Dienstregeling 2018, wat is waar ?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
27-08-2017 12:14:52
jeanne
jeanne
icened (za 26 aug 2017 14:44:31 https://www.somda.nl/forum/18779/p623954/): Gewoon treinen met kantelbakmechanisme laten rijden. %08% Wie weet of dat helpt. %08%

Alle gekheid op een stokje, maar kantelbakmechanisme help daar niets met permissie! Als je al iets technisch zoekt moet je eerder denken aan zo iets als kruisankkerdraaistellen die zich radial kunnen instellen. Was tot nu toe niet z'n groot succes dat het op grote schaal wordt toegepast.

Als je echt een economische oplossing weet die werk kun je veel geld verdienen.

Jeanne Kok

27-08-2017 17:11:50
gvttreinen
gvttreinen
@Kniek; kwestie van een extra perronnetje aanleggen
@Kantelbak; volgens mij moet je kantelbakmechanisme toepassen als je met hoge snelheid door bogen rijdt.
Bij de weg, is misschien de bogen bij St gemaakt voor doorgaande treinen op baanvaksnelheid en is het mss beter om de bogen aan te passen aan de werkelijke snelheden d.w.z rekening houdend met stoppen te St.
Doorgaande treinen rijden er toch niet op de Soesterlijn.

27-08-2017 20:34:57
broek53
broek53
Van Soest Zuid tot en met Soestdijk is de snelheid integraal 40 km/h.  

28-08-2017 13:17:44
mren
mren
mich (zo 27 aug 2017 10:19:51 https://www.somda.nl/forum/18779/p624012/): Dat is gek, een Peugeot Partner maakt bijvoorbeeld ruim 2 keer zovel herrie in het interieur. Heb de 1800 ook gemeten met het raam open, dat was slechts enkele db meer.

Enkele dB meer is relatief: de schaal is logaritmisch dus 3 dB meer is een verdubbeling van de geluidsdruk.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-08-2017 13:25:22
sjoerd
sjoerd
Inderdaad maakt enkele dB's meer om die reden veel uit. Maar dat is de wetenschappelijke kant. Die biedt helaas geen verklaring voor geluid dat bij veel klagers tussen de oren zit. Omdat die discussie oeverloos is: laten we terugkeren naar het topic.  

31-08-2017 08:27:45
daniel_ddr
daniel_ddr
VIRMm1 (za 26 aug 2017 00:19:50 https://www.somda.nl/forum/18779/p623891/): Wat een dorp zeg. Eerst voor 30000 minder een woning kopen omdat 't langs het spoor ligt en vervolgens klagen dat het spoor zoveel herrie maakt.

Gebeurt overigens op heel veel locaties in den lande, voornamelijk daar waar opstelterreinen liggen.
Het zit overigens net wat anders, zie dit artikel: https://www.ad.nl/amersfoort/het-loopt-nog-niet-gesmeerd~a008026f/

De bewoners van dat pand naast station Sd hebben, in elk geval deels, al voor aankoop gerealiseerd dat ze naast het spoor gingen wonen en op potentiële overlast gelet.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 31-08-2017 08:28

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

31-08-2017 10:01:53
ZJ37
ZJ37
"Er kleeft nóg een bezwaar aan de dubbeldekkers. Vanachter haar raam kijkt De Veer zó de bovenste verdieping in. ,,Ik kan zwaaien naar de passagiers.''"

Goh, nou dan heb je ook geen leven meer.

31-08-2017 10:08:11
maarten83
maarten83
Dat is wel op meer plekken het geval. Vroeger op de Hofpleinlijn in Rotterdam keek je ook zo in de huizen.  

31-08-2017 10:11:00
ZJ37
ZJ37
In dit geval kijkt mevrouw vanuit haar woonkamer in de bovenste verdieping van de trein, dat is wel iets heel anders dan als passagiers bij jou naar binnen turen.  

31-08-2017 10:12:18
jelmerrr
jelmerrr
misschien doen ze in de trein wel dingen die je niet wil zien%02%  

31-08-2017 10:18:06
bacr
bacr
Ze schrijven er zelfs boeken over  

31-08-2017 11:58:25
sjoerd
sjoerd
Alle gekheid op een stokje: in feite heeft het spoor last van omwonendenterreur. Ik zie wel mogelijkheden om klagers die hun omgeving zelf hebben opgezocht, te dagvaarden en te beschuldigen van buurtvredebreuk. Wie een huis koopt of huurt naast een andere voorziening, zoals een school, een bedrijf, een weg, vaarweg of spoorweg, heeft geen recht van spreken. Je kunt immers weten dat je daarmee hinder (nog geen overlast!) koopt of huurt en dan gaat het niet aan om de veroorzaker van die hinder onnodig lastig te vallen, laat staan op kosten te jagen.  

31-08-2017 12:02:58
b2py
b2py
Volgens mij leven we niet meer in een totalitaire staat waarin niemand rechten heeft en iemand monddood gemaakt mag worden omdat iets eerder was dan het ander. Je bent je er zeker van bewust dat er treinen langsrijden bij een koop of huur maar er zijn niet voor niets geluidsproductieplafonds.

Laatst bewerkt door b2py op 31-08-2017 12:03

31-08-2017 12:06:32
sjoerd
sjoerd
Dat begrijp ik en accepteer ik natuurlijk ook wel, maar soms voel ik behoefte om de zaken eens in een ander daglicht te stellen. Dan ga je weer nadenken of we met zijn alleen niet doorgeschoten zijn. Blijven (om-)denken (en soms inderdaad niet realistisch naar dit moment gerekend) is nodig om helder te blijven!%02%  

31-08-2017 12:09:03
b2py
b2py
Voor mij erg vreemd daglicht. Omwonendenterreur..  

31-08-2017 13:41:37
jeanne
jeanne
Tja, blijft voor mij toch de vraag hoe blind je als bewoner toch kan zijn als je appartement huur of koop naast het spoor dat er al meer dan één eeuw ligt? Kennelijk zijn de mensen toch niet doof.

Jeanne Kok

31-08-2017 13:57:51
icened
icened
Weer kip of ei discussie? Straks de CAF Sprinters weer laten rijden op die plek als goedmaker je.  

31-08-2017 18:03:37
phantom
phantom
b2py (do 31 aug 2017 12:02:58 https://www.somda.nl/forum/18779/p624375/):maar er zijn niet voor niets geluidsproductieplafonds.

En daar kan je ook weer alle kanten mee op.
Een geluid wat je overdag produceert valt deels weg door omgevings geluiden,rijdende auto's ,sirenes,overig verkeer enz enz.
Dat zelfde geluid klinkt s'nachts in bijna gehele omgevings stilte ineens harder.
Bovendien kan t zijn dat dat plafond word gehanteerd en dat de herrie word veroorzaakt door 1 ding tussen de vele exact t zelfde dingen die ook dat soort geluid maken maar zachter,geluid kan anders en harder zijn in diverse weer omstandigheden enz enz.

Ik blijf dus van mening dat we idd doorgeslagen zijn.
In dit geval ook ,men geeft ruchtbaarheid aan wat mensen "zonder leven" terwijl die donders goed weten wat er voor de deur ligt en wat eroverheen rijd.
Het is niet ineens verschenen ,het was er al voor je dat huis kocht,dan koop je toch en ga je daarna klagen %03%
Ga dan op de hei wonen in een kartonnen doos %05%
En er is ook nog een ander iets wat hier speelt buiten bovenstaande om.
Mensen die vanuit een dorp komen bv die nooit langs een spoorlijn of drukke weg hebben gewoond ervaren alle geluid hard en anders als mensen die al tijden in een stad wonen,die zijn gewend aan drukte en veel geluid.

Daarmee praat ik niks goed van wat ik eerder zei.
Het slag zeikerds had/heeft men hier in Ddr ook,men gaat bouwen aan een groot nieuwbouw project genaamd de kastelen,vlak bij station Ddzd,mensen kopen een huis daar en klagen later over het geluid van voort razende treinen bij hun voor de deur
Gelukkig hebben ze daar hier enkel op gereageerd met een tekst in de volgende strekking:
Die spoorlijn was niet onzichtbaar toen u het huis kocht,is niet over het hoofd te zien en u weet dat dat geluid produceert omdat het spoor door treinen word gebruikt,wilt u van uw huis af,neem contact op met een makelaar,veel succes. %08%

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

31-08-2017 19:39:29
daniel_ddr
daniel_ddr
jeanne (do 31 aug 2017 13:41:37 https://www.somda.nl/forum/18779/p624382/): Tja, blijft voor mij toch de vraag hoe blind je als bewoner toch kan zijn als je appartement huur of koop naast het spoor dat er al meer dan één eeuw ligt? Kennelijk zijn de mensen toch niet doof.
Eerder gelinkte artikeltje ook al gelezen? Dat betreft een van de bewoners die mee actie gevoerd heeft en het appartement gekocht heeft na vaststelling dat het ingezette materieel een heel acceptabel geluid maakte.
Het gaat ze dus puur om de overlast door relatief zware dubbeldekkers, niet om de overlast door elke willekeurige trein.

31-08-2017 19:41:25
gvttreinen
gvttreinen
Ach, toen de Betuweroute werd aangelegd vond dat deze de Betuwe onherstelbaar doorsneed maar men vergat hietbij de A15 die de Betuwe al had aangetast.
Maar ja, van de A15 heb je meer plezier dan van zo'n lawaaierige spoorlijn.

31-08-2017 21:19:12
sjoerd
sjoerd
daniel_ddr (do 31 aug 2017 19:39:29 https://www.somda.nl/forum/18779/p624402/):
jeanne (do 31 aug 2017 13:41:37 https://www.somda.nl/forum/18779/p624382/): Tja, blijft voor mij toch de vraag hoe blind je als bewoner toch kan zijn als je appartement huur of koop naast het spoor dat er al meer dan één eeuw ligt? Kennelijk zijn de mensen toch niet doof.
Eerder gelinkte artikeltje ook al gelezen? Dat betreft een van de bewoners die mee actie gevoerd heeft en het appartement gekocht heeft na vaststelling dat het ingezette materieel een heel acceptabel geluid maakte. Het gaat ze dus puur om de overlast door relatief zware dubbeldekkers, niet om de overlast door elke willekeurige trein.

Leuk bedacht, maar het gemiddelde geluidsniveau van een vliegveld, een weg, vaarweg of spoorweg is niet hetzelfde als het gemiddelde niveau van een bepaald voertuig dat daar op dat moment in gebruik is. Daaraan kun je in het geheel geen rechten ontlenen. Wel zal een vervoerder proberen rekening te houden met het per te definiëren tijdseenheid (een dag, een week, een maand, een jaar) maximaal te produceren geluid en ook proberen stiller materieel te bestellen.
Als je een huis koopt geschikt voor een gezin, en er komen kinderen in dat gezin, dan kun je ook niet toegeven aan de eis van de buurman dat de hinder zo blijft als toen er nog maar twee bewoners waren.
En dan nog: je ervaart hinder, maar tegenwoordig ervaart iedereen meteen overlast. Het is maar hoe je het noemt. De meesten moeten hun radio of tv zachter zetten om iets uit de omgeving waar te nemen. Bij velen zit het geluid niet in, maar tussen de oren.

31-08-2017 21:35:19
thom
thom
phantom (do 31 aug 2017 18:03:37 https://www.somda.nl/forum/18779/p624392/):
b2py (do 31 aug 2017 12:02:58 https://www.somda.nl/forum/18779/p624375/):maar er zijn niet voor niets geluidsproductieplafonds.

En daar kan je ook weer alle kanten mee op.
Een geluid wat je overdag produceert valt deels weg door omgevings geluiden,rijdende auto's ,sirenes,overig verkeer enz enz.
Dat zelfde geluid klinkt s'nachts in bijna gehele omgevings stilte ineens harder.
Bovendien kan t zijn dat dat plafond word gehanteerd en dat de herrie word veroorzaakt door 1 ding tussen de vele exact t zelfde dingen die ook dat soort geluid maken maar zachter,geluid kan anders en harder zijn in diverse weer omstandigheden enz enz.

Ik blijf dus van mening dat we idd doorgeslagen zijn.
In dit geval ook ,men geeft ruchtbaarheid aan wat mensen "zonder leven" terwijl die donders goed weten wat er voor de deur ligt en wat eroverheen rijd.
Het is niet ineens verschenen ,het was er al voor je dat huis kocht,dan koop je toch en ga je daarna klagen %03%
Ga dan op de hei wonen in een kartonnen doos %05%
En er is ook nog een ander iets wat hier speelt buiten bovenstaande om.
Mensen die vanuit een dorp komen bv die nooit langs een spoorlijn of drukke weg hebben gewoond ervaren alle geluid hard en anders als mensen die al tijden in een stad wonen,die zijn gewend aan drukte en veel geluid.

Wat een onzin allemaal, zoals in het gequote artikel te lezen is, is één van de bewoners voor de aankoop van haar huis bewust een dagje gaan luisteren naar het treinverkeer en kon daar prima mee leven.
Tot dus later er dubbeldekkers gingen rijden die ineens veel meer geluid blijken te maken dan de treinen die er eerder reden.

Misschien moet jij zelf maar eens een middagje bij die mevrouw op het terras gaan zitten en je eens écht in de situatie te verdiepen alvorens je erover oordeelt en die mensen onterecht voor gek verklaard... %09%

Laatst bewerkt door thom op 31-08-2017 21:35

31-08-2017 21:53:07
jeanne
jeanne
daniel_ddr (do 31 aug 2017 19:39:29 https://www.somda.nl/forum/18779/p624402/):
Eerder gelinkte artikeltje ook al gelezen? Dat betreft een van de bewoners die mee actie gevoerd heeft en het appartement gekocht heeft na vaststelling dat het ingezette materieel een heel acceptabel geluid maakte.
Het gaat ze dus puur om de overlast door relatief zware dubbeldekkers, niet om de overlast door elke willekeurige trein.

Maar ook een spoorwegbedrijf moet de mogelijkheid hebben om haar bedrijf te mogen exploiteren op de wijze die haar uit komt. Als bewoners het dan daar niet mee eens zijn kan ik vanuit hun zienswijze wel begrijpen maar delen deze niet, blijf zo bij mijn eerdere opmerking, hoe blind kun je zijn?

Jeanne Kok

31-08-2017 22:52:03
michaben
michaben
thom (do 31 aug 2017 21:35:19 https://www.somda.nl/forum/18779/p624418/): Wat een onzin allemaal, zoals in het gequote artikel te lezen is, is één van de bewoners voor de aankoop van haar huis bewust een dagje gaan luisteren naar het treinverkeer en kon daar prima mee leven.

En dus? Lijkt me nog altijd erg naïef om op basis van één momentopname te concluderen dat een huis naast een spoorlijn rustig is. Er is geen enkele garantie dat hetzelfde materieel eeuwig blijft rijden. En ja, ook over nieuw materieel wordt geklaagd, tijdje terug hadden bewoners in Den Haag last van de nieuwe trams, waar ze van de oude trams geen last zouden hebben.

31-08-2017 23:13:25
thom
thom
Nouja, ik denk dat je wel een rechts van spreken hebt als je weet dat treinen niet per definitie zoveel herrie hoeven te maken, maar het dus ook stiller kan met materieel wat er eerder reed...  

31-08-2017 23:31:47
broek53
broek53
Het is echt niet zo moeilijk allemaal. Van de spoorlijnen zijn contouren gemaakt met bepaalde "geluidsproductieplafonds". Voor de Stichtte Lijn pakken die zodanig uit dat je met bepaald materieel meer geluid maakt dan die plafonds toelaten. Je kunt onder dat plafond blijven door geluidwerende maatregelen te nemen of stiller materieel in te zetten. Dat eerste kost ff wat (tijd vooral en geld), het tweede kost niet veel en is bovendien verplicht omdat NS in overtreding is - of ze dat nu echt weten of niet.
Die geluidsplafonds komen gewoon voort uit de wet en zijn dus niet het gevolg van klagende omwonenden. Dat er iemand wooit die dit spel kent en weet wat de uitkomsten van de Stichtse Lijn zijn, is meer een (voor NS ongelukkig) toeval.

Mag ik er tussen haakjes op wijzen dat deze hele luidruchtige litanie van meningen bitter weinig te maken heeft met de Waarheid van de drgl 2018?

10-09-2017 19:04:56
gvttreinen
gvttreinen
https://www.gelderlander.nl/rivierenland/irritatie-over-dienstregeling-trein-in-rivierenland-dit-kan-niet-zo~a8db781b/ idd met 32 minuten aansluiting Tl - Gdm - Ht of iets van 25 minuten in Tl ri Ah en dat alles om tussen Gdm en Ut een 11/19 frequentie te realiseren....fantastisch weer.  

10-09-2017 19:14:52
ZJ37
ZJ37
Als het 32 is kan het ook in 2, of moet er gelopen (gerend) worden van 3a naar 4b in Gdm?  

10-09-2017 19:25:00
gvttreinen
gvttreinen
Idd, 2 minuten non-crossplatform noem ik geen aansluiting.  

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

10-09-2017 19:54:46
b2py
b2py
Maar wel echt prima te halen..  

10-09-2017 20:38:21
berendtrei
berendtrei
Als ervaringsdeskundige te Geldermalsen heb ik voor die 2-minuten overstap een slagingspercentage van ±50%.
Goed ter been en beslist niet te lui om even de benen te laten werken.
Soms bedroevend hoe het personeel de deur dicht doet als er nog overstappers in rap tempo aan komen lopen.
Dit is ook in de relatie NS Arriva.
Daar kunnen nog een hoop klanttevredenheids-punten behaald worden.
b2py (zo 10 sep 2017 19:54:46 https://www.somda.nl/forum/18779/p625268/): Maar wel echt prima te halen..

Laatst bewerkt door berendtrei op 10-09-2017 20:38

berendtrein

10-09-2017 20:47:24
broek53
broek53
Het wachten is alleen op alle andere regio's die gaan protesteren. Je hoeft de commentaren van Rover en de totaal genegeerde inspraak van LOCOV maar na te lopen om te zien wie er nog gaan volgen.  

10-09-2017 20:59:49
ZJ37
ZJ37
Je kunt je al met al dus afvragen waar heel dat 10 minuten gedoe nu eigenlijk goed voor is, behalve een soort prestigeproject met oogkleppen op.

Ik vraag me trouwens af waarom tijdena de proef in 2009 en 2010 wel 6x een Sprinter Gdm-Ut reed en nu niet?

11-09-2017 09:16:30
treinfan
treinfan
DSSU waarbij niemand inzag dat er het best ook nog sporen 22+23 met perron ertussen gebouwd had kunnen worden, of op z'n minst een spoor 22. Sporen 20 en 21 worden veel te druk gebruikt.  

11-09-2017 10:38:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Vooral de kopmakende treinen staan in de weg op 20/21 lijkt mij? Daar zou je al grotendeels vanaf moeten kunnen zijn als de goederenpaden weer doorgaand door Ut kunnen (en dat schijnt met de definitieve invoering van ETMET zo te zijn) en spoor 9 weer voor reizigerstreinen gebruikt kan worden.
Als de kering 8800 -> 2000 dan weer op 9 plaatsvindt heb je op 20/21 alleen nog zes sprinters per uur in beide richtingen die elkaar niet kruisen, dat lijkt me niet heel schokkend toch? Zelfs 2x/uur wel keren vanuit Gdm zou met slim plannen dan nog goed inpasbaar zijn.

11-09-2017 11:28:18
bacr
bacr
Nou ja, 8800-2000 zou met 21 tailtrack 20 ook helemaal geen punt hoeven te zijn. Heb je alleen wat meer keertijd nodig ivm personeelsdienst en materieel. Dus daar zal 'm het probleem wel in zitten dat de trein aan het perron blijft staan.  

11-09-2017 11:46:28
broek53
broek53
De grap van het tailtracken van de 8800 van 21 naar 20 is overigens dat men er in DSSU aanvankelijk geen rekening mee had gehouden dat PHS op de A2-corridor veroorzaakt dat er ook zes sprinters per uur tussen Woerden en Utrecht gaan rijden. In een tien-minuten-gat past de 8800 helemaal niet. Dat wordt "opgelost" door twee overloopwissels die na het verdubbelen van de ARK-brug gelegd worden ter hoogte van de Cruqiusweg, waar de 8800 van het binnenspoor naar buiten kan v.v.. Daarmee kun je een vliegende inhaling maken tussen Woerden en Utrecht, maar daar moet ook geen 2 minuten vertraging in komen - anders kun je in een gat van 10 minute tussen twee sprinters ueberhaupt niet terecht.
Mijn inschatting is dat die kering van 2000 op 8800 nog heel lang zal blijven.

11-09-2017 11:57:46
ZJ37
ZJ37
Feitelijk doe je natuurlijk ook aan corridor-vermenging als eindigende treinen uit Wd van en naar de tailtrack moeten aan de zuidzijde waar alle treinen Ut-Gdm rijden.

Los daarvan is het wel opvallend te constateren dat 6 Sprinters + 6 IC's in 2009/2010 wel konden zonder vrije kruising te Htda, zonder 4-sporigheid Htnc-Ut en zonder vrije kruising aan de zuidzijde van Ut. Wat heeft DSSU ons dan gebracht?

11-09-2017 12:18:43
geert
geert
Qua capaciteit niets maar dat was al bekend. O.a. door het gebrekkige gebruik van spoor 9, 14 en 15 kun je met heel veel capaciteit niets zinnigs meer doen. Overigens zou dit verholpen kunnen worden door ongeveer 20 wissels extra die de flexibiliteit enorm laten toenemen, zie een betoog van een tijd terug in het DSSU topic  

11-09-2017 12:28:28
daniel_ddr
daniel_ddr
@ZJ37: In 2009/2010 had je sowieso al een kerende serie minder op Ut, de 2800 reed toen immers door naar Dv en de NoordOost splitste nog. Zou dat vandaag de dag nog zo geweest zijn dan had het allemaal op 8 t/m 12 gepast.

Broek53: Mijn inschatting is dat die kering van 2000 op 8800 nog heel lang zal blijven.
Mijn inschatting ook maar om een andere reden: het is de enige echt logische optie om weer in beide richtingen een cross-platform overstap van de 500/600 op de 2000 en v.v. te bieden.
Immers zou bij de andere optie (2800 op 2000 keren en v.v.) de dan op zichzelf kerende 8800 bijna 40 minuten per uur een spoor bezet houden, dat past nooit op 8-12 en zou ook zonder DSSU het altijd bieden van een aansluiting 2000 NoordOost onmogelijk maken.

11-09-2017 12:39:13
ZJ37
ZJ37
Eens, maar toen hadden we spoor 18,19, 20 en 21 nog niet. Wel spoorfasen die nu node gemist worden (was op 20/21 nu zeer handig geweest om tegenover elkaar te keren).  

11-09-2017 12:49:33
gvttreinen
gvttreinen
Volgens het plaatje zou de 8800 idd op 2000 keren (spoor 9) en 2800 op zichzelf (spoor 20).
De toegevoegde Sprinters 6500 zou op 21 kunnen keren...en dat past want 4 tot 6 minuten opvolgtijd.

11-09-2017 12:53:36
AlbertP
AlbertP
Kopmakende treinen uit het westen kun je opvangen op het tailtrack dus een lange kering van een willekeurige serie moet daar te doen zijn.
Wat dan nog wel speelt is dat er geen handige keervoorziening uit het zuiden is: de kopmakende 6000 houdt in de avond het spoor van de binnenkomende 6900 bezet waardoor deze vaak even moet wachten om binnen te komen.

11-09-2017 12:56:07
daniel_ddr
daniel_ddr
ZJ37 (ma 11 sep 2017 12:39:13 https://www.somda.nl/forum/18779/p625309/): Eens, maar toen hadden we spoor 18,19, 20 en 21 nog niet.
Spoor 18 en 19 waren er in 2009 echt al wel hoor. Perron was wel nog wat minder lang als nu.

gvttreinen: Volgens het plaatje zou de 8800 idd op 2000 keren (spoor 9) en 2800 op zichzelf (spoor 20).
Niet op 12 zoals nu? Dat zou immers nog wel moeten kunnen passen en dan houdt je de corridors gescheiden qua IC/Sprinter.

11-09-2017 13:04:26
MetroRET
MetroRET
Hoe zit het eigenlijk met de sprinters rondom Ht en eventueel de 3500 die dan niet langer meer uitgebogen hoeft te worden ?  

11-09-2017 13:41:44
gvttreinen
gvttreinen
@daniel_ddr; spoor 9 voor 8800/2000 en 12 voor 2000/8800, vertrek en aankomst van de 2000 is nl gelijk.  

11-09-2017 13:42:00
bacr
bacr
@broek53 :wschl doel je op de Cartesiusweg?  

11-09-2017 14:02:25
broek53
broek53
Jawel, dat krijg je met een oer-Amsterdamse spoorman.  

11-09-2017 17:48:26
daniel_ddr
daniel_ddr
gvttreinen (ma 11 sep 2017 13:41:44 https://www.somda.nl/forum/18779/p625316/): @daniel_ddr; spoor 9 voor 8800/2000 en 12 voor 2000/8800, vertrek en aankomst van de 2000 is nl gelijk.
Ik bedoelde de kering van de 2800
De kering die jij noemt had ik zo al in gedachten gezien de aansluitingen die er in de opzet van de dienstregeling zitten.

13-09-2017 20:12:09
wouter15
wouter15
Treinreiziger.nl heeft een overzicht gemaakt van alle wijzigingen in de dienstregeling 2018: http://www.treinreiziger.nl/dienstregeling-2018-de-belangrijkste-wijzigingen-op-een-rij/ Weet eerlijk gezegt niet of er dingen tussen zitten die hier nog niet bekend waren.  

13-09-2017 20:34:19
Coryza
Coryza
Allemaal al een tijdje bekend en ook uitvoerig besproken . Maar herhalen en nieuwe lichten er op schijnen kan geen kwaad!  

14-09-2017 16:20:32
spekmj
spekmj
Ik heb even terug zitten zoeken naar het topic over de dienstregeling 2017. Vorig jaar op deze dag stond de nieuwe dienstregeling al in Hafas. Zonet nog niks kunnen vinden.

Laatst bewerkt door spekmj op 14-09-2017 16:21

14-09-2017 17:29:25
MetroRET
MetroRET
Niet eens een reisadvies met bijvoorbeeld de huidige dienstregeling.  

14-09-2017 17:38:12
mren
mren
Uiteraard niet, dat zou on-Duits zijn.  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-09-2017 18:01:25
Berk24
Berk24
spekmj (do 14 sep 2017 16:20:32 https://www.somda.nl/forum/18779/p625620/): Ik heb even terug zitten zoeken naar het topic over de dienstregeling 2017. Vorig jaar op deze dag stond de nieuwe dienstregeling al in Hafas. Zonet nog niks kunnen vinden.

Ook andere jaren kwam de dienstregeling medio september op Hafas. We zullen afwachten hoe lang het duurt voordat de dienstregeling op Hafas verschijnt.

14-09-2017 18:10:49
michaben
michaben
Eigenlijk apart, NDOVLoket heeft de dienstregeling normaal pas altijd medio oktober, waarom krijgt Hafas de dienstregeling altijd zo veel eerder dan de normale binnenlandse kanalen? Overigens betreft dit zowel bij Hafas als NDOVLoket altijd de basisdienstregeling betreft, de dienstregeling die daadwerkelijk gereden gaat worden (december is ook een wijzigingsblad) volgt pas rond half november.  

14-09-2017 18:15:56
Berk24
Berk24
In Duitsland kun je normaal gesproken 90 dagen van te voren een treinreis boeken, nu ligt 10 december minder dan 90 dagen verwijderd en dan moet de dienstregeling toch wel haast bekend moeten worden gemaakt, zodat mensen ook na 10 december treinreizen willen boeken.  

14-09-2017 18:52:01
umbusko
umbusko
Deutsche Bahn zegt daarover (hier: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/d): Derzeit sind nur Verbindungsabfragen bis 09.12.17 möglich. Ab dem 10.12. gilt der neue Fahrplan, dieser steht Ihnen voraussichtlich ab Mitte Oktober zur Verfügung.  

14-09-2017 21:07:37
abcde
abcde
Met de nieuwe drgl gaan er vanuit Zl 2 IC's per uur naar Leeuwarden, plus 2 sprinters per uur naar Lw. Rond .15 en .45 uur komt dan een IC binnen uit Zl, vertrekt er ongeveer gelijktijdig een IC naar Zl, en staat er een sprinter te wachten voor vertrek ri Meppel.
Rond .15 en .45 uur dus even 3 NS-treinen in Leeuwarden. Hoe past dit op het station, zijn er zoveel perronsporen beschikbaar ?

14-09-2017 21:13:22
michaben
michaben
De 600, 1800 en 9000 hebben nu ook allen een eigen spoor.

Laatst bewerkt door michaben op 14-09-2017 21:13

15-09-2017 06:54:20
mdeen
mdeen
abcde (do 14 sep 2017 21:07:37 https://www.somda.nl/forum/18779/p625647/):
Rond .15 en .45 uur dus even 3 NS-treinen in Leeuwarden. Hoe past dit op het station, zijn er zoveel perronsporen beschikbaar ?

Op sporenplan.nl is te zien dat er 5 perronsporen zijn waarvan spoor 5 ook nog eens 2 fases heeft. Dus dat moet passen.

15-09-2017 08:21:16
martijn
martijn
Euhm, zie de reactie boven je: Het gebeurt al jaren werkdagelijks, dus het past  

15-09-2017 09:36:42
sjoerd
sjoerd
Toch een goede aanvulling van mdeen over Sporenplan.nl want je kunt weetjes beter zelf opzoeken en vaststellen dan zo maar aannemen dat het zo is.
Al moet je dan aannemen dat de bron bij de tijd is en daar heeft in dit geval de master van de site maar af en toe tijd voor...

25-09-2017 22:57:13
broek53
broek53
Als afsluiting (?) van de onderwerpen over de Stichtse Lijn in dit topic: de 5500 gaat in drgl 2018 gereden worden door drie composities SGM5.  

25-09-2017 23:03:54
IJsbergsla
IJsbergsla
Waar komen al die reizigers ineens vandaan dan? Het klinkt alsof er circa één trein per dag is die daadwerkelijk behoefte heeft aan meer dan een SGM3.  

25-09-2017 23:41:57
broek53
broek53
Het was voorheen inderdaad altijd een losse 3. Misschien gelooft men echt in de voorspelde steile vervoersgroei?  

26-09-2017 07:27:08
bacr
bacr
Of eh... aanbod creeërt vraag  

26-09-2017 08:40:06
mdj
mdj
Hoe ligt de 5600 erin, nu het DDAR wordt? Wellicht probeert men de reizigers naar Bhv/Dld meer over te laten stappen naar de 5500 ("dat is een lege trein, anders moet ik staan"), zodat er een treinstel van de 5500 af kan.
Nu rijden 5 van de 6 composities dubbel in de ochtendspits (was vorig jaar nog 3), dus zouden 11 treinstellen DDAR benodigd zijn bij 1:1 vervanging.

Bij twijfel: gebruik beton.

26-09-2017 09:17:43
BasSNG2001
BasSNG2001
Blijft er dan nog wel reserve over voor de resterende instroom van FLIRT? Ik dacht dat FDAR juist ook gedeeltelijk reserve zou gaan staan bij uitval van FLIRT.

#DiscoverEU

26-09-2017 09:22:43
martijn
martijn
Alle FlIRT's rijden alweer een tijdje. En die reserve was volgens mij van dec. tot dec. gepland. Dus bij ingang nieuwe drgl niet meer van toepassing.  

26-09-2017 12:01:46
broek53
broek53
Dat werkt ietsje anders: in december '17 komt aan reservematerieel vrij voor inzet het equivalent van wat er in dec '16 aan Flirts is ingezet. Dat gaat per wbl verder en uiteindelijk kan in sept '18 alle Flirt-reserve ingezet worden.

Het soort materiel dat op reserve staat, zegt verder weinig. In de loop van het jaar zijn de hoeveelheden nogal gewisseld, waarbij - inderdaad - tot nu toe DDAR nogal veel op reserve is gezet.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-09-2017 12:07

26-09-2017 18:31:20
timtrein
timtrein
Aan de andere kant, met losse tweetjes kun je voor de rest ook niets (behalve aan de kant zetten). Dan lijkt me dit beter.  

04-10-2017 10:30:32
Berk24
Berk24
Volgens OVinNederland.nl zou de dienstregeling 2018 op dinsdag 17 oktober gepubliceerd worden. Op die dag worden zowel de Nederlandse als de Duitse dienstregeling gepubliceerd.  

04-10-2017 12:13:00
Amazonous
Amazonous
Ik ga geen uitspraken doen waar ik later aan opgehangen word, maar ik zou de 17e rond een uur of 2 's middags op zijn minst even F5'en idd  

04-10-2017 13:43:19
maurits
maurits
Het klopt dat de verkoop van internationale treintickets van DB in de nieuwe dienstregeling vanaf 17 oktober start, dus op zich is het logisch dat NS dan ook de verkoop opent en de dienstregelingsgegevens publiceert.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

04-10-2017 13:54:53
Berk24
Berk24
Vorig jaar werd de NS-dienstregeling op vrijdag 14 oktober gepubliceerd en de DB-dienstregeling op dinsdag 18 oktober. Dit jaar, is de publicatiedatum waarschijnlijk gelijk getrokken. Helaas, was vorig jaar de nieuwe dienstregeling half september al bekend in Hafas. Dit jaar wordt het dinsdag 17 oktober.

En om de nieuwe DB-dienstregeling te kunnen publiceren, moeten toch ook de tijdligging van de internationale treinen in Nederland (IC Berlin, ICE, RB61, RB51/RB64, RE19, RE13 en RE18) bekend zijn, anders moet je nog gaan puzzelen.

10-10-2017 08:32:25
mvd
mvd
In dit document http://2.limburgercdn.nl/extra/static/arriva/dienstregeling.pdf staan wat wijzigingen voor de treindienst van Arriva. In Std wordt de overstap op de stoptrein naar Mtr weer hersteld, zodat 4x per uur een verbinding naar Mt ontstaat. De stoptrein blijft hierdoor 7 minuten wachten in Std.

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

11-10-2017 16:53:08
maurits
maurits
Update van NS International: de binnenlandse spoordienstregeling zou in de loop van vrijdag 13 oktober te raadplegen moeten zijn.

13-10-2017 19:18:11
wouter15
wouter15
Ik kan vandaag nog geen reis plannen die valt in de nieuwe dienstregeling. Kan dat kloppen?  

13-10-2017 19:38:00
Berk24
Berk24
Ja, die 13 oktober is een foutje waarschijnlijk. Het moet 17 oktober zijn. Zie hier: https://www.nsinternational.nl/nl/dienstregeling

Geldt ook voor de Duitse dienstregeling:
https://community.bahn.de/questions/1448864-kommt-derdb-fahrplan-2017-2018

Ik vind het wel jammer, want ik heb honger naar nieuwe informatie. En dan vooral voor Nederland, voor Duitsland/Nordrhein-Westfalen verandert er weinig wat voor ons relevant is

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

13-10-2017 20:05:08
train85
train85
Ga je toch niet dood van paar dagen wachten.%02%  

13-10-2017 20:25:02
Berk24
Berk24
Nee, maar vorig jaar was de informatie al een maand eerder bekend. Valt me wel op.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

13-10-2017 20:40:10
train85
train85
Het is al jaren zo dat half Oktober pas de nieuwe dienstregeling op jaarplan wordt gesloten. En dan pas komt de reisinfo met zijn gegevens.  

13-10-2017 20:58:53
maurits
maurits
De bedoeling was 13 oktober als het testen het toeliet. Blijkbaar is dat niet gelukt en is het uitgesteld naar 17 oktober, tegelijk met Duitsland.

13-10-2017 21:17:58
AJT
AJT
Is er al iets bekend over de materieelinzet?  

13-10-2017 21:34:28
mdj
mdj
train85 (vr 13 okt 2017 20:40:10 https://www.somda.nl/forum/18779/p628557/): Het is al jaren zo dat half Oktober pas de nieuwe dienstregeling op jaarplan wordt gesloten. En dan pas komt de reisinfo met zijn gegevens.

Wijzigingsblad december is afgelopen dinsdag gesloten.

Bij twijfel: gebruik beton.

16-10-2017 13:22:30
Sehukoza
Sehukoza
SBB heeft ook de nederlandse dienstregeling 2018 inmiddels online staan;
https://www.sbb.ch/en/buying/pages/fahrplan/fahrplan.xhtml

16-10-2017 13:54:04
fdk
fdk
Top, bedankt!

Ben het aan het bekijken.
- De extra IC in vlissingen vertrekt om 6:41 en 7:41 in vlissingen en boekt een tijdswinst van 19 minuten.
- Sprinters 6600 en 4400 zijn doorgekoppeld met een stoptijd van 3 minuten in Den Bosch
- Sprinters 9600 en 6700 zijn gekoppeld (in de spits), waarbij de 6700 in de spitsrichting stopt op de tussengelegen stations en de 6700 in de andere richting direct doorrijdt van Den Bosch in de richting van Oss. De 9600 rijdt dus verder als IC richting Oss in de spits. In beide richtingen wacht de trein 10 minuten in Den Bosch.
- De extra sprinter Houten Castellum - Utrecht rijdt in de spits. In de spits zijn de tussentijden tussen de sprinters 8/11/11 en buiten de spits 11/19

Laatst bewerkt door fdk op 16-10-2017 14:08

16-10-2017 14:27:18
Berk24
Berk24
Wat mij opvalt:
-Aansluiting in Roermond tussen de 32200 en de 800 wordt nu 5 minuten richting het zuiden en 3 minuten richting het noorden. Als dat maar goed gaat.
-De RB61 staat in beide richtingen 5 minuten stil in Bad Bentheim. De eerste vertrekken uit Hengelo zijn om 6:34 (ma-vr), 7:34 (za) en 8:34 (zo). De laatste vertrek uit Osnabrück is al om 21:14, wel ruim een uur later dan de IC Berlin en twee uur later dan destijds de Grensland. Er zijn geen LM-ritten tussen Hengelo en Bad Bentheim.
-De Syntustreinen tussen Zwolle en Enschede worden 3 tot 5 minuten sneller dan de treinen van NS die er nu rijden. De sneltreinen rijden voor de stoptreinen uit en stoppen naast in Hengelo en Almelo ook in Nijverdal. Vertrek uit Es om .31

Laatst bewerkt door Berk24 op 16-10-2017 14:31

16-10-2017 14:31:55
AJT
AJT
Wordt Hgl dan ook een Duits tariefpunt? Dan wordt reizen naar Bh goedkoper  

16-10-2017 14:42:56
Frontier
Frontier
Berk24 (ma 16 okt 2017 14:27:18 https://www.somda.nl/forum/18779/p628736/): -De RB61 staat in beide richtingen 5 minuten stil in Bad Bentheim.

Is dat zo gek?

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

16-10-2017 14:46:22
maurits
maurits
Zonder die stilstand kun je misschien een aansluiting op/vanaf de 1700 realiseren waardoor de verbinding naar de Randstad 30 minuten sneller wordt. Aan de andere kant is de RB61 vanuit Duitsland wel eens wat te laat in Bh, dan is een buffer zo gek nog niet. Verder zullen ook het stroomsysteem wisselen te Bh en de rigide Nederlandse planningsnormen ivm de kruising te Hgl wel een rol spelen.

Maar ondanks de ruime aansluiting te Hgl ontstaan er wel extra reismogelijkheden naar bijvoorbeeld Hamburg. En op Hengelo-Osnabrück is de RB61 maar 3 minuten langzamer dan de IC-Berlijn.

Laatst bewerkt door maurits op 16-10-2017 14:49

16-10-2017 14:56:01
Berk24
Berk24
Richting Hengelo had ik de 5 minuten stilstand wel verwacht, vanwege de buffer om vertragingen op het Duitse traject op te vangen en om in Hengelo niet in conflict te komen met de 1600. Richting Osnabrück spelen deze zaken niet, dus had men in principe 3 minuten later kunnen vertrekken uit Hengelo, maar ik begrijp dat men de reizigers geen valse hoop wilt geven door een net-wel-net-niet aansluiting in Hengelo te bieden tussen de 1600 en de 20350 (zoals de RB61 gaat heten).

Je kunt in ieder geval met de 20384 (laatste trein) vanuit Osnabrück Amsterdam en Utrecht bereiken.

Laatst bewerkt door Berk24 op 16-10-2017 14:59

16-10-2017 15:30:54
gvttreinen
gvttreinen
Helaas zijn de aansluitingen te Tl en Gdm niet (positief) gewijzigd t.o.v. het plan ondanks kritiek van Locov.

Te Tl van 6000 op 31100 en omgekeerd: 23 minuten
Te Gdm van 6000 op 6900 richting Ht en omgekeerd, 3 en 4 minuten om van 3a naar 4b en omgekeerd te gaan.
Te Gdm van 6000 op 36700 ri Gr 3 minuten en omgekeerd 9 minuten aamsluiting op 6900 ri Ut

16-10-2017 15:44:47
Frontier
Frontier
Die stop in Bh is nodig om de bovenleiding om te kunnen schakelen en van personeel te wisselen, Bh-Hgl-Bh zal immers door Syntus-personeel gereden gaan worden.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

16-10-2017 19:51:24
dennistd
dennistd
Klopt, maar Syntus-personeel zal deels zelfs tot Osnabrück gaan rijden. En daar heb je echt geen stop van vijf minuten voor nodig.

Maar ook wel mooi dat er nu een stop van vijf minuten is: dat biedt ruimte voor stations in Gildehaus en De Lutte.

Laatst bewerkt door dennistd op 16-10-2017 19:53

16-10-2017 19:57:21
ZJ37
ZJ37
gvttreinen (ma 16 okt 2017 15:30:54 https://www.somda.nl/forum/18779/p628748/): Helaas zijn de aansluitingen te Tl en Gdm niet (positief) gewijzigd t.o.v. het plan ondanks kritiek van Locov.

Te Gdm van 6000 op 6900 richting Ht en omgekeerd, 3 en 4 minuten om van 3a naar 4b en omgekeerd te gaan.
Te Gdm van 6000 op 36700 ri Gr 3 minuten en omgekeerd 9 minuten aamsluiting op 6900 ri Ut
Rap aanbesteden en dan zijn alle aansluitingen hersteld. %08%

16-10-2017 20:13:48
marvinkok
marvinkok
Naar Osnabruck rijden is een wens vanuit Duitse zijde, maar voorlopig niet aan de orde omdat de machinist dan volledig Duitse bevoegdheid moet hebben. Hgl-Bh valt nog onder grensbaanvak waar deze groep nog bevoegdheid voor heeft uit het Grensland-tijdperk.  

16-10-2017 20:26:07
train85
train85
ZJ37 (ma 16 okt 2017 19:57:21 https://www.somda.nl/forum/18779/p628762/):
gvttreinen (ma 16 okt 2017 15:30:54 https://www.somda.nl/forum/18779/p628748/): Helaas zijn de aansluitingen te Tl en Gdm niet (positief) gewijzigd t.o.v. het plan ondanks kritiek van Locov.

Rap aanbesteden en dan zijn alle aansluitingen hersteld. %08%
Denk je echt?%02%%08%

16-10-2017 20:48:51
Berk24
Berk24
dennistd (ma 16 okt 2017 19:51:24 https://www.somda.nl/forum/18779/p628761/): Klopt, maar Syntus-personeel zal deels zelfs tot Osnabrück gaan rijden. En daar heb je echt geen stop van vijf minuten voor nodig.

Maar ook wel mooi dat er nu een stop van vijf minuten is: dat biedt ruimte voor stations in Gildehaus en De Lutte.

Die ruimte is er niet. De kering in Hengelo is slechts 8 minuten en dus vrij kort. Die buffer van 2x 5 minuten in Bh is essentieel om vertragingen op het Duitse traject op te vangen. Die buffer wil je niet kwijt zijn.

De enige mogelijkheid om die stations te openen is dat de RB61 zo succesvol wordt, dat een extra omloop te rechtvaardigen valt. Dan wordt er dus tussen Bh en Hgl naast Oldenzaal ook gestopt in Gildehaus, De Lutte en Hengelo Oost en wordt er in Hengelo in 55 minuten gekeerd. De kans hierop is vrijwel nihil.