30-11-2007 20:50:46
ruud.h
ruud.h
Volgens mij gaat de 3202 vannacht weg naar NSR
kijk maar eens op www.maaslijn.net forum
daar lees je meer welke treinen er weg gaan


ruud.h
 

01-12-2007 00:10:52
crikey
crikey
Hm.. vanavond stond een deur van de 3222 open tijdens het rijden.  

01-12-2007 00:34:02
dh3201
dh3201
Quote
webguy: Het zou overigens nogal onlogisch en dom zijn om opeens de Veolia GTWs breder te maken... Je zou dan in principe grote delen van je fabriek moeten ombouwen en onderdelen zouden andere maten hebben, je verliest al heel snel het voordeel van (semi-)serieproductie

Voor Stadler geen enkel probleem. Die bouwen ook smalspoor GTW's, en die hebben wel een andere breedte. De kracht van Stadler zit 'm nu juist in de modulairiteit. De modulaire zijwanden kunnen ze op elke gewenste afstand van elkaar monteren.
Bron: Stadler fabriek in Bussnang

Laatst bewerkt door dh3201 op 01-12-2007 00:34


Shqiperise-lopers?
 

01-12-2007 01:05:05
hazenkamp
hazenkamp
eens te meer een bewijs dat we snel van die oude treinstellen af moeten.......  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-12-2007 10:36:47
mich
mich
Quote
rambons: Blijkbaar heeft Veolia er niet bij stil gestaan dat ze daardoor een beetje krap kwamen te zitten in het materieel bestand, want er zijn 3 treinen uitgevallen vanmiddag. Waardoor het dus heel erg druk was in die ene trein die wel reed, ik vraag me wel af of die stellen helemaal door Veolia machinisten naar Zwolle zijn gereden. En of er morgen wel genoeg GTW's beschikbaar zijn om de hele dienst er mee uit te voeren.


Dat kwam niet doordat er te weinig stellen beschikbaar zijn, die zijn er genoeg. Oorzaak is een defecte trein, en dat er om de een of andere reden zonodig 10 goederentreinen over Rm-Vl moesten op 1 dag. Ook in Venlo blokkeerden goederentreinen meerdere malen de vertrekkende trein, met grote vertraging tot gevolg. 4 treinen hebben gister met GTW gereden, 3 spitstreinen en 1 doorgaande slag met 2 3tjes. Gisteravond zijn de 3202 en 3219 als laatste vanuit Nijmegen vertrokken. Daarmee zijn de 3202 3203 3207 3208 3219 3223 3224 3225 3230 en 3231 voorgoed uit limburg vertrokken.

De 3226 is gister weer gemaakt, dus alle nog aanwezige wadlopers zijn inzetbaar. Al heb ik niet het idee allemaal in even goede conditie, de 3222 is genoemd, hier reed ik gister zelf mee en 1 bak schakelt al over bij de 40. Licht niet aan de motor overigens, maar aan de Hydraulische versnellingsbak. Het setje 3107 3114 3111 kwam dermate langzaam opgang dat het de volle afstand van Vierlingsbeek tot Venray nodig had op snelheid te komen, normaal ben je dat halverwege.

Laatst bewerkt door mich op 01-12-2007 10:57
 

01-12-2007 12:50:24
fastguy84
fastguy84
Bedankt voor de info over de stellen. Ik denk dat het grotere aandeel goederentreinen komt doordat het hele weekend Std-Rm eruit ligt, en daarom vrijdag alle goederen van het hele weekend over het lijntje moesten.  

01-12-2007 15:08:40
kbrandsma
kbrandsma
Is het trouwens zo dat de apparatuur die aan de stangen bij de deuren bevestigd zijn voor de OV-chipkaart dient? De grijze bakken zagen er nogal hetzelfde uit als die dingen die in de bussen te vinden zijn.  

01-12-2007 15:41:58
rambons
rambons
Vandaag ook opvallend veel DH nog als inzet tussen Nijmegen en Roermond en maar 1 GTW gezien, blijkbaar kan Veolia nog niet alle GTW's inzetten.  

01-12-2007 16:39:15
tkf
tkf
Quote
fastguy84: Daarnaast maakt aftrappen in Venlo niets uit voor je materieelbehoefte (werd bij NS weleens gedaan, reden dat ik altijd in het voorste stel zat vanaf Nm). Je kunt dat nl. alleen doen in de daluren, en dan heb je dat materieel juist niet nodig (hooguit kilometerbesparing etc.).


Is dat nog steeds zo? Op de CTA's zie ik in Nm nog altijd de melding dat reizigers voor Mt en Hrl voorin (of juist achterin) moeten instappen.


Theo
 

01-12-2007 18:35:41
fastguy84
fastguy84
Nee, niet stelselmatig in ieder geval. Dan had er ook beter kunnen staan "Reizigers naar Tegelen en verder". Dit gaat puur om de overstap in Roermond, die aan de krappe kant is. In Std staat trouwens ook "voor de richting Venlo, Nijmegen vooraan instappen", alhoewel die aansluiting bijna altijd wel te halen is.  

01-12-2007 22:24:08
salieri
salieri
Quote
mich: Het setje 3107 3114 3111 kwam dermate langzaam opgang dat het de volle afstand van Vierlingsbeek tot Venray nodig had op snelheid te komen, normaal ben je dat halverwege.
Vandaag kwamen deze 3 DH's ook al met +15 binnen en vertrokken met +3
 

02-12-2007 16:32:27
mich
mich
@ beheer: de 3202 en 3219 zijn ook weg bij veolia sinds vrijdag, en de 3210 en 3222 rijden nog wel voor ons.  

02-12-2007 16:50:42
rudolfph
rudolfph
Als ik het goed begrijp zijn de volgende stellen en staan in Zl? 3202, 3203, 3207, 3208, 3219, 3223, 3224, 3225, 3230, 3231? Deze stellen heb ik, voor zover nodig, verwijderd bij Veolia.  

02-12-2007 16:52:53
groen47
groen47
Nog een foto van de 3208:
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=2080305849&size=l
Helaas geschiedenis...

Laatst bewerkt door groen47 op 02-12-2007 16:53
 

02-12-2007 16:54:44
mich
mich
@rudolfph: Dat klopt  

02-12-2007 17:14:47
timtrein
timtrein
Wat kan ik komende week doordeweeks in de avonduren verwachten? Gemengd GTW/DH-bedrijf?  

02-12-2007 17:19:54
mich
mich
Spitstreinen deze week DH, doorgaande treinen gecombineert GTW en DH, lieft zoveel mogelijk GTW, maar er zijn nog machinisten zonder opleiding, en alle Spoorflex machinisten moeten ook nog opleiding krijgen.  

03-12-2007 09:24:02
mvd
mvd
Hmm, ik zit op dit moment eens door de AV's te bladeren en zie bij Rm dat de stopper van 09:34 en die van 10:04 niet rijden. in Vry staat een stopper naar Rm met +15 aangekondigd . De schuld van de DH'tjes, de GTW'tjes of een andere oorzaak???


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

03-12-2007 10:10:52
mdeen
mdeen
Quote
mich:
Dat kwam niet doordat er te weinig stellen beschikbaar zijn, die zijn er genoeg. Oorzaak is een defecte trein, en dat er om de een of andere reden zonodig 10 goederentreinen over Rm-Vl moesten op 1 dag. Ook in Venlo blokkeerden goederentreinen meerdere malen de vertrekkende trein, met grote vertraging tot gevolg.

Hoe zit dat met die omgeleide treinen? Reden die in jullie pad of 15 minuten verschoven? Wat voor mogelijkheden zijn er om ProRail aan te spreken op vertragingen die zij op dergelijke manier veroorzaken? Wie betaalt dan de GTBV?

Of is de collegialiteit tussen de verschillende vervoerders zo groot dat er geen punt van gemaakt wordt?
 

03-12-2007 12:06:52
fastguy84
fastguy84
Waren we trouwens al begonnen met het noemen van namen die bij stellen horen? Iig is 7355 de "Connie Palmen", het power-pack is al gesierd met haar afbeelding. Dat is al zo sinds de opening van de Voith-werkplaats, voor een foto zie http://www.ov-website.nl/ovnieuwsbrief/edities/editie_637.pdf (pdf!), gisterochtend ook zelf gezien (GDST op spoor 54 of daaromtrent). Gisterochtend overigens 3 diensten GTW en 3 DH.  

03-12-2007 14:01:29
mich
mich
Quote
mvd: Hmm, ik zit op dit moment eens door de AV's te bladeren en zie bij Rm dat de stopper van 09:34 en die van 10:04 niet rijden. in Vry staat een stopper naar Rm met +15 aangekondigd . De schuld van de DH'tjes, de GTW'tjes of een andere oorzaak???


ondanks de weinige DH die vandaag ertussen reden, maar de helft van de doorgaande slagen, ging en toch een goed kapot in Tegelen, en veroorzaakte bovengenoemde vertraging. De 3226 had de eer dit maal. Wegens materieeltekort(?) waren er maar 2 treinen voor de spitsslagen vanmorgen, maar er was maar 1 machinist en 1 GSM-R, dus er heeft maar 1 spitstrein gereden.

Quote
mdeen: Hoe zit dat met die omgeleide treinen? Reden die in jullie pad of 15 minuten verschoven? Wat voor mogelijkheden zijn er om ProRail aan te spreken op vertragingen die zij op dergelijke manier veroorzaken? Wie betaalt dan de GTBV?

Of is de collegialiteit tussen de verschillende vervoerders zo groot dat er geen punt van gemaakt wordt?


Helaas hebben we nog steeds te maken met de drukste enkelsporige lijn van Nederland, en een goederentrein zit dan zelfs al rijd die optijd altijd de personentrein in de weg, al is het maar omdat er in Tegelen en Swalmen mee gekruist moet worden, is die goederentrein dan ook nog te laat op die kruising is het feest helemaal compleet. Over verhalen van vertraging weet ik niks.

Laatst bewerkt door mich op 03-12-2007 14:05
 

03-12-2007 14:10:23
awhv-mcn
awhv-mcn
Quote
mich:
Helaas hebben we nog steeds te maken met de drukste enkelsporige lijn van Nederland, en een goederentrein zit dan zelfs al rijd die optijd altijd de personentrein in de weg, al is het maar omdat er in Tegelen en Swalmen mee gekruist moet worden
Dat is niet waar, als je in je pad rijdt kun je probleemloos kruisen en hinder je de reizigersdienst niet.
 

03-12-2007 14:15:28
mich
mich
Dan kom maar eens een ritje meemaken je krijgt namelijk geen veilig door bij Tegelen en Swalmen ook al staat de goederentrein er al, en ja die 2 minuten maken verschil, want de trein die in Reuver staat te wachten krijgt die er bij en blijft die houden tot Nijmegen. De 2 minuten die je zelf hebt om in Roermond in te lopen vervallen ook. Maar ik maak het vaker mee dat de goederentrein er nog niet is dan dat hij er wel al staat. Het kan goed zijn dat het met Buffels wel zonder vertraging ging, maar een wadloper is niet zo snel.  

03-12-2007 14:40:09
jeanpierre
jeanpierre
Quote
mich: Helaas hebben we nog steeds te maken met de drukste enkelsporige lijn van Nederland, ....
Hmmm, Welk deel bedoel je ? Volgens mij zijn Zevenaar - Doetinchem en Groningen - Groningen Noord drukker.
 

03-12-2007 15:35:21
fastguy84
fastguy84
Mo-Bmr(-Vry*) heeft net als de andere genoemde baanvakken (Gn-Gnn is, met alle respect, een baanvakje) 4 treinen p.u.p.r. op enkelspoor. Helaas heb ik geen overzicht van goederentreinen bij de hand, maar dat is volgens mij nergens relevant (in de spits dan).

* miv 10-12
 

03-12-2007 15:42:21
jeanpierre
jeanpierre
Op Mo-Vry en Zv-Dtc is geen (regulier) goederenverkeer, dus zijn die allebei het drukst qua enkelspoor, maar Vl-Rm zeker niet. Overigens ben ik wel benieuwd wat qua reizigersaantallen drukker is: Zv-Dtc, Mo-Vry of Gn-Gnn ? Iemand ?  

03-12-2007 16:07:45
wadloper
wadloper
Ik heb ooit gehoord dat Gn-Gnn het drukste enkelsporige baanvak van Nederland is.  

03-12-2007 23:13:33
reizigert
reizigert
Quote
(nieuws.nl): Veolia moet goedkope kaartjes promoten

Het provinciebestuur heeft er bij vervoerder Veolia op aangedrongen meer bekendheid te geven aan de eigen treinkaartjes. Die zijn een stuk goedkoper dan de kaartjes van de NS. In schriftelijke vragen had PvdA-statenlid Els Tans erop gewezen dat bijvoorbeeld een retour Maastricht-Kerkrade met een kaartje van de NS 10 euro kost maar met een kaartje van maar 4 euro. Tans ergerde zich eraan dat daaraan nauwelijks bekendheid wordt gegeven. Het provinciebestuur wil nu dat dat verandert.
 

03-12-2007 23:30:03
lucky
lucky
Quote
fastguy84: Waren we trouwens al begonnen met het noemen van namen die bij stellen horen? Iig is 7355 de "Connie Palmen", het power-pack is al gesierd met haar afbeelding. Dat is al zo sinds de opening van de Voith-werkplaats, voor een foto zie http://www.ov-website.nl/ovnieuwsbrief/edities/editie_637.pdf (pdf!), gisterochtend ook zelf gezien (GDST op spoor 54 of daaromtrent). Gisterochtend overigens 3 diensten GTW en 3 DH.


Ik zie alleen een foto van heeeel ver weg. Of kijk ik niet goed? Heeft iemand een foto die wat duidelijker is?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-12-2007 01:26:18
mren
mren
Quote
wadloper: Ik heb ooit gehoord dat Gn-Gnn het drukste enkelsporige baanvak van Nederland is.

Aml-Amlr %02%

Laatst bewerkt door mren op 04-12-2007 01:26
 

04-12-2007 09:24:19
taigagaai
Moderator
taigagaai
Wel de goede pakken Maikel, het is namelijk Amri ipv Amlr  

04-12-2007 16:09:11
jbt
jbt
Toch is niet alles 'rozengeur en maneschijn' met de nieuwe GTW's. Zie dit stukje op de site van L1:

"Toiletten nieuwe treinen Maaslijn zorgen voor problemen

Veolia is boos op Pro Rail omdat de spoorwegbeheerder nog geen voorzieningen heeft getroffen voor de toiletten in de nieuwe treinen die vanaf zondag worden ingezet op de Maaslijn. Voorheen kwam de afvoer van de wc op het spoor terecht. Maar in de nieuwe treinen wordt alles in een tank opgeslagen.

Pro Rail moet er dan voor zorgen dat deze tanks worden geleegd. Veolia dreigt nu om de nieuwe toiletten af te sluiten als Pro Rail niet binnen enkele dagen voldoende maatregelen heeft getroffen."

Vooral met die rozengeur zal het dus de komende dagen wel gaan tegenvallen%02%
 

04-12-2007 17:08:09
timtrein
timtrein
Waarom moet ProRail dat dan doen? Het zijn toch "restproducten" van de treinen van Veolia?  

04-12-2007 17:25:50
geertw
geertw
Het enige wat ik kan bedenken is dat ProRail niet mee wil werken aan de aanleg van een faciliteit om de toiletten te legen op de opstelterreinen.


http://www.ovinnederland.nl/
 

04-12-2007 17:42:31
thom
thom
NSR regelt dat toch ook zelf via Nedtrain?  

04-12-2007 17:47:50
rudolfph
rudolfph
En aangezien Veolia voor onderhoud niet bij Nedtrain komt, heeft het ook weinig zin om daar je toiletten te gaan legen.  

04-12-2007 17:50:34
mich
mich
nee het zit anders, Veolia mag van prorail de toiletten niet zelf legen, en wettelijk is prorail de enige die een installatie kan aanleggen naast het spoor waarmee het wel kan(of zoiets). Aangezien dit al lang gebeurt zou moeten zijn, maar er niks gebeurt vindt Veolia het nu wel tijd worden.  

04-12-2007 23:36:56
broek53
broek53
Ja, weer zo'n zaak van peilloze diepte. ProRail is inmiddels van mening dat het dit soort voorzieningen niet (meer) gaat betalen, net als bijvoorbeeld hoogspanningsinstallaties voor de treinverwarming en depotvoedingen. Strijd loopt op de Watergraafsmeer ook al hevig qua afzuiginstallaties van de toiletten met reactorbakken, in casu die van NS Int/Hispeed en die van het ICL. Bij ICL zijn al deze toiletten al afgesloten.  

05-12-2007 01:30:22
waalkade
waalkade
Quote
mich: nee het zit anders, Veolia mag van prorail de toiletten niet zelf legen, en wettelijk is prorail de enige die een installatie kan aanleggen naast het spoor waarmee het wel kan(of zoiets). Aangezien dit al lang gebeurt zou moeten zijn, maar er niks gebeurt vindt Veolia het nu wel tijd worden.
In Emmerich doen ze het met een elektrisch wagentje wat over het perron rijdt. Dus op naar Emmerich met een "volle" GTW.
 

05-12-2007 09:01:51
1309_ban
1309_ban
Quote
mich:Wegens materieeltekort(?) waren er maar 2 treinen voor de spitsslagen vanmorgen, maar er was maar 1 machinist en 1 GSM-R, dus er heeft maar 1 spitstrein gereden.



Misschien een rare vraag, maar zit er in de GTW's dan geen GSM-r instalatie?

En wat het ledigen van de toiletten aangaat, bij de 3 rijtuigen die NSR destijds had om laten bouwen werd de tank 1 keer in de 3 maanden leeg gezogen. Dit gebeurde voor/na het onderhoud in Mt, het rijtuig werd buiten op het losspoor gezet (waar met de open dag de ZLSM stond) waarna er d.m.v. een vrachtwagen van een riool reinigingsbedrijf de tank werd leeg gezogen. Hoe dat precies zat met die nieuwe bacteriën weet ik niet, maar dat was hier geloof ik ook niet het probleem
 

05-12-2007 09:39:35
timtrein
timtrein
Ik gok dat de Wadjes alleen een losse GSM-R hebben, aangezien die op het moment van inbouw al zowat terzijde gingen (voor Arriva dan).

Enne, die proefneming met ICR waren speciale bioreactors, geen 'normale' zuigplees
 

05-12-2007 12:33:31
kbrandsma
kbrandsma
Inderdaad. De GSM-R is bij Wadlopers los op het dashboard (links boven telerail) geschroeft, ongeveer zoals een handsfreekit in de auto.  

05-12-2007 13:23:39
TreinOFiel
TreinOFiel
Is het nou eigenlijk de bedoeling dat vanaf zondag alle treinen op de Maaslijn met GTW's rijden, of heb ik dat verkeerd begrepen? En is al bekend of binnenkort weer Wadlopers worden gedumpt? %04%

Laatst bewerkt door TreinOFiel op 05-12-2007 13:23
 

05-12-2007 13:29:40
fastguy84
fastguy84
Twee nieuwsupdates van L1:

Quote
Nog geen oplossing toiletprobleem Veolia

Er is nog geen oplossing in het WC-conflict tussen Veolia en ProRail. Veolia gaat zondag met nieuwe treinen rijden op de Maaslijn. Die treinen zijn uitgerust met toiletten die het afval opslaan, in plaats van het direct op het spoor te dumpen. Om de toiletten te kunnen legen, moeten er voorzieningen komen langs het spoor. ProRail zou daarvoor zorgen, maar dat is nog niet gebeurd.

De twee partijen praten deze week over een oplossing van het probleem. Als het voor zondag niet is opgelost, zullen reizigers de toiletten niet mogen gebruiken.


En, meer opvallend:

Quote
Veolia start volgend jaar met verkoop OV-chipkaart

Er komen ruim 190 verkooppunten voor de OV-chipkaart van Veolia in Limburg. Daar heeft de provincie mee ingestemd. Ook komen er twee mobiele servicepunten. Reizigers kunnen op de verkooppunten ook hun kaart opladen. Dat kan ook via internet.

Vanaf 20 juni volgend jaar kan de OV-chipkaart in de hele provincie worden gebruikt voor de Veolia-bussen en treinen.


Dat is erg ambitieus, zeker aangezien ze al een jaar(!) bezig zijn beveiligingscamera's in hun o/t te monteren, waarbij de vertraging veroorzaakt werd door 'Net een stukje elektronica teveel, want het werkt allemaal op mekaar / de boordcomputer door'. Dan lijkt me dit toch een iets geavanceerder stukje elektronica.
Bovendien heb ik op nog geen enkel Heuvelland-/Maaslijn-station ook maar iets van voorbereidingen gezien voor de OVC.
 

05-12-2007 13:35:15
mich
mich
Quote
TreinOFiel: Is het nou eigenlijk de bedoeling dat vanaf zondag alle treinen op de Maaslijn met GTW's rijden, of heb ik dat verkeerd begrepen? En is al bekend of binnenkort weer Wadlopers worden gedumpt? %04%

Nee dat is niet de bedoeling, want een groot deel van onze machinisten is van Spoorflex, en die hebben allemaal nog geen opleiding voor GTW. De eerstvolgende wadlopers gaan in Januari geloof ik. In de GTW zit vaste GSM-r, in de wadloper niet en dat was ook het probleem. Op dit moment komt de 3218 weer terug van Arnhem en zal vanavond spitstreinen rijden samen met de 3118+3114 en 3117+3108. In de doorgaande slagen zitten de 3210+3111, 3106+3222+3110, 3107+3228, GTW 355+353, 353, 203 en nog 2 onbekenden. De 3103 en 3105 zijn in onderhoud te Onnen/Gn en de 3226 staat defect in Vl of Ehv.

Laatst bewerkt door mich op 05-12-2007 13:37
 

05-12-2007 14:02:44
jbt
jbt
Nu we toch L1 aan het quoten zijn, nog eentje van vandaag over Veolia:

"Weinig problemen verwacht met nieuwe spoorboekje

Veolia verwacht dat het nieuwe spoorboekje weinig problemen gaat opleveren voor het treinverkeer in Limburg. Spoorbeheerder Prorail verandert vanaf zondag de dienstregeling omdat er veel gewerkt wordt aan het spoor.

Bovendien moet er ook meer plaats gemaakt worden voor goederenvervoer per rails. Reizigers in Limburg moeten vooral de dienstregeling op Maaslijn tussen Roermond-Venlo en Nijmegen in de gaten houden. Op de late avond zijn daar veel werkzaamheden. Een andere wijziging is dat tussen Venray en Nijmegen ieder kwartier een trein rijdt."

Veolia houdt L1 wel bezig
 

05-12-2007 14:08:10
hazenkamp
hazenkamp
Wel jammer dat het (spoor) boekje van Veolia nog nergens te krijgen is.....  

05-12-2007 14:50:20
job
job
Quote
mich: ....In de doorgaande slagen zitten de 3210+3111, 3106+3222+3110, 3107+3228, GTW 355+353, 353, 203 en nog 2 onbekenden....
Waarvan de 3111 wel heel erg vreemde/enge geluiden maakte vanmorgen, dus ben benieuwd of die de dag volmaakt... Aan de andere kant van het station in Nijmegen was het te horen %03%
 

05-12-2007 14:54:14
mich
mich
Was het een constant hard tikkend geluid als een mitraileur dat verergerde als die optrok? of een om de 1-2 seconde harde TSS?  

05-12-2007 15:57:41
railion
railion
rijden er morgen ook GTW's tussen Nijmegen en Roermond want ben morgen in de buurt  

05-12-2007 16:02:10
1309_ban
1309_ban
Quote
mich: In de GTW zit vaste GSM-r, in de wadloper niet en dat was ook het probleem.


Aha, een beetje raar (naar NS maatstaven) dat er geen vaste GSM-r in zit, zeker omdat inbouw van GSM-r niet zo gek veel tijd in beslag nam. Maar gezien de levensduur van de wadlopers wel een begrijpelijke keuze. En nieuwsgierig gevraagd, welke GSM-r zit er in de GTW, Hörmann of Siemens?
 

05-12-2007 16:11:48
mich
mich
Hörmann  

05-12-2007 16:19:32
salieri
salieri
Quote
mich: Was het een constant hard tikkend geluid als een mitraileur dat verergerde als die optrok? of een om de 1-2 seconde harde TSS?
Wat kan er in beide gevallen mis zijn mich?
Jij bent de DH kenner als het gaat om defecten
 

05-12-2007 16:38:00
job
job
Eigenlijk was het geen van beide geluidjes (die ken ik al van andere wadlopers). Dit was iets nieuws, maar het leek het meest op die mitrailleur.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-12-2007 17:01:45
mich
mich
Die TSS TSS is het meest bekend, dan is de compressor overijverig, slaat niet af en hoor je constant het overdrukventiel van het hoofdreservoir afblazen. Opzich niet zo erg. Het mitrailleurgeluid is afkomstig van de motor, meestal een kapotte klep. Dat is wel ernstig, want dan kan de motor vastlopen. Alleen moet ik het zelf horen om te bepalen of het echt zo is, het kan namelijk ook zo zijn dat er gewoon iets los zit en dat dat herrie veroorzaakt. Had het een tijd terug gehoord aan ik dacht de 3118. Meteen gebelt dat het stel buiten dienst werd genomen, inderdaad bleek ik het later goed gehoord 1 klep was afgebroken.  

05-12-2007 19:13:11
kbrandsma
kbrandsma
Een afgebroken klep, toe maar. Dat is niet te zuinig zeg!
Die overijverige compressors hadden ze bij Arriva ook al mee te maken. Flink irritant als je het overdrukventiel steeds hoort sissen.
Quote
mich:
Quote
TreinOFiel: Is het nou eigenlijk de bedoeling dat vanaf zondag alle treinen op de Maaslijn met GTW's rijden, of heb ik dat verkeerd begrepen? En is al bekend of binnenkort weer Wadlopers worden gedumpt? %04%

Nee dat is niet de bedoeling, want een groot deel van onze machinisten is van Spoorflex, en die hebben allemaal nog geen opleiding voor GTW.

Kunnen de Wadlopers de nieuwe dienstregeling wel halen? De nieuwe dienstregeling was toch ontworpen voor hogere snelheden dan 100 km/u, aangezien de GTW's na 9-12 toch alleen de doorgaande treinen zouden rijden?
 

05-12-2007 20:15:40
broek53
broek53
Quote
TreinOFiel: Is het nou eigenlijk de bedoeling dat vanaf zondag alle treinen op de Maaslijn met GTW's rijden, of heb ik dat verkeerd begrepen? En is al bekend of binnenkort weer Wadlopers worden gedumpt? %04%
Op 21 december levert Veolia de 3202 en 3231 in, aldus NSFS.
 

05-12-2007 20:19:39
mich
mich
dat klopt niet, die zijn al ingeleverd  

05-12-2007 20:24:25
broek53
broek53
Daarom vond ik de mededeling des te interessanter
Overigens meldt datzelfde bericht van NSFS ook dat er 20 bakken DH zijn ingeleverd, waaruit ik afleid dat er per 21/12 wel 2 DH2 worden ingeleverd, alleen andere nummers. Ook deze stellen gaan via Zwolle naar Amersfoort trouwens, terwijl er tevens sprake is van het vertrek van de overige stellen die in Zwolle staan (ex-Arriva). Dit dan weer omdat er vijf sporen in Zwolle opgebroken gaan worden. (Of moet dit naar een ander topic?)

Laatst bewerkt door broek53 op 05-12-2007 22:51
 

05-12-2007 20:46:12
reizigert
reizigert
Er is witte rook inzake toilet-gate:
Quote
ProRail komt Veolia tegemoet in toiletruzie

(Novum) - Treinreizigers op de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo kunnen ook na zondag gewoon in de trein naar het toilet. Dinsdag dreigde vervoerder Veolia de toiletten op slot te doen, omdat spoorbeheerder ProRail geen mogelijkheid bood de toiletten in de zestien nieuwe Veolia-treinen te legen.
Lees het artikel
ProRail is de vervoerder nu tegemoet gekomen, waardoor de treinen zondag zoals gepland in gebruik kunnen worden genomen, met werkend toilet.
De Veolia-treinen die zondag in gebruik worden genomen laten de inhoud van de toiletten niet -zoals de NS-treinen- tijdens het rijden op het spoor vallen, maar slaan die op in tanks. Dat is nieuw, waardoor ProRail voor Veolia nog geen mogelijkheden had geschapen om de tanks te legen. De toiletten kosten 45 duizend euro per stuk en zijn ook toegankelijk voor invaliden.
 

05-12-2007 20:49:58
mat64
mat64
wat ben ik blij dat die open blijven/zijn%08%  

06-12-2007 12:05:00
timtrein
timtrein
Al een prognose wat er vanavond rijdt? Neem aan dat ik wel wad Watjes kan verwachten  

06-12-2007 14:16:03
sneltrein
sneltrein
Krijg oppeens Veolia Magazine in mijn bus

Ik zal het boekje wel inscannen en hier neer zetten

Hier het boekje:

Voorkant: http://aycu33.webshots.com/image/35232/2005067032886627706_rs.jpg
Pagina 2: http://aycu27.webshots.com/image/35546/2001557408652434469_rs.jpg
Pagina 3: http://aycu29.webshots.com/image/35508/2002417585995154721_rs.jpg
Pagina 4: http://aycu05.webshots.com/image/36044/2002476913982895622_rs.jpg
Pagina 5: http://aycu27.webshots.com/image/36466/2005381617028497668_rs.jpg
Pagina 6: http://aycu03.webshots.com/image/36042/2005382649521364751_rs.jpg
Pagina 7: http://aycu05.webshots.com/image/36324/2005351446222870935_rs.jpg
Pagina 8: http://aycu13.webshots.com/image/36492/2001989117205411684_rs.jpg
Pagina 9: http://aycu18.webshots.com/image/37297/2001930832053987426_rs.jpg
Pagina 10: http://aycu02.webshots.com/image/36161/2001991735650333735_rs.jpg
Pagina 11: http://aycu35.webshots.com/image/36274/2000075356847942908_rs.jpg
Achterkant: http://aycu26.webshots.com/image/36745/2000084081688418193_rs.jpg

Laatst bewerkt door sneltrein op 06-12-2007 15:23


:)
 

06-12-2007 15:11:51
spurt2244
spurt2244
het is te hopen dat zaterdag 8-12-07 een beetje mooi weer is in Venlo. want natuurlijk kom ook ik naar de nieuwe treinen kijken. hopen dat ze er ook mee rijden komende zaterdag. want dat zo heel maal mooi zijn. maar een paar wadlopers is ook niet erg. daar hebben wij in het noorden jaren mee gereisd. bij het zomer was het geen pretje maar bij het winter waren ze lekker warm.  

06-12-2007 16:01:09
salieri
salieri
Staat er ook een DH opengesteld in Venlo die dag?
Want het is nog wel leuk om daar ook wat plaatjes van te schieten
Die nieuwe dingen kun je nog vaak genoeg zien
 

06-12-2007 16:05:29
spurt2244
spurt2244
misscien wel maar ik vraag me af of het ook zo is. ik hoop van wel. want ook de wadloper is een mooie trein. hij hoort er tenslotte wel bij.  

06-12-2007 16:56:50
fastguy84
fastguy84
Quote
sneltrein: Krijg oppeens Veolia Magazine in mijn bus

Ik zal het boekje wel inscannen en hier neer zetten


Wat een huisvlijt... %02% We kunnen dus een nieuwe naam toevoegen aan het lijstje: Willem Nijholt, en dan komen er dus nog twee Brabanders bij.

Verder opmerkelijk: er wordt (alle speculaas op dit forum ten spijt) nergens een 'typenaam' genoemd, het is telkens 'Stadler' of 'GTW'.

PS: over de OpenDag: ik hoop ook vanalles (treinen, weerberichten, etc.), maar het heeft weinig zin om daar nu dit topic mee te gaan vullen. Naar alle waarschijnlijkheid zijn er zowel GTW als Wadloper, zoals elke dag deze week.
 

06-12-2007 17:19:38
reizigert
reizigert
Bedankt voor het inscannen inderdaad. Leuke folder, al denk ik dat Veolia beter in het vervolg zelf de teksten kan schrijven ipv het uitbesteden aan mensen van een tekstbureautje die geen enkele affiniteit met treinen hebben.
Quote
folder: “Naast de al genoemde voordelen heeft de flexibiliteit van de treinen de doorslag gegeven. De motorunit staat in het midden met aan beide kanten een wagon. Hierdoor zijn de treinen heel snel makkelijker langer en korter te maken. Zo kunnen we beter inspelen op drukte en spitsmomenten.”

Veolia gaat dus volgens haar eigen folder dagelijks treinstellen inkorten en terplekke varieren met het aantal wagons. Hoe moet ik me dat voorstellen?

"Dames en heren, we naderen station Venlo. Te Venlo schroeven we het treinstel even uit elkaar om beter aan de reizigersvraag te kunnen voldoen. Houd u goed vast, vanwege de gemeenschappelijke draaistellen van de wagons kan de wagon tijdens de werkzaamheden aan 1 kant even een meter naar beneden vallen. Nadat we de trein met een hijskraan weer in elkaar hebben gezet en alle nieuw aangesloten bekabeling hebben gecontroleerd vervolgen we onze weg naar Nijmegen. Bedankt voor uw geduld!"
%08%
 

06-12-2007 17:27:18
thijs
thijs
Quote
fastguy84:Verder opmerkelijk: er wordt (alle speculaas op dit forum ten spijt) nergens een 'typenaam' genoemd, het is telkens 'Stadler' of 'GTW'

Ik heb al wel diverse keren (in de media) de naam Veolios horen vallen. Of bedoelde je dat niet?
 

06-12-2007 19:23:30
mich
mich
Geloof dat ik het nu wel mag zeggen, het is Velios. (al eerder gezegt maar toen mocht het nog niet) Degene die zich afvragen of er GTW in de doorgaande slagen rijd en DH in Venlo te zien is moet mijn berichten beter lezen of de spots even bekijken, beide ja natuurlijk  

06-12-2007 19:35:08
ijsm
ijsm
In de kantine in Venlo lag gisteren een briefje met wat er zou komen, waarbij we de 113 dus kunnen schrappen (?):
- Buffel
- "Blauwe Engel", dus de 41?
- DE2, dus de 186
- Wadloper, de 3226?
- GTW 2/6
- 113
- 114
 

06-12-2007 20:09:09
rob_ehv
rob_ehv
edegroot: Je hoeft bij een reactie op het laatste bericht niet te quoten!

Is een mooi lijstje 'als' ze komen


robq
 

06-12-2007 20:46:39
railfan
railfan
41, 114, 186, 3226, GTW, Syntus DM'90.  

06-12-2007 20:59:00
rambons
rambons
Als Syntus DM90 komt zou ook mooi zijn want dan moet die over de maaslijn naar Venlo toe en dan is DM90 weer even terug op de maaslijn%02%  

06-12-2007 22:03:39
kbrandsma
kbrandsma
Al die diesels, het begint al stevig te kriebelen (al heb ik helaas andere plannen voor a.s. zaterdag). Toch fraai dat er toch nog een Plan U neer komt strijken.
Quote
sneltrein: Krijg oppeens Veolia Magazine in mijn bus
Ik zal het boekje wel inscannen en hier neer zetten
(...)

Leuk informatief boekje. Ok, dit is dan het eerste boekje en er is dus ook heel wat te melden, maar in ieder geval beter dan het "een dagje weg in Stavoren"-gehalte die het Arriva-magazine elke editie kent.
 

07-12-2007 13:08:38
topliner14
topliner14
Heeft iemand tijden van de DM90?  

07-12-2007 13:58:12
Bollenstad
Bollenstad
Als iemand die had hadden ze hier al lang gestaan...  

07-12-2007 14:53:40
awhv-mcn
awhv-mcn
Vandaag in de lange slagen:
DH I+DH II+DH I
3222+DH
2xGTW 2/8 (355+353)
GTW 2/8 (35x)
GTW 2/8 (356)
GTW 2/8+GTW 2/6 (352+203)

Aannemelijk maakt de Vestjens-GTW morgen ook z'n opwachting in Vl. 3226 staat gdst Vl t.b.v. morgen.

Laatst bewerkt door awhv-mcn op 07-12-2007 15:57
 

07-12-2007 16:09:01
mich
mich
DH I+DH II+DH I = 3110 3210 en 3106
3222+DH reed vanmorgen met 2 keer dh1, de 3107 en 3111. 3111 klonk normaal.
GTW 2/8 (35x) = 354
Spits: 3218 3228 3117+3108
3226 staat eigenlijk in Vl omdat die ook defect is, net als setje 3114 en 3118.
 

07-12-2007 16:11:31
awhv-mcn
awhv-mcn
Quote
mich:
3226 staat eigenlijk in Vl omdat die ook defect is
3226 zat gisteren al in de dienst in ieder geval.
 

07-12-2007 16:13:28
mich
mich
Dan is die gister weer gemaakt geweest, heb hem gister en vandaag in geen enkele slag gezien, maar had ook vroege dienst.  

07-12-2007 17:02:02
reizigert
reizigert
Bericht in de Gelderlander van vandaag: http://www.gelderlander.nl/maasland/2280217/Jan-van-Cuijk-in-beeld-bij-Veolia.ece

Overigens heb ik gisteren voor het eerst een slagje met de GTW gemaakt. Mooie trein, al zal die 2+3 opstelling nooit wennen bij mij. Wat me verder opviel was de automatische omroep in de trein, er is een tijd geleden in de media beloofd dat dit een omroepster met een enigszins zachte G zou zijn, maar als deze mevrouw al een zuidelijk accent heeft, weet ze het wel erg goed te verbergen...%03%
 

07-12-2007 17:22:29
fastguy84
fastguy84
Ik vind de omroep ook erg hard staan; "UITSTAPPEN: RECHTS" klinkt bijna als een militair bevel. Mevrouw klinkt inderdaad niet echt zuidelijk; maar is wel veel beter verstaanbaar dan de (wel zuidelijker klinkende) mevrouw in de Veolia-bussen.  

07-12-2007 17:26:37
wadloper
wadloper
Is die vrouwenstem dezelfde als die in de Arriva treinen?
Het volume van die omroep kan ook wel zachter worden gezet, tenminste
bij de Arriva GTW's zit linksboven in de cabine een "draaiknopje", heeft een
mcn mij eens laten zien.

Laatst bewerkt door wadloper op 07-12-2007 17:44
 

07-12-2007 19:05:03
kbrandsma
kbrandsma
De vrouwenstem bij Veolia is niet gelijk aan die van Arriva.
Er staat trouwens in het nieuwe Arriva magazine (nr.11) een artikel over de voice-over van de Spurts, mevrouw Bea Riedstra van Syntraks Media.

Daarnaast maakt het niet uit op welk volume de omroep staat. "Uitstappen rechts" klinkt nou eenmaal meer als een bevel dan "Uitstappen aan rechterzijde". De automatische omroep heeft inderdaad 4 volume standen. Dit is mij ooit eens verteld.
 

07-12-2007 19:06:25
kevinevers
kevinevers
Misschien een tip:
Trein Heerlen-Kerkrade-Aken gratis op 9 december

Treinen tussen Heerlen, Kerkrade en Aken is op zondag 9 december gratis. Dan worden de nieuwe haltes Eygelshoven-Markt en De Kissel in Heerlen geopend.

Om dit te vieren kan iedereen op die dag gratis gebruik maken van de treinen op het traject tussen Heerlen en Aken. Vanaf de nieuwe haltes kan onder meer met de Euregiobahn naar Heerlen, Herzogenrath en Aken gereisd worden. De twee nieuwe treinstations zijn ook goed bereikbaar voor ouderen en gehandicapten.

Bron: l1.nl
 

07-12-2007 19:08:36
webguy
webguy
Idd, ik heb van een paar mcn-en ook gehoord dat ze gek worden van dat gepraat, en 'm standaard zacht zetten...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

08-12-2007 18:08:16
groen47
groen47
Nog een foto van de afgevoerde 3230:
http://www.flickr.com/photos/groen47/
(klik op foto voor de vergroting.
 

08-12-2007 18:41:20
train85
train85
Vandaag reden er alleen maar DH'tjes op de maaslijn.  

08-12-2007 19:13:21
mich
mich
In de reizigersdienst wel, er reden ook 3x GTW LM van Vl naar Nm voor de spitstreinen maandag.  

08-12-2007 22:23:10
salieri
salieri
Ik heb 2 stellen GTW gezien bij Venray, verder niet  

08-12-2007 22:26:13
bjornl
bjornl
Ik zag een LM-rit vanuit de 3228 als 32229, relatief kort na Nm; dit waren volgens mij twee 2/8jes.  

08-12-2007 23:55:02
mich
mich
oh 2 stuks zou ook kunnen, ma t ging iig na Nm voor de spitsen van maandag.  

10-12-2007 16:04:40
fastguy84
fastguy84
Even wat vraagjes... In de AV zie ik dat het nu redelijk gaat op de Maaslijn, iemand een ooggetuigeverslag? Waarmee wordt gereden; ben namelijk benieuwd hoe/of de vernieuwde rijtijden worden gehaald (met name de kruisingen in de spitsen)?

Verder in de categorie Trivia: is het waar dat op sommige stations (naar verluidt iig Rm) het perron hoger is dan de treinvloer? En is het ook waar dat dat verboden zou zijn? (En als bonusvraag: Op grond waarvan?)
 

10-12-2007 19:31:27
trein-elf
trein-elf
Ik weet wel dat in Aml de Linten ook niet boven het perron uitkomen. Dus hier in Aml is het perron ook hoger dan de balkons.  

10-12-2007 19:46:55
sneltrein
sneltrein
De eerste raam van een GTW was al kapot zag ik bij de opendag!


:)
 

10-12-2007 19:53:39
cuijk
cuijk
@fastguy: vandaag veel GTW's in actie gezien. smorgens nog een paar DHs maar het leek vandaag of de GTWs de DHs verdrongen hebben (vorige week waren er meer DHs te zien dan vandaag).  

10-12-2007 20:34:51
reizigert
reizigert
Eindelijk is de officiele reden bekend waarom het in het afgelopen jaar zo'n puinhoop was op de Maaslijn. En eerlijk is eerlijk: wij hier zaten er allemaal flink naast. Het lag niet aan de Provincie Limburg, Veolia, NSFS, ProRail en al helemaal niet aan Mat Vestjens. Nee, het is gewoon allemaal de schuld van de media!
http://www.gelderlander.nl/maasland/article2290649.ece
 

10-12-2007 20:41:39
fastguy84
fastguy84
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb; maar de 'Mariken van Nijmegen'-trein gaat niet door, naar verluidt omdat er geen portretfoto te vinden is. Beetje slappe smoes, maar de naam wordt ook al niet meer genoemd in de link van reizigert hierboven.  

10-12-2007 22:36:29
timtrein
timtrein
Ook hier maar even een kort berichtje: de NVBS houdt op zaterdag 26 januari een Wadloper-afscheidsrit op de Maaslijn. Zie dit topic: https://somda.nl/www/forum/3977/