04-04-2017 14:00:05 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Het officiële programma voor donderdag: http://www.spoorpro.nl/materieel/2017/04/04/abellio-start-donderdag-met-exploitatie-rhein-ijssel-express/ |
04-04-2017 15:09:26 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote dat hebben we getest en dat past prima. |
04-04-2017 15:43:33 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Mag ik daaruit opmaken dat donderdag gewoon de dienst begint om 5:44? Toch niet na de delegatie neem ik aan?![]() |
04-04-2017 16:31:00 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Dienst begint gewoon om 5:44. Dit is wel vaker zo, dat de feitelijke opening (nieuwe treinserie, nieuw treintype, nieuw station) bij aanvang dienst plaatsvindt, maar de officiële opening op een reizigersvriendelijker tijdstip plaatsvindt, dus niet om 6 uur 's ochtends, maar vaak tussen 11 en 15 uur. |
![]() |
advertentie |
04-04-2017 18:36:01 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Oke ja leek mij ook al![]() ![]() |
05-04-2017 10:07:08 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ik weet niet of dit filmpje als eens gedeeld is maar Abellio NRW heeft in RE19 ook Nederlandse omroep: https://youtu.be/UIekcjdOQ5Q Het is slecht te horen maar het lijkt Jeroen Kramer te zijn. Dit is voor de mensen die de stem herkennen maar niet weten wie is.... dit was/is een van de vaste gezichten van oa. Het Klokhuis en het Sinterklaas journaal. |
05-04-2017 10:19:10 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Toch raar dat Kramer niet ook de omroepen in de NS-Flirts en TAG-Flirts kon inspreken. |
05-04-2017 10:40:42 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Had hij heus wel gekund als hij daar voor gevraagd zou zijn. |
05-04-2017 10:57:12 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Dat lijkt me ook![]() Ik heb trouwens ook antwoord van ProRail mbt HET HEK: het hek blijft staan.Ivm transferveiligheid is dit hek geplaatst. |
05-04-2017 11:33:31 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Klinkt exact hetzelfde als de omroep in de RB51 en RB64, toen ik die hoorde moest ik ook gelijk aan Jeroen Kramer denken. Laatst bewerkt door DingeZ op 05-04-2017 11:33 |
06-04-2017 07:03:20 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Lekkere start vandaag, volgens mij heeft er nog geen enkele Abellio-treinen gereden vandaag tussen Arnhem en Zevenaar. |
06-04-2017 08:34:05 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
5.44 alleen nog. |
06-04-2017 10:13:12 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Volgens OVinNL hebben de Abellio-stellen vannacht een software-update gehad, dus ik denk dat ze voorlopig nog niet rijden. Ik hoop dat ze in het weekend dan wel kunnen rijden. |
06-04-2017 10:15:26 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Dat kan het probleem verklaren, want de testritten gingen prima. |
06-04-2017 10:49:42 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Lekker handig zo'n software update dan. Wordt dit nooit van te voren getest of het werkt? |
06-04-2017 10:53:48 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Inderdaad niet handig nee, hier staat meer informatie: http://www.gelderlander.nl/arnhem/nieuwe-stoptrein-tussen-arnhem-en-emmerik-rijdt-niet~aba9f0e5/ Nu maar hopen dat het snel is opgelost en dat binnenlandse reizigers er niet onder lijden. |
06-04-2017 11:06:47 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
"Tussen Arnhem C. en Emmerich rijden geen stoptreinen door beperkingen in de materieelinzet. Er rijden stopbussen tussen Arnhem C. en Emmerich. Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 15:30 uur verholpen." Er is al iets meer hoop, eerst stond er nog: duur storing onbekend |
06-04-2017 16:04:53 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Het schijnt dat trein ABR 20024 als eerste trein Nederland heeft bereikt (16:00 in Zevenaar), dus de eerste trein naar Duitsland is ABR 20031 van 16:44 |
06-04-2017 16:42:34 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Aan 'het schijnt'-berichten hebben mensen niet zoveel. Dan lijkt het een gerucht. Het is gewoon een feit. Treinstel 25 2305 had de eer. |
06-04-2017 17:13:33 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Dus de "bobo's" mochten vandaag ook eens ervaren dat hun product toch niet erg goed begind gniffel gniffel xD 1 voordeel... ze kunnen niet beweren dat ze niet op de hoogte waren xD |
06-04-2017 19:53:17 | ||
---|---|---|
Mearten279
![]() |
Quote Officieel gezien is om 12:44u de allereerste Abellio trein in Arnhem gearriveerd, zo te zien onder het nummer E 20098. Dit was echter wel een rit voor alleen genodigden. Het betrof hier de ET25 2304, welke ook van stickers is voorzien vanwege dit feit. Zie: https://www.facebook.com/railhobby/photos/pcb.1475441862466437/1475441769133113/?type=3&theater ![]() Opvallend detail is overigens dat dit treinstel (ET25 2304) ook stadswapens van Arnhem draagt. De bedoeling was dat deze onthult zouden worden op het 'feestje' vandaag, maar vanwege de vele problemen is ervoor gekozen de stadswapens afgedekt te laten. Laatst bewerkt door Mearten279 op 06-04-2017 19:55 |
06-04-2017 22:11:37 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Op de Abellio-site wordt trouwens ook gemeld dat morgen de 1e rit uitvalt. Is dat een trein die normaal in Arnhem overnacht en dat nu wegens de storingen niet kan doen? Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-04-2017 22:27:24 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Zie de werkzaamhedenpagina van de ns![]() |
06-04-2017 22:35:35 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
De 20009 vertrekt wel uit Zv, deze is dus alleen tussen Ah en Zv opgeheven. Tevens start de 20011 ook in Ah zonder rit uit Duitsland (eventueel als LM). |
07-04-2017 09:08:35 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteZoals ik gisteren vermeldde zou er normaal niets overnachten in Ah Voor de eerste twee treinen komt op maandag t/m zaterdag het mat leeg uit Em. 20052 Em - Ah a 5.39 20054 Em - Ah a 6.29 |
07-04-2017 12:00:54 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Waarbij de eerste vandaag maar tot Zv reed en dus ook vanuit Zv naar Em vertrok. Is dat een regulier nachtgat dat geen rekening houdt met deze vroege trein? |
07-04-2017 12:25:56 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Kan kloppen want nacht woensdag/donderdag en donderdag/vrijdag is Ah - Zv versperd vanwege onderhoudsrooster. |
07-04-2017 12:42:16 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Je mag toch aannemen dat Abellio de LM-ritten gewoon heeft aangevraagd bij Prorail en dat eventuele versperringen duidelijk worden doorgegeven. En dat als dit een regelmatig terugkerend verschijnsel is het ook even in de dienstregeling gecommuniceerd wordt. Of denk ik nu te geavanceerd? |
07-04-2017 13:16:36 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Het is toch gecommuniceerd? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-04-2017 13:19:22 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Het is meer zo dat als het elke donderdag en vrijdag zo is dat de eerste trein niet rijdt tussen Ah en Zv dat het dan gewoon in de dienstregeling gecommuniceerd zou moeten worden. |
07-04-2017 13:25:51 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Gisteren reed de eerste rit dan ook gewoon wel. Het is volgens mij een tijd terug al eens langsgekomen ergens op Somda: Abellio heeft de dienstregeling aangevraagd door het onderhoudsrooster heen, om het pad te kunnen gebruiken als het onderhoudsslot niet gebruikt wordt. Er heeft vanochtend als het goed is keurig een bus Ah-Zv gereden die daar aansloot op trein 20009. |
07-04-2017 14:24:49 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Die Abellio-trein is toch wel een echte baas, in 8 minuten van Arnhem naar Zevenaar, waar je normaal 15 minuten over doet. De dienstregeling Emmerich->Arnhem is wel aardig ruim opgezet. Als de trein op tijd uit Emmerich vertrekt is hij zo'n 2 tot 3 minuten te vroeg in Zevenaar. Dan heb je ruim tijd om in te checken en over te stappen op de Breng naar Doetinchem (in andere richting moet je met Arriva). |
07-04-2017 21:36:23 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Een aantal berichten is verplaatst naar het topic opvallende dingen. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
08-04-2017 16:09:56 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ik ben echt boos op Abellio! Ik heb Donderdag 2,5u staan wachten en geen trein te bekennen. Vervolgens komt er pas een bus om 9:45 en ik miste daardoor mijn aansluiting in Emmerich met als gevolg dat ik in Emmerich dus ook 1u moest wachten. Ik zou uit Ah de trein moeten hebben die om 8:44 zou vertrekken met aankomst te Düsseldorf om 10:33. Dit zou dus met de vertraging zijn: 12:33!!! En ik had dus niks maar aan het Schönertag Ticket. Ik heb dus een aanvraag gedaan voor geld terug van het NRW ticket maar Abellio rekend daar dus tot 4 weken voor.... echt absurd veel en ook heel erg onprofessioneel! Dus pas op als je trein niet rijd. Je bent je geld kwijt en de klantenservice is ook erg slecht. Ze nemen je totaal niet serieus en alles is verschrikkelijk omslachtig. En wss moet ik ook me kaartje opsturen wat dus ook weer dagen gaat duren want een foto is niet voldoende zei de medewerker. |
08-04-2017 16:20:10 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Verwachtte je niet dat de eerste week/eerste dag van de treindienst niet vlekkeloos zou verlopen? Ik vind het behoorlijk risicovol van je dat je op dag één je extreem afhankelijk laat maken van die trein. Ik zou eerst, voordat ik me afhankelijk laat maken van een nieuwe treindienst, de eerste week monitoren wat de vertragingen/uitval van de nieuwe treindienst is, tenzij je noodzakelijkerwijs afhankelijk bent van die trein, maar hier was geen noodzaak. Volgende week is het pasen, dan kun je de treindienst opnieuw uitproberen, anders Koningsdag of 5 mei. |
08-04-2017 16:21:48 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Is er een goedkopere internationale verbinding. Blijkt het (voorlopig)niet te werken. Maar hopen dat de problemen snel opgelost worden. |
08-04-2017 16:27:09 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Vandaag waren maar 2 treinen uitgevallen, niet veel voor dag 3 van de nieuwe treindienst. |
08-04-2017 16:29:01 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Dat is een persoonlijke mening die ik echt onzin vind! Als een vervoerder een dienst start mag je daar vanuit gaan dat het rijd. En als ze niet rijden dat er na 4u pas bussen rijden vind ik ook zot! Abellio had om 5.44 kunnen zien dat dit een ramp zou worden. Regel dan op tijd vervangende bussen en niet pas om 10u. Daarnaast als het dan zo uit de klauwen loopt geeft dan toestemming dat ik een kaartje mag declareren bij Abellio voor de ICE maar ook dat was niet zeker Of ik me geld terug kreeg. Daarnaast als je dan tot 4 weken moet wachten op Antwoord vind ik echt een schande. Het probleem kan gebeuren maar regel dan een goede afhandeling. Helemaal bij zulke extreme situaties Laatst bewerkt door Xander140 op 08-04-2017 16:31 |
08-04-2017 17:23:04 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Bij NS krijg je ook niet direct geld terug bij vertraging/uitval. Gaat ook tot 6 weken overheen .... |
08-04-2017 17:37:56 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ja maar daar werkt dat echt anders. In Nederland vraag je dit online aan en hoef je ook geen kaartje terug te sturen in een normale situatie. En daarbij in Nederland heb ik direct contact gehad met de ns en binnen 5 min de toezegging dat mijn kaartjes Gouda Arnhem terug zou krijgen en krijg het bedrag binnen een paar dagen dus het kan wel en de NS laat wel het goede voorbeeld zien. Ik sta daar niet voor me lol 2,5u! Dus complimenten aan de NS![]() |
08-04-2017 19:01:57 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
Als ik via ns m'n geld terug wil vragen moet ik ook m'n papieren kaartjes terug sturen, dit is althans al jaren zo geweest, vandaag de dag kennen we echter geen papieren kaartjes meer maar zijn deze vervangen door wegwerp ov-chipkaarten, die ook op afstand uit te lezen zijn. Papieren kaartjes zijn dit niet dus duurt wat langer |
08-04-2017 20:36:22 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Nou dat verzoek heb ik nog niet gehad. Ik moet eerst een aanvraag doen en daarna moet ik ze waarschijnlijk op sturen. En dat alleen duurt alleen al minimaal 2 max 4 weken en dan nog opsturen waarschijnlijk. Maar een NRW schönertag is altijd een vaste prijs dus vind dit daarom des te vreemder. |
08-04-2017 21:01:41 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik snap trouwens niet hoe je met schonertag ticket om 8.44 weg wilde. Die zijn pas na 9 uur geldig. Dus eig maar een uur vertraging en vraag me af of je dan geld terug krijgt. |
08-04-2017 21:23:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Je krijgt waarschijnlijk 25% van de prijs van je kaartje vergoed, conform de Europese reizigersrechten (http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_nl.htm). Als je in Nederland GtbV aanvraagt en niet op een OV-chipkaart hebt gereisd moet je ook de originele vervoerbewijzen meesturen. Laatst bewerkt door AlexNL op 08-04-2017 21:23 |
08-04-2017 22:11:34 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
En dit is alles dat er over de nieuwe treindienst van Abellio te melden valt? |
09-04-2017 00:55:54 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Quote Op vrijdagavond waren deze nog steeds afgeplakt. Vergeten? |
09-04-2017 08:53:55 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteBij NRW-tickets krijg je voor zover ik weet maar €1,50 per keer dat he meer dan een uur vertraging hebt. Omdat het minimale bedrag voor uitbetaling €4 is moet je die 3x op één dag minimaal een uur vertraging hebben.... |
09-04-2017 11:31:03 | ||
---|---|---|
nickeyboy
![]() |
Quote Bewust vergeten, ze vonden het wat ongepast om deze trein feestelijk te dopen in Arnhem terwijl de chaos donderdag compleet was ![]() |
09-04-2017 12:21:04 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Dat klopt maar ik zou uiteraard tot Emmerich 5,80 bij betalen. En ik heb geen gebruik gemaakt. Ik had dus geen vertraging. Ik had geen dag meer over als je pas om 13:15 in Düsseldorf bent ipv. 11:15 en ik had echt geen zin om 1u in Emmerich te wachten. Dus geld terug bij vertraging is hier niet echt van toepassing. En de bus vertrok pas na 9u dus daar had ik uit eindelijk geen kaartje voor gekocht van 5.80. Laatst bewerkt door Xander140 op 09-04-2017 12:22 |
09-04-2017 12:27:14 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Je kon toch eerst kijken of die trein überhaupt reed voordat je kaartjes kocht? Ik vind je behoorlijk nonchalant en Abellio hoeft naar mijn inziens je ook niet te compenseren, |
09-04-2017 12:27:27 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Wat is nu de clou? Ik begrijp het niet meer helemaal. Je had een SchönerTagTicket en was van plan €5,80 bij te betalen, hebt 2,5 uur staan wachten in Ah en vervolgens besloten om Duitsland niet in te gaan. Nu wil je je geld terughebben voor je afgestempelde niet-gebruikte ticket. Vat ik het zo goed samen? |
09-04-2017 13:17:20 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Buiten het feit dat je verhaal over je Abellio reis steeds meer tegenstrijdigheden krijgt hoop ik voor je dat je bij het loket in Arnhem hebt laten aantekenen dat je je reis niet gemaakt hebt. Zo niet dan kan het best zijn dat je niets vergoed krijgt. Jou verhaal dat je niet bent gegaan kan je dan namelijk niet meer bewijzen. De trein reed dan wel niet vanaf Arnhem maar iemand had je ook even met de auto naar Emmerich kunnen brengen bijvoorbeeld. Vandaar kon je gewoon reizen. |
09-04-2017 13:36:52 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Nee want dan had de conducteur toch met zijn tang een stempel gezet. En daarbij heb ik ze meerdere malen gesproken en ook nog tijdens de storing toen ik naar huis ging direct gemaild en gebeld![]() |
09-04-2017 13:56:19 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Oke. Lees je eigen posts door zou ik zeggen maar wil er even wel een paar opnoemen. 8.44 weg met schonertag ticket. Na opmerking had je ineens bijbetaald. 2 en half uur staan wachten .... maar na 9 uur was er al een bus... Bus miste de trein in Emmerich. Hoe weet je dat? Je ging niet mee. Je zou eerst 10.33 in Duss zijn dat zou 12.33 worden, later spreek je over 13.15 uur. NRW-tickets worden trouwens zelden gestempeld door een conducteur, tenminste wat ik meemaak. En als je naar duss ging waarom dan geen VRR ticket? Is goedkoper en voor 9 uur geldig. En, waarom niet gewacht met ticket kopen totdat je wist dat er een trein was? Problemen waren al vroeg bekend en de diverse apps niet echt betrouwbaar ben ik zelf achtergekomen. |
![]() |
advertentie |
09-04-2017 14:14:09 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
Ik wil niet modereren, maar zullen we eens terug gaan naar ontwikkelingen rondom abellio |
09-04-2017 14:23:14 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Idd lijkt mij ook verstandig. Ik denk dat zo'n verhaal toch lastig uit te leggen is en we gaan nu proberen mij uit te lokken. Dat ik niet alles op papier heb gezet betekend immers niet dat ik niet snap dat ik dat niet wist. Uiteraard weet ik dat een NRW ticket na 9u geldig is. Ik ben ook niet dom. Dus voormij is het goed zo. Laatst bewerkt door Xander140 op 09-04-2017 14:29 |
09-04-2017 14:35:13 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Eerste dag voor reizigers is natuurlijk iets anders dan eerste dag voor de vervoerder. Je mag toch verwachten dat men een gedegen proefbedrijf achter de rug heeft om dit soort onverwachte problemen voor te zijn? |
10-04-2017 19:55:02 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
QuoteLaten we dat maar doen. Punctualiteit laten we in het OD, hier de ontwikkelingen. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
10-05-2017 13:43:08 | ||
---|---|---|
mspaargare
![]() |
Weet niet of het hier in het forum al thema was, maar het is misschien interessant: Komende vrijdag (12 mei) wordt er een Euregio-excursie georganiseerd met bezoek aan de trolleybuswerkplaats in Arnhem. Duitse gasten en liefhebbers reizen ernaartoe met de RE19 van Emmerich naar Arnhem. Dit in het kader van de "Europa Kijkdagen". De deelname is gratis. Hier meer info en aanmelding: https://www.deutschland-nederland.eu/nl/europa-kijkdagen-2/ |
10-05-2017 15:23:20 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Viel me net pas op: vanaf Zevenaar tot Emmerich compleet nieuwe bovenleiding compleet met Duitse betonen palen en een enkele rijdraad. Echter in station Emmerich hangt de oude Nederlandse bovenleiding nodig met een dubbele rijdraad. |
10-05-2017 17:14:26 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
In Emmerich heeft men de omschakelbare installatie gewoon permanent op 15 kV gezet. Inderdaad ogenschijnlijk zonder iets aan de bestaande constructie te wijzigen. Tussen Zevenaar en de grens hangt de dubbele Nederlandse draad nog. Kennelijk was het mogelijk om daar 25 kV op te zetten. De spanningswissel ligt vanaf de grens komend net voorbij het bekende fotopunt ( die ingraving) bij Elten. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
10-05-2017 21:35:49 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote In Emmerich zijn de kabels van de 1500 V-schakelaars naar de bovenleiding al minstens een half jaar geleden verwijderd. Er kan dus geen 1500 V meer op de bovenleiding worden gezet. |
11-05-2017 01:17:27 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Gezien de lijn die kant op geen 1,5 kV meer is, zal er ook geen aanvoer van 1,5 kV naar Em zijn en zal die installatie ook nutteloos geworden zijn. |
11-05-2017 14:52:04 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
De reden dat er bij 25kV normaal geen dubbele rijdraad wordt toegepast is puur omdat dat meer kost en iets meer slijtage oplevert, maar er is geen enkele beperking om het wel toe te passen. Laatst bewerkt door DingeZ op 11-05-2017 14:52 |
11-05-2017 17:21:17 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteIn Emmerich stond een eigen 1.5kV onderstation van DB (Energie). |
05-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Heeft iemand enig idee of een interrail kaart met geldigheid Duitsland bij Abellio geldig is vanaf Arnhem? |
06-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Interrail is altijd pas vanaf de landsgrens geldig. |
06-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dank je. Ik vroeg t mij af omdat de Duitse tickets ook vanaf Arnhem geldig zijn. |
06-01-2018 11:38:42 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Dat is omdat het VRR-tarief doorgetrokken is tot Arnhem. Tot Hengelo is vanaf volgende week het Niedersachsen-tarief geldig, maar het gratis reizen met het OV voor Duitse Schwerbehinderte geldt ook alleen op het Duitse deel. |
06-01-2018 11:47:52 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote De Interrail One Country Passen gelden inderdaad pas in het desbetreffende land. Bij de Interrail Global Pass is één uitreis en één inreis in het woonland inbegrepen, in te vullen op het Travel Report. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
06-01-2018 13:19:18 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Het probleem is dan ook dat officieel Duitse treinkaarten (en ook Interrail-DE) pas vanaf Bad Bentheim, Gronau, Emmerich, Kaldenkirchen en Herzogenrath geldig is, want de tarifaire grens ligt voor zowel de trajecten naar Duitsland als de trajecten naar België precies op de grens. Daarom zijn Nederlandse treinkaarten (en ook Interrail-NL) niet geldig naar Bad Bentheim, Gronau, Emmerich, Kaldenkirchen en Herzogenrath. Op de grensoverschrijdende trajecten geldt dan ook het overgangstarief en de voorwaarden verschillen per ticket. Wel kun je met Duitse treinkaarten (en dus ook met Interrail-DE) reizen naar Salzburg Hbf, Kufstein, Schaffhausen en Basel Bad Bf. Met Interrail-AT kun je weer reizen naar Simbach am Inn, Passau Hbf en Simbach Hbf. Met Interrail-CH kun je weer reizen naar Konstanz en Waldshut. Meer informatie zie hier (wel in het Germaans): https://de.wikipedia.org/wiki/Grenztarifpunkt Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
07-01-2018 17:43:23 | ||
---|---|---|
icrm1
![]() |
Ik ben afgelopen zomer met een Interrail-DE pas vanaf Ah de ICE naar Düsseldorf gebruikt, tussen Ah en Oberhausen gecontroleerd en het was verder prima. Uiteraard wel de datum bij de outbound journey zetten. Hetzelfde geldde voor de terugreis. Om Abellio te gebruiken, lijkt mij dus geen probleem Laatst bewerkt door icrm1 op 07-01-2018 17:44 |
07-01-2018 18:12:49 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Dan is de conducteur coulant geweest, officieel mag je met een Interrail-DE pas het grenztarifpunkt niet overschrijden en dus je reis met een Interrail-DE pas niet aanvangen in Oldenzaal, Glanerbrug, Zevenaar, Venlo of Landgraaf, maar pas in Bad Bentheim, Gronau, Emmerich, Kaldenkirchen of Herzogenrath. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
08-01-2018 07:11:07 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote De grenspunten daarvan dus. |
02-05-2018 16:43:13 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Opvallend in de RB 40 vanmiddag tussen Hagen en Essen dat er ook in het nederlands werd omgeroepen aan welke kant je uit moest stappen. Zal wel geen gevalletje service zijn maar een foutje gok ik. |
17-10-2018 16:03:34 | ||
---|---|---|
bond
![]() |
Quote In het afgelopen jaar heeft Abellio 80 mln pound sterling (90 mln euro) extra in Greater Anglia moeten steken, omdat het financieringsmodel niet (meer) up-to-date is. Dutch taxpayers subsidise Greater Anglia rail services: http://www.eadt.co.uk/news/dutch-taxpayers-subsidise-greater-anglia-1-5740230 |
17-10-2018 17:42:59 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ofwel ik begrijp het niet, of de newspaper begrijpt het niet. Volgens mij heeft de Nederlandse belastingbetaler hier helemaal niets mee van doen. |
17-10-2018 22:03:09 | ||
---|---|---|
Michael98
![]() |
Het lijkt mij heel erg ver doorgedacht en de gekozen titel wordt niet verder in het artikel uiteengezet, maar Abellio moet 80 miljoen pond investeren in de concessie, dit gaat op een of andere manier van de winst af (gelijk of in stappen). Minder winst resulteert in minder dividend voor de aandeelhouder van het moederbedrijf oftewel de Nederlandse Staat. Dat is de enige redenering die ik zo kan bedenken, maar eigenlijk staat er daar niks over in het artikel. Laatst bewerkt door Michael98 op 17-10-2018 22:04 |
17-10-2018 23:43:30 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Het artikel lijkt dan met dezelfde nuance geschreven als eerdere berichten over de Schotse concessie Abellio. Alleen beweerde men toen toen iets wat omgekeerde context paste, namelijk dat Abelio zich zou verrijken ten koste van de Schotse belastingbetalers. Ja, ja kunt u het nog volgen? Jeanne Kok |
18-10-2018 00:01:56 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is een soort borrelpraat in het kwadraat, vrees ik. |
18-10-2018 07:06:34 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
De sentimenten gaan ook echt alle kanten op. Wat Jeanne zegt, niet lang geleden werd er nog gehuild dat NS zich ten koste van de britse belastingbetalers verrijkte, nu verzucht men "why can’t the service be owned by the British taxpayers rather than the Dutch taxpayers?". Omdat dan de britse belastingbetaler die 80 miljoen pond moet ophoesten, stelletje numbskulls! En inderdaad, als het NS geld kost, kost het de Nederlandse belastingbetaler geld. Want al het geld dat in de NS holding "over" is gaat naar de staat, als enige aandeelhouder. Maar dat bericht dat Abellio 40% aan Mitsui verkoopt is oud. Volgens https://en.wikipedia.org/wiki/Greater_Anglia_%28train_operating_company%29 is dat al in januari 2017 aangekondigd en in maart van dat jaar voltrokken. |
10-04-2019 09:56:53 | ||
---|---|---|
bond
![]() |
Vanaf augustus 2019 mag Abellio de 'East Midlands Railway' (op goed Nederlands) runnen: https://twitter.com/transportgovuk/status/1115861383910961152 Nog wat aanvullende info van Railway Gazette: https://www.railwaygazette.com/news/news/uk/single-view/view/bimode-and-hydrogen-trains-as-abellio-wins-next-east-midlands-franchise.html Toch opmerkelijk dat een franchise tot 2027 is gegund, terwijl het systeem van franchising 'under review' is. Maar dit is Little Britain, dus dat verbaast ook weer niet. Laatst bewerkt door bond op 10-04-2019 12:16 |
11-04-2019 22:09:45 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
In de NRC verscheen vandaag (do.11.4) een artikel dat betrekking heeft op de financiering daarvan. In de NRC van donderdag 11.04.2019 ----------------------------------------------------------------------- NS verovert weer een stuk Brits spoor NS-dochter Abellio gaat het spoorvervoer in een regio boven Londen verzorgen. Dat kost 700 miljoen euro en dat roept vragen op. Door onze redacteur Mark Duursma | pagina 4 - 5 AMSTERDAM. Gloednieuwe treinen, meer zitplaatsen, kortere reistijden. Meer parkeerplaatsen bij de stations, soepele terugbetaling bij vertraging. En natuurlijk gratis wifi in de trein. Forensen tussen Nottingham en Londen, en alle andere treinreizigers ten noordwesten van Londen, zullen er een extra pint op hebben gedronken. Vanaf augustus is hun treinreis een feestje, als we het persbericht van het Britse ministerie van Transport mogen geloven. Minister Chris Grayling maakte woensdag bekend dat het spoorvervoer in de regio East Midlands de komende acht jaar wordt verzorgd door Abellio, een volledige dochter van NS. Alles wordt beter. Abellio UK won de aanbesteding van de relatief bescheiden concessie met de toezegging om 700 miljoen euro te investeren. Hoe verhoudt dat bedrag zich tot de investeringsgrens van 500 miljoen euro die de minister van Financiën, enig aandeelhouder van NS namens de staat, aan buitenlandse activiteiten van NS stelt? En is de Britse expansie van NS wel verantwoord? Voor Abellio is East Midlands de vijfde spoorconcessie in het Verenigd Koninkrijk, naast acht concessies in Duitsland. Abellio UK verzorgt al het spoorvervoer in Schotland (ScotRail), de regio ten noordoosten van Londen (Greater Anglia), de omgeving van Birmingham (West Midlands) en de omgeving van Liverpool (Merseyrail). Ruim 14.000 werknemers van Abellio UK zorgden vorig jaar voor een omzet van 2,6 miljard euro en een winst van 26,2 miljoen euro. Greater Anglia en ScotRail leden verlies. Sinds de privatisering van de Britse spoorwegen in de jaren negentig dingen private partijen per regio naar de vergunning om het vervoer te verzorgen. Landelijk zijn er 23 spoorconcessies, waarvan er zeventien worden toegewezen door het ministerie van Transport en zes door regionale autoriteiten. ScotRail en Merseyrail vallen in de laatste categorie. Er is veel onvrede over het Britse spoor, zowel bij de overheid als bij consumenten. De prijzen zijn hoog, de punctualiteit is laag. Spoorbeheerder Network Rail, sinds 2013 weer staatseigendom, functioneert matig. De lappendeken aan vervoerders staat eenduidig beleid in de weg. Eind dit jaar komt de regering met een nationale evaluatie van het spoor, die moet leiden tot een grondige hervorming in de komende jaren. En dan is er nog de Brexit. Import van treinen en onderdelen wordt moeilijker, economische groei remt mogelijk af. Europese spoormarkt NS opereert dus in een lastige markt. De buitenlandse avonturen zijn omstreden. Zorg eerst maar dat de hogesnelheidslijn in Nederland goed functioneert, zeggen politici en vakbonden. Volgens NS komt de kennis en ervaring uit Duitsland en het VK de dienstverlening in Nederland ten goede. Door mee te doen aan aanbestedingen bereidt NS zich bovendien voor op verdere liberalisering van de Europese spoormarkt. Voormalig minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem wilde de financiële risico’s van de buitenlandse activiteiten van NS beperken. Begin 2017 liet hij de Tweede Kamer weten dat hij grenzen had gesteld. NS mag maximaal 500 miljoen euro in Abellio investeren. Daarnaast mag NS maximaal 500 miljoen euro lenen aan Abellio UK omdat de Britse autoriteiten een garantie van de moedermaatschappij eisen. Dat Abellio UK 700 miljoen euro in de nieuwe concessie investeert, lijkt in strijd met de afspraak tussen NS en Financiën. Nee, zegt Bert Groenewegen, financieel directeur van NS. „Er wordt geen beroep gedaan op het eigen vermogen van Abellio UK of van NS. Wij leasen de nieuwe treinen voor de periode van de concessie en betalen daarvoor jaarlijks een bedrag aan de eigenaar van de treinen. Na afloop van de concessieperiode gaan ze naar een andere vervoerder. NS geeft wel een garantie van 112 miljoen pond omdat het Britse ministerie dat eist, plus een lening van 18 miljoen pond als startkapitaal voor deze concessie. Dat bedrag valt binnen de afspraak met Financiën.” Volgens NS is de constructie zorgvuldig besproken met en goedgekeurd door Financiën. Het ministerie „heeft geen toevoegingen” aan de uitleg van NS, meldt een woordvoerder. NS voert moeizame onderhandelingen met het Britse ministerie van Transport over een andere kwestie. Bij de concessies Greater Anglia en West Midlands geldt een clausule die de groei van het aantal banen in Londen koppelt aan de groei van het aantal treinreizigers. Hoe meer economische groei, hoe meer reizigersopbrengsten en hoe meer geld van vervoerder naar ministerie. Die koppeling geldt echter niet meer, zegt NS, bijvoorbeeld omdat mensen meer thuiswerken. Het gevolg is dat Abellio meer moet betalen voor de concessies zonder dat er meer reizigers en inkomsten tegenover staan. Bij Greater Anglia zorgde dat al voor een verliespost van 41 miljoen euro. Om te voorkomen dat vervoerders bij financiële problemen makkelijk kunnen opstappen, eisen de Britten bij een tekort aan liquiditeit steun van de moedermaatschappij. In 2018 sluisde NS daarom 54 miljoen euro naar Abellio om Greater Anglia te kunnen behouden. Dat geld is een lening en wordt aan het einde van de concessieperiode terugbetaald, zegt Groenewegen. Kunt u garanderen dat het treinkaartje in Nederland niet duurder wordt door de Britse avonturen van NS, vroeg het CDA eind vorig jaar aan minister Wopke Hoekstra van Financiën (CDA). Zijn antwoord: verliezen van Abellio UK kunnen niet worden doorberekend in de prijs van Nederlandse treinkaartjes. |
11-04-2019 23:00:34 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Brief van Dijsselbloem: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/01/17/kamerbrief-kaders-activiteiten-buitenland-ns |
08-07-2019 12:02:46 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Niet hier voorbij zien komen. Per 1 juli j.l. is tijdelijke haltestelle Emmerich - Elten (El) in dienst gekomen, RE19 stoppen per richting ieder uur. Over plm. 4 jaar moet de definitieve halte in dienst komen, hang natuurlijk af van bouw 3e spoor. |
08-07-2019 12:43:30 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Niet in dit Abellio topic, maar wel in de opvallende dingen: https://www.somda.nl/forum/22835/p707400/Opvallende+dingen+1+juli/ |
10-07-2019 21:32:15 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Waarom rijdt de RE19 van 13 juli t/m 24 aug als 567XX in plaats van 200XX serie? |
10-07-2019 21:35:22 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Enkelsporige werkzaamheden Ah-Em, dus Abellio rijdt in 1 richting een kwartier verschoven. Bij twijfel: gebruik beton. |
10-07-2019 22:44:45 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Aha, dank u! |
11-07-2019 01:57:33 | ||
---|---|---|
Nick86
![]() |
Werkzaamheden tussen Duisburg Hbf en Düsseldorf Flughafen. Treinen worden omgeleid via Duisburg Wedau. https://www.abellio.de/de/nordrhein-westfalen/fahrplanauskunft-meldungen/verkehrsmeldungen?message=HIM_FREETEXT_2201 Quote Tussen Arnhem en Emmerich zijn geen werkaamheden en rijden de treinen normaal |
11-07-2019 08:40:48 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Behalve dan weer van 2 t/m 11 aug, dan ligt Ah - Zv (- Dtc/Em) eruit, maar dat terzijde![]() Laatst bewerkt door martijn op 11-07-2019 08:42 |
11-07-2019 18:49:37 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ook van 25 juli tot 1 augustus hoort Abellio niet te rijden tussen Arnhem en Emmerich aangezien Arriva en Connexxion ieder kwartier gaan pendelen tussen Zevenaar en Arnhem vanwege werkzaamheden tussen Zevenaar en Doetinchem. Dus ICE en Abellio bokken dan even op. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
11-07-2019 19:22:24 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Wat blokkeert dat de RE19 / ICE dan ? |
11-07-2019 19:40:26 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Spoor 3 in Zevenaar, wat trouwens ook nog eens het enigste spoor is waar treinen van en naar Duiven kunnen keren. Als Prorail eens een paar wissels bij Zevenaar gaat aanleggen kunnen je tenminste ook de RE19 laten keren in Zevenaar, nu gaat dat niet. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
11-07-2019 20:10:32 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
De RE19 rijdt dan gewoon hoor. Van Arnhem naar Dusseldorf stoppen ze niet in Zv en andersom ook niet. Met wat aangepaste tijden komen ze er doorheen. Laatst bewerkt door train85 op 11-07-2019 20:10 |
11-07-2019 20:18:32 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
ICE/RE 19 kunnen toch via spoor 2/4 als arriva zonodig spoor 3 moet blokkeren? Maar ik gok dat de ICE via Venlo gaat vanwege werkzaamheden in het Ruhrgebiet? |
11-07-2019 20:30:55 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Hoewel ik het principieel merkwaardig vindt dat een serie die eigenlijk buiten de werkzaamheden rijdt aangepast moet worden ( Heb ik in m'n woonplaats al te vaak mee te maken), vindt ik gezien het geringe aantal reizigers van Zv richting Duitsland het nog wel te begrijpen dat men Zv overslaat , maar waarom ook richting Arnhem? Daar is toch geen beletsel lijkt me ![]() |
11-07-2019 20:45:25 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Omdat spoor 1 en 2 te Zevenaar buitendienst zijn. Spoor 3 continu bezet is met de kerende treinen vanuit Ah. Dan kan je niet zonder conflict de RE19 laten stoppen te Zv. Die gaat dan via 904. |
11-07-2019 20:50:25 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Als Abellio dan toch rijdt tussen Emmerich en Arnhem (in Elten kun je niet keren) kun je de Abellio-treinen net zo goed laten stoppen in Duiven. Zo hoeven de reizigers uit Zevenaar en de Achterhoek niet helemaal terug te steken via Arnhem. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
11-07-2019 21:02:46 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Weet niet of Abellio dat wel wil en aangevraagd heeft. Maar dat zou men aan hun moeten vragen. Maar snap jou schrijven wel dat reizigers met dit plan meer reistijd kwijt zijn. |