10-05-2008 18:20:57
thom
thom
En die controleurs werken op vrijwillige basis

Zit wel iets meer gedachten achter denk ik
 

10-05-2008 19:13:51
mich
mich
In ieder geval wordt er wel gewerkt aan de uitbreiding van capaciteit op de Maaslijn. Ook op gebied van onderhoud wordt hard gewerkt, op het moment met name aan de motoren.  

10-05-2008 19:19:11
salieri
salieri
Quote
thom: En die controleurs werken op vrijwillige basis
Waarom krijgen ze er niets voor betaald?
Bij Arriva zijn ze wel gewoon in betaalde functie%03%
 

10-05-2008 19:30:56
mich
mich
Dat bedoeld die niet serieus, natuurlijk krijgen de controleurs betaald  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-05-2008 19:39:22
salieri
salieri
Wou al zeggen, je zal jezelf maar voor de lol laten volschelden door zwartrijders...  

11-05-2008 20:47:14
jordydl1
jordydl1
nog ff een vraagje die in me hoofd op kwam.
krijgen de GTW's voor de heuvellandlijn ook een 3+2 stoelopstelling??
 

11-05-2008 22:23:26
thom
thom
Een vraagtekentje ontbrak in mijn vorige bericht  

11-05-2008 22:31:30
fabrierban
fabrierban
Valt de Maaslijn ook onder de CAO streekvervoer?
Anders gezegd: wordt daar komende week ook gestaakt?
 

11-05-2008 22:35:33
mvd
mvd
Op de site van Veolia staat dat er geen acties zijn voor de treinlijnen in Limburg, deze treinlijnen vallen onder de multimodale CAO.

Zie ook http://www.veolia-transport.nl


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

12-05-2008 00:49:11
kritische
kritische
Quote
jordydl1: nog ff een vraagje die in me hoofd op kwam.
krijgen de GTW's voor de heuvellandlijn ook een 3+2 stoelopstelling??
De elektrische treinen krijgen 124 en 193 zitplaatsen volgens het persbericht van Stadler.

http://www.stadlerrail.com/default.asp?n=68&ms=2&h=1&id=57&s=2&news_id=171&ListMode=
Volgens mij hebben de diesel-electrische treinen op de Maaslijn dezelfde aantal stoelen, dus dat wordt ook weer een 3+2 opstelling.

kritische

Laatst bewerkt door kritische op 12-05-2008 00:49
 

13-05-2008 12:24:05
fastguy84
fastguy84
Was het hier al bekend dat Veolia de punctualiteitscijfers sinds kort op internet publiceert (ik ga er vanuit dat het blijvend is, alhoewel het ook een éénmalige actie kan zijn).
Daaruit blijkt:
(alle gegevens zijn aankomstpunctualiteit op 3 minuten en gelden voor Nm+Vl+Rm voor de Maaslijn, resp. Mt+Krd voor de Heuvellandlijn (waarom niet Hrl? Dat station had in 2005 nog het hoogste punctualiteitscijfer van Nederland (92%) - Nm het laagste (72%)!))

Punctualiteit Maaslijn:
2007: 54%
2008: 89,1% (t/m week 15)
Punctualiteit Heuvellandlijn:
2008: 96,0%

In de grafiek is een rode lijn te zien, volgens mij is dit de contractueel afgesproken punctualiteit, ik meen 85,7% voor de Maaslijn en ca. 94% voor de Heuvellandlijn. Deze worden dus beide gehaald tot nu toe, maar de moeilijkere maanden moeten nog komen (herfst; veel reizigers, veel verstoringen).
Verder 'opvallend': De op-twee na slechtste week van de Heuvellandlijn (wk 4, 93,7%) is nog altijd beter dan de op-twee na beste week van de Maaslijn (wk 1, 93,0%).
Een en ander is te zien via: http://www.veolia-transport.nl/tmpl/ExtensionPage____36898.aspx?epslanguage=ML en druk dan op 'punctualiteit'.

Huiskamervraag: Weet iemand nog waarom week 2 zo slecht was? Daar is namelijk wel een opmerkelijk verschil: van 93% in week 1 naar 79,4% in week 2 (13,6% verschil!) en ook bij de Heuvellandlijn 6% omlaag in die week.

Oh ja, ter vergelijk: 1e kwartaal NS: 88,1% (landelijk).
 

13-05-2008 12:50:44
mich
mich
Drukte door begin scholen denk ik.  

18-05-2008 20:57:26
mdeen
mdeen
Was er vandaag een reden voor extra reizigersaandrang op de Maaslijn? Trein 32262 (Rm v. 17:34) reed gekoppeld: GTW 2/6+2/8  

18-05-2008 21:03:54
wietse
wietse
Marikenloop. Er reden ook extra treinen tussen Nm en Nmh (keren op spoor 3 te Mook). Zie ook de opvallende dingen van vandaag.  

18-05-2008 21:33:10
mich
mich
Inderdaad. Bijzonder was dat op een gegeven moment alle 16 GTW's aan het rijden waren, en dat op een zondag%05%  

18-05-2008 21:43:58
rambons
rambons
Zelf vertrok ik al met 7 bakken GTW naar Venlo toe, het alleen lastig als je dan geen stel reserve hebt.  

18-05-2008 21:45:28
mich
mich
Dat valt wel mee, want op elke plaats op de baan zijn er dan genoeg stellen.  

20-05-2008 18:22:46
mvd
mvd
Vanmiddag las ik op L1 http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_2562368/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4 dat er gisteren en vandaag in totaal 4 treinen uitgevallen zijn door nieuwe software. De betreffende treinen zijn weer voorzien van de oude software en rijden weer.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

20-05-2008 19:49:18
mich
mich
Die software zijn ze al weken mee bezig, beetje oud nieuws.  

31-05-2008 00:30:50
maaslijn
maaslijn
De GTW's voor de Heuvellandlijn naderen ook hun voltooiing: http://www.reissweb.net/images/nc8425g.jpg

Laatst bewerkt door maaslijn op 31-05-2008 00:31
 

02-06-2008 14:53:00
hvondelen
hvondelen
Ik zie daar een fietsbalkon, is dat bij de huidige GWT's ook al zo??


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

02-06-2008 15:03:49
fastguy84
fastguy84
Ja, op de plek van het ontbrekende raam zit het toilet, daartegenover zijn de klapstoeltjes waar de fietsen kunnen.  

04-06-2008 18:59:21
kbrandsma
kbrandsma
Quote
maaslijn: De GTW's voor de Heuvellandlijn naderen ook hun voltooiing: http://www.reissweb.net/images/nc8425g.jpg

Vreemd dat die stellen af-fabriek niet van de Limburgse gezichten worden voorzien. De namen zijn toch al bekend?
 

04-06-2008 19:21:28
jordydl1
jordydl1
werd voor de maaslijn ook niet gedaan,
de 7210 is ook pas in venlo beplakt
 

04-06-2008 22:12:47
kbrandsma
kbrandsma
Dat is bekend, maar toen waren de namen ook nog niet bekend. Zie het als bij Arriva: Toen de eerste diesels in Nederland waren werd bekend dat die dingen als SPURT door het leven zouden gaan. De EMU's zijn meteen in Zwitserland van die bestickering voorzien.  

04-06-2008 22:32:23
fastguy84
fastguy84
Nee hoor, de namen waren al lang bekend voor de levering. De 210 heeft dan ook niet zonder Wilhelm Tell-stickers gereden. Het is nu gewoon een tijdelijke oplossing, anders zou er ook geen logo op het powerpack worden geplakt, maar zou het wit óf rood worden gelaten, om makkelijker te kunnen stickeren.  

06-06-2008 00:06:44
mich
mich
Dacht dat we de gekste storingen wel gehad hadden%08%, maar nee... Een stel(Vergeten het nummer te kijken) heeft nu ook een heuse douche aan boord. Via het gaatjesplafon kwam er een plens water naar beneden, daarna bleef het doorsijpelen. Hele vloer blank, en banken nat. Denk dat het condenswater van de airco is en dat dat niet weg heeft gekunt en een weg naar beneden gezocht heeft.

Laatst bewerkt door mich op 23-06-2008 17:00
 

06-06-2008 01:52:32
willy84
willy84
LOL. Zwitserse treinen met Thaise software. Staat vooral India om bekend, dat ze daar software maken. Schijnen ze goed in te zijn omdat ze daar Engels spreken en wel goed onderwijs hebben.  

08-06-2008 16:06:55
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mich: Dacht dat we de gekste storingen wel gehad hadden%08%, maar nee... Een stel(Vergeten het nummer te kijken) heeft nu ook een heuse douche aan boord. Via het gaatjesplafon kwam er een plens water naar beneden, daarna bleef het doorsijpelen. Hele vloer blank, en banken nat. Denk dat het condenswater van de airco is en dat dat niet weg heeft gekunt en een weg naar beneden gezocht heeft.

Schimmelvorming in de condensafvoer vermoed ik zo. En als het daar niet weg kan loopt het door het inblaaskanaal. Overigens is er niks op de klimaatbeheersing van een GTW aan te merken. Nooit verkeerde temperatuur en altijd genoeg frisse lucht via het perforatieplafond. Mede hierdoor geen blazende (snelle luchtsnelheden) ventilatieopeningen zoals in ICM, ICMm (bij bakuiteinden) en zoals in een VIRM. Perfect!

Laatst bewerkt door kbrandsma op 08-06-2008 16:07
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-06-2008 21:50:33
webguy
webguy
Overigens hebben vliegtuigen ook wel eens last van douches hoor Heb wel vaker gehoord van een zelfde soort verschijnsel: waar condenswater door het plafond naar beneden kwam...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

11-06-2008 21:37:45
kbrandsma
kbrandsma
Elke slecht onderhouden airco heeft hier last van. Ook die kantoordingen kunnen er wat van, met als resultaat van die fraaie kringen in het systeemplafond. Je moet eens weten hoe lekker de schimmels er in zulke gevallen bij zitten. Eén dikke smurrie.

Nu maar weer naar de treintjes.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 11-06-2008 21:40
 

12-06-2008 16:39:31
mich
mich
Voor de liefhebbers:
Het stel wat het minst gereden heeft is de 209, met 42763 km. Meest gereden heeft de 353 met 135487 km. (standen van vannacht)
Aangezien ik een aantal dagen nachtdienst heb gehad kan ik precies zien hoeveel een stel rijdt op een dag, de meeste stellen leggen per dag zo'n 2000 km af. Hierbij gebruiken ze zo'n 1000 liter diesel, en lopen dus precies 2 km op 1 liter. Stellen die spitstreinen rijden en spitsversterking lopen zo'n 1000 km per dag.
 

12-06-2008 18:13:24
kbrandsma
kbrandsma
Zo, dik 135.000 km afleggen in dik 7 maanden is niet niks! Bij Arriva wordt gemiddeld 90.000 km per jaar per stel gemaakt.

De drietjes zullen vanwege de grootste zitplaatscapaciteit wel de meeste kilometers op jaarbasis maken. Ze worden immers vaker overdag ingezet, terwijl de 2/6-en 's avonds en als spitsversterking worden ingezet. Dat zal bij Arriva niet anders zijn.
 

12-06-2008 20:41:20
wcm
wcm
2 op 1 . Das een flinke kostenpost met de dieselprijs nu en na 1 juli. Is er bij veolia al over nagedacht om over te schakelen op biodiesel of deels diesel/plantaardige olie? Ik weet niet de legaliteit van dit, of de prijs maar als je dit groot aanpakt en gelijk samen met alle andere dieseltrein eigenaars in NL dan is er een misschien wel markt voor.Je kan ook op frituurvet. Dan ruik je voortaan overal frietgeur en dan kan je op elk stationnetje en frietkraam zetten, want als je de geur ruikt, krijg je vanzelf trek, en dan is er weer wat extra inkomen bij veolia %08%  

12-06-2008 20:45:24
kevinevers
kevinevers
Ik zag bij L1 laat van de week dat Van Setten zei dat ze nu op rode diesel reden en het ongeveer 30 cent scheelde per liter.  

12-06-2008 20:46:25
mich
mich
Treinen rijden altijd op rode diesel, deze kostte laatst 90 cent per liter.  

12-06-2008 21:25:43
fabrierban
fabrierban
Quote
wcm: 2 op 1 . Das een flinke kostenpost met de dieselprijs nu en na 1 juli. Is er bij veolia al over nagedacht om over te schakelen op biodiesel of deels diesel/plantaardige olie?%08%

Je moet dit niet vergelijken met je eigen auto. Bij de trein is de invloed van de diesel toch maar beperkt, het leeuwendeel van de kosten gaat op aan personeel, afschrijvingen, onderhoud, infrabelasting, etc. Daarnaast zijn de GTW's ongetwijfeld veel zuiniger dan de Wadjes of de Buffels die in het verleden werden gebruikt.

Laatst bewerkt door fabrierban op 12-06-2008 21:28
 

12-06-2008 21:32:25
daan-ns
daan-ns
Buffel rijdt ook 2 op 1
Lint rijdt 1 op 2


Groetjes Daan
 

12-06-2008 21:36:05
fabrierban
fabrierban
@daan-ns
Dat is precies wat ik bedoel: een buffel gebruikt vier keer zo veel olie als een GTW.

Laatst bewerkt door fabrierban op 12-06-2008 21:36
 

12-06-2008 21:48:26
mich
mich
lijkt me sterk dat ze daar 4000 liter diesel per dag ingooide op de maaslijn Een DH2 had het met 750 liter na een dag echt wel gehad, meestal minder.

Laatst bewerkt door mich op 12-06-2008 21:51
 

12-06-2008 21:50:48
mren
mren
Dat kan ook niet, want ze hebben maar twee tanks van 1000 liter.
Ook een dagje Enschede-Zwolle (van 5 tot na middernacht) rijden ze bij mijn beste weten zonder tanken.
 

12-06-2008 22:35:30
fabrierban
fabrierban
Quote
mich: lijkt me sterk dat ze daar 4000 liter diesel per dag ingooide op de maaslijn Een DH2 had het met 750 liter na een dag echt wel gehad, meestal minder.

Als je het verhaal van mich leest dan staat daar in de dat de GTW's 2000 km per dag rijden op 1000 liter olie. Ik weet niet waar je die 4000 liter vandaan haalt.
 

12-06-2008 22:36:50
mren
mren
Dit gaat over DM'90.  

12-06-2008 22:37:45
fabrierban
fabrierban
Quote
mich: ... de meeste stellen leggen per dag zo'n 2000 km af.

Een slag op de Maaslijn is bijna 170 km. Dat betekent dat de treinen gemiddeld bijna 12 slagen per dag zouden moeten maken. Dat lukt niet eens als je 24 uur per dag zou door rijden. Iets klopt hier niet.
 

12-06-2008 22:38:45
nielske90
nielske90
Quote
fabrier: Dat is precies wat ik bedoel: een buffel gebruikt vier keer zo veel olie als een GTW.
4 x 1000 (GTW) = 4000. Dat zou dan volgens jou het verbruik van een DM'90 zijn... Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Overigens verbruikt de Lint ook aardig veel. 1 kilometer op 2 liter...

Overigens moet 12 slagen wel kunnen. Een slag duurt grofweg 1h30, 12x 1h30 is 15,5 uur. Dan staan ze dus 8,5 uur aan de kant per dag...

Laatst bewerkt door nielske90 op 12-06-2008 22:42
 

12-06-2008 23:09:55
mich
mich
hmm, ik zie het punt. Slag is heen en terug en duurt 3 uur in totaal. 2000/170=11.7, laten we zeggen 12 slagen. 12*3=36 uur. Trein rijdt echter maar maximaal 21 uur. Zou dan ong. 1190 km rijden. Conclusie: ik heb 4 blaadjes van km standen, want heb 4 nachtdiensten gehad. Heb die naast mekaar gelegd, maar blijkbaar met een dag ertussen zodat de treinen niet 2000 maar ong. 1000 km per dag rijden, en de spitstreinen dus 500. Het verbruik is dan opeens ietsje hoger, namelijk 1000 liter op 1000km. Excuses voor de verwarring, maarja nachtdienst he  

12-06-2008 23:21:44
fastguy84
fastguy84
En is er dan nog veel verschil tussen 2/6 en 2/8 qua verbruik? Omdat ik begreep dat Veolia erg op de centen let en liever geen zitplaats te veel laat rijden? Of zitten die kosten in afschrijving/gebruiksvergoeding/weet-ik-veel?
En hoeveel treinen rijden er per (werk)dag? Want dan kan je een beetje de brandstofkosten uitrekenen per jaar. Er zijn 9 omlopen, van 6 stellen lange slag en 3 stellen spitsslag. Ik schat dat er per dag zo'n 13 stellen ingezet worden, klopt dat een beetje?
 

12-06-2008 23:25:58
mren
mren
Lijkt me dat een 2/6 minder verbuikt dan een 2/8, maar dat een 2/8 per zitplaats minder verbruikt.

Laatst bewerkt door mren op 12-06-2008 23:34
 

12-06-2008 23:26:28
mich
mich
13 of 14 stellen, op ma+vrij 14 of 15(indien inzetbaar) en weekends 6. De 2/6jes verbruiken wat minder dan de 2/8 scheelt ruwweg 100 liter van de 1000.  

13-06-2008 12:54:49
daan-ns
daan-ns
Quote
nielske90: Overigens verbruikt de Lint ook aardig veel. 1 kilometer op 2 liter...


andersom.. 1 liter op 2 kilometer


Groetjes Daan
 

13-06-2008 19:10:41
mdeen
mdeen
Quote
mich: hmm, ik zie het punt. Slag is heen en terug en duurt 3 uur in totaal. 2000/170=11.7, laten we zeggen 12 slagen. 12*3=36 uur. Trein rijdt echter maar maximaal 21 uur. Zou dan ong. 1190 km rijden.

Ik heb eens uitgerekend dat als alle stellen gelijk ingezet zouden worden, ze ongever 720 km per dag zouden rijden. Waarbij ik waarschijnlijk een paar LM ritten niet geteld heb.
 

13-06-2008 21:44:20
edje
edje
Quote
mren: Dat kan ook niet, want ze hebben maar twee tanks van 1000 liter.
Ook een dagje Enschede-Zwolle (van 5 tot na middernacht) rijden ze bij mijn beste weten zonder tanken.


Na zo'n dag gaat er meestal in totaal 1000 liter in. dus 2x 500 Liter.
 

19-06-2008 12:45:36
mich
mich
De 356 heeft ook een afbeelding gekregen, die van Chriet Titulaer. De 351 ook, en wel van Willem Nijholt. Verder hebben de GTW een stickers met hun naam, Velios gekregen.

Laatst bewerkt door mich op 23-06-2008 16:58
 

19-06-2008 15:04:40
floriss
floriss
Bijgaand een bericht van Blikopnieuws.nl editie Limburg:

Veolia verhoogt tarieven
Roermond - Vervoersmaatschappij Veolia gaat binnenkort haar tarieven verhogen. Dit doet zij om de kwaliteit te kunnen waarborgen. De nieuwe tarieven gaan in per 29 juni, zo meldt de vervoersorganisatie woensdag.

Zo gaat een stadsretour van 2 zones voor de steden Sittard/Geleen, Roermond en Venray € 2,60 kosten. Een stadsretour van 3 zones voor de steden Maastricht, Parkstad, Venlo en Weert wordt verhoogd naar € 3,00.

In Noord- en Midden Limburg wordt de dagkaart gesplitst in een dagkaart voor de bus en een dagkaart voor trein/bus, die respectievelijk € 4,20 en € 15,00 kosten. In Zuid-Limburg blijft de combinatie trein/bus van kracht voor de prijs van € 4,20.

Veolia zegt dat de prijsstijging noodzakelijk is om de gestegen kosten te kunnen compenseren. Zij begrijpt dat deze kostenstijging na de stakingsperiode waarschijnlijk op weerstand zal stuiten bij de reizigers


Mijn eerste reactie en correctie:
Met name de combikaart voor de Maaslijn, wordt fors in prijs verhoogd, op dit moment geldt daar volgens mij een tarief van 8 euro. (Twee Dagkaarten per persoon geven aanvullend ook recht op het gebruik van de treinen op de Maaslijn alleen 2e klas, website Veolia Transport Limburg).
Er komt in totaal 7 euro bij. Dat is bijna een verdubbeling. Ik mag wel aannemen, dat mensen voor die hogere prijs, langere treinen mogen verwachten op de Maaslijn. Dus geen los rijdende GTW 2/6 op momenten dat het druk is.

Nog even de NS-tarieven ter vergelijking:

Een retour Roermond - Nijmegen tegen vol tarief kost 23,20 euro
Een retour Roermond - Nijmegen tegen reductietarief kost 13,90 euro
Uiteraard zijn deze niet geldig in de Veolia bussen.

Laatst bewerkt door floriss op 19-06-2008 15:20
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-06-2008 17:07:46
fastguy84
fastguy84
Volgens de Limburgse kranten is de verhoging van het trein/bus kaartje voor N- & M-Limburg om 'misbruik' (sic) tegen te gaan, van de mensen die het gebruiken als goedkoop 'retourtje' Rm-Nm. Persoonlijk denk ik dat je dan beter net onder de €13,90 kan gaan zitten, dan heb je tenminste alle inkomsten en direct, dan dat je dat via NS-kaartjes krijgt, waarbij het langer duurt en je een afdracht moet betalen (zal wel een vergoeding per kaartje (printkosten etc.) zijn).  

19-06-2008 17:50:17
hellfire
hellfire
Quote
wcm: 2 op 1 . Das een flinke kostenpost met de dieselprijs nu en na 1 juli.


Beetje laat, maar Mich schrijft niet 2 op 1. Hij schrijft dat ze 2km lopen op 1 liter diesel:

Quote
mich: de meeste stellen leggen per dag zo'n 2000 km af. Hierbij gebruiken ze zo'n 1000 liter diesel, en lopen dus precies 2 km op 1 liter.


Dus dat is 1 op 2. Of 50liter/100km, zo je wilt. Anyway. Wordt daarna gecorrigeerd naar 1:1.

Laatst bewerkt door hellfire op 19-06-2008 17:51
 

20-06-2008 12:08:32
R!ck
R!ck
Quote
mich: hmm, ik zie het punt. Slag is heen en terug en duurt 3 uur in totaal. 2000/170=11.7, laten we zeggen 12 slagen. 12*3=36 uur. Trein rijdt echter maar maximaal 21 uur. Zou dan ong. 1190 km rijden. Conclusie: ik heb 4 blaadjes van km standen, want heb 4 nachtdiensten gehad. Heb die naast mekaar gelegd, maar blijkbaar met een dag ertussen zodat de treinen niet 2000 maar ong. 1000 km per dag rijden, en de spitstreinen dus 500. Het verbruik is dan opeens ietsje hoger, namelijk 1000 liter op 1000km. Excuses voor de verwarring, maarja nachtdienst he


Is het aantal liters dan ook niet met een dag ertussen, of is dat wel per dag?
 

20-06-2008 12:51:07
mich
mich
Het aantal liters is wel per dag.  

20-06-2008 15:54:37
wadloper32
wadloper32
Zou waterstofgas misschien een optie zijn? En is een waterstofgasmotor wel net zo krachtig als een dieselmotor?  

20-06-2008 18:33:37
lucky
lucky
Een vraag voor Mich(of anderen)

Zat vandaag in een 3tje die een storing in de motor had waardoor het stel op 1 motor moest gaan rijden. We zouden daarom de vertraging van 10 min niet kunnen inhalen en zelfs tijd verliezen.

Je merkte wel dat alles langzamer optrok, maar de maximumsnelheid was toch rond de 100km/h minimaal dacht ik.

Hoe snel kan een GTW maximaal met 1 motor?
 

20-06-2008 18:49:50
manuel25
manuel25
Quote
wadloper32: Zou waterstofgas misschien een optie zijn? En is een waterstofgasmotor wel net zo krachtig als een dieselmotor?
Daar denk ik soms ook wel eens over, maar de ontwikkeling van deze systemen is nog niet ver genoeg om er treinen op te laten rijden. De motor(en) zijn volgens mij net zo krachtig te maken als je zelf wil, je moet dan wel genoeg geld, ruimte en groot genoege waterstoftank hebben.
Ik denk (hoop) dat we over zo'n 20/30 jaar waterstof gtw'tjes hebben rijden over de Maaslijn en de Noordelijke Nevenlijnen, waarbij de dieselmotorbak is vervangen door een watertofmotorbak%08%
 

20-06-2008 19:34:12
mich
mich
De maximumsnelheid met 1 motor is 140 km/h. De 125 haal je met een 3tje op 1 motor alleen tussen Bmr en Ck en tussen Vry en Br. Overigens is de dienstregeling met een 3tje op 1 motor te halen, als je tenminste geen vertraging oploopt door reizigers of te late tegentreinen.  

21-06-2008 00:02:54
lucky
lucky
Het ging in dit geval om Arriva, maar bedankt voor je antwoord.  

21-06-2008 15:34:02
mich
mich
Stel 206 heeft de afbeelding van Jan Linders gekregen.  

21-06-2008 16:28:58
salieri
salieri
Met 1 motor kan je tussen Spm en Zb 96 km/u halen voordat je weer af moet remmen (je komt dan namelijk in de bocht op 96 km/u)
Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met de begrenzing van het vermogen van de motoren in de Arriva GTW's
 

24-06-2008 14:15:45
Somda
Somda
Het treinpersoneel (mcn) van Veolia heeft een boekje open gedaan over te korten aan materieel.Voor verdere uitleg lees dit: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasland/3321938/Treinpersoneel-Veolia-luidt-noodklok.ece  

24-06-2008 14:26:49
mark
mark
Quote
Concrete aanleiding voor zijn kamervragen is een incident op de Maaslijn afgelopen zaterdag in Cuijk. Rond tien uur besloot een machinist komende uit de richting Venlo in Cuijk niet te stoppen. Zijn trein zat al barstensvol en hij vreesde chaotische taferelen als hij toch zou stoppen. De trein vóór hem had in Cuijk al vijftig reizigers moeten laten staan.

De machinist van de derde trein zag zich vervolgens in Cuijk geconfronteerd met de gevolgen: "De menigte op het perron bedroeg inmiddels zeker honderd man en bestormde mijn trein. Mensen die eruit wilden, konden dit niet."

De machinist belde met de treinregie en wilde de rit staken. Daarvoor kreeg hij echter geen toestemming. Hij kreeg door de grote toeloop de treindeuren niet dicht en vroeg de reizigers de trein te verlaten. Aan dat verzoek voldeed niemand. Uiteindelijk kreeg hij de deuren toch dicht en vertrok in een slakkengangetje en met een kwartier vertraging.


Ja, die trein zag ik zaterdag binnen komen in Nm, was echt niet normaal hoe vol het ding zat, pas toen het ding weer naar Rm moest vertrekken was al het volk er al uit...
 

24-06-2008 14:32:14
stefanvdw
stefanvdw
Zo gaat het elke zaterdag, en zou me niks verbazen als het doordeweeks ook zo is. Dit ondersteunt mijn principe weer om nooit meer met Veolia te reizen, schandalig! Laten ze Veolia eens van die Maaslijn aftrappen, personeel kan natuurlijk ook gewoon bij Veolia weggaan, ik zou daar echt nooit willen werken. Grr...even tot 10 tellen...

Edit door admin: wij noemen organisaties op Somda gewoon bij hun normale naam, geen bijnamen
 

24-06-2008 14:32:44
jordydl1
jordydl1
volgens mij gaat het trouwens niet over tekort aan materieel maar over de o zo bekende niet in willen zetten brabbel.  

24-06-2008 14:38:00
Somda
Somda
@Jordy,
Dit staat aan het begin van het artikel:
"Treinpersoneel van Veolia luidt de noodklok. Volgens een machinist van de vervoersmaatschappij die de Maaslijn exploiteert, worden er te vaak te weinig treinstellen ingezet."

Zegt mij genoeg.
Dat geeft dan direct ook aan dat op ritten het veiligheidsniveau veel te laag is.
 

24-06-2008 14:42:28
jordydl1
jordydl1
idd en camara's alleen red je het niet mee om te kijken of iedereen heel blijft(alsof je dan nog nog vel ziet op die schermen  

24-06-2008 16:03:45
mren
mren
Quote
stefanvdw: personeel kan natuurlijk ook gewoon bij Veolia weggaan, ik zou daar echt nooit willen werken. Grr...even tot 10 tellen...

Ja natuurlijk, want iemand van 45+ heeft zo ander werk en die hypotheek betaalt zichzelf.
 

24-06-2008 16:54:40
stefanvdw
stefanvdw
Genoeg concurrentie en personeel van 45+ met VB kan zo ergens anders aan de bak, jongeren zeker. Er zitten vast ook wel IPIO'ers bij die lekker bijklussen en met een goed zakcentje maandelijks thuiskomen, die blijven toch wel. Maar dat is voor een ieder een persoonlijke keuze, maar om nou elke dag woedende reizigers over je heen te krijgen...

Laatst bewerkt door stefanvdw op 24-06-2008 16:55
 

24-06-2008 16:57:17
gertjan
gertjan
Als je daar niet tegen kan, dan ga je het cargo in


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

24-06-2008 16:58:18
mren
mren
Ik denk toch dat je er wat te gemakkelijk tegen aan kijkt.. Maar dat komt later wel, als je ergens een huis heb dicht bij je werk, werk van je partner, school van je kinderen etc. Dan ga je niet eventjes 100km verder op werken.  

24-06-2008 18:28:53
Somda
Somda
Quote
gertjan: Als je daar niet tegen kan, dan ga je het cargo in

En dit is dus een opmerking die heel kort door de bocht is.

De werkgever,in dit geval Veolia,zou nu eindelijk eens wat moeten ondernemen.
Anders zouden ze nog wel eens te kampen kunnen krijgen dat ze de dienstregeling niet meer kunnen rijden,door personeel te korten.
Bij NSR krijg ik soms ook te maken met boze reizigers.
Leg ik ze het e.e.a.uit en ze kalmeren.Doen ze dat niet,draai ik me gewoon om en loop ik weg.

Laatst bewerkt door Somda op 24-06-2008 18:29
 

24-06-2008 18:41:02
thom
thom
Quote
stefanvdw: Genoeg concurrentie en personeel van 45+ met VB kan zo ergens anders aan de bak, jongeren zeker. Er zitten vast ook wel IPIO'ers bij die lekker bijklussen en met een goed zakcentje maandelijks thuiskomen, die blijven toch wel. Maar dat is voor een ieder een persoonlijke keuze, maar om nou elke dag woedende reizigers over je heen te krijgen...

En als de meldende Mcn van dit verhaal noueens in de hierbvoen schuin gezette catagorie behoort?

Dan heeft ie pech ofzo ?
Je gedachtengang is echt te kort door de bocht en spreek zichzelf nog tegen ook...

Daarnaast gaat het hier ook nogeens ove reen probleem wat zich alleen op de zaterdag afspeelt, moet die Mcn het goederenvervoer maar in voor die ene dag dat het een puinhoop is?
Misschien heeft die man de andere 4 dagen wel het werk van zijn leven...

Laatst bewerkt door thom op 24-06-2008 18:45
 

24-06-2008 18:43:14
rambons
rambons
Ik was zelf met een machinist in gesprek die dag, en ze wilden eigenlijk al niet sneller rijden dan 60 vanwege de veiligheid. Toen wilde ze de wachtdienst gaan opbellen maar die was niet te bereiken of men zei aan de telefoon dan moet je die en die gaan bellen. Kortom ze schoven het elke keer naar een ander, zelf passeerde ik in Boxmeer en Venray de probleemtreinen. Maar het was ook zo dat er maar een drietje reed, daar was ik dan mee mee, en de rest waren allemaal tweetjes. En dan heb ik die dag nog meegemaakt in zo'n stampvol treintje dat de mcn kaartjes ging controleren in de 1e klas, dat is dan heel erg kinderachtig.  

24-06-2008 18:50:16
gertjan
gertjan
Kinderachtig of niet, je mag er met een 2de klasse kaartje gewoon niet komen. Een oplossing voor Veolia kan zijn al het materieel met 1 bak verlengen. Scheeld ok nog iets aan diesel dan met 2 stellen rijden. Zo krijgen we dus 3'tjes en 4'tjes. Misschien een goede oplossing, in ieder geval een simpele.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

24-06-2008 18:55:14
jordydl1
jordydl1
ik weet dat er een iedee was om enkele 2tjes te verlengen
maar weet niet of die 3tjes een extra bak aankunnen, in het fabrieksontwerp van stadler word niet vor niets gesproken over een 4/10
 

24-06-2008 19:08:30
stefanvdw
stefanvdw
Tsja, het zal wel komen doordat Veolia natuurlijk een ontzettend groot internationaal concern is, waarbij de lengtes van de treinen(en kosten, want ze moeten natuurlijk zo efficient mogelijk draaien, ten koste van de reiziger, want tsja, die reiziger he, wat maakt die nou uit, die zorgt helemaaaaal niet voor de inkomsten van Veolia...) bovenin de de top bepaald worden, en de mensen meer naar de werkvloer toe niks te zeggen hebben. Volgens mij gaat NS daar juist wel mee aan de slag, besissingsbevoegdheid meer naar 'het werkvolk' toe brengen.

Tussenbakjes toevoegen lijkt mij een goed idee, misschien dat er nog een logistiek studentje is die daar eens een mooi rapportje over kan schrijven

Laatst bewerkt door stefanvdw op 24-06-2008 19:09
 

24-06-2008 19:14:12
WesselE
WesselE
Ik dacht dat het extra-tussenbak-optie al meteen mogelijk was bij de order? Een Veolia machinist zij in ieder geval tegen me dat de treinstellen zo waren gemaakt dat er later nog bakken konden worden bijgeplaatst.


'Okeh'
 

24-06-2008 20:40:16
kritische
kritische
Quote
WesselE: Een Veolia machinist zij in ieder geval tegen me dat de treinstellen zo waren gemaakt dat er later nog bakken konden worden bijgeplaatst.


Van een tweetje is inderdaad een drietje te maken met de bestaande powerpack. De problemen waar nu over gesproken wordt zijn problemen buiten de spits waarbij er 6 treinen rijden en er 16 treinen beschikbaar zijn. Buiten de spits zie ik regelmatig tweetjes rijden. Bij het vertrek buiten de spits vanuit Nijmegen heb ik het regelmatig meegemaakt dat er de nodige mensen moesten blijven staan. Hopelijk versterkt Veolia standaard de treinen buiten de spits tot een drietje of twee tweetjes.
Zie ook onderstaand bericht van L1 Televisie.

Veolia zet extra treinwagons in op Maaslijn

Veolia gaat in de weekenden extra treinwagons inzetten op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. De vervoerder doet dit nadat er het afgelopen weekend door grote drukte gevaarlijke situaties ontstonden. Door een overvolle wagon vloog tijdens de reis de cabine van de machinekamer open. Ook reden treinen weg terwijl de deuren niet goed dicht konden vanwege de drukte.
Dit voorval leidde tot kamervragen van de SP, die wil dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat ingrijpt. Veolia-directeur Frank van Setten spreekt van een incident. Door een kortingsactie van de NS en het uitvallen van de spoorverbinding Roermond-Eindhoven, was het afgelopen zaterdag op de Maaslijn 3 keer drukker dan normaal, zegt hij.

L1 Teletekst, 24 juni 2008
 

24-06-2008 20:43:07
jordydl1
jordydl1
de 2 reden ben ik het mee eens maar de eerste is dikke onznin waarmee ze zich iedere keer uit zon interview lullen  

24-06-2008 20:49:07
WesselE
WesselE
Ik denk ook niet dat je de enige bent die dit niet geloofd, mijn vader geloofde er ook geen bal van.

Ik zie het overigens ook vaak dat Veolia zodra de spits is afgelopen (8.30/9.00) meteen gaat afkoppelen en met losse 2/6'en of 2/8'en gaat rijden, die dan vervolgens helemaal stampvol zitten. Ik hoop dat ze met deze behoorlijke slechte publiciteit dan toch eindelijk is die knop om gaan zetten en er straks gewoon meer materieel rijdt, het kon met de Wadlopers immers ook...


'Okeh'
 

24-06-2008 20:55:44
kritische
kritische
NMa: uiterlijk 9 juli akkoord tussen ProRail en Veolia

Spoorbeheerder ProRail en vervoerder Veolia moeten voor 9 juli overeenstemming hebben bereikt over het onderhoud aan de Maaslijn en de Heuvellandlijn. Dat heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa bepaald.

Veolia klaagde bij de NMa over het feit dat het treinverkeer stil kwam te liggen door werkzaamheden van ProRail, maar dat er helemaal niet gewerkt werd aan het spoor. Daardoor vielen treindiensten onnodig uit. Volgens de NMa mag het treinverkeer alleen worden stilgelegd als er ook daadwerkelijk gewerkt wordt aan het spoor.

L1 Teletekst, 20 juni 2008
 

24-06-2008 20:56:28
jordydl1
jordydl1
ik zal a.s zaterdag hopen.
als het echt te druk is zal ik me planning omgooien en een andere route kiezen
ga niet de hele dag voor me lol in een trein staan
 

24-06-2008 21:06:19
kbrandsma
kbrandsma
Quote
WesselE: Ik denk ook niet dat je de enige bent die dit niet geloofd, mijn vader geloofde er ook geen bal van. Ik zie het overigens ook vaak dat Veolia zodra de spits is afgelopen (8.30/9.00) meteen gaat afkoppelen en met losse 2/6'en of 2/8'en gaat rijden, die dan vervolgens helemaal stampvol zitten...

Met losse 2/8'en rijden is nog tot daar aan toe, dat doet Arriva in het Noorden ook buiten de spitsen. Probleem is dat er maar 6 2/8'en zijn, die gezien de reizigers eigenlijk altijd overdag moeten worden ingezet. Dan blijft er dus geen tijd meer over voor onderhoud, iets wat onmogelijk is.
 

24-06-2008 21:15:46
superboer
superboer
Jij gaat mij niet vertellen dat er in het weekend 5 of 6 2/8'en in onderhoud zijn.
2 weken geleden werd er nog met 5x 2/8 gereden en 1 trein met 2x 2/6. Waarom ze dit weekend met 5 2/6'en gingen rijden en 1 2/8 snap ik echt niet aangezien ze die extra passagiers wel hadden kunnen verwachten door de werkzaamheden...%03%


Garantie tot aan de voordeur.
 

24-06-2008 21:19:15
jordydl1
jordydl1
word het ook niet want de meeste 2/8 en staan in het weekend gewoon in venlo te niksen  

24-06-2008 21:28:44
kbrandsma
kbrandsma
Vijf 2/8'en aan de kant die niet voor een onderhoudsbeurt aan de kant staan is inderdaad wel erg overdreven.  

24-06-2008 23:52:01
peterselie
peterselie
Quote
gertjan: Kinderachtig of niet, je mag er met een 2de klasse kaartje gewoon niet komen. Een oplossing voor Veolia kan zijn al het materieel met 1 bak verlengen. Scheeld ok nog iets aan diesel dan met 2 stellen rijden. Zo krijgen we dus 3'tjes en 4'tjes. Misschien een goede oplossing, in ieder geval een simpele.

Een 2/10 of 2/12 zit niet in het leveringsprogramma van Stadler. Ik denk dat je met zo'n stel net te weinig motorvermogen hebt om echt snel op te kunnen trekken. Daarom lever stadler ze als een 4/12.
 

24-06-2008 23:58:52
gertjan
gertjan
Met de tweetjes versterken komen ze al een heel eind denk ik En wat niet is kan nog komen. Of het mogelijk is? Testen is daarvoor de enige oplossing.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

25-06-2008 00:21:50
lucky
lucky
Ze kunnen best een 2/10 maken als ze willen. De motor trekt het prima, alleen neem je wat terug van de snelheid van optrekken vooral.  

25-06-2008 00:27:54
kevinevers
kevinevers
Ik heb even gegoogled en voor wat de mogelijkheden zijn voor de GTW
2'+Bo+2' (GTW 2/6)
2'+Bo+2'+2' (GTW 2/8);
2'+Bo+0+Bo+2' (GTW 4/8);
2'+Bo+2'+2'+Bo+2' (GTW 4/12)
 

25-06-2008 00:37:14
thom
thom
Quote
lucky: Ze kunnen best een 2/10 maken als ze willen. De motor trekt het prima, alleen neem je wat terug van de snelheid van optrekken vooral.

En waar heb je dat op gebaseerd, op je eigen bedenking daarover of.. ?

Bedoel, kijk ik in he schemaatje boven me zie ik dat een 4/8 dus met twee motorwagens werkt. Als die tweede motorwagen daarin niet nodig geweest was, hadden ze die er ook echt niet in ontworpen...

Misschien kan zo'n motorwagentje het wel trekken, maar de belasting ervan zal veel hoger zijn wat je meer onderhoud en betrouwbaarheid zal kosten waarschijnlijk en hij het dus neit lang zal volhouden...

Laatst bewerkt door thom op 25-06-2008 00:43
 

25-06-2008 01:02:21
lucky
lucky
Ik wist dat die vraag ging komen. Ik heb geen werkelijk berekening, maar met behulp van wat gegevens en wat logisch doordenken kom je een heel eind.

Afgelopen week had ik een 2/8 die een defect had aan 1 motor. Volgens Mich kan een stel alsnog de 140 halen op 1 motor. Dus 1 motor kan 3 bakken tot 140 km/h brengen. Echter duurt het optrekken een stuk langer dan je met 2 motoren vol optrekt.

In deze situatie (in vergelijking met de vorige) heb je dus 1 extra bak samen met een extra motor. Je zult dus ergens tussen de beide situaties komen met optreksnelheid. Als ik vergelijk met hoe de GTW toen optrok met 1 motor (samen met ook nog het begrensde vermogen) kan mijn inziens een extra bak er wel tussen.

Je moet gewoon de afweging maken van hoe snel je wilt kunnen optrekken.
 

25-06-2008 01:17:23
ruud.h
ruud.h
Quote
mark:
Quote
Concrete aanleiding voor zijn kamervragen is een incident op de Maaslijn afgelopen zaterdag in Cuijk. Rond tien uur besloot een machinist komende uit de richting Venlo in Cuijk niet te stoppen. Zijn trein zat al barstensvol en hij vreesde chaotische taferelen als hij toch zou stoppen. De trein vóór hem had in Cuijk al vijftig reizigers moeten laten staan.

De machinist van de derde trein zag zich vervolgens in Cuijk geconfronteerd met de gevolgen: "De menigte op het perron bedroeg inmiddels zeker honderd man en bestormde mijn trein. Mensen die eruit wilden, konden dit niet."

De machinist belde met de treinregie en wilde de rit staken. Daarvoor kreeg hij echter geen toestemming. Hij kreeg door de grote toeloop de treindeuren niet dicht en vroeg de reizigers de trein te verlaten. Aan dat verzoek voldeed niemand. Uiteindelijk kreeg hij de deuren toch dicht en vertrok in een slakkengangetje en met een kwartier vertraging.


Ja, die trein zag ik zaterdag binnen komen in Nm, was echt niet normaal hoe vol het ding zat, pas toen het ding weer naar Rm moest vertrekken was al het volk er al uit...


Dit kun je toch niet menen he als er een ongeluk voor doet wie is er aansprakelijk voor
Veolia denk ik zelf dit kan echt niet zo laner door gaan


ruud.h
 

25-06-2008 08:44:05
vinny004
vinny004
Ach in Parijs, Tokyo en andere wereldsteden is het ook druk en zit je als reiziger ook opgeblikt als een sardineblikje. Daar hoor je niemand over, en daarnaast is het daar ook niet onveilig...  

25-06-2008 09:02:08
toms
toms
Ik hoorde Frank van Setten van Veolia bij L1 op de radio en had het over extra treinwagons. Bedoeld hij er extra bakken mee ???

PS. Ik weet niet of het eerder gemeld is : Veolia verhoogt de bedrijfeigen kaarten in Limburg. Op de Maaslijn gaat de tarieven voor een dagkaart omhoog van € 8,- naar € 15,-.