16-12-2006 23:21:37
Bollenstad
Bollenstad
Bollenstad: Hoewel er van alles voor verbetering vatbaar is op de Maaslijn (...)
Wat denk je?

16-12-2006 23:28:04
koen220902
koen220902
Ik hoop dat die meneer van Rover zich beperkt tot de feiten, de zaken rond de aanbesteding en de materieelpolitiek van Veolia. Mijn ervaring met Rover is dat ze te vaak misprijzend praten over ouder materieel. Zo hebben ze in de nadagen van de Hondekoppen óók kritiek geuit over het rijcomfort van die stellen. En als er decennia lang één treinsteltype het summum van plezierig reizen was dan waren het de Hondekoppen. Ik houd het maar op een vergelijking met je nieuwe auto waar je intens gelukkig mee bent, als hij zes jaar oud is rijdt hij nog nét zo lekker, maar de buurman heeft een nieuwere die lekkerder zit en bij de buren is het gras nu eenmaal áltijd groener

De Wadlopers zijn nét 25 jaar oud, en kunnen technisch nog bést een aantal jaren mee. Verouderd is dus dikke onzin! De problemen op de Maaslijn zijn ook níét te wijten aan de DH stellen, maar aan het feit dat men met te weinig stellen een dienstregeling wil rijden die niet haalbaar is.

Laatst bewerkt door koen220902 op 16-12-2006 23:30

16-12-2006 23:30:40
cuijk
cuijk
Kan best zijn, dat men zich bij het KAN (knooppunt Arnhem-nijmegen; dat de provincie Limburg heeft gemandateerd w.b. de Maaslijn) de haren uit de kop trekken dat ze eea uit handen hebben gegeven aan de provincie Limburg. Zal achter de schermen nog 'leuk' worden daar tussen het KAN en Vestjens.... Dit kan best het Waterloo worden van die Zonnekoning uit Maastricht En v Setten kan zn lol ook op als ie vrijdag naar het KAN komt.
De kaarten zijn nu geschud (beh dan v de provincie Brabant)dus er moet nu wat gaan gebeuren

17-12-2006 00:23:47
kevinevers
kevinevers
ik reis nu zon kleine 3 jaar op de maaslijn. toen de ns er zat was het ook een chaos. alleen hoorde je er minder over. nu moet veolia komt de chaos alleen wat vaker voor.

trouwens toen de ns er nog op reed zat van setten bij ons in de dm '90 en we moesten in swalmen toen uitstappen door de vertraging! hij heeft zelfs moeten staan! overigens is hij wel een super aardige kerel.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-12-2006 01:17:40
Somda
Somda
De NS heeft het natuurlijk ook niet altijd goed gedaan op de Maaslijn. Maar wat Veolia presteert is een structurele bende. Het zou ook te gek voor woorden zijn als dit nog lang voort moet duren.

Meneer van der Vlis van ROVER heeft soms best kritiek waar mee te leven valt, alleen zijn opmerkingen over de Wadlopers is wat vreemd: toen die bij Arriva reden klaagde hij er namelijk niet over. Beetje raar dat die Wadlopers nu opeens 'oud' zijn.

Wordt die bijeenkomst van het KAN in Arnhem gehouden? Meneer Vestjens kan ik aanraden om via Eindhoven-Den Bosch te reizen (advies van Van Setten).

17-12-2006 01:25:46
dh3201
dh3201
Als de problemen op de Maaslijn veroorzaakt worden door oude treinen en enkelspoor, dan moet het tussen Heerlen en Kerkrade met die nog veel oudere plan V treinstellen wel helemaal hommeles zijn bij Veolia.

En als Vestjens naar de KAN bijeenkomst gaat, gaat hij vast over de A73.

Shqiperise-lopers?

17-12-2006 08:43:53
Bollenstad
Bollenstad
koen220902: Ik hoop dat die meneer van Rover zich beperkt tot de feiten (...)
Nou ja, dat bedoel ik dus. Het zou 'm sieren als hij dat had gedaan, maar ik vind dit stemmingmakerij. En daar heb ik een gruwelijke hekel aan.

17-12-2006 09:31:08
cuijk
cuijk
De landelijke pers pikt de chaos op de maaslijn nu ook op
http://www.nu.nl/news/918578/37/Rover_wil_snelle_aanpak_problemen_dienstregeling.html
Misschien is de mening v Rover wat doorgeschoten, maar ze hebben mede ervoor gezorgd dat die misstanden aangeklaagd worden en niet meer gebagatelliseerd kunnen worden door figuren als Vestjens.
Is overigens een column v die voorzitter, en een column moet nu eenmaal n beetje scherp zijn en met n korrel zout worden genomen.

17-12-2006 09:47:53
Bollenstad
Bollenstad
Rover:"Op de Maaslijn zullen deze verbeteringen drastisch moeten zijn en snel moeten komen, want de onbetrouwbare dienstuitvoering met te kleine, langzame en naar dieselolie ruikende treinen is een belediging van de reizigers."

Dat bedoel ik dus met stemmingmakerij. Beperk je alsjeblieft eens tot de feiten, misschien dat dan de instanties die jou serieus moeten nemen, jou ook echt serieus gaan nemen!
@Beheer: Dit was inderdaad off-topic; ik zal me nu echt niet meer over ROVER uitlaten...

Laatst bewerkt door Bollenstad op 17-12-2006 09:48

17-12-2006 09:53:29
edegroot
edegroot
En daarmee inderdaad meteen einde Rover, in het verleden is dat al geregeld fout gegaan, dat soort discussies..
Iedereen die het graag over Rover wil hebben verzoek ik dit ergens anders te doen dan Somda. Berichten die toch betrekking hebben op Rover zullen wat mij betreft direct worden verwijderd.

17-12-2006 09:59:42
cuijk
cuijk
Veolia is schijnbaar geen bedrijf van onbetwist karakter.
ASN-bank verbreekt zakelijke contacten met Veolia, omdat Veolia in Jeruzalem n tramlijn aanlegt naar (illegale) joodse nederzettingen op palestijns gebied http://frontpage.fok.nl/nieuws/70887
Misschien OT maar als achtergrondinfo wel interessant

17-12-2006 11:21:56
bouwe
bouwe
rogier: Dus jij vindt de toestanden op de Maaslijn normaal?

Zoals ik ook al eens eerder zei: overal valt wel een mouw aan te passen. Er wordt nu afgegeven op het materieel, maar als de provincie zijn verantwoordelijkheid neemt en schadevergoedingen van de andere OV-bedrijven op de koop toeneemt, kunnen ze beter direct een nood-dienstregeling in elkaar knutselen die wel geschikt is voor het mat wat er nu rijdt.

Laatst bewerkt door bouwe op 17-12-2006 11:27

17-12-2006 12:33:57
Somda
Somda
@Bouwe: Ik kan me voorstellen dat het zeer doet voor een noordeling dat veel mensen afgeven op Wadlopers Het enige probleem van die Wadlopers is dat ze niet snel genoeg zijn. Maar ook dat had geen probleem hoeven zijn als er dienstregeling lag die gemaakt was op basis van de rijkarakteristieken van DH-materieel. Het lijkt me dat de reizigers op de Maaslijn nu liever een betrouwbare dienstregeling krijgen met Wadlopers dan dat ze elke dag andere excuses (ook die raken op) moeten aanhoren van Van Setten en Vestjens.  

17-12-2006 13:21:17
lamote_ban
lamote_ban
Los van de juridische problemen met een nieuwe dienstregeling (de advocaten van Hermes en Arriva staan al in de coulissen), betekent het ook dat overal de tijden en de kruisingen veranderen. Dus moeten dan in de hele regio vanwege de aansluitingen de busdiensten ook weer op de schop, anders is het middel erger dan de kwaal. Dat gaat allemaal sowieso een hoop tijd kosten.

Overigens rijden de treinen al bijna het hele weekend op tijd.

17-12-2006 15:44:40
maxime
maxime
In het weekend reizen er ook veel minder mensen met de Maaslijn. Wacht maar tot ochtendspits van morgen. Chaos all over again%05%  

17-12-2006 16:35:26
fabrierban
fabrierban
@maxime
Toch vind ik het verrassend dat de dienstregeling nu met DH te rijden is.
130 versus 100 km/u is toch een flink verschil.

17-12-2006 16:56:24
koen220902
koen220902
Dat komt dankzij de marges die in dienstregelingen zijn ingebouwd. Dienstregelingmakers bouwen rijtijdmarges in voor eventuele werkzaamheden, plekken die tijdelijk langzamer moeten worden bereden etc. Daarmee voorkom je dat spoorwerkzaamheden het hele treinverkeer ontwrichten, en je hebt tevens een mogelijkheid om een opgelopen vertraging weer goed te maken. De treinen uit Nm hebben vijf minuten speling in Vry. Een trein die met bijna vijf minuten vertraging in Venray aankomt kan door het stationnement te beperken weer op tijd verder naar Venlo, onder voorbehoud dat hij niet op een tegentrein moet wachten. Die vijf minuten redden in de rustige tijden de dienst, maar zijn er eenmaal vertragingen dan kun je die niet meer uitrijden.

Tijdens mijn bezoek aan de Maaslijn vorige week is mij ook opgevallen dat als er géén vertragingen zijn en het géén spitsuur is, de dienstregeling nét kan worden volgehouden met de DH stellen. Maar een dienstregeling die in de rustige tijden nét kan worden gereden stort in als een kaartenhuis in op het moment dat de forenzen massaal de perrons opkomen! Dan wordt het dringen bij de smalle deuren, reizigers die in willen stappen blokkeren de route voor reizigers die uit willen stappen, de mcn die zich op een volgepakt balkon richting de deuren moet begeven om die te sluiten, nog maar eens éxtra goed opletten dat er niemand tussen de deuren is blijven steken voordat je gaat rijden... Je hebt zó vijf minuten vertraging te pakken en op de eindpunten neemt de keertrein die vertraging over.

Morgen zijn de vertrouwde perikelen weer terug op de Maaslijn%04%

Laatst bewerkt door koen220902 op 17-12-2006 16:58

18-12-2006 12:20:26
lamote_ban
lamote_ban
Alle kritiek ten spijt lijkt het erop dat Veolia de Maaslijn langzamerhand onder controle heeft gekregen, slechts incidentele, kleine vertragingen vandaag. In ieder geval een heel stuk beter dan de chaos waar NS de reizigers in Brabant al dagenlang op trakteert. Doorgaande reizigers van Rm-Nm wordt aangeraden via Ht te reizen, maar de vertragingen daar zijn veel erger dan op de Maaslijn.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 18-12-2006 12:53

18-12-2006 13:42:01
jbt
jbt
lamotep: Alle kritiek ten spijt lijkt het erop dat Veolia de Maaslijn langzamerhand onder controle heeft gekregen, slechts incidentele, kleine vertragingen vandaag.

Zijn het misschien toch kinderziektes en komt het mogelijk toch nog allemaal goed. Laten we het hopen.

18-12-2006 14:03:53
fabrierban
fabrierban
@jbt
Ik denk dat Veolia inmiddels weet waar de knelpunten zitten, daarnaast gaat het gerucht dat een deel van de problemen ook het gevolg was van de gebrekkige instructie van het personeel.
De alternatieve route via Ht is trouwens een totale afrader (zowel vrijdag heen als vanmorgen terug ruim 3 uur voor Std-Nm!). Zowel de treinen Nm-Rsd als Ut-Ehv rijden in de nieuwe dienstregeling dramatisch slecht op tijd.

18-12-2006 14:13:35
reizigert
reizigert
lamotep: Alle kritiek ten spijt lijkt het erop dat Veolia de Maaslijn langzamerhand onder controle heeft gekregen, slechts incidentele, kleine vertragingen vandaag.

Afgelopen weekend is alles ook al vrijwel vlekkeloos verlopen. Duidelijk is wel dat ze nu op hun tenen lopen, maar toch respect voor Veolia dat ze zich met zo'n beperkt materieelbestand nu toch staande lijken te houden

18-12-2006 14:31:59
bouwe
bouwe
Ben die Maaslijn eens in de gaten aan het houden met die treinvizier.nl, dat is best nog een druk lijntje. %08% Maar zo te zien, rijdt het wel aardig goed.  

18-12-2006 15:11:43
fabrierban
fabrierban
Weet iemand trouwens of er op de Veolia-spoorlijnen ook tariefintegratie is gekomen, ofwel of je daar nu ook met strippenkaarten mee mag?  

18-12-2006 15:55:14
tla
tla
reizigert: Afgelopen weekend is alles ook al vrijwel vlekkeloos verlopen. Duidelijk is wel dat ze nu op hun tenen lopen, maar toch respect voor Veolia dat ze zich met zo'n beperkt materieelbestand nu toch staande lijken te houden
Gisteren toch veel +15 langs zien komen, dus zo 'vrijwel vlekkeloos' liep het toch niet.

18-12-2006 21:06:41
daniel
daniel
fabrier: Weet iemand trouwens of er op de Veolia-spoorlijnen ook tariefintegratie is gekomen, ofwel of je daar nu ook met strippenkaarten mee mag?
Ja dat kan. In ieder geval op Mt-Krd, zag ik vanmiddag op de stempelautomaat in Mt.

Vandaag overigens meegemaakt dat er zowaar vertraging goedgemaakt werd bij Veolia! Trein 32237 vertrok met +5 uit Vl, en doordat het een rustige trein was met een vlotte meester, kwamen we met slechts +1 aan in Rm!
In Zuid-Limburg ook een hoop volle treinen gezien. Ze rijden om het kwartier tussen Hrl en Mt, en dat is netjes, maar tijdens de middagspits zaten deze losse stelletjes allemaal (iets té) goed vol!

18-12-2006 21:15:18
maaslijn
maaslijn
Duizend klachten bij vervoerder Veolia

Vervoersbedrijf Veolia heeft in de eerste week bijna duizend klachten van reizigers gekregen. Dat heeft het bedrijf laten weten.
De helft van de klachten ging over de vertragingen op de Maaslijn en de slechte informatievoorziening. De Maaslijn is de treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen. De rest van de klachten ging over het busvervoer in Zuid-Limburg, het vervallen van buslijnen en andere zaken die met de nieuwe dienstregeling te maken hebben.

Bron: http://www.l1.nl/

Er vanuitgaande dat lang niet iedereen die met Veolia reist een klacht indient, ik ook (nog) niet, heeft Veolia nu al een behoorlijke score....%03%

18-12-2006 21:22:58
cuijk
cuijk
Met die kwartierdienst met Wadlopers houd je nog altijd de rijtijd van 8 minuten tussen Cuijk en Boxmeer. Als je hier 4 treinen per uur om en om elke richting laat rijden (8 treinen totaal dus), heb je daar 8 x 8 = 64 minuten voor nodig. Ben benieuwd hoe ze die 64 minuten in een uur proppen. Op den duur creëer je hier ook weer een stapeleffect dat op de hele Maaslijn te merken is, met als gevolg dat er waarschijnlijk weer spitstreinen opgeheven zullen worden.

Zit nog rek in doordat men op Kruispunt Beugen (ong halverwege Cuijk en Boxmeer) treinen kan laten kruisen.

18-12-2006 22:20:57
dfk
dfk
En er blijven maar 60 minuten in een uur en het is maar heel theoretisch 8x4.

Laatst bewerkt door dfk op 18-12-2006 22:25

18-12-2006 23:44:04
enschede
enschede
Vl-Nm 51 minuten
Nm-Vl 63 minuten

Kortom 12 minuten speling. Volgens de dienstregeling vertrekt de trein vanuit Nm net na vertrek vanuit Nijmegen in Nmh al 4 minuten stil. Wil je echt zo veel marge. Nee, maar omdat in de kwartierdienst de volgende trein op spoor 35 wil binnenrijden. Kortom daar zijn buiten de kwartier dienst al 3 minuten verspild, gewoon 3 minuten later laten vertrekken buiten de kwartierdienst. Verder zou gekeken kunnen worden naar andere sporen binnen de kwartierdienst.
Ik vind de marges te ruim, tenminste als er treinen rijden die ook de bedoelde snelheid kunnen halen. Syntus heeft ook geen ruime marges, maar ze rijden wel bijna altijd op tijd, ook in de spits. Het is vervelend als je elke dag 12 minuten aan marges kwijt bent en de treinen daarmee iets beter op tijd rijden.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

18-12-2006 23:47:03
rudolfph
rudolfph
dfk: En er blijven maar 60 minuten in een uur en het is maar heel theoretisch 8x4.
Ja, maar er moeten ook nog 4 treinen per uur de andere kant op .

19-12-2006 11:31:58
fabrierban
fabrierban
Een oplossing kan zijn om alleen in de spitsrichting 4 keer per uur te rijden en tegen de spits in het materieel leeg mee te sturen met de trein naar Roermond. Aan en afkoppelen kan in Venray, daar is tijd over. Op Boxmeer-Cuyk zit je dan met 6 treinen per uur en dat moet wel lukken.  

20-12-2006 08:44:27
cuijk
cuijk
FNV Bondgenoten merkt dat chauffeurs van Veolia hun frustraties over de vele vertragingen en te hoge werkdruk op elkaar beginnen af te reageren en roept daarom het vervoersbedrijf op maatregelen te treffen (deels betrekking op bus, deels op trein). http://www.gelderlander.nl/maasland/article939396.ece

Mocht Veolia er over enkele weken nog eenzelfde potje van maken op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond dan zijn sancties onvermijdelijk. Boetes lopen dan al snel in de tonnen
http://www.gelderlander.nl/maasland/article939300.ece

Laatst bewerkt door cuijk op 20-12-2006 08:55

20-12-2006 09:06:59
jbt
jbt
Maar weer eens een stukje van de site van L1:

"De provincie Noord-Brabant heeft grote zorgen over de problemen op de Maaslijn. Dat is de treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen, die zo’n 25 kilometer over Brabants grondgebied loopt.

Sinds vervoerbedrijf Veolia de lijn 10 dagen geleden overnam, zijn er grote problemen. Die worden de laatste dagen weliswaar kleiner, maar Brabant blijft bezorgd. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant gaan daarom contact op nemen met het Limburgse provinciebestuur, om meer informatie te krijgen over de problemen op de Maaslijn."

Zal gedeputeerde Vestjens zijn "8 voor Veolia" ook tegenover zijn collega gedeputeerde van Brabant moeten verdedigen.

21-12-2006 11:09:32
lamote_ban
lamote_ban
Gisteren een dagje Limburg/Veolia gedaan. Eerst met de 800 naar Heerlen, dat ging al gelijk mis want het treindeel Heerlen ontbrak weer eens en dus toch maar eerst naar Maastricht. Overal onderweg zie je gloednieuwe bussen van Veolia, niet een oudje is er te vinden (knap werk in enkele maanden tijd!). Vervolgens met de Veolia-trein naar Kerkrade. Opvallend is dat de Plan-V'tje van Veolia er erg goed onderhouden uitzien en van een smaakvol Veolia-sticker zijn voorzien. Enkele reizigers die ik onderweg sprak waren vol lof over de hoge frekwentie (zelfs op zondagmorgen om het kwartier!).
Na een hapje in Heerlen terug gereisd naar Roermond. Opnieuw ging het mis met de 800, nu weer wegens de beruchte koppelingsproblemen in Sittard. Aangekomen in Roermond reed het Veolia-treintje dus net het station uit. Een half uurtje later met 3xDH1 naar Nijmegen. Wat opvalt is dat de dienstregeling met de DH-stellen goed te halen is, maar dat er natuurlijk geen speling in zit. Overigens waren alle 19 bakken ingezet (5x3+1x4), dus het onderhoud gebeurt 's nachts of niet. Op de vertrekstaten in Nijmegen hangt een brief van Veolia dat er vanaf 12 maart alsnog een kwartierdienst gereden gaat worden, maar hoe dat moet tussen Boxmeer en Cuijk is mij ook na gisteren nog steeds een raadsel.
Vervolgens teruggereisd via Arnhem-Ede-Amersfoort en Connexxion uitgeprobeerd. Dat was niet best, mijn trein viel uit zonder dat er ook maar enige mededeling aan de reizigers werd gedaan. Na een halfuur de volgende: een verpauperde planV, met kapotte verwarming en zonder Connexxion logo's. In Amersfoort zag ik ook nog de pendeltrein naar Barneveld Noord met in de avondspits welgeteld 8 reizigers, dus die ritten kunnen wel weer geschrapt worden.
Algemene conclusie: ondanks alle kritiek blijkt dat Veolia na twee weken zijn zaken beter op de rit heeft dan NS (de 800 blijft een tranendal) en Connexxion (duidelijk niet geinteresseerd in zijn spoorlijn). Limburg heeft mijns inziens met Veolia toch een goede keuze gemaakt.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 21-12-2006 12:27

21-12-2006 12:16:43
bloober
bloober
Maar als je de kwartierdienst naar Bnn schrapt is het transferium minder makkelijk bereikbaar met OV en wordt het dus minder aantrekkelijk je auto daar te parkeren.

Nu verder over Veolia

Groetjes, Bloober

21-12-2006 12:35:52
waalkade
waalkade
Citaat uit Veolia (6):
Veolia belooft nog niet dat de dienstverlening met de genomen maatregelen naar wens is. Als goedmakertje zijn alle trein- en busdiensten van Veolia in heel Limburg daarom op eerste en tweede kerstdag gratis voor iedereen.
Mag je dan ook je fiets gratis meenemen in de Veolia trein?
Een probleempje, in de avonduren kom je in Venlo het perron niet op zonder kaartje.
Hoe lost men dit op?
Groet, Ko.

21-12-2006 12:42:46
ns1100
ns1100
Nou, Veolia een goeie keuze? Ik vond dat NSR het zeker niet slecht deed op Rm-Nm en Mtr-Krd! De treinen van Veolia rijden dan wel vaker tussen Mtr en Krd en dat is zeker een voordeel, maar er zijn veel buslijnen geschrapt.
Ik blijf er bij dat het enige wat Veolia goed doet is het verzorgen van de treindienst op Mtr-Krd. NSR deed het beter op Rm-Nm.

Edit mvd: gedeelte over de bus ertussenuit gehaald, is niet relevant hier.

21-12-2006 12:43:16
lamote_ban
lamote_ban
@waalkade
In de spits stond vanmorgen een advertentie van Veolia, maar daar stond niet over fietsen in.

21-12-2006 12:45:13
rudolfph
rudolfph
lamotep: Vervolgens teruggereisd via Arnhem-Ede-Amersfoort en Connexxion uitgeprobeerd. Dat was niet best, mijn trein viel uit zonder dat er ook maar enige mededeling aan de reizigers werd gedaan. Na een halfuur de volgende: een verpauperde planV, met kapotte verwarming en zonder Connexxion logo's. In Amersfoort zag ik ook nog de pendeltrein naar Barneveld Noord met in de avondspits welgeteld 8 reizigers, dus die ritten kunnen wel weer geschrapt worden.
In tegenstelling tot Veolia heeft Connexxion geen onrealitische aanbieding gedaan, er wel voor gezorgd dat er direct voldoende materieel beschikbaar is en voor de reizigers is er geen comfort- of reistijdachteruitgang (die plan V's reden er al, dus het is geen comfortachteruitgang in de zin van DM'90->Wadloper). Natuurlijk is het niet leuk als er een trein uitvalt, maar dat overkomt elke vervoerder wel eens. De kwartierdienst Amf-Bnn was een eis van de aanbestende overheid, dus als de overheid het belangrijk vind daar onze belastingcentjes in te stoppen en je bent het daar niet mee eens, moet je bij de overheid gaan klagen. Verder geldt wel dat als het transferium ooit succesvol moet worden, een kwartierdienst naar Amf echt wel het minimum is.

21-12-2006 12:50:36
lamote_ban
lamote_ban
@ns1100
De dienstuitvoering op de Maaslijn is inmiddels niet slechter dan in het NS tijdperk. Tegelijkertijd moet ik concluderen dat de NS al twee weken lang geen poot uitsteekt om de problemen met de 800-serie in Limburg aan te gaan pakken. Lamlendigdheid en zelfsgenoegzaamheid zijn bij NS nog steeds troef.
Het schrappen van parallelle buslijnen was overigens het belangrijkste doel van de aanbesteding. Het is een beetje onzin daar dus over te klagen.

21-12-2006 12:59:33
lamote_ban
lamote_ban
@rudolfph
Een trein kan uitvallen, maar waarom wordt dat niet eens omgeroepen? En is Connexxion te berooid om zelfs een paar stickers aan te schaffen om op zijn treinen te plakken? Er waarom zien de Plan V's van Veolia er keurig opgeknapt uit en zijn die van Connexxion totaal verpauperd? Het verschil is dat Veolia wel en Connexxion geen interesse heeft in zijn spoorwegvervoer.

21-12-2006 13:10:06
dh3201
dh3201
Connexxion is zeker niet te berooid om zelf stickers aan te schaffen, alleen duurt het even voor die stickers gemaakt zijn en geplakt. Op dit moment zijn de 839 en 840 al voorzien van stickers, de rest volgt nog.

Shqiperise-lopers?

21-12-2006 20:45:34
Somda
Somda
De Gelderlander kwam vandaag met het volgende bericht:
http://www.gelderlander.nl/maasland/article946366.ece

21-12-2006 21:00:41
lamote_ban
lamote_ban
Vergeleken met waar de reizigers in de driehoek Ht-Tb-Ehv de laatste twee weken op getracteerd zijn zijn de Veolia probleempjes van de Gelderlander slechts gefrutsel in de marge.  

21-12-2006 21:04:04
bouwe
bouwe
Ik zie in het artikel een vertraging van +5 en een slapende trdl, dat laatste kan ik nog wel begrijpen met al die kruizingen die de laatste tijd verlegd moeten worden. %08% Maar dat valt nog best mee.  

21-12-2006 22:23:32
crikey
crikey
"Uit de luidsprekers klinkt een dwingende mannenstem. De omroeper laat weten dat in de kerstvakantie minder treinen rijden op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. Nóg minder treinen?"

De schrijver van het artikel had iets beter op kunnen letten. Er wordt niets over de Maaslijn gezegd.

21-12-2006 22:26:46
daniel
daniel
Nee, maar het schopt wel lekker. Net zoals de rest van het stemmingmakende artikel...  

22-12-2006 11:23:07
rudolfph
rudolfph
daniel: Nee, maar het schopt wel lekker. Net zoals de rest van het stemmingmakende artikel...
Ik ben het helemaal met je eens, misschien moeten er ook maar eens dergelijke artikelen over auto's gaan komen, en dan steeds in het slot: "ach, was ik maar met de trein gegaan, had ik tenminste maar 10 minuten vertraging gehad" .

Ik word een beetje moe van het gezeur, we weten allemaal inmiddels dat het niet toppie is, maar beschrijf dat op fatsoenlijke manier, met nette woorden, in zo'n krantenartikel, en niet alsof het het grootste drama van het jaar is.

22-12-2006 13:14:28
dh3201
dh3201
Bij kranten gaat het niet om de feiten en de waarheid. Het gaat om sappige verhalen en verkoop van die kranten. De inhoud moet alleen maar bijdragen in meer verkopen van die krant.

Shqiperise-lopers?

22-12-2006 13:39:35
sneltrein
sneltrein
Geen wonder dat je de 25+26 Dec gratis met bus-trein kan
Net als je zegt er rijden al zo weinig treinen

22-12-2006 13:41:45
sneltrein
sneltrein
Maar het is ook een drama hoor

"Vind ik" misschien hoef jij niet hier met de trein.

22-12-2006 17:33:16
salieri
salieri
sneltrein: Geen wonder dat je de 25+26 Dec gratis met bus-trein kan
Net als je zegt er rijden al zo weinig treinen
Met kerst hebben ze wel genoeg stellen, want dan reizen de mensen die écht met de trein moeten (scholieren en mensen die naar hun werk gaan) niet veel mee

22-12-2006 22:14:30
waalkade
waalkade
http://www.kan.nl/default.htm?http%3A//www.kan.nl/page.asp%3Fmenu_id%3D607

Kort verslag gesprek KAN - Veolia, groet, Ko

22-12-2006 22:39:32
kevinevers
kevinevers
vandaag van een mcn gehoord dat de wadlopers gereviseerd gaan worden in de kerstvakantie dus dat er in plaats van 1+1+1 nu nog maar 1+1 rijdt in de vakantie.
de 3222 heeft al een grote beurt gehad.

we hadde vandaag een leuke combinatie 1xDH2+2xDH1
DH2 = noordned huisstijl (die grasgroene 3222)
DH1 = wadfietser
DH1 = gewoon

Edit door Mikos: Kevin, zou je ajb wat minder op de Enter-knop willen drukken? Dat scheelt een heleboel in de opmaak van je post. Daarnaast weet je kennelijk dondersgoed waar de Shift-knop zit, dus wil je die ook gebruiken bij woorden die aan het begin van de zin staan, enz? DankU!

Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-12-2006 22:52:03
frans
frans
ik had gisteravond (23.30 Nm-Bmr) ook zoiets: 3106+3118+3208. De wadlopers zagen er van binnen schoon en netjes uit, aansluiting vanuit Ut was prima en verder keurig op schema. Al die negatieve verhalen zijn dus inmiddels achterhaald.  

22-12-2006 23:00:06
nskoploper
nskoploper
Er rijden nu dus Wadlopertjes op Rm-Nm, maar die hebben toch geen 1e klas aan boord. Dus je kunt alleen maar 2e klas reizen bij Veolia? of heeft de andere trein van Veolia in Limburg wel 1e klas (lees: wordt de 1e klas coupe's ook echt als 1e klas gebruikt en moeten reizigers een 1e klas kaartje hebben). En krijgen de nieuwe Veolia-treinen ook 1e klas. Dat is bij Arriva wel het geval.  

22-12-2006 23:49:51
reizigert
reizigert
Ja, 1e klas komt voorin en achterin de GTW
http://www.stadlerrail.com/file/news/Veolia%20Design%20Stadler1.jpg

Laatst bewerkt door reizigert op 22-12-2006 23:50

23-12-2006 00:28:35
daniel
daniel
Volgens mij heeft Veolia Wadlopers mét en Wadlopers zonder eerste klas. Niet dat je veel aan die eerste klas hebt overigens, want de stickers uit het Arriva-tijdperk hangen er nog (en daar staat dus op dat de 1e klas alleen als dusdanig geldt op de trajecten Gn-Rd/Dz/Nsch )  

23-12-2006 07:13:21
salieri
salieri
Gereviseerd?%03%
Volgens mij mis ik hier iets

23-12-2006 09:22:11
dh3201
dh3201
En anders kunnen ze nog de Syntus methode hanteren: gewoon een paar "1e klas" papiertjes bij een aantal stoelen plakken.

Shqiperise-lopers?

23-12-2006 09:33:58
j.jager
j.jager
reizigert: Ja, 1e klas komt voorin en achterin de GTW
http://www.stadlerrail.com/file/news/Veolia%20Design%20Stadler1.jpg

Bij de gtw's van arriva zit de 1e klas maar aan 1 kant.

23-12-2006 12:24:14
tla
tla
frans: ik had gisteravond (23.30 Nm-Bmr) ook zoiets: 3106+3118+3208. De wadlopers zagen er van binnen schoon en netjes uit, aansluiting vanuit Ut was prima en verder keurig op schema. Al die negatieve verhalen zijn dus inmiddels achterhaald.
Dat zou ik maar niet concluderen op basis van één of slechts een klein aantal waarnemingen. De toestanden van de eerste paar dagen zijn over maar het loopt nog steeds niet hoe het hoort te lopen als ik zo de vertragingslijstjes her en der zie.

23-12-2006 13:16:20
lamote_ban
lamote_ban
Ik kijk regelmatig op http://www.traphic.nl/trein.aspx en dan zie je al dagen lang nauwelijks meer vertragingen op de Maaslijn.  

23-12-2006 14:02:21
thom
thom
salieri: Gereviseerd?%03%
Volgens mij mis ik hier iets

Dat zal ie allicht niet bedoelen, een hele serie wadloper reviseer je niet ff in de kerstvakantie.

Hij zal wel gewoon een grote nakijk beurt bedoelen oid,
meer zal Veolia er niet insteken...

24-12-2006 18:35:29
waalkade
waalkade
Zijn ze kennelijk al mee begonnen.
De trein 32253 (17.30 V Nm) reed niet.
Trein 32255 (18.00 V Nm) rijd slechts tot Venlo en met een enkel stel (3222).
Groet, Ko.

24-12-2006 18:45:03
fabrierban
fabrierban
@waalkade
Grappig dat al die notabelen niet door hebben dat die kwartierdienst ontuitvoerbaar is met DH-stellen.
Naieviteit is onuitroeibaar naar het schijnt.

24-12-2006 19:04:09
thom
thom
waalkade: Zijn ze kennelijk al mee begonnen.
De trein 32253 (17.30 V Nm) reed niet.
Trein 32255 (18.00 V Nm) rijd slechts tot Venlo en met een enkel stel (3222).
Groet, Ko.

Zo gaat het al vanaf dat die dingen er überhaupt rijden...

24-12-2006 19:11:11
rogier
rogier
Veolia laat ook trein 32262 lekker uitvallen, in elk geval in Roermond: 19:32 Nijmegen 3b Venlo, Boxmeer Stoptrein 32262 Veolia Rijdt vandaag niet.

Edit by Rugzakje: Denk alsjeblieft aan je taalgebruik.

25-12-2006 00:33:13
mren
mren
fabrier: @waalkade
Grappig dat al die notabelen niet door hebben dat die kwartierdienst ontuitvoerbaar is met DH-stellen.
Naieviteit is onuitroeibaar naar het schijnt.

Dat is natuurlijk onzin, want het is natuurlijk het probleem van Veolia. Dat is de vervoerder en die heeft verstand van treinen, en m.i. hoef je dat niet van een aanbestedende partij tot op dienstregelingniveau te verlangen.

Als Veolia zegt dat dienstregeling X te halen is en daarmee de inschrijving wint, dan is het vervolgens aan Veolia om volgens drgl X te rijden. Maar goed, 'wij' weten schijnbaar alles zo goed, en die anderen zijn natuurlijk achterlijk en naïef...

25-12-2006 00:34:43
mren
mren
Edit mvd: Reactie over de bussen verwijderd, is niet relevant hier.  

25-12-2006 22:57:31
waalkade
waalkade
Trein 32264, V uit Venlo 20.28 deed het vandaag perfect.
Aan de wadjes zelf hoeft het dus niet te liggen.
Wat me wel opviel, dat er relatief veel geremd moest worden voor wissels.
Bij vervanging van de wissels mag er van mij wel wat beters komen.
Groet, Ko.

26-12-2006 16:17:36
fabrierban
fabrierban
Omroep Brabant
CUIJK - De meeste treinreizigers tussen Nijmegen en Roermond weten niet dat zij tijdens kerst gratis met de trein mogen. Vervoerder Veolia laat de treinen gratis rijden als tegemoetkoming van alle overlast door de nieuwe dienstregeling.

Op de zogenoemde Maaslijn, ofwel het traject Nijmegen–Roermond, vielen de eerste weken veel treinen uit. Ook zijn de treinen oud en te kort. Dit probleem houdt zeker nog tot maart aan. Dan denkt Veolia voldoende treinstellen te hebben. Tijdens beide kerstdagen zijn bus en trein van Veolia gratis.

Als iedereen toch gewoon een kaartje koopt is het een zeer voordelige aktie.

26-12-2006 17:04:06
crikey
crikey
Nog een bericht daarover:

Problemen met gratis vervoer Veolia

Gisteren en vandaag kunnen mensen gratis reizen met Veolia in Limburg. Maar dat leverde in sommige gevallen problemen op.

Reizigers die een treinkaartje kochten van Sittard naar Nijmegen moesten bij de NS de volle prijs betalen. Maar de Maaslijn, het traject tussen Roermond en Nijmegen, is van Veolia en dus gratis. Volgens een woordvoerder van Veolia moeten deze gedupeerden hun te veel betaalde kaartjes bij de Nederlandse Spoorwegen terugvragen.

Bron: l1.nl

Hm.. nou mag NS het dus maar uitzoeken. Veolia had het ook wel wat beter bekend mogen maken.

26-12-2006 17:30:09
fabrierban
fabrierban
@crikley
Je kunt toch in Sittard gewoon een kaartje tot Roermond kopen? Hoezo MOESTEN mensen bij NS de volle prijs betalen?

Veolia heeft de regeling vrijdag uitgebreid in de Spits bekend gemaakt. Verder stond het al lang in de nieuwsrubrieken van de branbantse en limburgse regionale omroepen. En Veolia had ook van te voren aangekondigd dat het eventueel gekochte kaartjes niet zou vergoeden.

26-12-2006 17:36:55
j.jager
j.jager
@fabrier
Dat ben ik het met jou eens.

26-12-2006 20:23:34
crikey
crikey
Ik denk dat het hier niet zozeer om het omreizen via Ht gaat. Mensen kochten een kaartje in Std, waar (waarschijnlijk) niet vermeld stond dat stond dat reizen met Veolia op de kerstdagen gratis is. Vanaf Std vertrekken immers geen Veolia treinen..
Maar dat levert dus blijkbaar wel problemen op. Sowieso vind ik de informatieverstrekking door Veolia niet altijd even logisch en goed getimed.
Misschien heb ik niet goed opgelet, maar ik ben het bericht over de Kerstactie op de stations de afgelopen tijd niet tegengekomen. Dat het via de media bekend gemaakt wordt is natuurlijk erg goed, maar geef het in ieder geval op de stations ook goed aan. Misschien was het tijdens de Kerst wel goed aangegeven. Ik ben nu een paar dagen niet meer op een station geweest.
Overigens is het op hun eigen website ook pas 24 December bekend gemaakt.

Bij de advertentie die in de Metro/Spits heeft gestaan stond inderdaad duidelijk vermeld dat men niet gratis om kan reizen via Ht:

http://www.connex.info/uploadConnex/ConnexTheNetherlands/BusinessPortal/Limburg/venues/VeoliakerstadvMetroSpi.pdf

Laatst bewerkt door crikey op 26-12-2006 20:26

27-12-2006 10:15:19
lamote_ban
lamote_ban
In de doorkomststaten staat vanaf deze week op werkdagen 's ochtends EEN slag op de Maaslijn aangegeven met plan U.
Het gaat om 32207 (vertrek Nm 6.00) en 32214 (aankomst Nm 8.47).
Weet iemand of er echt een plan U rijdt of dat deze info gewoon fout is?

Laatst bewerkt door lamote_ban op 27-12-2006 10:19

27-12-2006 10:21:20
dh3201
dh3201
Er rijdt geen enkele Plan U in de reizigersdienst in Nederland.
Punt.

Shqiperise-lopers?

27-12-2006 10:56:06
kevinevers
kevinevers
bij veolia weet je het maar nooit! dus ga ik morgen toch eens even kijken  

27-12-2006 11:10:14
fabrierban
fabrierban
Als je totale omloop van dat Plan U stel opvraagt, blijkt dat er in totaal zelfs 5 diensten staan (VEK1-VEK5).
Ik begin me af te vragen of dit toch niet de extra treinen zijn die Veolia na de kerstvakantie zou krijgen.
Wellicht toch de stellen uit Zwolle die eerst naar het oostblok zouden gaan?

Laatst bewerkt door fabrierban op 27-12-2006 11:14

27-12-2006 11:20:06
mark
mark
Nogmaals, er gaat géén Plan U op de Maaslijn rijden, die extra treinen worden verbust.  

27-12-2006 11:25:30
maaslijn
maaslijn
Mag ik daarbij opmerken dat de treinen die Lamotep aangeeft, gewone treinen van Nm naar Rm zijn?  

27-12-2006 11:27:30
fabrierban
fabrierban
@mark
Ik bedoelde niet dat Veolia per 8 januari de extra spitstreinen zou gaan rijden, maar dat het heeft aangekondigd per die datum wel zes extra treinen voor de basisdienst beschikbaar te hebben.

27-12-2006 12:08:41
crikey
crikey
Die VEK diensten zijn niks nieuws. Die staan sinds 10 december, of 11 december eigenlijk, al in de omloop en zijn er sindsdien ook niet meer uitgehaald. De omloop is sowieso niet actueel.  

27-12-2006 12:08:58
kevinevers
kevinevers
het zou best mogelijk kunnen zijn dat ze dat toch gedaan hebben! mark bij veolia moet je niets uitsluiten, bij hun is echt alles mogelijk! da heb ik in die twee weken wel ervaren.

Laatst bewerkt door kevinevers op 27-12-2006 12:10

27-12-2006 14:30:33
reizigert
reizigert
Reportage van L1 over gratis reizen op de Maaslijn tijdens de kerstdagen
http://www.l1.nl/nieuwsfiles/55QX054W0K0571365E4Q/video/Gratis%20reizen%20met%20Veolia.wmv

27-12-2006 15:11:28
tla
tla
kevinevers: het zou best mogelijk kunnen zijn dat ze dat toch gedaan hebben! mark bij veolia moet je niets uitsluiten, bij hun is echt alles mogelijk! da heb ik in die twee weken wel ervaren.
Je kunt ook gewoon eens iets aannemen van anderen... Los daarvan: je mag best je tijd verdoen met wachten op plan U.

Iemand de 3222 gezien vandaag? Stond gisteravond in Vl maar is daar nu weg en rijdt ook niet rond in één van de zes setjes.

Laatst bewerkt door tla op 27-12-2006 15:12

27-12-2006 15:20:44
reizigert
reizigert
tla: Iemand de 3222 gezien vandaag? Stond gisteravond in Vl maar is daar nu weg en rijdt ook niet rond in één van de zes setjes.

Misschien is die naar Zwolle gereden om wat Plan U'tjes op te halen %08%

27-12-2006 15:23:21
dh3201
dh3201
Jij hebt zo te zien net zoveel verstand als journalisten %08%
De hoge koppeling van DHMat koppelt ook zo lekker makkelijk met die lage van plan U.
*ZUCHT*

Shqiperise-lopers?

27-12-2006 15:36:03
sander11
sander11
kevinevers: het zou best mogelijk kunnen zijn dat ze dat toch gedaan hebben! mark bij veolia moet je niets uitsluiten, bij hun is echt alles mogelijk! da heb ik in die twee weken wel ervaren.
En, wat gezien?%08%

27-12-2006 16:04:23
reizigert
reizigert
dh3201: Jij hebt zo te zien net zoveel verstand als journalisten %08%
De hoge koppeling van DHMat koppelt ook zo lekker makkelijk met die lage van plan U.
*ZUCHT*

Het was maar een grapje hoor %08% Ik maakte deze opmerking gezien gezien de eerdere reacties in deze discussie, ikzelf geloof niet in Plan U op de Maaslijn. Al zou het wel leuk zijn natuurlijk...

27-12-2006 16:12:20
fabrierban
fabrierban
@reizigert
Zo'n raar idee is PlanU op de Maaslijn nou ook weer niet. De verkoop naar Oost-Europa mag je langzamerhand toch echt als een sprookje beschouwen en Veolia zou het spul nog prima kunnen gebruiken, vooral omdat het sneller is dan de DH'tjes.

27-12-2006 16:15:39
tla
tla
Gemakshalve vergeet je natuurlijk weer dat je eerst je hele zooi aan machinisten weer moet opleiden voor die dingen én dat er destijds proefritten zijn geweest met een ATB NG-stel op Nm-Vl waarbij werd geconstateerd dat de ligging van de bakens/seinen niet goed uitkomt met de (rem)karakteristiek van plan U. De Oost-Europa-verkoop als sprookje beschouwen, ach... Gelukkig weet de buitenwereld ook niet alles.  

27-12-2006 17:29:55
reizigert
reizigert
Even iets anders: klopt het dat de ZLSM door de komst van Veolia niet meer met de stoomtreinen vanuit Kerkrade mag doorrijden naar Heerlen? Ik zie in hun nieuwe dienstregeling nergens nog diensten naar Heerlen staan. Ik zou het erg jammer vinden als deze twee ZLSM-diensten in het weekend geschrapt worden vanwege de nieuwe halfuursdienst van Veolia (die op die tijdstippen, zondag en buiten de spits, nogal overbodig is). Misschien dat de provincie hier kan ingrijpen, toeristische belangen zouden toch moeten prevaleren boven de contractuele verplichting om even een leeg Plan V'tje over die lijn te jagen?
http://www.zlsm.nl/rijdagen2007.php?taal=
Verder valt me op dat vanaf 1 April er door de ZLSM wordt doorgereden van Schin op Geul naar Valkenburg over de Heuvellandlijn (nota bene tussen een kwartiersdienst van Veolia door). Ik lees dat dit met een stoomtrein zal gebeuren, terwijl er vroeger alleen maar over een railbus naar Vk werd gesproken, vanwege de lastige omloopmogelijkheden in Vk (tbv het omlopen van de loc moeten er 3 overgangen dicht). IEmand een idee waarom dit allemaal wel te combineren is met Veolia, en op Hrl-Krd niet? En wanneer wordt de aansluiting te Schin op Geul eigenlijk weer hersteld?

27-12-2006 17:43:01
jbt
jbt
Ik meen te hebben begrepen dat de stoomtrein van de ZLSM op het enkelspoor tussen Kerkrade en Heerlen niet te combineren is met Veolia, zeker niet omdat het enkelspoor tussen Heerlen en Landgraaf ook nog moet worden gedeeld met de dienst naar Aachen. Het past kennelijk gewoon niet meer.
De wissel in Schin op Geul wordt er in januari ingelegd en dan kan er naar Valkenburg worden gereden. Tussen Schin op Geul en Valkenburg ligt dubbelspoor, dus meer capaciteit dan tussen Kerkrade en Heerlen. Verder is het maar een heel kort stukje.

27-12-2006 17:43:26
maxime
maxime
Valkenburg is ook veel aantrekkelijker om te stoppen voor de ZLSM, want daar zullen veel meer touristen de stoomtrein nemen dan in Heerlen. Maar ja, terug naar Veolia

Laatst bewerkt door maxime op 27-12-2006 17:46

27-12-2006 18:27:00
mich
mich
Ik werk als vrijwilliger bij de ZLSM, en de stoomtrein gaat naar Valkenburg rijden(als het goed is vanaf 1 april, wissel wordt binnekort aangelegd) en moet daar inderdaad omlopen. Dit is onlogisch, maar de gemeente Valkenburg ziet de stoomtrein graag komen dus de overwegen mogen best langer dicht. Het past hier in de dienstregeling omdat het stukje spoor van Schin op Geul naar Valkenburg erg kort en dubbelsporing is. De railbus rijdt niet naar Valkenburg omdat deze niet is toegelaten.

Heerlen is om 2 redenen geschrapt:
1. Prorail had niet genoeg ruimte vrijgelaten voor de ZLSM door de dienstregeling van Veolia, indien de dienstregeling van Veolia zou worden aangepast zou het wel passen.
2. Het is gebleken dat het voor de ketels van de stoomlokomotieven een te grote belasting is met 7 volle (zware) rijtuigen de helling van Heerlen naar Landgraaf te nemen.

Overigens is de samenwerking tussen Veolia en de ZLSM goed. Dit in tegenstelling tot de NS die niets met stoomtreinen te maken wou hebben.

Laatst bewerkt door mich op 27-12-2006 18:40

27-12-2006 18:44:30
edegroot
edegroot
Heren,

De laatste berichten hebben toch echt veel meer te maken met de ZLSM dan met Veolia.
Voor de ZLSM kan een nieuw draadje worden gestart. Graag on-topic blijven aub

27-12-2006 20:34:22
wadloper
wadloper
Even weer terug komen op het inzetten van nog eens zes extra treinstellen op Nijmegen-Roermond na de kerstvakantie, dit gaat om de zes bij Arriva overgebleven DH-I stellen 3104, 3109, 3112, 3113, 3115 en 3116.

Laatst bewerkt door wadloper op 27-12-2006 20:36

27-12-2006 21:07:50
salieri
salieri
Oke...%03%
En dan hebben wij hier dus officieel een groot materieel tekort...