30-05-2013 18:11:34 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
QuoteOp bovenstaande hiervan concludeerde ik dat het de 9469 was. Maar die is dan al eerder behandeld? |
30-05-2013 18:26:44 | ||
---|---|---|
guuglurg
![]() |
Nu zie ik het, is van 19-3-12 tot 16-4-12 niet gespot. Stond nog niet op railwiki, vandaar. |
31-05-2013 11:50:27 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Ik heb er ook nog geen bericht van gezien in Op de Rails of in de Railmagazine dat de 9469 in behandeling zou zijn geweest. Vandaar dat er nog niets in de Railwiki van staat. |
31-05-2013 14:16:59 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
De 9469 heeft OBIS, nu net te Amr op spoor 8 gespot, met wifi logos. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
![]() |
advertentie |
31-05-2013 18:20:39 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar toch even de vraag: Wat is dat tikkende geluid wat bij VIRM1-2 soms te horen is op de balkons? (Bijv. bak 380 8037 van stel 8637 bij het toilet) Het is niet het geluid van de loopplaten bij de bakovergangen, maar is wel vaker te horen bij oneffenheden in de rails. Lijkt veel op een typemachine, maar dan een iets lagere toon. Thanks als iemand het weet! |
31-05-2013 22:44:35 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Ik snap welk geluid je bedoeld (klinkt meer als een salvo van relais wat afgaat), maar zelf kan het niet helemaal plaatsen, maar ik vermoed dat het met de remmen te maken heeft, DD-AR/DDZ doet het namelijk ook ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
01-06-2013 03:21:54 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
oke nog 1 keer op een rijtje, vandaag de 9570 en 9573 afgeleverd met obis, dan waarom de virm-4 in haarlem dat heeft te maken met een andere wijziging die de andere series al hebben namelijk scheiding laagspannings netten en compressor inverter, en nou nogmaals, en ik werk er ZELF aan, voor de OBIS gaan er totaal NIEUWE leidingen in, bij Virm-4 is de OBIS apart omdat de apparatuur niet in de lift schacht kan........ |
13-07-2013 12:45:50 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Virm 9525 ex olympisch staat al bijna weer helemaal compleet te Hlmwpl Glimmend met nieuwe(blauw/gele) folie en UIC nummers ![]() Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 14-07-2013 01:34 MCN ASD |
13-07-2013 12:58:39 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Bedoel je niet een ander stel, want de 9595 is nooit Olympisch geweest. Shqiperise-lopers? |
13-07-2013 13:01:19 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Vanzelfsprekend de 9525 (beetje meedenken), maar een check van mijn kant op Hlmwph, ziet er goed uit! He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
13-07-2013 22:23:57 | ||
---|---|---|
lol
![]() |
Misschien een beetje domme vraag, maar waarom heeft de 9525 (na verwijderen olympische bestickering) opnieuw blauw gele folie gekregen? Dat hebben ze bij de 9522 en 9524 (ex OV-Chipkaart VIRM) niet gedaan. Daar hebben ze alleen de OV-Chip bestickering verwijderd. Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen |
13-07-2013 22:26:19 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Die OV-chip-bestickering heeft er wel iets minder lang opgezeten dan de Olympische bestickering. |
13-07-2013 22:53:09 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Klopt. Hoewel die paarse stickers hun sporen ook wel achtergelaten hebben. Je ziet het nog steeds op deze stellen. |
14-07-2013 01:34:48 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Bedoelde inderdaad de 9525 sorry hehe %08% MCN ASD |
17-07-2013 21:10:10 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Even van mijzelf uit een ander topic geciteerd: https://somda.nl/forum/1006/p459401/Lijst+afwijkende+treinstellen+en+locs/ Blijkbaar is het UIC-nummeren van de treinstammen IRM1 begonnen (ongetwijfeld zullen IRM2 en IRM3 ook spoedig volgen). Nadat ik op 7 juli al stam 8638 had waargenomen met UIC-nummers [op dezelfde wijze als bij IRM4], had ik vandaag treinstam 8632 ook hiermee gezien. |
18-07-2013 07:01:43 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
De 8727 heeft de nummers ook al gekregen. Bij onderhoud in OB Onnen worden de stellen voorzien van deze nummers. Dit gaat dus niet per serie. |
09-08-2013 12:49:35 | ||
---|---|---|
rvk-97
![]() |
Weet iemand soms waar VIRM 9570 gebleven is? Hij is al sinds 10 juni 2013 niet meer waargenomen, terwijl hij, volgens Rail Magazine, toen net voorzien was van OBIS. |
09-08-2013 12:59:23 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Hij staat nog steeds in Haarlem bij de werkplaats. |
09-08-2013 13:12:00 | ||
---|---|---|
rvk-97
![]() |
Oke bedankt @train85 |
09-08-2013 13:55:31 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat is vreemd. De 9570 heeft op 31 mei met OBIS en al Haarlem verlaten en er is geen melding dat hij teruggekeerd is. |
09-08-2013 17:04:10 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
9570 heeft schade aan een dcm en heeft al enige tijd in onnen gestaan. |
09-08-2013 19:27:26 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
In OdR van deze maand augustus het bericht dat de 8711 naar Amf is overgebracht. Is in dit topic nog niet langs gekomen, zo ik zie. Nu er niets aan gedaan is/wordt lijkt het er op dat dit stel voor onbepaalde tijd terzijde gaat staan. |
09-08-2013 19:33:15 | ||
---|---|---|
Ron63
![]() |
Tot voor een paar weken terug stond dit stel bij de werkplaats Haarlem. Weet iemand waar dit stel gebleven is? BNV was me net voor%02% Laatst bewerkt door Ron63 op 09-08-2013 19:35 |
09-08-2013 20:01:27 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Ga er maar vanuit dat die op de Sloop lijst staat%06% MCN ASD |
09-08-2013 20:28:41 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Hoewel ik geen verstand heb van verzekeren: is het niet een idee om van de mBv7 + ABv5 van ex 8744 [het onbeschadigde deel rijdt nu door het leven als "foute" vier 9544] te herstellen van brandschade met gebruikmaking van onderdelen van mBv7 + ABv5 8711 en die dan weer terug te plaatsen in de 9544 (en daarmee weer de 8744 vormend)? Zoals ik in de eerste regel aangaf ben ik geen verzekerings-expert en weet dus niet welke kosten ermee gemoeit zijn! Laatst bewerkt door vrijgezel op 09-08-2013 20:32 |
09-08-2013 23:11:40 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteIn afwijking van het bericht in OdR: gebleken is dat er één bak gewisseld is. De mBvk 290 8683 is in Haarlem achtergebleven en de 290 8829 (botsschade, uit stel 9582 ongeveer drie jaar geleden) is meegegaan naar Amersfoort. |
10-08-2013 01:23:33 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Hebben we met de 8683 dan met een prototype/try-ou voor VIRMm te maken? Een tekort aan mBvk's hebben we kennelijk niet, anders was de 8829 niet naar Amf gegaan. |
10-08-2013 09:19:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Er circuleert getalsmatig sinds een aantal jaren een extra mBvk, sinds er eentje is aangekocht aan het eind van de bestelling VIRM-4. Die bak is al een aantal malen gewisseld met bakken met botsschade, waarbij er steeds eentje overbleef die dan weer hersteld werd en vervolgens weer op reserve stond. De laatste keer is dat met de 8829 blijkbaar niet gebeurd, althans de schade is blijkbaar niet hersteld. De 8683, die aannemelijk maar weinig schade had als achterste bak van de 8711, heeft die reservefunctie nu overgenomen. Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat het een try-out voor het te renoveren VIRM wordt. Het is een bak uit de generatie VIRM-2 en -3, en de renovatie van VIRM betreft voorshands eerst het veel oudere VIRM-1 (het oorspronkelijke DD-IRM). |
10-08-2013 15:30:04 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Maar de 8829 is de VIRM-4 bak uit Maarheeze die juist wél hersteld is. Het rijtuig heeft zo'n twee jaar bij Hlmwph gestaan en is kennelijk nooit nodig geweest. Dan blijft het voor mij nog steeds een raadsel waarom dit rijtuig die reservefunctie niet blijft invullen, maar dat daar een exemplaar met -zei het kleine- vouwen voor in de plaats komt |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
10-08-2013 15:48:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik was vergeten dat de 8829 al hersteld was, ja. Nu kan een bak in Amersfoort net zo mooi op reserve staan als in Haarlem zelf, in de zin dat het toch geen acties zijn waarbij binnen een dag een schadebak gewisseld wordt en de reserve dus bij de hand hoeft te staan. Dan kun je 'm ook uit Amf ophalen. Tweede theorie omtrent de 8683 is dat die wel hersteld gaat worden (als eerste of als enige bak van de 8711); aan kopbakken heb je op den duur altijd wat ![]() |
10-08-2013 18:22:02 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Ik heb steeds gedacht dat de mBvk 290 8683 de vooroplopende mBvk was in Amsterdam en waarvan de gehele kop beschadigd is. Dat is dus niet zo? Het staat wel zo op de Railwiki namelijk. De andere mBvk in de 8711 was de 290 8722, worden deze nu niet door elkaar gehaald? |
10-08-2013 22:21:55 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Dat is correct, we halen ze door elkaar. De 8722 is in Hlm achtergebleven. Stond voordat de rest van de 8711 vertrok al afgezonderd kan ik me overigens herinneren. |
11-08-2013 10:54:03 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Dat lijkt mij dan een stuk logischer, als de 8722 in Haarlem is achtergebleven en zo als reserve fungeert. |
11-08-2013 13:03:24 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Dat klopt, maar het neemt niet weg dat die reservefunctie in mijn ogen meer bij de 8829 had gepast. De 8722 is er misschien minder erg aan toe dan de 8683, maar staat nog steeds krom ![]() Laatst bewerkt door 110573 op 11-08-2013 13:03 |
12-08-2013 17:19:32 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
QuoteIs het trouwens zeker dat de 9469 in deze periode van OBIS is voorzien? Kan iemand dat nog nakijken? |
12-08-2013 19:38:30 | ||
---|---|---|
railmagazi
![]() |
Van 21-03-2012 tot en met 13-04-2012 binnen in Amsterdam voor GTO->IGBT en OBIS. |
12-08-2013 19:53:23 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Bedankt. Nu is m'n administratie weer compleet. |
14-09-2013 11:04:39 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De totaalscore houd ik niet bij, maar ik denk dat het inbouwen van OBIS bij Virm-4 inmiddels ook gereed is. Op 30/8 vertrokken de 9569 en 9582 uit Haarlem en daarna is er geen ander stel meer binnengenomen. |
14-09-2013 13:41:14 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Dat zou best kunnen. Daarmee is de inbouw van OBIS in VIRM compleet. Maar wacht, ik had dan wel een persberichtje van de NS verwacht... |
15-09-2013 13:32:38 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
En de doedelzakken zijn ook al uitgestorven? |
15-09-2013 13:35:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Al maanden. |
15-09-2013 15:08:45 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
Op enkele schade bakken na is de inbouw van obis en laagspanning cw gereed. Kan er weer aan het volgende virm project gewerkt worden. |
15-09-2013 15:59:56 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Ik hoor nog doedelzakken genoeg;), zijn echt nog niet uitgestorven;) |
15-09-2013 16:24:26 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Niet meer zo hard, maar ik hoor ze nog steeds wel eens. Bijvoorbeeld laatst in de 8645. Laatst bewerkt door 110573 op 15-09-2013 16:24 |
15-09-2013 18:45:57 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Okee, speciaal voor jullie hebben ze een paar oude installaties laten zitten - met mij kun je alle kanten op. Of jullie noemen elk geluid van een chopper een doedelzak. Hoe dan ook: het werk in de Zaanstraat is in mei afgerond. |
15-09-2013 20:15:20 | ||
---|---|---|
koploper1
![]() |
Alle GTO installaties zijn vervangen door IGBT installaties. Voor GTO installaties is het lage doedelzak geluid typerend ( stationair te horen wanneer de mcn rijrichting had gekozen ) en daarbij een versnellingsbak geluid bij optrekken bij lage snelheid. Dit werd door de chopper spoel in combinatie met de lijnchopper veroorzaakt. IGBT installaties hebben geen chopper spoel en ook geen lijnchopper. Deze installaties hebben een hoog gierend geluid en geen versnellingsbak geluid. |
15-09-2013 20:19:51 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
En zo is dat, de geluiden die nu zijn te horen, zijn af en toe misschien nog wel duidelijk aanwezig, maar niet meer echt als "doedelzak" te typeren. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
15-09-2013 20:38:26 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Zat vandaag nog in een virm waarbij de versnellingsbak geluid nog aanwezig was idd miss wel wat minder duidelijk maar t was er zeker! |
15-09-2013 20:39:40 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Dat geluid komt ook van de tractiemotoren. Je kan dat geluid ook beter buiten de trein dan in de trein horen. |
15-09-2013 20:45:59 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Quote Dat is niet de doedelzak. Ik heb een paar maanden geleden er nog eentje gehad, was bijna nostalgisch... |
15-09-2013 20:48:11 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Hier de doedelzak fraai opgenomen op de jijbuis.. http://youtu.be/HTiys7ahfV0 Bedankt daarvoor! (En bedankt voor het eruit slopen) |
15-09-2013 20:48:24 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Ik heb altijd het voor normale mensen* irritant in toonhoogte veranderende piep geluid binnen als doedelzak aangenomen. Hier een filmpje bij afremmen, zodat verwarring met het versnellingsbak geluid van buiten niet mogelijk is http://www.youtube.com/watch?v=gNp51Rsk3pw * = normale mensen als in geen treinspotter/treinliefhebber |
04-10-2013 12:27:20 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Voor het aanstaande VIRM 1 project zoeken ze een senior projectcontroller. https://werkenbijns.nl/vacatures/senior-projectcontroller/ Jeanne Kok |
04-10-2013 14:35:58 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Ff een projectje van 500 miljoen.... kan dat niet goedkoper? |
![]() |
advertentie |
04-10-2013 14:38:57 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Dacht je dat DDZ goedkoper was? ![]() Treinen zijn eenmaal duur, maar dit soort bedragen zijn normaal voor zulke grote bedrijven. 500 miljoen lijkt voor een burger veel, maar voor grote bedrijven zoals NS, Nedtrain en Prorail is dat niets nieuws. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
04-10-2013 14:54:58 | ||
---|---|---|
Roy
![]() |
Virm 1, gaan e de andere 3 series er niet gelijk achter aan doen? Lijkt me geld verspilling om die projecten later opnieuw op te starten. |
04-10-2013 14:57:26 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
V-IRM 1 wijkt af van de rest omdat dat het voormalige IRM materieel was en daarmee ook het oudste materieel is van deze serie. V-IRM 2 en 3 zijn ook anders ten opzichte van de eerste en de 4e serie. V-IRM 4 komt voorlopig niet aan de beurt, dit materieel is immers nog erg nieuw vergeleken met de andere serie's. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 04-10-2013 15:06 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
04-10-2013 15:10:20 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Hoe dan ook zal NS niet voor de renovatie van honderden bakken ineens beslissen. De grote revisie/renovatie van VIRM-1 loopt wel een paar jaar aan; beste kans dat in die tijd besloten wordt of en hoe VIRM2 en -3 gereviseerd gaat worden. |
04-10-2013 15:11:52 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Aangezien er staat dat het project in ieder geval tot 2020 zal lopen zal het wel zo zijn dat alle VIRM-series uiteindelijk aan de beurt komen denk ik? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
04-10-2013 15:15:54 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, ik geloof ook niet dat VIRM-1 alleen al een half miljard kost - maar ik kan het niet zo gauw terugvinden wat het wel kost. ik denk dat men voor de advertentie een slag slaat naar wat de renovatie van al het VIRM ongeveer zou kosten, inclusief de bijbehorende looptijd. Maar dat is dus nergens op gebaseerd voor zover het alles betreft na VIRM-1. Laatst bewerkt door broek53 op 05-10-2013 19:54 |
05-10-2013 18:50:44 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
Modernisering van V-IRM 1 wordt uitgesteld om dit aan te laten sluiten aan V-IRM 2-3. Hierdoor is er een tussenbeurt nodig om onderdelen te vervangen waarvan het revisietermijn verloopt. |
05-10-2013 19:16:33 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Wanneer zou de serie-moderinering dan plaats gaan vinden? Choo choo..... |
05-10-2013 19:58:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Staat nu gepland vanaf najaar 2014. De tussenbeurt begint volgende maand, de eerste zes staat al in Hlm voor onderzoek naar de deursluitingen, die gewijzigd gaat worden bij die tussenbeurt (met de elektronica van VIRM-4). |
06-10-2013 12:13:53 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Komt er dan een rode sluitlamp/geluidssein in alle resterende VIRM-treinstellen? Laatst bewerkt door aarclay op 06-10-2013 12:14 Choo choo..... |
06-10-2013 13:08:59 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
Ja, wordt het zelfde als VIRM 4 |
06-10-2013 13:48:04 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Prima ontwikkeling. Voor de reiziger kan het VIRM-1 interieur nog prima. In sommige gevallen zelfs beter dan VIRM-2/3... Hoe meer er gelijk is, hoe efficiënter er straks gereviseerd kan worden. Bovendien moet niet worden vergeten dat de ABv6 en mBv7 bakken uit VIRM-1 gewoon gelijk zijn aan die van VIRM-2/3. Ervaring zal men er straks dus toch wel mee hebben. |
06-10-2013 14:07:39 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Klinkt interessant, maar is het de VIRM-1 die de sluitlampen krijgen, of ook VIRM 2 en 3? Choo choo..... |
13-10-2013 00:09:35 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Confirmed in Op De Rails van deze maand: Het is inderdaad VIRM-1 die dit krijgt (reeksen 8601 t/m 8681; 9401-9481). Echter las ik dat er ook een enkele trein uit de VIRM-2 reeks (87xx-serie) dit krijgt. Waarom? Is het zo dat er een bakwisseling plaats heeft gevonden met een VIRM-1 en dat deze bij de revisie weer terug zal worden gedraaid naar 86xx/94xx reeks? Kortom: Wat in het algemeen ook gebeurdde bij de DD-AR, om de leeftijd van de rijtuigen weer in gelijke stammen te krijgen. Klopt dit? Choo choo..... |
13-10-2013 00:23:05 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Confirmed wordt het daar wel, maar ik waarschuw in alle bescheidenheid maar even dat er in OdR nooit iets anders beweerd wordt dan hier op Somda als ik het gemeld heb (hooguit per ongeluk). M.a.w.: de bron is meestal dezelfde. De 8728 die ook op het lijstje staat, is feitelijk de 8629 met één bak uit VIRM-3. Dat is nu net de ABV3/4 die het stelnummer bepaalt; vandaar dat het stel destijds is vernummerd. De ABv 3/4 van de 8629 is de rijtuigbak waarin, na herstel van de brandschade, de nieuwe interieurs en andere verbouwingen worden uitgeprobeerd. De overige wisselingen van bakken uit verschillende deelseries zijn een paar jaar geleden al zoveel mogelijk ongedaan gemaakt, vooruitlopend op de vervanging van de thyristoren van VIRM-1. Laatst bewerkt door broek53 op 13-10-2013 00:24 |
13-10-2013 00:36:02 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Is er eigenlijk al wat gaande m.b.t de verbouwing van VIRM 1 naar VIRMm1? Een pre-try-out interieuropstelling? Of is de bak nog kaal en leeg? Gewoon even geinteresseerd met de modernisering in het visier. Laatst bewerkt door aarclay op 13-10-2013 00:36 Choo choo..... |
13-10-2013 18:08:02 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
Niet alleen de thyristoren zijn vervangen, maar alles wat na de lijn schakelaar zit is vervangen inclusief de besturingselektronica. Dus de hele installatie is nieuw. |
07-12-2013 23:29:50 | ||
---|---|---|
guuglurg
![]() |
Een vraag mbt het slippen in de winter. Is er een verklaarbare reden voor dat VIRM dit enorm veel doet en SLT bijna niet (of niet merkbaar)? Het gewicht per aangedreven as is namelijk nagenoeg gelijk, bovendien heeft VIRM meer gewicht = meer contact met rails (heel klein verschil) en trekt VIRM over het algemeen minder snel op dan SLT. Komt dat door nieuwe technologie bij ander mat of is er een betere reden voor? |
07-12-2013 23:35:30 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ik ben geen machinist dus ik ken de details niet, maar ik reis wel regelmatig met SLT. Ook SLT slipt, dus ik denk dat dat "niet merkbaar" aardig klopt. |
07-12-2013 23:39:19 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
guuglurg Het is gewoon een kwestie van hoeveel tractie de machinist geeft. SLT slipt net zo hard als VIRM. Alleen bij VIRM merk je dat meer omdat deze begint te schokken/bonken. SLT doet dat veel vriendelijker. Gr Joop mcn Lls |
08-12-2013 00:49:45 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Gem. aslast van VIRM en SLT is ongeveer gelijk. Echter de motoren van VIRM zijn een stuk sterker, dus is er sneller slip. VIRM 400 kW per motor. SLT 250 kW. En VIRM heeft wielen met een grotere diameter, waardoor ook sneller slip optreed. Daarnaast is de tractieregeling van SLT een stuk verfijnder dan die van VIRM. |
08-12-2013 01:23:40 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En hoe zit het met de verhouding van aangedreven assen SLT versus VIRM ? |
08-12-2013 10:48:58 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
VIRM heeft natuurlijk maar vier cq zes aangedreven assen, SLT weet ik niet uit m;n hoofd maar zijn er vast meer. |
08-12-2013 11:59:02 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Die verhouding is voor de kans op slip niet interessant wanneer de aslast vrijwel gelijk is. Een VIRM-6 heeft 6 motoren en een SLT-6 heeft er 8. |
08-12-2013 12:27:22 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Het gaat om het adhesiegewicht t.o.v. het totaalgewicht. Dan scoort SLT gewoon veel beter dan VIRM. |
08-12-2013 13:39:08 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Slip is er niet minder erg door.![]() Gr Joop mcn Lls |
08-12-2013 14:25:50 | ||
---|---|---|
guuglurg
![]() |
Quote4 resp. 6 aangedreven draaistellen, dwz 8 / 12 aangedreven assen. SLT heeft 6 / 8 aangedreven assen. |
08-12-2013 14:56:20 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Herstel: VIRM heeft op een viertje 4 aangedreven assen en op een zesje 6 aangedreven assen. Dat is voor beide slechts 25% van de assen. Bij SLT ligt dat op 60% bij de viertjes en 57% bij de zesjes. Een SLT-viertje heeft 6 van de 10 assen aangedreven, een SLT-zesje heeft 8 van de 14 assen aangedreven. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 08-12-2013 14:57 |
08-12-2013 15:15:49 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Die verhouding is zeker belangrijk. De asdruk speelt daar uiteraard ook een rol in, maar het verschil tussen 12 ton asdruk bij SLT en 14 ton asdruk bij VIRM maakt niet echt het verschil. Het grote verschil zit er in dat bij een VIRM-viertje 4 assen ongeveer 235 ton voortbewegen en bij een SLT-zesje 8 assen ongeveer 176 ton. Dat is nogal een verschil in het nadeel van de VIRM. Voor de rest hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe een machinist er mee rijdt. Zowel VIRM (met de nieuwe tractie-installatie nog meer) als SLT kun je makkelijk in de slip krijgen met de werkwijze: volgas wegrijden! Ga je er goed mee om en hou je er voldoende rekening mee, dan zal het stukken beter gaan. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 08-12-2013 15:17 |
08-12-2013 15:22:49 | ||
---|---|---|
guuglurg
![]() |
QuoteKlopt helemaal. Had het even verkeerd gelezen ergens, maar de juiste asindeling is: (zie http://www.nsfinancialservices.ie/_fileupload/Image/VIRM_2-3_new_08160247.pdf) voor een VIRM-IV: 2’Bo’ + 2’2’ + 2’2’ + Bo’2’ (dwz 2x draaistel met 2 aangedreven assen = 4 aangedreven assen) en voor de VI: 2’Bo’ + 2’2’ + 2’Bo’ + 2’2’ + 2’2’ + Bo’2’ (3x draaistel met 2 aangedreven assen = 6 aangedreven assen). De vergelijking wordt hiermee: VIRM-IV 1592 kW/4 assen = 398 kW/as VIRM-VI 2388 kW/6 assen = 398 kW/as SLT-IV 1260 kW/6 assen = 210 kW/as SLT-VI 1680 kW/8 assen = 210 kW/as Het lijkt mij aannemelijk dat hier een groot deel van het verschil in acceleratie en ook hoeveelheid slip vandaan komt. Laatst bewerkt door guuglurg op 08-12-2013 15:26 |
09-12-2013 14:40:42 | ||
---|---|---|
renew40
![]() |
Zal het schokken van de virm tijdens het slippen misschien ook komen door de koppeling (AK) van de bakken dat je dit sneller voelt, bij slt rust de bak direct op het draaistel is een stuk comfortabeler. |
09-12-2013 21:32:03 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Ik sluit niet uit dat dat mee kan spelen. Groetjes, Emiel |
14-12-2013 07:48:37 | ||
---|---|---|
NS1707
![]() |
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de vordering is met de 9520 Ik zag hem op 21-10-2013.en hij rijdt nu nog steeds rond... |
14-12-2013 08:05:43 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
Hij heeft in ieder geval die stickers met die dromen nooit gekregen, en ik heb er 2 of 3 weken geleden nog mee gereisd in de serie 800. |
14-12-2013 08:12:47 | ||
---|---|---|
NS1707
![]() |
Ik had wel iets gehoord van september... |
14-12-2013 08:14:46 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
Inderdaad, niet dus.![]() |
15-12-2013 14:33:09 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
Quote nee, word niet hetzelfde als VIRM 4, de lamp e.d. komt pas met de modernisering, alleen de PLC word zoals de VIRM 4 met wat extra voor het VIRMm verhaal, maar nog niet aangesloten, stelletje waar de pre tryout mee gebeurd is de 8640.... |
23-12-2013 12:00:29 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Bij NedTrain in Haarlem wordt op dit moment een bak van de 8744 gesloopt. Dit stel stond op 2 januari 2013 in brand bij Loenersloot. https://www.facebook.com/OpdeRails/posts/437302873037019:0 Bron: Op de Rails @ Facebook Ik zag hem afgelopen weekend nog bij de oude loods staan, met een BDs achter zich. Laatst bewerkt door aarclay op 23-12-2013 12:03 Choo choo..... |
23-12-2013 12:45:10 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
Denkelijk mBv7 260 8878, die liep samen met ABv5 380 8278 brandschade op. De voor Hlm bekende huissloper Vlasman uit Apn hanteert de slopershamer. Laatst bewerkt door rob46 op 23-12-2013 13:51 57 jaar OV-fotografie. |
23-12-2013 15:30:05 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Klopt het dat dit het tweede VIRM rijtuig is dat gesloopt wordt? Of is dit al het derde rijtuig? Ik weet dat de mBvk 290 8718 uit de 8728 reeds in 2007 gesloopt is, maar ik weet niet zeker of de 290 8611 van de 8656 is gesloopt. |
23-12-2013 16:05:58 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
Jazeker, 8611 gesloopt in dec.2007. Laatst bewerkt door rob46 op 23-12-2013 16:06 57 jaar OV-fotografie. |
23-12-2013 17:11:59 | ||
---|---|---|
KvdLee
![]() |
Voor de duidelijkheid een wat scherpere foto dan uit de Op de Rails: http://www.flickr.com/photos/koendetreinman/11516297056/. Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl |
23-12-2013 21:32:57 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Is inderdaad het derde VIRM rijtuig onder de slopershamer: - mBvk1/2 8611 17-12-2007 - mBvk1/2 8718 23-05-2007 - mBv7 8878 23-12-2013 Er staan trouwens nog genoeg schaderijtuigen in Amf voor nog een rondje Vlasman. |
24-12-2013 10:10:04 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
@rob46 en 110573: Dank voor het antwoord. |
25-12-2013 16:22:08 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
En zo te zien staat het vierde rijtuig inmiddels klaar naast de kraanmachine om gesloopt te worden te Hlmwph. Betreft het rijtuig wat eerder gekoppeld stond aan het maandag gesloopte rijtuig, kenners zullen ongetwijfeld het nummer weten? ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
25-12-2013 17:12:34 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
Betreft ABv5 380 8278. 57 jaar OV-fotografie. |