Ontwikkelingen ongereviseerd VIRM
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
26-12-2010 12:43:35
himym
himym
Ja, als ik het goed heb begrepen van enkele NedTrain medewerkers wel  

26-12-2010 16:16:42
manuel25
manuel25
Dat heb je dat goed begrepen
Bij deze een bevestiging dat de 9478 inderdaad een boord-wal stel is.

Laatst bewerkt door manuel25 op 26-12-2010 16:17
 

26-12-2010 16:58:14
edje
edje
Quote
TheKnitter: Als DDZ verbouwd is komt VIRM aan de beurt met een kleine overlap (althans, dat zei de chef van de Revisie afdeling in Hlmwph)

Is natuurlijk wel een beetje koffiedik kijken he, van zo'n chef werkplaats
De revisie van de VIRM's moet natuurlijk gewoon aangeboden worden aan meerdere partijen en de goedkoopste krijgt het.
 

26-12-2010 17:29:59
joaska3
joaska3
Jammer voor jou maar dat gaat in dit geval niet op. Waarom weet ik niet wel weet ik dat R&O Hlm inmiddels met de voorbereidingen is begonnen. Van groot belang om al te starten is de A-termijn van de (V)IRM rijtuigen die in 2016 afloopt.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-12-2010 19:37:53
thom
thom
Dat soort revisie's moeten toch altijd Europees aanbesteed worden?
SGM is toen niet voor niets in Randers gereviseerd. Kan natuurlijk wel dat die aanbesteding allang is geweest en Nedtrain daar uit de bus kwam.
 

26-12-2010 20:14:15
manuel25
manuel25
De personeelskosten kunnen in Randers wel lager zijn, maar denk wel aan het vervoer naar Randers toe en terug, kost ook wat. Dan krijgt Haarlem al snel de voorkeur, naast de eventuele "goede" ervaringen.  

26-12-2010 20:17:03
joaska3
joaska3
Neem van mij aan dat er voor VIRM geen aanbesteding is geweest. SGM is niet in Hlm gemoderniseerd omdat Hlm destijds geen ruimte in de planning (ICRm)had om ook nog eens de SGM te moderniseren. Als dit wel zo was geweest was de SGM in Hlm gemoderniseerd. EU uitvraag is waarschijnlijk niet nodig omdat de moeder (NS) de dochter (NedTrain) werkzaamheden zonder EU uitvraag in opdracht mag geven.  

26-12-2010 23:08:33
1855
1855
NSR staat op het punt om deze opdracht onderhands aan NedTrain Haarlem te gunnen.  

27-12-2010 14:25:38
Rolffiej19
Rolffiej19
Nedtrain is idd nog steeds een 100% dochter onderneming en dus blijft het revisie gebeuren ook gewoon binnen het bedrijf zelf en hoeft er dus ook niets aanbesteed te worden  

27-12-2010 19:19:33
coenormel
coenormel
Quote
joaska3: Van groot belang om al te starten is de A-termijn van de (V)IRM rijtuigen die in 2016 afloopt.
En ik neem aan dat er dan complete stammen gereviseerd gaan worden, dus inclusief de nieuwere tussenrijtuigen?
 

27-12-2010 19:44:05
timtrein
timtrein
Aan die nieuwere rijtuigen zal wel weinig gebeuren, hooguit dat ze bijvoorbeeld een nieuw interieur plaatsen en een RIS, en dat ze dat ook in de nieuwere bakken doen. Technisch is er weinig reden om wat te doen, want de bakken zijn veel nieuwer. En ik neem aan dat ook bij IRM de draaistellen een aparte revisiecyclus kennen?  

27-12-2010 19:46:24
john563
john563
Er lopen nu een paar dingen door elkaar, het gewone verbeterplan waar we nu met de VIRM 2/3 bezig zijn, deze krijgen gescheiden netten en de compressor een eigen voeding, eerdaags komt de 8608 binnen voor proeven deze heeft het al maar een meer uitgebreidde software, en waarschijnlijk toch een werkende obis (is al voorbereid), de serie VIRM-1 komt nog een keer binnen voor een tractie vervanging (GTO-IGBT), en er loopt een pilot om de verwarming cassettes gelijk te maken met de DDZ. Van de revisie is op dit moment nog een zeeeer schemer gebied. De boord wal zijn tot nu 10 stellen, en dat gaat met de nieuwere software ook uitgebreid worden.

Laatst bewerkt door john563 op 27-12-2010 19:47
 

27-12-2010 20:36:05
manuel25
manuel25
Over de revisie: VIRM wordt op bakniveau onderhouden, dus neem maar aan ook op bakniveau gereviseerd. Kortom, neem maar aan dat de VIRM2/3 bakken wordt niks aan gedaan, die krijgen later hun revisie.
Treinstammen moeten ook eens uitelkaar, die handige ATK's zijn er niet voor niks%08%

Laatst bewerkt door manuel25 op 27-12-2010 20:37
 

27-12-2010 20:42:01
mdj
mdj
ATK?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-12-2010 20:42:29
abbm
abbm
Volgens mij Automatische Koppeling  

27-12-2010 20:46:16
AlbertP
AlbertP
Google: Automatische trekkoppeling  

27-12-2010 20:46:30
mdj
mdj
Daarvan is de (gebruikelijke) afkorting AK, ATK kon ik zowel in de lijst op somda als op het WereldWijdeWeb niet vinden.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-12-2010 21:02:15
dennistd
dennistd
Gokje: Automatische TussenKoppeling?  

27-12-2010 21:28:54
joaska3
joaska3
%02% Hey Dennis goed gegokt ATK is inderdaad vanaf de IRM aflevering de (NS) afkorting van Automatische Tussen Koppeling. In het verleden was het inderdaad alleen een trekkoppeling maar sinds de buffers verdwenen zijn is de ATK (veerpakket) gewijzigd en vangt ook de drukkrachten op.

Laatst bewerkt door joaska3 op 27-12-2010 21:29
 

27-12-2010 22:37:00
timtrein
timtrein
Volgens mij wijkt die weinig af van een gewone AK?  

28-12-2010 01:19:31
manuel25
manuel25
Dank voor de uitleg joaska3.
De ATK (automatische tussen koppeling) wijkt wel degelijk af van de AK (automatische koppeling). De vorm van de ATK hetzelfde als die van de Lint van Syntus, kijk maar eens goed, die wijkt af van die van NS materieel. De ATK koppelt echter niet elektrisch, dat doet die van de Lint wel. Voor elektrisch lopen er hoog- en laagspanningskabels met stekkers, die vlug los te halen zijn, ook de vouwbalg is vrij gemakkelijk los te maken.
Pneumatisch, Treinleiding (TL) en Hoofdreservoirleiding (HR) wordt door de ATK gekoppeld. Geen ontkoppelleiding, de ATK wordt in tegenstelling tot de AK Lint handmatig ontkoppeld.

Laatst bewerkt door manuel25 op 28-12-2010 01:23
 

28-12-2010 09:27:03
TheKnitter
TheKnitter
Quote
timtrein: en een RIS,
Dat word OBIS, en dus ook WiFi

Laatst bewerkt door TheKnitter op 28-12-2010 09:27
 

28-12-2010 19:40:48
himym
himym
Alle Intercity-treinen moeten op termijn voorzien zijn van WiFi heb ik begrepen. ICM was het eerste dat het direct bij revisie krijgt.  

28-12-2010 21:43:10
thom
thom
Quote
manuel25: Dank voor de uitleg joaska3.
De ATK (automatische tussen koppeling) wijkt wel degelijk af van de AK (automatische koppeling). De vorm van de ATK hetzelfde als die van de Lint van Syntus, kijk maar eens goed, die wijkt af van die van NS materieel. De ATK koppelt echter niet elektrisch, dat doet die van de Lint wel. Voor elektrisch lopen er hoog- en laagspanningskabels met stekkers, die vlug los te halen zijn, ook de vouwbalg is vrij gemakkelijk los te maken.
Pneumatisch, Treinleiding (TL) en Hoofdreservoirleiding (HR) wordt door de ATK gekoppeld. Geen ontkoppelleiding, de ATK wordt in tegenstelling tot de AK Lint handmatig ontkoppeld.

Dat is natuurlijk maar net wat voor accesoires je op zo'n koppeling bouwt, en daarmee kun je zoveel uitvoeringen maken
 

29-12-2010 02:05:04
manuel25
manuel25
Niet helemaal waar, je hebt een stuk of vijf verschillende soorten mechanische scharfenbergkoppeling die Voith Turbo levert, daarvan zijn er slechts enkele geschikt voor echte treinen. Dit is met name de Vollbahnkupplung type 10, die op de meeste NS materieeltypes zit. Deze heeft een max trekkracht van 1000 kN en een drukkracht tot 2000 kN.
Pneumatische verbindingen zijn gestandaardiseerd en de stuurstroomkoppeldozen kan je zelf uitzoeken of achterwege laten. Natuurlijk betekent dezelfde stuurstroomkoppeldoos op twee verschillende materieelsoorten nog niet dat je er elektrisch mee kunt koppelen. Maar goed, we raken offtopic. Terug naar VIRM. De ATK en de AK van VIRM krijg je niet mechanisch gekoppeld.

Laatst bewerkt door manuel25 op 29-12-2010 02:10
 

29-12-2010 02:39:48
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Inderdaad. Als gebruikers de behoefte hebben om hier verder over te discussiëren mag dat in een nieuw topic

Laatst bewerkt door admin op 30-12-2010 13:28
 

12-01-2011 23:19:23
nielske90
nielske90
Moest er vandaag in een VIRM opeens aan denken dat de VIRM-4'en nog altijd geen bestemmingsdisplay in de trein hebben. Toen kwam bij mij de vraag op; Hoe staat het eigenlijk met de inbouw van de bekende tv-schermen met reisinfo die uiteindelijk ook in de VIRM-4 moet komen? Aangezien zij niet binnen enkele jaren aan revisie toe zijn zullen ze voor inbouw apart naar de werkplaats moeten komen. Is hier toevallig al iets voor bekend of gepland?  

12-01-2011 23:23:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Rond 2012 pas, wanneer de revisie van 1e generatie V-IRM opgestart word, dan worden meteen de 4e generatie voorzien van reisinfo. Altans, zo waren de plannen rond Juni 2010.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-01-2011 00:19:00
MasterE
MasterE
Wat ik begrepen heb wordt binnenkort in de Zaanstraat begonnen met revisie eerste generatie VIRM.

Mcn Asd.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-01-2011 00:26:28
thom
thom
Dat zou mij sterk lijken dat dat op de Zaanstraat zal gebeuren, een revisie gaan plannen in een werkplaats die feitelijk al buiten dienst gesteld is die toevallig abrupt weer geopend is vanwege winterproblemen lijkt me een onwerkelijke gedachte.

Daarnaast is/was de Zaanstraat een onderhoudswerkplaats en daarvoor ingericht en dus niet ingericht om revisie's uit te voeren...
Ruimte om materieel is beperkt, er zit bv maar 1 bovenloopkraan in het pand en een spuitcabine is er ook niet...

Maargoed, we gaan het zien
 

13-01-2011 07:14:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
MasterE: Wat ik begrepen heb wordt binnenkort in de Zaanstraat begonnen met revisie eerste generatie VIRM.

Mcn Asd.


Dat is idd niet juist het was de bedoeling om een aantal DCM`s te gaan vervangen bij de VIRM-4 in de zaanstraat maar dat gaat niet door
 

13-01-2011 11:09:51
MasterE
MasterE
Dan had ik het verkeerd begrepen.

Mcn Asd
 

13-01-2011 20:52:12
joaska3
joaska3
Quote
dlm4yjp: Rond 2012 pas, wanneer de revisie van 1e generatie V-IRM opgestart word, dan worden meteen de 4e generatie voorzien van reisinfo. Altans, zo waren de plannen rond Juni 2010.

De revisie start pas in 2013.
 

13-01-2011 21:09:59
joaska3
joaska3
Quote
MasterE: Wat ik begrepen heb wordt binnenkort in de Zaanstraat begonnen met revisie eerste generatie VIRM.

Mcn Asd.

Zou natuurlijk kunnen dat de vervanging van de VIRM1 GTO door een IGBT die vooruitlopend op de revisie al start in de Zaanstraat uitgevoerd wordt.
 

13-01-2011 21:12:13
john563
john563
De gto-igbt ombouw gaat vanaf juni 2011 beginnen.  

14-02-2011 14:39:37
Railtender
Railtender
Wat ik dus niet begrijp is dat er in de laaste generatie Virms (VI geloof ik ) dat er geen Obis is aangebracht, maar ook de wat saaie, weinig spectaculaire lichtkrant ontbreekt. Wil men dit binnenkort installeren of verwacht men dat de reiziger zichzelf met de smartphone informeerd waar de IC onderweg stopt?


West Friese Spoorwegen
 

14-02-2011 14:53:54
TheKnitter
TheKnitter
Bij de revisie van VIRM word er aardig wat veranderd.
Indeling vd stoelen word als bij de nieuwste serie VIRM, OBIS (en dus ook wifi) word er ingebouwd, en dergelijke. Ook verdwijnen de liften.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 14-02-2011 14:56


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

14-02-2011 15:15:40
Railtender
Railtender
Haha, die geweldige liften.......alle koppies van de reizigers draaiden zich tussen 1996 en 2003 om als na het gezoem, men een harde klap hoorde en zie daar het deurtje vloog open. Heb bij defecten heel wat geslingerd met die tornslingeraar. stond daar soms zonder airco (als ie het niet deed) behoorlijk te zweten. Liften zijn nu behoorlijke ruimte verspilling.


West Friese Spoorwegen
 

14-02-2011 16:32:14
reisthijs
reisthijs
Quote
Railtender (ma 14 feb 2011 14:39:37 https://somda.nl/forum/5909/p318781/): Wat ik dus niet begrijp is dat er in de laaste generatie Virms (VI geloof ik ) dat er geen Obis is aangebracht, maar ook de wat saaie, weinig spectaculaire lichtkrant ontbreekt.
Toen die serie werd afgeleverd was al wel duidelijk dat er een nieuw informatiesysteem zou komen (daarom ontbreekt de lichtkrant dus) maar was nog niet duidelijk wélk systeem het zou worden. Natuurlijk is het nu wel de bedoeling dat hier ook OBIS in komt.
 

14-02-2011 17:02:31
thom
thom
Quote
TheKnitter (ma 14 feb 2011 14:53:54 https://somda.nl/forum/5909/p318785/): Bij de revisie van VIRM word er aardig wat veranderd.
Indeling vd stoelen word als bij de nieuwste serie VIRM, OBIS (en dus ook wifi) word er ingebouwd, en dergelijke. Ook verdwijnen de liften.

Euhm, die liften zijn niet te verwijderen, tenminste, ze maken deel uit van de constructie van die rijtuigen. Zie dat niet zo snel veranderen eigenlijk...
 

14-02-2011 17:44:33
john2
john2
Waar waren die liften in principe eigenlijk voor bedoeld? Mij staat iets bij dat er met een karretje langs de mensen kon gaan met koffie en thee en andere versnaperingen.  

14-02-2011 17:46:32
oudeaap
oudeaap
daar inderdaad voor ja  

14-02-2011 17:48:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ze waren inderdaad voor de (beruchte/befaamde) railtender. Net zo goed als dat de Railtender tegenwoordig verleden tijd is (sinds 2003), is het 3-treinen concept waar (V)IRM voor bedoeld was ook nooit van de grond gekomen.

Quote
thom (ma 14 feb 2011 17:02:31 https://somda.nl/forum/5909/p318819/):
Quote
TheKnitter (ma 14 feb 2011 14:53:54 https://somda.nl/forum/5909/p318785/): Bij de revisie van VIRM word er aardig wat veranderd.
Indeling vd stoelen word als bij de nieuwste serie VIRM, OBIS (en dus ook wifi) word er ingebouwd, en dergelijke. Ook verdwijnen de liften.

Euhm, die liften zijn niet te verwijderen, tenminste, ze maken deel uit van de constructie van die rijtuigen. Zie dat niet zo snel veranderen eigenlijk...


Dat is natuurlijk een vraagteken. De revisie van het ICM naar ICMm had natuurlijk qua constructie weinig wijzigingen (afgezien van het verwijderen van de doorloopkop), bij SGMm is men wat rigoureuzer te werk gegaan. Ik zie het er zelf inderdaad ook niet echt van komen, VIRM rijdt zoals het nu is ook al aardig wat jaartjes rond en hoewel ik een bredere trap toejuich vraag ik me af of dat kostentechnisch verantwoord is...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-02-2011 17:53
 

14-02-2011 18:05:06
TheKnitter
TheKnitter
Hang mij er ook niet aan vast, is door een NedTrainer verteld in Hlm die chef is van de revisie afdeling


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

14-02-2011 19:12:55
mren
mren
Quote
SleutelMan (ma 14 feb 2011 17:48:18 https://somda.nl/forum/5909/p318837/): Ze waren inderdaad voor de (beruchte/befaamde) railtender. Net zo goed als dat de Railtender tegenwoordig verleden tijd is (sinds 2003), is het 3-treinen concept waar (V)IRM voor bedoeld was ook nooit van de grond gekomen.


Het drietreinenconcept is inmiddels prima gelukt hoor: Spr-IC-HSL
 

14-02-2011 19:54:31
bjornl
bjornl
Dan zet je de trein waar DD-IRM voor bedoeld was er net niet bij...  

14-02-2011 20:11:15
mren
mren
Dat zijn de IC's met net iets te veel stops, zoals de 3600  

14-02-2011 20:31:29
joaska3
joaska3
Quote
SleutelMan (ma 14 feb 2011 17:48:18 https://somda.nl/forum/5909/p318837/): Ze waren inderdaad voor de (beruchte/befaamde) railtender. Net zo goed als dat de Railtender tegenwoordig verleden tijd is (sinds 2003), is het 3-treinen concept waar (V)IRM voor bedoeld was ook nooit van de grond gekomen.

Quote
thom (ma 14 feb 2011 17:02:31 https://somda.nl/forum/5909/p318819/):
Quote
TheKnitter (ma 14 feb 2011 14:53:54 https://somda.nl/forum/5909/p318785/): Bij de revisie van VIRM word er aardig wat veranderd.
Indeling vd stoelen word als bij de nieuwste serie VIRM, OBIS (en dus ook wifi) word er ingebouwd, en dergelijke. Ook verdwijnen de liften.

Euhm, die liften zijn niet te verwijderen, tenminste, ze maken deel uit van de constructie van die rijtuigen. Zie dat niet zo snel veranderen eigenlijk...


Dat is natuurlijk een vraagteken. De revisie van het ICM naar ICMm had natuurlijk qua constructie weinig wijzigingen (afgezien van het verwijderen van de doorloopkop), bij SGMm is men wat rigoureuzer te werk gegaan. Ik zie het er zelf inderdaad ook niet echt van komen, VIRM rijdt zoals het nu is ook al aardig wat jaartjes rond en hoewel ik een bredere trap toejuich vraag ik me af of dat kostentechnisch verantwoord is...


De liften doen sterktetechnisch niet echt mee. Als men ter plaatse bij de VIRM1/2/3 rijtuigen de liften gaat verwijderen en het casco conform VIRM4 aanpast is het "probleem" opgelost. Dit is overigens zeer goed te doen. Het punt is dat deze wijziging nogal kostbaar is en het geen enkele extra zitplaats opleverd. Alleen wordt de, niet in geld uit te drukken, doorstroming verbeterd. Op dit moment is het standpunt dat de kosten niet tegen de baten opwegen en blijven de liftschachten in de rijtuigen aanwezig.
 

15-02-2011 11:40:01
jorgo
jorgo
En: de buitengewoon irritante opgeschoven stoel (zowel naar voor als door het vervallen van de armleuning, richting raam) bovenaan de trap zou op een normale positie kunnen worden geplaatst.

Maar dat zal het ook wel niet waard zijn, ben ik bang.
 

15-02-2011 12:35:57
abcde
abcde
Quote
TheKnitter (ma 14 feb 2011 14:53:54 https://somda.nl/forum/5909/p318785/): Bij de revisie van VIRM word er aardig wat veranderd.
Indeling vd stoelen word als bij de nieuwste serie VIRM, OBIS (en dus ook wifi) word er ingebouwd, en dergelijke. Ook verdwijnen de liften.


Wanneer en waar gaat VIRM gereviseerd worden ?
 

15-02-2011 12:37:47
microshit
microshit
Volgens mij na modernisering na ICM. Kan dan nog een aantal jaren duren  

15-02-2011 12:55:02
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
DD-AR naar DDZ is nog eerst aan de beurt geloof ik. Geduld is het sleutelwoord dus.  

15-02-2011 13:08:11
TheKnitter
TheKnitter
Na DDAR -> DDZ word [als alles goed blijft gaan] VIRM in revisie.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

15-02-2011 14:39:36
Pim530
Pim530
En dan sprak men ook nog over een eventuele kleine revisie van ICRm om na terugkomst van HiSpeed alle rijtuigen weer gelijk te trekken toch? Als dat doorgaat wordt het nog langer wachten  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-02-2011 14:49:10
jorgo
jorgo
In feite kan een revisie ook in het buitenland uitgevoerd worden natuurlijk en waarom zou dan alles achter elkaar moeten? Zeker als men (toevallig eens) wat ruimer in het materieel zou zitten.  

15-02-2011 17:12:06
microshit
microshit
Quote
TheKnitter (di 15 feb 2011 13:08:11 https://somda.nl/forum/5909/p318998/): Na DDAR -> DDZ word [als alles goed blijft gaan] VIRM in revisie.


Hebben we dus beiden gelijk (Was die DDARretjes even vergeten ;p)
 

15-02-2011 18:07:44
6414
6414
Quote
SleutelMan (di 15 feb 2011 12:55:02 https://somda.nl/forum/5909/p318995/): Geduld is het sleutelwoord dus.
Ik ben benieuwd of er tegen die tijd op bepaalde (oudere) bakken nog gele verf te vinden is, sommigen neigen nu ook al wat naar wit
 

15-02-2011 20:18:13
john563
john563
obis en wifi worden eerder ingebouwd dan de revisie, er zijn al stellen voorbereid. En er zijn al proef opstellingen geweest.  

15-02-2011 20:56:36
kleine_man
kleine_man
Quote
joaska3 De liften doen sterktetechnisch niet echt mee. Als men ter plaatse bij de VIRM1/2/3 rijtuigen de liften gaat verwijderen en het casco conform VIRM4 aanpast is het "probleem" opgelost. Dit is overigens zeer goed te doen. Het punt is dat deze wijziging nogal kostbaar is en het geen enkele extra zitplaats opleverd. Alleen wordt de, niet in geld uit te drukken, doorstroming verbeterd. Op dit moment is het standpunt dat de kosten niet tegen de baten opwegen en blijven de liftschachten in de rijtuigen aanwezig.


Nope de liftschachten zitten in de constructie. Dit is ook de reden dat er bij de VIRM 2 en 3 de liftschachten er nog in zitten. Ze konden toen al verwijderd worden, maar dan zou de constructie opnieuw ontworpen moeten worden. De NS wilde snel over de stellen beschikken dus opnieuw ontwerpen zat er niet in. Bij de bestelling van de VIRM-4 is er wel rekening gehouden met het opnieuw ontwerpen van de bakken.

Bij de aflevering van de VIRM-4 is er wel rekening gehouden met de komst van een soort RIS. Achter een aantal panelen zitten al aansluitingen voorbereid zodat er een snelle inbouw kan pplaatsvinden.
Je zal een gedeelte van de dragende constructie moeten aanpassen. Dat is nooit gunstig, tijdrovend en zeer duur. Zoals al aangegeven levert het geen nieuwe zitplaatsen op (behalve op de trap dan %02%).

Laatst bewerkt door kleine_man op 15-02-2011 20:57
 

15-02-2011 21:28:34
joaska3
joaska3
Beste kleine man ik wil hier niet openlijk uit de doek doen waar ik mijn info vandaan heb maar jij trekt verkeerde conclusies. Onderdeel van de constructie wil niet zeggen dat ze sterktechnisch niet kunnen vervallen. Verder wil ik nog kwijt dat tijdens de bouw van VIRM 2/3 pas is besloten om geen catering meer uit te voeren. Ik weet niet of je verstand van het bouwproces hebt maar ik kan je wel vertellen dat je niet van de ene op de andere dag en dan ook nog halverwege een serie, zonder zeer hoge kosten (afblazen bestellingen onderleveranciers etc), de liften kunt laten vervallen. V.w.b. VIRM4 er zijn in VIRM4 geen aansluitingen voorbereid dit kan ook niet als niet bekend is wat voor een systeem erin komt zijn ook de aansluitingen en bekabeling onbekend. Dat de CW vervallen lift kostbaar is en geen zitplaatsen opleverd had ik ook al gemeld. Ik wil je adviseren om alleen te reageren als je reactie iets nieuws toevoegd.  

15-02-2011 23:58:01
thom
thom
Quote
joaska3 (di 15 feb 2011 21:28:34 https://somda.nl/forum/5909/p319077/): Ik wil je adviseren om alleen te reageren als je reactie iets nieuws toevoegd.

Euhm, Kleine_man reageert op jou als een discussie zijnde, dan mag je volgens mij nog altijd reageren hoor, of zie ik dat verkeerd ?
Quote
Pim530 (di 15 feb 2011 14:39:36 https://somda.nl/forum/5909/p319018/): En dan sprak men ook nog over een eventuele kleine revisie van ICRm om na terugkomst van HiSpeed alle rijtuigen weer gelijk te trekken toch? Als dat doorgaat wordt het nog langer wachten

Dat terugbouwen hoeft helemaal geen revisie te betekenen.
Ander interieur er weer in, en het deursysteem weer terug wijzigen, want dat is volgens mij het enige gewijzigde aan die rijtuigen. Niks anders dan een doodnormale CW [Constructie Wijziging] zoals zovaak voorkomen.
Quote
jorgo (di 15 feb 2011 14:49:10 https://somda.nl/forum/5909/p319020/): In feite kan een revisie ook in het buitenland uitgevoerd worden natuurlijk en waarom zou dan alles achter elkaar moeten? Zeker als men (toevallig eens) wat ruimer in het materieel zou zitten.

Eu omdat als het bij dezelfde werkplaats gaat gebeuren, die ook een maximum capaciteit heeft ?

Laatst bewerkt door thom op 16-02-2011 00:01
 

16-02-2011 00:15:05
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
joaska3 : V.w.b. VIRM4 er zijn in VIRM4 geen aansluitingen voorbereid dit kan ook niet als niet bekend is wat voor een systeem erin komt zijn ook de aansluitingen en bekabeling onbekend. .


Sterker nog die zit er wel degelijk in , ik weet niet waar je dan die zeer betrouwbare info vandaan hebt maar kennerlijk heb je zelf nog nooit in een aantal kasten van de VIRM-4 gekeken , daar zitten aansluitingen en bekabeling in voor RIS%05% ( wordt namelijk hetzelfde als bij de ICMm)

En mijn betrouwbare info komt gewoon van mezelf goed?
 

16-02-2011 00:23:15
Pim530
Pim530
Men sprak in het ICRm topic van een kleine revisie.  

24-02-2011 17:53:58
KmNS1
KmNS1
Is het al bekend wanneer de OV-Chipkaart bestickering van de 9524 en 9522 eraf gaat?  

24-02-2011 18:17:48
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Bij de invoering van de strippenkaart en het papieren treinkaartje %08%


Met vriendelijke groet, Robin
 

24-02-2011 23:02:35
nielsie600
nielsie600
Meende ergens gelzen te hebben dat het er minimaal 1 jaar op blijft zitten.  

25-02-2011 01:05:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Als je het niet heel erg vindt doe ik een gok op de revisie, immers is het, met uitzondering van de KLM en Martinair ICM's, altijd zo geweest bij volbestickering.
Maar let wel: het blijft een gok, de werkelijkheid zal wellicht anders zijn.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-02-2011 03:51:40
ruysdael
ruysdael
Altijd is een groot woord:
- Lage Landen
- AD
- Kinderboekenweek
- Strandsprinters
- 300e IRM-bak
- WK '94
- DE-koffie
- .....
 

25-02-2011 10:38:42
Noodrem
Noodrem
En niet te vergeten:

-Geel en blauw houdt van Oranje %08%
 

25-02-2011 11:22:32
klaass16
klaass16
en vergeet de Vroege Vogel Korting van Arriva Groningen/Friesland niet %08%

En de Aegon en de Randstad, en de Martinair.

Laatst bewerkt door klaass16 op 25-02-2011 15:05


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

25-02-2011 12:16:54
nielske90
nielske90
De totaal reclame van de OS is er nog niet af c.q. is er afgegaan bij revisie dus die hoort sowieso niet bij dat lijstje...  

25-02-2011 18:16:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
maccerr (vr 25 feb 2011 03:51:40 https://somda.nl/forum/5909/p320747/): Altijd is een groot woord:
- Lage Landen
- AD
- Kinderboekenweek
- Strandsprinters
- 300e IRM-bak
- WK '94
- DE-koffie
- .....


Beter lezen maccer... ik zei volbestickering


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-02-2011 22:01:08
martijnmet
Moderator
martijnmet
Martijnmet: Terug on-topic heren!  

04-03-2011 11:28:52
john563
john563
In de 8736 worden nu stoor signalen gemeten op de proef obis bedrading.  

04-03-2011 11:58:27
aarclay
aarclay
Leg uit?
Obis werkt toch via GPRS? Worden de stoorsignalen van GPRS gemeten dus?


Choo choo.....
 

04-03-2011 18:31:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik vermoed eerder interferrentiestoring, een mooi voorbeeld is soms het gezoem en geknetter door de omroep van het oudere materieel.
Dat is dan op analoge apparatuur, digitale apparatuur kan hier slecht tegen, bij ernstige inferrentiestoring kan dit zelfs lijden tot een foutief signaal.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-03-2011 20:32:16
broek53
broek53
Op 26 maart stond de 9595 met een BR 152 + koppelwagen ervoor in Venlo gereed voor Duitsland (zie het OD). Weet iemand waarheen en waarom?  

27-03-2011 21:17:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Wildenrath? Of was daar al VIRM geweest?  

27-03-2011 21:35:19
treintim
treintim
Daar was al VIRM geweest.  

27-03-2011 21:59:58
tonnie12
tonnie12
of klimakamer wenen?  

28-03-2011 07:32:21
sik214
sik214
Lijkt me geen Wildenrath, die overbrengingen gaan altijd per diesel (van Siemens).  

28-03-2011 16:41:34
Rolffiej19
Rolffiej19
Retourtje Bombardier lijkt mij het meest voor de hand liggend maar waarvoor geen id  

29-03-2011 10:00:20
broek53
broek53
Het antwoord: Bombardier Aken voor metingen aan/proeven met de cabine-airco.  

29-03-2011 19:17:45
aarclay
aarclay
Ik las dit artikel op mijn site:
http://www.treinenweb.nl/index.php?page=nieuws&id=131

Heeft iemand enig idee om welk stel het ging? Vermoedelijk een VIRM-4? Deze was toch later op de baan gekomen met een kopbak welke extra geleverd was en in de werkplaats van Amf stond?


Choo choo.....
 

29-03-2011 23:39:39
thom
thom
Zolang je geen foto, of geen treinstelnummer hebt, kun je tochook niet weten welk stel het is uit de serie VIRM-4?
Ze zijn niet allemaal geleverd met een reserve kopbak uit Amf hoor

Edit: Zie dat je nieuwsbericht al wat ouder is, misschien handig om dat even duidelijker te melden %06%
Sterker nog, je meld het jaartal nieteens, en nu vermoed ik dat je bedoeld dat het treinstel hersteld is met een reserve kopbak uit Amf. Maar uit je verhaal is het niet echt duidelijk op te maken, het is wat wazig dus wat je nu bedoeld...

Laatst bewerkt door thom op 29-03-2011 23:42
 

29-03-2011 23:46:44
kevinevers
kevinevers
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=79&t=8142&sid=423275264a1d5005aa28f0acb2a45832

was dus in 2008....
 

30-03-2011 00:20:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Ahaa de 8639 dus

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 30-03-2011 00:42


MCN ASD
 

30-03-2011 00:31:59
aarclay
aarclay
Quote
thom (di 29 mrt 2011 23:39:39 https://somda.nl/forum/5909/p326354/): Edit: Zie dat je nieuwsbericht al wat ouder is, misschien handig om dat even duidelijker te melden %06%

Ik zal dit meenemen in de update van mijn site...

Gezien er gesproken werd over een 'nieuwe dubbeldekker' dacht ik aan een VIRM-4
Deze dubbeldekker is dus hersteld, of voorzien van een nieuwe (kop)bak?

Laatst bewerkt door aarclay op 30-03-2011 00:37


Choo choo.....
 

30-03-2011 00:43:03
Rolffiej19
Rolffiej19
Heeft een nieuwe kopbak gekregen


MCN ASD
 

30-03-2011 12:40:21
AgentX
AgentX
Misschien wordt dat verstaan onder 'nieuwe' dubbeldekker... 8600 waren destijds niet nieuw. Ze zijn immers verlengd vanaf 8400.  

30-03-2011 12:45:03
mdj
mdj
ja, maar in de volksmond heb je het over de oude dubbeldekkers als het om DDM-1 of DDAR hebt en met de nieuwe dubbeldekkers over (V)IRM.

Dat daar verschillen in zijn, weet 99% van Nederland niet...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-03-2011 16:40:12
bjornl
bjornl
Nou, het verschil tussen VIRM-4 en de andere deelseries zal aan de binnenzijde toch wel opvallen. Zeker in de eerste klas.  

30-03-2011 16:54:49
mdj
mdj
Ja voor "ons" ja. Voor het hedendaagsche volk zijn al het VIRM "nieuwe dubbeldekkers"(of intercitydubbeldekker) en DDAR/DDM1 is een oude dubbeldekker (of stoptreindubbeldekker).

En zo'n krant is er om het hedendaagsche volk op de hoogte te brengen, dus dan ga je geen spoortermen -zonder uitleg- erin zetten natuurlijk..

Laatst bewerkt door mdj op 30-03-2011 16:55


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-03-2011 17:51:03
broek53
broek53
Ik zal het eens nazoeken, maar bij mijn beste weten is er nog nooit een reservebak uit Amersfoort zodanig rijklaar gemaakt dat hij in een treinstel ingezet is kunnen worden. De pogingen om dat te doen met een bak voor stel 9528/8728 zijn gestrand en de betreffende bak staat, met een paar tussenbakken, in Amersfoort en er gebeurt verder niets mee.
Er is een nieuwe bak (volledig uitgerust) af-fabriek gekomen voor uiteindelijk de vervanging van de kopbak die in Amsterdam gesneuveld is in de confrontatie met de 1838, en een kopbak die na wat schuiverij de kopbak van de 9582 heeft vervangen nadat deze met betonnen palen was doorboord.

Verder maak ik mij sterk dat het in het Leidse geval helemaal niet om een kopbak ging, maar om een ABv - dergelijke brandstischtingen zijn gewoonlijk eerste klasse. En ABv's vanwege brandschade zijn er nooit afgevoerd.
Bakwisselingen zat bij VIRM (gaat immers makkelijk), maar afvoer is bij mijn weten echt beperkt gebleven tot de eerder genoemde kopbakken van de 8656 (Asd) en 8728 (Rsd).

@ edit: het zou mij niet verbazen als het gaat om de 380 8420 uit stel 8739. Die heeft sinds januari 2008 erg lang in herstelling in Hlm gestaan en is uiteindelijk in september 2009 in de 9468 terecht gekomen.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-03-2011 18:03
 

30-03-2011 21:55:35
geert
geert
Aha maar de 8728/9528 staat dus nog steeds stil? Deze is van het ongeluk in Rsd, de botsing met een 25.5?  

30-03-2011 22:33:06
ZJ37
ZJ37
Ja klopt, toen als stel 8728.  

30-03-2011 23:27:14
Rob...
Rob...
Maar zijn ze nu niet meer voornemens dat reserve casco om te bouwen naar een nieuwe kopbak? Of evt een nieuwe nabestelling te doen?  

30-03-2011 23:37:32
timtrein
timtrein
Een nabestelling van één bak kost de hoofdprijs. Het opbouwen van een van de reserve-casco's wilde niet echt vlotten, allerlei problemen, we zien wel of ze dat ooit nog van plan zijn...  

30-03-2011 23:48:39
daniel81
daniel81
En in de wetenschap dat NS momenteel zwemt in materieel en er specifiek aan IC-dubbeldekkers een vloot van 50 exemplaren op komst is, denk ik niet dat men zich daar heel erg druk over maakt.  

31-03-2011 00:05:20
aarclay
aarclay
Quote
timtrein (wo 30 mrt 2011 23:37:32 https://somda.nl/forum/5909/p326602/): Het opbouwen van een van de reserve-casco's wilde niet echt vlotten, allerlei problemen...

Ik vraag me af wat voor problemen je kan hebben met de bouw van het interieur in een nieuwe kopbak? Lijkt me een kwestie van alles 'even' overzetten. Ik neem aan dat alles er zo in kan?


Choo choo.....