12-04-2013 23:46:30 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Als ik me niet vergis heeft het materieel wat t/m 229 km/u kan dezelfde botsnormen als wat 160 rijdt ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
13-04-2013 10:47:22 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Zelfs al krijg je het toegelaten, veilig zullen die cabines nooit worden. Maar wat dat betrefd, veel grote ongelukken met VIRM zijn de afgelopen jaren vooral op en rond spoorwegovergangen gebeurt. Die vind je volgens mij niet tot nauwelijks daar langs de HSL. |
13-04-2013 11:16:40 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Dat is dacht ik zo geweest? Nu liggen die die grenzen weer anders. Ik geloof bij 190 of 200km/h en 250km/h. Ik kan het niet zo snel terug vinden in het labyrint van EC regelgeving. Als voorbeeld noem ik maar de IC dubbeldekker van de DB, deze moet tot 189km/h en de ICx tot 249km/h Jeanne Kok |
13-04-2013 12:39:39 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Trouwens, het spul hoeft dan niet eens toegelaten te worden. Dat geldt alleen bij een nieuwe bestelling. Anders was DDZ er natuurlijk ook nooit doorgekomen. |
![]() |
advertentie |
13-04-2013 12:43:35 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Reken maar als jij DDZ 200 wilt laten rijden dat je een nieuwe toelating nodig hebt ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
13-04-2013 19:30:57 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Het gaat over VIRM, maar daar zal denk ik toch hetzelfde voor gelden. |
13-04-2013 19:46:31 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Dat snap ik, maar toch niet voor botsveiligheid? Tenminste, dat krijg je er nooit door met VIRM als je het mij vraagt. |
13-04-2013 19:48:07 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Over de vraag of er een nieuwe toelating nodig is, kunnen we kort zijn: die is altijd nodig (of een aanpassing van de bestaande) als je iets substantieels aan materieel wijzigt. De vraag is hier actueel of die wordt verleend als je het materieel sneller maakt. Een voorwaarde op botsveiligheidgebied kan ik wel voorspellen: het terugplaatsen van de tussenbuffers. Dat inzicht zou de klap in Amsterdam toch op zijn minst opgeleverd moeten hebben. Waarschijnlijk wordt de loop er trouwens ook rustiger van. |
13-04-2013 21:41:21 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Er wordt toch niets substantieels gewijzigd? Er wordt in het vervolg alleen gebruik gemaakt van iets waar tijdens het ontwerp al rekening mee was gehouden. Waarom zijn de tussenbuffers eigenlijk verwijderd destijds? |
13-04-2013 22:08:16 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Hier https://somda.nl/forum/11388/p372524/Gebruik+van+locomotieven+t.o.v.+treinstellen/ werd gezegd dat het wegnemen gebeurde vanwege de angst dat de VIRM's gingen overbufferen. |
14-04-2013 11:50:48 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
En vanwege constant optredende schades aan die buffers. Ombouw tot 1800V= / 25 kV~ tweespanningsmaterieel en verhogen van de maximum toegelaten snelheid van 160 tot 200 km/h is een nogal substantiële wijziging... |
14-04-2013 12:47:34 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Die bufferschade ontstond vooral doordat men had bedacht dat amper tot niet smeren geen kwaad kon, in die periode dezelfde kortzichtige gedachte bij DDAR. Bij VIRM koos men voor bufferverwijdering, bij DDAR kon dat niet en is men toch maar weer gaan smeren. |
17-04-2013 12:32:55 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Worden sommige stellen bij de verbouwing opnieuw gelakt? Ik zag vandaag de 8614 die net zo hard glom als een VIRM-4. |
17-04-2013 13:46:58 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Er is momenteel nog helemaal geen sprake van verbouwing... Misschien net door de wasstraat geweest? ![]() |
17-04-2013 14:01:26 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Nee, de 8614 is toentertijd inderdaad stevig in de lak gezet, rijdt al een paar jaar zo mooi glimmend rond als "oud" zesje. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
17-04-2013 14:40:15 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Is meen ik het gevolg van de bovenleidingschade op dak en zijwand destijds tussen Sloterdijk en Schiphol*. *Herstel van bovenleiding heeft toen ook weken geduurd in de tunnel. |
17-04-2013 15:52:07 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Soms heb je wel eens van die rijtuigen. De 9468 heeft ook zo'n kopbak. |
18-04-2013 00:56:35 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Maar de 9468 is helemaal een apart geval, als je je bedenkt dat deze als 8468 begonnen is. Na de verlenging heeft deze twee bakken extra gekregen en is omgenummerd naar 8668. Na een brandje is deze precies die twee rijtuigen verloren en teruggenummerd naar viertje 9468. Als je goed kijkt, zie je nog de plek waar de stickers "8468" hebben gezeten. Deze info is ook te lezen op de Railwiki. Laatst bewerkt door AgentX op 18-04-2013 00:56 |
18-04-2013 09:20:03 | ||
---|---|---|
Daeleatana
![]() |
Volgens NS_Online op Twitter kunnen we vanaf 25 april een nieuwe bestickerde VIRM tegenkomen, de Van B naar A VIRM : pic.twitter.com/Nx5MoOjWg6. Stelnummer is mij helaas onbekend. |
18-04-2013 09:30:03 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
De link werkt niet, ik denk dat je deze bedoelt? https://twitter.com/VanBnaarA/status/324766584709201921/photo/1 |
18-04-2013 09:32:09 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Zie ook dit topic.. https://somda.nl/forum/13299/Koninginnedag+2013/ Gr Joop mcn Lls |
18-04-2013 12:05:29 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Quote Dat kan niet, want oude IRM-viertjes en nieuwe VIRM-viertjes zijn anders van samenstelling omdat de tractie-installatie is verhuisd. De ABv6 moet er dus nog in zitten, dan zullen de mBv7 en een van beide ABv's eruit zijn gegaan. |
18-04-2013 14:09:15 | ||
---|---|---|
Tsaar
![]() |
Blijkbaar doen we volgens de NS een stap terug waarts. We kunnen weer vrijwillig op VIRM jacht. |
18-04-2013 15:17:19 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Dan zullen de mBv7 en ABv5 er wel uitgehaald zijn, want dat zijn de bakken die niet in een VIRM-viertje zitten. Bij een IRM-viertje en een VIRM-viertje zit de tractieinstallatie gewoon op dezelfde plek: In de beide kopbakken. Wat wel verplaatst is, zijn de snelschakelaarkast en stroomafnemers. De snelschakelaar van de ABv3/4 naar de nieuwe ABv6 en de stroomafnemers van de kopbakken naar de nieuwe ABv6. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 18-04-2013 15:24 |
18-04-2013 15:28:14 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Ja, zoiets bedoelde ik, de achterliggende technische apparatuur. ABv3/4 en ABv5 zijn onderling zeker ook niet gelijk? |
18-04-2013 15:33:00 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
https://somda.nl/forum/5909/p402813/Ontwikkelingen+bij+VIRM/ Nee de ABv3/4 heeft de compressor (zit bij IRM1/2/3 aan de 2e klas kant, bij IRM4 aan de 1e klas kant); de ABv5 is "technische functieloos". |
18-04-2013 16:31:36 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Quote Sterker nog: geen van de vier bakken (op de naamgever na natuurlijk) is meer origineel. De hele stam is samengesteld uit bakken, afkomstig van verschillende stammen. Overblijfsels eigenlijk. De rede van het 'uit elkaar halen' van de 8668 valt te zoeken bij een ABv6 met schade. |
18-04-2013 20:40:38 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote (Voormalig) Olympisch-stel 9520 is het volgens Railmagazine. |
22-04-2013 12:11:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Die is het, en staat daarvoor in Haarlem. Uit Haarlem is op 19 april de 9544 vertrokken (althans: hij is afgeleverd). |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-04-2013 16:54:23 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
De 9544 stond zaterdag in Onnen op het buitenterrein. Laatst bewerkt door martijn24 op 22-04-2013 16:55 |
23-04-2013 17:12:51 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Een foto van de koningstrein: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/04_april/23/binnenland/NS_legt_de_laatste_hand_aan_koningstrein.xml |
23-04-2013 17:18:13 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
En een filmpje: http://www.zie.nl/video/troonswisseling/NS-rijdt-met-koningstrein/m1nzdq9f373c |
23-04-2013 17:22:24 | ||
---|---|---|
Lovers83
![]() |
Nog meer foto's![]() Laatst bewerkt door Lovers83 op 23-04-2013 17:22 Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User |
24-04-2013 12:41:21 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
https://somda.nl/drgls/1021/ Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
24-04-2013 14:36:15 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Ik heb even wat rondgevraagd naar de technische haalbaarheid. Er is een proefrit gereden met een VIRM op de Hanzelijn (voor de opening) die ze over de 180 km/h geprobeerd hebben te jagen. Dat is wel gelukt, maat net boven de 180 hielden de downchopper modules er mee op wegens te grote warmte-ontwikkeling. Volgens mij los je dat niet op met 25 kV. Dan zul je meer moeten aanpassen. Groetjes, Emiel |
24-04-2013 15:09:58 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
heb de 9549 en de 9585 binnen voor OBIS, maandag er weer uit... Laatst bewerkt door john563 op 25-04-2013 23:06 |
24-04-2013 15:14:02 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
Quote even hierover met 25 KV heb je een trafo, kun je aftakken heb je geen downchopper nodig..... |
24-04-2013 16:21:29 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Ware het niet dat de motoren van de VIRM draaistroommotoren zijn en dus nooit direct gevoed kunnen worden vanuit een 25 kV bovenleiding. Een downshoppen module heb je altijd nodig om draaistroom te verkrijgen. Groetjes, Emiel |
24-04-2013 21:50:39 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Dat ligt er maar aan hoe het systeem werk, het kan ja en nee zijn. En omdat ik het niet ken, heb ik geen echt antwoord, maar ik weet wel dat deze systemen in het verleden niet erg ruim bemeten zijn (die uit de Nederlandse productie komen). In Zwitserland hebben de Nina's van de BLS (S-Bahn Bern) regelmatig uitval verschijnselen omdat er wel een wat te veel van ze gevraagd wordt. Jeanne Kok |
25-04-2013 00:43:47 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote De downshopper modules zorgen voor zo'n beetje de hele voeding van de trein. Ook de inverter, die de spanning die de downshopper module levert, omzet in een driefase-draaistroom. Verder heb ik vandaag antwoord gekregen van een oud-machinist die in het ontwerpteam IRM heeft gezeten op de vraag "is een IRM/VIRM geschikt voor 200 km/h"? Het antwoord kom uit onverwachte hoek, namelijk dat het remsysteem geschikt is voor 160 km/h (+ 10%), daarboven neemt het remvermogen teveel af om aan de benodigde remweg te komen. Bij 200 km/h voldoe je dan niet meer aan de vereiste remweg. Omdat er niet zoveel meer te verspijkeren valt aan het remsysteem van de VIRM, vrees ik dat het dus bij 160 km/h zal blijven. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 25-04-2013 00:45 |
25-04-2013 10:30:52 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Het zal niemand ontgaan zijn, maar vanaf vandaag in dienst: De 9520 in Koningstrein bestickering. |
25-04-2013 11:06:23 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
..met achterin de SocialCoupè, wat wel noemenswaardig is om te vermelden. Laatst bewerkt door aarclay op 25-04-2013 11:06 Choo choo..... |
25-04-2013 14:56:46 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Dat betekend dat niet alleen dat het remvermogen van het IRM tekort schiet boven de 160km/h, ook de tractie zal niets beter gaan presteren onder een 25kV~. Hoog uit dat je met lange treincombinaties geen tractie beperkingen meer ken, zoals nu onder de 1,8kV=. Jeanne Kok |
25-04-2013 17:21:36 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Volgens NS op facebook gaat er nog meer gebeuren met de 9520, In een reactie wat gaat over de foto - prijzenactie die nu gehouden wordt met de 9520 zeggen ze: De actie is tot en met de 29 ste, daarna zal de trein gewoon in de dienst blijven. In september zal deze zelfs voorzien worden van persoonlijke foto's van reizigers. Laatst bewerkt door treinefan op 25-04-2013 17:22 |
25-04-2013 17:24:50 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dream on...![]() Ze willen de treinen van 'dromen' op de trein plaatsen. Ik denk dat de B naar A'tjes er dan af zullen gaan, en dat er droomwolkjes worden geplaatst met door kinderen getekende dromen ofzo. Laatst bewerkt door aarclay op 25-04-2013 17:25 Choo choo..... |
25-04-2013 18:08:07 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
Of ingestuurde foto's... |
25-04-2013 18:40:04 | ||
---|---|---|
Arjan37
![]() |
Nog niet gelezen: stelnummer 9520 staat tussen de laatste en één na laatste of voorste en één na voorste bak. Wijkt daarmee af van de regel dat het stelnummer tussen de 1e klas staat. 9595 en 8654 (1 op de juiste plaats en 1 identiek als hierboven beschreven) zijn de andere uitzonderingen... Laatst bewerkt door Arjan37 op 25-04-2013 18:40 In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie! |
25-04-2013 19:19:08 | ||
---|---|---|
david_meye
![]() |
Hier is een filmpje over de koningstrein http://www.youtube.com/watch?v=Vfo_5VsEX34 En als goed is zie je op het laatst Koen Brouwer. Laatst bewerkt door david_meye op 25-04-2013 19:20 |
25-04-2013 19:25:20 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Dat stond inderdaad netjes in beeld. Wie waren de andere belangstellenden (met/zonder camera)? Mvg. Bart |
25-04-2013 19:33:50 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Heb je 1:05 al gezien ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 25-04-2013 19:34 Choo choo..... |
25-04-2013 19:46:26 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Check, ik was daar ook bij inderdaad. %02% En mijn foto: http://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/8678415291/ (favorite & comment ![]() Laatst bewerkt door AgentX op 25-04-2013 20:09, reden: Foto toegevoegd |
25-04-2013 20:08:33 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Wie is die knappe vrouw die zo pontificaal in dat beeld banjerd? ![]() |
25-04-2013 20:20:15 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
SleutelMan: Houden we het wel ontopic? Voor die discussie kun je ook terecht in het topic "welke Somda gebruiker heb je al gespot" |
25-04-2013 21:59:27 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Wat is dan het nut geweest om desondanks deze 'tekortkomingen' toch de constructietechnische snelheid op 200km/u te houden tijdens het bouwen? |
![]() |
advertentie |
25-04-2013 22:32:54 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
IRM is niet voor een Vmax van 200km/h geconstrueerd, zoals ook Emiels opmerking rond het remmen verhaal duidelijk bevestigd. Ik denk, maar dat is iets persoonlijks, dat er ook nooit sprake van geweest is. IRM is dus voor 160km/h (+10% voor de toelating) gemaakt, maar viel destijds daarmee wel in de materieel categorie -voertuigen tot en met 199km/h-. Ik weet niet hoe ik dat netjes moet formuleren, maar denk dat daaruit het Wishful thinking verhaal met de grens van 200km/h is voortgekomen (al dan niet uit een of andere grote duim). Een van die internet verhalen die zo dus, helaas hardnekkig, een eigen leven is gaan en blijft leven. Jeanne Kok |
25-04-2013 23:10:01 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
Quote weet je wel waar je het over hebt, de aansturing van de tractie is een inverter, een downchopper is een spannings verlager in de gelijk spanning, en nogmaals de verlaging van 1550 volt gelijk heb je dus een downchopper voor nodig, bij wissel spanning met een trafo, sorry, ik sleutel er alleen maar aan, en zit in de ontwikkel groep voor de HSL ombouw, dus dan zal ik het wel niet weten ![]() |
25-04-2013 23:19:50 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Ik heb daar dus zo m'n twijfels over of dat gebeurd is. IRM in ontworpen in een tijd (begin jaren 90) dat sneller rijden dan 160 niet aan de orde was. Waarom zou je dan met alle geweld een trein bouwen die zonder meer 200 aan zou kunnen, als je het er niet mee gaat rijden. Dat bij de verlening tot VIRM de 25 kV-voorbereidingen zijn meegenomen heeft z'n oorsprong in de gedachte dat er ook op het binnenlandse net 25 kV zou komen (wat voorloppig niet komt), maar niet om er in de toekomst 200 km/h mee te kunnen rijden. Dat ze het nu kunnen aanwenden om er mee op de HSL te kunnen rijden, is mooi meegenomen, maar die keuze is niet voortgekomen uit een vooruitziende blik. Groetjes, Emiel |
26-04-2013 12:45:32 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
IRM is begin jaren 90 ontworpen voor de Sneltreinen, geeneens de IC. Het heet ook Inter-Regio(!)-Materiaal |
29-04-2013 18:19:07 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Onopgemerkt in dit topic weer in dienst gekomen volgens de spots, vanaf 2 april: VIRM 8726 na herstel van brandschade a.g.v. kortsluiting, opgelopen op 3 augustus vorig jaar. Ook stel 9544 is nu al in dienst volgens de spots, sinds 26 april, nadat deze als 8744 op 2 januari in de brand vloog bij Ac Laatst bewerkt door stefanvdw op 29-04-2013 18:33 |
01-05-2013 19:14:07 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
9555 en de 9556 binnen genomen voor OBIS |
08-05-2013 19:14:36 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
9562 en 9547 binnen genomen voor OBIS |
08-05-2013 19:31:09 | ||
---|---|---|
nls911
![]() |
John, weet je zeker de 9562, is zojuist nog gespot in trein 8862. |
08-05-2013 19:50:07 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Jazeker, en dat stel had OBIS.%08% He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
09-05-2013 01:25:12 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
oh ja, klopt, zal maandag nog een keer kijken, heb ze allemaal gehad, maar de 47 weet ik zeker....volgende keer even opschrijven.... Laatst bewerkt door john563 op 09-05-2013 01:26 |
09-05-2013 10:58:50 | ||
---|---|---|
guuglurg
![]() |
Als ik goed naar de spots kijk is er nog 1 VIRM-1 die rondrijdt met de oude tractie-installatie (en het karakteristieke geluid), de 9469. In ombouw zijn dan als het goed is de 8608 (sinds 18 april), 8610 (23 april) en 8674 (8 april) |
14-05-2013 23:15:54 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
effe nog correctie op mezelf het is inderdaad de 9592 en de 9547 gaat morgen weg en de 9592 donderdag..... Laatst bewerkt door john563 op 14-05-2013 23:17 |
15-05-2013 00:16:34 | ||
---|---|---|
virm9556
![]() |
Zag laatst dat de 9547 er behoorlijk toegetakeld uit zag en de glans er al behoorlijk van af was %04% Wat is dat voor lelijke sticker? Voor beschadigingen? http://imageshack.us/photo/my-images/839/dsc90562.jpg/ |
15-05-2013 01:45:59 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Dat is geen sticker, maar een verflaag-herstel-poging die ook wel bekend staat als "postzegelen". Groetjes, Emiel |
15-05-2013 19:50:13 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
DDM-1 zat er ook vol mee. |
15-05-2013 22:33:36 | ||
---|---|---|
virm9556
![]() |
Ziet er niet uit. Doe er dan niks aan dat is nog mooier.. Die oudere virm's zitten helemaal onder. Mja zal wel goedkoper wezen.. |
15-05-2013 23:12:54 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Ik ben inderdaad wel benieuwd wat het goedkoopste is: verfschade+plaatschade niet herstellen en verdere aantasting van het plaatmateriaal veroorzaken of gewoon even de verf herstellen? Groetjes, Emiel |
15-05-2013 23:58:32 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Reken maar zondermeer dat laatste, en reken dat dit er een stuk beter uitziet dan roest, barsten, scheuren of deuken... t'Is ook een beetje onzin om als je een plekje van 10x10 beschadigd hebt, een hele kopbak van 25 meter lang compleet over te schilderen ![]() |
16-05-2013 09:47:01 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Jep, en beschadigingen treden al snel op. Als je met 80 km/h een duif raakt, kun je dat zien. |
16-05-2013 12:54:34 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Nou ik raak ze af en toe met 140 en daar zie ik helemaal niks van (op een rode vlek na dan) %06% MCN ASD |
16-05-2013 15:09:28 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Uiteraard was dat ook wat ik trachte aan te geven. Groetjes, Emiel |
17-05-2013 19:44:31 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
vandaag de 9557 en de 9584 binnen gehaald voor de obis |
17-05-2013 22:30:10 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Even een vraag, is er bij de bouw van de VIRM-4 al rekening gehouden met inbouw van het OBIS-systeem? Denk aan loze kabelbuizen voor de kabels, vrije ruimte voor de apparatuur per bak.... Choo choo..... |
18-05-2013 12:13:15 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Jazeker. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
18-05-2013 20:45:00 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
ja zeker NIET......daarom moeten ze apart..... |
20-05-2013 16:33:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat snap ik niet. Volgens mij waren VIRM1, 2 en 3 (ook) niet voorbereid, dus dat kan de reden niet zijn dat VIRM-4 apart gaat. Wel zal -4 constructief anders in elkaar zitten, door het ontbreken van liftschachten en zo. |
20-05-2013 17:09:01 | ||
---|---|---|
virm9556
![]() |
Reden kan ook zijn dat de tractie installatie van de virm 4 niet aangepast hoeft te worden..? Kost dus minder tijd en is sneller te plannen lijkt mij. |
20-05-2013 17:19:49 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zeker, maar dat was bij VIRM-2 en -3 ook zo. Die zijn ook in Haarlem behandeld (en niet in de Zaanstraat, waar VIRM-1 een andere tractieinstallatie krijgt). |
21-05-2013 20:37:17 | ||
---|---|---|
himym
![]() |
QuoteVandaag de 9558 ook met OBIS gespot in de 12755 V te Mp Laatst bewerkt door himym op 21-05-2013 20:38 |
21-05-2013 20:43:14 | ||
---|---|---|
Arjan37
![]() |
Die rijdt als 1 van de eersten al een dikke 2 maanden rond met OBIS hoor. In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie! |
21-05-2013 20:46:28 | ||
---|---|---|
himym
![]() |
Duidelijk dit draadje een tijdje niet gevolgd, pardon |
21-05-2013 21:37:16 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Ik weet bijna zeker dat er extra loze leidingen in de VIRM-4 zitten. Bij de bouw was er al sprake van dat er een reizigersinformatiesysteem ingebouwd zou gaan worden. Deze was echter nog niet beschikbaar. VIRM-4 is ook niet uitgerust met de displays zoals eerdere series wel hebben. Het lijkt mij logisch dat ze apart behandeld worden, er hoeven nauwelijks aanpassingen uitgevoerd te worden. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
23-05-2013 16:55:54 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De spannendste melding van het jaar (na die over de 9520): de 9525 gaat ontstickerd worden. Rijdt waarschijnlijk nog in zijn sportieve outfit tot en met aanstaande zaterdag. |
23-05-2013 18:26:33 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ik kon het in voorgaande reacties niet 1-2-3 vinden, maar wordt de 9520 ook binnen aanzienlijke tijd ontstickerd? |
23-05-2013 18:30:07 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Nee, die blijft als het goed is in ieder geval deze zomer nog zo rijden. |
23-05-2013 18:32:29 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Nee die krijgt in september nog de wensen opgestickerd van het volk die hen toe zijn gewenst met Koninginnedag. |
23-05-2013 18:35:19 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Met de winnende foto's erop afgedrukt van de fotowedstrijd omtrent de Koningstrein. |
23-05-2013 19:17:38 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteNiet binnen aanzienlijke tijd, wel na aanzienlijke tijd ![]() |
23-05-2013 19:21:41 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Helder. Dank voor de snelle respons! %02% |
24-05-2013 10:16:43 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Jammer dat de 9525 eruit gaat. Maarja, misschien volgend jaar tijdens de olympische winterspelen een nieuwe in andere bestickering? %08% |
24-05-2013 10:23:44 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Waarom? Contract met NOC/NSF was al lang afgelopen![]() Tijd voor iets anders leuks ![]() Gr Joop mcn Lls |
24-05-2013 11:04:39 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Je snapt toch wel dat je onze olympiërs niet in een normale trein kan vervoeren? Dat zou schandalig zijn. %08% |
29-05-2013 21:45:03 | ||
---|---|---|
279
![]() |
klopt het dat inmiddels (bijna?) de laatste VIRM behandeld is voor OBIS in Aswpl? ik begreep dat er nu alleen nog stellen met garantiewerk etc en klein herstel na aanrijdingen staan. |
29-05-2013 21:53:38 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
24 mei is de laatste VIRM-1 met nieuwe installatie vertrokken, ja. Maandag begint een invasie van SLT in de Zaanstraat (zie het SLT-topic). |
29-05-2013 22:57:55 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Dat was dan de 9469? |
29-05-2013 23:29:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De laatste waren allemaal zessen, de allerlaatste de 8647 (21/5; dat was overigens ooit het prototype, maar die zal nu ook wel gelijk aan de serie gemaakt zijn) en 8610 (24/5). |