18-01-2008 21:58:33 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Nee, het idee wie het eerst komt wie het eerst maalt. Als ik op een klapstoeltje zit ben ik daar eerst, dus heeft de persoon met de fiets pech.. Trouwens, voor een vouwfiets hoef je toch niet eens te betalen? |
18-01-2008 22:11:45 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Vouwfietsen hoeven ook niet op de fietsenplaats te worden neergezet. |
18-01-2008 22:32:57 | ||
---|---|---|
pipi
![]() |
Ok, als ik met de fiets ga heb ik in de hele trein een plek waar ik mijn fiets moet plaatsen. Jammer dat je dan mensen hebt die niet snappen dat ze ook op een andere plek kunnen gaan zitten. Het is toch niet zo moeilijk. Of is het leuk om het elkaar zo lastig mogelijk te maken? Laatst bewerkt door pipi op 18-01-2008 22:34 |
18-01-2008 23:12:05 | ||
---|---|---|
hcls
![]() |
Het valt mij op dat men nogal positief is over de Veliossen. Voor zover ik me herinner heb ik ook nog geen kritiek op de rijeigenschappen gezien, terwijl die er wel was over de Spurts van Arriva. Mijn eigen ervaringen met de Spurts zijn ook niet overwegend positief, vooral niet als je vlak bij de motorwagen zit. Mijn vraag: zijn de Veliossen beter dan de Spurts (denk ik niet) of ligt het spoor Nm-Rm er gewoon beter bij dan bijvoorbeeld het spoor Gn-Rd? Laatst bewerkt door hcls op 18-01-2008 23:13 |
![]() |
advertentie |
18-01-2008 23:20:01 | ||
---|---|---|
hielkeb
![]() |
Quote Bij de winteropsteling heeft Arriva 7 klapstoeltjes http://flickr.com/photos/spurt/1287296142 en in de zomeropsteling 14 klapstoeltjes http://flickr.com/photos/spurt/602121426 Laatst bewerkt door hielkeb op 18-01-2008 23:20 Hielkeb |
18-01-2008 23:35:45 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
QuoteAls er een fietspictogram is (binnen en/of buiten) hebben fietsen voorrang, heel simpel. Verder heb je geen "recht" op een zitplaats. Een vervoerbewijs geeft je alleen het recht om gebruik te maken van de betreffende trein. Zelfs de vervoerplicht bestaat niet meer (wettelijk). In de diverse concessies staat vaak wel iets over zitplaatsgarantie o.i.d., maar dat geeft je geen individueel recht op een zitplaats. Openbaar vervoer is en blijft massavervoer.... |
18-01-2008 23:41:22 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Quote Wat is je probleem als er genoeg andere zitplaatsen zijn? |
19-01-2008 00:02:56 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Het uitgangspunt lijkt me dat mensen boven fietsen gaan, want dat is ook de basisgedachte achter de regel om fietsen in de spits niet toe te staan. Zodra er mensen van vlees en bloed moeten staan voor een fiets is de fiets niet meer gewenst in de trein, zo kun je afleiden uit deze regel. Als je dus verder redeneert vanuit de filosofie van de vervoerders zelf zie ik niets verkeerds in de reactie van lucky. Ik denk dat hij bedoelt dat hij in een volle trein niet voor een fiets gaat opstaan als er geen alternatieve zitplaatsen zijn, en daar geef ik hem groot gelijk in. Ik sta graag op voor bejaarden, invaliden, moeders met kinderwagens maar om het reiscomfort van een stuk ijzer te prevaleren boven het reiscomfort van mezelf heb ik iets te veel zelfrespect. Indien er wel alternatieve zitplaatsen zijn is er natuurlijk geen reden om moeilijk te doen, dan ga je ergens anders zitten. Overigens lijkt me wel duidelijk dat bij particuliere vervoerders als Veolia het fietsvervoer een stiefkindje is. Een paar berichten hierboven sprak iemand over de 'keuze van de vervoerder om fietsenvervoer aan te bieden' maar dit valt in praktijk wel mee denk ik. Veolia is die fietsen liever kwijt dan rijk, omdat dit permanente zitplaatsen kost en Veolia liever heeft dat mensen na aankomst hun reis vervolgen per Veolia-bus dan lekker oerhollands op de fiets. In het concessiecontract zal echter gewoon staan dat Veolia verplicht is een fietsenhoekje te maken, dus hebben ze daar maar iets minimaals van gemaakt. Logisch, want in het provinciehuis wordt Veolia (naast stiptheid) vooral afgerekend op het aantal beschikbare zitplaatsen. @Moderator: misschien een ideetje om deze fietsdiscussie af te splitsen? Laatst bewerkt door reizigert op 19-01-2008 00:12 |
19-01-2008 00:30:39 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
In je redenatie mis je een punt: veiligheid. Uit dat oogpunt worden bepaalde plekken in een trein aangewezen voor het vervoeren van fietsen, en moeten reizigers die plaatsen vrijmaken als je met een fiets binnenkomt. In sommige materieelsoorten zijn er op die plaats ook speciale hulmiddelen aanwezig om de fiets vast te maken. Als er door het meenemen van fietsen andere mensen moeten staan is dat zeker niet klantvriendelijk. Het hangt dan maar af van de concessie-eisen (en de handhaving door de concessieverlener) of een vervoerder extra materieel moet stellen. In de meeste concessies is het vervoeren van fietsen niet éénduidig geregeld. Per materieelsoort is er soms wel een maximum aan het aantal fietsen dat mag worden meegenomen. |
19-01-2008 00:54:59 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
reizigert heeft me begrepen, dat is precies wat ik bedoel. Natuurlijk wil ik ergens anders gaan zitten, mits er plaats is. Maar als ik een spitstrein neem, en nog net een plekje kan bemachtigen op een klapstoel, en vervolgens komt daar iemand aan met een fiets, dan blijf ik echt wel zitten. Trouwens, nergens staat dat die plekken zijn bedoeld voor fietsen. Het is misschien logisch, maar het zijn gewoon zitplekken. |
19-01-2008 07:07:00 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
QuoteDat vind ik juist 1 van de betere plekken ![]() |
19-01-2008 10:18:11 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Kom een keer kijken zou ik zeggen. Toen ik zelf in de Arriva GTW zat vielen mij de rijeigenschappen onmiddelijk tegen. De Veliossen viel het mij in eerste instantie niet op, maar ze hebben volgens mij wel precies hetzelfde onderstel. Oorzaak: gebleken is dat hij erger slingert bij 100km/h dan 125 dus je merkt het hier minder. Ook ligt het aan het spoor, want de plekken waar die erg slingert zijn altijd precies hetzelfde (met name vierlingsbeek-boxmeer en tegelen-reuver). Discussie over fietsen: Als de trein vol zit is die vol, dan maakt het dus niet uit of je een fiets bij je hebt of niet, als die niet vol is moeten de mensen plaats maken voor de fiets. Doen ze dit niet en ik zie het dan verzoek ik ze vriendelijk op te staan. Helpt dat niet verzoek ik ze vriendelijk de trein te verlaten. Probleem opgelost ![]() Laatst bewerkt door mich op 19-01-2008 10:19 |
19-01-2008 10:25:11 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Het is sowieso absurd dat je fietsen mag meenemen in de spits. |
19-01-2008 10:29:00 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
QuoteJe mag sinds 2008 als Hc/Mcn toch niet meer mensen de trien uitzetten als ze geen kaartje hebben of om een andere reden? Nou ja, wat jij noemt is natuurlijk niet de trein uitzetten, maar vragen of ze er uit willen gaan. |
19-01-2008 10:29:36 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Dat mag dus niet ![]() Laatst bewerkt door mich op 19-01-2008 10:30 |
19-01-2008 10:36:12 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Inderdaad. Iets vragen mag altijd toch, je moet soms wat flexibel omgaan met regels voor een goed resultaat... Vooral voor dingen als mensen die net voor je trein onder de bomen doorkruipen. Als ze het er niet mee eens zijn kunnen ze natuurlijk ook wachten op een collega die wel bevoegd is tot processen verbaal e.d. maar dat hoef je nooit 2 keer te vragen. |
19-01-2008 12:09:33 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Het is ook verre van onduidelijk voor de reiziger. Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord behalve hier. Dan komt bij mij onmiddelijk de vraag, wanneer is het spits? Als je de voordeeluren kaart zou volgen dan zou het om half 6 sochtends in de eerste trein ook spits zijn, maar dan kan je wel een tandem meenemen. ![]() En vervolgens mag de fiets dus wel in de avondspits? |
19-01-2008 12:11:11 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Quote Als ik luister naar het commentaar om me heen in de trein is het grootste pijnpunt de stoelopstelling. Als het niet zo druk is gaat het prima, maar als het volle bak is, dan zit je echt dichter op elkaar dan wenselijk is. Verder commentaar gaat over detailzaken als de prullenbakjes en de halteafroep, vooral het uitstappen: links/rechts. Vlak voor die omroep hoor je per station wel een keer of drie andere mensen in de trein alvast "uitstappen: links/rechts" zeggen. En verder zijn het beperkte aantal deuren wel een pijnpuntje, op de eindpunten (met name Rm) is het echt dringen bij aankomst van de trein en het duurt gewoon ontzettend lang voordat de trein leeg en dan weer vol is. Meest gehoorde positieve punt is het feit dat als het goed gaat, het nu ook gewoon goed gaat, en dus met name de kruisingen goed gaan. Desalniettemin zijn de aansluitingen nog echt krap, met name Rm, daar ontstaat iedere keer echt een stormloop naar spoor 1 toe voor de IC naar Std-Mt/Hrl. Over motorgeluid of wc's hoor ik nooit commentaar. |
19-01-2008 12:15:25 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Hoe hard wordt er nu gereden tussen Nijmegen en Venlo? Baanvaksnelheid is dan wel 125 km/h, maar ATB-NG houdt toch stappen van 10 km/h aan als ik het goed heb? Dus in de praktijk wordt er niet harder dan 120 km/h gereden? |
19-01-2008 12:44:02 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteDe officiële spertijden voor fietsers zoals NSR die hanteert is: maandag t/m vrijdag 6:30 - 9:00 en 16:30 - 18:30 uitgezonderd de maanden juli en augustus. Dan geldt net als op zaterdag en zondag geen beperking. Overigens waarderen veel forensen dat in de zomer niet. ![]() Ik ben in trein 514 (v. 6:25) wel eens aangesproken door een hc, die mij vroeg of ik niet wist dat je vanaf 6:30 de fiets niet mag meenemen. Ik antwoordde dat ik dat wist, maar dat het juli was. ![]() ![]() Laatst bewerkt door dvdhoven op 19-01-2008 12:45 Dick van den Hoven |
19-01-2008 12:48:54 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Het is wel opvallend dat Veolia het al twee weken op rij niet nodig vindt om de werkzaamheden tussen Mt en Hrl aan te kondigen via: - haar eigen website; - de werkzaamhedenfolder; - de NS-site; - www.9292ov.nl. Dit geeft ernstig te denken over de klantgerichtheid van Veolia. |
19-01-2008 13:18:40 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote De ATB-NG staat tussen Nm en Vl op 130. Daarbij genomen kun je met materieel als DH en GTW 5km harder kunt rijden dan de ATB toelaat. 135 is dus de hoogste mogelijke snelheid (105 voor DH), hoewel je natuurlijk maar 125 mag. Een enkel stel heeft nog iets meer ruimte in de ATB, maar dat weet ik natuurlijk niet omdat ik 136 met GTW en 108 met DH heb gereden, dat zou ik nooit doen ![]() Laatst bewerkt door mich op 19-01-2008 13:19 |
19-01-2008 13:43:07 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
In navolging van het CDA vindt ook de PvdA dat er NS-kaartautomaten op de nieuwe stations Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt moeten komen. NS weigerde die te plaatsen omdat de stations alleen door Veolia en Euregiobahn worden aangedaan http://www.telegraaf.nl/binnenland/3065748/__Treinkaartjes_moeten_overal_te_koop_zijn___.html |
19-01-2008 14:36:04 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Wat het meenemen van fietsen betreft. Ik meen dat we in het verleden een Wadfietser hebben gehad, speciaal voor fietsvervoer in met name het voorjaar en de zomermaanden. Zou dit ook geen oplossing zijn voor Veolia (en Arrvia) om bijvoorbeeld gedurende de vakantieperiode in de zomer, een deel van GTW 2/6 te verbouwen tot Veolia-fietser, zodat mensen die hun fiets willen meenemen in de trein, in dat gedeelte van de trein kunnen plaatsen. Voordeel van de vakantieperiode is ook, dat de spitstreinen niet rijden en er zodoende meer materieel voorhanden is. Wat die kaartautomaten in Limburg betreft, volgens mij kan de NS deze gewoon plaatsen en dient ze de rekening bij de opdrachtgever van de bouw van de twee stations neer te leggen, te weten de provincie Limburg. |
19-01-2008 14:46:28 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Zozo, wat een discussie.Quote Inderdaad. Die klapstoeltjes moeten zo lang mogelijk worden vrijgehouden voor reizigers met fietsen. In de spits is het aan de machinist om te beoordelen of die fiets of de reizigers meer recht hebben op die klapstoeltjes. Het is toch geen probleem om naast een andere reiziger te gaan zitten in plaats van op die oncomfortabele klapstoeltjes? Quote En de Veliossen hebben er 10 (tenminste bij de 2/8'en). Quote Zullen we deze discussie nogmaals voeren wanneer een persoon in een (elektrische) rolstoel de ruimte bij de klapstoeltjes nodig heeft? Quote Als jij op het station een "Dagkaart fiets" uit de automaat haalt staat op het kaartje: Zie voor gebruik en beperkingen: Folder fiets en trein of www.ns.nl Een reiziger wordt dus geacht bekend te zijn met het gebruik of de beperking. Folders zijn op de grotere stations af te halen. |
19-01-2008 14:53:32 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote Misschien is het handig als iig het tijdstip van geldigheid erop staat. De rest kunnen mensen dan nalezen, want als je voor het eerst gaat, je komt op een klein station, dan staat daar nergens dat je de trein niet in mag met je fiets (om 8.30). Beetje vreemd natuurlijk...%03% Laatst bewerkt door nielske90 op 19-01-2008 14:54 |
19-01-2008 16:40:21 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Quote De werkzaamheden worden wel aangekondigd, maar om te zeggen klantgericht: op diverse Veolia-stations hangen enkele A4'tjes met informatie (de affiches hangen er sinds donderdag) en er werd vandaag continue omgeroepen. Op de borden was echter geen spoor te vinden van de werkzaamheden... Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
19-01-2008 17:32:39 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Dan is Veolia er lekker vroeg bij. In het concept vervoerconcessie staat in elk geval het volgende: "II.34.3 De concessiehouder zorgt ër voor dat potentiële reizigers ten minste één week tevoren worden geinformeerd over geplande stremmingen. Daarbij maakt de concessiehouder ten minste het moment bekend waarop en de locatie waar de stremming plaats zal vinden, evenals de aangeboden alternatieve reismogelijkheden. Deze informatie wordt in ieder geval aangeboden op de stations, in de treinen en in de regionale media, evenals aan de aanbieders van landelijke en eventuele regionale reisinformatie. Weet iemand of de definitieve concessie ook ergens op internet staat? |
19-01-2008 23:31:52 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Relatief heeft een GTW veel plaats voor fietsen. Een VIRM heeft er absoluut niet veel meer! De Veolia GTW's om in tramtermen te blijven zijn 3-ramers. De Arrivastellen zijn 2- of 4-ramers. Als regelmatige fietsmeenemer heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad. Er blijft wel eens iemand schaapachtig voor zich uit zitten kijken wanneer ik een fiets wil plaatsen. Misschien vindt die het wel prettig een spatbord tegen de knie. Arriva heeft een sticker met een fietssymbool ter plaatse van de klapstoeltjes. Wat Veolia heeft, moet ik van de week eens naar kijken. NS is soms duidelijker, sticker met: deze plaats biedt voorrang aan fietsen of zoiets. Comfort, zelf heb ik het idee dat de GTW's meer schommelen dan de wadjes. De stoelen 2e klas vind ik beter zitten dan de 1e klas. Kan natuurlijk zijn dat de gemiddelde fietser iets smaller is dan de gemiddelde reiziger. Laatst bewerkt door waalkade op 20-01-2008 01:12 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
20-01-2008 00:50:31 | ||
---|---|---|
groen47
![]() |
Vandaag met veel plezier met de GTW meegereden. Tot mijn verrassing reed de31-7+3110+3114 de trein van Venlo naar Roermond van 14.34 u (uitval GTW) Zie foto: http://www.flickr.com/photos/groen47/ |
20-01-2008 01:22:09 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Dat laatste is meer regel dan uitzondering. DH schud zeker meer dan GTW, alleen op een andere manier. Bij DH kan ik geen flesje drinken op de stuurtafel zetten, dat donderd er vrij snel af. Zelfs een keer gehad dat ik zelf uit de stoel donderde in een wissel. GTW heeft weer een beter voelbare vetergang op snelheid, maar is in de wissels een stuk rustiger. |
20-01-2008 10:25:17 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Hoe moet ik het omschrijven, een DH stuitert meer. Een GTW heeft een grotere uitslag maar is soepeler/vloeiender in zijn bewegingen. Laatst bewerkt door waalkade op 20-01-2008 10:27 |
20-01-2008 10:56:59 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Dat is een goede omschrijving ![]() |
20-01-2008 14:36:59 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Ook helemaal mee eens. Tussen Mantgum en Leeuwarden zit een stuk waar de DH enorm heen en weer ging. Vooral aan de uiteinden van de bak ging het enorm tekeer (al hing dat ook van het treinstel af). Met de GTW heb je op hetzelfde stuk weinig last van slingerbewegingen. Zou het kunnen dat het verschil door de luchtvering van de GTW wordt veroorzaakt? De DH-tjes hebben gewone schroefveren. Luchtvering geeft in het algemeen een betere demping. Laatst bewerkt door kbrandsma op 20-01-2008 15:22 |
20-01-2008 15:05:28 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Ik moet inderdaad zeggen dat toen ik zelf op een DH reed (Hlgh-Lw) het me echt opviel hoeveel dat ding stuiterde als je op de bok zelf zat. GTW is inderdaad een stuk minder wat dat betreft. |
20-01-2008 21:29:36 | ||
---|---|---|
groen47
![]() |
De 202 draagt de naam en beeltenis van Pater Karel; dit is zeer groot op de powerunit aangegeven: http://www.flickr.com/photos/groen47/2207352382/ Groet, Ad. |
20-01-2008 21:38:27 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Het treinstel is zelfs compleet gezegend in Roermond. |
20-01-2008 21:46:54 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Nou dan zal dat stel wel niet snel een aanrijding krijgen als god er over waakt ofzo![]() |
21-01-2008 13:57:39 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
QuoteNee, helaas niet. Zou wel goed zijn als het publiek Veolia/de provincie ook kritisch kon blijven volgen. Naar ik begrepen heb bewaakt de provincie het document als zijnde staats(provincie?)geheim (waarschijnlijk onder dreiging van een schadeclaim van Veolia wegens bedrijfsgevoelige informatie). |
21-01-2008 15:21:24 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
trouwens mich, enig idee hoe het nu zit met de 3222? Zag hem vandaag weer bij Nijmegen in de kuil, is die nog opgelapt of word er wat mee gesleept? (dwz, ik zag hem vorige week nog op Arhem berg![]() |
21-01-2008 17:29:08 | ||
---|---|---|
rambons
![]() |
Hij rijd weer%02% Zag hem vandaag in de spitsdiensten rijden, ze hebben hem blijkbaar nog hersteld. Heeft Veolia gelukkig toch nog een paar 2tjes om diensten mee te kunnen uitvoeren, want die 1tjes kunnen niet zo heel veel mensen in. |
21-01-2008 17:29:50 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Morgenvroeg ben ik weer daar, zal kijken of die rijvaardig is ![]() [EDIT] was me net iemand te snel voor ![]() Laatst bewerkt door mich op 21-01-2008 17:30 |
21-01-2008 17:32:49 | ||
---|---|---|
rambons
![]() |
De 3226 heb ik net ingezeten, die rijd ook weer maar ik vind dat hij behoorlijk trilt aan een kant bij het optrekken. Laatst bewerkt door rambons op 21-01-2008 17:33 |
21-01-2008 17:34:37 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Dan maar hopen dat 1 van de 2 het red tot zaterdag %08% |
21-01-2008 17:59:15 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Liever niet. De 3222 ziet er niet uit met die gele baanruimer en de 3226 vind ik niet mooi. Heb liever 4x DH-I. Maar dat is mijn mening. Wel leuk dat ze die 2 nog op hebben kunnen lappen. Laatst bewerkt door salieri op 21-01-2008 17:59 |
21-01-2008 18:44:57 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Hoor zojuist van een collega dat de 3222 weer defect is. Dat duurde weer lang... ![]() ![]() Laatst bewerkt door mich op 21-01-2008 18:47 |
21-01-2008 19:34:42 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Lekkage in het koelsysteem?Quote Fraaie afbeelding... Totdat Voith van die fraaie stickers op de sluithendels plakt: "Bij openen niet binnen PVR", waar in de loop van de tijd de Arriva GTW's van zijn voorzien. Quote In de concessie zal waarschijnlijk wel bedrijfsgevoelige informatie aanwezig zijn, in het bestek echter niet. Het bestek heeft in directe zin niets met Veolia te maken: de provincie heeft het opgesteld, en voor de inschrijvende vervoersbedrijven is het de leidraad om een inschrijving te maken. Nu de inschrijving allang achter de rug is zouden er geen geheimen meer in moeten staan. Wel kan het zijn dat er verschillen aanwezig zijn tussen het bestek en de concessie, zoals bijvoorbeeld de spitsdiensten. Bestek: Nijmegen - Boxmeer, concessie zoals voorgesteld door Veolia: Nijmegen - Venray. Laatst bewerkt door kbrandsma op 21-01-2008 19:35 |
21-01-2008 21:22:26 | ||
---|---|---|
jbt
![]() |
Vandaag voor het eerst Veolia en - in plaats van een GTW - mocht ik meteen in een bus stappen%05% Trein 32234 reed niet tussen Roermond en Swalmen. Vanaf Swalmen de 'vetergang' van de GTW vastgesteld, zoals hierboven al door Mich beschreven. Met +25 in Nijmegen aangekomen. Verder ben ik wel onder de indruk van de GTW: een open, licht en fris treintje. Ik vind alleen dat er binnen vrij veel herrie is (spoorgeluid) en ben ik zowat gestruikeld over het afstapje naar het verlaagd balkon. De omroep vind ik niet storend, alleen hoorde ik op de terugweg eerst de overstapverbindingen en daarna pas de naam van het station. Laatst bewerkt door jbt op 21-01-2008 21:22 |
22-01-2008 01:32:15 | ||
---|---|---|
ajwkam
![]() |
Quote Zoals kbrandsma al zei, de concessievoorwaarden of het bestek bevat alleen dat wat de provincie vraagt, geen bedrijfsgegevens van de inschrijver. Als je de concessievoorwaarden wil hebben, kan je het gewoon schriftelijk opvragen, maar dan is het verstandig om een beroep te doen op artikel 3 van de Wet Openbaarheid van Bestuur. Dus: "Geacht College, ik verzoek u mij de concessievoorwaarden van de aanbesteding van de Maaslijn te zenden. Ik beroep mij hierbij op artikel 3 van de Wet Openbaarheid van Bestuur. De informatie zou ik schriftelijk, danwel per email willen ontvangen. Hoogachtend, ". Ik heb op die manier al wel eens twijfelachtige correspondentie tussen ProRail en het ministerie opgevraagd die ProRail mij geweigerd had. Dat vonden ze niet leuk, maar de minister kon het verzoek niet afwijzen. %02% Laatst bewerkt door ajwkam op 22-01-2008 01:38 |
22-01-2008 13:11:39 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Wadlopers: vanmorgen hebben gereden de 3222, 3111+3105+3108 en 3107+3110+3114. In Nijmegen stonden de 3226 3218+3117 en de 3103 en 3106. Laatse 2 zijn beide defect, de 3103 staat niet eens meer aan de depotvoeding. De 3118 mist, zou in Eindhoven zijn. |
22-01-2008 14:31:39 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Zolang morgen (en zaterdag) maar DH'tjes rijden, vind ik alles best. Ik ga morgen nog een keer over de maaslijn rijden |
22-01-2008 16:53:46 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Zaterdag rijd er sowieso DH: https://somda.nl/www/drgls/204/ ![]() En morgen dus in de spitstreinen. |
22-01-2008 19:11:36 | ||
---|---|---|
gertjan
![]() |
Nou, als al die DH's ndk zijn, zal het niet rijden hoor ![]() ![]() - - - Hierlangs afscheuren - - - |
22-01-2008 19:17:19 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Zaterdag is geen dh nodig voor dienst, dus blijft zowiezo genoeg over van de 13 treinstellen al valt de helft uit. |
![]() |
advertentie |
22-01-2008 19:43:09 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
zijn er mensen die weten welk dh in venlo staat en of dat er zaterdag ook nog staat?? lijk mij overgens dat de exursie gereden word met dh mat dat vanaf nijmegen REP komt. Laatst bewerkt door jordydl1 op 22-01-2008 19:43 |
22-01-2008 20:04:48 | ||
---|---|---|
gertjan
![]() |
Ik zou zeggen, kijk in de recente spots voor wat er in Vl staat ![]() - - - Hierlangs afscheuren - - - |
23-01-2008 14:12:16 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
DH nieuws: de 3218 is gister helemaal naar Tilburg gereden, om de 3119 op te halen die ingeleverd moet worden in Zwolle. Echter de 3119 bleek dermate geplukt dat slepen door een DH niet meer mogelijk is. Zal dan ook een klusje voor Railion worden. 3218 is los weer teruggegaan en reed vanmorgen in de spitsdienst, alwaar het stel in onzachte aanraking kwam met een Ree. Nu zit en een deuk in de baanruimer, maar het stel is gewoon nog in dienst. Niet voor lang, want eind deze maand gaan de 3103 3114 3218 3222 en 3226 (en 3119) weg %05% Op dit moment gaan de 3222+3106+3226 naar Arnhem voor herstel. De 3222 en 3106 hebben koelwater lekkage, dacht gister al waar komt dat spoor koelwater vandaan, net als het spoor olie afkomstig van de 3226 waar de oliefilter en een ophandbeugel onderuit waren gevallen. De 3226 is echter terplekke in Nijmegen gefixt en gaat alleen mee naar Arnhem om de 3222 en 3106 te duwen, want van beide staat 1 motor buiten dienst wegens de koelwaterlekkage. In dienst: Vanmorgen reed ik met de 3111+3105+3108+3117. Hiervan produceerde de 3105 een dermate mistbank bij het opstarten dat ik dacht het is gedaan met de milieuvergunning van het opstelterrein... De 2de spitstrein reed zoals gezegt met de 3218, derde met 3107+3110+3114. Wie bepaalde stellen wilt zien rijden moet snel zijn, en volgende week op een doordeweekse dag komen%05% de 3103 zal niet meer rijden, de rest wel. Laatst bewerkt door mich op 23-01-2008 14:19 |
23-01-2008 14:32:39 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
3226 weg? ![]() |
23-01-2008 15:59:11 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Hmm, 3119 gaat dus wel naar Zwolle? Kben benieuwd of ik deze nog kan zien dan%02% |
23-01-2008 16:49:38 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Zoals in het opvallende-zaken-topic gemeld: 3222+3106+3226 rond 10:30 door Nm over spoor 2. Mooi, zo'n alle-speciale-wadlopers-bij-elkaar-trein%08% Daarnaast de 3218 gezien, dus ik heb alvast afscheid genomen van de DHtjes. In de 353 was het toilet afgesloten in verband met "vol". Ook dacht iemand via de cabine naar het volgende rijtuig te kunnen lopen%05% |
23-01-2008 18:55:59 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote (Licht-)blauwe rook bij het starten? |
23-01-2008 19:40:53 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Nee, wit. (slechte verbranding) Heb ook een kwartier koelwater staan bijvullen bij dat stel. Derna werd de rook langzaam donkerbruin. Laatst bewerkt door mich op 23-01-2008 19:42 |
23-01-2008 23:03:37 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Hm, is ie geen koelwater aan het meeverbranden? |
24-01-2008 08:37:27 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
De 3119 stond vanmorgen om 07.00 uur nog bij de werkplaats in Tb. |
24-01-2008 13:52:59 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Zwarte rook, verhouding brandstof /lucht is niet geod, vaak een luchtfilter wat verstopt is, of door overbelasting Witte rook, koelwaterlekkage, van de koelwaterkanalen/ruimte richting uitlaatgasruimte, (lekke koppakking en dergelijk) Blauwe rook, olielekkage, de olie wordt meeverbrand ( ook duidelijk te ruiken ) gele rook, brandstof heeft een hoog zwavelgehalte Laatst bewerkt door edje op 24-01-2008 13:58 |
24-01-2008 21:42:21 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Quote De klacht naar Veolia is verstuurd %08%. Laatst bewerkt door rogier op 24-01-2008 21:42 |
24-01-2008 21:49:13 | ||
---|---|---|
teus-baars
![]() |
Graag zou ik willen weten welke (spits-)diensten op dit moment naar alle waarschijnlijkheid nog door Wadlopers worden gereden, (een prognose voor a.s. vrijdagmiddag zou helemaal geweldig zijn) %05% Laatst bewerkt door teus-baars op 24-01-2008 21:50 |
24-01-2008 21:53:14 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
QuoteAls ik dat wist, stond ik in Nijmegen met foto-toestel%09% |
24-01-2008 21:55:44 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Grote kans dat vrijdagmiddag alle 3 de spitstreinen door DH wordt gereden ![]() |
25-01-2008 13:27:40 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Om 12.38 is een combinatie van 5X DH-1 in Tb vertrokken in de richting van Tba. Nummers van voor naar achter: 3118, 3107, 3110, 3114, 3119 (met beschadigde cabine). Weet iemand hier meer van? |
25-01-2008 13:33:13 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Heb het vermoeden dat de 3119 niet op eigen kracht kan remmen, de reden waarom die niet door de 3218 gesleept kon worden. Dit is opgelost door er 4 DH 1tjes voor te zetten, dan lukt het wel. Het stel moet immers binnenkort in Zwolle zijn afgeleverd door Veolia. Laatst bewerkt door mich op 25-01-2008 13:49 |
25-01-2008 13:46:28 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
En waar zouden de 5 dan nu naartoe zijn denk je? Nijmegen? Venlo? Arnhem Berg? |
25-01-2008 13:49:17 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Venlo ![]() |
25-01-2008 19:47:07 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteIn ieder geval reed de 32363 met de 7352. |
25-01-2008 19:49:11 | ||
---|---|---|
rambons
![]() |
Ja klopt, alleen de 3111 en de 3105 reden in de spitsdienst, voor de rest 2 GTW 2/8 gezien. |
25-01-2008 23:17:30 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Stel 3119 staat op spoor 53 in Venlo. Hij staat tegen het stootblok, dus goed te bekijken vanaf perron. Hij heeft wel een glimmende motor, maar voor de rest is die dood. Zal net als de 3103 tot donderdag GDST staan, en dan weggaan. 3106 en 3222 nog steeds in Ah. Laatst bewerkt door mich op 25-01-2008 23:18 |
26-01-2008 21:41:05 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Ik begreep dat alle tweetjes (zijn dat er nou nog 3 of 4?) ook ingeleverd gaan worden de 31e. Maar ik neem aan dat iedereen die Albino nu wel heeft![]() |
27-01-2008 07:39:19 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Volgens mijn berekeningen heeft Veolia nu nog drie DH tweetjes, een gele, een witte en een groene. Shqiperise-lopers? |
27-01-2008 11:54:08 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Als je even wat naar boven kijkt, zie je dat ik gemeld heb dat donderdag de 3103 3114 3119 3218 3222 en 3226 weggaan ![]() |
27-01-2008 12:38:59 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Worden er deze week nog spitstreinen met DH gereden? Als dat het geval is, ga ik deze week een keertje kijken. 'Okeh' |
27-01-2008 13:06:39 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Jahoor, dat is ook nodig want er moeten nog 4 GTW's geleverd worden. |
27-01-2008 14:26:16 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Mich, weet jij eigenlijk waarom ze de 3226 niet als laatste houden? Ik herinner me dat jij dat hier ooit gezegd hebt. Zou het gezien de kleurstelling ook logisch vinden om die als allerlaatste als reservestel achter de hand te houden |
27-01-2008 15:04:29 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Ik dacht dat NSFS als eerste alle tweetjes terug wilde, en daarna pas de eentjes. Waarom weet ik niet. Nu de laatste tweetjes gaan, is het dus ook tijd voor de 3226. Bovendien, die aankondiging op de zijkant is nu niet meer zo relevant ("Nog .. maanden en dan rijden de nieuwe treinen"). |
27-01-2008 15:30:47 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Tot een bepaalde hoogte is de 3226 wel interessant, daarna krijgen Kosten/onderhoud en de eisen van NSFS de overhand. Eentjes zijn beter, omdat als er 1 kapotgaat je minder problemen hebt dan wanneer er een tweetje kapot gaat. Veolia zou opzich wel een extra stel kunnen gebruiken, maar het management heeft na alle kosten en defecten van het DH geen zin meer in DH. Logisch ![]() |
27-01-2008 21:06:30 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
ANP-bericht: Onbekenden hebben vanavond vanaf een talud een fiets op de spoorrails gegooid in het Venlose stadsdeel Blerick. Een machinist hoorde tijdens zijn rit tussen de Groot-Bollerweg en de Venrayseweg een klap, maar reed door tot station Venlo. Daar werd een fiets onder de trein gevonden. Brandweer en politie zochten het baanvak vanaf de Groot-Bollerweg af, maar vonden niemand. De politie gaat uit van vandalisme. Nog een ander bericht: http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_2137424/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4 Kersten: '20 miljoen voor snellere reistijd naar Maaslijn' PvdA-gedeputeerde Bert Kersten vindt het absurd dat 20 miljoen euro is uitgetrokken voor maatregelen om de reistijd op het treinbaanvak Sittard-Heerlen met anderhalve minuut te bekorten. Het standpunt van Kersten is opmerkelijk omdat de coalitiepartijen CDA en PvdA wél blij zijn met de 20 miljoen voor het baanvak Sittard-Geleen. Kersten steunde in provinciale staten de oproep van VVD , SP en GroenLinks om samen met Roermond en Venlo minister Eurlings te vragen dat geld te reserveren voor verdubbeling van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. Het CDA noemde het een grote farce te doen of dat geld ook voor de Maaslijn kan worden gebruikt. Want dat is in strijd met een besluit van de Tweede Kamer. De PvdA sprak van het vergelijken van appels en peren. Laatst bewerkt door reizigert op 27-01-2008 21:45 |
28-01-2008 09:41:59 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ik denk dat 20 miljoen voor de Maaslijn weinig zoden aan de dijk zet. De dienstregeling wordt gedicteert door de kruisingen op de stations en zolang je die niet kunt verleggen kun je niet harder rijden. En met 20 miljoen is niet over een grote lengte dubbelspoor aan te leggen. Ik heb eens zitten rekenen hoeveel het zou schelen als je 140 zou kunnen rijden en niet op de stations hoeft te kruisen. Tussen Cuijk en Venlo win je misschien 5 minuten. |
28-01-2008 09:48:32 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
mich ik heb een vraag afgelopen zaterdag was ik in nijmegen geweest voor de veolia gtw. in Nijmegen werden wij aangesproken door een veolia machinist. die vroeg of wij een paar foto`s wouden mailen. maar helaas heb geen mail. maar pas later kwam ik er achter dat er meer dan alleen de mail bijvoorbeeld met een cd. maar helaas was die machinist al naar huis toe nou is mijn vraag kun je er achter komen welke machinist dit is geweest beschrijving station Nijmegen spoor 1b en 35 tijd kort na vertrek van de trein naar Venlo Roermond van 13:09 lengte 1.60 a 1.70 meter leeftijd tussen de22 en de 35 haar kort donker haar taal goed nederlands kleren veolia jas en spijkerbroek en hij had een tas mee en een beker kofie. ik hoop op succes Laatst bewerkt door spurt2244 op 06-03-2008 16:04 |
28-01-2008 10:22:37 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Op zich zou €20 miljoen al een leuk begin zijn voor het stuk Rm-Vl, want daar gaat het hier met name om (er wordt gesproken over verdubbeling, electrificatie en snelheidsverhoging). (BTW: upgrade hele lijn dubbelsporig kost ca. €600 mln, maar een lichte upgrade (bijv. met enkelsporige Maasbrug) zou zo'n €60 mln kosten) De vraag blijft echter wat je er mee opschiet; zowel Vl als Rm liggen nu al precies op de Nederlandse en Duitse symmetrieknoop, dus dat zou alleen wat makkelijker plannen / ruimer keren / vertragingsbestendiger worden. Of dat opweegt tegen anderhalve minuut op Std-Hrl weet ik niet, je kruipt in Hrl dan wel weer dichter naar de knoop toe zowel bij A als bij V. Daarnaast, als je €20 mln 'over' hebt, is een verdubbeling van Bmr-Ck misschien nuttiger, of misschien wel verdubbeling Vry-Mlo en een HS-wissel ten zuiden van Mlo, zodat dat richting zuiden een paar minuten van die idioot lange stop afhaalt. |
28-01-2008 11:31:45 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
@ spurt 2244: Daar kan ik weinig mee, aangezien er meer dan 50 machinisten rijden op de Maaslijn. ![]() ![]() |
28-01-2008 16:33:45 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Maar aan de tijd van 13.09 heb je misschien toch wel wat?![]() |
28-01-2008 20:20:35 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Misschien zou een investering van 20 miljoen euro en daarbij bijvoorbeeld het verdubbelen van het spoor tussen Venray en Blerick nog een de mogelijkheid kunnen bieden voor het terugkeren van een sneltrein tussen Nijmegen en Roermond. In de NS tijd reed de sneltrein met een 20 minuten kortere reistijd van Nijmegen naar Roermond vv. Probleem was dat de kruisingen tussen met name Venray en Blercik heel ongelukkig bleken te zijn, waardoor de stoptreinen werden opgedeeld in Nijmegen - Boxmeer - Venray en Blerick - Roermond. Daartussen reed het eerste jaar nog een snelbus, maar die is daarna geruisloos verdwenen. |
28-01-2008 21:11:10 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Denk dat de Maasbruggen bij Katwijk en Ravestein beide in een niet te beste staat zijn. Trein begint behoorlijk te schommelen wanneer je er overheen rijdt. Doe je ze beiden vlak na elkaar vervangen door dubbelsporige valt er nog wat te verdienen vanwege het herhalingseffect. |
28-01-2008 21:34:24 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Vanavond was gepland 10 bakken DH in te zetten. Uniek op dit moment. Helaas werden het er 8, want de 3226 wou niet starten. De olie was er grotendeels uitgelopen, waarschijnlijk al tijdens de afscheidsrit van de NVBS. Geluk dus dat die die wel gehaald heeft. Wel ingezet zijn in de spitstreinen de 3107+3118 en 3111+3105, en in de doorgaande slag de 3218+3117+3108. De 3226 staat dus defect in Nijmegen voor de 3103, in Venlo de gehavende 3119. Gister nog even naar gekeken, de verlichting van de 3119 kreeg ik aan. Heb niet geprobeert of die ook wilde starten, leek me niet de bedoeling. De 3222+3106 worden op dit moment door een collega opgehaald in Arnhem en naar Nijmegen gebracht, mogelijk morgen inzet. De 3110+3114 hebben beide of een van beide een onbekend defect en zijn waarschijnlijk in Ehv. Laatst bewerkt door mich op 28-01-2008 21:39 |
28-01-2008 21:46:36 | ||
---|---|---|
rambons
![]() |
Ja ik was mee met die doorgaande slag DH want GTW 7354 kwam binnen en meteen daarna kwamen ook die 4 bakken voor de doorgaande slag binnen. En even later kwamen ook de volgende 2 DH1tjes voor de spitslag rangeren, ik kon dus mooi de doorgaande trein naast de DH1tjes op de foto zetten. Heb vanmorgen wel de 3226 zien rijden met nog 2 1tjes waarom werd de GTW er eigenlijk uitgehaald voor DH, voor meer zitplaatsen? En is het bekend of er morgen ook nog doorgaande slag door DH gereden gaat worden, misschien iets leuks voor de 3222? Laatst bewerkt door rambons op 28-01-2008 21:48 |
28-01-2008 21:49:59 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Het vervangen van dat ding bij Ravenstein klinkt wel leuk en aardig maar op andere plaatsen kan je voor het zelfde geld veel meer (reistijds-/punctualiteits) winst halen. En als twee treinen elkaar op dat pisstukje al tegen komen, moet er eentje een minuutje wachten, dat is ook niet erg. Ik zeg niet dat het direct weggegooid geld is, maar ik zou er wat anders mee doen. En die slechte staat valt ook wel mee, op bijna alle bruggen heb je behoorlijk wat gewiebel, ook op autobruggen omdat je geen dempende aardebaan hebt maar een stalen brugdek met meteen daar op de rails/het asfalt. Laatst bewerkt door mren op 28-01-2008 21:51 |
28-01-2008 21:51:56 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Standaart wordt s'avonds en s'morgens een slag door extra materieel gereden, zodat 2 doorgaande slagen kunnen combineren en 2 slagen het dubbelle aantal bakken hebben in de spits. Meestal vervalt dat echter, maar door de nog grotere drukte afgelopen tijd moet het wel. Denk dat er morgen weer DH inzit, maar weet niks zeker natuurlijk. |
28-01-2008 21:59:33 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Veolia is ook al hard op weg richting de 40% reizigersgroei? Het viel mij afgelopen zaterdag al op dat de treinen goed gevuld waren (de solo 2/8'en dan). |
28-01-2008 22:17:52 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
gaat zeker in de richting![]() |
29-01-2008 00:19:41 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Zijn dat niet de Kruidvat en Blokker kaartjes? |
29-01-2008 00:29:45 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Mensen die even gaan shoppen (dat zijn zaterdagmiddag reizigers vaak) zijn meestal mensen zonder blokker kaartje.. Maar ze zullen er heus wel in zitten (even dagje amsterdam bijvoorbeeld ![]() |