29-11-2022 16:30:52 9
martijn
martijn

Misschien is het handig om hier feiten te presenteren in plaats van een hele rits meningen. Iedereen vindt overal vanalles van, maar wat zijn de daadwerkelijke ontwikkelingen?

 

29-11-2022 18:06:50
phantom
phantom
Quote
martijn (28-11-2022 18:42:06):

Wel goed lezen he, het gaat hier (en in wat jij geciteerd hebt) over de concessie van na 2035.


Dat weet ik.
Maar als NS ook al een uitschrijving doet voor treinstellen die pas over xx jaar geleverd moeten gaan worden en een optie moeten hebben/krijgen op vervolg bestellingen die met gemak over 2035 heen gaan,dan gok ik erop dat NS er op gokt dat ze het HRN zullen behouden tot in eeuwigheid.
En gezien de gedragingen van den haag die tot zover al dan niet onderhands telkens NS het HRN hebben gegeven,denk ik dat ze wel veilig zitten met die gok.
Redelijk kant en klaar en in the pocket zou ik zeggen. 😉

 

29-11-2022 22:37:18 1
sjoerd
sjoerd

Och, niets is zo heel zeker. Ook niet voor NS. Daar kun je wel iets van vinden, maar als Europa er geen genoegen meer mee neemt, is het klaar met het onderhands gunnen. De afgelopen tijd zijn de verschillende Europese regeringen voor meer dingen teruggefloten.

Dat heb je nu eenmaal als je samen optrekt, en niet meedoen is geen optie. Dat ervaren de Britten nu.

 

22-02-2023 16:39:54
GerritJan
GerritJan

Inmiddels is het hele radiostilte en niks nieuws. Zou het kunnen dat deze IC-SPR treinen van een bestaande plank word getrokken inplaats van helemaal een nieuwe model te ontwerpen? Aangezien je voor een compleet nieuw model wel meer tijd nodig bent als ze deze IC-SPR treinen al vanaf 2025 willen hebben en in 2027 reizigers erin willen hebben? Ze willen pas uiterlijk in het begin van 2024 een overeenkomst hebben met zo'n fabriek



Laatst bewerkt door GerritJan op 22-02-2023 16:43
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-02-2023 16:50:52
Anoniem9
Anoniem9
Quote
GerritJan (22-02-2023 16:39:54):

Inmiddels is het hele radiostilte en niks nieuws. Zou het kunnen dat deze IC-SPR treinen van een bestaande plank word getrokken inplaats van helemaal een nieuwe model te ontwerpen? Aangezien je voor een compleet nieuw model wel meer tijd nodig bent als ze deze IC-SPR treinen al vanaf 2025 willen hebben en in 2027 reizigers erin willen hebben? Ze willen pas uiterlijk in het begin van 2024 een overeenkomst hebben met zo'n fabriek


Dat is wel erg snel. 😲

 

22-02-2023 16:58:19
rolandrail
rolandrail
Quote
GerritJan (22-02-2023 16:39:54):

Inmiddels is het hele radiostilte en niks nieuws. Zou het kunnen dat deze IC-SPR treinen van een bestaande plank word getrokken inplaats van helemaal een nieuwe model te ontwerpen? Aangezien je voor een compleet nieuw model wel meer tijd nodig bent als ze deze IC-SPR treinen al vanaf 2025 willen hebben en in 2027 reizigers erin willen hebben? Ze willen pas uiterlijk in het begin van 2024 een overeenkomst hebben met zo'n fabriek


Sinds SLT kiest NS al standaard voor "toonbankmaterieel", dat NS er vervolgens een waslijst met eigen wensen aan vastplakt en het toelatingsproces een eeuwigheid duurt vanwege FYRA-vrees is een ander verhaal. In elk geval gaat het sinds dat er voor toonbankmaterieel gekozen wordt het op geen enkele manier sneller dan toen NS nog zelf hun treinen ontwierp en zelf de kennis daarvoor ook echt in huis had.

 

22-02-2023 18:47:23
AlexNL
AlexNL
Quote
GerritJan (22-02-2023 16:39:54):

Inmiddels is het hele radiostilte en niks nieuws. Zou het kunnen dat deze IC-SPR treinen van een bestaande plank word getrokken inplaats van helemaal een nieuwe model te ontwerpen? Aangezien je voor een compleet nieuw model wel meer tijd nodig bent als ze deze IC-SPR treinen al vanaf 2025 willen hebben en in 2027 reizigers erin willen hebben? Ze willen pas uiterlijk in het begin van 2024 een overeenkomst hebben met zo'n fabriek

Er zijn op dit moment 3 gangbare types enkeldeksmaterieel op de Nederlandse markt: de FLIRT, de Civity en de Coradia Stream. NS verwacht levering vanaf 2026 en instroom in reizigersdienst vanaf 2027. Dat is voldoende tijd om een trein geleverd te krijgen van een bestaand type. Ik verwacht daarom een bestelling van één van die types.

Of Siemens moet ineens iets uit de hoge hoed toveren, de Mireo is nog niet in NL toegelaten maar inmiddels wel een beproefd concept.

 

22-02-2023 18:58:21
aarclay
aarclay

Een aanbesteding beperkt zich toch niet op toegelaten materieel? Als Siemens voor de Mireo beweert dat ze de trein toegelaten kunnen krijgen, dan mogen ze toch meedoen? Pesa, Skoda, Newag en FPS mogen dat dan toch ook?



Laatst bewerkt door aarclay op 22-02-2023 19:00
 

22-02-2023 19:06:58
phantom
phantom

Ik denk niet dat het daarop beperkt word,maar ik denk wel dat men redelijk zeker wil weten,dat als men iets kiest van wie ook,en daarbij toevoegd het NS "aanpassingen lijstje" ,dat men zeker wil weten dat de fabrikant kan hardmaken dat de gekozen optie incl aanpassingen lijstje,op een bepaalde datum beschikbaar is voor dienst op (waarschijnlijk) NS HRN net.
En of er veel fabrikanten zijn die daar hun hand voor in het vuur willen steken,dat ze dat voor elkaar krijgen met iets wat niet op de plank ligt incl lijst, en al deels ergens rijdend in welke vorm ook,das de vraag eerder gok ik.

Maar ik kan me daar ook in vergissen natuurlijk.
Ik werk niet bij een treinbouw fabrikant.

 

22-02-2023 19:51:34
GerritJan
GerritJan

Kom maar op met de stadler flirt 4🙂 NS is al bekend met die treinen in Engeland

 

22-02-2023 21:15:34
treinlim
treinlim

Ter info de stadler Flirt⁴ bestaat (nog?) niet. De in Engeland bij Greater Anglia rijdende stellen class 745/755 zijn van het type Flirt³ met de neus van de 200 km/h variant.

De hier in NL rijdende stellen hebben dus de 160 km/h neus.

Wellicht als Qbuzz voor de merwedelingelijn bij stadler nieuw treinen gaat afnemen dat deze misschien met de nieuwe 200 km/h neus komt?



Laatst bewerkt door treinlim op 22-02-2023 21:23
 

22-02-2023 21:24:30
robert5591
robert5591

Misschien is het interessant dat het stil is. Het boven gelinkte Tenderned document geeft als sluitingsdaun 15 sep 2022 en dat is al weer een tijdje terug. Maar het contract hoeft pas 1 jan 2024 in te gaan.

Maar dan speculeren of dit iets betekent voor de trein die het [eventueel] gaat worden is denk ik vrij vruchteloos

 

22-02-2023 21:45:37
AlexNL
AlexNL
Quote
aarclay (22-02-2023 18:58:21):

Een aanbesteding beperkt zich toch niet op toegelaten materieel? Als Siemens voor de Mireo beweert dat ze de trein toegelaten kunnen krijgen, dan mogen ze toch meedoen? Pesa, Skoda, Newag en FPS mogen dat dan toch ook?


Dat klopt, maar de tijdslijnen zijn niet zo lang dat een fabrikant uitgebreid de tijd kan nemen voor de levering en indienststelling van iets compleet nieuws.

Vergelijk ICNG en SNG: voor ICNG heeft NS veel meer tijd genomen, voor SNG was de tijd tussen bestellen en indienststelling 4 jaar.

 

23-02-2023 02:45:39
jeanne
jeanne
Quote
treinlim (22-02-2023 21:15:34):

Ter info de stadler Flirt⁴ bestaat (nog?) niet.


Helaas, ben je nog niet over een BLS Flirt gestruikeld. Ze bestaan dus al een tijdje, want die van de BLS zijn de eerste van type Flirt⁴.

 

23-02-2023 08:38:01
DjDaan111
DjDaan111
Quote
jeanne (23-02-2023 02:45:39):
Quote
treinlim (22-02-2023 21:15:34):

Ter info de stadler Flirt⁴ bestaat (nog?) niet.


Helaas, ben je nog niet over een BLS Flirt gestruikeld. Ze bestaan dus al een tijdje, want die van de BLS zijn de eerste van type Flirt⁴.


Voor zover ik het kan vinden worden die BLS Flirts gewoon als Flirt3 in de markt gezet, wel met wat aanpassingen tenopzichte van de andere Flirt3's

 

23-02-2023 11:30:21
bacr
bacr
Quote
treinlim (22-02-2023 21:15:34):

Ter info de stadler Flirt⁴ bestaat (nog?) niet. De in Engeland bij Greater Anglia rijdende stellen class 745/755 zijn van het type Flirt³ met de neus van de 200 km/h variant.

De hier in NL rijdende stellen hebben dus de 160 km/h neus.

Wellicht als Qbuzz voor de merwedelingelijn bij stadler nieuw treinen gaat afnemen dat deze misschien met de nieuwe 200 km/h neus komt?


Lijkt me niet voor de hand te liggen voor een lijntje waar je maar 100-120 kmh mag. De 160kmh neus voldoet voor 90% van het NL net en zal vast goedkoper zijn dan die 200 kmh-variant.

 

23-02-2023 12:01:27
DDZ7504
DDZ7504
Quote
DjDaan111 (23-02-2023 08:38:01):
Quote
jeanne (23-02-2023 02:45:39):
Quote
treinlim (22-02-2023 21:15:34):

Ter info de stadler Flirt⁴ bestaat (nog?) niet.


Helaas, ben je nog niet over een BLS Flirt gestruikeld. Ze bestaan dus al een tijdje, want die van de BLS zijn de eerste van type Flirt⁴.


Voor zover ik het kan vinden worden die BLS Flirts gewoon als Flirt3 in de markt gezet, wel met wat aanpassingen tenopzichte van de andere Flirt3's


FLIRT4 bestaat niet. De nieuwe kopvorm is onderdeel van gewijzigde botsnormen en valt gewoon onder FLIRT3. Heeft in principe ook niks te maken met 160 km/u of 200 km/u voor zover ik weet.

 

23-02-2023 12:15:41
mtlx
mtlx

Om terug te keren naar de aanbesteding van de nieuwe NS sprinters: NS noemt in het jaarverslag dat de aanbesteding nog steeds loopt en de planning nog altijd is dat eind 2027 de eerste treinen moeten rijden.

Dat er bij Tenderned staat dat de RFI-fase afgesloten zou moeten zijn is normaal. Dat is slechts de eerste fase in het aanbestedingsproces. Dan is het proces dus de volgende fase van de aanbesteding ingegaan.



Laatst bewerkt door mtlx op 23-02-2023 12:18
 

23-02-2023 12:21:53 1
jeanne
jeanne
Quote
DjDaan111 (23-02-2023 08:38:01):Voor zover ik het kan vinden worden die BLS Flirts gewoon als Flirt3 in de markt gezet, wel met wat aanpassingen tenopzichte van de andere Flirt3's

Nee, de BLS Mika's zijn Flirt4 (Zie link en hier). Daar en tegen is Traverso van de SOB wel een Flirt3 met het uiterlijk van een Flirt4 (een mengvorm zoals ze bij Stadler zeggen). De Flirt4 heeft een gewijzigde elektrisch installatie. De BLS Flirt's waren ook de eerste serie met een Guardia installatie, Stadlers eigen ECTS systeem.



Laatst bewerkt door jeanne op 23-02-2023 12:46, reden: extra link
 

23-02-2023 16:30:37
Muizeneus
Muizeneus
Quote
DDZ7504 (23-02-2023 12:01:27):

FLIRT4 bestaat niet. De nieuwe kopvorm is onderdeel van gewijzigde botsnormen en valt gewoon onder FLIRT3. Heeft in principe ook niks te maken met 160 km/u of 200 km/u voor zover ik weet.


Beetje off-topic, maar hoe gaat dat in z'n werk met botsnormen? Het lijtk erop dat die iedere paar jaar weer wat strenger worden. GTW was destijds de eerste volgens de toenmalige strengere normen, inmiddels zijn we dus alweer een paar "verstrengingen" verder. Wat is nou het nut van het elke keer een beetje strenger maken van die botsnormen? Elke verstrening heeft blijkbaark niet het gewenste effect want daarna moet het weer strenger. Waarom dan nu niet meteen een norm die -bij wijze van spreken- 10 keer strenger is zodat het écht veilig wordt en we bovendien 20 jaar vooruit kunnen ipv dat elke paar jaar een nieuwe kop ontworpen moet worden?



Laatst bewerkt door Muizeneus op 23-02-2023 16:31
 

23-02-2023 16:33:11
b2py
b2py
Quote
aarclay (22-02-2023 18:58:21):

Een aanbesteding beperkt zich toch niet op toegelaten materieel? Als Siemens voor de Mireo beweert dat ze de trein toegelaten kunnen krijgen, dan mogen ze toch meedoen? Pesa, Skoda, Newag en FPS mogen dat dan toch ook?


Hangt ervan af wat de aanbestedende dienst eist van de inschrijvers. Als NS dat wil eisen zijn ze daar vrij in.

 

23-02-2023 17:50:27
robert5591
robert5591
Quote
Muizeneus (23-02-2023 16:30:37):
Quote
DDZ7504 (23-02-2023 12:01:27):

FLIRT4 bestaat niet. De nieuwe kopvorm is onderdeel van gewijzigde botsnormen en valt gewoon onder FLIRT3. Heeft in principe ook niks te maken met 160 km/u of 200 km/u voor zover ik weet.


Beetje off-topic, maar hoe gaat dat in z'n werk met botsnormen? Het lijtk erop dat die iedere paar jaar weer wat strenger worden. GTW was destijds de eerste volgens de toenmalige strengere normen, inmiddels zijn we dus alweer een paar "verstrengingen" verder. Wat is nou het nut van het elke keer een beetje strenger maken van die botsnormen? Elke verstrening heeft blijkbaark niet het gewenste effect want daarna moet het weer strenger. Waarom dan nu niet meteen een norm die -bij wijze van spreken- 10 keer strenger is zodat het écht veilig wordt en we bovendien 20 jaar vooruit kunnen ipv dat elke paar jaar een nieuwe kop ontworpen moet worden?


De norm heet EN 15227 en zo'n norm verandert niet zo snel. Als ik het goed begrijp wordt er gedacht vanuit scenario's en het zou kunnen zijn dat voor een trein die toegelaten wordt voor 200km/h een hogere eis geldt dan voor een voor 160km/h

 

23-02-2023 20:51:55
rogier
rogier

De actuele versie van de norm heb ik niet ter beschikking, maar in de draft uit 2005 geldt voor categorie P-II (fixed rake units) voor collision scenario 3 (Train unit front end impact with a heavy obstacle, e.g. lorry on road crossing) een collision speed van 110 km/u voor voertuigen met een operationele snelheid op overwegen van 160 km/u.

Bij een hogere operationele snelheid geldt dat de impact snelheid 50 km/u onder de operationele snelheid ligt, dus bijvoorbeeld 200 - 50 = 150 km/u.

Hetgeen logisch is, want de kinetische energie die moet worden geabsorbeerd door de vervorming van de treinconstructie is afhankelijk van de botssnelheid in het kwadraat.




Reiziger met hoofdletter R......
 

06-03-2023 21:33:22
BAKEMONO
BAKEMONO

Ik ben het even kwijt omdat we vaak in topics 'ontsporen' badum-tsss. Maar rond welke periode verwachtte men eigenlijk concrete info omtrent nieuw SPR mat? Want 2027 beginnen in de dienst is zoals veel van ons weten gewoon echt om de hoek...




Can I VIRM you?
 

06-03-2023 21:52:53
Anoniem9
Anoniem9
Quote
BAKEMONO (06-03-2023 21:33:22):

Ik ben het even kwijt omdat we vaak in topics 'ontsporen' badum-tsss. Maar rond welke periode verwachtte men eigenlijk concrete info omtrent nieuw SPR mat? Want 2027 beginnen in de dienst is zoals veel van ons weten gewoon echt om de hoek...


Volgens mij moesten er in 2027 nieuwe treinen komen en ongeveer tussen 2030 - 2035 in dienst zijn. (Dacht ik tenminste) Maar ja tegen die tijd zal er wel een hoop aan concessies veranderen en is er geen nieuw materieel meer nodig.

 

06-03-2023 22:03:58
michaben
michaben

Volgens het nieuwsbericht bij de start van de aanbesteding zou het contract begin 2024 getekend moeten worden en zouden ze vanaf eind 2027 in dienst moeten gaan. Dus dit jaar zal er nog weinig concrete informatie bekend worden, misschien dat men bekend maakt welke leveranciers er in de race zijn, maar de definitieve gunning is dus pas volgend jaar.

 

06-03-2023 22:41:53
robert5591
robert5591

Van 1-1-24 als startdaum contract terugredenerend: voor het uitonderhandelen en sluiten van het contract zijn wel een paar maanden nodig. Daarvoor heb je na de [voorgenomen] gunning een beroeptermijn van ik geloof een maand. Ik doe maar een gooi: gunning in juli, dus een jaar na de start.

Bij die gunning hoor je alleen wie er met wat gewonnen heeft. Alleen bij de bezwaarprocedure hoor je ook wie daar tegen in gaat

 

14-07-2023 01:44:33
1991
1991

Coradia Stream HC voor RENFE in 2E-2D-2E uitvoering. Behoort dit tot de mogelijkheid voor een Nederlandse hybrid sprinter/IC variant?

https://www.railway-technology.com/news/alstom-unveils-renfe-coradia-stream-design/



Laatst bewerkt door 1991 op 14-07-2023 01:47
 

14-07-2023 07:31:43
koekje
koekje

Waarom niet?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-05-2024 22:08:24
treinhobby
treinhobby

Aangezien het ICNG topic wat offtopic gaat, deze maar weer even naar boven gehaald.

Volgens het officiële persbericht van 2022:

Het sluiten van een contract en daarmee het besluit tot de definitieve aanschaf is voorzien begin 2024.

Aangezien er al 4 maanden voorbij zijn, zal er zeer binnenkort wel meer informatie komen.

 

12-05-2024 01:28:24
aarclay
aarclay

Die informatie is al geweest. Deze was te vinden in het Jaarverslag 2023 die eerder dit jaar is gepresenteerd:

Nieuwe aanbesteding Sprinter

NS is in 2022 een Europese aanbesteding gestart voor de aanschaf van nieuwe Sprinters. In december 2023 is de offerte-uitvraag bij leveranciers gepubliceerd. NS wil een comfortabele en toegankelijke trein die inzetbaar is als Sprinter: snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 km/uur. Deze nieuwe Sprinter kan op een beperkt aantal trajecten ook als Intercity ingezet worden. Zo creëren we flexibiliteit en efficiëntere inzet van ons materieel, wat tot een optimale investering leidt. Op basis van studies naar de toekomstige materieelbehoefte hebben we besloten de instroom van de eerste treinen te verplaatsen naar eind 2029/2030 in plaats van 2027.

Het heeft volgens de NS minder haast. Zo te zien is er nog niemand gekozen.



Laatst bewerkt door aarclay op 12-05-2024 02:30
 

13-05-2024 09:16:52
Anoniem9
Anoniem9

Quote
aarclay (12-05-2024 01:28:24):


Die informatie is al geweest. Deze was te vinden in het Jaarverslag 2023 die eerder dit jaar is gepresenteerd:

Nieuwe aanbesteding Sprinter

NS is in 2022 een Europese aanbesteding gestart voor de aanschaf van nieuwe Sprinters. In december 2023 is de offerte-uitvraag bij leveranciers gepubliceerd. NS wil een comfortabele en toegankelijke trein die inzetbaar is als Sprinter: snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 km/uur. Deze nieuwe Sprinter kan op een beperkt aantal trajecten ook als Intercity ingezet worden. Zo creëren we flexibiliteit en efficiëntere inzet van ons materieel, wat tot een optimale investering leidt. Op basis van studies naar de toekomstige materieelbehoefte hebben we besloten de instroom van de eerste treinen te verplaatsen naar eind 2029/2030 in plaats van 2027.

Het heeft volgens de NS minder haast. Zo te zien is er nog niemand gekozen.


Misschien zijn die nieuwe treinen compleet overbodig, want je weet natuurlijk niet of NS überhaupt tegen die tijd nog rijdt.. (aangezien EU regeltjes, rechtzaken, etc.)

 

13-05-2024 09:22:39
mdeen
mdeen

Je kunt als NS nu niet voorsorteren op een mogelijk niet doorgaan van de concessie want als je dat doet en je krijgt de concessie wel, dan heb je ook geen treinen. Dus het is redelijk nutteloos om daar over te speculeren. Zolang er geen uitspraak is dat NS de concessie niet krijgt zal NS doorgaan met het traject om nieuw materieel te bestellen.

 

13-05-2024 09:57:31
phantom
phantom

Wat dan wel leid tot de vraag:
Er stroomt nu redelijk wat materieel uit en dat zal nog wel even doorgaan.
Deels word dat vervangen door o.a. icng.
Maar als de intervallen/het aantal treinen per uur blijft stijgen op vele trajecten,waar komt dan bij NS het idee vandaan dat met de huidige krimp van de totale vloot men gemakkelijk nog wat extra jaren kan wachten met bestellen van nieuw materieel ?
Je vloot krimpt immers maar de vraag naar treinen verhoogd over geheel NL,ik snap dat niet.
Kan iemand daar wellicht duidelijkheid in verschaffen,wat daar de logica van is ??

 

13-05-2024 10:05:57
AlbertP
AlbertP

Quote
mdeen (13-05-2024 09:22:39):


Je kunt als NS nu niet voorsorteren op een mogelijk niet doorgaan van de concessie want als je dat doet en je krijgt de concessie wel, dan heb je ook geen treinen. Dus het is redelijk nutteloos om daar over te speculeren. Zolang er geen uitspraak is dat NS de concessie niet krijgt zal NS doorgaan met het traject om nieuw materieel te bestellen.


In nieuwe concessies kan ook de verplichting opgenomen worden, materieel over te nemen. Het is aannemelijk dat dat voor al het (min of meer) recente materieel, bijv. VIRM en nieuwer, gebeurt. Mocht de NS geld moeten lenen voor de aanschaf, dan zal een bevestiging van het ministerie dat het materieel overgenomen wordt zelfs verplicht zijn bij de bank.



Laatst bewerkt door AlbertP op 13-05-2024 10:13, reden: juiste quote
 

13-05-2024 10:06:04
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
mdeen (13-05-2024 09:22:39):


Je kunt als NS nu niet voorsorteren op een mogelijk niet doorgaan van de concessie want als je dat doet en je krijgt de concessie wel, dan heb je ook geen treinen. Dus het is redelijk nutteloos om daar over te speculeren. Zolang er geen uitspraak is dat NS de concessie niet krijgt zal NS doorgaan met het traject om nieuw materieel te bestellen.


En sowieso kan je er wel op rekenen dat een eventuele nieuwe concessiehouder een significant percentage van het materieel wil overnemen.

 

13-05-2024 10:09:21
AlbertP
AlbertP

Quote
phantom (13-05-2024 09:57:31):


Wat dan wel leid tot de vraag:
Er stroomt nu redelijk wat materieel uit en dat zal nog wel even doorgaan.
Deels word dat vervangen door o.a. icng.
Maar als de intervallen/het aantal treinen per uur blijft stijgen op vele trajecten,waar komt dan bij NS het idee vandaan dat met de huidige krimp van de totale vloot men gemakkelijk nog wat extra jaren kan wachten met bestellen van nieuw materieel ?
Je vloot krimpt immers maar de vraag naar treinen verhoogd over geheel NL,ik snap dat niet.
Kan iemand daar wellicht duidelijkheid in verschaffen,wat daar de logica van is ??


Er stroomt nu alleen IC-materieel uit, de oudste sprinters zijn nu SLT. De frequenties gaan in het IC-net harder omhoog dan bij de sprinters, dus voor de bestelling van de S5G is het eigenlijk irrelevant.

Voor de IC's wordt DDNG besteld (en mogelijk een vervolgorder ICNG, daar staan nog opties open).

 

13-05-2024 12:54:16
michaben
michaben

De NS gaf bij het begin van de aanbesteding aan te onderzoeken of de nieuwe sprinters ook als intercity inzetbaar zijn. Dus het kan zijn dat men enkele korte intercitytrajecten in de toekomst door deze nieuwe sprinters gaat uitvoeren.

Quote
Dionysusnu (13-05-2024 10:06:04):


En sowieso kan je er wel op rekenen dat een eventuele nieuwe concessiehouder een significant percentage van het materieel wil overnemen.


Maar er is ook een kans dat een deel van de huidige concessie overgenomen wordt door open toegangsdiensten en de concessie dus significant krimpt qua volume.

 

13-05-2024 15:50:41
mdeen
mdeen

En dan nog. Het oudste VIRM is in de basis 30 jaar (met tussenbakken die 6 jaar jonger zijn), voordat er iets gaat schuiven zijn we ook weer een paar jaar verder en dan is dat materieel feitelijk ook al afgeschreven. NS moet zich gewoon al richten op vervanging van VIRM. Er is en dubbeldeks Coradia Stream, dat zou integratie al makkelijker maken.

 

13-05-2024 15:54:48
aarclay
aarclay

Quote
mdeen (13-05-2024 15:50:41):


En dan nog. Het oudste VIRM is in de basis 30 jaar (met tussenbakken die 6 jaar jonger zijn), voordat er iets gaat schuiven zijn we ook weer een paar jaar verder en dan is dat materieel feitelijk ook al afgeschreven. NS moet zich gewoon al richten op vervanging van VIRM. Er is en dubbeldeks Coradia Stream, dat zou integratie al makkelijker maken.


Klopt. Dat heet nu de Coradia Max. De Coradia Stream is de enkeldeks variant.
Maar als je op nieuwe Sprinters wilt richten, dan kan de Alstom Adessia ook een uitkomst bieden.



Laatst bewerkt door aarclay op 13-05-2024 15:56
 

13-05-2024 16:38:09
michaben
michaben

Quote
mdeen (13-05-2024 15:50:41):


En dan nog. Het oudste VIRM is in de basis 30 jaar (met tussenbakken die 6 jaar jonger zijn), voordat er iets gaat schuiven zijn we ook weer een paar jaar verder en dan is dat materieel feitelijk ook al afgeschreven. NS moet zich gewoon al richten op vervanging van VIRM.


In de aanbesteding van DDNG werd gevraagd om opties voor vervolgbestellingen, daarmee zou de vervanging van VIRM1 gedekt moeten zijn.

 

13-05-2024 17:19:57
Daan!
Daan!

Ja of ICM.

Het is gewoon op die termijn nog niet in beton gegoten en dus allemaal speculatie. NS zorgt dat ze flexibel kunnen inspelen op een (veranderende) vraag. DDNG vervangt DDZ en welke serie welke serie vervangt is daarna gewoon nog niet zeker.

 

13-05-2024 17:37:58
Gydo
Gydo

Het zou me niet verbazen als Stadler met de Flirt-4 komt (zoals de RABe 528.1 van BLS bijvoorbeeld). Stadler kan de Flirt-4's ook technisch gescikt maken (of dat zijn ze al) en dan gecombineerd met deNS Flirt-3's rijden. Mischien dat NS automaten met kleine snacks en drinken in de DDNG kan laten inbouwen en misschien ook in de S5G.

Met catering (automaten) aan boord is ook erg luxe en handig. Op Zwolle - Hertogenbosch, Leeuwarden - Zwolle (SPR/IC) en Ledn-Ut zou dat erg handig en fijn zijn lijkt mij.

 

13-05-2024 18:19:04
michaben
michaben

Quote
Daan! (13-05-2024 17:19:57):


Het is gewoon op die termijn nog niet in beton gegoten en dus allemaal speculatie.


Dat is het hele idee achter opties ja, als het in beton gegoten zou zijn was het geen optie maar een bestelling.

 

13-05-2024 18:24:29
Daan!
Daan!

Precies. Maar daarom is speculeren over vervanging VIRM1 helemaal niet aan de orde.

 

13-05-2024 18:27:30
michaben
michaben

Er wordt ook helemaal niet gespeculeerd hier, dit soort overbodige reacties zijn nergens nodig voor.

 

13-05-2024 19:19:14
Daan!
Daan!

Quote
mdeen (13-05-2024 15:50:41):


En dan nog. Het oudste VIRM is in de basis 30 jaar (met tussenbakken die 6 jaar jonger zijn), voordat er iets gaat schuiven zijn we ook weer een paar jaar verder en dan is dat materieel feitelijk ook al afgeschreven. NS moet zich gewoon al richten op vervanging van VIRM. Er is en dubbeldeks Coradia Stream, dat zou integratie al makkelijker maken.



Nou ik noemt dit toch wel een vorm van speculeren en dingen aanhalen die helemaal nog niet aan de orde zijn.

 

13-05-2024 19:36:14
Gydo
Gydo

Daarvoor is het ook een forum om te discussiëren lijkt mij wat er komen gaat en wat er nu is.

 

13-05-2024 19:41:21
Daan!
Daan!

Nouja, dan heb je nu ook een antwoord. :)
Het antwoord op deze vragen is intern nog niet bekend.

 

14-05-2024 09:15:13
Anoniem9
Anoniem9

Quote
Gydo (13-05-2024 19:36:14):


Daarvoor is het ook een forum om te discussiëren lijkt mij wat er komen gaat en wat er nu is.


Precies en dat is ook interessant naast de nuttige feitjes natuurlijk. Waarom zou je ook niet eventjes een klein beetje mogen fantaseren/bedenken? :)
Sowieso lijkt me wel handig dat ze dit doen, want op termijn wordt toch alles FLOW.
SLT zal ook flow kleurstelling krijgen (pas rond 2030 gok ik) en zowel IC als SPR rijden dus kun je beter het zekere voor het onzekere nemen lijkt mij.

Overigens als kleine toevoeging: Sprinters rijden nu minder frequent door personeelstekort en dan kan er wel leuk toename aan het aantal reizigers etc zijn, maar dan moet er ook voldoende personeel zijn om dit mogelijk te maken. Blijkbaar is dat dus niet zo op dit moment omdat er een aantal sprinterseries nog 'gewoon' in het weekend en in de avond uursdiensten rijden.

 

14-05-2024 09:45:34
aarclay
aarclay

Quote
Anoniem9 (14-05-2024 09:15:13):


SLT zal ook flow kleurstelling krijgen (pas rond 2030 gok ik) en zowel IC als SPR rijden dus kun je beter het zekere voor het onzekere nemen lijkt mij.


NS is al bezig met het ontwerp van de gemoderniseerde SLT.
Deze gaan naar verwachting binnen een paar jaar de modernisering in, las ik eerder in Op De Rails. Grote kans dat deze dan de FLOW gaat krijgen.

 

14-05-2024 09:54:14
Anoniem9
Anoniem9

Quote
aarclay (14-05-2024 09:45:34):


Quote
Anoniem9 (14-05-2024 09:15:13):


SLT zal ook flow kleurstelling krijgen (pas rond 2030 gok ik) en zowel IC als SPR rijden dus kun je beter het zekere voor het onzekere nemen lijkt mij.


NS is al bezig met het ontwerp van de gemoderniseerde SLT.
Deze gaan naar verwachting binnen een paar jaar de modernisering in, las ik eerder in Op De Rails. Grote kans dat deze dan de FLOW gaat krijgen.


Ben wel benieuwd hoewel ik de FLOW kleurstelling niet leuk vind op de SLT, maar dat gaat het sowieso wel komen helaas.
Maar sowieso is eerst de VIRM4 nog aan de beurt, dus zal het nog wel een aantal jaar duren voordat de SLT daadwerkelijk gemodernisseerd wordt.



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 14-05-2024 09:55
 

14-05-2024 10:50:31
phantom
phantom

Quote
AlbertP (13-05-2024 10:09:21):


Quote
phantom (13-05-2024 09:57:31):


Wat dan wel leid tot de vraag:
Er stroomt nu redelijk wat materieel uit en dat zal nog wel even doorgaan.
Deels word dat vervangen door o.a. icng.
Maar als de intervallen/het aantal treinen per uur blijft stijgen op vele trajecten,waar komt dan bij NS het idee vandaan dat met de huidige krimp van de totale vloot men gemakkelijk nog wat extra jaren kan wachten met bestellen van nieuw materieel ?
Je vloot krimpt immers maar de vraag naar treinen verhoogd over geheel NL,ik snap dat niet.
Kan iemand daar wellicht duidelijkheid in verschaffen,wat daar de logica van is ??


Er stroomt nu alleen IC-materieel uit, de oudste sprinters zijn nu SLT. De frequenties gaan in het IC-net harder omhoog dan bij de sprinters, dus voor de bestelling van de S5G is het eigenlijk irrelevant.

Voor de IC's wordt DDNG besteld (en mogelijk een vervolgorder ICNG, daar staan nog opties open).


Maar als er nu juist veel IC mat uitgaat,zou je toch juist verwachten dat men gezien de langere levertijden van treinen en hun onderdelen,dat men al was begonnen om daar vervangers voor te zoeken ?
Dat heeft niks van doen met aanschaf van nog meer sprinter materieel.
ICNG vult maar een deel van het onstane gat,en in hoeverre is dat DDNG instaat om dat gat te vullen ?
Is dat ook al besteld ?
Overigens dacht ik begrepen te hebben dat een vervolg order van ICNG helemaal zo zeker niet is,zeker niet gezien hoe dat verhaal nu gaat.
Qua nieuw stoptrein materieel zoals S5G zal men vermoedelijk minder haast maken met bestellen tenzij daar grotere behoefte aan is omdat men wellicht op nog veel meer trajecten de sprinter intervallen wil verhogen.
Wat dan inderdaad voor alles wel telt is dat men afdoende personeel heeft om ermee te rijden,al lijkt me dat omdat er nu juist verhoudings gewijs meer mat uitgaat dan inkomt dat daar personeel door vrij gespeeld word.
OF ligt dat toch iets anders ?

 

14-05-2024 11:04:13
BVisser
BVisser

Quote
phantom (14-05-2024 10:50:31):


ICNG vult maar een deel van het onstane gat,en in hoeverre is dat DDNG instaat om dat gat te vullen ?
Is dat ook al besteld ?


Ja. CAF gaat 30 viertjes en 30 zesjes leveren. Eerste moet in 2028 inzetbaar zijn.



Laatst bewerkt door BVisser op 14-05-2024 11:06
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-05-2024 11:18:57
aarclay
aarclay

Quote
Anoniem9 (14-05-2024 09:54:14):


Ben wel benieuwd hoewel ik de FLOW kleurstelling niet leuk vind op de SLT, maar dat gaat het sowieso wel komen helaas.
Maar sowieso is eerst de VIRM4 nog aan de beurt, dus zal het nog wel een aantal jaar duren voordat de SLT daadwerkelijk gemodernisseerd wordt.


Het kan theoretisch ook zo zijn dat dit wordt uitbesteed, net als 20 jaar geleden de SGM door Randers in Denemarken werd gemoderniseerd. Ik weet overigens niet wat de exacte reden was dat NedTrain / NS dit niet uitvoerde. Het werd Europees uitbesteed, maar dat was ook de enige vloot van NS die elders werd gemoderniseerd. En de tussentijdse upgrade van de SLT in Aachen. Maar dat was volgens mij vooral omdat Siemens/Bombardier dit wou doen. Geen idee of er een aanbesteding achter zat? Maar ik denk dat Siemens/Bombardier de meeste know-how hadden om dit vlot uit te kunnen voeren?



Laatst bewerkt door aarclay op 14-05-2024 11:26
 

14-05-2024 14:48:40
thom
thom

Het lijkt mij dat het gewoon verplicht is om zulks Europees aan te besteden, dus daar heb je je antwoord al op waarom men dat gedaan heeft dan.

 

14-05-2024 14:58:57 1
stefanvw14
stefanvw14

Quote
thom (14-05-2024 14:48:40):


Het lijkt mij dat het gewoon verplicht is om zulks Europees aan te besteden, dus daar heb je je antwoord al op waarom men dat gedaan heeft dan.


Zou niet weten waarom als dat intern gedaan kan worden. De revisie van ICM naar ICMm, DDAR/DDM-2/3 naar DDZ en nu de revisie van de VIRM naar VIRMm doet NS toch gewoon intern bij een werkplaats die daar voor geschikt is en voor is goed gekeurd. Daar is volgens mij geen enkele aanbesteding voor geweest, hoe dat zit met de SLT dat dit in Talbot is gedaan geen idee, misschien dat Hlm geem capaciteit had vanwege de revisie van VIRM1/VIRM-2/3, omdat ze naast revisies daar natuurlijk ook capaciteit moeten houden voor calamiteiten herstel.

 

14-05-2024 17:10:30
rick
rick

Quote
thom (14-05-2024 14:48:40):


Het lijkt mij dat het gewoon verplicht is om zulks Europees aan te besteden, dus daar heb je je antwoord al op waarom men dat gedaan heeft dan.


Klopt, voor SGM is de renovatie Europees aanbesteed.

 

14-05-2024 18:40:15
thom
thom

Quote
stefanvw14 (14-05-2024 14:58:57):


Quote
thom (14-05-2024 14:48:40):


Het lijkt mij dat het gewoon verplicht is om zulks Europees aan te besteden, dus daar heb je je antwoord al op waarom men dat gedaan heeft dan.


Zou niet weten waarom als dat intern gedaan kan worden. De revisie van ICM naar ICMm, DDAR/DDM-2/3 naar DDZ en nu de revisie van de VIRM naar VIRMm doet NS toch gewoon intern bij een werkplaats die daar voor geschikt is en voor is goed gekeurd. Daar is volgens mij geen enkele aanbesteding voor geweest, hoe dat zit met de SLT dat dit in Talbot is gedaan geen idee, misschien dat Hlm geem capaciteit had vanwege de revisie van VIRM1/VIRM-2/3, omdat ze naast revisies daar natuurlijk ook capaciteit moeten houden voor calamiteiten herstel.


De afdeling Schadeherstel in Haarlem, staat los van de afdeling Treinmodernisering, dus dat heeft geen invloed op elkaar.

Verder schrijf je al 'volgens mij' bij dat je noemt dat er in het verleden moderniseringen uitgevoerd zijn zonder aanbesteding, dus dat verteld nog niet dat er daadwerkelijk geen aanbesteding plaats gevonden heeft ;)

 

14-05-2024 20:25:55
treinhobby
treinhobby

Nedtrain is ontstaan na een afsplitsing van de NS en zodoende een losstaand bedrijf ipv. een onderdeel van de NS.

Dan mocht de NS dus niet onderhands gunnen aan Haarlem ten tijde van de SGM modernisering.

Vanaf 2017 is Nedtrain weer toegevoegd bij de NS en een afdeling binnen het geheel.

 

14-05-2024 21:29:19
aarclay
aarclay

Dus de ICR-modernisering, ICM modernisering, en die van de DDAR->DDZ zijn dus ook via een aanbesteding bij NedTrain uitgekomen?



Laatst bewerkt door aarclay op 14-05-2024 21:29
 

19-11-2025 03:37:34 3
BusNL
BusNL

Er worden 36 nieuwe Flirt treinen besteld nos.nl



Laatst bewerkt door BusNL op 19-11-2025 03:37
 

19-11-2025 04:27:57 2
anlern
anlern

Quote
BusNL (19-11-2025 03:37:34):


Er worden 36 nieuwe Flirt treinen besteld nos.nl



Op Stadler kunnen ze rekenen als het gaat om optijd leveren.
Degelijk materieel bouwen lukt ze ook wel aardig.

 

19-11-2025 07:59:01 1
mdeen
mdeen

Is dat ter vervanging van de laatste koplopers? En wil NS daar geen ICNG voor bestellen omdat die misschien duurder zijn?

Want weer een nieuwe subserie is toch ook niet handig.

 

19-11-2025 08:09:31 1
anton_
anton_

Quote
BusNL (19-11-2025 03:37:34):


Er worden 36 nieuwe Flirt treinen besteld nos.nl


Hoezo, "sprinters die ook als intercity's kunnen worden ingezet". Dan hadden toch gewoon wat meer SNG kunnen bestellen 😃

 

19-11-2025 08:11:33
vrijgezel
vrijgezel

Quote
mdeen (19-11-2025 07:59:01):


Is dat ter vervanging van de laatste koplopers? En wil NS daar geen ICNG voor bestellen omdat die misschien duurder zijn?

Want weer een nieuwe subserie is toch ook niet handig.



Nee, daar is de order DD-NG voor bedoeld, ook om het DDZ te vervangen.

 

19-11-2025 08:16:29
broek53
broek53

Verrassend! Een bestelling zonder aanbesteding ook?

 

19-11-2025 08:20:59
Berk24
Berk24

Denk dat DDNG 1-op-1 DDZ gaat vervangen, dus inzet in bijvoorbeeld de 3600 en misschien wat andere IC-diensten. Verdere opties zou dan zijn om een gedeelte van het VIRM te laten vervangen en dus zou de DDNG ook op de IC-diensten over de Oude Lijn en naar Eindhoven en Arnhem ingezet worden. VIRM zou uiteindelijk enkel versterkingsseries als de 2100 en 3200 rijden vanwege het ontbreken van de gelijkvloerse instap.

De nieuwe Flirts zijn uitstekend geschikt voor kortere IC-series als de 2000 en 2800 en misschien wat langere sprintertrajecten zoals tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden.

 

19-11-2025 08:21:30 1
aarclay
aarclay

Die aanbesteding vond gewoon plaats hoor:
nieuws.ns.nl

Vanwege de verschuiving in de materieelbehoefte werd het op een laag pitje gezet, maar wie het NS Jaarverslag van 2024 erbij heeft gepakt kon wel achterhalen dat in deze laatste paar maanden van 2025 deze trein bekend gemaakt werd.



Laatst bewerkt door aarclay op 19-11-2025 08:24, reden: nuance
 

19-11-2025 10:03:22
treinfande
treinfande

Er zullen 18 vierdelige und 18 zesdelige treinstellen worden geleverd.


Bron: www.stadlerrail.com



Laatst bewerkt door treinfande op 19-11-2025 10:07
 

19-11-2025 10:16:41
mdeen
mdeen

Quote
vrijgezel (19-11-2025 08:11:33):


Quote
mdeen (19-11-2025 07:59:01):


Is dat ter vervanging van de laatste koplopers? En wil NS daar geen ICNG voor bestellen omdat die misschien duurder zijn?

Want weer een nieuwe subserie is toch ook niet handig.



Nee, daar is de order DD-NG voor bedoeld, ook om het DDZ te vervangen.


Waar komt dan de noodzaak voor deze order vandaan?

 

19-11-2025 10:33:30
vrijgezel
vrijgezel

Hoewel het een afdwaling wordt van "Ontwikkelingen Flirt Flex" [moderatoren; titel aanpassen?], zie somda.nl

 

19-11-2025 10:35:48
Berk24
Berk24

Quote
mdeen (19-11-2025 10:16:41):


Quote
vrijgezel (19-11-2025 08:11:33):


Quote
mdeen (19-11-2025 07:59:01):


Is dat ter vervanging van de laatste koplopers? En wil NS daar geen ICNG voor bestellen omdat die misschien duurder zijn?

Want weer een nieuwe subserie is toch ook niet handig.



Nee, daar is de order DD-NG voor bedoeld, ook om het DDZ te vervangen.


Waar komt dan de noodzaak voor deze order vandaan?



Vervanging van ICM op termijn. Er komen te weinig ICNG-stellen om al het ICM-materieel te vervangen en met name op korte trajecten (2000/2800 en 1500/2600) is de ICNG overgekwalificeerd (lees: te duur).

 

19-11-2025 11:32:31
Muizeneus
Muizeneus

In het bericht dat je zelf quote staat iets anders.... is dat dan onjuist?

 

19-11-2025 11:40:12
bnv
bnv

Kan mij voorstellen dat ze het bij NS wel hebben gehad met Bombardier met hun ICNG. Laatste stel uit de bestelling van 99 wordt pas eind 2027 verwacht. Gemiddeld en stel per drie weken. Graag niet weer nieuwe problemen. Dan maar bij Stadler dat toch een goede reputatie heeft opgebouwd.

 

19-11-2025 11:52:08 3
AlexNL
AlexNL

De ICNG is een Alstom-product.

En nee, er is geen sprake van "dan maar Stadler": voor deze generatie is er gewoon een aanbesteding geweest, projectnaam S5G (Sprinter 5e generatie). Net als voor de vorige bestelling, DDNG, die CAF heeft gewonnen.

 

19-11-2025 12:09:25
Muizeneus
Muizeneus

Mag je 'past performance ' laten meewegen bij de aanbesteding van materieel? (Dat je leveranciers die slecht gepresteerd hebben uitsluit of een negatieve score geeft in een EMVI)?

 

19-11-2025 12:15:05 1
GerritJan
GerritJan

Vet gaaf! Deze treinen rijden ook al in Engeland bij Transport for Wales en Greater Anglia, ik zit er erg vaak in en het zijn super fijne treinen en stabiele treinen.

 

19-11-2025 12:32:05
mren
mren

Quote
Muizeneus (19-11-2025 12:09:25):


Mag je 'past performance ' laten meewegen bij de aanbesteding van materieel? (Dat je leveranciers die slecht gepresteerd hebben uitsluit of een negatieve score geeft in een EMVI)?



Vroeger (plm 20 jaar geleden) niet, tegenwoordig wel.

Maar dan niet als criterium in de (EMVI) gunning naar als uitsluitingsgrond in de selectiefase. Maar daarvoor moet een leverancier het wel tamelijk bont hebben gemaakt. Vanaf de comfortabele zijlijn zou ik zeggen dat Alstom dat niet heeft gedaan.

(Er is natuurlijk nog de 'klassieke manier' van een aanbesteding toeschrijven naar de gewenste uitkomst en leverancier, maar daarmee hou je enerzijds jezelf voor de gek en verlies je een eventuele rechtszaak vrijwel zeker)

 

19-11-2025 12:40:15
Daan!
Daan!

Quote
Berk24 (19-11-2025 10:35:48):



Vervanging van ICM op termijn. Er komen te weinig ICNG-stellen om al het ICM-materieel te vervangen en met name op korte trajecten (2000/2800 en 1500/2600) is de ICNG overgekwalificeerd (lees: te duur).


Er wordt uiteindelijk gewoon een hoop geschoven. Al het DDZ wordt uiteraard vervangen door DDNG.
Maar in de aankomende jaren speelt ook de factor ERTMS mee. Als Roosendaal omgebouwd is naar ERTMS, kan er geen DDZ/ICM meer komen. Dat betekent dat de 3600 alleen met VIRM, DDNG en S5G kan rijden. Ik noem maar een voorbeeld.

 

19-11-2025 13:34:11
aarclay
aarclay

Stadler heeft voor het gemak ook even een foto gedeeld met hoe de cabine eruit komt te zien. Het valt wel op hoeveel schermen er zijn, maar ik denk dat er in gesnoeid kan/zal/mag worden.

ibb.co

 

19-11-2025 14:21:43
randomSTO
randomSTO

Quote
aarclay (19-11-2025 13:34:11):


Stadler heeft voor het gemak ook even een foto gedeeld met hoe de cabine eruit komt te zien. Het valt wel op hoeveel schermen er zijn, maar ik denk dat er in gesnoeid kan/zal/mag worden.

ibb.co



Kan het zijn dat NS in meer treinen de machinist de sluitprocedure will laten doen, zoals nu bij de Airportsprinter?

Ik heb wat verwarring gelezen, is dit nu het S5g order, of is het een apart (nood?) order?

 

19-11-2025 14:27:24
Daan!
Daan!

Dit is S5G.

En ja, het laten sluiten van de deuren gaat steeds meer bij de machinist komen te liggen. Dus dat krijgt S5G.

 

19-11-2025 15:07:50
R1-2010
R1-2010

Het was intern al langer bekend dat Stadler deze aanbesteding had gewonnen, maar ja, tijdens moeizame CAO-onderhandelingen (incl stakingen) en onderhandelingen met het Rijk is het niet zo handig om bekend te maken dat je voor 400 mln euro aan treinen koopt...

En ja, dit is de S5G order.



Laatst bewerkt door R1-2010 op 19-11-2025 15:08
 

19-11-2025 15:59:59
Daan!
Daan!

Opvallend dat er zo weinig bagagerekken boven de stoelen komen.

 

19-11-2025 16:21:35
treinhobby
treinhobby

Bij de NOS staat er bij de foto's: 'Dit zijn door NS met AI bewerkte foto's van de nieuwe trein, die nog gebouwd moet worden'.

Dus aantal schermen en bagagerekken kan je niet afleiden aan de hand van deze foto's.

 

19-11-2025 16:35:41
mtlx
mtlx

Dit zijn gewoon reguliere renders die door Stadler/NS zelf ter beschikking zijn gesteld aan de pers, zie ook de eerdere link in dit topic, geen AI.

Dat neemt overigens niet weg dat dit, net als met alle andere renders/artist impressions, geen definitief ontwerp is. Dat zal in het komende jaar gaan gebeuren. Pas na de zgn 'design freeze' zal het ontwerp definitief zijn en kan er met redelijke zekerheid gesteld worden dat het ontwerp niet heel erg veel meer zal veranderen.

 

19-11-2025 16:35:43
Daan!
Daan!

Ik krijg toch te horen dat dit wel degelijk de bedoeling is.

 

19-11-2025 17:05:09
GerritJan
GerritJan

Quote
Daan! (19-11-2025 14:27:24):


Dit is S5G.

En ja, het laten sluiten van de deuren gaat steeds meer bij de machinist komen te liggen. Dus dat krijgt S5G.


Hoe weet jij dat dat de nieuwe treinen dat krijgen? Ik zie in de foto gewoon een nock-sleutel gat voor de HC. Ook nergens lees ik dat uberhaupt.

 

19-11-2025 17:15:05
anlern
anlern

Quote
GerritJan (19-11-2025 17:05:09):


Quote
Daan! (19-11-2025 14:27:24):


Dit is S5G.

En ja, het laten sluiten van de deuren gaat steeds meer bij de machinist komen te liggen. Dus dat krijgt S5G.


Hoe weet jij dat dat de nieuwe treinen dat krijgen? Ik zie in de foto gewoon een nock-sleutel gat voor de HC. Ook nergens lees ik dat uberhaupt.



Waarom zou er geen 'nock-sleutel gat voor de HC' in een trein moeten zitten die kan rijden met 1 mans bediening?



Laatst bewerkt door anlern op 19-11-2025 17:15
 

19-11-2025 17:29:19
Oldskool
Oldskool

Quote
GerritJan (19-11-2025 17:05:09):


Quote
Daan! (19-11-2025 14:27:24):


Dit is S5G.

En ja, het laten sluiten van de deuren gaat steeds meer bij de machinist komen te liggen. Dus dat krijgt S5G.


Hoe weet jij dat dat de nieuwe treinen dat krijgen? Ik zie in de foto gewoon een nock-sleutel gat voor de HC. Ook nergens lees ik dat uberhaupt.



Maak je niet druk. Vertrekprocedure komt niet steeds meer bij de machinist te liggen. Lekker laten gaan. 😉

 

19-11-2025 17:43:35
yolowatero9
yolowatero9

Misschien niet gelijk, maar dat gaat echt wel gebeuren hoor, en dat gaat geen 10 jaar duren. Als alles volgens plan gaat krijgen alle SNG's DCO bij de eerstvolgende grote revisie (ondanks negatief advies OR). Net als dat de DDNG het standaard al ingebouwd krijgt, en ook de Flirt Flex dit al ingebouwd krijgt bij aflevering zoals op de render van de cabine te zien is (DCO bediening links van de cabine en camera's aan de zijkant). Beetje kapitaal vernietiging om dat allemaal zo in te laten bouwen om het vervolgens nooit te gebruiken...

 

19-11-2025 18:24:11
seinhuis
seinhuis

Quote
GerritJan (19-11-2025 17:05:09):


Quote
Daan! (19-11-2025 14:27:24):


Dit is S5G.

En ja, het laten sluiten van de deuren gaat steeds meer bij de machinist komen te liggen. Dus dat krijgt S5G.


Hoe weet jij dat dat de nieuwe treinen dat krijgen? Ik zie in de foto gewoon een nock-sleutel gat voor de HC. Ook nergens lees ik dat uberhaupt.



Op de fotos in de cabine is tussen de knop deuren openen rechts en links de sluitknop te zien en een beeldscherm om langs de trein heen kan kijken (VIRM met treeplanken).

Echter, de fotos zijn door AI gemaakt en tonen dingen wat onjuist zijn (zie bijvoorbeeld de aantal vingers van de persoon die erin zit), en er kunnen nog wijzigingen aangebracht worden aan de trein. Definitieve ontwerp volgt later.

 

19-11-2025 19:46:37
Rsb
Rsb

Kunnen de stellen met de huidige Flirts worden gecombineerd in de normale dienst?

 

19-11-2025 19:49:40
phantom
phantom

Quote
R1-2010 (19-11-2025 15:07:50):


Het was intern al langer bekend dat Stadler deze aanbesteding had gewonnen, maar ja, tijdens moeizame CAO-onderhandelingen (incl stakingen) en onderhandelingen met het Rijk is het niet zo handig om bekend te maken dat je voor 400 mln euro aan treinen koopt...

En ja, dit is de S5G order.



Na het bekend maken dat je kaartjes weer duurder gaan worden om te mogen reizen met een NS trein,is dat natuurlijk WEL een goed moment ? ;-)
Zeggen dat je last hebt van slechte cijfers,lees rode cijfers,reizigers aantallen die blijven krimpen,prijzen voor kaartjes die blijven stijgen,en toch alweer nieuw spul bestellen,zal vast aan mij liggen maar ik snap dit niet.
En gezien de vele reactie's van mensen op de digitale kranten waarin dit artikel ook werd geplaatst,ben ik niet de enigste die niet snapt dat ze wel treinen blijven kopen,maar dat met krimpende reizigers aantallen,slechtere financiële cijfers, nog altijd redelijk frequent een bende op het spoor met vertraging en uitval van treinen,maar dat dat blijven kopen bij NS dan schijnbaar allemaal volkomen normale logica is.



Laatst bewerkt door phantom op 19-11-2025 19:52
 

19-11-2025 20:08:38 16
R1-2010
R1-2010

Je hebt gelijk hoor, bij NS en de aandeelhouder werken allemaal domme mensen die nergens over nadenken en lukraak treintjes kopen. Jammer dat Koolmees weer terug is, want ene meneer Phantom weet het allemaal toch beter en had graag de nieuwe baas geworden. Man man man…



Laatst bewerkt door R1-2010 op 19-11-2025 20:08
 

19-11-2025 20:14:49
treinhobby
treinhobby

Als je hier een beetje rondleest op Somda, en zelfs dit topic, zul je begrijpen waarom er nieuw materieel wordt aangeschaft. Juist om het oudste te vervangen en vanwege ERTMS wat eraan zit te komen.

En dit gaat ook niet om honderden stellen welke puur voor uitbreiding aangeschaft worden...

 

19-11-2025 20:23:03 1
anlern
anlern

Quote
Rsb (19-11-2025 19:46:37):


Kunnen de stellen met de huidige Flirts worden gecombineerd in de normale dienst?


"Die functionaliteit hebben we niet uitgevraagd, want dat gaat softwaretechnisch echt een crime worden (en zou dus onredelijk veel geld gaan kosten). Mechanisch kan er wel gekoppeld worden, dus afslepen in geval van nood blijft mogelijk."

 

19-11-2025 20:25:19
mren
mren

Is dat niet iets dat ze bij Stadler relatief eenvoudig kunnen aanbieden omdat de SBB dit standaard eist?

 

19-11-2025 20:31:12 1
anlern
anlern

'De eerste bestelling van FLIRT Flex is gericht op Intercity-inzet en daar horen dus ook de ruimere IC-halteertijden bij. In de optie tot bijbestellen zit ook een variant met meer deuren (en minder zitplaatsen); een meer 'traditionele' sprinter dus.' Aldus projectmanager NS

Kleine hint naar inzet op de toekomstige 3600 Vlissingen - Zwolle (of welke treinserie dat dan ook word)



Laatst bewerkt door anlern op 19-11-2025 20:32