Intercity,Sneltrein,Sprinter,Stoptrein
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
11-11-2007 14:34:06
floriss
floriss
Laten we voorop stellen dat we te maken het een overgangssituatie. NSR wil af van de begrippen sneltrein en stoptrein. De nieuwe formules zijn Intercity en Sprinter. Aangezien driekwart van het stoptreinmaterieel geen erkend Sprintermaterieel is. Nee daar komt geen certificaat bij kijken, het heeft wel te maken met factoren als kleurgebruik, acceleratie (snel optrekken en afremmen), de inrichting van de trein aan de binnenkant, transparant, ruimere balkons, meer deuren en relatief meer staanplaatsen, reisinformatie via een elektronisch omroepsysteem in de trein (een Sprinter stopt nou eenmaal vaker dan een IC, dus moet er meer en vaker worden omgeroepen)Dat elektronisch informatiesysteem is er ingebouwd bij de ombouw van SGM III naar SGMm III. In het begin werden deze alleen ingesteld op de trajecten waar SGMm III in een Sprinterfunctie zijn treindiensten reed. Ik meen dat Amsterdam - Haarlem - Uitgeest destijds een van de proefprojecten is geweest. Inmiddels zijn er vijf of zes jaar verder en is het systeem verder uitgebouwd en zijn er meer trajecten en mogelijkheden ingevoerd. Eea zal ook wel te maken als voorbereiding op de instroom van de Lighttrains. Deze zullen waarschijnlijk gebruik gaan maken van dezelfde software die in SGMm III is ingebouwd.

Om een treinserie als bijvoorbeeld de 9800 consequent Sprinter te noemen, zou een rare indruk geven bij de reiziger van het product Sprinter. Aangezien er slecht enkele Sprintertreinen in deze serie rijden, de rest wordt gereden met Plan V en T. Waarbij al de bovengenoemde kenmerken niet of minder van toepassing zijn.

Hetzelfde idee zou je kunnen krijgen bij het begrip Intercity. Stel dat de 800 stelselmatig met DDAR zou worden gereden, is er dan nog sprake van een herkenbaar Intercityproduct? Ik denk van niet, maar zeggen jullie het maar.

15-11-2007 16:41:06
hellfire
hellfire
floriss: Stel dat de 800 stelselmatig met DDAR zou worden gereden, is er dan nog sprake van een herkenbaar Intercityproduct? Ik denk van niet, maar zeggen jullie het maar.

Als het om een DDAR stam met 1700 gaat, dan trapt "Jan Reiziger" er nog wel in. Maar het kern van je punt is wel duidelijk en begrijpelijk: ik heb een keer een half uur extra gewacht op ICRm omdat ik weigerde met Plan V van Roermond naar Utrecht te reizen.

15-11-2007 17:09:47
rudolfph
rudolfph
Hoezo? Omdat er een loc voorstaat? Ik denk niet dat het zo makkelijk gaat hoor, niet-hobbyisten weten vaak ontzettend goed of een trein lekker zit of niet. Wat voor een type het is en welk nummertje er op de buitenkant staat, zal ze een worst wezen (ons niet, dat is juist het belangrijkste %08%), maar als er nu DD-AR in de 800 gegooid gaat worden, gaat dat gegarandeerd weer gezeur opleveren omdat er "oude, aftandse stoptreinen als intercity rijden".  

16-11-2007 00:38:28
bjornl
bjornl
Zeker, dat heb ik in de praktijk gezien (al jaren terug) toen ICR(m) in de 800/900 incidenteel werd vervangen door Mat '64. Ik vond het wel gaaf, een keertje echt snelheidsgevoel, maar een andere reiziger vroeg de HC waar de 1e klas was gebleven (op onvriendelijke toon).  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-11-2007 11:19:36
floriss
floriss
DDAR als intercity was eigenlijk vooral al extreem voorbeeld bedoeld, om te laten zien hoe het niet moet. Terwijl ik dit aan het typen ben, schiet me te binnen, dat DDAR wel degelijk in de intercity gereden heeft. Dat moet ik terug naar halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw. (het klinkt verder weg dan het daadwerkelijk is) NS had besloten om de Intercity's tussen Den Helder en Amsterdam Centraal en Amsterdam Centraal - Arnhem/Nijmegen (Nijmegen werd destijds slechts 1x per uur bediend door de 3000, overigens met stops in Driebergen Zeist en Elst)samen te voegen tot een doorgaande Intercityverbinding. IRM of VIRM was nog niet geleverd. Deze Intercity's werden gereden met zowel ICM als met DDAR%05%

Laatst bewerkt door floriss op 18-11-2007 11:20

18-11-2007 17:28:18
hvondelen
hvondelen
In Beverwijk word de 4800 zelfs aangegeven als Intercity op de CTA aan één kant.
Dan heeft de 4800 drie treinsoorten, Sprinter, Intercity en Stoptrein%02%.
Wat natuurlijk nergens op slaat.

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

18-11-2007 17:32:33
broek53
broek53
Neen, maar zeker als een CTA-bak aan één kant iets verkeerd aangeeft en iets anders dan aan de andere kant, kun je er zeker van zijn dat het aan de CTA-bak ligt en niet aan de serie 4800%03%

Laatst bewerkt door broek53 op 18-11-2007 17:32

18-11-2007 18:46:08
j.jager
j.jager
floriss: Terwijl ik dit aan het typen ben, schiet me te binnen, dat DDAR wel degelijk in de intercity gereden heeft. Dat moet ik terug naar halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw. (het klinkt verder weg dan het daadwerkelijk is) NS had besloten om de Intercity's tussen Den Helder en Amsterdam Centraal en Amsterdam Centraal - Arnhem/Nijmegen (Nijmegen werd destijds slechts 1x per uur bediend door de 3000, overigens met stops in Driebergen Zeist en Elst)samen te voegen tot een doorgaande Intercityverbinding. IRM of VIRM was nog niet geleverd. Deze Intercity's werden gereden met zowel ICM als met DDAR%05%

Zelfs DDM-1 dat toen nog uit 7 bakken bstond, heeft in de 3000 gereden. Was de 3000 toen niet een sneltrein, i.p.v. een IC?

18-11-2007 20:29:02
duffelsm
duffelsm
Eens, de 3000 was toen inderdaad nog een sneltrein.  

25-11-2007 16:10:41
floriss
floriss
De 3000 heeft officieel (voor zover mij bekend) als sinds de invoering van de term Intercity (jaren '70) een Intercity-status gehad. Zelfs toe er nog met Plan V en T werd gereden tussen Amsterdam en Den Helder. Ook de treinen tussen Amsterdam en Arnhem/Nijmegen stonden op de gele vertrekstaten aangegeven als Intercity. Bij het samenvoegen van deze twee series tot de 3000 is het gewoon Intercity gebleven. De trein tussen Den Haag en Hoorn heeft wel een afwisseling gehad van Intercity en sneltrein-status. (nog steeds sneltrein!)  

25-11-2007 16:16:18
duffelsm
duffelsm
Hoe het zit qua naamgeving tussen Asd en Hdr durf ik niet te zeggen. Wel weet ik 100% zeker dat tussen Ut en Ah de 3000 in 1994-1996 kwalificeerde als sneltrein. IC's reden er toen simpelweg niet.  

25-11-2007 16:47:38
floriss
floriss
Als dat zo is, heb je wat mij betreft gelijk. Ik heb geen spoorboekje meer uit die tijd, dus ik kan het niet nakijken. Overigens is de 3000 niet juist onstaan uit de samenvoeging van de twee treinseries medio 1995/1996. Ik heb namelijk nog wel een boekje uit 86/87 en daar werden ze tussen Amsterdam en Arnhem/Nijmegen aangeduid als Intercity met de serienummers 1800 (Nijmegen, stopt in Driebergen Zeist en reed niet op zondag) en 2900 (Arnhem).  

25-11-2007 17:08:06
keesje
keesje
Leuk die treinformules, maar waarom er dan niet consequent mee omgegaan wordt? Een reiziger die van Ah naar Ahz reist, moet met één van de IC's maar zeker niet met de stoptrein omdat die juist niet stopt! Erg duidelijk...

Tuurlijk stopt Syntus met de stoptreinen niet in Ahz en de NS wel met alleen de IC 3600 te Ahz, maar voor een reiziger zijn het allemaal treinen die ze IC's en stoptreinen genoemd hebben. Waarom dan een IC wel op een klein station stopt en de stoptrein niet, tsja... leg dat maar eens uit! Dan kom je al op een verhaal consessiewet (kernnet moet wel Ahz bedienen), maar zo'n reiziger zit echt op dergelijk bla bla te wachten.

Hetzelfde gaat zich in 2009 in Zeeland voordoen: Was eerst sluiting van enkele stations de orde van de dag, nu moet conform de eisen gestopt worden op alle stations in een halfuursdienst. En aangezien de gewraakte stations toch niet dichtgaan, hebben we in 2009 een halfuursdienst met IC's tussen Vs en Rsd. Hoera, maar ze stoppen wel allemaal op tussengelegen stations...

25-11-2007 17:20:20
dumpy_dump
dumpy_dump
Als dat het probleem is... Die situatie kennen we natuurlijk allang tussen Hdr en Amr, en (in een nog lastiger situatie) boven Zl. Snappen de reizigers het daar ook niet?  

25-11-2007 17:34:08
dh3201
dh3201
Daar rijden de stoptreinen geen stations voorbij waar de IC wel stopt.

Shqiperise-lopers?

25-11-2007 17:47:30
dumpy_dump
dumpy_dump
Ik reageerde dan ook op de laatste alinea, op Zeeland dus  

03-12-2007 21:53:42
floriss
floriss
De situatie is Zeeland is er een die ze zelf hebben gekozen. In het oorspronkelijke voorstel zouden er vier stations gesloten worden. In ruil zou er een extra intercity gaan rijden ipv een stoptrein, waardoor de dienstregeling op de Zeeuwse lijn een mooie 30 minutendienst zou krijgen.
Helaas heeft eerst de landelijke politiek er een stokje voor gestoken en is er vervolgens met de Provincie Zeeland onderhandeld over een alternatief.
Daar is het huidige voorstel uitgekomen, dat weliswaar nog een jaar moest opschuiven ivm het uitstel van de ingebruikname van de HSL Zuid.

Ik denk dat er geen betere alternatieven voor handen zijn wat betreft deze lijn. Het is hetzelfde met andere uiteinden van spoorlijnen zoals Deurne - Venlo, Hoorn - Enkhuizen (vanaf 2009), Alkmaar - Den Helder enz..
De vervoersvraag is 2 reizigerstreinen per uur per richting. Kies je stoptreinen dan vervalt in veel gevallen de rechtstreekse verbinding met de Randstad, kies je voor stoppende Intercity's dan heb je weer andere nadelen.

Laatst bewerkt door floriss op 03-12-2007 21:54

03-12-2007 22:14:07
Iceman
Iceman
Ik zag trouwens dat de 2600 op gvc wordt aangegeven als Sneltrein, en op Shl als Intercity. Wat zullen we er van maken Snelcity%08%?

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

03-12-2007 22:28:01
sander14
sander14
De reisplanner van de NS geeft de 2600 als sneltrein.

Edit door admin: het laatste bericht hoef je niet te quoten

03-12-2007 22:30:28
Iceman
Iceman
ja, maar de CTA op Schiphol niet. Tenminste dat was bij mij zo.

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

03-12-2007 22:34:13
mark
mark
Ach over een paar jaar is dat toch een IC