Ontwikkelingen ongereviseerd VIRM
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
31-03-2011 00:57:39
thom
thom
Misschien is dat nou juist hetgene wat Nedtrain tegen gevallen is

Toen de Victors verder gebouwd werden in Talbot, hebben die ook uitdrukkelijk de opdracht gekregen interieur zaken uitwisselbaar te houden.

Als je voor die tijd uit trein A wat demonteerde en in B terug wou zetten, had je grote kans dat het gatenwerk ter plekke in de trein gemaakt was en totaal geen standaard was waardoor het nooit plug-and-play was om maar zo te zeggen
 

31-03-2011 07:03:23
bjornl
bjornl
Quote
mdj (wo 30 mrt 2011 16:54:49 https://somda.nl/forum/5909/p326488/): Ja voor "ons" ja. Voor het hedendaagsche volk zijn al het VIRM "nieuwe dubbeldekkers"(of intercitydubbeldekker) en DDAR/DDM1 is een oude dubbeldekker (of stoptreindubbeldekker).
Nou, de leken die ik spreek zien toch ook het verschil tussen DDM-1 ("rode bankjes") en DDAR ("groene bankjes"). Dat je de verschillende tinten blauw, paars en roze in de VIRM-4 tweede klasse niet uit elkaar houdt, soit, maar dat rood in de eerste klasse wijkt toch net zo sterk af van de rest van de serie als het DDAR-groen van DDM-1-rood.
 

31-03-2011 13:06:16
thom
thom
Ik denk dat er geen enkele reizigers denk "Goh, deze banken zijn rood, da's vast een andere trein dan die met die groene bankjes" eigenlijk

Ik denk dat de gemiddelde reiziger het worst is, als ze maar aankomen op hun bestemming
 

31-03-2011 21:01:23
timtrein
timtrein
Quote
aarclay (do 31 mrt 2011 00:05:20 https://somda.nl/forum/5909/p326611/):
Quote
timtrein (wo 30 mrt 2011 23:37:32 https://somda.nl/forum/5909/p326602/): Het opbouwen van een van de reserve-casco's wilde niet echt vlotten, allerlei problemen...

Ik vraag me af wat voor problemen je kan hebben met de bouw van het interieur in een nieuwe kopbak? Lijkt me een kwestie van alles 'even' overzetten. Ik neem aan dat alles er zo in kan?

Wat denk je hoeveel bekabeling er in een rijtuigbak zit? En hoeveel gaten, panelen, aansluitingen etc?
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-04-2011 16:25:13
AgentX
AgentX
Quote
thom (do 31 mrt 2011 13:06:16 https://somda.nl/forum/5909/p326706/): Ik denk dat er geen enkele reizigers denk "Goh, deze banken zijn rood, da's vast een andere trein dan die met die groene bankjes" eigenlijk

Ik denk dat de gemiddelde reiziger het worst is, als ze maar aankomen op hun bestemming


Als ik mijn dagelijks in de 4000 reizende vader een multiple-choice vraag met een SLT, ICM en een DM'90 als antwoord geef, is hij niet in staat om aan te wijzen in welke soort trein hij zat. En dat ligt niet aan hem

Dus: nee...

Laatst bewerkt door AgentX op 04-04-2011 16:25
 

04-04-2011 19:58:41
TheKnitter
TheKnitter
Hetzelfde als AgentX ken ik ook erg. Mijn zus kent dan nog net een Spurt en de naa Koploper, maar Spurt doordat ze daar altijd mee reist, en Koploper omdat dat voorheen op de zijkanten van die trein stond, en die doorloopkoppen hadden. Maar als ik een DDAR, DDM-1 en VIRM naast elkaar zet en vraag wat wat is, 'Ja, een dubbeldekker', maar hetzelfde als vele andere treinen.. De Plan V's zijn 'die stoptreinen'


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

04-04-2011 22:12:20
taigagaai
Moderator
taigagaai
Zullen we het maar weer over de ontwikkelingen van het VIRM hebben in plaats van het herkennen van verschillende treinen door leken?  

04-04-2011 23:07:34
edward
edward
Quote
broek53 (wo 30 mrt 2011 17:51:03 https://somda.nl/forum/5909/p326506/):

Verder maak ik mij sterk dat het in het Leidse geval helemaal niet om een kopbak ging, maar om een ABv - dergelijke brandstischtingen zijn gewoonlijk eerste klasse. En ABv's vanwege brandschade zijn er nooit afgevoerd.
Bakwisselingen zat bij VIRM (gaat immers makkelijk), maar afvoer is bij mijn weten echt beperkt gebleven tot de eerder genoemde kopbakken van de 8656 (Asd) en 8728 (Rsd).


De 8639 had last van een "uitgebrande" kopbak, zijnde de 8563. Deze is daarna in 9473 beland en had op zijn beurt een aanrijding met een auto te Db dit jaar.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 04-04-2011 23:19, reden: quote gefixt
 

05-04-2011 16:37:29
ehbk2006
ehbk2006
DSO meldt dat er vanmiddag een VIRM is overgebracht vanuit Aachen naar aannemelijk Vl. http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5330199

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 05-04-2011 16:41
 

05-04-2011 16:54:55
nls911
nls911
Vorige week is de 9595 naar Aachen gebracht.  

05-04-2011 20:30:54
john563
john563
garantie werk, er zitten nog wat rottigheden in en dat gaan ze bij deze uitproberen.  

11-04-2011 11:09:26
jorgo
jorgo
Weet iemand of de declasseringsoperatie (voor zover daar al sprake van is geweest) van een eerste klasse afdeling in de zesjes tot een eind is gekomen? Ik ben slechts één of enkele zesjes tegengekomen die een bak hadden met nog slechts 'een kwart' eerste klasse. Thnx.  

11-04-2011 11:35:16
broek53
broek53
Die is nooit begonnen. De zessen die minder eerste klasse hebben, zijn stellen die met een ABv6 rijden die eigenlijk bestemd was voor/afkomstig is uit een viertje.  

11-04-2011 12:10:55
vrijgezel
vrijgezel
Het betreft treinstam 8610  

11-04-2011 17:35:45
klaass16
klaass16
Er bestaat ook nog een Virm-IV,, die heeft 2 1ste klas bakken,, dat is een ex Virm-VI,, volgens mij de 9468? Ik bedoel de bak,, met de halve 1ste klas boven en onder.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

11-04-2011 20:37:55
dh3201
dh3201
Na de aanrijding in Amf is de 8643 ingekort tot 9443. Geen idee of daarbij ook een juiste ABv6 in de 9443 is terecht gekomen.
Heeft iemand misschien een lijstje welke ABv6'en welke indeling hebben, dan is in de materieelsamenstelling te zien in welke stammen die ABv6'en allemaal zitten.

Laatst bewerkt door dh3201 op 11-04-2011 20:38


Shqiperise-lopers?
 

11-04-2011 20:41:23
klaass16
klaass16
Ik weet dat de 8668 een foute 4 is geweest,, die is ook weer tot een normale 4 gemaakt.. die rijd dus als 9468, en volgens mij heeft deze 2 halve 1ste klas bakken,,


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

11-04-2011 21:51:02
Pim530
Pim530
Hebben niet gewoon alle viertjes twee AB's?  

11-04-2011 21:53:29
klaass16
klaass16
een 4tje heeft 1 bak met 1ste klas boven en onder en een bak met alleen 1ste klas beneden. Wat ik bedoel is: er rijd 1 4tje rond, met 2 halve 1ste klas bakken, zowel boven als onder 1ste klas ongeveer tot het midden van de bak.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-04-2011 22:14, reden: Taalkundig aangepast.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

11-04-2011 22:02:23
TheKnitter
TheKnitter
Ontopic: Een VIRM-IV is: mBvk1+ ABv3/4+ ABv6+ mBvk2, maar volgens mij rijdt er inderdaad ook 1 rond met een ABv niet en van de andere weer 1 extra. Welke dat is weet ik zo niet.

Edit door Spiketrain: onvriendelijke off-topic passage verwijderd.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-04-2011 22:16


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

11-04-2011 22:28:53
Pim530
Pim530
Ah, dat is inderdaad heel goed mogelijk.  

11-04-2011 23:22:06
broek53
broek53
Quote
TheKnitter (ma 11 apr 2011 22:02:23 https://somda.nl/forum/5909/p329117/): Ontopic: Een VIRM-IV is: mBvk1+ ABv3/4+ ABv6+ mBvk2, maar volgens mij rijdt er inderdaad ook 1 rond met een ABv niet en van de andere weer 1 extra. Welke dat is weet ik zo niet.
Neen, dat is niet zo. De ABv6-en die voor een viertje bestemd zijn, hebben geen eerste klasse op de bovenverdieping, de ABv6-en die in een zesje thuishoren, hebben wel een afdeling eerste klasse bovenin. En van die verschillende ABv6-en zitten er een paar verkeerd. Maar het zijn dus in alle gevallen wel ABv6-en.
 

12-04-2011 19:16:54
2296
2296
Quote
broek53 (zo 27 mrt 2011 20:32:16 https://somda.nl/forum/5909/p325902/): Op 26 maart stond de 9595 met een BR 152 + koppelwagen ervoor in Venlo gereed voor Duitsland (zie het OD). Weet iemand waarheen en waarom?

Stel was vandaag in de 1500 serie actief. Wanneer deze is terug is gekomen weet ik niet
 

11-06-2011 15:14:11
AgentX
AgentX
Ik zag laatst VIRM-IV 9559 te Hlmwpl staan zonder ABv (bak met panto's), volgens de spots is die van 27 april tot 09 juni niet gezien.

Heeft iemand wat er met de ABv is gebeurd is en hoe lang hij daar heeft gestaan?
 

11-06-2011 16:07:20
john563
john563
De 9559 is deze week weer de dienst in gegaan.  

12-06-2011 07:38:10
AgentX
AgentX
Dat was me al duidelijk  

12-06-2011 12:24:09
john563
john563
De ABv6 had een uitgebrande WC.  

12-06-2011 21:32:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Hoe zit het eigenlijk met de tractieregelinstallatie, worden deze één voor één vervangen ofzo? Ik merk steeds meer V-IRM van de oudste serie dat ze geen GTO (gepiep) meer hebben.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-06-2011 10:54:47
kleine_man
kleine_man
Quote
dh3201 (ma 11 apr 2011 20:37:55 https://somda.nl/forum/5909/p329094/): Na de aanrijding in Amf is de 8643 ingekort tot 9443. Geen idee of daarbij ook een juiste ABv6 in de 9443 is terecht gekomen.
Heeft iemand misschien een lijstje welke ABv6'en welke indeling hebben, dan is in de materieelsamenstelling te zien in welke stammen die ABv6'en allemaal zitten.


Een wat late reactie op de vraag.

De 8643 lag inderdaad in de kreukels in Amersfoort. De 9424 was daar ook (net afgeleverd). Omdat men toch echt proefritten wilde rijden met een 6je heeft men de mBvk en ABv3 van de 9424 in de 8643 geplaatst. Zodoende kreeg men de 9624 en 8443, in theorie. Ze kregen echter de aanduiding 8624 en 9443. Vlak voordat de 8624 in dienst kwam is deze voorzien van een juiste ABv6.

Bij mijn weten is de 8610 de enige stam die momenteel met een "verkeerde" ABv6 onderweg is.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-06-2011 11:47:42
waalkade
waalkade
Waarom heten ze dan geen ABv6.0 en ABv6.1?
Of desnoods AxByv6, waarbij x = het aantal coupé's eerste klas en y het aantal 2e klas.
 

13-06-2011 13:44:20
MDDM
MDDM
Waarom leg je je er niet gewoon bij neer dat de benaming zoals het is, zo is??


Gr Joop mcn Lls
 

13-06-2011 15:31:54
AgentX
AgentX
Wat is het verschil tussen die twee ABv6'en dan?  

13-06-2011 15:39:53
dh3201
dh3201
Quote
kleine_man (ma 13 jun 2011 10:54:47 https://somda.nl/forum/5909/p339779/): Bij mijn weten is de 8610 de enige stam die momenteel met een "verkeerde" ABv6 onderweg is.

Als men de indeling van alle gebouwde ABv6'en gelijk het aantal te verlengen viertjes en zesjes heeft verdeeld, zou er als de 8610 een "verkeerde" ABv6 heeft minstens nog een 9400 met ook een "verkeerde" ABv6 moeten zijn.

Laatst bewerkt door dh3201 op 13-06-2011 15:40


Shqiperise-lopers?
 

13-06-2011 16:44:42
broek53
broek53
Quote
MDDM (ma 13 jun 2011 13:44:20 https://somda.nl/forum/5909/p339805/): Waarom leg je je er niet gewoon bij neer dat de benaming zoals het is, zo is??
Omdat alle spoorse systemen, en zeker de nummersystemen, van een ijzeren, neen: stalen logica waren en meestal nog zijn. Het is heel vreemd dat er rijtuigen bestaan die een doorlopende nummerreeks vormen en niettemin substantieel anders zijn. Als je ze allemaal ABv6 wilt noemen (als type-aanduiding) dan kan dat, maar dan zou je verwachten dat de twee sub-types in verschillende nummerreeksen zouden zitten.
Mij maakt het verder niet uit, maar opvallend is het wel dat dat niet zo is.
 

13-06-2011 18:17:47
edward
edward
Quote
dh3201 (ma 13 jun 2011 15:39:53 https://somda.nl/forum/5909/p339816/):
Quote
kleine_man (ma 13 jun 2011 10:54:47 https://somda.nl/forum/5909/p339779/): Bij mijn weten is de 8610 de enige stam die momenteel met een "verkeerde" ABv6 onderweg is.

Als men de indeling van alle gebouwde ABv6'en gelijk het aantal te verlengen viertjes en zesjes heeft verdeeld, zou er als de 8610 een "verkeerde" ABv6 heeft minstens nog een 9400 met ook een "verkeerde" ABv6 moeten zijn.


Ja, 9468 en de 9420 heeft ook een tijdlang met een verkeerde ABv6 rondgereden.
 

13-06-2011 21:41:03
john563
john563
Quote
dlm4yjp (zo 12 jun 2011 21:32:58 https://somda.nl/forum/5909/p339746/): Hoe zit het eigenlijk met de tractieregelinstallatie, worden deze één voor één vervangen ofzo? Ik merk steeds meer V-IRM van de oudste serie dat ze geen GTO (gepiep) meer hebben.


Nog steeds niet, de eerste komt volgende maand binnen, en in september wil men naar 1 stel per week gaan. Maakt dan niet uit of een viertje of zesje.
Dan word als het goed is gelijk de OBIS meegenomen. (proef software in de 9514 en 9510).
 

13-06-2011 22:11:06
ehbk2006
ehbk2006
Gaat dit 'reviseren' in Nederland gebeuren of in Duitsland?  

13-06-2011 23:28:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik durf daar wel Nederland op te zeggen, een gedeeltelijke aanpassing ergens in begin '00 is door een oud-stageplek gedaan.
(Was geloof iets met een ontstoringselement, maar weet er verder niet veel vanaf, heb enkel een paar foto's gezien bij het bedrijf).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-06-2011 23:32:29
broek53
broek53
Er wordt niet gereviseerd, althans: dat gebeurt bij mijn weten pas over een jaar of twee a drie. Wat nu aan de orde is, is het (vervroegd) vervangen van de tractie-installatie, lees: de GTO-thyristoren. Deze zijn (ondermeer) erg gevoelig voor de EMC-problematiek = de beïnvloeding door retourstromen van de HSL-Zuid, en daarom betaalt het Rijk mee aan een versnelde vervanging (die dus toch al wel zou plaatsvinden, maar dan pas tijdens de revisie).  

13-06-2011 23:52:58
MasterE
MasterE
Volgens mij moet dit plaats vinden in OB Zaanstraat.
Waar ook de SLT's een beurt (winterproof??) krijgen.

Laatst bewerkt door MasterE op 13-06-2011 23:54
 

14-06-2011 00:27:11
aarclay
aarclay
Zijn die binnensporen daar wel lang genoeg voor een zesje? Verder gebeuren ingrijpende revisiseringen vaak gewoon in Haarlem.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-06-2011 00:27


Choo choo.....
 

14-06-2011 01:33:32
MasterE
MasterE
Spoor 6+7 zijn geschikt voor zes bakken.  

14-06-2011 07:50:02
sik214
sik214
DDM1 werden er toch ook niet uit elkaar gehaald voor onderhoud? Volgens mij gebeurde dat zelfs niet toen die nog uit 7 bakken bestonden.  

14-06-2011 12:26:58
thom
thom
Quote
aarclay (di 14 jun 2011 00:27:11 https://somda.nl/forum/5909/p339884/): Zijn die binnensporen daar wel lang genoeg voor een zesje? Verder gebeuren ingrijpende revisiseringen vaak gewoon in Haarlem.

VIRM is jarenlang in onderhoud geweest op de zaanstraat...

En zoals gezegd, dit is dus géén ingrijpende revisie, maar feitelijk gewoon een uitgebreide Cw.
 

14-06-2011 14:35:22
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
sik214 (di 14 jun 2011 07:50:02 https://somda.nl/forum/5909/p339897/): DDM1 werden er toch ook niet uit elkaar gehaald voor onderhoud? Volgens mij gebeurde dat zelfs niet toen die nog uit 7 bakken bestonden.


Ja dat gebeurde toen nog wel (rijtuigen voor OH werden er tussen uit gehaald en gingnen de loods in)alleen het laaste jaar dat DDM-1 rond reed werden de complete stammen naar binnen gezet en hoefde alleen de koppeling nog maar een stukje los gedraait te worden
Maar dat Virm een CW in de Zaanstraat gaat krijgen die kans is groot


MCN ASD
 

15-06-2011 20:35:16
john563
john563
Het is gewoon zeker dat de igbt-gto ombouw in de zaanstraat gebeurt.  

15-06-2011 21:33:51
2296
2296
Gaat het daar nog druk worden %08%  

15-06-2011 21:52:05
thom
thom
En dat voor een werkplaats, waar het bordje bij de ingang omgedraait was naar "Gesloten"  

07-07-2011 19:51:59
SGMm2137
SGMm2137
Virm 9514 heeft 2x een kapotte bescherming voor de lamp. http://www.flickr.com/photos/nsplanv925/5912383247/


(hsl)-mcn Ehv
 

07-07-2011 21:31:07
klaass16
klaass16
Iets wat ik nog niet in het overzicht van de Virm samenstellingen kon vinden is dit:

Virm 8610 bestaat uit de volgende bakken:

Nummer ex Schadegeval
290 8705 ex 9522 Oss 03-08-2005
290 8540 ex 9420 Wijhe 03-11-2005
380 8010 ex 9410 Dordrecht 24-09-2003
380 8227 ex 8639 Amsterdam 21-05-2004
380 8310 ex 9420 Wijhe 03-11-2005
260 8731 ex 8731 Nijmegen 04-10-2005

Bron: Spoor en Tram editie 18.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

08-07-2011 21:36:18
AgentX
AgentX
Quote
SGMm2137 (do 07 jul 2011 19:51:59 https://somda.nl/forum/5909/p344560/): Virm 9514 heeft 2x een kapotte bescherming voor de lamp. http://www.flickr.com/photos/nsplanv925/5912383247/


Ach, daar zijn er zat van. Niet erg opvallend, als er eens een vogel met 140 km/h tegenaan komt wil het wel eens kapot gaan.
 

08-07-2011 21:38:58
thom
thom
Daar zitten waarschijnlijk ookal weer nieuwe glaasjes in nu

Laatst bewerkt door thom op 08-07-2011 21:39
 

04-08-2011 08:46:57
broek53
broek53
Vandaag waargenomen in de 8733: de liftkokers zijn gewijzigd in stortkokers voor gescheiden afvalinzameling ! Dit althans in ten minste drie van de middenbakken. De prullenbakken in de wanden en de achterkant van de stoelen zijn verwijderd.  

04-08-2011 09:58:51
HansBeeker
HansBeeker
Dit betreft een proef. Een foto vond ik op Twitter: http://twitpic.com/60aqzm  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-08-2011 10:27:03
aarclay
aarclay
Het is dat ik een foto heb gezien, anders dacht ik aan een verlate (of vroege) 1-april grap.

Leuk bedacht trouwens, maar de vraag is hoe de reiziger hier gebruik van gaat maken, dit betekent voor de reiziger dat ze hun afval dus wel bij het verlaten van de trein mee moeten nemen naar de centrale afvalbak. i.p.v. in het dichtst bijzijnde vuilnisbakje binnen handbereik. En ik neem aan dat deze afval-inwerp-gaten ook op de boven- en benedenverdieping zijn aangebracht, zodat men beneden de bak leeg kan halen?

En op wat voor manier zijn de prullenbakken verwijderd? Alleen verwijderd, of zijn de wanden ook vervangen zodat de prullenbakken-holtes weg zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op 04-08-2011 10:45


Choo choo.....
 

04-08-2011 10:51:42
broek53
broek53
Wat het laatste betreft: alleen de bakken zijn verwijderd.
Voor wie het wil spotten: de 8733 rijdt in de 1500/4500 vandaag (vanmorgen begonnen in 4525).

Laatst bewerkt door broek53 op 04-08-2011 10:52
 

04-08-2011 11:13:27
ZJ37
ZJ37
De 8733 is nog steeds in zijn omloop, nu onderweg in 4541/1541.

Word je overigens niet knettergek als je naast die koker zit en al dat afval achter je naar beneden hoort kletteren?
 

04-08-2011 11:22:23
salieri
salieri
Ik vind het eigenlijk wel een grappig idee, zo'n stortkoker  

04-08-2011 11:30:14
edje
edje
nu alleen nog zo'n holle bolle gijs stemmetje, papier hier, dank u wel %08%  

04-08-2011 12:52:20
salieri
salieri
Jaaa! Dat zou echt helemaal het einde zijn%02%  

04-08-2011 13:00:29
broek53
broek53
Ik moet erbij zeggen dat ik niet bekeken heb hoe diep de aangebrachte bakken zijn. Het oogt als een stortkoker, maar zo diep zal het wel niet zijn (vervuiling onderweg).  

04-08-2011 13:08:31
rh_ii
rh_ii
Leuk systeem, doet me een beetje hieraan denken: http://www.ekiddies.nl/prod_images/fp_blokken.jpg

Kinderlijk eenvoudig, maar toch ben ik erg benieuwd of de doorsnee reiziger dit gaat snappen of er - zoals nu al vaak het geval is in vooral VIRM - er een zooitje van maakt en afval overal rond laat slingeren...

Bas
 

04-08-2011 13:18:52
AgentX
AgentX
... en of alle flessen wel door dat gat passen...  

04-08-2011 14:31:35
aarclay
aarclay
Mocht die stem er komen, dan wel met de bekende NS-stem van Tuffy Vos

Quote
ZJ37 (do 04 aug 2011 11:13:27 https://somda.nl/forum/5909/p348933/): Word je overigens niet knettergek als je naast die koker zit en al dat afval achter je naar beneden hoort kletteren?

Als men een 'doedelzak' gewend is, zal men het regelmatig neerkletteren van blikjes ook niet opvallen.

Laatst bewerkt door aarclay op 04-08-2011 14:34


Choo choo.....
 

04-08-2011 17:53:15
HZwoferink
HZwoferink
Een betere foto gevonden op Twitter: http://twitpic.com/60tqes ook een krantenbak is er naast %08%


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

04-08-2011 18:01:34
mren
mren
Quote
rh_ii (do 04 aug 2011 13:08:31 https://somda.nl/forum/5909/p348949/):

Kinderlijk eenvoudig, maar toch ben ik erg benieuwd of de doorsnee reiziger dit gaat snappen


Gaan snappen wellicht wel, maar gezien de moraal van de 'gemiddelde' Nederlander, is het eerder de vraag of men zich er veel van aan zal trekken.
Voeten op de bank, mp3's over de telefoonspeaker en overal en altijd moeten bellen zijn allemaal maar heel normaal.
 

04-08-2011 18:02:34
aarclay
aarclay
Komt de 'Rails' weer terug?

Duidelijke foto, wel vreemd dat de stickers van het treinstelnummer nu zijn verhuisd naar een andere plek. Naast de noodrem is nog wel wat plek over lijkt me. Ook wordt er niet meer aangegeven of het een eerste of tweede klas-coupe is, zie ik.


Choo choo.....
 

04-08-2011 18:08:46
salieri
salieri
Dat kan je aan de bekleding toch wel zien?  

04-08-2011 18:10:43
mren
mren
Dat argument snijdt voor hobbyisten misschien hout, maar voor de normale reizigers niet. En bekleding als grond voor een boete omdat je met je 2e klas vvb in de 1e klas zit, zal door een rechter ook hartelijk worden uitgelachen.

Laatst bewerkt door mren op 04-08-2011 19:57
 

04-08-2011 18:32:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Dit is nou weer wel heel erg geinig, ik heb zo'n 1,5 jaar terug de NS gemaild over dit idee...

De Citaat:
Klantenservice Nederlandse Spoorwegen

Geachte reiziger,

Graag beantwoorden wij uw e-mail.
U geeft een verbetersuggestie voor onze treinen. Wij stellen het zeer op prijs als klanten ideeën aandragen voor verbetering en hebben uw suggestie doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling.

Uw reactie biedt ons de kans om onze dienst te verbeteren. Wij danken u hartelijk dat u ons dit heeft laten weten.

Mocht u nog vragen hebben, dan beantwoorden wij deze graag.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice Nederlandse Spoorwegen

-----------------------------------------------------------------------------------------

Geachte Heer/Mevrouw,

Tijdens een treinreis in duitsland viel het mij op dat er daar op enkele treinen, maar ook in de ICE die in nederland rijdt, op het balkon grote prullenbakken aanwezig zijn met een gescheiden sorteersysteem (Kranten, Plastic/Verpakkingen, Restafval).

Als student viel het mij erg op dat mensen hun afval laten liggen, ookal is de prullenbak in handbereik. Vaak komt dit doordat de voorwerpen te groot zijn voor de prullenbakjes in de Coupe zelf, is het niet een optie om tijdens de revisie van treinen op ieder balkon een grote prullenbak te plaatsen met een 3-weg scheidings-systeem?

Ik weet toevallig dat momenteel het oudere type dubbeldekker, (DD-AR) binnenkort in revisie gaat, is het niet een optie om daar als proef zo'n prullenbak te plaatsen?

Het zal immers een hoop schoonmaakkosten schelen en het is bovendien plezieriger voor de reizigers, en men word zo ook sneller aangespoort om afval van andere reizigers op te ruimen.

Ik hoop dat er naar deze tip word geluisterd, want in Duitsland werkt dit systeem overduidelijk, ben benieuwd of dit ook zo'n succes word bij de NS!


Toeval of uitwerking?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-08-2011 21:48:21
thom
thom
Quote
ZJ37 (do 04 aug 2011 11:13:27 https://somda.nl/forum/5909/p348933/): De 8733 is nog steeds in zijn omloop, nu onderweg in 4541/1541.

Word je overigens niet knettergek als je naast die koker zit en al dat afval achter je naar beneden hoort kletteren?

mwaoh, zullen ook geen kilo's en huisvuilzakken vol zijn natuurlijk
 

04-08-2011 22:47:51
broek53
broek53
Nogmaals de kreet "stortkoker" is van mij, omdat ik het wel ludiek vond staan naast "liftkoker". Ik betwijfel ten zeerste of het vuil een verdieping naar beneden stort; ik denk het eigenlijk niet.

Overigens: de 8733 is het stel dat op 28 april in onzachte aanraking kwam met een rioolbuis bij Goutum, die ook door de zijwand heen kwam. Het is sindsdien in Haarlem in herstelling geweest en op 28 juli afgeleverd aan Onnen. Is dus net weer in dienst.
 

04-08-2011 22:56:32
AgentX
AgentX
Haha, huisvuilzakken. Welnee, die passen niet door de gaten

Meeste reizigers die iets weggooien hebben een flesje drinken en/of een zakje met etenswaren (karton of plastic).
 

04-08-2011 23:04:14
thom
thom
Kom zeg, dat snap ik tochookwel hoor %08%  

04-08-2011 23:57:06
AgentX
AgentX
Dat geldt voor de meesten  

05-08-2011 00:06:10
AgentX
AgentX
Is er trouwens al iets bekend over de 9524 (ChipVIRM)?  

05-08-2011 00:57:03
Pim530
Pim530
Stortkoker zal het wel niet zijn, want dan ga je het eerst sorteren om uiteindelijk alles gemengd onder uit de liftkoker te halen?

Overigens hoorde ik al zoiets van een schoonmaker een tijd geleden; ICMm-IV kreeg volgens hem binnenkort ook grote prullenbakken op de balkons i.p.v. die kleintjes
 

05-08-2011 01:20:25
thom
thom
Waarom zou een stortkoker niet in aparte bakken beneden uit kunnen komen...? %03%  

05-08-2011 01:24:40
aarclay
aarclay
Ik zie op de foto's van de 'liftdeur' geen sloten meer? Dus zou het toch een stortkoker zijn, waarmee de deur beneden wel een slot heeft?

Het afval moet er immers op een manier uit...


Choo choo.....
 

05-08-2011 01:28:04
Pim530
Pim530
Quote
thom (vr 05 aug 2011 01:20:25 https://somda.nl/forum/5909/p349067/): Waarom zou een stortkoker niet in aparte bakken beneden uit kunnen komen...? %03%


Omdat het er op de foto's niet naar uit ziet dat het papier (bovenste gat) erg ver naar achteren valt
 

05-08-2011 08:58:46
train85
train85
Quote
AgentX (vr 05 aug 2011 00:06:10 https://somda.nl/forum/5909/p349058/): Is er trouwens al iets bekend over de 9524 (ChipVIRM)?
Staat nog steeds in Haarlem.
 

05-08-2011 12:00:03
thom
thom
Quote
aarclay (vr 05 aug 2011 01:24:40 https://somda.nl/forum/5909/p349068/): Ik zie op de foto's van de 'liftdeur' geen sloten meer? Dus zou het toch een stortkoker zijn, waarmee de deur beneden wel een slot heeft?

Het afval moet er immers op een manier uit...

Kan ook zijn dat dat gewoon nog op de oude manier werkt, met een slot in de stoel ervoor
 

05-08-2011 12:03:47
aarclay
aarclay
Quote
train85 (vr 05 aug 2011 08:58:46 https://somda.nl/forum/5909/p349082/): Staat nog steeds in Haarlem.

Is er ook een reden bekend, vanwege zijn verblijf in Haarlem?


Choo choo.....
 

05-08-2011 12:07:42
train85
train85
Nee die weet ik niet, wellicht dat mensen van nedtrain en/of materieelbeheer het weten.  

05-08-2011 12:15:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Weer Geel en Blauw worden inplaats van Roze met Wit


MCN ASD
 

07-08-2011 07:00:00
AgentX
AgentX
Contract afgelopen?  

07-08-2011 11:36:51
john563
john563
wat ik nog weet, had een verbrande tractie die moet eerst gemaakt worden en dan nog zijn verbeter actie.  

10-08-2011 00:14:14
broek53
broek53
Het vervangen van de GTO-installaties door IBT-spul in de hulpwerkplaats Zaanstraat gaat midden oktober van start. Aangekondigd is dat er als eerste een stel met maar 1 oude motorbak behandeld zal worden (voorzichtig beginnen). Gezien een bezoekje aan Haarlem vrijdag jl. zal dat wel de 8625 worden; in aanmerking komen ook stellen als de 8610 en de 9502.  

10-08-2011 00:39:09
aarclay
aarclay
Hoelang duurt het hele behandeltraject? En deze geldt voor de VIRM-1 t/m 3

Laatst bewerkt door aarclay op 10-08-2011 00:40


Choo choo.....
 

10-08-2011 08:46:55
broek53
broek53
Het gaat om de motorbakken van het oorspronkelijk DD-IRM, dus in principe van de eerste 81 stellen. Behandeltempo weet ik nog niet.  

10-08-2011 16:53:19
279
279
8733 wordt blijkbaar gemonitord en start (als alles goed gaat)
elke dag in Ekz als 4519.
 

10-08-2011 20:09:40
HansBeeker
HansBeeker
Als ik mij niet vergis, is het de volgende omloop:
Ekz 4519, 1519, 1518, 4520, 4535, 1535, 1534, 4536, 4551, 1551, 1550, 4552, 4567, 1567, 1566, 4568, 4583, 1583, 1582, 4584 Ekz
Zou dus een 'gesloten' omloop moeten zijn.
 

12-08-2011 08:23:07
rob46
rob46
Kan iemand mij aan het stelnummer van de VIRM helpen die al een poos op spoor 6A te Nm staat afgesteld ?


57 jaar OV-fotografie.
 

12-08-2011 08:46:26
roosendaal
roosendaal
Stel 8735  

12-08-2011 14:23:13
john563
john563
Quote
broek53 (wo 10 aug 2011 08:46:55 https://somda.nl/forum/5909/p349878/): Het gaat om de motorbakken van het oorspronkelijk DD-IRM, dus in principe van de eerste 81 stellen. Behandeltempo weet ik nog niet.


het laatste wat ik begreep in ongeveer 1,5 jaar. Het gaat dan gelijk ook om de obis.
 

15-08-2011 02:27:39
Rob...
Rob...
Ik heb even gekeken naar de stellen die sinds 01 augustus nog niet zijn ingezet:

8638 sinds 26 juli
9524 sinds 19 juni
9528--wordt "ooit" gerepareerd
9568 sinds 27 juni
9576 sinds 26 juli
9586 sinds 15 juli

Heeft iemand enig idee wat er met deze stellen aan de hand is, met name de 9568 en 9524?
 

15-08-2011 02:55:35
treintim
treintim
Volgens mij staat het overal al wel op Somda, maar de 9524 heeft brandschade opgelopen en staat te Haarlem voor herstel, ontstickering (is inmiddels weer geel) en daarna gelijk voor het VIRM-verbeterplan. De 9524 had al weer terug in rijdende dienst moeten zijn volgens oorspronkelijke planning, maar het lijkt erop dat dit achterloopt.

Tevens mist aan jouw overzicht dus de 8735. Al die defecte VIRM's zijn wel opvallend overigens.. misschien dat ze de warme aanloop van de zomer niet hebben aangekund.

Laatst bewerkt door treintim op 15-08-2011 02:56
 

15-08-2011 11:53:56
broek53
broek53
De 9568, 9569, 9586 en 9589 stonden begin vorige week iig in Haarlem met een VIRM-kwaal die nu ook bij VIRM-4 aan het optreden geslagen is, kennelijk: olie of vocht in de luchtleidingen.

@ edit: de 9569 en 9589 hebben in de loop van de week Haarlem weer verlaten; de 9572 is daarentegen uit Alkmaar naar Hlm gesleept met dezelfde kwaal.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-08-2011 21:42
 

15-08-2011 12:27:18
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
treintim (ma 15 aug 2011 02:55:35 https://somda.nl/forum/5909/p350462/): Tevens mist aan jouw overzicht dus de 8735.

De 8735 stond vanmorgen nog steeds op spoor 6A te Nm. Er kwamen lucht-/remleidingen uit de cabinedeuren van beide cabine's. Misschien is dat ook vanwege bovenstaande problemen, zodat het stel gereed is gemaakt om eventueel weggesleept te worden naar Hlm?
 

15-08-2011 23:47:46
bloober
bloober
Gezien de zojuist verrichte koppeling aan de 526, aldus het OD-topic, zal het Onnen worden voor de 8735.

EDIT: Misschien ben ik te voorbarig, want @broek53 meldt nu dat het wellicht toch naar Hlm gaat. We zullen zien.

Laatst bewerkt door bloober op 16-08-2011 01:08


Groetjes, Bloober