10-01-2022 13:19:09 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Naar ik begreep heeft NRW 350 miljoen gereserveerd om de doorstart / overstap naar de nieuwe vervoerders mogelijk te maken. |
10-01-2022 13:45:04 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dat lijkt mij sterk, dan zou bijpassen van de verliezen een stuk goedkoper geweest zijn dunkt me. Zo'n bedrag lijkt eerder het bedrag te zijn dat nu aan andere vervoerders wordt uitgekeerd om deze concessieperiode uit te dienen (en waarvan het grootste deel anders aan Abellio betaald zou zijn) |
10-01-2022 20:18:34 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
NRW vaart een andere koers dan andere klanten van Abellio in Duitslland: in Sachsen-Anhalt is er een overeenkomst gekomen waarmee Abellio tot eind 2023 blijft rijden, zodat er in de tussentijd een nieuwe aanbesteding gedaan kan worden. En in Baden-Württemburg wordt Abellio BW in z'n geheel overgenomen door staatsbedrijf SWEG. In NRW zal men niet willen dat er nog geld naar Abellio gaat, in welke vorm dan ook, en is er daarom gekozen voor overdracht aan andere vervoerders. Zelfs als dit meer kost dan Abellio gewoon laten doorrijden. Het zal voor NRW een principekwestie zijn: "Dit is waar jullie mee akkoord zijn gegaan, jullie kunnen nu niet leveren, wij gaan naar een ander." Bedrijven zoals TRI zijn hier de lachende derde. |
11-01-2022 10:56:31 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
NRW doet dat onder meer omdat de politiek daar onder publieke druk is komen te staan. Van diverse kanten krijgt de overheid daar kritiek over de vroegere aanbestedingscultuur ("zo goedkoop mogelijk"). Bijvoorbeeld hier: https://www.evg-online.org/meldungen/details/news/abellio-nrw-notvergabe-uebergang-geraeuschlos-aber-auf-vollen-touren-9433/ |
![]() |
advertentie |
11-01-2022 12:20:45 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Vergeet ook niet wie er eindverantwoordelijk is voor de verdeling van al die schaarste aan "Trassen" en de wijze hoe die problemen daardoor ontstaan verrekend worden. Zo is regulier onderhoud voor rekening van de Deutschebahn dochter DB-netze, terwijl vernieuwbouw door de overheid wordt betaald. Het speelveld is op z'n zachts gezegd niet bepaald evenwichtig. |
23-01-2022 10:35:49 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Maandag 31 januari 2022: De laatste Abellio RE 19 trein naar Düsseldorf Hbf vertrekt in Arnhem Centraal om 19.45. De laatste Abellio RE 19 trein naar Emmerich vertrekt in Arnhem Centraal om 20.45. Rest van de avond rijden er n wagens en Dosto rijtuigen tussen Emmerich - Duisburg Hbf v.v. Reizigers tussen Emmerich - Arnhem v.v. kunnen die avond reizen met de SB 58 bus naar Nijmegen. Dinsdag 1 februari 2022: DB reisplanner geeft alleen aan dat er spitstreinen rijden tussen Emmerich - Düsseldorf Hbf (ochtend) en Düsseldorf Hbf - Emmerich (middag / avond) RE 5 rijdt ook 2 ritten per dag van/naar Emmerich. Spitstreinen worden gereden met n wagens en Dosto rijtuigen. Emmerich - Arnhem v.v. via Nijmegen met de SB 58 bus. Deze info kan uiteraard nog veranderen.
|
23-01-2022 14:01:51 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
De reisplanners zijn pas op 26 januari bijgewerkt aldus zuginfo.nrw Reizen met SB 58 tussen Emmerich en Arnhem is niet echt een alternatief. Reistijd is ongeveer 5 x zo lang maar beter dan niet. Die mogelijkheid is er namelijk alleen om 21.51 uur vanuit Emmerich. De rest van de avond mag je lopen ... Laatst bewerkt door henri1972 op 23-01-2022 14:14 |
23-01-2022 17:05:45 2 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
"Er kunnen geen treinen rijden omdat we overgaan naar een andere vervoerder" is echt het allerslechtste excuus dat ik ooit heb gehoord. Hier wordt politiek bedreven waar de reizigersbelangen absoluut op de allerlaatste plaats staan. Bij onze westerburen zijn de afgelopen 4 jaar drie contracten tussentijds van exploitant gewisseld, waarbij de tijd tussen de aankondiging en de daadwerkelijke overgang soms slechts enkele weken bedroeg. Dat ging naadloos, de reiziger heeft er niets van gemerkt. Er heeft geen enkele trein minder gereden, en er was ook geen noodzaak om tijdelijk andere bedrijven in te huren. En de Duitsers kunnen dat niet? Belachelijk. |
24-01-2022 15:37:55 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Zijn hier geen Nederlanders in het spel? 😉 |
24-01-2022 17:46:55 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Op drehscheibe staat het volgende:
De RE19 komt dus nog goed weg dat die deels wel blijft rijden die avond. Groetjes Michiel |
24-01-2022 20:29:54 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Zo'n 90 procent van de circa 1000 Abellio-medewerkers heeft zich gemeld bij de nieuwe vervoerders. Link Abellio medewerkers die overstappen krijgen een bonus van ongeveer 8000 euro. (Link werkt niet goed anders) https://rp-online.de/wirtschaft/abellio-8000-euro-praemie-fuer-jeden-mitarbeiter-zugausfaelle-drohen_aid-65257285 Laatst bewerkt door spurt2244 op 24-01-2022 20:36 |
24-01-2022 21:06:57 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Link :) Laatst bewerkt door thom op 24-01-2022 21:07 |
25-01-2022 16:09:26 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Interessanter is wat er tijdelijk op alle verbindingen gaat rijden die over gaan naar een andere vervoerder. Waar kan ik dat overzicht vinden? |
25-01-2022 17:18:06 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Hetzelfde materieel als wat Abellio gebruikt, lijkt me? |
25-01-2022 17:40:15 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
niet altijd, zie bv Quote
|
25-01-2022 17:55:26 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Er word juist op enkele verbindingen met vervangend materieel en personeel gereden om materieel en personeel vrij te maken voor inspectie, instructie enz.. Daarom ligt de dienst op veel trajecten ook stil op 31-1 zodat de nieuwe vervoerder de volgende dag met het ex. abellio materieel en personeel de dienst kunnen starten. Hou lokreport in de gaten, als je bij wil blijven. Groetjes Michiel |
25-01-2022 23:08:14 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Op Whatsapp kwam vandaag een foto langs dat Flirt 2307 (voor Nederland geschikt) tenminste 1 VIAS logo heeft nu. |
26-01-2022 00:06:37 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Ik zal morgen kijken of ik bij trein 20011 een foto kan maken met de logo's erop |
26-01-2022 07:38:17 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Quote Gelukkig is er wel iets veranderd gisteravond in de DB reisplanner. Op 1 februari kan de RE 19 gewoon elk uur rijden op Arnhem - Düsseldorf v.v. |
26-01-2022 17:08:01 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Foto van de 2307 met VIAS logo. |
26-01-2022 17:32:20 | ||
---|---|---|
DaanICNG
![]() |
Quote Bekende foto 🙂 Laatst bewerkt door DaanICNG op 26-01-2022 17:32 |
28-01-2022 07:29:39 | ||
---|---|---|
Cargoboer
![]() |
Op welke licentie rijd VIAS nu eigenlijk tussen Zevenaar Grens en Arnhem? |
28-01-2022 18:00:36 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Quote Er gaan vervangende bussen rijden tussen Arnhem, Zevenaar, Elten en Emmerich. Er wordt geprobeerd ze in de reisplanner te krijgen. |
29-01-2022 11:45:31 | ||
---|---|---|
marvinkok
![]() |
Quote Eurobahn |
29-01-2022 13:52:28 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
De ticketautomaat in de stationshal van Ah is al weg; komt er een nieuwe van VIAS? |
29-01-2022 20:07:38 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ik dacht dat de kaartautomaten in NRW een eigen leven leiden. Zitten niet vast aan de vervoerder. Worden meen ik ook per gebied aanbesteed. |
29-01-2022 21:34:02 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Klopt dat is een apart contract tussen het VRR en een exploitant. Vreemd genoeg heeft die exploitant (ik dacht Transdev, maar weet niet zeker) het weer onderbesteed aan Abellio voor de RE 19. Vandaar dat ze weggehaald worden. Er komt vervanging maar een datum was nog niet bekend. |
29-01-2022 22:20:09 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Hoe komt de reiziger in de tussentijd aan een vervoerbewijs? |
29-01-2022 22:40:14 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
www.bahn.de lijkt mij een optie, of t loket in Arnhem of evt de conducteur? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
29-01-2022 22:55:23 1 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Natuurlijk is bahn.de een optie, maar dat was het ook al toen de kaartautomaat er wel was; dat ding stond er niet voor niks. Loket Arnhem / NS kaartautomaat verkocht nooit VRR-tarief, en wagenverkoop in de trein lijkt een logisch idee - is in de begintijd van Elten ook gedaan - maar vanwege de poortjes kom je (of: komt de minder bekende reiziger) nooit bij die trein. Vandaar de vraag. :-) Laatst bewerkt door 5431 op 29-01-2022 22:57 |
30-01-2022 01:03:39 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Inchecken met je chipkaart, aan de achterkant uitcheken maar niet door het poortje. Je melden bij de conducteur, die verkoopt je een kaartje. Zo is me verteld aan het loket en het werkte. (de beide automaten waren al een tijdje vaak defect) |
30-01-2022 17:12:18 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Quote Ja klopt Arnhem Sonsbeek kant die is ook weg en in Zevenaar is die ook weg. Kaartautomaten van Abellio werkte vanaf november al niet meer en problemen hadden ze al sinds augustus 2021. |
30-01-2022 17:15:02 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Quote Mijn ervaring van november vorige jaar was dat de trein ging wachten in Emmerich tot we allemaal een kaartje hadden gekocht aan de automaat. Nu is het vaak dat je een kaartje mag kopen tijdens je overstap in Duitsland of online. |
30-01-2022 17:56:27 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Alleen jammer dat dit op de terugweg niet werkt. Als je het dan doet, betaal je twee keer opstaptarief. |
30-01-2022 18:11:38 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Het beste advies is de info zuil gebruiken laten ze je er gewoon door. |
31-01-2022 01:13:23 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Quote Je kan op Ah gewoon uit en inchecken op de perrons, er rijden tenslotte meerdere vervoerders. Groetjes Michiel |
31-01-2022 08:48:23 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Op de terugweg kun je bij het treinpersoneel een QR-code krijgen. |
31-01-2022 09:03:37 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Op de terugweg kan je inchecken op het perron bij overstap paal en uitchecken bij de poortje indien je geen QR code hebt gekregen.
Maar dit is geen ideale situatie. |
31-01-2022 15:56:27 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Voor Treinposities ben ik op zoek naar een overzicht van welk materieel van Abellio NRW naar welke andere vervoerders gaan. Kan iemand daarbij helpen? |
31-01-2022 16:42:19 | ||
---|---|---|
treinfande
![]() |
Quote Ik heb er geen overzicht van, maar ik verzoek graag te helpen:
Ik hoop ermee een goede overzicht te kunnen geven. |
31-01-2022 16:59:14 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Bedankt voor het overzicht! Ik lijk alleen de wit/rood/zwarte FLIRT 3XL's te missen in dit overzicht, zoals op deze foto |
31-01-2022 17:45:07 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Dat zijn de treinstellen die voor de Regiobahn (S28) besteld waren, en naar de S-Bahn Rhein-Ruhr gegaan zijn toen de electrificatie van de S28 niet doorging. Ze lijken door elkaar ingezet te worden met de andere Flirt 3XL-treinstellen en gaan dus waarschijnlijk mee naar DB Regio NRW. |
31-01-2022 18:11:50 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Quote Deze stellen is een ander verhaal. Er rijden al maanden 3 van die Flirts voor de Eurobahn op de RE 3 en verder liet Abellio ze soms rijden op de RB 32. |
31-01-2022 18:54:28 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Nee hoor, Ah heeft aparte poortjes voor de verschillende vervoerders. Ik weet alleen niet of er ook aparte voor de trein naar Emmerich waren |
31-01-2022 19:16:18 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Nee, die gaan door de poortjes van de lijn naar Winterswijk. |
31-01-2022 19:41:36 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Quote Ja dus je kan altijd bij één van de poortjes inchecken en op het perron bij de paal weer uitchecken. Als ik meer als een uur op het perron wil verblijven check ik bijvoorbeeld gewoon bij een NS poortje in, vervolgens na 55min op het perron bij de NS paal uit en voor ik het perron verlaat dan weer bij een arriva paal in om via het arriva poortje het station te verlaten. Dit systeem werkt op ieder station waar 2 of meer verschillende vervoerders komen en dus in/uitcheckpalen op de perrons staan. Ook bij stations als Bd staan ovchipkaarpalen op het perron voor internationale reizigers. En zoals Albert al schrijft de RE19 valt onder de Arriva poortjes omdat die stations met Arriva deelt. Groetjes Michiel |
31-01-2022 19:47:04 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Zijn er eigenlijk nog ontwikkelingen bij Abellio of is het gewoon einde verhaal? |
31-01-2022 19:55:36 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Zo dadelijk om 20.45u laatste rit van Arnhem naar Emmerich. Vandaar ersatzzug naar Duisburg. Tegen 23.00u rijden er geen Abellio treinen meer in het VRR gebied. |
31-01-2022 20:02:19 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Op het Nederlandse spoorwegnet wel, want Abellio Rail NRW rijdt vanaf morgen niet meer. Abellio Rail Baden-Württemberg is al per 1 januari verkocht. Andere Abellio-delen bestaan nog wel (Westfalenbahn, Mitteldeutschland, en die in het VK,) en zijn voorlopig nog in NS-eigendom. |
31-01-2022 20:29:59 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Is Abellio in Nederland niet betrokken bij de lijn Gouda - Alphen ad Rijn? |
31-01-2022 20:54:05 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Off-topic: is dit uitstel of afstel? ze zaten daar al krap in de talent-tweetjes, dat wordt niet beter als de lijn doorgetrokken is naar Wuppertal. Of zijn er andere dieselstellen (bij) gekomen? Of is de vervoersvraag ook daar zodanig ingezakt dat de talentjes het nog wel aan kunnen? |
31-01-2022 21:43:55 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote
Uitstel. Op de S28 rijden tegenwoordig Integral-treinstellen die zijn overgekomen van de BOB uit Beieren. |
31-01-2022 22:11:11 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dank! Binnenkort dan maar weer eens een uitstapje maken die kant op...😃 |
31-01-2022 22:59:23 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Eurobahn heeft er inderdaad 3, als ik goed tel heeft Abellio er 7. Als die inderdaad al met de groen/witte treinstellen samen op dezelfde lijnen worden ingezet, zou het dus inderdaad logisch zijn dat ze ook naar DB Regio gaan. Iemand die dit kan bevestigen? Laatst bewerkt door DDZ7504 op 31-01-2022 23:01 |
![]() |
advertentie |
03-02-2022 04:57:49 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ook NS is nog niet wakker: in de app staat bij de treinen als vervoerder ABRN. |
03-04-2022 17:57:48 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Zie de berichten boven jouw bericht 😉 |
04-04-2022 08:59:20 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Hoe gaat het inmiddels met de andere ex-Abelliotrajecten? Is daar nog sprake van exotische materieelinzetten of rijdt er weer wat er voorheen ook reed maar dan met een ander logo erop? |
04-04-2022 09:05:29 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Alles rijdt alweer met gewone materieel in NRW, sinds paar weken. In Thuringen is dat ook alweer. |
04-04-2022 21:31:56 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
In Thuringen rijdt Abellio toch nog gewoon? |
04-04-2022 22:18:35 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Ja daar rijdt Abellio nog een kleine 2 jaar rond. |
15-07-2022 01:55:25 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Laatst bewerkt door moderator op 23-04-2024 17:38 |
23-04-2024 14:26:38 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
23-04-2024 18:45:21 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Hoe zit het met Gouda-Alphen? Die aanbesteding is formeel gewonnen door NSR en Abellio NRW. |
23-04-2024 19:02:47 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Die wordt geëxploiteerd door de NS onder de formule naam R-NET. |
24-04-2024 10:52:38 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Abellio NRW is al lang ter ziele… Alleen het midden Duitslandnet hebben ze nog. |
24-04-2024 14:38:54 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ach, ik vind het geen vreemde of slechte beslissing. Weliswaar is het leuk om in het oosten van Duitsland dat NS-logootje op treinen te zien. Maar ik vraag me toch af: wat is het nut ervan? De NS rijdt stoptreinen in Duitsland, de SNCF (Keolis) in Nederland, de DB (Arriva) tot voor kort ook. Iedereen in Europa zit via ingewikkelde dochtermaatschappijen in elkaars vijvertjes te vissen. Zogenaamd vanwege de marktwerking, maar in de meeste gevallen kan het al jaren niet meer uit en moet er veel te veel geld bij. Logisch, ze hebben allen hetzelfde businessmodel: de verliesgevende verbindingen van de 'tegenstander' overnemen en proberen om die toch winstgevend te maken. Wat dus niet lukt.
|
24-04-2024 15:25:41 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Maar, wat is daar dan het vervolg op? Als Arriva hier de verlieslatende lijnen niet meer wil rijden en NS daar op de een of andere manier toe verplicht wordt (want niemand wil/mag ze rijden), daar wordt NS ook niet beter van. Het probleem van concessiehouders die verlies lijden ligt toch aan hun te lage inschrijving? Als ze hoger hadden ingeschreven dan hadden ze wel winst gemaakt. En uiteraard gaat dat ten koste van de ticketprijs. Of je verplicht de nationale maatschappij de verliezen van lokale lijnen te dekken met de winsten van de IC verbindingen. Maar uiteindelijk zie ik niet wat het probleem is of NS dan die verlieslatende lijnen rijdt of Arriva/DB of Keolis/SNCF. Ergens komen de inkomsten en uitgaven bijelkaar. |
24-04-2024 15:44:48 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
In het verleden (en misschien nu ook nog ? ) deed NS verliesgevende lijnen van de hand,omdat men er volgens zeggen ook geen financiele bijstand (meer)voor kreeg van het rijk. Laatst bewerkt door phantom op 24-04-2024 15:45 |
24-04-2024 15:48:07 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Dat gaat ze inderdaad nooit lukken. Moeten deze lijnen in stand gehouden worden dan is dat een zaak van de politiek. Lees: De politiek moet de rijksbijdragen in de exploitatiekosten verhogen. Want uit de normale inkomsten uit kaartverkoop enz. worden ze nooit rendabel. De politiek: het Rijk, de Provincies en eventuele andere concessieverleners. En met gaat hier in dit land toch altijd voor het principe van de laagste inschrijver. Dat heet dan kwaliteitsverbetering. Nou niet altijd dus, genoeg voorbeelden bekend. Dat alles bewijst maar weer eens dat OV geen verdienmodel is maar dat OV een middel is voor het behoud van de macht in de vervoerswereld van het, in dit geval, personenvervoer. En daar gaan we dan weer: de inhoud is ondergeschikt aan de processen, protocollen, en vooral de budgetten. En dat laatste zien we niet alleen bij het OV. |
24-04-2024 16:44:59 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Er is hier al meer dan eens betoogd dat dat niet waar is. |
24-04-2024 17:00:21 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Het feit dat beide maatschappijen slechts met veel pijn en moeite (en met veel verlies....) weer verkocht konden worden, zegt ook genoeg. Je ziet het ook elders. De MRB, ook in het oosten van Duitsland actief, beweerde bij hoog en laag dat ze lijnen veel goedkoper kon exploiteren dan de DB. De overheden (die het regionale verkeer financieren) hadden daar wel oren naar, want ze vonden de DB véél te duur. Vervolgens kreeg de MRB de concessie en ging rijden met DDR-rijtuigen uit de jaren '60 én met onervaren, onderbetaalde mensen. Want dat vormde de kern van de kostenbesparing. Linksom of rechtsom, er moet vaak geld bij. Dat is ook helemaal niet erg, vind ik. Goed OV mag best wat belastinggeld kosten. |
24-04-2024 20:40:42 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ik heb geen ervaring met reizen met MRB, maar ik denk dat MRB (en de deelstaat) hier wel aan een goede knop draait. Niet om onervaren personeel te weinig te betalen natuurlijk, maar wel door gewoon bestaand materieel te accepteren. Zeker in Duitsland wordt er miljoenen aan belastinggeld verspild door treinen te vervangen die nog lang niet aan vervanging toe zijn. Ik geloof er niks van dat je met nieuw materieel significant meer reizigers trekt, terwijl het wel ontzettend veel geld kost. |
24-04-2024 21:27:48 1 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Enkele reageerders gaan met hun reacties met wel heel grote stappen in de verkeerde volgorde door de geschiedenis! Dat NS ooit aan de regering een lijst met lijnen met een heel lage kostendekking heeft gepresenteerd is correct, maar wel een generatie eerder dan zaken als aanbesteding en het tegengaan van kruisbestuiving van winstgevende naar verliesgevende activiteiten. |
25-04-2024 08:14:56 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Over het personeel kan ik niets zeggen, maar de UIC-Z rijtuigen die ze op Leipzig - Chemnitz gebruiken zijn echt niet uit de jaren 60. Wel uit de jaren 80. Nog altijd niet het nieuwste materieel, maar IMHO comfortabeler dan wat er anders zou rijden (LINT of Desiro). En waarschijnlijk was het ook niet anders dan toen DB reed. Het enige verschil zal waarschijnlijk zijn dat de MRB met een modernere ER20 rijdt en DB met een 232 zou rijden. En voor zover ik weet rijdt dat materieel ook in de Alex (München - Hof). |
25-04-2024 08:20:12 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
DB Regio reed er ooit met BR612. |
25-04-2024 09:03:14 2 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Vervolgens sloten de deelstaat en MRB een deal, de laatste zou de lijn overnemen en een aanzienlijk lagere prijs berekenen. Dat was ook te merken. Hun treinen zijn een stuk langzamer en ze bestaan inderdaad uit goedkoop opgeknapte oude DR-rijtuigen. Zonder airco, dus 's zomers niet uit te houden. Hoge instap, krijsende remmen ('s zomers dus helemaal erg, want je moet het raam immers open houden). De afgelopen jaren viel regelmatig een derde van alle treinen uit - kapot of te weinig personeel. Nieuwe mensen zijn lastig te vinden, want de MRB betaalt slecht. En de dienstregeling is een stuk slechter omdat je met dat materieel de tijden van de BR 612 niet kunt rijden. Sterker nog, om dezelfde frequentie te kunnen aanbieden, heeft de MRB het dubbele aantal treinen nodig. De veel snellere BR 612 kon vroeger in één slag rijden. Maar de MRB-treinen redden dat niet. Ze komen elkaar daarom tegen op het stuk enkelspoor bij Leipzig, de trein richting het zuiden moet net buiten het station minutenlang wachten op de tegentrein. Met lapmiddelen en gehuurd materieel (eveneens oude DR-dubbeldekkers) probeerden ze het de laatste jaren te verbeteren, maar het blijft een drama. Goed, het is maar één voorbeeld, maar wat mij betreft wel een mooi symbool van lijnen die té goedkoop zijn aanbesteed.
Je hebt gelijk uiteraard :-) Midden jaren '80, lees ik net. Laatst bewerkt door brun op 25-04-2024 09:13 |
16-10-2024 12:03:27 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Abellio Deutschland is nu helemaal overgenomen door BeNEX. De overname is gisteren 15.10.2024 helemaal goedgekeurd. |