Hij stond er nog geen drie weken, maar het bronzen beeld van stationskat Brammetje bij station Weidevenne in Purmerend is alweer verdwenen. Volgens de gemeente hebben onbekenden geprobeerd het beeld los te wrikken. Het eerbetoon aan de geliefde kater is nu uit voorzorg tijdelijk weggehaald.
"Hij is gelukkig niet in verkeerde handen gevallen, maar er is wel een poging tot ontvoering gedaan", vertelt een woordvoerder van de gemeente Purmerend een paar dagen later.
De gemeente werd vorige week gewaarschuwd door buurtbewoners en reizigers, die zagen dat het beeld van de kater losstond. "De liefde voor Brammetje is groot, dus mensen zijn erg alert", aldus de woordvoerder. Onder het beeld bleek een stuk materiaal te zijn geduwd, maar verder was het niet beschadigd.
Na de ontdekking werd de maker van het beeld, Rani de Hosson, ingeschakeld. Hij heeft de bronzen kater zaterdagmiddag uit voorzorg gedemonteerd en mee naar huis genomen. "Om verdere schade of een nieuwe poging te voorkomen."
Vertrouwd gezicht
Brammetje was zeven jaar lang een vertrouwd gezicht op station Purmerend Weidevenne. Volgens zijn baasje Joshua Van ’t Veer was de rode kater een 'echte socializer', die het liefst tussen de reizigers rondhing. Veel Purmerenders sloten hem in hun hart.
Tekst loopt door onder de foto.
In april 2023 kwam daar abrupt een einde aan. Brammetje overleed bij een aanrijding met een auto. Binnen korte tijd werd er meer dan zevenduizend euro opgehaald voor een blijvende herinnering aan het beestje. Op 14 januari werd zijn bronzen beeld officieel onthuld.
'Ik geef het twee maanden'
Dat het beeld binnen drie weken na de onthulling al verwijderd is, schiet bij veel Purmerenders in het verkeerde keelgat. Op het station reageren meerdere reizigers en buurtbewoners gelaten op het nieuws. "Heel dom dat ze dat gedaan hebben", vertelt een mevrouw met een rollator, die de kater goed kende. "Want nu moet er weer wat nieuws komen, en dat kost weer geld. Waarom doe je zoiets Dat gaat er bij mij niet in."
Toch kwam de diefstalpoging voor sommige buurtbewoners niet als een verrassing. "Ik vond het bijna voorspelbaar", zegt een Purmerender die net zijn honden uitlaat. "Ik hoorde dat het beeld van brons was en dat is nu erg gewild door de hoge metaalprijzen. Dus ik vond het al gedurfd."
Tekst loopt door onder de foto.
Ook een andere man zag het aankomen. "Ik zei nog tegen mijn familie: ik geef het twee maanden", zegt hij. "Maar het zijn er dus twee weken geworden."
'Brammetje komt terug'
Toch is er voor de teleurgestelde Brammetje-fans positief nieuws. Beeldhouwer De Hosson gaat met de stationskater aan de slag, en hoopt het beeld half februari weer te installeren. "Ik ga kijken of ik het beeld op een andere manier kan monteren. Nu zat er wat ruimte tussen het beeld en het beton waaraan de kat bevestigd was. Daarom konden de vandalen er makkelijk onder", zegt hij.
Daarnaast hoopt de maker dat er extra bescherming komt voor de geliefde kater in de vorm van cameratoezicht. "Nu is er op die plek heel weinig zicht, waardoor ze gewoon hun gang konden gaat. Het was eigenlijk een vrijbrief om hem te stelen."
Wie er precies achter het vandalisme zit, en waarom, is bij de gemeente niet bekend. "We hebben echt 0.0 idee", zegt een woordvoerder. "Maar niet getreurd, Brammetje komt terug, en sterker dan ooit."