07-05-2009 21:31:50
floriss
floriss
Ik geloof je bijna.

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen voorstadhaltes in steden, zoals Weidevenne in Purmerend en Osseveld in Apeldoorn. Daar zul je zonder twijfel gelijk hebben, dat een deel van reizigers, die voorheen op het 'centraal station' instapten, kiezen voor het gemakt van een voorstadhalte, die dichterbij bij huis ligt en bovendien vaak gratis parkeerplaatsen biedt.

Bij plaatsen zonder een station of treinhalte die (opnieuw) worden voorzien van een station of treinhalte en die bovendien ook nog eens op een aantrekkelijke afstand van de grote stad zitten, trekken naar mijn mening wel degelijk al op korte termijn extra reizigers. Toegegeven een groot deel komt waarschijnlijk uit de parallel lopende busverbinding die wel of niet wordt opgeheven. Maar zeker ook voor forensen die in Nijmegen zelf moeten zijn en weten dat rijden en parkeren in een grote stad nou eenmaal echt niet aan te raden is, terwijl je op 10 minuten treinen een kleine dorpstation hebt met gratis parkeerplaatsen en elk kwartier een trein richting de stad. Nogmaals daar heeft een weldenkend mens geen jaren voor nodig. Een week zou al veel zijn.

We zullen het wel niet eens worden denk ik. Maar dat hoeft ook niet. Dat houdt de discussie levendig.%02%
 

07-05-2009 21:47:34
dumpy_dump
dumpy_dump
Waarom zouden die mensen nu opeens Mmlh ontdekken, en niet al parkeren in Cuijk?  

07-05-2009 22:13:57
floriss
floriss
Allereerst even een artikel uit Blik op het Nieuws editie Limburg over de opening van station Mook-Molenhoek:

Station Mook-Molenhoek geopend
Mook - Vanaf vandaag is in Noord-Limburg station Mook-Molenhoek geopend. Het station, onderdeel van de Maaslijn Nijmegen – Venlo – Roermond, is goed bereikbaar per fiets, auto en bus. Het is daarmee een aantrekkelijk alternatief voor reizigers uit Mook en Middelaar, maar ook uit Groesbeek, Malden, Heumen, Milsbeek, Ottersum en Gennep. De trein stopt in de spits vier keer per uur bij station Mook-Molenhoek, daarbuiten rijdt hij twee keer per uur.

Meer stations, meer passagiers en meer treinen. Dat is het doel van StadsregioRail: een samenhangend pakket van maatregelen waardoor het openbaar vervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen straks een volwaardig alternatief naast de auto wordt. De opening van station Mook-Molenhoek is het eerste station in dit programma. Eind 2008 slaagde de stadsregio er al in om op de meeste trajecten binnen de regio vier maal per uur een stoptrein te laten rijden. Het nieuwe station is een zichtbaar resultaat van de goede samenwerking tussen met name de stadsregio, de provincie Limburg en ProRail.


Tenslotte een aanvullende reactie op Dumpy-Dump: Een natuurlijke barriere, namelijk de Maas. Binnen de straal Mook-Molenhoek - Cuijk zijn er twee plekken waar je met auto of fiets de Maas snel over kan steken, namelijk bij Molenhoek en bij Gennep. Station Mook-Molenhoek zit aan de Limburgs/Gelderse kant van de Maas. Cuijk aan de Brabantse. Alternatief is er wel, namelijk een veerpontje dat over de Maas van en naar Cuijk vaart, maar dat lijkt me erg tijdrovend.
 

08-05-2009 01:50:53
cuijk
cuijk
De Stadsregio Arnhem-Nijmegen (een van de 3 concessiehouders van de Maaslijn), Prorail, etc etc hebben natuurlijk niet 'zo maar' het station Mook-Molenhoek uit hun duim gezogen. En hun idee blijkt in de praktijk te kloppen, als je het bericht van Waalkade leest dat hierboven is vermeld.
Er zijn langs de Maaslijn recentelijk meer plannen voor nieuwe stations (geweest) maar die worden - voorlopig - niet gerealiseerd. Mook-Molenhoek is wel gerealiseerd, en dat is niet voor niets.

Vandaag heb ik gezocht naar 'het spoor terug': http://www.flickr.com/photos/38130245@N03/3510904011/
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-05-2009 16:27:14
mich
mich
Uit de praktijk, want dat is even want betroubaarder dan allemaal theorieen: Molenhoek levert wel degelijk vooral nieuwe reizigers op die normaalgesproken nooit met de trein gaan. Vooral gezinnen en opa-oma+kleinkinderen zie ik er veel om de "nieuwe" trein eens uit te proberen.

De 3446 is weer klaar. Gaat vandaag of morgen weer naar Nijmegen als het goed is. Zondag gaat hij dan(in de ochtend?) pendelen gekoppeld met de 3447 tussen Nijmegen en Heyendaal voor een of ander wandel iets.

Volgende week zondag(17-5) is weer de Marikenloop. Hiervoor gaan de 3446+3447 pendelen tussen Nijmegen en Mook-Molenhoek. 2 slagen per uur met korte kering vanwege het ontbreken van het derde spoor, tijden:
Eerste trein 32431 V Nm 9.48 Laatste trein 32458 A Nm 17.41
Nm V .48 Nmh .51 Mo A .56 Mo V .01 Nmh .07 Nm A .11
Nm V .18 Nmh .21 Mo A .26 Mo V .31 Nmh .37 Nm A .41
 

08-05-2009 17:04:47
AlbertP
AlbertP
Dus perron 2 is over spoor 3 heen gelegd en het station heeft nu twee zijperrons?

Verder is de bouw snel gegaan, 21 februari zag spoor 3 er nog berijdbaar uit en was er vanuit de cabine van de machinist richting Vl nog niets van de perrons te zien.

Zijn de wissels 9A en 9B er eigenlijk nog? Dit zijn de overloopwissels tussen spoor 2/3 en het linkerspoor ri Nm.
 

08-05-2009 17:19:11
mich
mich
De overloopwissels zijn er nog, en worden zondag en volgende week zondag ook gebruikt, neem ik aan. Het perron ligt tussen spoor 2 en ex spoor 3, van spoor 3 liggen nog de dwarsliggers in de grond een heel stuk. Van de oude goederensporen is er ook nog een stuk blijven liggen. Bouw is inderdaad snel gegaan, nu nog die kaartautomaat aan de gang krijgen.  

08-05-2009 18:35:23
raymond16
raymond16
Van de Veolia Limburg site: (http://www.veolialimburg.nl/overzicht.html?actie_id=22)

Maak kennis met station Mook-Molenhoek - € 3.50

Op 6 mei 2009 wordt station Mook-Molenhoek geopend. Graag wil Veolia Transport Limburg deze feestelijke gebeurtenis met u vieren.

Om u kennis te laten maken met dit traject biedt Veolia de mogelijkheid om via internet een speciaal ticket te kopen.
Van 11 t/m 24 mei 2009 kunt u dit ticket via internet bestellen en vervolgens thuis uitprinten.
De prijs van dit ticket is € 3,50 en is alleen hier verkrijgbaar. Na 24 mei zijn tickets voor dit traject verkrijgbaar via de kaartautomaat op het station en kosten € 4,10.

Wilt u van deze actie gebruik maken, dan kunt u hier de kaarten bestellen. Vervolgens betaald u via IDeal en daarna kunt u het ticket thuis uitprinten.


Deelname regels:
- Alleen na 9 uur geldig
- Geen meereiskorting voor kinderen
- Alleen geldig op aangegeven reisdatum
- Geen restitutie mogelijk
- Persoonsgebonden
- Legitimatie verplicht

Ik mis nu hele belangrijke info: vanaf welk(e) station(s) geldt de aanbieding? Ieder station in Nederland, alleen de Maaslijn of alleen Nijmegen? Dat laatste zou je namelijk vermoeden gezien de prijs €4,10 die volgens het bericht in de kaartautomaat moet zitten. Maar duidelijk is het zeker niet.

Laatst bewerkt door raymond16 op 08-05-2009 18:36
 

08-05-2009 21:32:30
WesselE
WesselE
Euh, wat kan ik dan doen met dat kaartje? Hallo zeggen tegen het station?


'Okeh'
 

09-05-2009 10:47:32
svda
svda
Van de Veolia site: http://www.veolia-transport.nl/tmpl/NewsPageWithList____41251.aspx?epslanguage=ML&ListID=16609
Speciaal kaartje traject Mook Molenhoek - Nijmegen
In het kader van de ingebruikname van station Mook Molenhoek is er tijdelijk een actiekaartje verkrijgbaar. Voor € 3,50 kan men een retourtje kopen voor het traject Mook Molenhoek - Nijmegen. De actie loopt van maandag 11 mei tot en met zondag 24 mei 2009.
 

09-05-2009 13:40:54
AlbertP
AlbertP
Op sporenplan.nl staan de perrons er al. Ze liggen in bajonetligging.

Laatst bewerkt door AlbertP op 09-05-2009 13:43
 

09-05-2009 16:01:50
mich
mich
Quote
mich: De 3446 is weer klaar. Gaat vandaag of morgen weer naar Nijmegen als het goed is. Zondag gaat hij dan(in de ochtend?) pendelen gekoppeld met de 3447 tussen Nijmegen en Heyendaal voor een of ander wandel iets.


Dat wordt toch GTW, geen DM'90.

3446 en 3447 rijden maandag weer de ochtendspits.

Laatst bewerkt door mich op 09-05-2009 16:11
 

09-05-2009 16:36:00
ruud.h
ruud.h
bedoel je zondag 17 mei Mich dat er GTW's gaam rijden tussen Mo en Nm
ook wel leuk ik zal er dan ook zijn


ruud.h
 

09-05-2009 20:43:49
dh3201
dh3201
Ik denk dat mich 10 mei bedoelt.
Jammer, dan hoef ik morgen toch niet die kant uit.


Shqiperise-lopers?
 

09-05-2009 20:45:06
ettenrail
ettenrail
Quote
ruud.h: bedoel je zondag 17 mei Mich dat er GTW's gaam rijden tussen Mo en Nm
ook wel leuk ik zal er dan ook zijn


Het is niet meer Mo maar Mmlh
 

09-05-2009 20:48:53
ettenrail
ettenrail
Quote
mich:
Volgende week zondag(17-5) is weer de Marikenloop. Hiervoor gaan de 3446+3447 pendelen tussen Nijmegen en Mook-Molenhoek. 2 slagen per uur met korte kering vanwege het ontbreken van het derde spoor, tijden:
Eerste trein 32431 V Nm 9.48 Laatste trein 32458 A Nm 17.41
Nm V .48 Nmh .51 Mo A .56 Mo V .01 Nmh .07 Nm A .11
Nm V .18 Nmh .21 Mo A .26 Mo V .31 Nmh .37 Nm A .41


@dh3201 Mich schrijft toch echt dat het zondag 17 mei is
 

09-05-2009 20:52:33
dh3201
dh3201
@ettenrail: ik zie in die reactie van mich geen datum, maar aangezien hij het heeft over Nm-Nmh v.v. maak ik op dat hij 10 mei bedoelt. De extra ritten op 17 mei zijn Nm-Mmlh v.v.


Shqiperise-lopers?
 

09-05-2009 21:02:53
ettenrail
ettenrail
Quote
mich: Volgende week zondag(17-5)


Daar staat toch gewoon 17 mei?
 

09-05-2009 21:27:07
AlbertP
AlbertP
Ik snap niets van deze zinloze discussie over de datum.

Even voor de duidelijkheid:
Iedere week ma t/m vr rijden de 3446 en 3447 spitstreinen.
Za en zo doen deze stellen normaal niets maar zo 17 mei rijden ze extra treinen Nm-Mmlh.

@dh3201 Het zijn ritten Nm-Mmlh v.v. met stop in Nmh. Dat mich het overzichtelijker had kunnen plaatsen is waar maar met deze uitleg komt iedereen er uit.

Laatst bewerkt door AlbertP op 09-05-2009 21:35
 

09-05-2009 21:30:13
ettenrail
ettenrail
Alleen dh3201 zegt dat mich het over 10 mei had, daarom antwoordde ik erop dat hij toch echt 17 mei zegt

Laatst bewerkt door ettenrail op 09-05-2009 21:30
 

09-05-2009 21:47:32
dh3201
dh3201
Quote
mich: De 3446 is weer klaar. Gaat vandaag of morgen weer naar Nijmegen als het goed is. Zondag gaat hij dan(in de ochtend?) pendelen gekoppeld met de 3447 tussen Nijmegen en Heyendaal voor een of ander wandel iets.

Dit lees ik als Nm-Nmh v.v. op zondag 10 mei.

Quote
mich: Volgende week zondag(17-5) is weer de Marikenloop. Hiervoor gaan de 3446+3447 pendelen tussen Nijmegen en Mook-Molenhoek.

Dit lees ik als een andere pendel een week later.


Shqiperise-lopers?
 

09-05-2009 22:19:18
ettenrail
ettenrail
Ok, bedoelde je dat? ik dacht dat je het over 17 mei had. Sorry voor het misverstand  

09-05-2009 22:39:33
cuijk
cuijk
De verwarring komt door 2 achtereenvolgende weekeinden met wandelmanifestaties in / rond Nijmegen.
Morgen (zondag) is er een marathon. Er zijn dan pendels tussen Nm en Nmh. Zoals Mich zei, komen dan de GTW's in actie.
Volgende week zondag is de Marikenloop (dus een andere wandel/ren manifestatie). Dan zijn er pendels Nm - Momh. Voor deze pendels is de planning (voor zover mij duidelijk) dat DM90 ingezet wordt.
 

10-05-2009 14:22:04
mich
mich
Dat klopt, het is een beetje verwarrend, maar het staat er toch echt goed. Overigens was de pendel vanochtend maar 1 slagje.

Of het volgend weekend allemaal doorgaat is niet helemaal zeker, want de zojuist gereviseerde motor onder de 3446 voelde zich daar niet thuis, heeft zelfmoord gepleegd, en voldeed daarbij niet aan de EURO IV norm. Stel is vanmiddag op 1 motor naar Voith gereden.
 

10-05-2009 18:36:09
timtrein
timtrein
Hoe kan dat nou weer? Een gereviseerd blok om zeep helpen? Revisie door Beun de Haas ofzo?  

10-05-2009 19:56:32
edje
edje
Valt mij ook op ja, hoe snel ze de motor alweer om zeep hebben geholpen.
Hoe kan dat nou?
 

10-05-2009 20:55:46
mich
mich
Is mij ook een raadsel. Heeft nog geen dienst gedaan, wij zijn onschuldig. Revisie toch uitgevoerd door een bedrijf uit Oosterhout wat daar veel ervaring mee heeft.  

10-05-2009 21:05:06
peterselie
peterselie
Quote
mich: Dat klopt, het is een beetje verwarrend, maar het staat er toch echt goed. Overigens was de pendel vanochtend maar 1 slagje.

Of het volgend weekend allemaal doorgaat is niet helemaal zeker, want de zojuist gereviseerde motor onder de 3446 voelde zich daar niet thuis, heeft zelfmoord gepleegd, en voldeed daarbij niet aan de EURO IV norm. Stel is vanmiddag op 1 motor naar Voith gereden.

Euro IV

Ik meende dat de motoren van de GTW'tjes slechts Euro III zijn. Vreemd dat een tien jaar oude en gereviseerde motor dan wel Euro IV haalt.

Wel jammer trouwens dat het stel meteen weer naar de werkplaats kan.
 

10-05-2009 21:06:25
mich
mich
Das toch ook maar een grapje om te zeggen dat er een flinke rookwolk ontstond.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-05-2009 21:09:04
peterselie
peterselie
Ik vind het gewoon zonde dat een stel dat zoveel kilometers in het noorden heeft gemaakt nu kuren heeft.

En ja ik ben gewend om Euro V of hoger te horen bij motoren
 

10-05-2009 23:55:12
ruud.h
ruud.h
Ja hij is wel vaak stuk hoor moet ik vaak lezen is dat door slijtage of zo
want de 3447 heeft dit niet zo vaak
waar licht dit aan aan het stel zelf

vriendelijke groet
Ruud.h


ruud.h
 

11-05-2009 00:26:22
thom
thom
Laten we, ondanks dat het misschien vreemd klinkt dat een gereviseerde motor nu al aan gort is, niet vergeten dat een defect aan 1 van de 2 Veolia stelletjes véél meer opvalt dan dat er bij NSR destijds een stelletje stuk was uit de veel grotere collectie...
Ook daar gebeurde het wel dat er motoren in mekaar liepen, alleen viel dat lang niet zo op.

Daarnaast heeft het weinig zin om hier te gaan oordelen over uitgevoerde reparaties aan zo´n stelletje.
Niemand weet wat er precies met de motor aan de hand was, niemand weet of de motor ook daadwerkelijk écht gereviseerd is, of dat hij alleen hersteld is of dat er alleen maar naar gekeken is.

Bedoel, het zou toch vreemd zijn als wij op een forum wisten wat de monteurs, die erbij geweest zijn, verkeerd gedaan hebben en anders hadden moeten doen %08%

Laatst bewerkt door thom op 11-05-2009 00:32
 

11-05-2009 02:02:26
cuijk
cuijk
Quote
mich: Dat klopt, het is een beetje verwarrend, maar het staat er toch echt goed. Overigens was de pendel vanochtend maar 1 slagje.

Stel is vanmiddag op 1 motor naar Voith gereden.


Zondag om plm 12:00 zag ik ten zuiden vd Maasbrug een DM90 voorbijkomen. Was dit de overbrengingsrit vd 3446 naar Voith?
 

11-05-2009 08:01:45
mich
mich
Ja, dat klopt.  

13-05-2009 17:47:17
john2
john2
Op Ll, regionale Limburgse zender, was op de nieuwsberichten, na 17.00 uur. Dat het perron van station Nijmegen heyendaal met 15 meter verlengd wordt. Zodoende kan Veolia op de Maaslijn langere treinen laten rijden. Dit kon nu niet omdat anders niet alle deuren van een trein niet langs het perron zouden zijn, bij langere treinen. Wanneer er met de bouw voor de perron verlenging zal worden gestart, werd niet er bij gezegd.  

13-05-2009 18:43:40
raymond16
raymond16
De Gelderlander heeft een groter artikel: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/article4961636.ece

Aanpassingen gereed in december 2010.
 

13-05-2009 20:19:49
fastguy84
fastguy84
De liften zijn gereed eind 2010, de verlenging moet 'nog voor de komende vierdaagse' gereed zijn, volgens het artikel.  

13-05-2009 20:41:22
htmtram
htmtram
Een Veolia mcn zij gister dat er met pinkpop elektrische en diesel gtw's gemengd gaan rijden tussen maastricht en landgraaf.

Kan iemand hier meer over vertellen?
 

13-05-2009 20:43:55
raymond16
raymond16
Een tijd terug zijn daar op de Heuvellandlijn inderdaad al tests mee geweest in de reizigersdienst. Zo te horen is dat dus geslaagd En daarmee kan Veolia zelf voor het vervoer zorgen ipv dit over te laten aan NS.  

14-05-2009 10:51:25
mich
mich
E en D GTW kan inderdaad gekoppeld rijden. Verder wordt Heyendaal verlengt zodat er 9 bakken passen. Dan wordt het nog wel krap op stations als Blerick, Mook-Molenhoek en Venlo 4A.  

14-05-2009 11:13:56
bjornl
bjornl
Ik ben confuus. 9 bakken impliceert drie stellen (als ze straks verlengd zijn). Voor de dienst Rm-Nm zijn zes composities nodig, voor Nm-Venray drie, en dan heeft Veolia precies genoeg stellen om alles met composities van twee stellen te rijden (als er niets defect of in onderhoud staat). Op welke momenten zou je dan met 3 stellen gekoppeld gaan rijden? Gaat er dan onderweg afgetrapt/bijgeplaatst worden?  

14-05-2009 11:45:38
fastguy84
fastguy84
Het wil nog wel eens voorkomen dat je vanwege evenementen de dienst aanpast. Denk dan aan een knipje in Vl, zodat je Rm-Vl kleiner rijdt dan Vl-Nm (of andersom). Of een evenement, waarvoor je de spitspendel Nm-Vry versterkt ten koste van de reguliere dienst (of andersom). Of op tijden dat de spitspendel niet rijdt maar er toch een grote vraag is (zondagavond).

Vraagje over de combi E- en D-GTW, kan dit nou alleen op E-baanvakken (beide stellen leveren tractie) of ook op D-baanvakken (D sleept/duwt de E)? Hier hebben we het eerder over gehad, maar volgens mij geen definitief antwoord op gevonden.
 

14-05-2009 11:56:19
jacokran
jacokran
In de normale dienst moeten beide stellen tractie kunnen leveren. D en E gecombineerd kan dus alleen als er bovenleiding is.  

14-05-2009 12:49:26
fr
fr
Quote
bjornl: Ik ben confuus. 9 bakken impliceert drie stellen (als ze straks verlengd zijn). Voor de dienst Rm-Nm zijn zes composities nodig, voor Nm-Venray drie, en dan heeft Veolia precies genoeg stellen om alles met composities van twee stellen te rijden (als er niets defect of in onderhoud staat). Op welke momenten zou je dan met 3 stellen gekoppeld gaan rijden? Gaat er dan onderweg afgetrapt/bijgeplaatst worden?


Ik weet dat de 32220 regelmatig met acht bakken rijdt (of in ieder geval heeft gereden) tussen Venlo en Nijmegen omdat het echt een enorm drukke trein is. Ik kan me zo voorstellen dat je die trein vanaf september (of wanneer mogelijk) graag met negen bakken wilt rijden.
 

14-05-2009 18:29:39
WesselE
WesselE
Als ik de spots bekijk rijdt de 32220 tegenwoordig met drie tweetjes, dus dat hoeven straks geen negen bakken te worden lijkt me.


'Okeh'
 

14-05-2009 22:56:13
reisthijs
reisthijs
Quote
mich: Dan wordt het nog wel krap op stations als Blerick, Mook-Molenhoek en Venlo 4A.

De perronlengte in Molenhoek is 175m, net zo lang dus als het perron in Heyendaal gaat worden (dat is nu 160m en wordt met 15m verlengd). Blerick blijft inderdaad wel te kort dus een trein van 9 bakken zal alleen tussen Nijmegen en Venray kunnen rijden.
 

14-05-2009 22:59:48
mich
mich
Het mooie is, dat ze wel stoppen in Blerick. Nog mooier is dat Mook-Molenhoek minder dan 175 meter is, want dat is foutief gemeten vanaf het overpad, niet vanaf de knik in het perron. Daarom staan die blauwe borden ook verkeerd. Mook-Molenhoek is ongeveer 160 meter.  

15-05-2009 22:47:03
cuijk
cuijk
Is de 3446 weer in de running of staat die nog bij Voith? Heeft dit invloed op DM90 inzet tijdens de Marikenloop?  

02-06-2009 21:24:28
dh3201
dh3201
Waren er afgelopen pinksterweekeinde 4 diesel GTW's (202, 203, 205 en 210) naar het zuiden gekomen, of waren er nog 1 of meer als reserve in Heerlen of Maastricht?


Shqiperise-lopers?
 

02-06-2009 23:05:55
ruud.h
ruud.h
Quote
cuijk: Is de 3446 weer in de running of staat die nog bij Voith? Heeft dit invloed op DM90 inzet tijdens de Marikenloop?


de 3446 is weer terug kijk maar in de resente spots
daar staat hij weer in Gisteren op de Rep van Nm gespot


vriendelijke groet


ruud.h
 

03-06-2009 10:22:33
mich
mich
Er waren 4 diesels in Heerlen, daarmee hadden we in Venlo al materieelkrapte. De 3446 doet het weer, heeft gister voor het eerst weer dienst gedaan. Ik heb er gisteravond mee gereden en hij doet het goed.

Het perron van Heyendaal wordt op dit moment verlengt. Ben benieuwd wanneer er met 9 bakken gereden gaat worden, en wanneer ze er achter komen dat dat niet past in o.a. Mook-Molenhoek.
 

12-06-2009 11:19:28
train85
train85
Poepzakje voor elke reiziger Maaslijn

NIJMEGEN - Op het station van Nijmegen worden vrijdagochtend poepzakjes uitgedeeld. Niet om de uitwerpselen van honden in te verzamelen, maar die van reizigers op de zogenaamde Maaslijn.
De actie is een protest tegen het feit dat de exploitant Veolia van de betreffende spoorverbinding nu al twee maanden de toiletten in alle treinen afgesloten houdt. Veolia, dat de treinverbinding Nijmegen- Roermond onderhoudt, heeft nog steeds geen vergunning om de opslagtanks voor de toiletten te legen en in het riool te storten.
Vroeger viel alles vanuit de toiletten van de rijdende treinen gewoon op de rails, door allerlei milieumaatregelen mag dat niet meer en moeten de poep en urine in de trein opgevangen worden. Veolia-rezigers moeten hun behoeften dus ophouden of voortijdig de trein verlaten.
Te gek voor woorden vinden ondermeer Pierre van Diederen (statenlid Limburg) en Toine van Bergen (statenlid Gelderland). Daarom delen zijn de poepzakjes vrijdag uit. De bedoeling is de gebruikte zakjes bij wijze van protest op te sturen naar de gemeente Venlo of Veolia.

Bron: De Gelderlander.
 

12-06-2009 11:25:25
fastguy84
fastguy84
Zou het niet handiger zijn om die 'boodschap' naar ProRail te sturen? Alleen zij mogen namelijk het riool uitbouwen en de vergunningen aanvragen.  

12-06-2009 12:20:35
WesselE
WesselE
Precies, klinkt weer een beetje alsof de "hoge heren" geen flauw idee hebben waar ze het over hebben


'Okeh'
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-06-2009 12:40:38
treintim
treintim
Wat een walgelijke actie om dit probleem aan te kaarten. De media duiken er weer gulzig op af en het aankaarten is wel gelukt, maar ik heb erg veel medelijden met de ambtenaren en Veolia-medewerkers als reizigers het echt zouden wagen te sturen. Een soort van kwaad met kwaad vergelden (geen wc in trein, dus dan maken we het leven van de ambtenaren erg zuur). Persoonlijk hoop ik dan ook dat het meer een symbolische actie is (om media-aandacht te trekken) en het niet al te serieus bedoeld is.

Bovendien is in een persbericht van Prorail van vandaag al te lezen dat de toiletten binnen een maand weer open gaan: http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Regionaal/Pages/ToilettenMaaslijnbinnenmaandweeringebruik.aspx

Laatst bewerkt door treintim op 12-06-2009 12:57
 

12-06-2009 13:09:37
keesje
keesje
Misschien kunnen zich beter bezighouden met de veiligheid op de Maaslijn. Één uitgebreid rapport van het IVW is kennelijk nog niet genoeg om het daarna nog vaker (net niet) fout te laten gaan.  

12-06-2009 16:43:52
T_Reinen
T_Reinen
Deze meneer zal vast wel statenlid zijn voor de linkse paupers van de SP.  

12-06-2009 20:12:32
broek53
broek53
Zouden we de populistische borrelpraat verder kunnen bewaren voor de kroeg, wellicht?  

15-06-2009 09:14:24
jbt
jbt
Pierre Diederen heeft in Provinciale Staten van Limburg een eenmansfractie en is afgescheiden van de SP. Het hoe en waarom daarvan doet er hier niet toe.  

15-06-2009 11:21:34
mich
mich
Door de grote vertragingen van meer dan een half uur vanmorgen hebben de 2 dm90 stellen elk zijspoortje wel gezien. Op een gegeven moment stond er in Boxmeer op spoor 1 trein 32220 met 8 bakken GTW richting Nijmegen, op spoor 2 de 3446 eveneens richting Nijmegen en op spoor 3 de 3447 richting Venray. De 3446 vertrok op blokafstand achter de 32220 aan. Ook Beugen en Cuick spoor 3 zijn goed ontroest.  

17-06-2009 21:03:40
mich
mich
Vandaag reed spitstrein 32324 Vry-Nm met de 3447v en 3446a. Erna is de 3447 naar Zwolle gegaan voor een nieuw draaistel.  

18-06-2009 00:13:52
cuijk
cuijk
yep.... ik heb t gezien
Is er al zicht op, wanneer de nieuwe tussenbakken geleverd worden? M.a.w.: hoe lang duurt nog de DM90 inzet bij Veolia? Zijn de DM's er nog na 31 aug (id zomer zijn er immers geen spitsdiensten.....)

Laatst bewerkt door cuijk op 18-06-2009 00:18
 

18-06-2009 16:33:16
ettenrail
ettenrail
Quote
mich: Cuick spoor 3 is goed ontroest.


Vanaf heden blijkt uit de NS reisplanner dat in het weekend alle treinen op Ck vanaf spoor 3 vertrekken, zou dat daar voor zijn of ergens anders voor?
 

18-06-2009 17:03:05
mich
mich
Datzelfde hoorde ik laatst van een collega, we zouden niet weten wat de reden ervan is. Ook de trdl wist het niet.  

18-06-2009 19:29:05
cuijk
cuijk
Bord met foutje.... http://www.flickr.com/photos/38130245@N03/3639207856/  

18-06-2009 19:58:10
lamote_ban
lamote_ban
Quote
cuijk: yep.... ik heb t gezien
Is er al zicht op, wanneer de nieuwe tussenbakken geleverd worden? M.a.w.: hoe lang duurt nog de DM90 inzet bij Veolia? Zijn de DM's er nog na 31 aug (id zomer zijn er immers geen spitsdiensten.....)

Voor de vierdaagse (= 10 dagen zuipen tot iedereen lam is) zullen ze nog hard nodig zijn.
 

19-06-2009 10:38:23
mdeen
mdeen
Quote
ettenrail:
Quote
mich: Cuick spoor 3 is goed ontroest.


Vanaf heden blijkt uit de NS reisplanner dat in het weekend alle treinen op Ck vanaf spoor 3 vertrekken, zou dat daar voor zijn of ergens anders voor?

Treindetectie wordt daar toch met assentellers gedaan? Dan is de noodzaak tot roestrijden om de detectie te waarborgen verdwenen.
 

19-06-2009 12:06:47
mich
mich
Dat klopt. Daarom is de reden nog onbekend.  

19-06-2009 14:04:03
waalkade
waalkade
Wordt de voetgangersoverweg richting industrieterrein over spoor 3 in Ck dan nog tijdelijk afgesloten?  

25-06-2009 09:02:47
cuijk
cuijk
ik wil niet ingaan op hetgeen ik gisterochtend in Cuijk heb zien gebeuren, doordat ik (toevallig) net aan het begin stond van een internationale treinreis. daarvoor is dit forum niet de geschikte plaats.

Ik zou echter geen andere plek weten, om het NS-personeel in Nijmegen te bedanken (dwz de lokettisten en hun chef) voor hun begrip, gevoel en aandacht in het omgaan met dergelijke situaties (dit klinkt misschien vaag maar dat kan hier niet anders).
Dezelfde dank aan de spoormensen die letterlijk klaarstonden op het perron in Arnhem toen ik daar mijn int. ticket moest laten wijzigen.
Nu, 24 uur later, ben ik nog steeds onder de indruk van hun optreden. Echt een groot compliment en een gemeend dankjewel.
(Ik hoop dat ik eea zo heb geformuleerd dat het voor dit forum passabel is)
 

25-06-2009 11:41:56
mich
mich
Quote
waalkade: Wordt de voetgangersoverweg richting industrieterrein over spoor 3 in Ck dan nog tijdelijk afgesloten?


Nee, die blijft gewoon open.

De 3446 heeft als gevolg van de aanrijding van gister een frontseinglaasje kapot, maar is wel gewoon in dienst. Nieuw glaasje wordt zo snel mogelijk geregeld.
 

10-07-2009 15:25:30
kritische
kritische
Treintoiletten Veolia vrijdag weer in gebruik
Wc’s waren half jaar gesloten

VENLO/ROERMOND – Treinreizigers op de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen kunnen vanaf vrijdag weer gebruik maken van de toiletten in de treinstellen. Dat maakte vervoerder Veolia Transport gisteren bekend De treintoiletten werden begin dit jaar door Veolia gesloten, toen bleek dat de vergunning om het toiletwater in het riool te lozen niet
in orde was. Ook was de infrastructuur hier nog niet op berekend. In de nieuwe treinen van Veolia wordt het vuile toiletwater niet op spoor geloosd, maar opgevangen in een tank, die in Venlo met een pompinstallatie geleegd moet worden. Omdat reizigers zo lang hebben
moeten wachten, belooft Veolia de wc’s vrijdag in Venlo ‘op een ludieke manier’ weer in gebruik te nemen.

Dagblad de Limburger, 8 juli 2009
 

10-07-2009 17:17:11
motje
motje
Een half jaar! Vanaf 14 april, als ik het blaadje in de trein goed herinner. Dat is dus ongeveer 3 maanden. Maar de problemen zijn gelukkig verholpen.  

10-07-2009 18:16:58
nielske90
nielske90
Hmm, ben ik toch benieuwd waar in het GTW'tje ik afgelopen maandag (6 juli) dan mijn behoefte heb gedaan.  

10-07-2009 19:37:15
waalkade
waalkade
Ergens half juni waren de toiletten volgens mij al weer bruikbaar.  

11-07-2009 09:42:40
martijn24
martijn24
Donderdag was de toilet ook gewoon open.  

11-07-2009 12:14:45
dh3201
dh3201
Aha, enkele dagen eerder openen noemen ze ludiek %08%


Shqiperise-lopers?
 

19-07-2009 13:24:41
WesselE
WesselE
Als ik dit niet met vragen, verwijder dit bericht dan maar gelijk:

Aankomende week is er weer de Vierdaagse in Nijmegen en zal net als vorig jaar de treinserie 32400 weer gaan rijden tussen Nijmegen en Boxmeer v.v. Ik vroeg me af of iemand weet of het DM'90 kans maakt om in deze serie te gaan rijden? Dit omdat ik dan eventueel wat plaatjes daar zou kunnen gaan schieten.

Alvast bedankt voor het antwoord.


'Okeh'
 

19-07-2009 13:29:01
rambons
rambons
Wat ik begreep is dat DM90 aan de kant bleef en dat alles met GTW gereden wordt, dit kan nog op het laatst veranderd zijn.

Laatst bewerkt door rambons op 19-07-2009 13:30
 

19-07-2009 14:00:17
edje
edje
lijkt me handiger om alles in te zetten van wat je hebt op zulke dagen.  

19-07-2009 14:16:16
WesselE
WesselE
En zeker het DM'90, wat anders toch maar staat te niksen tot het einde van de vakantiedienstregeling.


'Okeh'
 

19-07-2009 19:05:01
rudolfph
rudolfph
3 jaar geleden, toen NS daar nog met DM'90 reed, is er zelfs nog een Syntus-stel geregeld om treinen te kunnen versterken (voor de mensen die meteen de "recente" spots induiken: stel 58 in juli 2006 ). Het lijkt me dat er dan ook echt zoveel mogelijk materieel ingezet moet worden. Hoe zou de combinatie Syntus+Veolia (+NS? ) eigenlijk zijn? %08%  

19-07-2009 20:39:43
keesje
keesje
Nou die lijkt verrekt veel op een situatie voor de privatiseringen!  

19-07-2009 20:51:31
ruysdael
ruysdael
Quote
rudolfph: 3 jaar geleden, toen NS daar nog met DM'90 reed, is er zelfs nog een Syntus-stel geregeld om treinen te kunnen versterken (voor de mensen die meteen de "recente" spots induiken: stel 58 in juli 2006 ). Het lijkt me dat er dan ook echt zoveel mogelijk materieel ingezet moet worden. Hoe zou de combinatie Syntus+Veolia (+NS? ) eigenlijk zijn? %08%
Klopt, ik heb daar nog ingezeten destijds. Ach ja, de goeie oude tijden .
 

19-07-2009 22:10:54
mich
mich
DM'90 wordt niet ingezet. Bakinzet: 32200 overdag 1 3tje, 32400 overdag 1 2tje, 32400 nacht 2 2tjes.
Natuurlijk is dit aan de krappe kant, vandaag en gister waren er al volle treinen en moesten veel mensen op het perron blijven staan.

Laatst bewerkt door mich op 21-07-2009 10:36
 

19-07-2009 22:18:25
superboer
superboer
Dus overdag staan er 12 treinstellen te niksen waardoor er hordes mensen op het perron achterblijven...%03% Ik kan begrijpen dat een bedrijf als veolia alles zo goedkoop mogelijk wil doen maar dit slaat toch wel alles...%09%  

19-07-2009 22:29:57
keesje
keesje
Duidelijk moge zijn dat eilandbedrijfjes natuurlijk niet zijn ingericht om tijdens dergelijke evenementen bij te kunnen springen met extra treinen. Domweg omdat ze er onvoldoende materieel voor hebben. Maar geef ze geen ongelijk: voor zo'n evenement schaf je ook geen extra materieel aan.

Het is natuurlijk wel een belachelijke situatie: her en der in het land staan tig dieselstellen te nietsnutten en alleen omdat het niet Veolia is laten we het maar ongebruikt staan. Kennelijk is dát wat we met het openbaar vervoer willen en in dit geval leidt het beslist niet tot tevreden reizigers.

Laatst bewerkt door keesje op 19-07-2009 22:30
 

19-07-2009 22:45:53
superboer
superboer
Nu lopen er toch 2 dingen langs elkaar heen. Veolia kán wel meer materieel inzetten maar doet dat niet. Voor de 32200 heeft men 6 stellen nodig(6x2/8 dus), voor de 32400 heeft men 3 stellen nodig(3x2/6). met deze inzet staan er dus nog 7 stellen 2/6 en 2 maal DM'90 te niksen!  

19-07-2009 23:45:36
keesje
keesje
Nóg erger dus.  

20-07-2009 00:01:42
lucky
lucky
De landelijke politiek maakt wel enorme ophef over een stop van een IC/Stopper in het noorden, maar zulke onbeschofte taferelen kan de landelijke of provinciale politiek schijnbaar weer helemaal niks schelen..  

20-07-2009 00:49:14
broek53
broek53
Dat lijkt mij een voorbarige conclusie aan het eind van een eerste (zon)dag.  

20-07-2009 09:49:54
mich
mich
Misschien wordt er toch nog meer ingezet, maar we zullen zien.  

20-07-2009 10:03:17
tochjo
tochjo
Quote
mich: Bakinzet: 32200 overdag 1 3tje, 32400 overdag 1 2tje, 32400 nacht 2 2tjes

Dan is het toch maar goed dat ze het perron te Nijmegen Heyendaal verlengd hebben %08%
 

20-07-2009 23:42:48
ruud.h
ruud.h
Je kunt die extra nacht treinen niet invoeren hoe kan dit
op het traject Ck Bmr Nm v.v.

Laatst bewerkt door ruud.h op 20-07-2009 23:43


ruud.h
 

25-07-2009 00:00:45
mfwv
mfwv
Gisteren had ik op twee minuten mijn te Nm mijn trein naar Ut van half twaalf gemist en moest dus wachten tot 0:28.

Mocht iemand het interesseren; stoptrein 32287 (vertrek 23:38) had exact 200 instappers; stoptrein 32289 (vertrek 0:08) had 257 instappers, met dien verstande dat reizigers tot en met Boxmeer vanaf 0:00 verwezen werd naar de extra trein van 0:23, omdat de 32289 vol was. Beide diensten werden gereden met een GTW 2/8; de trein van 0:23 werd gereden door een koppelstel GTW 2/6.
 

25-07-2009 08:07:45
WesselE
WesselE
Dit was donderdag ook al zo, alle doorgaande treinen met een 2/8 en de 'tussenslagen' (32400) reden met 2x 2/6. Beetje jammer alleen was dat (op donderdag in ieder geval) vrijwel alle reizigers gebruik maakte van de 32200 en de 32400 met zware overkill reed. Bovendien ging het spreiden over beide stellen heel slecht, zo reed bijvoorbeeld trein 32470 met het voorste stel helemaal leeg!


'Okeh'
 

25-07-2009 11:53:47
mich
mich
De 32400 den later in de nacht zaten anders goed vol, zo vol dat daar ook enkele mensen moesten blijven staan. Gisteravond reed de 32400 met 5 en 6 bakken, dat was nodig ook.  

25-07-2009 12:03:22
cuijk
cuijk
op vrijdag werd soms 2x DM90 in de 324xx ingezet.... http://www.flickr.com/photos/38130245@N03/3753008980/  

25-07-2009 13:48:30
keesje
keesje
Hoe is het keren van de 32400 in Bmr via de vrije baan gegaan eigenlijk? Leverde dat geen vertragingen op?  

25-07-2009 22:16:14
mich
mich
Bij mij ging dat prima.