Winterweer en de spoorwegen
Forum: Algemeen - Algemeen
12-02-2021 15:44:16
MasterE
MasterE

Met al het stroomlijnmaterieel kan je ook gewoon schrapen, 2 stroomafnemers op waarvan de voorste niet elektrish is doorverbonden en gaan.

De Unimogs van ProRail zijn nog steeds bedoeld om treinen af te slepen. Er lopen alleen nog wat zaken alvorens dat daadwerkelijk kan.

12-02-2021 15:57:30
sjoerd
sjoerd

Ze zeggen altijd, dat je niet moet hokjesdenken. Welnu, als het roestrijden en bovenleiding schrapen al door museummaterieel wordt gedaan, dan kan ontsneeuwen ook prima door de desbetreffende materieeleigenaars worden gedaan. Krijgen ze meteen een bredere status.

Dan nog die dubbelgestookte wissels importeren en we zijn gered.

Als Rijkswaterstaat zijn voorraden en materieelpark zou hebben afgestemd op die paar dagen sneeuw per jaar, was het land te klein geweest. Maar RWS klaarde de klus wel. Laat ze dan ook maar voor de wissels zorgen. Frisse wind door Nederland. Niet in hokjes denken, toch?

12-02-2021 16:18:26
bacr
bacr
sjoerd (12-02-2021 15:57:30):

Ze zeggen altijd, dat je niet moet hokjesdenken. Welnu, als het roestrijden en bovenleiding schrapen al door museummaterieel wordt gedaan, dan kan ontsneeuwen ook prima door de desbetreffende materieeleigenaars worden gedaan. Krijgen ze meteen een bredere status.

Dan nog die dubbelgestookte wissels importeren en we zijn gered.

Als Rijkswaterstaat zijn voorraden en materieelpark zou hebben afgestemd op die paar dagen sneeuw per jaar, was het land te klein geweest. Maar RWS klaarde de klus wel. Laat ze dan ook maar voor de wissels zorgen. Frisse wind door Nederland. Niet in hokjes denken, toch?

[IRONIE AAN]Ik zie opeens voordelen van de omvorming van Prorail tot het zusje van RWS... Leentjebuur spelen van spullen en/of ideeën. [IRONIE UIT]

12-02-2021 16:46:52
sjoerd
sjoerd

Zo is het. De werkelijkheid is zuur, maar met wat humor ontstaat er vast iets moois.😉

Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-02-2021 22:33:36
thom
thom
phantom (12-02-2021 15:04:57):

En locs die dat mogen,daar heeft NS er steeds minder van,dat word dan zeker huren van privaat vervoerders als er straks geen geschikt materieel meer is om b.v. bovenleiding te ontdoen van ijzel 😜

Vraag me af of daar ook een potje voor is of nog komt,allesmoet immers wel budgetair verantwoord zijn 😉

NS is in wezen niet anders dan elk willekeurige andere vervoeder, dus waarom je de conclusie maakt dat een andere vervoerder het moet omdat NS het in eerste instantie niet kan doen is volkomen onduidelijk.

Laatst bewerkt door thom op 12-02-2021 22:34

12-02-2021 22:57:15
sjoerd
sjoerd

Misschien kun je dan duidelijk maken hoe NS het dan wel kan doen, en waarom dat dan nog niet is gebeurd.

12-02-2021 23:00:19
VIRMm1
VIRMm1
MasterE (12-02-2021 15:44:16):

Met al het stroomlijnmaterieel kan je ook gewoon schrapen, 2 stroomafnemers op waarvan de voorste niet elektrish is doorverbonden en gaan.

De Unimogs van ProRail zijn nog steeds bedoeld om treinen af te slepen. Er lopen alleen nog wat zaken alvorens dat daadwerkelijk kan.

Van ProRail mag NS alleen schrapen met 1700 en ICM 4011-4050. Wanneer dat materieel niet voor handen is mag de rest van de ICM vloot en de gehele SGM vloot ook gebruikt worden. Al het andere materieel mag niet.

12-02-2021 23:29:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Interessant onderscheid. Enig idee waarop dat is gebaseerd? De lage ICM's hebben rijweestanden maar de 1700 is niet. Gaat het dan om het type stroomafnemer? Zit daar dan nog verschil tussen de lage en hoge ICM's? Of verwachten ze meer issues met de electronica bij thyristor treinen i.c.m. het schrapen van bovenleiding?

12-02-2021 23:46:16
robert5591
robert5591

Maar dat lijken eerder redenen waarom NS dat niet zou willen

13-02-2021 01:02:36
Frontier
Frontier

ProRail twee dozijnen sneeuwschuivers laten aanschaffen en daar Strukton en Volker mee laten rijden wanneer nodig, hoe moeilijk kan het zijn...

VIRMm1 (12-02-2021 23:00:19):

Van ProRail mag NS alleen schrapen met 1700 en ICM 4011-4050. Wanneer dat materieel niet voor handen is mag de rest van de ICM vloot en de gehele SGM vloot ook gebruikt worden. Al het andere materieel mag niet.

Weet ProRail ook dat die materieelsoorten er over niet al te lange tijd allemaal niet meer zullen zijn? 😉

13-02-2021 07:09:41
BVisser
BVisser
sjoerd (12-02-2021 22:57:15):

Misschien kun je dan duidelijk maken hoe NS het dan wel kan doen, en waarom dat dan nog niet is gebeurd.

Waarom moet NS dat doen? Prorail kan een mooi prestatiecontract in de markt zetten waar door elke vervoerder op kan worden ingeschreven, maar doet dat niet.

13-02-2021 08:47:11
mtlx
mtlx
Frontier (13-02-2021 01:02:36):

ProRail twee dozijnen sneeuwschuivers laten aanschaffen en daar Strukton en Volker mee laten rijden wanneer nodig, hoe moeilijk kan het zijn...

VIRMm1 (12-02-2021 23:00:19):

Weet ProRail ook dat die materieelsoorten er over niet al te lange tijd allemaal niet meer zullen zijn? 😉

ICNG wordt straks de vervanger voor het schraapwerk. Die krijgt daar een speciale functie voor, waarbij inderdaad de voorste stroomafnemer niet elektrisch doorverbonden zal zijn als deze modus geactiveerd is.

13-02-2021 09:48:28
sjoerd
sjoerd
BVisser (13-02-2021 07:09:41):

Waarom moet NS dat doen? Prorail kan een mooi prestatiecontract in de markt zetten waar door elke vervoerder op kan worden ingeschreven, maar doet dat niet.

Ik zeg niet dat NS het moet doen, maar Thom gaf aan dat NS het zou kunnen doen en ik vroeg me af waarom dat dan nog niet al gebeurd was. Ik pleitte er juist voor om het sneeuwruimen in de markt te zetten zoals het roestrijden en het ontijzelen.

13-02-2021 11:09:39
VIRMm1
VIRMm1
SleutelMan (12-02-2021 23:29:18):

Interessant onderscheid. Enig idee waarop dat is gebaseerd? De lage ICM's hebben rijweestanden maar de 1700 is niet. Gaat het dan om het type stroomafnemer? Zit daar dan nog verschil tussen de lage en hoge ICM's? Of verwachten ze meer issues met de electronica bij thyristor treinen i.c.m. het schrapen van bovenleiding?

Modern materieel is sowieso heel erg gevoelig voor (kortstondige) spanningsdippen. Maar ook bij bijv DDZ weet ik dat bij een korte spanningsdip de statische omzetter meteen uitvalt en weer eventjes nodig heeft om op te starten.

ICM en SGM zijn in de basis behoorlijk spartaans opgebouwd met eigenlijk zeer weinig moderne elektronica (en moderne systemen die er zijn zijn dan weer voor zaken zoals OBIS/RIS en klimaat) maar hebben ook behoorlijk forse schuitjes. Die van ICM en 1700 (als ik me niet vergis) bestaat uit 3 koolsleepstukken terwijl de rest van het materieel 2 slepers heeft.

Of dit de reden is weet ik niet, dit is puur speculatief, maar in ProRail documenten staan specifiek deze materieelsoorten beschreven voor schraapritten.

13-02-2021 12:53:53
brun
brun
VIRMm1 (13-02-2021 11:09:39):

Of dit de reden is weet ik niet, dit is puur speculatief, maar in ProRail documenten staan specifiek deze materieelsoorten beschreven voor schraapritten.

Vermoedelijk is de reden dezelfde als bij de DB: vrijwel al het moderne materieel laat automatisch de stroomafnemers zakken als er te veel storingen optreden in het contact met de bovenleiding.

De afgelopen week huurde de DB daarom links en rechts oude locs in om te schrapen.

13-02-2021 13:38:05
treinfan
treinfan

Schrapen en stroomafname is inderdaad daardoor lastig met modern materieel. Ik vraag me af of een setje van 2 (Traxx?)-locomotieven ingezet zou kunnen worden voor schraapritten, door de achterste loc tractie te laten geven en bij de voorste loc de snelschakelaar open te houden. Qua bediening is het mogelijk, maar ik weet niet of de stroomafnemers er mechanisch ook op gebouwd zijn.

13-02-2021 13:43:20
aarclay
aarclay

Misschien is het ook handig dat de NS denkt aan licht materieel voor schraapritten. Ik moet niet aan denken dat er een zware TRAXX-combinatie met hoge as-last over het spoorlijntje van Leiden - Woerden komt te rijden om te schrapen. ;-)

13-02-2021 14:06:05
thom
thom
sjoerd (13-02-2021 09:48:28):
BVisser (13-02-2021 07:09:41):

Ik zeg niet dat NS het moet doen, maar Thom gaf aan dat NS het zou kunnen doen en ik vroeg me af waarom dat dan nog niet al gebeurd was. Ik pleitte er juist voor om het sneeuwruimen in de markt te zetten zoals het roestrijden en het ontijzelen.

Dan zou ik mijn reactie nogeens lezen, want dat is niet wat ik geschreven heb...

Het ging mij er juist om het idee dat sommige nog steeds denken dat NS altijd nog de eerste of enigste partij is die in beeld komt en dingen wel of niet mogelijk maakt.
Zo werkt dat allang niet meer.

Laatst bewerkt door thom op 13-02-2021 14:09

13-02-2021 14:31:42
sjoerd
sjoerd

@Thom: Ik denk dat het misverstand ontstond omdat je dacht dat ik vond dat NS het sneeuwruimen inde markt moet zetten. Nee, ik stel dat sneeuwruimen net als roestrijden en bovenleiding schrappen in de markt gezet kan worden. En dat is inderdaad niet de taak van NS, maar van de netbeheerder, daarover kunnen we het eens zijn.

Ik draai lang genoeg mee om te weten hoe de taken verdeeld zijn, al betreur ik die verdeling wel eens, omdat ik ook weet hoe het vroeger geen moeite kostte om een extra wisseltje gelegd te krijgen. Om maar een voorbeeld te noemen, zonder te willen idealiseren...

Laatst bewerkt door sjoerd op 13-02-2021 14:34

13-02-2021 14:48:40
sjoerd
sjoerd
thom (12-02-2021 22:33:36):
phantom (12-02-2021 15:04:57):

En locs die dat mogen,daar heeft NS er steeds minder van,dat word dan zeker huren van privaat vervoerders als er straks geen geschikt materieel meer is om b.v. bovenleiding te ontdoen van ijzel 😜

Vraag me af of daar ook een potje voor is of nog komt,allesmoet immers wel budgetair verantwoord zijn 😉

NS is in wezen niet anders dan elk willekeurige andere vervoeder, dus waarom je de conclusie maakt dat een andere vervoerder het moet omdat NS het in eerste instantie niet kan doen is volkomen onduidelijk.

Overigens reageerde ik gisteren op jouw inbreng van gisteren 22.33 uur. Het was daarvoor niet mijn idee om NS er in te betrekken, zoals uit de discussie ervoor duidelijk kon zijn.

13-02-2021 14:57:23
thom
thom

Ik heb alleen op Phantom gereageert die nog steeds denkt dat NS alles als eerste word gevraagd om dingen op te lossen en pas als die dat niet kunnen een andere vervoerder het op mag/moet gaan lossen.

Wat jij ook zegt, zo werkt het allang niet meer en NS is niets anders dan welk andere vervoerder daarin dan ook :)

Volgens mij is roest- en ijzelrijden trouwen ook niet vrij in de markt gezet.

Roestrijden is gewoon een onderdeel van de oplevering bij werkzaamheden en daarmee dus een taak van de procesaannemer, en ijzelrijden is volgens mij tegenwoordig ook weggelegd bij de vervoerders die daar zelf anders de problemen van ondervinden.

13-02-2021 15:38:25
brun
brun
treinfan (13-02-2021 13:38:05):

Schrapen en stroomafname is inderdaad daardoor lastig met modern materieel. Ik vraag me af of een setje van 2 (Traxx?)-locomotieven ingezet zou kunnen worden voor schraapritten, door de achterste loc tractie te laten geven en bij de voorste loc de snelschakelaar open te houden. Qua bediening is het mogelijk, maar ik weet niet of de stroomafnemers er mechanisch ook op gebouwd zijn.

Hoeft allemaal niet. Gewoon een SGM achter een dieselloc hangen,klaar:

www.nicospilt.com

(van www.nicospilt.com onder 'ijzelschakeling')

Laatst bewerkt door brun op 13-02-2021 15:39

13-02-2021 16:03:01
sjoerd
sjoerd

@Thom: wat niet is kan nog komen. Door de discussie speelt het idee dat er een markt is voor allerlei spoorverwant werk, zoals ook het onderhoud is uitbesteed. Op zich houd ik altijd van denken in mogelijkheden en kansen. En niet van: het kan niet want het kan niet. Of gedoe van: dat hebben we al eens geprobeerd.

Ik weet: alles is dichtgespijkerd, maar daardoor ontgaan ons soms kansen. Niks voor niks; het zouden leuke inkomsten zijn voor organisaties die zich over antiek materieel hebben ontfermd, en als het dan toch zakelijk moet, boter bij de vis. Een antieke lok of antiek treinstel kost een vermogen aan het op de been houden.

14-02-2021 10:56:34
sanderhgv
sanderhgv
279 (12-02-2021 14:52:23):
ProRail heeft ooit een aantal Unimogs besteld om treinen af te slepen...

heeft iemand daar nog iets van vernomen ??

Ik heb onlangs bij station Zwolle, vlakbij de wasstraat een witte Unimog op het spoor zien staan met meerdere mensen er om heen.

14-02-2021 10:59:46
mich
mich

Dat kan niet, zijn de batterijen van de voorste snel leeg.

14-02-2021 13:54:02
Rolffiej19
Rolffiej19

Gewoon snelschakelaar inlaten staan en de motoren uitschakelen van de voorste traxx dat kan wel ;)

14-02-2021 14:02:02
phantom
phantom
thom (13-02-2021 14:57:23):

Ik heb alleen op Phantom gereageert die nog steeds denkt dat NS alles als eerste word gevraagd om dingen op te lossen en pas als die dat niet kunnen een andere vervoerder het op mag/moet gaan lossen.

Wat jij ook zegt, zo werkt het allang niet meer en NS is niets anders dan welk andere vervoerder daarin dan ook :)

Volgens mij is ijzelrijden trouwen ook niet vrij in de markt gezet.en ijzelrijden is volgens mij tegenwoordig ook weggelegd bij de vervoerders die daar zelf anders de problemen van ondervinden.

Wat ik probeerde te weten te komen is hoe het zit met problemen door ijzel op de bovenleiding.

Als het betreffende lijntje onder NS verantwoordelijkheid ligt,dan zou je verwachten dat NS ook degene is die het probleem moet zien te fixen,nu kan dat nog dmv ouder materieel in te zetten,maar daar zijn ze een keer doorheen,zeker als je ziet in welk tempo dat geschikte materieel begint te verdwijnen.

Daar kwam dan de vraag bij,als NS straks niet meer instaat is om het ijzel probleem op te lossen hoe gaat dat dan,blijft het het probleem van NS,of mag er dan ineens wel "vreemd/oud" materieel van een andere partij, de NS lijn op om het probleem op te lossen,en word dat dan ook vergoed ?

Het boven omschreven verhaal is ontstaan bij mij in elk geval omdat NS normaliter naar mijn idee zijn "heiligdom" afsluit voor alle niet noodzakelijke invloeden van buiten af,totdat ze het zelf niet meer de baas kunnen,en dan aan externe partijen gaan vragen of hun ineens bereid zijn om hulp te geven.

Ofwel wel willen binnenharken,als t hun uitkomt,maar anderzijds niet flexibel willen zijn als externe vervoerders aan de NS deur komen kloppen.

14-02-2021 14:27:45
thom
thom

Jouw antwoord hierop staat inmiddels al genoemd op deze pagina ;)

Laatst bewerkt door thom op 14-02-2021 14:28

14-02-2021 16:00:55
mich
mich
Rolffiej19 (14-02-2021 13:54:02):

Gewoon snelschakelaar inlaten staan en de motoren uitschakelen van de voorste traxx dat kan wel ;)

En hoe snel denk je dat die uitvalt als je em als schaaploc duwd met minimale stroomafname 😉

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

14-02-2021 16:29:37
BVisser
BVisser
phantom (14-02-2021 14:02:02):
thom (13-02-2021 14:57:23):

Volgens mij is ijzelrijden trouwen ook niet vrij in de markt gezet.en ijzelrijden is volgens mij tegenwoordig ook weggelegd bij de vervoerders die daar zelf anders de problemen van ondervinden.

Wat ik probeerde te weten te komen is hoe het zit met problemen door ijzel op de bovenleiding.

Als het betreffende lijntje onder NS verantwoordelijkheid ligt, dan zou je verwachten dat NS ook degene is die het probleem moet zien te fixen,nu kan dat nog dmv ouder materieel in te zetten,maar daar zijn ze een keer doorheen,zeker als je ziet in welk tempo dat geschikte materieel begint te verdwijnen.

Daar kwam dan de vraag bij, als NS straks niet meer in staat is om het ijzel probleem op te lossen hoe gaat dat dan, blijft het het probleem van NS, of mag er dan ineens wel "vreemd/oud" materieel van een andere partij, de NS lijn op om het probleem op te lossen, en wordt dat dan ook vergoed ?

Je hebt de discussie hierboven niet begrepen of niet gelezen. NS heeft geen enkele verplichting in deze, ook niet moreel. Beide liggen bij Prorail, die beheert het spoornet dus moet ook het onderhoudsbeleid ontwikkelen en uitvoeren. Discussies over welk materieel van NS wel of niet geschikt is of wie iets zou moeten betalen, is ook irrelevant. Of NS of Jan Klaassen gaat sneeuwschuiven, dat is de discussie. Proral betaalt dan NS of Jan Klaassen voor het uitvoeren van dat contract.

14-02-2021 17:06:27
treinfan
treinfan
mich (14-02-2021 10:59:46):

Dat kan niet, zijn de batterijen van de voorste snel leeg.

Hoe snel is 'snel' bij moderne locs? 1 of 2 uur op batterijen zal voor de meeste Nederlandse trajecten wel voldoende zijn. Een andere optie zou zijn om 30 minuten te rijden en dan een kwartier pauze om de batterijen weer op te laden. Het is niet zo makkelijk in operatie als materieel dat gewoon door kan rijden terwijl er geschraapt wordt, maar ik ben altijd benieuwd wat er wel kan of zou kunnen.

15-02-2021 10:38:41
mich
mich

Gewoon niet. Met goede batterijen en goede omstandigheden doet hij het wel een tijdje, maar het is geen modelbaan. Je gaat simpelweg niet het risico lopen dat op een bepaald moment de batt spanning te laag is.

15-02-2021 10:55:57
Klaasje
Klaasje

Kan je de batterijen op peil houden via de treinverwarmingsvoeding? Ik weet dat die bedoeld is voor loc -> rijtuigen en niet als input voor de loc. Ik kan mij zo voorstellen dat er iets verzonnen is om een issue van een loc zonder batterijspanning weer tot leven te wekken d.m.v. externe voeding.

15-02-2021 11:08:13
VIRMm1
VIRMm1

Ik ben niet bekend met traxx maar de meeste andere treinen kun je alleen laden via depotvoeding wanneer de batterijen echt leeg zijn.

Wanneer de spanning te laag is maar nog niet kritiek kun je gewoon laden via de batterijlader (die indirect via de hoogspanning gevoed wordt)

15-02-2021 13:24:57
treinfan
treinfan
mich (15-02-2021 10:38:41):

Gewoon niet. Met goede batterijen en goede omstandigheden doet hij het wel een tijdje, maar het is geen modelbaan. Je gaat simpelweg niet het risico lopen dat op een bepaald moment de batt spanning te laag is.

Uiteraard moet je voorkomen dat de trein strandt met lage batterijspanning een geen mogelijkheid om de batterijen weer bij te laden. Als de loc het normaal 2 uur volhoudt op batterijen terwijl de schijnwerpers aan staan (hoog energieverbruik), lijkt het me best mogelijk om een protocol op te stellen voor een schraaprit van 30 minuten met check vooraf of de batterij vol genoeg is. In het geval dat de batterij toch leeg zou gaan tijdens het schrapen (om wat voor reden dan ook) staat de stroomafnemer al tegen de draad en is bijladen mogelijk. Dan zou alleen de schraaprit iets langer duren, maar ook dat lijkt me beter dan niet schrapen als er ijzel is.

16-02-2021 11:41:08
Daan!
Daan!

Weet iemand wat de oorzaak is van het materieeltekort bij VIRM en ICM?

16-02-2021 13:28:47
Ysbergsla
Ysbergsla

Er zijn verscheidene oorzaken die tot een hoge defectenstand hebben geleid.

16-02-2021 14:20:45
MasterE
MasterE

Volgens mij is het met name gerelateerd aan de stuifsneeuw die op plekken terecht is gekomen waar je het niet wilt hebben.

16-02-2021 19:33:46
cuneo56
cuneo56

Nog een slachtoffer van het winter weer:

Werkzaamheden Apeldoorn gaan niet door.

Men is kennelijk bang dat door vorst in de grond de zaak uitloopt.

Of de grote buitendienststelling van een weekend nog door gaat is nog niet duidelijk, wel dat NS niet alles kan terugdraaien wel.

Is het middel soms erger dan de kwaal vraag ik me dan af

Laatst bewerkt door cuneo56 op 16-02-2021 21:52

16-02-2021 22:42:35
Zabky
Zabky
MasterE (16-02-2021 14:20:45):

Volgens mij is het met name gerelateerd aan de stuifsneeuw die op plekken terecht is gekomen waar je het niet wilt hebben.

En de werkplaatsen voor periodiek onderhoud waren afgelopen week slecht te bereiken. Wissels richting opstelterreinen die geblokkeerd waren enzo.

17-02-2021 12:48:01
b2py
b2py
cuneo56 (16-02-2021 19:33:46):

Nog een slachtoffer van het winter weer:

Werkzaamheden Apeldoorn gaan niet door.

Men is kennelijk bang dat door vorst in de grond de zaak uitloopt.

Of de grote buitendienststelling van een weekend nog door gaat is nog niet duidelijk, wel dat NS niet alles kan terugdraaien wel.

Is het middel soms erger dan de kwaal vraag ik me dan af

Welk middel en welke kwaal doel je op?

17-02-2021 12:57:31
Ysbergsla
Ysbergsla

Alles op voorhand afblazen versus de kans op uitlopen.

17-02-2021 13:24:03
cuneo56
cuneo56

En dat doordat niet alles terug gedraaid kan worden er nu ook overlast is en dan te zijner tijd ook als het werk wel doorgaat , in totaal dan dus (mogelijk) meer dan als het een dag of twee uitloopt

17-02-2021 20:54:13
Henk1619
Henk1619
aarclay (13-02-2021 13:43:20):

Misschien is het ook handig dat de NS denkt aan licht materieel voor schraapritten. Ik moet niet aan denken dat er een zware TRAXX-combinatie met hoge as-last over het spoorlijntje van Leiden - Woerden komt te rijden om te schrapen. ;-)

Wat zou daar precies het probleem van zijn? Goederen rijdt ook gewoon naar Apn, meerstal via Gd-Apn maar zo nu en dan ook via Wd of Ledn.

17-02-2021 21:02:59
broek53
broek53

De asdruk is voor sommige bruggetjes op die lijn een heikele zaak in combinatie met de snelheid. Een beladen VIRM zit al op het randje (en volgens Prorail er eigenlijk overheen).

Laatst bewerkt door broek53 op 17-02-2021 21:03

17-02-2021 21:20:45
Henk1619
Henk1619

En dat los je op door de snelheid te verlagen net zoals dat met cargo op sommige nevenlijntjes gebeurt. Ik ga er van uit dat je iets verkeerd doet als je gaat schrapen tussen de normale treindienst door en noodgedwongen 140 km/h moet gaan rijden 😉

Maar het roept wel een andere vraag op: met wat voor snelheid wordt er normaal geschraapt?

18-02-2021 08:34:20
b2py
b2py
Ysbergsla (17-02-2021 12:57:31):

Alles op voorhand afblazen versus de kans op uitlopen.

Nouja als je aan de voorkant al weet dat je aan de achterkant minimaal n-uur zal uitlopen doordat vorst de planning in de war schopt kan je best een afweging maken of je wel of niet doorgaat met een TVP.

01-12-2023 13:49:48
mren
mren

Dit onderwerp even reanimeren: de NOS meldt de ongekende ambitie om voortaan te pogen om ook bij zeer extreme omstandigheden (6cm sneeuw 😃) te blijven rijden.

01-12-2023 14:00:01
robert5591
robert5591

zie ook:

nieuws.ns.nl

01-12-2023 16:16:42
qj7141
qj7141
robert5591 (01-12-2023 14:00:01):

zie ook:

nieuws.ns.nl

Het bijgevoegde kaartje laat NS ook nog naar Hoek van Holland rijden.

Laatst bewerkt door qj7141 op 01-12-2023 16:18

01-12-2023 16:38:48 2
Korte_Naam
Korte_Naam

En ontkent het bestaan van de lijn Zuidbroek - Veendam en Zwolle - Wierden. Zou de auteurstagiair overigens uit Almere komen? 😃

01-12-2023 16:58:23
henri1972
henri1972
mren (01-12-2023 13:49:48):

Dit onderwerp even reanimeren: de NOS meldt de ongekende ambitie om voortaan te pogen om ook bij zeer extreme omstandigheden (6cm sneeuw 😃) te blijven rijden.

Nou, 15% blijft rijden ..... Dat is ongeveer 1 op de 6 treinen. Dus bij normaal een halfuursdienst krijg je dan eens per 3 uur een trein. Iets is beter dan niets natuurlijk maar toch.

01-12-2023 17:02:14
AlexNL
AlexNL

NS zelf verschaft iets meer duidelijkheid: de sprinters/stoptreinen blijven dan rijden. Voor goederenvervoer blijven 3 routes over, internationaal rijdt er dan niets.

Spoorsector past voorbereiding op winterweer aan (ns.nl)

01-12-2023 17:04:59
michaben
michaben

Het zal op de meeste baanvakken neerkomen op 2 sprinters per uur, waarbij op sommige baanvakken dubbel-enkelspoor gereden wordt (eerste trein heen en terug over spoor 1, tweede trein heen en terug over spoor 2) omdat de wissels vastgelegd zijn.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-12-2023 17:58:25
Marco
Marco

Ik vind het wel een goed initiatief!

Meer rijden is natuurlijk altijd beter, maar we zitten in een realiteit dat de organisatie (bijsturing, treindienstleiders) niet met genoeg mensen zijn om op het moment zelf uitbreid te puzzelen. En serieuze hoeveelheden sneeuw komen zo zelden voor dat je de wissels bijna nooit 'in het echt" test en het ook niet de moeite waard is om er veel geld in te steken. Dus ja, dan vind ik dit een nette oplossing.

01-12-2023 17:59:06
Jorn
Jorn
Korte_Naam (01-12-2023 16:38:48):

En ontkent het bestaan van de lijn Zuidbroek - Veendam en Zwolle - Wierden. Zou de auteurstagiair overigens uit Almere komen? 😃

En alleen bij Mt lijkt iets van een grensovergang te zijn. En geen Betuweroute, maar dat valt te vergeven voor communicatie richting reizigers.

01-12-2023 18:14:20 1
treinhobby
treinhobby

Er is niets nieuws onder de zon...

13 jaar geleden (!) is zo'n plan ook bedacht en op zondag 10 oktober 2010 zelfs al getest.

Toen werd er gezegd dat ze 'klaar zijn voor de winter'.

Zo werd het toen in het nieuws gebracht:

nos.nl

rtlnieuws.nl

Laatst bewerkt door treinhobby op 01-12-2023 21:54

01-12-2023 18:24:44
Marco
Marco

Ging dat niet om de "landelijk uitgedunde dienstregeling"? Waarbij series geschrapt werden en op enkele plekken opgeknipt?

01-12-2023 19:04:42
treinhobby
treinhobby

Klopt.

Dat plan van 13 jaar geleden is hier destijds natuurlijk ook besproken op somda.nl.

En de lijst hoe er toen gereden/gependeld werd is nog te vinden op ovinnederland.nl.

Laatst bewerkt door treinhobby op 01-12-2023 21:55

02-12-2023 10:25:31
mdeen
mdeen
henri1972 (01-12-2023 16:58:23):

Nou, 15% blijft rijden ..... Dat is ongeveer 1 op de 6 treinen. Dus bij normaal een halfuursdienst krijg je dan eens per 3 uur een trein. Iets is beter dan niets natuurlijk maar toch.

Je kunt natuurlijk letterlijk denken dat van elke treinserie maar 15% rijdt, maar met het winterweer van februari 2021 werd ook iets vergelijkbaars gedaan. Elk half uur een stoptrein.

Als je dan kijkt naar trajecten waar nu 10 treinen per uur rijden (6 IC's en 4 stoptreinen), dan middelt zich dat wel uit naar trajecten waar maar twee treinen per uur rijden.

Het is alleen te hopen dat NS dan alle treinen op maximale lengte rijdt.

02-12-2023 12:22:27
michaben
michaben

Het voornaamste doel is om zo min mogelijk wissels te gebruiken, de wissels die gebruikt worden liggen bij voorkeur direct naast de grote stations en zijn voorzien van een sneeuwploeg. Door verbindingsbogen niet te bedienen en in vaste corridors te rijden heb je dan bijvoorbeeld tussen Ut en Asd geen wissels nodig behalve op de emplacementen van Ut en Asd zelf. Reizigers van Ut naar Asdz krijgen dan een overstap in Dvd.

De frequenties zou je in theorie nog op kunnen schalen naar een kwartierdienst op sommige corridors, zolang beide treinseries maar alle wissels onderweg in dezelfde stand bereiden en er op beide eindpunten voldoende capaciteit is om te keren. Ook moet materieel de startlocatie kunnen bereiken, want veel opstelsporen worden ook onbereikbaar als de wissels niet meer bediend mogen worden.

Laatst bewerkt door michaben op 02-12-2023 12:22

02-12-2023 14:34:03
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Is dit landelijk, of geldt dit alleen voor de NS?

Nm - Vl is bijvoorbeeld 53 minuten, zou je nog een 2-uursdienst kunnen rijden met twee gekoppelde stellen. (voor als 1 stel stuk gaat kan je wellicht nog wat met het andere stel, al is het maar om te schuilen)

02-12-2023 14:39:15 1
DDZ7504
DDZ7504

Om het spoor begaanbaar te houden bij extreem winters weer hebben NS, ProRail en de regionale vervoerders

Uit het NOS artikel.

02-12-2023 15:03:25
michaben
michaben

Op sommige baanvakken waar de intercity's nu van de NS zijn en sprinters regionaal zal de NS ook helemaal stoppen met rijden in dit scenario en blijft alleen de regionale vervoerder over. Een aantal trajecten en een aantal kleine stations worden zover ik begreep geheel niet bediend.

02-12-2023 19:26:15
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ben benieuwd hoe de opstart na de slechte weersomstandigheden gaat verlopen.

Zo'n 90% heeft stilgestaan, krijg dat maar weer eens aan de praat.

02-12-2023 19:40:23
DDZ7504
DDZ7504

Da's nog steeds beter dan wanneer 100% heeft stilgestaan.

02-12-2023 20:06:23
Rsb
Rsb
NIJMEGEN (02-12-2023 19:26:15):

Warm wegzetten met de pantograaf tegen de draad scheelt al een hele hoop.

02-12-2023 21:03:18
michaben
michaben

Materieel zal inderdaad wel vooraf in positie gebracht moeten worden want niet alle opstelsporen zijn meer bereikbaar zodra 92% van de wissels buiten gebruik genomen is.

02-12-2023 22:57:46
Oldskool
Oldskool
NIJMEGEN (02-12-2023 19:26:15):

Als het materieel volgens de wintermaatregelen weggezet wordt, dan is er weinig aan de hand.

04-12-2023 07:16:59
mdeen
mdeen
michaben (02-12-2023 15:03:25):

Op sommige baanvakken waar de intercity's nu van de NS zijn en sprinters regionaal zal de NS ook helemaal stoppen met rijden in dit scenario en blijft alleen de regionale vervoerder over. Een aantal trajecten en een aantal kleine stations worden zover ik begreep geheel niet bediend.

Dus in de praktijk zal dat betekenen dat het onder Roermond einde dienst is voor NS in dat geval.

Op Hoevelaken na is dit volgens mij is de enige plek waar NS en een regionale vervoerder hetzelfde traject / stations bedienen.

04-12-2023 07:24:41 1
treinhobby
treinhobby

Zijn nog veel meer trajecten waar NS en regionale vervoerders beide rijden:
Venlo - Blerick
Arnhem - Arnhem Velpenpoort
Arnhem - Elst
Groningen - Groningen Europapark
Almelo - Enschede

Laatst bewerkt door treinhobby op 04-12-2023 07:27

04-12-2023 08:38:16
dvdhoven
dvdhoven
treinhobby (04-12-2023 07:24:41):

Almelo - Enschede

Om geheel correct te zijn, dit is Wierden - Enschede

Je kunt in Wierden met de 7000 en de 7900 van/naar Almelo

Dick van den Hoven

04-12-2023 09:04:34
Jorn
Jorn

Ah - Zv/Ww is er ook nog met NSI, VIAS, Arriva en Breng.

04-12-2023 10:31:39
sigma
sigma
treinhobby (04-12-2023 07:24:41):

Zijn nog veel meer trajecten waar NS en regionale vervoerders beide rijden:
Venlo - Blerick
Arnhem - Arnhem Velpenpoort
Arnhem - Elst
Groningen - Groningen Europapark
Almelo - Enschede

Je kunt het ene traject niet altijd vergelijken met een ander traject. Zo zijn de lijnen van NS en Arriva tussen Groningen en Groningen Europapark tegenwoordig fysiek gescheiden van elkaar (het zijn nu 2 spoorlijnen die toevallig voor Groningen naast elkaar liggen), terwijl dat tussen bijvoorbeeld Arnhem en Elst niet het geval is.

04-12-2023 11:01:29
sjoerd
sjoerd

Dan kan je dus toch vergelijken! 🙂

04-12-2023 11:05:10 1
sigma
sigma

Dan snap je mijn punt niet. Er is een verschil tussen gescheiden infra versus door elkaar rijden. Dat is relevant voor wintermaatregelen.

04-12-2023 13:10:03
DDZ7504
DDZ7504

In dat geval is Gn - Gerp de uitzondering.

04-12-2023 14:14:32
sjoerd
sjoerd
sigma (04-12-2023 11:05:10):

Dan snap je mijn punt niet. Er is een verschil tussen gescheiden infra versus door elkaar rijden. Dat is relevant voor wintermaatregelen.

Ik snap het heel goed. Maar juist door wel te vergelijken vind je verschillen en/of overeenkomsten.

04-12-2023 17:14:04
phantom
phantom

Het komt er hoe dan ook op neer dat men schijnbaar niks meer kan/wil met wisselverwarming,men een schreeuwend tekort heeft aan mensen die bij 2 sneeuwvlokken paraat kunnen staan voor hand en spandiensten aan infra die even niet mee wil werken,en men er daarom voor kiest in tegenstelling tot vroeger,gewoon 90% v/d infra vast te leggen om nog anderhalve trein te laten rijden.
Noem mij maar sarcastisch of wat ook,maar ergens gaat er hier dan toch iets niet goed in dit land.
Met de "barre"winters die we tegenwoordig hebben,dit soort maatregelen uit de hoed toveren slaat voor mij persoonlijk nergens op.
Alsof de treinen en infra tegenwoordig van suiker zijn ofzo :-(

04-12-2023 17:40:01 2
michaben
michaben

Heb je het artikel wel gelezen? Dit gaat niet over het LUD maar over het scenario bij extra zwaar winterweer. Bij de normale LUD blijft de bestaande dienstregelingstructuur nog in stand met alleen wat uitgesneden treindiensten op baanvakken waar normaal een kwartier of tienminutendienst is. De nooddienstregeling met uitsluitend sprinters komt niet in plaats van de LUD maar als extra scenario voor extreem weer waarin de LUD niet meer uitvoerbaar is. Dit zal ook niet een scenario zijn wat men jaarlijks nodig heeft, maar het moet wel klaarliggen voor het geval dat.

Laatst bewerkt door michaben op 04-12-2023 17:40

04-12-2023 19:19:48
kleine_man
kleine_man

En 6 cm sneeuw is extreem winter weer? devil

Wat moet dan wel niet in München denken?

Laatst bewerkt door kleine_man op 04-12-2023 19:20

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

04-12-2023 20:13:06
Marco
Marco
kleine_man (04-12-2023 19:19:48):

In Wenen gaat ook alles plat bij een beetje sneeuw waar ze in Tirol om lachen. Zo is het leven. Op plekken waar vaker sneeuw valt, is de infrastructuur en samenleving er volledig op aangepast en voorbereid. Juist omdat het hier niet vaak voor komt, geeft het problemen als het wel zo is.

Laatst bewerkt door Marco op 04-12-2023 20:13

04-12-2023 23:40:37
thom
thom

En volgens mij was het treinverkeer in Zuid-Duitsland ook flink ontregeld door de hevige sneeuwval aldaar.

Laatst bewerkt door thom op 05-12-2023 00:15

05-12-2023 07:49:13
brun
brun
thom (04-12-2023 23:40:37):

En volgens mij was het treinverkeer in Zuid-Duitsland ook flink ontregeld door de hevige sneeuwval aldaar.

Waar in Duitsland trouwens ook extreem veel kritiek op is.

En terecht. De laatste sneeuwvlokken zijn op zaterdag in München gevallen, maar het Hauptbahnhof daar is minstens nog tot en met morgen nagenoeg dicht. Ik sprak een oudere Duitse treinmachinist die 't ook belachelijk vindt - dit soort sneeuwval was in de jaren '80 nog doodnormaal en toen waren grote stations al binnen een dag weer begaanbaar.

05-12-2023 07:52:25
mdeen
mdeen

Alleen was dat dan een halve meter.

Wat ik er van hoor was het een beetje natte sneeuw die goed plakte waardoor de sneeuwploegen vastliepen. "wrong kind of snow" dus.

Ik zie dat daar nog altijd veel uitval is.

05-12-2023 08:08:45
brun
brun

Pijnlijk alleen dat ze daar net over de grens, in Oostenrijk en Zwitserland, hetzelfde soort sneeuw in dezelfde hoeveelheid hebben gekregen. Daar hebben de spoorwegen er weliswaar ook problemen mee, maar aanzienlijk minder dan DB.

05-12-2023 08:19:05
R-E-Mg
R-E-Mg

Hoeveel treinen zouden er 's winters in Japan, Canada en Rusland, waar ze sneeuwhoogte eerder in meters meten, nog rijden als ze daar die 6 cm grens aan zouden houden?

De ellende is de Nederlandse benadering: 'We' vinden het het niet waard het hele spoornet aan te passen voor een situatie die eens in de paar jaar een weekje kan voorkomen. Maar als het dan toch gebeurd en het duurt ook nog eens langer dan een weekje, dan is Nederland te klein en eisen we maatregelen, die er uiteindelijk vervolgens toch niet komen, want te duur.

05-12-2023 10:07:02
Jeroen1740
Jeroen1740
R-E-Mg (05-12-2023 08:19:05):

De ellende is de Nederlandse benadering: 'We' vinden het het niet waard het hele spoornet aan te passen voor een situatie die eens in de paar jaar een weekje kan voorkomen. Maar als het dan toch gebeurd en het duurt ook nog eens langer dan een weekje, dan is Nederland te klein en eisen we maatregelen, die er uiteindelijk vervolgens toch niet komen, want te duur.

Zoals Michaben hierboven schreef is er een diensttegelingmodel uitgewerkt voor de situatie waarbij de Landelijk Uitgedunde Dienstregeling ook niet in de lucht gehouden kan worden. Aanvullend daarop: met heeft een situatie uitgewerkt waarbij het KNMI code rood heeft uitgevaardigd ('blijf thuis wegens gevaarlijke omstandigheden') waarbij men wel landelijk wil blijven rijden om cruciale beroepen te kunnen faciliteren. Waarom moet maximaal rijden mogelijk zijn bij code rood terwijl iedereen thuis blijft? Goede werkgevers laten bij code rood hooguit alleen personeel naar het werk komen dat cruciaal is, scholen zijn dicht etc...

05-12-2023 11:31:54
R-E-Mg
R-E-Mg
Jeroen1740 (05-12-2023 10:07:02):
Waarom moet maximaal rijden mogelijk zijn bij code rood terwijl iedereen thuis blijft? Goede werkgevers laten bij code rood hooguit alleen personeel naar het werk komen dat cruciaal is, scholen zijn dicht etc...

Waar hebben we het over 'maximaal rijden'? Laten we eerst eens beginnen bij 'überhaupt rijden', wat in de praktijk al niet altijd lukt. Het gaat erom dat nu bij mij en anderen het gevoel heerst dat zodra er in Nederland sneeuw blijft liggen de dag erop de dienstregeling preventief extreem wordt uitgedund. Die paniekreactie kan en moet beter.

05-12-2023 11:36:29
thom
thom

En die reactie die jij beschrijft, is juist bedoeld om een zeker aanbod aan treinen te kunnen garanderen en te beheersen.

05-12-2023 11:52:52
Jeroen1740
Jeroen1740
R-E-Mg (05-12-2023 11:31:54):
Waarom moet maximaal rijden mogelijk zijn bij code rood terwijl iedereen thuis blijft? Goede werkgevers laten bij code rood hooguit alleen personeel naar het werk komen dat cruciaal is, scholen zijn dicht etc...

Waar hebben we het over 'maximaal rijden'? Laten we eerst eens beginnen bij 'überhaupt rijden', wat in de praktijk al niet altijd lukt. Het gaat erom dat nu bij mij en anderen het gevoel heerst dat zodra er in Nederland sneeuw blijft liggen de dag erop de dienstregeling preventief extreem wordt uitgedund. Die paniekreactie kan en moet beter.

Met 'maximaal' bedoelde ik de het maximaal mogelijke rijden bij de sneeuw die code rood 'oplevert'. Ik had niet begrepen dat jij het over, pak'em beet, de dag na die sneeuwval had. Ik ben het met je eens dat opgeschaald zou moeten worden waar mogelijk.

05-12-2023 16:42:12
phantom
phantom
michaben (04-12-2023 17:40:01):

Dit gaat niet over het LUD maar over het scenario bij extra zwaar winterweer. Bij de normale LUD blijft de bestaande dienstregelingstructuur nog in stand met alleen wat uitgesneden treindiensten op baanvakken waar normaal een kwartier of tienminutendienst is. De nooddienstregeling met uitsluitend sprinters komt niet in plaats van de LUD maar als extra scenario voor extreem weer waarin de LUD niet meer uitvoerbaar is. Dit zal ook niet een scenario zijn wat men jaarlijks nodig heeft, maar het moet wel klaarliggen voor het geval dat.

Ik heb het geheel wel gelezen hoor,alleen denk ik toch echt dat extreem zwaar weer ofwel veel sneeuwval iets anders is dan de 6cm waarover men spreekt om te gebruiken als richtlijn voor die extreem uitgedunde dienst.

Persoonlijk spreek ik over "iets" meer sneeuw dan 6 cm om te kunnen spreken over extreme omstandigheden,bv. als je s'morgens je deur amper meer open kunt krijgen om naar buiten te gaan omdat de sneeuw hoog ligt en je voordeur tegenhoud.
Dan ga ik pas spreken van zwaardere weers omstandigheden en is dat mijn inziens nog geen reden om op anderhalve trein na alles eruit te gooien.
(sorry ik ben nog van de oude tijd dat ondanks winterse omstandigheden,men er toch meer mogelijk maakte als dat er nu gebeurt/dreigt te gebeuren)

Goede werkgevers laten bij code rood hooguit alleen personeel naar het werk komen dat cruciaal is, scholen zijn dicht etc...

Goede werkgevers die dat doen zijn de afgelopen jaaren steeds zeldzamer geworden,ofwel het merendeel eist dat je gewoon komt hoe dan ook,anders kost t je vrije dagen.
Mensen met een kantoor functie daargelaten die kunnen best vaak nog van huis werken.
Maar mensen met een fysiek beroep zoals ik het dan maar noem,die hebben de luxe niet om met een latop thuis bij de kachel nog iets voor de baas te doen.
Die zullen fysiek aanwezig moeten zijn,anders werkt er gewoon niks en word er geen geld verdient.
Dat vinden werkgevers in die tak van sport vaak geen optie kan ik je vertellen,die willen/moeten elke dag geld zien door gedraaide productie met wat ook, anders gaan ze bankroet.

05-12-2023 16:52:44 4
mren
mren

Wat erg om dagelijks te moeten leven met zo'n negatief wereldbeeld. Sterkte gewenst!

06-12-2023 07:15:56
mdeen
mdeen
brun (05-12-2023 08:08:45):

Pijnlijk alleen dat ze daar net over de grens, in Oostenrijk en Zwitserland, hetzelfde soort sneeuw in dezelfde hoeveelheid hebben gekregen. Daar hebben de spoorwegen er weliswaar ook problemen mee, maar aanzienlijk minder dan DB.

Is dat zo? Gisteren een filmpje van een vloggende machinist uit München gezien. Hij moest naar de Brenner. Terug mocht niet omdat het chaos was in Duitsland. Volgens hem lag er in Duitsland veel meer sneeuw dan in Oostenrijk of zelfs op de Brenner.

Op de Brenner lag uiteraard sneeuw, maar geen halve meter.

06-12-2023 08:07:16 4
brun
brun
mren (05-12-2023 16:52:44):

Wat erg om dagelijks te moeten leven met zo'n negatief wereldbeeld. Sterkte gewenst!

Dat vind ik een onterechte, zelfs nare opmerking. Phantom heeft zeker een punt: we kunnen niet doen alsof heel Nederland op een kantoor zit en dus kan thuiswerken als 't sneeuwt.

Er zijn bijvoorbeeld talloze technische beroepen waarvoor je toch echt elke dag op je werk moet wezen.

06-12-2023 08:12:18
Earl-Grey
Earl-Grey
brun (06-12-2023 08:07:16):

Dat vind ik een onterechte, zelfs nare opmerking. Phantom heeft zeker een punt: we kunnen niet doen alsof heel Nederland op een kantoor zit en dus kan thuiswerken als 't sneeuwt.

Er zijn bijvoorbeeld talloze technische beroepen waarvoor je toch echt elke dag op je werk moet wezen.

Daartegenover zijn er ook genoeg kantoorfuncties waarbij je niet thuis kunt werken of je werk maar deels kunt doen. Dus om nou heel kantoorwerkend Nederland over één kam te scheren.. het blijft maatwerk.

06-12-2023 10:11:17
thom
thom
brun (06-12-2023 08:07:16):

Dat is dan ook het enige wat hout snijdt van zijn bericht ;)

En dat is tevens ook de reden dat dit hele plan juist bedacht is, om te zorgen dat er altijd wat blijft rijden voor de mensen die de noodzaak hebben zich te verplaatsen.

Verder denk ik dat een hoop mensen die zo'n essentieel beroep hebben eigenlijk praktisch al geen gebruik maken van het OV maar juist vaak daarom ook gewoon een auto hebben ;)

06-12-2023 10:41:06
michaben
michaben

Bij code rood krijgen automobilisten net zo goed het advies niet de weg op te gaan.

06-12-2023 11:32:58
thom
thom

Klopt, en aan andere kant wordt er toch gestrooid en gechoven om de mensen die niet anders kunnen het wel zo veilig mogelijk te maken ;)

06-12-2023 17:15:43 1
phantom
phantom
thom (06-12-2023 10:11:17):

Dat is dan ook het enige wat hout snijdt van zijn bericht ;)

En dat is tevens ook de reden dat dit hele plan juist bedacht is, om te zorgen dat er altijd wat blijft rijden voor de mensen die de noodzaak hebben zich te verplaatsen.

Verder denk ik dat een hoop mensen die zo'n essentieel beroep hebben eigenlijk praktisch al geen gebruik maken van het OV maar juist vaak daarom ook gewoon een auto hebben ;)

Thom denk jij er lekker het jouwe van,da's prima,maar uitspraken doen alsof je alle wijsheid en kennis in pacht hebt en daardoor denkt dat je anderen kan/mag qualificeren op hun PERSOONLIJKE ervaringen en meningen,dat gaat me te ver.
Wat jij van andermans uitspraken vind,mag je vinden,maar ik bestempel ook jouw niet openbaar aan de hand van wat je typt op een forum.
Zou fijn wezen als je dat zelf dan ook laat.

Overigens,als mensen met een beroep waarvoor ze de deur uit moeten en afhankelijk zijn van het OV,dan zullen ze wel moeten code rood/geel/paars of wat ook
Mensen met een auto hebben ook die noodzaak ook ondanks die zelfde code rood,bla bla bla die er dan is.
Dat is tenminste bij een grote groep werkende mensen wel het geval.
Of het veilig is om te trachten per OV van/naar werk te komen daar word niet naar gevraagd,ook niet als je de weg op moet.
(evenmin hoeveel extra tijd het je gaat kosten)