Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
08-06-2025 17:07:52 1
henri1972
henri1972

Gelukkig betreurt de NS de overlast voor de reiziger wel.....

08-06-2025 17:27:33 1
AlexNL
AlexNL

Standplaats Utrecht staakt dus niet, waardoor ook de bijsturing en helpdesk gewoon doorwerkt?

Ik ga er dan maar vanuit dat dat betekent dat de stakingsaanzegging van VVMC te kortdag is gekomen voor NS om de dienstregeling opnieuw om te gooien, en dat men daarom de dienstregeling landelijk stillegt?

Als dat inderdaad zo is, toont het wel meteen de zwakte van het operationeel model van NS aan: er wordt gestaakt in het westen van het land, en daarom kan er geen enkele trein rijden tussen Zwolle en Groningen? Hoe is dat uit te leggen?

08-06-2025 17:45:51 5
Rsb
Rsb

36u om een rooster op te stellen vanuit de niet stakende standplaatsen zou inderdaad gewoon moeten kunnen.

Je zou dan keringen krijgen in Tb, Ut, Lls en Amf.

Dat je niet 6x Ut - Ehv /Ah kan rijden zal iedereen begrijpelijk vinden, maar dit is het ander uiterste.

08-06-2025 17:52:25
rolandrail
rolandrail

Als ze Solver aanslingeren kan je een treindienst opzetten buiten de stakingsregio (en dat is dus ook niet rijden v/n Asd). Maar die treindienst wordt nu wel heel erg gatenkaas dan eerst vanwege besmet werk en als daar aanspraak op wordt gemaakt helpt Solver de bijsturing ook niet meer er nog iets redelijks van te maken.

En dat operationele model is juist sterk: onopgemerkt functioneert het ook bij stremmingen, werkzaamheden, vrijmaken voor opleiding, werkoverleg, uitvaarten enz.

Laatst bewerkt door rolandrail op 08-06-2025 18:04

Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-06-2025 21:12:35
zigzag
zigzag

rolandrail (08-06-2025 17:52:25):

Als ze Solver aanslingeren kan je een treindienst opzetten buiten de stakingsregio (en dat is dus ook niet rijden v/n Asd). Maar die treindienst wordt nu wel heel erg gatenkaas dan eerst vanwege besmet werk en als daar aanspraak op wordt gemaakt helpt Solver de bijsturing ook niet meer er nog iets redelijks van te maken.

En dat operationele model is juist sterk: onopgemerkt functioneert het ook bij stremmingen, werkzaamheden, vrijmaken voor opleiding, werkoverleg, uitvaarten enz.

NS hoort bij stremmingen, werkzaamheden, vrijmaken voor opleidingen, werkoverleg, uitvaarten enz volgens de afspraken gewoon te rijden. Dat Solver daarvoor geschikt is dat is dus niet relevant bij deze stakingen.

Wat relevant is gaat om de ondergrens dat NS nog zo veel mogelijk in ritten voorziet. Er is een stakingsrecht voor spoomedewerkers. Er is geen recht voor de NS om helemaal geen riiten aan te bieden. Er is mogelijkheid om ritten te beperken bij overmacht. Er is geen overmacht. Vakbonden staken al jaren regionaal. Dat heeft al jaren gevolgen voor de planning van ritten om geen stakingsregels te schenden.. De regels tot wanneer een staking bekend mag worden gemaakt zijn ook al jaren bekend. Dan is daar niet aan kunnen voldoen geen overmacht. Dan heb je als vervoerder je zaken niet op orde en gebruik je bekende rechten van spoormedewerkers als vals excuus.

Als de vakbond zich aan de stakingsregels heeft gehouden met de aankondiging naar de werkgever dan valt hun wat dat betreft weinig te verwijten. Maar ze zijn wel onbetrouwbaar te noemen wat betreft hun aankondigingen naar de reizigers. De aankondigingen waren voor duidelijke regio's. In het weekend de regio dan gaan uitbreiden omdat je na een eerste staking nog niet je zin hebt gekregen maakt de reizigers tot speelbal. En ondertussen maar klagen dat er steeds minder respect onder reizigers is voor spoormedewerkers en de regels.

Laatst bewerkt door zigzag op 08-06-2025 21:16

08-06-2025 22:00:32
Oldskool
Oldskool

Je kan het wel of niet mee eens zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook maar respectloos, naar wie dan ook, hoeft te zijn. En regels gelden, ook al ben je het er niet mee eens, toch echt voor iedereen.

08-06-2025 22:14:52
gvttreinen
gvttreinen

Was eerst de bedoeling 6900 Tl - Gd v.v. ipv Gvc te rijden, is nu helemaal.opgeheven.

08-06-2025 22:15:04
treinhobby
treinhobby

De term 'besmet werk' is verzonnen door de vakbonden en heeft geen enkele juridische status.

Dus om bij voorbaat daarom maar het hele land plat te leggen heeft niets met regels te maken,

08-06-2025 22:17:58
michaben
michaben

Het is weliswaar verzonnen door de bonden maar daarna ook vastgelegd in de CAO dat personeel geen werk van stakers hoeft over te nemen dus de NS wil daar waarschijnlijk geen vingers aan branden.

08-06-2025 23:10:38 4
treinfan
treinfan

Ik vind de stellingname van VVMC totaal niet getuigen van inlevingsvermogen of afstemming met andere bonden. In het AD stond dat de VVMC verbaasd was dat treinen niet gaan rijden, terwijl ze oproepen om in de hele randstad te staken (artikel van AD). Iedereen weet van de staking afgelopen week in Midden-Nederland dat dat juist wel te verwachten is. Het helpt NS uiteraard ook niet als er slechts een halve zondag en een hele feestdag tussen de aankondiging en de staking zit. Als men stelling neemt dat pendeldiensten kunnen, had de VVMC best een uitwerking daarvan kunnen maken (personeel + materieel + dienstregeling) en meegeven aan de NS bij het informeren over de staking.

Komende dinsdag stond ook een protest/staking van de AOb gepland in Amsterdam. Het protest daarvan in Amsterdam kan nu niet doorgaan, want de VVMC gaat rondom o.a. Amsterdam staken. Ik zou het normaal vinden als een vakbond met andere vakbonden optrekt en dingen afstemt, dat vergroot de sympathie. Dat lijkt hier dus totaal niet te gebeuren, of men is moedwillig zoveel mogelijk partijen aan het pesten.

Laatst bewerkt door treinfan op 08-06-2025 23:11

09-06-2025 00:13:53
rolandrail
rolandrail

zigzag (08-06-2025 21:12:35):

rolandrail (08-06-2025 17:52:25):

NS hoort bij stremmingen, werkzaamheden, vrijmaken voor opleidingen, werkoverleg, uitvaarten enz volgens de afspraken gewoon te rijden. Dat Solver daarvoor geschikt is dat is dus niet relevant bij deze stakingen.

Het operationele model heeft niets met Solver te maken.

09-06-2025 00:20:05
rolandrail
rolandrail

treinfan (08-06-2025 23:10:38):

Ik vind de stellingname van VVMC totaal niet getuigen van inlevingsvermogen of afstemming met andere bonden. In het AD stond dat de VVMC verbaasd was dat treinen niet gaan rijden, terwijl ze oproepen om in de hele randstad te staken (artikel van AD). Iedereen weet van de staking afgelopen week in Midden-Nederland dat dat juist wel te verwachten is. Het helpt NS uiteraard ook niet als er slechts een halve zondag en een hele feestdag tussen de aankondiging en de staking zit. Als men stelling neemt dat pendeldiensten kunnen, had de VVMC best een uitwerking daarvan kunnen maken (personeel + materieel + dienstregeling) en meegeven aan de NS bij het informeren over de staking.

Komende dinsdag stond ook een protest/staking van de AOb gepland in Amsterdam. Het protest daarvan in Amsterdam kan nu niet doorgaan, want de VVMC gaat rondom o.a. Amsterdam staken. Ik zou het normaal vinden als een vakbond met andere vakbonden optrekt en dingen afstemt, dat vergroot de sympathie. Dat lijkt hier dus totaal niet te gebeuren, of men is moedwillig zoveel mogelijk partijen aan het pesten.

Het is geen pesten maar arrogantie van de VVMC. Zonder overleg met de FNV Spoor en CNV de staking in regio Noord-West opeens naar voren halen. En de VVMC wist dondersgoed hoe NS zou reageren en heeft doelbewust er naar toe gewerkt dat NS a.s. dinsdag toch het hele treinverkeer zou stilleggen. VVMC maakt elke keer ruzie met FNV en CNV na in eerste instantie enige harmonie maar die is nu dus al weer voorbij.

09-06-2025 00:21:47
rolandrail
rolandrail

treinhobby (08-06-2025 22:15:04):

De term 'besmet werk' is verzonnen door de vakbonden en heeft geen enkele juridische status.

Dus om bij voorbaat daarom maar het hele land plat te leggen heeft niets met regels te maken,

En toch bestaat die term al decennia en wordt het ook door NS gerespecteerd als een niet staker geen besmet werk wil doen.

09-06-2025 00:49:49 1
AlexNL
AlexNL

Maar moet "geen besmet werk doen" dan maar betekenen dat het hele land plat gaat? Dat er in de gebieden waar gestaakt wordt geen werk wordt overgenomen door machinisten van standplaatsen waar niet gestaakt wordt kan ik me nog voorstellen, maar als het de andere kant van het land raakt is wat mij betreft de redelijkheid zoek. Wat mij betreft houdt "besmet werk" op bij de grenzen waar je bij normaal bedrijf ook een personeelswissel zou kunnen doen, gepland of ten gevolge van een verstoring.

Als vakbonden dat óók niet willen is het prima, maar dan moeten ze maar de ballen hebben om meer landelijke stakingen uit te roepen (en te bekostigen uit de stakingskas).

09-06-2025 00:56:59
rolandrail
rolandrail

NS beslist zelf het hele treinverkeer plat te gooien. NS kan er ook voor kiezen een gatenkaasdienstregeling te rijden, of de bijsturing dat kan bolwerken is dan wel de vraag al zijn er door de uitgebreide stakingsregio nu vast genoeg bijstuurders die toch niks te doen hebben ;-)

09-06-2025 09:14:57
sjoerd
sjoerd

Is de nog steeds in de bovenste la liggende sneeuwdienstregeling (?) wellicht iets? Een halfuursdienst met gekoppelde stoppertjes is beter dan niks. En dan wordt er ook gemopperd door reizigers, maar die weten ook dondersgoed dat er op dat moment niks beters in zit. Stakingsrecht is één ding en wat mij betreft oké, maar recht op behoorlijk vervoer is ook een recht. De samenleving betaalt er voor.

09-06-2025 09:18:30
Svh
Svh

NSinternational dienstregeling is ook flink uitgedund. Onder andere de Nightjets rijden dit keer ook niet. Uitvallende ICE's zijn inmiddels bekend, hiervan rijden er nog maar een aantal per richting. Meer info: www.nsinternational.com

Laatst bewerkt door Svh op 09-06-2025 10:48

09-06-2025 12:05:25
DeadDevil1
DeadDevil1

Svh (09-06-2025 09:18:30):

NSinternational dienstregeling is ook flink uitgedund. Onder andere de Nightjets rijden dit keer ook niet. Uitvallende ICE's zijn inmiddels bekend, hiervan rijden er nog maar een aantal per richting. Meer info: www.nsinternational.com

Ik hang op dit moment aan de telefoon want ik ga morgen met ICE 123 naar keulen, Maar op de website staat ICE123 niet in de lijst maar mijn boeking geeft aan dat de reis helaas niet mogelijk is.

09-06-2025 12:20:41
phantom
phantom

rob_ehv (08-06-2025 16:50:29): Mcn en hcs standpaats Eindhoven staken die dag niet , en bijsturing vanuit Utrecht ook niet.

Als NS de stekker uit de gehele landelijke dienstverlening trekt,lees besluit landelijk geen trein te rijden,dan hoeft bijsturing in utrecht niet te staken en die mensen in eindhoven ook niet.
Die worden (neem ik aan) op een verplichte vrije dag gezet,omdat er geen werk is.
Werknemers die niet staken en niet kunnen werken,worden die doorbetaald door NS,moeten die dag vrij nemen of krijgen ze die ??
Of hoe gaat dat in een geval zoals dit eigenlijk ?
De term besmet werk en hoe te interpreteren,maakt het voor mij in elk geval niet duidelijk genoeg hoe het nu dan word geregeld voor personeel dat niet staakt maar toch niet kan werken.

En hoe zit dat met internationale reizigers die NL niet in/uit kunnen,worden die gecompenseerd ?
En door wie ?
Vraag ik me verder af,kan b.v. de eigenaar achter eurostar/thalys enz enz,een schadeclaim indienen voor verloren inkomsten door dit stakings geneuzel,en bij wie moet die dan zijn ?

Laatst bewerkt door phantom op 09-06-2025 12:32

09-06-2025 12:38:17
mren
mren

Eurostar heeft niets met NS te maken en zal dus gewoon rijden.

09-06-2025 12:54:14
michaben
michaben

Was dat maar zo, meer dan de helft van de Eurostars valt vanwege de staking morgen uit volgens NS International.

09-06-2025 12:54:56
phantom
phantom

mren (09-06-2025 12:38:17):

Waarom zegt de site van ns internationaal dan dat er geen eurostar van/naar NL rijd.
Op 10 juni rijdt er geen enkele direct Eurostar trein tussen Amsterdam Centraal en Londen St Pancras en vice versa.
Tijdens de staking zal Intercity Berlijn niet rijden.
Ik weet niet hoeveel treinen er normaal rijden naar B/F ,maar dit rijd in elk geval niet:
10 juni
- Eurostar 9315, 9321, 9369, 9375 en 9381 rijden niet tussen Brussel-Zuid/Midi en Amsterdam Centraal
- Eurostar 9316, 9322, 9364 en 9376 rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid/Midi
- Eurostar 9310, 9370 en 9398 rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Paris Nord
- Eurostar 9327 rijdt niet tussen Paris Nord en Amsterdam Centraal

Nightjet rijd schijnbaar ook helemaal niet:

10 juni
Nightjet 403 rijdt niet van Amsterdam Centraal naar Zürich Hb
Nightjet (40)421 rijdt niet van Amsterdam Centraal naar Innsbrück en Wenen
Nightjet 402 rijdt niet van Zürich Hb naar Amsterdam Centraal
Nightjet 420/40490 rijdt niet van Innsbrück en Wenen naar Amsterdam Centraal

Laatst bewerkt door phantom op 09-06-2025 12:56

09-06-2025 13:00:30
geert
geert

Eurostar Blue rijdt helemaal niet morgen en vanavond maar tot Brussel Zuid

09-06-2025 13:11:33
BVisser
BVisser

Eurostar Blue?

09-06-2025 13:13:19
BVisser
BVisser

phantom (09-06-2025 12:20:41):

rob_ehv (08-06-2025 16:50:29): Mcn en hcs standpaats Eindhoven staken die dag niet , en bijsturing vanuit Utrecht ook niet.

Als NS de stekker uit de gehele landelijke dienstverlening trekt, lees besluit landelijk geen trein te rijden, dan hoeft bijsturing in Utrecht niet te staken en die mensen in Eindhoven ook niet.
Die worden (neem ik aan) op een verplichte vrije dag gezet, omdat er geen werk is.
Werknemers die niet staken en niet kunnen werken, worden die doorbetaald door NS, moeten die dag vrij nemen of krijgen ze die ??

Als je niet staakt word je doorbetaald. Vrije dagen zijn altijd doorbetaald.

Als Eurostar een schadevergoeding wil moeten ze naar de rechter.

Laatst bewerkt door BVisser op 09-06-2025 13:27

09-06-2025 13:18:07
AlexNL
AlexNL

BVisser (09-06-2025 13:11:33):

Eurostar Blue?

Blauwe Eurostars rijden naar Londen, rode Eurostars naar Parijs.

09-06-2025 13:29:31
john2
john2

BVisser (09-06-2025 13:13:19):

phantom (09-06-2025 12:20:41):

Als NS de stekker uit de gehele landelijke dienstverlening trekt, lees besluit landelijk geen trein te rijden, dan hoeft bijsturing in Utrecht niet te staken en die mensen in Eindhoven ook niet.
Die worden (neem ik aan) op een verplichte vrije dag gezet, omdat er geen werk is.
Werknemers die niet staken en niet kunnen werken, worden die doorbetaald door NS, moeten die dag vrij nemen of krijgen ze die ??

Als je niet staaktmword je doorbetaald. Vrije dagen zijn altijd doorbetaald.

Als Eurostar een schadevergoeding wil moeten ze naar de rechter.

Worden die "verplichte" vrije dagen van de verlof c.q. vakantie dagen afgetrokken? Hopelijk niet!

09-06-2025 13:31:25 1
geert
geert

Nee niet als je geen vrij neemt. Maar dan moet je ook op je werk verschijnen ook als er geen werk is. Vrij nemen zal wel niet zo’n issue zijn morgen

09-06-2025 13:35:20
egnbg
egnbg

Wanneer leren we in dit land nou eens dat we het hier maar al te goed hebben. Helemaal als je bij de NS werkt. Je mag blij zijn dat je een baan hebt en inkomen verdient. Dat er wordt gestaakt voor betere arbeidsvoorwaarden/ meer salaris bewijst alleen maar dat we het hier te goed hebben mijn inziens.

Ik kan dan ook erg weinig begrip opbrengen voor de staking. Helemaal als het zoveel mensen treft. Als je het niet eens bent met de arbeidsvoorwaarden van de NS dan had je nooit moeten tekenen of ga je een andere baan zoeken.

Staking wordt mijn inziens nu als een manipulatie middel gebruikt.

Hopelijk beseffen we met zijn allen dat dit niet de manier is en dat dit de prijzen van het OV alleen nog maar meer opdrijft...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

09-06-2025 13:46:35 2
mren
mren

Had jij dan bij het tekenen van je contract kunnen voorzien dat we een periode van forse inflatie in zouden gaan? En wil je daar zelf niet voor gecompenseerd worden?

09-06-2025 13:47:16
mren
mren

geert (09-06-2025 13:00:30):

Wat is daar de reden van?

09-06-2025 13:55:36
egnbg
egnbg

mren (09-06-2025 13:46:35):

Had jij dan bij het tekenen van je contract kunnen voorzien dat we een periode van forse inflatie in zouden gaan? En wil je daar zelf niet voor gecompenseerd worden?

Dat kun je inderdaad van te voren niet weten. Maar we zouden met zijn allen verder kunnen kijken waar de inflatie vandaan komt en hierop acteren. Zodat we een stabielere basis hebben.

Wat zijn er nog meer voor mogelijkheden ipv te staken?

09-06-2025 14:04:58
stefanvw14
stefanvw14

Was dat maar zo’n feest www.werkenbijns.nl

09-06-2025 14:05:38
stefanvw14
stefanvw14

mren (09-06-2025 13:47:16):

Ik denk dat EuroStar geen materieel opgesloten wilt hebben in Amsterdam?

09-06-2025 15:08:49
geert
geert

Nou bij NS is het op dat punt geen klagen met 14% stijging van lonen die net geweest is. Dat is o.a in de gezondheidszorg wel anders

09-06-2025 15:28:52
hubertus1
hubertus1

Als we allemaal gecompenseerd willen worden voor inflatie, zou dat niet best zijn voor de Nederlandse economie, je krijgt dan een loon-prijsspiraal.
De bonden weten dat ook wel, maar het is nu eenmaal makkelijker om een populistische boodschap te brengen dan een genuanceerde.

09-06-2025 15:31:49 1
john2
john2

Als de lonen stijgen van trein personeel, dan stijgen ook weer de treinkaartjes incluis de abonnementen, hiermee trap ik een open deur in.

Er zijn ook mensen die, bijstandsuitkering, minimumloon. AOW en WAO die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, onder andere voor ziekenhuis en sociaal aspect.

Op de televisie was een vakbond meneer die zei, dat de bonden geen reizigers willen pesten, maar ze hebben wel de mensen mee die ik benoemd heb.

Arriva in Limburg heeft nu gratis vervoer in de daluren voor de benoemde mensen. Goed initiatief.

Weet ook dat NS personeel en van andere trein vervoerders een gezin kunnen hebben met huur of hypotheek wat betaalt moet worden.

Als er gestaakt wordt geen inkomsten voor de betreffende werkgever plus dat internationale vervoerders een schadeclaim kunnen indienen, dus uitgave die toch weer terug verdient moeten worden.

Mijn optiek is, ergens in het midden uitkomen tussen de NS en vakbonden.

09-06-2025 15:36:33
treinfan
treinfan

mren (09-06-2025 13:47:16):

Omdat VVMC gisteren opriep dat personeel in Amsterdam moet gaan staken, dus ook personeel dat dienst doet op internationale treinen en mogelijk ook mensen bij de bijsturing van NS International.

Laatst bewerkt door treinfan op 09-06-2025 15:37

09-06-2025 17:35:03
brun
brun

Inflatie is naar mijn mening geen reden om hogere lonen via een staking af te dwingen.

Maar als anderen dat wél als reden zien, wil ik graag de tegenvraag stellen: wie van hen heeft een koophuis met hypotheek? Die lening wordt namelijk juist *minder* waard door diezelfde inflatie, terwijl tegelijkertijd de waarde van het huis stijgt.

Dus als je 't heel eerlijk wilt doen, horen werknemers met een huurhuis er meer bij te krijgen dan werknemers met een hypotheek.

PS, ik heb vanwege de staking een dag eerder mijn vakantie moeten beëindigen, om nog op tijd met de trein thuis te komen (heb woensdag een onmisbare werkafspraak). Als reiziger krijg ik die vakantiedag natuurlijk nergens vergoed. Zoals altijd.

Laatst bewerkt door brun op 09-06-2025 17:37

09-06-2025 18:03:18
michaben
michaben

Sowieso zijn alleen de grootverdieners binnen de NS er qua inflatie op achteruit gegaan. Doordat de verhogingen in 2022 en 2024 een bodembedrag hadden zijn de schalen waarin het rijdend personeel valt wel gecompenseerd voor de inflatie, de startsalarissen zijn er zelfs nog harder gegroeid dan de inflatie. Dus als inflatie de reden is voor de staking zou je verwachten dat niet het rijdend personeel maar het management zou gaan staken.

09-06-2025 18:06:49
rob_ehv
rob_ehv

geert (09-06-2025 13:31:25):

Nee niet als je geen vrij neemt. Maar dan moet je ook op je werk verschijnen ook als er geen werk is. Vrij nemen zal wel niet zo’n issue zijn morgen

inderdaad. Er is wel een bericht gekomen vanuit management of mensen morgen verlof willen opnemen. Doe je dit niet moet je betaald je dienst uitzitten. Al worden sommige mcn nog wel gebruikt voor rangeer klussen en/of leeg mat ritten.

10-06-2025 00:59:12
rolandrail
rolandrail

Dat bericht is dan blijkbaar regionaal want ik zie er niets over.

10-06-2025 03:56:03
rob_ehv
rob_ehv

Ja is gestuurd vanuit tm’s via mail naar personeel in Eindhoven.

10-06-2025 11:44:16 1
phantom
phantom

Ergens toch apart.
Door gemaakte omstandigheden van anderen,kan je niet werken,je staakt ook niet,maar het kost je wel een vrije dag.
Ofwel,eigenlijk bepalen anderen wanneer jij een vrije dag "moet" nemen.
Dat is het eigenlijk wel,vele zullen niet een dag in een kantine op de zaak gaan zitten neus peuteren,die gaan dan thuis dingen doen.
Ergens zou het dan ook niet meer dan normaal zijn als die vrije dag door iemand van de veroorzakers zijde,vergoed word.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

10-06-2025 11:46:03
VIRMm1
VIRMm1

john2 (09-06-2025 15:31:49):

Dat is altijd waar het op uit draait. Maar met 2,55% kom je niet in de buurt van "het midden". Staken is een middel en geen doel. Geloof me, niemand bij NS denkt "Ah, lekker staken vandaag omdat het mooi weer is". Niemand staakt voor zn lol.

Daarnaast gaat een CAO over veel meer zaken dan alleen loon.

Onder andere de zwaarwerkregeling is nu een hot item. Ook daarin wil de NS nauwelijks tegemoet komen.

10-06-2025 11:48:10
VIRMm1
VIRMm1

phantom (10-06-2025 11:44:16):

Ergens toch apart.
Door gemaakte omstandigheden van anderen,kan je niet werken,je staakt ook niet,maar het kost je wel een vrije dag.
Ofwel,eigenlijk bepalen anderen wanneer jij een vrije dag 'moet' nemen.
Dat is het eigenlijk wel,vele zullen niet een dag in een kantine op de zaak gaan zitten neus peuteren,die gaan dan thuis dingen doen.
Ergens zou het dan ook niet meer dan normaal zijn als die vrije dag door iemand van de veroorzakers zijde,vergoed word.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Niemand wordt verplicht een vrije dag op te nemen.

Maar het is niet de bedoeling dat personeel naar de standplaats komt, op het kaartje zien dat ze 8 uur kantinedienst hebben en dan maar lekker naar huis gaan of boodschappen gaan doen. Als je naar huis wil neem je een dag op, anders blijf je gewoon 8 uur op de standplaats.

10-06-2025 12:12:22 1
selivio
selivio

VIRMm1 (10-06-2025 11:46:03):

john2 (09-06-2025 15:31:49):

Dat is altijd waar het op uit draait. Maar met 2,55% kom je niet in de buurt van 'het midden'. Staken is een middel en geen doel. Geloof me, niemand bij NS denkt 'Ah, lekker staken vandaag omdat het mooi weer is'. Niemand staakt voor zn lol.

Niemand bij de NS misschien, maar bij (sommige) bonden daarentege begint mij inmiddels toch echt een ander gevoel te bekruipen. Zeker met zo'n actie als van de VVMC van afgelopen zondag voor vandaag...

10-06-2025 13:23:33
gvttreinen
gvttreinen

VIRMm1 (10-06-2025 11:46:03):

Daarnaast gaat een CAO over veel meer zaken dan alleen loon.

Onder andere de zwaarwerkregeling is nu een hot item. Ook daarin wil de NS nauwelijks tegemoet komen.

Was men daar met vorige stak.., euh CAO overleggen niet eens?

Of kunnen we dit weer bij de volgende CAO onderhandelingen verwachten, sluit dan eentje voor 10 jaar af 😀

10-06-2025 13:33:23
zigzag
zigzag

rolandrail (09-06-2025 00:13:53):

Het operationele model heeft niets met Solver te maken.

Ritten zijn operationeel en afhankelijk van het operationele model. Je voorstel is zelf om Solver daarvoor te gebruiken.

10-06-2025 13:40:20
zigzag
zigzag

gvttreinen (10-06-2025 13:23:33):

Was men daar met vorige stak.., euh CAO overleggen niet eens?

Of kunnen we dit weer bij de volgende CAO onderhandelingen verwachten, sluit dan eentje voor 10 jaar af 😀

Want er zijn nog nooit stakingen gehouden omdat de NS of de bonden een CAO willen open breken 😀

Laatst bewerkt door zigzag op 10-06-2025 13:43

10-06-2025 14:11:01
zigzag
zigzag

Het is vandaag door de vakbonden duidelijk gemaakt dat ze opzettelijk een miljoen reizigers treiteren. Ze willen niets kwijt over mogelijke vervolgacties, zodat ze de NS kunnen verrassen. En met het verrassen zorgen de vakbonden dat er niet op tijd nog een regionale dienstregelingen in stand kan worden gehouden.

Of je staakt regionaal en zorgt er dus voor dat de NS genoeg tijd heeft om een dienstregeling voor de andere delen van het land te maken. Of je staakt landelijk en de reizigers weten het ruim vooraf zodat ze daarop voldoende kunnen plannen. Wat de vakbonden nu doen is achterbaks de reizigers opzettelijk duperen met onbetrouwbare beweringen. Reizigers zijn geen onderdeel van je onderhandeling, daar ga je respectvol mee om. Maar dat is nogal wat vakmensen tegenwoordig vreemd. En maar klagen dat reizigers geen respect hebben voor het spoorpersoneel.

10-06-2025 14:33:21
mren
mren

Is de jurisprudentie niet vrij duidelijk over een aanzegtermijn die als redelijk wordt geacht?

10-06-2025 14:48:54 4
Jeroen1740
Jeroen1740

Misschien moet het minsterie eens dezelfde bepalingen in de spoorwegwet (of aanverwant) opnemen zoals in de Belgische wetgeving is vastgelegd. Samengevat:

1. bij stakingen als gevolg van sociale onderhandelingen dienen de vakbonden tenminste acht werkdagen vantevoren een staking aan te kondigen.
2. Personeel dat wil staken dient zich uiterlijk 72 uur voor aanvang van de staking als zodanig te registreren bij de werkgever.
3. De werkgever bepaalt aan de hand van het niet stakende personeel hoe het vervoerplan voor die dagen waarop gestaakt wordt, eruit ziet en communiceert dat vervoerplan.

Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 10-06-2025 14:49

10-06-2025 17:11:25
noof
noof

De staking van donderdag is in principe van de baan want de vakbonden hebben verzuimd deze officieel 36 uur van te voren aan te melden.

Echter is de dienstregeling al wel aangepast dus ik ben heel benieuwd hoe dit weer af gaat lopen..

Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-06-2025 17:20:12
henri1972
henri1972

De NS zegt de dienstregeling voor donderdag aan te passen. Er zullen in bovengenoemde regio’s wel ‘aanzienlijk minder treinen’ rijden. Internationale treinen rijden zullen de normale dienstregeling volgen.

Aldus een bericht uit de Gelderlander.

10-06-2025 17:23:23
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wanneer ik voor donderdag een rit plan Hlm - Rtd vv geeft de reisplanner voor een deel streekbussen.

Wordt dat nog opnieuw aangepast?

10-06-2025 17:24:33
martijn
martijn

Bericht van NS zelf (scheelt weer de vertaalslag en interpretatie van de (regionale) media).

Daar staat ook dat ze de dienstregeling nog gaan aanpassen.

Laatst bewerkt door martijn op 10-06-2025 17:25