Winterweer en de spoorwegen
Forum: Algemeen - Algemeen
06-12-2023 17:23:36 2
thom
thom

Ik zeg helemaal niet dat ik alle wijsheid in pacht heb, en dat heb ik ook helemaal niet maar dat heeft met de inhoud van wat hier besproken ook niet zoveel van doen.

Misschien moet je ook gewoon eens wat rustiger nadenken over wat je allemaal schrijft en de toon daarvan want het lokt ook wel een bepaalde ergenis en reactie op en het is mij alwel opgevallen dat dat niet alleen bij mij het geval is ;)



Laatst bewerkt door thom op 06-12-2023 17:24
 

06-12-2023 18:01:15
anton_
anton_
Quote
phantom (05-12-2023 16:42:12):Goede werkgevers die dat doen zijn de afgelopen jaaren steeds zeldzamer geworden,ofwel het merendeel eist dat je gewoon komt hoe dan ook,anders kost t je vrije dagen.

Mijn ervaring van de afgelopen 5 jaar is het omkeerde. Mijn werkgevers zijn juist veel flexibeler geworden.

Is het een feit dat goede werkgevers steeds zeldzamer worden ? - zo ja waar baseer jij dit feit dan op ? Of is het jou mening ?



Laatst bewerkt door anton_ op 06-12-2023 18:02
 

06-12-2023 19:27:58 1
brun
brun
Quote
thom (06-12-2023 17:23:36):

Misschien moet je ook gewoon eens wat rustiger nadenken over wat je allemaal schrijft en de toon daarvan want het lokt ook wel een bepaalde ergenis en reactie op en het is mij alwel opgevallen dat dat niet alleen bij mij het geval is ;)


Nou, ik heb die post van Phantom een paar keer gelezen en kan er niets in ontdekken dat ergernis opwekt.

Hij schrijft dat veel bedrijven en werknemers geen keus hebben: mensen moeten gewoon elke dag op het werk komen, punt. Daarin heeft ie uiteraard volkomen gelijk. Automonteurs, supermarktpersoneel, loodgieter, bouwbedrijf, ziekenhuizen, er zijn honderden voorbeelden. Wie niet ter plekke is, kan niet werken. En wie niet werkt, genereert geen omzet.

Sterker nog. De spoorwegen vormen zélf het ultieme voorbeeld. Machinisten, conducteurs en treindienstleiders kunnen niet thuiswerken. Als ze er niet zijn, loopt de boel in de soep.

Daarom vind ik het vreemd dat hij het verwijt van 'negatief wereldbeeld' krijgt. Of, zoals van jou Thom, het verwijt dat hij het maar eens anders moet opschrijven. Ik heb zelfs de indruk dat jij en mren hem gewoon eventjes proberen te treiteren. Waarom doen jullie dat?



Laatst bewerkt door brun op 06-12-2023 19:28
 

06-12-2023 19:37:21
michaben
michaben

Lees ook de reactie ervoor, het ging hier om situaties waarin code rood afgekondigd werd, waarop vervolgens beweerd werd dat het meerendeel van de werkgevers zou eisen dat je dan toch gewoon komt werken. Dat lijkt me inderdaad een nogal negatief beeld, bij code rood zullen de meeste werkgevers echt wel meewerkend zijn lijkt mij.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-12-2023 20:58:46 1
brun
brun
Quote
michaben (06-12-2023 19:37:21):

Lees ook de reactie ervoor, het ging hier om situaties waarin code rood afgekondigd werd, waarop vervolgens beweerd werd dat het meerendeel van de werkgevers zou eisen dat je dan toch gewoon komt werken. Dat lijkt me inderdaad een nogal negatief beeld, bij code rood zullen de meeste werkgevers echt wel meewerkend zijn lijkt mij.


Ik bedoel dit niet persoonlijk, maar het verbaast me hoeveel mensen in deze discussie kennelijk niet goed begrijpen hoe de samenleving werkt.

Bij code rood zijn er massa's werkgevers die gewoon verwachten dat je op je werk verschijnt. Niet omdat ze zo gemeen zijn, maar omdat veel werknemers gewoon niet kunnen worden gemist. Denk aan de thuiszorg, de afvaldienst, de politie, de brandweer, zelfs mensen die bij ProRail werken. Als een bovenleiding is geknapt door ijzel en op een gestrande trein ligt, zullen toch echt mensen dat moeten regelen, ook al is er code rood.

Dat is geen kleine groep. Verkeersleiders op Schiphol, technici in de chemische industrie, ik kan zo uit m'n hoofd wel veertig beroepen opsommen die ook bij een halve meter sneeuw gewoon op hun werk moeten verschijnen. Hoe ze er komen, tja, dat mogen ze zelf regelen.

En als je dan zegt: nee, dat lukt niet, dan zal zo'n werkgever je beleefd vertellen dat je dan het verkeerde beroep hebt gekozen. Wederom niet omdat die werkgever je wil uitbuiten, maar omdat het gewoon zo is.

Waarmee we weer on-topic komen. ProRail kiest de makkelijke weg en zegt: joh, als er te veel sneeuw ligt, doen we geen moeite meer. We zorgen ervoor dat er af en toe een Sprintertje kan rijden en voor de rest moeten vervoerders maar gewoon wachten tot 't dooit. Goederentreinen? Internationaal treinverkeer? Doen we niet. Sneltreinen? Nee sorry, mensen die niet kunnen thuiswerken, moeten maar wat eerder opstaan en de boemel nemen. Of een auto kopen...



Laatst bewerkt door brun op 06-12-2023 21:01
 

06-12-2023 21:15:22
thom
thom

Tsja, of andersom, in zo'n geval meer treinen willen rijden vergt een spoorwegnet werk wat daarop ingericht moet zijn en dat budget krijgt ProRail simpelweg niet van zijn opdracht gever.



Laatst bewerkt door thom op 06-12-2023 21:17
 

06-12-2023 21:21:07 3
michaben
michaben

Of nog simpeler, sommigen hier zoeken gewoon naar problemen die er in werkelijkheid helemaal niet zijn omdat bij een halve meter sneeuw de meeste diensten stilliggen en er bij veel vitale beroepen een eis gesteld is wat betreft woon-werkafstand en deze mensen dus helemaal geen behoefte hebben aan snelle intercitytreinen het halve land door.

 

06-12-2023 21:28:55
thom
thom

Inderdaad en ik kan mij voorstellen dat die liever meer zekerheid hebben over het daadwerkelijk rijden van een trein die ze kunnen nemen.

 

06-12-2023 21:44:11
brun
brun
Quote
michaben (06-12-2023 21:21:07):

Of nog simpeler, sommigen hier zoeken gewoon naar problemen die er in werkelijkheid helemaal niet zijn omdat bij een halve meter sneeuw de meeste diensten stilliggen en er bij veel vitale beroepen een eis gesteld is wat betreft woon-werkafstand en deze mensen dus helemaal geen behoefte hebben aan snelle intercitytreinen het halve land door.


Je werkt niet in een vitaal beroep, vermoed ik. Anders had je dit niet geschreven.

Anyway, de discussie verzandt (versneeuwt...) nu. Als jullie het goed vinden dat ProRail voortaan weersproblemen vermijdt door gewoon helemaal niets meer te doen (wissels vast en af en toe een Sprintertje), prima. Ik vind 't een oplossing bedacht door watjes en bedoeld voor watjes. Een oplossing die geen oplossing is, omdat ie totaal voorbij gaat aan het maatschappelijke belang van een functionerend spoorwegnet.

Ik vermoed dat een hoop oudere spoorwegmensen het roerend met me eens zijn. Vroeger was je er trots op dat je de boel zelfs bij een halve meter aan de praat hield. Nu zegt ProRail: blijf maar thuis joh, veels te gevaarlijk.

 

06-12-2023 21:58:02 2
michaben
michaben

Tuurlijk, als je geen argumenten hebt om je gelijk te krijgen doe je het maar met opmerkingen in de trand van "Jij hebt er vast geen ervaring mee" en "Echte vakmensen zijn het met me eens" en beledig je gewoon even een paar honderd hardwerkende vakmensen door ze watjes te noemen...

 

06-12-2023 22:09:48 1
brun
brun
Quote
michaben (06-12-2023 21:58:02):

Tuurlijk, als je geen argumenten hebt om je gelijk te krijgen doe je het maar met opmerkingen in de trand van "Jij hebt er vast geen ervaring mee" en "Echte vakmensen zijn het met me eens" en beledig je gewoon even een paar honderd hardwerkende vakmensen door ze watjes te noemen...


Michaben. Je doet het wèèr, net als bij de vorige keer dat wij hier een discussie voerden en de keer daarvoor. Je wordt boos, verdraait mijn woorden en geeft verder geen inhoudelijk argument. Dat doe je in je vorige post overigens ook niet, je schrijft alleen dat ik "naar problemen zoek terwijl die er niet zijn."

Werk je in een vitaal beroep? Nee, toch? Nou dan.

 

06-12-2023 22:35:44
thom
thom

Nou, ik heb net wat geschreven over dat er voor die paar dagen in het jaar gewon geen budget is om zulks realiseerbaar te maken, maar daar ga je ook maar simpelweg aan voorbij.

Of zou je het een goed idee vinden als het hele jaar door jouw treinkaartje 2x zo duur word, omdat het misschien 2-3x per jaar voor zou kunnen komen?



Laatst bewerkt door thom op 06-12-2023 22:35
 

07-12-2023 07:51:21
admin
Moderator
admin
Quote
brun (06-12-2023 22:09:48):
Quote
michaben (06-12-2023 21:58:02):

Tuurlijk, als je geen argumenten hebt om je gelijk te krijgen doe je het maar met opmerkingen in de trand van "Jij hebt er vast geen ervaring mee" en "Echte vakmensen zijn het met me eens" en beledig je gewoon even een paar honderd hardwerkende vakmensen door ze watjes te noemen...


Michaben. Je doet het wèèr, net als bij de vorige keer dat wij hier een discussie voerden en de keer daarvoor. Je wordt boos, verdraait mijn woorden en geeft verder geen inhoudelijk argument. Dat doe je in je vorige post overigens ook niet, je schrijft alleen dat ik "naar problemen zoek terwijl die er niet zijn."

Werk je in een vitaal beroep? Nee, toch? Nou dan.


De discussie wordt met respect gevoerd of helemaal niet.



Laatst bewerkt door admin op 07-12-2023 07:52


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

07-12-2023 08:24:08
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
brun (06-12-2023 19:27:58):
... treindienstleiders kunnen niet thuiswerken.

Met alle hedendaagse techniek zie ik geen enkele technische belemmering waarom dat niet zou kunnen. Uiteraard zou ik wel zorgen dat er altijd een bepaalde minimale bezetting op de post zelf is, voor het geval er communicatieverbindingen uitvallen.

Ik denk dat het regelkader de grootste belemmering is, omdat deze waarschijnlijk een systeembetrouwbaarheid en personele bezetting voorschrijft, waarvan je je deels kunt afvragen of dat nodig is.

 

07-12-2023 09:15:56
brun
brun
Quote
admin (07-12-2023 07:51:21):De discussie wordt met respect gevoerd of helemaal niet.

Met respect, maar ik voerde deze discussie zakelijk en wees er alleen op dat (a) Phantom ten onrechte persoonlijk werd aangevallen en (b) je niet kunt verwachten dat bij code rood iedereen sowieso thuisblijft.

Vervolgens krijg ik half Somda over me heen en als ik me daartegen verzet, krijg ik zelfs een publieke berisping van de admin?

Dus, inderdaad, ik bedank nu vriendelijk voor deze discussie. Van mij niets meer.



Laatst bewerkt door brun op 07-12-2023 09:16
 

07-12-2023 19:07:29 2
phantom
phantom

Ik zal hier zelf ook nog wel even een respectvol duitje in het zakje/de berg sneeuw gooien ;-)
Allereerst fijn dat er dan toch tenminste ( zo lijkt het) 1 persoon is die snapt wat ik typ en met welke toon,ofwel niet naief/doemdenkend of zelfs zoekende naar ergernis reactie's.
Niks van dat alles.
Ik deel hier enkel gebaseerd op mijn meningen en ervaringen en dat van goede vrienden,wat onze kijk is op sommige beslissingen.

Voor de duidelijkheid,zelf zit ik al bijna 20 jaar in de transport als chauffeur,of dat dat winkel distributie,bedrijven bevooraden,afval verwerking,of zelfs alarmdiensten draaien is bij slecht weer(lees neerlandswegen proberen begaanbaar te houden) is,het is overal het zelfde bij elke code dien je op te draven en het liefst zo snel mogelijk.
Goede vrienden van me die ik elke week spreek,houden zich bezig met werk in o.a het openbare netwerk van stroom/ga en electra voorziening aan de gang houden ,en in het ziekenhuis op diverse functie's.
Ook die delen mijn mening,het is met regelmaat een gesprek in deze tijd van het jaar zowel voor de OVérs als de autorijders,dat onze werkgevers enkel verlangen dat we bij een knip in de vinger z.s.m. op locatie staan.
Of t nou vriest/regent of sneeuwt,dat boeit niet.
Dus kom nou niet aan met zaken als doemdenken en probeer mij niet op de man af te zeiken,daar heb ik helemaal niks aan en mee,t werkt enkel averechts zeker omdat ik zelf nooit op de man speel.
(tenzij men er erg hun best voor gaat doen,door mij ergens voor weg te zetten,dan word het anders)

Maar zo zijn eenmaal de ervaringen die ik en anderen mensen in mijn omgeving hebben,die niet thuis kunnen werken bij rotweer (een cm sneeuw of afgevallen blad een omgevallen boom op het spoor) ,van ons word verlangd dat we voor de rest van nederland komen opdraven om ons werk te doen.

Fijn dat anderen die mogelijkheid wel hebben om thuis te werken,maar ik had het idee dat je hier in welk topic ook normaal en open zonder iemand te bestempelen,een discussie kon voeren gebaseerd op jouw ervaringen en meningen over bepaalde zaken.
Waarbij iedereen in hun waarde word gelaten.

Aan getypte woorden iemands intentie zien,is een knap ding,dat heb ik nog nooit iemand succesvol zien doen.
Wat ik wel vaak zat heb zien gebeuren is dat mensen op basis van eigen interpretatie besluiten om daar dan op op in te gaan,door soms ongezouten reactie's te typen,en daar gaat t fout.
Het kan handig zijn om is niet van het rotste uit te gaan als je iets typt als reactie,of bij twijfel is persoonlijk navraag te doen.
Dan kan je een beter beeld van iemand vormen en hoe iemand iets bedoelt.

En nu terug naar de komende vreslijke winterstorm die heel ons land lamlegt incl ov en wat die daarop gaan doen,hoe hopeloos dat voor sommige ook mag uitpakken :-(



Laatst bewerkt door phantom op 07-12-2023 19:10
 

07-12-2023 19:16:30 3
martijn
martijn

Maar wat is het probleem precies? Eerder werd bij code rood al het treinverkeer platgelegd, nu 'slechts' 85%. Goed geregeld toch? (als dat plan slaagt).

En dat verzoek om thuis te blijven op 12 maart 2020 werkte voor een groot deel van de bevolking ook prima. Toen was het zelfs voor een aantal weken/maanden. Nu is dat hooguit slechts één of twee dagen nodig.

 

07-12-2023 19:23:20 2
michaben
michaben

Inderdaad, het komt blijkbaar niet goed over dat dit scenario niet bedoelt is voor één centimeter sneeuw, een herfststorm of zware bladval maar voor veel zwaardere winterse omstandigheden. De aangedragen voorbeelden van mensen die niet thuis kunnen werken gaan over normaal winterweer, maar dan wordt gewoon de LUD nog gereden.