Ontwikkelingen locomotieven NMBS HLE 17
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
01-02-2022 09:09:06
AlexNL
AlexNL

Zojuist is bekend geworden dat NMBS een overeenkomst heeft gesloten met Alstom[/url] voor de levering van tot 50 TRAXX-locomotieven, met een ferme order voor 24 locomotieven. De locs zullen geschikt zijn voor inzet voor België, Nederland, Duitsland en Luxemburg, met een maximumsnelheid van 200 km/u. Levering gaat plaatsvinden vanaf 2026.

Plaatje



Laatst bewerkt door moderator op 01-02-2022 18:53
 

01-02-2022 09:20:14
Muizeneus
Muizeneus

Hebben ze nou nóg niet genoeg nieuwe locomotieven?

 

01-02-2022 09:25:24
AlexNL
AlexNL

Een spoorwegenthusiasteling die klaagt over de bestelling van nieuwe locomotieven? 😉

 

01-02-2022 09:28:47
Muizeneus
Muizeneus

Ja

Want nieuwe locomotieven betekent doorgaans ook de afvoer van oude

En als spoorwegenthousiasteling zit ik echt niet te wachten op nóg meer Traxx, zeker niet als dat ten koste gaat van bv een HLE 27 die verder nergens rijdt 😉

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-02-2022 10:10:27
mvanuden
mvanuden
Quote
AlexNL (01-02-2022 09:09:06):

Zojuist is bekend geworden dat NMBS een overeenkomst heeft gesloten met Alstom[/url] voor de levering van tot 50 TRAXX-locomotieven, met een ferme order voor 24 locomotieven. De locs zullen geschikt zijn voor inzet voor België, Nederland, Duitsland en Luxemburg, met een maximumsnelheid van 200 km/u. Levering gaat plaatsvinden vanaf 2026.

Plaatje


200km/h? Dat is nieuw, er is geen enkele TRAXX sneller dan 160km/h. In het persbericht van Alstom staat trouwens geen max. snelheid, alleen dat ze geschikt zijn voor hogesnelheidslijnen (maar dat is de 186 ook al).

 

01-02-2022 11:04:40
sjoerd
sjoerd

Geschikt zijn voor de HSL betekent nog niet dat het in alle opzichten koek en ei is. De TRAXX is voor de ligging van het spoor op de HSL qua gewicht niet ideaal, zo is al gebleken.

 

01-02-2022 11:08:25
AlbertP
AlbertP

Dat geldt alleen voor de goederenversies van de Traxx waaronder ook de 186 valt (Traxx F140 MS2E). Bijv. de DB BR 146, 147 en 246 hebben een "Hohlwellenantrieb" waarmee dat probleem (als het goed is) niet speelt.



Laatst bewerkt door AlbertP op 01-02-2022 11:15
 

01-02-2022 11:17:40
sjoerd
sjoerd

Ah, goed om te weten dat er betere versies zijn. In feite is de TRAXX die wij hebben op de HSL ook niet ideaal voor de gewone spoorwegen. Er is in Noord-Brabant in de dorpen veel gedaan om de huizen in de buurt van het spoor trillingarmer te maken. En daar is dan nog overwegend sprake van zandgrond.

 

01-02-2022 12:53:50
NDS
NDS

Lok-report meld( ook) dat deze nieuwe traxxen 200km/u gaan rijden.

Die dritte Generation der Traxx-Lokomotive bietet eine höhere Betriebsleistung: Sie fährt mit 200 km/h, bietet mehr Flexibilität und erfüllt die neuesten Anforderungen der TSI-Sicherheitsstandards.

Groetjes Michiel

 

01-02-2022 13:02:16
mtlx
mtlx

Die 200 km/u staat gewoon in het persbericht dat is genoemd in de OP.

Wel even naar onder scrollen:

The third generation Traxx locomotive delivers increased operational performance: it runs at 200 km/h, provides increased flexibility and meets the most recent requirements of the TSI security standards. It also comes with a higher energy efficiency and its maintenance intervals have been extended by 33% to improve availability and reduce maintenance burden.



Laatst bewerkt door mtlx op 01-02-2022 13:02
 

01-02-2022 13:15:53
NDS
NDS

Ja ik heb het engelse bericht niet gelezen want ik kan geen engels lezen en ik dacht het komt vanzelf op lok-report. Er ontstond discusie over in dit topic dus vermelde ik het even.😉

Groetjes Michiel

 

01-02-2022 13:38:59
snowie
snowie

Tip - boven in het pers bericht staat een taal switch die je op NL kunt zetten 😉

 

01-02-2022 13:50:56
NDS
NDS

Dankje, had ik even gemist👍

 

01-02-2022 15:52:28 1
bacr
bacr

Hmmm, reizigers-Traxx-en door de NMBS voor het grensoverschrijdende verkeer naar o.m. Nederland. Krijgen we dan mengbedrijf van ICNG-B's en HLE 17s met rijtuigen over de HSL-zuid?

 

01-02-2022 15:54:34
henri1972
henri1972

IC Roosendaal- Charleroi misschien? Of Maastricht - Brussel ?

 

01-02-2022 16:12:43
treinfan
treinfan
Quote
bacr (01-02-2022 15:52:28):

Hmmm, reizigers-Traxx-en door de NMBS voor het grensoverschrijdende verkeer naar o.m. Nederland. Krijgen we dan mengbedrijf van ICNG-B's en HLE 17s met rijtuigen over de HSL-zuid?


Of ziet NMBS kans voor een verbinding (Brussel - ) Amsterdam - Berlijn? devil

 

01-02-2022 17:03:01
thom
thom

Terwijl er al een nachttrein gaat rijden op die verbinding?

 

01-02-2022 18:21:19
AlexNL
AlexNL

Er is al enige tijd sprake van een ombouw van Aachen Hbf: DB Netze wil af van de omschakelbare bovenleiding, en wil in plaats daarvan een vaste spanningssluis ergens tussen Aken en Hergenrath. Op dit moment rijdt NMBS een stoptrein van Aken naar Spa, met het oudste materieel dat ze hebben (klassiekjes). Deze rijden onder 3 kV naar Aken, iets wat straks dus niet meer kan.

Daarnaast is er sprake van een wens voor een Fernverkehr-verbinding Brussel - Aken - Keulen door de deelstaat NRW. Wellicht dat deze nieuwe locomotieven hier in de toekomst een rol in gaan spelen.

 

02-02-2022 21:49:53 1
icened200
icened200

NMBS heeft Alstom een order gegeven voor locomotieven in passagiersdienst:

www.alstom.com

Interessante ontwikkeling. Er werd gespeculeerd over inzet van locomotief reeks 18, reeks 28 met I - 11 rijtuigen of M 7. Maar ineens blijk NMBS vanaf 2026 een nieuwe Traxx locomotief te willen inzetten.

Op Groot Belgisch Treinforum is dit te lezen:

Het is de bedoelingen naast de ICNG nog een tweede verbinding aan te bieden naar Nederland. In het begin met hle 28 nadien met hle17. Vermoedelijk met i11 rijtuigen. Enkel de route ligt nog niet volledig vast. Eerst was de roddel dat het Eindhoven werd maar nu ligt het al even op Rotterdam. Verder is nog niet zeker of het via LIJN 4 gaat of LIJN 12. Afwachten dus. Nog niet alles is definitief beslist. Dit hangt allemaal mee af van de instroom van de M7 en ICNG om rollend materieel vrij te maken.

Quote:

Maar wat is het verschil? Een M7BMX is een locomotief. Alleen is de M7BMX een locomotief met een redelijk beperkt vermogen, je moet er dus twee van in een lange samenstelling steken. 2 M7 BMX kosten meer dan 1 loc + 1 normaal rijtuig en kunnen minder passagiers zetelen, je wint dus helemaal niks met M7BMX.
Iets anders is natuurlijk een integraal motorstel als de Nederlandse ICNG, dat is wel efficiënter, maar dan weer minder flexibel. Dat, in combinatie met een bestaande vloot I11 die nog heel wat jaren mee kan, maakt een locomotief een heel logische keuze.

Interessante ontwikkeling. Zal dat ook invloed hebben op de frequentie van Eurostar Amsterdam - Londen/Parijs? Meer ICNG en/of HLE 17 met I - 11 rijtuigen/M 7? Ben benieuwd.

 

02-02-2022 22:45:15
icened200
icened200
Quote
bacr (01-02-2022 15:52:28):

Hmmm, reizigers-Traxx-en door de NMBS voor het grensoverschrijdende verkeer naar o.m. Nederland. Krijgen we dan mengbedrijf van ICNG-B's en HLE 17s met rijtuigen over de HSL-zuid?


Wist niet dat hier al een topic over was. Zie mijn vorige reactie. NS heeft 20 achtdelige ICNG België. En NMBS voorlopig 24 HLE 17. Hoeveel HLE 17 zal NMBS nodig hebben als de locomotief in combinatie met rijtuigen wordt ingezet tussen Brussel - Breda /Rotterdam? Met dezelfde stoppatroon als de huidige Beneluxtrein zal de reistijd 125 minuten zijn. Maar die nieuwe NMBS kan 200 km p/u i.p.v. 160 km p/u. Scheelt een aantal minuten.



Laatst bewerkt door icened200 op 02-02-2022 22:46
 

02-02-2022 22:54:56
icened200
icened200
Quote
sjoerd (01-02-2022 11:17:40):

Ah, goed om te weten dat er betere versies zijn. In feite is de TRAXX die wij hebben op de HSL ook niet ideaal voor de gewone spoorwegen. Er is in Noord-Brabant in de dorpen veel gedaan om de huizen in de buurt van het spoor trillingarmer te maken. En daar is dan nog overwegend sprake van zandgrond.


Je bedoelt dit:

www.treinreiziger.nl

Zal de NMBS HLE 17 een lagere aslast hebben? De NS Traxx heeft een aslast van 21 ton. Of zijn er andere redenen dat de HLE 17 wel op HSL kan rijden?



Laatst bewerkt door icened200 op 02-02-2022 22:55
 

02-02-2022 23:37:56
sjoerd
sjoerd

Nou ja, ik reageerde op de vorige inzender. Ik weet nog niets van de andere kwaliteiten van de nieuwe TRAXX. Die vorige inzender kennelijk wel.

 

03-02-2022 07:41:32
mdeen
mdeen
Quote
icened200 (02-02-2022 22:54:56):

Zal de NMBS HLE 17 een lagere aslast hebben? De NS Traxx heeft een aslast van 21 ton. Of zijn er andere redenen dat de HLE 17 wel op HSL kan rijden?


Op wikipedia wordt het gewicht van de Traxx 3 ook op 84 ton gezet en ik kan me niet indenken dt een 4-spanningsloc lichter zal zijn. En al helemaal geen 70 ton om aan de aslasteisen te voldoen.

 

03-02-2022 08:08:18
icened200
icened200
Quote
mdeen (03-02-2022 07:41:32):
Quote
icened200 (02-02-2022 22:54:56):

Zal de NMBS HLE 17 een lagere aslast hebben? De NS Traxx heeft een aslast van 21 ton. Of zijn er andere redenen dat de HLE 17 wel op HSL kan rijden?


Op wikipedia wordt het gewicht van de Traxx 3 ook op 84 ton gezet en ik kan me niet indenken dt een 4-spanningsloc lichter zal zijn. En al helemaal geen 70 ton om aan de aslasteisen te voldoen.


Bedankt voor de info. Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen zullen worden.

 

03-03-2022 02:20:22
Basher
Basher

The HLE 17 will be sat on P160 bogies which have slightly modified different gears to enable them to reach 200 km/h.

As far as I understand it, 186 001 to 186 045 are currently on P160 bogies. 186 111 to 122 and the Alpha TRAXX on hire are on F140 bogies.

I have investigated the TRAXX Bogies and the answers are not simple.

 

03-03-2022 12:59:37
jeanne
jeanne

140F hebben draaistellen met motoren die rechtstreeks op de wielas zijn gemonteerd en anderzijds verend in het draaistel opgehangen. Wielas en motor zijn samen bewegelijk in het draaistel opgehangen. De massa van deze combinatie is dus onafgeveerd ten opzichte van de spoorstaaf. Hier bij zijn de tandwielen dus onafveerd tussen motor en wielas gemonteerd. Dit wordt wel directe- of ook wel tramoplegging genoemd.

Bij afgeveerde constructies is het tandwiel op de wielas niet rechtstreeks maar op een of ander manier bewegelijk op die wielas gemonteerd. Hier door is de motormassa ontkoppeld ten opzichte van de wielas en alleen in aan het draaistelframe opgehangen. Het draaistelframe is verend op de wielassen opgelegd en daarmee is de massa van de motoren verend ten opzichte van spoorstaaf gemonteerd. Voor het P160 draaistel is een of andere constructie gekozen waarbij de massa van de motoren alleen maar in het draaistelframe zijn opgehangen. De techniek die nodig is om deze ontkoppeling mogelijk te maken zorg en wel dat de totale massa van deze draaistellen altijd groter is.

 

03-03-2022 13:11:36
mtlx
mtlx

Alle locs die NS gebruikt hebben dezelfde draaistellen/aandrijving voor zover ik weet, allen met de tramophanging. Er is dus geen sprake van een verschil in dat opzicht tussen de 'NS serie' en de overige locs.

Wel gaat het om verschillende bouwvarianten. Daarbij zijn er (kleine) wijzigingen in het algehele ontwerp, maar er is geen verschil in de ophanging/aandrijving.



Laatst bewerkt door mtlx op 03-03-2022 13:19
 

03-03-2022 13:58:18
jeanne
jeanne

Alle NS 186-en zijn van het F140 draaistel voorzien. Een direct gevolg van de keuze voor de lease van deze Traxx F140 MS2. Een best wel opmerkelijk keuze. Sinds de introductie van SGM had NS namelijk geen reizigersmaterieel meer aangeschaft zonder afgeveerde ophanging! Opzich in eerste instantie logische keuze maar uit oogpunt van de veel lager durende nooodzakelijk inzit geen gelukkige. Maar ja dat is iets dat je achteraf heel gemakkelijk kan roepen.



Laatst bewerkt door jeanne op 03-03-2022 13:59
 

04-03-2022 14:52:37
icened200
icened200

Quote uit Spoorpro 3 - 3 - 2022:

De nieuwe locomotieven zullen ingezet worden op het binnenlandse net, en voor grensoverschrijdende ritten tussen België, Nederland, Luxemburg en Duitsland. De voertuigen zijn uitgerust met het Europese veiligheidssysteem ETCS. Omdat de huidige samenwerking tussen NS en NMBS tot december 2024 loopt, zullen er voor de overbruggingsperiode nieuwe afspraken gemaakt moeten worden. Mogelijk zal dit betekenen dat NS het huidige leasecontract voor de huidige Traxx-locomotieven (maximaal 160 kilometer) verlengt.

Nieuwe locomotieven worden de NMBS HLE 17 locomotieven mee bedoelt. Treintrambus had deze informatie via NMBS.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-03-2022 15:39:01
Muizeneus
Muizeneus

Eeuh de traxxen gaan toch vervangen worden door ICNG en niet door de HLE 17?

 

04-03-2022 16:05:59
icened200
icened200
Quote
Muizeneus (04-03-2022 15:39:01):

Eeuh de traxxen gaan toch vervangen worden door ICNG en niet door de HLE 17?


Vindt die informatie ook verwarrend. Maar als goed begrijp zal de NS Traxx serie 186 + ICR nog wat langer ingezet worden tussen Amsterdam - Brussel.

Er was altijd gecommuniceerd dat de ICNG België de NS Traxx serie 186 + NS ICR gaat vervangen vanaf dienstregeling 2025.

 

04-03-2022 19:47:58
Duplex07
Duplex07

De Huidige IC Brussel gaat opgedeeld worden in 2 nieuwe "IC Brussel" een snelle variant die begint in ergens voorbij asdz en dan stopt in asdz, shl, rtd, Antwerpen centraal, Brussel Noord, Brussel Centraal en eindigt in Brussel Zuid en die gaat gereden worden met ICNG-B.

En dan gaat er een IC Brussel "langzaam" komen die gaat beginnen in Rtd en gaat stoppen in Bd, Noorderkempen, Antwerpen centraal, Antwerpen Berchem, Mechelen, Brussel Airport, Brussel Noord, Brussel Centraal en Brussel Zuid. Deze "langzame variant" gaat in het begin rijden met Traxx-I11 rijtuigen-Traxx en later met de nieuwe HLE 17 locs.

 

05-03-2022 19:50:24
AlexNL
AlexNL

En het ligt in de lijn der verwachting dat we daar een stuurrijtuig bij gaan zien. NMBS heeft onlangs een opdracht aan Siemens gegund om de M6- en I11-stuurrijtuigen te voorzien van (nieuwe) ETCS-hardware en -software, en ook van STMs voor ATB en PZB.

 

06-03-2022 18:21:00
icened200
icened200
Quote
AlexNL (05-03-2022 19:50:24):

En het ligt in de lijn der verwachting dat we daar een stuurrijtuig bij gaan zien. NMBS heeft onlangs een opdracht aan Siemens gegund om de M6- en I11-stuurrijtuigen te voorzien van (nieuwe) ETCS-hardware en -software, en ook van STMs voor ATB en PZB.


Wanneer zal de I - 11 stuurstandrijtuigen voorzien zijn van ETCS level 2 Baseline 3?

Anders kan NMBS vanaf 2025 ook met 2 reeks 28 locomotieven aan beide uiteinden met daartussen I - 11 rijtuigen worden ingezet. Totdat de I - 11 stuurstandrijtuigen zijn voorzien van ETCS.

 

07-03-2022 00:37:14
AlexNL
AlexNL

Concrete data heb ik niet gezien, maar ik verwacht dat e.e.a. samenvalt met de levering van de HLE 17 (TRAXX 3) en die staat voor 2026 gepland.

Siemens Mobility rust de treinvloot van de Belgische Spoorwegen uit met ETCS Level 2-technologie | Press & Events | Company | Siemens

 

17-09-2024 16:03:13
wouterder
wouterder

Naast het opduiken van een eerste 186 in zijn NMBS kleurschema, is ook een eerste foto van de 1701 in Kassel opgedoken.
Bron: Facebook (ook te zien zonder account)



Laatst bewerkt door wouterder op 17-09-2024 16:03
 

12-10-2024 14:12:18
Natje049
Natje049

Quote
icened200 (06-03-2022 18:21:00):


Quote


AlexNL (05-03-2022 19:50:24):

En het ligt in de lijn der verwachting dat we daar een stuurrijtuig bij gaan zien. NMBS heeft onlangs een opdracht aan Siemens gegund om de M6- en I11-stuurrijtuigen te voorzien van (nieuwe) ETCS-hardware en -software, en ook van STMs voor ATB en PZB.


Wanneer zal de I - 11 stuurstandrijtuigen voorzien zijn van ETCS level 2 Baseline 3?

Anders kan NMBS vanaf 2025 ook met 2 reeks 28 locomotieven aan beide uiteinden met daartussen I - 11 rijtuigen worden ingezet. Totdat de I - 11 stuurstandrijtuigen zijn voorzien van ETCS.



De upgrade naar baseline 3 zal samen gebeuren met inbouw ATB en PZB.

Momenteel zullen ze dus inderdaad sandwich rijden met 6x i11 (BDx - AUH - BUH - BUH - BUH - BUH). Vanaf de HLE17 er is en de BDx zijn omgebouwd zal de sandwich opstelling wegvallen. Ook daarom dat we nu 4 extra Traxxen leasen om het wegvallen van de NS traxxen te kunnen compenseren.




Operator Shunting Yards bij NMBS
 

12-10-2024 15:48:01
john2
john2

Quote
wouterder (17-09-2024 16:03:13):


Naast het opduiken van een eerste 186 in zijn NMBS kleurschema, is ook een eerste foto van de 1701 in Kassel opgedoken.
Bron: Facebook (ook te zien zonder account)



Na het aan klikken van de facebook link, krijg url signature expired te zien.

Wat is er mis met de link?

 

12-10-2024 16:05:41
AlexNL
AlexNL

Directe links naar plaatjes op Facebook hebben maar een beperkte houdbaarheidsdatum, "signature expired" betekent dat de link te oud is.

 

12-10-2024 16:29:48
treinhobby
treinhobby

community.ns.nl

Staat een foto in het zesde bericht.

Maar zo te zien is deze bewerkt. De zijkant is duidelijk digitaal erop 'geplakt'.



Laatst bewerkt door treinhobby op 12-10-2024 16:33
 

12-10-2024 19:11:20
AlexNL
AlexNL

Dat is een bewerkte foto.

 

13-10-2024 22:22:01
Jasper-N
Jasper-N

Hoe zit het eigenlijk met het tractie vermogen van de nieuwe traxx'en tegenover de 'oude' traxx'en? Staat die gelijk aan elkaar of is het meer? als dat zo is betekent dat we over dan 10 jaar weer gedoe kunnen krijgen over baan schade op de hsl?



Laatst bewerkt door Jasper-N op 13-10-2024 22:23, reden: Zin beter gemaakt
 

13-10-2024 22:28:46
RX7567
RX7567

Deze nieuwe locomotieven worden net zoals ICNG gebouwd voor 200 km/u. Zover ik weet is dat nog steeds lager dan de ideale snelheid op de HSL die ergens tussen de 200 en 250 ligt volgens mij (het staat dacht ik ergens hier op Somda) maar het scheelt al wel wat.

 

14-10-2024 07:43:07
treinhobby
treinhobby

En dan natuurlijk de motorophanging.

Is de 187 in dat opzicht identiek aan de 186, of is alles wel beter afgeveerd?

 

14-10-2024 07:54:25 1
mdeen
mdeen

Aannemelijk is de 187 beter afgeveerd want de 186 is een goederenlok die 140 mag en alleen in Nederland op de HSL voor 160 is toegelaten.

De 186 heeft de motoren in trampohanging waarbij de motor op de as steunt en dus deels niet afgeveerd is. De 187 zal ongetwijfeld met een motor met holle as gemaakt zijn waarbij de tractiemotor helemaal in het frame hangt en dus helemaal afgeveerd is. Want lokomotieven die 200 km/h rijden maak je niet met een tramophanging.

Met het tractievermogen heeft het helemaal niks te maken. De 186 heeft ook al 5.600 kW als hij onder 25 kV rijdt, de TRAXX3 wordt ook met 5.600 kW gemaakt.

Wat wel nog een puntje is is de aslast en of je daarmee 200 km/h mag rijden op de HSL.

 

14-10-2024 14:08:36 2
R-E-Mg
R-E-Mg

Toch lijkt het erop dat de 160 km/h BR 187 ook motoren in tramophanging heeft, omdat dat goedkoper is en er blijkbaar goede ervaringen mee waren.

maar zowel Bombardier als Alstom hebben al meerdere locomotieven voor 200 km/h en sneller gebouwd. Ik ben wel benieuwd of ze naast de andere motorophanging alleen wat kleine aanpassingen hoeven te doen of dat de snellere varianten compleet andere draaistellen krijgen. Siemens gebruikt beide varianten: De Vectron 160/200 km/h gebruiken dezelfde draaistellen waarbij bij de langzame variant langsdempers zijn weggelaten, de 230 km/h variant heeft in essentie verbeterde Taurus draaistellen.

Die 5,6 MW is voor de Traxx AC3 (BR 187).

De HLE 17 is een Traxx MS3 (BR 188), waarvan de specs een beetje moeilijk terug te vinden zijn. De meeste bronnen melden 6 MW (kortstondig 6,4 MW) onder 15/25 kV AC, 6 MW onder 3 kV DC en 4 MW onder 1,5 kV DC.