Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
11-02-2026 16:31:56 2
thom
thom

phantom (11-02-2026 16:07:01):

Waarom is het nodig om aan het laten verslepen van wat rijtuigen een soort 'bedrijfsgeheim' te hangen,als ze al voor defensie zouden worden gereserveerd ??
Er word toch ook niet gevraagd wat men er dan allemaal mee van plan is ;-)
Of is de angst cultuur dusdanig geworden dat men vreest dat men misschien iets op/in/aan 1 van die specifieke rijtuigen zou willen doen ALS ze voor defensie zijn ??
En dat dat dan door b.v. een nedtrain medewerker zou kunnen worden uitgevoerd ?
Lijkt me een beetje vergezocht,of niet ? ;-)

Ik denk dat je het zelf allemaal een beetje te ver zoekt...

In deze is dit gewoon een materiaal verplaatsing van NS, blijkbaar zijn de rijtuigen niet meer nodig in Haarlem en gaan ze bij de rest in Arnhem.
Dat heeft niks met bedrijfsgeheim of geheimzinnigheid te maken maar er is geen enkele aanleiding om zoiets publiekelijk te melden voor NS of Defensie.

Jij kondigt toch ook niet groots aan op social media als je boodschappen gaat doen, onderweg gaat naar werk of iets?

11-02-2026 17:04:51
selivio
selivio

Als het een "geheim" transport zou zijn (om wat voor reden dan ook), dan wordt dat echt niet overdag gedaan, maar mooi in de nacht als iedereen lekker ligt te slapen. De overstand in Amersfoort kwam diensttijdtechnisch net wat beter uit...

12-02-2026 09:17:48
rob46
rob46

phantom (11-02-2026 15:57:56):

Zijn dit dan rijtuigen die in aanmerking komen voor defensie,dat ze daarvoor naar Amersfoort zijn geweest ?
Of was er een andere reden dat men met die rijtuigen aan het slepen is gegaan ???

De 3 geselecteerde rijtuigen uit Ahgons stonden nog bij de wpl Hlm en waren daar destijds voor inspectie ambulancetreinen. Nu kwamen ze in 2 SR-diensten Hlm-Amfge en Amfge-Ahgons weer retour.

12-02-2026 09:20:56
erwin_6610
erwin_6610

Bericht bij de NOS over aankoop treinen door defensie, type trein wordt niet genoemd (maar kan dus de ICR zijn): nos.nl

Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-02-2026 10:38:59
Marco
Marco

erwin_6610 (12-02-2026 09:20:56):

Bericht bij de NOS over aankoop treinen door defensie, type trein wordt niet genoemd (maar kan dus de ICR zijn): nos.nl

hm. Er staat 'treinstellen'. Nu is verkeerd gebruik van die term een veelgemaakte fout in de media. Maar er staat ook dit:

De treinen moeten zowel op stroom als op diesel kunnen rijden en geschikt zijn voor de verschillende spoortypes in Europa. De aanschafkosten worden geschat op honderden miljoenen euro's.

ICR'en kosten geen honderden miljoenen euro's, maar eerder een ton per rijtuig. Dus dat zou een paar miljoen kosten voor enkele tientallen rijtuigen, plus natuurlijk de ombouwkosten. Maar als de ombouwkosten in de orde van €10 miljoen per rijtuig zitten, kan je m.i. beter nieuwe rijtuigen kopen. En ze zijn ook niet geschikt voor verschillende spoorbreedtes (verschillende 'types'?). Je kan er natuurlijk wel elke gewenste loc voor hangen.

Nou goed, het zal wel om de ICR'en gaan, maar zo'n nieuwsartikel roept wel vragen op 😅

Laatst bewerkt door Marco op 12-02-2026 10:43

12-02-2026 11:14:42
Svh
Svh

Marco (12-02-2026 10:38:59):

erwin_6610 (12-02-2026 09:20:56):

hm. Er staat 'treinstellen'. Nu is verkeerd gebruik van die term een veelgemaakte fout in de media. Maar er staat ook dit:

De treinen moeten zowel op stroom als op diesel kunnen rijden en geschikt zijn voor de verschillende spoortypes in Europa. De aanschafkosten worden geschat op honderden miljoenen euro's.

ICR'en kosten geen honderden miljoenen euro's, maar eerder een ton per rijtuig. Dus dat zou een paar miljoen kosten voor enkele tientallen rijtuigen, plus natuurlijk de ombouwkosten. Maar als de ombouwkosten in de orde van €10 miljoen per rijtuig zitten, kan je m.i. beter nieuwe rijtuigen kopen. En ze zijn ook niet geschikt voor verschillende spoorbreedtes (verschillende 'types'?). Je kan er natuurlijk wel elke gewenste loc voor hangen.

Nou goed, het zal wel om de ICR'en gaan, maar zo'n nieuwsartikel roept wel vragen op 😅

Meerspannings+hybride treinstellen lijkt me ook een behoorlijke uitdaging. Ik schat dat er ook locomotieven bij besteld worden? Ik heb NOS een mailtje erover gestuurd.

12-02-2026 12:11:47
aarclay
aarclay

Het valt te proberen. NOS zal even veel weten dan wat MinDef in het persbericht of de openbare brief heeft gepubliceerd. Maar uit de laatste alinea van NOS begrijp ik dat veel gegevens over de aanschaf vertrouwelijk behandeld worden met de Tweede Kamer. In het uiterste geval is het gewoon afwachten tot we een ICR in de buitenlucht gaan zien, en mogelijk in de bijpassende kleur RAL 6014 (of iets wat in die buurt ligt).

Laatst bewerkt door aarclay op 12-02-2026 12:12, reden: stupid typo: licht en ligt. Tijd voor koffie!

12-02-2026 12:14:19
bert
bert

Die kleur hebben veel treinstellen al vandaag de dag....🙈

Laatst bewerkt door bert op 12-02-2026 12:14

12-02-2026 12:29:49
Svh
Svh

aarclay (12-02-2026 12:11:47):

Het valt te proberen. NOS zal even veel weten dan wat MinDef in het persbericht of de openbare brief heeft gepubliceerd. Maar uit de laatste alinea van NOS begrijp ik dat veel gegevens over de aanschaf vertrouwelijk behandeld worden met de Tweede Kamer. In het uiterste geval is het gewoon afwachten tot we een ICR in de buitenlucht gaan zien, en mogelijk in de bijpassende kleur RAL 6014 (of iets wat in die buurt ligt).

Het artikel is aangepast, ze spreken weer over wagons. Heb echter geen mail teruggehad, dus ik schat niet dat ze ineens meer/andere informatie hebben dan wij.

12-02-2026 12:31:40 1
aarclay
aarclay

bert (12-02-2026 12:14:19):

Die kleur hebben veel treinstellen al vandaag de dag....🙈

Zeker weten?

Ik ben even met AI in de weer geweest, en dit ziet er best bijzonder uit.
ibb.co

Er mist nog wel een rood ambulance kruis.

Laatst bewerkt door aarclay op 12-02-2026 12:35

12-02-2026 13:21:14
Rsb
Rsb

Enkel nog een uic regelen in dat geval na ombouw en revisie en dan kan ICR prima achter een willekeurige loc worden gesleept door heel Europa waar normaalspoor ligt. Wil je nog breedspoor, meterspoor, smalspoor of een andere exotische variant heb je wel wat meer uitdaging natuurlijk.

12-02-2026 16:27:56
phantom
phantom

thom (11-02-2026 16:31:56):

Ik denk dat je het zelf allemaal een beetje te ver zoekt...

In deze is dit gewoon een materiaal verplaatsing van NS, blijkbaar zijn de rijtuigen niet meer nodig in Haarlem en gaan ze bij de rest in Arnhem.
Dat heeft niks met bedrijfsgeheim of geheimzinnigheid te maken maar er is geen enkele aanleiding om zoiets publiekelijk te melden voor NS of Defensie.

Jij kondigt toch ook niet groots aan op social media als je boodschappen gaat doen, onderweg gaat naar werk of iets?

Mijn reden om zo te reageren kwam voort uit onderstaande bericht:

Muizeneus (11-02-2026 16:01:16):

Aangezien somda als onderdeel van het wereldwijde web openbaar toegankelijk is vanaf elke plek in de wereld, dus ook voor mensen met minder goede bedoelingen, zou Defensie wel erg dom zijn als ze dergelijk informatie zouden prijsgeven ....

;-)

Nieuws artikelen moet je over het algemeen qua inhoud met een fabriek zout nemen,voor hun is een rijtuig evengoed een trein als dat b.v. een mat64 dat was of een loc met rijtuigen die de beneluxtreinen reden. ;-)
Wat echter i.d.d. apart blijft is (als het klopt) de wens van defensie om op meerdere spoorbreedtes te kunnen opereren.
Zoiets is zelfs niet eens kant en klaar te koop op dit moment geloof ik,en mocht dat wel zo zijn dan zal er een stevig prijskaartje aanhangen.
Financieel is defensie volgens mij niet eens in staat om zulke geldbedragen op te hoesten,daar twijfel ik bij het aanschaffen en ombouwen van ICR rijtuigen al aan.
Ja er word (belachelijk) veel geld ineens overal vandaan getrokken om defensie weer up to date te krijgen door den haag,wat overigens zelf verantwoordelijk is geweest voor de sloop van defensie ondanks dat een groot deel van NL riep,niet doen.
Maar daarmee wil men volgens mij zaken zoals tanks drones en luchtafweer geschut en een leger(manschappen) mee gaan betalen,daar zit zover ik weet geen cent bij voor aanschaf van wat dan ook om mee over het spoor te kunnen rijden.
Dus waar men dat geld dan vandaan denkt te trekken is me een raadsel (al zal de burger die steeds verder t vel over de neus word getrokken,ook dat wel weer op mogen hoesten geloof ik)

Laatst bewerkt door phantom op 12-02-2026 16:43

12-02-2026 17:19:22
thom
thom

Nee, en als morgen de Russen in je achtertuin staan heb je het verhaal dat de overheid nooit wat gedaan heeft....

En waar haal je vandaan dat Defensie op verschillende spoorbreedtes wilt gaan rijden, en dat het voertuigen moeten zijn die dat kunnen?
Het artikel schrijft namelijk alleen over verschillende 'spoortypes', en dat hoeft helemaal niet te gaan over de spoorbreedtes en is niets meer dan een aanname.

Laatst bewerkt door thom op 12-02-2026 17:19

12-02-2026 19:08:34
robert5591
robert5591

Naar de bronnen: www.rijksoverheid.nl
Een A-brief is kennelijk min. van def. jargon voor een brief waarin de kamer wordt geïnformeerd over nut en noodzaak van een nieuw materieel project en het te volgen proces. In de bijgevoegde beslisnota staan interessante details als dat het gaat om XXX treinen van XXX rijtuigen plus XXX rijtuigen logistieke reserve plus XXX rijtuigen als onderdelenleverancier. Dat document ziet er door al die XXX vrij zwart uit.
Over de kosten voor aanschaf, aanpassing en exploitatie staat alleen dat het project in de bandbreedte tussen 50 en 250 mio valt, waarvoor bepaalde procedures gelden.

En defensie gaat op zoek naar stallingsruimte

12-02-2026 19:39:56
MennoSBB
MennoSBB

De brief en het document lezen samen wel dat het om ICR rijtuigen gaat (of om andere tweedehandsrijtuigen uit een ander Europees land). Omdat ze er geen reguliere reizigers mee gaan vervoeren hoeven ze ook niet te voldoen aan alle moderne eisen. Zolang een ICR rijtuigen binnen alle internationale omgrenzingsprofielen passen dan kunnen ze overal ingezet worden.

Wat niet direct duidelijk is of ze ook op zoek zijn naar locomotieven. Maar een locomotief die zowel onder alle stroomsystemen en daarnaast ook als diesel kan rijden bestaat nu niet. Ik ga daarbij wel vanuit dat ze meer willen dan alleen een elok met last-mile optie, dus alleen met een kleine dieselgenerator. Een stam met een combinatie van een elektrische en een diesel lok is natuurlijk wel mogelijk.

12-02-2026 19:55:41
Marco
Marco

MennoSBB (12-02-2026 19:39:56):

Maar een locomotief die zowel onder alle stroomsystemen en daarnaast ook als diesel kan rijden bestaat nu niet.

De Euro9000 heeft alle vier spanningen + een dieselmotor aan boord :) al heeft die nog niet zo heel veel toelatingen.

12-02-2026 20:30:34
thom
thom

En kan die ook rijtuigen voorzien van hoogspanning?

De brief en het document lezen samen wel dat het om ICR rijtuigen gaat (of om andere tweedehandsrijtuigen uit een ander Europees land). Omdat ze er geen reguliere reizigers mee gaan vervoeren hoeven ze ook niet te voldoen aan alle moderne eisen. Zolang een ICR rijtuigen binnen alle internationale omgrenzingsprofielen passen dan kunnen ze overal ingezet worden.

Dat is wel wat kort door de bocht, het is natuurlijk niet zo dat toelatingseisen dan ineens geen rol meer spelen en juist bij een verbouwing komen er actuele eisen bij kijken.

Wat het zeker ook niet makkelijker maakt is dat de ICR'en nu alleen toegelaten zijn in Nederland en voor een deel in Belgie, en nu dus ook niet Europees toegelaten zijn.

Laatst bewerkt door thom op 12-02-2026 20:31

12-02-2026 20:37:57
timtrein
timtrein

Wat niet direct duidelijk is of ze ook op zoek zijn naar locomotieven.

Ach, die kun je gewoon huren - of in geval van serieuze problemen gewoon vorderen.

12-02-2026 22:01:52
DDZ7504
DDZ7504

thom (12-02-2026 20:30:34):

Nee

12-02-2026 22:06:49
treinhobby
treinhobby

Daarvoor kan je ook een generatorwagen of zelfs een 6400 voor pakken. Maar dat is hier al eerder besproken.

13-02-2026 06:23:50
BVisser
BVisser

DDZ7504 (12-02-2026 22:01:52):

thom (12-02-2026 20:30:34):

Nee.

Misschien kun je die rijtuigen zodanig verbouwen dat je dat ook niet nodig hebt. Dat kan in een chaotische oorlogssituatie best eens handig zijn.

13-02-2026 17:15:20
phantom
phantom

Dan zou je gaan denken aan een generator wagen,maar een potentieel probleem daarmee is,hoe zorg je ervoor dat zo'n verbouwd rijtuig met dieselgeneratoren ook bij volle belasting, het lang vol kan houden ?
(om te voldoen aan alle stroomvraag als alles aan en werkend is)
Dan zou zoiets best een groot diesel reservoir moeten hebben gok ik.
Plus dat je sommige rijtuigen/wagons/bakken dan zodanig moet verbouwen om dat gewicht te dragen,dat dat wellicht helemaal geen haalbare kaart is om in een bestaand rijtuig omhulsel uit te voeren.
Spanning zullen de treinen/rijtuigen toch moeten hebben voor alle apparatuur die je nodig hebt om een hospitaal trein werkend en bruikbaar te krijgen ;-)

Overigens een 6400 toegelaten krijgen in een groot deel van europa is een ding,evenals het afdoende voorhanden zijn van die locs om ze te kopen en evt aan te passen voor defensie.
Ik weet niet of er momenteel 6400en ergens gestald staan die niet meer gebruikt worden,maar ik dacht t niet.

Laatst bewerkt door phantom op 13-02-2026 17:17

13-02-2026 18:01:45
Rsb
Rsb

Denk niet te moeilijk. De rijtuigen in uic toelating krijgen. Een 6400 kan je in de stam rangeren als generator en vervolgens tractie inhuren bij een vervoeder

13-02-2026 19:15:45
treinhobby
treinhobby

Daarbij rijden de (ex) 6400'en al in Nederland, Duitsland, België, Polen, Noorwegen en Frankrijk (kanaaltunnel). Dus zo moeilijk hoeft dat niet te zijn.

13-02-2026 19:44:12 1
BVisser
BVisser

Generatorwagens kun je ook nieuw laten bouwen, dat hoeft niet perse een verbouwde ICR of een dieselloc te zijn.

13-02-2026 20:15:34
jor[D]1
jor[D]1

moeilijk denkerij, gewoon een platte wagen die defensie/dvo al heeft, met een generator erop die defensie ongetwijfeld ook wel heeft en een diesel tank erbij die ze ongetwijfelt ook wel hebben...

13-02-2026 20:27:05
MennoSBB
MennoSBB

Defensie heeft genoeg ervaring met het gebruik van mobiele aggregaten in verschillende omstandigheden. Afhankelijk van hoeveel stroom zo'n mobiele hospitaal uiteindelijk nodig heeft wordt er gewoon een passende oplossing gevonden. Of dat nu door een aggregaat in een ICR te zetten, of een een goederenwagon te gebruiken. Zulke apparaten worden ook steeds compacter, we moeten bijvoorbeeld niet meer kijken naar de energiewagens die de NS 55 jaar geleden in ging zetten voor dieseltreinen met plan E rijtuigen op dieseltrajecten. Het is heel goed mogelijk dat er vooral met externe energiebronnen gewerkt gaat worden als de trein op locatie als volwaardig noodhospitaal in gebruik is.

Defensie denkt vooral in oplossingen terwijl wij te vaak naar de beperkingen kijken omdat er zeker voor internationale reizigers treinen helaas toch altijd weer teveel beperkingen zijn.

13-02-2026 21:00:13
sjoerd
sjoerd

Ook in de Tweede Wereldoorlog zijn in no time reeds buiten dienst staande en nog in gebruik zijnde Nederlandse rijtuigen omgebouwd tot hospitaaltrein. Die reden echt niet van Groningen naar Maastricht en van Vlissingen weer naar Den Helder, maar ze stonden geparkeerd waar ze nodig waren. Een er van heeft bijvoorbeeld heel lang in Kesteren gestaan met rode kruisen op de daken.

Van wat er werkelijk gebeurt mocht het ons overkomen, is geen voorstelling te maken. Maar je kunt wel met veel dingen rekening houden.

13-02-2026 22:11:19
thom
thom

Rsb (13-02-2026 18:01:45):

Denk niet te moeilijk. De rijtuigen in uic toelating krijgen. Een 6400 kan je in de stam rangeren als generator en vervolgens tractie inhuren bij een vervoeder

Ook zeker niet te makkelijk, de ICR'en voldoen niet immers niet aan de eisen die gesteld worden door de UIC, en zijn ook niet voor niets hun Duitsland toelating ooit al verloren.

En sinds alle verbouwingen die de rijtuigen in hun leven hebben gehad, was de toelating daarbij al geen eenvoudig verhaal meer.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

14-02-2026 08:46:50 1
Marco
Marco

En niet te vergeten dat zo'n RIC-toelating eigenlijk niet meer bestaat voor nieuwe rijtuigen (/ nieuwe toelatingen).

14-02-2026 10:45:31
phantom
phantom

MennoSBB (13-02-2026 20:27:05):

Afhankelijk van hoeveel stroom zo'n mobiele hospitaal uiteindelijk nodig heeft wordt er gewoon een passende oplossing gevonden.
Het is heel goed mogelijk dat er vooral met externe energiebronnen gewerkt gaat worden als de trein op locatie als volwaardig noodhospitaal in gebruik is.

Dat er best een passende oplossing te maken valt,geloof ik gelijk.
Externe energie bronnen,maakt wel dat je op locatie stroom moet hebben,afdoende om een volwaardig "hospitaal" te laten draaien,en dat is geen harde garantie dat dat er is,zie b.v. Oekraine.
Verder kan dat betekenen dat je met omvormers e.d. moet gaan werken als de stroom op locatie "anders is" als wat wij hier in NL hebben,of je moet je spullen zodanig hebben gebouwd dat het meerdere stroom soorten lust,als dat al kan.
Het maakt het hoe dan ook waarschijnlijk wel duurder als je zulke dingen moet gaan toepassen.
Opzich kan meedenken/dingen overdenken geen kwaad,er is nog nooit iemand dommer van geworden ;-)

14-02-2026 12:47:50
hubertus1
hubertus1

thom (12-02-2026 17:19:22):

Het artikel schrijft namelijk alleen over verschillende 'spoortypes', en dat hoeft helemaal niet te gaan over de spoorbreedtes en is niets meer dan een aanname.

Niet over spoortypes, maar _de_ spoortypes, ongelimiteerd dus. Als echt bedoeld wordt zoals het er staat, betekent dat inderdaad dat ze ook voor verschillende spoorbreedtes geschikt moeten zijn.
Het lijkt me overigens sterk dat het echt zo bedoeld wordt, want dan is er nog wel een fikse uitdaging bij smalspoorlijnen. Maar het staat er dus wel.

Over de toelatingen in het buitenland zou ik me niet zo druk maken. Het wordt uiteindelijk gewoon militair materieel en zeker onder militaire druk wordt alles vloeibaar.

Laatst bewerkt door hubertus1 op 14-02-2026 12:48

14-02-2026 12:56:22
treinhobby
treinhobby

Ik vermoed dat het bij de ‘spoortypes’ om ‘spoorsystemen’ gaat.

Gelijkstroom of wisselstroom en qua beveiliging Europa breed (ATB/Indusi/TBL/EETS).

Dus net als dat ze ‘treinstellen’ en ‘wagons’ door elkaar halen in de media.

Ga er maar echt niet vanuit dat ICR op de Rätischebahn komt te rijden. Want dan moet je wel meer aanpassen dan alleen een smalspoor draaistel.

Laatst bewerkt door treinhobby op 14-02-2026 12:58

14-02-2026 14:06:59
sjoerd
sjoerd

Nou ja: andere draaistellen... Het omgrenzingsprofiel en de boogstralen op smalspoorlijnen laten echt niet toe dat je er doorheen tuft met normaalspoormaterieel, zelfs niet als je alle treeplanken er af haalt.

14-02-2026 14:22:12
hubertus1
hubertus1

Inderdaad, vandaar ook dat ik het een fikse uitdaging noemde. ;-)

Kortom, er wordt iets anders bedoeld dan er staat. Maar wat er dan wel wordt bedoeld, is uit het artikel niet te halen.

19-03-2026 13:06:12 1
2296
2296

Nu Strukton bezig is met conditie ritten van Ahgons naar Amf v.v. ben ik opzoek naar de samenstelling van de stammen per dag. Heb het idee dat er gehusseld is met de rijtuigen ten opzichte van de terzijde stelling. Op de volgende dagen is er gereden:

10-3: B 403, A 306, B 412, BDs 002, BDs 030, A 307, B 274, B 260, B 237, A 314, B 240, B 148
11-3: ?
12-3: B 112, B 116, B 145, Bf 446, B 127, B 125, B 126, B 155, BDs 011, BDs 012, B 575, Bd 439
17-3: BDs 024, A 484, B 218, B 107, B 254, A 371, B 272, B 140, A 308, A 379, B 546, B 102, A 316
18-3: A 352, B 266, B 214, B 241, A 357, B 201, Bf 494, B 215, A 373, Bd 435, A 351, Bd 978
19-3: B 202, B 149, B 269, A 485, BDs 019, B 582, B 248, Bf 497, B 406, A 333, B 220, BDs 029
20-3: A 312, B 134, Bf 441, B 123, B 156, A 331, B 415, B 133 B 584, B 101, B 103, B 545
24-3: ?
26-3: ?
27-3: B 151, A 330, A 305, B 105, A 311, Bf 437, BDs 005, B 251, A 332, Bf 493, A 318, BDs 022
31-3: ? gestald te Amfww
01-4: Bd 434, A 326, A 323, B 132, B 109, BDs 021, B 139, Bd 438, B131, A 325, B 416, B 136
02-4: BDs 018, BDs 001, A 488, A 356, A 374, Bf 498, B 258, B 262, B 583, Bd 437, B 108, B 230
03-4: B 226, A 360, B 209, B 413, B 227, A 358, Bd 433, B 147, B 257, A 364, B 547, Bf 496
07-4: ?
08-4: ?
09-4: Bd 436, B 137, B 422, Bd 976, B 264, A 491, B 542, B 405, A 483, B 404, Bd 974, B 267
10-4: B 401, A 377, B 581, Bf 449, B 242, Bd 971, B 414, A 372, B 253, Bf 499, B 549, A 486, Bd 981

Laatst bewerkt door 2296 op 10-04-2026 17:36, reden: Nummers toegevoegd

19-03-2026 13:29:23
broek53
broek53

10-3: B 403, A 306, B 412, BDs 002, BDs 030, A 307, B274, B 260, B 237, A 314, B 240, B148

19-03-2026 14:29:54
selivio
selivio

2296 (19-03-2026 13:06:12):

Nu Strukton bezig is met conditie ritten van Ahgons naar Amf v.v. ben ik opzoek naar de samenstelling van de stammen per dag. Heb het idee dat er gehusseld is met de rijtuigen ten opzichte van de terzijde stelling. Op de volgende dagen is er gereden: 10-3, 11-3, 12-3, 17-3, 18-3 en 19-3.

Dat idee is correct. Vorige maand zijn de rijtuigen door Strukton in een andere volgorde gerangeerd (geen idee waarvoor dat geweest is, zal wel iets te maken hebben met de eventuele verkoop)

19-03-2026 17:14:05
phantom
phantom

Zou men ze op kwaliteit hebben gesorteerd ?
Ofwel stammen gevormd waarin dan rijtuigen in volgorde van hoe goed ze nog zijn,zijn geplaatst.

19-03-2026 17:26:39
thom
thom

Die koop is onder de noemer 'As is' en dus gewoon in de staat hoe je ze aantreft, daar gaan ze de moeite niet voor nemen hoor.

19-03-2026 19:16:21
treinhobby
treinhobby

Bij een hier eerder geplaatste link naar de verkoop, stond dat de aantallen per lot later bekend gemaakt zou worden aan geïnteresseerden.

Misschien dat ze de rijtuigen in stammen per lot hebben gesorteerd?

Dan kunnen ze gemakkelijker afgehaald worden (mochten er al kopers zijn).

20-03-2026 02:47:40 2
NS1707
NS1707

Nu Strukton bezig is met conditie ritten van Ahgons naar Amf v.v. ben ik opzoek naar de samenstelling van de stammen per dag. Heb het idee dat er gehusseld is met de rijtuigen ten opzichte van de terzijde stelling. Op de volgende dagen is er gereden: 10-3, 11-3, 12-3, 17-3, 18-3 en 19-3.

10-3: B 403, A 306, B 412, BDs 002, BDs 030, A 307, B274, B 260, B 237, A 314, B 240, B148
11-3:
12-3:
17-3:
18-3:
19-3:

18-3, de terugrit van Amersfoort naar Arnhem in deze volgorde:

Apmz10 NL-NS 61 84 10-70 352-3

Bpmez10 NL-NS 61 84 20-70 266-3

Bpmez10 NL-NS 61 84 20-70 214-3

Bpmz10 NL-NS 61 84 20-70 241-6

Apmz10 NL-NS 61 84 10-70 357-2

Bpmz10 NL-NS 61 84 20-70-201-0

Bpmdz9 NL-NS 61 84 29-70 454-2

Bpmz10 NL-NS 61 84 20-70 215-0

Apmz10 NL-NS 61 84 10-70 373-9

Bpmbdez8 NL-NS 61 84 82-70 435-9

Apmz10 NL-NS 61 84 10-70 351-5

Bpmbdez8 NL-NS 61 84 82-70 978-8

20-03-2026 16:36:56 1
mat64Hidde
mat64Hidde

19 maart, heenreis naar Amf:

1824

61 84 20-70 202-8 Bpmz10

61 84 20-70 149-1 Bpm z10

61 84 20-70 269-7 Bpmz10

61 84 10-70 485-1 Apmz10

61 84 82-70 019-1 Bpmbdzf7

61 84 20-70 582-3 Bpmez10

61 84 20-70 248-1 Bpmz10

61 84 29-70 497-5 Bpmdz9

61 84 20-70 406-5 Bpmz10

61 84 10-70 333-3 Apmz10

61 84 20-70 220-0 Bpmz10

61 84 82-70 029-0 Bpmbdzf7

-

20 maart, terugreis naar Ah:

1824

61 84 10-70 312-7 Apmz10

61 84 20-70 134-3 Bpmz10

61 84 29-70 441-3 Bpmdz9

61 84 20-70 123-6 Bpmz10

61 84 20-70 156-6 Bpmz10

61 84 10-70 331-7 Apmz10

61 84 20-70 415-6 Bpmz10

61 84 20-70 133-5 Bpmz10

61 84 20-70 584-9 Bpmz10

61 84 20-70 101-2 Bpmz10

61 84 20-70 103-8 Bpmz10

61 84 20-70 545-0 Bpmz10

Laatst bewerkt door mat64Hidde op 20-03-2026 16:38

23-03-2026 09:53:07 1
rob46
rob46

Nu Strukton bezig is met conditie ritten van Ahgons naar Amf v.v. ben ik opzoek naar de samenstelling van de stammen per dag. Heb het idee dat er gehusseld is met de rijtuigen ten opzichte van de terzijde stelling. Op de volgende dagen is er gereden:

12-3: ?
17-3: BDs 024, A 484, B 218, B 107, B 254, A 371, B 27, B 140, A 308, A 379, B 546, B 102, A 316
18-3: A 352, B 266, B 214, B 241, A 357, B 201, Bf 454, B 215, A 373, Bd 435, A 351, Bd 978
19-3: B 202, B 149, B 269, A 485, BDs 019, B 582, B 248, Bf 497, B 406, A 333, B 220, BDs 029
20-3: A 312, B 134, Bf 441, B 123, B 156, A 331, B 415, B 133 B 584, B 101, B 103, B 545

Correctie: 17-3 de B 27 = B 272 en op 18-3 Bf 454 = Bf 494.

Laatst bewerkt door rob46 op 24-03-2026 20:02

28-03-2026 12:18:41
2296
2296

NS1707, mat64Hidde en rob46 dank voor de aanvullingen en correcties.

01-04-2026 15:38:11
NS1637
NS1637

Er zijn (minstens) twee sets ICR bij de Wagenwerkplaats in Amersfoort opgesteld de laatste dagen. De ene set heeft rijtuigen 20-70 249 en 18-70 003 aan de uiteindes. Van de andere kon ik alleen de 10-70 367 zien.

01-04-2026 16:20:11 1
rob46
rob46

NS1637 (01-04-2026 15:38:11):

Er zijn (minstens) twee sets ICR bij de Wagenwerkplaats in Amersfoort opgesteld de laatste dagen. De ene set heeft rijtuigen 20-70 249 en 18-70 003 aan de uiteindes. Van de andere kon ik alleen de 10-70 367 zien.

Dit is de sleep van 12 rtgn die op 31-3 vanuit Ahgons tijdelijk op Amfww in 2 delen is geparkeerd. Zodra het spoor voor deze sleep op Ahgons weer vrij is, gaat het 12-tal retour Ahgons.

Laatst bewerkt door rob46 op 01-04-2026 16:22

09-04-2026 22:34:42 1
mat64Hidde
mat64Hidde

12 maart, terugreis naar Ah:

1824

61 84 20-70 112-9 Bpmez10

61 84 20-70 116-0 Bpmz10

61 84 20-70 145-9 Bpmz10

61 84 29-70 446-2 Bpmdz9

61 84 20-70 127-7 Bpmz10

61 84 20-70 125-1 Bpmz10

61 84 20-70 126-9 Bpmz10

61 84 20-70 155-8 Bpmz10

61 84 82-70 011-8 Bpmbdzf7

61 84 82-70 012-6 Bpmbdzf7

61 84 20-70 575-7 Bpmz10

61 84 29-70 439-7 Bpmdz9

-

03 april, terugreis naar Ah:

1824

61 84 20-70 226-7 Bpmez10

61 84 10-70 360-6 Apmz10

61 84 20-70 209-3 Bpmz10

61 84 20-70 413-1 Bpmz10

61 84 20-70 227-5 Bpmz10

61 84 10-70 358-0 Apmz10

61 84 82-70 433-4 Bpmbdez8

61 84 20-70 147-5 Bpmz10

61 84 20-70 257-2 Bpmez10

61 84 10-70 364-8 Apmz10

61 84 20-70 547-6 Bpmz10

61 84 29-70 496-7 Bpmdz9

-

09 april, terugreis naar Ah:

1824

61 84 82-70 436-7 Bpmbdez8

61 84 20-70 137-6 Bpmz10

61 84 20-70 422-2 Bpmz10

61 84 82-70 976-2 Bpmbdez8

61 84 20-70 264-8 Bpmz10

61 84 10-70 491-9 Apmz10

61 84 20-70 542-7 Bpmez10

61 84 20-70 405-7 Bpmez10

61 84 10-70 483-6 Apmz10

61 84 20-70 404-0 Bpmz10

61 84 82-70 974-2 Bpmbd z8

61 84 20-70 267-1 Bpmz10

10-04-2026 09:46:23
rob46
rob46

10-3: B 403, A 306, B 412, BDs 002, BDs 030, A 307, B 274, B 260, B 237, A 314, B 240, B 148
12-3: ?
17-3: BDs 024, A 484, B 218, B 107, B 254, A 371, B 272, B 140, A 308, A 379, B 546, B 102, A 316
18-3: A 352, B 266, B 214, B 241, A 357, B 201, Bf 494, B 215, A 373, Bd 435, A 351, Bd 978
24-3: ?
26-3: ?
27-3: B 151, A 330, A 305, B 105, A 311, Bf 437, BDs 005, B 251, A 332, Bf 439, A 318, BDs 022
31-3: ? gestald te Amfww
01-4: Bd 434, A 326, A 323, B 132, B 109, BDs 021, B 139, Bd 438, B131, A 325, B 416, B 136
02-4: BDs 018, BDs 001, A 488, A 356, A 374, Bf 498, B 258, B 262, B 583, Bd 437, B 108, B 230
03-4: ?
07-4: ?

Correctie 27-3 Bf 439 = Bf 493.

Laatst bewerkt door rob46 op 10-04-2026 09:46

10-04-2026 14:22:14
2296
2296

Rob46 en mat64Hidde wederom dank voor de aanvullingen en correcties.

10-04-2026 17:11:24
mat64Hidde
mat64Hidde

Graag gedaan :)
Hierbij de rit van vandaag: 10 april, terugreis naar Ah

1824

61 84 20-70 401-6 Bpmez10

61 84 10-70 377-0 Apmz10

61 84 20-70 581-5 Bpmz10

61 84 29-70 449-6 Bpmdz9

61 84 20-70 242-4 Bpmz10

61 84 82-70 971-3 Bpmbdez8

61 84 20-70 414-9 Bpmez10

61 84 10-70 372-1 Apmz10

61 84 20-70 253-1 Bpmz10

61 84 29-70 499-1 Bpmdz9

61 84 20-70 549-2 Bpmz10

61 84 10-70 486-9 Apmz10

61 84 82-70 981-2 Bpmbdez8

10-04-2026 18:57:12
2296
2296

👍

11-04-2026 09:41:13
rob46
rob46

Met deze 18e rit werden de conditieritten vanuit Ahgons met de ICRmh rijtuigen afgesloten. Alle details over de rijtuigen zijn straks te vinden in RailMagazine 434, de ritten vermeldt in RM 433 kan men vergeten, die zijn compleet foutief weergegeven.

Laatst bewerkt door rob46 op 15-04-2026 14:09

15-04-2026 13:46:52
rob46
rob46

rob46 (01-04-2026 16:20:11):

NS1637 (01-04-2026 15:38:11):

Dit is de sleep van 12 rtgn die op 31-3 vanuit Ahgons tijdelijk op Amfww in 2 delen is geparkeerd. Zodra het spoor voor deze sleep op Ahgons weer vrij is, gaat het 12-tal retour Ahgons.

Deze sleep van 12 rtgn ging op 15-4 van Amfww naar Ahgons.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-04-2026 16:54:33
Daan!
Daan!

Hele andere vraag, maar weet iemand waarvoor de antenne op de kop van een aantal ICR is? Ik heb het over de korte fin op het dak. Sommige rijtuigen hebben ze wel, andere niet.

Edit: Op het rijtuig van stam 16512.

treinposities.nl

Laatst bewerkt door Daan! op 15-04-2026 16:59

15-04-2026 17:06:25
anlern
anlern

Daan! (15-04-2026 16:54:33):

Hele andere vraag, maar weet iemand waarvoor de antenne op de kop van een aantal ICR is? Ik heb het over de korte fin op het dak. Sommige rijtuigen hebben ze wel, andere niet.

Edit: Op het rijtuig van stam 16512.

treinposities.nl

Misschien heeft het iets te maken met de IC+ rijtuigen, maar dat is maar een gokje van mij.

15-04-2026 17:07:29 1
vrijgezel
vrijgezel

Voor de grote revisie en voor de massale opkomst van de mobieltjes (GSM) hadden de oorspronkelijke A rijtuigen op het andere balkon dan waar de WC was te vinden een telefooncel (van buiten werd dit aangegeven door het telefoon pictogram, die destijds ook op stations te vinden waren en verwezen naar telefooncellen). Boven het balkon met telefooncel was een antenne gemonteerd, zeg maar de verre voorlopen van de antennes die de eerste GSM toestellen ook hadden. Na revisie zijn die antennes nooit verwijderd en de A rijtuigen die bij revisie een B rijtuig werden behielden ook die antenne.

15-04-2026 17:13:40
Daan!
Daan!

Dankjewel!

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl