05-08-2023 20:28:49
Dionysusnu
Dionysusnu

Zoals nu te zien is het treinnummer de hele rit van/naar Ledn in de 6000 serie. En ik had het in het eerste bericht na het lijstje al vermeld als aanvulling.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 05-08-2023 20:31
 

23-08-2023 07:41:24
Anoniem9
Anoniem9
Quote
michaben (01-08-2023 22:10:36):

Over enkele weken is het weer zo ver, de speciale Grand Prix dienstregeling wordt weer van stal gehaald met drie dagen lang elke 5 minuten een sprinter Asd - Zvt. Maar mede door het personeelstekort heeft dit ook gevolgen voor de rest van het land met uurdiensten naar Vl en Vs in het weekend en enkele kleine sprinterhaltes waar bussen lijken te gaan rijden:

Een kort, incompleet overzicht, waarin mogelijk ook enkele wijzigingen zitten als gevolg van werkzaamheden in datzelfde weekend:

  • 700/1800 rijden om via Asd en stoppen extra te Laa, Hfd en Ass, in het weekend 700 stoppend Zl - Gn.
  • 1600/11600 rijden via de Oude Lijn door naar Ddr/Vs (op vrijdag beide naar Vs, in het weekend alleen de 11600). De 1600 gaat tot Amf. Stopt ook te Zlw.
  • 1700/11700 stopt vanaf vrijdagavond extra te Wd. De 11700 gaat door naar Es.
  • 2100/2200/2300 vormen een 20-minutendienst Hlm - Gvc/Ddr.
  • 3300 rijdt op vrijdag niet Hfd - Gvc, rijdt in het weekend geheel niet (vanwege werkzaamheden).
  • 3500/3700 rijdt in het weekend door naar Hfd, rijdt eens per uur tussen Ehv en Vl.
  • 3900 rijdt op vrijdag extra Ht - Ekz, op zaterdag extra Ah - Zd.
  • 4800 rijdt niet Asd - Hlm, rijdt in het weekend door naar Ekz vanwege werkzaamheden.
  • 5100 vervalt tussen Ddr en Rsd.
  • 5600 op zondag een uurdienst.
  • 5800 rijdt niet Asd - Hfd.
  • 5900 vervalt, zo te zien bussen naar Zvb en Odb.
  • 6000 rijdt vanaf vrijdagavond om en om naar Tl en Ht.
  • 6300 vervalt, de 2100/2200/2300 nemen de stops te Hil en Vh over.
  • 6900 vanaf vrijdagavond opgeheven Gdg - Tl.
  • 7400 rijdt op vrijdag niet Asd - Db.
  • 7500 vervalt, zo te zien bussen naar Wf en Otb.
  • 8100 rijdt in het weekend niet, 700 gaat stoppend Zl - Gn.
  • 13900 rijdt niet Ehv - Std.


Er zijn toch nog wat opvallende wijzigingen: De 5600 rijdt in het hele weekend een uursdienst dus niet alleen op zondag.
Daarnaast rijdt de 7300/7400 in het weekend ook een uursdienst.

 

24-08-2023 22:44:08
seinhuis
seinhuis

Vrijdag 25 augustus

452 rijdt de normale route (via Amsterdam, Haarlem). Hierdoor rond deze tijdstip kleine aanpassing in de dienstregeling.

453 rijdt ook de normale route (Haarlem, Amsterdam). Ik zie geen aanpassing in de reisplanner.

 

24-08-2023 22:55:07
Karel1969
Karel1969

Wat heeft het rijden van een uursdienst tussen Ehv en Vl nou te maken met de F1 in Zandvoort?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

24-08-2023 23:02:31
mren
mren

Dat een duo mcn/hc maar op één plek tegelijk kunnen zijn.

 

24-08-2023 23:22:50 1
JothamvW
JothamvW

Ik blijf het bijzonder vinden dat stations als Zp, Dv en Vl geen "grote stations" zijn en daarom 1x per uur per richting bediend mogen worden, en er ook 1x per uur op de Zeeuwse lijn gereden mag worden.

 

24-08-2023 23:43:52
DDZ7504
DDZ7504

Wat zou jouw oplossing daarvoor zijn dan?

 

25-08-2023 00:57:05 1
mren
mren

Op CTA's staat bij treinen richting Zandvoort het treintype "Max express", met achter Zandvoort een F1-auto.

 

25-08-2023 01:19:46 1
Karel1969
Karel1969
Quote
mren (24-08-2023 23:02:31):

Dat een duo mcn/hc maar op één plek tegelijk kunnen zijn.


Begin dan maar eens met die personeelsdiensten op de HSL. Hierop wordt me een partij gepassagierd en geknipt. Als je daar nog diensten hebt waar 25% bestaat uit rijden dan is dat een efficiënte dienst.

 

25-08-2023 02:57:45
thom
thom

Dat zullen dus ook de lastigste diensten zijn om rond te krijgen, dat passagieren zal men die mensen echt niet voor de leuk laten doen...

 

25-08-2023 08:51:03
Dionysusnu
Dionysusnu

Nog een klein toevoegertje aan de opheffingen: De 800 rijdt op vrijdag niet op Asd-Amr (opgemerkt door MetroRET)

 

25-08-2023 10:16:12
DingeZ
DingeZ

Met uitzondering van de 823, 825 en 864.

 

27-08-2023 16:21:23
zigzag
zigzag

Door problemen met de 4800 viel het op dat er met de gekozen extra beperkingen er domino effect voor reizigers bij komt.

Tussen Hlm en Utg gaan de ritten voor de stations Hlm, Bll, Sptz grotendeels via één spoor. Het gevolg is dat bij vertraging van vertrek uit Hlm het tegemoetkomende verkeer ruimt een kwartier moet wachten op Sptn.

Ook hoef je op dat traject bij vertraging op geen enkele uitleg of verantwoording te rekenen. Reizigers krijgen koud alleen te horen dat de trein over 10 minuten vertrekt, zonder verdere uitleg. Want stel je toch eens voor dat het als ns en prorail ten kosten gaat van je imago.

 

27-08-2023 17:48:02
DDZ7504
DDZ7504

Op de weg sta je soms ook wel eens te wachten voor een open brug, of een vrachtwagen die niet onder een tunnel blijkt te passen. Af en toe vertraging op je route gebeurt nou eenmaal soms.

 

27-08-2023 18:13:25 1
michaben
michaben

Men rijdt dus linkerspoor Sptn - Hlm zodat er geen overkruising met de sprinters Asd - Zvt is op wissel 113B/115? Ben benieuwd hoe men dat volgend jaar gaat oplossen dan, want de wissels bij Sptn worden volgens mij gesaneerd komend voorjaar.

 

27-08-2023 18:33:43
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
DDZ7504 (27-08-2023 17:48:02):

Op de weg sta je soms ook wel eens te wachten voor een open brug, of een vrachtwagen die niet onder een tunnel blijkt te passen. Af en toe vertraging op je route gebeurt nou eenmaal soms.


Maar meestal kan je die brug dan ook zien. Bij NS is de info bij vertraging/storing enorm vaag of zelfs helemaal afwezig. Dat geven ze zelf ook toe als verbeterpunt.

 

27-08-2023 19:26:40
cuneo56
cuneo56
Quote
michaben (27-08-2023 18:13:25):

Men rijdt dus linkerspoor Sptn - Hlm zodat er geen overkruising met de sprinters Asd - Zvt is op wissel 113B/115? Ben benieuwd hoe men dat volgend jaar gaat oplossen dan, want de wissels bij Sptn worden volgens mij gesaneerd komend voorjaar.


Een traject met een uurdienst meer maakt ook niet meer uit dan🙁

 

27-08-2023 19:37:44
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Dionysusnu (27-08-2023 18:33:43):
Quote
DDZ7504 (27-08-2023 17:48:02):

Op de weg sta je soms ook wel eens te wachten voor een open brug, of een vrachtwagen die niet onder een tunnel blijkt te passen. Af en toe vertraging op je route gebeurt nou eenmaal soms.


Maar meestal kan je die brug dan ook zien. Bij NS is de info bij vertraging/storing enorm vaag of zelfs helemaal afwezig. Dat geven ze zelf ook toe als verbeterpunt.


Maar maakt het "waarom" dan echt zo veel uit voor reizigers? Zolang de trein uiteindelijk komt op het geschatte (vertraagde) moment, betwijfel ik dat.

 

27-08-2023 21:04:01 4
Dionysusnu
Dionysusnu
  • Ja. Het is volgens mij meermalen aangetoond dat mensen eerder begrip tonen als ze de reden achter een probleem uitgelegd krijgen.
  • Die schatting van vertraging heeft weinig waarde. Meestal is het alleen een langzaam aantikkend getal zo lang als de trein ergens stilstaat bijvoorbeeld. En dat moet je zelf uitzoeken, de omroep blijft tot na de vertrektijd stil en komt dan slechts met een generieke "vertrekt over enkele minuten".

(gaat wel off-topic nu, idee voor moderator om het af te splitsen?)



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 27-08-2023 21:06
 

28-08-2023 08:17:37
phantom
phantom
Quote
cuneo56 (27-08-2023 19:26:40):
Quote
michaben (27-08-2023 18:13:25):

Men rijdt dus linkerspoor Sptn - Hlm zodat er geen overkruising met de sprinters Asd - Zvt is op wissel 113B/115? Ben benieuwd hoe men dat volgend jaar gaat oplossen dan, want de wissels bij Sptn worden volgens mij gesaneerd komend voorjaar.


Een traject met een uurdienst meer maakt ook niet meer uit dan🙁


Hoe en of dat dat uit gaat maken,als men die wissels weghaalt volgend jaar,bij bv een F1 circus of lekker zomers weer met veel strandgangers,daar komt men dan vanzelf hopelijk wel achter.
Blijft de vraag over,gaat het (probleem) resultaat op het bord van prorail gegooid worden of op die van de reiziger,en gaat men er dan evt iets aan doen,aan dat onstane probleem ?

 

31-07-2024 17:58:46
Dionysusnu
Dionysusnu

Het is weer bijna zover, het weekend 23-25 augustus is F1 in Zandvoort. Nieuwsbericht van NS: nieuws.ns.nl

Quote
michaben (27-08-2023 18:13:25):


Men rijdt dus linkerspoor Sptn - Hlm zodat er geen overkruising met de sprinters Asd - Zvt is op wissel 113B/115? Ben benieuwd hoe men dat volgend jaar gaat oplossen dan, want de wissels bij Sptn worden volgens mij gesaneerd komend voorjaar.


En om deze meteen even te beantwoorden: De 4800 keert in Sptn op spoor 2, het westelijke spoor. Er rijdt een 3400 als pendelsprinter Hlm-Sptn, die op spoor 1 keert, en dus in Haarlem zonder conflict van/naar spoor 8 kan. De overstap tussen de twee is telkens 10 minuten in Sptn.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 31-07-2024 18:15
 

31-07-2024 18:25:15
MetroRET
MetroRET

Voor hier ook gelijk een lijstje met alle aanpassingen; tenminste voor de zaterdag:

* 700/1800 Asd-Alm-Gn/Lw
* 1000/1100 Asd-Rtd-Ehv
* 1500/2400 Amf-Asd-Shl-Ledn-Rtd
* 1600 Shl-Amfs
* 11700 Gvc-Es
* 1800 Stoptrein Zl-Lw
* 2000 en 2800 rijden niet
* 2100 Gvc-Hlm; stoptrein Hlm-Ledn; rijdt 20/40 interval
* 2200 Alm-Vs
* 2300 Rtd-Hlm; stoptrein Hlm-Ledn, rijdt 1x/uur
* 2900 Zd-Mt-Hrl
* 3000/3200 Gvc-Shl-Asd-Nm
* 3300 Pmo-Hn
* 3400 Sptn-Hlm
* 3700 Hdr-Ehv(-Vl; 1x/uur)
* 3900 rijdt niet
* 4800 Ekz-Sptn
* 5000 rijdt extra; Gvc-Ddr
* 5400 rijdt niet; hiervoor andere treinnummers
* 5600 rijdt 1x/uur
* 5800 Asd-Avat
* 6000/8800 Ledn-Ht/Tl; 1x/uur per tak; stoptrein Wd-Ut
* 6400 Ddr-Wt; ook nu 1x/uur
* 6600 Ddr-Nm; ook nu 1x/uur
* 6700 rijdt niet
* 6900 Gvc-Gdg
* 7300 Bkl-Db(-Rhn; 1x/uur)
* 7600 Nm-Ah(-Zp; 1x/uur)
* 9000 Lls-Zl; 1x/uur

 

31-07-2024 18:36:41
michaben
michaben

En de 900 is op zaterdag en zondag opgeheven. Op vrijdag rijdt deze wel maar is de 1000 juist eens per uur opgeheven tussen Shl en Asd (om in plaats daarvan als LM van/naar Dmnz te rijden).

 

31-07-2024 19:38:40
sneltram
sneltram

De treinen Asd-Zvt rijden als 10300, 10800, 10900, 11300, 11800 en 11900.

 

31-07-2024 20:31:17
henri1972
henri1972

3000/3200 Gvc -Shl- -Asd-Nm ?

En dan ook nog een 3100 Shl - Ah?

Lijkt me ruim bediend in het weekend.



Laatst bewerkt door moderator op 31-07-2024 20:39
 

31-07-2024 20:44:48
sneltram
sneltram

Het is een 3200 Gvc-Shl-Asd en een 3000 Asd-Nm die bij toeval aan elkaar geplakt zijn bij gebrek aan ruimte in Asd.
De 3700 rijdt Vl-Ut-Asd-Hdr, dus je hebt de 3100 nodig om überhaupt nog een trein tussen Shl en Ut te houden.
Vier treinen per uur Ut-Ah is ook geen overbodige luxe, dus dat de 3000 en 3100 daar rijden, is wel begrijpelijk.

De 3200 krijgt tussen Shl en Ledn gezelschap van de 2200 (Alm-Vs), 2400 (Asd-Ddr) en 4600. Dat is best wel ruim, maar begrijpelijk, omdat niemand via Hlm kan.

 

31-07-2024 22:00:40
henri1972
henri1972

4 treinen per uur naar Ah is normaal maar in het eerste bericht stond 3000/3200 , dan ga ik er , gezien de normale lijnvoering , er van uit dat er 2x per uur een 3000 en 2x per uur een 3200 ri Ah gaat. Als er dan ook nog een 3100 gaat zou t ruim bediend worden.

Rijdt de 2900 trouwens via Mt naar Hrl of alleen naar Mt?

Gezien de werkzaamheden Std-Hrl.



Laatst bewerkt door henri1972 op 31-07-2024 22:06
 

31-07-2024 22:16:59
michaben
michaben

Op vrijdag rijdt de 3900 als pendel Hrl <> Std en rijdt de 2900 normaal tot Mt. Op zaterdag en zondag rijdt de 2900 vanaf Mt door naar Hrl, waarbij er richting Hrl geen reizigers mogen instappen op Mt en vanuit Hrl er geen reizigers mogen uitstappen.

 

31-07-2024 22:56:50
MetroRET
MetroRET

Quote
henri1972 (31-07-2024 22:00:40):


4 treinen per uur naar Ah is normaal maar in het eerste bericht stond 3000/3200 , dan ga ik er , gezien de normale lijnvoering , er van uit dat er 2x per uur een 3000 en 2x per uur een 3200 ri Ah gaat. Als er dan ook nog een 3100 gaat zou t ruim bediend worden.

Rijdt de 2900 trouwens via Mt naar Hrl of alleen naar Mt?

Gezien de werkzaamheden Std-Hrl.



Ik bedoelde de 3000/3200 inderdaad als doorgekoppelde treindienst.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-08-2024 08:29:37
geert
geert

En ook lekker dat vrijwel alle sprinters rond Ut en in Brabant maar de helft van de normale frequentie rijden, dus meestal 1x per uur. En dat voor een rondje racen in Zandvoort…. Gelukkig is 2025 waarschijnlijk het laatste jaar.

 

01-08-2024 08:50:16 1
thom
thom

Nou, dat laatste ziet het niet naar uit, en is de kans groot dat het een roulatie word met Spa.

En je kunt het 'een rondje racen noemen' maar uiteindelijk gaat het hier over het vervoeren van 300.000 reizigers in een paar dagen, dat zou ik geen klein bier willen noemen.

 

01-08-2024 09:22:33
henri1972
henri1972

Quote
geert (01-08-2024 08:29:37):


En ook lekker dat vrijwel alle sprinters rond Ut en in Brabant maar de helft van de normale frequentie rijden, dus meestal 1x per uur. En dat voor een rondje racen in Zandvoort…. Gelukkig is 2025 waarschijnlijk het laatste jaar.


Laten we het hopen.

Op zich heb ik niks tegen de formule 1 maar ik vind wel dat veel te veel mensen die er niks mee hebben er (enige) hinder van ondervinden. Het is niet uit te leggen dat er maar 1 trein per uur naar bijvoorbeeld Venlo rijdt omdat er in Zandvoort een evenement is.

 

01-08-2024 09:27:37 1
martijn
martijn

Het gaat er dus om dat er 300.000 mensen in korte tijd naar 1 plek vervoerd moeten worden en dat dat die korte tijd extra materieel en personeel vergt. Dat is prima uit te leggen toch? Wat de aanleiding of wiens hobby dat is, staat daar volgens mij los van.

 

01-08-2024 09:33:17 2
treinfan
treinfan

Quote
henri1972 (01-08-2024 09:22:33):


Quote
geert (01-08-2024 08:29:37):


En ook lekker dat vrijwel alle sprinters rond Ut en in Brabant maar de helft van de normale frequentie rijden, dus meestal 1x per uur. En dat voor een rondje racen in Zandvoort…. Gelukkig is 2025 waarschijnlijk het laatste jaar.


Laten we het hopen.

Op zich heb ik niks tegen de formule 1 maar ik vind wel dat veel te veel mensen die er niks mee hebben er (enige) hinder van ondervinden. Het is niet uit te leggen dat er maar 1 trein per uur naar bijvoorbeeld Venlo rijdt omdat er in Zandvoort een evenement is.


Dat lijkt me prima uit te leggen. 30% van de reizigers gaat van/naar Zandvoort. Daarom wordt de frequentie verhoogd op trajecten waar meer reizigers worden verwacht en omlaag op trajecten waar minder reizigers worden verwacht.

 

01-08-2024 14:35:07
henri1972
henri1972

Dus jij denkt dat er vanwege de formule 1 in Zandvoort minder reizigers zijn op trajecten waar NS minder gaat rijden?

Of is het zo dat er op die trajecten minder reizigers zijn omdat NS minder rijdt?

Ik denk het laatste. Als ik als reiziger minder reismogelijkheden zie dan ben ik eerder geneigd om de auto te nemen bijvoorbeeld.

 

01-08-2024 14:57:26
sneltram
sneltram

Er zijn simpelweg trajecten met heel weinig reizigers. Al laat je iedere minuut een trein naar Zeeland rijden, druk zal het er niet worden. Als je daar de frequentie terugschroeft (wat dit jaar overigens alleen op vrijdagavond laat gebeurt), dan zal er weinig wegloop van reizigers zijn, maar bespaar je wel flink. Voorwaarde is natuurlijk voor alle trajecten waar dit gebeurt, dat de treinen voldoende lengte hebben.

 

01-08-2024 15:29:34
cuneo56
cuneo56

Dankzij Somda en de forum leden weet ik nu tenminste dat er dan minder treinen rijden ( Dank daarvoor) , van de NS reisinfo is het maar afwachten of je er iets van te voren over leest..

 

01-08-2024 15:33:42
mvanuden
mvanuden

Quote
sneltram (01-08-2024 14:57:26):


Er zijn simpelweg trajecten met heel weinig reizigers. Al laat je iedere minuut een trein naar Zeeland rijden, druk zal het er niet worden. Als je daar de frequentie terugschroeft (wat dit jaar overigens alleen op vrijdagavond laat gebeurt), dan zal er weinig wegloop van reizigers zijn, maar bespaar je wel flink. Voorwaarde is natuurlijk voor alle trajecten waar dit gebeurt, dat de treinen voldoende lengte hebben.


Dat kan zomaar kloppen, maar Utrecht-Geldermalsen terug van 4x naar 2x per uur, en Utrecht-Tiel en Utrecht-Den Bosch maar 1x per uur is wel heel erg karig voor een werkdag of (drukke winkel)zaterdag.

 

01-08-2024 15:37:09 1
Oldskool
Oldskool

Quote
cuneo56 (01-08-2024 15:29:34):


Dankzij Somda en de forum leden weet ik nu tenminste dat er dan minder treinen rijden ( Dank daarvoor) , van de NS reisinfo is het maar afwachten of je er iets van te voren over leest..


Nu zit je echt een beetje te zeuren om het zeuren hoor. Bij alle voorgaande edities is er duidelijke communicatie geweest.

 

01-08-2024 15:47:52
sneltram
sneltram

Quote
mvanuden (01-08-2024 15:33:42):

Dat kan zomaar kloppen, maar Utrecht-Geldermalsen terug van 4x naar 2x per uur, en Utrecht-Tiel en Utrecht-Den Bosch maar 1x per uur is wel heel erg karig voor een werkdag of (drukke winkel)zaterdag.


Op vrijdag overdag blijven er daarom ook gewoon 4 treinen per uur rijden tussen Ut en Gdm. Alleen in het weekend en de avond gaat de frequentie omlaag. De drukte zit tussen Ut en Gdm, niet tussen Gdm en Tl, dus een uurdienst is daar voldoende, hoe belabberd het ook is dat je lang moet wachten. Ja, karig is het, maar wel te verantwoorden vanuit reizigersaantallen.

 

01-08-2024 15:48:15
sneltram
sneltram

Quote
cuneo56 (01-08-2024 15:29:34):


Dankzij Somda en de forum leden weet ik nu tenminste dat er dan minder treinen rijden ( Dank daarvoor) , van de NS reisinfo is het maar afwachten of je er iets van te voren over leest..


Vanaf morgen (vrijdag 2/8) is alles te zien in de NS reisplanner.

 

01-08-2024 17:13:07
cuneo56
cuneo56

Quote
Oldskool (01-08-2024 15:37:09):


Nu zit je echt een beetje te zeuren om het zeuren hoor. Bij alle voorgaande edities is er duidelijke communicatie geweest.


Het gaat me niet specifiek over dit F1 gebeuren, maar b.v dat door de momentele werkzaamheden rond Amersfoort, het ( voor mijn woonplaats) totaal ontbreken bij . b.v. het werkzaamheden overzicht, dat twee weken lang vele treinen serie 7400 niet ten oosten van Maarssen reden.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 01-08-2024 17:14
 

01-08-2024 18:07:03 3
Oldskool
Oldskool

Dan moet je dat in het topic over werkzaamheden Amersfoort zetten en niet in het topic over de Grand Prix Zandvoort. Totaal off topic 😉

 

03-08-2024 21:28:05
Dionysusnu
Dionysusnu

Hebben de F1-sprinters tussen Obpa en Asd ook exclusief spoorgebruik, of is het daar wel mengen met andere treinseries?

 

04-08-2024 08:47:58
stefanvw14
stefanvw14

Aangezien de F1-sprinters vanaf spoor 1 of 2a vertrekken te Asd hebben zij exclusief de “Haarlemse” sporen tussen Asd en Ass. Daar valt met iedere 5 minuten een trein ook niets meer tussenin te borduren.

 

04-08-2024 18:10:28
jordy94
jordy94

Quote
sneltram (01-08-2024 14:57:26):


Er zijn simpelweg trajecten met heel weinig reizigers. Al laat je iedere minuut een trein naar Zeeland rijden, druk zal het er niet worden. Als je daar de frequentie terugschroeft (wat dit jaar overigens alleen op vrijdagavond laat gebeurt), dan zal er weinig wegloop van reizigers zijn, maar bespaar je wel flink. Voorwaarde is natuurlijk voor alle trajecten waar dit gebeurt, dat de treinen voldoende lengte hebben.


De NS heeft een flinke zak geld gekregen om een extra trein in Zeeland te laten rijden. Het zou daarom vreemd zijn als ze in het weekend, net als vorig jaar, maar één keer per uur zouden rijden. Gelukkig is dat dit jaar niet het geval. Dit jaar rijdt alleen de 6100 niet op vrijdag (de gehele dag), maar dat is acceptabel. De 2200 rijdt op vrijdag zoals in het weekend.



Laatst bewerkt door jordy94 op 04-08-2024 18:14
 

04-08-2024 18:36:03
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
stefanvw14 (04-08-2024 08:47:58):


Aangezien de F1-sprinters vanaf spoor 1 of 2a vertrekken te Asd hebben zij exclusief de “Haarlemse” sporen tussen Asd en Ass. Daar valt met iedere 5 minuten een trein ook niets meer tussenin te borduren.


Gaan de treinen ri Bvhc die dagen dan via Utg?

 

04-08-2024 18:54:52
train85
train85

Ja precies zoals vorig jaar.

 

23-08-2024 18:33:39
Dj188nl
Dj188nl

op het station van Deurne waren vanmorgen redelijk veel mensen niet geinformeerd over de aangepaste dienstregeling



Laatst bewerkt door Dj188nl op 23-08-2024 18:34
 

23-08-2024 18:36:02 2
treinhobby
treinhobby

Dat waren dan allemaal mensen die niet in de afgelopen 10 dagen hun reis hebben gepland. 😁

 

23-08-2024 18:37:18
geert
geert

Nee en dus oelewappers volgens NS. Op Ut niet anders, sprinters rijden rond Ut op totaal andere tijden dan normaal dus dat gaf wat verbaasde gezichten

 

23-08-2024 18:41:30
Dj188nl
Dj188nl

er werd ook niks erover aangegeven op de schermen op het station

 

23-08-2024 18:44:16 1
thom
thom

Op de website onder de verstoringsinformatie staat het wel genoemd dat de dienstregeling landelijk aangepast is vanwege de F1.

 

23-08-2024 19:15:20 1
broek53
broek53

Ja, de laatste verdedigingslinie: de kleine lettertjes.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-08-2024 19:51:05
henri1972
henri1972

Quote
thom (23-08-2024 18:44:16):


Op de website onder de verstoringsinformatie staat het wel genoemd dat de dienstregeling landelijk aangepast is vanwege de F1.



En dan nog denk ik dat de meeste mensen dan denken aan extra treinen en niet aan minder treinen.

 

23-08-2024 20:17:51 2
martijn
martijn

Ach ja, 1x deze verrassing of één of andere sein- of wisselstoring, staking of aanrijding en je leert vanzelf wel eerst even de reisplanner te raadplegen voordat je op reis gaat.

 

23-08-2024 20:33:13 1
mren
mren

Het zal misschien een verrassing zijn voor jou of NS maar mensen die meer dan 200 keer per jaar dezelfde reis maken (of dat nu per trein is of per auto), kijken niet iedere ochtend voor vertrek op de reisplanner.

 

23-08-2024 20:46:47 3
martijn
martijn

Ik vind het niet verrassend dat veel mensen naïef zijn hoor. Maar niet al die mensen die regelmatig treinreizen, zijn dat. Je mag mij wegstrepen. Ik kijk echt wel elke ochtend voordat ik naar het station fiets of er geen stremming is of dat de trein die ik wil nemen, uitvalt. Dan kan ik namelijk een half uur later vertrekken, tijdig een alternatief kiezen of thuiswerken. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Net zo makkelijk als even kijken wat de weersvoorspelling is en of je een plu mee moet.



Laatst bewerkt door martijn op 23-08-2024 21:03
 

23-08-2024 21:13:55 1
Anoniem9
Anoniem9

Quote
martijn (23-08-2024 20:46:47):


Ik vind het niet verrassend dat veel mensen naïef zijn hoor. Maar niet al die mensen die regelmatig treinreizen, zijn dat. Je mag mij wegstrepen. Ik kijk echt wel elke ochtend voordat ik naar het station fiets of er geen stremming is of dat de trein die ik wil nemen, uitvalt. Dan kan ik namelijk een half uur later vertrekken, tijdig een alternatief kiezen of thuiswerken. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Net zo makkelijk als even kijken wat de weersvoorspelling is en of je een plu mee moet.


Ja ik doe hetzelfde. Ben student op het Utrechtse Science Park en weet uit ervaring dat er vaak tramstoringen zijn. En daarnaast reis ik ook vaak met de trein dus is het voor mij ook wel handig om altijd even een app te checken, gewoon voor alle zekerheid. :-)

 

23-08-2024 21:33:15 1
maarten83
maarten83

Ik heb in de periode 1996-2019 dagelijks met de trein gereisd. Altijd op vaste trajecten. Dan ga je niet steeds kijken of een trein die je dagelijks hebt wel rijdt. In de beginjaren was er al geen app beschikbaar en had je het al oude spoorboekje. Waren er bijvoorbeeld werkzaamheden dan hingen er posters op het station en waren er folders. Dat viel op en daar werd je aandacht op gevestigd. Dan wist je tijdig dat er werkzaamheden waren.

 

23-08-2024 21:37:29 1
Anoniem9
Anoniem9

Quote
maarten83 (23-08-2024 21:33:15):


Ik heb in de periode 1996-2019 dagelijks met de trein gereisd. Altijd op vaste trajecten. Dan ga je niet steeds kijken of een trein die je dagelijks hebt wel rijdt. In de beginjaren was er al geen app beschikbaar en had je het al oude spoorboekje. Waren er bijvoorbeeld werkzaamheden dan hingen er posters op het station en waren er folders. Dat viel op en daar werd je aandacht op gevestigd. Dan wist je tijdig dat er werkzaamheden waren.


Posters hangen er idd ook wel ja en vroeger had je idd nog helemaal geen telefoons, dus was het knap lastig om op een app te kijken. :)
Maar ik heb weleens tentamens, dus voor mij is het zeker wel handig om erop te kijken om goed voorbereid te zijn.
Overigens kan ik iedereen dat wel aanraden, beter voorbereid op pad te gaan dan onvoorbereid en tot allerlei verrassingen komen. :)

 

23-08-2024 22:17:10
Muizeneus
Muizeneus

Quote
maarten83 (23-08-2024 21:33:15):


Ik heb in de periode 1996-2019 dagelijks met de trein gereisd. Altijd op vaste trajecten. Dan ga je niet steeds kijken of een trein die je dagelijks hebt wel rijdt. In de beginjaren was er al geen app beschikbaar en had je het al oude spoorboekje. Waren er bijvoorbeeld werkzaamheden dan hingen er posters op het station en waren er folders. Dat viel op en daar werd je aandacht op gevestigd. Dan wist je tijdig dat er werkzaamheden waren.


Tsja dat was de tijd dat het spoor nog betrouwbaar was, dat er het hele jaar gewoon volgens de drgl van het spoorboekje gereden werd en treinen zelden uitvielen of volgens een aangepaste dienstregeling reden. Technologieën zoals apps zouden een hulpmiddel moeten zijn voor betere service maar lijken vooral door NS misbruikt te worden om te pas en te onpas de drgl te kunnen aanpassen zonder bovendien de reiziger daar fatsoenlijk actief over te informeren...

 

23-08-2024 23:00:42
thom
thom

Quote
henri1972 (23-08-2024 19:51:05):


Quote
thom (23-08-2024 18:44:16):


Op de website onder de verstoringsinformatie staat het wel genoemd dat de dienstregeling landelijk aangepast is vanwege de F1.



En dan nog denk ik dat de meeste mensen dan denken aan extra treinen en niet aan minder treinen.



Ga dan als je wilt daar even lezen eerst, er staat in de titel op de verstoringspagina al 'landelijk gewijzigde dienstregeling' en in de beschrijvende tekst staat het nog een keer duidelijk;

De dienstregeling is gewijzigd op meerdere trajecten. Plan je reis vooraf in de reisplanner en houd rekening met langere overstap- en wachttijden dan gewoonlijk, ook wanneer je een andere bestemming hebt dan Zandvoort aan Zee.

 

23-08-2024 23:33:57
geert
geert

Quote
Muizeneus (23-08-2024 22:17:10):


Quote
maarten83 (23-08-2024 21:33:15):


Ik heb in de periode 1996-2019 dagelijks met de trein gereisd. Altijd op vaste trajecten. Dan ga je niet steeds kijken of een trein die je dagelijks hebt wel rijdt. In de beginjaren was er al geen app beschikbaar en had je het al oude spoorboekje. Waren er bijvoorbeeld werkzaamheden dan hingen er posters op het station en waren er folders. Dat viel op en daar werd je aandacht op gevestigd. Dan wist je tijdig dat er werkzaamheden waren.


Tsja dat was de tijd dat het spoor nog betrouwbaar was, dat er het hele jaar gewoon volgens de drgl van het spoorboekje gereden werd en treinen zelden uitvielen of volgens een aangepaste dienstregeling reden. Technologieën zoals apps zouden een hulpmiddel moeten zijn voor betere service maar lijken vooral door NS misbruikt te worden om te pas en te onpas de drgl te kunnen aanpassen zonder bovendien de reiziger daar fatsoenlijk actief over te informeren...



Nou laten we het verleden hier nier verheerlijken. Ik heb zo tussen 1996 en 2005 als (pre)student veel met NS gereisd en dat was ook toen zeker niet altijd een feest.

En de huidige stand van techniek biedt juist flexibiliteit in de dienstregeling en goede manieren om dit te communiceren, dat zie ik als winst tov een starre dienstregeling, niet als verlies. Dat de NS app op dit punt nog beter kan ben ik het mee eens, maar er is ook veel wat hier op Somda vaak gezien wordt als te modern kennelijk

 

24-08-2024 00:10:01
MasterE
MasterE

Beetje naïef om zo door het leven te gaan.

 

24-08-2024 07:20:53
Anoniem9
Anoniem9

Quote
geert (23-08-2024 23:33:57):


Quote
Muizeneus (23-08-2024 22:17:10):


Quote
maarten83 (23-08-2024 21:33:15):


Ik heb in de periode 1996-2019 dagelijks met de trein gereisd. Altijd op vaste trajecten. Dan ga je niet steeds kijken of een trein die je dagelijks hebt wel rijdt. In de beginjaren was er al geen app beschikbaar en had je het al oude spoorboekje. Waren er bijvoorbeeld werkzaamheden dan hingen er posters op het station en waren er folders. Dat viel op en daar werd je aandacht op gevestigd. Dan wist je tijdig dat er werkzaamheden waren.


Tsja dat was de tijd dat het spoor nog betrouwbaar was, dat er het hele jaar gewoon volgens de drgl van het spoorboekje gereden werd en treinen zelden uitvielen of volgens een aangepaste dienstregeling reden. Technologieën zoals apps zouden een hulpmiddel moeten zijn voor betere service maar lijken vooral door NS misbruikt te worden om te pas en te onpas de drgl te kunnen aanpassen zonder bovendien de reiziger daar fatsoenlijk actief over te informeren...



Nou laten we het verleden hier nier verheerlijken. Ik heb zo tussen 1996 en 2005 als (pre)student veel met NS gereisd en dat was ook toen zeker niet altijd een feest.

En de huidige stand van techniek biedt juist flexibiliteit in de dienstregeling en goede manieren om dit te communiceren, dat zie ik als winst tov een starre dienstregeling, niet als verlies. Dat de NS app op dit punt nog beter kan ben ik het mee eens, maar er is ook veel wat hier op Somda vaak gezien wordt als te modern kennelijk


Ik sluit me hierop aan.
Mensen hebben tegenwoordig overal kritiek op en kunnen blijkbaar bijna niks meer waarderen. Fouten worden eenmaal gemaakt: NS'ers zijn ook mensen. Alleen wordt dat dus blijkbaar niet geaccepteerd.
Ik ben juist blij dat er een app is dat informatie geeft wanneer er verstoringen zijn of andere bijzonderheden.
(En overigens: Ik denk zelfs dat de Grand Prix verhaal ook in de krant of op een nieuwssite terecht is gekomen)

 

24-08-2024 07:31:36 2
b2py
b2py

Quote
mren (23-08-2024 20:33:13):


Het zal misschien een verrassing zijn voor jou of NS maar mensen die meer dan 200 keer per jaar dezelfde reis maken (of dat nu per trein is of per auto), kijken niet iedere ochtend voor vertrek op de reisplanner.



Alle collega’s die ik spreek zetten altijd de navigatie aan ivm files, dus kom niet alsof autorijders dat niet doen.

 

24-08-2024 09:10:30
stefanvw14
stefanvw14

Quote
maarten83 (23-08-2024 21:33:15):


Ik heb in de periode 1996-2019 dagelijks met de trein gereisd. Altijd op vaste trajecten. Dan ga je niet steeds kijken of een trein die je dagelijks hebt wel rijdt. In de beginjaren was er al geen app beschikbaar en had je het al oude spoorboekje. Waren er bijvoorbeeld werkzaamheden dan hingen er posters op het station en waren er folders. Dat viel op en daar werd je aandacht op gevestigd. Dan wist je tijdig dat er werkzaamheden waren.


Ik heb alle ritten die ik maak in treinposities account ingevoerd staan. Als ik mijn ritten niet ingevoerd krijg is dat voor mij een trigger om even uit te zoeken of werkzaamheden, een event of wat anders bijzonders is. Ik reis voor mijn werk ook op vaste trajecten, plan niet altijd op de dag, maar dus wel vooruit met treinposities.

 

24-08-2024 11:02:06
phantom
phantom

Gelukkig zijn we niet allemaal het zelfde,dat 1 groep wel elke dag alles checkt en checkt en checkt,maakt die groep niet beter of beter bezig dan de andere groep die dat niet kan/wil/doet.
Vroeger was niet alles beter,al lijkt dat in bepaalde gevallen soms wel is zo.
Maar de grootste fout die NS aan een lange tijd aan het maken is (mijn inziens) is dat alles maar digitaal gemaakt MOET worden,geen posters/flyers meer op stations die "ouderwetse mensen" vertellen wat er komende tijd op en aan het spoor gaat gebeuren,en wat de consequenties zijn voor de reizigers.
Geen NS personeel meer op/in/aan een loket wat je kan vragen wat je het beste kan doen en kan uitzoeken voor je wat je beste optie is.
NEE alles digitaal,wel dingen die werken weghalen,maar ervoor in de plaats komt dan een halfbakken digitaal ding terug,wat of je fout informeert,niet informeert,de informatie zodanig is verstopt dat je op een bepaald punt stopt met zoeken omdat je het niet kan vinden en de eventueel aangedragen opties via dat digitale platform over totaal ander dingen gaan als dat jij wilt weten.
Bovenstaande geld dan voor de mensen die wel toegang hebben tot dat digitale spul en weten hoe er ongeveer mee om te gaan,er is ook nog een grote groep die dat niet kan,maar dat word vaak "vergeten"
En dat digitale is (wederom mijn inziens) om geld te besparen/meer geld over te houden om in je zak te kunnen steken.
Opzich prima,maar zorg er dan wel voor dat elke bewoner van dit land zelfstandig instaat zou moeten kunnen zijn om gebruik te maken van jouw product,de trein,en hun reis met goed gevolg zelf zou moeten kunnen uitvoeren.
Als dat niet je doelstelling is,en je blijft enerzijds dingen wegbezuinigen om dat te trachten terug op te bouwen in je digitale platform en het werkt dan niet eens voor de volle 100%,dan ben je verkeerd bezig.
Dit alles is mijn persoonlijke mening en daar mag iedereen wat van vinden en wat van zeggen op een nette manier,maar zo kijk ik er wel tegenaan en ik geloof niet dat ik de enigste ben die er zo overdenkt.
(overigens dwaalt dit wellicht wel steeds verder af van het topic grand prix zandvoort ;-) )

 

24-08-2024 11:40:56 1
selivio
selivio

Quote
phantom (24-08-2024 11:02:06):


Gelukkig zijn we niet allemaal het zelfde,dat 1 groep wel elke dag alles checkt en checkt en checkt,maakt die groep niet beter of beter bezig dan de andere groep die dat niet kan/wil/doet.
Vroeger was niet alles beter,al lijkt dat in bepaalde gevallen soms wel is zo.
Maar de grootste fout die NS aan een lange tijd aan het maken is (mijn inziens) is dat alles maar digitaal gemaakt MOET worden,geen posters/flyers meer op stations die 'ouderwetse mensen' vertellen wat er komende tijd op en aan het spoor gaat gebeuren,en wat de consequenties zijn voor de reizigers.


Um, of ik ben blind, of ik zie die posters (vaak zijn het ook van die mooie bordjes bij langere werkzaamheden die centraal zichtbaar op perrons opgehangen worden) vaak genoeg hangen de we(e)k(en) voor werkzaamheden. Daarnaast bij grotere werkzaamheden worst het meestal ook nog omgeroepen en staat het op de digitale communicatiemiddelen op het station (Cta's, TBP's en die "oudere oranjeletterige digitale dingen waar ik de naam even van kwijt ben) (de rest van je betoog is voornamelijk je mening zoals je al aangeeft, dus daar ga ik even niet op in).

 

24-08-2024 11:58:20 1
ToH
ToH

Kunnen we het onderwerp weer naar Zandvoort draaien? Er is vast wel een reisplanner-topic.

 

24-08-2024 18:26:51
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Het valt me nu net op dat de (1)1700 extra stopt te Wd. Is vermoedelijk omdat de 6900 is ingekort?