Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2015 |
![]() |
10-11-2014 20:43:16 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Voor niet getelde bakken of niet telbare bakken omdat ze te vol zijn wordt een bepaald getal genomen dat in de praktijk soms veel minder is dan het daadwerkelijk aantal reizigers. Ook wordt er wel eens geteld op dagen dat scholieren bv. tentamenweek hebben en dan gaat alles scheef. |
10-11-2014 22:07:10 | ||
---|---|---|
IC140
![]() |
Je weet over statistiek maar 1 ding zeker en dat is dat het niet klopt. Je weet dus dat het niet klopt, maar het het meest bruikbare cijfer. Waar het vaak fout gaat zijn inderdaad treinen waarbij de spreiding groot is. Dat zijn dus de ritten met scholieren die tentamenweken hebben of alleen de eerste week van een kwartaal naar college gaan, maar ook de weekenddagen, waarbij 5 kleine evenementen die per stuk geen logistieke maatregelen behoeven toch voor overvolle treinen zorgen. |
11-11-2014 07:19:38 | ||
---|---|---|
Duitje
![]() |
Dat lijkt mij bij de 4752, 4054, 4754 niet het geval. Deze drie treinen zijn elke doordeweekse dag stampvol![]() Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
11-11-2014 16:41:14 | ||
---|---|---|
Anthony
![]() |
Begin september stond een artikel in de Spits over het rijden van lange sprinter trajecten met treinen met WC om te voldoen aan de nieuwe concessie eisen. In dat artikel stond ook dat het onder andere ging over de sprinter van 'Amsterdam naar Hilversum'. Ik neem aan dat hiermee de 5700 wordt bedoeld aangezien de 5800 al met WC's rijden. Er werd in het artikel vermeld dat deze sprinters met DDZ zouden gaan rijden. Gaat dit plan nog door voor dit wijzigingsblad? Of deze plannen geschrapt/zijn er andere plannen gemaakt om dit op te lossen? |
![]() |
advertentie |
11-11-2014 17:07:53 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Dat ging aannemelijk over de 5800 waarin de planning van sommige spitstreinen werd verlengd naar 3 treinstellen SGM en die per 14 december dus weer verkort worden naar 6 bakken SGM. De 4900 en 5700 blijven gewoon SLT. |
11-11-2014 21:02:05 | ||
---|---|---|
hcvandew
![]() |
Het is helemaal niet vreemd dat veel versterkingen in december weer worden terug gedraaid. De drukte-piek ligt namelijk aan het begin van het schooljaar, daarna neemt het weer af. |
11-11-2014 21:17:52 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Klinkt logisch. Alleen op de Zaanlijn werkt het niet zo dat je een te kleine trein met 4 bakken SLT in kunt korten. Kijk voor de grap even naar het verloop van vandaag: http://m.ovtijden.com/infoplus/mat/4754/20141111/ |
12-11-2014 18:34:49 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Quote3528 is met 7 bakken enkeldeks natuurlijk idioot klein. Erg jammer dit. |
12-11-2014 23:14:55 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteZo druk is de 3528 toch niet? Tegen de tijd dat die bij Ht is zijn de daluren al aangebroken. |
12-11-2014 23:22:08 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Mwah, om 8.00 uur uit Std richting Ehv schaar ik niet onder daluren. En ja, dit is de eerste trein na 9.00 uur vanaf Ht richting Ut waar de kortingsreizigers zich op kunnen storten! |
13-11-2014 00:02:57 | ||
---|---|---|
koosmat64
![]() |
Inderdaad, zoals eerder aangegeven heeft die trein planmatig met 2x VIRM-IV gereden. Dat zat men echt niet in als een los VIRM IVtje ook voldoet... |
13-11-2014 00:53:12 | ||
---|---|---|
lol
![]() |
Tja, vergelijk het met de 8825. Jarenlang 8 bakken VIRM en vanaf vorig jaar ineens 7 bakken ICM. Na veel geklaag en met behulp van de politiek van twee gemeenten zijn de 8 bakken VIRM teruggekeerd. Ik ken de 3528 niet, maar als deze trein ook gaat uitpuilen en achterblijvers gaat opleveren moeten de reizigers gewoon volop gaan klagen. Daar doet de NS echt wel iets mee. Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen |
13-11-2014 15:22:07 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ook ik ken de 3528 niet, maar 'Uitpuilen en achterblijven' lijkt mij erg extreem aangezien als ik mij niet vergis de 3500 strengere planningsnormen heeft. Want ik meen dat de 8800 'acceptabel' gepland wordt en de 3500 'comfortabel' (waarbij men het 'acceptabel' vindt dat reizigers gedurende een deel van de reis moeten staan, en 'comfortabel' dat iedereen de hele rit kan zitten). Dit omdat de 'IC' 8800 toch eigenlijk een veredelde sprinter is, met relatief korte halte-afstanden. |
13-11-2014 15:40:52 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Los van het feit dat de telcijfers wel eens niet lijken te deugen. is het een perverse veronderstelling dat NSR (Logistiek) een IC zou gaan plannen op "uitpuilen". |
13-11-2014 20:15:31 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
QuoteAls dagelijkse 3500-reiziger (die de 3528 wel eens heeft als ik me verslapen heb %08% ) kan ik je verzekeren dat ICM-7 te klein is, omdat het zoals al gezegd de 1e dalurentrein is vanuit Ht. Voordeel van ICM in de 3500 is wel dat je meer ruimte hebt voor (schiphol)bagage. |
13-11-2014 21:55:55 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Quote11622!! |
13-11-2014 23:32:37 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ook hier: volgens de telcijfers is 3 x IC3 voldoende en dat zit er dan ook in. |
14-11-2014 11:59:50 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Op vrijdag zorgt dat voor volle balkons, op alle andere dagen voor propvolle balkons en propvolle gangpaden over de gehele lengte van de trein. Maar dat heb ik al vaak genoeg gezegd hier. |
14-11-2014 12:00:39 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Je kunt beter de hc van die trein aanspreken op wat hij invoert in z'n railpocket dan het hier blijven melden. |
14-11-2014 12:02:04 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Reizigers willen ook maar niet begrijpen dat ze zich aan de telcijfers moeten aanpassen! %08% Herkenbaar is het in elk geval wel: op het moment dat een bepaalde trein naar een bedenkelijke samenstelling is gewijzigd, dan mijd ik deze ook. |
14-11-2014 12:10:13 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Of melden in de NS app, zoals NS zelf ook altijd aangeeft. Huilen op dit forum heeft iig geen effect.. |
14-11-2014 12:15:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteZeker, en terecht. Maar dit sub-draadje loopt om te vertellen dat er geen sprake van is dat er in de planning bewust onder de norm materieel gesteld wordt. Er zitten perversiteiten genoeg in de telcijfers en in de manier waarop die gebruikt worden (1e en 2e klasse worden rucksichtloos bij elkaar opgeteld en zo), maar het resulterende cijfer wordt altijd gerespecteerd. Kom je echter een trein tegen die voor 99 of 100 % bezet is, dan weet je zeker dat die trein hier op somda regelmatig voorbij gaat komen. De bezetting is vrij stelselmatig hoger dan dat "tel"cijfer aangeeft, mag de conclusie en de ervaring zijn. En/of het wordt op zijn minst zo beleefd. |
14-11-2014 14:43:58 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Dat een trein regelmatig / stelselmatig hoger bezet is dan de telling aangeeft, is een wiskundige wetmatigheid: de tellingen zijn een steekproef waarbij je (wet van de grote getallen) ervan mag uitgaan dat het telcijfer ergens in het midden van de daadwerkelijk dagelijks wisselende bezetting is uitgekomen. Dat houdt in (indien de telling niet gecorrigeerd is), dat in circa 50% van de gevallen er meer mensen in die trein zitten dan geteld, en in de andere circa 50% van de gevallen minder. Als een trein dus op 99 of 100% bezetting is gepland, kun je er vergif op innemen dat door de schommelingen in de realiteit in circa 50% van de gevallen de norm wordt overschreden, of dat nou een 'acceptabel' norm of een 'comfortabel' norm is. Tel daabij op dat reizigers zich in de huidigde situatie niet gelijkmatig over de trein verdelen, en de kans dat klanten in hun directe omgeving overbezetting waarnemen is vrijwel 100%, terwijl de planning op basis van de tellingen toch net binnen de norm bleef. |
14-11-2014 14:50:54 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Daar wordt uiteraard rekening mee gehouden. |
14-11-2014 15:18:46 | ||
---|---|---|
tochjo
![]() |
In http://publicaties.minienm.nl/download-bijlage/9440/normeringssysteem-voorzieningsniveau-treindienst-nvt.pdf vond ik enkele jaren geleden informatie over de berekening van comfortabel-, acceptabel- en volnorm. Daarin wordt gewerkt met gemiddelde bezettingen en standaardafwijkingen daarvan. Rest de vraag of de telcijfers een gemiddelde bezetting vormen en of nog immer op deze manier gewerkt wordt. |
14-11-2014 22:28:20 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
QuoteEen beetje hc met gezond verstand zal zulke ondercapaciteit toch ook wel opmerken? Ik ben slechts een reiziger die gewoon een plekje probeert te bemachtigen in de trein, en daarbij in geen velden of wegen een hc ziet. Wanneer ik hem zou proberen te zoeken mag ik me vervolgens opvouwen tegen de deuren aan. |
16-11-2014 11:12:35 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Opmerken is wat anders dan er ook daadwerkelijk wat mee doen. Sommige hc's moet je wakker schudden. |
16-11-2014 17:43:11 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Mee eens, mee eens. Al is dat natuurlijk niet het beeld van de reiziger en is het ook niet aan de reiziger om die mentaliteit te doen veranderen. |
17-11-2014 07:17:48 | ||
---|---|---|
hcvandew
![]() |
Maar het is dan wél weer aan de reiziger om op de juiste plek te melden dat hij/zij de trein als te druk ervaart. Kortom: ga even naar de website, stuur een tweet, gebruik de app of ga desnoods naar rover. Dat zijn dingen waar NS wat mee kan. Maar vergeet niet dat een volle trein over een stukje van een kwartier (ut-amf, hvs- amf) niet noodzakelijk een reden is om een trein over een heel traject te verlengen. Laatst bewerkt door moderator op 17-11-2014 07:22, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
17-11-2014 19:38:18 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
QuoteEen trein die Amfs-Shl rijdt (49 min.) waarvan 16 min. (Hvs-Dvd) met volle balkons en gangpaden is toch 33% van de rit, een derde dus. Ik zie treinen om minder op een bepaalde lengte rondrijden. |
17-11-2014 19:50:40 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Dat de reiziger op 1,2 en 3 staat weten we nu wel. Een aantal berichten zijn verwijderd. |
17-11-2014 22:09:38 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Worden klapzittingen ook nog altijd als volwaardig meegeteld bij de normen? In het gelinkte document (wat redelijk gedateerd is gezien het ontbreken van de Flevolijn) wordt gesproken dat bij comfortabel norm deze wel meegenomen worden en bij volnorm men er vanuit gaat dat de klapstoelen opgeklapt zijn in ruil voor staanplaatsen. Dat beeld komt natuurlijk ook niet overeen met de werkelijkheid, bij ICM zijn de klapstoelen nogal krap en dicht naast de stangen van de deuren geplaatst dat het zelden voorkomt dat alle klapstoelen bezet zijn, en het ingeklapt laten bij volnorm om meer staanplaatsen te creëren is ook niet in overeenstemming met de realiteit. Zou wel verklaren waarom vaak juist bij ICM series de planning op basis van de normen en de reizigerservaring niet met elkaar overeen komen. |
17-11-2014 23:13:07 | ||
---|---|---|
sebasss
![]() |
Wat is de reden dat er tegenwoordig steeds vaker SLT in de 5100 voorkomt? |
18-11-2014 08:32:14 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
SLT wordt weer het vaste materieel in die serie. Daarnaast is het gewenst om materieel te hebben wat net iets sneller is waardoor het overslaan van Ddzd door sommige 5000en (die in dezelfde omloop zitten) niet meer nodig is. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
18-11-2014 09:20:02 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Iets sneller? Sprinters kunnen maar 125 km/h en halen dat soms niet eens. Met SLT klimt de teller moeiteloos en snel tot iets boven de 140 km/h, terwijl de baanvaksnelheid tussen Breda en Dordrecht 140 km/h is. Dat scheelt dus heel wat. |
18-11-2014 09:44:01 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat kan vies tegenvallen, 125 of 140 is bijna geen verschil, je moet 20km op volle snelheid rijden om een minuut winst te pakken. De enige winst pak je op aftonden en de marges. |
18-11-2014 10:23:07 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Tussen Bdpb naar Ddzd is er dan wel 20 km voorhanden waarop dit zou moeten lukken (ondanks de stop in Zlw) Maar de voornaamste winst zal aannemelijk moeten zitten in de acceleratie vanaf pakweg 100 km/h: ik kan me indenken dat het een SGM meer tijd kost om van 100 op 125 te komen dan dat een SLT daarvoor nodig heeft. En die winst pak je dus per haltering, wat in een sprinterserie behoorlijk kan oplopen. |
18-11-2014 11:20:11 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
In het hoge snelheidsgebied pak je heel weinig tijd afgezien van de lange einden ten zuiden van Dordrecht. Als SLT sneller is, zal dat vooral komen omdat gelijkvloers in- en uitstappen veel makkelijker en sneller gaat dan met een stapje. Door de halteertijden dus. |
18-11-2014 11:38:07 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Edit: reactie op daniël81; duurde even voordat ik het klaar had Vergis je niet in de optrekverschillen in tijd bij hoge snelheden, je moet het verschil relatief bekijken en optrekverschillen bij hoge snelheden zetten gewoon niet zoveel zoden aan de dijk. Ik zal het proberen te beschrijven met een voorbeeldje tussen een Turbo-plan v en een "gewone": Die Turbo's hebben een extra rijstand beschikbaar, en die doet pas z'n werk vanaf 100 km/h (dan wordt de weerstand afgeschakeld o.i.d.). De Turbo's zijn dus alleen sneller vanaf 100 km/h. Beide soorten bereiken 100 km/h na 50s. De Turbo zit op 140 na 105s (105s-50s = 55s), de gewone na 120s (120s-50s = 70s). Voor het gemak ga ik uit van een rechtlijnige versnelling, tijdens die versnelling rijdt je gemiddeld 120 km/h of 33,3 m/s. Na de versnelling rijdt je 140 km/h of 38,9 m/s. Turbo: 55*33,3 + 15*38,9 = 1831,5 + 583,5 = 2415m Normaal: 70*33,3 = 2331m Verschil: 2415 - 2331 = 84m Bij 140 km/h scheelt dit: 84 / 38,9 ~ 2,16 seconden. Dat is niet heel veel en dus alleen als je helemaal naar 140 optrekt. Zelfs als de daadwerkelijke versnelling sneller uitpakt dan mijn rechtlijnige voorbeeld en zich verdubbelt, is de winst nog altijd minder dan 5s. Kort gezegd: SLT moet knap veel sneller zijn in het hoge snelheidsbereik dan SGM om er echt tijdswinst uit te halen en dan ook nog de gelegenheid hebben om steeds naar 140 op te trekken. Volgens mij is dat juist iets dat je niet in de dienstregeling van een dergelijke randstad-sprinter wil opnemen, dan hou je geen speling meer over. Laatst bewerkt door SchuurB op 18-11-2014 11:46 |
18-11-2014 13:35:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Een SLT zit in 85 sec. op 120 km/h (en legt in die tijd ca. 1,8 km af). Een SGM (ietwat oude gegevens) doet 100 sec. over (en ruim 2 km), al denk ik dat het tegenwoordig wat sneller gaat. Overigens moeten we niet de vergissing maken dat we in het geval van dienstregeling met al te veel realisme van doen hebben. Het ligt, zoals michaben stelt, vermoedelijk vooral in het feit dat je het op deeltrajecten een stukje korter doet en dat daardoor de speling van 5 % niet naar boven, maar naar beneden afgerond kan worden in de concrete dienstregelingtijd. Dat is nogal eens de manier waarop je een minuut kunt binnensprokkelen. |
18-11-2014 14:31:20 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
- Allereerst excuus dat we al mijlenver van het wijzigingsblad afgedwaald zijn - ![]() Is het niet zo dat op sprinterstations er altijd naar beneden afgerond wordt? Dat lijkt mij tenminste het meest logisch, op de tussenstations altijd naar beneden afronden en de rijtijdspeling (+ de tijd die je bij de tussenstationnetjes te weinig had) op het knooppuntstation inboeken. Stel een fictief traject waar de stations telkens op 140 seconden van elkaar liggen halte 1: .00 halte 2: .02 (vertrekt dus 20 seconden te laat) halte 3: .04 (vertrekt dus 40 seconden te laat) station: .07 (40 seconden om de 'vertraging' te elimineren, en 20 seconden rijtijdspeling). |
18-11-2014 15:14:16 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Globaal komt het daar meestal op neer. De speling wordt berekend over een traject tussen twee 'blokpunten', dat zijn als zodanig door de vervoerders en Prorail aangewezen dienstregelingpunten - veelal de grotere stations uiteraard, en kruisingsstations op enkelsporige lijnen etcetera. Tussen die blokpunten moet dus, als het NS-treinen betreft, 5% speling zitten en als gedragslijn geldt dat je die inderdaad naar achteren veegt, anders heb je de speling bij wijze van spreken al bij de eerste halte opgebruikt. Naar beneden afronden is ook nodig als er haltes met stop/doorschakelingen tussen zitten, anders gaan de treinen staan wachten op vertrektijd bij een dichtliggende overweg. Het voorbeeld is niet gek en als het realistisch zou zijn, zelfs de enig juiste manier. |
18-11-2014 19:00:18 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Zie hier hoe beperkt het verschil eigenlijk is. Hier weliswaar 15 seconden, maar wel met 200 meter achterstand, wat ook weer 6 seconden rijden is, dus uiteindelijk nog maar 9 seconden winst. Dan heb je pas na 7 stations een minuut winst te pakken. Overigens is een SGM-II wel een stukje sneller, deze heeft zelfs een iets hoger vermogengewicht verhouding als SLT en zou dus (indien net zo gestroomlijnd) ietsjes sneller moeten optrekken. De verhouding bij SGM-III is echter wel aanzienlijk lager. Quote Bij 100km/u zullen de weerstanden al lang en breed afgeschakeld zijn, rijweerstanden worden gebruikt bij lage snelheden om de spanning naar de motoren te verminderen (anders slip je door, in het gunstigste geval). Gezien het vermogen van een V zullen de rijweerstanden bij 50km/u wel allemaal kortgesloten zijn. Daarboven heb je nog zwakveldweerstanden die ingeschakeld worden bij hoge snelheden, maar die leveren in principe geen hogere acceleratie (je trekt immers al vol vermogen) maar zorgen er alleen voor dat je een hogere snelheid kan bereiken (zoals de naam zegt, ze verzwakken het magnetisch veld in de motor, hierdoor kan de motor met hetzelfde vermogen sneller gaan draaien, maar met een lager koppel). |
18-11-2014 21:44:57 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Weerstanden schakelen gebeurd niet alleen in het lagere snelheidsgebied. Als je namelijk doorschakelt gebeurd dat weerstanden afschakelen nogeens met alle motoren parallel... In de eindstanden kun je continu blijven rijden, eventueel nog met 3 standen zwakveld erbij. Waar bij een Turbo V nou om ging (Of gaat, rijden ze nou nog eigenlijk?) is de stand "Parallel Zwakveld 3", die is bij alle andere stellen geblokkeerd om de motoren te sparen maar bij de Turbo stellen weer in dienst gezet om sneller op te kunnen trekken om de rijtijden op Zl-Em te kunnen halen destijds. Bevestigd ook dat het zwakveld wel degelijk van nut is op de optreksnelheid, anders zou de eindstand PZ3 alleen zorgen dat de topsnelheid hoger ligt, en zonder PZ3 haalt een Victortje ook gewoon de 140 en dan zou het indienst stellen ervan geen nut gehad hebben voor Zl-Em. Laatst bewerkt door thom op 19-11-2014 00:59 |
18-11-2014 21:56:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De conclusie van de heren is dat de wijziging van het materieel in de 5000 en 5100 in het wijzigingsblad 14 december 2014 totaal geen nut heeft. En al kan ik hun berekeningen goed volgen voor één halte, tussen Den Haag en het zuiden zijn er meer. |
18-11-2014 23:05:20 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Uiteraard, maar dat zijn andere weerstanden, die juist ingeschakeld worden en niet afgeschakeld. En een hogere acceleratie door zwakveldweerstanden is relatief, ten opzichte van het niet gebruiken ervan is het uiteraard hoger, maar als je per zwakveld schakeling bekijkt is de acceleratie wel dalende, omdat je bij hetzelfde effectieve vermogen nou eenmaal mindere acceleratie hebt op hogere snelheden. Terug naar het wijzigingsblad, zo te zien gaat de 500 op zondag voornamelijk met VIRM rijden en nog maar een paar ICM. Ook veranderd de spooropstelling te Gn een klein beetje, de 500 gaat standaard naar 4b en de 700 standaard naar 2b, ipv andersom zoals nu. In de spits blijft het zoals nu dat het af en toe omgedraaid wordt, inclusief omlopen, vanwege uitwisselingen. |
19-11-2014 08:46:04 | ||
---|---|---|
sebasss
![]() |
Quote Ik vond het gisteren bij Locov, en de rijtijden gaan met maar liefst één minuut omlaag! |
19-11-2014 08:58:38 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteHet is in ieder geval niet mijn conclusie. Feitelijk en in real life gaat het om secondenwerk en tientallen-seconden-werk, maar de grap is blijkbaar dat een aantal afrondingen daardoor net de andere kant op valt. En anderzijds kwam men blijkbaar voor een extra stop ook maar weinig tijd tekort. Vanuit dat oogpunt heeft het dus wel 'zin', maar men moet daarbij het romantische beeld van veel sneller scheurende treinen een beetje uit het hoofd zetten en zich meer op de dorre, boekhoudkundige aspecten van een dienstregeling focussen. |
20-11-2014 15:38:44 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote ICM verdwijnt al uit de (1)1700. Het is toch niet waar dat ICM ook steeds meer uit de (12)500 gaat ? |
21-11-2014 10:57:38 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Op zondag wel dus, met IRM kun je met hetzelfde aantal HC's heel wat meer studenten vervoeren en het materieel is toch beschikbaar op zondag. |
21-11-2014 11:36:09 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Die logica gaat niet geheel op, want als ik het goed heb onthouden wordt de plannorm voor een VIRM-VI ook gewijzigd naar 2 HC's. Dus 1 HC is max 4 bakken VIRM of 7 bakken ICM en 2 HC's is dan max 8 bakken VIRM of 12 bakken ICM, qua capaciteit geen grote verschillen![]() |
21-11-2014 17:28:34 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Sterker nog, dan zou ICM met de maximale lengte per HC zelfs meer capaciteit bieden dan nu. Maar gezien de hoeveelheid treinen met VIRM6 zou je als je dat invoert opeens een hoop extra HCs nodig hebben, kan men zoiets wel in een klap landelijk invoeren? |
21-11-2014 18:46:58 | ||
---|---|---|
279
![]() |
waarschijnlijk niet, want dan komt er naast een materieelgebrek ook nog een Hc-gebrek.... |
21-11-2014 20:25:26 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik zag in de reisplannergegevens staan dat er op vrijdag zowel een 9370 als 9998 rijden van Asd (vertrek 16:17) naar Brusz (aankomst 18:08). De 9370 gaat vervolgens om 18:13 verder gaar naar Parijs en de 9998 om 18:17 naar Lille. Tot Brussel zullen deze dus gecombineerd rijden, te Asd staat de 9370 ook aangegeven als vertrekkend vanaf spoor 15 ipv 15a. Maar opmerkelijk dat beide treinen ingevoerd zijn, normaal gesproken bij combineerde treinen rijden deze onder het nummer van de trein die als eerste verder gaat na het splitsen, in plaats van dubbele nummering op het gezamenlijke traject. |
![]() |
advertentie |
21-11-2014 20:57:54 | ||
---|---|---|
zakdoek
![]() |
Heeft dat niet te maken met de verplichte reserveringen voor zo'n trein? |
21-11-2014 21:37:58 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Klopt, daarom zie je ook 2 treinnummers in de reisplanner. Tussen Brussel en Parijs heeft het treinnummer wat doorrijdt naar Asd altijd een 93xx-nummer en het stel wat doorrijdt naar Köln/Essen een 94xx-nummer (dit geldt ook voor treindelen die in Brussel eindigen). In feite werkt dat met de CNL ook zo, trein 419 naar München heeft een treindeel 40419 waaronder de rijtuigen naar Zürich rijden. Binnen de verkeersleiding e.d. wordt dan gewoon treinnummer 419 gebruikt. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
21-11-2014 22:58:10 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Bij de Thalys valt het wel op dat de volgnummers niet hetzelfde zijn. Bij de ICE van Berlin naar Düsseldorf/ Köln (Bonn), splitst in Hamm(Wesstf), zijn het aparte treinseries, maar met dus dezelfde volgnummers. |
21-11-2014 23:07:57 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Dat is bij TGV's zelden tot nooit het geval in Frankrijk dus kennelijk buiten Frankrijk ook niet |
22-11-2014 09:53:07 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Het voordeel van beide treinnummers invoeren is dat er onderweg geen "overstap" gecreeerd wordt. Voor lange afstandsreizigers wel prettig. Je vind zowel de trein amsterdam parijs als amsterdam rijssel. |
22-11-2014 19:06:16 | ||
---|---|---|
hcvandew
![]() |
Quote De norm voor virm-6 blijft ongewijzigd: er is nooit een einddatum genoemd in de tijdelijke aanpassing van de plannorm. Maakt weinig uit, want met het naderende personeelstekort zou je behoorlijk vaak gewoon solo op pad moeten. Jammer voor de trefkans, want de ronde door de trein kost steeds meer tijd. |
22-11-2014 19:23:07 | ||
---|---|---|
lol
![]() |
Wat bedoel je met "naderende personeelstekort"? Zijn er geen jongeren meer te vinden die HC willen worden? Of investeert NS niet meer (of minder) in het aannemen van HC's? Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen |
22-11-2014 21:17:05 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
Sowieso gaan er veel mensen met pensioen. En inderdaad zijn er tegenwoordig minder jongeren die in het OV willen werken. De komende 2 jaar trekken de OV-bedrijven en de overheid samen 20 miljoen euro uit voor de werving van nieuwe jongeren in het OV. |
23-11-2014 20:14:18 | ||
---|---|---|
trdl85
![]() |
Quote Die minuut eerder staat de trein al lang langs het perron, het is straks alleen op papier ook zo vastgelegd |
27-11-2014 22:52:07 | ||
---|---|---|
Duitje
![]() |
Voor de liefhebbers: 4081 (Utg-Rtd) en 4082 (Rtd-Hdr) op woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag met DDAR! %08% Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
28-11-2014 22:13:00 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er wordt aardig met VIRM gestrooid zo te zien, de 9100 ook een mix ICM en VIRM, op vrijdag een aantal VIRM erbij (512 en 516 en rest van de omloop). Op zondag een VIRM6 in de 12500. En doordeweek drie stuks VIRM in de 1900. Blijkbaar komt er meer VIRM vrij uit de 3500 dan er in de (1)1700 bijkomt. Zodra de 2800 met de (1)1700 gecombineerd gaat worden later het jaar en deze met VIRM moet gaan rijden zal dit wel weer geruild worden tegen het ICM uit de 2800 lijkt mij. Laatst bewerkt door michaben op 28-11-2014 22:13 |
29-11-2014 19:03:31 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik heb even in de HC diensten de DDZ diensten geprobeerd na te tellen, ik kom uit op 20 viertjes en 15 zesjes in de ochtendspits. De inzet neemt dus niet toe, alleen vind er een verschuiving plaats vanwege de stellen die nog verlengd gaan worden (als men die op tijd af krijgt). Maar de inzet is dus 67% van de viertjes en 75% van de zesjes in de ochtendspits. Bij andere materieelseries wordt doorgaans 80-85% van het totaal aantal rijtuigen ingezet in de spits. Het is dan ook niet verwonderlijk dat DDZ altijd massaal opduikt op plaatsen waar deze niet hoort. Weet iemand of men bewust weinig DDZ planmatig inzet zodat bijsturing met DDZ kan spelen of heeft de lage inzet een andere reden en maakt bijsturing hier dankbaar gebruik van? |
29-11-2014 19:17:35 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Er zijn ook genoeg dagen dat DDZ die 75% niet haalt door de vele defecten, dus een beetje voorzichtigheid in de planning lijkt me buitengewoon verstandig. |
02-12-2014 19:03:27 | ||
---|---|---|
trainspace
![]() |
Is er eigelijk een lijst beschikbaar waar jullie deze informatie vandaan halen? Ik kan hier http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2014.htm nog niks vinden. |
02-12-2014 21:55:30 | ||
---|---|---|
albertjan9
![]() |
Er staat toch Per ingaande dienstregeling op 15 december? |
02-12-2014 22:02:20 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Dat komt omdat het over DRGL 2014 gaat... Op http://ns4ns.nl/diensten/index.html zijn de nieuwe diensten voor wbl 14/12 zichtbaar. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
02-12-2014 22:42:39 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Misschien gaat de Benelux vanaf het moment ingaan van dit wijzigingsblad dus toch niet doorrijden naar Asd: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/rijtuigen_intercity_brussel_nog_niet_toegelaten_in_belgie-146678 "Per 14 december moet er ieder uur een trein gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel. Op dit moment zijn de benodigde rijtuigen echter nog niet toegelaten op het Belgische spoor. Daardoor is de kans aanwezig dat de treindienst vanaf 14 december toch niet vanaf Amsterdam kan starten. Dat blijkt uit een brief van Staatssecretaris Mansveld." |
03-12-2014 23:41:18 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Wel op omslachtige wijze, ik hoop dat de mat.txt lijsten weer uitgedraaid kunnen worden. Volgens Rens die dit altijd doet was de structuur van de textbestanden ruk. Laatst bewerkt door aarclay op 03-12-2014 23:41 Choo choo..... |
04-12-2014 07:29:32 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Er vroeg zich iemand af waar de informatie stond, dus ik geef een linkje![]() ![]() |
04-12-2014 11:21:36 | ||
---|---|---|
IC140
![]() |
Quote De ochtendmensen hebben geluk. De 9212 (5:52) en 9216 (6:52) zullen sowieso in Amsterdam starten. Op de terugweg zijn het juist de laatste 2 uitlopers die sowieso naar Asd door rijden. |
04-12-2014 17:16:50 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Mijn HC inzet tel scriptje werkte met wat kleine aanpassingen nog, dus bij deze hebben jullie alsnog een lijstje: http://temp.bemined.nl/hcs.txt |
04-12-2014 17:42:47 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote En waar staan die 'REG Ekz-H' en 'TPS2 Dv-Ekz' voor? TPS = TreinPerSoneel? Laatst bewerkt door aarclay op 04-12-2014 17:43 Choo choo..... |
04-12-2014 17:56:27 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
TPS2 betekend dat er vanwege de lengte van de trein een 2e HC mee rijdt, dat is bij ICM en VIRM vanaf 8 bakken, bij SGM vanaf 7, en bij DDZ vanaf 6. En bij ICR lijkt er altijd een 2e HC mee te gaan, ook bij de 6-delige stammen van de IC-Direct. TPS3 is de overtreffende trap van TPS2, betekend dat er een 3e HC meegaat, bij drie stellen VIRM of bij ICM vanaf ik geloof 14 bakken. Bij REG gaat er ook een 2e HC mee, maar dan vanwege dat het een risicotrein is (vandaar je deze vooral op het nachtnet en late treinen ziet staan). Soms zijn beide redenen tegelijk actief, dus een 2e HC vanwege de lengte én vanwege dat het een risicotrein is. |
04-12-2014 18:12:02 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Bedankt voor de verhelderde verduidelijking. Choo choo..... |
04-12-2014 18:21:30 | ||
---|---|---|
NS1707
![]() |
Ten eerste bedankt voor de lijsten![]() Maar ik heb ook nog een vraagje, wat betekend VRM? Ik zie het vooral bij de 140/240 en 3600. |
04-12-2014 18:25:06 | ||
---|---|---|
PimTH
![]() |
Het is bij getrokken treinen, dus misschien betekent het dat. |
04-12-2014 18:27:38 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
VRM is inderdaad ICRm. |
04-12-2014 19:04:30 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik zie geen ICRm de grens overgaan bij de grens bij Duitsland. Laten we het maar houden op getrokken rijtuigen. Laatst bewerkt door aarclay op 04-12-2014 19:04 Choo choo..... |
04-12-2014 19:09:43 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Het woordje o.a. miste in de zin, excuus. |
05-12-2014 00:52:09 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De omloop voor getrokken rijtuigen stond/staat in "de VRM", dat staat voor Voorschiften voor het gebruik van Reizigers Materieel. Een van de oudste voorschriften van het spoor, denk ik, omdat dat qua vorm al bestond in de negentiende eeuw. In recenter tijden bestond er de VRM 1, 2A, 2B, 2C en 3, waarbij als ik het allemaal nog goed heb de VRM1 het voorschrift zelf was, 2A de omloop van de rijtuigen of rijtuiggroepen (let wel: omloop is een verzameling diensten![]() Ter completering: de omloop van de elektrische treinstellen staat/stond in de OSM (Omloop Stroomlijn Materieel), de dieselstellen in de ODM, de samenstelling van elektrische treinen in de SET en van de dieseltreinen in de SDT. De locomlopen: OEL (Omloop Elektrische Locomotieven) en ODL (vul maar in). |
14-12-2014 23:08:35 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
...en de nieuwe pagina met de welbekende lijsten voor drgl 2015: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2015.htm |
15-12-2014 14:44:24 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Categorie trivia: nu de laatste jaren van mat '64 zijn aangebroken, is er m.i. nog nooit een periode geweest waarin mat '64 zo vaak Std aandoet als nu! De 6800 staat weer volledig met MAT gepland, en de 6900 rijdt nu ook overdag 2x/uur. Daarnaast heb je natuurlijk nog de avond IC-pendels naar Hrl die grotendeels met MAT rijden. Vroeger had je wel in de meeste dienstregelingen 's ochtends vroeg en 's avonds laat wat treinen in de 800/900 met Plan V, die heb je nu niet meer, maar die slagen worden ruimschoots gecompenseerd door de 6800 en 6900 die doorgaans 2x/uur naar Hrl en Rm rijden en de 23500. |
15-12-2014 16:10:07 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Tussen Roermond en Maastricht Randwyck en Sittard - Heerlen rijden in de avonduren en in het weekend plus feestdagen de sprinters maar een uurdienst. Heb op de TV gehoord dat Rover zich wil inzetten dat er ook in de avonduren een halfuur dienst is. Als dit dan ook in het weekend en op feestdagen een halfuur dienst word, is het feest helemaal compleet. Laatst bewerkt door john2 op 15-12-2014 16:13, reden: typfout herstelt |
15-12-2014 18:41:46 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Daar zijn ze dan rijkelijk laat mee, want in de concessie 2016-2031 wordt ook 'slechts' een uurdienst geëist na 20:00 en in de weekenden. |
15-12-2014 21:22:48 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Ik kan de kreet overal 2 x per uur ook niet plaatsen. Op zondag tot 16.03 uur kun je ook maar 1 x per uur van Hgv naar Zl en idem naar Gn ook maar 1 x tot 15.54. Laatst bewerkt door bultena op 15-12-2014 21:23 |
15-12-2014 21:26:00 | ||
---|---|---|
Daniel1
![]() |
Volgensmij geldt dat alleen van maandag t/m vrijdag tot 20:00 's avonds. immers, de tussenstations Wv, Akm en Gw van de lijn Zl-Lw hebben in het weekend ook maar een keer in het uur een trein. Laatst bewerkt door Daniel1 op 15-12-2014 21:27 |
15-12-2014 21:31:12 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
NS stelt het duidelijk op de website:Quote Laatst bewerkt door sfj op 15-12-2014 21:31 Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
15-12-2014 22:25:08 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nu het er op lijkt dat sommigen geen reden zien om blij te zijn, wil ik toch nog eens benadrukken dat een halfuurdienst doordeweek overdag wel degelijk veel uitmaakt. Ik ben tenminste heel gelukkig met de halfuurdienst Den Haag CS - Breda, zeker met die beroerde aansluitingen te Breda, waardoor het zeer vaak voorkwam dat je daar een aansluiting miste, en daardoor regelmatig een uur moest wachten. |
16-12-2014 09:54:24 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Als er na 20.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen naar het reizigers aanbod word gekeken dan lijkt het me weinig zinvol om er elk halfuur een sprinter te laten rijden. Tenminste als ik me het zo bekijk op het traject Sittard - Heerlen. Op deze tijden elk halfuur een sprinter laten rijden zal dan meer kosten aan personeel en materieel dan het geld opbrengt van reizigers aanbod, denk ik zo. Laatst bewerkt door john2 op 16-12-2014 09:54, reden: tekst veranderd |
16-12-2014 10:05:25 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Zeker, maar dat geldt voor elke rit op de 6900. Misschien dat de ritten in de spits kostendekkend zijn, de rest van de dag moet er geld op toegelegd worden. Is op zich niet erg, alleen in de avonduren en de weekenden loopt de verhouding kosten/baten wel heel erg scheef. Laatst bewerkt door daniel81 op 16-12-2014 10:05 |
16-12-2014 12:55:25 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Quote Is het niet zo dat in de regel stoptreindiensten niet kostendekkend zijn? |
16-12-2014 13:30:17 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Een poging om een antwoord te geven op het vraagteken van fred67nl. De IC dienst van de NS zal het verlies van stoptrein dienst op moeten vangen. En vanwege het niet kostendekkend zijn van de sprinterdiensten bij de NS zal dit wel aan de regionale vervoerders worden overgedaan. |
16-12-2014 13:39:00 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
QuoteKlopt QuoteNou nee, dit is een politieke keuze. NS zit niet te wachten op die inmenging ('concurrentie') op het Hoofdrailnet. |
19-12-2014 19:47:55 | ||
---|---|---|
MCNAlkmaar
|
Iets wat me vandaag zomaar opviel: Te Hlm moeten sommige 5400'en richting Zvt zomaar 10 minuten wachten. Zo moest de 5429 ipv 07:09, pas om 07:19 naar Zvt terwijl de 5431 op de gewone tijd van 07:39 naar Zvt mag vertrekken. En zo zijn er nog een aantal verspreid over de dag. Is daar een mooie reden voor? De groeten uit Schagen |
19-12-2014 20:38:11 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ik vermoed dat het wat te maken heeft met een kruisende goederentrein op Hlmkr waarbij de 5400 conflictvrij moet zijn gepland. |
19-12-2014 21:03:06 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Welk antwoord geeft je trdl er op zo'n moment op eigenlijk? |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2015 |
![]() |