18-12-2013 16:34:36 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Mooie plannen allemaal, maar wanneer er in de buurt van Htba niets wordt aangepast blijft de overstap op de IC richting Gn net zo beroerd als nu. Om aan die kant de situatie te verbeteren moet je gelijktijdig van de Veluwe en uit de polder Zwolle binnen kunnen rijden. Laatst bewerkt door kiekkiek op 18-12-2013 16:36 |
18-12-2013 17:21:36 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Op zich hoeft daarvoor geen 4 sporige brug te komen. Een dubbele overloopmogelijkheid aan de zuidkant van de brug is voldoende en past gewoon in de dienstregeling. Alleen in Zl ontbreekt volgens mij nog een gelijktijdigheid. |
18-12-2013 17:24:21 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Als de treinen naar Gn en Emn gelijktijdig uit Zl kunnen vertrekken, kunnen de 500/700 dus 3 minuten later gaan vetrekken zonder dat de andere treinen naar het noorden hoeven te schuiven. Daarmee maak je de aansluiting een stuk robuuster betrouwbaarder. |
18-12-2013 18:00:07 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Dan wordt er dus niks versneld. |
![]() |
advertentie |
18-12-2013 18:02:57 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Idealiter laat je de trein van de Hanzelijn dus linkerspoor Htba-Zl rijden, en vervolgens de trein naar Lw (nu .23) tegelijk met die van Emn (.20) vertrekken. Dat scheelt drie minuten voor de trein naar Lw![]() He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
18-12-2013 18:14:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik ben ook niet stuk van de plannen: er is in geen der opties rekening gehouden met een spoorverdubbeling van Zwolle - Heino in verband met te verwachten sneltreinen in de spits en evenmin met een dubbelsporige intakking uit de richting Olst, terwijl daar te verwachten is dat er een aparte sprinter komt te rijden. Het argument dat bij beide lijnen de knoop langs de perrons van Zwolle valt, gaat daarbij maar gedeeltelijk op. Zo robuust wordt het dus niet, en er is wel plaats voor. Doorkoppeling met de dienst op Kampen is vrijwel niet mogelijk. Een cargo ergens aan de kant nemen is nauwelijks mogelijk. Er zitten overbodigheden in, terwijl andere mogelijkheden niet geboden worden. Kortom: teleurstellend. |
18-12-2013 20:09:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteMen wil dat wel, maar de veiligheidstaliban heeft al op voorhand een stokje gestoken voor het structureel links rijden op Zl - Htba. |
19-12-2013 00:28:58 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Fantastisch weer. Wie is de veiligheidstaliban in dit geval, ILT of een afdeling van ProRail die zo snel mogelijk dient te worden opgeheven? Laatst bewerkt door SchuurB op 19-12-2013 00:29 |
19-12-2013 00:36:37 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Sssst..., maar het gebeurt nu wel bij binnenkomst in Zwolle, de Leeuwarder normaal en de Emmer verkeert. De laatste loopt dan voor de rode pit. Jeanne Kok |
19-12-2013 09:46:19 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Quote En dat ga je steeds meer krijgen naarmate het percentage spoormannen (m/v) binnen een spoorwegonderneming daalt. |
19-12-2013 10:20:30 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
QuoteNiet structureel maar incidenteel. Gr Joop mcn Lls |
19-12-2013 10:30:34 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteHet aardige is dat dit ideetje zelfs uit de Prorail hoek afkomstig was enige tijd geleden. Overigens los je het probleem aan de noordzijde hiermee niet op, maar alleen dat de IC's nooit langer dan 5 minuten in Zl hoeven staan. Het lange stationnement van de IC Lw wil men begrijpelijk vanaf, maar wordt nu geblokkeerd door de ligging van de patroontreinen Zl-Emn. In een halfuursdienst zou Zl-Emn best terug kunnen naar het oude patroon (Zl v 28), maar ik vrees dat dit er niet meer in gaat komen. Oplossing is dan een gedeeltelijke knoop met IC Gn v 14, IC Lw v 17 en Emn v 20. Nadeel is wel dat de andere corridors (3600 7900) uiterlijk om 09 of 10 binnen moeten zijn om de aansluiting op de IC Gn vast te kunnen laten houden. Wordt vervolgd voor de toekomst! ![]() |
04-02-2014 17:00:52 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Leuke is wel dat die treinen (3600 en 7900) dan beter aansluiten richting de Hanzelijn en daarnaast is er voor de richitng een alternatief in de vorm van de stoptrein die dan veel dichter op de knooptijd zou komen te liggen. |
05-02-2014 15:03:36 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
De werkzaamheden die bij Zwolle van kracht zijn gaat schuil onder de naam "Spoorscharnier Zwolle" dat houd in: Aanpak van o.a. Spoorknooppunt "Herfte" waarbij er 2 extra sporen zullen worden aangelegd en het geheel vrij te leggen van alle sporen(robuust maken)die daar samen komen. Echter is men j.l. gestuit op een leuk probleem: Er staat een Monumentale boerderij daar in de weg. Dus 2017 alles gereed daar hebben zal wel een jaartje later worden voordat alles als een goed geolied scharnier gaan functioneren. De reistijd winst voor Friesland/Leeuwarden zal 3 minuten zijn. Doortrek van sprinterdienst 9000 naar Zwolle zou pas in 2021 kunnen worden gerealliseerd. Een beetje vreemd waarom ProRail op het emplacement Zwolle een doorlooptijd rekend van 4/5 jaar tijd. Greetz:MV Laatst bewerkt door mv op 05-02-2014 15:04, reden: txt |
05-02-2014 15:58:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Doorlooptijd is voor de geplande wijzigingen nog behoorlijk optimistisch. Maar dat geldt dan vooral ook voor Herfte en de viersporigheid. |
05-02-2014 18:33:29 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Voor de viersporigheid en Herfte is 2021 dan ook de planning wat gezien de procedures die daarvoor gelden inderdaad vrij kort is. |
06-02-2014 16:59:25 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Met een beetje goede wil zou 1 extra spoor tussen Zl en Herfte plus fly-over aldaar ook volstaan. Overdag met de huidige drgl geen conflicten. De extra spits-treinen naar Zl zullen ten oosten van Hea moeten wachten tot de trein naar Emn voorbij is ; de spits-treinen uit Zl zullen iets eerder moeten vertrekken. Wellicht kunnen (alleen) de spitstreinen gebruik blijven maken van het spoor van/naar Mp, en hoeft er niet gewacht te worden. Besparing ..... Laatst bewerkt door abcde op 06-02-2014 17:24 |
06-02-2014 19:07:07 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Als je de snelheid op het emplacement verhoogt (vanaf buurtsporen bij vertrek meteen met 80 a 100 km/h vanaf het perron wegblazen) en evenzo tot en op Hea (nu een 80-wissel, dus flink verkanting erin en zo snel mogelijk door de boog daar) kun je de treinen laten kruisen tussen Zl en Hea of zelfs in Zl. Dan kan de dive-under/fly-over enkelsporig worden. Dan moet je wel zorgen voor handige trdl's, want daar wordt het wel gevoelig van. |
06-02-2014 21:08:09 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Waarom zou je zoiets opperen, temeer er bij I&M min of meer al voor de viersporige variant gekozen is, met de praktische geïsoleerde ligging van Zwolle - Emmen. De beperking tot drie sporen maakt het alleen maar minder robuust. Met de vrij gelegde verbinding naar Emmen blijven er nog genoeg kritische zaken over, op een in oppervlakte steeds maar kleiner wordende stationsemplacement. Omdat alle aan zuidzijde over gebleven ruimte door een nieuw busstation ingenomen gaat worden. Stel je eens voor dat de elektrificatie richting Wierden een succes wordt en boven het regionale karakter van deze lijn uitstijgt, zullen ze de knelpunten niet meer op het station maar elders moeten oplossen. En over de wijsheid van de keuze voor tweesporige IJsselbrug zwijgen we maar even. Jeanne Kok |
09-05-2014 17:57:24 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Een vraag mbt. het huidige emplacement Zwolle Noordzijde Zijn er aan de noordzijde van station Zwolle nu 4 sporen beschikbaar ? 1. Ommen/Meppel naar Zl 2. Zl naar Ommen/Meppel 3. Zl - Nijverdal v.v. 4. Zl - Deventer v.v. Zijn deze 4 sporen nu naast elkaar (lees tegelijk) beschikbaar ? Ik kom er met Sporenplan niet goed uit. |
09-05-2014 18:01:37 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Nee, slechts twee tegelijk met als bonus Ommen/Meppel naar Zwolle. |
09-05-2014 19:49:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Klaasje bedoelt dat er naar Meppel twee sporen lopen. Bij Herfte Aansluiting takken twee sporen af naar Emmen. Dat klopt alvast. Verder loopt er een spoor naar het enkelspoor naar Almelo en een spoor dat nog net op het emplacement vertakt in de twee sporen die van Deventer (Olst) komen. Dat zijn er in totaal vier. @ abcde: je opsomming 1,2,3,4 in je post klopt, op de vertakking naar de twee sporen van Olst na. Die sporen 201, 202, 203, 204 kunnen inderdaad onafhankelijk van elkaar en tegelijk in beide richtingen gebruikt worden, als de wisselverbindingen ertussen tenminste voor recht spoor liggen. |
09-05-2014 20:23:55 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Alleen kunnen de treinen vanaf spoor 6/7 naar Meppel, 9 naar Nijverdal en 10 naar Deventer niet tegelijk vertrekken. Daarvoor ontbreken de juiste gelijktijdigheden. Daardoor kan je maar met twee treinen eruit. |
09-05-2014 20:42:19 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Feitelijk is dit het probleem: https://www.dropbox.com/s/fj5jp5j14fhq4b5/Zwolle_probleem.png De kleuren staan voor verschillende treindiensten: Geel: Spoor 10 van/naar Deventer Rood: Spoor 9 van/naar Nijverdal Groen: Sporen 6/7 naar Meppel (IC's (12)500+(12)700) Blauw: Meppel naar sporen 3/5 (IC's (12)500+(12)700) Als dit anders zou zijn zou een mooiere dienstregeling gemaakt kunnen worden. |
09-05-2014 20:48:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Inderdaad is er nog heel wat te verbeteren, en we hebben daarvan ook prentjes gezien. Maar nu er straks naar Herfte Aansluiting vier sporen komen, is dat ontwerp volkomen onbruikbaar. En Klaasje, als je jouw overigens keurige en zeer duidelijke uitlegtekening goed bekijkt, zou je van het materieelverzorgingsterrein af willen, want dat belemmert een goede sporenlayout. |
09-05-2014 20:57:41 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Wat wel kan is tegelijk vertrekken vanaf 10 naar Dv 9 naar Aml 1 naar Gn en dan ook nog aankomen uit Gn naar spoor 14 |
09-05-2014 21:23:21 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Klopt. Dat is zeer waarschijnlijk een van de redenen waarom in de meest uitgebreide plannen het idee is het opstelterrein daar maar op te breken. |
12-05-2014 22:41:39 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Is dan nu de situatie in Zl m.b.t. de eilandperrons : Eerst moet de IC uit Gn aankomen, daarna kan de IC naar Gn vertrekken (of kunnen die ook gelijktijdig ?) daarna kunnen pas de IC naar Dv en de stopper naar Aml vertrekken |
15-05-2014 20:07:51 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote De 2 extra sporen naar Herfte komen toch aan de westkant van de huidige 2 sporen van/naar Meppel, ongeveer in het verlengde van de perronsporen 14 tot 16 ? Heeft dit dan invloed op de wens om de treinen naar Mp, Nvd en Dv gelijktijdig te kunnen laten vertrekken ? Laatst bewerkt door abcde op 15-05-2014 20:34 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-05-2014 21:33:46 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Ik weet niet hoe je dat bedoeld, maar op het emplacement zal het allemaal wel een beetje opgeschikt worden. Tussen wat je Zwolle aansluiting zou kunnen noemen en Herfte komen ten zuid oosten van de bestaande sporen twee extra sporen van/naar Meppel die de lijn naar Dalfsen ongelijkvloers kruizen. Jeanne Kok |
15-05-2014 22:37:59 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ongeacht waar de sporen naar Herfte komen en aansluiten, moet in ieder geval de wisselstraat net ten oosten van de perrons herschikt worden, wat je verder ook doet. De tekening van Klaasje geeft de conflicten daar duidelijk aan. Zolang de dubbele knoop in Zwolle blijft bestaan (en dat zal wel heel lang zijn), zijn de gelijktijdigheden duidelijk: van Meppel naar het tweede perron (spoor 3 of 5), van het derde perron (spoor 6 en 7) naar Meppel, van spoor 8 of 9 naar Raalte of omgekeerd, van spoor 10 naar Deventer of omgekeerd. Inderdaad kost dat op schema het terrein Oosterhaven, maar in de werkelijkheid valt dat mee. De ruimte voor meer gelijktijdigheden wordt waarschijnlijk vooral gevonden doordat het tweede en het derde perron langer zijn dan nodig en de koppen er aan de oostkant af kunnen. |
16-05-2014 17:53:47 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Klaasje, dank voor het duidelijke overzicht. Hierop lijkt 1 aanpassing eenvoudig en doelmatig : De IC uit Gn (blauwe lijn) kan nu al doorrijden naar spoor 2. Daar waar spoor 2 begint (bij einde perron) zou een wissel moeten komen naar spoor 3. Hierdoor hinder deze IC de IC uit Zl naar Gn niet meer, wat bij vertragingen welkom is. |
17-06-2014 09:10:27 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Prorail heeft plannen tot 2021: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/spoorwerk-rond-station-zwolle-duurt-nog-tot-2021-1.4407569 Blijft naar mijn idee allemaal wat vaag, onderzoek hier, onderzoek daar. Zo kom je de tijd wel door. ![]() Dick van den Hoven |
17-06-2014 09:15:36 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De ingenieursbureau's moeten ook aan de gang blijven![]() Het belangrijkste onderzoek voor de extra sporen naar Herfte staat er wat kryptisch, maar het gaat erom waar de vrije kruising komt (herfte zelf of dichterbij Zwolle) en of dat een vliegover of een duikonder wordt ![]() |
17-06-2014 09:34:21 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Toch is dat wat vreemd, de eerste presentatie van de verdubbeling naar Herfte ging uit van een dive-under bij Herfte. Ik had het idee dat dat dus besloten zaak is. Maar niet dus. Een fly-over is bij Herfte lastig in te passen. Een dive-under tast minder het landschap aan daar. Laatst bewerkt door dvdhoven op 17-06-2014 09:35 Dick van den Hoven |
17-06-2014 17:59:01 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Wellicht een rare vraag, maar is een fly-over / drive-under perse noodzakelijk ? De extra sporen Herfte - Zl komen ten zuid/oosten van de bestaande sporen Zl-Mp. Nieuw gebruik Zl : * T/m spoor 7 wordt gebruikt voor de Hanze-/Veluwelijn. * Spoor 9 voor treinen van/naar Emmen (via spoor 8 is in de Spits dit nog te verdelen in 9a en 9b) * Spoor 10 sprinter naar Nijverdal * Nieuw perron met spoor 11 voor de IC naar Deventer Hierbij is geen fly-over / drive-under nodig, wel een extra perron. De sporen 15 en 16 kunnen tzt. voor de sprinter Zl - Lw gebruikt worden. |
17-06-2014 18:25:36 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
De Emmerlijn blijven op 15/16, dan zullen ze de sporen naar Meppel ergens moeten kruisen. |
17-06-2014 18:30:44 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
En is daar dan nog een onderbouwing voor? |
17-06-2014 18:43:21 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Ja. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/12/17/alternatievenstudie-zwollespoort-scenario-s-voor-het-vervolg.html |
17-06-2014 18:59:53 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik heb af en toe het idee dat men tegenwoordig erg snel vind dat er robuuste fysiek gescheiden infrastructuur nodig is. Ruime plannormen en niet optimale opvolgtijden worden opgelost door peperdure infrastructuur te bouwen. Natuurlijk is het ideaal als alle infrastructuur vrijliggend is, maar de vraag is hoeveel dat waard is. De politiek lijkt soms erg gemakkelijk te overtuigen te zijn dat er een duur project moet komen. |
17-06-2014 19:16:30 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat is waar. Gek genoeg juicht men over drie minuten kortere rijtijd en denkt dan klanten te winnen, terwijl er getreurd wordt over drie minuten meer maar niet over het verlies aan klanten... |
17-06-2014 19:22:32 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteEen nieuw perron erbij kan niet. Daar is geen ruimte meer voor. De ruimte tussen het station en de Hanzelaan is voor het nieuwe busstation, dat naar de zuidkant verhuist. De bussen krijgen een eigen brug over het spoor om in de stad te komen. Ook moet je maar eens kijken op wat voor een gewrongen en gekunstelde manier spoor 10/9 er in gekomen zijn. Dat zou nog erger worden als je een spoor 11 zou maken. Je zit met het huidige station aan alle kanten klem. Dat is gewoon een gegeven. Dick van den Hoven |
17-06-2014 19:23:57 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Quote De bouw moet ook aan de gang blijven in deze tijden van crisis... Laatst bewerkt door rogier op 17-06-2014 19:24 Reiziger met hoofdletter R...... |
17-06-2014 21:06:19 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Zl - Hea wordt in korte tijd ook 4 sporig gemaakt. Dit om de doorstroom van de Zl - Lw / Gn / Emn te verbeteren. De aansluiting vanaf Dl gaat ondergronds onder de aansluiting richting Mpl toe. |
17-06-2014 21:38:27 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Lees jij de voorgaande berichten wel? Een stukje eerder is duidelijk gesteld dat een dive-under of fly-over bij Hea nog geen uitgemaakte zaak is. En ook is het nog geen uitgemaakte zaak dat een eventuele kruising bij Hea komt te liggen. Andere opties zoals het leggen ergens tussen Zl en Hea moeten de komende tijd onderzocht worden. Dick van den Hoven |
19-06-2014 12:19:45 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Wellicht is het volgende uit kostenoverweging nog te overwegen, vanwege het gegeven dat een extra perron met spoor 11 niet mogelijk is, maar wel uitgaande van extra sporen naar Herfte : * t/m spoor 7 blijft in gebruik voor de Hanze- en Veluwelijn. * Spoor 9b (de meppel-zijde) voor de sprinter naar Nijverdal * Spoor 9a (de Amf-zijde) voor de treinen naar Emmen. Deze zijde is vrij benaderbaar via spoor 8 * Spoor 10 blijft voor de IC van/naar Deventer Puur om te kijken of het goedkoper kan, zonder fly-over / drive-under. * Wellicht moet het perron met spoor 9 verlengd worden * Het huidige spoor 15/16 kan tzt. gebruikt worden voor de sprinter Zl - Leeuwarden * Uiteraard met aanpassing emplacement Zl-oostzijde, zodat treinen van/naar Meppel, Dalfsen, Nijverdal en Deventer elkaar vrij kunnen passeren Laatst bewerkt door abcde op 19-06-2014 12:28 |
19-06-2014 12:32:52 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Een dergelijke variant heeft in de studies gezeten, maar is het uiteindelijk niet geworden, om mij niet geheel duidelijke redenen. Een belangrijk nadeel is wel dat je een spoor tekort komt voor de Emmerlijn, die mede dankzij de versnelling van Zwolle - Herfte twee sporen nodig heeft voor de kwartierdienst. en twee sporen over het emplacement, waar de ruimte grotendeels ook voor ontbreekt. |
19-06-2014 12:35:10 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Mss corridor denken, een soort DSSZ maken. Sporen 14/15/16 vooor stoppers etc. ri Mp e.v. Spoor 1 voor IC Lw/Gn - Randstad Spoor 3 voor IC Randstad - Lw/Gn Spoor 5a voor stoppers Hanzelijn Spoor 6a voor stoppers Veluwelijn Spoor 5b en 6b voor Emmerlijn Spoor 7 voor treinen van/naar Es Spoor 9 en 10 voor de Ijssellijn Sporen 12/13 voor de Kamperlijn En dan hoeft er tussen Zl en Hea alleen aan de zuidzijde een (of twee?) extra spo(o)r(en) worden aangelegd, geen Flyover ofzo nodig. Volgens mij ben je dan aan de oostzijde behoorlijk conflictvrij. |
19-06-2014 12:43:42 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Vergeet niet dat er sinds de Hanzelijn 2 IC's komen uit de Randstad en 2 naar de Randstad. |
19-06-2014 12:58:48 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Ten Broek, dank voor je duidelijke antwoord ! Wat betreft : Een belangrijk nadeel is wel dat je een spoor tekort komt voor de Emmerlijn, die mede dankzij de versnelling van Zwolle - Herfte twee sporen nodig heeft voor de kwartierdienst. Met versnelling van de dienst Zl - Herfte en de huidige drgl, krijg je dan : a .09 uur, v .21 uur a .39 uur, v .51 uur Daartussen passen de Spits-kwartierdiensten : a .24 uur, v .36 uur a .54 uur, v .06 uur Zeker, het is niet roaal, maar het kan passen. |
19-06-2014 13:06:10 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteDan toch de spoorfases en kruiswissels behouden, via middenspoor 2 kan het een en ander afgewikkeld worden. Laatst bewerkt door gvttreinen op 19-06-2014 13:06 |
19-06-2014 14:52:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, bij benadering is dat zo. Maar 3 minuten overkruis op zo'n lang emplacement gaat echt niet lukken, zeker bij een enkele wisselstraat voor de Emmerlijn. dan heb je heel Herfte - Dalfsen (grotendeels overbodig) dubbelsporig gemaakt en dan loop je alsnog stuk op het laatste stukje "enkelspoor"![]() |
19-06-2014 14:53:49 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Tweemaal 340 meter met kruiswissels en de reizigers in de lengte laten overstappen, dat behoort echt tot de slechtere ideeën. Laatst bewerkt door broek53 op 19-06-2014 14:54 |
19-06-2014 15:44:10 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Tenzij je de 2 IC's uit elkaar haalt door ze om het kwartier te laten binnenkomen. Dan moeten ze wel een vaste halfuur dienst gaan invoeren, dus bijvoorbeeld: 500 Gn - Rtd en 700 Lw - Gvc. De 500 zou dan aansluiten op de 9000 van/naar Lw en de 700 op de 9100 van/naar Gn. Een groot nadeel is dat een aantal overstappen dan een stuk langer zouden worden. Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
![]() |
advertentie |
19-06-2014 15:51:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De hele ombouw van Zwolle aan de ene kant en de hele landelijke dienstregeling aan de andere kant (niet overdreven!) is gebaseerd ip de Knoop Zwolle, waarin dus vier intercity's tegelijk in Zwolle zijn en twee-aan-twee onderling aansluiting geven. Zonder dat had heel Zwolle niet over de kop gehoeven. |
19-06-2014 16:26:30 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Klopt inderdaad, het is ook niet mijn plan verder, maar een reactie op het idee dat je de Intercity's tussen de Randstad en het Noorden op spoor 1/3 zou willen laten binnenkomen. Hoe ik het zou doen: 1a: SP Amersfoort/Utrecht 1b: SP Groningen 3: IC Hanzelijn 5: IC Veluwelijn 6: IC Leeuwarden 7: IC Groningen 9a: SP Almere/Amsterdam 9b: SP Almelo/Enschede 10: IC Deventer/Roosendaal 12/13: SP Kampen 14: SP Leeuwarden 15/16 Emmerlijn Met een ongelijkvloerse kruising tussen Zwolle en Herfte aansluiting. Laatst bewerkt door treinjoop op 19-06-2014 16:28 Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
20-06-2014 01:28:33 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Misschien arrogante gedachte, maar ik blijf er bij dat al veel te veel tijd verstreken is en dat er veel eerder al een keuze gemaakt had moeten. Daarom begrijp ik echt niet dat een aantal van ons hier opnieuw een discussie begint over een de mogelijkheid om een ongelijkvloerse spoorwegkruising te elimineren. Die keuze is gelukkig, zij vele jaren te laat, nu dan eindelijk gemaakt. Voor de capaciteit van station Zwolle is het van essentieel belang, maar dat laat onverlet dat er vele keuzes gemaakt zijn, die met elkaar strijdig zijn. Het station van Zwolle heeft (of moet je misschien zeggen helaas) een monumentaal karakter, waardoor er niets veranderd mag worden. Evenzo de blauwe lens brug aan de oostzijde. Deze twee componenten vormen samen de grote handicap van Zwolle om tot een echt praktische lay-out te komen. Het is goed te verdedigen dat het busstation naar de zuidkant gaat, om zo een beter verbinding met het Zwolse wegenstelsel krijgen. Want met name in de spits barst het verkeer rond het station zo af en toe uit haar voegen. Maar tegelijk moet ik wel bekennen dat nu juist de enige was plek waar het spoor nog een extra perron kon bouwen. Juist met oog op de toekomst. Het nieuwe busstation zou dus eigenlijk een etage hoger boven de stations sporen gebouwd moeten worden, iets wat er niet inzit omdat een dive-under voor de bussen al te duur was. Pas als je dit extra perron weet te creëren, kun je ook gaan nadenken over het elimineren van een ongelijkvloerse spoorwegkruising tussen Zwolle en Herfte. Maar ook dan moet er nog wel wat problemen opgelost worden. Zo zal aan de westzijde van het station de busbaan naar een hoog busstation de voet- en fietsverbinding waarschijnlijk in de weg gaan zitten. Of de blauwe brug voldoende ruimte bied voor alle kruisingsvrije sporen weet ik, zeker als je ook rekening houd met een spoor verdubbeling richting Heino. Verder moet er nog een tankplaat en de wasmachine een ander plaats krijgen? Waarschijnlijk niet op het voormalige Rgs i.v.m. de waterwinning. Jeanne Kok |
20-06-2014 07:09:09 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
In het krantenartikel wordt aangegeven dat op Zlr een service en opstelplaats gedacht is. Dus zeer waarschijnlijk ook een wasinstallatie. Een tankplaat lijkt me niet erg urgent meer. Zwolle - Wierden en Kampen - Zwolle gaan beiden onder de draad. En dan ben je eindelijk van de zeer onhandig liggende wasmachine en tankplaat af en kun je ook nog wat schuiven met het spoor van/naar Deventer. Dick van den Hoven |
20-06-2014 09:33:47 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Zou een perron dat slechts de helft zo breed hoeft te worden als dat van spoor 9/10 langs spoor 11 echt zo veel ruimte in beslag nemen dat er geen busstation meer bij past? Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
20-06-2014 10:05:30 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Zou best nog eens kunnen passen. Alleen 1 dikke haak, de nieuwe tunnel. Het is maar de vraag of de nieuwe tunnel op die plek een spoor kan hebben. Verder moet de tunnel flink worden aangepast, nieuwe trappartij, lift, roltrap. Verder heeft een nieuw perron het nadeel dat de loopafstanden, toch al niet gering, nog groter worden. En verder kunnen er vergaande afspraken, overeenkomsten liggen waardoor het ook niet meer mogelijk is. Alleen begrijp ik niet waarom er een nieuw perron bij moet. Met de spoorverdubbeling en ongelijkvloerse kruising en een mogelijke benutting van de huidige plek van tankplaat en wasmachine kom je volgens mij een heel eind. Laatst bewerkt door dvdhoven op 20-06-2014 10:05 Dick van den Hoven |
20-06-2014 10:39:00 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
De tunnel krijgt toch ook een uitgang aan de zuidzijde naar het nieuwe busstation? Vanaf daar kan men een looproute maken naar het nieuwe perron van spoor 11. Spoor 11 bestaat overigens al, er hoeft dus alleen nog een perron te komen. Waarom? Dan ontstaat er ruimte om in de toekomst meer treinen tussen Zwolle en Almelo/Enschede te laten rijden, nu bekend is dat het traject tot Wierden wordt geëlektrificeerd. Die extra treinen gebruiken dan spoor 9 en 10 en de IC richting Deventer spoor 11. Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
20-06-2014 10:45:08 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Maar. Waarom moet je eerst een perron bouwen om meer treinen? Meer treinen = verschillend van elkaar vertrekken = niet in de knoop vertrekken = ruimte zat. Bij twijfel: gebruik beton. |
20-06-2014 11:15:58 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Naja.. als je zowel een stop- als sneltrein gaat verknopen, dan heb je zo een perronnetje extra nodig. Nu is er op dat vlak nog geen man overboord met de mogelijkheid om nog iets met spoor 8 en 9 te doen naast dat je een zijperron bij spoor 11 kunt maken maar dan houdt het zo langzamerhand wel een keer op. Dan blijven de sporen aan de Noordkant over. Ja, inderdaad, de stoppers over de Hanzelijn, Veluwelijn, Kamperlijn, naar Groningen en Leeuwarden kan je daar wel kwijt maar het is wel zo makkelijk als de Emmerlijn daar ook blijft omdat je anders richting Heino en Deventer vrijwel niet meer kunt uitbreiden. |
20-06-2014 11:17:33 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteZo te zien, gaat de tunnel naar de Hanzelaan lopen en komen er geen trappen tussen spoor 10 en de Hanzelaan. Eigenlijk precies hetzelfde als nu de traverse. Dus ja dan kun je dus geen looproute naar dat nieuwe perron maken, want ondergronds heen en bovengronds terug en moet je een trappartij maken. Dick van den Hoven |
20-06-2014 11:37:35 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Quote Om over de Emmerlijn 4 treinen per uur per richting te laten rijden is ook alleen spoor 15 voldoende, en toch is de uitwijk mogelijkheid naar spoor 16 gewenst. Zo kan worden voorkomen dat bij vertraging niet alle treinen op 1 spoor zijn aangewezen, maar ook kunnen uitwijken. Het lijkt mij, zeker als de spoorlijn naar Wierden openbaar wordt aanbesteed en er een andere vervoerder op komt te rijden deze zeker 2 sporen nodig zal hebben als er meer dan 2 treinen per uur aankomen/vertrekken. Zo blijft er ook meer ruimte om hier en daar wat te schuiven in de dienstregeling of langer te keren. Maar anderzijds heb jij natuurlijk ook een punt, buiten de knoop zou een extra trein genoeg kunnen hebben aan spoor 9 en 10. @dvdhoven Men houd daar in dit artikel geen rekening mee: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=192339. Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
20-06-2014 12:10:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zoals ik al opmerkte: juist de extra sporen tussen Herfte en Zwolle en de vrije kruising veroorzaken zoveel rijtijdversnelling voor de Emmerlijn, dat je voor de nettigheid wel een tweede perronspoor nodig hebt. Voor de lijn naar Wierden speelt iets dergelijks, althans: als je Zwolle - Heino niet verdubbelt, heb je op zijn minst een kort moment twee perronsporen nodig omdat je dan in Zwolle moet kruisen. Het aardige is dat spoorverdubbeling tussen Zwolle en Heino dat op zichzelf niet eens oplost, net zo goed als Zwolle - Dalfsen dat niet doet voor de Emmerlijn. De enkelsporigheden verderop klotsen onvermijdelijk door in de dienstregeling en daar verandert zo'n stuk dubbelspoor weinig aan. |
20-06-2014 12:53:04 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Ofwel, wil je vrije kruisingen besparen en ook toekomstgericht bezig zijn, dan heb je op emplacement Zl-oostzijde 8 sporen nodig : 2x Mp, 2x Omn, 2x Nvd en 2x Dv, plus nog enkele om spoor 14 t/m 16 te benaderen. |
20-06-2014 12:57:45 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteDat geldt alleen bij een kwartiersdienst daar neem ik aan? Bij wat sneller optrekken en een verhoogde baanvaksnelheid win je hooguit 2-3 minuten op Zl-Hno lijkt me. Met een aankomst om .09 en vertrek om .21 heb je aan 1 perronspoor genoeg, maar worden de overstappen wel een stuk ruimer. Zou je dan een kwartiersdienst gaan rijden kom je inderdaad op een tijd van 3 minuten tussen vertrek en aankomst, en dat is te krap lijkt me. Laatst bewerkt door dennistd op 20-06-2014 12:58 |
20-06-2014 13:28:52 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, wat Heino aangaat, bedoel ik een kwartierdienst, zoals de provincie die ook beoogt, om te beginnen in de spits. |
20-06-2014 13:53:58 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Een rit Zwolle - Heino (12 km.), en een rit Raalte - Nijverdal (14 km.) duurt nu 10 min. Met een kwartierdienst op enkelspoor moet je elkaar om de 7,5 minuten passeren (ong. max. 11 km). Hoe krijg je dan tussen Zl en Nvd een kwartierdienst ? Of komen ergens in de weilanden passeersporen, zoals bij Almen ? Laatst bewerkt door abcde op 20-06-2014 14:08 |
20-06-2014 14:10:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Goede vraag, en precies datgene wat een kwartierdienst nu tegenhoudt. De hoop (of de verwachting inmiddels?) zal wel zijn dat de elektrificatie in combinatie met snelheidsverhoging tussen Zwolle en Heino genoeg soelaas biedt om in een kwartier van Zwolle naar Raalte te komen. Zover ik weet, gaat het daar bij de wens tot een spitsdienst op dit moment om. En om in Zwolle terug te keren: daar heb je dus voor de kruising van die treinen een minuutje twee perronsporen nodig, die per definitie vallen aan de rand van de de Knoop. |
20-06-2014 21:43:39 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
En o ja, vergeten jullie niet -bij het maken van al die plannetjes- ook de sprinter halfuursdienst op Leeuwarden nog een plekje te geven in Zwolle? Jeanne Kok |
21-06-2014 00:48:41 | ||
---|---|---|
pluisje
![]() |
Past die flyover/dive-under tussen spoor 14/15/16 en het punt waar de lijnen naar Herfte en Heino uit elkaar waaieren? Kun je in dat geval Heino en Emmen afwikkelen op de combinatie van 14/15/16? Zeker als dat in de toekomst door eenzelfde partij wordt gereden, kan dat een voordeel zijn. De stoppers naar Groningen (en straks Leeuwarden) verhuizen dan naar 8 op eenzelfde manier als de stoppers naar Amersfoort en Lelystad van 1 vertrekken. |
21-06-2014 20:14:54 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Quote Als je spoor 9 (of 10) in een a en b zijde verdeeld en spoor 11 een perron geeft dan kan de 4600 naar Asd van spoor 9a gaan vertrekken. De 9000 naar Lw kan dan op spoor 1b gaan keren. Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
15-03-2015 19:23:38 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ik zag vandaag dat spoor 1 buiten dienst was. Ook was de sprinter naar Kampen zuid opgeheven. Weet iemand of dit is ivm werkzaamheden op de lijn naar Kampen zuid ( de IC reed wel ) of ivm met capaciteitsproblemen in Zwolle ? |
15-03-2015 19:50:28 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
IC reed wel aangezien die niet van spoor 1 vertrekt. 4600 was kennelijk opgeheven vanwege geen beschikbare perron. De 5600 vertrok van spoor 4 en reed met SLT en SGM. |
21-04-2015 22:21:02 | ||
---|---|---|
jochem
![]() |
Reizigerstunnel Station Zwolle eind juni open https://www.weblogzwolle.nl/content/view/45955/55/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&utm_campaign=weblog+zwolle |
26-06-2015 18:21:48 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Van zaterdag 4 t/m zondag 19 juli zijn er weer flinke werkzaamheden te Zwolle, waardoor er minder perronsporen beschikbaar zijn. De sporen 5 en 6 lijken buiten dienst te gaan, met de volgende wijzigingen: - De 12500/12700 gaan richting Lw via spoor 9 rijden en naar Rtd/Gvc via spoor 1. Hierdoor is er geen cross-platform overstap op de 500/700, wat vooral voor reizigers AsnLls gevolgen heeft doordat de overstap 50012700 officieel niet meer haalbaar is dan. - De 3600 wordt uit de knoop gebogen door circa een kwartier in Ost stil te gaan staan zodat deze tussen de 12500/12700 kan gaan keren op spoor 9. - De 4600 rijdt niet tussen Kpnz en Zl. - De 5600 gaat keren op spoor 4, mogelijk opnieuw lengtebeperking hierdoor in de spits? |
26-06-2015 18:47:07 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Vanmorgen is de nieuwe tunnel in Zl open gegaan. Mooi breed geworden. De traverse is nu afgesloten. Laatst bewerkt door robbertc op 26-06-2015 18:47 |
26-06-2015 20:47:47 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Mee eens. Ik heb er vanavond wat plaatjes geschoten: http://martijnvanvulpen.nl/fotos/413-reportage-2 |
26-06-2015 21:20:34 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Niet direct gerelateerd aan de werkzaamheden Zwolle, is dat in de weekenden 4/5 en 11/12 juli 2015 de 7900 niet rijdt. Scheelt weer spoorruimte ![]() Laatst bewerkt door dvdhoven op 26-06-2015 21:20 Dick van den Hoven |
26-06-2015 21:29:01 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Dat wel, maar samen met die uitgebogen 3600 betekent het dat je als reiziger Es/Hgl-Zl bijna verplicht bent 1u52 in een bus te zitten - óf via Mrb te reizen![]() He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
26-06-2015 21:59:30 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote In het weekend van 11/12 is de 3600 inderdaad niet uitgebogen. In het weekend van 4/5 wel omdat dan de 4600 nog wel rijdt en er alsnog een spoor te weinig is. |
27-06-2015 11:50:05 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote In de reportage wordt o.a. genoemd : Komende jaren wordt vooral de infrastructuur rond het station aangepast. Zo wordt de inrichting van de sporen verbeterd en wordt het baanvak tot Herfte Aansluiting driesporig ... Blijkbaar is driesporigheid Zwolle - Herfte toch weer een optie (i.p.v. 4-sporig). Ik ben benieuwd wat het wordt. |
27-06-2015 11:52:35 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Dat is geen optie. Er komen vier sporen. |
27-06-2015 11:53:55 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik heb er nu inderdaad viersporig van gemaakt. Op de site van ProRail staat immers ook 'spoorverdubbeling': https://www.prorail.nl/nieuws/en-dan-de-toekomst-van-station-zwolle |
27-06-2015 12:24:09 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Prorail noemt o.a. : Het is dan ook goed te weten dat vanaf 2017 de vervoerders al kunnen gaan profiteren van een nieuwe inrichting en verbetering van het spooremplacement. Ze rijden dan meer onafhankelijk het station Zwolle in en uit en kunnen dus meer gelijktijdig vertrekken. Kan iemand vertellen, wat er tussen nu en begin 2017 al wijzigt aan het emplacement Zl, ik neem aan de oostzijde ? |
27-06-2015 12:46:38 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Eind 2017 kan een tussenfase worden gerealiseerd waarmee de gelijktijdigheid van de lijnen naar Meppel, Deventer en Enschede en gelijktijdigheid aankomst/vertrek tak naar Meppel gerealiseerd wordt. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/12/17/alternatievenstudie-zwollespoort-scenario-s-voor-het-vervolg.html |
27-06-2015 12:47:52 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, gelijktijdig ingenomen uit Meppel op 3 en 5 en vertrek van 6 en 7. |
01-07-2015 08:15:04 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Zondag 26 juli wordt de tijdelijke traverse op station Zwolle weggetakeld. |
01-07-2015 10:08:59 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote En iedereen dacht dat dienstregeling 2017 dat al zou gaan brengen.. Helaas. |
03-07-2015 19:34:06 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Waarom is de 7900 in het weekend van 4/5 juli niet ook uitgebogen? Zijn er ook werkzaamheden tussen Zwolle en Wierden ? |
03-07-2015 23:12:15 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Voor het weekend van 4 en 5 Juli zijn er geen werkzaamheden tussen Wdn-Zl. Alleen op Zl is er beperkte spoorcapaciteit en daarom kunnen ze daar niet keren. Alleen de allerlaatste 7900 zal wel doorrijden naar Zl, want dat is een uitloper. |
03-07-2015 23:29:15 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ik zie dat spoor 9 niet beschikbaar is omdat de trein naar Leeuwarden vanaf dit spoor vertrekt, maar de 7900 kan toch gewoon van spoor 14 vertrekken ( en de trein naar Emmen vanaf spoor 16 ) of zijn al die sporen ook bezet door werktreinen ? |
04-07-2015 06:16:40 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Dat red je niet voor de IC uit Groningen (tenminste: niet volgens de plannormen dacht ik). Aankomst 7900 in Zl is .11, de 500 komt aan om .13 |
06-07-2015 17:26:44 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
De enige mogelijkheid die ik voor de 7900 zie, is om deze voor de IC naar Lw te halteren. De 7900 vertrekt om .19 en .49, de IC naar Lw, die dan op hetzelfde spoor erachter staat, vertrekt om .23 en .53, wat mijn inziens mogelijk is. En mits de IC naar Gn op een lager spoor halteert, en zo de IC naar Dv rijdt, deze op een hoger spoor. Laatst bewerkt door abcde op 07-07-2015 12:40 |
06-07-2015 23:03:32 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote bij vertrek uit zwolle vertrek de 7900 2 minuten achter de IC naar Groningen beide over wissel 127 / 129A . Ook 2 minuten verschil dus. Of zijn de plan normen bij vertrek anders dan bij aankomst ? |
07-07-2015 09:20:11 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Logischerwijs wel, aangezien een trein in een weiland niet voor een rood sein mag belanden en langs een perron wel. |
19-07-2015 16:00:09 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Wat grootschalige werkzaamheden over een week: Zondag 26 juli, alles behalve de 8500 opgeheven te Zl: 500/12500 rijden Rtd-Hde 700/12700 rijden Gvc-Lls 712500/712700 rijden Lw-Mp 700500/700700/9100 rijden Gn-Mp 3600 rijdt Rsd-Ost 3800/8000 rijden Emn-Omn 4600 rijdt Asd-Kpnz 5600 rijdt Ns-Dld (5700 neemt Dld-Ut over, deze rijdt via St dit weekend) 7900 rijdt Es-Rat Maandag 27 juli, beperkt treinverkeer Lls-Mp: 500/12500 rijden Rtd-Gn 700/12700 rijden Gvc-Lls 712500/712700 rijden Lw-Mp Reizigers krijgen ook van 29 juli t/m 2 augustus last van dat de intercity's vanuit Rtd naar Dv gaan rijden ipv Zl vanwege werkzaamheden verderop op de lijn Amf-Zl. |
24-07-2015 10:25:09 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
ik lees dat het voetgangers viaduct wordt afgebroken dit weekend. Heeft iemand enige idee waarom er geen trein Groningen - Deventer gereden wordt? (met kopmaken op spoor 14, 15 of 16 ?) |