Toekomst Kleefse Waard Arnhem en ICM 4001
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
21-03-2022 11:58:46
pascalgerr
pascalgerr

Gister avond ben tijdens mijn 2-wekelijkse fietsronde door Arnhem eens beter gaan kijken rond Industrie Park Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem. Op het moment word de Westervoortsedijk opnieuw ingericht en geasfalteerd waarbij de spoorwegovergang van IPKW naar Ahg ook nieuwe betonplaten heeft gekregen, er een aantal nieuwe dwarsliggers liggen en het spoor zelfs recent bereden leek te zijn (minder roest dan normaal op de spoorstaven en een ontspoorblok wat niet op het spoor lag). Tevens zijn de lichten voor de overweg weggehaald maar staan er nog wel twee S-borden voor de overweg. Dit alles terwijl de aansluiting bij Ahg naar IPKW niet meer bestaat. Weet iemand wat de bedoeling van dit alles is? Gaat de lijn in de toekomst nog een functie bieden of laten ze het verder verwaarlozen zoals het nu is? Want er missen op grote stukken langs het spoor hekwerk (of het hetwerk is soms zelf voorzien van een gat) waardoor mensen het spoor gebruiken om over te steken.

Daarnaast heb ik ook even gekeken bij ICM 4001, welke nu de middenbak mist. Word deze nog steeds als oefenobject voor de brandweer en ProRail ICB?

 

21-03-2022 12:02:57
mich
mich

Het spoor die kant op is op Ahg zelf niet meer aangesloten, kans op nieuw spoorvervoer daar is daarmee zeer klein. Lijn heeft de status buiten exploitatie.



Laatst bewerkt door mich op 21-03-2022 12:05
 

21-03-2022 12:13:29
thom
thom

En de voormalige fabriek op de Kleefse waard is herontwikkeld naar allerlei bedrijfsverzamelgebouwen welke ook geen baat hebben naar spoorsvervoer.

 

21-03-2022 12:16:30
NDS
NDS

Ik zag vorige week met satelietbeelden van google maps dat die middenbak noordelijker op het terrein op z'n kant ligt/lag.

Groetjes Michiel

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-03-2022 12:28:54 1
thom
thom

Linkje

 

21-03-2022 12:47:55
NDS
NDS

Dankje ThomπŸ‘, dat kon ik zelf even niet.

 

21-03-2022 15:54:32
Edb3
Edb3
Quote
mich (21-03-2022 12:02:57):

Het spoor die kant op is op Ahg zelf niet meer aangesloten, kans op nieuw spoorvervoer daar is daarmee zeer klein. Lijn heeft de status buiten exploitatie.


Dat alles klopt; aanvulling: bij aanleg van het nieuwe opstelterrein Ahgons was een van de eisen dat toekomstige aansluiting van het bedoelde industriespoor mogelijk moet zijn. NS moet bij heractivering van de stamlijn meewerken aan een aansluiting op haar terrein, meen ik.



Laatst bewerkt door Edb3 op 21-03-2022 15:55
 

21-03-2022 23:43:46
broek53
broek53

Klopt, in het ontwerp van het opstelterrein is ook rekening gehouden met een wissel naar het spoor naar de Kleefse Waard.

 

21-03-2022 23:52:19
pascalgerr
pascalgerr

Bedankt voor jullie aanvullingen! Is een mogelijke toekomstige reactivering dan ook de reden waarom er mogelijk nieuwe ballast en dwarsliggers in een stuk spoor zijn geplaatst en de betonplaten van de overweg Westervoortsedijk zijn vervangen?

 

21-03-2022 23:55:36
Sietse
Sietse

Hoe zit het eigenlijk met de losweg van Arnhem Goederen? Hier lees ik wat tegenstrijdige berichten over. Is deze nog te gebruiken of zelfs nog in gebruik? Ik kan me herinneren dat daar enkele jaren geleden vóór de ombouw nog een trein met boomstammen beladen werd.



Laatst bewerkt door Sietse op 21-03-2022 23:56
 

22-03-2022 00:26:04 1
broek53
broek53

Er is zelfs een nieuwe losweg aangelegd omdat de oude in de weg lag voor het opstelterrein, met een spoor in de bestrating.

 

22-03-2022 23:10:33
daan1714
daan1714
Quote
NDS (21-03-2022 12:16:30):

Ik zag vorige week met satelietbeelden van google maps dat die middenbak noordelijker op het terrein op z'n kant ligt/lag.

Groetjes Michiel


Klopt! Deze ligt inderdaad nog steeds (vorige week donderdag 17-3 gespot) op zijn kant, verderop op het terrein.

 

22-12-2022 22:25:34
mat64Hidde
mat64Hidde

Via-via heb ik gehoord dat de 4001 wordt vervangen met de 2995

 

23-12-2022 13:16:56
pascalgerr
pascalgerr
Quote
mat64Hidde (22-12-2022 22:25:34):

Via-via heb ik gehoord dat de 4001 wordt vervangen met de 2995


Ik ben benieuwd hoe die daar gaat komen dan. Ik denk over de weg gezien kleefsewaard niet is aangesloten bij Ahg (voorbereidingen voor de aansluitingen zijn er wel) en t.h.v. De parkeerplaatsen van winkelcentrum de Lely is er een tijdelijke weg gemaakt over het spoor heen (spoor ligt er nog wel maar afgedekt met zijl met daarover grond en asfalt

 

24-12-2022 01:21:37
aarclay
aarclay
Quote
mat64Hidde (22-12-2022 22:25:34):

Via-via heb ik gehoord dat de 4001 wordt vervangen met de 2995


Ik ben benieuwd of er een condoleance met koffie en cake komt, verzorgd door de railcatering. πŸ˜‰
Rest in pieces, 4001



Laatst bewerkt door aarclay op 24-12-2022 01:22
 

24-12-2022 01:43:12
broek53
broek53

De 2995 gaat 100 % zeker niet naar de Kleefse Waard. Wat men daar met de 4001 gaat doen, weet ik niet.

 

24-12-2022 10:46:45
phantom
phantom

Maar dan lijkt wel bekend wat het lot van de 2995 wel word,daar zijn we dan ook wel benieuwd naar πŸ˜‰

 

24-12-2022 11:36:50
thom
thom

Dat merk je vanzelf een keer, speculeren heeft daar allemaal niet zoveel nut in...

 

24-12-2022 11:59:56
broek53
broek53

Zekers. En er zijn op het moment geen concrete plannen met de 2995.

 

25-12-2022 14:11:25
phantom
phantom

Ok das duidelijk.
Afwachten dan maar.

 

09-05-2025 22:38:53
ToH
ToH

Dit topic maar eens afstoffen:

Op Instagram van Incidentenbestrijder Teus is te zien dat ICM 4040 verplaatst wordt binnen de Kleefse Waard naar het nieuwe oefenterrein van ProRail. Weet iemand waar dit is?

Op de Statische Objecten-pagina van Treinposities.nl is loc 1746 ook te zien achterop het terrein. Gaat ProRail hier iets realiseren?

https://www.instagram.com/incidentenbestrijder_teus?igsh=bDRxa3VpZDg5MXM2



Laatst bewerkt door ToH op 09-05-2025 22:39
 

23-06-2025 23:59:07
pascalgerr
pascalgerr

Quote
ToH (09-05-2025 22:38:53):


Dit topic maar eens afstoffen:

Op Instagram van Incidentenbestrijder Teus is te zien dat ICM 4040 verplaatst wordt binnen de Kleefse Waard naar het nieuwe oefenterrein van ProRail. Weet iemand waar dit is?

Op de Statische Objecten-pagina van Treinposities.nl is loc 1746 ook te zien achterop het terrein. Gaat ProRail hier iets realiseren?

https://www.instagram.com/incidentenbestrijder_teus?igsh=bDRxa3VpZDg5MXM2



Op satelliet is te zien dat er een heus emplacementje is gemaakt die ook aangelsoten zit op de rest van het spoor te Kleefse Waard: Klik. Liggen twee wissels, eentje met een best grote straal zo te zien.

 

24-06-2025 00:02:16
pascalgerr
pascalgerr

Ook te zien op satelliet beelden: men heeft dusdanig weinig vertrouwen in een nieuwe aansluiting van Ahg naar Kleefse waard, dat men de oude aansluiting maar gebruikt als afval dump plek

 

06-11-2025 21:14:08
treinhobby
treinhobby

Om geen nieuw topic te hoeven openen en deze er deels al over gaat: de toekomst van Arnhem Goederen.

Op www.gld.nl staat dat de gemeente Arnhem via de Wvg (Wet voorkeursrecht gemeenten) het gebied rondom en ook Ahg en Ahgons heeft aangewezen tot ontwikkelingsgebied voor 7000 woningen.

De grond mag niet meer vrij verkocht worden en moet eerst aan de gemeente Arnhem worden aangeboden.

 

08-11-2025 10:41:53
phantom
phantom

Hoe rechtsgeldig e.e.a. is hangt denk ik af van wie de eigenaar van de grond is ;-)
Als dat grond is van de organisatie die alle aankopen van grond deed/doet en beheert namens de spoorwegen(naam even kwijt) dan kan de gemeente stellen dat hun als 1ste die grond aangeboden willen krijgen,maar dat beslist denk ik toch de eigenaar van de grond.

 

08-11-2025 10:50:29
Ysbergsla
Ysbergsla

Zo werkt dat dus niet.

 

08-11-2025 12:09:00
kleine_man
kleine_man

Het is beide.

De gemeente kan een recht op eerste koop verlangen conform het omgevingsplan. Echter, de verkoper beslist aan wie er verkocht wordt. Concreet houdt dit in dat de grond boven de marktwaarde verkocht zal gaan worden.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

08-11-2025 13:22:09
BVisser
BVisser

Quote
phantom (08-11-2025 10:41:53):


Hoe rechtsgeldig e.e.a. is hangt denk ik af van wie de eigenaar van de grond is ;-)
Als dat grond is van de organisatie die alle aankopen van grond deed/doet en beheert namens de spoorwegen (naam even kwijt) dan kan de gemeente stellen dat hun als 1ste die grond aangeboden willen krijgen, maar dat beslist denk ik toch de eigenaar van de grond.


Dat zit heel wat ingewikkelder in elkaar dan jij nu veronderstelt. Er is bijvoorbeeld een onteigeningswet die het de overheid in bepaalde gevallen mogelijk maakt om eigenaren te dwingen grond te verkopen. Bij grote projecten als bijvoorbeeld een Betuweroute wordt daar gebruik van gemaakt als eigenaren dwarsliggen.



Laatst bewerkt door BVisser op 08-11-2025 13:23
 

09-11-2025 11:21:49
phantom
phantom

Ok het ligt iets genuanceerder en ingewikkelder.
Maar onteigenen lijkt me in het geval van de gem Arnhem v.s. de eigenaar van de grond niet van toepassing.
Er lag tot (gek gezegd) gisteren een stempel met een bestemming/doel op die grond,dat de gemeente nu recent besluit het stempel/doel te willen veranderen is best leuk,maar dat geeft je niet het recht om over te gaan tot onteigenen lijkt me.

Dus als dat niet kan wettelijk gezien,dan is de opvolgende actie,eisen dat je de grond als 1ste krijgt aangeboden ook iets wat geen standhoud,het lijkt me dat de eigenaar van de grond zelf wel beslist aan welke partij hij eventueel die grond wil verkopen.
Dat doet immers iedereen,wat ze willen verkopen,dat proberen ze voor de beste prijs te verkopen,en als je gedwongen kan worden dat 1 partij voorkeur/alleen recht krijgt,dan kan er toch ook aan de prijs geknoeid worden door de gemeente of mag die dat dan weer niet doen ??

Vraag me overigens ook af,als er al verkocht gaat worden over weet ik veel hoeveel jaar,is die grond wel geschikt voor woning bouw,wat zit er in de grond ?
Verder denk ik dat de spoorwegen voorlopig nog niet van plan zijn om daar iets te verkopen,mocht er behoefte zijn buiten wat er nu aan infra ligt,om bij te bouwen,dan kan dat nu nog,is het verkocht dan krijg je het daar waarschijnlijk nooit meer terug.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-11-2025 11:27:53 1
Rsb
Rsb

De verplichting opleggen het eerste aanbod tot koop te doen mag Arnhem wel degelijk doen vanuit de regelgeving. Daar maakt Arnhem nu gebruik van. Echter niet vanuit de Wet voorkeursrecht gemeenten hoop ik voor ze, want die is vervallen per 1-1-2024, maar van de Omgevingswet, waarin soortgelijke bepalingen staan

 

09-11-2025 11:33:02
martijn
martijn

Daarnaast zijn de plannen van de gemeente Arnhem niet ineens uit de lucht komen vallen en is NS al een tijdje op zoek naar een vervangende locatie waarbij onder andere Barneveld, Swifterbant en Valburg zijn genoemd.

 

09-11-2025 13:09:25
Marco
Marco

Quote
martijn (09-11-2025 11:33:02):


Daarnaast zijn de plannen van de gemeente Arnhem niet ineens uit de lucht komen vallen en is NS al een tijdje op zoek naar een vervangende locatie waarbij onder andere Barneveld, Swifterbant en Valburg zijn genoemd.


Als vervangende locatie voor wat bedoel je precies? Toch niet voor Ahgons, of wel?

 

09-11-2025 15:59:32
Struktonrail
Struktonrail

die staat nu ng steeds bij de SHD in amersfoort de 2995 gaat zowiezo niet weg

 

09-11-2025 16:29:28
robert5591
robert5591

Quote
Rsb (09-11-2025 11:27:53):


De verplichting opleggen het eerste aanbod tot koop te doen mag Arnhem wel degelijk doen vanuit de regelgeving. Daar maakt Arnhem nu gebruik van. Echter niet vanuit de Wet voorkeursrecht gemeenten hoop ik voor ze, want die is vervallen per 1-1-2024, maar van de Omgevingswet, waarin soortgelijke bepalingen staan


ook het grootste deel van de Onteigeningswet zie ik nu. Ik moet me maar eens gaan inlezen

 

09-11-2025 17:35:35 1
martijn
martijn

Quote
Marco (09-11-2025 13:09:25):


Quote
martijn (09-11-2025 11:33:02):


Daarnaast zijn de plannen van de gemeente Arnhem niet ineens uit de lucht komen vallen en is NS al een tijdje op zoek naar een vervangende locatie waarbij onder andere Barneveld, Swifterbant en Valburg zijn genoemd.


Als vervangende locatie voor wat bedoel je precies? Toch niet voor Ahgons, of wel?



Een half jaar geleden nog wel. Zie ook dit artikel



Laatst bewerkt door martijn op 09-11-2025 17:38
 

09-11-2025 18:02:18
broek53
broek53

Zeker, men zoekt voort. Voor de duideljkheid: het gaat alleen over Ahgons, dat in dubbele betekenis van NS is, namelijk inclusief de grond. De rest van Arnhem Goederen is van Rail Infra Trust, zover ik weet. Ik meen te weten dat er voor de bouw van Ahgons nog een en ander geruild is, namelijk grond bij het post-expeditieknooppunt.
Anyway: de gemeente Arnhem werd iets te laat wakker, namelijk toen NS net het opstelterrein voor enkele tientallen miljoenen had laten aanleggen.



Laatst bewerkt door broek53 op 09-11-2025 18:02
 

09-11-2025 20:14:29
anlern
anlern

Quote
Struktonrail (09-11-2025 15:59:32):


die staat nu ng steeds bij de SHD in amersfoort de 2995 gaat zowiezo niet weg



zowiezo niet weg zijn wel grote woorden ha

 

09-11-2025 22:45:44 1
bnv
bnv

Dit bericht kan ik zo niet duiden. Wat heeft de 2995 in Amf met de situatie in Arnhem te maken? Ik mis context informatie. Of wordt hier de 4001 bedoeld.

 

10-11-2025 10:20:47
thom
thom

Quote
bnv (09-11-2025 22:45:44):


Dit bericht kan ik zo niet duiden. Wat heeft de 2995 in Amf met de situatie in Arnhem te maken? Ik mis context informatie. Of wordt hier de 4001 bedoeld.



Ik denk dat er gewoon een quote ontbreekt in de post van Struktonrail, want als je even terug zoekt op de pagina zie je dat het al eerder over de 2995 gesproken is hier.

 

11-11-2025 14:09:04
martijn
martijn

Gisteren heeft de gemeente Arnhem 138,4 miljoen euro van het Rijk 'gekregen' voor de ontwikkeling van Rijnpark fase 2. Dit geld is o.a. voor het verplaatsen van Ahgons en het saneren van de bodem.

 

11-11-2025 17:18:55
phantom
phantom

De bedragen in je linkje zijn niet misselijk,al ben ik bang dat het voor vele van de genoemde zaken in dat artikel slechts een druppel is van de uiteindelijke totale kosten om iets helemaal te bouwen.
Als je kijkt wat Den Bosch van plan is,nu 86 en een beetje miljoen krijgt en roept dat het hele plan al 3x over de kop is gegaan van 200 naar nu 400 miljoen verwachte totale kosten.
Dan vrees ik voor wat "dat geintje" in Arnhem totaal gekost zal hebben als het klaar is,dat heeft tot nu toe dus al 100miljoen gekost en het bedrag van 138,4 miljoen dat gaat dus ook in z'n geheel naar dat project rijnpark waar het saneren en volbouwen van Ahgons een onderdeel van is.