22-06-2012 11:43:30 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Ik hoop dat men binnenkort begint met de renovatie van de eerste generaties. Daar begint inmiddels toch de sleet wel wat op te komen. Ik hoop trouwens wel dat ze in de 1e klas de stoelen alleen maar opnieuw bekleden aangezien ik die erg prettig vind zitten. De rode met leer beklede stoelen in de nieuwe generatie vind ik te hard en je stoot je hoofd tegen dat nutteloze lampje. Laatst bewerkt door R1-2010 op 22-06-2012 11:43 |
22-06-2012 12:11:44 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zo te zien staan de stellen in de Zaanstraat vier werkweken binnen, de zessen in Haarlem drie dagen tot een week. |
22-06-2012 13:26:16 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Even wat berekeningen en kansen erbij pakken. Voor serie-1 wordt elke week een stel afgeleverd, met 81 stellen en begonnen rond de jaarwisseling, komt dat erop neer dat ze ergens half 2013 klaar zijn. In Haarlem worden nu alleen nog zesjes verbouwd, dat zijn er 33, dus die zullen wel in het najaar klaar zijn. Dan komen nog de 13 viertjes, dat lukt waarschijnlijk wel voor 2013. Daarna moeten de 50 VIRM-4s nog gedaan worden. Aangezien die ook nog eens zijn 'voorbereid' en er intussen veel ervaring is met het inbouwen zal dat wel ook in het 2e of 3e kwartaal van 2013 klaar zijn. |
22-06-2012 13:30:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
quootje van 29 maart van john 563: virm-4 valt tegen, die heeft eigenlijk niks voorbereid, men kende het systeem nog niet, doorlooptijd dacht ik vier dagen. |
![]() |
advertentie |
22-06-2012 13:40:21 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
4*50=200 dagen. Dat is dik een half jaar, als ze ook in het weekend werken... |
22-06-2012 13:51:44 | ||
---|---|---|
sjaak72
![]() |
Ik weet niet of het ergens wordt bijgehouden, maar ik zag gistermiddag dat de 9478 voorzien is van wifi. De reisinformatie deed het nog niet. |
22-06-2012 13:55:07 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat wil niets zeggen, ook bij aardig wat ICM doet de reisinformatie niets terwijl wifi wel actief is. |
22-06-2012 14:35:59 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
Quote 1 zesje per week in haarlem |
28-06-2012 11:25:32 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Wat ik mij af zat te vragen, de 9405, 8610 en 8625 hebben volgens materieelsamenstellingen alle drie een mBvk die niet uit de VIRM-1 serie is. Te weten de 8721, 8705 en 8733. Met oog op de inbouw van OBIS, IGBT en de komende revisie is het misschien raadzaam de bakken te wisselen. In 2009 hebben dit soort wisselingen al plaatsgevonden bij andere stellen. Gaan deze bakken nog gewisseld worden, of is dit al gebeurd? |
02-07-2012 16:59:09 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Het valt me op dat de wifi af en toe verdraaide slecht bereik heeft. Nu bijvoorbeeld zit ik in de 9409 en heb maar één van de drie streepjes bereik (iphone). Ik merk dat mijn 3G meestal sneller is. |
02-07-2012 19:24:31 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Meer gebruikers = lagere snelheid + meer laadtijd. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
02-07-2012 19:38:45 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Nou moet ik toegeven, jorgo, dat ik in een VIRM ook merk dat de WiFi in een ICM iets stabieler (sorry, die woordgrap kon ik niet laten) lijkt te zijn. Maar misschien zitten gewoon dezelfde installaties ingebouwd, en is het gewoon gevoelsmatig. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
02-07-2012 20:02:13 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
In ICM krijg ik over het algemeen ook makkelijker verbinding met de wifi ja, ben maar opgehouden met tellen hoe vaak het niet lukt in een IRM. Overigens komen problemen bij het verbinding maken bij mij ook nog weleens voor als de trein aan het keren is op z'n beginpunt danwel tijdens het kopmaken en combineren te Ut. Even opnieuw proberen zodra de boel weer rijdt wil dan ook nog weleens helpen (en op 'n station even kijken of je de juiste hotspot te pakken hebt natuurlijk). Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-07-2012 21:44:08 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Domme vraag misschien, maar zou er nog verschil zitten tussen beneden en boven? |
02-07-2012 22:10:52 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Als ze slim zijn geweest hebben ze de accesspoints tussen de verdiepingen geplaatst waardoor je zowel boven als beneden dezelfde signaalsterkte hebt. Maar of dat technisch allemaal mogelijk is, weet ik niet. Wellicht weet hier iemand op welke plek de accesspoints en routers zijn ingebouwd? |
02-07-2012 22:39:50 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Heeft iemand de huidige samenstelling van de 9405, 8610 en/of 9425 voor mij? Ik zou namelijk graag willen weten of de VIRM2/3 bakken nog in deze stammen zitten![]() |
02-07-2012 23:11:58 | ||
---|---|---|
daniel
![]() |
Ik zat vanavond in de 8610 (tr. 3668), en deze heeft in ieder geval een kopbak van een VIRM 2/3. |
02-07-2012 23:39:28 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Ik zit regelmatig in de 'oude' VIRM's (ex DD-IRM zegmaar), en het valt me daarbij op dat een 1e klasse afdeling bovenin de nieuwere 1e klasse banken heeft, en dat het een gedeklasseerde 2e klasse is, aan de vage afdrukken van de bestickering aan de buitenzijde te zien. Is me nog niet eerder opgevallen, is dit een recente wijziging of heb ik er blijkbaar nooit goed op gelet? |
03-07-2012 00:06:04 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
@daniel Dank voor het kijken! Dan zullen die andere twee ook nog wel zo zijn. Tegen de tijd dat deze stammen aan de beurt komen met OBIS en IGTB zal wel het een en ander gewisseld worden. @stefanvdw Dat zijn de ABv5 rijtuigen 8201-8247. Deze zijn gebouwd met een volledige 2e klas bovenverdieping. Eind jaren '90 werden deze rijtuigen in de stammen 8432 en 8433 als test op de bovenverdieping voor de helft van 1e klas voorzien. Hiervoor werden ze omgenummerd in 8498 en 8499. Later, bij de verlenging van de rest van het DD-IRM, hebben alle bestaande ABv5 bakken deze wijziging gekregen. Hierbij benadruk ik ook het feit dat het dus niet alleen een simpele verlenging betrof, maar dat ook veranderingen aan de 'oude' bakken werden aangebracht. Hierbij valt o.a. Te denken aan het verdwijnen van de railcateringplaats voor vier stoelen. Enfin, uiteindelijk zijn alle latere ABv5 bakken ook op deze manier afgeleverd. Toch blijven de oudste DD-IRM exemplaren dus herkenbaar aan hun ex 2e klas sporen en nieuwe 1e klas stoelen op de bovenverdieping, zoals je goed opgemerkt hebt ![]() Laatst bewerkt door 110573 op 03-07-2012 00:08 |
03-07-2012 00:08:36 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Zo is ook nog steeds op veel plekken de "schaduw" van de oude nummerstickers te zien. De 9468 is daar natuurlijk een mooi voorbeeld van. |
03-07-2012 00:10:33 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
@110573: Bedankt voor je uitgebreide aanvulling, duidelijk zo! Is me nog niet eerder opgevallen dus blijkbaar![]() Laatst bewerkt door stefanvdw op 03-07-2012 00:10 |
03-07-2012 00:20:21 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
QuoteIk meende dat de 8498 en 8499 bewust zo waren ingericht als 'ambtenarentrein', de DD-IRM tegenhanger van de 4444. Ze hadden ook een eigen omloop in de 2000 serie (toen nog Gvc-Nm). Laatst bewerkt door daniel81 op 03-07-2012 00:20 |
03-07-2012 00:38:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Correct, dat had niets met een proef te maken. En al helemaal niet voor een verlenging waar men toen nog niet eens van droomde![]() |
03-07-2012 00:40:54 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Quote Geen dank! Doe ik graag ![]() @daniel81 Volgens mij heb je gelijk. Ik wist het niet precies meer, alleen dat die twee stelletjes de eerste waren met verbouwde ABv5. Het scheelde de mensen in Aken trouwens ook weer werk; twee rijtuigen minder waarvan de bovenverdieping omgebouwd hoefde te worden. Quote Zeker, samen met de 8610 en 8656 is dit toch wel het stel met de meeste van die 'schaduwen'. Op de naamgever na geen enkel rijtuig meer origineel, een foutieve ABv6 en in het verleden de wissel van 8668 naar 9468. Er zijn heel wat nummerstickers gewijzigd in die stam, lijkt me. Laatst bewerkt door 110573 op 03-07-2012 00:45 |
03-07-2012 04:10:25 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Klopt. De 9468 was aanvankelijk de 8668, voordat er twee bakken uit verdwenen, nadat hij als 8468 verlengd werd. Heel interessante historie. Zo is ook op een aantal 86xx nog 84xx te zien. Laatst bewerkt door AgentX op 03-07-2012 12:16, reden: 86 > 68 |
03-07-2012 07:20:47 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
86=68 bedoel je toch, neem ik aan? |
03-07-2012 08:16:54 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Denk het niet. Eerst werd hij verlengd tot 8686 en toen weer verkort tot 9486, tenminste, als ik dat zo lees maak ik er dit van. |
03-07-2012 08:38:26 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Volgens mij konden de bakken van de eerste VIRM generatie tot maximaaal nr 81 genummerd worden (8281/8481/8681/9481). |
03-07-2012 09:56:58 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Klopt, de eerste serie waren er 81![]() Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-07-2012 10:05:07 | ||
---|---|---|
KmNS1
![]() |
Quote VIRM8625 had op 28-06-2012 in Amr als trIC3040 mbvk8733 achter met zich mee. %08% Kan ik nog goed herinneren. |
03-07-2012 10:50:23 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Over de ombouw met OBIS, het lijkt me duidelijk dat het niet echt meer bij te houden is. Inmiddels zijn er al een stuk of 40 à 50 stellen verbouwd. Het lijkt me zinvoller om te vermelden als een hele serie (bijv 87xx) af is. |
03-07-2012 12:17:20 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Nee, hij heeft gelijk. Het gaat hier om treinstel 9468, niet om 9486. Nummertjes ook altijd ![]() |
03-07-2012 19:19:33 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote En dat niet alleen, ze hadden ook een reisinformatie-systeem aan boord, zoiets als OBIS, maar dan zonder internet.... Choo choo..... |
03-07-2012 19:48:41 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Quote Dank, daar kan ik wat mee! Verder nog even heel iets anders. Ik heb alle wisselingen in samenstellingen bij VIRM in kaart gebracht. Nu ben ik bezig alles in een tabel aan te zetten, waarbij ook de datum en plaats van het ongeval en de wissel wordt vermeld. Bij de oudere wisselingen (eind jaren '90) zijn mij helaas erg weinig data bekend en blijven de vakjes veelal leeg... Als iemand denkt in bezit te zijn van dit soort data heb ik interesse! Als deze persoon bereid is ze met mij te delen, zal ik uiteraard met het eindresultaat van mijn administratie hetzelfde doen ![]() Laatst bewerkt door 110573 op 03-07-2012 19:51 |
04-07-2012 08:57:31 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Op de wiki staat 1 bakwisseling uit 1997. Voor 1998 ben ik verder geen bakwisselingen tegengekomen in HOV. De lijst met bakwisselingen op de wiki is verder ook verre van compleet. Mocht je je gegevens daarvoor ook beschikbaar willen stellen, zou ik dat zeer op prijs stellen. Volgens mij zijn er in die periode ook stammen aan de kant gezet ivm slijtage in de motor draaistellen. Ik weet zo niet of hier nog wisselingen uit voortgekomen zijn. |
04-07-2012 09:22:07 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Quote ik kan me nog herinneren dat er geplukte kopbakken op noodtrucks langdurig stonden te verloederen op de Watergraafsmeer in een hoekje.. |
04-07-2012 09:37:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tsja, de kwestie is voornamelijk dat in den beginnen de VIRM's niet als treinstel, maar als treinstam beschouwd werden die regelmatig van samenstelling zou wisselen - vandaar de semi-automatische koppeling tussen de bakken ook. Oorspronkelijk zou dat, net als bij DDAR, zelfs op onderhoudniveau kunnen gebeuren. Echte treinstellen hebben een semi-eeuwige samenstelling en daarvan zijn bakwisselingen dan wel bij te houden, te meer daar ze (vrijwel) alleen bak-wisselden in Haarlem; bij het treinstammen-idee was dat dus niet zo. Vandaar dat ik ze destijds voor het blad HOV niet bijhield (en ook niet kon houden, want mijn bronnen wisten ze ook niet). Dat er van het treinstammen-idee vrijwel niets meer over is (VIRM is bijna meer treinstel dan een echt treinstel, en met DDZ gebeurt dat nu ook), is een feit - en daarom zijn bakwisselingen de laatste jaren weer interessanter. Maar daarmee zijn die uit de begintijd nog niet opgespoord natuurlijk![]() Laatst bewerkt door broek53 op 04-07-2012 09:38 |
04-07-2012 10:36:13 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
@verwoert Ik kan je als ik mijn schema afheb wel eens een mailtje sturen. Ik denk dat het er te veel zijn om in wiki te zetten (zeker ruim in de 100), maar grote schadegevallen zoals o.a. die met de 8215 (pantservoertuig), 9420, 8427, 8656, 8469 en 8728. @lex_t Dat ontstond (meen ik) vooral ergens eind 1999 en lostte zich tot 2001 op. Die wisselingen staan dan ook in de HOV en die heb ik dan ook heel mooi in mijn administratie staan. @broek53 Met behulp van de HOV heb ik een heleboel al op kunnen lossen. Soms stonden de wisselingen er ook niet vermeld, maar stond in het werkplaatsoverzicht bijvoorbeeld dat een bepaalde VIRM tegelijk met een andere binnen stond, daaruit kan ik de redenen dan ook weer halen. Ik heb alle bakwisselingen in de jaren '90 nu teruggerekend/opgespoord, alleen dan wel dataloos. Laatst bewerkt door 110573 op 04-07-2012 10:37 |
04-07-2012 11:04:59 | ||
---|---|---|
rh_ii
![]() |
Live vanuit stel 9427: werkende obis waarbij de reisinfo wordt afgewisseld met een vrij lang promotiefilmpje van NS voor Londen Centraal. Weet niet of het hier al gemeld is? Filmpje startte overigens vlak na vertrek uit Ldl. Bas |
04-07-2012 16:35:17 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Ik zag het net ook in de 7513 (welke natuurlijk een DDZ is). |
04-07-2012 19:05:56 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Kleine bakwisselingen zijn op zich niet interessant, maar die naar aanleiding van ongevallen wel. Zo kan veelal snel weer een stel de baan opgestuurd worden. Op deze manier zijn dus ook gemixte stellen ontstaan uit verschillende deelseries. Wat natuurlijk weer verschillende bouwstijlen of uitvoeringen had, zoals bij mat'54 en mat'64 is voorgekomen. |
04-07-2012 19:24:58 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Ik stuur je komende dagen wel een PM met wat belangrijke wisselingen |
05-07-2012 17:39:02 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Heeft iemand misschien voor mij de data vanaf wanneer de 8432 en 8433 werden omgenummerd tot 8498 en 8499? Deze heb ik nodig voor mijn samenstellingsarchief![]() |
05-07-2012 17:57:40 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
In elk geval voor 2000, moet ik effe in de papieren HOV-RN duiken... |
05-07-2012 18:13:07 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Juni 1997, volgens het grote VIRM-artikel in Op de Rails 2006-5, pp.207-213 door Albert Koch. Hierin lees ik nu ook veel bakwisselingen uit die tijd, dus wie het artikel wil kan in de NVBS bibliotheek te Amersfoort zijn slag slaan. Of stuur me even een PM. Laatst bewerkt door mren op 05-07-2012 18:22 |
05-07-2012 18:26:42 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Hartelijk bedankt! U heeft PM![]() |
05-07-2012 19:01:50 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Het mag, voor de geinteresseerden, ook wel in dit topic geplaatst worden hoor. Niet alles hoeft via PM natuurlijk![]() |
06-07-2012 08:58:18 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Er stond vandaag een berichtje op het bedrijfsinterne Yammer netwerk van NS, dat het klimaatstraatproject in Onnen succesvol is afgerond. Dick van den Hoven |
06-07-2012 12:48:39 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Wat houdt dat klimaatstraatproject in ? |
06-07-2012 13:42:24 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Een grotere verbetering aan de klimaatinstallaties van de VIRM-1, 2 en 3. In Onnen is een speciale (omgebouwde) loods in gebruik waar de stellen uitvoerig behandeld kunnen worden. Doordat de loods geisoleerd is en voorzien is van testvoorzieningen kan de klimaatinstallatie hier uitvoerig in worden behandeld, em getest. De komende zomer zullen er tien stellen omgebouwd worden met een beter airco-systeem zonder de lelijke grote nood-airco-voorziening Bron: OdR Choo choo..... |
06-07-2012 14:01:25 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Dan gaat het toch vooral om de airco bij de machinist? Of moet er aan de airco voor de reizigers ook wat gebeuren? |
06-07-2012 14:07:43 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Voor zover ik het begrepen heb, ja Dick van den Hoven |
06-07-2012 14:12:56 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteVoor de duidelijkheid: de actie voor de airco's in de reizigersafdelingen in die speciale loods zijn nu juist degene die afgerond zijn. Los daarvan gaat men nu aan de slag de airco in de cabines in orde te maken. De airco-loods gaat nu gebruikt worden voor iets dat niets met airco te maken heeft, namelijk het inbouwen van magneetremmen onder de IC3-en. Laatst bewerkt door broek53 op 06-07-2012 14:13 |
06-07-2012 14:40:04 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
En dat in de cabine zal zijn het verwijderen van de zogenaamde koelkast airco`s neem ik aan ? want ik ben eigenlijk geen virm meer tegen gekomen zonder ingebouwde airco![]() MCN ASD |
![]() |
advertentie |
06-07-2012 15:46:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, dat is het uiteindelijke doel. Ik meen dat ze in de proefstellen wel blijven zitten om problemen te voorkomen als de proef niet werkt, dat wel (en dat lijkt me verstandig). Laatst bewerkt door broek53 op 09-07-2012 02:47 |
08-07-2012 16:56:12 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote De brief n.a.v. voortgangs-rapportage HSL http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/07/03/antwoorden-kamervragen-vaste-commissie-voor-infrastructuur-en-milieu-over-de-30e-voortgangsrapportage-hsl-zuid/lp-i-m-0000002315.pdf bevestigd dat. De minister gaat er van uit dat in september 2013 de beperkingen op de HSL als gevolg van VIRM-1 tot het verleden zullen behoren. |
09-07-2012 00:49:13 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
QuoteGisteren in de 8732 stond die bak er nog keurig netjes is. Dit op verzoek van OR-NSR. Zo stond op de sticker vermeld. In overleg met MBN kan die airco aangezet worden als blijkt dat de ingebouwde airco het niet meer doet. Na de zomer gaat men kijken hoe de 10 teststellen zich houden. Daarna komt er een besluit over verwijderen van die irritante bak. Laatst bewerkt door MDDM op 09-07-2012 00:51 Gr Joop mcn Lls |
21-07-2012 14:01:01 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
De 8733 welke de NS-Stit (Sta-Zit-bank) op één of meerdere balkons heeft schijnt weer teruggebouwd te zijn, volgens AgentX. Er zitten weer normale klapstoeltjes/bankjes in. Laatst bewerkt door aarclay op 21-07-2012 14:01 Choo choo..... |
21-07-2012 15:14:56 | ||
---|---|---|
plant
![]() |
Dat is niet recent gebeurd, die "stit" is al maanden verleden tijd. Youri |
21-07-2012 23:29:58 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
dat ding heeft er maarliefst 3 hele dagen er in gezeten, de test kwam als zeer negatief uit de bus... ehh.. trein. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 21-07-2012 23:30 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
22-07-2012 09:11:49 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Tja als je plek hebt voor een Stit ding, kun je er ook klapzitjes neerzetten. Dus eigenlijk was het bij voorbaat al zwaar kansloos. |
29-07-2012 12:25:23 | ||
---|---|---|
SGMm2137
![]() |
De ABv6 van VIRM 8707 heeft een lekkage op het balkon. Het water komt volgens mij uit de speakers en rondom de deuren. |
29-07-2012 12:26:38 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Klinkt als de airco die niet helemaal op de juiste manier functioneert... He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
30-07-2012 18:03:08 | ||
---|---|---|
110573
![]() |
Met de binnenkomst van de 8029 (Brand 8629 Arnhem 09-12-2011) is men bij Nedtrain Haarlem bezig met de revisie van VIRM. Misschien is het een idee de ontwikkelingen op dit gebied hier bij te houden. Het is dan wel geen ontwikkeling, maar wel VIRMm, mijn licht op de revisie: http://flickr.com/photos/11057/7675775068 |
30-07-2012 18:59:36 | ||
---|---|---|
railjet
![]() |
Dat gaat nog wat jaar duren denk ik voor die gaan grondig vernieuwen van binnen zoals bij de koploper geweest en nu bij het DDZ materieel |
30-07-2012 19:39:07 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Nou, dus niet, want er wordt juist gezegd dat men daar mee gaat beginnen ![]() |
30-07-2012 19:57:50 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Het zal eerst wel het strippen zijn van al het interieur totdat alles van binnen helemaal kaal is. Dan is het een kwestie van uitmeten, lijkt me, en de onderdelen laten maken (interieur)..... Voordat er maar iets van een interieur in zit, al is het maar voor de proef, ben je al weer een half jaar tot een jaar verder... Laatst bewerkt door aarclay op 30-07-2012 19:58 Choo choo..... |
30-07-2012 20:02:03 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Nou, wat dacht je dat men gewoon als eerste een ontwerp maakt en de zaak gaat uit engineren, en dat doet men wel vóór dat ze daadwerkelijk gaan strippen. Ze weten echt wel exact hoe groot een VIRM is, daar zijn tekeningen genoeg voor ![]() Laatst bewerkt door thom op 30-07-2012 20:03 |
30-07-2012 20:19:48 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
De 4011 werd zo'n anderhalf jaar voor de 4012 binnen gebracht. Dus voordat men serieproductie VIRM gaat reviseren, duurt dat nog wel even... Uitvinden waar je allemaal tegenaan kunt lopen, onverwachte gebreken, aandachtspunten, etc kun je wel al gaan uitvinden. Bij twijfel: gebruik beton. |
30-07-2012 21:18:20 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
NS heeft bevestigd dat de revisie eind 2013 gaat lopen, dus zijn ze nu aardig op tijd met de proeven. Laatst bewerkt door DingeZ op 30-07-2012 21:18 |
30-07-2012 21:54:28 | ||
---|---|---|
illyavaes
![]() |
Nu maar hopen dat men zo slim is (c.q. niet verslaafd aan slurpsidie) om direct een ETCS installatie (niet van het B-merk a.u.b.) in te bouwen met STM ATB-EG/NG... (ik houd mijn adem niet in) |
30-07-2012 23:43:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik heb niet het idee dat het bij deze revisie zal gaan om de techniek - de stellen zijn niet vreselijk lang geleden ver-VIRMd en heel kort geleden (namelijk nu nog) voorzien van een compleet nieuwe tractie-installatie. Het zal bij de renovatie dus - net als bij ICM en bij DDAR/DDZ - wel alleen gaan om de bakrevisie en daarmee ook het interieur. Laatst bewerkt door broek53 op 30-07-2012 23:43 |
31-07-2012 01:57:54 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Met andere woorden: VIRM hoeven we niet in de binnenlandse dienst op de HSL te verwachten? |
31-07-2012 10:25:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Even een tip, op 25 kV rijden VIRM's niet al te best nu... ![]() |
31-07-2012 11:01:20 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ze zijn er wel op voorbereid...![]() Vandaar dat er een lege pantograafplek op het dak aanwezig is. Choo choo..... |
31-07-2012 11:09:05 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Die "lege" plekken hebben volgens mij geen betrekking op een 25 kV-stroomafnemer. Dat waren gewoon de plekken waar de stroomafnemers zaten toen ze nog IRM waren (8200 en 8400). Groetjes, Emiel |
31-07-2012 12:09:07 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
klopt. Enige voorbereiding is dat er ruimte over is (ten koste van wat plaatsen) voor een trafo en dat de bak daar versterkt is zodat ie het gewicht daarvan ook kan hebben. Niets meer en niets minder... |
31-07-2012 12:21:57 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Gaat men de kleur ook aanpassen? |
31-07-2012 12:28:56 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Dat is waarschijnlijk 2-in-1, hoewel het mij ook niet zou verbazen als er gedacht wordt aan een multi-spanning pantograaf. |
31-07-2012 12:47:53 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Multi, want daar zijn al proeven mee geweest. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
31-07-2012 13:04:05 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
QuoteMaar de reden dát die stroomafnemers verplaatst zijn (oftewel dat aan elke IRM een bak mét stroomafnemer toegevoegd werd) was toch om ze voor te bereiden op 25kV? |
31-07-2012 13:15:38 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Deze discussie over multi spanningsstroomafnemer is wat mij betreft een non-discussie. In principe zijn alle stroomafnemers voor elke spanning geschikt. De infra bepaalt waar een schuitje aan moet voldoen zoals, materiaal, vorm, breedte en contactdruk van het stroomafnemerschuitje. |
31-07-2012 16:31:41 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Precies. Daarom is de "ruimte" op de kopbakken waar de stroomafnemers hebben gezeten ook niet een voorbereiding.![]() |
31-07-2012 17:17:32 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Nee, dat al helemaal niet, dat is eerder een 'litteken'. Ik neem aan dat Sleutelman dan ook niet díe ruimte bedoelt, maar ruimte direct onder de nieuw geplaatste stroomafnemers op de tussenbakken. Wat is anders de reden dat de stroomafnemers naar de tussenbakken verplaatst zijn? |
31-07-2012 17:25:15 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Maar dat was waar Aarclay het over had |
31-07-2012 17:29:43 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Dat hangt ervan af hoe je het leest. Het kan inderdaad zijn dat hij bedoelt dat die lege plekken bestemd zijn voor 25kV stroomafnemers. Maar ik las het meer zo, dat die lege plekken het zichtbare bewijs zijn dat er bij ombouw naar VIRM iets met de stroomafnemers is gebeurd, en dat 'iets' heeft weldegelijk te maken met het voorbereid zijn op 25kV ![]() |
31-07-2012 18:43:53 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
QuoteWat een waardeloze opmerking dit... Wat is een B-merk ETCS installatie? Alstom en Bombardier bieden als enige twee het ETCS systeem aan. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Beter bouwt NS in dit stel WEL het systeem in, kan het mooi als test treinstel dienen. Aan de hand van dit treinstel kunnen dan aanpassingen enz. gedaan worden, zodat eventuele inbouw en gebruik bij de volgende treinstellen soepel verloopt. Laatst bewerkt door sander14 op 31-07-2012 18:45 |
31-07-2012 19:48:09 | ||
---|---|---|
koploper1
![]() |
Er is nog een derde fabrikant namelijk Anasaldo Breda welke een kast heeft ingebouwd in de v250 Laatst bewerkt door spiketrain op 31-07-2012 19:53, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
31-07-2012 19:49:08 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
![]() |
nou ik heb ervaring met siemens (in een 189) en bombardier (in een 6400). en dan merk je wel dat het systeem van siemens een stuk prettiger werkt en er minder rare dingen op je scherm gebeuren. snelheid die ineens terugloopt en dan weer er in schiet (zonder reden, rijweg nog voldoende), rijweg die even helemaal verdwijnt op je scherm (je kan wel gewoon doorrijden) en dan weer terug springt, je al maximaal 60 laten rijden voordat je bij het bord bent afremmen naar 60 en dus al helemaal voor voor het stuk waar je max 60 mag. je met max 10 op geelknipper af laten rijden (terwijl release speed 15 was) en vervolgens max 10 laten rijden tot het 1e groene sein (terwijl roz met max 40 mag). een paar van die vage dingen zaten in de baan, maar de meeste had alleen het bombardier systeem last van. Laatst bewerkt door Dr_Thodt op 31-07-2012 19:52 Zoomzoomzoom |
31-07-2012 20:36:00 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
Goed, het bombardier systeem is niet echt goed, naast de dingen die jij noemt is het zicht op het scherm ook slecht bij zonlicht/warmte, de CW die daarvoor werd uitgevoerd heeft helaas weinig effect. Over het Siemens systeem hoor je inderdaad weinig klachten, Alstom zou ik zo niet weten. Toch lijkt het Bombardier systeem in de Traxx'en wel aardig te werken, behalve dat het regelmatig een update nodig heeft en dat die update dan weer de nodige beperkingen met zich mee brengt. |
31-07-2012 21:01:49 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteVoorbereid zijn ze constructief zeker, verbouwd voor 25 kV en voor de HSL worden ze echter 100 % zeker niet. |
31-07-2012 21:31:44 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
16-18 jaar oude treinstellen aanpassen voor de HSL, dat lijkt me net zo onwaarschijnlijk als 1700 locomotieven voor de HSL aanpassen. ![]() |
31-07-2012 21:57:19 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Als ik het goed onthouden heb is bij de ombouw naar zesjes het argument geweest de stroomafnemers niet meer op de buitenste bakken te plaatsen, dat zo de bestaande sporen met hoogwerkers ( voor b.v. een schuitje vervangen) zonder ombouw gebruikt konden blijven worden. Was het eerst met stra's boven de motordraaistellen van de buitenste bakken zo da je naar beide zijden ca 80 meter ruimte nodig had , zou dat bij ongewijzigde plaatsing met ca 50 meter naar beide zijden vermeerderen. terwijl bij de gekozen nieuwe plaatsing van de stra's dat ongeveer gelijk bleef. |
31-07-2012 22:39:33 | ||
---|---|---|
illyavaes
![]() |
Quote Nadelen, nadeel, wel aardig, nadeel, nadelen bij nadeel. Maar we mogen het geen B-merk noemen (terwijl dat letterlijk in ieder geval klopt)... ![]() Heb je aandelen? Zo ja, laat ze dan die spullen goed maken, dan heb ik er niets meer tegen. |
01-08-2012 08:34:26 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Het Bombardier systeem is een ramp, ik heb het vervloekt echt waar. Siemens en Alsthom werken vrij goed, kunnen echter ook slecht tegen hitte geloof ik. Laatst bewerkt door mich op 01-08-2012 08:38 |
01-08-2012 11:33:48 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Bij de ombouw naar VIRM zijn alle stellen voorbereid op een 25 kV-installatie. Het belangrijkste wat er momenteel nog niet in zit, is een trafo (naar de stand van de techniek toen) of een omzetter (wellicht met de huidige techniek mogelijk). Het is dus nu eigenlijk geen ombouw meer, maar domweg afmaken waar men toen mee begonnen was. Groetjes, Emiel |
01-08-2012 12:32:21 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Welk materiaal wordt dan wel geschikt gemaakt om in 2015 als IC (Rtd - Shl - Alm en Rtd - Bd - Venlo) over de HSL te rijden ? Dit duurt toch maar een goede 2 jaar meer. |
01-08-2012 13:24:01 | ||
---|---|---|
mkns
![]() |
Misschien de huidige Fyra Traxx'en met ICR materieel? Deze komen beschikbaar lijkt mij wanneer de V250 volledig is ingezet. Edit: Oeps, lijk hier wat off-topic te gaan... ![]() Laatst bewerkt door mkns op 01-08-2012 13:42 |
01-08-2012 14:26:02 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
SleutelMan: Inderdaad. Graag weer ontopic over het VIRM(m). Discussie over de (toekomstige) concessie/materieelinzet voor de HSL kan hier: https://somda.nl/forum/3884/17/ Laatst bewerkt door SleutelMan op 01-08-2012 14:26 |
01-08-2012 23:22:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJuist daarom is NS niet van plan dat experiment hals over kop aan te gaan. Het verbouwen etc. is één ding, het daarna volledig toegelaten krijgen op het spoorwegnet, inclusief de HSL, nog weer iets anders. Los van de kosten is dat DE reden om er niet meer aan te beginnen. |