04-03-2013 21:42:51 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
De 9544 is de 'oude' 8744, waarvan op 2 januari in Abcoude de ABv5 en mBv7 in vlammen opgingen. De stam komt weer in dienst zonder deze twee bakken en bestickerd met het nummer 9544. |
04-03-2013 22:01:17 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Ah, de nummerstickers. ![]() ![]() |
05-03-2013 17:56:53 | ||
---|---|---|
Arjan37
![]() |
Dat bedoelde ik idd, ik moet wat beter gaan omschrijven...sorry%04% In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie! |
05-03-2013 21:16:15 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
morgen komen er weer twee VIRM-4 stellen met obis uit haarlem 9558 en 9572 |
05-03-2013 21:50:23 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Kan iemand bevestigen dat de antennes voor het WiFI-signaal onder de plafonddelen van de onderste verdieping zijn geplaatst? Choo choo..... |
05-03-2013 23:05:26 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Een gekke vraag hoor, maar waarom zou je dat willen weten ![]() ![]() |
05-03-2013 23:13:00 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Je kan natuurlijk ook gewoon altijd zelf met een laptopje op pad gaan en het uitpeilen, is niet zo veel werk![]() Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
05-03-2013 23:47:43 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
Quote nee, daar zitten ze niet.... |
05-03-2013 23:47:50 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Zodat hij er recht onder kan gaan zitten zodat hij het beste bereik heeft, denk ik. ![]() |