Ontwikkelingen ongereviseerd VIRM
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
06-03-2013 00:00:14
aarclay
aarclay
Overal heb je goed bereik, maar ik vroeg het me gewoon af. Zoiets zal toch niet een reusachtig geheim zijn

In Amsterdam zitten er echt tien stuks in de nok van de stationsoverkapping.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-03-2013 00:00


Choo choo.....
 

06-03-2013 00:30:51
sfj
sfj
Quote
john563 (di 05 mrt 2013 23:47:43 https://somda.nl/forum/5909/p438871/):
Quote
aarclay (di 05 mrt 2013 21:50:23 https://somda.nl/forum/5909/p438853/): Kan iemand bevestigen dat de antennes voor het WiFI-signaal onder de plafonddelen van de onderste verdieping zijn geplaatst?


nee, daar zitten ze niet....

Zou je misschien met ons willen delen waar ze wel zitten? Ik verwacht geen sabotage ... mijn gok zou zijn in de catering-liftjes, of wellicht geintegreerd in de beeldschermen (of in de ruimte direct erachter waar voorheen de lichtkrant zat).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-03-2013 00:58:46
aarclay
aarclay
Die lichtkrant is er overigens nog steeds, maar staat begrijpelijkerwijs uit.
Ik heb wel een wifi-signaal-app, maar die is niet echt zo nauwkeurig heb ik het idee in kleine ruimtes. Vol signaal had ik overigens wel in het midden van één van de bakken in de onderste verdieping.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-03-2013 01:00


Choo choo.....
 

06-03-2013 01:29:02
mren
mren
Quote
aarclay (wo 06 mrt 2013 00:58:46 https://somda.nl/forum/5909/p438883/): Die lichtkrant is er overigens nog steeds, maar staat begrijpelijkerwijs uit.

Ziet er ook goed uit zo'n gedoofde 'lichtkrant' naast een scherm met 'nu gratis internet, later reisinformatie'...
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-03-2013 01:58:07
aarclay
aarclay
'normaal zou het moeten werken'....

NS heeft al toegegeven dat T-Mobile niet goede dekking biedt die ze verwachten, en wie weet zal het met de nieuwe provider waarmee ze een contract aangaan beter werken?


Choo choo.....
 

06-03-2013 23:01:51
john563
john563
je zat bijna goed, bagage rek ongeveer in het midden, en de netwerk dekking word door T-Mobile gedaan, met een kpn backup

en waarom er geen reizigers info staat komt vaak omdat de verkeersleiding niet de juiste treinstel nummer bij de juiste trein nummer heeft..of zo iets...

Laatst bewerkt door john563 op 06-03-2013 23:05
 

10-03-2013 08:50:09
Daeleatana
Daeleatana
Quote
john563 (di 05 mrt 2013 21:16:15 https://somda.nl/forum/5909/p438844/): morgen komen er weer twee VIRM-4 stellen met obis uit haarlem 9558 en 9572


De 9572 rijdt momenteel de 3024. Het valt me op dat de OBIS-schermen nogal laag hangen (onder de noodrem), vergeleken met de oudere VIRM's: je moet je nek aardig uitsteken als je iets onderuitgezakt zit
 

11-03-2013 19:33:33
R1-2010
R1-2010
De 9586 is (als eerste?) beroofd van de stoot-je-kop-niet-auw-te-laat lampjes in de 1e klas. Dat de rest maar snel mag volgen.  

11-03-2013 19:36:30
sfj
sfj
Jep klopt, zie de posts hierboven van 22 februari 2013


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-03-2013 22:29:10
stefanvdw
stefanvdw
Ik zit nu in stel 9554 en ook die heeft geen lampjes meer. De gaten die overblijven in de stoelen als gevolg van het verwijderen van die leeslampjes zijn afgedekt met kunststof afdekkapjes die dezelfde bruine kleur hebben als het kunststof van de stoelen. Voor een foto zie http://www1.picturepush.com/photo/a/12393419/img/Anonymous/IMAG0857.jpg voor een indruk  

15-03-2013 13:58:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
dlm4yjp (vr 01 mrt 2013 16:02:39 https://somda.nl/forum/5909/p438278/): En we hebben weer een afwijkend treinstel te melden

bak 380 8419 heeft een wel heel sfeervolle wc: http://t.co/v5GwF1qnI5


Vandaag weer dit treinstel tegen gekomen, let wel op: deze is (binnen) gestickerd als 8638(terwijl dit volgens het materieeloverzicht 8738 moet zijn).
Ditmaal in een andere bak naar de wc geweest en ook deze was kleurrijk versierd: http://www.flickr.com/x/t/0096009/photos/dlm4yjp/8558706711/
Iemand enig idee of dit weer het uitprobeersel in dit treinstel is, (zoals voorheen met o.a. de Stitz, liftprullenbak en tijdschriftenrek) of dat dit word doorgevoerd in de gehele V-IRM reeks?

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-03-2013 13:58


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-03-2013 14:05:50
Arjan37
Arjan37
Dit is wel degelijk treinstel 8638 en niet 8738, staat dan verkeerd in de materieelsamenstellingen. 8652, 8648 en 8674 hebben ook van dit soort vrolijke versiersels in de toiletten


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!
 

15-03-2013 15:01:59
aarclay
aarclay
Ik snap het punt wel waarom ze deze drukke versiersels ophangen, maar zijn er geen andere innovatieve ideeen om die 'kunstenaars' een halt toe te roepen? Ik vind dit niet echt de juiste oplossing, terwijl je zoiets bij de bron moet aanpakken. Ook denk ik dat dit bij sommige mensen een gevoel geeft 'alsof de muren op je afkomen'....

Andere oplossingen: Verfwerend materiaal?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 16-03-2013 09:13, reden: zie ingreep hieronder
 

15-03-2013 15:06:46
broek53
broek53
Ja, dat zal de toiletten een stuk leefbaarder maken (en de rest van de trein).
Zullen we hier niet weeeer een toilettendiscussie beginnen en het houden bij het vatststellen van de feiten?
 

15-03-2013 18:59:18
ricohallo
ricohallo
Dit is weer een ander versierd toilet:
http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/efcfe91ab14b7852c849b17e211aaa94.jpg
http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/671edec621f01f93d624694b1b7d5bff.jpg
http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/5d251645cd41ce1ce998f9f76cd5bd63.jpg
http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/78360c51fcf0418ffe9c7e00997766b0.jpg
 

15-03-2013 19:20:27
train85
train85
Welk stel is dit?  

16-03-2013 09:14:21
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: offtopic reactie verwijderd.  

16-03-2013 09:57:19
ricohallo
ricohallo
Dit is een kleiner toilet in de 8638  

16-03-2013 10:32:26
renew40
renew40
Gemiste kans. laat het toilet dan meteen naar de bloemen ruiken welke zijn afgebeeld.  

16-03-2013 10:43:06
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53 (vr 15 mrt 2013 15:06:46 https://somda.nl/forum/5909/p440484/): Ja, dat zal de toiletten een stuk leefbaarder maken (en de rest van de trein).
Zullen we hier niet weeeer een toilettendiscussie beginnen en het houden bij het vatststellen van de feiten?
Feit is de schrikbarend hoge defectstand van toiletten in VIRM, ronduit schandalig. Dag in dag uit raken toiletten defect of "defect", en vooral savonds en snachts wreekt zich dat extra.
 

16-03-2013 15:07:32
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt idd ja en vaak zijn het nog de Bio Toiletten ook !%03%


MCN ASD
 

16-03-2013 19:22:30
renew40
renew40
ja dat krijg je er van als je die biobakken maar op enkele plaatsen in NL mag leggen, storingen door volle bakken.  

16-03-2013 20:03:08
timtrein
timtrein
Het idee van die biobakken is dat ze nauwelijks geleegd hoeven, maar eens in de zoveel maand... maar dat werkt kennelijk niet helemaal.  

16-03-2013 20:08:13
sfj
sfj
Wie zie je dan roepen dat het aan de biobak-installatie ligt?

Verder: toiletten in de trein is gewoon een topic over hoor


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

19-03-2013 13:01:11
aarclay
aarclay
Ik heb al jaren geen 'schone' toilet gezien in de VIRM's. In de ICM's valt het wel weer mee.

Ik zou eerder denken aan een 'Mosquito' of 'muzak'. Zou dat het hangvolk af kunnen schrikken? Beter dan een toilet die bij sommige gebruikers ervoor zorgen dat de muren op je afkomen.....

Laatst bewerkt door aarclay op 19-03-2013 13:04


Choo choo.....
 

19-03-2013 17:55:07
SunKeeper
SunKeeper
Weet iemand waarom VIRM 9404 een lichtblauw zeil over één van de koppelingen heeft? Het stel rijdt wel gewoon in dienst.
Zojuist gespot te Rsd (vertrek naar Asd/Lls om 17:43) de reisplanner wil mij het treinnummer niet geven.
Gistermiddag en vanmorgen ook gezien.

Laatst bewerkt door SunKeeper op 19-03-2013 17:57
 

19-03-2013 18:07:39
mvd
mvd
Dat zal een vuiniszak zijn geweest. Die wordt eromheen gedraaid als de koppeling defect is.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

19-03-2013 18:18:43
john2
john2
Quote
aarclay (di 19 mrt 2013 13:01:11 https://somda.nl/forum/5909/p441096/): Ik heb al jaren geen 'schone' toilet gezien in de VIRM's. In de ICM's valt het wel weer mee.

Ik zou eerder denken aan een 'Mosquito' of 'muzak'. Zou dat het hangvolk af kunnen schrikken? Beter dan een toilet die bij sommige gebruikers ervoor zorgen dat de muren op je afkomen.....

Als er mannen zijn die vooral in een rijdende trein niet goed kunnen mikken met plassen, dat die dan maar gewoon op de WC pot gaan zitten.
 

19-03-2013 18:45:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Het gaat hier meer om vandalisme (graffiti, bekrassingen, vervuiling e.d.) dan mensen die naast de pot pissen (en dat zijn niet alleen mannen overigens).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-03-2013 13:55:18
john2
john2
Dat er nog geen reacties zijn van de Dames Somda gebruikers op het bovenstaande.  

20-03-2013 14:08:45
Bert13
Bert13
Dat is dus omdat het vandalisme zoals @dlm4yjp beschrijft een meer ernstige oorzaak is, die niet zomaar met een standaard reinigingsbeurt te verhelpen is.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

20-03-2013 14:29:00
b2py
b2py
John, er zijn hier vrijwel geen vrouwen  

22-03-2013 22:55:49
john563
john563
vandaag de 9571 en 9579 klaar met obis
de 79 heeft nog een laagspanning storing dus nog niet in de dienst..
 

28-03-2013 00:29:18
DingeZ
DingeZ
En de (CU)kogel is door de kerk%08% http://www.treinreiziger.nl/actueel/politiek_ov-nieuws/christenunie_wil_dubbeldekkers_op_hogesnelheidslijn-145134
Wat lange tijd steeds als gerucht terug kwam is nu een wens geworden van de CU: een deel van het VIRM van 25kV voorzien. Dit als aanvulling op een snellere inbouw van ERTMS.
 

28-03-2013 00:39:18
broek53
broek53
Wat zou (christelijke) landelijke politiek nu te maken hebben met de bedrijfsvoering van de o zo verzelfstandigde NS, vraag ik mij wel eens af. Zou de CU banden hebben met Alstom?

Laatst bewerkt door broek53 op 28-03-2013 00:39
 

28-03-2013 06:25:29
Jack5812
Jack5812
Als de CU haar huiswerk had gedaan, hadden ze geweten dat VIRM nooit zal toegelaten worden tot België. Ze lusten namelijk geen 3000 volt gelijkstroom %03%  

28-03-2013 08:08:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Daarnaast, waren er ook niet iets van problemen met buiten profiel of is dat juist richting onze oosterburen?  

28-03-2013 08:14:10
DingeZ
DingeZ
VIRM is inderdaad te breed voor Duitsland (volgens mij konden ze de perrons raken). Maar België heeft juist een iets groter profiel. Kijk maar naar de M6, die past juist niet in Nederland.
Overigens lijkt me het een relatief kleine moeite om bij inbouw van 25kV ook meteen 3kV te doen.
 

28-03-2013 08:56:10
KmNS1
KmNS1
Praat het artikel niet over de NID?  

28-03-2013 09:30:01
Roy
Roy
Nog eens goed gekekn naar het artikel, nergens staat nid of virm, wel een plaatje van een nid. Echter Leken de plannen eerder bedoeld voor virm. Lastig.  

28-03-2013 09:31:18
Bert13
Bert13
"De ChristenUnie wil dat de nieuwste dubbeldekkers van NS" lijkt mij toch meer van toepassing voor DDZ inderdaad, alhoewel het hele ERTMS verhaal beter zou kloppen bij VIRM.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

28-03-2013 09:42:06
Jack5812
Jack5812
VIRM lijkt mij het meest logisch omdat ze bij mijn weten ook voorbereid zijn op inbouw van 25 KV. Dat zal dus meegenomen kunnen worden bij de komende revisie.  

28-03-2013 10:52:10
Hoera63
Hoera63
Quote
...de nieuwste dubbeldekkers van NS...
De nieuweste serie VIRM-4 dus, want NID is niet nieuw maar gereviseerd.

Zou leuk zijn als er VIRM naar Brussel ging, moeten ze hem in NS HiSpeed kleurenschema schilderen en zijn er minder beschikbaar voor de dienst naar Amr en Hdr. Natuurlijk gaat er niks boven getrokken materieel wat er nu rijdt, maar toch. %08%

Als ze worden omgebouwd naar 25kV en 3kV hebben ze extra pantografen nodig. Worden deze dan weer als vroeger op de buitenste bakken geplaatst?

Laatst bewerkt door Hoera63 op 28-03-2013 10:53
 

28-03-2013 11:03:15
taurus
taurus
Als er ooit VIRM ook voor 3kV geschikt gemaakt zou worden zou het natuurlijk leuk zijn om het Intercity-blauw te vervangen door het Benelux-rood %08%  

28-03-2013 16:16:50
DingeZ
DingeZ
Het artikel praat helemaal niet over het type trein, alleen dubbeldekkers. Maar volgens mij is inbouw van 25kV bij DDZ fysiek uitgesloten.  

28-03-2013 16:18:56
Harold27
Harold27
Gewoon geen ruimte voor, bedoel je?  

28-03-2013 16:40:20
broek53
broek53
Ja. Bij de VIRM is de ABv6 speciaal ontwikkeld om de nodige extra apparatuur op de benedenverdieping te kunnen herbergen, inclusief een verzwaarde constructie. Feitelijk is de hele VIRM-operatie juist gericht op deze ombouw. Ik denk niet dat men de hele voeding van de treinstam van de mBvk's naar een middenrijtuig verplaatst zou hebben als het alleen om een simpele verlenging met een tussenbak zou zijn gegaan.  

28-03-2013 16:56:56
aarclay
aarclay
Tuurlijk, VIRM is voorbereid op 25kV wat de HSL door de waslijn heeft stromen. Echter moeten daar wat aanpassingen voor worden gedaan.

Maar het punt is eigenlijk of er met die wijziging wel VIRM op de HSL kan rijden. Nee, want de snelheid gaat er niet door omhoog. En een VIRM op de HSL is te vergelijken met een omgebouwde scootmobiel op de snelweg.

Ik neem aan dat de constructie-snelheid van een VIRM op de 180 km/h ligt?

In mijn ogen is dit een vreemd idee wat de CU wil. Ze hebben dus niet naar alle andere factoren gekeken.

Laatst bewerkt door aarclay op 28-03-2013 17:00


Choo choo.....
 

28-03-2013 17:02:59
Jack5812
Jack5812
Ik heb wel eens 200 km/h hier op Somda zien voorbijkomen. Maar of dat zo is is de vraag.  

28-03-2013 17:05:36
dlm4yjp
dlm4yjp
V-IRM-4 is inderdaad geschikt voor 200km/u, echter heeft deze nog de toelating tot 160km/u.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-03-2013 17:08:59
kleine_man
kleine_man
Als ik goed ingelicht ben is de constructie berekend op 220 km/u.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

28-03-2013 17:14:24
Klaasje
Klaasje
Slingeren de schommelboten dan niet de baan uit?  

28-03-2013 17:16:08
timtrein
timtrein
Het zal me verbazen als VIRM, welke deelserie dan ook, meer dan 160 km/h gaat rijden. Dan moet het ding namelijk niet alleen voor aanpassing van de tractie-installatie het toelatingscircus in, maar ook als geheel...  

28-03-2013 17:24:46
dlm4yjp
dlm4yjp
Veergedrag heeft niets met snelheid te maken, dat V-IRM onplezierig kan schommelen voor de reizigers heeft weinig met de veiligheid te maken, dat is gewoon simpelweg goed.
Overigens heeft V-IRM-4 andere vering dan de oudere serie.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-03-2013 17:41:17
broek53
broek53
Hoewel ik niet in de vrome harten van de CU kan kijken, meen ik toch te weten dat hier geen alternatief hogeresnelheidsmaterieel bedoeld wordt, maar een mogelijkheid om met niet-HST's over de HSL te kunnen rijden. De constructie die mogelijk wordt als in 2015 de HSL- en hoofdnetconcessie gekoppeld worden dus. NSH zit (of zat) daarvoor op de toer van de bekende ICR met Traxx en daar zal de VIRM een alternatief voor zijn.  

28-03-2013 22:02:34
110573
110573
En dus ook niet naar België, zoals een aantal hier nu beginnen te roepen. Gewoon sneller van A naar B binnen de landsgrensen.

Ik heb overigens ook wel eens gehoord dat men de stroomafnemers naar de ABv6 verplaatste vanwege de lengte van de toen nieuwe zesjes. Met panto's aan de uiteinden zou een stam te lang zijn voor het onderhoudsbedrijf. De ingebruikname van een ABv6 had veel voordelen.
 

28-03-2013 22:18:56
2296
2296
Quote
110573 (do 28 mrt 2013 22:02:34 https://somda.nl/forum/5909/p442606/):
Ik heb overigens ook wel eens gehoord dat men de stroomafnemers naar de ABv6 verplaatste vanwege de lengte van de toen nieuwe zesjes. Met panto's aan de uiteinden zou een stam te lang zijn voor het onderhoudsbedrijf.

Dat snap ik even niet waarom zou dat te lang zijn ?
 

28-03-2013 22:21:20
sfj
sfj
Ik weet er het fijne niet van, maar ik gok zomaar dat een zesje niet in z'n geheel in de onderhoudsloods past >> bij defecte stroomafnemer aan een kant de andere gebruiken erg omslachtig wordt (driehoeken in het ergste geval) ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-03-2013 22:36:37
AgentX
AgentX
Quote
dlm4yjp (do 28 mrt 2013 17:05:36 https://somda.nl/forum/5909/p442563/): V-IRM-4 is inderdaad geschikt voor 200km/u, echter heeft deze nog de toelating tot 160km/u.


VIRM had toch een constructiesnelheid van 176 km/h? Of kan hij onder 25 kV wel nog sneller?
 

28-03-2013 22:46:24
thom
thom
Quote
sfj (do 28 mrt 2013 22:21:20 https://somda.nl/forum/5909/p442610/): Ik weet er het fijne niet van, maar ik gok zomaar dat een zesje niet in z'n geheel in de onderhoudsloods past >> bij defecte stroomafnemer aan een kant de andere gebruiken erg omslachtig wordt (driehoeken in het ergste geval) ...

Da's een beetje onzin, voor het onderhoud driehoekt men een VIRM ook niet om de tweede helft van de trein te moeten doen, en ze zullen dan toch echt onder alle draaistellen doormoeten met onderhoud...

Daarnaast is dat helemaal niet aan de orde, de onderhoudswerkplaatsen zijn daar allemaal lang genoeg voor om een zesje binnen te zetten.

Het verhuizen van de stroomafnemer had een ander technische oorzaak meen ik.

Laatst bewerkt door thom op 28-03-2013 22:47
 

28-03-2013 23:45:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
AgentX (do 28 mrt 2013 22:36:37 https://somda.nl/forum/5909/p442611/):
Quote
dlm4yjp (do 28 mrt 2013 17:05:36 https://somda.nl/forum/5909/p442563/): V-IRM-4 is inderdaad geschikt voor 200km/u, echter heeft deze nog de toelating tot 160km/u.


VIRM had toch een constructiesnelheid van 176 km/h? Of kan hij onder 25 kV wel nog sneller?


Bijna goed, je verward de constructiesnelheid met de toelatingssnelheid (hij is lager toegelaten dan hij werkelijk zou kunnen gaan).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-03-2013 23:53:36
AgentX
AgentX
Hij heeft toch toelating tot 160 km/h? Constructiesnelheid + 10% = 176 km/h.  

29-03-2013 00:16:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Nogmaals: hij is toegelaten voor 160km/u, de constructie kan 220km/u aan.
De infra laat het alleen niet toe (op 1,5kvdc begin je toch wel erg veel stroom te trekken als je harder dan 180 gaat).

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 29-03-2013 00:30


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-03-2013 01:21:59
AlexNL
AlexNL
Quote
DingeZ (do 28 mrt 2013 08:14:10 https://somda.nl/forum/5909/p442483/): VIRM is inderdaad te breed voor Duitsland (volgens mij konden ze de perrons raken). Maar België heeft juist een iets groter profiel. Kijk maar naar de M6, die past juist niet in Nederland.



Het zogeheten 'kinematisch omgrenzingsprofiel' (waarbij rekening wordt gehouden met schommelen e.d.) dat België hanteert is smaller dan dat van Nederland. In Nederland is dat 3600 mm, in België 3150 mm. Een VIRM is 3020mm breed, het is mogelijk dat een VIRM in België dus buiten profiel komt tijdens de rit.

Laatst bewerkt door AlexNL op 29-03-2013 03:44
 

29-03-2013 01:32:45
Frontier
Frontier
Quote
dlm4yjp (vr 29 mrt 2013 00:16:51 https://somda.nl/forum/5909/p442632/): Nogmaals: hij is toegelaten voor 160km/u, de constructie kan 220km/u aan.
De infra laat het alleen niet toe (op 1,5kvdc begin je toch wel erg veel stroom te trekken als je harder dan 180 gaat).

Dus in theorie met 25kV, afgezien van het ombouwen en het toelatingsgeleuter, zou hij max. 220km/u moeten kunnen rijden op de HSL?
 

29-03-2013 08:40:16
AgentX
AgentX
Quote
dlm4yjp (vr 29 mrt 2013 00:16:51 https://somda.nl/forum/5909/p442632/): Nogmaals: hij is toegelaten voor 160km/u, de constructie kan 220km/u aan.
De infra laat het alleen niet toe (op 1,5kvdc begin je toch wel erg veel stroom te trekken als je harder dan 180 gaat).


Dus max 180 km/h onder 1,5 kV
 

29-03-2013 08:41:38
Klaasje
Klaasje
Quote
dlm4yjp (vr 29 mrt 2013 00:16:51 https://somda.nl/forum/5909/p442632/): Nogmaals: hij is toegelaten voor 160km/u, de constructie kan 220km/u aan.
De infra laat het alleen niet toe (op 1,5kvdc begin je toch wel erg veel stroom te trekken als je harder dan 180 gaat).

Dit klopt niet helemaal. Zonder extra motorvermogen kan je ook niet zoveel stroom trekken dat je daar last van hebt boven een bepaalde snelheid.
 

29-03-2013 09:40:53
MasterE
MasterE
Ze hebben testritten gereden op de flevolijn. 200 km/h onder 1,5 KV.  

29-03-2013 10:30:11
MDDM
MDDM
Met ICE en V250. Niet met VIRM


Gr Joop mcn Lls
 

29-03-2013 11:15:36
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (do 28 mrt 2013 17:41:17 https://somda.nl/forum/5909/p442570/): De constructie die mogelijk wordt als in 2015 de HSL- en hoofdnetconcessie gekoppeld worden dus. NSH zit (of zat) daarvoor op de toer van de bekende ICR met Traxx en daar zal de VIRM een alternatief voor zijn.
In 2015 zullen er geen andere treinseries dan huidig over de HSL gaan rijden. Dus ook niet de veelbesproken 1900 die eventueel dit zou gaan doen tussen Bd en Rtd.
 

29-03-2013 12:16:56
treinfan
treinfan
Quote
AgentX (vr 29 mrt 2013 08:40:16 https://somda.nl/forum/5909/p442657/):
Quote
dlm4yjp (vr 29 mrt 2013 00:16:51 https://somda.nl/forum/5909/p442632/): Nogmaals: hij is toegelaten voor 160km/u, de constructie kan 220km/u aan.
De infra laat het alleen niet toe (op 1,5kvdc begin je toch wel erg veel stroom te trekken als je harder dan 180 gaat).
Dus max 180 km/h onder 1,5 kV
Nee, dat is nou een grens die nergens op van toepassing is. De constructie is ontworpen tot 220 km/h, de maximaal toegelaten snelheid onder 1,5 kV is 160 km/h en daarvoor hebben de stellen (minimaal) eenmaal 176 km/h moeten rijden. De grens voor operationale snelheden onder 1,5 kV is gesteld op 160 km/h, enkel voor testritten en toelatingsritten mag eventueel beperkt harder worden gereden.
 

29-03-2013 12:20:46
AgentX
AgentX
Aha, zit het zo. Dank voor de verheldering!  

29-03-2013 20:07:26
110573
110573
Quote
thom (do 28 mrt 2013 22:46:24 https://somda.nl/forum/5909/p442612/):
Quote
sfj (do 28 mrt 2013 22:21:20 https://somda.nl/forum/5909/p442610/): Ik weet er het fijne niet van, maar ik gok zomaar dat een zesje niet in z'n geheel in de onderhoudsloods past >> bij defecte stroomafnemer aan een kant de andere gebruiken erg omslachtig wordt (driehoeken in het ergste geval) ...

Da's een beetje onzin, voor het onderhoud driehoekt men een VIRM ook niet om de tweede helft van de trein te moeten doen, en ze zullen dan toch echt onder alle draaistellen doormoeten met onderhoud...

Daarnaast is dat helemaal niet aan de orde, de onderhoudswerkplaatsen zijn daar allemaal lang genoeg voor om een zesje binnen te zetten.

Het verhuizen van de stroomafnemer had een ander technische oorzaak meen ik.


Ik heb het ook alleen gehoord. Wat ik er van begreep was dat de constructie waarmee onderhoud aan de panto's werd gedaan niet reikte over de gehele lengte van een zesje met panto's op de mBvk's. Nogmaals, weet niet of het klopt, maar het klonk in mijn oren wel aannemelijk.
 

30-03-2013 19:53:40
SGMm2137
SGMm2137
VIRM 9597 is inmiddels ook voorzien van OBIS  

30-03-2013 22:43:01
maigoda
maigoda
Quote
110573 (vr 29 mrt 2013 20:07:26 https://somda.nl/forum/5909/p442734/):
Quote
thom (do 28 mrt 2013 22:46:24 https://somda.nl/forum/5909/p442612/):
Quote
sfj (do 28 mrt 2013 22:21:20 https://somda.nl/forum/5909/p442610/): Ik weet er het fijne niet van, maar ik gok zomaar dat een zesje niet in z'n geheel in de onderhoudsloods past >> bij defecte stroomafnemer aan een kant de andere gebruiken erg omslachtig wordt (driehoeken in het ergste geval) ...

Da's een beetje onzin, voor het onderhoud driehoekt men een VIRM ook niet om de tweede helft van de trein te moeten doen, en ze zullen dan toch echt onder alle draaistellen doormoeten met onderhoud...

Daarnaast is dat helemaal niet aan de orde, de onderhoudswerkplaatsen zijn daar allemaal lang genoeg voor om een zesje binnen te zetten.

Het verhuizen van de stroomafnemer had een ander technische oorzaak meen ik.


Ik heb het ook alleen gehoord. Wat ik er van begreep was dat de constructie waarmee onderhoud aan de panto's werd gedaan niet reikte over de gehele lengte van een zesje met panto's op de mBvk's. Nogmaals, weet niet of het klopt, maar het klonk in mijn oren wel aannemelijk.

Dat is inderdaad de reden geweest van het verplaatsen van de stroomafnemers. Dan hoefde de hoogwerker-sporen niet te worden aangepast. Dat is in dit topic al wel eens uitgelegd, maar dat zal inmiddels al weer de nodige pagina's geleden zijn.
Groetjes,
Emiel
 

30-03-2013 23:55:57
broek53
broek53
Het is en blijft een absoluut broodje aap-verhaal - maar dat is dan meteen het sympathieke van een broodje-aap: het is niet weg te krijgen.  

31-03-2013 00:32:37
sfj
sfj
Het was een gokje, op geen enkel gerucht of eerder gelezen iets gebaseerd Maak je me overigens wel nieuwsgierig wat dan wel de reden van verplaatsing is, ik zal me dit keer onthouden van een wilde gok.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

31-03-2013 00:40:11
thom
thom
Bovenwerkplateau's kunnen eigenlijk nooit de reden zijn.

In de oude situatie zaten de stra's op de kopbakken, nu zitten ze meer in het midden van de trein.
Dan kun je nooit meer bij een plateau komen als die aan het eind van het werkplaatsspoor zit, en daar zou je ze verwchten als de stra's zoals voorheen op de kopbakken zouden zitten
 

31-03-2013 00:43:04
broek53
broek53
Volgens mij heb ik omstandig uitgelegd dat het concentreren van de hoogspanningsvoorziening in de ABv6 gedaan is omdat daar de eventuele apparatuur ingebouwd kan worden t.b.v. een ombouw naar 25 kV wisselspanning. Dat kan in andere bakken niet, althans niet in de bestaande bakken zoals de mBvk's. De dragende constructie van de ABv6 is daarvoor namelijk sterker dan de rest.  

31-03-2013 00:44:01
thom
thom
Klinkt toch een stuk logischer, en ergens wel bekend  

31-03-2013 00:44:24
sfj
sfj
Dank je voor de uitleg broek53, ik heb dat stukje op een of andere manier gemist.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

01-04-2013 03:35:26
ICMm4250
ICMm4250
Tijdens een bezoekje aan Arnhem Berg kwam ik Virm 9570 tegen waarbij beide pantografen tegen de draad stonden.
Nu heb ik dat bij Mddm en Ddz wel met regelmaat gezien maar Virm ben ik hiermee echter nog nooit tegen gekomen.

Kan iemand mij vertellen wat de reden/of bedoeling hiervan is?

Plaatje hiervan: http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/8607206269/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/8607213047/in/photostream/
 

01-04-2013 09:33:59
Noodrem
Noodrem
Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit een methode is om het inbranden van de pantograaf tegen te gaan. Door 2 panto's omhoog te zetten, wordt de energielast verdeeld en is er een lagere kans dat de pantograaf en de rijdraad op elkaar inbranden. Zij maken immers over langere tijd op één en hetzelfde punt contact.  

01-04-2013 10:01:51
rolandrail
rolandrail
Bij VIRM heeft het niets met inbranden te maken maar met een verkeerde handeling bij het omschakelen van de stroomafnemer (wat in een kast in het treinstel moet worden gedaan, kan niet in de cabine). Door die verkeerde handeling komen in eerste instantie beide stroomafnemers op, als daarna vanuit de cabine de stroomafnemers worden neergelaten en weer op komt vanzelf alleen de stroomafnemer op waarnaar ook de snelschakelaar is omgeschakeld. Dat kan ook gewoon tijdens het rijden.  

02-04-2013 12:40:08
virm9556
virm9556
En Virm 9576 kan hier ook aan de OBIS toegevoegd worden! Helaas zonder leeslampjes..

http://www.flickr.com/photos/94590202@N02/8612244631/sizes/k/in/photostream/

Laatst bewerkt door virm9556 op 02-04-2013 14:10
 

02-04-2013 19:02:31
aarclay
aarclay
Dat klopt, die lampjes hadden niet veel meerwaarde, en boden de reizigers meer ergernis waarna ze er inmiddels uit worden gehaald.


Choo choo.....
 

02-04-2013 21:51:52
AlexNL
AlexNL
Vanochtend had ik VIRM #9581, ook die was voorzien van OBIS.  

03-04-2013 00:04:04
279
279
Quote
aarclay (di 02 apr 2013 19:02:31 https://somda.nl/forum/5909/p443222/): Dat klopt, die lampjes hadden niet veel meerwaarde, en boden de reizigers meer ergernis waarna ze er inmiddels uit worden gehaald.


het mag toch wel duidelijk zijn dat de lampjes niet alleen weggehaald zijn
vanwege weinig meerwaarde maar ook als gevolg van de botsing in 2012
tussen VIRM en SLT.
 

03-04-2013 00:19:40
aarclay
aarclay
Dat wist ik dan nog niet, maar het klinkt zeker plausibel....


Choo choo.....
 

03-04-2013 07:46:44
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
279 (wo 03 apr 2013 00:04:04 https://somda.nl/forum/5909/p443290/):
Quote
aarclay (di 02 apr 2013 19:02:31 https://somda.nl/forum/5909/p443222/): Dat klopt, die lampjes hadden niet veel meerwaarde, en boden de reizigers meer ergernis waarna ze er inmiddels uit worden gehaald.


het mag toch wel duidelijk zijn dat de lampjes niet alleen weggehaald zijn
vanwege weinig meerwaarde maar ook als gevolg van de botsing in 2012
tussen VIRM en SLT.


Waarom zou dat met die botsing te maken hebben, de betrokken Virm had geen leeslampjes?

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 03-04-2013 07:47


MCN ASD
 

03-04-2013 10:01:15
virm9556
virm9556
Gaan ze nog andere lees verlichting aanbrengen bij de virm 4 serie? Vind het wel jammer. Was toch echt iets origineels van de nieuwe Virm die lampjes.  

03-04-2013 13:32:51
jorgo
jorgo
Zolang het gewone licht zo fel is dat je zelfs bij schemering al niet meer naar buiten kunt kijken, hebben leeslampjes geen toegevoegde waarde. VIRM4 heeft ook nog die extra strook licht langs het bagagerek.
[denkt met weemoed terug aan het mooie gedimde licht van onverbouwd ICR...]
 

03-04-2013 13:47:28
AgentX
AgentX
Of de gedimde, rustige sfeer die hangt in de ICE.  

03-04-2013 16:15:57
daniel81
daniel81
Quote
Rolffiej19 (wo 03 apr 2013 07:46:44 https://somda.nl/forum/5909/p443305/):
Quote
279 (wo 03 apr 2013 00:04:04 https://somda.nl/forum/5909/p443290/):
Quote
aarclay (di 02 apr 2013 19:02:31 https://somda.nl/forum/5909/p443222/): Dat klopt, die lampjes hadden niet veel meerwaarde, en boden de reizigers meer ergernis waarna ze er inmiddels uit worden gehaald.


het mag toch wel duidelijk zijn dat de lampjes niet alleen weggehaald zijn
vanwege weinig meerwaarde maar ook als gevolg van de botsing in 2012
tussen VIRM en SLT.


Waarom zou dat met die botsing te maken hebben, de betrokken Virm had geen leeslampjes?


Ik heb me er niet in verdiept maar het staat me bij dat er in het onderzoek veel aandacht gegeven is aan de 'botsvriendelijkheid van interieur'. Dan is het natuurlijk wijs om verder te kijken dan alleen de betrokken treinsteltypes, en ál het materieel door te lichten.
 

03-04-2013 16:32:37
broek53
broek53
Ja, in de VIRM hadden de vaste tafeltjes het ineens gedaan (verwondingen en zo).  

03-04-2013 16:55:33
sjoerd
sjoerd
Zeker. En er moesten ineens meer tussenwanden in Sprinters zodat je er, al vallende, eerder één tegen zou komen. Compartimenteren heette dat. En dan zou je die nabijere tussenwand dus ook harder raken zodat je nog meer gewond zou raken... Tja, dat snapte ik toen ook al niet.  

03-04-2013 17:19:08
broek53
broek53
De volgende stap is veiligheidsgordels (met een elektronische controle of iedereen 'm wel vast heeft, natuurlijk.  

03-04-2013 17:31:22
Roy
Roy
Ns heeft al eens aangegeven dat het onveiliger zou zijn om mensen een gordel te laten dragen. De stoelen zouden steviger moeten om een gordel aan te bevestigen en die stevigere stoelen zouden gevaarlijker zijn voor mensen die staan. terwijl je bij de meeste stoelen tegen de hoofdsteun van de persoon voor je aan komt.

Laatst bewerkt door Roy op 03-04-2013 19:26
 

03-04-2013 19:14:19
R1-2010
R1-2010
Iets anders, maar ik kwam vandaag een aantal VIRMS tegen met nieuwe (?) treeplanken. Leek wel terras-hout. Is iemand anders dat ook al opgevallen?  

03-04-2013 20:15:49
broek53
broek53
Quote
Roy (wo 03 apr 2013 17:31:22 https://somda.nl/forum/5909/p443377/): Ns heeft al eens aangegeven dat het onveiliger zou zijn om mensen een gordel te laten dragen. De stoelen zouden steviger moeten om een gordel aan te bevestigen en die stevigere stoelen zouden gevaarlijker zijn voor mensen die staan. terwijl je bij de meeste stoelen tegen de hoofdsteun van de persoon voor je aan komt.
Het is net een grote 1-april-grap.