Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
30-05-2025 18:03:58
treinhobby
treinhobby

Volgende week vrijdag (6 juni) mogelijk staking in midden Nederland als de NS niet voor komende dinsdag akkoord gaat met de eisen van de FNV.

Vandaag heeft FNV Spoor een ultimatum naar de directie van de NS gestuurd. Het is de laatste kans voor het vervoersbedrijf om aan de cao-eisen van de vakbond te voldoen. Doet de directie dat niet voor dinsdag 3 juni 17:00 uur, dan volgen diezelfde week nog stakingen. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Het is echt spijtig dat de directie het weer zover laat komen. De NS laat niet alleen de werknemers in de steek, maar ook de reizigers.’

De vakbonden FNV Spoor, CNV en VVMC zijn inmiddels al gezamenlijk begonnen met de voorbereiding van de stakingen:

- Datum eerste staking: 6 juni (regio Midden)

- Datum tweede staking: 10 juni (regio West)

- Datum derde staking: 12 juni (regio Noord-West en regio Oost)

- Datum vierde staking: 16 juni (regio Noord en regio Zuid)

- Landelijke staking: mocht NS dan nog steeds niet bij zinnen zijn gekomen, dan volgt op dinsdag 17 juni waarschijnlijk een landelijke stakingsdag.

Laatst bewerkt door treinhobby op 30-05-2025 18:11

30-05-2025 23:12:59 4
Talbot
Talbot

Zucht, daar gaan we weer...

30-05-2025 23:51:16 3
Oldskool
Oldskool

Stel je niet aan joh, met je "weer". Zo vaak als bij de NMSB staken ze niet bij NS.

31-05-2025 09:40:25 7
brun
brun

Oldskool (30-05-2025 23:51:16):

Zo vaak als bij de NMSB staken ze niet bij NS.

Dat is een whataboutism, geen argument. :-)

De vakbonden dreigen in elk geval bij elke CAO-ronde met stakingen, de laatste keer is anderhalf jaar geleden. En toen was 't ook ruwweg anderhalf jaar na de vorige ronde. Ik vind dat best vaak.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-05-2025 10:07:02
mtlx
mtlx

Los van wat ik persoonlijk van de potentiële stakingen vind, maar zo vreemd is dat niet. De afgelopen jaren met covid en de grote inflatie is er telkens maar een CAO voor de looptijd van een jaar of iets meer dan een jaar afgesloten. Als je dan bij de volgende onderhandelingen er telkens weer niet uitkomt, dan krijg je automatisch dus telkens na een jaar à anderhalf jaar (als de onderhandelingen weer geklapt zijn) stakingsdreigingen.

De komende CAO zou weer voor langere periode afgesproken moeten worden was de bedoeling, dus dan ben je er weer een paar jaar van af.

Laatst bewerkt door mtlx op 31-05-2025 10:07

31-05-2025 10:21:39 1
Oldskool
Oldskool

brun (31-05-2025 09:40:25):

De vakbonden dreigen in elk geval bij elke CAO-ronde met stakingen, de laatste keer is anderhalf jaar geleden. En toen was 't ook ruwweg anderhalf jaar na de vorige ronde. Ik vind dat best vaak.

Alleen al dit jaar 20 dagen staken, dat is pas vaak. Maar dat mag natuurlijk niet aangehaald worden, want het betreft niet NS. Zodra het over NS gaat en er dreigt een staking, dan is de wereld te klein enz enz. (Gooi alle superlatieven er maar in) Het gaat over 2,55% loonsverhoging over 27 maanden, ongeveer 2.33 % per jaar Dat is een lachertje dan heb ik jou daar.

31-05-2025 10:59:07
brun
brun

Op dit moment zijn het vooral de bonden die superlatieven gebruiken...

En het blijft altijd opmerkelijk hoe vakbonden aan het eind van de onderhandelingen volledig akkoord gaan met CAO-afspraken, ja zelfs van een groot succes spreken, om anderhalf jaar later opnieuw zwaar beledigd te doen over hoe oneerlijk 't allemaal is geregeld. Ja, duh, je hebt zélf met de huidige CAO ingestemd, beste bond. De wereld is 18 maanden later misschien een stukje duurder geworden, maar meer ook niet.

EDIT, als ik de nieuwsberichten van toen even teruglees, was de FNV maar wát trots op het bereikte resultaat. Dus waarom de bonden nu weer in de slachtofferrol kruipen en doen als de NS zo'n gemene werknemer is? Geen idee.

Laatst bewerkt door brun op 31-05-2025 11:10

31-05-2025 11:07:13 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Oldskool, het is vanzelfsprekend geen faire vergelijking om te kijken naar een Belgisch bedrijf waar het op staken aankomt. Dat zit daar in het dna. Eerlijker is om in andere Nederlandse sectoren te kijken hoe vaak daar de afgelopen twee jaar is gestaakt of zelfs maar die dreiging is geweest. En dan valt dit punt van de reizigers toch minstens te billijken.

31-05-2025 11:44:43
Oldskool
Oldskool

We hebben het op dit forum toch over ov bedrijven? Dan is het wel zeker fair om dat even aan te halen. De term “daar gaan we weer” slaat naar mijn mening nergens op. Zo vaak staken ze bij NS niet.

31-05-2025 12:08:07
treinfan
treinfan

brun (31-05-2025 09:40:25):

De vorige staking bij NS was afgelopen september (zie ik op de vorige pagina in dit topic). Wellicht niet tijdens CAO-ronde, maar wel een staking vanwege arbeidsvoorwaarden.

Laatst bewerkt door treinfan op 31-05-2025 12:08

31-05-2025 12:59:00 1
kleine_man
kleine_man

De NS medewerkers hebben de afgelopen jaren gigantische loonsverhogingen gehad. 22% in enkele jaren, er is geen sector waar de lonen zo hard gestegen zijn. Dus dat het loonbod nu wat minder is, is niet vreemd. Helaas heeft het FNV het fabeltje de wereld in geholpen dat de lonen met de inflatie mee moeten stijgen terwijl we als land deze koppeling al in de jaren '70 van de vorige eeuw hebben losgelaten.

Het FNV verliest al jaren veel leden en dat willen ze graag omdraaien. Ze hopen door hoge loonstijgingen weer wat meer in de schijnwerpers te komen. Alleen, onderaan de streep zijn de hogere lonen alleen gunstig voor gepensioneerden. Voor werkende kan een loonsverhoging zelfs een verslechtering betekenen. De voeten voor allerlei toeslagen stijgen niet.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

31-05-2025 13:04:48
kleine_man
kleine_man

Stel je niet aan joh, met je 'weer'. Zo vaak als bij de NMSB staken ze niet bij NS.

In België wordt nu vaker gestaakt, niet alleen voor hogere lonen maar ook voor de algemene maatschappelijke achteruitgang. Men is daar de maatschappelijke discussie gestart die wij in Nederland niet willen voeren. Dat gaat gepaard met sociale onrust.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

31-05-2025 13:16:38
Xander140
Xander140

kleine_man (31-05-2025 12:59:00):

De NS medewerkers hebben de afgelopen jaren gigantische loonsverhogingen gehad. 22% in enkele jaren, er is geen sector waar de lonen zo hard gestegen zijn. Dus dat het loonbod nu wat minder is, is niet vreemd. Helaas heeft het FNV het fabeltje de wereld in geholpen dat de lonen met de inflatie mee moeten stijgen terwijl we als land deze koppeling al in de jaren '70 van de vorige eeuw hebben losgelaten.

Het FNV verliest al jaren veel leden en dat willen ze graag omdraaien. Ze hopen door hoge loonstijgingen weer wat meer in de schijnwerpers te komen. Alleen, onderaan de streep zijn de hogere lonen alleen gunstig voor gepensioneerden. Voor werkende kan een loonsverhoging zelfs een verslechtering betekenen. De voeten voor allerlei toeslagen stijgen niet.

Ik ben het daar mee eens! Saillant detail dat de FNV zelf een grote puinhoop is, ze ruziën elkaar de tent uit binnen het bestuur geeft nu niet echt een lekker beeld om op te komen voor de goede zaak.

Laatst bewerkt door Xander140 op 31-05-2025 13:17

31-05-2025 13:35:18 1
Oldskool
Oldskool

De NS medewerkers hebben de afgelopen jaren gigantische loonsverhogingen gehad. 22% in enkele jaren, er is geen sector waar de lonen zo hard gestegen zijn.

Je vergeet er alleen wel even bij te vermelden dat het NS personeel jaren lang op de 0-lijn hebben gezeten. True, 22% klinkt als gigantisch, maar vergeleken met andere sectoren is het een marginale loonverhoging.

31-05-2025 14:04:01
Xander140
Xander140

Het FNV verliest al jaren veel leden en dat willen ze graag omdraaien. Ze hopen door hoge loonstijgingen weer wat meer in de schijnwerpers te komen

Dit dus wel een argument wat je zeker moet benoemen. Vakbonden zijn weinig populair en met weinig slagkracht en invloed wat het enige middel is is staken en dat is toch wel karig als je het vergelijkt met een land als Frankrijk waar het gewoon normaal is aangesloten te zijn. Doordat het beeld in Nederland als zo negatief is tegenover een vakbond wekken die stakingen geen enkele sympathie op en raken ze nog meer uit de gratie. Die bestuurders ruzie heeft ook deels te maken met de matige doelen die ze halen. Daarnaast zijn de doelen alleen maar gericht op de portemonnee en veelste weinig op de veiligheid(werkomstandigheden) van het personeel en dat is denk ik toch echt wel een belangrijker punt dan geld. Leuk als je er 500 euro bruto bij krijgt maar vervolgens in elkaar gemept wordt is dat in eens wat minder interessant.

Laatst bewerkt door Xander140 op 31-05-2025 14:05

31-05-2025 14:33:33
selivio
selivio

Oldskool (31-05-2025 13:35:18):

De NS medewerkers hebben de afgelopen jaren gigantische loonsverhogingen gehad. 22% in enkele jaren, er is geen sector waar de lonen zo hard gestegen zijn.

Je vergeet er alleen wel even bij te vermelden dat het NS personeel jaren lang op de 0-lijn hebben gezeten. True, 22% klinkt als gigantisch, maar vergeleken met andere sectoren is het een marginale loonverhoging.

Gewoon uit interesse, maar welke periode heeft NS-personeel op de nullijn gezeten? Ik kon het zo snel niet vinden.

En verder wat betreft die stakingen, ze zoeken het er maar mee uit, en ik vrees dat steeds meer OV/trein-reizigers er inmiddels net zo over beginnen te denken gezien de relatief korte periode sinds de laatste staking (zeker icm de jaarlijkse stevige prijsverhogingen en gevoelsmatig alsmaar dalende service/dienstverlening...). Het verleent het imago van het spoor iig geen dienst.

Laatst bewerkt door selivio op 31-05-2025 14:33

31-05-2025 14:36:08
thom
thom

Het is niet dat de vakbonden zich nooit bezig gehouden hebben met de veiligheid van personeel, volgens mij is daar in het verleden ookwel voor gestaakt.

31-05-2025 16:06:26
geert
geert

En NS presteert slecht en er staan nog grote bezuinigingen voor de deur, dus logisch dat er een laag bod komt. Is bij andere bedrijven en secroren waar het slecht loopt niet anders.

01-06-2025 11:27:11 1
phantom
phantom

Ze hebben zo in elk geval wel een middel gevonden om weer wat reizigers uit de trein te jagen.
(Er zullen nog genoeg mensen zijn die alternatief vervoer hebben en het nu zullen gaan gebruiken ipv de trein.)
Als ze nou nog een paar keer extra staken,dan gaat het met NS nog wat slechter,bied men straks niks of nog minder en gaat men mensen ontslaan,dan heb je het voor elkaar.
Het beeld van NS is geloof ik toch al niet zo heel best,dus dit soort dingen helpen niet om dat beeld van NS en hun personeel beter te maken.
(want zo werkt de maatschappij,de bevolking scheert als ze 'geraakt worden' zowel personeel als NS als bedrijf over dezelfde kam)
Veelvuldige prijsverhogingen,steeds minder dienst verlening en service voor reizigers,regelmatige stakingen,regelmatige uitval van treinen,het maakt geen positief NS plaatje zeg maar.
(bovenstaande roepende als je het vergelijkt met andere dienstverlenende beroepsgroepen)
Ik kan het niet op cijfers baseren,maar mijn gevoel zegt dat personeel bij NS i.c.m. de bonden het vaakst staken van alle beroepsgroepen in NL.
Als zaken zoals veiligheid en centen niet deugen bij NS, richting het personeel,dan moet je is proberen daar een zaak van maken bij de rechter i.p.v. weer je doelgroep de trein uitjagen,dan moet je de bonden duidelijk maken dat ze die weg inslaan.
Het personeel van NS is de doelgroep van de bonden,dus kan en mag dat personeel als zijnde hun leden,daarop aansturen,en daarop moeten de bonden reageren.
Dat zoiets tijd kan gaan kosten,dat is onvermijdelijk,al geloof ik wel dat als iets grote sociale druk met zich mee brengt,dat e.e.a. sneller kan gaan dan kleinere zaken die door de gerechtelijke molen moeten worden behandeld.

Ook voor mij maakt het niet uit,al staken NS arbeiders elke maand,ik gebruik heel het OV al jaren niet meer,ik kan er dus niet wakker van liggen.

Laatst bewerkt door phantom op 02-06-2025 10:36

01-06-2025 12:45:26
hubertus1
hubertus1

Oldskool (31-05-2025 13:35:18):

Het is maar waarmee je vergelijkt. Het is niet onlogisch om NS als deel van de transportsector te zien en binnen die sector hebben medewerkers van NS arbeidsvoorwaardelijk weinig te klagen.
Maar inderdaad, er zal altijd een buurman te vinden zijn waar het gras groener is.

01-06-2025 13:00:08
geert
geert

Dat zal in de praktijk wel meevallen, ik zie niet massaal NSers vertrekken naar andere sectoren, sterker ik zag in staffuncties het eerder andersom de afgelopen jaren

01-06-2025 14:21:59
john2
john2

Als de NS staakt, staken de andere trein vervoerders dan ook automatisch mee?

Of ligt dit wat het personeel van de andere trein vervoerders willen?

Weet niet of elke trein vervoerder dezelfde cao heeft?

01-06-2025 14:47:56
Ysbergsla
Ysbergsla

Personeel van een andere vervoerder valt inderdaad meestens onder een andere cao. Daar is in dit draadje reeds veel over geschreven.

01-06-2025 15:07:21
BVisser
BVisser

phantom (01-06-2025 11:27:11):

Als zaken zoals veiligheid en centen niet deugen bij NS, richting het personeel, dan moet je EENS proberen daar een zaak van maken bij de rechter

Wel eens van het Akkoord van Wassenaar uit 1982 gehoord? Toen is afgesproken dat rechters geen uitspraken mogen doen over de rechtvaardigheid van arbeidsvoorwaarden. Alleen of het drukmiddel (bv. een staking) proportioneel is.

01-06-2025 22:02:47
GerritJan
GerritJan

Als de belastingdienst niet zo t*r*ng veel loon inhoud... dan zou er minder stakingen zijn, maar goed.

Laatst bewerkt door GerritJan op 01-06-2025 22:03

01-06-2025 22:11:53 21
mren
mren

Populistische kroegpraat.

Infrastructuur, zorg, onderwijs, brandweer dragen volgens mij aardig bij aan een aangenaam leven.

01-06-2025 22:28:40
geert
geert

En de Belastingdienst is uitvoerder, Tweede en Eerste Kamer verzorgen wetgeving in Nederland. Bij volgende verkiezingen kun je dus zelf weer mee bepalen hoe dit er uit ziet

01-06-2025 22:44:49
thom
thom

mren (01-06-2025 22:11:53):

Populistische kroegpraat.

Infrastructuur, zorg, onderwijs, brandweer dragen volgens mij aardig bij aan een aangenaam leven.

Allemaal zaken waar men zich in het dagelijks leven vaak niet van bewust zijn hoe goed we dat soort dingen voor elkaar hebben hier.

En al helemaal niet dat dat niet kan zonder dat er belasting betalen.

Laatst bewerkt door thom op 01-06-2025 22:45

02-06-2025 01:52:04 1
scooter
scooter

Overigens doen de andere bonden VVMC,CNV ook mee aan de staking,en dus niet alleen de FNV

(stond ook al in het bericht van treinhobby)

Laatst bewerkt door scooter op 02-06-2025 01:53

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

02-06-2025 10:35:49
phantom
phantom

BVisser (01-06-2025 15:07:21):

phantom (01-06-2025 11:27:11):

Als zaken zoals veiligheid en centen niet deugen bij NS, richting het personeel, dan moet je EENS proberen daar een zaak van maken bij de rechter

Wel eens van het Akkoord van Wassenaar uit 1982 gehoord? Toen is afgesproken dat rechters geen uitspraken mogen doen over de rechtvaardigheid van arbeidsvoorwaarden. Alleen of het drukmiddel (bv. een staking) proportioneel is.

Nee daar had ik tot nu aan toe niet van gehoord,dus dank voor het verstrekken van die info.
Zal m'n bericht even aanpassen nu ik dit weet.

02-06-2025 11:53:35
VIRMm1
VIRMm1

geert (01-06-2025 13:00:08):

Dat zal in de praktijk wel meevallen, ik zie niet massaal NSers vertrekken naar andere sectoren, sterker ik zag in staffuncties het eerder andersom de afgelopen jaren

Er vertrekken wel degelijk veel NS'ers naar andere bedrijven. Maar dat is vooral het 'directe' personeel (mcn, hc, monteurs) en niet de 'indirecte' (managers en staf). Voor HBO'ers en WO'ers vallen er bakken met geld te verdienen bij NS. Het directe personeel verdient een aardig loon dankzij de onregelmatigheidstoeslag want het kale loon is absoluut niet competitief. Zeker niet voor technisch personeel.

03-06-2025 11:28:50
Jack0218
Jack0218

VIRMm1 (02-06-2025 11:53:35):

geert (01-06-2025 13:00:08):

Er vertrekken wel degelijk veel NS'ers naar andere bedrijven. Maar dat is vooral het 'directe' personeel (mcn, hc, monteurs) en niet de 'indirecte' (managers en staf). Voor HBO'ers en WO'ers vallen er bakken met geld te verdienen bij NS. Het directe personeel verdient een aardig loon dankzij de onregelmatigheidstoeslag want het kale loon is absoluut niet competitief. Zeker niet voor technisch personeel.

NS is 1 van de beste werkgevers van Nederland. Er vertrekken idd wel mensen, maar is dat niet?

03-06-2025 17:15:41
treinhobby
treinhobby

fnv.nl

De NS heeft niet gereageerd op het ultimatum van de vakbonden voor een betere cao en daarmee lijken stakingen niet meer af te wenden. Vanaf 6 juni wordt er in verschillende regio’s gestaakt. ‘De NS negeert het ultimatum van haar eigen werknemers’, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. ‘Dat zegt eigenlijk al alles’.

ad.nl

NS: Vrijdag mogelijk in heel Nederland geen treinen door staking.

Treinreizigers kunnen vrijdag 6 juni hun borst natmaken. NS waarschuwt voor chaos op het spoor nu conducteurs en machinisten het werk neerleggen in Midden-Nederland. Mogelijk komt het hele treinverkeer plat te liggen.

Laatst bewerkt door treinhobby op 03-06-2025 17:24

03-06-2025 17:48:28 3
henri1972
henri1972

Tsja, als je zulke ingewikkelde dienstroosters hebt als NS dan geeft een regionale staking landelijke problemen.

Dus misschien die roosters maar eens vereenvoudigen. Zal het personeel het wel niet mee eens zijn maar gestaakt gaat er toch al worden ;)

03-06-2025 18:10:16 5
broek53
broek53

He ja, laten we die rituele ruzie er ook nog eens in gooien ter verhoging van de feestvreugde en de sfeer.

03-06-2025 18:22:57
mat64Hidde
mat64Hidde

Naar mijn mening zou het wel een goede oplossing zijn bij (dit soort gepande) storingen.

Hoe zit het trouwens met de regionale vervoerders? Gaan die ook staken of rijden die wel?

03-06-2025 18:26:24 1
koekje
koekje

mat64Hidde (03-06-2025 18:22:57):

Hoe zit het trouwens met de regionale vervoerders? Gaan die ook staken of rijden die wel?

De regionale vervoerders hebben niks te maken met CAO NS. Die rijden CAO OV of CAO Multimodaal.
Dus die zullen normaal rijden.

Laatst bewerkt door koekje op 03-06-2025 18:27

03-06-2025 18:27:02 1
treinhobby
treinhobby

Die hebben een andere CAO (meestal streekvervoer) en hebben hier dus niets mee te maken.

Aangezien ProRail niet staakt, kunnen die normaal rijden.

Ook (ns) internationaal blijft waarschijnlijk rijden.

03-06-2025 18:30:05
treinhobby
treinhobby

henri1972 (03-06-2025 17:48:28):

Tsja, als je zulke ingewikkelde dienstroosters hebt als NS dan geeft een regionale staking landelijke problemen.

De FNV lacht zich rot.

Doe hoeven maar een handje vol leden zover te krijgen om te gaan staken (10 is bij wijze van spreken al genoeg) en de NS gooit de rest van het land plat.

De stakingskas hoeft alleen de echte stakers te betalen en de NS zelf mag alle andere personen normaal uitbetalen.

03-06-2025 18:34:12
treinhobby
treinhobby

Misschien kan de NS vrijdag de winterdienstregeling gaan uittesten?? 😄

03-06-2025 19:23:45
FLIRT2525
FLIRT2525

Als ik het goed begrepen heb zit het probleem bij deze regionale staking vooral in het feit dat zaken als de personele bijsturing en dergelijke in regio midden (Utrecht) zitten. Wanneer daar ook gestaakt wordt, houdt het voor het hele land snel op helaas.

03-06-2025 20:29:16
rob_ehv
rob_ehv

FLIRT2525 (03-06-2025 19:23:45):

Als ik het goed begrepen heb zit het probleem bij deze regionale staking vooral in het feit dat zaken als de personele bijsturing en dergelijke in regio midden (Utrecht) zitten. Wanneer daar ook gestaakt wordt, houdt het voor het hele land snel op helaas.

dat klopt inderdaad , een paar jaar geleden zijn een aantal functies waaronder bijsturing gecentraliseerd in Utrecht. Dus als die staken rijdt er landelijk (bij ns) geen treinen. Daar hebben feest diensten niks mee van doen. Ook al had je een pendel ht-dn de hele dag mag je zonder bijsturing niet rijden.

Laatst bewerkt door rob_ehv op 03-06-2025 20:45

03-06-2025 21:30:17 1
cuneo56
cuneo56

Misschien zouden we in Nederland naar een regeling zoals b.v. in Belgie of Frankrijk bestaat moeten gaan, waarbij het personeel van te voren aan moet geven of men met een staking mee gaat doen, waarna er met het niet stakende personeel nog een alternatieve dienst gepland kan worden.

Maar dat is een politiek besluit en dat kunnen we het komende jaar sowieso wel vergeten.

03-06-2025 23:13:20
geert
geert

Dat bestaat al en wordt in heel veel sectoren toegepast, alleen in het OV niet. Zegt genoeg over de invloed van de vakbonden in het OV

04-06-2025 08:31:53
treinhobby
treinhobby

Of de angst van de directie voor de vakbonden.

Als die bij een eerste bericht van het FNV ‘acties lijken door te gaan’ de NS gelijk een bericht publiceert dat vrijdag het hele treinverkeer wordt stilgelegd en dan in een zin toevoegt Op dit moment hebben wij van vakbonden nog geen officiële aankondiging voor deze acties ontvangen. Daardoor weten we nog niet of de stakingen definitief zullen plaatsvinden.’ (ns.nl)

Er zijn ook sectoren waar de directies veel minder reageren op de vakbonden en daar hebben de bonden ook veel minder voet aan de grond.

Uit ervaring kan ik zeggen dat de bonden er in eerste instantie zitten voor zichzelf en de leden als dekmantel gebruiken. Bij onderhandelingen zeggen ze van de bond zelf ‘het maakt ons niet uit, de leden bepalen en wij staan achter de leden”. Vervolgens komt er een reclamepraatje hoe je lid kunt worden voor €20 per maand en wat de voordelen zijn.

04-06-2025 10:48:28
john2
john2

koekje (03-06-2025 18:26:24):

mat64Hidde (03-06-2025 18:22:57):

De regionale vervoerders hebben niks te maken met CAO NS. Die rijden CAO OV of CAO Multimodaal.
Dus die zullen normaal rijden.

Had Arriva per mail gevraagd of hun ook staken. Kreeg als antwoord, dat Arriva gewoon reed.

04-06-2025 10:52:36
john2
john2

treinhobby (03-06-2025 18:30:05):

henri1972 (03-06-2025 17:48:28):

De FNV lacht zich rot.

Doe hoeven maar een handje vol leden zover te krijgen om te gaan staken (10 is bij wijze van spreken al genoeg) en de NS gooit de rest van het land plat.

De stakingskas hoeft alleen de echte stakers te betalen en de NS zelf mag alle andere personen normaal uitbetalen.

Dus als FNV lid je niet als staker laten registreren of geen lid van een bond worden, dan krijg gewoon je volledig salaris uitbetaald. Hoe hoog het bedrag vanuit de stakingskas is weet ik niet, maar is wel minder.

04-06-2025 11:21:50
phantom
phantom

Dat laatste is dan veranderd,als het klopt wat je zegt.
Heel wat jaren geleden wel is mee gedaan (toen was ik nog fnv lid) met een grote staking,die eindigde of in den haag of in amsterdam,maar ik kreeg die dag via de bond m'n normale dagvergoeding uitbetaald incl de vervoersbewijzen die nodig waren om naar dat "evenement" te komen.

Verder is er (volgens mij)niet veel veranderd,ben je lid en ga je niet staken dan betaald ns je.
Ben je geen lid en ga je niet staken dan krijg je zoals normaal je geld van ns.
Ben je lid en ga je wel staken dan betaald de bond je.
(versie 4 zou zijn geen lid en wel staken,maar ik geloof niet dat er mensen zijn die dat willen doen ;-) )

04-06-2025 12:13:55
Oldskool
Oldskool

70% van je dagloon krijg je uitbetaald via de bond.

04-06-2025 12:45:21
treinhobby
treinhobby

phantom (04-06-2025 11:21:50):

(versie 4 zou zijn geen lid en wel staken,maar ik geloof niet dat er mensen zijn die dat willen doen ;-) )

Dat kost je dan een vrije dag…

04-06-2025 12:58:00
Oldskool
Oldskool

Onbetaald.

04-06-2025 13:15:22 1
john2
john2

NS machinisten die goederentreinen rijden, staken die ook mee?

Cargo machinisten die niet onder de NS vallen, bij een andere cargo vervoerder, zal wel hetzelfde zijn als een regionale passagier vervoerder.

04-06-2025 13:42:11
jacokran
jacokran

NS rijdt (al heel lang) geen goederentreinen meer.

04-06-2025 13:42:44
Marco
Marco

john2 (04-06-2025 13:15:22):

Cargo machinisten die niet onder de NS vallen, bij een andere cargo vervoerder, zal wel hetzelfde zijn als een regionale passagier vervoerder.

Er wordt gestaakt voor de NS CAO. NS rijdt geen goederentreinen. Wel zullen er vast NS-machinisten bijklussen als goederenmachinist, maar dat doen ze dan voor een ander bedrijf en onder een andere CAO. Dus nee, dat lijkt me gek ;P

Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-06-2025 15:58:15
geert
geert

treinhobby (04-06-2025 12:45:21):

Nee een staker wordt niet betaald door de werkgever. Als je een vrije dag neemt, staak je niet.

Als je niet staakt moet je gewoon je eigen werk doen. Kennelijk vrijdag niet, dan ligt alles plat. Moeten niet stakers wel naar het werk komen?

04-06-2025 16:07:51
Oldskool
Oldskool

geert (04-06-2025 15:58:15):

treinhobby (04-06-2025 12:45:21):

Nee een staker wordt niet betaald door de werkgever. Als je een vrije dag neemt, staak je niet.

Als je niet staakt moet je gewoon je eigen werk doen. Kennelijk vrijdag niet, dan ligt alles plat. Moeten niet stakers wel naar het werk komen?

Ja

04-06-2025 16:19:46
dennistd
dennistd

Marco (04-06-2025 13:42:44):

john2 (04-06-2025 13:15:22):

Er wordt gestaakt voor de NS CAO. NS rijdt geen goederentreinen. Wel zullen er vast NS-machinisten bijklussen als goederenmachinist, maar dat doen ze dan voor een ander bedrijf en onder een andere CAO. Dus nee, dat lijkt me gek ;P

's Ochtends inschrijven bij de bond als staker en vervolgens een goederentrein gaan rijden. Makkelijk dubbel verdienen 😇

04-06-2025 16:29:15
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Helemaal stoppen met rijden lijkt me eerder een drukmiddel van NS naar de eigenaar om meer geld uit te trekken voor het personeel.

04-06-2025 16:40:10
rob_ehv
rob_ehv

Zodra standplaats Utrecht staakt en bijsturing staakt ook , is het gevolg dat het landelijk stil staat bij NS.

Laatst bewerkt door rob_ehv op 04-06-2025 16:43

04-06-2025 16:54:21
Oldskool
Oldskool

Het betreft regio midden, niet alleen standplaats Utrecht

04-06-2025 17:03:58
rob_ehv
rob_ehv

Ja daar valt Utrecht toch onder ( dus bijsturing, dus landelijk probleem).

04-06-2025 17:53:09
Jasper-N
Jasper-N

Maar bijsturing staakt toch niet? Alleen rijdend personeel dacht ik, of heb ik het verkeerd begrepen? Kan de rechter hier niet een stokje voor binden, want heel NL plat leggen vind ik wel heel gedurfd

04-06-2025 17:59:54
SunKeeper
SunKeeper

Maar ook de rechter zal vinden dat staken een grondrecht is, dus je moet wel met heel zwaarwegende redenen komen waarom je vindt dat de invloed van de staking ZO groot is dat een stakingsverbod redelijk is. Kijk, als je dit voor zes weken aan een stuk aankondigt te gaan doen zal het anders liggen, maar voor een dag geef ik je weinig kans dat je het op die manier tegen kan houden.

04-06-2025 18:37:40
Oldskool
Oldskool

Jasper-N (04-06-2025 17:53:09):

Maar bijsturing staakt toch niet? Alleen rijdend personeel dacht ik, of heb ik het verkeerd begrepen?

Ik ga er vanuit dat ook bijsturing mee staakt, want het cao geldt namelijk ook voor hun.

04-06-2025 19:47:33
stefanvw14
stefanvw14

SunKeeper (04-06-2025 17:59:54):

Maar ook de rechter zal vinden dat staken een grondrecht is, dus je moet wel met heel zwaarwegende redenen komen waarom je vindt dat de invloed van de staking ZO groot is dat een stakingsverbod redelijk is. Kijk, als je dit voor zes weken aan een stuk aankondigt te gaan doen zal het anders liggen, maar voor een dag geef ik je weinig kans dat je het op die manier tegen kan houden.

Toch werd NS in een eerdere staking vgm wel gesommeerd om treinverkeer tussen Asd en Hfd te faciliteren voor het vervoer van/naar Shl. Vind het uit die hoek nog verrassend stil.

04-06-2025 19:54:23
bart84
Moderator
bart84

In de NS-App staat dat er treinen blijven rijden tussen Asd en Shl. Ook internationale treinen blijven rijden, behalve ICD.

04-06-2025 20:08:19
stefanvw14
stefanvw14

Je hebt gelijk, toen ik mijn vorige bericht schreef had ik die even nog niet gezien.

De FNV en de andere vakbonden leggen ook NS Materieel aan banden en dat heeft extra invloed op de operatie/beschikbaarheid van het materieel, zie: www.fnv.nl

Wanneer staken?

De staking voor Instandhouding starten bij aan vang van de nachtdienst op de vooravond (22:30) van de actiedag.

• 5 juni – 22:30 tot 6 juni 22.30, Regio Midden (Utrecht en Amersfoort).
  • 9 juni – 22:30 tot 10 juni 22.30, Regio west. (De binkhorst, Rotterdam, Dordrecht, Leidschendam)
  • 11 juni – 22:30 tot 12 juni 22.30, Rregio Noord - West en Regio Oost. (Watergraafsmeer, Haarlem, Alkmaar, Enschede, Zwolle)
  • 15 juni – 22:30 tot 16 juni 22.30, Regio Noord en Regio Zuid. (Eindhoven, Berkel Enschot, Nijmegen, Maastricht, Onnen, Groningen, Roosendaal)

Even een praktische vraag, Lelystad Opstel(Llso), Arnhem, Zutphen worden hier helemaal niet bij genoemd. Zijn daar geen vakbondsleden of hoe zit dat en onder welke regio gaan die vallen?

Laatst bewerkt door stefanvw14 op 04-06-2025 20:10

04-06-2025 20:26:11
mren
mren

stefanvw14 (04-06-2025 20:08:19):

.

De FNV en de andere vakbonden leggen ook NS Materieel aan banden en dat heeft extra invloed op de operatie/beschikbaarheid van het materieel,

Daar lees ik niets over in de link die je plaatst.

Bovendien is het hinderen van werkwilligen niet toegestaan volgens het stakingsrecht.

04-06-2025 20:36:17
stefanvw14
stefanvw14

mren (04-06-2025 20:26:11):

.

De FNV en de andere vakbonden leggen ook NS Materieel aan banden en dat heeft extra invloed op de operatie/beschikbaarheid van het materieel,

Bovendien is het hinderen van werkwilligen niet toegestaan volgens het stakingsrecht.

Instandhouding is toch de service-/onderhoudsbedrijven. Dus er zal toch minder materieel beschikbaar zijn zolang er minder personeel beschikbaar is om controles te doen?

04-06-2025 22:06:08
treinhobby
treinhobby

Even een praktische vraag, Lelystad Opstel(Llso), Arnhem, Zutphen worden hier helemaal niet bij genoemd. Zijn daar geen vakbondsleden of hoe zit dat en onder welke regio gaan die vallen?

Uit de advertentie op werkenbijns.nl stond destijds voor een monteur van standplaats Zwolle dat die ook in Zutphen en Arnhem ingezet kon worden. Blijkbaar zijn voor Instandhouding Zp en Ah dus geen aparte locaties, maar vallen die onder Zl.

04-06-2025 22:13:56
thom
thom

Het 'Nedtrain' personeel werkt ook onder verschillende regio's, zo valt iemand die werkt op bijvoorbeeld de lokaties Hoofddorp of Haarlem vanuit de standplaats Alkmaar, en rouleren die ook tussen de lokaties die bij een standplaats horen (soms zelfs binnen één dienst nog).

Laatst bewerkt door thom op 04-06-2025 22:14

04-06-2025 23:59:27
geert
geert

mren (04-06-2025 20:26:11):

.

Nee maar wat is het percentage werkwilligen? 50%? Jammer dat daar niet een minimale dienstuitvoering mee in stand gehouden wordt

05-06-2025 00:00:55
zigzag
zigzag

SunKeeper (04-06-2025 17:59:54):

Een algemeen stakingsverbod is ook een te zwaar middel als NS er zelf voor kiest een bedrijfsinrichting in stand te houden waardoor ze bij een regiogebonden staking besluiten om dan maar in heel Nederland geen treinen te laten rijden. Het is aan een bedrijf om bij een staking te verwachten problemen te beperken, niet aan het personeel dat van haar rechten gebruik maakt.

05-06-2025 09:16:48
phantom
phantom

Te verwachten problemen,beperken,ja das lekker makkelijk als je operationele zaken zijn samengevloeid naar 1 locatie,en juist die locatie ook in het staak gebied valt.
Niet centraal werken,ofwel niet alles vanuit 1 punt,landelijk bedienen,had denk ik voordelen kunnen hebben in dit soort gevallen.

Overigens vind ik e.e.a. toch al verwarrend.
Enerzijds zeg je dat algemeen staken een te zwaar middel is.
Anderzijds zeg je dat het niet deugt dat NS bij een regio gebonden staking besluit om dan maar in heel Nederland geen treinen te laten rijden,maar je hebt weinig keus.
Regio utrecht is uniek geworden voor NS,als je hele bijsturing en operationeel toezicht juist daar is ondergebracht en je zonder niet kan rijden,dan is regio i.d.d. stiekum toch landelijk geworden.

Als je dienstregelingen veelal bestaan uit treinen die van onder naar boven,of van links naar rechts door NL rijden en daarbij gebruik maken van Utrecht.
Ook dan weet je zelf ook wel dat het grootste deel van je toko bij een staking waar utrecht bij zit, thuis komt te zitten,als immers een groot deel van je treinen utrecht aandoen,dan rijd je die ook niet als utrecht staakt.
Als je als NS pendeldiensten ook niet wilt rijden,want dat past niet in onze filosofie,dan timmer je mijn inziens de deur van toch iets aanbieden al helemaal dicht.
Dan heb je als NS echter wel, door je gecentraliseerde werkwijze en overige zaken,voor jezelf toch een soort van legitiem iets gevonden om landelijk (bijna) niet te hoeven werken/rijden en je hoeft het ook geen landelijke staking te noemen,terwijl het dat eigenlijk wel is geworden.
Als ze geen stakingen hadden gewild,dan had men met de bonden om tafel kunnen gaan zitten,dat is ook niet gebeurt.
En ondanks dat personeel recht heeft om te staken,vind ik wel dat ze dat ten overstaan van andere beroepsgroepen erg veel doen in verhouding.
Hoe je het verder ook wend of keert,de reizigers zijn ook hier weer de dupe van,alweer.

Laatst bewerkt door phantom op 05-06-2025 11:02

05-06-2025 11:14:49
sjoerd
sjoerd

Och, de dupe. Ik moet morgen naar Utrecht, maar er zijn best alternatieven dan alleen mijn auto. Je moet soms zoeken naar alternatieven; ook als de bakker op vakantie is, of de kapper effe geen tijd heeft, of als je fiets een lekke band heeft. Kom, kom, we zijn toch creatief? En anders word je dat wel.

Staken is vervelend voor klanten, maar het is een drukmiddel om te laten merken dat je ook een mening hebt en om samen iets voor mekaar te krijgen. Ik heb door een onderwijsstaking zelfs een keer in het AJAX-stadion gezeten. Daar zou ik anders toch echt nooit gekomen zijn. ;.))

05-06-2025 11:38:04
john2
john2

Hoe zit het met werk willende die willen werken? Kunnen die gewoon werken zonder dat hun door stakers en een bond dwars worden gezeten?

05-06-2025 12:10:04
noof
noof

Dat kunnen ze en mogen ze in principe; het is voor de stakers/vakbonden verboden om werkwilligen te hinderen.

Daarop kan je natuurlijk geen dienstregeling rijden (zeker niet als een groot deel van de bijsturing eventueel staakt). Maar stel dat je toch een machinist, een bijstuurder en een knooppuntcoördinator hebt, die allemaal willen werken, dan is het morgen bv. prima mogelijk om proberen e.e.a. aan materieel op de juiste plek te krijgen voor de zaterdag.

06-06-2025 17:19:35
noof
noof

De dienstregeling voor 10 en 12 juni is reeds verwerkt (treinen zijn op dagplan niveau gewoon uit de dienstregeling gehaald).

Je verwacht het niet.. maar op Klp missen er op de dinsdag de nodige stops. Op donderdag klopt het echter wel weer (en is de 3000 een pendel Ut - Ed..)

06-06-2025 18:55:03
henri1972
henri1972

Das netjes omschreven: de nodige stops.... Tussen de 3000 in de vroege ochtend en de 3000 in de avond stopt er gewoon niets....

06-06-2025 20:06:21
treinhobby
treinhobby

U gaat door voor de koelkast...

treinposities.nl

06-06-2025 20:14:03
treinhobby
treinhobby

Als ik zo snel zie rijdt de ns dinsdag niets ten westen van Tilburg, Gouda, Alphen aan de Rijn, Hoofddorp en ten zuiden van Haarlem.

06-06-2025 20:18:41
michaben
michaben

Op de NS website staat een kaartje van het getroffen gebied: nieuws.ns.nl

06-06-2025 21:42:05
henri1972
henri1972

treinhobby (06-06-2025 20:06:21):

U gaat door voor de koelkast...

treinposities.nl

Dat is niet nodig. De NS (FNV) laat de reiziger al in de kou staan 😉

Laatst bewerkt door henri1972 op 06-06-2025 21:42

06-06-2025 22:16:23
Rsb
Rsb

noof (06-06-2025 17:19:35):

De dienstregeling voor 10 en 12 juni is reeds verwerkt (treinen zijn op dagplan niveau gewoon uit de dienstregeling gehaald).

Je verwacht het niet.. maar op Klp missen er op de dinsdag de nodige stops. Op donderdag klopt het echter wel weer (en is de 3000 een pendel Ut - Ed..)

Wordt de uitval van de 3200 nog opgevangen door het op dagplan inleggen van een extra stop voor de 3000 of 3100?