Werkzaamheden station Zwolle
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
12-04-2019 10:00:41
diesels
diesels
Dat is zeker al de derde keer, dat de Stentor meldt, dat men officieel is begonnen en een stukje overtikt uit een Prorail persbericht.

Eerste zichtbare zaken dateren echter al van oktober en inmiddels is men toch echt al flink onderweg. Media-prietpraat dus.
 

12-04-2019 10:27:16
sjoerd
sjoerd
Stukjes overtikken is altijd nog beter dan wanneer razende reporters zelf maar wat roeptoeteren. Intussen is het wel zaak om de burger op de hoogte te houden. En aangezien niet iedereen de site van ProRail weet te vinden, lijkt het me wel prima dat de krant iets overneemt, als het goed gebeurt. Daarnaast weet een krant nog wel eens een mooie eigen plaat te plaatsen. Ook kan een goede, kritische krant het gejuich van de vakbroeders wat relativeren.  

12-04-2019 13:51:03
jeanne
jeanne
En als ik voor mijzelf mag spreken blink de site van ProRail niet echt uit in duidelijkheid voor de doorsnee burger die iets meer informatie zoekt, dan wat de pers braaf de wereld in stuurt!


Jeanne Kok
 

12-04-2019 14:16:00
diesels
diesels
Quote
sjoerd (vr 12 apr 2019 10:27:16 https://www.somda.nl/forum/10231/p703355/): Stukjes overtikken is altijd nog beter dan wanneer razende reporters zelf maar wat roeptoeteren. Intussen is het wel zaak om de burger op de hoogte te houden. En aangezien niet iedereen de site van ProRail weet te vinden, lijkt het me wel prima dat de krant iets overneemt, als het goed gebeurt. Daarnaast weet een krant nog wel eens een mooie eigen plaat te plaatsen. Ook kan een goede, kritische krant het gejuich van de vakbroeders wat relativeren.

Ja, maar een regionale, op Zwolle gerichte kracht zou bij de opmerking 'is het startschot gegeven' terwijl er al maanden duidelijk zichtbare werkzaamheden zijn én er al meerdere artikelen over hetzelfde zijn gepost toch wel iets zelfkritischer mogen zijn %08%
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-04-2019 14:24:04
martijn
martijn
Tja, is dat niet bij heel veel nieuwsberichten over legio onderwerpen, vooral in regionale media? Niet echt nodig om hier te bespreken lijkt me.  

12-04-2019 14:38:39
sjoerd
sjoerd
Het ging naar mijn idee over het starten van de bouw van de dive-under bij Herfte, en niet over het starten van de werkzaamheden als geheel of het vorderen daarvan. Dat is zeker meldenswaard.
En zoals ik al opperde: er is zeker ruimte voor een kritische pers, die zelf onderzoek doet en daarover schrijft. Temeer daar de gemiddelde bedrijfswoordvoerder vaak ook niet veel begrijpt van wat er eigenlijk speelt.
En gelukkig hebben we ook onze vakbladen nog.%02%
 

12-04-2019 15:01:26
icened
icened

Wat Diesels en Pluisje eerder al aangaven kan ik bevestigen. Maar het schijnt nu volgens ProRail echt te gaan beginnen. Communicatie is niet het sterkste punt van ProRail. En degene die namens een krant schrijft weet niet altijd precies waar het over gaat. De media kan ook deskundige analisten vragen:

Link



Weet nog dat Wijnand Veeneman (TU Delft) met de media praatte over Fyra. Maar ze konden hem niet altijd volgen omdat het te technisch voor leken is. En een tijd lang geleden gaf Roger van Boxtel in Buitenhof aan de toenmalige presentatrice uitleg over ECTS, ICNG. Deze intelligente vrouw kon het niet volgen. Enigszins off topic. Komen er nog buitendienststellingen i.v.m. werkzaamheden tussen Zwolle - Herfte?



Laatst bewerkt door moderator op 25-10-2021 17:16
 

12-04-2019 15:33:52
nohab
nohab
Quote
icened En een tijd lang geleden gaf Roger van Boxtel in Buitenhof aan de toenmalige presentatrice over ECTS, ICNG. Deze intelligente vrouw kon het niet volgen.
Wat gaf hij?

Wat goed mogelijk is, is dat het maken van de bouwkuip en het bouwen van de dive-under zelf vallen onder verschillende contracten die apart zijn aanbesteed. Voor de buitenwereld lijkt zoiets hetzelfde project maar door Prorail die als opdrachtgever optreedt worden beide dan als aparte projecten beschouwd.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-04-2019 16:44:34
MasterE
MasterE

Quote
icened (vr 12 apr 2019 15:01:26 https://www.somda.nl/forum/10231/p703362/): Wat Diesels en Pluisje eerder al aangaven kan ik bevestigen. Maar het schijnt nu volgens ProRail echt te gaan beginnen. Communicatie is niet het sterkste punt van ProRail. En degene die namens een krant schrijft weet niet altijd precies waar het over gaat. De media kan ook deskundige analisten vragen: Link

Weet nog dat Wijnand Veeneman (TU Delft) met de media praatte over Fyra. Maar ze konden hem niet altijd volgen omdat het te technisch voor leken is. En een tijd lang geleden gaf Roger van Boxtel in Buitenhof aan de toenmalige presentatrice uitleg over ECTS, ICNG. Deze intelligente vrouw kon het niet volgen. Enigszins off topic. Komen er nog buitendienststellingen i.v.m. werkzaamheden tussen Zwolle - Herfte?
Over wat?



Laatst bewerkt door bart84 op 02-11-2021 07:59
 

23-05-2019 09:37:20
pluisje
pluisje
Maand verder bij Hea. Bouwkuip is een stukje dieper. Groutankers gezet. Baanlichaam voor de nieuwe sporen naar Zl steeds beter zichtbaar. Om sommige plekken zijn de zakbakens al verwijderd en is de spoorsloot al geprofileerd. Bekabeling voor de extra seinen richting Dl wordt ook hard aan gewerkt.  

06-07-2019 22:09:15
abcde
abcde
Zwolle Westzijde wordt nu grootscheeps aangepakt. Wordt daarmee ook de snelheid tussen het station en de IJsselbrug verhoogd ?  

06-07-2019 22:46:37
kiekkiek
kiekkiek
Nee.  

06-07-2019 23:33:54
BGM104
BGM104
Wat gaat daar geklust worden? Ruim 2 weken buiten dienst voor het aansluiten van nieuwe opstelsporen lijkt mij erg ruim/lang.  

07-07-2019 05:06:19
edje
edje
-Spoorvernieuwing van bestaande sporen en wissels
-verandering van de spoor lay-out (verdwijnen wissels en komen er een paar bij.
-extra spoor naar RGS (opstelterrein)
-aanpassing op Zwolle - Kampen van 140km/h naar 100km/h
En dit weekend ook aanpassingen aan de bvl bij Raalte ivm extra onderstation.

Zoek op YouTube op ProRail en Zwolle.
Dan kan je live meekijken.
 

07-07-2019 10:16:13
Erikvd12
Erikvd12
Hoe zit het nou eigenlijk met het extra perron voor de sprinters naar Leeuwarden volgend jaar? Komt dat bij het voormalige streekbusstation?  

07-07-2019 10:24:07
JothamvW
JothamvW
Van wat ik heb begrepen gaan die gewoon op 1b komen, niks bijzonders aan.  

10-07-2019 09:20:30
pluisje
pluisje
Keervoorziening in Dalfsen is sinds dit weekend in gebruik. Witte kruizen zijn van de seinen. Een volgende keer dat Zwolle plat ligt hoeft de bus dus niet meer helemaal naar Ommen.  

13-09-2019 08:53:43
pluisje
pluisje
Paar maanden verder en het diepste punt van de bouwkuip bij Hea is bereikt. Er wordt deze dagen ook een start gemaakt met de nieuwe viaducten tussen Zl en Hea. En op twee delen van het tracé ligt zelfs al ballast met een stapeltje rails. Dat is wel heel optimistisch...  

13-09-2019 13:36:53
tjabbe73
tjabbe73
Quote
En op twee delen van het tracé ligt zelfs al ballast met een stapeltje rails. Dat is wel heel optimistisch...


Dat ligt er al een tijdje.....
 

14-09-2019 09:53:17
pluisje
pluisje
... ik doe hier niet elke week updates geven.  

28-01-2020 09:28:05
pluisje
pluisje
Flits... half jaar verder:

- Bij Hea is het betonwerk van de dive under op streek. Bekisting van de wanden.
- Het viaduct bij de Ceintuurbaan stapje voor stapje verder omdat het autoverkeer er nog zoveel mogelijk door moet.
- Funderingspalen brug Almelose Kanaal zitten er in.
- Viaduct Marsweg is het verst; brugdek in aanbouw
- Bij de fietstunnel Hortensiastraat wordt ondertussen ook aan de wanden gewerkt.
- Grondwerk voor het baanlichaam aan de westzijde bij de Mimosastraat is gestart.
- Onderbouw overige baangedeeltes wordt al zoveel mogelijk klaargemaakt.
 

30-05-2020 21:55:00
seinhuis
seinhuis
Een foto hoe de nieuwe sporen in Zwolle gaat uit zien, inclusief het opstelterreinen van Zwolle en de spoorverdubbeling naar Herfte aansluiting.

Op de kleurenfoto is ook te zien hoe de corridorren eruit zien. Deze afbeelding was in zwart-wit waardoor sommige details wegvallen.

https://www.mupload.nl/img/0c68djlspq5yn.jpg
 

30-05-2020 22:00:56
michaben
michaben
De kleurenversie is ook gewoon online te vinden: https://www.prorail.nl/sites/default/files/schema_voorkeursvariant_v0_11_e74-mho-ka-1500746.pdf  

30-05-2020 22:08:05
MetroRET
MetroRET
Hoe past de 14600 op spoor 4 ? %09%  

30-05-2020 22:28:43
broek53
broek53
Niet, maar die gaat dan ook naar spoor 1a  

30-05-2020 22:32:11
MetroRET
MetroRET
Dat is volgens mij de paarse lijn, de 5600.  

30-05-2020 22:41:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53 (za 30 mei 2020 22:28:43 https://www.somda.nl/forum/10231/p726557/): Niet, maar die gaat dan ook naar spoor 1a
Volgens het gelinkte toekomstig sporenplan niet anders.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-05-2020 22:52:17
BGM104
BGM104
Ach, de 14600 valt toch buiten de knoop, dus die kan je keren waar je maar wil. Een korte trein van deze serie kan je keren op 4, dat is blijkbaar de rechtvaardiging om dit spoor niet te saneren.  

30-05-2020 22:52:57
selivio
selivio
Dat documemt is dan ook een concept uit 2016. Is wel het 1 en ander aan gewijzigd in de tussentijd

Laatst bewerkt door selivio op 30-05-2020 22:53
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-05-2020 01:00:50
wouterder
wouterder
Als je die tekening ziet, is het nog steeds totaal onduidelijk waarom spoor 2 niet gewoon een doorgaand spoor kon blijven voor goederen / IC Berlijn.  

31-05-2020 01:43:02
broek53
broek53
Quote
daniel_ddr (za 30 mei 2020 22:41:07 https://www.somda.nl/forum/10231/p726559/):
Quote
broek53 (za 30 mei 2020 22:28:43 https://www.somda.nl/forum/10231/p726557/): Niet, maar die gaat dan ook naar spoor 1a
Volgens het gelinkte toekomstig sporenplan niet anders.
Vergroot het document maar, dan zie je dat op, van en naar 1a twee keuren door elkaar zijn getekend.

Laatst bewerkt door broek53 op 31-05-2020 01:44
 

31-05-2020 01:57:50
MetroRET
MetroRET
Ben ik nu kleurenblind ? %09%
https://www.mupload.nl/img/6ptvmvo2e.jpg
 

31-05-2020 09:44:27
michaben
michaben
Quote
wouterder (zo 31 mei 2020 01:00:50 https://www.somda.nl/forum/10231/p726570/): Als je die tekening ziet, is het nog steeds totaal onduidelijk waarom spoor 2 niet gewoon een doorgaand spoor kon blijven voor goederen / IC Berlijn.

Het is een schematische tekening, in werkelijkheid liggen de sporen daar waar 2b ophoudt in een boog. Dus met het 'geen wissels in bogen' beleid van ProRail wordt het aansluiten van spoor 2b inderdaad wat lastiger. Goed, als men het echt had gewild was er nog wel iets te bedenken vermoed ik. Wat doet men nu eigenlijk met dit spoor?
 

31-05-2020 11:09:04
seinhuis
seinhuis
Ik heb wel eens blauwnet treinen op spoor 2B opgesteld gestaan gezien. Maar niet heel vaak, weet niet of dit standaard is.

Tevens is het niet mogelijk of van RGS naar 1A te rijden. Hiervoor moet eerst via 1B of 2B gereden worden.
 

31-05-2020 11:24:17
waalkade
waalkade
Quote
wouterder (zo 31 mei 2020 01:00:50 https://www.somda.nl/forum/10231/p726570/): Als je die tekening ziet, is het nog steeds totaal onduidelijk waarom spoor 2 niet gewoon een doorgaand spoor kon blijven voor goederen / IC Berlijn.
Het spaart je 3 wissels en je krijgt er op 1 en 3b weer wat doorschiet lengte bij.
 

31-05-2020 11:35:33
AlbertP
AlbertP
En als de 9000 nog een keer tot Zl verlengd wordt - wat door de stippellijn gesuggereerd wordt - kan het materieel van de 14600 dat nu wel eens op 1b opgesteld wordt (terwijl de 5600 op 1a staat) op 2b opgesteld worden. (Hoe lang is 2b?)

(Edit: treinnummer gecorrigeerd)

Laatst bewerkt door AlbertP op 31-05-2020 11:37
 

31-05-2020 14:24:22
marvinkok
marvinkok
Quote
seinhuis (zo 31 mei 2020 11:09:04 https://www.somda.nl/forum/10231/p726577/): Ik heb wel eens blauwnet treinen op spoor 2B opgesteld gestaan gezien. Maar niet heel vaak, weet niet of dit standaard is.

Tevens is het niet mogelijk of van RGS naar 1A te rijden. Hiervoor moet eerst via 1B of 2B gereden worden.

2b is voor keolis alleen ingebruik om stellen van rgs via 2b en 42 op 12 en 13 te krijgen voor Kampen..
 

31-05-2020 14:26:18
selivio
selivio
Quote
seinhuis (zo 31 mei 2020 11:09:04 https://www.somda.nl/forum/10231/p726577/): Ik heb wel eens blauwnet treinen op spoor 2B opgesteld gestaan gezien. Maar niet heel vaak, weet niet of dit standaard is.

Tevens is het niet mogelijk of van RGS naar 1A te rijden. Hiervoor moet eerst via 1B of 2B gereden worden.


Blauwnet Keolis keert daar de treinen die vanaf het Kamperlijntje komen en naar RGS moeten
 

31-05-2020 15:10:37
broek53
broek53
Quote
MetroRET (zo 31 mei 2020 01:57:50 https://www.somda.nl/forum/10231/p726572/): Ben ik nu kleurenblind ? %09%
https://www.mupload.nl/img/6ptvmvo2e.jpg
Nee, maar ik wel, geloof ik. Ik zie op andere tekeningen dat spoor 4 zelfs nog een tukje verlengd wordt om aan 100 meter nuttige perronlengte te komen, m.a.w.: er is over nagedacht.
 

31-05-2020 17:57:25
thijss
thijss
Quote
michaben (zo 31 mei 2020 09:44:27 https://www.somda.nl/forum/10231/p726575/):
Quote
wouterder (zo 31 mei 2020 01:00:50 https://www.somda.nl/forum/10231/p726570/): Als je die tekening ziet, is het nog steeds totaal onduidelijk waarom spoor 2 niet gewoon een doorgaand spoor kon blijven voor goederen / IC Berlijn.

Het is een schematische tekening, in werkelijkheid liggen de sporen daar waar 2b ophoudt in een boog. Dus met het 'geen wissels in bogen' beleid van ProRail wordt het aansluiten van spoor 2b inderdaad wat lastiger. Goed, als men het echt had gewild was er nog wel iets te bedenken vermoed ik. Wat doet men nu eigenlijk met dit spoor?


Van 2B aan de noordzijde had makkelijk een recht wissel gekund naar 3.
Maar sinds de verbouwing staan er ook nog wat portaalmasten in de weg om dat "weer" mogelijk te maken als men dat zou willen.

Thijs
 

31-05-2020 18:01:19
thijss
thijss
Quote
broek53 (zo 31 mei 2020 15:10:37 https://www.somda.nl/forum/10231/p726587/):
Quote
MetroRET (zo 31 mei 2020 01:57:50 https://www.somda.nl/forum/10231/p726572/): Ben ik nu kleurenblind ? %09%
https://www.mupload.nl/img/6ptvmvo2e.jpg
Nee, maar ik wel, geloof ik. Ik zie op andere tekeningen dat spoor 4 zelfs nog een tukje verlengd wordt om aan 100 meter nuttige perronlengte te komen, m.a.w.: er is over nagedacht.


Maar dan nog past er maar één treinstel.
Net zoals op 2B overigens.

Thijs
 

31-05-2020 20:40:10
marvinkok
marvinkok
Hangt van het materieel af...
2 Lintjes past bijvoorbeeld makkelijk
 

31-05-2020 21:22:31
michaben
michaben
Zelfs als de vervoerders die hier dienst doen dat soort korte treinen hebben, spoor 2b lijkt me niet echt de plek om als machinist het ballastbed in de springen om naar het andere stel te lopen tijdens het kopmaken.  

25-07-2020 17:56:47
seinhuis
seinhuis

Inmiddels liggen de eerste meters spoor op zijn plek. Bij Herfte aansluiting is de constructie van de fly-under heel goed te zien.

 

25-07-2020 20:04:58
MasterE
MasterE

Het is een fly-over en een dive-under.



Laatst bewerkt door MasterE op 25-07-2020 20:05
 

31-07-2020 21:03:51
AlbertP
AlbertP

Precies, en tot nu toe is alleen de dive-under te zien. Het lijkt er wel op dat de sporen richting Mp een eind naar het oosten opgeschoven gaan worden om daaroverheen te gaan.

 

31-07-2020 21:19:42
michaben
michaben

Dat kun je opzoeken in het tracébesluit, de dive-under komt inderdaad naast de bestaande sporen te liggen en de sporen van/naar Meppel gaan een flinke slinger maken. Op de plek de wissels nu liggen komt dus geen spoor meer te liggen straks. Vlak voor de N35 liggen de sporen weer recht, waarbij de sporen vanuit Emmen aansluiten op de bestaande sporen en de sporen uit Meppel op de twee nieuwe sporen.

 

08-10-2020 23:24:49
icened200
icened200

Op 19 oktober 2020 zullen de treinen over de twee nieuwe sporen rijden. En daarna wordt de oude sporen aangepakt. Volgens planning zal het spoor viersporig zijn vanaf zomer 2021:

https://www.prorail.nl/nieuws/slingers-voor-zwolle

In de oorspronkelijke plannen zou de Sprinter Zwolle - Leeuwarden gaan rijden als het spoor tussen Zwolle - Herfte viersporig was. Zien of die plannen nog ongewijzigd blijft i.v.m. corona.

 

09-10-2020 09:42:20
icened200
icened200

Vanaf 19 oktober zullen de treinen van/naar Zwolle - Meppel - Groningen/Leeuwarden en Zwolle - Emmen over de nieuwe sporen rijden. Waarna tot de zomer van 2021 aan de oude sporen worden gewerkt.

Als alles volgens planning gaat zal het viersporige spoortraject in de zomer 2021 in gebruik gaan. Zien wanneer de Sprinter Zwolle - Leeuwarden gaat rijden.

 

09-10-2020 10:05:39
michaben
michaben

Deze ombouw zelf duurt 5 dagen, van woensdag 14 t/m zondag 18 oktober is er geen treinverkeer tussen Zwolle en Hogeveen / Steenwijk / Dalfsen.

 

09-10-2020 14:49:06
anton_
anton_

prorail noemt het spoorslinger

 

28-06-2021 16:39:02
icened200
icened200

Uitbreiding spoor Zwolle - Herfte vanaf 24 juli:

www.prorail.nl

Volgens Dagblad van het Noorden zullen vanaf september de Sprinter Leeuwarden - Meppel doorrijden naar Zwolle.

 

05-07-2021 15:21:56
anton_
anton_

Weet iemand wat ze de komende maanden gaan doen ? Er rijdt de 16e zo te zien helemaal geen trein in Zwolle ? Ik weet dat er dive under komt, maar dat - lijkt mij - slechts van invloed op twee spoorlijnen. - Spoorlijnen richting Wdn, Ost en ijsselbrug zijn toch een paar jaar geleden helemaal (en meedere keren) aangepast, waarom nu weer? Is dit een slechte planning van prorail ? Lijkt er nu weer meer dan een week uit te liggen?



Laatst bewerkt door anton_ op 05-07-2021 15:22
 

05-07-2021 18:09:08
b2py
b2py

Aansluiten van de beveiliging is geen sinecure waarbij waarschijnlijk het volledige beveiligigingsgebied uitgeschakeld moet worden. Heb ook een vage herinnering dat de voleldige beveiliging vervangen wordt maar dat weet ik niet zeker meer.

En daarbij ken ik geen enkele partij die onnodig het spoor langer dan nodig afsluit, zelfs prorail niet



Laatst bewerkt door b2py op 05-07-2021 18:10
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-07-2021 18:40:28
Apda
Apda
Quote
b2py (05-07-2021 18:09:08):

En daarbij ken ik geen enkele partij die onnodig het spoor langer dan nodig afsluit, zelfs prorail niet


Het is maar net wat je onnodig vindt. Er is een partij die een spoorlijn jarenlang dicht houdt omdat een brug is aangevaren. En een partij die het complete treinverkeer stil legt omdat een communicatiesysteem niet werkt. En partijen die stations sluiten omdat een reiziger een tas is vergeten. En een partij die een week lang geen treinen laat rijden, terwijl de werkzaamheden waarvoor die treinen waren geschrapt, niet doorgaan.
Waarschijnlijk vindt niet iedereen dat allemaal nodig.

 

05-07-2021 18:51:56
thom
thom

Allemaal zaken die je noemt waar meer achtergrond achter de keuze zit dan een buitenstaander zich soms kan of doet beseffen.

Daarnaast is de vraag stelling hierboven eigenlijk ook wel mooi, het word al als onnodige genoemd terwijl men ook nog de vraag stelt wat men eigenlijk gaat doen...

 

05-07-2021 19:36:33
seinhuis
seinhuis
Quote
anton_ (05-07-2021 15:21:56):

Weet iemand wat ze de komende maanden gaan doen ? Er rijdt de 16e zo te zien helemaal geen trein in Zwolle ?


Geen treinen van en naar Zwolle: dit is waarom je nog drie weken moet doorbijten (Premium artikel)

Misschien staat je antwoord daar tussen

 

05-07-2021 20:53:53
anton_
anton_
Quote
b2py (05-07-2021 18:09:08):

Aansluiten van de beveiliging is geen sinecure waarbij waarschijnlijk het volledige beveiligigingsgebied uitgeschakeld moet worden. Heb ook een vage herinnering dat de voleldige beveiliging vervangen wordt maar dat weet ik niet zeker meer.

En daarbij ken ik geen enkele partij die onnodig het spoor langer dan nodig afsluit, zelfs prorail niet


Gaan ze de volledige beveiling richting ijssel vervangen ? Dit is bij de bouw van de nieuwe brug toch helemaal nieuw gebouwd. Of wordt de beveiling op die route vervangen door een nieuw systeem ? Dezelfde vraag voor de spoorlijn naar Kampen - die is een paar jaar geleden helemaal vervangen. Is de beveiling daar alweer aan vervanging toe ?



Laatst bewerkt door anton_ op 05-07-2021 20:55
 

05-07-2021 21:04:14
sjoerd
sjoerd

Ik heb de abv's van Zwolle nog niet binnen. Mij lijkt dat de beveiliging die is geinstalleerd bij de laatste revisie van het emplacement, enkele jaren geleden, al is voorbereid op de viersporigheid naar Herfte Aansluiting. Er hoeft dus niet veel meer te gebeuren aan de noordzijde.

Maar de beide sporen van en naar Emmen worden nu tussen Zwolle en Herfte geheel losgekoppeld van die naar Meppel. Ze krijgen nu hun eigen automatisch blokstelsel. Ook worden de aansluitingen naar en van de Emmense sporen op het station Zwolle anders aangesloten. Tot nu toe nodige wissels worden verwijderd en nieuwe aangelegd. Alles bij elkaar een hele verbouwing, inclusief nieuwe bovenleidinggroepen. Veel was al voorgebouwd, maar niet alles. Kortom: een grote operatie.

Zoals gezegd: ik heb nog geen exacte beschrijving binnen.

 

05-07-2021 21:17:06
Henk1619
Henk1619
Quote
Apda (05-07-2021 18:40:28):
Quote
b2py (05-07-2021 18:09:08):

En daarbij ken ik geen enkele partij die onnodig het spoor langer dan nodig afsluit, zelfs prorail niet


Het is maar net wat je onnodig vindt. Er is een partij die een spoorlijn jarenlang dicht houdt omdat een brug is aangevaren. En een partij die het complete treinverkeer stil legt omdat een communicatiesysteem niet werkt. En partijen die stations sluiten omdat een reiziger een tas is vergeten. En een partij die een week lang geen treinen laat rijden, terwijl de werkzaamheden waarvoor die treinen waren geschrapt, niet doorgaan.
Waarschijnlijk vindt niet iedereen dat allemaal nodig.


Btl-Veg en Mt-Glk zijn toch helemaal niet dicht door een aanvaring met de brug op het traject?

En als je met die geschrapte werkzaamheden die van februari in Apd bedoelt dan is het verwijt ook niet terecht. Prorail heeft de vervoerders toen geen strobreed in de weg gelegd. Dat vervolgens bij het lelijke eendje onder de vervoerders de organisatorische puinhoop zo groot is dat ze niks kunnen laten rijden is niet de verantwoordelijkheid van een infrabeheerder.

Wat natuurlijk niet weg neemt dat dezelfde infrabeheerder bijna dagelijks wel totaal onnodige beperkingen oplegt aan de vervoerders. Om maar eens een greep in de grabbelton te doen: treinen op grensstations weigeren omdat er op dat moment even geen vrij spoor op de Kfh is, treinen ergens aan de kant zetten omdat vele tientallen kilometers verderop een stremming is terwijl op het tussenliggende traject nog zat alternatieven dichterbij zijn, wissels sneeuwvrij maken zonder dat er vervolgens een trein kan rijden, treinen aan de kant laten staan voor een zogenaamd snellere trein die zo veel vertraagd is dat vervolgens het pad gemist wordt, vanwege een brugopeningsfabeltje goederenpaden aan een reizigersvervoerder weggeven, enz, enz, enz.

 

05-07-2021 21:30:29
Henk1619
Henk1619
Quote
anton_ (05-07-2021 20:53:53):
Quote
b2py (05-07-2021 18:09:08):

Aansluiten van de beveiliging is geen sinecure waarbij waarschijnlijk het volledige beveiligigingsgebied uitgeschakeld moet worden. Heb ook een vage herinnering dat de voleldige beveiliging vervangen wordt maar dat weet ik niet zeker meer.

En daarbij ken ik geen enkele partij die onnodig het spoor langer dan nodig afsluit, zelfs prorail niet


Gaan ze de volledige beveiling richting ijssel vervangen ? Dit is bij de bouw van de nieuwe brug toch helemaal nieuw gebouwd. Of wordt de beveiling op die route vervangen door een nieuw systeem ? Dezelfde vraag voor de spoorlijn naar Kampen - die is een paar jaar geleden helemaal vervangen. Is de beveiling daar alweer aan vervanging toe ?


Geen idee wat er aan de westzijde wordt geklust maar dat ligt nu ook al stil. Goederen maakt ook kop op Zlge+Zl deze week. Aan de oostzijde komt de afdeling wisselroof nog een keertje langs om de wisselstraat Zlgea op te ruimen dus dan rijdt er inderdaad ook niks meer naar Wdn en Dv. Blijbaar worden in de toekomst nooit meer stremmingen aan de westzijde verwacht of goederentreinen worden substantieel korter als ze alleen nog maar kunnen kopmaken op Zl. Gelukkig wordt hiermee ook de IJsellijn tussen Zl en Zlge verenkeld, daar waren tenslotte al goede ervaringen mee verderop op dit traject....

 

05-07-2021 22:16:34
bultena
bultena

Hoe gaat het met cargo en mat. dat naar Onnen moet als Zl-Mp er uit ligt?

 

05-07-2021 22:24:15
AlbertP
AlbertP

Zlge valt niet in te passen. De sporen waarop nu goederentreinen kunnen staan, worden straks van/naar Emn gebruikt. Een paar sporen noordelijker gaan staan met goederentreinen uit Dv zou zo 100 meter extra aan wissels kosten, waardoor de bruikbare lengte flink omlaag gaat, naast het feit dat Arriva daar nu materieel opstelt.

Valt er tegenwoordig niet weer op Zlr kop te maken?

 

05-07-2021 22:34:29
anton_
anton_

bedankt voor deze info.

Helaas snap nog steeds niet waarom er geen treinen naar Kampen rijden.



Laatst bewerkt door anton_ op 05-07-2021 22:34
 

05-07-2021 22:39:48
anton_
anton_

Andere vraag - wie regelt het busvervoer.

Een paar jaar geleden kon je in een verglijkbare periode nog met de bus van 't Harde naar Harlingen - met fiets. Nu lijken de fietsers het zelf te mogen uitzoeken.

Busvervoer van/naar Heino/Olst lijkt weer op dezelfde manier gepland ( met - in praktijk - 29 minuten overstaptijd in Zwolle op de bus naar Meppel )

 

05-07-2021 22:47:43
yappa
yappa
Quote
anton_ (05-07-2021 15:21:56):

Weet iemand wat ze de komende maanden gaan doen ? Er rijdt de 16e zo te zien helemaal geen trein in Zwolle ? Ik weet dat er dive under komt, maar dat - lijkt mij - slechts van invloed op twee spoorlijnen.


Misschien een rare vraag, maar waarom wordt daar eigenlijk een dive-under voor aangelegd? Hadden ze bij de verbouwing van Zwolle niet de Emmer sporen ook aan de zuid/oostzijde kunnen laten aankomen in Zwolle en zo de beide bundels naast elkaar laten liggen? Had allicht een duur stukje onderdoorgang bespaard. Nu wordt spoor 16 alsnog verlegd, maar slechts een paar meter verderop weer teruggelegd



Laatst bewerkt door yappa op 05-07-2021 22:47
 

05-07-2021 23:17:13
pascalgerr
pascalgerr
Quote
yappa (05-07-2021 22:47:43):
Quote
anton_ (05-07-2021 15:21:56):

Weet iemand wat ze de komende maanden gaan doen ? Er rijdt de 16e zo te zien helemaal geen trein in Zwolle ? Ik weet dat er dive under komt, maar dat - lijkt mij - slechts van invloed op twee spoorlijnen.


Misschien een rare vraag, maar waarom wordt daar eigenlijk een dive-under voor aangelegd? Hadden ze bij de verbouwing van Zwolle niet de Emmer sporen ook aan de zuid/oostzijde kunnen laten aankomen in Zwolle en zo de beide bundels naast elkaar laten liggen? Had allicht een duur stukje onderdoorgang bespaard. Nu wordt spoor 16 alsnog verlegd, maar slechts een paar meter verderop weer teruggelegd



waarom hadden de Arriva treinen niet rond spoor 10 kunnen kopmaken? Had ook een dive under gescheeld

 

06-07-2021 00:00:29
Henk1619
Henk1619
Quote
AlbertP (05-07-2021 22:24:15):

Zlge valt niet in te passen. De sporen waarop nu goederentreinen kunnen staan, worden straks van/naar Emn gebruikt. Een paar sporen noordelijker gaan staan met goederentreinen uit Dv zou zo 100 meter extra aan wissels kosten, waardoor de bruikbare lengte flink omlaag gaat, naast het feit dat Arriva daar nu materieel opstelt.

Valt er tegenwoordig niet weer op Zlr kop te maken?


Er is helemaal geen noodzaak om op noordelijkere sporen te gaan staan. In dit soort situaties komt er per definitie niks uit Htba dus dan is er een eiland perron minder nodig aangezien de treinen uit/naar Mp op zichzelf keren. Dan is spoor 3 + 201 of 6 + 202 gewoon beschikbaar. Dat wordt nu onmogelijk gemaakt, er is alleen keus uit 3 of 6 (of desgewenst 5 of 7) waardoor de bruikbare lengte helemaal minimaal wordt.

Zlr wordt normaal weer gebruikt (al is dat onder de schuilnaam Zlwo) maar voor de kopmakende treinen deze week niet dus blijkbaar is er echt niks mogelijk aan de westzijde.

 

06-07-2021 00:10:03
AlbertP
AlbertP

Ik had het over Zlge in de eindsituatie, na deze zomer.

Overigens kan er zo ongeveer niets buiten dienst aan de oostzijde als de goederentreinen moeten kopmaken op de toekomstige sporen naar Emn (en dus de hele wisselstraat oversteken), dus blijkbaar gaat dit toch, in ieder geval in eerste instantie, om werkzaamheden (aan de beveiliging?) aan de westzijde.

Quote
pascalgerr (05-07-2021 23:17:13):

waarom hadden de Arriva treinen niet rond spoor 10 kunnen kopmaken? Had ook een dive under gescheeld


In dat geval hadden er extra perronsporen aan die kant aangelegd moeten worden, d.w.z. minder ruimte voor het busstation dat aan die kant gebouwd is.

 

06-07-2021 07:27:09
martijn
martijn

Busstation had dan gewoon aan de voorzijde kunnen blijven en uitbreiden, want dan konden die kopspoortjes weg. En dan was ook die dure busbrug over het spoor ook niet nodig geweest 😉

Maar nu komt er een mooi parkachtig stationsplein. Dat is ook heel wat waard!

 

10-07-2021 21:32:45
anton_
anton_

gisteren fietste ik over 2 spoorwegovergangen tussen Dl en Zl. Het viel me opdat deze overgangen beide 24 uur geheel worden afgesloten de komende weken. Ik dacht dat ik las dat het op verschillende dagen gaat gebeuren. Weet iemand wat er ter plaatse van deze spoorwegovergangen gaat gebeuren ?

 

10-07-2021 23:00:41
AlbertP
AlbertP
Quote
martijn (06-07-2021 07:27:09):

BVusstation had dan gewoon aan de voorzijde kunnen blijven en uitbreiden, want dan konden die kopspoortjes weg. En dan was ook die dure busbrug over het spoor ook niet nodig geweest 😉


Aan de noordzijde had het stationsgebouw alsnog in de weg gestaan, de kopsporen zijn namelijk maar half zo lang als het huidige busperron. Dit lijkt me toch echt de beste oplossing voor de busvervoerder en de reizigers van drukke lijnen zoals de 7 & 9, en je hebt geen kruisende bussen voor de voetgangers/fietsers tussen het station en het centrum.

 

11-07-2021 09:01:09
martijn
martijn

Het is een prima oplossing, maar het kost wel een paar extra bouwwerken.

En je hoeft aan de noordzijde natuurlijk niet meteen het stationsgebouw te ruimen, als je de andere kant op gaat had je ook nog bijna een kilometer min of meer ongebruikt terrein (dure grond, wordt vast wel volgebouwd). Als je toch 1 op 1 dat busperron ergens had willen neerleggen 😉

 

11-07-2021 10:12:47
sjoerd
sjoerd

Zowel het stationsgebouw als de lensliggerbrug aan de zuidzijde van de perrons zijn monumenten, waartussen de kopsporen liggen ingeklemd. De drievoudige lensligger-loopbrug stamt uit 1884. Hij is in 1953 voor de elektrificatie 80 cm opgehoogd, wat nog te zien is aan de staanders op de jukken. In ons land zijn weinig lensliggerbruggen gebouwd; deze is natuurlijk uniek door zijn drievoudigheid, maar ook door zijn opritten, die zelfs bedoeld waren voor vee, omdat de zuidwestzijde toen nog agrarisch gebied was. Er zijn leuke sites over de brug!

 

11-07-2021 11:34:38
yappa
yappa

Die 80 cm voel je trouwens ook als je de brug op fietst, in de oprit zit een duidelijke knik. Bedankt, nu weet ik eindelijk waarom! 😉

En ook de brug zelf is de komende 2 weken dicht voor onderhoud. Het is grappig om te zien hoe vaak die brug nog gebruikt wordt, ondanks dat er een prima tunnel voor langzaam verkeer naast is gelegd!



Laatst bewerkt door yappa op 11-07-2021 11:35
 

12-07-2021 21:48:38
pluisje
pluisje
Quote
AlbertP (10-07-2021 23:00:41):
Quote
martijn (06-07-2021 07:27:09):

BVusstation had dan gewoon aan de voorzijde kunnen blijven en uitbreiden, want dan konden die kopspoortjes weg. En dan was ook die dure busbrug over het spoor ook niet nodig geweest 😉


Aan de noordzijde had het stationsgebouw alsnog in de weg gestaan, de kopsporen zijn namelijk maar half zo lang als het huidige busperron. Dit lijkt me toch echt de beste oplossing voor de busvervoerder en de reizigers van drukke lijnen zoals de 7 & 9, en je hebt geen kruisende bussen voor de voetgangers/fietsers tussen het station en het centrum.


Nog een fantasievariant... ;-) Had de dive-under niet bij Herfte gebouwd maar daar waar de sporen uit Herfte en Heino samenkomen. Die daar gezamenlijk naar beneden laten duiken en bij spoor 14,15,16 uit laten komen.

En twee verse nieuwtjes:



Laatst bewerkt door pluisje op 12-07-2021 21:50
 

13-07-2021 11:24:54
diesels
diesels

Ja, dat klinkt logisch, alle treinen uiit Groningen, Leeuwarden, Emmen en Almelo naar de drie kopsporen, geen enkele doorgaande verbinding meer via Zwolle anders dan vanuit Deventer, waarvoor er dan wel 7 perronsporen beschikbaar zijn.

En oh ja, er is daar absoluut geen enkele ruimte

 

13-07-2021 14:13:45
pluisje
pluisje

?

Ik noemde alleen het verschuiven van de tunnel; niet het schrappen van de spoorverdubbelling.

 

13-07-2021 14:58:54
sjoerd
sjoerd
Quote
diesels (13-07-2021 11:24:54):

Ja, dat klinkt logisch, alle treinen uiit Groningen, Leeuwarden, Emmen en Almelo naar de drie kopsporen, geen enkele doorgaande verbinding meer via Zwolle anders dan vanuit Deventer, waarvoor er dan wel 7 perronsporen beschikbaar zijn.

En oh ja, er is daar absoluut geen enkele ruimte


Na ja, het is goed dat er wordt meegedacht, al is het laat. Zo ongeveer 10 jaar geleden echter zijn alle opties al bekeken. En de mogelijkheid bestaat nog steeds om de diveunder bij Herfte aan te vullen met aansluitingen waardoor, als het dan echt moet, Amersfoort - Emmen - Stadskanaal - Groningen weer mogelijk wordt.

Ook is er ruimte om Zwolle - Heino en de lijn uit Deventer dubbelsporig op het emplacement aan te sluiten. Kost wat opstelsporen en de wasmachine, maar het kan. En zelfs kan er nog een perron aan de westzijde worden bijgebouwd. En dat allemaal onderlangs de lensliggerbrug uit 1884!

 

13-07-2021 15:39:46
dvdhoven
dvdhoven

Het is de bedoeling dat de wasmachine en de tankplaat weg gaan. Mogelijk zijn ze allebei al weg. Op het vernieuwde Zwolle R is/komt een nieuwe wasinstallatie en tanken hoeft niet meer nu Zl-Es en Zl-Kpn electrisch zijn.




Dick van den Hoven
 

13-07-2021 15:51:02
diesels
diesels
Quote
pluisje (13-07-2021 14:13:45):

?

Ik noemde alleen het verschuiven van de tunnel; niet het schrappen van de spoorverdubbelling.


Dan bedoel je waarschijnlijk wat anders dan je schrijft :)

 

13-07-2021 15:52:32
diesels
diesels
Quote
sjoerd (13-07-2021 14:58:54):
Quote
diesels (13-07-2021 11:24:54):

Ja, dat klinkt logisch, alle treinen uiit Groningen, Leeuwarden, Emmen en Almelo naar de drie kopsporen, geen enkele doorgaande verbinding meer via Zwolle anders dan vanuit Deventer, waarvoor er dan wel 7 perronsporen beschikbaar zijn.

En oh ja, er is daar absoluut geen enkele ruimte


Na ja, het is goed dat er wordt meegedacht, al is het laat. Zo ongeveer 10 jaar geleden echter zijn alle opties al bekeken. En de mogelijkheid bestaat nog steeds om de diveunder bij Herfte aan te vullen met aansluitingen waardoor, als het dan echt moet, Amersfoort - Emmen - Stadskanaal - Groningen weer mogelijk wordt.

Ook is er ruimte om Zwolle - Heino en de lijn uit Deventer dubbelsporig op het emplacement aan te sluiten. Kost wat opstelsporen en de wasmachine, maar het kan. En zelfs kan er nog een perron aan de westzijde worden bijgebouwd. En dat allemaal onderlangs de lensliggerbrug uit 1884!


Dat is en blijft gelukkig nu ook al mogelijk, om richting Emmen doorgaand te rijden - immers ook voor goederen nodig. Dus alleen nog even d elijn Emmen-Stadskanaal aanleggen 😃

 

13-07-2021 16:01:24
michaben
michaben

In zoverre dat er in Zwolle een overloopwissel blijft liggen waardoor je komende vanuit Amersfoort de lijn naar Emmen op kan.

 

23-09-2021 19:57:03
icened200
icened200

Na viersporig maken van Herfte - Zwolle volgt nog een laatste klus bij station Zwolle:

www.destentor.nl

 

24-09-2021 06:53:08
anton_
anton_

ik fietste afgelopen week langs Herfte en zag dat daar een (of zelfs meerdere) spoorweg overgang binnenkort nog afgesloten gaat worden. Blijkbaar nog restwerkzaamheden. Andere restwerkzaamheden is bij de (fiets-) tunneltjes onder het viersporige deel, Hier wordt nog gewerkt.

 

24-09-2021 15:11:03
Erikvd12
Erikvd12

Wat moet er nu allemaal nog gedaan worden dan? De boel weer opruimen?

 

24-09-2021 20:01:52
aarclay
aarclay

Ja, en bij het station het NS Combigebouw (?) slopen, zodat de nieuwe loopbrug kan worden gebouwd.

 

25-10-2021 16:33:41
anton_
anton_

wat mij opviel een paar weken geleden in Zl. De trein richting Gn rijdt zo langszaam weg. Eerst een stuk 60 en naar een paar honderd meter pas naar 80 of harder. Als ik dat vergelijk met vertrek in Ut richting Ah, gaat het wel erg traag ( daar rijd de trein al 80 als de achterzijde nog langs het perron is). Gaat dit nog veranderen ? of blijft dit (60km/uur) zo ?

 

25-10-2021 16:50:05
AlbertP
AlbertP

Volgens sporenplan.nl ligt er inderdaad een 60 km/h-wissel aan het eind van spoor 6, dus dat klopt. Hetzelfde sporenplan geeft overigens een snelheidsbord 60 aan op alle sporen 3-10, maar de reden daarvoor ken ik niet. Andersom ligt er een 80 km/h-wissel tussen spoor 3 en 5 bij aankomst.

De oostzijde is al uitgebreid verbouwd, dus dat zal niet zo snel meer veranderen. Mogelijk dat de westzijde nog een keer versneld wordt, omdat daar nu 40 km/h gereden moet worden om veel perrons te bereiken.

 

26-10-2021 05:29:06
anton_
anton_

volgens mij is sporenplan niet helemaal up to date. Ik mis een dive under te Hea. 🙂



Laatst bewerkt door anton_ op 26-10-2021 05:29
 

26-10-2021 09:52:54
AlbertP
AlbertP

Ja, maar die is simpelweg aan de blauw gekleurde sporen aangesloten met wat extra wissels bij spoor 15/16. De grote ombouw van de noordkant was al geweest toen die tekening werd gemaakt.

 

27-10-2021 12:25:04
sigma
sigma

Hier is de nieuwe situatie te zien. Je rijdt dus vanuit Zwolle met 60 km/u richting Meppel vanuit de perrons, al redelijk snel wordt het 100 of 140. Vanuit Meppel richting Zwolle kun je wel met 80 km/u aankomen. Waarom dat in de andere richting niet mogelijk is, zal ongetwijfeld met wissels/seinbeelden te maken hebben. Jammer is het wel.

 

10-09-2023 09:53:50
ToH
ToH

Vandaag gezien te Zlge dat er een boel sporen doormidden gelast worden. Bovenleiding naar beneden gehaald, veel nieuwe dwarsliggers en bovenleiding poten die klaarstaan. Wat gaat daar gebeuren?

 

10-09-2023 13:50:20
thom
thom

Iets doormidden lassen is wat tegenstrijdig :p

Je zal wel een snijbrander bedoelen :)

 

10-09-2023 15:27:37
mdj
mdj
Quote
ToH (10-09-2023 09:53:50):

Vandaag gezien te Zlge dat er een boel sporen doormidden gelast worden. Bovenleiding naar beneden gehaald, veel nieuwe dwarsliggers en bovenleiding poten die klaarstaan. Wat gaat daar gebeuren?


Zlge te weten spoor 488+489, of

Zlo (Oosterhaven), aan de busstationzijde (sporen 90-101)?

 

10-09-2023 17:05:14
gvttreinen
gvttreinen

Volgens mij was een saneringstraject voor Oosterhaven.

 

10-09-2023 18:48:42
ToH
ToH

Snijbrander idd ;)

Ze waren aan het werk op de sporen 90-100. Oosterhaven dus.

 

01-01-2024 18:46:16
ToH
ToH

De bouw van de fundering voor de Passerelle is gestart. Via deze voetgangersbrug kan je de sporen "poortjesvrij" passeren. Naast spoor 1a (uitgang Kamperlijntje), op spoor 4/5, spoor 8/10 en het busplatform zijn bouwhekken geplaatst waar de peilers van de brug komen te staan.

 

01-01-2024 19:40:20
sjoerd
sjoerd

Klopt: wasmachine is nu bij opstel- en verzorgingsemplacement langs de sporen van Amersfoort (en Lelystad). Oosterhaven als naam is nog niet eens zo oud, maar het terrein wordt vrijgemaakt en schoongemaakt. Zoals ik kort geleden al opmerkte, is er nagedacht over een extra spoor naar/van Deventer om gelijktijdig te kunnen aankomen en vertrekken, al zal dit ook gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van enkele perronsporen. Een concreet plan is er (nog) niet; er zijn verschillende opties, zoals altijd.

 

01-01-2024 23:30:49
Karel1969
Karel1969

Welke gelijktijdigheid moet er dan worden gerealiseerd?