01-03-2014 00:03:13 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Ja hoor, 290 rijtuigen uit de eerste DD-IRM bestelling plus 128 rijtuigen voor de verlenging en creatie van VIRM1, totaal 418 rijtuigen. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
01-03-2014 09:41:13 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Ik hoop dat ze bij de renovatie er in de stiltezones zo min mogelijk vis-Ã -vis komt. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
01-03-2014 10:47:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteIk denk dat er voorlopig niet op een bakje meer of minder is gekeken bij een order van 418 stuks ![]() Door doorschuivingen in de loop der tijd zit er een mBvk van een hogere serie tussen ter vervanging van de 290 8611; actueel is dat (zover ik weet) de 290 8721 in stel 9405. De 380 8301 staat in de loods in Amersfoort en viert dit jaar zijn tienjarig terzijde-staan. Bij de ABv6-en doet het er niet zoveel toe welke hen in de 'lage' stellen vervangt, omdat de ABv6-en allemaal sowieso veel nieuwer zijn dan de oorspronkelijke DD-IRM-bakken. De hoger genummerde ABv6 in de lage stellen was altijd de 380 8418 in stel 8633, mogelijk is dat nog steeds zo. De 380 8029, het prototype, komt zeker weer in dienst. Er is nu geen stel 8629, omdat de overige vijf bakken van dit stel nu samen met de 380 8128 het treinstel 8728 vormen. Dat zal tzt worden teruggedraaid. |
01-03-2014 11:36:34 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Ik zie in de materieelsamenstellingen hier op Somda wel meer VIRM1 stellen met nieuwe bakken, wat betekent dat er ook een aantal oude VIRM1 bakken in de nieuwere stellen moeten zitten. O.a. bij stel 8713 zie ik de oude mBvk2 8549. Hier zal dan wel net als bij de 8728 een bakwisseling gaan plaatsvinden, zodat alle "oudste" bakken in de revisie worden meegenomen. Hier is bij "10 september 2004" te vinden wat er met de ABv6 8301 is gebeurd: http://www.railwiki.nl/index.php/IRM_(Inter_Regio_Materieel)#Schadegevallen Het staat ook onder Bakwisselingen genoemd. |
![]() |
advertentie |
01-03-2014 14:19:54 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Plaatjes? |
01-03-2014 14:23:16 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
QuoteDeze verbouwing lijkt bijna exact dezelfde te zijn als DDAR->DDZ. Hopelijk worden niet dezelfde fouten gemaakt. Een loungebank is bijvoorbeeld zonde van de capaciteit en de toiletten (vooral het deursysteem) zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Gelukkig krijgen de VIRMs nu wel actuele reisinfo en draadloos internet ![]() He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
01-03-2014 14:54:03 | ||
---|---|---|
virm9556
![]() |
Hier een interieurplaatje wat ik op internet vond: http://i.imgur.com/05bhbHA.jpg Persoonlijk vind ik het jammer dat ze het DDZ concept aanhouden. Had gehoopt dat ze alles gelijk zouden trekken met Virm 4. Dan heb je per materieelsoort een appart thema. Hoop ook dat als ze boven tweezits bankjes plaatsen je op alle plekken naar buiten kunt kijken. Immers heb je boven het mooiste zicht naar buiten. Bij de DDZ zit je nogal eens voor de wand.. Op het plaatje is ook te zien dat er net als bij ICMM een raam open kan? en zo te zien blijft de liftschacht zitten.. |
01-03-2014 15:23:54 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
@Rob... Het lijkt mij dat deze alle drie worden meegenomen. De 8029 wordt naar mijn weten hersteld en de 8301 is dat al (staat in Amf). Probleem met de 8755 is wel dat dit qua casco een mBvk van de 2e generatie is (kleinere motorruimte). Als deze wordt meegenomen zullen ze het een en ander moeten aanpassen aan het interieur. Edit: 2e pagina over het hoofd gezien. Vraag al beantwoord. Laatst bewerkt door 110573 op 01-03-2014 15:25 |
01-03-2014 15:28:04 | ||
---|---|---|
NS1707
![]() |
Klinkt goed! |
01-03-2014 20:23:41 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote De lift gaat er uit, en er zal als alles nog doorgaat er een bagagekast voor in de plaats komen. Het verwijderen van de hele schacht zal denk ik wel iets te ingrijpend zijn voor de constructie. Choo choo..... |
01-03-2014 21:10:14 | ||
---|---|---|
brandhout
![]() |
Waarschijnlijk was er al een voorbereiding voor OBIS in virm-4 want in de instructiefilm word al gesproken van reizigersinformatieschermen. Laatst bewerkt door brandhout op 01-03-2014 21:15 |
01-03-2014 21:46:34 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Dat er een raampje open kan zal wel een gevolg zijn van het incident bij Schiedam enkele maanden terug, er strandde toen een trein in de volle zon. Het werd daar toen erg warm, zonder mogelijkheden tot ventilatie (afgezien van deuren openen). Eigenlijk is het jammer dat VIRM-4 geen liftschacht heeft, want dan is er dus ook geen plek voor een bagagekast. ![]() |
02-03-2014 01:04:42 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Een klapraam zal altijd blijven ivm calamiteiten en is altijd van toepassing geweest in materieel met airco, tenzij voorzien van een noodventilatie systeem Verder moet je eigenlijk bij dit soort revisies niet denken in materieel types. Men is meer bezig om de beleving van een bepaald treinconcept, zoals in dit geval het concept intercity, een bepaalde herkenbare uitstraling te geven. Het idee is dat je bij het instappen van een trein direct door hebt dat jij je in een intercity of sprinter bevind. Dat is een belangrijker onderdeel van je reisbeleving dan dat je weet in wat voor meterieeltype je je bevind, dat zal een reiziger weinig uitmaken. Vroeger hield men zich daar niet zo mee bezig, maar werd bij revisie van het interieur het interieur meer aangepast aan wat men op dat moment gebruikelijk had liggen in het magazijn zodat men de voorraad eenvoudig kon houden. Daarmee werd het interieur meer kenmerkend voor een tijdsbeeld dan aan het materieel zelf. Laatst bewerkt door thom op 02-03-2014 01:08 |
02-03-2014 01:13:23 | ||
---|---|---|
Wellie
![]() |
Quote Nu kunnen er straks meer mensen zitten in een trein is het weer niet goed! |
02-03-2014 10:10:38 | ||
---|---|---|
sebasss
![]() |
Mijn mening is eerlijk gezegd na het zien van de foto.. Het is gewoon een DDZ met een paar andere dingetjes.. |
02-03-2014 11:05:04 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Ik hoop wel op een iets ruimer bagagerek. Nu past een grote rugtas er al niet in.%03% Die ICMm rekken zijn bijvoorbeeld heerlijk ruim. Of zou je daar in een dubbeldekker je hoofd er te vaak aan stoten? |
02-03-2014 12:06:45 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Quote Ja alleen dwergen kunnen straks zitten, ben je langer dan 1,85 jammer dan, voor jouw geen beenruimte meer. |
02-03-2014 13:04:44 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Maar hoe kan er in DDZ dan zoveel beenruimte zijn in de tweede klasse? Wat voor afweging is hier gemaakt? |
02-03-2014 15:09:12 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
QuoteOp het balkon ruimte genoeg toch? %08% |
02-03-2014 15:48:54 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Op die foto zie je beneden vooral vis-a-vis. Als de tweezits boven komen, waarheen dan met de bagage? Dit is in DDZ ook een issue. Een van de redenen dat in IRM bovenin tot nu toe allemaal vierzits stonden, was dat de koffers dan tussen de banken kunnen. IRM is nu niet het comfortabelste van de materieeltypes, maar een duidelijk voordeel is de grote beenruimte die mooi samenvalt met de brede vensters. Uiteraard gaat men dat nu frustreren in de tweede klas, maar ik neem aan niet overal, want in de kleine hokjes van 2,5 venster past echt geen extra rij bij. Het gevolg is dat de beenruimte niet overal hetzelfde zal zijn... Wandfensterplaetze zijn een Europees virus dat door Europa verboden zou moeten worden! %09% |
02-03-2014 16:05:00 | ||
---|---|---|
virm9556
![]() |
Precies, ik snap dat tweezits boven ook niet. Zelfde als bij de DDZ heb je dan ook nog eens dat je op sommige plekken tegen de wand aan kijkt en je dus amper naar buiten kan kijken wat juist zo mooi is voor de reis beleving als je bovenin zit.. |
02-03-2014 16:05:46 | ||
---|---|---|
lol
![]() |
QuoteDe bagage kan men dus kwijt in de liftschacht dus hoeft geen probleem te zijn in VIRM. Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen |
02-03-2014 16:06:48 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Dit was trouwens de vergelijkbare impressie voor DDZ: http://quickvisual.nl/wp-content/uploads/2012/03/DDZ-1.jpg Leuk om naast elkaar te zetten. |
02-03-2014 16:13:28 | ||
---|---|---|
lol
![]() |
U bedoelt dus dat de foto die hier al eerder voorbij gekomen is niet het ontwerp van de VIRMm is, maar van de DDZ? Of begrijp ik het verkeerd? Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen |
02-03-2014 16:15:19 | ||
---|---|---|
virm9556
![]() |
Ik vraag me af of mensen hun bagage in dat bagagerek gaan zetten.. zeker niet als je in het midden van de coupe zit heb je er toch geen zicht meer op? |
02-03-2014 16:37:11 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Quote Ik denk dat ie probeert te zeggen dat het nogal op elkaar lijkt ![]() |
02-03-2014 17:12:06 | ||
---|---|---|
lol
![]() |
Dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen |
02-03-2014 17:56:22 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Bizar toch eigenlijk - huizen worden al een paar jaar ontworpen met deuren van 2.40 en de NS probeert denkt dat Nederlanders alleen maar korter worden. |
02-03-2014 19:00:39 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ja, het is zelfs zo erg bij de ontwerpers van NS dat de volgende reeks dubbeldekkers slechts een stahoogte van 1,75 m krijgt...%03%%02% |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-03-2014 21:02:48 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote Hoe zit het dan met de stoelindeling in de 1e klas? Door de jaren heen is er een steeds kleiner verschil gaan ontstaan tussen de 1e en de 2e klas. Vergelijk de 1e klas in mat.36 maar eens met het VIRM van nu. Ik lees elders dat er minder gebruik gemaakt wordt van de 1e klas. Willen we dat weer bevorderen is een comfortverbetering nodig met in ieder geval meer beenruimte en, inderdaad, niet meer voor een blind stuk stoelen plaatsen. Rechtvaardigt de huidige en de geplande toekomstige indeling nog het toch behoorlijke prijsverschil tussen de 1e en de 2e klas? OK, bij ICM zijn er drie stoelen in de breedte in plaats van vier, maar krijg nog geen indruk hoe het VIRM na revisie er uit gaat zien. Dat er dezelfde draaistellen onder zitten is nu eenmaal niet anders maar wellicht is er toch meer te doen aan het interieur. Als het tegenvalt moeten we wel een kleine 20 jaar weer met onze kont op dezelfde bank/stoel zitten met onveranderd comfort. |
02-03-2014 21:39:05 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Je hebt zeker het plaatje gemist dat door VIRM9556 gepost werd: http://i.imgur.com/05bhbHA.jpg Hier zie je toch duidelijk hoe het er uit gaat zien, inclusief het (net als DDZ) plaatsen van een 2+1 opstelling in de eerste klasse. Het verschil tussen de tweede klasse zitjes (vergelijkbaar met de waardeloze Belgische M6 stoelen) en de luxueuze eerste klasse zetels is bij dit plan toch nog zeker de moeite waard! Ook ziet het er op het plaatje naar uit dat in de eerste klasse de vis-a-vis plekken althans in lijn met de vensters blijven. De tweede klasse, die nu in VIRM nog een aardige steek kent, wordt kennelijk wel krapper wat tot de verguisde Wandfensterplaetze leidt. Het vervallen van een behoorlijke eerste klasse in stoptreinen is dan wel weer een verhaal apart, en inderdaad, niet goed te praten. (Vergelijk Roermond-Nijmegen maar eens: eerste klasse Plan U pluche tot in de jaren '90 via het claustrofobische hokje in DM'90 tot de door tweedeklasreizigers bezette zitjes van Veolia.) Laatst bewerkt door jorgo op 02-03-2014 21:41 |
02-03-2014 21:58:12 | ||
---|---|---|
virm9556
![]() |
Ik vraag me toch nog steeds af hoe de bovenverdieping eruit komt te zien aangezien beneden vis a vis word. Met name dit wat je nu bij de DDZ hebt: http://imageshack.com/a/img198/3384/ljg2.jpg Is toch een hele rottige plek om te zitten zo? Zeker bovenin.. |
02-03-2014 22:04:58 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Voor de liefhebbers die nog meer willen weten over de VIRMm-1 modernisering: http://i62.tinypic.com/w9go4z.png Choo choo..... |
02-03-2014 22:56:43 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Wegens succes geprolongeerd: de 1e klas klapzitting... althans, die meen ik toch weer te zien op de laatst gelinkte plaatjes%03% Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
03-03-2014 00:54:53 | ||
---|---|---|
Wellie
![]() |
Tja ... als je ruimte over hebt waarom niet? Kan er toch weer iemand extra zitten! Waarvoor zou jij die ruimte gebruiken dan? Laatst bewerkt door spiketrain op 03-03-2014 07:17, reden: Quoot laatste bericht verwijderd. |
03-03-2014 09:20:36 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
![]() |
Zo te zien op het laatste plaatje worden de liftschachten verbouwd tot bagage kasten![]() ![]() |
03-03-2014 09:47:31 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Dat feit werd hierboven uitgebreid besproken! Ik denk overigens niet dat de bagagerekken veel kleiner worden. Wel is hun ontwerp anders: de rondingen aan de voorkant, die volgens mij alleen een designfunctie hadden, vervallen. Die maakten het extra moeilijk om bagage erin te krijgen omdat ze feitelijk de toegang tot het rek verkleinden. Ook de slingerbeweging in het bagagerek komt niet terug. Deze had ook een designfunctie: het 'tunneleffect' moest doorbroken worden. Dat vindt men nu geen probleem meer; strakke lijnen zorgen juist voor rust. |
03-03-2014 15:25:00 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Quote Kinderwagen parkeerplek. Dat doen we nu naast de klapdeuren voor de liftschacht, maar dat zal na de ombouw tot bagagerek door de andere passagiers wat minder gewaardeerd worden. |
03-03-2014 21:07:21 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Denk dat die mensen met hun kroost wel op het balkon blijven hoor. Kinderwagens zijn namelijk niet gemaakt op er mee op een trap te rijden |
03-03-2014 21:32:14 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Ik heb het ook vaak genoeg gedaan zoals in bovenstaand bericht beschreven, maar heb alleen geen buggy meer nodig nu, kinderen zijn oud genoeg om zelf te lopen. Echter is in VRIM redelijk weinig plek, enige andere mogelijkheid is opgevouwen onder de tussenruimte tussen de 2 rugleuningen. |
04-03-2014 15:12:19 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote Ik zou in plaats van een klapzitting, die ruimte gebruiken om de deur wat breder te maken. Desnoods met een hoek erin, zodat het korte deel wat nu tegen de muur rust, mee gaat zwenken. Dan vergroot je de doorloop aanzienlijk, misschien met de beperking dat de deur dan alleen / vooral goed opent richting de coupé, en niet langer richting trap/balkon. Maar goed, dat is een kwestie van prioriteren, en daar is vast grondig onderzoek naar gedaan. |
05-03-2014 14:49:28 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Ik vind het er prima uitzien, maar het punt van VIRM waar ik me het meest aan erger is toch wel dat geslinger over de sporen. Bij VIRM4 merk ik dit nauwelijks (door andere vering dacht ik?), maar bij alle andere VIRM series vind ik dit erg oncomfortabel. Ik hoop dus dat ze dit ook aan kunnen passen naar VIRM4-achtige vering. |
05-03-2014 16:51:26 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Had ook het idee dat het geslinger met de vering te maken heeft. Maar er viel me nog een andere gedachte in, namelijk het zwaartepunt van een VIRM bak. Dit zal wel op een ander punt liggen als bij een enkeldekker bak. Denk zelf dat bij een dubbeldekker het zwaartepunt dieper ligt als bij een enkeldekker en hierdoor ook meer slinger bewegingen. Laatst bewerkt door john2 op 05-03-2014 17:26, reden: typfout herstelt |
05-03-2014 17:02:48 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Euh nou kan het aan mij liggen,maar zowel in een virm als in een DDZ heb ik geen klapraam gezien hoor. Als dat klapraam verplicht/van toepassing/i.v.m. calamiteiten is dan mag men zich toch is achter de oren gaan krabben op ontwerp afdelingen en in de werkplaatsen. Dan moet er toch vlot een slijpschijf aan te pas gaan komen om die klapraampjes te maken ![]() Zoals al eerder opgemerkt was bij schiedam niet echt spraken van een noodventilatie systeem waardoor men dan voor nood de deuren heeft open gezet. Of snap ik m nou niet meer ![]() Laatst bewerkt door phantom op 05-03-2014 17:04 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
05-03-2014 17:16:24 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Quote Goed punt. Een VIRM heeft natuurlijk die vreemde aflopende vorm waardoor het zwaartepunt (denk ik) op de uiteinden waar de wand uitsteekt valt. Bij DDM/AR/Z heb je hier nauwelijks last van, misschien omdat hier de wanden gewoon recht zijn? Sowieso heeft VIRM4 ook last van geslinger, maar in elk geval stukken minder dan de voorgaande series. Laatst bewerkt door Ovindel op 05-03-2014 17:17 |
05-03-2014 17:49:30 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Verder maakt het ook een groot verschil of je boven of beneden zit. Het uitwijkpercentage is hetzelfde als enkeldeksmaterieel, echter zal de bovendieping absoluut meer uitwijken. Ook de leeftijd van de veren zal meewegen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
05-03-2014 18:07:06 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
QuoteIk mag hopen dat bij een symmetrische constructie het zwaartepunt in het midden valt. Reiziger met hoofdletter R...... |
05-03-2014 18:34:18 | ||
---|---|---|
lol
![]() |
Quote Zelf merk ik dat ik op de benedenverdieping meer last heb van het geschud en geschok dan op de bovenverdieping. Op de bovenverdieping voel je wel het wiebelen meer dan beneden, maar het schudden en schokken minder, wat ik persoonlijk als vervelender ervaar. Laatst bewerkt door lol op 05-03-2014 18:35 Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen |
05-03-2014 19:16:08 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
@phantom zowel VIRM als DDZ zijn uitgerust met een nood-ventilatie systeem en hoeven dus niet over een klapraam te beschikken |
05-03-2014 21:34:09 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Je maakt er nu een heel verhaal van, maar je leest zelf maar een deel van mijn tekst, ik noemde klapramen of noodventilatie... %06% VIRM en DDZ hebben dus noodventilatie ipv klapramen. Wat er in Schiedam zich precies afgespeeld heeft weet ik niet, maar ik kan me zoiets voorstellen dat er geen bovenleidingspanning meer aanwezig was en de batterijspanning op ten duur ontoereikend geweest is voor de noodventilatie. Laatst bewerkt door thom op 05-03-2014 21:38 |
06-03-2014 07:23:31 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Een heel verhaal is wat overdreven ![]() Maar het is toch raar dat zelfs als beide treinen beschikken over een noodsysteem voor ventilatie,dat men dan die raampjes niet alsnog extra verplicht stelt. Als een trein strand net als in schiedam en het backup systeem wat voor ventilatie moet zorgen heeft de opgeslagen spanning geheel verbruikt,dan lijkt me dat zo'n raampje als erg prettig wordt ervaren,zeker als het warm weer is. Maar dat is mijn persoonlijke mening %02% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
06-03-2014 09:30:02 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Het hele pleidooi dat die raampjes niet nodig zouden zijn verklaart nog altijd niet waarom in de artist impressies dan wel klapraampjes ingetekend zijn.![]() |
06-03-2014 11:01:15 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Dat zal weinig uitmaken, want VIRM heeft grotendeels luchtvering. Dat heeft feitelijk slechts twee standen: hij doet het of hij doet het niet. Alleen de aspotten zijn met schroefveren efgeveerd, maar daat zit niet zoveel bewegingsvrijheid in als in de luchtvering. Groetjes, Emiel |
06-03-2014 12:11:15 | ||
---|---|---|
sebasss
![]() |
Alleen die bagagerekken op de plekken waar de liftschat zit en dan natuurlijk zat.. Wie gaat er daar nou nog gebruik van maken in deze tijden..? Ik ga daar iig niet m'n spullen neerleggen. |
![]() |
advertentie |
06-03-2014 12:19:08 | ||
---|---|---|
lol
![]() |
Schipholreizigers en studenten die op kamers zitten (weekendtassen/koffers). Beter dan dat die tassen/koffers zitplekken in beslag of midden in het gangpad staan. Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen |
06-03-2014 12:33:14 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote Als het ingebouwd wordt zoals in de .Italo, dan is dat volgens mij best aantrekkelijk en hoef je niet bang te zijn dat iemand anders er met jouw bagage vandoor gaat: http://www.italotreno.it/EN/NTV%20Tour/classic/valigie4.html Sowieso lijkt het me een goed verhaal dat je de reiziger een alternatief biedt, wanneer je ze wilt aanspreken op grote bagage die in het gangpad slingert, dus volgens mij een prima herbestemming van de liftkoker. |
06-03-2014 14:19:18 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Als die er dan zal zijn, zullen anderen er vast wel gebruik van maken. Vooral in dubbeldekstreinen op de bovenste verdieping. Ook in de Benelux Bs-stuurstanden had je ook een bagagerek, net als in de IC-Berlijn rijtuigen. En ook deze zie ik vaak gevuld.... Choo choo..... |
06-03-2014 17:09:30 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Een pleidooi is wat overdreven het gaat er meer om,dat alsklapraampjes een vereiste zouden zijn in elke treintype om in geval van nood toch nog wat frisse lucht toe te laten in de treinsoorten,dat ze er nu niet inzitten. Bovendien ben ik persoonlijk met artist impressies altijd een beetje voorzichtig. Dit vanwege het feit dat het enkel een getekend concept is,en concepten willen om welke redenen dan ook,nog al is worden gewijzigd. We zullen wat het die raampjes betreft dus gewoon moeten afwachten wat er van de tekening overblijft als men het 1ste stel verbouwd heeft %08% Heeft iemand overigens maten van die liftschachten ? Reden voor deze vraag is simpel,er wordt aangehaald dat die verbouwde liftschacht handig kan zijn om mensen er toe te bewegen ook grote koffers in zo'n schacht te plaatsen ,maar passen van die grote koffers daar wel in ? (dit dan even buiten het feit om genomen of iemand als het kan er wel gebruik van wil maken) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
06-03-2014 17:27:37 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Trek het nou niet eens helemaal uit zijn verband zeg. Verplicht zijn klapramen OF noodventilatie, niks meer of minder en geen als... We kunnen hier hele discussies beginnen met "wat als" maar zolang het geen feit is slaat dat wal noch kant en is totaal nutteloos... |
06-03-2014 17:41:24 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Sorry dat ik op je lange tenen ben gaan staan %03% Het is ook geheel niet de bedoeling om een nutteloze duscussie te beginnen. Het is niet meer dan een vraag wat er verplicht is en waarom men voor enkel die optie heeft gekozen en niet voor een backup voor als die geen stroom meer heeft en dus niet meer doet wat wel verplicht is. (Namelijk in een aparte situatie zorgen dat reizigers niet weg smelten als een ijsje in een trein die lang stilstaat.) Maargoed als vragen al niet meer vrij is,dan zal je mij niet meer horen. (alsof dat al niet vaker is voorgekomen dat men in sommige personen dr ogen nutteloze dingen typt op het forum %03% ) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
06-03-2014 18:23:35 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Er wordt hier een volledig terechte safety concern geuit door phantom. En aangezien bij het spoor veiligheid voor alles gaat zou je verwachten dat men dit probleem heeft geidentificeerd en vervolgens heeft opgelost. Laatst bewerkt door rogier op 06-03-2014 23:04 Reiziger met hoofdletter R...... |
06-03-2014 21:56:55 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Die zijn er wel meer. Gelukkig wordt daar na een groot (bijna) ongeluk meestal wat aangedaan. Zie het tekortschietende wisselonderhoud en de atb vv fail. Nu de etcs ontwerpfouten nog. |
06-03-2014 22:54:34 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ook dat heeft allemaal geen ene moer te maken met de ontwikkdlingen bij het Virm. |
06-03-2014 23:19:02 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Wordt er überhaupt voorzien in ETCS voor VIRM? |
17-03-2014 08:57:36 | ||
---|---|---|
dan2tem
![]() |
Dubbeldekkers NS worden moderner Een deel van de dubbeldekkers van de NS zal er over twee jaar een stuk moderner uit zien. De 418 rijtuigen worden zuiniger en comfortabeler, zo laat de vervoerder maandag weten. Het project gaat volgens een woordvoerder ''enkele honderden miljoenen'' kosten. Het gaat om de derde generatie dubbeldekkers, de zogenoemde VIRM-dubbeldekkers, die sinds het begin van de jaren negentig over het Nederlandse spoor rijdt. De verbouwde treinen krijgen op de bovenverdieping een inrichting die uitnodigt om te werken en lezen met tweezitsbankjes, terwijl de benedenverdieping met loungebanken en bankjes tegenover elkaar juist informeel is. Bovendien krijgen de treinen nieuwe schermen met reisinformatie en draadloos internet. Op de benedenverdiepingen wordt kunst geplaatst. Zuiniger De NS verwacht ook dat de treinen twintig procent zuiniger worden, door het gebruik van LED-verlichting, zuinigere klimaatinstallaties en een betere stroomlijning. De dubbeldekkers worden onder handen genomen door NedTrain in Haarlem. Begin 2016 moeten de eerste verbouwde treinen gaan rijden. In 2020 moeten alle rijtuigen zijn aangepakt. Bron: Nu.nl Krijgt veel weg van de DDZ hoor ik al ![]() |
17-03-2014 09:00:28 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Bovendien krijgen de treinen nieuwe schermen met reisinformatie en draadloos internet. Hebben ze nu ook al. Gewoon een interessant praatje van euforie ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 17-03-2014 09:00 Choo choo..... |
17-03-2014 09:08:08 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
![]() |
Ik ben ook erg nieuwschierig of VIRMm er aan de buiten kant het zelfde uit gaat zien als DDZ qua kleurstelling |
17-03-2014 09:28:07 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Quote Zie hier: https://pbs.twimg.com/media/Bi6hpHDCUAAbR7C.jpg |
17-03-2014 09:38:46 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Is dit geen enorme fotoshop? Lijkt me ook vreemd om het zo te doen. VIRM-4 heeft wel een kleurstelling waar de banen bovenlangs lopen. Waarom zouden ze wel de banen onderlangs laten lopen, maar niet het dak blauw schilderen? |
17-03-2014 09:42:22 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Het zou nog best wel eens waar kunnen zijn want er zijn details op de afbeelding te vinden die voor slechtzienden heel belangrijk zijn maar die nu nog ontbreken op de huidige kleurstelling. |
17-03-2014 09:44:35 | ||
---|---|---|
Onno
![]() |
Daar was ik al bang voor: dat ze gingen rommelen met de beschildering (net als eerder bij het ICM met die rare bolvorm aan het uiteinde van de blauwe baan). Bij IRM gaat de doorlopende blauwe baan dus van boven naar beneden, en loopt dus niet meer gelijk met de dakvorm. Wat een veel minder subtiel beeld geeft. Ergens vind ik het ook jammer dat het interieur als het ware wordt 'rechtgetrokken'. Vanuit design-oogpunt vond ik in- en exterieur heel mooi op elkaar afgestemd. Hetgeen ook de bedoeling was, als ik me een interview met NS-ontwerper Niels Greif van tamelijk lang geleden in De Koppeling goed herinner. Ik ben ook tamelijk benieuwd naar wat ze bedoelen met "gestroomlijnder maken". Maar goed: over smaak valt niet te twisten, zeggen ze wel eens... |
17-03-2014 12:40:25 | ||
---|---|---|
KvdLee
![]() |
Op de facebookpagina van NedTrain zijn inmiddels twee artist impressions verschenen van de "VIRMm". Interieur: https://www.facebook.com/NedTrain/photos/pcb.690704497640138/690703860973535/?type=1&theater Exterieur: https://www.facebook.com/NedTrain/photos/pcb.690704497640138/690704224306832/?type=1&theater Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl |
17-03-2014 14:26:57 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteTsja, van buiten is het maar twijfelachtig zo (beschildering sluit niet meer aan bij de bakvorm, en dat is altijd kwalijk) en van binnen overvalt je alleen al van de plaatjes dezelfde ijzige kilte die je in het volledig ontmenselijkte DDZ tegemoet waait. Benieuwd of er ook nog zo'n onzinnaam als de Nieuwe Intercity Dubbeldekker op geplakt gaat worden. Jammer allemaal. |
17-03-2014 14:39:47 | ||
---|---|---|
TGr79
![]() |
Quote Het gestroomlijnder maken omvat het doortrekken van de kop richting het dak. In de toekomst dus geen 'tussenhobbeltje' meer boven/achter de cabine. |
17-03-2014 16:56:16 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Wordt er dan ook wat gedaan aan het 'gat' van de voormalige panto op de kopbakken? |
17-03-2014 18:43:32 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Hoewel niet afgebeeld, kan ik me niet voorstellen dat als ze de stroomlijn willen verbeteren, dat ze die gaten zo laten. Laatst bewerkt door spiketrain op 17-03-2014 19:16, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
17-03-2014 20:14:19 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Nieuwe Intercity Dubbeldekker is al toegewezen aan de DDZ, dus kan het Vernieuwde Intercity Dubbelbekker worden, VID! ![]() Ook zou de afkorting IDDZ kunnen, Intercity DubbelDekker Zones. Voor de spotters is het wel handig dat de blauwe baan onderlangs gaat, zijn de gereviseerde stellen makkelijk te herkennen. %08% Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
04-06-2014 11:20:10 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Er komt weer een bestickerde IRM aan, in het kader van het groene stroom contract tussen NS en Eneco. Het ontwerp mag iedereen die kan designen indienen, de mallen verraden dat het om een irm gaat. Zie hier: http://www.nsontwerpwedstrijd.nl/ Grote vraag is natuurlijk of de 9520 een nieuw jasje krijgt, of wellicht een ander stel, maar dat merken we vanzelf wel. Laatst bewerkt door sfj op 04-06-2014 11:20 Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
04-06-2014 12:52:27 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
niet alleen de mallen, ook de tekst verraad dat![]() Quote |
04-06-2014 16:09:50 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Of het unieke slaat op het feit dat er maar 1 treinstel beplakt wordt. Op deze manier komen ook andere stammen in aanmerking. |
04-06-2014 16:36:37 | ||
---|---|---|
KvdLee
![]() |
Ben trouwens benieuwd waarom ze het alleen willen betrekken op mensen die een kunstige opleiding hebben gedaan. Of hebben andere deelnemers met wellicht net zulke goede ontwerpen ook een even grote kans? Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl |
04-06-2014 16:38:43 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Denk dat ze gewoon niet op kindertekeningen etc. zitten te wachten en zo de drempel iets verhogen ten behoeve van de kwaliteit. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
04-06-2014 16:48:55 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Daarom vermelden ze ook: '...startende ontwerper' in hun zoektocht. Dus sluiten ze niemand buiten voor een serieus kunstwerk. Choo choo..... |
04-06-2014 17:38:19 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Hmmmm..... denk dat ik een aparte presentatie over de (v)IRM ga houden.;-) |
17-06-2014 08:52:17 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
9520 is op 15 juni in het RB Haarlem binnengelopen voor "ontstickeren". |
17-06-2014 09:52:40 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Laatst een plaatje gezien hoe het nieuwe ontwerp gaat worden. Stoelen worden als in DDZ (inclusief lounchebank) De blauwe lijnen aan de zijkant lopen onderlangs i.p.v. bovenlangs, en de deuren worden aangepast. Ook krijgt de trein een gestroonlijnder model. |
17-06-2014 09:56:00 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Zie een eindje verder naar boven, daar zijn al uitgebreid voorbeelden van voorbij gekomen. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
17-06-2014 10:26:25 | ||
---|---|---|
KvdLee
![]() |
Check van ontstickering 9520, staat in loods langs de N200, is alleen nog oranje. |
17-06-2014 10:58:55 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Misschien kunnen ze nog even doorrijden met alleen die kleur tot max 13 juli![]() ![]() |
17-06-2014 11:01:14 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Zet er maar bij: "NS wenst het oranje-team veel succes tijdens het WK in Brazilië"![]() Zou eigenlijk totaal geen slecht idee geweest zijn, en ook lekker goedkoop. Zou dat ook niet het idee zijn, want als je iets ontstickerd, dan doe je dat toch volledig, en trek je niet eerst de extra stickers eraf die bovenop de onderste stickerlaag zitten? Je bent er dan wel wat laat mee, maar toch.... ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 17-06-2014 11:04 Choo choo..... |
17-06-2014 14:13:30 | ||
---|---|---|
lol
![]() |
Misschien heeft de NS er nu pas vertrouwen in gekregen na de 5-1 overwinning op Spanje %08% Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen |
17-06-2014 14:15:36 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Kan het ook niet zijn dat ze eindelijk die wens teksten erop gaan plakken |
01-07-2014 21:14:22 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Is er al meer informatie over de VIRM revisie? Deze zomer zouden er VIRM's omgebouwd worden begreep ik, maar hier is nog niet veel over te vinden? |
01-07-2014 21:19:57 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Wordt later, waarschijnlijk 2015. Ze zijn nu bezig met de deursystemen aanpassen. |
01-07-2014 22:24:26 | ||
---|---|---|
ChielB.
![]() |
Wat wordt daar aan aangepast? |
01-07-2014 22:50:07 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Sluit-signalen met een rode knipperende lamp o.a. Laatst bewerkt door aarclay op 01-07-2014 22:50 Choo choo..... |
01-07-2014 23:00:08 | ||
---|---|---|
Harrstein
![]() |
Nu maar hopen dat ze dit niet ala gtw/slt doen en meer ala sgm. Want met de eerdere twee heb je gehoorbescherming nodig als je te dicht bij de deuren zit. En de deuren al na 30 seconden ofzo sluiten |
01-07-2014 23:20:42 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
Naar mijn weten wordt het gewoon ala VIRM-4, een rode lamp met het originele VIRM fluitsignaal. |
02-07-2014 00:08:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Voor de goede orde: de stellen (VIRM-1) komen niet in Haarlem binnen om alleen maar een wijziging aan de deursluiting te ondergaan; ze krijgen een tussenrevisie om de tijd te overbruggen voordat ze echt in "grote revisie + verbouwing" gaan. |
02-07-2014 09:33:57 | ||
---|---|---|
DutchFL
![]() |
En waarom wordt de grote revisie uitgesteld? Laatst bewerkt door DutchFL op 02-07-2014 09:34 |