02-07-2014 09:37:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De besluitvorming heeft lang op zich laten wachten - en waarom dat is, daar kunnen we alleen maar naar raden. Sinds het besluit genomen is en de opdracht aan NT verleend, is er geen verder uitstel van de revisie geweest, overigens. Maar voor VIRM-1 was dat dus al 'te laat' en moet er e.e.a. gebeuren om ze nog even op de wielen te houden tot het zover is. |
02-07-2014 09:56:16 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Dat is vreemd. Ze zijn hard toe aan een grote revisie.. Dus nieuwe bekleding, nieuwe wanden, nieuwe vloeren en noem het maar op. |
02-07-2014 10:21:38 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, dat ontkent dus ook niemand en de grote revisie is ook gepland; zie de berichten eerder in dit topic; zie http://www.spoorpro.nl/materieel/2014/03/17/nedtrain-gaat-418-ns-dubbeldekkers-moderniseren/ . Maar de eerste stellen komen pas in 2016 op de baan en zoals gezegd: dat duurt te lang voor de techniek van de oudste stellen (VIRM-1). |
05-07-2014 08:52:42 | ||
---|---|---|
TGr79
![]() |
Quote Lees nu eerst eens voordat je reageert. |
![]() |
advertentie |
05-07-2014 16:07:01 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Bijkomend voordeel van het uitstellen lijkt me ook het gelijk trekken van VIRM-1 met VIRM-2/3. Deze kunnen dan mooi tegelijk of na elkaar worden gereviseerd. Bovendien bevat VIRM-1 natuurlijk al soortgelijke bakken door de verlenging. |
10-09-2014 20:17:57 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
QuoteOp http://www.spoor175jaar.nl/pages/4/Omschrijving-treinen.html staat onderaan dat op 20 sept met dienstregeling Asd v.14.13 Hlm a.14.29 een groene dubbeldekkertrein onthuld gaat worden. 99% kans dat dat de 9520 in een nieuw jasje gaat worden. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
14-09-2014 21:18:39 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Kan iemand vertellen waarom de 9404 een rijtje minder eerste klas heeft in de ABv-bak? De blauwe lijn op de buitenkant loopt wel door, en ik zie dubbele bevestigingsplekken voor de glazen wand. Dus er is ingekrompen. Maar waarom en wanneer? Tijdens de verlenging van IRM naar VIRM, jaren geleden? |
14-09-2014 21:33:13 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
Hebben alle abv3/4 bakken virm 1. De 1e klas lijn loopt een raam te ver door. |
14-09-2014 21:36:31 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Maar ik zie bevestigingspunten binnen op de plek waar de lijn stopt. Dus de eerste klas is duidelijk ooit verkleind. Maar wanneer en waarom? |
14-09-2014 23:07:09 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
De IRM-drietjes hadden wellicht minder 1e klasse als de viertjes? |
15-09-2014 00:19:41 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Bij IRM 1is bij de verlenging naar VIRM 1 in de ABv3/4 op het bovendek de 1e klas één module verkleint ten gunste van de 2e klas. Aan de buitenzijde is de streep nooit ingekort. Dit betreft alleen de ABv3/4; de ABv5 is op het bovendek bij de verlenging naar VIRM ook voorzien van 1e klas (in dat opzicht dus gelijk gemaakt aan de ABv5 van de ("buitenbeentjes") stammen 8499 en 8498 en dit zijn de latere 8632 en 8633 geworden). De bakken van de bestellingen VIRM2/3/4 (de toegevoegde bakken ABv6 en mBv7 in VIRM1 behoorden formeel tot VIRM2) waren van meet af aan al met deze "wijzigingen" al uitgerust. |
17-09-2014 08:51:46 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Die blauwe band zal zeker wel worden aangepast bij de modernisering van de VIRM die volgens deze http://www.metronieuws.nl/nieuws/opknapbeurt-voor-dubbeldekkers-van-start/xlkniq!rB7qzgldMrf3ABsNepVK4g/ (met een foute foto, dat weer wel) aanstaande donderdag van start zou gaan. Ik heb begrepen dat er mogelijk al vanwege dit feit vandaag enkele rondleidingen voor de pers worden georganiseerd door de werkplaats. Maar betekent dit nu dat de gereserveerde proto/try-out rijtuigen nu al zijn omgebouwd, of gaan ze daar nu mee beginnen? De voorbereidingen voor de VIRMm1-zijn voor zover ik weet al enige tijd aan de gang. Laatst bewerkt door aarclay op 17-09-2014 08:52 Choo choo..... |
19-09-2014 12:59:55 | ||
---|---|---|
virm9556
![]() |
De groene virm schijnt een nieuwere virm 4 te worden.. 955x .. Weet iemand het complete nummer? Ben wel benieuwd! |
19-09-2014 13:02:03 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Je zou nog 24 uur moeten wachten, ik begrijp de frustratie![]() He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
19-09-2014 13:37:39 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
https://www.youtube.com/watch?v=sHhp5HFhoFY 955x. Kijk in de spots welke daarvan een tijd niet gespot is en bingo. |
19-09-2014 13:41:21 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Dan zou het dus de 9556 kunnen zijn, die is als enige al ruim een week niet meer gespot. Laatst bewerkt door sfj op 19-09-2014 13:41 Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
19-09-2014 14:01:38 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
op 17 seconden staat een UIC nummer |
19-09-2014 14:07:25 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Aan de hand van dat UIC-nummer heeft @sfj inderdaad gelijk, al snap ik nog niet waarom 24 uur geduld teveel is gevraagd![]() He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
19-09-2014 14:09:39 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Is de 9520 momenteel gewoon op de baan dan? |
19-09-2014 14:12:35 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Nee nog niet. Waarom het zo lang duurt weet ik niet, maar als iemand dat weet horen we het natuurlijk graag![]() Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
19-09-2014 14:13:15 | ||
---|---|---|
virm9556
![]() |
Het is de 9556 volgens ns online op Twitter |
19-09-2014 16:40:40 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
In de video is ook te zien dat ook deze trein bekende witte pijlen op de deuren heeft gekregen. |
19-09-2014 17:23:03 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote 9520 wordt gewoon weer geel met blauw net zoals de 9525 nu weer rond rijd ![]() MCN ASD |
20-09-2014 02:00:09 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Uiteraard, ik begrijp alleen niet helemaal waarom dat maanden moet duren. |
20-09-2014 06:35:02 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Er zit in ieder geval een vakantieperiode tussen. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
21-09-2014 01:45:04 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
De 9520 staat inderdaad nog steeds in Hlmwph ten behoeve van ontfoliën, zou klaar moeten zijn in week 36 maar is vertraagd naar week 40. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
02-10-2014 00:17:56 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Wat ik me afvroeg over de nummering van de VIRM-1 (en ja, dat is best wel een vak apart zoals we weten![]() Vroeger had je drietjes en viertjes - De drietjes werden verlengd naar viertjes (82xx->94xx) - De viertjes werden zesjes (84xx->86xx) Waarom zijn de drietjes dan hernummerd naar 94xx i.p.v. 84xx. Ik weet wel dat er inmiddels ook vierdelige VIRM's zijn afgeleverd, maar daarin zouden toch geen doublures kunnen ontstaan omdat je bijv. 8610 hebt waarbij de 8410 dus NIET kan bestaan. Vanwaar de keuze voor 94xx? Choo choo..... |
02-10-2014 06:38:01 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Om de verlengde en onverlengde stellen uit elkaar te houden? Anders ging er mss wel een net verlengd treinstel nogmaals een verlenging in |
02-10-2014 07:10:56 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Bij de nummering van de VIRM bepaald de ABv6 het eerste cijfer. Heeft de ABv6 op de bovenverdieping eerste klasse dan is het eerste cijfer een 8. Zit daar tweede klasse dan wordt het een 9. Zodoende zijn de series 9400+8600 gevormd. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-10-2014 09:32:08 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Er werd destijds echt wel bijgehouden (wat voor nummer het ook had) welk stel verlengd was en nog verlengd moest worden. Bovendien waren die tussenbakken gloednieuw; een blinde zou het verschil nog kunnen zien. En bij een renovatie is een vernummering ook niet altijd gebeurd, zie het aan ICMm, dat het zelfde nummer heeft als ICM had. |
02-10-2014 10:30:13 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Dat was oorspronkelijk wel het idee erachter, maar is later weer vervallen. Toen de eerste bakwisselingen optraden kregen de viertjes met een ABv6 met eerste klas boven in toch 9400 nummer i.p.v. 8400. En zesjes met een ABv6 met tweede klas boven kregen een 8600 nummer i.p.v. 9600. Shqiperise-lopers? |
02-10-2014 15:52:15 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Die snap ik niet helemaal. Dat is toch gewoon doorgevoerd en nog steeds zichtbaar? (Zijnde dat alle viertjes met ABv6 nummers 9400 zijn en alle zesjes met ABv6 nummers 8600 zijn?) |
02-10-2014 16:00:10 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
En vergeet de VIRM-1 8728 niet, aleen de ABv6 is van VIRM-2 |
02-10-2014 18:44:34 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Quote Ik denk dat dat te maken heeft met de boekhouding; de 3-tjes die 4-tjes werden zijn andere stellen dan de 4-tjes die 6-jes werden. Door in korte tijd weer hetzelfde nummer te gebruiken creert veel verwarring; daarom is bijvoorbeeld 2400-serie jarenlang niet gebruikt, zodat er geen verwarring komt (in bijvoorbeeld computers) Laatst bewerkt door M-BASS op 02-10-2014 18:45 |
02-10-2014 21:47:49 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
@Agentx: de huidige 9468 xou eigenlijk als 8468 moeten rondrijden. Deze heeft namelijk een ABv6 met eerste klasse op de bovenverdieping. De 8610 (uit het hoofd) heeft een ABv6 met geheel tweede klasse opde bovenverdieping en zou dus als 9610 door het leven moeten gaan. Tijdens het afleveren van VIRM is men van dit nummerschema afgeweken en zijn alle 4tjes als 9400 in dienst gekomen en de 6jes als 8600. De laatste 3 cijfers van de ABv3/4 bepaald het stamnummer. In de 9504 zit ABv 380 8104 --> 9400 + 104 = 9504. Voor wie hierover meer wil weten, komende maandag sta ik in utrecht, een weekje later in het haagse. Www.nvbs.com |
03-10-2014 18:25:18 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
Stel 8644 heeft sinds anderhalve maand een afwijkende mbvk1 van een virm2/3. Baknummer 290 8722. Dit was de mbvk2 van de 8711. Ter hoogte van de trappen van wageneinde 2 is de bak aan beide zijden ook opnieuw gespoten. Dus toch weer iets van de 8711 op de baan. |
03-10-2014 21:16:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ah, kijk eens aan. De 8644 reed op 29 juli bij Geleen Oost op een geladen vrachtauto, kwam op 5 augustus naar Haarlem en vertrok op 15 augustus alweer. Dat leek mij al razendsnel voor zo'n schadeherstel - maar nu blijkt het dat het om een bakwisseling ging. |
03-10-2014 22:04:48 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
Zijn er dan nog meer bakken uit stel 8711 hersteld of in herstel? |
03-10-2014 23:31:05 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Onjuist, de 9468 is ooit uit de fabriek gekomen als 8468. Met twee bakken verlengd naar 8668, en vervolgens als gevolg van brand weer ingekort; hierbij is gewoon een afwijkende ABv6 gebruikt. De totale serie VIRM1 is destijds gewoon veranderd van 82/8400 naar 94/8600 ivm verlenging. Een ingekorte 8600 krijgt dus gewoon een nummer 9400. De nieuwere generaties hebben de nummers 95/8700 gekregen. Er kan dus een 9468 bestaan als er geen 8668 is. Wel kan er een 9568 bestaan, maar dan is er geen 8768. Hoe je aan 9610 komt weet ik niet, maar dat klopt niet. Die serie is nooit gebruikt, zeker niet voor VIRM. Laatst bewerkt door AgentX op 03-10-2014 23:32 |
03-10-2014 23:53:05 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Niet gebruikt ja. Op papier bestond 'ie wel. |
04-10-2014 00:08:03 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Volgens de zwaar gedateerde nieuwssite van Tim Goorman zou het wel mogelijk moeten zijn, de vraag is echter of NS de juiste nummering in zo'n geval nog zal aanhouden in zo'n incidenteel geval. 9600: Zesjes met 'weinig' eerste klasse (uit DD-IRM, met ABv6 van V-IRM-I) 9700: Zesjes met 'weinig' eerste klasse (met ABv6 van V-IRM-II en III) Choo choo..... |
04-10-2014 08:23:00 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Correct. En was de wisseling omgekeerd dan werd het 8400 cq 8500. zoals ik al schreef, heeft de NS dit nummerschema nooit helemaal doorgevoerd. Alle 4tjes zijn nu 9400/9500 en de 6jes 8600/8700. |
04-10-2014 15:18:26 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Feit is dus dat ze geen nieuwe serie nummers gebruiken voor een enkel geval. Maar wat wilde je nu voor punt maken dan? |
04-10-2014 21:32:00 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Het was oorspronkelijk wel de bedoeling om het zo te doen. Alleen NS vond dat kennelijk zelf te lastig of er is nooit iemand die er aan gedacht heeft... |
14-10-2014 21:23:48 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
In het filmpje bij dit artikel (http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1234461/tijdelijk-themapark-over-treinen-in-amersfoort.html), zie ik een enkele VIRM-kopbak staan. Welke is dit? Ik neem aan dat deze compleet is en al een tijdje als reserve in de loods staat? Laatst bewerkt door aarclay op 14-10-2014 21:28 Choo choo..... |
14-10-2014 21:26:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat is gewoon 1 van de bakken die er al tijden staan en dat is vast en zeker wel in het VIRM topic terug te vinden en lijkt me ook off-topic hier... |
14-10-2014 21:36:58 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
De twee berichten hierboven komen uit het 175 jaar spoor topic. De 9548 is vandaag gespot met reclame voor 175 jaar spoor aan de binnenkant. Laatst bewerkt door sfj op 14-10-2014 21:37 |
14-10-2014 22:31:54 | ||
---|---|---|
virm9556
![]() |
QuoteIs dit niet de 8829 die uit Virm 9582 komt? Deze heeft toen een aanrijding gehad met een vrachtwagen in Maarheeze in 2010. Heb ergens gelezen dat deze naar Amersfoort is gekomen? |
14-10-2014 23:04:51 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
De loods daar staat redelijk vol met VIRM-bakken in allerlei uitvoeringen. Heb vandaag tegen de kale casco's aangekeken die er inmiddels ook al jaren staan. |
14-10-2014 23:06:47 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Kan niet anders dan de 8829 zijn. Is geloof ik samen met die beschadigde bakken van de 8711 naar Amersfoort gekomen, iets meer dan een jaar geleden. Bak was hersteld en was daarbij helemaal opnieuw geverfd. |
14-10-2014 23:08:08 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
De kopbakken zouden de 921093, 921094, 921095 en 921096 kunnen zijn. Die zijn daar op 8 juli 2005 binnengezet. Shqiperise-lopers? |
14-10-2014 23:09:31 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Die zijn alle vier kaal, waarvan drie zelfs ongelakt. |
15-10-2014 08:14:31 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Als ik me niet vergis staat daar ook nog steeds een (deel van) 8728. |
15-10-2014 08:34:16 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Op zich rijdt de 8728 gewoon. Ook is één bak van de 8711 weer actief. Er is destijds een extra kopbak (met de laatste levering) meegekomen, 290 8861. Deze is doorgewisseld in de 9563 (vanwege aanrijding Maarheeze) en rijdt inmiddels in de 9578. Waarschijnlijk is de kopbak van de 9578 dan na herstel in Amf geplaatst op reserve, of inmiddels alweer doorgewisseld in de volgende stam. |
![]() |
advertentie |
15-10-2014 23:15:31 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Wie morgen op de Spoorparade komt, zal het zien ![]() |
15-10-2014 23:58:33 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Was vandaag anders ook al te zien, incl. frontseinen ![]() |
16-10-2014 00:01:14 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, correct, maar ik bedoelde dat dan iemand het nummer ook kan lezen ![]() |
16-10-2014 00:35:54 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Zeg dat dan %08% NL NS 94 84 4921 329-7 zegt mijn foto. Uit welke stam die komt, laat ik dan aan de echte nummerofielen. Laatst bewerkt door mren op 16-10-2014 00:45 |
16-10-2014 15:43:55 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Is inderdaad de 8829, die van Maarheze. |
16-10-2014 19:42:06 | ||
---|---|---|
virm9556
![]() |
Ja dat is dus de 9582 geweest, de 9563 heeft helemaal geen aanrijding gehad? |
16-10-2014 20:42:22 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Quote Verbazend dat die zo lang aan de kant blijft.. Was deze bak geen betere optie geweest voor hergebruik dan die kapotte bak van de 8711? |
16-10-2014 21:40:10 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Reken dat er in dit soort zaken de verzekering een grote rol speelt die soms anders laat besluiten. |
16-10-2014 22:03:29 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Wat is eigenlijk de reden van twee verschillende indelingen van de ABv6? Nu heeft VIRM6 relatief veel meer 1e klas dan een VIRM4, wanneer beide dezelfde ABv6 hebben (met boven volledig 2e klas) zouden deze verhoudingsgewijs veel meer met elkaar overeen komen (en met ICM). Nu heeft 2xVIRM6 zo'n 35% meer 1e klas dan 3xVIRM4 bij een even langs trein. Laatst bewerkt door michaben op 16-10-2014 22:04 |
18-10-2014 21:27:13 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Tijdens de tentoonstellin in Amersfoort zag ik vandaag tussen de leuke rij trei stoelen ook een VIRM bank van de tweede generatie (dus met de paarsroze bekleding met vierkantjesmotief) uitgevoerd in kunstleer ipv het gebruikelijke stof. Dus de vierkantjesprint was geïmmiteerd op het kunstleer. Beetje feller van kleur, verder nauwelijks verschil te zien van op afstand. Heb een foto gemaakt, maar die laat ook te weinig verschil met de originele zien om hem te plaatsen. Weet iemand of deze al gebruikt worden? Ik neem aan bedoeld ter vervanging van originele stoffen bekleding? |
19-10-2014 14:47:51 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Ligt voor de hand, aangezien alles van plastic naar stof is gegaan in nieuwere generaties. Hoewel het voor VIRMm1 niet zal zijn, want dat krijgt DDZ-stoelen. Wellicht is het ook gewoon een proefje geweest; in Haarlem hebben ze ook een DDZ-tweezitter staan met grijze, stoffen bekleding. Beetje à la NMBS M6 2e klasse. |
19-10-2014 19:20:19 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
@Jorgo, er stond onder dat die stoelen als proef gebruikt zijn. |
25-10-2014 05:31:46 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDe 8644 is midden oktober in Haarlem terug geweest voor de bekende tussenrevisie. Het zou mij niet verbazen als hij daarbij zijn eigen mBvk (hersteld van schade) heeft teruggekregen, met name omdat men voor de aanstaande renovatie zo weinig mogelijk stellen met bakken uit verschillende deelseries wil hebben. Is iemand de samenstelling van de 8644 al opgevallen? |
25-10-2014 15:04:12 | ||
---|---|---|
traxx2014
![]() |
Heeft VIRM 9400 serie ook nog buffers |
25-10-2014 15:19:54 | ||
---|---|---|
2296
![]() |
Nee, alle buffers zijn verwijderd bij de gehele VIRM serie. Deze zijn rond 2005/2006 allemaal verwijderd. |
24-11-2014 16:46:49 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Vraagje. Hoeveel stellen Virm rijden er nog met asbakken rond in de voormalig rookafdelingen. Kreeg een foto te zien van iemand een VIRM vol met asbakken. |
24-11-2014 19:31:40 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Ik kom ze vrij regelmatig tegen. Soms maar 1 stoel in de coupé soms vrijwel allemaal. Lijkt niet echt een lijn in te zitten. |
24-11-2014 19:36:43 | ||
---|---|---|
2296
![]() |
Sowieso de stellen uit de serie 8600+9400. En een aantal van de 8700+9500 (de eerste stellen). Maar bij onderhoud of kapotte stoel kan er natuurlijk altijd uitgewisseld worden voor nieuwe. Laatst bewerkt door 2296 op 25-11-2014 14:06, reden: Type fout hersteld. |
25-11-2014 14:02:23 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
@2296: "Sowieso"![]() Ik zat gisteren in de 8701: in elk geval in de bak met 2e klasse stilteruimte bovenin (dat is dan de ABv3/4 of ABv5) zitten nog asbakjes. |
25-11-2014 14:37:14 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Idem voor de 9504. De vraag in dit verhaal, wat was de laatste VIRM die nog met asbakken is geleverd? Het totale rookverbod ging in op 1 januari 2004, dat was dus tijdens de levering van VIRM-2 (december 2002-april 2004). |
04-12-2014 20:49:37 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
QuoteWelke Bvk van de 8644 is bij dit ongeval beschadigd geraakt? En is de de Bvk 290 8722 nog opgenomen in deze stam? |
04-12-2014 23:48:43 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
Bij de 8644 is nog steeds de mbvk1 de 290 8722. Hier zat de 290 8587. |
05-12-2014 23:49:45 | ||
---|---|---|
Mat64Rens
![]() |
Tja, niemand heeft er last van (hoop ik). Waarom zou NedTrain de asbakken eruit halen? Dat geldt ook voor de Railtenderliftjes, ziet - er - niet - uit, zit vol rommel en alles word erin gedumpt. |
06-12-2014 00:43:33 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Die dingen zitten op slot. Wat voor rommel bedoel je dan? Choo choo..... |
06-12-2014 20:27:46 | ||
---|---|---|
Mat64Rens
![]() |
Niet echt interessant, maar die Railtenderlift die ik gezien had zat vol met stof, papier en zelfs een bezem. Is trouwens met een driehoekssleutel gewoon open te krijgen. |
11-12-2014 23:51:18 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
De meesten liggen ook vol met oude tl buizen, afgebroken klaptafeltjes, afvalbakjes, defecte opaalkappen enz. Vooral de schachten die met dom sloten te openen zijn. |
21-01-2015 16:34:39 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Er schijnt op dit moment een VIRM (nummer mij onbekend) rond te rijden die een proef doet met een remcriterium van 3 remstanden om STS passages te voorkomen. |
21-01-2015 17:00:38 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Drie ipv zeven remstanden als in "rem", "harde rem" en "snelrem"? Zijn er trouwens al concrete data bekend wanneer VIRM-1 in revisie gaat nu DDZ zo'n beetje op z'n einde loopt in Hlmwph? De beste kantjes bij de oudste VIRMs raken er een beetje af ![]() |
21-01-2015 17:21:36 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Weet iemand hier misschien hoe ver ze met stel 9411 zijn? Op de opendag van Hlm vorig jaar leek het of er in een tussen bak al een paar nieuwe stoelen in zaten. http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/ |
21-01-2015 17:43:57 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Het remcriterium ligt nu bij de eerste remstand, bij deze dus bij de derde remstand. Ik mag hopen dat dit een fabeltje is. De derde en hogere remstanden gebruik ik normaal gesproken weinig tot niet. |
21-01-2015 17:48:32 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
O, op die manier, verplicht stevig remmen anders grijpt de ATB in. Dat is wel vrij dramatisch ja. |
21-01-2015 18:30:56 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Helaas geen fabeltje als ik het zo van klasgenoten hoor, gebruik zelf met stage ook eigenlijk vrij weinig de 3e of hogere remstand, is ook niet nodig als je rustig aan remt |
21-01-2015 19:31:53 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote En die zaten er ook in. Zo te zien ging het toen puur om een try-out. Misschien om te kijken hoe ze de stoelen moesten vastzetten, want een echte wand was nog niet te ontdekken, en normaal gesproken plaats je eerst de wand voordat de stoelen komen. Hoe de vorderingen zijn, geen idee verder. Laatst bewerkt door aarclay op 21-01-2015 19:32 Choo choo..... |
21-01-2015 21:22:47 | ||
---|---|---|
nougo
![]() |
Quote Is stand 1 rustig remmen en een hogere stand steviger remmen ? Als in ATB / ETCS het criterium bij 3 ligt... wordt dan ook die stevigere remcurve / criterium gebruikt als zijnde dat je later kunt beginnen met remmen want verplicht stevig te remmen ? Of moet ik het juist zien alsdat je inderdaad *meteen* stevig moet remmen en de gemiddelde snelheid tijdens het remmen lager komt te liggen en daarmee, al dan niet fractioneel, de rijtijd langer wordt ? Of haal ik nu alles door elkaar ? %03% |
21-01-2015 21:40:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Rempunten bij ATB liggen vast, die liggen nl bij seinen en borden die een lagere snelheid afdwingen, daar moet de remming worden ingezet. Als ze het remkriterium zouden verhogen van de 1e naar 3e remstand, dient er bij elke afgedwongen snelheidsverlaging minimaal met die remstand geremd te worden. Mits die proef daadwerkelijk bestaat ![]() |
21-01-2015 22:04:21 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Als de proef slaagt, krijg je dus aparte taferelen waarbij je ver voor de kop van het perron al 40 km/u hebt bereikt... Jammer van al die nutteloze seinverdichtingen![]() |
21-01-2015 22:24:31 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Wat bij mij dan de vraag oproept waarom ze dan voor de 3e remstand kiezen en niet voor de 2e? |
21-01-2015 22:25:02 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En soms zijn er nu al plekken waar je eindeloos 40 rijdt voor je ergens in de buurt komt...![]() |
22-01-2015 16:37:24 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Over remmen en optrekken hebben we een apart topic: https://somda.nl/forum/10358/Remmen+en+optrekken/. Gelieve daar verder te gaan met de discussie en hier verder te gaan met ontwikkelingen rond VIRM. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
23-01-2015 00:31:46 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Euh Ja, maar als we het over een mogelijke remkriterium aanpassing hebben van VIRM, dan lijkt me dat hier gewoon relevant toch? ![]() |
23-01-2015 09:51:19 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Klopt. Dit heeft ook best invloed op de prestaties van het materieel zelf in de dienstregeling. Maar meer in algemene zin: eigenlijk wil je die remstand in het remcriterium hebben die maakt dat je 70 km/h rijdt bij een eerste ATB-vv baken komend vanaf 140 km/h. Dat betekent dat je een remvertraging van ongeveer 0,47 m/s^2 zou moeten afdwingen. Laatst bewerkt door Klaasje op 23-01-2015 09:52 |
23-01-2015 12:32:06 | ||
---|---|---|
tonnie12
![]() |
hoe staat het met de ombouw/modernisering van de 1e VIRM ? |
23-01-2015 19:19:00 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Opnieuw is een aantal berichten over remmen in het algemeen verplaatst naar het juiste topic (zie vorige ingreep). Nogmaals het verzoek om hier de ontwikkelingen rond VIRM te bespreken. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
19-03-2015 20:26:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Voor de fijnproevers: de 8674 die kort geleden botsschade heeft opgelopen, is door het RB Haarlem voorzien van een mBvk van VIRM2/3. Onbekend is nog welke bak dit is, maar het stel is sinds een paar dagen weer in dienst - dus wie 'm tegenkomt... |
19-03-2015 20:43:26 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Misschien een dom antwoord of vraag.. hoe is die kopbak te herkennen? Alle kopbakken zijn gelijk bij mij. Al heeft de ene bak een ander interieur en andere koers display. Was de 8674 betrokken bij die aanrijding met stenen in Zeeland? http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/ |
19-03-2015 20:51:42 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het verschil zit inderdaad vooral in het interieur. En ze zijn te herkennen aan het nummer, met name het kleine verkorte nummer. De mBvk's van VIRM2/3 zijn de 290 8663 t/m 290 8754 (en die van VIRM1 de 290 8501 t/m 290 8662). |