Ontwikkelingen ongereviseerd VIRM
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
16-08-2011 11:55:17
treintim
treintim
8735 staat nu in Onnen voor reparatie. Zal nog even vertellen hoe Volkerrail vannacht te Zlr heeft gerangeerd, is wel leuk misschien. Om 01:46 kwam het transport met zo'n +5 te Zlr aan vanuit Nm (combinatie Volkerrail 'Jerry', loc 203-2 + VIRM 8735 + Plan T 526). Daarna is de 526 losgekoppeld van de 8735 en is de VR-loc omgelopen en heeft aangekoppeld aan de 526. Deze twee zijn vervolgens naar Zlptt gegaan en vervolgens geduwd is de 526 weer teruggestoken naar Zlr. Vervolgens is de VR-loc de VIRM op dezelfde manier gaan rangeren, en heeft de 8735 plaatsgenomen aan de 'goede zijde' van het transport ri. On (vóór de Plan T en direct achter de loc). Geheel zal om zo ongeveer 03:53 zijn vertrokken ri. On.
Om het even bij ontwikkelingen VIRM te houden, het komt er dus op neer dat de 8735 na heel veel weken stilstand nu dan toch éíndelijk gerepareerd zal gaan worden...

Laatst bewerkt door treintim op 18-08-2011 14:30
 

21-09-2011 08:23:40
broek53
broek53
Was het nog niet opgevallen dat de 8733 zijn gescheiden-afvalbakken in de liftkokers al weer kwijt is? Ik weet niet sinds wanneer (het stel is in de tussentijd twee keer in haarlem geweest), maar er is niets van terug te vinden - alleen de krantenbakjes zijn - consequent leeg - nog aanwezig.  

21-09-2011 09:19:39
Hoera63
Hoera63
Dan was de proef voor afvalscheiding of heel succesvol of een flop. Ze hebben hem snel weer gestopt zeg. %03%  

21-09-2011 10:33:36
ZJ37
ZJ37
De 8733 is nog wel een van de weinige stellen waar nog de tekst 'Geel en blauw houden van oranje' op staat te pronken. Dat is dan in ieder geval nog wel een succes! %08%  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-09-2011 11:25:41
dionysus
dionysus
Ik kom natuurlijk best wel eens in een trein, maar dat van die prullenbak heb ik wel eens gehoord, is me alleen nooit opgevallen. Vind sowieso de prullenbakjes van een Virm klein. Een Kiosk koffiebekertje past al niet eens fatsoenlijk  

21-09-2011 11:29:05
Iceman
Iceman
Ze worden ook vooral gebruikt als voetensteuntje hoor:D.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

21-09-2011 14:25:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Een stitmeubel....
(volgensmij had die eerste t een h moeten zijn maargoed...)

twitterquote:
Quote

dlm4yjp http://t.co/hrYdsUa V-IRM 8733 heeft weer wat nieuws... #somda


Laatst bewerkt door dlm4yjp op 21-09-2011 14:28


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-09-2011 14:28:54
Bert13
Bert13
Is deze gefotoshopt? In de spits zou ik toch nog liever op de trap gaan zitten dan dit...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-09-2011 14:37:56
Hoera63
Hoera63
Lijkt mij niet gefotoshopt, kijkend naar lichtval en dergelijke...

Dat bankje ziet er echt vreselijk uit. Hoe het zit moet ik maar voelen.
 

21-09-2011 14:40:48
dlm4yjp
dlm4yjp
helaas is het waar, kijk maar in trein 4544, kopbak 1.
reactie achterlaten kan op twitter: #nsstit


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-09-2011 17:43:35
110573
110573
Dit gaan ze toch niet menen hè  

21-09-2011 18:02:33
salieri
salieri
Misschien ben ik de enige, maar wat moet het nou voorstellen? Een ligbank ofzo?  

21-09-2011 18:09:20
dlm4yjp
dlm4yjp
haha, dat hou je nog geen 2 sec vol, je schommelt er vanaf
Maar het moet dus een leunbank zijn, overigens is hij wel erg zacht.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-09-2011 19:28:43
dlm4yjp
dlm4yjp
Overigens kwam virm 8733 te Ass met een flinke remming tot stilstand, daarbij kwamen flink wat rook vrij thv de draaistellen.
Toevallig ook aan het experimenteren met nieuw type remblok of gebeurd dit wel vaker (hoop van niet!)?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-09-2011 21:23:49
vrijgezel
vrijgezel
Quote
salieri (wo 21 sep 2011 18:02:33 https://somda.nl/forum/5909/p356366/): Misschien ben ik de enige, maar wat moet het nou voorstellen? Een ligbank ofzo?


Dit http://t.co/hrYdsUa is een soort "leunbank". Zoiets dergelijks kan je ook aantreffen in de abri's in Amsterdam (en wellicht ook in andere plaatsen); in de Citadis trams van de RET en in de Bistro-afdeling van de ARkimbz 266 [aanwezig in de Berliner IC http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/restaurant/ARkimbz262-266/ARkimbz262i1.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/restaurant/ARkimbz262-266/irbistro.jpg].
 

22-09-2011 09:23:18
b2py
b2py
LOL, wat een ding. Krijgen wat straks ook van die beugeltjes uit het plafond zoals in de bus zodat we ons vast kunnen houden?

edit: krijg ik nu ook een 3e klas ticket als ik vrijwillig ga staan in de trein?

Laatst bewerkt door b2py op 22-09-2011 09:44
 

22-09-2011 13:58:38
NDS
NDS
Die hang plekken vind ik juist wel een uitkomst, voor afstanden als Nijmegen-Arnhem is voor mij zo'n hangplek een prima optie, ik maak er in drukke bussen ook graag gebruik van alleen hebben maar weinig bussen dat.

In een Bordbistro's( al zijn dat toch meer bankjes) of de snackpoint afdeling van een Metronom rijtuig gebruik ik het ook graag.

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 22-09-2011 14:00


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

22-09-2011 16:33:27
dlm4yjp
dlm4yjp
alleen jammer dat alleen mensen met een bepaalde beenlengte er kunnen staan...
De rest staat tegen de rand of heeft de rand in hun bovenbeen staan (en je kop knalt tegen de zijkant...)
In een sprinter? Top!
In een IC? Waardeloos!

Bij een Sanitair Loze Trein (SLT) zou het heel mooi tussen de palen kunnen thv de fiets/rolstoel gedeelte.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-09-2011 18:55:51
kleine_man
kleine_man
Als men er nu eens voor zorgt dat de capaciteit van het materieel aansluit bij de vraag, dat scheelt een hoop. Wellicht zou het op papier declasseren van de eerste klasse in een VIRM-6 nu ook eens werkelijkheid wordt. Maar ja.......

Als voorbeeld: De stoptrein van 06:09 van Arnhem naar Nijmegen is een VIRM-6, er zitten dan niet veel mensen in. De stoptrein van 06:39 is een SGMm-III (als je gelukt heb een SGMm-II %03%). Deze zit toch behoorlijk goed gevuld. Dat zou toch beter kunnen
 

22-09-2011 20:25:41
R1-2010
R1-2010
Quote
kleine_man (do 22 sep 2011 18:55:51 https://somda.nl/forum/5909/p356527/): Als men er nu eens voor zorgt dat de capaciteit van het materieel aansluit bij de vraag, dat scheelt een hoop. Wellicht zou het op papier declasseren van de eerste klasse in een VIRM-6 nu ook eens werkelijkheid wordt. Maar ja.......
Als 1e klas reiziger tussen Ut en Ht zeg ik: doe maar niet, dat declasseren. Ook de 1e klas zit vaak vol.
 

23-09-2011 00:57:53
kevinevers
kevinevers
Wellicht een aanvulling voor de Railwiki:
8213 als “ANWB Vakantiebeurs Expresse
http://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/3225950384/in/photostream/
 

23-09-2011 10:06:29
Apda
Apda
... met taalfout: 'expresse' in plaats van 'expres'.  

23-09-2011 10:26:09
MDDM
MDDM
Ouwe spelling %08%


Gr Joop mcn Lls
 

27-09-2011 11:59:06
kevinevers
kevinevers
Even een vraagje voor de kenners. Is dit de kopbak van de 9582 die vorig jaar in Mze een aanrijding had? http://www.nedtrain.nl/assets/Uploads/_resampled/croppedimage620215-DienstenSchadeherstelVerzekering.jpg  

27-09-2011 13:21:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Gezien de schade aan de trein zou ik ja zeggen: de loopbalk van de overheadkraan vernielde de voorkant en sloeg daarna door de zijwand heen.
Dat komt aardig overeen met de herstelsectie's.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-09-2011 19:50:58
110573
110573
Als je door de open deur heen kijkt zie dat het interieur is afgewerkt met een soort wit/lila beplating, dus dan zou het in ieder geval een VIRM-4 moeten zijn.

Wordt het rijtuig dan hersteld? Of heb ik iets gemist en is het al gebeurd?

Hier nog een plaatje van de botsing ter vergelijking: http://www.vastgereden.nl/ufotos//2010/07//22322_84b20b1f5a_big.jpg
Als je naar de knik van het raam aan de linkerkant kijkt, moet het 'm toch haast zijn.

Laatst bewerkt door 110573 op 27-09-2011 19:59
 

27-09-2011 20:01:29
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53 (Ma 09 aug 2010 - 14:11:54):

Het zou mij niet verbazen als het de 290 8821 is. Die stond al een hele tijd in Haarlem, is destijds met lichte schade "overgebleven" na wat wisselingen met de VIRM-4-reservebak en is zelf, net als de 9582, een bak van het type VIRM-4.

@ edit: het is inderdaad de 290 8821 (afkomstig uit de 9578, in juni 2009). De zwaar beschadigde mBvk uit de 9582 is de 290 8829.

.



MCN ASD
 

27-09-2011 21:35:07
thom
thom
Quote
110573 (di 27 sep 2011 19:50:58 https://somda.nl/forum/5909/p357180/):
Wordt het rijtuig dan hersteld? Of heb ik iets gemist en is het al gebeurd?


Lijkt me redelijk duidelijk wat ze op die foto doen toch...?
 

27-09-2011 21:39:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Zeg dat maar niet te hard, laatst is er in RB Haarlem nog een Bvk afgevoerd die structureel al hersteld was


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-09-2011 21:46:47
AgentX
AgentX
Een VIRM-4 rijtuig bedoel je?  

27-09-2011 21:48:41
dlm4yjp
dlm4yjp
DD-AR bak dus, maargoed, dat doet er hier niet toe.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-09-2011 22:42:48
kleine_man
kleine_man
Quote
dlm4yjp (di 27 sep 2011 21:39:27 https://somda.nl/forum/5909/p357200/): Zeg dat maar niet te hard, laatst is er in RB Haarlem nog een Bvk afgevoerd die structureel al hersteld was


Vergeet de 1605 ook niet
 

28-09-2011 11:20:01
lex_t
lex_t
Quote
dlm4yjp (di 27 sep 2011 13:21:17 https://somda.nl/forum/5909/p357084/): Gezien de schade aan de trein zou ik ja zeggen: de loopbalk van de overheadkraan vernielde de voorkant en sloeg daarna door de zijwand heen.
Dat komt aardig overeen met de herstelsectie's.


De schade is op de kop nog in herstelling, de schade op de hoek is identiek.
 

28-09-2011 17:04:49
110573
110573
Quote
thom (di 27 sep 2011 21:35:07 https://somda.nl/forum/5909/p357197/): Lijkt me redelijk duidelijk wat ze op die foto doen toch...?

Ik ben ook niet gek hoor...

Laatst bewerkt door 110573 op 28-09-2011 17:05
 

05-10-2011 01:17:35
aarclay
aarclay
Hoe staat het met de voortgang van het igbt-gto ombouw project? Is er al mee begonnen?

Laatst bewerkt door aarclay op 05-10-2011 01:18


Choo choo.....
 

05-10-2011 01:29:46
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Kwam het in dit topic zo snel niet tegen, maar vanmiddag zat ik in een inmiddels geel-blauwe 9522. Wanneer is die zijn stickerpakket kwijtgeraakt?


Met vriendelijke groet, Robin
 

05-10-2011 07:52:53
Bert13
Bert13
Is al weer heel wat weekjes geleden, heeft vast wel in desbetreffende OD's gestaan, maar https://somda.nl/nieuws/165/ meldt:
Quote
1 september: 9522 en 9524 terug in huisstijl.



He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-10-2011 10:15:53
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Hartelijk dank, ik mis schijnbaar ook wel eens wat


Met vriendelijke groet, Robin
 

05-10-2011 15:50:42
AgentX
AgentX
Quote
aarclay (wo 05 okt 2011 01:17:35 https://somda.nl/forum/5909/p358391/): (...) igbt-gto ombouw project (...)


Wat houdt dat in?
 

05-10-2011 15:53:54
aarclay
aarclay
Tractie installatie wordt vervangen van de oudere IRM's. Dit vanwege stoorstromen en het rijden langs het HSL-traject. Ik meen dat ze ook OBIS erbij in wouden gaan bouwen.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-10-2011 15:54


Choo choo.....
 

05-10-2011 16:12:04
AgentX
AgentX
Even een andere vraag: weet iemand hoe het staat met VIRM 8728? In de materieelsamenstellingen staat die er net niet bij. Wat is er mee aan de hand?

Volgens de spots is hij sinds 2006 al niet meer in de reizigersdienst gezien en zou hij in Hlmwpl moeten staan met schade. Echter, de bakken 8301 en 8128 staan in Amf, bijna helemaal (op het oog) rijklaar.
 

05-10-2011 16:18:05
Rinse
Rinse
VIRM 8728 kreeg toen hij net een paar maanden in dienst was ergens in 2004 een aanrijding met NMBS loc 2554 in Roosendaal. Daarbij raakte een koprijtuig onherstelbaar beschadigd en een paar andere rijtuigen raakten ook flink beschadigd. Die zijn toen nog in Halberstadt hersteld, volgens mij zijn die toen in andere rijtuigen terecht gekomen. Een 8728 is sindsdien niet meer op de baan verschenen, dacht ik...  

05-10-2011 17:19:33
AgentX
AgentX
Dat blijkt... Wordt er nog iets aan die bakken gedaan? Gezien het feit dat er twee bakken (bijna) rijklaar klaar staan? Er staan in Amf nog twee casco's (kopbakken) die met die rijklare bakken makkelijk als 95xx weer op de baan kunnen lijkt me...  

05-10-2011 18:07:40
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
aarclay (wo 05 okt 2011 01:17:35 https://somda.nl/forum/5909/p358391/): Hoe staat het met de voortgang van het igbt-gto ombouw project? Is er al mee begonnen?


Ja daar zijn ze op dit moment mee bezig in de Zaanstraat


MCN ASD
 

05-10-2011 20:30:21
broek53
broek53
Zover mij bekend zijn ze in de Zaanstraat alleen bezig net de wintermaatregelen. Het ombouwproject zou half oktober van start gaan - maar wie weet is men nu eens wat eerder?  

05-10-2011 22:23:31
Dr_Thodt
Dr_Thodt
ik zat vandaag in een VIRM bij deur 18 (weet niet welk stel) en het viel me op de de deuren (aan de binnekant) rood geverfd waren, heeft dit een reden?


Zoomzoomzoom
 

05-10-2011 22:31:10
train85
train85
Is bij heel veel Virm hoor.  

05-10-2011 22:34:14
Rob...
Rob...
Ik weet dat die reservebak IRM4 ook voor die stam was bedoeld, een van de reservecasco's zou inmiddels in proces zijn de nieuwe bak 8718 te worden....  

05-10-2011 23:50:10
broek53
broek53
De bakken die in Amersfoort zijn:
380 8128 (ABv3/4; de naamgever van stam 8728/9528) die in 2004 bij de botsing in Roosendaal beschadigd is en in 2007 in Halberstadt hersteld;
380 8301 (ABv 6) die in 2004 zware brandschade heeft opgelopen. Ik meen dat deze geheel of gedeeltelijk in Haarlem hersteld is
290 8718 (mBvk): een van de casco's die in 2006 geleverd zijn en waarin apparatuur en interieur zijn overgebouwd van de oorspronkelijke 290 8718, de zwaar beschadigde kopbak uit de Roosendaalse botsing, die inmiddels gesloopt is. Dat overbouwen schijnt niet helemaal geslaagd/voltooid te zijn.
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom die bakken destijds in Amersfoort opgeslagen zijn en niet verder hersteld.
Samen met de 290 8829 die we op de foto's in Haarlem hersteld zien worden, ZOU dit moois een 9528 kunnen vormen.
 

06-10-2011 16:32:02
110573
110573
Dat zou dan misschien, voor zover ik weet, de eerste combinatie van VIRM-4 met andere uitvoeringen worden.

Laatst bewerkt door 110573 op 06-10-2011 16:32
 

10-10-2011 10:29:59
b2py
b2py
Klopt het dat ze al gevorderd zijn met het verwijderen van de Doedelzak?
Ik zat vanochtend in 8746 in de voorste bak maar de piep was nergens te bekennen, verder viel het me op hoe stil het stel wel niet was.
 

10-10-2011 10:39:10
broek53
broek53
De vervanging is nog niet eens begonnen! Maar de 8746 heeft nooit een doedelzak gehad: het gaat om de stellen 8601-8681/9401-9481, oftewel de motorbakken van het oorspronkelijke DD-IRM.  

10-10-2011 10:53:53
b2py
b2py
Hmm, weer wat geleerd dan Ik vond het al op opvallend.  

13-10-2011 12:02:52
aarclay
aarclay
Naast de inmiddels beeindigde centrale afvalbak en het 'stit'-meubel, loopt er nu blijkbaar ook een proef in een andere V-IRM. De 8638 heeft inmiddels in de mBv7 een toilet die er heel fleurig uit lijkt te zien om de boel representatief te houden.

Dit oogt behoorlijk onrustig in mijn ogen, en wederom vragen ze weer feedback van de gebruiker via Twitter. Het precieze accountnaam van deze Twitter is @NStoilet.

Ding is al sinds Juli al in zo in dienst.

Laatst bewerkt door aarclay op 13-10-2011 13:09


Choo choo.....
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-10-2011 19:58:29
279
279
8647 is afgelopen dagen in behandeling genomen in Aswpl voor een nieuwe tractieinstallatie. voorlopig schijnt hij nog weken binnen te staan.
dit werk valt onder regie van RB Hlm.
 

23-10-2011 20:40:31
OBASD
OBASD
Quote
broek53 (wo 05 okt 2011 20:30:21 https://somda.nl/forum/5909/p358540/): Zover mij bekend zijn ze in de Zaanstraat alleen bezig net de wintermaatregelen. Het ombouwproject zou half oktober van start gaan - maar wie weet is men nu eens wat eerder?


Nou wintermaatregelen ................ nawerk aan SLT. Maar dat is binnenkort over. De Virm gaat naar binnen vanaf Januari 2012 (wanneer de winter losbarst) en niet eerder, behalve een try-out.

Mr Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 23-10-2011 20:44
 

24-10-2011 09:59:34
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
279 (zo 23 okt 2011 19:58:29 https://somda.nl/forum/5909/p361334/): 8647 is afgelopen dagen in behandeling genomen in Aswpl voor een nieuwe tractieinstallatie. voorlopig schijnt hij nog weken binnen te staan.
dit werk valt onder regie van RB Hlm.
Is er ook een precieze datum van bekend?
 

24-10-2011 10:19:30
ZJ37
ZJ37
Quote
OBASD (zo 23 okt 2011 20:40:31 https://somda.nl/forum/5909/p361342/):
Quote
broek53 (wo 05 okt 2011 20:30:21 https://somda.nl/forum/5909/p358540/): Zover mij bekend zijn ze in de Zaanstraat alleen bezig net de wintermaatregelen. Het ombouwproject zou half oktober van start gaan - maar wie weet is men nu eens wat eerder?


Nou wintermaatregelen ................ nawerk aan SLT. Maar dat is binnenkort over. De Virm gaat naar binnen vanaf Januari 2012 (wanneer de winter losbarst) en niet eerder, behalve een try-out.

Mr Zaanstraat
Misschien vergis ik me, maar we hebben toch wel eens wat extreme weersomstandigheden gehad in december. Dan klinkt januari wat laat om eens te gaan beginnen met wintermaatregelen.
 

24-10-2011 10:34:01
broek53
broek53
OBASD zaait verwarring. Het vervangen van de choppers en de andere acties waarvoor nu het eerste stel naar binnen is, hebben niets te maken met wintermaatregelen.  

24-10-2011 16:43:54
279
279
Quote
taigagaai (ma 24 okt 2011 09:59:34 https://somda.nl/forum/5909/p361384/):
Quote
279 (zo 23 okt 2011 19:58:29 https://somda.nl/forum/5909/p361334/): 8647 is afgelopen dagen in behandeling genomen in Aswpl voor een nieuwe tractieinstallatie. voorlopig schijnt hij nog weken binnen te staan.
dit werk valt onder regie van RB Hlm.
Is er ook een precieze datum van bekend?


pin me d'r niet op vast, maar het was volgens mij afgelopen vrijdag.
misschien dat een ter plaatse bekende het nauwkeurig weet.
 

24-10-2011 20:35:45
OBASD
OBASD
Quote
broek53 (ma 24 okt 2011 10:34:01 https://somda.nl/forum/5909/p361391/): OBASD zaait verwarring. Het vervangen van de choppers en de andere acties waarvoor nu het eerste stel naar binnen is, hebben niets te maken met wintermaatregelen.


Eh pardon?? Ik heb wintermaatregelen in het kader van SLT gequote, omdat dat maar ten dele waar is!!!!!!!

Ik heb het woord wintermaatregelen in relatie met VIRM niet gebruikt, goed lezen a.u.b. Ik zal het wat nuanceren: Ik vraag mij af of Januari nu echt zo'n beste maand is om aan de VIRM te gaan knutselen, gezien het dan hartje winter is (of niet)met eventuele gevolgen van dien.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 24-10-2011 20:36
 

24-10-2011 21:26:32
279
279
ondertussen worden er nog steeds VIRM'en en ICM'en winterklaar gemaakt te Aswpl.
volgens zeggen gaan de sporen die nu in gebruik zijn voor de SLT's
daarna weer voor ander werk gebruikt worden.
zo was de boel bijna leeg, zo is weer volop werk.....
 

24-10-2011 21:40:04
broek53
broek53
Quote
OBASD (ma 24 okt 2011 20:35:45 https://somda.nl/forum/5909/p361503/):
Quote
broek53 (ma 24 okt 2011 10:34:01 https://somda.nl/forum/5909/p361391/): OBASD zaait verwarring. Het vervangen van de choppers en de andere acties waarvoor nu het eerste stel naar binnen is, hebben niets te maken met wintermaatregelen.


Eh pardon?? Ik heb wintermaatregelen in het kader van SLT gequote, omdat dat maar ten dele waar is!!!!!!!

Ik heb het woord wintermaatregelen in relatie met VIRM niet gebruikt, goed lezen a.u.b. Ik zal het wat nuanceren: Ik vraag mij af of Januari nu echt zo'n beste maand is om aan de VIRM te gaan knutselen, gezien het dan hartje winter is (of niet)met eventuele gevolgen van dien.

Mr. Zaanstraat
Aan mijn ogen mankeert niets. Ik constateer slechts dat je opmerking verwarring zaait, omdat daaronder ZJ37 de conclusie trekt dat er pas in januari met wintermaatregelen wordt begonnen.
Voor de lezers die wat later hebben ingeschakeld en niet geïnteresseerd zijn in woordspellen: op het moment loopt er een actie om VIRM- en ICM-stellen winterharder te maken in de Zaanstraat.
Daarnaast is Bombardier daar nog bezig met nawerk/retrofit van het SLT.
En los daarvan is nu de eerste VIRM binnengelopen voor het vervangen van ds thyristoren, het inbouwen van OBIS en iets met de laagspanningsvoorziening. Dat heeft dus (inderdaad) niets met wintermaatregelen te maken en zal de komende anderhalf a twee jaar (laat ik mij vertellen) duren.

Laatst bewerkt door broek53 op 24-10-2011 23:07
 

24-10-2011 22:59:46
john563
john563
Kan het bevestigen, zal het nog er nog een schepje bovenop doen, per 1-11 is de Zaanstraat een onderafdeling van Haarlem, haarlem zal dan zelfs personeel beheren, en het begint met een soort werkplaats chef e.d..

De zaanstraat zal dan gebruikt worden voor werk waarbij het materieel op zijn wielen kan blijven staan.
 

24-10-2011 23:06:57
aarclay
aarclay
M.a.w.: de Zaanstraat is dan gewoon weer officiëel open.....
Ik heb die sluiting van die wpl nooit echt begrepen, maar het spreekt voor zich dat ze die wpl niet konden missen.

Laatst bewerkt door aarclay op 24-10-2011 23:08


Choo choo.....
 

24-10-2011 23:08:49
broek53
broek53
Het lijkt zoiets als Roosendaal, dat na de sluiting en na een paar jaar van alleen materieel onttakelen voor sloop, ook nog een aantal jaren de status hulpwerkplaats heeft gehad voor zowel Haarlem als Tilburg.  

24-10-2011 23:27:27
thom
thom
Quote
aarclay (ma 24 okt 2011 23:06:57 https://somda.nl/forum/5909/p361530/): M.a.w.: de Zaanstraat is dan gewoon weer officiëel open.....
Ik heb die sluiting van die wpl nooit echt begrepen, maar het spreekt voor zich dat ze die wpl niet konden missen.

Dat is niet geheel correct, er wordt nu ander werk gedaan dan wat het OB voorheen deed, dus je kunt niet zeggen dat de werkplaats niet gemist kon worden.
De ruimte is voor een ander doel ingebruik nu...
 

24-10-2011 23:39:14
Rolffiej19
Rolffiej19
Hij heeft wel gelijk want in eerste instantie ging de werkplaats weer open om het DDM-1 park en een deel Mat64 weer onderhoud te geven en het is in dat opzicht toch echt een OB


MCN ASD
 

24-10-2011 23:44:33
broek53
broek53
Blijft in ieder geval het feit dat men kennelijk niet zonder deze loods-ruimte kan.  

25-10-2011 21:51:58
OBASD
OBASD
Voor de duidelijkheid, het is nu niet zo dat het hoofd revisie bedrijf het voor het zeggen heeft in de Zaanstraat. De Zaanstraat wordt gebruikt als project ruimte en die ruimte wordt gecoordineerd door Utrecht. In dit geval maakt Haarlem gebruik van de ruimte met gebruik van de outillage en de inzet van eigen personeel op een zelfde wijze als Bombardier met de SLT.

En een "Huismeester" zit er al een tijdje.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 25-10-2011 22:01
 

26-10-2011 17:42:33
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Ik had een vraagje over de deur nummering bij VIRM's, wat is de logica hier achter?
want een viertje heeft (als mijn berekening van 4x4 is 16 klopt) 16 deuren en toch zitten er iig een deur 17 en 18 in.
gaat dit op bak type of wat?


Zoomzoomzoom
 

26-10-2011 21:04:45
maigoda
maigoda
Effe een oud zakboekje machinisten erbij gezocht. Daar kwam ik de volgende deurnummering per baktype tegen:

mBvk 1: deurnummers 1/2 en 3/4
ABv5: deurnummers 5/6 en 7/8
mBv7: deurnummers 9/10 en 11/12 (alleen in zesjes)
ABv6: deurnummers 13/14 en 15/16 (alleen in zesjes)
ABv 3/4: deurnummers 17/18 en 19/20
mBvk 2: deurnummers 21/22 en 23/24

Hieruit blijkt dat bij een viertje de deuren 9 t/m 16 niet bestaan, omdat de ABv6 en mBv7 alleen in een zesje zitten. Zodoende het gat in de nummering bij een viertje.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 26-10-2011 21:05
 

26-10-2011 21:23:07
aarclay
aarclay
Mag ik vragen welk zak-boekje dit is?


Choo choo.....
 

26-10-2011 21:48:40
maigoda
maigoda
Dat is een interne uitgave van NSR zelf voor machinisten met o.a. materieel wetenswaardigheden. In de laatste uitvoering (januari 2010) staan ook baanvak-informatie en emplacementstekeningen. De laatste versie is gegroeid naar 249 bladzijden.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 26-10-2011 21:49
 

26-10-2011 22:10:58
thom
thom
En de nummering is zo gekozen, dat de bakken uitgewisseld kunnen worden zonder klem te komen met de deurnummers...  

27-10-2011 10:08:30
AgentX
AgentX
Heel logisch als je het zo zegt, eigenlijk, thom.  

27-10-2011 10:26:06
thom
thom
Soms zijn ze dat ookwel bij de spoorwegen %08%  

27-10-2011 19:15:02
AgentX
AgentX
Soms wel...  

27-10-2011 22:12:20
Dr_Thodt
Dr_Thodt
dank voor de antwoorden, als je het zo bekijkt is het wel logisch ja


Zoomzoomzoom
 

29-10-2011 12:07:42
SGMm2137
SGMm2137
Heb een video gevonden van de OV Chipkaart Virm van hoe ze de stickers erop hebben gedaan.
http://www.youtube.com/watch?v=Jit5azRckiU&feature=related
 

29-10-2011 23:02:19
john563
john563
Quote
thom (wo 26 okt 2011 22:10:58 https://somda.nl/forum/5909/p361851/): En de nummering is zo gekozen, dat de bakken uitgewisseld kunnen worden zonder klem te komen met de deurnummers...


Soms gaat het toch fout, als een mBvk1 gewisseld word door een 2, vergeet men wel eens de stickers, gelukkig niet de software, en de adressering van de displays. Maar nice to know.
 

02-11-2011 17:41:25
279
279
in de wandelgangen is vernomen dat dinsdagavond de laatste VIRM (9426)
is afgemeld voor de "winterhard"-actie.
 

24-11-2011 13:48:17
aarclay
aarclay
Van een kennis had ik gehoord dat er enkele VIRM'S zijn welke uitgerust zijn met ETCS. Kan iemand dit bevestigen? En zo ja, welke stellen zijn dit?


Choo choo.....
 

24-11-2011 14:03:45
plant
plant
Ik zit nu in de 8733, u weet wel, dat stel met al die proefdingetjes. Hier in de kopbak hangen nog steeds stickers die vragen om feedback op het 'stit' meubel, terwijl hier alleen klapzittingen en de gebruikelijke vierzitter te zien zijn. Verder zie ik wat dingetjes hangen die ik niet zo snel kan plaatsen, volgens mij zijn ze bedoeld als krantenbakken.


Youri
 

24-11-2011 14:39:40
aarclay
aarclay
Die metalen houders? Ja, dat zijn krantenbakken als je dat bedoeld.
Ik begrijp dus dat de Stit weg is, en dat ze nog steeds d.m.v. die sticker om Feedback vragen?

Voor zover ik weet loopt er ook een ander stel met een speciale anti-graffiti toilet. Op Twitter te bereiken onder @NStoilet


Choo choo.....
 

24-11-2011 15:02:27
thom
thom
Quote
aarclay (do 24 nov 2011 13:48:17 https://somda.nl/forum/5909/p366745/): Van een kennis had ik gehoord dat er enkele VIRM'S zijn welke uitgerust zijn met ETCS. Kan iemand dit bevestigen? En zo ja, welke stellen zijn dit?

Dat moeten ze dan wel heel snel gedaan hebben.

Dat is iets wat tijd kost, en dat had je hier dan vast wel gehoort...
 

24-11-2011 15:09:00
aarclay
aarclay
Mwah, het project tussen Ut en Asd loopt ook al inmiddels al een tijdje.

Laatst bewerkt door aarclay op 24-11-2011 15:09


Choo choo.....
 

24-11-2011 15:11:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
aan de baanzijde ja... zover ik weet is er nog geen NSR materieel voorzien van ETCS. Er waren genoeg problemen met de apparatuur en testtreinen (baanzijde is geleverd door Bombardier)... lijkt me dus uitermate onwaarschijnlijk dat er dan een aantal VIRM stellen ervan zijn voorzien.  

24-11-2011 15:27:48
thom
thom
Daarnaast, dat de baan zo opgeleverd is wil toch niet direct zeggen dat een vervoerder ook ineens alles maar inbouwt?

Het moet wel nut hebben, en financieel intressant zijn...
 

24-11-2011 15:52:00
broek53
broek53
Financieel interessant wordt ETCS nooit voor een vervoerder, maar dat terzijde. Er is een overeenkomst tussen ofwel ProRail, ofwel Bombardier (dat weet ik niet) volgens welke NSR in een aantal VIRMs ETCS zal bouwen. Wat waar wanneer en hoeveel, weet ik niet precies.  

24-11-2011 20:07:24
john563
john563
zolang de oude VIRM-1 tractie de ETCS kan storen zoals op de HSL zal dit nog niet gebeuren voorlopig.  

24-11-2011 20:12:05
broek53
broek53
Zijn er niet genoeg VIRMen 2, 3 en 4 dan?  

24-11-2011 21:22:48
maigoda
maigoda
Quote
john563 (do 24 nov 2011 20:07:24 https://somda.nl/forum/5909/p366815/): zolang de oude VIRM-1 tractie de ETCS kan storen zoals op de HSL zal dit nog niet gebeuren voorlopig.

Deze tractie-instalatie wordt de komende tijd vervangen door een installatie die gelijk is aan de nieuwere series. Dus dat probleem is op een gegeven moment vanzelf over.
Groetjes,
Emiel
 

28-11-2011 09:50:39
R1-2010
R1-2010
De eerste VIRM met OBIS rijdt inmiddels rond als pilot. Ik ben benieuwd wie hem als eerste spot...  

28-11-2011 10:23:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Proefobject V-IRM-VI 8733 toevallig?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-11-2011 10:41:06
aarclay
aarclay
Ze zouden toch een V-IRM-1 doen, samen met de ombouw van de laagspanning en de tractie-installatie, vanwege de stoorstroom-problematiek?

De 8733 valt daar niet onder omdat dit een VIRM-3 betreft.
maar misschien zou het wel kunnen? You'll never know...

Laatst bewerkt door aarclay op 28-11-2011 10:42


Choo choo.....
 

28-11-2011 14:55:42
superboer
superboer
Even terugzoeken in dit topic levert het volgende op:

Quote
279 (zo 23 okt 2011 19:58:29 https://somda.nl/forum/5909/p361334/): 8647 is afgelopen dagen in behandeling genomen in Aswpl voor een nieuwe tractieinstallatie. voorlopig schijnt hij nog weken binnen te staan.
dit werk valt onder regie van RB Hlm.


Quote
broek53 (ma 24 okt 2011 21:40:04 https://somda.nl/forum/5909/p361517/): En los daarvan is nu de eerste VIRM binnengelopen voor het vervangen van ds thyristoren, het inbouwen van OBIS en iets met de laagspanningsvoorziening. Dat heeft dus (inderdaad) niets met wintermaatregelen te maken en zal de komende anderhalf a twee jaar (laat ik mij vertellen) duren.



Garantie tot aan de voordeur.
 

28-11-2011 14:59:01
Joortje
Joortje
Zit er in deze VIRM dan nu ook wifi?  

28-11-2011 15:14:50
mantaray
mantaray
vandaag de 8647 met obis aanschouwd volgens het obis scherm internet in de trein , dit niet gecontroleerd

http://s387.photobucket.com/albums/oo315/mantaray400/?action=view&current=8647obis.jpg

Laatst bewerkt door mantaray op 29-11-2011 11:55
 

29-11-2011 17:43:42
Dr_Thodt
Dr_Thodt
best wel wennen zo'n scherm in een virm


Zoomzoomzoom