25-06-2008 09:09:28
maxime
maxime
Als je naar boven scrollt, zie je dat floriss al een heel bericht vanuit de media over de tariefsverhogingen heeft geplaatst;)  

25-06-2008 09:12:07
toms
toms
Ik had er daarom maar bij gezet :

Quote
toms: PS. Ik weet niet of het eerder gemeld is
 

25-06-2008 10:59:07
hugovis
hugovis
Quote
lucky: Ik wist dat die vraag ging komen. Ik heb geen werkelijk berekening, maar met behulp van wat gegevens en wat logisch doordenken kom je een heel eind.

Afgelopen week had ik een 2/8 die een defect had aan 1 motor. Volgens Mich kan een stel alsnog de 140 halen op 1 motor. Dus 1 motor kan 3 bakken tot 140 km/h brengen. Echter duurt het optrekken een stuk langer dan je met 2 motoren vol optrekt.

Er zit natuurlijk een groot verschil in planmatig, constant met 1 motor rijden en tijdelijk omdat-het-niet-anders-kan met 1 motor rijden. Dat laatste zal geen blijvende schade opleveren (of anders weinig), dat eerste daarentegen...
 

25-06-2008 12:17:37
thom
thom
Quote
lucky: Ik wist dat die vraag ging komen. Ik heb geen werkelijk berekening, maar met behulp van wat gegevens en wat logisch doordenken kom je een heel eind.

Afgelopen week had ik een 2/8 die een defect had aan 1 motor. Volgens Mich kan een stel alsnog de 140 halen op 1 motor. Dus 1 motor kan 3 bakken tot 140 km/h brengen. Echter duurt het optrekken een stuk langer dan je met 2 motoren vol optrekt.

In deze situatie (in vergelijking met de vorige) heb je dus 1 extra bak samen met een extra motor. Je zult dus ergens tussen de beide situaties komen met optreksnelheid. Als ik vergelijk met hoe de GTW toen optrok met 1 motor (samen met ook nog het begrensde vermogen) kan mijn inziens een extra bak er wel tussen.

Je moet gewoon de afweging maken van hoe snel je wilt kunnen optrekken.

Nogmaals, tussen iets wat incidenteel gebeurt door een defect of er dagelijk mee rondcrossen zit echt wel een verschil...

Hoelanger jij erover doet om op te trekken hoelanger jij je motoren vol belast, hoe groter de slijtage zal zijn, en des te eerder die motor de geest zal geven.

Nogmaals, Stadler levert een 4/8 echt niet voor de lol met een tweede powerpack... Als die niet nodig was geweest, hadden ze dat wel niet gedaan, want dan was dat stelletje ook een stuk lager in productiekosten...

Laatst bewerkt door thom op 25-06-2008 12:18
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-06-2008 14:12:57
manuel25
manuel25
4/8, dat is dan een 2/6je met nog een powerpack er aan vast, of tussen de powerpack een hangende bak, lijkt mij toch een beetje te veel van het goede.
Dan wordt deze geproduceerd om krappe drgl's aan te kunnen of voor hogere snelheden (>140 km/h).
 

25-06-2008 14:20:44
fastguy84
fastguy84
Nee, een 2/8 met nog een extra powerpack, zoals Kevin op de vorige pagina al aangaf. Het middelste rijtuig heeft geen assen, maar ligt aan beide zijden op een powerpack. Het lijkt me afgezien daarvan reëler dat de Veolia 2/6 worden verlengd naar 2/8, dan dat de 2/8'en zouden worden verlengd.  

25-06-2008 15:26:48
bjornl
bjornl
Je zou dus theoretisch een 2/8 kunnen verlengen tot een 4/12 (met een extra powerpack + tussenbak), maar dat lijkt me relatief duur en inflexibel qua inzet. Zijn er eigenlijk al 4/8 of 4/12-GTWs gebouwd? Ik kan er zo geen enkele informatie over vinden.  

25-06-2008 15:51:58
fastguy84
fastguy84
Ja. 2x 4/12 voor de lijn Adria-Mestre van de ST Sistemi Territoriali S.p.A. Zie http://www.stadlerrail.com/file/pdf/ST%200306%20d.pdf (pdf!). (on a side note: op de Stadler site zijn de extra Arriva stellen nu bevestigd voor levering in 2010: 1x2/6, 2x2/8 en dan nog eens (nabestellinkje) 5x2/6, allen D-E).

edit: plaatjes op http://www.railfaneurope.net/pix/it/private/ST/ATR120/pix.html

Laatst bewerkt door fastguy84 op 25-06-2008 16:14
 

25-06-2008 17:48:55
mdeen
mdeen
Probleem met zo'n 4/12 is wel dat de andere kopbak aangepast moet worden. Er ligt een dieseltank onder de kopbak (bij de 2/8 onder die die tegen de powerpack aan ligt 'uiteraard'). Als je nu een tweede powerpack inzet moet die ook een dieseltank ernaast krijgen, dus moet je de bestaande kopbak aanpassen.
Als het zo ver komt dan kun je net zo goed kompleet nieuwe 2/8'en bestellen.

Ik heb ook nog altijd een plaatje online met mogelijke configuraties (zonder garantie dat Stadler het zo zal, wil of kan bouwen): http://www.maasluip.nl/temp/GTW.png

Laatst bewerkt door mdeen op 25-06-2008 17:51
 

25-06-2008 21:11:56
kbrandsma
kbrandsma
Quote
fastguy84: Ja. 2x 4/12 voor de lijn Adria-Mestre van de ST Sistemi Territoriali S.p.A. Zie http://www.stadlerrail.com/file/pdf/ST%200306%20d.pdf (pdf!). (on a side note: op de Stadler site zijn de extra Arriva stellen nu bevestigd voor levering in 2010: 1x2/6, 2x2/8 en dan nog eens (nabestellinkje) 5x2/6, allen D-E).

edit: plaatjes op http://www.railfaneurope.net/pix/it/private/ST/ATR120/pix.html

Volgens mij kun je die 4/12 ook nog splitsen voor onderhoud en dan de andere helft (met 1 cabine dus en vergrendelde doorgang) aan een normale 2/6 of 2/8 vastknopen.

Waar op de site is de bevestiging van de nabestelling van Arriva te vinden?
 

25-06-2008 21:26:50
manuel25
manuel25
http://www.stadlerrail.com/default.asp?n=182&ms=7&h=1&id=179&s=2 Hier zou het moeten staan, alleen doen de pagina's het even niet.
Ik weet niet of het al geupdate is, laatst stond de bestelling er nog niet bij.

Laatst bewerkt door manuel25 op 25-06-2008 21:41
 

25-06-2008 21:46:11
bjornl
bjornl
Op basis van wat ik bij de link van fastguy zie kan je dus NIET een 2/8 tot 4/12 verlengen omdat de tussenbakken anders zijn dan de tussenbak van een 2/8 (logisch ook, ze zitten immers "los" aan elkaar in plaats van met een opgelegde kopbak). Het zijn feitelijk kopbakken met in plaats van een cabine een doorgang en 8 extra zitplaatsen per bak.
Je zou dan in theorie kunnen verlengen tot een 4/14 (met twee "omgebouwde kopbakken" van een 4/12 als nieuwe middenbakken en de bestaande middenbak, dieseltank onder een nieuwe middenbak) maar dat is zoveel speculaas dat ik er misselijk van wordt
 

25-06-2008 21:49:36
fastguy84
fastguy84
De link op de Stadlersite klopt niet, maar het bestand staat wel online: http://www.stadlerrail.com/file/pdf/Referenzliste%20GTW%20e.pdf (pdf) (of eventueel in de link de letter 'e' vervangen door 'd' voor de duitse versie etc.) Kwam er ook alleen maar achter door creatief met kurk zelf wat te proberen...  

25-06-2008 22:29:01
dh3201
dh3201
Quote
bjornl: Op basis van wat ik bij de link van fastguy zie kan je dus NIET een 2/8 tot 4/12 verlengen omdat de tussenbakken anders zijn dan de tussenbak van een 2/8 (logisch ook, ze zitten immers "los" aan elkaar in plaats van met een opgelegde kopbak). Het zijn feitelijk kopbakken met in plaats van een cabine een doorgang en 8 extra zitplaatsen per bak.

Of de 2/8 verlengen tot 4/12 door tussenplaatsen van twee nieuwe tussenbakken en de oude tussenbak van de 2/8 gebruiken om de bestaande 2/6 te verlengen tot 2/8.
Of nog simpeler, de 2/6 verlengen tot 4/12 met twee nieuwe tussenbakken en de 2/8 laten zoals die is %08%


Shqiperise-lopers?
 

25-06-2008 22:34:31
nielske90
nielske90
Volgens mij zijn de voorgestelde maatregelen onderhand duurder dan gewoon versterkt te gaan rijden, maar goed...  

25-06-2008 23:15:55
ifje
ifje
Volgens L1 komen de eerste elektrische GTW's voor Veolia dinsdag;
http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_2669603/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4
 

25-06-2008 23:32:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Hmm, hoeveel testen zouden er nu nog gedaan moeten worden met die dingen. Op het interieur en de kleurstelling na zijn ze toch niet wezenlijk anders dan de Arriva-EMU's die nog altijd aan het testrijden zijn terwijl de eerste volgens plan over een week al in dienst zou komen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-06-2008 23:50:44
willy84
willy84
Die van Arriva zijn toch nog niet toegelaten? Als ze niet afwijken dan zijn ze ook toegelaten na wat proefritjes gok ik zo.
Weet iemand of Arriva en Veolia de kosten voor het toelatingstraject delen?
 

26-06-2008 10:35:03
nielske90
nielske90
Quote
willy84: Die van Arriva zijn toch nog niet toegelaten?

Ze hebben er anders al heel wat kilometers op zitten, dus zou me niks verbazen als ze al wel zijn toegelaten...
 

26-06-2008 12:09:04
thom
thom
En als dat nou juist eens de toelatingsritten zijn
En goeie kans dat ze daarvoor op een tijdelijke toelating rondcrossen.

Laatst bewerkt door thom op 26-06-2008 12:09
 

26-06-2008 12:23:36
nielske90
nielske90
Nee, ik bedoel dat die ritten die ze nu aan het rijden zijn al toelatingsritten zijn geweest.

Bovendien; Ze zijn al op het traject Hm-Hrt bezig geweest, waar vaak (een deel van) de toelatingsritten worden gereden...Goede kans dat dat dus al lang achter de rug is.
 

26-06-2008 13:39:03
vinny004
vinny004
Nee dus; ze worden als het goed is vandaag toegelaten  

26-06-2008 16:55:19
manuel25
manuel25
Hoe zit het dan met de Diesel GTW's, die hebben naar mijn weten geen toelatingsritten gereden, zowel die van Arriva als de van Veolia niet, of rijden deze al een hele tijd op een tijdelijke toelating rond? Misschien verklaart dat wel waarom er áls de Diesel GTW op de hoofdbaan (buiten hun gebied dus) te vinden is, deze met 3 stellen rijdt.
Iemand die hier meer van weet?

Laatst bewerkt door manuel25 op 26-06-2008 16:56
 

26-06-2008 16:59:00
raoul
raoul
Ik kan het niet bevestigen, maar volgens mij heeft de Diesel GTW van Arriva aan het begin veel nachtelijke test slagen gemaakt op de noordelijke nevenlijnen!


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

26-06-2008 17:02:00
geertw
geertw
Ga er maar van uit dat die treinen gewoon officieel toegelaten zijn. Het met meer stellen rijden lijkt me een eis vanwege de detectie van de GTW's.


http://www.ovinnederland.nl/
 

26-06-2008 17:09:50
manuel25
manuel25
@ Geertw: Ik dacht dat de GTW juist zo GOED detecteerde, door de zware powerpack, maar dan zal het inderdaad wel een (misschien overbodige) veiligheidseis zijn, want het is en blijft toch (semi)lightrail.
@ Raoul, nu je 't zegt, dat is waar ook! maar daar heb ik niets van gemerkt verder.
 

26-06-2008 21:48:05
peterselie
peterselie
Quote
raoul: Ik kan het niet bevestigen, maar volgens mij heeft de Diesel GTW van Arriva aan het begin veel nachtelijke test slagen gemaakt op de noordelijke nevenlijnen!

Klopt. Ook veel in de avonduren trouwens, want overdag zitten veel baanvakken dicht tegen demaximale capaciteit aan en als dan een stel defect raakt, loopt de gehele drgl in de soep.

Ben benieuwd wanneer de eerste testritten met een diesel en elektrische GTW plaats gaan vinden bij Veolia.
 

28-06-2008 19:09:00
jordydl1
jordydl1
voor de nieuwsgierigen onder ons
dit is het velios logo http://www.mijnalbum.nl/Foto-WDLHJN4U.jpg
206 heeft het portret van jan linders gekregen http://www.mijnalbum.nl/Foto-QMKCJXT8.jpg
205 heeft het portret van jan klaasen gekregen http://www.mijnalbum.nl/Foto-46TUENIY.jpg
 

29-06-2008 00:51:15
ruud.h
ruud.h
edegroot: zeer vriendelijk verzoek dit soort dingen via email te doen

Laatst bewerkt door ruud.h op 29-06-2008 00:52
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-06-2008 15:46:50
bloober
bloober
Gisteren duidelijk langere treinen gezien bij Veolia, 3-5 bakken. Was ook wel nodig, gezien de drukke treinen uit Nm vanwege Rockin' park.

EDIT: Dit gaat over de Maaslijn.

Laatst bewerkt door bloober op 29-06-2008 15:47


Groetjes, Bloober
 

29-06-2008 15:57:11
mich
mich
Er reed zelfs een trein met 6 bakken, stel 206+208+205.  

29-06-2008 16:30:42
eix
eix
Dan is Veolia goed bezig.  

29-06-2008 16:47:28
jordydl1
jordydl1
mijn trein was 205+208 en was iets te gezellig
heb nog een vraagje mbt de 210: dit treinstel zi\e ik erg weinig. is di t treisnstel officieel spitsstel of wat.
gister weer niet gezien namelijk
 

29-06-2008 16:49:58
superboer
superboer
Als je even in de spots kijkt dan zie je dat ie gisteren ook gewoon reed... En ze gaan echt niet 1 stel alleen maar gebruiken om in de spits te rijden


Garantie tot aan de voordeur.
 

29-06-2008 17:27:52
ruud.h
ruud.h
gisteren was hij wel in Nijmegen hoor de 210
heb hem alleen niet gespot
maar wel gezien


ruud.h
 

29-06-2008 17:40:01
mich
mich
De 210 is gewoon in dienst, echter de 2tjes rijden veel minder dan de 3tjes.  

29-06-2008 18:32:44
ruud.h
ruud.h
waarom is dat mich
waarom laten ze de 3tjes vaker rijden dn 2tjes
Hebben die minder cappacitijd dan


ruud.h
 

29-06-2008 18:33:51
superboer
superboer
joh, wat denk je zelf? Dat er in een 2tje meer mensen passen dan in een 3tje?


Garantie tot aan de voordeur.
 

30-06-2008 21:47:09
jordydl1
jordydl1
even een vraagje.
afgelopen zaterdag reden er in venlo rond 10.20 de 7206 en een onbekend 3je van de tankplaat naar spoor 4a. dit werd gedaan door iemand die alleen een geel veoia hesje aanhad, daarna kwam, er wel een machinist aanlopen.
treinstel is darna opweg gegaan naar roermond.
zou hiervoor de reden kunnen zijn???
 

30-06-2008 22:03:48
mren
mren
Quote
jordydl1:
dit werd gedaan door iemand die alleen een geel veoia hesje aanhad,
zou hiervoor de reden kunnen zijn???

Waarschijnlijk had ie het warm.

Laatst bewerkt door mren op 30-06-2008 22:04
 

30-06-2008 22:07:46
jordydl1
jordydl1
er kwam daarna nog een mc naar de trein gelopen maar die stapte in het achteste stel  

30-06-2008 22:57:07
kevinevers
kevinevers
Of iemand die de hele dag rangeerdienst had? Dat heb ik wel vaker gezien daar.  

30-06-2008 23:02:52
jordydl1
jordydl1
t gaat niet echt om de mc.
t gaat meer om de rare rangeerbeweging richting roermond met een "nieuwe trein"
 

30-06-2008 23:09:45
gertjan
gertjan
Als je ergens materieel nodig hebt, moet het er eerst komen voor je het in kan zetten he  

30-06-2008 23:18:34
jordydl1
jordydl1
de trein van en naar roemond reden alle 2 maargoed das gissen naar een juist antwoord  

30-06-2008 23:20:09
thom
thom
Eu ja, maar die stelletjes worden weleens uitgewisseld voor wassen, tanken, onderhoud en andere zaken gok ik zo....  

01-07-2008 19:47:49
tochjo
tochjo
Quote
jordydl1: afgelopen zaterdag reden er in venlo rond 10.20 de 7206 en een onbekend 3je van de tankplaat naar spoor 4a [...] treinstel is darna opweg gegaan naar roermond. zou hiervoor de reden kunnen zijn???

De trein die van Nijmegen naar Venlo was gereden, was blijkbaar "defect", aldus het reisverslag dat we op http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=15&t=876 kunnen lezen

Laatst bewerkt door tochjo op 01-07-2008 19:47
 

01-07-2008 23:02:41
kritische
kritische
Inmiddels is de eerste elektrische GTW in Venlo gearriveerd, deze eerste trein heeft nummer 501. De komende maanden worden eerst de tweetjes geleverd. De meeste testen moeten gedaan woorden i.v.m. het gekoppeld rijden met de diesel-electrische treinen. En dat houdt ook in dat er met verschilende samenstellingen wordt getest.
Vanmiddag waren er wat officiele handelingen, waar bij het Veolia treinbedrijf het ISO-9000 kwaliteitscerificaat overhandigd kreeg.
 

01-07-2008 23:06:36
daniel_ddr
daniel_ddr
7501 is het volledige nummer neem ik aan? Serie overlapt immers weer met Arriva...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-07-2008 23:09:59
jordydl1
jordydl1
niet helemaal
arriva 1050x
veolia 750x
 

01-07-2008 23:13:24
thom
thom
Hij vroeg danook of juist die 7 er weer voorkwam omdat het mekaar anders zo overlappen....  

01-07-2008 23:16:15
ruud.h
ruud.h
wat ik denk houden ze gewoon de Veolia nummers aan dus met een 7 ervoor


ruud.h
 

01-07-2008 23:19:14
gertjan
gertjan
Lijkt me wel zo handig ja, om die 7 ervoor te plakken (overlap GTW arriva, en T4).  

01-07-2008 23:20:44
ruud.h
ruud.h
Gertjan wat is een T4 eigelijk


ruud.h
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-07-2008 23:22:31
bloober
bloober
Ik heet geen gertjan, maar da's een plan T.


Groetjes, Bloober
 

01-07-2008 23:23:04
geertw
geertw
En om het compleet te maken: T2 is een Plan V'tje


http://www.ovinnederland.nl/
 

01-07-2008 23:28:05
kritische
kritische
Quote
ruud.h: wat ik denk houden ze gewoon de Veolia nummers aan dus met een 7 ervoor


In de bestuurderscabine staat op de wand
I
7 501(spatie tussen de 7 en de 5)
Vmax 140 km/h

Op het handboek wat bij de trein hoort staat 501

Naast een van de ramen staat ook 501 vermeld.

Veolia zal wel het nummer 501 gebruiken
 

02-07-2008 19:03:24
dh3201
dh3201
Wat ik heb begrepen is dat het treinstelnummer 501 is, en de baknummers 7501A, 7501B, enz.
Dat is bij Arriva ook zo.


Shqiperise-lopers?
 

04-07-2008 10:02:28
fastguy84
fastguy84
Gisteren de 352 gespot met het portret van Joris Ivens, en de 353 met Jack Poels. Gaat hard zo!
De 501 stond rond 5 uur op spoor 54 in Venlo, panto neer, personeel binnen.
 

04-07-2008 12:01:26
floriss
floriss
Bijgaand nog wat berichten uit de media over Veolia

Onderstaand artikel komt uit De Gelderlander:

'Kaarten Veolia waren te goedkoop'
donderdag 03 juli 2008 | 17:22

MAASTRICHT/GENNEP - De combikaarten voor trein en bus van Veolia zijn in eerste instantie te goedkoop geprijsd.

Veolia heeft daarom dus goede redenen om de prijzen te verhogen.

Dat zeggen Gedeputeerde Staten in antwoord op vragen van het Gennepse statenlid Paul Wessels (D66) over tariefverhogingen bij Veolia.

Wessels wilde van het provinciebestuur opheldering over de omstreden 'forse verhoging' van de bus- en treintarieven in Limburg (waaronder de Maaslijn) per zondag 29 juni. De Limburgse statenfractie van D66 stelde voor überhaupt geen prijsverhogingen door te voeren: de partij vreest dat het verhogen van de prijzen alleen maar leidt tot minder reizigers.

Tegen de prijsverhoging kan het provinciebestuur niets ondernemen, luidt nu het antwoord. Veolia houdt zich immers aan de voorwaarden en stelt de tarieven vast op basis van 'bedrijfseconomische motieven'.

Kaartjes voor de Maaslijn zijn volgens GS in eerste instantie 'te goedkoop in de markt gezet', waardoor Veolia de prijzen nu verhoogt van 8 euro naar 15 euro. 'Dat is nog steeds aanzienlijk goedkoper dan de langste afstand Nijmegen-Roermond (van NS, red.)'.


En onderstaand bericht komt van de website van Dagblad De Limburger/Limburgs Dagblad:

In november eerste nieuwe trein op Heuvellandlijn

In november zal naar verwachting de eerste nieuwe elektrische trein op de Heuvellandlijn gaan rijden. Dit zegt René de Beer, directeur Veolia Transport Limburg. „Precies kan ik het nog niet zeggen. Maar we streven ernaar om in november het eerste nieuwe vervoersmiddel te laten rijden. En wellicht zelfs nog meer treinen.”
Volgens de Beer heeft dat te maken met het testen van het veiligheidssysteem en het opleiden van de machinisten. „Onze machinisten moeten worden opgeleid voor de nieuwe treinen en tevens moet de trein uitgebreid getest worden op Nederlandse bodem. Het veiligheidssysteem is in ieder Europees land anders.” Volgens de Beer zijn aan het einde van het jaar alle oude treinen van het traject verdwenen. Veolia presenteerde afgelopen dinsdag de eerste nieuwe trein in Venlo. De directeur is erg content met het nieuwe vervoersmiddel. „Als ik ze vergelijk met de treinen die we nu op de Maaslijn (tussen Nijmegen en Roermond) rijden, zijn deze nog mooier. Daar rijden dieseltreinen en op de Heuvellandtrein worden het elektrische treinen. Deze maken nog minder geluid.” Tevens zijn de treinen volgens de Beer ook sneller en beter toegankelijk. Dat wil echter niet zeggen dat de reistijd korter wordt. „We streven naar een metroachtig karakter, waarin we op veel stations stoppen. Dan wordt de reistijd vanzelf niet korter. Op die manier willen we proberen extra reizigers trekken.”
 

04-07-2008 12:49:53
nielske90
nielske90
Op http://www.flickr.com/photos/arnold50 heeft Arnold de Vries enkele foto´s van de testritten, voor de liefhebber.  

04-07-2008 19:50:22
peterselie
peterselie
Opvallend dat het een 2/6 is. Eerder werden de 2/8 als eerste geleverd  

04-07-2008 20:00:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Ook opvallend is dat de nummerseries in dit geval dus precies tegenovergesteld zijn aan Arriva... de 2xx'en zijn bij Veolia en Arriva 2/6'en en de 3xx'en 2/8'en, maar de 5xx-serie bestaat dus bij Veolia uit 2/6'en en bij Arriva uit 2/8'en...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-07-2008 20:06:24
timtrein
timtrein
Argh...
Als ze nou fijn een andere nummerserie hadden gekozen dan scheelde dat een hoop verwarring. Vroeg of laat komen ze elkaar wel ergens tegen...
 

04-07-2008 21:26:12
kbrandsma
kbrandsma
Waarom? Wanneer altijd het vier of vijfcijferig nummer zal worden gebruikt is er niets aan de hand.

Mochten na het verstrijken van een concessie de stellen overgenomen worden door de opvolger en die toevallig met hetzelfde materieelnummer rondrijden, dan is het toch gemakkelijk van een ander nummertje te voorzien?

Bij de NS zijn in het verleden ook diverse treinen van een ander nummer voorzien.
 

04-07-2008 22:55:59
lucky
lucky
Maar het is niet zo makkelijk dat ze de 4444 terug hebben gebracht na 4231.  

04-07-2008 23:24:53
timtrein
timtrein
Tegenwoordig niet nee  

05-07-2008 07:43:33
WesselE
WesselE
Quote
lucky: Maar het is niet zo makkelijk dat ze de 4444 terug hebben gebracht na 4231.


Maar dat omnummeren was ook niet perse noodzakelijk, aangezien je nu geen overlap hebt. Het zou er alleen wat overzichtelijker door kunnen worden, daar heeft men (waarschijnlijk) wegens een hoop administratieve rompslomp niet voor gekozen. Wanneer er twee dezelfde nummers op de baan komen (dus echt 2x 10501 bijvoorbeeld), dan is zo'n omnummering wél noodzakelijk. Het ligt er dus waarschijnlijk maar net aan of het echt nodig is.


'Okeh'
 

05-07-2008 09:24:12
dumpy_dump
dumpy_dump
Waarom zou het dan noodzakelijk zijn? Er rijden al heel lang nummerdoublures rond (bijvoorbeeld loccen met nummers 1201, 1202, etc). Het enige probleem dat daarmee ontstaat is dat Somda er niet zo goed de weg mee weet (en er dus een voorvoegsel bij nodig heeft), maar verdere problemen weet ik niet.  

05-07-2008 09:30:35
geertw
geertw
Quote
WesselE: Wanneer er twee dezelfde nummers op de baan komen (dus echt 2x 10501 bijvoorbeeld), dan is zo'n omnummering wél noodzakelijk.

Hooguit wanneer de stellen worden overgenomen en er doublures binnen één bedrijf zouden ontstaan (zo zijn bijvoorbeeld alle GVU-bussen omgenummerd toen GVU door Connexxion werd overgenomen). Verder maakt het niet zo uit binnen bedrijven, en als je toch een uniek nummer wilt kun je het UIC-nummer nemen.


http://www.ovinnederland.nl/
 

05-07-2008 20:25:54
ruud.h
ruud.h
weet iemand wanneer Station Molen hoek opent en ik heb horen zeggen dat Nijmegen Heyendaal dan sluit is dit waar

vriendelijke groet


ruud.h
 

05-07-2008 20:28:46
WesselE
WesselE
Nou, Heyendaal sluiten gaat sowieso niet gebeuren, dat station is écht druk.


'Okeh'
 

05-07-2008 20:51:01
fastguy84
fastguy84
Laatste voorspelling: 6 mei 2009. En nee, Heyendaal gaat niet dicht.  

15-07-2008 18:54:11
eppo
eppo
Vanmorgen zat ik in de intercity richting Alkmaar, die om 10.07u langs het perron in Sittard stond. We stonden (afwijkend) op spoor 3 (just FYI). Ik staar naar buiten, komt er een Veolia-GTW (vermoedelijk de elektrische) langsgereden.

Wat ging/gaat deze GTW in het zuiden doen?
 

15-07-2008 21:32:36
maxime
maxime
Als het de elektrische was, dan gaat ie waarschijnlijk terecht komen op zijn aanstaande inzetgebied: de Heuvellandlijn.

Wie weet meer?
 

15-07-2008 21:37:21
fastguy84
fastguy84
In het opvallende zaken-topic van vandaag wordt een spot gemeld 's middags in Lg ri. Krd, en wordt bevestigd dat het om een (de enige) E-GTW gaat. Aannemelijk wordt er dus getest.  

17-07-2008 17:48:21
john2
john2
Was vanmiddag de 17 - 07 - 2008 op station Heerlen. Toen ik met de stopper uit Sittard om 13.58 uur aan kwam stond op spoor 6 een nieuwe Veolia trein. Toen ik om 14.45 uur terug kwam op station Heerlen stond de nieuwe Veolia trein er nog. Maar nog voor 15.00 uur ging hij rangeren naar spoor 3. Na enkele minuten op spoor 3 gestaan te hebben vertrok deze trein richting Maastricht, tenminste dat denk ik want ik hem niet meer gezien toen ik met stopper om 15.02 uur richting Sittard ging. Op de display. als ik het goed zeg. stond Maastricht Randwyck. In deze trein zaten 3 mensen op de bok en enkele mensen in het passagiers gedeelte. Dit waren, denk ik, mensen van Veolia en de NS. Een van de drie mensen op de bok had een Veolia overhemd aan, de andere twee hadden reflekterende hesjes aan. De mensen die in het passagiers gedeelte zaten hadden ook reflekterende hesjes aan. De man met het Veolis hemd aan rangeerde en reed de trein vermoedelijk ook naar Maastricht, dit heb ik niet kunnen zien.

Laatst bewerkt door john2 op 18-07-2008 18:27
 

17-07-2008 17:58:03
gkw1969
gkw1969
even offtopic john2: mag ik vragen wat jij voor werk doet? Jij schrijft jou verhaal heel netjes in rapport/mutatie stijl zoals die in de orde handhaving voorkomt. Met, uiteraard, de juiste informatie op de juiste plek. Zeer verhelderend om het te lezen.

Gerard(voormalig beveiligingsbeambte, nu buschauffeur)
 

17-07-2008 18:18:08
train85
train85
Mensen van de NS gaan nooit met die treinen mee. Denk dat er mensen van Veolia Transport en Spoorflex en/of prorail in zaten.  

17-07-2008 20:13:40
gertjan
gertjan
Denk eerder van Stadler en Lloyds voor een aantal proefritjes
EDIT: Vriendjes van Voith mogen natuurlijk ook mee
 

17-07-2008 20:30:52
john2
john2
GKW 1969. Gerard Dank je wel voor het compliment. Ik vat het tenminste als complement op. Toen ik je bericht had gelezen en mijn eigen bericht na las heb ik gelijk nog een typ fout verwijderd. Nu een antwoord op je vraag, wat voor werk ik doe. Na mijn LTS tijd, afdeling houtbewerking, heb ik twaalf en een half jaar op een deurenfabriek gewerkt in midden Limburg. Na deze twaalf en een half jaar ging deze firma failliet. Dit was in mei 1984. En sindsdien zit ik zonder werk en nooit meer aan de bak kunnen komen.

Laatst bewerkt door john2 op 18-07-2008 18:15
 

17-07-2008 21:05:36
fastguy84
fastguy84
@gertjan: vervang Lloyd's maar door Voith.  

17-07-2008 22:15:07
thom
thom
Lloyd's is anders ook vaak een deelnemer bij het toegelaten krijgen van materieel...  

17-07-2008 22:23:51
daniel_ddr
daniel_ddr
De E-GTW's zijn toch al toegelaten als ik me niet vergis (of geldt de toelating van de Arriva-stellen niet voor die van Veolia)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-07-2008 22:26:34
nielske90
nielske90
Ach, ze rijden kennelijk nu op de Heuvellandlijn. Dan zullen dat wel materieelbekendheidsritten zijn. De eerste testritten vonden namelijk wél plaats op Hm-Hrt en zijn inmiddels achter de rug. ALS het materieelbekendheidsritten zijn, mag je aannemen dat het al lang is toegelaten

Laatst bewerkt door nielske90 op 17-07-2008 22:27
 

17-07-2008 23:27:08
gertjan
gertjan
Eehm, de heuvellandlijn is toch iets anders dan Hm-Hrt hoor. Lijkt me erg verstandig van te voren even te kijken of het beestje het aankan Meen me ook iets te herrinneren met SGM en de'Heuvellandlijn ... dat gaat ook niet goed samen  

18-07-2008 11:01:24
nielske90
nielske90
Ok, dan zijn het testritten over de functionering op die lijn. Maar dat veranderd niks aan het feit dat ie dan al wel toegelaten is op het Nederlandse spoorwegnet.  

18-07-2008 15:19:00
eppo
eppo
De 501 heb ik gister ook gespot in Heerlen rond 13u. Vanmiddag om 13.34 stond hij weer in Venlo op hetzelfde spoor waar hij de afgelopen tijd ook al te bewonderen was.  

18-07-2008 15:33:04
reizigert
reizigert
http://www.nijmegennieuws.nl/regionieuws/29682_helft_treinen_maaslijn_in_2007_te_laat.html
Quote
NIJMEGEN - Bijna de helft van de treinen op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond vv) was vorig jaar te laat. Dat blijkt uit een onderzoek van treinreizigers.nl. Vervoerbedrijf Veolia bleef op de Maaslijn ver onder de norm: 46 procent van de treinen had vertraging. Dat had maximaal 14,1 procent mogen zijn. De problemen op de Maaslijn zijn dit jaar grotendeels verholpen. Sinds Veolia met eigen treinen rijdt, voldoet de punctualiteit nu aan de eis. Dit jaar is nog één op de tien treinen vertraagd. Veolia publiceert als enige vervoerder wekelijks punctualiteitscijfers.

Ik vraag me af wat in deze meting onder 'vertraging'wordt verstaan. Waarschijnlijk staan deze mensen al met het vingertje te wijzen als de trein 10 seconden na de vertrektijd in het spoorboekje het zicht van het station uit is...
 

18-07-2008 18:16:06
willy84
willy84
Waar basseer je deze uitspraak op?  

18-07-2008 18:25:02
reizigert
reizigert
Nou, vind 46 procent veel maar nu ik het nog eens goed doorlees zie ik dat de cijfers over het Wadloper-tijdperk gaan...Dus het zou inderdaad toch kunnen  

18-07-2008 18:49:52
eppo
eppo
Ik reis dagelijks over de Maaslijn (stuk Roermond-Venlo). Ook in de Wadlopertijd. En voor mijn gevoel is 46% nog een meevaller, want als je alleen in de spits zou meten, zou ik meer richting 80% gaan denken.

Sinds de GTW's heb ik trouwens nagenoeg NOOIT meer vertraging. 't Zit nu voornamelijk in het andere gedeelte dat ik met de NS afleg.

Laatst bewerkt door eppo op 18-07-2008 18:51
 

18-07-2008 19:01:11
lucky
lucky
Vooral in de buurt van nm zit het grootste deel van de vertraging denk ik. Al die overvolle GTW's duren lang met uit en instappen.  

18-07-2008 22:57:15
kniesoor
kniesoor
Dat is echt niet waar, daar heeft men langere stationnementen.

Edit door admin: denk om je taalgebruik
 

18-07-2008 23:23:35
lucky
lucky
Als de mensen 3 hoog in de bagagerekken liggen, en je komt nog langs een paar laatste stations waar mensen erin proberen te proppen maar het niet past... zit je al snel op 3 min vertraging bij aankomst in nm..  

19-07-2008 01:36:21
ruud.h
ruud.h
dit probleem ken ik ja veel te kleine treinen
kan er echt niets aan gedaan worden voor er ongelukken van komen


ruud.h
 

19-07-2008 12:15:07
fastguy84
fastguy84
als iemand nou daadwerkelijk de moeite zou nemen om even op treinreiziger.nl te kijken, dan kan je zien dat dit serieuze cijfers zijn, afkomstig van de provincie én Veolia, die bovendien via een link te downloaden zijn als Excel-sheet, uitgesplitst per dienstregelingpunt met vertrek- en aankomstpunctualiteit. Daarin zie je bijvoorbeeld:
- dat het in het Wadlopertijdperk véél slechter ging dan nu of bij de NS.
- dat het erg veel uitmaakt waar je in- en uitstapt wat betreft de punctualiteit. Er wordt namelijk per dienstregelingpunt gemeten, en het is niet zo heel erg interessant dat een trein bij - pak 'em beet: Swalmen Zuid of Cuijk Industrie - vertraagd is. Daar is een deel van de slechte cijfers al te verklaren.
Als je alleen kijkt naar de 3 grote stations (Nm, Vl, Rm), dan is daar de aankomstpunctualiteit heel anders. In Nm kwam in drgl 2007 51,6% en in drgl 2008 tot nu toe 83,6% van de treinen op tijd (= max 2 min 59 sec vertraging) aan. Voor Vl was dat in drgl 2007 ri. Rm 48,1% en 2008 89,3% en ri. Nm in 2007 41% en 2008 83,4%. In Rm was het in 2007 76,3% en 94,3%. Dus voor mensen die alleen Nm-Rm vv rijden was in 2007 de punctualiteit gemiddeld 63,95% en in 2008 88,95%.
Kijk je nu naar een slechtscorend deeltraject, bijvoorbeeld Sm-Vl, dan kom je veel beroerder uit met in 2007 een gemiddelde aankomstpunctualiteit van 39,75% (!!!), maar inmiddels is dat bijgetrokken tot 80,8%. De kans dat je daar 'op tijd' aankomt is dus meer dan verdubbeld.
Bedenk daarbij dat NS het in 2006 ook af en toe slecht deed: aankomstpunctualiteit ri. Nm op stations Cuijk en Nmh lag onder de 50%!

Let wel: De cijfers zijn enigszins vertroebeld doordat:
--> de Wadlopers geleidelijk zijn uitgestroomd.
--> het over de drgl slechts om de eerste paar maanden gaat, terwijl normaal gesproken de punctualiteit inzakt rond november (blaadjes op de rails etc.).
--> Cijfers over de serie 32300 (spitsserie) helaas ontbreken.

Verder opvallend: serie 32000 Mtr-Krd:
- ri. Krd is Veolia stipter dan NS, tot aan Hrl
- ri. Mt was (!) Veolia stipter dan NS, vanaf Hrl
- maar sinds drgl 2008 (en de opening van Heerlen de Kissel) is Veolia trager dan NS daar was (in 2006), maar weet dit te verbloemen door wel even stipt als NS op het belangrijkste station (Mt) aan te komen.

serie 32100:
- Veolia was veel stipter dan NS, in beide richtingen
- ook hier is Veolia minder stipt in 2008 dan in 2007

en tot slot: de link naar de site http://www.treinreiziger.nl/treinnieuws.php?naam=Punctualiteit%20regionale%20lijnen:%20Arriva%20en%20Veolia%20onder%20de%20norm
 

24-07-2008 12:01:31
fastguy84
fastguy84
Nieuw bericht want nieuwe info:
7502 is onderweg naar (of inmiddels al aangekomen in) Venlo. Op www.reissweb.net staan 3 foto's (in de galerij 'juli') van de overbrenging. Op 21 juli zou hij nog tot in de avond op Radolfzell hebben gestaan.
 

26-07-2008 22:14:40
mich
mich
De 7502 staat inderdaad al in Venlo. Is donderdag of vrijdag aangekomen.  

26-07-2008 22:50:36
keesje
keesje
@fastguy:
Leuke cijfertjes, maar hoe zit het met treinen die geregeld in Ck worden opgeheven of Ck overslaan om op tijd terug naar Rm te komen cq. op tijd in Nm te zijn?

Overigens nooit geweten dat een provincie zich drukmaakte om punctualiteitscijfers ten tijde dat de landelijke overheid nog de dienst uitmaakte in spoorland...

Laatst bewerkt door keesje op 26-07-2008 22:52