IC Brussel (Amsterdam-Brussel)
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
19-09-2024 17:50:33
Rsb
Rsb

Grootste kans op uitval voorzie ik rondom de grensovergang. Heeft bij zowel Thalys als de Traxx als de Fyra problemen gegeven.

 

19-09-2024 17:54:24
john2
john2

Aan wat voor problemen moet men dan denken?

Van problemen rondom de grensovergang van de drie genoemde treinen heb ik niks van meegekregen.

 

19-09-2024 17:59:35
martijn
martijn

Ja die heb ik ook even gemist. Bovendien wordt al tijden dagelijks getest zonder passagiers. Die treinen vallen ook niet uit rondom de grensovergang (net als genoemde voorgangers trouwens).

 

19-09-2024 18:21:21
henri1972
henri1972

Ik dacht dat er rond de grens problemen waren als de trein zich bij de beveiliging van het andere land moest melden/inbellen.

Zal wel iets ingewikkelder geweest zijn maar zo technisch ben ik niet 😉

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-09-2024 19:36:22
Rsb
Rsb

Quote
john2 (19-09-2024 17:54:24):


Aan wat voor problemen moet men dan denken?

Van problemen rondom de grensovergang van de drie genoemde treinen heb ik niks van meegekregen.


Problemen met aanmelding inderdaad rondom de grens:

Quote Wikipedia


Niet veel later doken echter nieuwe problemen op aan de grensovergang bij Meer. Als twee treinen elkaar daar kruisen valt de trein richting Nederland stil, dit ten gevolge een fout in het beveiligingssysteem.

 

19-09-2024 21:27:38
mdeen
mdeen

Quote
NLRob03 (19-09-2024 13:50:03):


Weet iemand ook of je als reguliere reiziger tickets kan kopen voor het comerciële proefbedrijf?
En zo ja, waar ik die kan vinden :)


Ik las ergens dat mensen die een kaartje voor de normale benelux kopen worden uitgenogd voor de snelle benelux. Of dan iedereen een uitnodiging krijgt, of alleen iedereen die rond de tijd van de drie testtreinen rijdt of dat het willekeurig is weet ik niet.

 

20-09-2024 07:22:40
martijn
martijn

Quote
Rsb (19-09-2024 19:36:22):


Quote
john2 (19-09-2024 17:54:24):


Aan wat voor problemen moet men dan denken?

Van problemen rondom de grensovergang van de drie genoemde treinen heb ik niks van meegekregen.


Problemen met aanmelding inderdaad rondom de grens:

Quote Wikipedia


Niet veel later doken echter nieuwe problemen op aan de grensovergang bij Meer. Als twee treinen elkaar daar kruisen valt de trein richting Nederland stil, dit ten gevolge een fout in het beveiligingssysteem.



Dit gaat over 2009. Waarom zou dit euvel na 15 jaar weer opduiken als er reizigers in de treinstellen zitten? Andere reizigerstreinen hebben hier toch ook geen last van? En het proefbedrijf gaat nu ook prima zonder reizigers.

 

20-09-2024 09:57:08
DovaModaal
DovaModaal

Quote
martijn (20-09-2024 07:22:40):


Dit gaat over 2009. Waarom zou dit euvel na 15 jaar weer opduiken als er reizigers in de treinstellen zitten? Andere reizigerstreinen hebben hier toch ook geen last van? En het proefbedrijf gaat nu ook prima zonder reizigers.

Ik snap wat je bedoelt, maar het is zinloos om vooraf mogelijke faalmechanismen uit te sluiten. Bij praktijktesten blijken er heel regelmatig zaken op te duiken die een rationeel mens vooraf niet kon bedenken.

 

20-09-2024 10:00:15
martijn
martijn

Uiteraard, maar was vooral benieuwd waarom de deskundigen juist vrezen voor dit (oude) euvel.

 

20-09-2024 10:01:15
DovaModaal
DovaModaal

Quote
ChielB. (17-09-2024 22:01:57):


Gaat het I11 materieel wat ingezet wordt naar Nederland nog een speciaal uiterlijk krijgen?

Volgens mij niet, en ik zou ook niet weten waarom die kost nodig zou zijn.
Die I11-rijtuigen zullen wellicht regelmatig uitgewisseld worden met binnenlandse I11-rijtuigen, en mogelijk ook met de Eurocity die vanaf december driemaal per dag met I11 naar Parijs zal rijden.

 

21-09-2024 11:00:31
phantom
phantom

Quote
martijn (20-09-2024 07:22:40):



Dit gaat over 2009. Waarom zou dit euvel na 15 jaar weer opduiken als er reizigers in de treinstellen zitten? Andere reizigerstreinen hebben hier toch ook geen last van? En het proefbedrijf gaat nu ook prima zonder reizigers.



Mag toch ook hopen dat er in die 15 jaar een oplossing voor dat probleem is gevonden.
Of is het probleem onder de spoorbielzen geveegd ?
(wat ik toch niet mag hopen)

 

21-09-2024 12:14:46
mdeen
mdeen

Het feit dat er dagelijks tientallen grensovergangen plaatsvinden en dat die treinen daar niet massaal stranden lijkt mij bewijs genoeg dat het probleem opgelost is. Het zal hopelijk ook wel onderdeel van testen zijn, zelfs als het niet specifiek op in het testprogramma staat en het een probleem is, dan merk je dat wel als je de grens over gaat.

Als ik het goed herinner was het probleem dat je bij de grensovergang bij een nieuw RBC moest inbellen en dat dat te lang duurde voor de gelfigheid van de MA.

 

21-09-2024 13:15:28 1
AlexNL
AlexNL

Één van de problemen waar men in 2012/2013 tegenaan liep was dat er een bug zat in de software van de V250: bij een grensovergang werd inderdaad contact gelegd met het RBC van het buurland, en na het opzetten van een verbinding moest het contact met het oude RBC worden verbroken. Door een bug in de software gebeurde dat echter niet, en tijdens een retourrit crashte de trein vervolgens omdat er al een openstaande verbinding was.

"Maar bij de Thalys is dit geen probleem?" was een vraag die werd gesteld, en dat klopt. Maar in de Thalys werkt de computer net iets anders, bij het verlaten van een cabine wordt de ETCS-computer gereset en daardoor wordt de openstaande verbinding verbroken. Bij een V250 ging deze computer slechts in standby, en bleef de verbinding open staan. Als een Thalys Brussel>Amsterdam een rondje deed via Breukelen (zonder complete shutdown) zou deze ook op de grens stranden.

Ik ga er vanuit dat dit probleem in 2024 wel is opgelost.

 

21-09-2024 16:36:36
mdeen
mdeen

Ah, en in de Thalys zat dezelfde bug omdat die ook ERTMS van Ansaldo hebben.

Maar de Alstom ICNG zal geen Ansaldo ERTMS hebben neem ik aan. Alstom maakt ook hun eigen ERTMS kasten.

 

21-09-2024 18:08:29
AlexNL
AlexNL

Dat klopt, de ETCS-spullenboel in de V250 is afgeleid van wat Ansaldo STS heeft gebouwd voor de Thalys. Maar de cabinewisselbug is bij de Thalys nooit opgevallen omdat die installatie dus steeds gereset werd, en dat bij de V250 niet gebeurde.

 

02-10-2024 22:28:26
Ryanprogam
Ryanprogam

Tot nu toe zijn de ex NS traxx 186 119, 186 120 en 186 122 in NMBS huisstijl onder de nummers 2869, 2870 en 2872 overgebracht richting Belgie, meer zullen vast later wel volgen



Laatst bewerkt door Ryanprogam op 03-10-2024 00:53
 

02-10-2024 23:52:36
thom
thom

Ik gok alleen geschilderd omdat NS ze inlevert en hun livrei eraf moet, maar met revisie zal dat niet veel te maken hebben.

 

03-10-2024 07:35:27
geert
geert

Ik denk niet dat er meer volgen. Samen met de groene ex-alpha trains 186 zijn er 12 locs beschikbaar voor de nieuwe dienst Rtd - Brussel. Dat lijkt me genoeg?

 

03-10-2024 08:25:00
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
geert (03-10-2024 07:35:27):


Ik denk niet dat er meer volgen. Samen met de groene ex-alpha trains 186 zijn er 12 locs beschikbaar voor de nieuwe dienst Rtd - Brussel. Dat lijkt me genoeg?



oh op treinposities staat de 2871 ook nog onder "afwachting op aflevering" (tenzij deze al geleverd is uiteraard)

 

03-10-2024 09:01:50
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
Ryanprogam (02-10-2024 22:28:26):


Tot nu toe zijn de ex NS traxx 186 119, 186 120 en 186 122 in NMBS huisstijl onder de nummers 2869, 2870 en 2872 overgebracht richting Belgie, meer zullen vast later wel volgen


Alleen de 119 en de 120 zijn overgebracht, de 122 staat nog in Aswplz.

 

04-10-2024 09:56:12
martijn
martijn

De dienstregeling van de 9500, die maandag van start gaat, duikt inmiddels op bij 9500/2024-10-7">Treinposities



Laatst bewerkt door martijn op 04-10-2024 10:57
 

04-10-2024 10:22:54
Muizeneus
Muizeneus

Met een stop van 34 minuten op Rtd🤔

 

04-10-2024 10:58:31
martijn
martijn

Alleen de 9511 inderdaad. De rest ziet er wel 'normaal' uit. Wellicht een foutje?

 

04-10-2024 11:06:05
mtlx
mtlx

Inmiddels zijn de IC Brussel verbindingen vanaf december ook geladen in Hafas.

Ik dacht zelf dat het een grapje was toen iemand maanden geleden voor het eerst zei dat ze Eurocity en Eurocity Direct gingen heten, maar het lijkt nu werkelijk definitief zo te zijn. Zo staan ze namelijk in de planner.

Tja, wat zal ik er van zeggen...

 

04-10-2024 11:08:30
michaben
michaben

Lange stop 9511 is geen fout. De proefritten rijden in het pad van de 2400 naar Lls en kunnen dus alleen buiten de spits rijden. De middagrit staat zelfs 1,5 uur in Rtd om die reden, die is daarom ook als LM ingelegd van Lls tot Rtd.



Laatst bewerkt door michaben op 04-10-2024 11:40
 

04-10-2024 11:54:29
spurt2244
spurt2244

Quote
martijn (04-10-2024 09:56:12):


De dienstregeling van de 9500, die maandag van start gaat, duikt inmiddels op bij Treinposities



Waar kan je een ticket kopen voor die ritten van de 9500?

 

04-10-2024 15:29:02 1
mtlx
mtlx

Ik wil overigens de waarschuwing geven dat pas vanaf 9 oktober reguliere reizigers meekunnen met de testritten. 7 en 8 oktober wordt er nog gereden met specifieke doelgroepen.

Je hebt een geldig vervoersbewijs nodig voor de IC Brussel (dus alleen de IC Brussel Flextickets en Early Bird tickets zijn geldig) en als je tussen Amsterdam Zuid en Schiphol mee wilt reizen heb je uiteraard een kaartje voor de IC Brussel van/naar Amsterdam Zuid nodig, tickets naar Amsterdam Centraal zijn niet geldig.

Tussen Amsterdam Zuid en Lelystad wordt er niet met reizigers gereden, dus daar kunnen mensen niet mee.



Laatst bewerkt door mtlx op 04-10-2024 15:32
 

04-10-2024 18:14:55
DovaModaal
DovaModaal

Quote
mtlx (04-10-2024 11:06:05):


Inmiddels zijn de IC Brussel verbindingen vanaf december ook geladen in Hafas.

Ik dacht zelf dat het een grapje was toen iemand maanden geleden voor het eerst zei dat ze Eurocity en Eurocity Direct gingen heten, maar het lijkt nu werkelijk definitief zo te zijn. Zo staan ze namelijk in de planner.

Tja, wat zal ik er van zeggen...


De naam Eurocity Direct staat nu ook expliciet in een persbericht van NMBS, zie bericht op wat meteen het nieuwe draadje kan worden:
www.somda.nl




Laatst bewerkt door DovaModaal op 04-10-2024 18:16
 

04-10-2024 21:26:25
treinfan
treinfan

Quote
mtlx (04-10-2024 15:29:02):


Je hebt een geldig vervoersbewijs nodig voor de IC Brussel (dus alleen de IC Brussel Flextickets en Early Bird tickets zijn geldig) en als je tussen Amsterdam Zuid en Schiphol mee wilt reizen heb je uiteraard een kaartje voor de IC Brussel van/naar Amsterdam Zuid nodig, tickets naar Amsterdam Centraal zijn niet geldig.


Er zijn meer geldige tickets voor IC Brussel, zoals een interrail ticket, of altijd vrij NL + unlimited abonnement België. Zijn die ook geldig in de IC Brussel?



Laatst bewerkt door treinfan op 04-10-2024 21:27
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-10-2024 06:46:16
stefanvw14
stefanvw14

AltijdVrij/DalVrij/WeekendVrij is tot grens geldig en de meeste Belgische abonnementen(Go Unlimited/Standaard Multi) is geldig vanaf het eerste station in België. Je hebt dus voor de een kaartje Breda-Noorderkempen nodig, want anders heb voor het stukje Hsbdg - Ndkp geen geldige vervoersbewijs. Tip hiervoor is eigenlijk een kaartje te kopen via NS Int/NMBS-Europe zet je abonnementen(100% NL, BE ticket) erin en dan resteert er nog een bedrag van een paar euro om de grens over te mogen.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 05-10-2024 06:49
 

05-10-2024 08:05:13
mtlx
mtlx

Quote
treinfan (04-10-2024 21:26:25):


Quote
mtlx (04-10-2024 15:29:02):


Je hebt een geldig vervoersbewijs nodig voor de IC Brussel (dus alleen de IC Brussel Flextickets en Early Bird tickets zijn geldig) en als je tussen Amsterdam Zuid en Schiphol mee wilt reizen heb je uiteraard een kaartje voor de IC Brussel van/naar Amsterdam Zuid nodig, tickets naar Amsterdam Centraal zijn niet geldig.


Er zijn meer geldige tickets voor IC Brussel, zoals een interrail ticket, of altijd vrij NL + unlimited abonnement België. Zijn die ook geldig in de IC Brussel?


Durf ik niet te zeggen, ik ben geen conducteur. Wat ik typte komt uit het draaiboek voor rijdend personeel. Daarin staan enkel de Flex tickets en Early Bird tickets specifiek genoemd.

@stefanvw14 Dit gaat over de snelle IC. Die stopt niet op Breda of Noorderkempen. Je hebt dus altijd een geldig vervoersbewijs nodig voor Rotterdam Centraal - Antwerpen als je de grens over wilt.

 

06-10-2024 14:00:22
treinhobby
treinhobby

Als ik nu met mijn Nederlandse Trein Vrij abonnement reis, kan ik ook in de App een kaartje kopen vanaf de grens het buitenland in. De trein stopt dan echter niet op de grens hoor...

Dus mijn Trein Vrij is tot de grens een geldig vervoerbewijs.

 

06-10-2024 15:53:34
stefanvw14
stefanvw14

Hoe zit het met de commerciële testritten vanaf morgen? Ik zie ze nog niet in de verkoop van NS Int te zijn opgenomen.

@treinhobby dat kan alleen met een Interrail Pas als je uit/inreis dag niet wilt gebruiken. Bij de NMBS of NS kan ik niet een kaartje vanaf de grens kopen, maar vanaf het laatste station voor de grens of het eerste station na de grens.

 

06-10-2024 17:05:02
AlexNL
AlexNL

Als je reist op een InterRail en je wil je uitreis/inreis-dag behouden, dan kun je "België / Meer(grens)" gebruiken als start/eindpunt van je reis. In aanvulling daarop gebruik je dan een NS-vervoerbewijs voor het Nederlandse deel van het traject.

Als je een vrij reizen-abo hebt is dat al afgedekt. Als je dat niet hebt kun je via NS International een vervoerbewijs kopen naar Noorderkempen of Antwerpen, kies dan voor "100% korting NMBS" zodat je niet meer betaalt voor het stuk in België.

 

06-10-2024 17:13:02
mtlx
mtlx

Nogmaals de waarschuwing dat de commerciële testritten pas op 9 oktober beginnen. Op 7 en 8 oktober zijn de ritten niet toegankelijk voor normale reizigers.

 

06-10-2024 17:23:52
john2
john2

Wilt het dan zeggen dat er wel mensen in de trein zitten, die in dienst zijn van een bedrijf?

 

06-10-2024 17:42:04
stefanvw14
stefanvw14

Quote
mtlx (06-10-2024 17:13:02):


Nogmaals de waarschuwing dat de commerciële testritten pas op 9 oktober beginnen. Op 7 en 8 oktober zijn de ritten niet toegankelijk voor normale reizigers.


Excuus dan had ik mij vergist in de datum. Alleen zie ik deze testritten ook nog niet in de boekingsmodule van NS Int voorbij komen, mijn dan de vraag hoe kan je daarbij meereizen als je er geen ticket voor kan kopen?

 

06-10-2024 18:08:03
mtlx
mtlx

Zie eveneens mijn eerdere bericht. Vervoersbewijzen voor de IC Brussel zijn geldig aldus het draaiboek naar het rijdend personeel toe.

 

06-10-2024 18:28:57
treinhobby
treinhobby

Quote
stefanvw14 (06-10-2024 15:53:34):


Bij de NMBS of NS kan ik niet een kaartje vanaf de grens kopen, maar vanaf het laatste station voor de grens of het eerste station na de grens.


Dat kan zeker wel.

Bij NMBS Internationaal kost een enkele reis twee klas Breda - Noorderkempen €12,30.
Maar als ik aangeef '100% korting in Nederland' betaal je maar €6,90.

Dus dan betaal je pas vanaf de grens.

 

06-10-2024 18:36:50
Xander140
Xander140

Die test trein stopt niet in Bd dus moet je Rtd met 100% in Nederland ingeven

 

06-10-2024 19:10:43 1
stefanvw14
stefanvw14

Quote
treinhobby (06-10-2024 18:28:57):


Quote
stefanvw14 (06-10-2024 15:53:34):


Bij de NMBS of NS kan ik niet een kaartje vanaf de grens kopen, maar vanaf het laatste station voor de grens of het eerste station na de grens.


Dat kan zeker wel.

Bij NMBS Internationaal kost een enkele reis twee klas Breda - Noorderkempen €12,30.
Maar als ik aangeef '100% korting in Nederland' betaal je maar €6,90.

Dus dan betaal je pas vanaf de grens.


Uhh, vanaf de grens, is in mijn ogen vanaf Hazeldonk en niet vanaf Bd of vanuit België vanaf Ndkp. Ja ik weet ook dat je alle kortingskaarten kan ingeven en het dan zo wordt verrekend, maar een kaartje kopen vanaf het grenspunt is volstrekt onmogelijk.

 

06-10-2024 19:26:13
treinhobby
treinhobby

En wat is het verschil dan??

Van Breda tot de grens met 100% korting en dan België in, of een kaartje vanaf de grens met België?

 

09-10-2024 20:24:25
xDeltaMK
xDeltaMK

Er is blijkbaar toch nog iets gewijzigd in de planning. ik had een full-flex ticket naar Rotterdam vandaag, en mijn toegang voor de 9563 werd toch geweigerd na navraag bij het aanwezige personeel in Brussel. De HC vertelde dat publieke testritten (dus zonder genodigden) pas met de drgl 2025 begonnen.

 

09-10-2024 21:07:09
Xander140
Xander140

Dus hij start helemaal niet in december maar dus later voor het openbare verhaal.... Bijzonder!
En nog wat ze hebben stickers met zitplaatsnummers gemaakt maar ik vraag me ten eerste af wie gaat dan geld betalen voor een reservering in een gepimte Sprinter?! Of begrijp ik het verkeerd en is dit een reservering plichtige trein? Nee toch?! Hij zou toch een aanvulling zijn op het binnenland zo ja dan zijn stickers een drama en mensen kunnen niet weten wat er nu wel of niet gereserveerd is wat resulteert in drama en of verwarring! Is dat ook wel het publiek wat je wilt gaan bedienen? Als je zakelijk reist dan kies je toch voor de Eurostar en niet voor zo'n boemel met een paar stops minder trein. Ik snap dat dat is wegens de naam Eurocity.....

 

09-10-2024 21:20:20 7
treinfan
treinfan

Iets minder uitroeptekens achter de vraagtekens mag ook wel als je veel aannames maakt.

 

09-10-2024 21:42:15
Xander140
Xander140

Hoe bedoel je? Ik benoem 3 dingen? En stel 1 vraag....

1. Reserveren zonder display is erg onpraktisch... Heb ik zelf ook mee gemaakt in het buitenland.... Is daarom ook bewezen niet altijd even ideaal.. En dat EuroCity verhaal verplicht de mogelijkheid voor reserveren. Tenminste de naam verbind voorwaarden.

2. Willen mensen wel betalen voor zo'n service / trein... Ook daar is gewoon een referentie aan de Fyra bood die service ook gevolg mensen lieten die trein links liggen.

3. Heb ik het over de mogelijkheden als je meer wilt betalen kies je dan wel voor deze mogelijkheid met een Eurostar die veel meer bied als je toch meer er voor over hebt.... Ook daar laat het verhaal geen verdere discussie toch?

?. De laatste is de vraag is ik mag hopen dat er geen reservering verplicht gaat zijn of is dat niet het geval?

Allemaal onderbouwd...



Laatst bewerkt door Xander140 op 09-10-2024 21:42
 

09-10-2024 21:50:26
Xander140
Xander140

Quote
treinfan (09-10-2024 21:20:20):


Iets minder uitroeptekens achter de vraagtekens mag ook wel als je veel aannames maakt.


Ik vind het ook wel wat zwak om iemand zo af te kraken... Ik sta best open voor tegen argumenten... Beetje je zelf boven een ander plaatsen vind ik dat!

 

09-10-2024 22:47:44
thom
thom

Nou, je gaat er zelf ook wel een beetje hard tegenin natuurlijk ;)

Dat er zitplaats nummers aanwezig zijn, betekend natuurlijk helemaal niet direct dat er een reserveringplicht gebruikt zal gaan worden.

En zolang daar geen sprake van is, hoeft niemand zich toch te storen aan wat stickers ?

 

09-10-2024 23:31:50
TtC
TtC

De NS zal geen stickers aanbrengen met stoelnummers als zij daar niet iets mee gaan doen. Wordt de Eurocity Direct een kopie van de Fyra? Voor binnenlandse reizen een reguliere Intercity Direct (met toeslag) waarbij ook zonder te reserveren gebruik van kan worden gemaakt en voor reizen naar België een verplichte reservering. Wat de bedoelingen zijn zullen wij naar alle waarschijnlijkheid volgende week ervaren.

 

10-10-2024 08:20:27
mren
mren

Andere reizigers kunnen aan een sticker niet zien of er een reservering is voor de betreffende stoel. Dat zou een hoop gedoe opleveren.

 

10-10-2024 09:28:20
Muizeneus
Muizeneus

Er is toch veel meer materieel met genummerde stoelen? Ik kan me voorstellen dat het ook een hulpmiddel is bij bv schoonmaak of onderhoud (" bij stoel 53 zit een ontbreekt een boutje" , ipv dat de monteur door het hele stel moet zoeken naar ' een stoel waar een boutje ontbreekt'.)

 

10-10-2024 12:36:56
henri1972
henri1972

De ex-Thalys stellen hebben toch ook alleen een stoelnummer en geen display? Of zit ik nu fout?

Als de trein verplicht reserveren wordt dan hoeft dat geen problemen op te leveren.

 

10-10-2024 13:23:11
treinfan
treinfan

Quote
Xander140 (09-10-2024 21:42:15):


Hoe bedoel je? Ik benoem 3 dingen? En stel 1 vraag....

1. Reserveren zonder display is erg onpraktisch... Heb ik zelf ook mee gemaakt in het buitenland.... Is daarom ook bewezen niet altijd even ideaal.. En dat EuroCity verhaal verplicht de mogelijkheid voor reserveren. Tenminste de naam verbind voorwaarden.

2. Willen mensen wel betalen voor zo'n service / trein... Ook daar is gewoon een referentie aan de Fyra bood die service ook gevolg mensen lieten die trein links liggen.

3. Heb ik het over de mogelijkheden als je meer wilt betalen kies je dan wel voor deze mogelijkheid met een Eurostar die veel meer bied als je toch meer er voor over hebt.... Ook daar laat het verhaal geen verdere discussie toch?

?. De laatste is de vraag is ik mag hopen dat er geen reservering verplicht gaat zijn of is dat niet het geval?

Allemaal onderbouwd...


Dankjewel voor de fijnere toon - je eerdere bericht kwam nogal afkrakend over.

Reserveren zonder display werkt prima, maar dan moet wel elke reiziger een zitplaatsreservering hebben. Voor zover ik heb begrepen zijn er (nog) geen systemen bij NS om zitplaatsreserveringen te verwerken voor ICNG. De trein heeft enkel stickers om voorbereid te zijn op eventuele zitplaatsreserveringen (die er nu dus niet lijken te komen).

Er is geen reden om aan te nemen dat zitplaatsreservering voor iedereen zou betekenen dat treintickets duurder worden. Er zijn ook genoeg reizigers die graag wel sneller willen zijn dan de treinen via Roosendaal of Breda maar die Eurostar meestal te duur vinden. Je gaat voorbij aan het feit dat niet iedereen zich wil conformeren aan het uiterste (Eurostar als snelste en duurste optie, of puur zo goedkoop mogelijk).

 

10-10-2024 23:37:52
TtC
TtC

Quote
treinfan (10-10-2024 13:23:11):


...

Reserveren zonder display werkt prima, maar dan moet wel elke reiziger een zitplaatsreservering hebben. Voor zover ik heb begrepen zijn er (nog) geen systemen bij NS om zitplaatsreserveringen te verwerken voor ICNG. De trein heeft enkel stickers om voorbereid te zijn op eventuele zitplaatsreserveringen (die er nu dus niet lijken te komen).

,,


Welke bron geeft dat een verplichte reservering voor (reizen naar België) voorlopig niet aan de orde is?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-10-2024 10:04:39 5
mvanuden
mvanuden

Welke bron geeft aan dat er wél wijzigingen komen ten opzichte van de huidige situatie? Lijkt mij een betere vraag.

 

11-10-2024 10:09:36
R-E-Mg
R-E-Mg

Op een ander forum stond deze tekst, die afkomstig zou zijn van een inmiddels verwijderde pagina op de NMBS site:

EuroCity Direct: de meest praktische optie om naar Amsterdam te reizen

  • Hoge frequentiegraad: 16 EuroCity Direct treinen verbinden dagelijks Brussel met Rotterdam, Schiphol en Amsterdam
  • Snelle verbinding dankzij beperkt aantal haltes
  • Interessant tarievengamma: of je nu flexibiliteit of de laagste prijs verkiest
  • Gratis voor kinderen jonger dan 12 jaar onder begeleiding van een volwassene (max. 4 kinderen per reiziger)

Het goedkope tarief zou als voorwaarde verplichte treinbinding hebben.

 

11-10-2024 10:34:22 2
jacokran
jacokran

treinbinding is niet hetzelfde als zitplaatsreservering. Betekent dat je ticket alleen in een specifieke trein geldig is, niet dat je daar verzekerd bent van een zitplaats

 

11-10-2024 11:24:03
anton_
anton_

Quote
mvanuden (11-10-2024 10:04:39):


Welke bron geeft aan dat er wél wijzigingen komen ten opzichte van de huidige situatie? Lijkt mij een betere vraag.



in onderstaande link staat ( in de bijlage) dat: 'Het voornemen van NS en de Belgische vervoerder NMBS is het aantal treinverbindingen tussen Nederland en Brussel te verdubbelen, van 16 naar 32 per dag. ' Dat lijkt me een wijziging.

locov.nl

Er staat niets in of de extra treinen wel of geen verplichte reservering zullen krijgen, dus beide opties zijn nog open lijkt me.



Laatst bewerkt door anton_ op 11-10-2024 11:24
 

11-10-2024 11:54:17
Muizeneus
Muizeneus

Quote
R-E-Mg (11-10-2024 10:09:36):


Op een ander forum stond deze tekst, die afkomstig zou zijn van een inmiddels verwijderde pagina op de NMBS site:

EuroCity Direct: de meest praktische optie om naar Amsterdam te reizen

  • Hoge frequentiegraad: 16 EuroCity Direct treinen verbinden dagelijks Brussel met Rotterdam, Schiphol en Amsterdam
  • Snelle verbinding dankzij beperkt aantal haltes
  • Interessant tarievengamma: of je nu flexibiliteit of de laagste prijs verkiest
  • Gratis voor kinderen jonger dan 12 jaar onder begeleiding van een volwassene (max. 4 kinderen per reiziger)

Het goedkope tarief zou als voorwaarde verplichte treinbinding hebben.


De pagina is niet verwijderd, alleen de kreet ' Eurocity' is eruit gehaald. Overigens hanteert de NMBS die benaming wel voor de treinen Brussel - Parijs via het klassieke net

press.nmbs.be

De enige wijziging die hier qua tarieven in aangekondigd staat, is dat de trein in Belgie niet voor binnenlandse reizen toegankelijk zal zijn.

 

11-10-2024 15:07:17
DovaModaal
DovaModaal

Quote
R-E-Mg (11-10-2024 10:09:36):


Op een ander forum stond deze tekst, die afkomstig zou zijn van een inmiddels verwijderde pagina op de NMBS site:

Het staat zelfs niet op een ander forum, maar gewoon op Somda:

Eurocity Direct & Eurocity

Die bevat trouwens ook een interessant nieuwtje over de 'trage' EuroCity Brussel - Rotterdam...

En de NMBS-pagina is ook online gearchiveerd:

archive.ph



Laatst bewerkt door DovaModaal op 11-10-2024 15:08
 

11-10-2024 16:13:48
R-E-Mg
R-E-Mg

Vreemd. Ik krijg die 'Eurocity Direct & Eurocity' posts nu pas als nieuw en ongelezen te zien, terwijl ze inderdaad duidelijk ouder zijn. Want als ik die vanochtend al had gezien had ik mijn reactie uiteraard niet, of in ieder geval niet zo, geplaatst.