08-06-2025 17:07:52 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Gelukkig betreurt de NS de overlast voor de reiziger wel..... |
08-06-2025 17:27:33 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Standplaats Utrecht staakt dus niet, waardoor ook de bijsturing en helpdesk gewoon doorwerkt?
Ik ga er dan maar vanuit dat dat betekent dat de stakingsaanzegging van VVMC te kortdag is gekomen voor NS om de dienstregeling opnieuw om te gooien, en dat men daarom de dienstregeling landelijk stillegt?
Als dat inderdaad zo is, toont het wel meteen de zwakte van het operationeel model van NS aan: er wordt gestaakt in het westen van het land, en daarom kan er geen enkele trein rijden tussen Zwolle en Groningen? Hoe is dat uit te leggen? |
08-06-2025 17:45:51 5 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
36u om een rooster op te stellen vanuit de niet stakende standplaatsen zou inderdaad gewoon moeten kunnen. Je zou dan keringen krijgen in Tb, Ut, Lls en Amf. Dat je niet 6x Ut - Ehv /Ah kan rijden zal iedereen begrijpelijk vinden, maar dit is het ander uiterste. |
08-06-2025 17:52:25 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Als ze Solver aanslingeren kan je een treindienst opzetten buiten de stakingsregio (en dat is dus ook niet rijden v/n Asd). Maar die treindienst wordt nu wel heel erg gatenkaas dan eerst vanwege besmet werk en als daar aanspraak op wordt gemaakt helpt Solver de bijsturing ook niet meer er nog iets redelijks van te maken. Laatst bewerkt door rolandrail op 08-06-2025 18:04 |
![]() |
advertentie |
08-06-2025 21:12:35 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
NS hoort bij stremmingen, werkzaamheden, vrijmaken voor opleidingen, werkoverleg, uitvaarten enz volgens de afspraken gewoon te rijden. Dat Solver daarvoor geschikt is dat is dus niet relevant bij deze stakingen. Als de vakbond zich aan de stakingsregels heeft gehouden met de aankondiging naar de werkgever dan valt hun wat dat betreft weinig te verwijten. Maar ze zijn wel onbetrouwbaar te noemen wat betreft hun aankondigingen naar de reizigers. De aankondigingen waren voor duidelijke regio's. In het weekend de regio dan gaan uitbreiden omdat je na een eerste staking nog niet je zin hebt gekregen maakt de reizigers tot speelbal. En ondertussen maar klagen dat er steeds minder respect onder reizigers is voor spoormedewerkers en de regels. Laatst bewerkt door zigzag op 08-06-2025 21:16 |
08-06-2025 22:00:32 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Je kan het wel of niet mee eens zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook maar respectloos, naar wie dan ook, hoeft te zijn. En regels gelden, ook al ben je het er niet mee eens, toch echt voor iedereen. |
08-06-2025 22:14:52 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Was eerst de bedoeling 6900 Tl - Gd v.v. ipv Gvc te rijden, is nu helemaal.opgeheven. |
08-06-2025 22:15:04 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
De term 'besmet werk' is verzonnen door de vakbonden en heeft geen enkele juridische status. Dus om bij voorbaat daarom maar het hele land plat te leggen heeft niets met regels te maken, |
08-06-2025 22:17:58 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het is weliswaar verzonnen door de bonden maar daarna ook vastgelegd in de CAO dat personeel geen werk van stakers hoeft over te nemen dus de NS wil daar waarschijnlijk geen vingers aan branden. |
08-06-2025 23:10:38 4 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik vind de stellingname van VVMC totaal niet getuigen van inlevingsvermogen of afstemming met andere bonden. In het AD stond dat de VVMC verbaasd was dat treinen niet gaan rijden, terwijl ze oproepen om in de hele randstad te staken (artikel van AD). Iedereen weet van de staking afgelopen week in Midden-Nederland dat dat juist wel te verwachten is. Het helpt NS uiteraard ook niet als er slechts een halve zondag en een hele feestdag tussen de aankondiging en de staking zit. Als men stelling neemt dat pendeldiensten kunnen, had de VVMC best een uitwerking daarvan kunnen maken (personeel + materieel + dienstregeling) en meegeven aan de NS bij het informeren over de staking. Komende dinsdag stond ook een protest/staking van de AOb gepland in Amsterdam. Het protest daarvan in Amsterdam kan nu niet doorgaan, want de VVMC gaat rondom o.a. Amsterdam staken. Ik zou het normaal vinden als een vakbond met andere vakbonden optrekt en dingen afstemt, dat vergroot de sympathie. Dat lijkt hier dus totaal niet te gebeuren, of men is moedwillig zoveel mogelijk partijen aan het pesten. Laatst bewerkt door treinfan op 08-06-2025 23:11 |
09-06-2025 00:13:53 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Het operationele model heeft niets met Solver te maken. |
09-06-2025 00:20:05 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
09-06-2025 00:21:47 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
09-06-2025 00:49:49 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Maar moet "geen besmet werk doen" dan maar betekenen dat het hele land plat gaat? Dat er in de gebieden waar gestaakt wordt geen werk wordt overgenomen door machinisten van standplaatsen waar niet gestaakt wordt kan ik me nog voorstellen, maar als het de andere kant van het land raakt is wat mij betreft de redelijkheid zoek. Wat mij betreft houdt "besmet werk" op bij de grenzen waar je bij normaal bedrijf ook een personeelswissel zou kunnen doen, gepland of ten gevolge van een verstoring.
Als vakbonden dat óók niet willen is het prima, maar dan moeten ze maar de ballen hebben om meer landelijke stakingen uit te roepen (en te bekostigen uit de stakingskas). |
09-06-2025 00:56:59 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
NS beslist zelf het hele treinverkeer plat te gooien. NS kan er ook voor kiezen een gatenkaasdienstregeling te rijden, of de bijsturing dat kan bolwerken is dan wel de vraag al zijn er door de uitgebreide stakingsregio nu vast genoeg bijstuurders die toch niks te doen hebben ;-) |
09-06-2025 09:14:57 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Is de nog steeds in de bovenste la liggende sneeuwdienstregeling (?) wellicht iets? Een halfuursdienst met gekoppelde stoppertjes is beter dan niks. En dan wordt er ook gemopperd door reizigers, maar die weten ook dondersgoed dat er op dat moment niks beters in zit. Stakingsrecht is één ding en wat mij betreft oké, maar recht op behoorlijk vervoer is ook een recht. De samenleving betaalt er voor. |
09-06-2025 09:18:30 | ||
---|---|---|
Svh
![]() |
NSinternational dienstregeling is ook flink uitgedund. Onder andere de Nightjets rijden dit keer ook niet. Uitvallende ICE's zijn inmiddels bekend, hiervan rijden er nog maar een aantal per richting. Meer info: www.nsinternational.com Laatst bewerkt door Svh op 09-06-2025 10:48 |
09-06-2025 12:05:25 | ||
---|---|---|
DeadDevil1
![]() |
|
09-06-2025 12:20:41 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Laatst bewerkt door phantom op 09-06-2025 12:32 |
09-06-2025 12:38:17 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Eurostar heeft niets met NS te maken en zal dus gewoon rijden. |
09-06-2025 12:54:14 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Was dat maar zo, meer dan de helft van de Eurostars valt vanwege de staking morgen uit volgens NS International. |
09-06-2025 12:54:56 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Laatst bewerkt door phantom op 09-06-2025 12:56 |
09-06-2025 13:00:30 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Eurostar Blue rijdt helemaal niet morgen en vanavond maar tot Brussel Zuid |
09-06-2025 13:11:33 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Eurostar Blue? |
09-06-2025 13:13:19 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Als je niet staakt word je doorbetaald. Vrije dagen zijn altijd doorbetaald.
Als Eurostar een schadevergoeding wil moeten ze naar de rechter. Laatst bewerkt door BVisser op 09-06-2025 13:27 |
09-06-2025 13:18:07 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
|
09-06-2025 13:29:31 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
|
09-06-2025 13:31:25 1 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nee niet als je geen vrij neemt. Maar dan moet je ook op je werk verschijnen ook als er geen werk is. Vrij nemen zal wel niet zo’n issue zijn morgen |
09-06-2025 13:35:20 | ||
---|---|---|
egnbg
![]() |
Wanneer leren we in dit land nou eens dat we het hier maar al te goed hebben. Helemaal als je bij de NS werkt. Je mag blij zijn dat je een baan hebt en inkomen verdient. Dat er wordt gestaakt voor betere arbeidsvoorwaarden/ meer salaris bewijst alleen maar dat we het hier te goed hebben mijn inziens. Ik kan dan ook erg weinig begrip opbrengen voor de staking. Helemaal als het zoveel mensen treft. Als je het niet eens bent met de arbeidsvoorwaarden van de NS dan had je nooit moeten tekenen of ga je een andere baan zoeken. Staking wordt mijn inziens nu als een manipulatie middel gebruikt. Hopelijk beseffen we met zijn allen dat dit niet de manier is en dat dit de prijzen van het OV alleen nog maar meer opdrijft...
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-06-2025 13:46:35 2 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Had jij dan bij het tekenen van je contract kunnen voorzien dat we een periode van forse inflatie in zouden gaan? En wil je daar zelf niet voor gecompenseerd worden? |
09-06-2025 13:47:16 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
|
09-06-2025 13:55:36 | ||
---|---|---|
egnbg
![]() |
Dat kun je inderdaad van te voren niet weten. Maar we zouden met zijn allen verder kunnen kijken waar de inflatie vandaan komt en hierop acteren. Zodat we een stabielere basis hebben. Wat zijn er nog meer voor mogelijkheden ipv te staken? |
09-06-2025 14:04:58 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
|
09-06-2025 14:05:38 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ik denk dat EuroStar geen materieel opgesloten wilt hebben in Amsterdam? |
09-06-2025 15:08:49 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
|
09-06-2025 15:28:52 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
Als we allemaal gecompenseerd willen worden voor inflatie, zou dat niet best zijn voor de Nederlandse economie, je krijgt dan een loon-prijsspiraal. |
09-06-2025 15:31:49 1 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Als de lonen stijgen van trein personeel, dan stijgen ook weer de treinkaartjes incluis de abonnementen, hiermee trap ik een open deur in. Er zijn ook mensen die, bijstandsuitkering, minimumloon. AOW en WAO die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, onder andere voor ziekenhuis en sociaal aspect. Op de televisie was een vakbond meneer die zei, dat de bonden geen reizigers willen pesten, maar ze hebben wel de mensen mee die ik benoemd heb. Arriva in Limburg heeft nu gratis vervoer in de daluren voor de benoemde mensen. Goed initiatief. Weet ook dat NS personeel en van andere trein vervoerders een gezin kunnen hebben met huur of hypotheek wat betaalt moet worden. Als er gestaakt wordt geen inkomsten voor de betreffende werkgever plus dat internationale vervoerders een schadeclaim kunnen indienen, dus uitgave die toch weer terug verdient moeten worden. Mijn optiek is, ergens in het midden uitkomen tussen de NS en vakbonden. |
09-06-2025 15:36:33 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Omdat VVMC gisteren opriep dat personeel in Amsterdam moet gaan staken, dus ook personeel dat dienst doet op internationale treinen en mogelijk ook mensen bij de bijsturing van NS International. Laatst bewerkt door treinfan op 09-06-2025 15:37 |
09-06-2025 17:35:03 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Maar als anderen dat wél als reden zien, wil ik graag de tegenvraag stellen: wie van hen heeft een koophuis met hypotheek? Die lening wordt namelijk juist *minder* waard door diezelfde inflatie, terwijl tegelijkertijd de waarde van het huis stijgt. Dus als je 't heel eerlijk wilt doen, horen werknemers met een huurhuis er meer bij te krijgen dan werknemers met een hypotheek. PS, ik heb vanwege de staking een dag eerder mijn vakantie moeten beëindigen, om nog op tijd met de trein thuis te komen (heb woensdag een onmisbare werkafspraak). Als reiziger krijg ik die vakantiedag natuurlijk nergens vergoed. Zoals altijd. Laatst bewerkt door brun op 09-06-2025 17:37 |
09-06-2025 18:03:18 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Sowieso zijn alleen de grootverdieners binnen de NS er qua inflatie op achteruit gegaan. Doordat de verhogingen in 2022 en 2024 een bodembedrag hadden zijn de schalen waarin het rijdend personeel valt wel gecompenseerd voor de inflatie, de startsalarissen zijn er zelfs nog harder gegroeid dan de inflatie. Dus als inflatie de reden is voor de staking zou je verwachten dat niet het rijdend personeel maar het management zou gaan staken. |
09-06-2025 18:06:49 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
inderdaad. Er is wel een bericht gekomen vanuit management of mensen morgen verlof willen opnemen. Doe je dit niet moet je betaald je dienst uitzitten. Al worden sommige mcn nog wel gebruikt voor rangeer klussen en/of leeg mat ritten. |
10-06-2025 00:59:12 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Dat bericht is dan blijkbaar regionaal want ik zie er niets over. |
10-06-2025 03:56:03 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Ja is gestuurd vanuit tm’s via mail naar personeel in Eindhoven. |
10-06-2025 11:44:16 1 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ergens toch apart. |
10-06-2025 11:46:03 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Dat is altijd waar het op uit draait. Maar met 2,55% kom je niet in de buurt van "het midden". Staken is een middel en geen doel. Geloof me, niemand bij NS denkt "Ah, lekker staken vandaag omdat het mooi weer is". Niemand staakt voor zn lol.
Daarnaast gaat een CAO over veel meer zaken dan alleen loon. Onder andere de zwaarwerkregeling is nu een hot item. Ook daarin wil de NS nauwelijks tegemoet komen. |
10-06-2025 11:48:10 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Niemand wordt verplicht een vrije dag op te nemen. Maar het is niet de bedoeling dat personeel naar de standplaats komt, op het kaartje zien dat ze 8 uur kantinedienst hebben en dan maar lekker naar huis gaan of boodschappen gaan doen. Als je naar huis wil neem je een dag op, anders blijf je gewoon 8 uur op de standplaats. |
10-06-2025 12:12:22 1 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Niemand bij de NS misschien, maar bij (sommige) bonden daarentege begint mij inmiddels toch echt een ander gevoel te bekruipen. Zeker met zo'n actie als van de VVMC van afgelopen zondag voor vandaag... |
10-06-2025 13:23:33 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Was men daar met vorige stak.., euh CAO overleggen niet eens? Of kunnen we dit weer bij de volgende CAO onderhandelingen verwachten, sluit dan eentje voor 10 jaar af 😀 |
10-06-2025 13:33:23 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Ritten zijn operationeel en afhankelijk van het operationele model. Je voorstel is zelf om Solver daarvoor te gebruiken. |
10-06-2025 13:40:20 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Want er zijn nog nooit stakingen gehouden omdat de NS of de bonden een CAO willen open breken 😀 Laatst bewerkt door zigzag op 10-06-2025 13:43 |
10-06-2025 14:11:01 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Het is vandaag door de vakbonden duidelijk gemaakt dat ze opzettelijk een miljoen reizigers treiteren. Ze willen niets kwijt over mogelijke vervolgacties, zodat ze de NS kunnen verrassen. En met het verrassen zorgen de vakbonden dat er niet op tijd nog een regionale dienstregelingen in stand kan worden gehouden. Of je staakt regionaal en zorgt er dus voor dat de NS genoeg tijd heeft om een dienstregeling voor de andere delen van het land te maken. Of je staakt landelijk en de reizigers weten het ruim vooraf zodat ze daarop voldoende kunnen plannen. Wat de vakbonden nu doen is achterbaks de reizigers opzettelijk duperen met onbetrouwbare beweringen. Reizigers zijn geen onderdeel van je onderhandeling, daar ga je respectvol mee om. Maar dat is nogal wat vakmensen tegenwoordig vreemd. En maar klagen dat reizigers geen respect hebben voor het spoorpersoneel. |
10-06-2025 14:33:21 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Is de jurisprudentie niet vrij duidelijk over een aanzegtermijn die als redelijk wordt geacht? |
10-06-2025 14:48:54 4 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Misschien moet het minsterie eens dezelfde bepalingen in de spoorwegwet (of aanverwant) opnemen zoals in de Belgische wetgeving is vastgelegd. Samengevat:
Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 10-06-2025 14:49 |
10-06-2025 17:11:25 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
De staking van donderdag is in principe van de baan want de vakbonden hebben verzuimd deze officieel 36 uur van te voren aan te melden. Echter is de dienstregeling al wel aangepast dus ik ben heel benieuwd hoe dit weer af gaat lopen.. |
![]() |
advertentie |
10-06-2025 17:20:12 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
De NS zegt de dienstregeling voor donderdag aan te passen. Er zullen in bovengenoemde regio’s wel ‘aanzienlijk minder treinen’ rijden. Internationale treinen rijden zullen de normale dienstregeling volgen. Aldus een bericht uit de Gelderlander. |
10-06-2025 17:23:23 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Wanneer ik voor donderdag een rit plan Hlm - Rtd vv geeft de reisplanner voor een deel streekbussen. Wordt dat nog opnieuw aangepast? |
10-06-2025 17:24:33 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Bericht van NS zelf (scheelt weer de vertaalslag en interpretatie van de (regionale) media). Daar staat ook dat ze de dienstregeling nog gaan aanpassen. Laatst bewerkt door martijn op 10-06-2025 17:25 |