Dienstregeling 2018, wat is waar ?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
22-10-2017 22:19:14
mren
mren
Quote
MCN-GVC (zo 22 okt 2017 15:55:06 https://www.somda.nl/forum/18779/p629315/): Maar bij mij ligt dan wel de vraag waar komt DDM-1 dan wel te rijden? Ik had ergens gelezen dat door PHS er VIRM naar Ekz gaat.

Dat lijkt me logisch, dat is nu op de woensdagen ook al. Sterker nog: vrijwel alle diensten in de huidige woensdagse 3900 stroomt in vanuit de ochtenddiensten in Ekz.

DDM-1 zou dan logischerwijs in de spitstreinen Asd-Ekz zitten/blijven.
 

22-10-2017 22:23:14
mren
mren
Quote
ZJ37 (zo 22 okt 2017 21:56:31 https://www.somda.nl/forum/18779/p629367/): ICR7 voldeed in de meeste treinen in de 3600 wel, maar in enkele spitstreinen beslist niet. Maar dat kwam waarschijnlijk ook mede door de uiterst slechte verdeling 1e/2e klas, dat probleem is er bij ICM niet.

Gewoon de Benelux-AB-rijtuigen terug in de 3600, net als 15 jaar geleden
 

22-10-2017 22:36:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Reden die AB-rijtuigen toen ook niet deels gedeclasseerd in de 3600 rond, dat meen ik me wel te herinneren althans.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-10-2017 22:49:18
broek53
broek53
Quote
MCN-GVC (zo 22 okt 2017 15:55:06 https://www.somda.nl/forum/18779/p629315/):
Edit: Tevens ging er in Gvc het gerucht dat Flirt en DDM-1 onze kant op zouden komen, welke ik me beide niet kan voorstellen, zeker omdat er geen leeghaalmogelijkheid is voor de Flirt. Maar bij mij ligt dan wel de vraag waar komt DDM-1 dan wel te rijden? Ik had ergens gelezen dat door PHS er VIRM naar Ekz gaat.
b Er rijdt nu ook al VIRM naar Ekz en dat blijft dus zo. DDM1 zit in de 14500 met 4 diensten en 3 in de 3400 en dat blijft zo. Inzet van DDM1 in de 5500 op Baarn, die eerder gedacht was, gaat niet door.
Flirt gaat zijn inzetgebied in het zuiden niet verlaten.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-10-2017 22:58:47
VIRMm1
VIRMm1
Quote
martijn (zo 22 okt 2017 20:05:33 https://www.somda.nl/forum/18779/p629361/): Haha ter aanvulling, aangezien ik het al getypt had: Tot enkele jaren geleden reed er 5 jaar lang vooral ICR7 en een enkele ICM-combinatie. Toen was er niets aan de hand. Nu lijkt het door de inzet van DDZ6 en DDZ8 ineens of de 3600 enorm druk is. Maar zoals gezegd, maak ik letterlijk dagelijks gebruik van verschillende treinen in die serie (ten noorden van Ah) en heb ik die zogenaamde drukte (buiten de spits en zaterdagochtend wanneer dus ICM7 gepland is) de afgelopen 8 jaar nog niet gezien.


Dat deel van het traject ken ik niet goed genoeg. Ik ben frequent reiziger op Rsd-Ht en laat ik voorop stellen dat ik blij ben met mijn 1e klas vervoerbewijs. Als ik daar kan zitten ben ik al blij.

Voor in of achter in de trein maakt niet eens zo gek veel uit. In Rsd en Etn stapt iedereen voor in, in Bd juist weer achter in.
En DDZ 8 is geen overbodige luxe. DDZ6 zit gewoon echt vol.
 

23-10-2017 00:02:43
scooter
scooter
Dat de 3600 drukker is geworden in de spits kan ik beamen,alleen vraag ik me wel af of er dadelijk geen gedeeltelijke overloop naar de 6600 gaat plaatsvinden,aangezien Tilburg Universiteit dan rechtstreeks bereikbaar vanuit de richting Nijmegen/Arnhem is.Nu is die verbinding gewoon belabberd.  

23-10-2017 08:53:37
jordy94
jordy94
Quote
VIRMm1 (zo 22 okt 2017 22:58:47 https://www.somda.nl/forum/18779/p629375/):
Quote
martijn (zo 22 okt 2017 20:05:33 https://www.somda.nl/forum/18779/p629361/): Haha ter aanvulling, aangezien ik het al getypt had: Tot enkele jaren geleden reed er 5 jaar lang vooral ICR7 en een enkele ICM-combinatie. Toen was er niets aan de hand. Nu lijkt het door de inzet van DDZ6 en DDZ8 ineens of de 3600 enorm druk is. Maar zoals gezegd, maak ik letterlijk dagelijks gebruik van verschillende treinen in die serie (ten noorden van Ah) en heb ik die zogenaamde drukte (buiten de spits en zaterdagochtend wanneer dus ICM7 gepland is) de afgelopen 8 jaar nog niet gezien.


Dat deel van het traject ken ik niet goed genoeg. Ik ben frequent reiziger op Rsd-Ht en laat ik voorop stellen dat ik blij ben met mijn 1e klas vervoerbewijs. Als ik daar kan zitten ben ik al blij.

Voor in of achter in de trein maakt niet eens zo gek veel uit. In Rsd en Etn stapt iedereen voor in, in Bd juist weer achter in.
En DDZ 8 is geen overbodige luxe. DDZ6 zit gewoon echt vol.


Precies! Met ICR toen der tijd stonden de gangpaden in en rond de spits bommetje vol. Dat is nu met DDZ aanzienelijk minder.
 

23-10-2017 09:18:30
icened
icened
Quote
ZJ37 (zo 22 okt 2017 21:56:31 https://www.somda.nl/forum/18779/p629367/): ICR7 voldeed in de meeste treinen in de 3600 wel, maar in enkele spitstreinen beslist niet. Maar dat kwam waarschijnlijk ook mede door de uiterst slechte verdeling 1e/2e klas, dat probleem is er bij ICM niet.


De DDZ is beter dan de ICR. Zoals je al aangeeft is het in de spits niet zo geschikt. Zelf een aantal keren gezien. Sinds de invoering van de DDZ zijn meestal genoeg zitplaatsen. Zeker als NS een achtdelige DDZ inzet.
 

23-10-2017 09:20:45
broek53
broek53
In het kader van de voorspelde, en nu al bijna hysterische aandacht voor de 3600 is het wellicht geruststellend dat in het weekend ook in de 3600 niet solo mag worden gereden.  

23-10-2017 09:21:11
Berk24
Berk24
Het grootste probleem met ICR (en andere getrokken treinen) is dat het zo ontzettend traag optrekt. Zeker toen er tussen Arnhem en Nijmegen nog gestopt werd vormde het ICR een licht probleem. ICM daarentegen trekt veel sneller op, waardoor de rijtijden wel gehaald worden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-10-2017 09:22:10
Berk24
Berk24
Quote
broek53 (ma 23 okt 2017 09:20:45 https://www.somda.nl/forum/18779/p629394/): In het kader van de voorspelde, en nu al bijna hysterische aandacht voor de 3600 is het wellicht geruststellend dat in het weekend ook in de 3600 niet solo mag worden gereden.

Ik hoop dat er in het weekend ook een verbod komt op de inzet van solo-ICM in andere treinseries, m.u.v. de 2300, 8100 en 9000.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-10-2017 09:23:36
mich
mich
Onzin, ik maakte er een sport van met de IC berlijn (1700) de IC naar groningen (icm) eruit te trekken bij vertrek in Amf. Lukte regelmatig. Boven de 40km/h wint een loc het vanwege het veel grotere vermogen.

Laatst bewerkt door mich op 23-10-2017 09:24
 

23-10-2017 09:30:15
Berk24
Berk24
Toch wel grappig dat de IC Berlin op Hengelo-Bad Bentheim net zo snel is als de RB61 die nog een stop moet maken in Oldenzaal. En tussen Amersfoort en Deventer zijn de 1600/1700 een minuut sneller dan de IC Berlin en 1500.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-10-2017 09:38:31
mich
mich
dat is de ruime rijtijd. Kan veel sneller.  

23-10-2017 11:25:25
jordy94
jordy94
Ik mis juist de power van de 1700 locs in de 3600. Die krengen doen het goed door weer en wind %08%

Laatst bewerkt door jordy94 op 23-10-2017 11:26
 

23-10-2017 11:27:36
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Berk24 (ma 23 okt 2017 09:30:15 https://www.somda.nl/forum/18779/p629398/): Toch wel grappig dat de IC Berlin op Hengelo-Bad Bentheim net zo snel is als de RB61 die nog een stop moet maken in Oldenzaal. En tussen Amersfoort en Deventer zijn de 1600/1700 een minuut sneller dan de IC Berlin en 1500.
Prima argumenten... %09%
 

23-10-2017 11:33:36
thom
thom
Ja, dat de rijtijd zo traag is kan natuurlijk alleen komen doordat het getrokken materieel is, en zeker niet omdat rijtijden ook voorzien zijn van spelingen en kwa snelheid aangepast zijn omdat je nog steeds niet dwars door andere treinen heen kunt rijden enzo...  

23-10-2017 12:29:46
Coryza
Coryza
Verschilt overigens nogal per machinist. Ik heb 4 jaar lang het traject Zp-Nm gedaan, en voornamelijk in de ochtendspits ICR's voor m'n kiezen gehad. Ik kon aan het zien binnenkomen bij Zutphen al weten of ik op tijd in Nijmegen zou zijn ofniet. De meesten kwamen zo sloom aanrollen dat mensen gewoon in parallel met deuren alvast richting Dieren liepen, en als je dat nog 5 keer deed dan was rijtijd inderdaad een probleem tussen Zp-Nm. Anderen reden je zo hard voorbij dat je bijna twijfelde of die nog wel ging stoppen te Zp... en dus heerlijk op tijd.

Recordje: van Zutphen naar Dieren met ICR in íéts minder dan precies 8 minuten. Dat heb ik maar 1 x eerder meegemaakt met een VIRM IV... dus er zit wel degelijk power in!

Laatst bewerkt door Coryza op 23-10-2017 12:31
 

23-10-2017 12:58:13
Berk24
Berk24
De trein van Zutphen naar Nijmegen met vertrek 16:28 rijdt met DDZ8, daar is nu makkelijk een zitplaats te vinden. Die van 1,5 uur later (17:58) rijdt met DDZ6, daar moest ik naar voren lopen voor een zitplaats. Geen idee hoe vanaf december de materieelsamenstellingen worden van deze treinen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-10-2017 13:07:37
martijn
martijn
Is al een paar keer aangegeven: ICM7-9. Maar spits blijft spits he. Dan kan je de pech hebben dat je wat moet lopen.
Ik reis al 8 jaar werkdagelijks met de 3600 (Dv-Ah) in beide spitsen en er is altijd meer dan voldoende plek voor mij en mn tas en eventuele meereizende collega's

Laatst bewerkt door martijn op 23-10-2017 13:08
 

23-10-2017 16:22:13
VIRMm1
VIRMm1
Ja nogmaals, de 3600 is een lang traject. Met zo z'n drukke en minder drukke delen.

Om materieeltechnische redenen zou een knip halverwege best ok zijn. Voor het belang van de doorgaande reiziger niet.

Dus we gaan het in december wel zien
 

23-10-2017 16:47:29
bloemkool
bloemkool
Een decennium geleden was er gedurende een jaar een knip. Dat bleek niet bij de reizigersstromen aan te sluiten.  

23-10-2017 16:47:58
michaben
michaben
Wat schiet je op met zo'n knip? Kost waarschijnlijk nóg meer materieel om alle treinen op het drukste moment op lengte te krijgen.  

23-10-2017 17:00:14
waalkade
waalkade
Ik zie liever een echte IC op Rsd - Zl en een aanvullende sprinter op dat traject.
Het lijkt me der druk genoeg voor.
 

23-10-2017 17:13:30
VIRMm1
VIRMm1
In het zuiden bijvoorbeeld de 5100 weer Gvc-Bd laten rijden en de 6600 Rsd-Ht om maar wat te noemen.

Maar dat is speculaas %02%

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 23-10-2017 17:13
 

23-10-2017 17:36:11
Trainplaza
Trainplaza
Quote
VIRMm1 (ma 23 okt 2017 17:13:30 https://www.somda.nl/forum/18779/p629456/): In het zuiden bijvoorbeeld de 5100 weer Gvc-Bd laten rijden en de 6600 Rsd-Ht om maar wat te noemen.

Maar dat is speculaas %02%


SPR Bd - Vs lijkt me ook niet zo'n gek idee. Dan kan je Etten-Leur uit de 3600 schrappen en wordt de 2200 ook verlost van al die kleine stationnetjes op de Zeeuwse lijn
 

23-10-2017 20:03:10
Berk24
Berk24
Is die stop in Etten-Leur zo bezwaarlijk dan? Blijkbaar is er geen markt voor 4 treinen per uur Roosendaal-Breda, anders had men dat wel gedaan.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-10-2017 20:10:40
icened
icened
Quote
VIRMm1 (ma 23 okt 2017 16:22:13 https://www.somda.nl/forum/18779/p629448/): Ja nogmaals, de 3600 is een lang traject. Met zo z'n drukke en minder drukke delen.

Om materieeltechnische redenen zou een knip halverwege best ok zijn. Voor het belang van de doorgaande reiziger niet.

Dus we gaan het in december wel zien


Zou een knip in de 3600 van belang kunnen voor een goede aansluiting op de serie 9200 via de HSL bij station Breda?

http://i.imgur.com/KTDsJp3.png
http://i.imgur.com/JjgcHHH.png

Laatst bewerkt door icened op 23-10-2017 20:44
 

23-10-2017 20:54:47
AlexNL
AlexNL
Waar zou je de 3600 willen knippen dan? Langs de hele route stikt het van de knelpunten in de infrastructuur. Hierdoor ligt de 3600 ook min of meer vast in z'n huidige pad.

Om maar wat te noemen: enkelspoor boven Deventer, spoorbezetting in Nijmegen, de enkelsporige brug bij Ravenstein, 's-Hertogenbosch en Vught, Tilburg, en Roosendaal zelf.

Laatst bewerkt door AlexNL op 23-10-2017 20:57
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-10-2017 21:01:47
spurt2244
spurt2244
Quote
Berk24 (ma 23 okt 2017 20:03:10 https://www.somda.nl/forum/18779/p629473/): Is die stop in Etten-Leur zo bezwaarlijk dan? Blijkbaar is er geen markt voor 4 treinen per uur Roosendaal-Breda, anders had men dat wel gedaan.


Dan kunnen in de 3600 langere ICMm treinen rijden bijvoorbeeld 11 en/of 12 bakken, eigenlijk zijn de drukste ritten met ICMm bijna niet te doen.
 

23-10-2017 21:11:51
MetroRET
MetroRET
Nee, want Dr, Ost en Wh zijn ook niet lang genoeg voor ICM11+.  

23-10-2017 21:22:52
spurt2244
spurt2244
De 3600 behoord niet te stoppen in Wijhe, Olst, Dieren en Etten Leur, als het spoor tussen Olst en Deventer dubbel wordt gemaakt kan dit worden gerealiseerd.  

23-10-2017 21:24:04
mren
mren
En waarom hoort dat niet?  

23-10-2017 21:30:37
jordy94
jordy94
Etn niet? Een plaats met meer dan 40.000 inwoners %08%  

23-10-2017 21:38:00
icened
icened
Quote
AlexNL (ma 23 okt 2017 20:54:47 https://www.somda.nl/forum/18779/p629478/): Waar zou je de 3600 willen knippen dan? Langs de hele route stikt het van de knelpunten in de infrastructuur. Hierdoor ligt de 3600 ook min of meer vast in z'n huidige pad.

Om maar wat te noemen: enkelspoor boven Deventer, spoorbezetting in Nijmegen, de enkelsporige brug bij Ravenstein, 's-Hertogenbosch en Vught, Tilburg, en Roosendaal zelf.


Dacht zelf aan Zwolle - Nijmegen en Nijmegen - Roosendaal. Maar belangrijker is dat er een goede aansluiting komt van de serie 3600 op de serie 9200 bij Breda. Want de Benelux + bedient Oost Brabant en Gelderland van/naar Antwerpen C.
 

23-10-2017 21:39:47
Coryza
Coryza
Quote
spurt2244 (ma 23 okt 2017 21:22:52 https://www.somda.nl/forum/18779/p629481/): De 3600 behoord niet te stoppen in Wijhe, Olst, Dieren en Etten Leur, als het spoor tussen Olst en Deventer dubbel wordt gemaakt kan dit worden gerealiseerd.


De stop te Dieren vind ik wel gerechtvaardig. Heeft toch ook een vrij belangrijke functie regionaal gezien qua busaansluitingen.
 

23-10-2017 21:55:52
spurt2244
spurt2244
Quote
mren (ma 23 okt 2017 21:24:04 https://www.somda.nl/forum/18779/p629482/): En waarom hoort dat niet?


*Omdat het de 3600 een stuk sneller maakt.
*Je kunt rijden met ICMm 11 en/of 12.
*Je kunt sprinter 7500 Ede Wageningen - Arnhem door verlengen naar Dieren en Zwolle.
*In Breda een betere aansluiting op de 9200.
*Je kunt een sprinter invoeren Breda - Vlissingen, waardoor de 2200 in Zeeland als een echte IC kan rijden.
*In de spits laat je een sprinter Breda - Roosendaal v.v. rijden, waardoor Etten Leur elk kwartier een sprinter heeft.

Allemaal voordelen maar het is niet gratis.
 

23-10-2017 22:01:38
michaben
michaben
ICM10 heeft evenveel capaciteit als DDZ8, en de NS gaat niet voor treinen waar slechts gedurende een kwartier in de spits 100% van de zitplaatsen bezet zijn langere treinen inzetten. Rest van de argumenten kun je voor vrijwel elke spoorlijn toepassen, overal valt wel wat te verbeteren, maar inderdaad, het argument 'niet gratis' is dan doorslaggevend.  

23-10-2017 22:15:07
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Berk24 (ma 23 okt 2017 09:21:11 https://www.somda.nl/forum/18779/p629395/): Het grootste probleem met ICR (en andere getrokken treinen) is dat het zo ontzettend traag optrekt. Zeker toen er tussen Arnhem en Nijmegen nog gestopt werd vormde het ICR een licht probleem. ICM daarentegen trekt veel sneller op, waardoor de rijtijden wel gehaald worden.

Een 1700 + 7 ICR zit na zo'n 95 sec. op de 140 km/u, een ICM-4 pas na 120 sec. Er werd vooral tijd verklungeld doordat nog maar weinig machinisten het pneumatisch remmen echt onder de knie hebben.
 

23-10-2017 22:17:28
Berk24
Berk24
Quote
Coryza (ma 23 okt 2017 21:39:47 https://www.somda.nl/forum/18779/p629487/):
Quote
spurt2244 (ma 23 okt 2017 21:22:52 https://www.somda.nl/forum/18779/p629481/): De 3600 behoord niet te stoppen in Wijhe, Olst, Dieren en Etten Leur, als het spoor tussen Olst en Deventer dubbel wordt gemaakt kan dit worden gerealiseerd.


De stop te Dieren vind ik wel gerechtvaardig. Heeft toch ook een vrij belangrijke functie regionaal gezien qua busaansluitingen.

Komt omdat alles op de IC aansluit, als je de bussen 26 (naar Doesburg) en 43 (naar Eerbeek) op de Sprinter laat aansluiten wordt het een ander verhaal.

Stops in Olst en Wijhe zijn er, omdat het niet rechtvaardigd is om 4x per uur een trein tussen Deventer en Zwolle te laten rijden en de stations Olst en Wijhe wel bedient moeten worden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-10-2017 22:18:25
Trainplaza
Trainplaza
Quote
michaben (ma 23 okt 2017 22:01:38 https://www.somda.nl/forum/18779/p629493/): ICM10 heeft evenveel capaciteit als DDZ8, en de NS gaat niet voor treinen waar slechts gedurende een kwartier in de spits 100% van de zitplaatsen bezet zijn langere treinen inzetten. Rest van de argumenten kun je voor vrijwel elke spoorlijn toepassen, overal valt wel wat te verbeteren, maar inderdaad, het argument 'niet gratis' is dan doorslaggevend.


ICMm-10 zou inderdaad een uitkomst zijn. Maar NS wil in de spits met enkel 7 en 8 bakken gaan rijden, wat volgens mij echt te weinig is. Het lijkt me beter als in de spits met 9 en 10 bakken wordt gereden, en in de daluren met 6 en 7 bakken. 's avonds laat heb je waarschijnlijk wel genoeg aan een ICMm-3 of ICMm-4
 

23-10-2017 22:21:39
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Coryza (ma 23 okt 2017 21:39:47 https://www.somda.nl/forum/18779/p629487/):
Quote
spurt2244 (ma 23 okt 2017 21:22:52 https://www.somda.nl/forum/18779/p629481/): De 3600 behoord niet te stoppen in Wijhe, Olst, Dieren en Etten Leur, als het spoor tussen Olst en Deventer dubbel wordt gemaakt kan dit worden gerealiseerd.


De stop te Dieren vind ik wel gerechtvaardig. Heeft toch ook een vrij belangrijke functie regionaal gezien qua busaansluitingen.


Met passen en meten zou er nu al een sprinter passen tussen Deventer en Zwolle, maar dan ontbreken er rijpaden voor de goederentreinen en LM ritten. Verdubbelen lijkt me niet gek daar.

Dieren lijkt mij een vrij waardeloos intercity station. Maar als NS vast wil houden aan die stop mag je het perron wel verlengen vind ik. De 3600 is nou niet bepaald een rustige intercity...
 

23-10-2017 22:33:19
dennistd
dennistd
Wat heeft die nog met dienstregeling 2018 te maken?  

23-10-2017 22:46:22
spurt2244
spurt2244
Dit gaat meer over de verdere toekomst van de 3600, helaas ziet die toekomst er op de korte termijn niet bepaald rooskleurige uit met allemaal te kleine treinen.  

23-10-2017 23:00:33
henri1972
henri1972
Wat is niet rooskleurig? Het gros van de reizigers kunnen zitten en ICM is wel comfortabel wat dat betreft(net als ICR natuurlijk) In een niet al te ver verleden reed hier plan V/T, M2 rijtuigen, plan E rijtuigen en mat 46 ..... ( en mat 54 maar die zaten en reden prima ).  

23-10-2017 23:02:32
spurt2244
spurt2244
De lengte van de treinen.  

23-10-2017 23:04:57
gvttreinen
gvttreinen
Heette IJssel-Brabantlijn eerst Schrootlijn, nu dus Shortlijn  

23-10-2017 23:35:07
VIRMm1
VIRMm1
Quote
spurt2244 (ma 23 okt 2017 21:22:52 https://www.somda.nl/forum/18779/p629481/): De 3600 behoord niet te stoppen in Wijhe, Olst, Dieren en Etten Leur, als het spoor tussen Olst en Deventer dubbel wordt gemaakt kan dit worden gerealiseerd.

Waarom Etn overslaan? Omdat 't een halte aan de vrije baan is en de uitstraling heeft van een karig sprinterstation? Qua reizigersaantallen is het best een flink station, met veel doorgaande reizigers naar Tb en Ht
 

23-10-2017 23:41:59
Pim530
Pim530
Quote
broek53 (zo 22 okt 2017 22:49:18 https://www.somda.nl/forum/18779/p629374/):
Quote
MCN-GVC (zo 22 okt 2017 15:55:06 https://www.somda.nl/forum/18779/p629315/):
Edit: Tevens ging er in Gvc het gerucht dat Flirt en DDM-1 onze kant op zouden komen, welke ik me beide niet kan voorstellen, zeker omdat er geen leeghaalmogelijkheid is voor de Flirt. Maar bij mij ligt dan wel de vraag waar komt DDM-1 dan wel te rijden? Ik had ergens gelezen dat door PHS er VIRM naar Ekz gaat.
b Er rijdt nu ook al VIRM naar Ekz en dat blijft dus zo. DDM1 zit in de 14500 met 4 diensten en 3 in de 3400 en dat blijft zo. Inzet van DDM1 in de 5500 op Baarn, die eerder gedacht was, gaat niet door.
Flirt gaat zijn inzetgebied in het zuiden niet verlaten.


Houdt dat in dat de huidige diensten in de 4500 worden toegevoegd aan de reserve?
 

24-10-2017 06:19:03
broek53
broek53
Ja, in de zin dat er nu (in de bestaande drgl) ma-vr maar 1 dienst DDM-1 in de 4500 zit. En in meer praktische zin zit hierin het terzijde staan van twee stammen met langdurig defecte loc (dat nu vaak opgelost wordt door DDAR in de 3400, maar dat is in de nieuwe drgl niet meer mogelijk).  

24-10-2017 10:58:20
Pim530
Pim530
Dank voor de toelichting!  

24-10-2017 11:56:43
MetroRET
MetroRET
En wat komt er dan als opvang in de 3400 en wat is exact de reden dat er geen DDAR in de 3400 kán rijden ?  

24-10-2017 13:00:38
IJsbergsla
IJsbergsla
1) DDM-1.
2) Dat rijdt in andere series zoals serie 5600.
 

24-10-2017 13:19:20
brun
brun
Quote
mich (ma 23 okt 2017 09:23:36 https://www.somda.nl/forum/18779/p629397/): Onzin, ik maakte er een sport van met de IC berlijn (1700) de IC naar groningen (icm) eruit te trekken bij vertrek in Amf. Lukte regelmatig. Boven de 40km/h wint een loc het vanwege het veel grotere vermogen.


Heh. Ben jij dat? Er is namelijk één 1700-machinist op de IC Berlijn die bij vertrek uit Bad Bentheim even snel optrekt als de Duitse BR 101. Het verschil met de andere, nogal gezapig rijdende machinisten is altijd enorm. Bij de eerste keer was ik echt verbaasd, ik wist niet dat een 1700 zó krachtig is.

Viel ook de man achter de bar in het Bistro-rijtuig op, trouwens. "Haben die Holländer eine neue Lok?"
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

24-10-2017 13:36:29
Jan-Mark
Jan-Mark
Michiel is allang weg bij de ICB hoor  

24-10-2017 13:41:20
brun
brun
Quote
Jan-Mark (di 24 okt 2017 13:36:29 https://www.somda.nl/forum/18779/p629565/): Michiel is allang weg bij de ICB hoor


Hmm, dan is er dus blijkbaar nog iemand die weet hoe dat vale gele ding vooraan de trein werkt.
 

24-10-2017 15:48:07
SunKeeper
SunKeeper
Langzaam: https://youtu.be/wCiwh0HtoN8?t=6s

Snel: https://youtu.be/vkD14sdNaQc?t=9s en ook bij de Afscheidsrit DD-AR in 2013 ging het binnen een minuutje van 40 naar ruim boven 100 km/h. > https://youtu.be/T01T5KDv7b8?t=55s

Tweede pantograaf omhoog zetten maakt verschil toch?

(sorry, beetje afgedwaald hier, misschien een paar posts naar het 1700-topic verhuizen)
 

24-10-2017 15:54:16
VIRMm1
VIRMm1
2e panto is een bedieningsvoorschrift wat vooral vroeger heel belangrijk was. Tegenwoordig niet meer zo maar de meeste machinisten doen het nog wel bij 1700 en ddz.  

24-10-2017 16:08:01
mtlx
mtlx
Tweede stroomafnemer moet in principe nog steeds op bij een loc met rijtuigen, de enige uitzondering is DDAR en de huidige DDM met 3 of 4 rijtuigen.
Twee stroomafnemers heeft helemaal niets met optreksnelheid te maken, maar met het verdelen van de stroom bij stilstand over een groter oppervlakte van beide stroomafnemers. Als je veel rijtuigen hebt (= energie naar de rijtuigen voor bijvoorbeeld airconditioning), dan wordt er bij stilstand en bij het eerste aanzetten relatief veel energie gevraagd. Door de hoeveelheid stroom warmt de bovenleiding op. Het risico is dus dat je bij een zwak stuk bovenleiding een breuk veroorzaakt doordat het koper smelt.
Om die reden komt dan ook bij DDZ automatisch bij langere stilstand (ik meende langer dan 5 of 10 minuten) de tweede stroomafnemer omhoog. Bij de 1700 moet het handmatig. Traxx doet het ook automatisch als de voeding voor de rijtuigen is ingeschakeld.
 

24-10-2017 16:55:37
VIRMm1
VIRMm1
'vroeger' met weerstandgeschakeld materieel was dat echt wel een punt. Tegenwoordig met thyristortreinen/locs kan het ook wel met 1
Maar het wordt idd nog steeds geleerd en dat is opzich niet verkeerd.
 

24-10-2017 21:09:54
fdk
fdk
DDZ gaat allemaal naar de Noord-Oost: Logisch, want DDZ wordt onderhouden in Onnen. Maar naast DDZ wordt ook ICM en de vernieuwde VIRM onderderhouden in Onnen. En door de nieuwe dienstregeling is het dichtstbijzijnde punt waar VIRM komt, Lelystad. Mij lijkt me dat totaal niet handig: Extra LM-ritten. Lijkt me veel beter om met die paar stellen VIRM in 2800 nog minimaal één omloop VIRM in de 500 te creëren zodat VIRM ook in de buurt van Onnen komt.  

24-10-2017 21:29:04
AJT
AJT
Daarom kan men beter DDZ in de 2400 en deels in de 3600 stoppen. VIRM in de 700, ICM in de 500/600 en de 1800 met een mengvorm DDZ/ICM. Zo spaar je enkele ICMs om in de 3600 in te zetten. DDZ is ook prima voor de 2200 zoals ik al schreef, die staat lang in Roosendaal stil.  

24-10-2017 21:29:51
DDZ7504
DDZ7504
@fdk Dat maakt het bijsturingtechnisch alleen nog moeilijker, het is in de afgelopen anderhalve maand al een (paar?) keer gebeurd dat er een DDZ en een ICM gecombineerd hadden moeten rijden volgens dienstregeling, omdat een van de twee in een andere omloop zat, laat staan als daar een derde materieeltype bij zou moeten komen.

Of is dat juist wat men al in de 700 gaat doen?

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 24-10-2017 21:30
 

24-10-2017 21:30:51
dennistd
dennistd
Quote
AJT (di 24 okt 2017 21:29:04 https://www.somda.nl/forum/18779/p629609/): DDZ is ook prima voor de 2200 zoals ik al schreef, die staat lang in Roosendaal stil.
Je wil DDZ in de 2200 zetten die in de dienst combineert? Lijkt me een bijzonder slecht plan...
 

24-10-2017 21:37:00
MetroRET
MetroRET
500 combineert en splitst nu al vaak genoeg in Zwolle, óók met DDZ.  

24-10-2017 21:37:52
AJT
AJT
Mij niet, ik heb het combineren van twee DDZs in reizigersdienst gezien waarbij de voorste leeg was. Dat ging prima. Tijd hebben ze in Roosendaal toch en dan hebben ze eindelijk weer eens comfortabel materieel in Zeeland. ( ik reis vanwege de onderbouwde VIRM1-2 of 3 alleen in de zomer naar Zeeland als ik eerste klas kaart heb). Ik reis niet voor mijn lol in een VIRM.  

24-10-2017 21:41:54
DDZ7504
DDZ7504
De meeste mensen reizen dan ook überhaupt niet voor de lol met de trein, ik denk dat in de spits men liever naar het aantal zitplaatsen kijkt dan naar de kwaliteit van die zitplaatsen.  

24-10-2017 21:44:43
AJT
AJT
Zij moeten zich dan maar even verplaatsen in een (autistische) treinliefhebber

Laatst bewerkt door AJT op 24-10-2017 21:45
 

24-10-2017 21:51:06
DDZ7504
DDZ7504
Ik ben het een tijdje beiden (wat @AJT zegt en spitsreiziger) geweest en ik kan je vertellen dat ik maar wat blij was met een zitplaats in een VIRM op de 2800, al was het maar voor 10 min.

Maargoed, we dwalen af.
 

24-10-2017 21:55:35
michaben
michaben
Zoveel stellen gaat er op zich ook weer niet van/naar de werkplaats, dat kan je ook afvangen door na de avondspits materieel uit andere series op de 500/700 te laten keren in Rtd en Gvc. Treinen 575 en 777 zijn daar bijvoorbeeld mooie kandidaten voor, en andersom kan je bijvoorbeeld met trein 782 en 584 materieel weer terugsturen richting de Randstad. Overdag een integrale materieelinzet zou wel zo fijn zijn, het gebeurt te vaak dat er in de middagspits een trein te kort was in de 500/600 omdat er ICM, VIRM of DDZ door elkaar was geraakt.  

25-10-2017 11:11:50
broek53
broek53
En VIRM gaat er steeds minder naar Onnen. In verband met de komst van het DDZ verhuist een deel van het bestand naar Maastricht en in verband met de toegenomen onderhoudsbehoefte bij het ICM (de crash-acties om geen solo-stellen in te zetten in veel treinseries in het weekend laat zijn sporen na) zijn dat er nog meer geworden.
En als Maastricht gezien de treindiensten ergens goed voor is, dan is het voor VIRM.
 

25-10-2017 11:16:36
spurt2244
spurt2244
Ik vraag mij af waarom de nieuwe dienstregeling nog niet in de NS reisplanner staat, dat zo toch 17 oktober al gebeuren?  

25-10-2017 12:30:39
jordy94
jordy94
Apart inderdaad, bij NS International staat het wel online.

Leuk trouwens dat je vanuit Vss toch gebruikt kunt gaan maken van de nieuwe snelle IC van Vs naar Rsd. Om 7:34 reis je naar Vs, daar heb je 3 minuten om over te stappen op de snelle IC. Resultaat? 5 minuten tijdwinst naar Rsd en 9 minuten naar Rtd

Bron: Reisplanner, NS International %08%

Laatst bewerkt door jordy94 op 25-10-2017 12:37
 

25-10-2017 17:24:39
BasSNG2001
BasSNG2001
Druist dat niet in tegen de regel dat je niet mag terugsteken?


#DiscoverEU
 

25-10-2017 17:30:27
henri1972
henri1972
Als je bv een ov of een trajectkaart hebt (wel gelig vanaf vs) dan mag t. Anders even uit en inchecken op vs maar heb geen idee of de paaltjes daarvoor op een ideale plaats staan.  

25-10-2017 18:21:03
thom
thom
Quote
BasSNG2001 (wo 25 okt 2017 17:24:39 https://www.somda.nl/forum/18779/p629688/): Druist dat niet in tegen de regel dat je niet mag terugsteken?

Wel als dat je reistijd bekort toch?
 

25-10-2017 18:23:28
Nick86
Nick86
Als in de reisplanner dat advies gegeven wordt, mag het.  

25-10-2017 18:24:18
IJsbergsla
IJsbergsla
Het is nog steeds verboden om je aankomst- danwel vertrekstation voorbij te reizen, al zal een conducteur bij uitleg best coulance willen geven.  

25-10-2017 18:41:53
mren
mren
Knappe hc die dat uit durft te schrijven bij een advies dat uit de reisplanner komt. Neem maar eens een Ehv-Rtb waarbij reizen via Rtd altijd sneller/handiger is.  

25-10-2017 18:59:21
thom
thom
Dat mag ie ook niet;
AVR-NS:
Quote

Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt,
checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer
in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de
oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat
door NS geadviseerd is;
 

25-10-2017 19:42:23
geert
geert
Dat mag dus wel. Je keert niet terug naar het station waar je reis begon en het wordt door NS geadviseerd op hun officiële platform. Geen enkel probleem dus, net zoals reizen van Utt of Utlr naar Gvc of Rtd via Ut en van Db naar Mrn via Ut. Ook nog nooit een HC gevonden die hier moeite mee had in de praktijk overigens.  

25-10-2017 19:51:43
henri1972
henri1972
Van db naar mrn via ut? Zou ik maar wel een probleem van maken .....  

25-10-2017 20:00:06
thom
thom
Het heeft niets te maken met terug keren naar het station waar je reis begon, je mag niet reizen in de richting van het station waar je begonnen bent.
Zie ook de voorwaarden die ik hierboven al citeerde.

En roepen dat het mag omdat je nooit problemen hebt gehad is het zelfde als roepen dat je bij een rood verkeerslicht veilig over kunt steken omdat dat altijd goed gaat...
 

25-10-2017 20:00:49
sjoerd
sjoerd
We dwalen wat af van het topic, maarrehh: er was een regel dat je je vertrek/ aankomststation niet voorbij mag reizen. Overigens stapt menigeen in Breda Prinsenbeek op de boemel naar Breda om daar de IC (-direct) te nemen. Soms scheelt het in tijd niet veel, maar je hebt dan wel een goede zitplaats tot minstens Rotterdam. En het wordt op de site van NS ook als reismogelijkheid aangeboden.
Zoals vaker: regels die kennelijke niet (meer) bestaan zitten ons enorm dwars.
 

25-10-2017 20:02:31
thom
thom
Nou, zoals ik al citeerde zijn daar gewoon nog steeds regels voor;
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1437557885634/content/assets/ns-nl/algemeen/algemene-voorwaarden-avr-ns-20150701-.pdf
 

25-10-2017 20:23:59
treinfan
treinfan
Quote
thom (wo 25 okt 2017 18:59:21 https://www.somda.nl/forum/18779/p629710/): Dat mag ie ook niet;
AVR-NS:
Quote

Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt, checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;

Als in Vs wordt overgestapt vanuit Vss naar de trein die niet in Vss stopt, mag dat dus: je kan dan immers niet terugkeren naar het station waarvan de reis begonnen werd. Hetzelfde geldt met Rtb/Bdpb. Er wordt hier ook duidelijk gesteld dat als de NS het adviseert, het mag.

Laatst bewerkt door treinfan op 25-10-2017 20:25
 

25-10-2017 21:01:06
Berk24
Berk24
Toch wel een gemiste kans dat de 12200 niet in Souburg stopt. Het oponthoud voor reizigers naar Vlissingen is slechts zeer beperkt en ik denk dat er meer voordelen dan nadelen aan de stop in Souburg door de 12200 zitten.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

25-10-2017 21:14:00
jordy94
jordy94
Jammer inderdaad, naar mijn weten is Vss vaak drukker dan Vs.. Maar goed, eerst maar afwachten of het een succes is.. Het zal wel bij 2 snelle treinen per richting blijven.

Laatst bewerkt door jordy94 op 25-10-2017 21:15
 

25-10-2017 21:27:16
VIRMm1
VIRMm1
Qua reizigersaantallen blijft Vss wel achter op Vs hoor.  

25-10-2017 21:41:27
jordy94
jordy94
Hoe dat precies zit weet ik niet, maar heb toch elke keer het idee dat Vss drukker is.. %08% Ik begrijp wel dat ze de 12200 niet in Vss laten stoppen, als ze dat wel doen zou hij ook in Bzl moeten stoppen en dan heeft het geen zin meer.. Ik ben wel blij dat er een mogelijkheid is vanuit Vss om er mee te reizen, dat is al heel wat.  

25-10-2017 22:06:17
AlexNL
AlexNL
Quote
mren (wo 25 okt 2017 18:41:53 https://www.somda.nl/forum/18779/p629709/): Knappe hc die dat uit durft te schrijven bij een advies dat uit de reisplanner komt. Neem maar eens een Ehv-Rtb waarbij reizen via Rtd altijd sneller/handiger is.

Als ik dat invoer in de planner op NS.nl krijg ik er geen adviezen uit waarbij ik moet terugsteken vanaf Rtd. Bdpb-Bd-Rtd krijg ik met de standaardinstellingen ook niet uit de planner.

Pas als ik de optie "Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement" aanzet krijg ik adviezen waarbij ik m'n start- of eindstation passeer.
 

25-10-2017 22:08:42
Frontier
Frontier
Quote
jordy94 (wo 25 okt 2017 21:41:27 https://www.somda.nl/forum/18779/p629731/): Hoe dat precies zit weet ik niet, maar heb toch elke keer het idee dat Vss drukker is.. %08%

http://www.treinreiziger.nl/aantal-en-uitstappers-per-station-2013-2016/ Vss is nog niet eens een derde van Vs, kennelijk.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

25-10-2017 22:15:38
michaben
michaben
Quote
AlexNL (wo 25 okt 2017 22:06:17 https://www.somda.nl/forum/18779/p629733/): Als ik dat invoer in de planner op NS.nl krijg ik er geen adviezen uit waarbij ik moet terugsteken vanaf Rtd. Bdpb-Bd-Rtd krijg ik met de standaardinstellingen ook niet uit de planner.

Ehv - Brd gaat wel via Rtd, dat is volgens de reisplanner geen terugsteken omdat je, volgens de NS, via de HSL niet langs Brd komt. Ehv - Rlb mag echter niet, omdat je volgens diezelfde NS met de HSL wel langs Rlb komt. In de brondata staat dat ook zo aangeduid, de 1100 gaat van Bd via Bdpb, Rlb, Rtst, Rtz en Rtb naar Rtd. Die stations krijg je dus geen reisadvies voor met terugsteken, maar Brd wel, ondanks dat je daar geografisch gezien wel doorheen komt met de HSL.

Laatst bewerkt door michaben op 25-10-2017 22:18
 

25-10-2017 22:24:43
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
Frontier (wo 25 okt 2017 22:08:42 https://www.somda.nl/forum/18779/p629734/):
Quote
jordy94 (wo 25 okt 2017 21:41:27 https://www.somda.nl/forum/18779/p629731/): Hoe dat precies zit weet ik niet, maar heb toch elke keer het idee dat Vss drukker is.. %08%

http://www.treinreiziger.nl/aantal-en-uitstappers-per-station-2013-2016/ Vss is nog niet eens een derde van Vs, kennelijk.


Hoeft niet alles te zeggen, het zou ook kunnen dat Vss bijvoorbeeld extreem veel spitsreizigers heeft, waardoor een stop daar zeker nut heeft voor de 12200.
 

25-10-2017 23:02:59
SunKeeper
SunKeeper
Quote
henri1972 (wo 25 okt 2017 17:30:27 https://www.somda.nl/forum/18779/p629690/): Als je bv een ov of een trajectkaart hebt (wel gelig vanaf vs) dan mag t. Anders even uit en inchecken op vs maar heb geen idee of de paaltjes daarvoor op een ideale plaats staan.


Zolang je maar voorin de trein stapt in Vss. Dan kom je tot 5 meter op de paaltjes, want die staan naast het juk waar je trein net voor stopt.

Ik weet alleen niet uit mijn hoofd hoeveel tijd er ook al weer nodig is na uitchecken voordat je weer kan inchecken zonder de melding ''U bent al uitgecheckt''.
 

25-10-2017 23:06:38
Jan-Mark
Jan-Mark
Bij NS 0 minuten, bij regionale vervoerders soms 3 minuten dacht ik. Truc is wel: bij ene paal uitchecken en bij de ander inchecken.  

26-10-2017 07:22:35
Berk24
Berk24
@Jordy, het verschil tussen Souburg en Kapelle-Biezelinge is dat Souburg aan het einde van de lijn ligt en alleen reizigers uit Vlissingen oponthoud hebben van de stop. Bij een stop in Kapelle-Biezelinge hebben reizigers uit Vlissingen, Middelburg en Goes last van oponthoud dus is een stop van de 12200 in Souburg beter te verkopen dan een stop in Kapelle-Biezelinge.  

26-10-2017 07:45:37
Michael98
Michael98
De reizigers naar Bzl zijn voornamelijk scholieren die aankomen met de 2237 en teruggaan met de 2246, ik denk dat er daar minder behoefte is aan de extra IC dan in Vss. Vss levert volens mij meer reizigers in de spits als Bzl, maar het doel van de 12200 was zoveel mogelijk tijdwinst boeken (op aanvraag van de gemeenten Vlissingen en Middelburg), vandaar dat er is gekozen om er niet te stoppen.  

26-10-2017 08:05:50
Berk24
Berk24
Dat snap ik, maar ik dacht dat het grootste irritatiepunt van de gemeentes Vlissingen en Middelburg de stops in Arnemuiden en de stations tussen Goes en Bergen op Zoom waren, niet de stop in Vlissingen Souburg, wat al in de gemeente Vlissingen ligt en diverse woonwijken van Vlissingen bedient. Ik denk juist dat de gemeente Vlissingen profiteert van de stop van de s12200 in Vlissingen Souburg. Voor de gemeente Middelburg maakt het verder niet veel uit, die hebben er geen last van.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

26-10-2017 09:08:17
jordy94
jordy94
Daar hebben jullie inderdaad gelijk in.. Wellicht dat ze de stop later nog bijvoegen of gaat dat te complex worden?