15-03-2017 12:09:12 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Nog een poging: Alleen ATB is verplicht, ATB-vv niet. Deze situatie wordt niet verholpen door alleen ATB. |
15-03-2017 12:24:26 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Ja hallo, dat soort gevallen kun je natuurlijk ook wel anders aanpakken. Extra waarschuwingsbord voor het Belgische personeel op het perron, extra aanduiding bij het sein bij welk spoor het hoort, snelheidsbeperking voor Belgische treinen tot aan de overweg, ik noem maar wat. Bovendien: helemaal te voorkomen is het dus toch niet. Maar nee, 1 gevaarlijke trein per uur is goed, maar 2 mag niet. %03% Want zo gaat het gegarandeerd niet mis? %09% |
15-03-2017 13:54:38 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Tja, en crocodile neerleggen heeft ook niet veel effect met dat soort acties. |
15-03-2017 14:02:19 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Dit wordt nog grappig in de toekomst want dan hebben we wel ETCS maar moet apparatuur van iedere fabrikant worden toegelaten op ieder type baanapparatuur. Zal je net zien dat we in Nederland een ander type baanapparatuur dan in België hebben. |
![]() |
advertentie |
15-03-2017 17:00:39 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
En je punt is? |
15-03-2017 17:07:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het akelige van ATB is dat die deze gebeurtenis in het geheel niet zou hebben tegengehouden, en geen extra info aan de mcn gegeven zou hebben omdat het 40 km/h-gebied is. Tegen STS-passages helpt alleen ATB VV en die is nu juist voor niemand verplicht... |
15-03-2017 17:20:53 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Vanwaar die maatregel om dan (deels) tot Esn te gaan rijden, vraag ik me af? |
15-03-2017 17:22:15 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Omdat de werkzaamheden aan de ringweg van Antwerpen wel gewoon doorgaan, vermoed ik. |
15-03-2017 17:49:02 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Grensoverschrijdend is niet alleen nu moeilijk door de afdeling veiligheid maar straks nog meer. Totaal tegengesteld aan de belofte van ERTMS. |
15-03-2017 19:15:26 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De belofte van ATB is eigenlijk mooier: de code valt weg op het moment dat je moet afremmen naar 40 km/h en dat moet al ruim voor Roosendaal. Het werkelijke gevaar schuilt, zoals al gesteld is, in stoptonend seinpassages binnen 40 km/h gebied en dat is het gehele emplacement. Dat gevaar geldt echter voor alle treinen die zich op het emplacement bewegen en niet alleen voor de Belgische treinstellen. Ergo: daarvoor behoeft geen aparte regel te gelden; ze vormen geen groter gevaar dan de Nederlandse treinen. Roosendaal heeft nog wel iets typisch: in feite kent elk perronspoor twee perronfasen en nog twee opstel-/locwisselfases tussen de uiterste wisselcomplexen. En dat resulteert in veel dwergseintjes die je allemaal over het hoofd kunt zien, of aan kunt zien voor een sein dat voor een ander spoor geldt, vooral aan de zuidzijde waar de dwergjes in bogen staan. Vreemd genoeg is er sinds de indienststelling van de NX en de plaatsing van de lichtseinen in 1972 nooit een plan geweest om de situatie doelmatiger te maken en te voorzien van goed zichtbare hoge seinen. |
15-03-2017 19:27:01 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Dat moet je me toch echt uitleggen, waarom wordt het moeilijker? |
15-03-2017 20:24:10 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Bombardier heeft de ERTMS/ETCS in de trein nog altijd niet werkend op de Belgische HSL lijn 4 want daar ligt ETCS in de baan van Alstom (of heeft Alcatel daar . Zonder ETCS had de IC Brussel allang via Bd en de HSL gereden. Ik denk dat Klaasje hierop doelt met moeilijker. In Nederland is de HSL ook later geopend omdat Bombardier de zaak nog niet aan de praat had met de Alcatel ETCS in de baan. Laatst bewerkt door BGM104 op 15-03-2017 20:30 |
15-03-2017 21:29:31 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Dat zegt meer over Bombardier dan over ETCS. Alstom-treinen op een Bombardier-baan werkt normaalgesproken wél. |
15-03-2017 21:42:39 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Tsja, Als Prorail de installatie van b.v het belgische Memor systeem eens doorgezet had tot in Roosendaal ( en Maastricht) (of nog beter TBL1+) was dat gezeur niet nodig! |
15-03-2017 22:01:47 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Er gaan in de spoor sector vragen de ronde om dat Memor systeem tot in Mt te gaan toepassen. Maar we dwalen wat af van de dienstregeling 2018. ![]() |
15-03-2017 23:01:44 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Dwergseinen zijn, zeker bij de in Roosendaal gebruikte LED variant, uitstekend waarneembaar en goed herkenbaar voor welk spoor. Een hoog sein maakt dat niet beter. |
15-03-2017 23:24:28 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Aan een hoog sein kan ten minste dat "verkeersbord" met een pijl voor welk spoor het sein is bedoeld ( Sein 349a)worden bevestigd. |
16-03-2017 00:10:04 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Je gaat voorbij aan de hierboven beschreven beoordelingsfout (STS-passage) en de situatie te Roosendaal die ik hierboven beschreef. Inderdaad zijn LED-seinen beter zichtbaar, maar hierboven heb ik het over de opstelling van dwergjes en over de typische situatie te Rsd met de vier fasen in de perronsporen. Niet voor niets kiest ProRail op plekken waar vroeger een dwergje zou zijn geplaatst, steeds vaker voor een hoog sein, ook al kun je er niet sneller uit dan met 40 km/h. |
16-03-2017 01:31:34 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Emplacement Roosendaal is gewoon Nederland, dus onder een dwergje kan gewoon een normaal pijlbord als onderbord en die combinatie word wel vaker toegepast, dat is een heel stuk goedkoper dan een hoog sein plaatsen alleen omdat er een bord onder moet. Maar de seinen staan op deze manier gewoon volgens de Nederlandse instructie en daar moet een Belgisch machinist van op de hoogte zijn dus ik snap niet helemaal waar het voor nodig zou moeten zijn. Als je daar al een bord voor moet gaan plaatsen, dan is dat alleen maar omdat op elk incident een maatregel verzonnen moet worden tegenwoordig... Laatst bewerkt door thom op 16-03-2017 01:33 |
16-03-2017 01:40:09 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Vooral dat laatste zal het wel zijn ja. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
16-03-2017 12:32:32 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De vraag was of er een noodzaak was om de tweede Omnibus in Essen te laten eindigen omdat het anders razend gevaarlijk wordt in Roosendaal. Terwijl in Rsd alle treinen, ook de Nederlandse, de ATB-code niet krijgen, in 40 km/h gebied. Geen dwingende noodzaak dus uit oogpunt van de ATB, en ook niet gezien de seinplaatsing, al is Roosendaal qua lay-out bijzonder. Terug maar naar de dienstregeling van 2018. |
16-03-2017 20:04:02 | ||
---|---|---|
wouter15
![]() |
Op http://locov.nl/Images/Locov%202017-71550%20advies%20dienstregeling%202018_tcm311-382438.pdf is het advies van het LOCOV te vinden over de dienstregeling 2018. |
16-03-2017 20:19:58 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Michiel had het al eens geconstateerd, maar nu komt Locov er ook eens achter: 'Het inpassen van een strakke tienminutendienst in een dicht vertakt netwerk dat verder geheel op een kwartierstramien is gebaseerd, lokt dergelijke inpassingproblemen uit.' Erg jammer mijns inziens dat NS alleen nog maar om IC's lijkt te geven. |
16-03-2017 20:38:46 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
En een uittreksel van de adviezen hieronder: - De ICE wordt 5 minuten trager, om zo de dramatisch lange pauze van de sprinters op Asb te vermijden. - Laat de 4019 ook ma-vr in Amr beginnen in plaats van Utg, dit ten behoeve van de Schipholwerkers. - Laat (zoals aanvankelijk voorzien) de 4023 & 4025 (za) en de 4814/4818/4822 (zo) in Amr in plaats van Utg beginnen. - Gezien de lange overstap te Hn vanuit Ekz, die wel kort is vanuit de spitsintercity's, laat de 4525 dan ook in Ekz starten i.p.v. Hnk. - Verschuif de 4800 op Hn - Amr een kwartier (c.q. laat 'm op z'n huidige tijd zitten). Positieve effecten: van/naar Ekz, Pmr en Hdr een korte overstap, de sprinter mag dan in Amr gaan wortelschieten. Extra advies: koppel de 4000 aan de 4800, dit dan op Amr - Utg in het pad van de 3400. Vanwege de perronlengte te Obd is dit logistiek gezien niet praktisch, dus daarom zou het mooier zijn om 'm dan in Amr aan de 3400 te koppelen, waarmee de oude dienst dus feitelijk weer hersteld wordt. Of dit alleen in de spits is, is onduidelijk, momenteel spreekt men over een 'flinke uitbreiding van de exploitatieperiode'. - Gezien het stationnement in Hn, laat de 3900 in Zd stoppen. Gevolg: PHS op Zd - Ehv en een mooie verdeling op Asd - Zd in plaats van de 11/19-ligging met de 800/3000. Nog beter: herstel de aloude 'spelbreker' Hlm - Ut weer op Asd, en koppel de Vl dus niet door naar Ekz, maar naar Hlm. Hiervan hebben veel meer reizigers namelijk profijt. Motivatie: je moet niet vanuit logistiek oogpunt denken, maar vanuit reizigersoogpunt (!). - Klap Tl en Ht om vanuit Gdm gezien. Hierdoor wordt de aansluiting op Arriva in Tl hersteld, en wordt de aansluiting Gdm - Bd flink verbeterd. De veiligheidsjihad zou dit niet leuk vinden i.v.m. structurele STS'en, maar hierbij stelt NS voor op dan maar op halve snelheid te rijden. Laatst bewerkt door Jan-Mark op 16-03-2017 20:43 |
16-03-2017 23:55:33 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ach ja, de ICE nog trager. Je kunt m bijna lopend bijhouden .... |
17-03-2017 00:41:41 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Deze argumentatie volg ik niet helemaal. De Intercitypendel Std-Hrl heeft nauwelijks meerwaarde, dus we laten hem maar 1x per uur rijden. Maar als hij 2x per uur geen meerwaarde heeft, dan heeft hij 1x per uur toch ook geen meerwaarde? Dat ding sluit namelijk nergens op aan... |
17-03-2017 01:03:52 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Ook het stukje Mt-Luik is nog wel interessant:Quote Beide zaken zijn in ieder geval belachelijk: de boemel wil nog wel eens (flink) vertraagd zijn, maar dat heeft niks met rijtijd in Nederland te maken, dat komt over het algemeen doordat men in België de zaken niet op orde heeft. Wat betreft die lege rit 's avonds laat (met het Belgische personeel erbij!): ik ken genoeg mensen uit Edn die maar wat graag nog wat later met de trein naar huis willen kunnen, al is het maar een half uur in plaats van een uur later; sinds Arriva het voor het zeggen heeft vertrekt de laatste bus ook al om 22.53 uur. Al laat je die laatste trein officieel maar tot Visé rijden en niet tot aan Luik, dat zou al helpen. |
17-03-2017 01:10:52 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Denken vanuit reizigersoogpunt is helaas al tientallen jaren geleden afgeschaft. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
17-03-2017 06:14:26 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Helaas wel, maar daarom is het júist opvallend dat Locov dit nu weer als argument aanvoert. Een positieve ontwikkeling in ieder geval![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
17-03-2017 07:07:32 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Vanaf het moment dat men over PHS begon, heb ik betoogd dat dat hoe dan ook grote schade aan de omgeving van de betreffende corridor zal aanbrengen. PHS is een van de meest ondoordachte acties die ik ooit bij NS heb meegemaakt (en dat wil wat zeggen 😎). Het wordt in de brief van LOCOV alleen in een bijzin genoemd omdat die zich concentreert op beroerde aansluitingen, maar de verbinding met Enkhuizen wordt door PHS en de keuze van welke van de zes IC's men doortrekt, knap verstierd. Omdat je met Hn - Ekz niets anders kunt, staan die treinen 7 en 8 minuten stil in Hoorn. PHS, enkelspoor en de 00/30-symmetrie zijn nu eenmaal geen vriendjes. Wat mij betreft knoopt men de 4500 dus ogenblikkelijk weer los van de A2-corridor en / of weer vast aan de 1500.. Het doortrekken naar Haarlem is een sympathieke gedachte: knopen aan de 5400 zou ik zeggen. Zandvoort - Heerlen en dat de 900 noemen 😆. In Asd kan qua sporenlay-out alles, maar dan zal men wel DSSA overnieuw moeten doen. Daar gaat straks de corridor Ut - Zd over de hoge sporen en is Ut - Hlm niet meer meekijk. Ut - Hlm is wat dat betreft voor DSSA wat Ah - Gvc is voor DSSU. Laatst bewerkt door broek53 op 17-03-2017 07:09 |
17-03-2017 08:02:07 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De mooie crossplatform overstap te Ht van de 3600 op de 800 richting Ut (nu 5 minuten) is ook erg vakkundig om zeep geholpen. De overstap wordt 9 minuten en dat is erg knap als je aansluit op een corridor in een 10-minuten ligging. Het draait allemaal alleen maar om PHS, PHS en PHS. De rest lijkt een beetje bijzaak. |
17-03-2017 08:03:38 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Tsja, kwestie van geluk geweest dat hij dit jaar goed was doordat PHS een jaar naar achter is geschoven. |
17-03-2017 08:08:26 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ik vind de huidige dienstregeling ook erg rommelig, vooral in de Randstad met al dat knip en plakwerk. Jarenlange strakke kwartiersliggingen zijn verdwenen en treinen die zo af en toe een extra station moeten overslaan om alles erin te prutsen. De ligging van de treinen op de HSL tussen Bd en Rtd wordt ook niet fraai met een 8/22 ligging. Ook daar zijn best andere oplossingen voor, maar kennelijk niet voor gekozen. |
17-03-2017 08:34:08 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Dat heeft overigens niet alleen te maken met het vol zijn van het spoor maar voor een deel ook zeker met dat er bij uitzonderingen niet met de technisch minimale opvolg-/overkruistijd gerekend mag worden. Dat kan soms helpen om het er wel goed in te krijgen. Als dat niet meer mag en je moet gaan schuiven kom je vaak elders weer andere problemen tegen waardoor je blijft schuiven. Dat kan van een 15/15-ligging opeens een 7/23-ligging maken tussen verdere kwartierdiensten. Dat is natuurlijk absurd. Verder is ook goed te zien dat het IC-netwerk ook waar sprinters er flink onder leiden toch als het belangrijker worden beschouwd. Dat is iets wat zal moeten gaan veranderen aangezien dat extra IC-stops belangrijker maakt wat we misschien niet moeten willen maar ook omdat NS zichzelf hiermee op de schopstoel gaat positioneren. |
17-03-2017 11:49:54 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Dat is de schuld van de Benelux (en van de 1100 die geknipt is), maar die verdwijnt volgend jaar van het traject Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Roosendaal, dus dan is in dat gebied allicht een betere dienstregeling mogelijk. |
17-03-2017 12:06:25 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Met de niet-geknipte 1100 wordt de verdeling tussen Bd en Rtd alleen maar erger (8/22 tegen 10/20 nu), dus dat is niet de oorzaak ervan. De ligging van de Benelux zorgt maar voor een 1-minuut verschuiving van de 1000. |
17-03-2017 13:18:42 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
De Benelux zorgt ervoor dat de 900/1000 geen exacte kwartiersdienst kunnen rijden, de 5000/5100 geen exacte kwartiersdienst kunnen rijden tussen Rotterdam en Dordrecht en de 5900 geen exacte halfuursdienst kan rijden. |
17-03-2017 16:16:05 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Maar de scheve dienst van de 900 en 1100 komt niet door de Benelux. De 900 zit vast in een knoop in Bd, de 1100 zit vast in een knoop in Ehv en deelt tussen Rtd en Gv het baanvak met de 2200/2400 die in Ledn in een knoop vastzitten. Kortom hier valt slechts enkele minuten te schuiven, maar dat is onvoldoende om een kwartierdienst tussen de 900 en 1100 te creëren. Laatst bewerkt door michaben op 17-03-2017 16:16 |
17-03-2017 19:14:42 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Men kan het niet laten. Extra stops in de IC's smokkelen, zie blz. 7 waar men vraagt om een extra stop in de 3600. |
17-03-2017 19:47:46 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Ik had het over de 1000, niet de 1100 Laatst bewerkt door Berk24 op 17-03-2017 19:48 |
17-03-2017 19:52:18 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Wat mij betreft mag die 3600 wel weer stoppen te Ahz, Est en Nml. De huidige dienstregeling is zo krap dat de aansluiting 3000/3100-32200/32300 in Nijmegen vaak niet meer te halen is, terwijl die voor december vaak wel goed ging. |
17-03-2017 20:38:20 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote En ik had het over de 1100 ![]() |
18-03-2017 13:30:55 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Wat hebben de stops van de 3600 daarmee te maken? Of bedoel je dat er dan ook een sprinterserie weer weg moet? Voor de overstap van de 3000/3100 op de Maaslijn zou het allicht al helpen om de 3000/3100 weer gewoon naar 1a te sturen, "zoals vroeger", in plaats van naar 4a. Bij Tbu vraagt men overigens om een extra stop niet omwille van de extra stop, maar omdat de bediening zo slecht is (en omdat het in de dienstregeling van de 3600 zonder problemen lijkt te passen). De bediening van Nml, Est en Ahz lijkt me in de huidige situatie goed. |
18-03-2017 13:48:59 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Als dat zou gebeuren hebben we welgeteld 1 jaar mogen profiteren van de reistijd Bd-Ut die nu 1.01 uur bedraagt. Met extra stop te Tbu en de droevige aansluiting op de IC in Ht, ga je zo weer richting de 1.10 uur. |
18-03-2017 14:18:57 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Maar je zegt zelf al dat die overstap in Ht 9 minuten wordt. Een extra stop in Tbu verlengt de reistijd Bd-Ut dan toch niet (ten opzichte van die beroerde situatie)? Zeg dat je drie minuten later op het stuk Tbu-Ht rijdt, dan wordt de wachttijd in Ht zelfs aangenamer (6 minuten). Of moet je juist per se eerder weg uit Bd, omdat je 3 minuten later een ander pad in de weg zit? Laatst bewerkt door umbusko op 18-03-2017 14:19 |
18-03-2017 15:53:17 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De stop te Tbu lijkt mij alleen maar inpasbaar door het ruime stationnement in Bd in te korten. Dat betekent dus dat je eerder uit Bd vertrekt richting Tb-Ht. Rond Tb en Ht valt er niks meer te schuiven. |
18-03-2017 21:57:58 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Wat betreft de verbinding Rsd-Atw: zou een tweede stoptrein niet mogelijk zijn met inzet van DM'90? De dienstregeling zit op dat traject al redelijk ruim in z'n jasje (zeker na het wegvallen van de Benelux via Rsd) en rijden met DM'90 betekent zowel ATB-NG als rijden op volle kracht tussen Rsd en grens. Alleen nog een kwestie van compatibel maken met Memor. Verder nog een opmerking over de opdoemende puinhopen in Twente. Ik heb enkele weken geleden wat zitten puzzelen op een dienstregeling waarin de Syntus-sneltrein Zl-Es fatsoenlijk in te passen valt, zonder de 7000 en alles eromheen al te veel te mishandelen. Dat bleek warempel goed mogelijk, alleen heb ik de goederenpaden Aml-Hgl v.v. en de RB61 nog niet in het opzetje meegenomen. Weet iemand hier de paden van? |
18-03-2017 22:09:14 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Zo te zien kan je op Rsd niet tanken, dat maakt DM'90 inzetten toch wat lastig![]() Wat Twente betreft: de combinatie van de goederenpaden met de RB61 waren daar juist het probleem waardoor het niet normaal paste. Niet zo gek dus dat het wel past als je juist die negeert. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
18-03-2017 22:13:54 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
DM'90 voor treinen naar België? Als je geld wil weggooien, doneer het dan aan een goed doel. Een pragmatische oplossing is dat je in Roosendaal een paar TBL1+-bakens weglegt zodat Belgische treinen niet meer zonder beveiligingssysteem rijden. Het lijkt me dat dat juridisch best kan door TBL1+ als 'hulpsysteem' te classificeren. Zo is ATB-Vv er ook gekomen. |
18-03-2017 22:41:09 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
DM90 is het materieel dat elke treindienst al eens gered heeft. Op Somda dan 😉. Ik denk dat er in dit geval een paar misverstanden spelen. Zo is ATB NG geen voordeel, want er zit geen ATB NG in de baan. DM90 heeft geen Belgische treinbeveiliging en is ook als materieel niet toegelaten in België. Dat zou een proces van minstens een jaar zijn. Kortom: je kunt in alle opzichten beter bestaand toegelaten NMBS-mat van ATB voorzien (of aantonen dat het onzinnig is en niets toevoegt) dan met " nieuw " materieel aan komen zetten. Het meest pikant vind ik overigens dat het allemaal niets met ILT te maken heeft, maar met NS op wiens attest de NMBS in Roosendaal en Maastricht komt. Daar is de veiligheidsmanie er al een tijd op gericht om aanzienlijk roomser te zijn dan de paus. O ja: in Roosendaal kun je wel tanken ☺ |
19-03-2017 11:23:48 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Afgezien van het hele toelatings circus is "ons DH'90" ook nog eens buiten profiel materieel! Jeanne Kok |
19-03-2017 16:44:22 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Daarnaast denk ik de de DC monteurs in die omgeving DM90 ook niet echt zullen kennen ![]() Laatst bewerkt door thom op 19-03-2017 16:46 |
19-03-2017 17:59:50 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Daar bestaan opleidingen voor. Maar nee, DM90 geschikt maken voor België kost meer geld dan Belgisch materieel geschikt maken voor NL/atb. Zelfs investeren in de infrastructuur/treinbeveiliging te Rsd en Mt zal goedkoper zijn. |
19-03-2017 18:03:05 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Tuurlijk, maar opleiding kost ook geld en een hoop tijd dus dat lijkt me dan ook niet erg zinvol... |
![]() |
advertentie |
20-03-2017 01:31:42 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Nah, om materieel te mogen controleren (DC) volg je 1 dag, soms 2 dagen cursus en vervolgens een examen van 3 uur. Voor de cursus storingsmonteur volg je een dag of 4 theorie en 2 dagen praktijk, vervolgens een examen van 3 uur. (mits je de basis cursus storingsmonteur afgerond hebt uiteraard) Dat zijn de kosten niet. |
20-03-2017 06:35:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Even terug. Is er enige directe en vooral logische reden waarom je met wat voor nog-niet-in-België-toegelaten materiel dan ook een Belgische treindienst in België zou willen gaan rijden? Met diesel? Met goedvinden van de NMBS? Materieel dat bovendien opnieuw groot onderhoud zou moeten krijgen? Nee? Laten we dan snel ophouden over DM90... Laatst bewerkt door broek53 op 20-03-2017 09:12 |
20-03-2017 08:33:10 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Hoe is die Belgische trein het ene half uur (uurdienst die dus wel in Rsd mag komen) veiliger dan die van het andere half uur (halfuurdienst die niet in Rsd mag komen)? Shqiperise-lopers? |
20-03-2017 09:12:19 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Niet. |
20-03-2017 11:46:54 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Ik durf de stelling nog wel aan het 2 x p/u veiliger is dan 1 x p/u, omdat NMBS-machinisten dan meer routine/ervaring opdoen bij het rijden op het emplacement in Rsd. Maar de veiligheidsclubs zullen wel rekenen: 1 x p/u is risico x, 2 x p/u is dus risico 2x. Tja... |
20-03-2017 12:58:59 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Dus als het echt om de veiligheid te doen is, dan zou die Belgische trein tweemaal per uur in Essen moeten keren en nimmer mogen doorrijden naar Roosendaal? Shqiperise-lopers? |
20-03-2017 13:55:06 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
Breng ze niet op ideeën |
20-03-2017 15:22:58 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
In het uiterste geval verschuif je in een richting de stoptrein een halfuur en laat je tussen Essen en Roosendaal in het andere halfuur Traxx+ 3ICR- Traxx rijden. |
20-03-2017 15:44:30 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Regel jij de toelating even? ![]() |
20-03-2017 16:00:08 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Traxx en ICR zijn toch al toegelaten? |
20-03-2017 16:09:28 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Maar niet in Sandwich![]() |
20-03-2017 16:14:34 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Dan maar met stuurstand aan een zijde |
20-03-2017 16:19:57 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Wat niet werkt met TRAXX![]() |
20-03-2017 16:23:57 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
QuoteIn opzending achterop dan. ![]() |
20-03-2017 16:25:13 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Toelating voor sandwich moet sowieso geregeld worden voor de Benelux als die via Breda gaat rijden. |
20-03-2017 17:13:55 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Hebben de Belgen geen 1100 locs meer? Laatst bewerkt door AJT op 20-03-2017 17:14 |
20-03-2017 18:10:02 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Jawel, maar: 1. Die staan allemaal al vijf jaar BD. 2. De toelating is allang verlopen 3. Ik vraag me af of ATB intussen al is uitgebouwd. |
20-03-2017 18:30:03 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Als er geen TBL1+ in zit is het sowieso een kansloze exercitie. De krokodillen bij de grens zullen als eerste verdwijnen (als ze al niet weg zijn) om internationale (goederen)vervoerders te dwingen om minstens met TBL1+ te rijden. De Belgen kunnen immers TBL1+ niet verplichten, ze kunnen het wel onmogelijk maken om zonder beveiligingssysteem te rijden. |
20-03-2017 21:19:18 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Toelating verloopt niet, dus dat scheelt ![]() Maar verder is dat natuurlijk een idioot idee... Laatst bewerkt door thom op 20-03-2017 21:19 |
19-04-2017 19:33:20 | ||
---|---|---|
wouter15
![]() |
Ik kwam net op de website van het Locov http://locov.nl/Images/Locov%202017-30578.03%20Addendum%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202018_tcm311-381702.PDF nog tegen. Weet niet of dat hier al bekend was. |
19-04-2017 19:46:59 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Sowieso doet de link het niet. Edit: Lijkt erop dat de hele site van Locov platligt. Laatst bewerkt door Daan! op 19-04-2017 19:47 |
21-04-2017 16:58:08 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Lees in De Reiziger (blad ROVER) dat er geen twee keer p/u een stoptrein Antwerpen - Roosendaal zal rijden vanaf december 2017. Wel twee keer p/u Antwerpen - Essen. De reden is volgens ROVER: De extra stoptrein mag Nederland niet in, omdat het materieel het Nederlandse beveiligingssysteem ATB niet heeft. Dit zou het gevolg zijn van een incident in Roosendaal, waarbij een Belgische stoptrein door een rood sein reed. Het gekke is dat ATB dit incident niet zou hebben kunnen voorkomen vanwege de lage snelheid van de trein. Een nieuwe versie van het veiligheidssysteem ATB v.v. zou wel hebben geholpen, maar is voor geen enkele spoorvervoerder verplicht. Laatst bewerkt door icened op 21-04-2017 16:59 |
21-04-2017 17:40:42 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als ik het goed heb, is dit onderwerp al uitgebreid bediscussieerd. In dit topic of toch een ander, dat weet ik niet meer. |
21-04-2017 17:59:03 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Ja maar waarschijnlijk dat er twee keer p/u tussen Antwerpen - Roosendaal zou worden gereden. |
21-04-2017 18:26:09 | ||
---|---|---|
tochjo
![]() |
Nee, in dit topic is ook al gesproken over het tot Essen rijden. Zie berichten vanaf 15 maart 2017. |
21-04-2017 18:43:54 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Zie het ook. Bedankt. |
21-04-2017 21:41:48 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote ATB-Vv is geen nieuwe versie van het veiligheidssysteem, maar een aanvulling daarop. Is net ff wat anders. |
21-04-2017 22:26:48 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
TBL1+ neerleggen bij een paar seinen in Roosendaal zou het probleem oplossen, zelfs al is het geen verplicht beveiligingssysteem onder Nederlandse wetgeving. |
21-04-2017 23:35:23 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Je denkt er erg gemakkelijk over @AlexNL. Even ter herinnering brengen, het is geen modelspoorbaantje ![]() |
22-04-2017 08:29:57 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Uitzoeken wat goedkoper is,van een paar belgische stellen vereisen dat ze atb vv moeten krijgen voor reizen tot Rsd,of idd dat belgische systeem op enkele plekken instaleren. Prijskaartje van de goedkoopste/beste optie samen delen ofwel betalen. Everybody happy %08% Laatst bewerkt door phantom op 22-04-2017 08:30 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
22-04-2017 08:44:05 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Goedkoopste optie is de trein in Essen laten keren. En dat doet men dus ook. Shqiperise-lopers? |
22-04-2017 10:51:24 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Weet je hoeveel water er door de Westerschelde moet voordat dat ook maar op papier mogelijk is in Nederland. Het zou anders moeten zijn maar helaas.. |
23-04-2017 10:14:46 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Quote Het moet lijkt mij wel mogelijk zijn. In venlo ligt er op een aantal sporen ook pzb. Laatst bewerkt door maarten83 op 23-04-2017 10:15 |
23-04-2017 11:05:42 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Of iets mogelijk is, is pas stap 1. Het is iets anders dan de procedure en de testen die er gedaan moeten worden om het toegelaten te krijgen; daar mag je wel een jaartje voor zetten (en dan ben ik optimistisch). |
23-04-2017 13:21:57 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteIk ken de werking van TBL1+ niet precies. Maar moet er bij TBL1+ niet doorschietlengte achter het sein zijn? En dat (doorschietlengte) is wat in de Nederlandse situatie vaak ontbreekt. Laatst bewerkt door waalkade op 23-04-2017 13:35 |
23-04-2017 13:28:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ben trouwens benieuwd wat deze plotselinge gekkigheid betekent voor het grensverkeer naar Maastricht. |
24-04-2017 07:05:04 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Verbussing. |
24-04-2017 07:07:16 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Waarschijnlijk dat een halfuursdienst daar ook niet in overweging genomen zal worden, maar dat de huidige uursdienst geen probleem is. |
24-04-2017 08:00:52 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteIn Mt was enige tijd terug al eens gesuggereerd om van die krokodillenruggen neer te leggen. Ik weet niet of dat het probleem daarmee oplost wordt, maar was zeker al eens sprake van om toe te passen. |
24-04-2017 08:31:21 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Aan krokodillen (Memor) heb je niks. Die waarschuwen alleen maar bij een geel sein, bij rood doen ze niks. Ik heb ooit eens iemand dit horen zeggen: "Memor/Krokodil is geen beveiligingssysteem, het is een grapje van de Fransen." |
04-05-2017 15:27:09 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
De spitsserie 14500 (als hij volgend jaar nog zo heet tenminste) wordt andermaal uitgebreid: er komt een extra slag erbij, zodat we nu vijf spitstreinen hebben. De 14521 gaat na vele jaren nu ook eindelijk voor reizigers opengesteld worden tussen Ekz en Hnk overigens, hiermee is de rare eend in de bijt ook verdwenen. Komt de extra spitstrein overigens door de reizigersgroei, of doordat de dienstregeling een kwartier wordt omgeklapt, waardoor alle treinen naar voren of naar achteren zijn verschoven, en waardoor de NS dan maar een extra trein inlegt? Laatst bewerkt door Jan-Mark op 04-05-2017 15:27 |
04-05-2017 15:28:37 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Had dat niet ook te maken met de aansluiting richting Amr? |
04-05-2017 15:31:53 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Die aansluiting is inderdaad flink verslechterd. Als doekje voor het bloeden rijdt er één trein per richting meer die wel redelijk aansluit. Ik weet nou niet of ik dat niet erg karig vind. |
04-05-2017 15:39:20 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Die extra trein hoort bij het pakketje maatregelen van € 1 miljoen http://nieuws.ns.nl/extra-treinen-voor--in-dienstregeling-2018-noord-holland/ Serie 3400 krijgt er ook per richting een rit bij. Laatst bewerkt door reisthijs op 04-05-2017 15:40 |
04-05-2017 16:45:47 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Zoals ik het lees komt er een extra IC naar Hn vanuit Ekz ook nog bij bovenop de al extra 14521 ![]() MCN ASD |
04-05-2017 17:02:33 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Dat zei ik ook hoor, een extra trein en de 14521 die opengesteld wordt voor reizigers op Ekz - Hn. In het persbericht staat dat ook gewoon, zij het in iets andere bewoordingen ![]() |