Ontwikkelingen ongereviseerd VIRM
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
16-02-2018 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Ook stellen 8633 en 8676 gaan deze week naar de werkplaats in Haarlem zonder gereviseerd te worden.  

16-02-2018 14:50:06
wyke2207
wyke2207
Quote
SunKeeper (za 03 feb 2018 01:45:46 https://www.somda.nl/forum/15549/p640086/): Op 1 februari rond 22:30 ontstond brand in een toilet van treinstel 8635 te Shl toen deze als trein 73576 onderweg was.

Er is enige schade gezien de forse rookontwikkeling, maar niet uitslaand. De volgende dag is het stel naar Haarlem gegaan voor herstel.
De verwachting is na herstel terug in dienst, wijkt men echter plots af van het VIRMm-revisieschema, dan start de revisie tot VIRMm.


De VIRM VI 8635 verdween per vandaag van de radar. Wellicht toch (met voorrang) direct z'n grote revisie?
 

16-02-2018 15:13:09
thom
thom
Als dat ding voor alleen schade herstel in het RB staat, gaat ook de batterij spanning eraf  

16-02-2018 17:01:53
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
wyke2207 (vr 16 feb 2018 14:50:06 https://www.somda.nl/forum/15549/p641415/):
Quote
SunKeeper (za 03 feb 2018 01:45:46 https://www.somda.nl/forum/15549/p640086/): Op 1 februari rond 22:30 ontstond brand in een toilet van treinstel 8635 te Shl toen deze als trein 73576 onderweg was.

Er is enige schade gezien de forse rookontwikkeling, maar niet uitslaand. De volgende dag is het stel naar Haarlem gegaan voor herstel.
De verwachting is na herstel terug in dienst, wijkt men echter plots af van het VIRMm-revisieschema, dan start de revisie tot VIRMm.


De VIRM VI 8635 verdween per vandaag van de radar. Wellicht toch (met voorrang) direct z'n grote revisie?

8635 miste deze week wel een tussenbak de rest van de bakken stonden buiten naast de werkplaats dus ik ga er vanuit dat alleen de bak die schade heeft momenteel herstelt wordt


MCN ASD
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-02-2018 19:31:11
broek53
broek53
Het zal in dit geval waarschijnlijk wel zo zijn, maar wees voorzichtig met dergelijke conclusies. Bij revisie en schadeherstel gaat het meestal om revisie NA schadeherstel. Dan wordt de schade zover hersteld als nodig is om de revisie verder ongestoord te kunnen uitvoeren en dan pas gaat het stel in revisie. Het schadeherstel gebeurt dan ook in een andere loods.  

16-02-2018 21:42:53
edward
edward
Quote
IJsbergsla (vr 16 feb 2018 15:43:28.109618 https://www.somda.nl/forum/15549/p641420/): Ook stellen 8633 en 8676 gaan deze week naar de werkplaats in Haarlem zonder gereviseerd te worden.


En wat is er met deze stellen aan de hand?
 

16-02-2018 22:12:49
aarclay
aarclay
Schadeherstel en revisie zijn twee aparte afdelingen. Als zou hij dichtbij de revisietermijn zitten, dan lijkt mij logisch dat hij eerst even langs schadeherstel gaat.

Wat @Broek53 dus zegt.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-02-2018 22:14


Choo choo.....
 

16-02-2018 23:15:26
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
edward (vr 16 feb 2018 21:42:53 https://www.somda.nl/forum/15549/p641449/):
Quote
IJsbergsla (vr 16 feb 2018 15:43:28.109618 https://www.somda.nl/forum/15549/p641420/): Ook stellen 8633 en 8676 gaan deze week naar de werkplaats in Haarlem zonder gereviseerd te worden.


En wat is er met deze stellen aan de hand?

8633 heeft Rem problemen is volledig onberemd en de 8676 heeft misschien wel de opmerkelijkste storing : een Muizenplaag ! %08%


MCN ASD
 

17-02-2018 00:00:00
treinfan
treinfan
@SunKeeper de warmte van de trein kan een prima holletje zijn, als de beesten naar buiten kunnen om daar voedsel te scoren.  

17-02-2018 09:30:55
SunKeeper
SunKeeper
Naar het schijnt zitten er inderdaad holle ruimtes in de grijze plastic stoelen. Er verschijnen met regelmaat meldingen van gevallen spullen die maar met moeite weer tevoorschijn gehaald kunnen worden.

Daar kunnen dus ook muizen in.%02% Overigens een keer schoonmaken en een paar weken niet inzetten en de boel sterft uit. Ik zou anders niet weten waar het van overleeft.
 

17-02-2018 09:34:54
VIRMm1
VIRMm1
Wel een vaker voorkomend probleem.
De 8657 heeft het ook een poos geleden gehad.
Elke dag grondig schoonmaken was de eerste remedie maar dat bleek niet te helpen.

Toen is de boel maar grondig schoon gemaakt en vervolgens dat stel 2 weken aan de kant gezet. En dat helpt wel %08%
 

17-02-2018 10:18:23
aarclay
aarclay
Quote
Rolffiej19 (vr 16 feb 2018 23:15:26 https://www.somda.nl/forum/15549/p641453/):
8633 heeft Rem problemen is volledig onberemd en de 8676 heeft misschien wel de opmerkelijkste storing : een Muizenplaag ! %08%

Tijd dat de NS maar het vervoer van kaas door reizigers gaat verbieden %08%%08%

Laatst bewerkt door aarclay op 17-02-2018 10:18


Choo choo.....
 

17-02-2018 10:19:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Laten we beginnen met lagere deurtjes in de poortjes, dan heb je alleen nog last van muizen met een OV-chipkaart%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-02-2018 13:03:46
phantom
phantom
Ik zou een katten brigade inzetten,stel op een opstel terrein planten in een hoek en een dozijn hongerige katten dr in,deurtje dicht


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-02-2018 15:58:10
VIRMm1
VIRMm1
Quote
treinfan (za 17 feb 2018 11:15:47.24311 https://www.somda.nl/forum/15549/p641463/): @SunKeeper de warmte van de trein kan een prima holletje zijn, als de beesten naar buiten kunnen om daar voedsel te scoren.


Dat voedsel komt van de reizigers

Een paar broodkruimels en een frietje is al genoeg.
 

17-02-2018 17:21:43
SunKeeper
SunKeeper
Dat bedoelt @treinfan ook denk ik.

Er zijn vast schuilplekken (waaronder de plastic stoelen) en als er af en toe een gevuld vuilnisbakje openstaat of er slingert wat over de vloer is dat genoeg. Een muis overleeft van minimaal 3,5 gram voedsel per dag en als daar 15% vocht inzit is dat wat dat betreft ook voldoende.
 

17-02-2018 19:10:14
VIRMm1
VIRMm1
Ze kruipen/wonen vooral tussen de isolatie en bakwanden ja.

Voedsel en vocht hebben ze nauwelijks nodig idd
 

19-02-2018 17:16:36
Rob...
Rob...
Weet iemand wat er met de 8731 is?  

19-02-2018 17:46:30
VIRMm1
VIRMm1
Aanrijding boom en beschadigde bovenleiding 23-11 te Oost Souburg (Vs-Mdb)
Verschillende bakken en de cabine hebben schade
 

13-07-2018 11:05:32
VIRMm1
VIRMm1
De 8717 rijdt de komende paar weken 160kmh proeven tussen Gv-Hlm om een nieuw type remblok te testen voor de toekomst als VIRM in de dienst 160kmh gaat rijden.

Trein is gevuld met grindzakken en voorzien van meetapparatuur en is dus vanzelfsprekend niet meer voor reizigers toegankelijk.
 

13-07-2018 11:40:09
Rolffiej19
Rolffiej19
Gv-Ledn neem ik aan Tussen Ledn en Hlm zou ik geen 160 gaan rijden dat wordt een beetje spannend%08%


MCN ASD
 

13-07-2018 11:41:00
BusNL
BusNL
Hier een paar foto's van exterieur en interieur: https://www.instagram.com/p/Bj443b5lJrF/?

Laatst bewerkt door BusNL op 13-07-2018 11:41
 

13-07-2018 14:11:10
treinfan
treinfan
Voor iedereen die niet het linkje aanklikt en weet dat VIRM al voor 160 km/h is toegelaten: het gewicht van de (zesdelige) VIRM-2/3 verandert. Men wil graag het remsysteem aanpassen om te zorgen dat het materieel toegelaten blijft voor 160 km/h.  

13-07-2018 14:18:23
thom
thom
En die zandzakken zijn niet om het gewicht van een zwaarder wordende trein te compenseren zoals daar in de reacties staat, maar zal eerder het gewicht van de reizigers compenseren.  

13-07-2018 15:20:48
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Rolffiej19 (vr 13 jul 2018 11:40:09 https://www.somda.nl/forum/15549/p670406/): Gv-Ledn neem ik aan Tussen Ledn en Hlm zou ik geen 160 gaan rijden dat wordt een beetje spannend%08%


Trein rijdt wel degelijk tussen Gv-Hlm.
Overstand voornamelijk te Ldd.

Quote
thom (vr 13 jul 2018 14:18:23 https://www.somda.nl/forum/15549/p670406/): En die zandzakken zijn niet om het gewicht van een zwaarder wordende trein te compenseren zoals daar in de reacties staat, maar zal eerder het gewicht van de reizigers compenseren.


Allebei, zowel om het gewicht van een VIRMm23 te simuleren als het gewicht van reizgers. %02%
 

13-07-2018 16:13:12
Rolffiej19
Rolffiej19
Ja ik snap best dat ie tussen Gv en Hlm zal rijden maar op het stuk Ledn-Hlm in iedergeval geen 160km/h


MCN ASD
 

13-07-2018 23:19:49
VIRMm1
VIRMm1
Dat heb ik ook nooit beweerd  

20-07-2018 19:28:42
edward
edward
Op 13-5-2013 doet NSR een verzoek aan IL&T om een aantal bakken te wijzigen van eigenaarschap, van NSFSC naar NSR, zijnde:
1. 94 84 4925 111-5 ABv
2. 94 84 4930 051-6 ABv
3. 94 84 4915 084-6 ABv
4. 94 84 4920 053-4 mBv
5. 94 84 4901 153-5 Bvk
6. 94 84 4930 078-9 ABv
7. 94 84 4920 078-1 mBv
De bakken 1, 3 en 4 komen uit de 8711. Bak 5 zit in de 9469. De bakken 2, 6 en 7 onbekend, wie weet er meer?

Bak 6 en 7 zouden 8278 en 8878 uit 8744 kunnen zijn, alleen de 8278 had dan
94 84 4930 031 moeten zijn. Blijft bak 2 over??

Laatst bewerkt door edward op 25-07-2018 20:36, reden: aanvullende info
 

31-08-2018 10:34:24
wyke2207
wyke2207
Deze week zat ik in stel 9481 tussen Leiden en Haarlem. Wat me opviel was dat de kopbak mBvK1/2 8661 (behorend aan dit stel) zowel boven als beneden was voorzien van het gestoffeerde meubilair als normaal aanwezig in de VIRM 2 stellen. De andere kopbak (de 8662) had nog de oorspronkelijke paarse skai bekleding. Nou kan het zijn dat dit al heel lang zo is, maar was dit mij nog niet eerder opgevallen. De bakken 8661 en 8662 zijn naar mijn oordeel de beide mBvK1/2 bakken van het stel zelf. Weet iemand of dit al lang zo is?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-08-2018 10:41:42
vrijgezel
vrijgezel
>speculeer modus aan:< stam 9481 was bij voetbal in Rotterdam slachtoffer van vandalisme (o.a. afsteken vuurwerk) en mogelijk bij schadeherstel van meubels voorzien van IRM2/3 >speculeer modus uit

Laatst bewerkt door vrijgezel op 31-08-2018 10:42
 

31-08-2018 11:16:43
MetroRET
MetroRET
En waarom moet dat dan weer per se in Rotterdam gebeurd zijn ?%03%  

31-08-2018 11:40:57
VIRMm1
VIRMm1
Dat deel is een feit, de rest is gespeculeerd, maar is idd een plausibele verklaring  

17-09-2018 14:35:20
RBNrd
RBNrd
Gisteren de 9481 gespot met als mbvk1 de 8705 uit de 8610. Dit is een VIRM 2 bak. Er is dus een wisseling geweest tussen de 8610 en 9481. Dit heeft vast ook als reden waarom hij als laatste in revisie gaat.  

21-09-2018 18:50:51
Daan!
Daan!
VIRM4 krijgt nieuwe stoelbekleding in de tweede klas. Ook daar wordt de stof vervangen door kunstleder.  

21-09-2018 20:18:22
aarclay
aarclay
Klopt, de leverancier van de stoelen heeft deze gepresenteerd op Innotrans.


Choo choo.....
 

21-09-2018 20:29:38
Daan!
Daan!
Om exact te zijn, de stoffeerder en degene die daarmee de stof levert. Hoewel deze weer elders ingekocht wordt.  

21-09-2018 20:56:33
Michael98
Michael98
Wordt echt alleen de stoelbekleding vervangen of ook de vulling van de zittingen? Het leek me er nog niet zo gehavend uit te zien, die VIRM4 stoelen. De gemiddelde 2e klas DDZ ziet er slechter uit doordat zittingen zijn doorgezeten en het kunstleder loslaat.  

21-09-2018 21:02:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik heb die hele vervangingsdrift van NS nooit gesnapt. ICM is net zoiets, kunstleer zou makkelijker schoon te houden zijn maar ik heb de stoelen in die stellen nog nooit zo smerig gezien als sinds het kunstleer erop zit. En DDZ ziet er inderdaad ook niet best uit (met name in de tweede klasse).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-09-2018 09:34:03
wyke2207
wyke2207
Donderdag 20 september jl. stond de VIRM2 IV 9504 (inmiddels weer compleet) bij station Haarlem opgesteld. Dit is het stel dat op 23 maart 2018 ook brand had op Schiphol. Daarmee lijkt het stel na een half jaar weer te zijn hersteld.  

22-09-2018 10:19:52
VIRMm1
VIRMm1
Quote
daniel_ddr (vr 21 sep 2018 21:02:29 https://www.somda.nl/forum/15549/p682934/): Ik heb die hele vervangingsdrift van NS nooit gesnapt. ICM is net zoiets, kunstleer zou makkelijker schoon te houden zijn maar ik heb de stoelen in die stellen nog nooit zo smerig gezien als sinds het kunstleer erop zit. En DDZ ziet er inderdaad ook niet best uit (met name in de tweede klasse).


DDZ is weer een ander materiaal en dat voldoet inderdaad niet. Gaat ook nog vervangen worden iig.
 

22-09-2018 12:10:16
Daan!
Daan!
Daniel,

Bij ICM zit er ook wel een soort groeven in. De FLIRT, SNG, DDZ en straks SLT hebben dat niet.
 

22-09-2018 14:14:25
VIRMm1
VIRMm1
ICM heeft idd ook weer een andere soort bekleding.
Het stof wat er vroeger in zat (tegenwoordig alleen nog in de HC ruimte) was helemaal een drama, daarom is men overgestapt op het huidige materiaal.
 

22-09-2018 17:23:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Nouja een drama, dat was veelal toch echt een stuk schoner. Maar NS lijkt soms ook wel te vergeten dat alles vervuilt als je het niet schoon maakt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-09-2018 17:29:48
abcde
abcde
Ik reis bij voorkeur met ICM, maar kan me niet heugen dat ik last had van vieze stoelbekleding.  

22-09-2018 22:19:23
thom
thom
Quote
daniel_ddr (vr 21 sep 2018 21:02:29 https://www.somda.nl/forum/15549/p682934/): Ik heb die hele vervangingsdrift van NS nooit gesnapt. ICM is net zoiets, kunstleer zou makkelijker schoon te houden zijn maar ik heb de stoelen in die stellen nog nooit zo smerig gezien als sinds het kunstleer erop zit. En DDZ ziet er inderdaad ook niet best uit (met name in de tweede klasse).

Of is de truc dat de stoelen er smerig uit zien omdat de bekleding langer mee gaat? Of anders gezegd, schonere stoelen krijg je ook als je de zitten en ruggen al vaker moet vervangen door het stuk gaan van de stof.
 

22-09-2018 22:34:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik heb jaren geforenst met ICM toen er nog stof in zat, maar nooit kapotte stof gezien. Wel een enkele keer een stoel met een vlek in de stof, maar op het kunstleer ook vaak zat vastzittende vlekken aangetroffen.

Sowieso is het opmerkelijk dat NS tegen de stroom in alles terug naar kunstleer aan het brengen is terwijl je in de rest van het OV juist steeds vaker stoffen zittingen ziet waar dat vroeger voor een aanzienlijk deel kunstleer was. En daar weten ze die stoelen ook gewoon schoon te houden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-09-2018 23:18:22
VIRMm1
VIRMm1
Stoffen zittingen moeten gestofzuigd worden. Iets wat in een busdepot mogelijk is, maar in een trein al vrij lastig.  

22-09-2018 23:20:20
IJsbergsla
IJsbergsla
Zoals wel vaker ben ik naarstig op zoek naar alle andere landen die daarom geen stoffen zittingen in de trein hebben (andere vragen omvatten bijvoorbeeld een trein opheffen met vier minuten vertraging wegens de vertraging of een compleet treinstel afsluiten dan wel niet stoppen omdat er een deur mogelijk niet aan het perron staat). De zoektocht verloopt weinig voorspoedig.  

22-09-2018 23:20:58
thom
thom
Vandaar dat treinen al jaren lang voorzien zijn van stopcontacten voor de stofzuiger van de schoonmaker ?  

23-09-2018 09:29:36
daniel_ddr
daniel_ddr
In een gemiddelde 1e klasse coupé zitten al meer stopcontacten dan in een bus (daar zit hooguit een USB-oplaadpunt in), dus ik volg het argument niet helemaal.

Het probleem zal meer zitten in er teveel bezuinigd is op de schoonmaakfrequentie danwel dat de keringen te kort zijn om überhaupt iets te kunnen doen. Treinen die tussen de spitsen stilgestaan hebben komen weer smerig van het opstelterrein af. Ze hadden een hoop kunnen leren van hun verkochte busdochter Qbuzz waar materieel dat in de daluren stilgestaan heeft bv. met netjes schoon gedweilde vloer weer de stalling uit komt.

Maargoed, dat heeft ondertussen weinig meer met VIRM te maken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-09-2018 09:56:51
aarclay
aarclay
Quote
daniel_ddr (zo 23 sep 2018 09:29:36 https://www.somda.nl/forum/15549/p683063/): In een gemiddelde 1e klasse coupé zitten al meer stopcontacten dan in een bus (daar zit hooguit een USB-oplaadpunt in), dus ik volg het argument niet helemaal.


Hang daar maar een stofzuiger aan, en de zekering klapt er vrijwel direct uit. Dit zijn ook stopcontacten voor reizigers om enkel hun telefoon/tablet of laptopje op te laden.%02%

In trein zijn ook wat meer verborgen of stopcontacten die bedoeld zijn voor schoonmaak. Soms zitten ze achter een afgesloten luikje, of soms vind je ze laag bij de grond op een balkon.

Ik kan me indenken dat stofzuigen en reinigen van de stoelen van een trein best wel een flink karwei kan zijn, in tegenstelling tot een bus die veel korter is. Maar op zich zou het prima kunnen met stoom-techniek van tegenwoordig.

Laatst bewerkt door aarclay op 23-09-2018 10:00


Choo choo.....
 

23-09-2018 10:46:35
VIRMm1
VIRMm1
De zichtbare stopcontacten in de trein zijn afgezekerd op 1 Ampère dus daar kun je zeker geen stofzuiger op aansluiten.

Maar op een opstelterrein kun je moeilijk met een grote stofzuiger gaan sjouwen (die al snel van industrieel formaat moet zijn en dus geen Bosch stofzuigertje die je voor 200 euro bij de Blokker haalt).

Tevens zou je dan voor elke coupe je snoer opnieuw op moeten rollen, heel het spul meenemen, en vervolgens weer uit moeten rollen.

Ik ben het zeker met jullie eens dat het kan. Maar niet op dagelijkse basis. Na elk onderhoud zou wel kunnen bijvoorbeeld.
Maargoed, NS maakt een kosten/baten analyse en daar komt vervolgens uit dat kunstleer een beter alternatief is.

En voor het zitcomfort maakt 't geen snuit uit waar je op zit toch?
 

23-09-2018 12:20:34
thom
thom
Daarom zitten er dus al sinds 1960 schoonmaak stopcontacten in treinen verstopt, die daar wel afdoende voor afgezekerd zijn.

De schoonmakers op de Wgm hebben gewoon een Henry stofzuiger op hun Spijkstaal wagen liggen, zo één als praktisch de hele schoonmaak overal gebruikt.
Klein, lang snoer en een grote opvangtank en dus zeker niet onmogelijk zoals jij probeert te vertellen.

Enige is de schoonmakers er waarschijnlijk geen tijd voor ingepland hebben staan om het te kunnen doen bij reguliere treinen.

Laatst bewerkt door thom op 23-09-2018 12:22
 

23-09-2018 16:46:11
moderator
Moderator
moderator
En nu weer terug naar ongereviseerde VIRM.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-09-2018 10:51:35
M-BASS
M-BASS
Quote
RBNrd (ma 17 sep 2018 14:35:20 https://www.somda.nl/forum/15549/p681875/): Gisteren de 9481 gespot met als mbvk1 de 8705 uit de 8610. Dit is een VIRM 2 bak. Er is dus een wisseling geweest tussen de 8610 en 9481. Dit heeft vast ook als reden waarom hij als laatste in revisie gaat.


Klopt inderdaad, de 8610 heeft mbvk 1161 gekregen. Opvallend is wel dat het nummer 8705 ook op deze bak staat, het lijkt er recent opgezet te zijn.
 

28-05-2019 07:34:59
TBloemink
TBloemink
Het valt mij bij ongeveer de helft van de stellen uit serie 4 op dat de deuren niet meteen meer sluiten na de automatische sluitfluit bij het sleutelen, en ook dat de rode lamp pas gaat knipperen nadat de sluitfluit is gestopt. Net als bij VIRMm sluit de deur dan pas na 2 seconden, alleen heb ik nog geen pieper gehoord. Nou heb ik ook niet bewust opgelet op de aanwezigheid van een pieper, maar is er iemand die weet of die pieper gelijktijdig ingebouwd is?


Groutnes Uut grunn
 

28-05-2019 11:56:11
gose91
gose91
Alle VIRM stellen worden aangepast, zodat er inderdaad 2 seconden gewacht wordt tussen fluiten en sluiten. Hiermee sluiten alle deuren gelijktijdig. De pieper komt er pas bij ombouw naar VIRMm in. Verder zitten er nog meer verbeteringen verstopt, maar die zijn minder zichtbaar.  

29-05-2019 17:22:10
daniel81
daniel81
Joepie, duurt de vertrekprocedure nóg twee seconden langer. Nog een paar jaar en de trein komt helemaal niet meer van z'n plek af %03%  

29-05-2019 21:04:09
M-BASS
M-BASS
Vaak zie ik, mits de trein op tijd is, dat de hele vertrekprocedure klaar is op het moment dat de trein moet vertrekken, wat dan ook gebeurt. Ze zullen dan alleen die 2 seconden eerder met de vertrekprocedure beginnen

Laatst bewerkt door M-BASS op 29-05-2019 21:04
 

29-05-2019 21:19:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Nog eerder beginnen? Je komt dan bij een korte stop zo'n beetje op een situatie waarbij de conducteur voor binnenkomst alvast op het balkon op z'n fluitje moet blazen om de procedure te starten%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-05-2019 03:11:33
M-BASS
M-BASS
Het zijn 2 hele seconden, waar gaat het over?  

30-05-2019 06:10:41
kleine_man
kleine_man
Het verschil tussen een trein kunnen halen of missen.  

30-05-2019 10:26:42
M-BASS
M-BASS
Je bedoelt het instappen nadat er gefloten is? Als het daarvan afhangt of je het wel of niet haalt, ben je feitelijk gewoon te laat.
Los daarvan dwalen we af.
 

07-08-2019 15:24:35
wyke2207
wyke2207
De VIRM VI 8653 werd vanmiddag weer afgeleverd door het NS Revisiebedrijf Haarlem. Dit stel verbleef sinds 25 juli j.l. in het Revisiebedrijf en werd daar hersteld van een opgelopen verbrande omzetter. Het stel is weer inzetbaar en kan dus weer een tijdje mee.

Laatst bewerkt door wyke2207 op 07-08-2019 15:27
 

07-08-2019 15:26:23
wyke2207
wyke2207
De NS VIRM VI 8701 werd vanmiddag weer door het NS Revisiebedrijf Haarlem afgeleverd. Het stel was vanaf maandag 8 juli in het Revisiebedrijf voor het verhelpen van diverse problemen. O.a. lekkages waardoor weer vloerschade werd opgelopen.  

25-09-2019 08:34:21
wyke2207
wyke2207
De in het Revisiebedrijf aanwezige VIRM VI 8726 zal waarschijnlijk vandaag het Revisiebedrijf weer verlaten. Er werden o.a. 'kop'herstellingen uitgevoerd aan beide mBvK1/2 bakken en werden ook 2 nieuwe koppelingen geplaatst. De 8726 verbleef vanaf ca. 16 september in het Revisiebedrijf. De 8726 reed voor het laatst op 13 september als trein 3526 en werd toen op Eindhoven uit de dienst genomen.  

25-09-2019 08:42:11
wyke2207
wyke2207
De ABv3/4 bak 8049 van VIRM VI 8649 is momenteel in het Revisiebedrijf Haarlem aanwezig voor herstel van de opgelopen kabelversmelting (verbranding) dat het stel op zaterdag 14 september aan genoemde bak op liep. Herstel gaat te lang duren dus gaat inderdaad nu de VIRM VI 8656 voor in het revisieproces. De VIRM VI 8649 wordt dan 'tussengeschoven' in het revisieproces zodra het herstel van de ABv3/4 bak gereed is. Het is mij niet bekend hoe lang dit herstel in beslag zal gaan nemen.  

25-09-2019 09:44:06
aarclay
aarclay
En ik maar denken dat alle kabels tijdens de modernisering vervangen zouden worden?

Laatst bewerkt door aarclay op 25-09-2019 09:45


Choo choo.....
 

25-09-2019 10:15:20
broek53
broek53
Volgens mij gebeurt er aan de tractie-installatie en deszelvers bekabeling tijdens deze renovatie niks, want die is een aantal jaren geleden vroegtijdig vervangen.  

25-09-2019 12:40:49
Klaasje
Klaasje
Dat was toch alleen bij de originele IRM-bakken?  

25-09-2019 13:14:19
jeanne
jeanne
De betredende ABv4 is een IRM bak. Alleen de ABv6 en mBv7 zijn VIRM bakken.


Jeanne Kok
 

25-09-2019 13:25:00
VIRMm1
VIRMm1
Quote
broek53 (wo 25 sep 2019 10:15:20 https://www.somda.nl/forum/15549/p712630/): Volgens mij gebeurt er aan de tractie-installatie en deszelvers bekabeling tijdens deze renovatie niks, want die is een aantal jaren geleden vroegtijdig vervangen.


Maar de ABV3/4 heeft geen trc installatie %08%
 

25-09-2019 13:27:30
broek53
broek53
Maar wel bekabeling van de ABv6 naar de kopbakken en de mBv7, neem ik zomaar aan.  

25-09-2019 16:15:52
VIRMm1
VIRMm1
Maar die is niet beschadigd.

Wat ik begrepen heb is dat er een goot voor de bedrading van de compressor gesmolten is. Bedrading wordt vervangen bij revisie maar die goot niet, daarom moet dat eerst gedaan worden.

Daarnaast is de totale omvang van de 'schade' ook niet bekend dus ook dat is een reden om hem eerst voor herstel aan te bieden.
 

25-09-2019 19:47:03
thom
thom
Het gaat even over twee dingen, het rijtuig wat nu toe is aan revisie maar waar schade aan de kabels blijkt te zijn en over een actie van een aantal jaar terug waarbij diverse incidenten aan het licht brachten dat er problemen waren met de originele kabels waarbij de isolatie doorsloeg met allemaal spannende gevolgen.  

12-12-2019 14:49:56
wyke2207
wyke2207
De VIRM IV 9556 werd gisteren door het NS Revisiebedrijf afgeleverd en vandaag van Haarlem overgebracht naar het NS Onderhouds Bedrijf Maastricht ter reiniging en verder rijklaar maken. Het stel reed voor het laatst op zondag 3 november waarna het daags erna in het NS Revisiebedrijf te Haarlem aan kwam.

Het stel is hersteld nadat het olie in de remleidingen had door uitval van compressors.

Waarschijnlijk reinigt men het stel in Maastricht van de graffiti waar het ook al een tijd mee rond reed.
 

13-05-2020 10:03:33
wyke2207
wyke2207
De NS VIRM IV 9528 werd inmiddels voorzien van de nieuwe mBvK1/2 8722 afkomstig uit de VIRM VI 8711. Het stel wordt vandaag eerst naar Haarlem NS gesleept waarna het door een ander VIRM stel naar het NS OB Maastricht wordt gebracht. De ATB controlemeting is verlopen waardoor het stel nog niet zelf mag rijden. In het OB Maastricht wordt de 9528 verder 'rijklaar' gemaakt.

Wat er met de uitgenomen mBvK1/2 bak 8662 van de 9528 gaat gebeuren is mij op dit moment niet bekend.
 

13-05-2020 11:46:25
110573
110573
Ik meen dat iemand hier eerder aangaf dat deze gereviseerd werd als reserve mBvk1/2.  

13-05-2020 14:32:46
M-BASS
M-BASS
Dat herinner ik me ook, en mBvK1/2 bak 8662 zou dan na het laatste 6-je (8675) aan de beurt zijn. Dat zou bij schades zoals bij 8649 al goed uitgekomen zijn.

Laatst bewerkt door M-BASS op 13-05-2020 14:38
 

26-05-2020 07:53:30
wyke2207
wyke2207
Per vandaag, dinsdag 26-05-2020, is de NS VIRM IV 9528 weer in dienst gesteld met z'n nieuwe VIRM 2 mBvK1/2 bak 8722. (afkomstig van stel VIRM VI 8711).

De VIRM IV 9528 rijdt momenteel samen met de VIRM IV 9571 en VIRMm IV 9480 (als 12 bakker) in trein 3520 Venlo-Schiphol.
 

14-11-2022 11:33:06
yappa
yappa

Is er misschien, na het afronden van de SNG, een actie gestart om de VIRMen allemaal te voorzien van een neus met wat meer geel erop?

Natuurijk zit er in de Flow-kleurstelling al een groter deel geel aan de voorkant, maar ik zie het nu ook bij andere treinen, VIRM-1 of VIRM-4. Zoals vandaag de 9586, die verder nog gewoon de originele IRM-kleurstelling heeft. Ook hier nu een geel vlak op de voorkant tot boven het derde fontsein, inclusief klein NS-logo onder het 3e frontsein.

Wel knap overigens, ze hebben voor het nieuwe vlak een kleur geel gebruikt die naadloos aansluit bij de oude verflaag eromheen.

 

14-11-2022 11:44:47
broek53
broek53

Jawel, de speciale schilderstand in de Zaanstraat is direct na de laatste SNG doorgegaan met de koppen van VIRM-1 en VIRM-4.

 

14-11-2022 12:49:34
AlexNL
AlexNL

Ik vind het er niet mooi uitzien (de harde lijn klopt niet met de rondingen van de kop) maar complimenten voor de uitvoering zijn zeker op z'n plek.

 

14-11-2022 17:19:11
wyke2207
wyke2207

Vanmiddag, maandag 14-11-2022, maakte de NS VIRMm2 VI 8702 z'n afname proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.

 

14-11-2022 17:40:07
DDZ7504
DDZ7504
Quote
broek53 (14-11-2022 11:44:47):

Jawel, de speciale schilderstand in de Zaanstraat is direct na de laatste SNG doorgegaan met de koppen van VIRM-1 en VIRM-4.


Ik heb me laten vertellen dat er ook meteen ERTMS wordt ingebouwd bij de stellen die worden voorzien van deze nieuwe kopkleuren, maar of dat klopt weet ik niet.

 

14-11-2022 17:47:47
VIRMm1
VIRMm1

Dat is zeker niet het geval kan ik je vertellen.

ERTMS duurt nog wel een paar jaar voordat dat (werkend) in de VIRM'en zit.

Volgens mij duurt het zelfs nog een jaar voordat het eerste stel in PTO wordt genomen.

 

14-11-2022 17:50:27
broek53
broek53

Zeker, de hele inbouw van ERTMS moet zelfs nog ontworpen worden. De inkt van het contract is net droog ;-).

 

14-11-2022 17:51:13
cuneo56
cuneo56

Het contract voor inbouw ETCS in Virm is nog net geen 2 maanden geleden getekend. Dus mag je er vanuit gaan dat ze nu pas met de enginering ( het plannen hoe het gaat gebeuren) bezig zijn.

Trouwens dat gaat in Haarlem gebeuren en duurt echt wel iets langer dan het schilderen van 2 gedeeltelijke koppen.

 

14-11-2022 21:45:12
aarclay
aarclay

Inbouw van ETCS is niet iets wat eventjes gedaan wordt. Allereerst moet je de EVC inbouwen (European Virtal Computer). Het GSM-R systeem moet een hard- en softwarematige upgrade krijgen, er moet een DMI (Driver Machine Interface) in de stuurtafel worden gebouwd, en dan moet er nog en CAU (Centrale Antenne Unit) geplaatst worden onder de trein die de balises uitleest. En een hoop kabels trekken en constructiewijzigen aanbrengen.

Geen gering klusje, en dan nog te bedenken dat dit allemaal nog ontworpen moet worden voor de VIRM. Ik heb zelfs gehoord dat de software van het hele diagnosesysteem en/of centrale computer ook herschreven moet worden. Het is dus zeker geen plug-'n-play.

De VIRM-4 moet uiteindelijk wel tijdens de modernisering ETCS krijgen.



Laatst bewerkt door aarclay op 14-11-2022 21:48
 

14-11-2022 22:09:51
treinfan
treinfan

Een deel van wat je noemt is niet 'moeten', maar een keuze van NS. ETCS maakt geen gebruik van de GSM-R die al in de trein zit.

 

10-12-2022 19:26:27 1
Jasper-N
Jasper-N

ik was even benieuwd, ik had gelezen dat NS extra bakken voor de dd-virm had laten bouwen, voor grote schade gevallen. hoeveel bakken waren dat en hoeveel treinstellen konden daaruit gebouwd worden?

 

10-12-2022 20:02:40
vrijgezel
vrijgezel

Ten tijde van de levering IRM2 en IRM3 waren op de valreep 4 extra casco's besteld en afgeleverd (één daarvan reeds in gespoten in kleuren; de andere 3 alleen in de grondverf). Afgelopen zomer zijn de casco's die alleen in de grondverf stonden per dieplader naar B-Next [nieuwe naam voor Beelen, red.] gegaan op het terrein van HKS.
Zie ook https://www.somda.nl/forum/15367/p758697/ontwikkelingen-grote-revisie-virm/ en alle reacties daaromheen.



Laatst bewerkt door vrijgezel op 10-12-2022 20:14
 

11-12-2022 22:26:34
VIRMm1
VIRMm1

Ik weet niet waar het resterende rijtuig zich nu bevindt (eerder iig in Amf in de loods) maar dat rijtuig is zelfs volledig gereviseerd tot m1 rijtuig (en ik weet niet of deze werkend te krijgen is in een m2/3 stam)

 

11-12-2022 22:57:00
timtrein
timtrein

Is die afgemaakt? Ik dacht dat dat na iets van een jaar (en halverwege) gestrand was?

 

11-12-2022 23:02:35
DDZ7504
DDZ7504

Kan de topictitel gewijzigd worden naar iets zoals "Ontwikkelingen VIRM algemeen" of iets dergelijks?

 

12-12-2022 04:24:31
vrijgezel
vrijgezel
Quote
timtrein (11-12-2022 22:57:00):

Is die afgemaakt? Ik dacht dat dat na iets van een jaar (en halverwege) gestrand was?


Nee, het toenmalige NedTrain heeft er na een jaar de handdoek in de ring gegooid. Zie ook https://www.somda.nl/forum/15367/p758697/ontwikkelingen-grote-revisie-virm/ )uit een ander hoofdstuk.

@DDZ7504: goed idee om beide hoofdfstukken samen te voegen; soms weet je niet in welk "topic" een intressant vraagstuk loopt en de reacties daarop!

 

12-12-2022 11:02:47 1
M-BASS
M-BASS

Zonder te wijzigen loopt dit draadje er uiteindelijk ook uit, er zijn steeds minder ongereviseerde stellen. Als je de 2 draadjes bij elkaar stopt staat alles door elkaar heen, dat lijkt me heel verwarrend.

 

12-12-2022 17:19:49
VIRMm1
VIRMm1

Nouja, het duurt nog wel even tot de laatste virm4 klaar is.

 

25-01-2023 16:48:20
treinfan
treinfan

Mij viel bij de 9547 op dat de klapstoeltjes waren vervangen door paarse exemplaren uit VIRM-2/3. Is dit een wijziging bij alle VIRM-4-treinstellen?

 

25-01-2023 17:01:56
Daan!
Daan!

Nee. Zal te maken hebben met wat voorradig was.

Moderator:
Topic gaat verder in: www.somda.nl



Laatst bewerkt door moderator op 10-03-2024 17:12, reden: Topic gesloten. Zie link voor juiste topic.