16-10-2023 19:22:47 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Op die middenberm, zou daar geen spoorbaan op passen? Alleen Harlingen zelf zal er weing aan hebben, Harlingen - Zurich is ca 10 km. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 16-10-2023 19:29 |
16-10-2023 20:44:27 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Quote Zoals je zegt, in stedelijke gebieden ja. Omdat daar alternatieve modaliteiten een reëele optie zijn zoals fiets, bus, tram, metro, etc. Op de Afsluitdijk is dat niet aan de orde. De rol van de auto is daar dominant, en zal daar gezien de gebieden die het met elkaar verbindt dominant blijven. De doorsnede zit ook rond de 21.000 mvt/etmaal. Niet extreem veel voor een snelweg. Je zou het theoretisch op een autoweg kwijt kunnen qua capaciteit, wenselijk is dat niet voor de verkeersveiligheid en zeker in de spits leidt het tot files. Zelf een aantal jaar terug veelvuldig gebruik gemaakt van de Afsluitdijk en ook nu het snelweg is staan er al vaak files door die verrekte sluizen of de jaarlijkse trek van Duitsers van/naar de Noordzeekust |
17-10-2023 00:49:17 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Quote Zijn deze tekeningen ook ergens te bekijken? Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit zou hebben gezien namelijk. Zo niet, kan je ze toesturen via de mail, ervanuitgaande dat je ze digitaal hebt? :-) |
17-10-2023 09:14:06 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Niet vergeten dat de Afsluitdijk dezer dagen bijna is opgeknapt na een ingrijpende opknapbeurt en dat het een redelijke kapitaalvernietiging is wanneer alles binnen een jaar of tien weer helemaal op de schop moet.... |
![]() |
advertentie |
17-10-2023 09:21:06 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@hoera te Alkmaar: De tekeningen 1 : 1000 zijn zeker een meter lang, en dat digitaliseert niet gemakkelijk. Wellicht kun je contact opnemen met de maker van sporenplan.nl want hij heeft een groot deel van het archief indertijd gedigitaliseerd. |
17-10-2023 09:35:27 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Is er bij de aanleg van de afsluitdijk rekening gehouden voor de aanleg van een eventuele treintracé? |
17-10-2023 09:40:12 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Oorspronkelijk wel, maar toen de spoorlijn niet kwam is de ruimtereservering gebruikt om de snelweg te verbreden. |
17-10-2023 10:03:58 | ||
---|---|---|
NsBrinks
![]() |
Quote Als je op Google: Zuiderzeespoorweg (De oorspronkelijk geplande spoorlijn over de Afsluitdijk) zoekt en naar Wikipedia gaat staat er een langwerpige tekening. Waarschijnlijk die van 1 meter (niet in detail). Hoe de spoorlijn er uit zou zien! Laatst bewerkt door NsBrinks op 17-10-2023 10:06 |
17-10-2023 10:07:17 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ja, die is mooi. Die tekening komt uit het Utrechts Archief (je kunt inzoomen). EDIT: als je het vergelijkt met nu, zie je dat vrijwel het volledige geplande traject van die spoorlijn later is gebruikt om autowegen aan te leggen: de N99 bij Den Oever en N31 bij Harlingen liggen daar nu. Alleen tussen de Amsteldiepdijk en Hyppolitushoef ligt de sleuf van het tracé nog ongebruikt naast de weg (aan de noordzijde). Laatst bewerkt door brun op 17-10-2023 10:26 |
17-10-2023 11:32:49 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Met de Lelylijn is de verbinding tussen Noord Nederland - Flevoland/Randstad wel robuuster. Treinreizigers en spoorvervoerders hebben dan wel meer alternatieven. Net als Veluwelijn en Hanzelijn ervoor gezorgd hebben dat tussen Zwolle - Randstad de dienstregeling robuuster is. Maar het is natuurlijk niet een hoofdreden om de Lelylijn aan te leggen om de flessenhals Meppel - Hanzeboog te ontlasten. |
17-10-2023 16:33:52 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Dit is veel gemaakte denkfout bij beslissingen over investeringen: de gemaakte kosten in het verleden zijn bij zo'n afweging totaal niet relevant. Laatst bewerkt door mren op 17-10-2023 16:34 |
17-10-2023 17:19:49 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Zelfs niet als het betekend dat je opgeknapt werk weer moet gaan slopen of aanpassen met bijbehorende weg afsluitingen en omleidingen ? |
17-10-2023 17:30:09 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Nee, dat betekent het niet omdat de kosten daarvan voortvloeien uit het voorgenomen project. Ik had het toch echt over reeds gemaakte kosten. Je sneee naar ProRail komt dus door je eigen misinterpretatie en is dus onnodig. |
17-10-2023 18:13:23 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Dat is bekend. Naast [wat ik toch maar de hoofdvariant noem] via Emmeloord - Drachten naast de Afsluitdijkvariant alleen nog via Emmeloord - Assen. Ontwikkeld vind ik een wat groot woord, eerder bestudeerd. |
17-05-2024 10:09:25 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
In het nieuwe regeerakkoord op hoofdlijnen spreekt men ook weer over de aanleg van de Lelylijn en hiermee te willen doorgaan, met als voorkeur het starten vanuit Gn. De vraag is alleen wat er van dit zo ongeveer "80 jaren plan" daadwerkelijk van terecht gaat komen aangezien er nog niks over geld genoemd wordt. Die 3 miljard die in het vorige akkoord is gereserveerd is uiteraard bij lange na niet voldoende. Ik ben dan ook benieuwd wat de uitwerking van het akkoord op detailniveau zal worden straks. Afwachten maar weer. |
17-05-2024 17:13:54 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Wellicht dan eerst van Groningen naar Heerenveen? Kan je daarna verder naar Lelystad |
17-05-2024 18:12:09 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Moet "het noorden" dan ook de compensatiegelden weer terugbetalen die men heeft gekregen voor het afblazen van de Zuiderzeelijn (en waarvoor bv knooppunt Julianaplein is verbeterd)? |
17-05-2024 18:19:51 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nee. Daarom wordt ook gesproken over de Lelylijn sinds de Zuiderzeelijn in 2007 definitief is afgeblazen en de vrijgekomen 2 miljard in tal van projecten is gestoken als de heropening van Zuidbroek - Veendam voor het reizigersvervoer en station Emmen Zuid. Daarnaast liggen nog ergens plannen om met dat geld spoorlijnen Groningen - Heerenveen en Lelystad - Emmeloord te realiseren. Dus wellicht wordt een deel van het geld via die weg alsnog voor de Lelylijn gebruikt. |
18-05-2024 10:58:15 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Weet je toevallig hoeveel geld er nog beschikbaar is van het vrijkomen geld toen de Zuiderzeelijn is afgeblazen? Als dat een flink bedrag is zou dat de financiering van de Lelylijn wel aanzienlijk makkelijker kunnen maken. |
18-05-2024 11:50:21 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Ik meen dat er aan compensatie € 2 miljard naar het Noorden ging. Bij het demissionaire kabinet stond er €3 miljard voor de Lelylijn in de boeken en er werd al aangegeven dat dat bij lange na niet genoeg zou zijn. Dus als er van die eerste €2 miljard nog iets over zou zijn, dan is dat hooguit kleingeld, niet om de financiering substantieel te helpen. |
18-05-2024 12:20:39 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
In het regeerakkoord staat dat de Lelylijn wordt aangelegd, maar men zwijgt vervolgens in alle talen over de financiering ervan. Wellicht kunnen ze met die 3 miljard die al gereserveerd is een deel van de lijn aanleggen en de rest later. In 2088 bijv. 😋 |
18-05-2024 14:57:21 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De Lelylijn is opgenomen in het TEN-T-netwerk, daarmee wordt tot 1/3e van de aanlegkosten mede-gefinancieerd door de EU. Bij een kostenraming van 9-12 miljard betekent dat dat financiering voor meer dan de helft rond is. De provincies die hiervan gaan profiteren zullen waarschijnlijk ook bijdragen (dat zie je bijvoorbeeld in Frankrijk ook) al valt de hoogte van die bijdrages nog te zien. |
18-05-2024 15:08:34 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Tot 1/3e ja, kan dus ook minder zijn. |
19-05-2024 09:43:18 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
|
19-05-2024 11:16:42 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Duidelijk, jammer maar ook wel logisch |
02-07-2024 16:40:22 | ||
---|---|---|
alle46
![]() |
Dit gaat lekker met het nieuwe kabinet. Een paar voorbeelden uit het laatste nieuws: De nieuwe verkeersminister is geen fan van de Lelylijn. Hij noemde het project al eens een luchtkasteel (dagblad van het noorden) 'Veiligheid' en 'Lelylijn' speerpunten nieuwe staatssecretaris. (spoorpro) Aanleg Lelylijn prioriteit voor nieuw kabinet (www.lelylijn) |
03-07-2024 07:20:24 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Ja die nieuwe minister was niet bepaald pro Lelylijn in het verleden. En in hoeverre hij het hoofdlijnenakkoord op dit punt dan aan de kant kan zetten is de grote vraag. Ik geloof dat het spoor in de portefeuille van de staatssecretaris is en niet die van de minister. Maar lijkt mij dat de minister alsnog boven de staatssecretaris staat? Al helemaal bij het maken van een beslissing over de aanleg van de Lelylijn. Geen idee hoe dat verder werkt in de politiek hoor. Ook op het gebied van milieu, zijn tweede beleidsterrein, ziet Jansen “interessante uitdagingen” voor zich. “Inhoudelijk moet ik me hier nog wel wat meer in verdiepen”, geeft hij toe. De directe ‘baas’ van Jansen, de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener, liet deze week merken dat hij een ommezwaai heeft gemaakt, waar het de aanleg van nieuwe spoor betreft: “De aanleg van de Lelylijn wordt voortgezet, waarbij wordt gestart in Groningen, indien dit uitvoeringstechnisch mogelijk is. Internationaal spoorvervoer wordt bevorderd door barrières voor nieuwe toetreders weg te nemen. Er komt een voorstel voor grensoverschrijdend spoorvervoer inclusief de aansluiting van vijf treinstations op internationale hsl-lijnen, bijvoorbeeld Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle.” Laatst bewerkt door Kamehameha op 03-07-2024 08:42 |
23-09-2024 09:27:46 | ||
---|---|---|
pluisje
![]() |
Weer een stapje verder. De minister heeft in het kader van het MIRT de Tweede Kamer geïnformeerd over de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. De kosten worden nu geraamd op 13 respectievelijk 3 miljard, e.e.a. sterk afhankelijk van de gekozen varianten. Veel leesvoer (niet allemaal nieuw) op de website van de rijksoverheid:
|
23-09-2024 09:38:24 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Volgens nos.nl nog iets duurder, tussen je 8 en 17 miljard. Waar lees jij 3 miljard? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-09-2024 09:45:38 | ||
---|---|---|
Talbot
![]() |
3 miljard euro is het gereserveerde geld, maar het is dus allemaal duurder, waarschijnlijk wordt dat bedoeld? Quote uit het NOS-nieuwsbericht: "Er is 3 miljard euro gereserveerd voor het project, maar uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat voor de aanleg van de favoriete variant 13,8 miljard nodig is, nog los van beheer- en onderhoudskosten." |
23-09-2024 10:18:59 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Ja, dat zijn forse bedragen. Denk dat de aanleg nu heel erg twijfelachtig wordt. Vanuit Europa komt er volgens mij ook niet veel. |
23-09-2024 10:32:24 7 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Vreemd. We hebben van meet af aan kunnen lezen dat de 3 miljard een gereserveerd bedrag is waarvoor de lijn bij lange na niet kan worden aangelegd. Het geldt als een beginnetje voor de financiering uit Europese en regionale fondsen. Bij de bevestiging van die reservering in januari werd dit aspect ook nog eens bevestigd, met de mededeling dat het project waarschijnlijk tussen 6 en 12 miljard gaat kosten. Er is dus geen enkele sprake van een 'kostenstijging', laat staan van een eerdere raming van 3 miljard. Slechte communicatie en slechte journalistiek. Laatst bewerkt door broek53 op 23-09-2024 12:48 |
23-09-2024 11:36:15 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
stuur die gereserveerde 3 miljaard naar de nedersaksenlijn.. Ik denk dat daar de vraag groter naar is, dan de lelylijn. |
23-09-2024 12:38:25 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Die moet je even uitleggen |
23-09-2024 13:01:35 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dus van het gereserveerde geld voor de Lelylijn kan gemakkelijk de complete Nedersaksenlijn worden aangelegd. |
23-09-2024 14:39:10 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dus het einde van het liedje is hoogstwaarschijnlijk dat ze er allebei niet gaan komen wegens geldgebrek.... |
23-09-2024 15:18:16 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Beste kans, maar niet omdat het plotseling en onverwacht heel veel duurder is geworden. Ik word niet moe erop te wijzen dat 3 miljard een beginnetje is en dat van meet af aan gezegd is dat de aanlegkosten veel hoger zullen zijn. Wie daarom nu ineens verrast is, heeft enerzijds geen benul van wat de kosten van een spoorlijn zijn en anderzijds voegt hij/zij zich in het frame dat het om een geweldige kostenoverschrijding zou gaan - hetgeen dus pertinent onware nonsens is. Het frame van tomeloos stijgende kosten wordt - vrees ik - opgeroepen en zal wel in stand gehouden worden omdat men de Lelylijn niet zal willen aanleggen en daar een soort logisch klinkend excuus voor nodig heeft. Gevolg: 3 miljard ter compensatie naar de noordelijke provincies om allerlei lokale OV-projecten uit te voeren. Goh, waar kennen we dat toch ook alweer van?... |
23-09-2024 15:27:51 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Er staat een enorme woningbouw opgave. Langs de bestaande (spoor)wegen is het wel een beetje op aan bouw mogelijkheden. Er zal infra bij moeten komen. |
23-09-2024 15:40:44 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
bij de huidige coalitie staat asfalt met stip bovenaan |
23-09-2024 15:48:34 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
De oneindige illusie dat het aanleggen van een spoorlijn de hoeveelheid mensen die daar wil wonen meer dan zal verdubbelen. Er is een rapportje over de tomeloze overdrijving van de woningontwikkeling rondom de Lelylijn, zie bijvoorbeeld nos.nl en hier het rapport waar over wordt geschreven www.rijksoverheid.nl Oftewel, de baten worden positiever gebracht dan ze daadwerkelijk zijn. |
23-09-2024 16:33:58 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Wat voegt de Lelylijn in dit opzicht dan precies toe? Gaat men massaal in de Noordoostpolder wonen als Bant een rechtstreekse IC naar de Randstad krijgt? Juist langs de bestaande spoorlijnen naar het noorden is nog best wel ruimte voor woningbouw. De reistijd van Gn naar Asd kan een half uur bekort worden lees ik, wel dan zou je verwachten dat een half uur dichter bij Asd (dus Hgv) de vraag naar woningen vanuit Randstedelingen nu al enorm is, en voor zover ik weet valt dat daar best mee... |
23-09-2024 16:57:05 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Lelystad zuid moet na al die jaren ook nog steeds bebouwd worden.... |
23-09-2024 17:23:39 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, en zo kunnen we best nog eens dertig jaar welles-nietes blijven doen. |
23-09-2024 17:45:47 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
|
23-09-2024 17:55:46 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Eeuhh als Zl-Mp gestremd zou zijn, zou voor verreweg de meeste reizigers de Lelylijn is een veel logischer omleidingsroute zijn dan via Emn 🤔
Als je de Nedersaksenlijn als omrijroute wil aanleggen gaat-ie allicht veel meer dan 1,7 miljard kosten. Grote kans dat-ie nu is berekend als enkelsporig lijntje, en dan krijg je hetzelfde als Amf - Ed, een potentieel best handige omleidingsroute die echter actief ontmoedigd moet worden omdat-ie anders bezwijkt onder de reizigersstromen. Als het een volwaardige omleidingsroute moet worden moet je bv ook Zl - Emn geheel dubbelsporig aanleggen en dat is nu vast niet meegerekend. |
23-09-2024 18:11:01 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik zou inderdaad eerst even op de kaart kijken. Als Zl-Mp gestremd is, ben je vanuit het grootste deel van de Randstad vanaf pakweg Lelystad alleen al naar Emmen zo'n anderhalf uur onderweg. En dan moet je nog helemaal via Stadskanaal en Hoogezand naar Groningen, laat staan Leeuwarden. Met de Lelylijn ben je veel eerder in Groningen (en Leeuwarden) dan dat je überhaupt in Emmen kan zijn en nog met die Nedersaksenlijn kan... Die lijn is alleen een leuk hebbedingetje voor de regio. (verder heb ik nog nooit gehoord dat iemand via Emmen omreist als Zl-Mp eruit ligt, maar dat kan aan mij liggen) |
23-09-2024 18:20:05 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Ik heb 't wel eens gedaan. Als je richting het Noorden reist, en er ontstaat net een serieus klinkende verstoring (bv aanrijding), dan is het in mijn ervaring sneller om de eerstmogelijke omreisroute te nemen, dan te wachten op bussen. Maar ik geef toe, ideaal is het niet, het duurt ruim 1 uur langer dan de normale route. Juist omdat er op Zl-Mp geen fatsoenlijk OV-alternatief heeft, zie je dat de meeste reizigers het TVV niet kunnen ontwijken, en wordt het dus verschrikkelijk druk voor de bussen. |
23-09-2024 19:44:56 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
In Lelystad-zuid worden 15.000 woningen gebouwd (plan: ZuiderC). Haalbaarheid voor een station is onderzocht alleen zonder concrete vervolgstappen. |
23-09-2024 19:55:16 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Alleen lijkt niemand te beseffen dat je om een station een succes te maken, je niet moet wachten met het inrichten van een OV-dienst tot de wijk volledig klaar is. Dan heeft iedereen al twee auto's op de oprit staan. Werkgelegenheid is er genoeg in Nederland. Zeker met goede ontsluiting zie ik voldoende kansen voor Lelystad. |
23-09-2024 20:36:09 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Dat klopt, enkelsporig zonder bovenleiding met een halfuursdienst als ik me goed herinner. Een Nedersaksenlijn zoals nu de insteek is, kan nooit een alternatief voor de zelfbenoemde flessenhals bij Meppel zijn. Er zijn allerlei optimalisaties mogelijk maar dan wordt het al heel snel duurder natuurlijk. En het blijft een spoorlijn door een dunbevolkte regio. |
23-09-2024 21:17:51 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Er zijn verschillende varianten doorgerekend en ook hier is nog geeen keuze tussen gemaakt. Lees bijlage 6 bij de kamerbrief. De volgende belangrijke stap is in november, een bestuurlijk overleg tussen minister[s] en betrokken provinciebesturen |
24-09-2024 10:37:29 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Er waren plannen om 200.000 woningen bij te bouwen als ik me niet vergis, maar dat is weer voor de topic Nedersaksenlijn. |
24-09-2024 10:41:08 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Bij een klinkende verstoring heb je indd reizigers via Emmen, sowieso is een omreis route altijd langer dan de originele route, laten we dat niet vergeten :P en voor de portemonnee is het omreizen via Emn ook niet ideaal met de trein en bus. maar wat maakt het dan voor verschil als de Lelylijn een omreis route word of via Emmen? Als je in Zl strand moet je toch sowieso terug ri Ly en daar weer verder, wat ook al tijd rovend is, hoe dan ook, het zal voor de bevolking in Emmeloord en Drachten ook een goeie toevoeging zijn voor de Economie, maar hoe langer men wacht hoe hoger de kosten worden |
24-09-2024 10:42:41 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
200.000 woningen extra langs de Nedersaksenlijn? Zoveel staan er nu niet eens, en er gaan daar echt niet 2x zoveel mensen wonen omdat ze straks ieder half uur naar Groningen of Emmen kunnen boemelen.... Die 200.000 ging volgens mij over heel Noord Nederland en had vooral te maken met de Lelylijn. Maar ook dat is zwaar overtrokken zoals hierboven al ergens aangehaald werd |
![]() |
advertentie |
24-09-2024 10:47:27 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Klopt, in ruil voor de lelylijn en de Nedersaksenlijn en verdeeld over het hele Noorden. |
06-11-2024 22:51:00 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Het boeltje is op hold gezet. Geen vervolgonderzoek voorlopig. Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet. |
07-11-2024 09:30:28 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Over beide spoorlijnen wordt nu toch al decennia gesproken... Ik heb zo onderhand 't idee dat ze er nooit zullen komen.
|
07-11-2024 10:04:37 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Dat heeft iets met visie te maken over waar je met een land, landsdelen, systemen, mobiliteit, bedenk het, naar toe wilt. En dat is nou net wat er al anderhalf decennium mist bij de politieke leiding van het land. En bij de huidige leiding nog meer dan bij de vorige. |
07-11-2024 11:01:08 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Inderdaad, waarom zou je een HSL naar Groningen bouwen als, je hebt besloten dat bijna alle nieuwe woningen in Nederland in de Randstad + een paar uitlopers worden gebouwd. Als Stad Groningen nu net als de Randstad 5 miljoen+ inwoners had was de Lelylijn al lang aangelegd. Laatst bewerkt door anton_ op 07-11-2024 11:01 |
07-11-2024 11:32:49 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat is voor een deel natuurlijk een kip-ei-verhaal want juist door snellere verbindingen gaan mensen elders wonen. De gemiddelde reistijd woon-werkverkeer is dan ook al vele decennia nagenoeg constant. |
07-11-2024 14:15:02 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De zogeheten BREVER-wet :-). |
23-11-2024 10:29:57 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Er staat een paginagrote advertentie in de krant met een oproep om door te gaan met de Lelylijn en Nedersaksenlijn. Dit omdat de politiek eerst roept dat ze wel door willen maar nu zijn er te weinig knaken om de volgend stap te zetten. Typisch politiek 😉 Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet. |
23-11-2024 12:53:32 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Niet zozeer een algemeen kenmerk van "politiek", meer het zoveelste symptoom van een landsregering die zwabbert, en sowieso niet erg pro-OV is. En met miljardenbezuinigingen die vervolgens toch niet doorgaan en elders gehaald moeten gaan worden, gaat dat nog wel voorlopig zo door. |
23-11-2024 13:01:20 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
|
24-11-2024 10:20:18 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Gebrek aan centen,ja dat is een reden die je kan gebruiken. |
25-11-2024 09:12:13 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Al 40 tot 60 jaar wordt er geld gestoken in onderzoeken naar Lelylijn en Nedersaksenlijn. Het heeft nooit tot iets geleid. Ja, tot absurde prijskaartjes. En dat is iets wat nog nooit iemand heeft aangekaart. De Nedersaksenlijn wordt beraamd op 1,7 miljard (bij uitsluitend enkelspoor). Als je dat eerlijk over 't hele stuk Veendam-Emmen verdeelt, zit je op een prijs van 30 tot 40 miljoen euro per km. Dan hebben we het over een spoorlijn die grotendeels over landbouwgrond wordt aangelegd, dus waarvoor nauwelijks tot geen huizen te hoeven worden afgebroken. De prijs komt overeen met andere bronnen. Hier wordt bijvoorbeeld ook uitgelegd dat een nieuwe spoorlijn in Nederland 40 miljoen per km kost. De grote vraag is - is dat niet belachelijk duur? Ter vergelijking - een vergelijkbare prijs wordt ook in Duitsland gehanteerd, maar dat is inclusief de lange bruggen en tunnels die in bergachtig landschap noodzakelijk zijn. In Frankrijk gelden tegelijkertijd heel andere prijzen: 15 miljoen euro per km (zelfde bron als hierboven). Met zo'n kilometerprijs van de Nedersaksenlijn vér onder de 1 miljard. En nu de hamvraag. Dit soort projecten moet sowieso Europees worden aanbesteed. Waarom kan Nederland dan geen Nedersaksenlijn of Lelylijn uitschrijven voor 15 miljoen per km en die laten aanleggen door Franse aannemers? Worden de verwachte kosten misschien bewust te hoog gerekend, om wat voor reden dan ook? Misschien moeten ze dáár eens onderzoek naar doen.
Laatst bewerkt door brun op 25-11-2024 09:13 |
25-11-2024 10:44:01 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
|
25-11-2024 11:06:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Interessante benaderingen. Ik kan er geen wijs woord over zeggen. Als er al een spoor ligt, en het wordt gereconstrueerd, wat kost het dan? Een voorbeeld zou zijn de reconstructie van de Maaslijn, waar ten slotte al een spoor ligt. Daar wordt het spoor gedeeltelijk verdubbeld, waarvoor de spoorbermen al grotendeels aanwezig zijn. En er worden hier en daar bogen verruimd. De vele overwegen moeten worden aangepast en de beveiliging vernieuwd. Ook moet er een draad boven, wat helaas het terugkopen van eerder verkochte grond vereist. Het is een heel ander karwei, maar het is toch aardig om de kosten per km eens naast elkaar te zetten. Wie klimt er effe in? Laatst bewerkt door sjoerd op 25-11-2024 11:07 |
25-11-2024 11:29:21 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Er is een groot verschil tussen de Maaslijn en de nieuw aan te leggen spoorlijnen zoals Hanzelijn en Saksenlijn. Bij de Maaslijn mogen de overwegen gelijkvloers blijven, dat zijn bestaande overwegen. Nieuwe spoorlijnen vallen onder het overwegmoratorium, er mogen geen gelijkvloerse overwegen meer bijkomen en dus elke kruising met een weg moet ongelijkvloers worden. En daarom moet je dit soort nieuwe lijnen vergelijken met het aanleggen van een autosnelweg. De impact op het landschap en de omgeving wordt daarom ook veel groter. Dick van den Hoven |
26-11-2024 13:42:51 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Alles goede argumenten, maar het punt blijft dat die 675 miljoen euro in 2019 heel goed onderbouwd was. De 1,7 miljard die dit najaar ineens werd genoemd, mist zo'n onderbouwing volledig. Ik begin ook te denken dat in die som allerlei cadeautjes zijn verstopt, zoals mren ook al benoemt. Laatst bewerkt door brun op 26-11-2024 13:43 |
19-12-2024 20:19:14 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
|
19-12-2024 20:32:47 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Grappig, in de link die je deelt, staat juist het tegenovergestelde. |
19-12-2024 20:39:21 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Nee hoor, wat zigzag zegt klopt. De regering wilde geld overhevelen. Maar de tweede kamer heeft een motie aangenomen dat ze dat liever niet willen. Unaniem overigens, alle partijen stemden voor. |
17-04-2025 18:24:28 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
In de voorjaarsnota van 2025 bestaat nog steeds het plan om geld voor de Lelylijn te gebruiken voor de Nedersaksenlijn. |