Ontwikkelingen RE19
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
01-02-2022 22:25:15
spurt2244
spurt2244

Vervoerder VIAS reed vandaag eigenlijk een best prima dag.

Alleen wat kleine vertragingen en verder geen uitval. Link

Kaartverkoop is alleen online mogelijk nu. Kaartautomaten zijn er nog niet in Arnhem & Zevenaar en personeel heeft nog geen apparatuur om kaartjes te verkopen en te controleren.



Laatst bewerkt door moderator op 24-04-2022 11:09
 

02-02-2022 18:30:15
pascalgerr
pascalgerr

Ik heb van zowel VIAS en ns international personeel tehoren gekregen dat zolang er geen kaart automaat in Arnhem is je gratis mee mag toch Emmerich en er niet gecontroleerd word. Sla je slag zou ik zeggen



Laatst bewerkt door pascalgerr op 02-02-2022 18:30
 

02-02-2022 23:23:54
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Staat er al een werkende Ci-Co / Chippaal in Emmerich?

En in Elten en Praest?

 

02-02-2022 23:40:28
AlbertP
AlbertP

Ik was op 3 januari nog in Elten en daar was toen niets te zien.

Hoewel de NS-website al OV-chipkaarttarieven aangeeft, was er op andere websites (bijv. www.treinenweb.nl) aangekondigd dat het vanaf maart mogelijk zou zijn om met de OV-chipkaart te reizen. Dus tenzij de situatie met Abellio/VIAS roet in het eten gooit verwacht ik dat er op de drie stations binnenkort gewerkt gaat wroden.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-02-2022 23:45:02
FLIRT2525
FLIRT2525

Deze staan er nog niet. De plaatsing ervan is vertraagd tot maart:

Artikel van Spoorpro

Overigens heb ik vandaag nog de nodige treinen met Abellio logo's erop zien rijden in NRW. Met name de FLIRT3-XL treinstellen van de S-Bahn Rhein/Ruhr rijden veelal nog rond met Abellio erop. Binnen in de treinen is zelfs helemaal niets veranderd. In de RE19 werd bij binnenkomst in Arnhem ook nog gewoon "Abellio sagt Tschüss und bis zum nächsten Mal" omgeroepen 😜

 

02-04-2022 20:37:47
martijn
martijn

Voor de liefhebbers staan er inmiddels VRR-automaten in Ah en Zv!

 

02-04-2022 20:50:19
train85
train85

Al een paar weken.

 

02-04-2022 20:58:48
martijn
martijn

Betekent niet dat het niet gemeld mag worden toch? ;)

 

02-04-2022 21:14:13
train85
train85

Zeker wel, maar het was hier al eerder gemeld.



Laatst bewerkt door train85 op 02-04-2022 21:14
 

02-04-2022 21:15:21
martijn
martijn

Wanneer dan? Want ik zag het niet staan (vandaar mijn melding)

 

02-04-2022 21:40:48
pascalgerr
pascalgerr
Quote
train85 (02-04-2022 20:50:19):

Al een paar weken.


Al een paar weken? Sinds vorige week ;)

 

03-04-2022 01:16:35
NIJMEGEN
NIJMEGEN

En de chippalen in Emmerich?

 

03-04-2022 01:49:50
NDS
NDS
Quote
train85 (02-04-2022 20:50:19):

Al een paar weken.


Dan zou die in de stationshal op een heel andere plek moeten staan als de vorige. Van de week stond er in de stationshal op de plek van de oude automaat nog niks en gister avond is die me ook niet opgevallen dus ik heb m'n twijfels. Ik ga maandag wel weer eens kijken als ik op Ah ben.

Groetjes Michiel

 

03-04-2022 08:20:31
DaanICNG
DaanICNG
Quote
NIJMEGEN (03-04-2022 01:16:35):

En de chippalen in Emmerich?


Die staan er nog niet, althans maandag.

 

03-04-2022 08:21:31 1
DaanICNG
DaanICNG
Quote
NDS (03-04-2022 01:49:50):
Quote
train85 (02-04-2022 20:50:19):

Al een paar weken.


Dan zou die in de stationshal op een heel andere plek moeten staan als de vorige. Van de week stond er in de stationshal op de plek van de oude automaat nog niks en gister avond is die me ook niet opgevallen dus ik heb m'n twijfels. Ik ga maandag wel weer eens kijken als ik op Ah ben.

Groetjes Michiel


Staat exact op de zelfde plek. Had hem 2 weken geleden al gezien.

 

03-04-2022 08:38:30
martijn
martijn

Haha ja klopt. Ze staan echt op dezelfde plek.

Ben trouwens wel nog steeds benieuwd waar ik op Somda had kunnen lezen dat ze er al weken staan, want dan kan mijn dubbele bericht en deze (wellicht) dubbele discussie weer verwijderd worden.

 

03-04-2022 10:10:54
spurt2244
spurt2244

Ook wel leuk om te melden dat de nieuwe automaten ook Nederlands kunnen en nog 7 andere talen en naast de automaat is een stempelautomaat aanwezig.

 

03-04-2022 17:16:26
pascalgerr
pascalgerr

Ze staan op de plek waar ook de abellio automaat stond

 

07-04-2022 00:57:32
aarclay
aarclay
Quote
spurt2244 (03-04-2022 10:10:54):

Ook wel leuk om te melden dat de nieuwe automaten ook Nederlands kunnen en nog 7 andere talen en naast de automaat is een stempelautomaat aanwezig.


De vorige automaat in Arnhem kon ook Nederlands, maar dat was echt über-mega brak Nederlands.

 

07-04-2022 10:17:56
treinhobby
treinhobby
Quote
DaanICNG (03-04-2022 08:20:31):
Quote
NIJMEGEN (03-04-2022 01:16:35):

En de chippalen in Emmerich?


Die staan er nog niet, althans maandag.


Als ik in de NS Reisplanner App een rit Arnhem - Elten / Emmerich / Preast opvraag, staat er bij dat advies dat je gebruik kunt maken van de OV -Chipkaart.

Wel vreemd dat dit er dan (al) bijstaat, terwijl de paaltjes er zelf nog niet staan.

 

23-04-2022 16:52:27
treinhobby
treinhobby

In Arnhem het VIAS treinpersoneel vraagt of het inmiddels mogelijk is en het antwoord was 'nee'.

Er staan nog geen paaltjes in Duitsland.

Het zit wel in de planning, maar onbekend vanaf wanneer het wel kan.

 

23-04-2022 22:19:47
AlbertP
AlbertP

Ik kan bevestigen dat er in Elten nog niets van paaltjes te zien was vandaag.

 

16-06-2022 13:25:17
treinhobby
treinhobby

In de opvallende dingen van 16 juni is gemeld:

Quote
pascalgerr (16-06-2022 09:34:17):

Zojuist is bevestigd dat er onder andere in Emmerich OVC paaltjes staan. Uiteraard nog wel buiten dienst. Foto


 

23-06-2022 07:45:58
treinhobby
treinhobby

Vanaf vandaag eindelijk zover.

De ov-chipkaartpaal in Emmerich wordt geactiveerd.

Gelderlander.nl

 

23-06-2022 08:05:54
pascalgerr
pascalgerr
Quote
treinhobby (23-06-2022 07:45:58):

Vanaf vandaag eindelijk zover.

De ov-chipkaartpaal in Emmerich wordt geactiveerd.

Gelderlander.nl


Vanaf vandaag? Ik heb vrijdag al een retourtje Emmerich gemaakt, fijn goedkoop boodschappen doen als Arnhemmer als je wat tijd er voor over hebt. De Duitse conducteurs waren alleen niet te spreken over mijn 1e klas abonnement op de businesscard. Dat was onbekend voor ze

 

23-06-2022 08:36:36
geert
geert

Staan deze palen op een beetje bereikbare plek om tijdens de stop van de RE19 even in of uit te checken?

 

23-06-2022 10:04:12
pascalgerr
pascalgerr
Quote
geert (23-06-2022 08:36:36):

Staan deze palen op een beetje bereikbare plek om tijdens de stop van de RE19 even in of uit te checken?


Niet echt, het kan met een flinke sprint maar mits de trein niet vertraagd is

 

23-06-2022 10:24:08
martijn
martijn

In Elten toch wel?

 

23-06-2022 10:41:30
Muizeneus
Muizeneus

Maar daar staat-ie zo kort stil, in Em heb je veel meer tijd...

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-06-2022 10:45:38
martijn
martijn

Las net dat ze daar niet echt op een bereikbare plek staan 😉

 

23-06-2022 15:36:31
jeanpierre
jeanpierre

In Emmerich staan ze bij de trap naar het 2e perron

 

23-06-2022 16:47:22
aarclay
aarclay

www.treinenweb.nl

Hier o.a een foto van het openingsmomentje op Emmerich en de exacte plek waar het paaltje staat.

 

23-06-2022 16:49:38
aarclay
aarclay
Quote
pascalgerr (23-06-2022 08:05:54):
Quote
treinhobby (23-06-2022 07:45:58):

Vanaf vandaag eindelijk zover.

De ov-chipkaartpaal in Emmerich wordt geactiveerd.

Gelderlander.nl


Vanaf vandaag? Ik heb vrijdag al een retourtje Emmerich gemaakt, fijn goedkoop boodschappen doen als Arnhemmer als je wat tijd er voor over hebt. De Duitse conducteurs waren alleen niet te spreken over mijn 1e klas abonnement op de businesscard. Dat was onbekend voor ze


Officieel momentje gewoon. Kost denk ik teveel moeite om ze op afstand na een druk op de knop aan te zetten.

 

23-06-2022 17:34:03
seinhuis
seinhuis
Quote
martijn (23-06-2022 10:45:38):

Las net dat ze daar niet echt op een bereikbare plek staan 😉


Voor naar Duitsland geen probleem, vergeten uit te checken.

Voor de terugreis naar Nederland maakt dit een beetje lastig.

 

23-06-2022 17:44:12
treinhobby
treinhobby

De RE19 staat in Emmerich 3 minuten stil. Als je achterin zit, moet uitchecken dan wel lukken.

 

23-06-2022 17:57:34
henri1972
henri1972
Quote
seinhuis (23-06-2022 17:34:03):
Quote
martijn (23-06-2022 10:45:38):

Las net dat ze daar niet echt op een bereikbare plek staan 😉


Voor naar Duitsland geen probleem, vergeten uit te checken.

Voor de terugreis naar Nederland maakt dit een beetje lastig.


Vorige week vrijdag vertelde een VIAS conducteur op de RE19 mij dat het 9 euro ticket tot aan Arnhem wordt gedoogd. Dit omdat er in Emmerich geen tijd is voor reizigers om een kaartje te kopen en personeel nog steeds geen apparatuur heeft om kaartjes te verkopen. LET WEL: in de richting van Arnhem !!

En natuurlijk: ik heb het dus van horen zeggen, liegt de conducteur dan lieg ik mee he ?

 

23-06-2022 17:58:31
john2
john2
Quote
seinhuis (23-06-2022 17:34:03):
Quote
martijn (23-06-2022 10:45:38):

Las net dat ze daar niet echt op een bereikbare plek staan 😉


Voor naar Duitsland geen probleem, vergeten uit te checken.

Voor de terugreis naar Nederland maakt dit een beetje lastig.


Bedoel je met lastig als je dezelfde dag terug reis dat het systeem achtet de checkpalen meent dat je uit checkt en dat je dan enkele minuten moet wachten voor in te checken.

 

23-06-2022 18:36:26
martijn
martijn

Je hoeft natuurlijk alleen maar in te checken als je van Emmerich richting Nederland rijdt... Dus alleen even trein uit, paal vinden, inchecken en weer de trein in. Daar of in Praest of Elten.

En anders gewoon in Zevenaar als het toch gedoogd wordt. Daar staat de trein vaak erg lang stil en staat gewoon een paal op het perron.

 

23-06-2022 19:44:16
henri1972
henri1972

De RE19 vorige vrijdag rond 18 uur was dusdanig druk dat " even de trein uit" nog best lastig werd.

 

23-06-2022 21:08:21
mattie2
mattie2

Daarnaast zullen steeds meer mensen de OV chipkaart gaan gebruiken op dit traject, dat wordt file bij het paaltje...

 

26-06-2022 17:10:09
pascalgerr
pascalgerr

Het viel me zojuist ook op dat er onder andere op Elten en Emmerich oplaadpunten (de bekende smalle gele palen voor onder andere opladen en producten ophalen) aanwezig zijn. Fijn dat daar ook aan is gedacht! De taal hiervan staat standaard in het Duits net zoals bij de OVC paaltjes zelf. Het grappige is dat de meeste Duitsers alle OVC paal geluidjes compleet niet gewend zijn en iedereen opkijkt als je incheckt.



Laatst bewerkt door pascalgerr op 26-06-2022 17:10
 

27-06-2022 15:38:05 1
seinhuis
seinhuis

NOS Stories heeft de instatiefnemer van de OV chipkaart palen in Emmerich geinterviewd.

Spoiler, het begon met 1 brief naar de provincie.



Laatst bewerkt door seinhuis op 27-06-2022 15:40
 

27-06-2022 15:49:12
pascalgerr
pascalgerr
Quote
seinhuis (27-06-2022 15:38:05):

NOS Stories heeft de instatiefnemer van de OV chipkaart palen in Emmerich geinterviewd.

Spoiler, het begon met 1 brief naar de provincie.


Zullen we met z'n allen afspreken dat we geen linkjes posten waar je verplicht een Facebook account voor aan moet maken?

Hierbij een vergelijkbaar filmpje van Regio8: Nederlandse OV-chipkaart nu te gebruiken op stations in Emmerik - YouTube

 

27-06-2022 21:53:34
martijn
martijn

Lastige afspraak, aangezien sommige organisaties evenementen, ritten of andere info alleen via Facebook communiceren. Voor iemand mét een account niet te zien is of voor het lezen van het bericht een account nodig is. Maar vind het persoonlijk prima om dergelijke info niet meer te delen hoor. Past wel in de trend van steeds minder info algemeen te delen. 👍

 

27-06-2022 22:04:15
aarclay
aarclay
Quote
martijn (27-06-2022 21:53:34):

Lastige afspraak, aangezien sommige organisaties evenementen, ritten of andere info alleen via Facebook communiceren. Voor iemand mét een account niet te zien is of voor het lezen van het bericht een account nodig is. Maar vind het persoonlijk prima om dergelijke info niet meer te delen hoor. Past wel in de trend van steeds minder info algemeen te delen. 👍


En hoeveel tijd kost het om een account aan te maken met een schuilnaam, zonder actief profiel. Anyway, als ik een link van sociale media deel, dan deel ik het bericht, een citaat ervan of samenvatting.

 

27-06-2022 22:45:27 1
bacr
bacr

Gaat natuurlijk vooral om dat vervelende Feestboek. Dat sommige organisaties alleen daar hun info delen, zegt vooral wat over die organisaties... Als ik achter een FB-inlog info zou moeten hebben, dan is die per definitie voor mij niet interessant.

 

27-06-2022 22:52:07
DDZ7504
DDZ7504

Maar waarom is dat zo'n probleem? Men deelt het op Facebook omdat dat het ideale platform is om iets semi-openbaar te delen. Alleen mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp, volgen zo'n pagina, en dus krijgt alleen die groep het te zien. Wat zou volgens jou een beter middel zijn dan?

Ik snap die angst voor social media echt niet. Iemand die echt kwaad wil tegen specifiek jou komt toch wel achter je gegevens zolang je een internetverbinding hebt, wel of geen Facebook hebben zal daar niets aan verergeren, zeker niet als je zelf niets plaatst...



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 27-06-2022 22:53
 

28-06-2022 08:34:10
Marco
Marco

Stel iemand deelt informatie over een trein in Zeeuws-Vlaanderen. Heeft dat ook geen nut omdat niet iedereen in staat is / zin heeft om naar Zeeuws-Vlaanderen af te reizen?

Ik waardeer het als mensen een tip geven, met originele bron erbij zelfs.

 

28-06-2022 09:06:06 1
MaxBB
MaxBB
Quote
DDZ7504 (27-06-2022 22:52:07):

Maar waarom is dat zo'n probleem? Men deelt het op Facebook omdat dat het ideale platform is om iets semi-openbaar te delen. Alleen mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp, volgen zo'n pagina, en dus krijgt alleen die groep het te zien. Wat zou volgens jou een beter middel zijn dan?

Ik snap die angst voor social media echt niet. Iemand die echt kwaad wil tegen specifiek jou komt toch wel achter je gegevens zolang je een internetverbinding hebt, wel of geen Facebook hebben zal daar niets aan verergeren, zeker niet als je zelf niets plaatst...


Dit komt weer neer op het "ik heb niks te verbergen"-argument, maar het is beangstigend om te zien hoeveel informatie sociale media van je verzamelen zonder dat je actief bent daar. Ben je toch actief door iets te liken? Dan is het algoritme je al in duizenden categorieën aan het indelen zodat bedrijven de meest effectieve advertenties voor jou kunnen uitkiezen... Er zijn nou eenmaal mensen die daar geen zin in hebben. Maar dat betekent niet dat informatie van Facebook delen op dit forum een slecht ding is.

 

28-06-2022 09:13:58 1
mren
mren

Als een dienst gratis is,ben je zelf het product.

 

28-06-2022 17:47:30
DDZ7504
DDZ7504
Quote
MaxBB (28-06-2022 09:06:06):
Quote
DDZ7504 (27-06-2022 22:52:07):

Maar waarom is dat zo'n probleem? Men deelt het op Facebook omdat dat het ideale platform is om iets semi-openbaar te delen. Alleen mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp, volgen zo'n pagina, en dus krijgt alleen die groep het te zien. Wat zou volgens jou een beter middel zijn dan?

Ik snap die angst voor social media echt niet. Iemand die echt kwaad wil tegen specifiek jou komt toch wel achter je gegevens zolang je een internetverbinding hebt, wel of geen Facebook hebben zal daar niets aan verergeren, zeker niet als je zelf niets plaatst...


Dit komt weer neer op het "ik heb niks te verbergen"-argument, maar het is beangstigend om te zien hoeveel informatie sociale media van je verzamelen zonder dat je actief bent daar. Ben je toch actief door iets te liken? Dan is het algoritme je al in duizenden categorieën aan het indelen zodat bedrijven de meest effectieve advertenties voor jou kunnen uitkiezen... Er zijn nou eenmaal mensen die daar geen zin in hebben. Maar dat betekent niet dat informatie van Facebook delen op dit forum een slecht ding is.


Dat meest efficiënte advertenties-verhaal op basis van activiteit heeft niets te maken met wel of geen Facebook-account hebben, en ook niet met hoe intensief je het dan gebruikt. Ik hoef maar te praten over een scheermes hier in huis en ik krijg scheermes-reclames te zien. Dat is ook zo bij mensen zonder social media-accounts.

En vergeet niet dat je ook handmatig kan instellen of je wel of geen gepersonaliseerde reclames wilt. Je zal alsnog reclames krijgen, alleen dan een mix van dingen die ook totaal niets met jou te maken hebben En dan nog dit; er is ook een hele simpele manier om om te gaan met reclames, ze gewoon negeren.

Quote
mren (28-06-2022 09:13:58):

Als een dienst gratis is,ben je zelf het product.


Dan zet ik dit ook op mijn cv erbij.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 28-06-2022 17:49
 

29-06-2022 07:22:47
AgentX
AgentX

Ik dacht dat we het hier over de RE19 hadden...

 

04-07-2022 22:20:22
seinhuis
seinhuis

Zowel bij NS als NS internationaal reisplanner wordt bij een reisadvies van/naar Emmerich Elten, Emmerich en Praest aangegeven dat het reizen met een OV chipkaart mogelijk is.

Een goeie ontwikkeling.

 

04-07-2022 23:13:23
DDietzen
DDietzen

Dat werd al aangegeven maanden vóór de paaltjes er daadwerkelijk stonden en in werking waren.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-07-2022 07:47:06
treinhobby
treinhobby
Quote
seinhuis (04-07-2022 22:20:22):

Zowel bij NS als NS internationaal reisplanner wordt bij een reisadvies van/naar Emmerich Elten, Emmerich en Praest aangegeven dat het reizen met een OV chipkaart mogelijk is.

Een goeie ontwikkeling.


Quote
treinhobby (07-04-2022 10:17:56):

Als ik in de NS Reisplanner App een rit Arnhem - Elten / Emmerich / Preast opvraag, staat er bij dat advies dat je gebruik kunt maken van de OV -Chipkaart.

Wel vreemd dat dit er dan (al) bijstaat, terwijl de paaltjes er zelf nog niet staan.


... en had ik hier al op 7 april gemeld. 😉



Laatst bewerkt door treinhobby op 05-07-2022 07:48
 

13-09-2024 14:54:22 1
jeanpierre
jeanpierre

VRR en NWL hebben bekend gemaakt dat VIAS de RE 19 (en RB 35) tot december 2036 blijft rijden:

www.vrr.de

Het nieuwe contract gaat december 2025 in.

 

07-11-2024 12:48:21
anton_
anton_

Waarom wordt dit verlengd en wordt er geen nieuwe concessie uitgeschreven? Persoonlijk vind ik dat de RE19 Emmerich - Arnhem erg vaak uitvalt, maar ik heb geen idee wat de voorwaarden zijn voor een verlenging.



Laatst bewerkt door anton_ op 07-11-2024 12:49
 

07-11-2024 13:42:27
treinfande
treinfande

Het oude contract is niet verlengt, deze was zelfs tijdelijk. Het is inderdaad een nieuwe concessie maar zonder veranderingen of zo…

 

07-11-2024 14:57:34
train85
train85

Quote
anton_ (07-11-2024 12:48:21):


Waarom wordt dit verlengd en wordt er geen nieuwe concessie uitgeschreven? Persoonlijk vind ik dat de RE19 Emmerich - Arnhem erg vaak uitvalt, maar ik heb geen idee wat de voorwaarden zijn voor een verlenging.



Welke vervoerder of partij zou het dan beter doen volgens jou?

 

07-11-2024 16:02:05
Muizeneus
Muizeneus

Abellio deed het beter, maar daar hing een prijskaartje aan dat NRW niet meer wilde betalen. Elke andere partij, en zelfs VIAS zelf, zou het beter kunnen doen, maar zolang de prikkel vooral op prijs en niet op kwaliteit zit, gaat dat helaas niet veranderen....

 

10-05-2025 19:41:14
T-Twente
T-Twente

VIAS kampt met materieelproblemen, dus vanaf 12 mei tot 27 juni rijdt Lok-Partner twee keer per dag tussen Emmerich en Düsseldorf met 110 350 en een set n/y-Wagen.

Hier de dienstregeling



Laatst bewerkt door moderator op 10-05-2025 20:07, reden: Link aangepast
 

11-05-2025 07:56:50
kleine_man
kleine_man

Quote
Muizeneus (07-11-2024 16:02:05):


Abellio deed het beter, maar daar hing een prijskaartje aan dat NRW niet meer wilde betalen. Elke andere partij, en zelfs VIAS zelf, zou het beter kunnen doen, maar zolang de prikkel vooral op prijs en niet op kwaliteit zit, gaat dat helaas niet veranderen....



Hmmmmm, wat is de definitie van "beter"?

Wat ik begrepen heb is dat Abellio peobeerde dezelfde chanterende druk op het NRW te zetten omdat het NRW constateerde dat Abellio zich niet aan de concessievoorwaarden hield. Daar was het NRW niet van gediend.

In de Abellio tijd ben ik regelmatig in Emmerich gestrand met de mededeling "red u er met". De automaten Arnhem en Zevenaar waren vaak defect, waarmee je een kaartje bij de HC kon gaan halen.

Nu met VIAS is het aantal strandingen minder. De informatievoorziening is beter, de automaten werken vaker (alleen pinnen is vaak lastig :-(). Zelfs het treinvervangend verzoer is beter, 2xp/u een bus naar Duitsland ipv 1xp/u.

Dat VIAS nu "problemen" heeft met de RE19 is dat de revisietermijnen van de FLIRTs afgelopen is. In de begin periode reedt Abellio ook lokgetrokken treinen omdat ze nog niet alle stellen hadden. Als ik alvast in mijn glazen bol kijk zal dit in 2033 weer gebeuren ;-)




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

11-05-2025 19:27:39 1
treinfande
treinfande

Kleine opmerking: De automaten in het gehele VRR-gebied (dus alleen de wit-groene) vallen onder de verantwoordelijkheid van Transdev.

 

12-05-2025 08:12:31
mdeen
mdeen

Quote
kleine_man (11-05-2025 07:56:50):



Dat VIAS nu 'problemen' heeft met de RE19 is dat de revisietermijnen van de FLIRTs afgelopen is.


En niemand die er over nagedacht heeft dat treinen onderhoud nodig hebben en soms groot onderhoud en dat je dan iets moet hebben om ze te vervangen?


 

12-05-2025 09:07:39
Muizeneus
Muizeneus

Wellicht wreekt zich nu de boedelscheiding van Abellio. Abellio exploiteerde behalve de RE19 ook de RB 40 en de RE16, en onderling werd daarin nog wel eens materieel uitgewisseld.

Nu het werkterrein van Abellio is opgedeeld tussen verscnhillende vervoerders mis je die efficiencykans.

 

12-05-2025 09:08:24
Marco
Marco

Quote
mdeen (12-05-2025 08:12:31):


Quote
kleine_man (11-05-2025 07:56:50):



Dat VIAS nu 'problemen' heeft met de RE19 is dat de revisietermijnen van de FLIRTs afgelopen is.


En niemand die er over nagedacht heeft dat treinen onderhoud nodig hebben en soms groot onderhoud en dat je dan iets moet hebben om ze te vervangen?



Ongetwijfeld hebben mensen hier wel aan gedacht. Waarom er dan toch weinig/onvoldoende reserve is, zal waarschijnlijk te maken hebben met commerciële druk. Een extra stelletje aanschaffen is, in een kleine concessie ( / voor een kleine meerspanningsvloot ), erg duur. Het is waarschijnlijk een weloverwogen keus om beperkte reserve aan te houden.

Bij grotere concessies kan je de kosten voor een reservestel beter spreiden.

Wat bijvoorbeeld een optie zou kunnen zijn, is om met een aantal regionale overheden (b.v. Nederlandse provincies + Duitse verkeersregio's) een uniforme vloot meerspanningsFlirts aan te schaffen voor alle Nederlands-Duitse geëlektrificeerde grensovergangen (Bentheim, Zevenaar, Venlo, in de toekomst Enschede). Die kan je dan verplicht verhuren aan de concessiehouders. LNVG, de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen, doet iets vergelijkbaars.



Laatst bewerkt door Marco op 12-05-2025 09:14
 

12-05-2025 13:18:53
stefanvw14
stefanvw14

Quote
Muizeneus (12-05-2025 09:07:39):


Wellicht wreekt zich nu de boedelscheiding van Abellio. Abellio exploiteerde behalve de RE19 ook de RB 40 en de RE16, en onderling werd daarin nog wel eens materieel uitgewisseld.

Nu het werkterrein van Abellio is opgedeeld tussen verscnhillende vervoerders mis je die efficiencykans.


Die vlieger gaat niet meer op, want de RE 16 wordt wederom door VIAS uitgevoerd. Die FLIRTs stond al op de nominatie voor een grote revisie(incl interieur), maar is tot op heden bij inbouwen van stopcontact gebleven. Het interieur van deze FLIRTs begint namelijk wel zware gebruikssporen te vertonen.

 

12-05-2025 18:14:48
henri1972
henri1972

Die Flirts van de RE 19 hebben voor zover ik weet al vanaf t begin stopcontacten.

 

12-05-2025 18:34:44
martijn
martijn

Klopt.

 

12-05-2025 19:10:45 1
stefanvw14
stefanvw14

Quote
henri1972 (12-05-2025 18:14:48):


Die Flirts van de RE 19 hebben voor zover ik weet al vanaf t begin stopcontacten.


Ik reageer op dat de treinen van de RE16, behalve een technische revisie, niet verder zijn gekomen. Het interieur is nog steeds hetzelfde als dat bij de indiensttreding van 2006. Bij de technische revisie zijn de treinstellen voorzien van Wifi en stopcontacten. De FLIRTs van het NiederRheinNetz hebben idd wel stopcontacten, maar regelmatig 3 defecte toiletten, defecte ATB installaties etc. Weet niet of het door VIAS komt door slecht onderhoud of dat er ergens anders in de keten wat steken zijn gevallen.

 

12-05-2025 20:42:08
geert
geert

De ATB installatie is niet defect, de problemen ontstaan door de keuring van de ETCS installatie die bij sommige stellen verlopen is en waar gespecialiseerde monteurs voor nodig zijn die kennelijk niet beschikbaar zijn

 

10-06-2025 13:58:06
Svh
Svh

De RE19 richting Arnhem loopt gepland rond de 25 minuten vertraging op bij Emmerich, weet iemand waarom?

 

10-06-2025 14:07:14
martijn
martijn

Gisteren omdat een apart stel tussen Arnhem en Emmerich pendelde (overstap in Emmerich werd verder niet gemeld in de apps). Dat zal vandaag ook wel weer zo zijn.

 

10-06-2025 20:15:47
treinhobby
treinhobby

Zal morgen ook weer bij 10 ritten voorkomen.

www.zuginfo.nrw

 

22-06-2025 22:53:35
5431
5431

Volgens digitale informatie aan zowel de Nederlandse als Duitse zijde hebben zowel gisteren als vandaag precies 0 ritten RE19 vanaf Arnhem gereden.

@edit: zuginfo.nrw meldt dat ook morgen tot ongeveer 14u alles alweer uitvalt



Laatst bewerkt door 5431 op 23-06-2025 03:41
 

23-06-2025 07:48:16
treinhobby
treinhobby

Wel zo netjes om dan ook even te melden dat er een bus (SEV/TVV) rijdt tussen Emmerich en Arnhem.

www.zuginfo.nrw

 

23-06-2025 07:56:33
geert
geert

Als die bus komt opdagen, dat schijnt nog wel eens niet het geval te zijn. Gelukkig rijden er vanaf zaterdag bijna twee maanden alleen maar bussen

 

23-06-2025 08:20:20
martijn
martijn

Wat is 'schijnt' in percentages? Ik kom voor werk en privé veel in Arnhem en Zevenaar en het valt mij juist altijd op hoe goed het vervangende busvervoer voor de RE19 is geregeld. Maar dat is wat ik zie, dus als jij cijfers hebt... Of heb je het over de momenten dat de A12 en alle secundaire wegen tussen Arnhem en Emmerich vol staan zoals afgelopen donderdagmiddag en zondagmiddag?

 

23-06-2025 15:28:56
NDS
NDS

Ik zie de RE19 bussen ook af en aan rijden rond Ah, dus dat van bussen die niet komen herken ik niet, ik zie juist meer Duitse bussen rijden als dat er normaal treinen rijden en ook de haltedienst van VIAS verschijnt zo nu en dan om de halte informatie bij te werken.

Groetjes Michiel

 

23-06-2025 18:22:15
kleine_man
kleine_man

Quote
martijn (23-06-2025 08:20:20):


Wat is 'schijnt' in percentages? Ik kom voor werk en privé veel in Arnhem en Zevenaar en het valt mij juist altijd op hoe goed het vervangende busvervoer voor de RE19 is geregeld. Maar dat is wat ik zie, dus als jij cijfers hebt... Of heb je het over de momenten dat de A12 en alle secundaire wegen tussen Arnhem en Emmerich vol staan zoals afgelopen donderdagmiddag en zondagmiddag?


Vaak gaat het mis als de verstoring net begonnen is. Dan is er vaak wat miscommunicatie en verwarring. Meestal is dat van korte duur en heeft men binnen 90 minuten de busdienst op gang gebracht. In de tijd van Abellio meegemaakt dat het vaak toch anders geregeld was (eufemistisch bedoeld).




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

23-06-2025 20:57:01
Rsb
Rsb

Vervangend vervoer in 90 minuten is nog steeds erg rap

 

23-06-2025 22:24:11
5431
5431

Tot aan vrijdag 27 juni wordt nu al gemeld dat ca. 2/3 uitvalt tot Emmerich. Fijn en op zich heel goed dat er vervangend busvervoer wordt geregeld, maar dat zo'n uitvalpercentage überhaupt structureel geaccepteerd wordt, is bij het belachelijke af. In het Nederlandse binnenverkeer zou de wereld te klein zijn geweest als je dit doet, maar internationaal is kennelijk alles acceptabel. Geldt overigens net zo voor de jaar in jaar uit geplande buitendienststellingen van weken zoniet maanden voor zowel RE19 als FV.



Laatst bewerkt door 5431 op 23-06-2025 22:24
 

23-06-2025 22:24:13
5431
5431

.



Laatst bewerkt door 5431 op 23-06-2025 22:24
 

23-06-2025 23:11:42
AlexNL
AlexNL

Het probleem met de RE 18 (Heerlen - Aken), RE 19 (Arnhem - Düsseldorf) en RB 61 (Hengelo - Bielefeld) is steeds hetzelfde: het zijn technisch complexe routes (internationaal, meerspanningsmaterieel, meerdere beveiligingssystemen) met veel verschillende stakeholders. Daarnaast zijn het ook nog eens kleine concessies waardoor er maar zeer weinig vet op de botten zit en er niet veel ruimte is voor een grote reservevloot.

De RE 13 (Venlo - Düsseldorf - Hamm) doet het in dat opzicht veel beter, die concessie is veel eenvoudiger. Hopelijk blijft dat ook na december 2026 zo wanneer de verlenging naar Eindhoven ingaat.

 

23-06-2025 23:34:24
mren
mren

Quote
AlexNL (23-06-2025 23:11:42):


: het zijn technisch complexe routes (internationaal, meerspanningsmaterieel, meerdere beveiligingssystemen) met veel verschillende stakeholders.



Mag ik dat anno 2025 'flauwe smoesjes' vinden? Sowieso iets 'complex' noemen typisch iets voor personen die de materie onvoldoende beheersen.

(Met een uitzondering voor 'complexe getallen' die eigenlijk beter 'irreel hadden kunnen heten)

 

24-06-2025 00:20:38
thom
thom

Quote
AlexNL (23-06-2025 23:11:42):


Het probleem met de RE 18 (Heerlen - Aken), RE 19 (Arnhem - Düsseldorf) en RB 61 (Hengelo - Bielefeld) is steeds hetzelfde: het zijn technisch complexe routes (internationaal, meerspanningsmaterieel, meerdere beveiligingssystemen) met veel verschillende stakeholders. Daarnaast zijn het ook nog eens kleine concessies waardoor er maar zeer weinig vet op de botten zit en er niet veel ruimte is voor een grote reservevloot.

De RE 13 (Venlo - Düsseldorf - Hamm) doet het in dat opzicht veel beter, die concessie is veel eenvoudiger. Hopelijk blijft dat ook na december 2026 zo wanneer de verlenging naar Eindhoven ingaat.



Ik niet of het daar nu echt beter gaat in de basis, aangezien er standaard aanvullende vervangende treinen rijden ter vervanging wat de huidge concessie nemer laat uitvallen.

Quote
5431 (23-06-2025 22:24:11):


Tot aan vrijdag 27 juni wordt nu al gemeld dat ca. 2/3 uitvalt tot Emmerich. Fijn en op zich heel goed dat er vervangend busvervoer wordt geregeld, maar dat zo'n uitvalpercentage überhaupt structureel geaccepteerd wordt, is bij het belachelijke af. In het Nederlandse binnenverkeer zou de wereld te klein zijn geweest als je dit doet, maar internationaal is kennelijk alles acceptabel. Geldt overigens net zo voor de jaar in jaar uit geplande buitendienststellingen van weken zoniet maanden voor zowel RE19 als FV.



Ook hier is het maar de vraag of het echt wel geaccepteerd wordt, daar best op de achtergrond best wel wat spelen tussen concessie nemer en verlener, want ongetwijfeld staat er wel wat over de prestaties in het concessie contract.



Laatst bewerkt door thom op 24-06-2025 00:22
 

24-06-2025 07:13:32
martijn
martijn

Arriva heeft in Zuid-Limburg ook heel lang maar op halve kracht gereden en de sneltreinen Heerlen - Maastricht rijden nog steeds vaker niet dan wel, daar hoor je ook niemand over.

Quote
AlexNL (23-06-2025 23:11:42):


Het probleem met de RE 18 (Heerlen - Aken), RE 19 (Arnhem - Düsseldorf) en RB 61 (Hengelo - Bielefeld) is steeds hetzelfde: het zijn technisch complexe routes (internationaal, meerspanningsmaterieel, meerdere beveiligingssystemen) met veel verschillende stakeholders. Daarnaast zijn het ook nog eens kleine concessies waardoor er maar zeer weinig vet op de botten zit en er niet veel ruimte is voor een grote reservevloot.

De RE 13 (Venlo - Düsseldorf - Hamm) doet het in dat opzicht veel beter, die concessie is veel eenvoudiger. Hopelijk blijft dat ook na december 2026 zo wanneer de verlenging naar Eindhoven ingaat.


Bij de RE 13 reed dit jaar, tot de komst van TCS, toch ook maandenlang maar de helft van de treinen?

 

24-06-2025 08:33:09
mdeen
mdeen

Inderdaad, de RE18 is vaak uitgevallen met als reden materieelproblemen. Dan moeten er veel defecten zijn. De vraag is dan natuurlijk waar die defecten zijn. Is dat iets in het meerspanningsgedeelte of is het iets waardoor de treinen in Nederland ook niet kunnen rijden.

En de RE13 rijdt op halve kracht vanwege personeelsproblemen, niet vanwege materieelproblemen. Maar het is ontegenzeggelijk dat een klein materieelpark (RE18, RE19) sneller tot problemen leidt als dat wanneer je al het materieel dat je hebt op een lijn kunt inzetten (RE13).

 

24-06-2025 10:31:53
tieske05
tieske05

Dat heeft gisteren er ook voor gezorgd dat beide omlopen Mt-Luik gevuld waren met AM80. in Maastricht mocht je overstappen naar Aachen op een Tricourantflirt. Echter stonden in zowel Luik als Maastricht 2 Tricourantflirts op de opstelsporen, dus waarom die niet ingezet werden is mij een raadsel. Maargoed dit gaat niet over de RE19, dus terug back on topic.

Hoe zit het eigenlijk met het aantal schadevoertuigen op de RE19? Ik weet dat er een maand lang een knip in Emmerich heeft gezeten omdat er maar 1 stel naar NL kon. Hebben ze nu dan daadwerkelijk helemaal niks?

 

24-06-2025 10:59:46
geert
geert

Dat had te maken met verlopen keuringen van de ETCS installatie. Of dat probleem nog steeds speelt weet ik niet

 

24-06-2025 17:48:53
AlexNL
AlexNL

Quote
mren (23-06-2025 23:34:24):


Quote
AlexNL (23-06-2025 23:11:42):


: het zijn technisch complexe routes (internationaal, meerspanningsmaterieel, meerdere beveiligingssystemen) met veel verschillende stakeholders.



Mag ik dat anno 2025 'flauwe smoesjes' vinden? Sowieso iets 'complex' noemen typisch iets voor personen die de materie onvoldoende beheersen.


Mag ik iets 'flauwe smoesjes vinden' typisch iets voor personen die de materie onvoldoende beheersen vinden? ;)

De meersysteem-FLIRTs die op de eerder genoemde trajecten rijden zíjn gewoon complexer van opzet dan de éénsysteemversies die je in NL en DE ook ziet rijden. Dat kan ook niet anders, ze moeten immers meer doen en ook kunnen schakelen tussen de verschillende systemen. Die techniek is inmiddels echt wel volwassen en betrouwbaar, maar het blijft techniek. Treinen kunnen nog steeds stuk gaan, en aan hoe vaak de RE 18 niet/minder rijdt vaker dan Arriva vooraf had verwacht.

Het probleem is ook niet dát er wel eens wat stuk gaat, het probleem is dat er veel minder reserves zijn om zulke problemen mee op te vangen. In een mooi-weer-situatie is dat allemaal prima, maar als één van die treinstellen een tractor raakt is er al vrij snel een langdurig probleem. Abellio, Arriva en Eurobahn hebben destijds nét genoeg treinen besteld om een normale dienst mee uit te kunnen voeren, want anders kan het economisch allemaal niet uit.

 

24-06-2025 18:00:03
mren
mren

Dan is de conclusie dus dat er geen technisch -al dan niet complex- probleem is maar gewoon een calculerende opdrachtnemer en een opdrachtgever die dat maar laat gebeuren.

 

24-06-2025 19:08:05
mich
mich

Dat is niet helemaal juist. De complexiteit van de treinen zorgt voor meer uitval dan zou moeten/vooraf bedacht. Met veel moeite en betrokkenheid van de fabrikant kan dat overigens wel verminderd worden. Zo is bij diverse Flirt treinen er al meerdere keren een software update geweest met verbeteringen. Ook en misschien wel vooral is de opdrachtgever calculerend. Deze wil het beste aanbod tegen de laagste prijs.

 

24-06-2025 19:13:53
robert5591
robert5591

Mren: Nee, er is wel degelijk een technisch probleem, namelijk dat de meersysteemversie een beschikbaarheid heeft die waarschijnlijk een paar procentpunten lager is dan de eensysteemsversie. Vervolgens gaat het om kleine aantallen, wat kwetsbaarder maakt. Dat kan je opvangen door een grotere reserve en eventueel overtal ook in het binnenlands deel van de concessie in te zitten.

Dat is allemaal te calculeren [neutraal gebruikt woord] waarbij zowel opdrachtnemer als opdrachtgever zich niet rijk moeten rekenen [en dat is niet neutraal].



Laatst bewerkt door robert5591 op 24-06-2025 19:14
 

24-06-2025 19:14:49
martijn
martijn

Maar hoe kan het dan dat de treinstellen van de RE19 tussen pakweg 2018 en 2024 redelijk probleemloos reden (wel regelmatig vertraagd, maar ze kwamen in ieder geval de grens nog over) en er nu vaak geen enkel treinstel meer beschikbaar is? Dit oogt meer als verslechteringen na software-updates.

 

24-06-2025 19:49:27
kleine_man
kleine_man

Quote
5431 (23-06-2025 22:24:11):


Tot aan vrijdag 27 juni wordt nu al gemeld dat ca. 2/3 uitvalt tot Emmerich. Fijn en op zich heel goed dat er vervangend busvervoer wordt geregeld, maar dat zo'n uitvalpercentage überhaupt structureel geaccepteerd wordt, is bij het belachelijke af. In het Nederlandse binnenverkeer zou de wereld te klein zijn geweest als je dit doet, maar internationaal is kennelijk alles acceptabel. Geldt overigens net zo voor de jaar in jaar uit geplande buitendienststellingen van weken zoniet maanden voor zowel RE19 als FV.


Doordat men in Duitsland beter kan plannen zijn veel werkzaamheden al in een vroeg stadium bekend. Ook zijn de regels in de concessie strakker gedefinieerd. Hierdoor hebben zowel de concessiehouder als concessieverlener meer mogelijkheden om bij te sturen.

De werkzaamheden zijn dus als zodanig bekend, incl de hinder door de langere reistijd.

De storing aan de treinen is echt voor VIAS. Daar zullen ze minpunten op krijgen, echter zodra ze op tijd de busdienst inrichten valt de schade weer mee.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

26-06-2025 10:16:36
phantom
phantom

Corrigeer me gerust als ik het verkeerd interpreteer.
Maar als ik bovenstaande lees,dan staat er voor mij eigenlijk, de leerling (vias) krijgt slechte cijfers,maar hij mag wel gewoon zijn school (concessie) afmaken zonder verdere consequentie's.
Als dat klopt dan zal vias zich vast drukmaken over hoe t verder moet,niet dus.

 

26-06-2025 10:34:13
martijn
martijn

Afmaken en de volgende concessieperiode december 2025 - december 2036 uitvoeren :)

Maar zo werkt het toch (bijna) overal?

 

26-06-2025 12:37:02
sik214
sik214

Als de mankementen ook in de treinstellen zitten, kan VIAS daar nu niet veel aan doen. Men was al blij toen Abellio eruit stapte, dat er uberhaupt vervoerders waren die de diensten wilden overnemen. Dan heeft VIAS niets over de staat en de hoeveelheid van het materieel te kunnen bepalen. Wat ik nu begreep lopen er wel allemaal verbeteracties.

En met een Duits stel tot Emmerich rijden en 1 laten pendelen naar Ah is toch best een aardige oplossing die bedacht is. Alleen NL in heb je dan +30.

Door de bouwwerkzaamheden aan 3e spoor/aansluiting Betuweroute is er nou eenmaal veel gedoe steeds. Ik begreep ook weleens dat contractvervoerders in Duitsland daar vaak of altijd voor opdraaien. Dat is met name ook waarom Abellio in SachensAnhalt eruit gestapt is.